• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
Ik heb hier de MC Gold creditcard tegen de gereduceerde prijs als oud-Bijenkorfcard klant. Dit jaar eindigt de aangepaste lagere prijs en zal de normale prijs gaan gelden van 45 euro per jaar.

Voor mijzelf tijd om de voorwaarden eens tegen het licht te houden. Omdat ik zelf een Rabobank betaalrekening heb, heb ik een vergelijking gemaakt van de verzekeringen van de Gold card (voorwaarden februari 2023) met de Rabo Goldcard (voorwaarden juli 2025).

Disclaimer: Ik ga hieronder in op de belangrijkste verschillen. Vanzelfsprekend moet de aankoop met de creditcard gedaan zijn. Ga niet alleen op dit overzicht af maar lees goed de voorwaarden. Ik heb sommige bepalingen hier niet genoemd omdat die m.i. logisch’/standaard’ zijn of omdat ik dit niet zo relevant vind.

Aankoopverzekering:

- ICS kent een eigen risico van 25 euro, Rabobank 50 euro.
- ICS kent geen maximum per gebeurtenis en/of per jaar, alleen een max gedurende de lopende overeenkomst van 50k. Rabo kent per gebeurtenis een max van 5.000 euro, per jaar 10.000 euro en gedurende de overeenkomst 25.000 euro.
- ICS kent alleen een max voor computers (750 euro) en telecomapparatuur (smartphones) van 250 euro. Voor overige zaken is er geen maximum. Rabobank kent voor video-, audio- en computerapparatuur een max van 2.500 euro, foto/filmapparatuur + accessoires max 2.500 euro, en smartphone max van 250 euro.
- ICS sluit drones uit, als onderdeel van het rijtje van voer-, vaar-, luchtvaartuigen (naast o.a. auto, fiets). Rabobank heeft geen specifieke bepalingen over (het uitsluiten van) drones.
- Rabobank kent een max van 2.500 euro voor o.a. juwelen, sierraden, horloges, mits je dit bij je draagt en er op let.
- Bij ICS zijn spullen, onder voorwaarden, wel verzekerd als deze in een voertuig of vaartuig liggen. In principe voor 50% van de waarde, 100% als dit uit een camper/caravan bij overnachting op een camping is. Bij Rabobank is diefstal uit een motorvoertuig uitgesloten.
- Bovenstaande is een opsomming van de belangrijkste voorwaarden, uiteraard gelden er ook gebruikelijke uitsluitingen zoals opzet, nalatigheid, etc.

Ongevallen en hulpverlening:

- Alleen ICS heeft hier dekking. Rabobank niet.
- ICS: Bij blijvende invaliditeit, per reis per verzekerde: 42.570 euro, in gevallen oplopend tot 149.625 euro.
- Hulpverlening bij ongevallen mits de reis met openbaar vervoer is zoals trein, bus, boot, vliegtuig. E.e.a. tegen kostprijs, denk aan vervoer, telecommunicatiekosten, verzending van medicijnen.

Vluchtvertraging:
- Bij beiden bij vertraging van een lijnvlucht van minimaal 4 uur, charter 8 uur.
- ICS : 150 euro/verzekerde per gebeurtenis voor extra verblijf of telefoonkosten. Verzekerde lijkt hier alleen de kaarthouder te zijn, geen reisgenoten! Rabobank: max 250 euro per reisgezelschap. Reisgenoten zijn ook verzekerd als hun tickets met dezelfde kaart zijn betaald.

Bagagevertraging:
- ICS: vanaf 8 uur vertraging, tot 125 euro per dag, max 1.000 euro.
- Rabo: vanaf 4 uur vertraging, max 150 euro per verzekerde, aankopen binnen 4 dagen. Bij > 48u vertraging max 600 euro voor reisgezelschap.
- Ook hier lijkt bij ICS onder verzekerde alleen de kaarthouder bedoeld te worden.

- Rabo kent een maximum dekking voor vlucht- en bagagevertraging van 2.500 per kalenderjaar en 10.000 euro voor de geldigheidsperiode van de creditcard.

Conclusie:
Welke is nu het beste? Het flauwe antwoord is: dat hangt er vanaf, welke dekking je precies zoekt.

Voor de aankoopverzekering zou ik zeggen dat overall ICS betere dekking heeft: lager eigen risico, geen maximum per gebeurtenis of per jaar voor de meeste categorien, ook deels verzekerd bij achterlaten in voertuigen. Het enige minpunt is de beperkte dekking tot max 750 euro voor computers, dit is bij Rabo max 2.500 euro. Rabobank is overigens zeker niet slecht te noemen, veel zaken zijn gedekt maar je loopt voor een aantal categorieën tegen een max aan, plus hoger eigen risico.

Voor ongevallen en hulpverlening biedt ICS hier alleen dekking.

Voor vluchtvertraging: ICS biedt hogere dekking qua bedragen, maar zoals ik de voorwaarden lees lijkt alleen de kaarthouder verzekerd te zijn, geen reisgenoten. Bij Rabo ook reisgenoten, mits het ticket door de kaarthouder is betaald. Voor bagage bij ICS pas vanaf 8 uur vertraging.

De Rabo creditcard kost 2 euro per maand, en is dus met 24 euro per jaar een stuk goedkoper dan de MC Gold kaart.

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:59
NSKiV kaart zojuist aangevraagd, helaas lees ik hier pas net na aanvragen over de prijsverhoging.. Ik neem aan dat ik die €35 en eerste jaar gratis wel nog krijg. We gaan het zien.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik tik vandaag per ongeluk in de AH met mijn AMEX kaart tegen het apparaat... Blijkt dat al een half jaar te werken.

Aangezien mijn vrouw en ik in principe enkel bij AH onze boodschappen doen, ik ook zakelijk, tikt dat best aan.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dat is uitzonderlijk @PWM. Welke AH is dat ?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

We Are Borg schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:55:
Dat is uitzonderlijk @PWM. Welke AH is dat ?
Blaricum, gewoon op de zelfscan kassa's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NvPgl5ZEKxHGOYEtRMIgyBZ6T4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KnK7DdgvvoxAwb7dfTAsUf7m.png?f=fotoalbum_large

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:48
PWM schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Blaricum, gewoon op de zelfscan kassa's

[Afbeelding]
Dat is een franchiser en die heeft zelf een contract met een payment service provider afgesloten. Bij de Albert Heijn-filialen werkt het helaas niet.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:14
Gewoon een Trade Republic VISA debit kaart met 1% cashback levert meer op dan AmEx punten denk ik (max 15€ per maand).

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Radiodurans schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:21:
Gewoon een Trade Republic VISA debit kaart met 1% cashback levert meer op dan AmEx punten denk ik (max 15€ per maand).
Hoe onderbouw je jouw statement ? PWM pakt 800k punten in een jaar en gebruikt deals van 250k punten om met vier man in business te vliegen. Hoe ga je dat doen met “gewoon een trade republic visa” ?

• Wally2002
We Are Borg schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:01:
[...]

Hoe onderbouw je jouw statement ? PWM pakt 800k punten in een jaar en gebruikt deals van 250k punten om met vier man in business te vliegen. Hoe ga je dat doen met “gewoon een trade republic visa” ?
Ik kan niet voor @Radiodurans spreken en snap het punt dat je wilt maken maar had het zelf iets anders geformuleerd.
Het hangt uiteraard van je maandelijkse uitgaven af en tegenwoordig steeds meer van referrals. Met de lage inruilwaarde voor de MR-punten, downgrade naar 1 punt per euro van de platinum en binnenkort ook de flinke verslechtering van de omwisselwaarde naar Flying Blue miles, is het punt van Radiodurans m.i. best wel valide.

Het blijft natuurlijk wel appels en peren want TR is een debetcard, geen creditcard.

