Dat is toch precies wat ik zeg. De sweet spots zijn goedkoper bij flying blue, maar ook moeilijker te vinden door lagere beschikbaarheid.florholvoet schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:31:
Flyingblue is de go to FFP voor Nederlanders, begrijpelijk natuurlijk gezien de mooie redemption options vanuit AMS.
Maar om te stellen dat Avios in de meeste gevallen DUURDER is qua punten, dat vind ik niet correct. Ga je de bodemprijzen (promo rewards) vergelijken met de (ruimere year long beschikbaarheid) misschien? `
Ja, op sommige routes dan wel. Maar op veel routes komt Avios gewoon goedkoper uit als je de mediaan prijzen vergelijkt.
De aangepaste conversieratio maakt het natuurlijk een no-brainer. Maar je moet dan wel je ogen open trekken en niet enkel naar BA kijken. De meeste Avios sweet spots zitten bij Qatar, Finnair, Iberia en Cathay.
PS: Krisflyer is eigenlijk nog interessanter als je richting Azië/Australië wil. Belachelijk weinig taxen. Fair enough, qua aantal mijlen is het dan wel vaak duurder.
Ik vlieg met name op US. En boek regelmatig 60k awards via Flyingblue, maar enige flexibiliteit of geluk heb je daar wel bij nodig. Avios is 90-110k is op diezelfde routes. Maar is inderdaad veel consistenter beschikbaar op die prijs.
Flyingblue is in dit voorbeeld 60k op de bodemprijs of ander vaak direct 150k+. Eind dit jaar bijvoorbeeld heb ik daarom via Avios geboekt omdat er maar weinig beschikbaarheid te vinden was via Flyingblue op het saver niveau.
Als je uit Nederland vertrekt is een bijkomend voordeel van Flyingblue dat je directe vluchten kan vinden. Avios is altijd met overstap. Dat is voor ons ook een grote factor.
[ Voor 4% gewijzigd door Tuniq op 02-07-2026 17:14 ]