• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-07 17:51
florholvoet schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:31:
Flyingblue is de go to FFP voor Nederlanders, begrijpelijk natuurlijk gezien de mooie redemption options vanuit AMS.
Maar om te stellen dat Avios in de meeste gevallen DUURDER is qua punten, dat vind ik niet correct. Ga je de bodemprijzen (promo rewards) vergelijken met de (ruimere year long beschikbaarheid) misschien? `
Ja, op sommige routes dan wel. Maar op veel routes komt Avios gewoon goedkoper uit als je de mediaan prijzen vergelijkt.
De aangepaste conversieratio maakt het natuurlijk een no-brainer. Maar je moet dan wel je ogen open trekken en niet enkel naar BA kijken. De meeste Avios sweet spots zitten bij Qatar, Finnair, Iberia en Cathay.

PS: Krisflyer is eigenlijk nog interessanter als je richting Azië/Australië wil. Belachelijk weinig taxen. Fair enough, qua aantal mijlen is het dan wel vaak duurder.
Dat is toch precies wat ik zeg. De sweet spots zijn goedkoper bij flying blue, maar ook moeilijker te vinden door lagere beschikbaarheid.

Ik vlieg met name op US. En boek regelmatig 60k awards via Flyingblue, maar enige flexibiliteit of geluk heb je daar wel bij nodig. Avios is 90-110k is op diezelfde routes. Maar is inderdaad veel consistenter beschikbaar op die prijs.

Flyingblue is in dit voorbeeld 60k op de bodemprijs of ander vaak direct 150k+. Eind dit jaar bijvoorbeeld heb ik daarom via Avios geboekt omdat er maar weinig beschikbaarheid te vinden was via Flyingblue op het saver niveau.

Als je uit Nederland vertrekt is een bijkomend voordeel van Flyingblue dat je directe vluchten kan vinden. Avios is altijd met overstap. Dat is voor ons ook een grote factor.

[ Voor 4% gewijzigd door Tuniq op 02-07-2026 17:14 ]

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 19:23

florholvoet

aka F0x.be

Ik denk dat het sterk afhangt van welke routes je vergelijkt. Jij bent duidelijk veel naar de US aan het kijken, waar de laatste jaren gewoon een totaal andere prijsdynamiek is ontstaan. En waar er ook gewoon minder non-BA-Avios-carriers heen vliegen (waar de sweet spots zitten).

Kijk je naar Azië, Australië en in mindere mate ook Afrika en Zuid-Amerika, dan komt Avios er bijna altijd als winnaar uit. En een tussenstop hangt dan natuurlijk ook weer af van de bestemming die je kiest.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-07 15:40
florholvoet schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:39:
Ik denk dat het sterk afhangt van welke routes je vergelijkt. Jij bent duidelijk veel naar de US aan het kijken, waar de laatste jaren gewoon een totaal andere prijsdynamiek is ontstaan. En waar er ook gewoon minder non-BA-Avios-carriers heen vliegen (waar de sweet spots zitten).

Kijk je naar Azië, Australië en in mindere mate ook Afrika en Zuid-Amerika, dan komt Avios er bijna altijd als winnaar uit. En een tussenstop hangt dan natuurlijk ook weer af van de bestemming die je kiest.
Mee eens, de azië route is bijna altijd goedkoper met Avios. 55k voor business naar Delhi, 77.5k voor business naar Tokyo, 60k business voor Bangkok volgens mij. KLM komt niet eens in de buurt

• Tuniq
hollandje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Mee eens, de azië route is bijna altijd goedkoper met Avios. 55k voor business naar Delhi, 77.5k voor business naar Tokyo, 60k business voor Bangkok volgens mij. KLM komt niet eens in de buurt
Dat klopt wel inderdaad op Azië zijn ze een stuk competitiever. Het hangt zeker af van de routes. Ik vlieg voornamelijk US, veel west coast. En daar is Flyingblue een pak goedkoper.

Al had ik laatst Japan voor 85k, direct via flyingblue. Avios had ik voor 80k kunnen boeken, maar dan met een overstap. Dat is een groot voordeel als je start in Amsterdam, er zijn zoveel directe opties.

Waar Avios wel in uitblinkt is een stuk betere beschikbaarheid van awards. En afhankelijk van de routes kan het inderdaad ook goedkoper zijn, Azië is een goed voorbeeld .