• Radiodurans
Ik deed uiteraard wat aannames want ik ging er van uit dat je met een gezin plus wat zakelijk geen hele grote bedragen per maand uitgeeft bij de AH. Dus laten we het ruim nemen met 1000 euro per maand dan is dat 1k punten met een platinum AmEx. Dat omzetten naar punten bij een vliegtuigmaatschappij denk ik niet dat dit zelfs bij PWM hem heel ver brengt.

Na een jaar heb je dan 12000 AmEx punten vs 120€ (plus wat rente als je het in een MMF stopt). In elk geval is 120€ veelzijdiger. Dat kan je zelfs gebruiken om een boel punten te kopen bij bijv. een van de vele ‘vermenigvuldig je punten’ acties van FB.

[ Voor 27% gewijzigd door Radiodurans op 29-05-2026 08:14 ]

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:18
Wally2002 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:02:
[...]

en binnenkort ook de flinke verslechtering van de omwisselwaarde naar Flying Blue miles
Dit heb ik even gemist. Wat gaat er veranderen? Ik heb momenteel Gold en ben al niet zo enthousiast meer over de cost/benefits.

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 17:40
Elandenmelk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Dit heb ik even gemist. Wat gaat er veranderen? Ik heb momenteel Gold en ben al niet zo enthousiast meer over de cost/benefits.
Volgens mij wisselt de omruilverhouding per 1 juli van 5:4 naar 2:1. Ofwel per MR-point krijg je nu 80% terug in Miles. Per 1 juli wordt dat 50%, een aanzienlijke verslechtering.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:45

florholvoet

aka F0x.be

Radiodurans schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:07:
Ik deed uiteraard wat aannames want ik ging er van uit dat je met een gezin plus wat zakelijk geen hele grote bedragen per maand uitgeeft bij de AH. Dus laten we het ruim nemen met 1000 euro per maand dan is dat 1k punten met een platinum AmEx. Dat omzetten naar punten bij een vliegtuigmaatschappij denk ik niet dat dit zelfs bij PWM hem heel ver brengt.

Na een jaar heb je dan 12000 AmEx punten vs 120€ (plus wat rente als je het in een MMF stopt). In elk geval is 120€ veelzijdiger. Dat kan je zelfs gebruiken om een boel punten te kopen bij bijv. een van de vele ‘vermenigvuldig je punten’ acties van FB.
Met cashback weet je exact wat je krijgt, niet meer niet minder.
Goed voor mensen die direct value willen zien en ook niet geïnteresseerd zijn om het onderste uit de kan te halen en daarvoor bereid zijn wat research en moeite te doen.

Punten kunnen véél meer waard zijn als je ze correct gebruikt. Amex punten omgewisseld voor een Business Class dealtje kunnen een gerealiseerde waarde van >1,5 eurocent opleveren. Idem voor bijvoorbeeld Mariott punten gebruiken in de Maledieven of een andere high-end bestemming.

Bovendien zijn award vliegtickets vaak refundable, hetgeen met cash veelvuldig duurder is.

Als je de punten gewoon oppot zonder er iets mee te doen, of ze gebruikt voor ondermaatse redemptions, dan ben je beter af met cashback.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Wally2002
Elandenmelk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Er is 29 april een mailing uitgegaan. Heb zelf Platinum en in de mailing staat:
Per 1 juli 2026 verandert de inwisselwaarde voor het omzetten van uw Membership Rewards punten naar Flying Blue Miles. Vanaf dat moment heeft u 2 Membership Rewards punten nodig voor 1 Flying Blue Mile.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Er is 29 april een mailing uitgegaan. Heb zelf Platinum en in de mailing staat:

[...]
Volgens mij heb ik die mail nooit ontvangen. Ik heb even gezocht en kan er niks erover vinden in mijn mailbox.

Het is dat ik het hier in de topic voorbij heb zien komen, anders had ik het ook niet geweten.

• Radiodurans
Hetzelfde voor mij, ik heb die mail niet ontvangen.

• Song
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 20:38
Wally2002 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:27:
Ik heb hier de MC Gold creditcard tegen de gereduceerde prijs als oud-Bijenkorfcard klant. Dit jaar eindigt de aangepaste lagere prijs en zal de normale prijs gaan gelden van 45 euro per jaar.

Voor mijzelf tijd om de voorwaarden eens tegen het licht te houden. Omdat ik zelf een Rabobank betaalrekening heb, heb ik een vergelijking gemaakt van de verzekeringen van de Gold card (voorwaarden februari 2023) met de Rabo Goldcard (voorwaarden juli 2025).

Disclaimer: Ik ga hieronder in op de belangrijkste verschillen. Vanzelfsprekend moet de aankoop met de creditcard gedaan zijn. Ga niet alleen op dit overzicht af maar lees goed de voorwaarden. Ik heb sommige bepalingen hier niet genoemd omdat die m.i. logisch’/standaard’ zijn of omdat ik dit niet zo relevant vind.

Aankoopverzekering:

- ICS kent een eigen risico van 25 euro, Rabobank 50 euro.
- ICS kent geen maximum per gebeurtenis en/of per jaar, alleen een max gedurende de lopende overeenkomst van 50k. Rabo kent per gebeurtenis een max van 5.000 euro, per jaar 10.000 euro en gedurende de overeenkomst 25.000 euro.
- ICS kent alleen een max voor computers (750 euro) en telecomapparatuur (smartphones) van 250 euro. Voor overige zaken is er geen maximum. Rabobank kent voor video-, audio- en computerapparatuur een max van 2.500 euro, foto/filmapparatuur + accessoires max 2.500 euro, en smartphone max van 250 euro.
- ICS sluit drones uit, als onderdeel van het rijtje van voer-, vaar-, luchtvaartuigen (naast o.a. auto, fiets). Rabobank heeft geen specifieke bepalingen over (het uitsluiten van) drones.
- Rabobank kent een max van 2.500 euro voor o.a. juwelen, sierraden, horloges, mits je dit bij je draagt en er op let.
- Bij ICS zijn spullen, onder voorwaarden, wel verzekerd als deze in een voertuig of vaartuig liggen. In principe voor 50% van de waarde, 100% als dit uit een camper/caravan bij overnachting op een camping is. Bij Rabobank is diefstal uit een motorvoertuig uitgesloten.
- Bovenstaande is een opsomming van de belangrijkste voorwaarden, uiteraard gelden er ook gebruikelijke uitsluitingen zoals opzet, nalatigheid, etc.

Ongevallen en hulpverlening:

- Alleen ICS heeft hier dekking. Rabobank niet.
- ICS: Bij blijvende invaliditeit, per reis per verzekerde: 42.570 euro, in gevallen oplopend tot 149.625 euro.
- Hulpverlening bij ongevallen mits de reis met openbaar vervoer is zoals trein, bus, boot, vliegtuig. E.e.a. tegen kostprijs, denk aan vervoer, telecommunicatiekosten, verzending van medicijnen.

Vluchtvertraging:
- Bij beiden bij vertraging van een lijnvlucht van minimaal 4 uur, charter 8 uur.
- ICS : 150 euro/verzekerde per gebeurtenis voor extra verblijf of telefoonkosten. Verzekerde lijkt hier alleen de kaarthouder te zijn, geen reisgenoten! Rabobank: max 250 euro per reisgezelschap. Reisgenoten zijn ook verzekerd als hun tickets met dezelfde kaart zijn betaald.

Bagagevertraging:
- ICS: vanaf 8 uur vertraging, tot 125 euro per dag, max 1.000 euro.
- Rabo: vanaf 4 uur vertraging, max 150 euro per verzekerde, aankopen binnen 4 dagen. Bij > 48u vertraging max 600 euro voor reisgezelschap.
- Ook hier lijkt bij ICS onder verzekerde alleen de kaarthouder bedoeld te worden.

