Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:22:
[...]
Los je af, dan heb je in feite de keus al gemaakt om je geld uit te geven aan je woning en aan het verlagen van de woonlasten. En dan kun je dat geld dus niet, of moeilijk, nog ergens anders aan uitgeven.
Dat geld kan je als totale som niet ergens anders aan uitgeven. Maar omdat je woonlasten (enorm) zijn gedaald heb je wel iedere maand geld over om aan andere dingen uit te geven.
Ik heb het hier al eerder gezegd: Ik was verbijsterd door de hoeveelheid vrij te besteden geld die ik iedere maand over hield nadat ik mijn hypotheek totaal had afgelost. Ik kan het niet eens echt uitgeven. Zelfs nadat ik FO ben geworden en in principe met minder geld uit moest komen.
Rekenvoorbeeld: Je netto inkomen is 2000 euro. Hypotheek 800 euro. Andere lasten + eten enz 800 euro.
Blijft over 400 euro om vrij te besteden, sparen enz.
Je besluit dus dat je FO bent als je een 'vast' inkomen hebt van 1700 ergens vandaan. Vermogen, lijfrente, aow, pensioen en weet ik wat nog meer.
Dan heb je 100 euro om vrij uit te geven. Maar als je je huis hebt afgelost heb je plotseling 900 euro om extra uit te geven. Dat is meer dan dat je had dan toen je nog werkte. Dat is effectief 225% vrij besteedbaar inkomen. Dat is een enorme winst.
Terugrekenend kom je dan als je uit gaat van 500 euro vrij te besteden (Meer dus dan toen je werkte) dat je maar 1300 euro nodig hebt uit andere bronnen om FO te zijn. En dan leeft je nog ruimer dan dat je eerst deed.
Dat is mij dus gebeurd. Ik was jaren eerder FO dan dat ik dacht.
Iedereen weet het wel, een huis is een inkomstenbron als je het op die manier bekijkt. Of in ieder geval geen kostenpost die je anders wel zou hebben.
Het is net als zonnepanelen. Het kost even wat geld dat je moet investeren, maar daarna heb je minder of geen kosten meer voor je energie. En dat geld komt dus iedere maand in stukjes vrij
Natuurlijk kan je je geld ook beleggen. Maar daar heb je geen garantie dat je daar een vast inkomen uit kan halen. En zeker als je boven de 60 komt kan je het gewoon niet hebben dat de beurs een flinke daling maakt. Je hebt geen tijd meer om te corrigeren.