Uiteindelijk hangt het altijd wel af van je routes. Ik denk wel dat voor de gemiddelde Nederlander Flyingblue wat praktischer is qua routes, directe vluchten en leuke promo awards, sweet spots. In die zin erg jammer dat met de devaluatie het geen logische optie meer is voor je MR punten.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:27
De discussie over FFPs gaat hier off topic. Dat kan beter in Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 18:16
Los van de FFPs op zichzelf, Ik heb nu o.a. FP Amex, dus je spaart automatisch Miles.
Maar deze miles zijn niet over te zetten naar andere programma's

Nu heb je ook CC's die 'algemene punten' spaart welke je kan overhevelen naar specifieke programma's al dan niet met conversie in punten. Wat ik daar met vlugge check voorbij zag komen was regelmatig in range van 6 CC punten naar 5 of 4 FFPs of een 5:4 ratio.

Maar dit geeft je dan wel de vrijheid om ze te besteden bij een programma welke voor jouw wellicht op dat moment handig is. Waar is er een goed overzicht waar je dit soort 'algemene CC punten' kan omzetten.
Op youtube wordt soms wel een vermeld over 'even je punten overzetten' en boeken maar kijken ik bij z'n optie zie ik vaak doorlooptijd van 2 tot 4 dagen voor dat overzetten, maar misschien kijk ik verkeerd.

Maar omdat die punten niet specifiek alleen maar voor vliegtuig reizen te gebruiken zijn kan dat wellicht in dit topic?

Taal fouten inbegrepen ;)

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Voor Amex (non-FB) kan je de website van Amex zelf raadplegen: https://www.americanexpre...ttravelproducttype=Travel

• Wally2002
The-Source schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:37:
Nu heb je ook CC's die 'algemene punten' spaart welke je kan overhevelen naar specifieke programma's al dan niet met conversie in punten. Wat ik daar met vlugge check voorbij zag komen was regelmatig in range van 6 CC punten naar 5 of 4 FFPs of een 5:4 ratio.
Je hebt het over meerdere CC's. Welke bedoel je?
In Nederland heb je alleen nog de American Express kaart (de reguliere) waar je punten spaart die je kan overzetten naar bepaalde programma's (airlines en hotels).
Maar dit geeft je dan wel de vrijheid om ze te besteden bij een programma welke voor jouw wellicht op dat moment handig is. Waar is er een goed overzicht waar je dit soort 'algemene CC punten' kan omzetten.
Op youtube wordt soms wel een vermeld over 'even je punten overzetten' en boeken maar kijken ik bij z'n optie zie ik vaak doorlooptijd van 2 tot 4 dagen voor dat overzetten, maar misschien kijk ik verkeerd.
Welk overzicht bedoel je waar 2-4 dagen wordt getoond?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 18:16
Wally2002 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Je hebt het over meerdere CC's. Welke bedoel je?
In Nederland heb je alleen nog de American Express kaart (de reguliere) waar je punten spaart die je kan overzetten naar bepaalde programma's (airlines en hotels).

[...]

Welk overzicht bedoel je waar 2-4 dagen wordt getoond?
De normale Amex (dus niet FB) bijvoorbeeld. En bijhorende tijden / conversies: https://www.americanexpress.com/nl-nl/rewards/membership-rewards/travel/all?currenttravelproducttype=All

Nu zijn er genoeg Amerikaanse CC's die je niet vanuit NL kan aanvragen dus die laat ik even weg omdat die niet van toepassing zijn. Maar wellicht zijn er andere CC's die wel voor de NL markt zijn waarmee je punten kan sparen?

Taal fouten inbegrepen ;)

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 21:12

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
The-Source schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:58:
[...]

De normale Amex (dus niet FB) bijvoorbeeld. En bijhorende tijden / conversies: https://www.americanexpress.com/nl-nl/rewards/membership-rewards/travel/all?currenttravelproducttype=All

Nu zijn er genoeg Amerikaanse CC's die je niet vanuit NL kan aanvragen dus die laat ik even weg omdat die niet van toepassing zijn. Maar wellicht zijn er andere CC's die wel voor de NL markt zijn waarmee je punten kan sparen?
Je hebt in ieder geval Revolut met RevPoints met een concurrerend voordelenpakket vs Amex Gold/Plat, maar die hoort technisch gezien niet in dit topic aangezien het een debit card is. Ergens toch wel handig om het in hetzelfde topic als Amex te kunnen bespreken gezien de soortgelijke voordelen en earnings.