- Rabo kent een maximum dekking voor vlucht- en bagagevertraging van 2.500 per kalenderjaar en 10.000 euro voor de geldigheidsperiode van de creditcard.

Conclusie:
Welke is nu het beste? Het flauwe antwoord is: dat hangt er vanaf, welke dekking je precies zoekt.

Voor de aankoopverzekering zou ik zeggen dat overall ICS betere dekking heeft: lager eigen risico, geen maximum per gebeurtenis of per jaar voor de meeste categorien, ook deels verzekerd bij achterlaten in voertuigen. Het enige minpunt is de beperkte dekking tot max 750 euro voor computers, dit is bij Rabo max 2.500 euro. Rabobank is overigens zeker niet slecht te noemen, veel zaken zijn gedekt maar je loopt voor een aantal categorieën tegen een max aan, plus hoger eigen risico.

Voor ongevallen en hulpverlening biedt ICS hier alleen dekking.

Voor vluchtvertraging: ICS biedt hogere dekking qua bedragen, maar zoals ik de voorwaarden lees lijkt alleen de kaarthouder verzekerd te zijn, geen reisgenoten. Bij Rabo ook reisgenoten, mits het ticket door de kaarthouder is betaald. Voor bagage bij ICS pas vanaf 8 uur vertraging.

De Rabo creditcard kost 2 euro per maand, en is dus met 24 euro per jaar een stuk goedkoper dan de MC Gold kaart.
Ook ik ben ex-Bijenkorfcard houder en ben aan het oriënteren welke creditcard keuze ik ga maken. M.i. is het heel persoonlijk wat je doel en gebruik is van de card die de uiteindelijke keuze bepaald. In mijn geval is de huurauto verzekering van anwb-gold de beslissende factor.

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:37
Zojuist grotendeels van de Amex MR punten overgeschreven naar FB. Idem dito zoals enkelen geen mailing ontvangen over de devaluatie van FB Miles, als ik niet uit nieuwsgierigheid hier even rondgekeken had dan was dit mij voorbij gegaan.

Na aankomende zomer vakantie maar de Platinum eens opzeggen of wisselen voor de FB versie. Ik vermoed dat er meerdere devaluaties aan zit te komen voor de reguliere lijn en/of een prijsverhoging. Als ze de platinum weer zoals aantal jaren terug zo aantrekkelijk kunnen maken dan wellicht terug ;) .

Helaas zit ik wel met dat wij geen lounge toegang (dan) meer hebben, we reizen namelijk nog al vaak voor vakanties (4-5x p/j waarbij 2x long haul vaak) en dat gaat toch een gemis worden. Daarnaast ook geen welkomstbonus meer omdat ik al member ben, mocht ik gaan voor een FB amex.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier ook niets ontvangen..

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
-Danny-123 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 02:39:
Zojuist grotendeels van de Amex MR punten overgeschreven naar FB. Idem dito zoals enkelen geen mailing ontvangen over de devaluatie van FB Miles, als ik niet uit nieuwsgierigheid hier even rondgekeken had dan was dit mij voorbij gegaan.

Na aankomende zomer vakantie maar de Platinum eens opzeggen of wisselen voor de FB versie. Ik vermoed dat er meerdere devaluaties aan zit te komen voor de reguliere lijn en/of een prijsverhoging. Als ze de platinum weer zoals aantal jaren terug zo aantrekkelijk kunnen maken dan wellicht terug ;) .

Helaas zit ik wel met dat wij geen lounge toegang (dan) meer hebben, we reizen namelijk nog al vaak voor vakanties (4-5x p/j waarbij 2x long haul vaak) en dat gaat toch een gemis worden. Daarnaast ook geen welkomstbonus meer omdat ik al member ben, mocht ik gaan voor een FB amex.
Geen welkomstbonus zou je eventueel nog kunnen 'omzeilen' door een goedkope FB kaart aan te vragen en vervolgens te upgraden nadat je deze een minimale periode hebt (wel iets voor de 'lange' termijn dus). Afaik staan er geen uitsluitingen in de upgradevoorwaarden wat betreft het hebben van twee Amex kaartlijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 01-06-2026 11:13 ]

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-06 21:12
Even klantenservice moment delen; ik weet dat je bij Amex vriendelijk in het Engels te woord wordt gestaan aan de telefoon (en vrijwel niet meer in het Nederlands), maar bij ICS werken ze met een chatbot die je maar niet begrijpt. Tip; vraag om een live agent dat gast sneller !

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:26
Datisraar schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:07:
Even klantenservice moment delen; ik weet dat je bij Amex vriendelijk in het Engels te woord wordt gestaan aan de telefoon (en vrijwel niet meer in het Nederlands), maar bij ICS werken ze met een chatbot die je maar niet begrijpt. Tip; vraag om een live agent dat gast sneller !
Als je de chatbot eenmaal omzeilt krijg je wel iemand in het Nederlands te woord, bij Amex is mijn ervaring 2/5 gesprekken in het Nederlands.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21
Datisraar schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:07:
Nouja vriendelijk vriendelijk :+ Toen ik een paar weken geleden belde kreeg ik een medewerker aan de telefoon die mij aansprak met een toon van heb ik jou daar toen ik vroeg om een retentiebonus. Hoe ik het wel niet in mijn hoofd haalde.

• Wally2002
Eerder deze week ook gebeld ivm met mijn Amex Flying Blue Platinum. Had vorig najaar gebruik gemaakt van de upgrade actie van silver naar platinum, de bonus miles waren eerder dit jaar weer binnen, en ook de status weer veilig gesteld bij Flying Blue.
Engelstalige agent, vriendelijk te woord gestaan waarbij je wel merkt dat het Amerikaanse scripts zijn waarbij het net een beetje te dik op ligt ('we zijn erg blij met onze partnership met u voor al xx jaar'), maar daar moet je een beetje doorheen kunnen kijken.

Gaf aan dat ik weinig gebruik maakte van de voordelen van FB plat en dat ik wilde downgraden. Geen probleem, wat is uw e-mailadres dan stuur ik u een link om te downgraden.
Vervolgens ook wel aangegeven dat ik ook overwoog de kaart op te zeggen, en dan merk je dat ze alert worden en komt er wel een retention offer.
Voor mij was het dit keer 20.000 miles en 3 maanden 1 mile/euro extra.
Spend gemiddeld 1.000 euro per maand in de afgelopen jaar, de laatste maanden echt een stukje minder.
Ik was wel verrast omdat ik pas een maand of 8 op het FB Platinum kaartniveau zit, meestal is het pas na een jaar een retention offer.
Moet daarbij wel zeggen, dat ik nu al een jaar of 2 of 3 niet het jaarlijkse belletje heb gedaan.

Om de miles en extra punten te activeren, moest ik wel een uitgave van minimaal 1 euro doen met de kaart.
Het kan dan tot 3 werkdagen duren voordat je daadwerkelijk de extra mile/euro krijgt. De bonusmiles zouden bij het eerstvolgende afrekening erbij moeten verschijnen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 21:29
Zojuist net een mail ontvangen dat Amex ook in google pay toegevoegd kan worden. Later vandaag eens kijken of dat ook werkelijk lukt

Taal fouten inbegrepen ;)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
Ja dat werkt.

Sometimes you need to plan for coincidence

• The-Source
Toevallig ook al als NFC betaling getest vanuit google wallet?

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:19
Werkt bij mij prima op telefoon en smartwatch.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
The-Source schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Toevallig ook al als NFC betaling getest vanuit google wallet?
Ja, en declined want die locatie accepteerde zowel geen Amex als GPay. Maar wilde het toch proberen :+

Heb nog geen succesvolle betaling ermee gedaan - nog geen mogelijkheid gehad ook

Sometimes you need to plan for coincidence

• Wally2002
Hmmbob schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Ja, en declined want die locatie accepteerde zowel geen Amex als GPay. Maar wilde het toch proberen :+

Heb nog geen succesvolle betaling ermee gedaan - nog geen mogelijkheid gehad ook
Google Pay zal vrijwel zeker wel gewerkt hebben maar niet met kaarten van betaalschema’s die de verkoper niet accepteerd.
Je betaald namelijk niet met Google Pay maar via Google Pay met de onderliggende kaart.

