crosscarver schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:45:
[...]
Mooi. Dan is dat de prijs die je voor meer zekerheid (beter slapen s'nachts) betaalt. Die afweging is voor ieder persoonlijk. Uiteindelijk gaat het om of meer kapitaal vergaren en/of langer doorwerken of je budget lager schroeven (leven op een lager percentage). Dat is een balans die ieder voor zichzelf moet vinden.
Om een beetje van de getallen weg te komen, zou ik een ander onderwerp willen aanspreken. Bij de getallen zijn er vele wegen die naar Rome leiden, zie ik in de praktijk, omdat personal finance zaken in elkaar grijpen en je aan vele schroeven kunt draaien.
Dat is het feit dat bij een zeer vroege FO (zeg 30-45 jaar oud) je nog een heel leven voor je hebt. Waarin je niet voor het geld hoeft te werken maar naar ander "werk" /sociale interactie zaken kunt kijken, die je voldoening, sociale contacten etc. geven. Dit is voor de mentale gezondheid heel belangrijk, dat zegt niet alleen ik, maar ook Ben Felix, andere retirement researchers en een heleboel gedragswetenschappers.
Het is goed om hierover na te denken wanneer je naar FO streeft, deze in zicht komt of bereikt is. Wat ga je dan doen? Dat zijn life plannings vragen die zeer persoonlijk en zeer relevant zijn. Je zult daar toch een beetje je eigen authenticiteit moeten gaan ontdekken en je bevragen wat je zelf wilt. Anders zit je jezelf nog tientallen jaren lang dwars

. Wie heeft hier al een mooi life plan voor?
Ik had er vooraf een idee over, namelijk ik ga stoppen , af en toe reizen en verder dacht ik zat hobby's te hebben om mij bezig te houden. Toen kwam er een gezondheidskink in de kabel. Wat resulteerde in een langdurig proces van het weer kunnen doen van de dagelijkse dingen tot uiteindelijk (hopelijk) weer meer werk.
Wat ik daarvan geleerd heb is dat ik met deze wetenschap nooit stop met werken. De sociale contacten, de automatisch ingebouwde structuur en de aanwezige doelen heb ik nodig. In een hobby waarbij ik veelal dingen doe die ik alleen prima kan doen mis ik vooral het werken en de interactie met mensen. Terwijl ik altijd vrij teruggetrokken ben.
Wat ik ook weet is dat moeten werken voor een X bedrag, dat per maand moet binnenkomen heel veel druk geeft. Ik heb het geluk gehad dat doordat ik al enige tijd met FO bezig was , ik mij volledig kon storten op mijn revalidatie. Ik had geen bijkomende (vaak enorme) financiële druk en stress die ik bij veel mensen op de revalidatie wel zag.
Het niet hoeven is ook nog eens veel beter in je dagelijkse leven en ook je werk, je denkt meer na over wat de juiste beslissingen zijn , de afweging om iets toch te doen omdat het goed is voor je target (klein voorbeeld) maar wat eigenlijk niet past in tijd , doe je dus niet meer. En zo is het met een hoop zaken.
Ik heb een leeftijd waarin iedereen in mijn omgeving volop bouwt aan carrière gezin etc , er zijn dus niet veel momenten waarop ik doordeweeks zomaar even overdag wat kan gaan doen met iemand. En dat gaat zich tegen je keren op sociaal gebied (in mijn geval miste ik de koffiemomenten en het sparren met collega's)
Het is mij gebleken dat ik niet zozeer wilde stoppen met werken, wat ik vooraf als doel had gesteld. Ik wilde onder de prestatie druk uitkomen. Het moeten moest eraf. Als ik echt FO keuzemoment had gehad zonder deze ervaringen , dan had ik gestopt en na een wat langere vakantie ongetwijfeld weer gaan werken.
Nu had ik ook daar wel vooraf over nagedacht, en ik had het idee om dan vrijwilligerswerk te gaan doen. Dat heb ik ook een tijd gedaan. Dat blijkt niets voor mij te zijn. Teveel mensen waar ik geen enkel raakvlak mee had, die al zo lang ergens zitten dat er geen enkele ruimte is voor verandering. Het duurt heel lang alvorens je echt wat kan gaan doen op je eigen niveau en dan is er zo mogelijk nog meer politiek dan 'at the usual office'.
De tegenslag die ik heb gehad was groot maar heeft mij geleerd dat voor mij het meer gaat om het kunnen uitzoeken van uitdagingen zonder dat ik verplicht ben om daar verplicht een x aantal euro's voor te krijgen.
Het kunnen nemen van echte rustperiodes en dan weer aan de slag is wat mijn nieuwe doel zou zijn.