• Flight777
  • Laatst online: 24-07 09:42
Hoppa, weer wordt de Platinum kaart flink duurder terwijl alle voordelen aan het afkavelen zijn de laatste jaren. Ben nu ~10 jaar lid, gem monthly spend ~4000 euro. Ga ze maar eens bellen dat ik er klaar mee ben.

Laatst enquette ook vrij negatief ingevuld.

Bij American Express evalueren we onze voordelen regelmatig om ervoor te zorgen dat we u een ruim aanbod blijven bieden op het gebied van reizen, comfort en gemak. Om deze voordelen te kunnen blijven bieden voeren wij per 1 oktober 2026 een wijziging van uw maandbijdrage door. Daarbij breiden we onze luchthavenvoordelen uit om uw reiservaring op de luchthaven nog aangenamer te maken.

Aanpassing maandbijdrage Platinum Card
De maandbijdrage voor uw Platinum Card wordt verhoogd met € 10 per maand. De nieuwe bijdrage wordt dan € 75 per maand. Deze aangepaste bijdrage betaalt u vanaf 1 oktober 2026.

U profiteert van recent uitgebreide luchthavenvoordelen, waaronder:
  • Onbeperkte toegang tot 1.550+ lounges wereldwijd met The American Express Global Lounge Collection® waaronder 32 Centurion lounges wereldwijd - binnenkort ook op Amsterdam Airport Schiphol - en Priority Pass lounges.
  • Lounge On the go, 2 keer per maand een takeawaymaaltijd voor u en een gast bij diverse ophaallocaties op Amsterdam Airport Schiphol. Sinds dit jaar ook beschikbaar op Rotterdam The Hague Airport en Brussels Airport.
  • Snelle security- en grenspassage op Schiphol en snelle security op Eindhoven Airport met Privium Plus. Ook heeft u binnenkort toegang tot de nieuwe Privium ClubLounge South.

• hollandje
Flight777 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:38:
Hoppa, weer wordt de Platinum kaart flink duurder terwijl alle voordelen aan het afkavelen zijn de laatste jaren. Ben nu ~10 jaar lid, gem monthly spend ~3500 euro. Ga ze maar eens bellen dat ik er klaar mee ben.

Laatst enquette ook vrij negatief ingevuld.

Bij American Express evalueren we onze voordelen regelmatig om ervoor te zorgen dat we u een ruim aanbod blijven bieden op het gebied van reizen, comfort en gemak. Om deze voordelen te kunnen blijven bieden voeren wij per 1 oktober 2026 een wijziging van uw maandbijdrage door. Daarbij breiden we onze luchthavenvoordelen uit om uw reiservaring op de luchthaven nog aangenamer te maken.

Aanpassing maandbijdrage Platinum Card
De maandbijdrage voor uw Platinum Card wordt verhoogd met € 10 per maand. De nieuwe bijdrage wordt dan € 75 per maand. Deze aangepaste bijdrage betaalt u vanaf 1 oktober 2026.

U profiteert van recent uitgebreide luchthavenvoordelen, waaronder:
  • Onbeperkte toegang tot 1.550+ lounges wereldwijd met The American Express Global Lounge Collection® waaronder 32 Centurion lounges wereldwijd - binnenkort ook op Amsterdam Airport Schiphol - en Priority Pass lounges.
  • Lounge On the go, 2 keer per maand een takeawaymaaltijd voor u en een gast bij diverse ophaallocaties op Amsterdam Airport Schiphol. Sinds dit jaar ook beschikbaar op Rotterdam The Hague Airport en Brussels Airport.
  • Snelle security- en grenspassage op Schiphol en snelle security op Eindhoven Airport met Privium Plus. Ook heeft u binnenkort toegang tot de nieuwe Privium ClubLounge South.
Elke verbetering is een reden om de prijs op te krikken, versoberingen en de prijs blijft gelijk. Altijd fijn. Geen enkele reden meer om mensen uit te nodigen voor American Express want je kan dit gewoon niet verkopen.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:52
Geestig. En dan laat iedereen zich weer met een kluitje (lees: 20 duizend puntjes) in het riet sturen bij een opzeggingspoging.

• Flight777
hollandje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Elke verbetering is een reden om de prijs op te krikken, versoberingen en de prijs blijft gelijk. Altijd fijn. Geen enkele reden meer om mensen uit te nodigen voor American Express want je kan dit gewoon niet verkopen.
Welke verbeteringen? O-) Partnercard werd betaald, Lounge2Go was unlimited, nu ook gelimiteerd, diner voordeel werd veel restictiever ipv gewoon een jaarlijks budget, PiorityPass is niets meer waard tegenwoordig sta je altijd achteraan in de rij bij lounges, reward punt waarde gedowngrade, nu conversie naar FB zwaar gedowngrade..