(Aanvullend: en technisch gezien niet met je kaartnummer maar een pseudo-kaartnummer)

[ Voor 7% gewijzigd door Wally2002 op 05-06-2026 09:16 ]

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Iemand vroeg hier onlangs welke banken de volledige naam (niet de initialen) op de kredietkaart zetten ivm autohuur omdat die anders geweigerd werd voor het betalen van de borg. (Compleet belachelijk natuurlijk!!)

Op MAX een reportage zien voorbij komen waar de undercover reporter hetzelfde probleem had. Eigenlijk is het gewoon een scam omdat ze excuses zoeken om de bijkomende verzekering te verkopen (bij de duurste zonder vrijstelling hoef je geen borg te betalen).

Conclusie dus: niet bij zo’n shady verhuurmaatschappij boeken want uiteindelijk komt het toch duurder uit door die wanpraktijken.

• The-Source
florholvoet schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:51:
Iemand vroeg hier onlangs welke banken de volledige naam (niet de initialen) op de kredietkaart zetten ivm autohuur omdat die anders geweigerd werd voor het betalen van de borg. (Compleet belachelijk natuurlijk!!)

Op MAX een reportage zien voorbij komen waar de undercover reporter hetzelfde probleem had. Eigenlijk is het gewoon een scam omdat ze excuses zoeken om de bijkomende verzekering te verkopen (bij de duurste zonder vrijstelling hoef je geen borg te betalen).

Conclusie dus: niet bij zo’n shady verhuurmaatschappij boeken want uiteindelijk komt het toch duurder uit door die wanpraktijken.
Rabobank, initialen + achternaam (gold card - Visa)
Curve pay (rabobank card in gekoppeld) Volledige naam
Amex, volledige naam.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

The-Source schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Rabobank, initialen + achternaam (gold card - Visa)
Curve pay (rabobank card in gekoppeld) Volledige naam
Amex, volledige naam.
Ja dat was dus de discussie vorige keer maar dat wisselt ook nog eens op basis van de lengte van je namen.

Mijn punt is: maakt niet uit. Dat is niet de grond van het probleem. Die maatschappijen zullen excuses blijven verzinnen om je die dure aanvullende verzekering aan te smeren (ook al heb je zelf al een geldige dekking).

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:19
ING heeft nu ook creditcards met reisverzekeringen, geen wisselkoersopslag en lounge toegang.

ING Max

ING Creditcard Max

ING Extra

ING Creditcard Extra - ING Platinumcard

[ Voor 35% gewijzigd door menzo op 10-06-2026 19:18 ]

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:13
menzo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:15:
ING heeft nu ook creditcards met reisverzekeringen, geen wisselkoersopslag en lounge toegang.

ING Max

ING Creditcard Max

ING Extra

Mooi om te zien dat ING deze producten verder uitbouwd. Persoonlijk denk ik dat deze kaart voor veel mensen een van de voordeligste opties is. Voor 52 euro per jaar, kun je tot 1000 euro per maand besteden zonder valutaopslag en een mooie dekking to 1500 euro eigen risico bij autohuur.

Met name voor de reiziger en als je een aantal keer per jaar vreemde valuta betalingen doet, dan heb je de fee zo terugverdiend en de overige verzekeringen zijn ook vrij sterk.

Hopelijk is dit ook een trigger voor andere banken / amex om competitiever te zijn op het gebied van buitenlandse valuta opslag.

• Youtl

ING Max

ING Creditcard Max

ING Extra

Ook een metalen creditcard, dat hebben ze ook afgekeken van Amex/fintech banken.
Wel jammer dat bij de MAX creditcard geen gratis ATM opname zit buiten de EU voor bijv max €500 per maand.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 12:06
Kijk uit met de creditcard van ING als je in Spanje van plan bent een auto te huren.

De meeste verhuurmaatschappijen willen namelijk dat je volledige voornamen en achternamen op de pas staat. Ik heb hierover contact opgenomen met ING en zij geven aan dit niet te doen.

Weet iemand een creditcardmaatschappij waarbij je wel de volledige namen op de kaart kan krijgen?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Joris-Jansen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:20:
Kijk uit met de creditcard van ING als je in Spanje van plan bent een auto te huren.

De meeste verhuurmaatschappijen willen namelijk dat je volledige voornamen en achternamen op de pas staat. Ik heb hierover contact opgenomen met ING en zij geven aan dit niet te doen.

Weet iemand een creditcardmaatschappij waarbij je wel de volledige namen op de kaart kan krijgen?
Ja de zoekresultaten in dit topic.
Dit onderwerp is meermaals eerder besproken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Wally2002

Zoals hiervoor ook aangegeven: lees even terug.
Aanvullend: je kunt je afvragen of dit wel eerlijke praktijken van die verhuurbedrijven zijn. Er werd al gesuggereerd dat het bedoeld is om te voorkomen dat je gebruik maakt van de aan de kaart gekoppelde verzekering, en daardoor bij de verhuurder een dure verzekering moet afsluiten.

• Wally2002

ING Max

ING Creditcard Max

ING Extra

Waarschijnlijk wel duidelijk voor de meesten, maar je moet wel over een ING betaalrekening beschikken.
De More en Extra creditcards zitten in de pakketten met dezelfde naam maar zijn ook los verkrijgbaar.
De Max variant is alleen in het Max pakket verkrijgbaar.

Even snel het max pakket analyserend valt mij op:

- aankoopverzekering lijkt vergelijkbaar met bv MC Gold en Rabo Creditcard;
- kosten koersopslag worden wel in rekening gebracht en krijg je maandelijks terug
- loungetoegang en fasttrack elk 4x/jaar
- reisverzekering: lijkt qua dekking enigszins tussen Amex Gold en Platinum te liggen. Medische hulp wel duidelijk minder dekking.
-autohuurverzekering: de amex platinum heeft een veel betere dekking. ING doet alleen het eigen risico.

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 18:55

Huur alleen bij grote bekend verhuurmaatschappijen dan zit je altijd 100% goed. Je bent niks aan verplicht en je kan weigeren aan balie dan 10 meter verderop bij groot autoverhuurmaatschappij zo is klaar makkelijk...

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ultrafast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:36:
[...]

Huur alleen bij grote bekend verhuurmaatschappijen dan zit je altijd 100% goed. Je bent niks aan verplicht en je kan weigeren aan balie dan 10 meter verderop bij groot autoverhuurmaatschappij zo is klaar makkelijk...
Inderdaad. De naam op de kredietkaart is niet het probleem. De maatschappijen zijn het probleem.

Ze zoeken excuses om de kredietkaart te weigeren. Zonder een kredietkaart kan je geen borg betalen. Zonder borg moet je de duurste verzekering nemen zonder vrijstelling. Op die manier verkopen ze dure onnodige bijkomende verzekeringen, terwijl je dit niet nodig had.

In de rapportages worden o.a. genoemd: Goldcar, OK Mobility en Centauro. Die komen vaak het goedkoopst naar boven in prijsvergelijkers en via affiliate marketing (bijv via Ryanair of Booking.com upsells).

Europcar, AVIS, Hertz etc hanteren deze bedriegelijke praktijken niet voor zover ik weet.

En zelfs al zou je ermee geconfronteerd worden is het antwoord niet op zoek gaan naar een andere kredietkaart, maar naar een andere huurauto.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-06 23:47
florholvoet schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Inderdaad. De naam op de kredietkaart is niet het probleem. De maatschappijen zijn het probleem.

