• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:50
florholvoet schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:31:
Flyingblue is de go to FFP voor Nederlanders, begrijpelijk natuurlijk gezien de mooie redemption options vanuit AMS.
Maar om te stellen dat Avios in de meeste gevallen DUURDER is qua punten, dat vind ik niet correct. Ga je de bodemprijzen (promo rewards) vergelijken met de (ruimere year long beschikbaarheid) misschien? `
Ja, op sommige routes dan wel. Maar op veel routes komt Avios gewoon goedkoper uit als je de mediaan prijzen vergelijkt.
De aangepaste conversieratio maakt het natuurlijk een no-brainer. Maar je moet dan wel je ogen open trekken en niet enkel naar BA kijken. De meeste Avios sweet spots zitten bij Qatar, Finnair, Iberia en Cathay.

PS: Krisflyer is eigenlijk nog interessanter als je richting Azië/Australië wil. Belachelijk weinig taxen. Fair enough, qua aantal mijlen is het dan wel vaak duurder.
Dat is toch precies wat ik zeg. De sweet spots zijn goedkoper bij flying blue, maar ook moeilijker te vinden door lagere beschikbaarheid.

Ik vlieg met name op US. En boek regelmatig 60k awards via Flyingblue, maar enige flexibiliteit of geluk heb je daar wel bij nodig. Avios is 90-110k is op diezelfde routes. Maar is inderdaad veel consistenter beschikbaar op die prijs.

Flyingblue is in dit voorbeeld 60k op de bodemprijs of ander vaak direct 150k+. Eind dit jaar bijvoorbeeld heb ik daarom via Avios geboekt omdat er maar weinig beschikbaarheid te vinden was via Flyingblue op het saver niveau.

Als je uit Nederland vertrekt is een bijkomend voordeel van Flyingblue dat je directe vluchten kan vinden. Avios is altijd met overstap. Dat is voor ons ook een grote factor.

[ Voor 4% gewijzigd door Tuniq op 02-07-2026 17:14 ]

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 09:38

florholvoet

aka F0x.be

Ik denk dat het sterk afhangt van welke routes je vergelijkt. Jij bent duidelijk veel naar de US aan het kijken, waar de laatste jaren gewoon een totaal andere prijsdynamiek is ontstaan. En waar er ook gewoon minder non-BA-Avios-carriers heen vliegen (waar de sweet spots zitten).

Kijk je naar Azië, Australië en in mindere mate ook Afrika en Zuid-Amerika, dan komt Avios er bijna altijd als winnaar uit. En een tussenstop hangt dan natuurlijk ook weer af van de bestemming die je kiest.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-07 18:18
florholvoet schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:39:
Ik denk dat het sterk afhangt van welke routes je vergelijkt. Jij bent duidelijk veel naar de US aan het kijken, waar de laatste jaren gewoon een totaal andere prijsdynamiek is ontstaan. En waar er ook gewoon minder non-BA-Avios-carriers heen vliegen (waar de sweet spots zitten).

Kijk je naar Azië, Australië en in mindere mate ook Afrika en Zuid-Amerika, dan komt Avios er bijna altijd als winnaar uit. En een tussenstop hangt dan natuurlijk ook weer af van de bestemming die je kiest.
Mee eens, de azië route is bijna altijd goedkoper met Avios. 55k voor business naar Delhi, 77.5k voor business naar Tokyo, 60k business voor Bangkok volgens mij. KLM komt niet eens in de buurt

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:50
hollandje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Mee eens, de azië route is bijna altijd goedkoper met Avios. 55k voor business naar Delhi, 77.5k voor business naar Tokyo, 60k business voor Bangkok volgens mij. KLM komt niet eens in de buurt
Dat klopt wel inderdaad op Azië zijn ze een stuk competitiever. Het hangt zeker af van de routes. Ik vlieg voornamelijk US, veel west coast. En daar is Flyingblue een pak goedkoper.