Enige positieve is na jaren zeuren dat Google Wallet eindelijk supported is.

[ Voor 5% gewijzigd door Flight777 op 21-07-2026 11:30 ]

• hollandje
Flight777 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Welke verbeteringen? O-) Partnercard werd betaald, Lounge2Go was unlimited, nu ook gelimiteerd, diner voordeel werd veel restictiever ipv gewoon een jaarlijks budget, PiorityPass is niets meer waard tegenwoordig sta je altijd achteraan in de rij bij lounges, reward punt waarde gedowngrade, nu conversie naar FB zwaar gedowngrade..
Amex ziet een Centurion lounge als een groot selling point. Lekker met alle Amerikanen in de lounge op AMS. Ik blijf lekker in de privium lounge (voor zolang dit nog inbegrepen blijft)

• Flight777
hollandje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:31:
[...]

Amex ziet een Centurion lounge als een groot selling point. Lekker met alle Amerikanen in de lounge op AMS. Ik blijf lekker in de privium lounge (voor zolang dit nog inbegrepen blijft)
Inderdaad totdat Privium (enige wat nog iets van waarde heeft in het pakket) wordt uitgekleed ;)

• hollandje
Flight777 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Inderdaad totdat Privium (enige wat nog iets van waarde heeft in het pakket) wordt uitgekleed ;)
Wow, dat zouden ze toch nooit doen? :o

Stel je voor dat je je premium product nog verder uitkleed en je klanten de middelvinger geeft :+

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Kan niks terug vinden over de PP creditcard maar alleen over PP betalingen en overschrijvingen. Weet iemand of er (verborgen) kosten zijn voor de PP CC?

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04:58
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:44:
Kan niks terug vinden over de PP creditcard maar alleen over PP betalingen en overschrijvingen. Weet iemand of er (verborgen) kosten zijn voor de PP CC?
PP CC?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
PayPal Credit Card (of eigenlijk een debitcard).

Wel apart, blijkbaar is in het verleden mijn account gesplitst naar een particulier en business account en heb een CC ontvangen voor de Business terwijl ik het voor persoonlijk gebruik er een aangevraagd heb. Iemand dit eerder meegemaakt? Ik doe mijn Business niet via PP.

• Wally2002
Oeps, niet goed gekeken, de prijsverhoging van de Amex Platium was hier al gemeld.

[ Voor 86% gewijzigd door Wally2002 op 21-07-2026 13:20 ]

• Wally2002
Flight777 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:32:
[...]

ik schat in dat dit, gezien de recente mail, voorlopig niet zal gebeuren. Men heeft nu heel duidelijk de kostenstijging gemeld en enkele 'verbeteringen' in de luchthavenvoordelen waaronder de extra Privium lounge.
Het is dan helemaal niet te verkopen dat op korte termijn Privium uitgekleed wordt.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04:58
Wally2002 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:23:
[...]

ik schat in dat dit, gezien de recente mail, voorlopig niet zal gebeuren. Men heeft nu heel duidelijk de kostenstijging gemeld en enkele 'verbeteringen' in de luchthavenvoordelen waaronder de extra Privium lounge.
Het is dan helemaal niet te verkopen dat op korte termijn Privium uitgekleed wordt.
Geef het 2-3 jaar. Als de nieuwe AMEX lounge gaat lopen (non-Schengen gedeelte) zal Privium Plus eerder Privium Extra of misschien zelfs Basic worden. Vervolgens kunnen ze hun loungebox verhogen naar 3-4x per maand om het te rechtvaardigen als je Schengen vliegt en voor non-Schengen vluchten mag je je melden bij de Amex lounge.

American Express is wel hard op dreef om klanten weg te jagen want dit is de zoveelste verslechtering van hun product. Alleen als je echt de voordelen gebruikt loont een kaart van €900 per jaar.

• Mawlana
  • Nu online
+€120 voor je partner...