Ze zoeken excuses om de kredietkaart te weigeren. Zonder een kredietkaart kan je geen borg betalen. Zonder borg moet je de duurste verzekering nemen zonder vrijstelling. Op die manier verkopen ze dure onnodige bijkomende verzekeringen, terwijl je dit niet nodig had.

In de rapportages worden o.a. genoemd: Goldcar, OK Mobility en Centauro. Die komen vaak het goedkoopst naar boven in prijsvergelijkers en via affiliate marketing (bijv via Ryanair of Booking.com upsells).

Europcar, AVIS, Hertz etc hanteren deze bedriegelijke praktijken niet voor zover ik weet.

En zelfs al zou je ermee geconfronteerd worden is het antwoord niet op zoek gaan naar een andere kredietkaart, maar naar een andere huurauto.
Apart, heb nu al een paar keer bij Goldcar gewoon met AMEX met initialen kunnen 'betalen'.
Wel van tevoren al online met de AMEX gereserveerd.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
Kodess schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Apart, heb nu al een paar keer bij Goldcar gewoon met AMEX met initialen kunnen 'betalen'.
Wel van tevoren al online met de AMEX gereserveerd.
Ik zou ook denken dat als een verhuurder je reservering met die creditcard wel gewoon accepteert, maar je vervolgens bij het ophalen van de auto te horen krijgt dat de tenaamstelling niet goed is, dat hier dan eerder iets dubieus met de verhuurder aan de hand is. En dat die medewerker dan probeert je een poot uit te draaien voor zijn provisie.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ik zou ook denken dat als een verhuurder je reservering met die creditcard wel gewoon accepteert, maar je vervolgens bij het ophalen van de auto te horen krijgt dat de tenaamstelling niet goed is, dat hier dan eerder iets dubieus met de verhuurder aan de hand is. En dat die medewerker dan probeert je een poot uit te draaien voor zijn provisie.
Inderdaad, en het zijn ook niet alle fillialen die deze wanpraktijken hanteren. Sixt in Athene is bijvoorbeeld operated by Goldcar en ze doen dit niet. En de lijst is ook absoluut niet limitatief. Er zijn zéker nog andere verhuurders waar dit voorkomt. De agent in kwestie zal er ook mee te maken hebben.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De autoverhuurbranche zit vol cowboys helaas, ik ken genoeg verhalen van mensen die een 'upgrade' 'aangeboden' kregen en dan achteraf gewoon de factuur, want dat was geen perk maar gewoon een betalende upgrade waar ze natuurlijk ter plaatse ook hun poot hadden ondergezet. Zeker zakenklanten hebben snel zoiets van 'leuk, en verder niet mijn probleem'. Tot de factuur voor hun neus ligt...

Van de grotere aanbieders is Six er toch één waar regelmatig klachten over passeerden. Ook over die 'upselling', maar ook over (al dan niet fictieve) schade die royaal werd vastgesteld na inleveren, waar onze jarenlange klanten bij hoog en bij laag van beweerden dat die schade er al was bj afhaling maar dat dat toen allemaal al 'bekend' was en nee, die hoefde niet extra geregistreerd, 'maakt u zich geen zorgen'. Dan weet je wel dat er str*nt aan de knikker is.

Als je gerust wil zijn boek je via een broker die afspraken heeft met de eigenlijke verhuurder. Die brokers bieden vaak eigen 'pakketten' aan met extra verzekeringen. Iets duurder, maar meer gemoedsrust, en je kan het verkooppraatje over extra verzekeringen aan de balie snel in de kiem smoren. Sunny Cars is er daar één van, bv. Op PSA ook een keer meegemaakt dat de verkoper ons heel agressief verzekeringen probeerde te slijten, ook al was het gewoon een 'all-in' via Sunny Cars. Ze draaien er hun hand niet voor om.

Wij doen het al jaren zo, eventuele franchises qua schade dien je dan achteraf in bj Sunny Cars en ze betalen je terug. Helaas ook al van gebruik moeten maken en dat liep vlot. En mijlen kan je ook gewoon verdienen als de eigenlijke verhuurder in die programma's zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 11-06-2026 10:42 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:59
Zojuist mijn NSkiV Visa card geactiveerd. Ik zie nog nergens dat ik zou moeten betalen voor het eerste jaar, maar ik zie ook nog geen 35 euro tegoed. Ik zie dat bij anderen die 35 euro meteen beschikbaar waren, zijn er ook andere ervaringen?

• Joris-Jansen
Ik heb gezocht en zie inderdaad dat het eerder is besproken. Echter is het voor mij onduidelijk en onoverzichtelijk bij welke maatschappijen initialen op de creditcard wel zijn toegestaan. Eigenlijk moet je dus wel gewoon je hele naam op de kaart kunnen hebben staan, maar voor zover ik terug kon lezen kan dat alleen bij een grootbank door veel initialen (lengte van je naam) in te voeren.

• The-Source
Denk dat je beter kan zeggen, initialen is gewoon voldoende maar er zijn dubieuze auto verhuurders die je iets proberen aan te naaien.

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 18:55
Joris-Jansen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:22:
Ik heb gezocht en zie inderdaad dat het eerder is besproken. Echter is het voor mij onduidelijk en onoverzichtelijk bij welke maatschappijen initialen op de creditcard wel zijn toegestaan. Eigenlijk moet je dus wel gewoon je hele naam op de kaart kunnen hebben staan, maar voor zover ik terug kon lezen kan dat alleen bij een grootbank door veel initialen (lengte van je naam) in te voeren.
Ja dat ligt aan beleid van bank maar het is onzin hoe kan dat autoverhuurder juist weigeren een grootbank ING ? Dat kan toch ook dat geldt ook bijvoorbeeld voor Bank of America? Zoals het ligt aan gewoon dubieze autoverhuurder dit probeert gewoon eigen verzekering aan te smeren. Dat is al talloze keren besproken probleem is dat gewoon Henk en Ingrid gemiddeld mensen vaak niet te weten....

• Joris-Jansen
The-Source schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:25:
Denk dat je beter kan zeggen, initialen is gewoon voldoende maar er zijn dubieuze auto verhuurders die je iets proberen aan te naaien.
Maar de grote vraag is. Welke maatschappijen zijn dubieus? Centauro is een prima maatschappij, maar vraagt wel om een creditcard met volledige namen.

• Tuniq
Joris-Jansen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:22:
Het zijn vrijwel altijd kleine lokale verhuurmaatschappijen. Bij Hertz etc zal je hier niet snel tegen aan lopen. Maar men huurt via een OTA portal en boekt de goedkoopste aanbieder zonder verder te kijken.

Dit zijn precies dezelfde problemen als in de categorie de tank was niet vol, dubieuze verzekeringen, verplichte upsells omdat je categorie zogenaamd niet beschikbaar is, waar je wel ook wel vaker over leest bij meer 'dubieuze' verhuurclubs. Heel vaak is dit heel simpel te voorkomen door even te googelen naar de partij waar je uiteindelijk huurt.

• Rubbergrover1
Tuniq schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Mooi om te zien dat ING deze producten verder uitbouwd. Persoonlijk denk ik dat deze kaart voor veel mensen een van de voordeligste opties is. Voor 52 euro per jaar, kun je tot 1000 euro per maand besteden zonder valutaopslag en een mooie dekking to 1500 euro eigen risico bij autohuur.
Er zijn ook verschillende tussenpersonen/vergelijkingssites waarbij het eigen risico vervalt als je via hen boekt. Is blijkbaar een risico dat niet heel duur is om op grote schaal af te dekken. Dus alleen daarvoor zou ik niet zo snel doen. En de doelgroep die elk jaar een significant bedrag in vreemde valuta betaalt lijkt mij ook relatief klein.