Al had ik laatst Japan voor 85k, direct via flyingblue. Avios had ik voor 80k kunnen boeken, maar dan met een overstap. Dat is een groot voordeel als je start in Amsterdam, er zijn zoveel directe opties.

Waar Avios wel in uitblinkt is een stuk betere beschikbaarheid van awards. En afhankelijk van de routes kan het inderdaad ook goedkoper zijn, Azië is een goed voorbeeld .

Uiteindelijk hangt het altijd wel af van je routes. Ik denk wel dat voor de gemiddelde Nederlander Flyingblue wat praktischer is qua routes, directe vluchten en leuke promo awards, sweet spots. In die zin erg jammer dat met de devaluatie het geen logische optie meer is voor je MR punten.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19
De discussie over FFPs gaat hier off topic. Dat kan beter in Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 14:58
Los van de FFPs op zichzelf, Ik heb nu o.a. FP Amex, dus je spaart automatisch Miles.
Maar deze miles zijn niet over te zetten naar andere programma's

Nu heb je ook CC's die 'algemene punten' spaart welke je kan overhevelen naar specifieke programma's al dan niet met conversie in punten. Wat ik daar met vlugge check voorbij zag komen was regelmatig in range van 6 CC punten naar 5 of 4 FFPs of een 5:4 ratio.

Maar dit geeft je dan wel de vrijheid om ze te besteden bij een programma welke voor jouw wellicht op dat moment handig is. Waar is er een goed overzicht waar je dit soort 'algemene CC punten' kan omzetten.
Op youtube wordt soms wel een vermeld over 'even je punten overzetten' en boeken maar kijken ik bij z'n optie zie ik vaak doorlooptijd van 2 tot 4 dagen voor dat overzetten, maar misschien kijk ik verkeerd.

Maar omdat die punten niet specifiek alleen maar voor vliegtuig reizen te gebruiken zijn kan dat wellicht in dit topic?

Taal fouten inbegrepen ;)

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:15
Voor Amex (non-FB) kan je de website van Amex zelf raadplegen: https://www.americanexpre...ttravelproducttype=Travel

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19
The-Source schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:37:
Nu heb je ook CC's die 'algemene punten' spaart welke je kan overhevelen naar specifieke programma's al dan niet met conversie in punten. Wat ik daar met vlugge check voorbij zag komen was regelmatig in range van 6 CC punten naar 5 of 4 FFPs of een 5:4 ratio.
Je hebt het over meerdere CC's. Welke bedoel je?
In Nederland heb je alleen nog de American Express kaart (de reguliere) waar je punten spaart die je kan overzetten naar bepaalde programma's (airlines en hotels).
Maar dit geeft je dan wel de vrijheid om ze te besteden bij een programma welke voor jouw wellicht op dat moment handig is. Waar is er een goed overzicht waar je dit soort 'algemene CC punten' kan omzetten.
Op youtube wordt soms wel een vermeld over 'even je punten overzetten' en boeken maar kijken ik bij z'n optie zie ik vaak doorlooptijd van 2 tot 4 dagen voor dat overzetten, maar misschien kijk ik verkeerd.
Welk overzicht bedoel je waar 2-4 dagen wordt getoond?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 14:58
Wally2002 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Je hebt het over meerdere CC's. Welke bedoel je?
In Nederland heb je alleen nog de American Express kaart (de reguliere) waar je punten spaart die je kan overzetten naar bepaalde programma's (airlines en hotels).

[...]

Welk overzicht bedoel je waar 2-4 dagen wordt getoond?
De normale Amex (dus niet FB) bijvoorbeeld. En bijhorende tijden / conversies: https://www.americanexpress.com/nl-nl/rewards/membership-rewards/travel/all?currenttravelproducttype=All

Nu zijn er genoeg Amerikaanse CC's die je niet vanuit NL kan aanvragen dus die laat ik even weg omdat die niet van toepassing zijn. Maar wellicht zijn er andere CC's die wel voor de NL markt zijn waarmee je punten kan sparen?

Taal fouten inbegrepen ;)

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1