Het wordt wel steeds lastiger om Amex Platinum te behouden zo. 😅

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Poeh, met 120€ per jaar extra wordt het voor mij ook steeds lastiger te verantwoorden vs. gewoon zelf Privium Plus kopen voor 370€ en dan de overige voordelen met die 530€ die ik overhou betalen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-07 13:45
-Danny-123 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 02:39:

Na aankomende zomer vakantie maar de Platinum eens opzeggen of wisselen voor de FB versie. Ik vermoed dat er meerdere devaluaties aan zit te komen voor de reguliere lijn en/of een prijsverhoging. Als ze de platinum weer zoals aantal jaren terug zo aantrekkelijk kunnen maken dan wellicht terug ;) .
Nou we zijn net geen twee maanden verder en mijn voorspelling is toch uitgekomen. Een prijs verhoging van 120 euro per jaar. Zojuist dan toch maar gelijk FB gold aangevraagd, en bij binnenkomst gaat de platinum helaas weg. We hebben afgelopen maand nog voor het laatst kunnen genieten van de voordelen.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-07 10:53
Jeez die is niet mals. Ik zat juist net te twijfelen over een upgrade naar Platininum (met 120K bonus) vanaf Green. Eis is om 8 maanden Platinum te blijven. Privium gebruik ik niet, ik zou het dan uitsluitend doen voor de 120k punten en de Priority Pass doen.

Wellicht dat ik toch eens de route Amerikaanse Amex ga bestuderen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:17

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb een topic aangemaakt die waarschijnlijk voor menig bezoeker hier ook interssant is: Ervaringen met hotels

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:03:
Poeh, met 120€ per jaar extra wordt het voor mij ook steeds lastiger te verantwoorden vs. gewoon zelf Privium Plus kopen voor 370€ en dan de overige voordelen met die 530€ die ik overhou betalen.
Ja inderdaad, Privium is ook een van de weinige echte voordelen tov andere creditcards (iig die in Nederland breed verkrijgbaar zijn). Amex lounges zijn leuk, maar in mijn ervaring vaak net zo stampend vol als de paid lounges waar je ook toegang tot hebt. (wat mij betreft is lounge toegang de laatste 10 jaar, zeker sinds corona een mindere perk geworden, iedereen heeft zo een beetje toegang).

Dining voordeel zoals het was, vond ik nog wel interessant zeker omdat het ook in het buitenland was. Nu is het een groupon aanbieding. Qua verzekeringen vind ik het voor mijn situatie nog wel goed maar dat kan ook anders geregeld worden. Wat hou je dan nog over?

• PolarBear
  • Niet online
Flight777 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:38:

U profiteert van recent uitgebreide luchthavenvoordelen, waaronder:[/i]
Die Privium ClubLounge South is geen verbetering van Amex maar een van hun partners, beetje gek om dat als extra voordeel te benoemen. Alsof als er ergens op een vliegveld een nieuwe lounge wordt geopend waar je toegang tot krijg maar extra moet gaan betalen?

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-07 08:05
Zolang iedereen wel klaagt maar niet opzegt blijft Amex Platinum natuurlijk verder versoberd worden. Voor mij persoonlijk komt het niet meer uit. Wel blijf ik het fijn vinden dat Amex de gehele betaalketen beheert (issuer, scheme, acquirer), wat mij toch wel een fijner gevoel geeft voor het geval ik gebruik moet maken van de aankoopverzekering / chargeback (alhoewel de laatste keer alweer 6 jaar geleden was...).

Met welke andere creditcards hebben jullie goede ervaringen met de aankoopverzekering / chargeback?

• Wally2002
PolarBear schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Die Privium ClubLounge South is geen verbetering van Amex maar een van hun partners, beetje gek om dat als extra voordeel te benoemen. Alsof als er ergens op een vliegveld een nieuwe lounge wordt geopend waar je toegang tot krijg maar extra moet gaan betalen?
Ze kunnen het natuurlijk noemen omdat Privium Plus onderdeel is van de Platinum kaart. Net als dat ze meer dan 1550+ lounges benoemen als voordeel, daar zitten de meeste via Priority Pass bij en zal er ook wel eens eentje bij komen of weg gaan, maar daar communiceren ze dan weer niet over.

Het is een overduidelijke poging om positieve punten te brengen bij het slechte nieuws van de prijsverhoging.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MyNameIs schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:46:
Zolang iedereen wel klaagt maar niet opzegt blijft Amex Platinum natuurlijk verder versoberd worden. Voor mij persoonlijk komt het niet meer uit. Wel blijf ik het fijn vinden dat Amex de gehele betaalketen beheert (issuer, scheme, acquirer), wat mij toch wel een fijner gevoel geeft voor het geval ik gebruik moet maken van de aankoopverzekering / chargeback (alhoewel de laatste keer alweer 6 jaar geleden was...).