Maar het is wel leuk dat ze nu toch wat meer keus uit uitgebreidere pakketten en creditcards bieden. Zeker als je bv toch al dingen als Amazon prime of Disney+ wil hebben, kan het best interessant zijn om te kijken naar deze kaarten en pakketten.

• Tuniq
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Er zijn ook verschillende tussenpersonen/vergelijkingssites waarbij het eigen risico vervalt als je via hen boekt. Is blijkbaar een risico dat niet heel duur is om op grote schaal af te dekken. Dus alleen daarvoor zou ik niet zo snel doen. En de doelgroep die elk jaar een significant bedrag in vreemde valuta betaalt lijkt mij ook relatief klein.

Maar het is wel leuk dat ze nu toch wat meer keus uit uitgebreidere pakketten en creditcards bieden. Zeker als je bv toch al dingen als Amazon prime of Disney+ wil hebben, kan het best interessant zijn om te kijken naar deze kaarten en pakketten.
Iedere kaart heeft zijn doelgroep zoals je zelf al zegt. De mensen die niet vaak in vreemde valuta betalen kunnen de basis creditcard van ING nemen. Als je geen vreemde valuta betalingen doet is dit inderdaad geen interessant product. Overigens hoef je maar rond de 1400 euro uit geven in vreemde valuta om de meerprijs van deze kaart terug te verdienen. En ik denk dat de groep die dat haalt nog best aanzienlijk is.

Dit is ook vrijwel de enige optie in Nederland voor een creditcard product zonder FX fees via een grootbank. (Je hebt natuurlijk Revolut/Wise, maar veel mensen hebben daar ook geen trek in, en dat zijn ook geen 'echte' creditcards vaak).

Ik ben vooral benieuwd of dit de concurrentie wat aanjaagt, het is natuurlijk bijzonder vreemd dat producten als een AMEX platinum of andere premium kaarten vandaag de dag nog FX fees rekenen. Dat is logisch op een basis creditcard, maar niet op een erg dure premium 'travel' kaart.

• Rubbergrover1
Tuniq schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:10:
[...]

Iedere kaart heeft zijn doelgroep zoals je zelf al zegt. De mensen die niet vaak in vreemde valuta betalen kunnen de basis creditcard van ING nemen. Als je geen vreemde valuta betalingen doet is dit inderdaad geen interessant product. Overigens hoef je maar rond de 1400 euro uit geven in vreemde valuta om de meerprijs van deze kaart terug te verdienen. En ik denk dat de groep die dat haalt nog best aanzienlijk is.
Maar bij die kaart is het maximale provisievrije bedrag 1000 per maand... Dus moet je die uitgaven wel toevallig zo plannen dat het over 2 maanden valt.

Ik kan me zeker voorstellen dat er een doelgroep voor is. Maar de kanttekening dat die groep dan bestaat uit mensen die ieder jaar 1400 euro over tenminste 2 maanden gespreid in vreemde valuta moeten betalen, lijkt mij wel op zijn plaats. Ik denk dat wat in eerste instantie best interessant lijkt, voor best wat mensen bij nader inzien toch minder interessant is.

Maar zeker leuk dat deze keus/optie wordt geboden.

• Youtl
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Maar bij die kaart is het maximale provisievrije bedrag 1000 per maand... Dus moet je die uitgaven wel toevallig zo plannen dat het over 2 maanden valt.
Het is vooral gericht op de frequente reiziger die meerdere keren per jaar op reis is buiten de eurozone.

3x per jaar €500 uitgeven in een andere valuta op reis doet al veel.

Ik ben het eens met je dat de doelgroep niet heel groot zal zijn, maar veel mensen die dit afnemen zullen het nemen omdat het ze aantrekkelijk lijkt met de voordelen ondanks dat ze de kosten er misschien niet uit halen.

Zelfde met Revolut Metal en Ultra, ik denk dat de helft dit plan niet nodig heeft die er gebruik van maakt.

• Rubbergrover1
Youtl schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Het is vooral gericht op de frequente reiziger die meerdere keren per jaar op reis is buiten de eurozone.

3x per jaar €500 uitgeven in een andere valuta op reis doet al veel.

Ik ben het eens met je dat de doelgroep niet heel groot zal zijn,
Dat is dus wat ik bedoel. Dan moet je al drie keer per jaar op reis zijn én dan ook nog buiten de eurozone (los van andere reizen binnen de eurozone). En dat ieder jaar opnieuw. Lijkt mij een redelijk kleine groep. Maar tegelijk is dat uiteraard wel een heel interessante groep voor de bank om als klant te hebben.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 17:15

Sorcerer8472

Mens sana?

Wat is de opslag dan boven die 1000 euro?

Denk dat veel mensen die buiten de EU zijn juist fors meer uitgeven, bijvoorbeeld als je je hotel lokaal betaalt en 3 weken in de VS bent dan geef je al snel een veelvoud hiervan uit.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Rubbergrover1
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:05:
Wat is de opslag dan boven die 1000 euro?

Denk dat veel mensen die buiten de EU zijn juist fors meer uitgeven, bijvoorbeeld als je je hotel lokaal betaalt en 3 weken in de VS bent dan geef je al snel een veelvoud hiervan uit.
Die opslag is 2%. In die drie weken VS bespaar je dus 20 euro koersopslag. Maar je kunt op steeds meer plekken ook met je gewone betaalpas betalen (opslag 1,4%) dus wellicht dat je half om half creditcard en betaalkaart gebruikt?

• The-Source
Zojuist Amex Google Waller geprobeerd >> geweigerd. (bankpas google wallet ging zonder problemen) Dat zal vast aan terminal hebben gelegen maar denk wel dat default Amex als kaart instellen vaker tot geweigerd gaat lijden.(in ieder geval in Nederland)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-06 23:47
The-Source schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:43:
Zojuist Amex Google Waller geprobeerd >> geweigerd. (bankpas google wallet ging zonder problemen) Dat zal vast aan terminal hebben gelegen maar denk wel dat default Amex als kaart instellen vaker tot geweigerd gaat lijden.(in ieder geval in Nederland)
De locatie moet wel nog gewoon AMEX als betaalmogelijkheid hebben.
Zal eens een keer proberen bij onze lokale Jumbo die AMEX toestaat

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zojuist even met Amex gebeld vanwege die gemelde verandering mbt het transfereren van reward-punten naar Flying Blue. Dit is dus inderdaad het geval (terwijl ik hier geen email over gehad had). Ik vroeg of ik recht had op een welkomstbonus als ik mijn huidige reguliere Amex Platinum zou overzetten naar de Amex FB Platinum. Dit was niet het geval. De medewerker gaf wel een tip om voor nu de gratis FB kaart te nemen naast mijn reguliere platinum, waarna ik over 6 maanden in aanmerking zou komen voor een upgrade met bijbehorende beloning in mijlen en XP en om dan mijn platinum kaart op te zeggen. Ik heb even niet door waar de catch zit en of die er is? Iemand wijze raad?

Trouwens alleen maar in het Engels te woord kunnen worden gestaan. Geen probleem hoor maar vond het grappig om te horen dat een vriendelijke stem tijdens het wachten de melding maakte dat je nu ook met Amex kunt betalen bij DurkvendenBrok. Hier in het zuiden zitten ze niet, maar misschien interessant voor anderen.

Dat betekent, stam + t .

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-06 10:28
Apache4u schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:59:
De medewerker gaf wel een tip om voor nu de gratis FB kaart te nemen naast mijn reguliere platinum, waarna ik over 6 maanden in aanmerking zou komen voor een upgrade met bijbehorende beloning in mijlen en XP en om dan mijn platinum kaart op te zeggen. Ik heb even niet door waar de catch zit en of die er is? Iemand wijze raad?
Soortgelijk dilemma hier. Ik heb besloten mijn rewards iig maar om te zetten naar FB. Niet omdat ik zo vaak met SkyTeam vlieg maar omdat ze geregeld goede deals hebben. Leek mij in dit geval de beste optie.