Met welke andere creditcards hebben jullie goede ervaringen met de aankoopverzekering / chargeback?
Ik denk dat er veel opzeggingen zijn eerlijk gezegd. Tenminste, ik moest Amex gisteren telefonisch spreken voor een ander issue en de medewerker vertelde me dat het opeens exceptioneel druk is, vandaar de slechtere service. (ik werd een paar keer van de lijn afgeknikkerd). Ook was te woord worden gestaan in het Nederlands geen optie. Maar misschien is dat tegenwoordig gewoon de norm. Voor mij geen probleem maar kan me voorstellen dat dat voor anderen misschien wel een issue kan zijn.

Dat betekent, stam + t .

• Wally2002
MyNameIs schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:46:

Amex heeft de verzekeringen ondergebracht bij een derde partij/verzekeraar. Dit doen andere banken die CC's uitgeven ook. Dit staat los van de betaalketen, het is m.i. geen voordeel bij Amex t.o.v. andere kaartuitgevers.

Voor chargeback is het idd een ander verhaal, daar heb je het voordeel dat de bank ook het kaartschema is.

Zelf verder geen ervaringen met chargebacks, maar wat me nog bijstaat uit diverse berichten hier en andere forum bij Covid was dat vooral Amex soepel was met chargebacks.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Nu ben ik natuurlijk zelf geen fan van prijsverhogingen, maar objectief gezien is de Amex kaart helemaal niet zo veel duurder geworden als je dit in perspectief zet met hoe veel duurder het leven in het algemeen is geworden.

De basis kaartbijdrage is al jaaaaarenlang niet verhoogd. Puur economisch gezien dus een zeer logische beslissing om die bij te stellen.

• Mawlana
  • Nu online
De perks zijn echter naar beneden bijgesteld...

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 20:53
PolarBear schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:58:
Die Privium ClubLounge South is geen verbetering van Amex maar een van hun partners, ...
Is die sowieso al open dan?

Sometimes you need to plan for coincidence

• PolarBear
  • Niet online
florholvoet schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:51:
Nu ben ik natuurlijk zelf geen fan van prijsverhogingen, maar objectief gezien is de Amex kaart helemaal niet zo veel duurder geworden als je dit in perspectief zet met hoe veel duurder het leven in het algemeen is geworden.

De basis kaartbijdrage is al jaaaaarenlang niet verhoogd. Puur economisch gezien dus een zeer logische beslissing om die bij te stellen.
Ben ik het niet mee eens, de voordelen zijn uitgekleed:
  • Dining voordeel = vervangen door social deal/groupon achtig concept
  • Extra gratis kaart = 10 euro per maand geworden
  • Gratis business kaart = alleen eerste jaar gratis
  • Lounge box to go ongelimiteerd = gelimiteerd
  • Devaluatie van de FB miles (omwissel koers)
  • Geen Nederlandse helpdesk meer (over het algemeen slechter geworden in mijn ervaring, niet perse slecht maar het was beter).
Wat komt er voor terug, een extra lounge van Privium en Centurion Lounge op Schiphol. De andere lounge toegang is maar matig, afhankelijk van de vliegvelden waar je terecht komt en over het algemeen hebben veelteveel mensen toegang met PriorityPass (of soort gelijke passen).

Andere perks (Amex expiriences) zijn maar zelden de moeite waard, vaak niet meer dan ontzettend dure hospitality pakketten (F1, Wimbledon) die elders ook wel te halen zijn.

• PolarBear
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Is die sowieso al open dan?
Voor zover ik weet zijn beide nog niet open, de Privium lounge en de Centurion Lounge.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

PolarBear schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:43:
[...]

• Geen Nederlandse helpdesk meer (over het algemeen slechter geworden in mijn ervaring, niet perse slecht maar het was beter).
Wat komt er voor terug, een extra lounge van Privium en Centurion Lounge op Schiphol. De andere lounge toegang is maar matig, afhankelijk van de vliegvelden waar je terecht komt en over het algemeen hebben veelteveel mensen toegang met PriorityPass (of soort gelijke passen).

Andere perks (Amex expiriences) zijn maar zelden de moeite waard, vaak niet meer dan ontzettend dure hospitality pakketten (F1, Wimbledon) die elders ook wel te halen zijn.
Je mist mijn punt. De devaluaties worden hier al genoeg aangehaald en daar is iedereen het mee eens.

Mijn punt is dat de prijsverhoging van €10 per maand hier wordt afgedaan als een schande. Terwijl dit gewoon een correctie voor inflatie is. De devaluaties zijn het probleem, de aanpassing van de prijs niet, want het is niet echt prijsverhoging.

Ter info:
In 2020 kostte de Platinum kaart in België nog €60 per maand. Gecorrigeerd voor inflatie zou dit nu +/- €76 euro zijn. Terwijl de kaart in België momenteel €65 kost (zal ook wel snel aangepast worden denk ik).

• PolarBear
  • Niet online
florholvoet schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Mijn punt is dat de prijsverhoging van €10 per maand hier wordt afgedaan als een schande. Terwijl dit gewoon een correctie voor inflatie is.
Ehm, als je het product uitkleed dan heb je al inflatiecorrectie doorgevoerd. Hetzelfde als in de supermarkt hetzelfde vragen voor een kleinere verpakking van iets.

/Edit komt nog eens bij dat deel van hun inkomsten uit transactiekosten en valutakosten, dit zijn percentages van de transactie dus bij inflatie wordt dat automatisch gecompenseerd door de hogere transactie totalen.

[ Voor 20% gewijzigd door PolarBear op 22-07-2026 15:18 ]

• Mawlana
  • Nu online
Wat Amex doet is én krimpflatie (minder voor hetzelfde geld) én inflatie (hetzelfde voor meer geld)...

• finsdefis
  • Niet online
Een deel van die prijsstijging zal ongetwijfeld komen doordat Privium ook de prijs verhoogd heeft. Dat zal voor B2B contracten ook wel doorberekend zijn lijkt me.

• Wally2002
PolarBear schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Hier kun je aan toevoegen:
- Bij platinum van 1,5 naar 1 MR punt sparen per uitgegeven euro
- Lagere 'cash'waarde bij inleveren MR punten (even los van het feit dat dit sowieso niet heel aantrekkelijk was)
- al wat langer geleden (jaartje of 8 a 9 geleden) verhoging van de koersopslag naar 2,5%

• PolarBear
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:30:
[...]
Hier kun je aan toevoegen:
- Bij platinum van 1,5 naar 1 MR punt sparen per uitgegeven euro
Deze was ik alweer vergeten

• Tuniq
Het wordt steeds interessanter om gewoon een los privium abonnement te nemen en daarnaast een voordelige creditcard van ING of een amex green, flying blue silver.

Zeker als vooral privium een belangrijk selling point voor je is.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-07 09:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vind 1000 euro per maand voor een creditcard die marginale premium voordelen biedt echt een soort van mentale grens over gaan. Volgens mij betaalde ik een jaar of 5-6 geleden nog 600 per jaar incl de extra kaart, het wordt nu 1020. Dat is 70% verhoging in 6 jaar tijd.

Ik ben klant sinds 2007 en het is steeds verder uitgekleed. Privium zou ik niet graag missen maar voor de rest zijn het marginale voordelen die vooral vereisen dat je er bewust naar op zoek gaat. FHR hotelboekingen zijn bijvoorbeeld soms wel interessant maar (ik zat een week geleden in een 5-sterren hotel voor 320 euro per nacht en daar zit dan 125 euro credit + ontbijt + upgrade + early checkin + late checkout bij, dat krijg je zonder minstens platinum status bij een loyalty programma nergens voor dat geld) maar dat is ook geen must have - je gebruikt het omdat je het hebt, als je het niet hebt mis je het ook niet. Geldt bijvoorbeeld ook voor die Bonvoy en Hilton status.

Uitgebreide verzekeringen heb je bij elke fatsoenlijke creditcard, de MR's zijn zwaar gedevalueerd en alleen nog interessant als je referrals kan farmen, PP heb je vrijwel niks aan want elke lounge zit vol. De dining credit is omgezet in een social deal. Er is niks premiums meer aan.

Ik ben toevallig net een nieuw jaar begonnen, ik ga denk ik downgraden naar de laagste kaart (ivm behoud resterende MR punten) en dan los privium.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 14:46
American Express lijkt gewoon de gaten te vullen met prijsverhogingen. Ik ben er zelf weggegaan en mensen om mij heen maken ook andere keuzes.

Amex is in Nederland gewoon geen succes gebleken, althans zo voelt het voor mij.

I don't have dreams, I have goals!!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:44
ik ga ook opzeggen. at te doen met het puntensaldo, behalve opmaken? Wellicht is het overzetten naar flying blue de enige andere optie?