Daarna is echter de vraag wat de nieuwe strategie wordt. Aanhouden 'reguliere' Amex en wachten op een upgrade is mijn inziens minder waardevol na deze grote devaluatie (of ze moeten met veel grotere welkomstbonussen of upgrade bonussen komen). Dat laat 2 opties over:
  • Huidige 'reguliere' Amex aanhouden en gratis FB Amex nemen in de hoop dat er goede upgrade bonussen komen voor 1 van de 2.
  • Huidige 'reguliere' Amex opzeggen en wachten op een goede aanmeldbonus, maar dan moet je wel een jaar wachten.
Ik denk dat de eerste optie de meest lucratieve is gezien je geen jaar hoeft te wachten.

• finsdefis
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Soortgelijk dilemma hier. Ik heb besloten mijn rewards iig maar om te zetten naar FB. Niet omdat ik zo vaak met SkyTeam vlieg maar omdat ze geregeld goede deals hebben. Leek mij in dit geval de beste optie.

Daarna is echter de vraag wat de nieuwe strategie wordt. Aanhouden 'reguliere' Amex en wachten op een upgrade is mijn inziens minder waardevol na deze grote devaluatie (of ze moeten met veel grotere welkomstbonussen of upgrade bonussen komen). Dat laat 2 opties over:
  • Huidige 'reguliere' Amex aanhouden en gratis FB Amex nemen in de hoop dat er goede upgrade bonussen komen voor 1 van de 2.
  • Huidige 'reguliere' Amex opzeggen en wachten op een goede aanmeldbonus, maar dan moet je wel een jaar wachten.
Ik denk dat de eerste optie de meest lucratieve is gezien je geen jaar hoeft te wachten.
V.z.i.w. zit er ook geen clausule bij de upgrade en downgrade wat betreft het hebben van 2 kaartlijnen tegelijk. En kun je dus zowel regulier als FB up- en downgraden.

De upgradebonussen zitten wel in dezelfde orde van grootte als de aanmeldbonussen in elk geval.

• Wally2002
The-Source schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:43:
Bij Google Pay en ook bij Apple Pay betaal je nog steeds met de onderliggende kaart. Je betaald dus niet ‘met’ Google pay maar via Google Pay.
Het bedrijf moet dus wel Amex accepteren.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-06 14:48
Ik had alleen op Schiphol problemen met amex via google wallet. Normale kaart accepteerde die wel. Alle winkels waar ik met de kaart kon betalen kan ik nu met wallet zonder problemen betalen

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 09:30
florholvoet schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Ik huur al jaren regelmatig Goldcar in Portugal en Spanje. Absoluut nooit deze praktijken meegemaakt. Ik zou sowieso op de balie gaan zitten totdat ze mij de voorwaarden laten zien waarin deze eis staat.

Je reserveert natuurlijk wel altijd van tevoren. Dan is je reservering bevestigd en dan is het verder hun probleem als ze een probleem willen maken.

Ik neem trouwens nooit de verzekering af van het huurbedrijf. Vroeger had je huurautoverzekering.nl. Nu rentalcover.com. Maar heb jaartje ING Platinum met korting en dan is die dekking tot 2000 voldoende.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:34
Jazco2nd schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Ik huur al jaren regelmatig Goldcar in Portugal en Spanje. Absoluut nooit deze praktijken meegemaakt. Ik zou sowieso op de balie gaan zitten totdat ze mij de voorwaarden laten zien waarin deze eis staat.

Je reserveert natuurlijk wel altijd van tevoren. Dan is je reservering bevestigd en dan is het verder hun probleem als ze een probleem willen maken.

Ik neem trouwens nooit de verzekering af van het huurbedrijf. Vroeger had je huurautoverzekering.nl. Nu rentalcover.com. Maar heb jaartje ING Platinum met korting en dan is die dekking tot 2000 voldoende.
Herken dit bij Goldcar ook niet. Maar wellicht is het per vestiging anders.

Bij mijn recente Goldcar ervaring, accepteerden ze zelfs mijn visa debitcard (Klarna). Enige is dat ze de borg volledig afschrijven en daarna weer terugboeken. Dus dan moet je wel EUR 1200 op je rekening hebben staan en kunnen missen in die periode. In niet-Euro landen loop je daarnaast ook koersrisico.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 09:30
evleerdam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Herken dit bij Goldcar ook niet. Maar wellicht is het per vestiging anders.

Bij mijn recente Goldcar ervaring, accepteerden ze zelfs mijn visa debitcard (Klarna). Enige is dat ze de borg volledig afschrijven en daarna weer terugboeken. Dus dan moet je wel EUR 1200 op je rekening hebben staan en kunnen missen in die periode. In niet-Euro landen loop je daarnaast ook koersrisico.
Precies. Sterker nog, ik heb in de afgelopen 2 maanden 3x Goldcar geboekt. Zonder problemen. En een paar jaar geleden ook op mn Openbank debit creditcard geboekt, en de "reservering" daarop gezet per ongeluk. Kan allemaal gewoon..

Ik lees hier veel voordelen over FB Amex, met name uitgaven in vreemde valuta. Maar daar heb je toch het gratis Revolut en gratis Openbank (en als je Pieter Thiel niet eng vind, N26) voor?
Nu heb ik zelf Travel+ van Openbank, genomen toen ze de lifetime gratis actie hadden, dus ik kan gratis betalen en gratis (Openbank betaald de fee van de ATM terug, ook bij de Geldmaat trouwens) cash opnemen. Maar ook zonder dat kom je volgens mij niet gauw in de buurt van de kosten van FB Amex..

• finsdefis
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Precies. Sterker nog, ik heb in de afgelopen 2 maanden 3x Goldcar geboekt. Zonder problemen. En een paar jaar geleden ook op mn Openbank debit creditcard geboekt, en de "reservering" daarop gezet per ongeluk. Kan allemaal gewoon..

Ik lees hier veel voordelen over FB Amex, met name uitgaven in vreemde valuta. Maar daar heb je toch het gratis Revolut en gratis Openbank (en als je Pieter Thiel niet eng vind, N26) voor?
Nu heb ik zelf Travel+ van Openbank, genomen toen ze de lifetime gratis actie hadden, dus ik kan gratis betalen en gratis (Openbank betaald de fee van de ATM terug, ook bij de Geldmaat trouwens) cash opnemen. Maar ook zonder dat kom je volgens mij niet gauw in de buurt van de kosten van FB Amex..
Uitgaven in vreemde valuta een voordeel van FB Amex? De Amex-koersopslag is zeer ongunstig. FB Amex is eigenlijk alleen nuttig als je XP nodig hebt en/of voor de bonussen.

• Youtl
Wally2002 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Waarschijnlijk wel duidelijk voor de meesten, maar je moet wel over een ING betaalrekening beschikken.
De More en Extra creditcards zitten in de pakketten met dezelfde naam maar zijn ook los verkrijgbaar.
De Max variant is alleen in het Max pakket verkrijgbaar.

Even snel het max pakket analyserend valt mij op:

- aankoopverzekering lijkt vergelijkbaar met bv MC Gold en Rabo Creditcard;
- kosten koersopslag worden wel in rekening gebracht en krijg je maandelijks terug
- loungetoegang en fasttrack elk 4x/jaar
- reisverzekering: lijkt qua dekking enigszins tussen Amex Gold en Platinum te liggen. Medische hulp wel duidelijk minder dekking.
-autohuurverzekering: de amex platinum heeft een veel betere dekking. ING doet alleen het eigen risico.
De Extra Card is de oude platinumcard, goed dat ze platinum laten varen want het was eigenlijk een 'gold' card. De Max creditcard lijkt op een concurrent voor de ICS MC Black en Amex Gold maar 2x zo duur (€539 tegen €225 en €240).