• HexaLogic
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:01
Ik heb mijn Platinum Amex ook opgezegd. Member since 2019. Ik doe ze de groeten ;)

• Wally2002
cacao70 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:01:
ik ga ook opzeggen. at te doen met het puntensaldo, behalve opmaken? Wellicht is het overzetten naar flying blue de enige andere optie?
Je hebt grofweg drie opties:
- MR inzetten om een deel van je rekening te betalen;
- MR inzetten om cadeaukaarten te kopen;
- MR overboeken naar partners ( geselecteerde frequent flyer (waaronder FB) en hotelprogramma's)

eerste twee opties geven dezelfde matige inwisselkoers. De giftcard optie is natuurlijk handig voor shops waar je niet rechtstreeks met Amex kan betalen en in het betaalscherm dan voor inwisselen MR kan kiezen.
Laatste optie is (was?) beter omdat je vaak meer waarde uit de punten van de frequent flyer programma's of hotelprogramma's kan krijgen. omwisselen naar Flying Blue is onlangs dus flink gedevalueerd (van 4 FB miles voor 5 MR naar 1 FB mile voor 2 MR).

Optie 4 is niks met je MR doen, maar dan ben je ze echt kwijt bij je opzegging.

• finsdefis
  • Niet online
cacao70 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:01:
Afhankelijk van je aantal MR: kijken met welke maatschappij je een gunstige mile Redemption kunt krijgen en daarna pas overboeken naar dat programma? Waarschijnlijk geen FB met de huidige ratios.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Je hebt 6 maanden na opzeg, technisch gezien, om je MR te gebruiken en daarna zijn ze geforfaiteerd. Uiteraard is het handig om ze ineens in te ruilen en te gebruiken.

Avios is een solide keuze (5:4) met veelzijdige redemptions. Ik zou ze daar naartoe knallen.

Wat je ook doet, laat ze niet verloren gaan.

Je kan ook downgraden naar Green en de punten zo nog een tijdje laten staan.

• nevv
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-07 12:51
Wat is jullie overweging om voor de normale AMEX te gaan en niet de FB? Als ik vlieg is het sowieso meestal met KLM (en anders met een partij die niet meedoet met het partnerprogramma).

Je geeft feitelijk priority pass + het dinner op (PP altijd vol en dat dinner geloof ik ook wel), maar je spaart 2x zoveel punten (2:1 vs 1:1 bij FB gold). De verzekeringen etc. zijn gelijk.

• finsdefis
  • Niet online
nevv schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:56:
Wat is jullie overweging om voor de normale AMEX te gaan en niet de FB? Als ik vlieg is het sowieso meestal met KLM (en anders met een partij die niet meedoet met het partnerprogramma).

Je geeft feitelijk priority pass + het dinner op (PP altijd vol en dat dinner geloof ik ook wel), maar je spaart 2x zoveel punten (2:1 vs 1:1 bij FB gold). De verzekeringen etc. zijn gelijk.
De reguliere Amex Plat biedt ironisch genoeg veel meer voordelen bij het reizen voor mij:
- privium t.w.v. 370 euro, toch wel het belangrijkste
- dinner t.w.v. 200 euro (formeel 300, maar ik rond het naar beneden af)
- priority pass t.w.v. 200 euro (formeel meer, maar 2x4 bezoekjes per jaar in o.a. Azië die ik op 25 eur waardeer)
- hier en daar nog wat kleins, zoals die gare loungebox en gratis ontbijt bij Hilton, maar daar plak ik geen bedrag op

FB Miles sparen lukt mij niet goed met reguliere uitgaven. Al zit ik aan 40-50k uitgaven per jaar, uiteindelijk vind ik zelden goede redemptions voor periodes dat wij kunnen (i.v.m. schoolvakanties) en moet ik het echt hebben van de bulk die je krijgt bij een upgrade om een keer een BC upgrade te doen ofzo..

Die 60XP zijn leuk, maar ik behoud standaard wel FB Gold status en Platinum blijft een brug te ver. Dus die FB Platinum voegt weinig toe voor die 55 euro p/m. Voor 20 euro p/m méér heb ik de voordelen die ik hierboven genoemd heb, maar spaar ik wat minder miles.

Hiermee wil ik overigens niet de downgrades goedpraten, want het wordt wel steeds meer rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 24-07-2026 14:26 ]

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:38

Ves

A gadget addicted Bounty

nevv schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:56:

Mijn reden is dat ik met verschillende Airlines vlieg. Zoek vaak de beste prijs/verbinding. Dus zal nooit het maximale uit een FB kaart halen.

Game PC 2024

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1