Wat ik interessant vind aan de MAX creditcard is de koersopslag die geen limiet kent, leuk voor de tripjes buiten de Eurozone waar ik veel met een CC kan betalen. Verder jammer dat ook hier geen gratis ATM opnames per maand in zit. De 4x lounge access en fast track zijn interessant, maar denk dat je actief gebruik moet maken van de perks wil je de €44,99 per maand kunnen verantwoorden.

Ben benieuwd of ING nog meer voordelen gaat toevoegen aan de creditcards zoals Klarna en Revolut doen bij hun duurste pakketten.

• Rubbergrover1
Youtl schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:22:
[...]

De Extra Card is de oude platinumcard, goed dat ze platinum laten varen want het was eigenlijk een 'gold' card. De Max creditcard lijkt op een concurrent voor de ICS MC Black en Amex Gold maar 2x zo duur (€539 tegen €225 en €240).
Dat is niet echt een heel eerlijke vergelijking, aangezien die Max niet alleen een creditcard is, maar ook een betaalpakket. Bij de twee anderen moet je nog een apart betaalpakket bij een bank hebben, wat je zo nog eens 100 euro per jaar kost. Daarnaast heb je ook Disney Plus erbij (nog weer 100 euro). En met de extra spaarrente en korting op verkregen is het verschil weg.

Uiteraard moet je dan wel behoefte hebben aan die zaken. Maar als je toch al Disney Plus zou willen en bij ing bankiert, kan dit best een interessante optie zijn.

• Youtl
Rubbergrover1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Dat is niet echt een heel eerlijke vergelijking, aangezien die Max niet alleen een creditcard is, maar ook een betaalpakket. Bij de twee anderen moet je nog een apart betaalpakket bij een bank hebben, wat je zo nog eens 100 euro per jaar kost. Daarnaast heb je ook Disney Plus erbij (nog weer 100 euro). En met de extra spaarrente en korting op verkregen is het verschil weg.

Uiteraard moet je dan wel behoefte hebben aan die zaken. Maar als je toch al Disney Plus zou willen en bij ing bankiert, kan dit best een interessante optie zijn.
Reken je €50 voor een betaalpakket (ASN, ABN en Rabo reken rond de €4 per maand) dan blijft er €489 over wat je jaarlijks kwijt bent inclusief Disney plus. Dat is en blijft een stuk duurder dan wat ICS rekent voor de Black kaart en Amex voor hun Gold. Daar staat wel tegenover dat de Max creditcard geen FX rekent voor kaartbetalingen (dit word achteraf teruggestort) alleen voor ATM opnames.

Eens dat je het niet 1:1 kan vergelijken, maar dat ING toch wel boven de rest uitkomt met deze kaart. Vergelijk je hem met Klarna dan krijg je daar meer voordelen weer terug via onder andere partnerdeals. Maar goed het is net opgestart bij ING, er zou een E-sim bij komen ben benieuwd. Voor mij is het een serieus alternatief op Amex, ICS en Revolut. Misschien dat ING ook met een nieuw puntensysteem komt at lijkt op die van Klarna en Revolut.

[ Voor 5% gewijzigd door Youtl op 21-06-2026 11:20 ]

• Minimise
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-06 06:52
Welke Mastercard creditcard heeft de beste chargeback service?

De Bunq creditcard chargeback is echt zo slecht! Ze vragen 10 keer om dezelfde informatie via AI, laten je 2 maanden wachten, zeggen dan dat ze alle info niet hebben ontvangen, zeggen dus dat er daarom niet voldoende info is en wijzen de chargeback bij voorbaat af vanwege te weinig info nog voordat ze het eerste contact met Mastercard hebben gelegd! Geld terug voor dat online bestelde product dat niet is geleverd kun je dus wel vergeten…

[ Voor 20% gewijzigd door Minimise op 21-06-2026 14:08 ]

• Minimise
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-06 06:52
Bij ICS (en via ABN AMRO) klagen klanten over een ouderwets, bureaucratisch proces met dysfuncties in de app, claims die alleen per e-mail of post mogen, wachttijden van 4-6 weken (of maanden) terwijl fraude doorloopt, tegenstrijdige info, onverklaarde reversals, afwijzingen ondanks documentatie en minimale empathie bij de telefoon (25+ minuten wachttijd).

Bij ING GeldTerugService zijn er gevallen van afgewezen chargebacks bij faillissementen (zoals VanMoof), trage of niet-werkende formulieren, afwijzingen ondanks bewijs en Kifid-uitspraken waarin de bank niet hoeft uit te betalen, plus oude klachten over dubbele boekingen die niet soepel werden afgehandeld.

Amex kent in Nederland verhalen van claims die na maanden met dikke pakken brieven worden afgewezen nadat de merchant countert, trage responses en bureaucratie ondanks hun internationale reputatie van sterke protectie.

Rabobank ziet chargebacks afgewezen vanwege onvoldoende doorvechten tegen merchants en Kifid-zaken waarin klanten met niet-geleverde producten zonder compensatie blijven zitten.

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 10:09
Ik heb bij ICS jaren geleden een ouderwets formulier ingevuld en gemaild. Binnen 1 of 2 werkdagen werd het betwiste bedrag alvast terugbetaald in afwachting van een definitieve beslissing. Weken later kreeg ik een mail waarin werd bevestigd dat de betwisting definitief in mijn voordeel was beslecht. Het betrof een terugbetaling door een airline wegens een gecancelde vlucht die dat per mail had bevestigd en vervolgens niet deed.

En een beetje offtopic misschien maar een paar maanden geleden heb ik bij Openbank een transactie betwist op mijn Debit Mastercard omdat iemand bij Amazon een aankoop had gedaan zonder mijn toestemming. Mijn debit card gegevens waren dus gestolen. Ook daar moest ik ouderwets een formulier invullen en mailen. Maar ook hier kreeg ik binnen 1 of 2 werkdagen het betwiste bedrag alvast terugbetaald in afwachting van een definitieve beslissing. Deze tekst vond ik daarbij wel interessant:
Beste klant,
Je vroeg een terugbetaling aan voor een transactie die je niet herkent. We hebben het geschil geopend.

We hebben ondertussen ook een voorlopige betaling uitgevoerd, in overeenstemming met de geldende regelgeving. De komende dagen zullen we alle informatie analyseren en doen we het nodige onderzoek om de bedragen terug te krijgen. 

Om het dossier compleet te maken, zou het kunnen dat we je om een document of actie moeten vragen. We sturen je dan een aanvraag met alle informatie en de deadline. Houd er rekening mee dat als je deze aanvraag niet beantwoordt binnen de deadline, we het geschil niet verder kunnen verwerken. In dat geval moeten we de voorlopige terugbetaling terugdraaien. Het geschil kan later wel opnieuw worden geopend.  

We brengen je op de hoogte van de uitkomst van het geschil zodra het proces met de tegenpartij afgerond is. Als het geschil in je voordeel wordt beslecht, dan wordt de voorlopige betaling  definitief. Als het geschil in je nadeel wordt beslecht, dan wordt de voorlopige betaling teruggedraaid en wordt het dossier gesloten. 

De geschatte beslissingstermijn voor dit dossier bedraagt 45 dagen vanaf het begin van het geschil, tenzij aanvullende documentatie is vereist.

Heb je vragen, of is iets niet duidelijk? Neem dan contact met ons op. Je kunt ons bellen op +31 70 7007 516, of een e-mail sturen naar info@openbank.com

Bedankt voor je medewerking.
OPENBANK
Vervolgens heb ik nooit meer wat van ze gehoord. Ook niet wat de definitieve uitkomst is geweest. Een vriendin van mij moest een jaar of 2/3 geleden ook voor een soortgelijke situatie een transactie bij Openbank betwisten en haar ervaring was precies hetzelfde. Snel geld terug, vervolgens nooit meer wat over de uitkomst gehoord.
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1