Mirved schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:32:
[...]
Iedereen bekijkt het alleen maar van de kant dat de een mogelijk te weinig krijgt. Maar het kan natuurlijk ook andersom. Als een van de partners ervoor kiest om maar 3 dagen in de week te werken en die 2 extra dagen gaat die partner lekker terrasjes pakken en naar de sauna. Dan heb jullie geen probleem er mee dat jij die fulltime werkt daar aan mee betaald en alles 50/50 is?
Wat een bizar voorstel weer. Reductio ad absurdum.
Ik ben helemaal geen voorstander van 50/50, dus ik weet niet waarom je dat impliceert. 50/50 is in mijn ogen kansloos omdat, als het leven vordert, er situaties voordoen waar het niet meer houdbaar is of je je in allemaal kronkels moet wringen. Maar dat is mijn
mening.
Ik ben misschien een naive romanticus, maar mijn vrouw en ik hebben eerst alles naar draagkracht gedaan en nu sinds 5 jaar alles op de grote hoop. Waarom? Omdat mijn vrouw en ik allebei redelijk verstandig zijn en elkaar vertrouwen en we niet de hele tijd terrasjes pakken en lekker naar de sauna gaan. We gunnen elkaar wel plezier en ontspanning en dat mag ook best wat kosten, maar we hoeven het niet aan elkaar te verantwoorden want we weten van elkaar dat we het niet bont maken.
Maar nog belangrijker.... er gaan gewoon situaties komen in je leven waar je niet op kan rekenen. En, mijn inziens, is het feit dat we samen zijn ook dat we er
voor elkaar zijn als het tegen zit. Ik heb haar gestimuleerd om uit een werkbranche te stappen waar ze diepongelukkig van werd met groot financieel risico voor ons samen. Echter ze is nu gelukkiger, gezonder en fitter en daar plukken we allebei de vruchten van. Daarnaast heeft zij financieel risico gelopen toen ik ZZP'er werd.
En nu is ze werkloos vanwege COVID. Dat betekent dat ik alles moet betalen. Tja, dat hoort erbij. Gelukkig doet zij al het huishouden, doet vrijwilligerswerk, kookt voor me, maakt lunch, is veel aan het sporten. Als ze een luie taart zou zijn die alleen zou Netflixen zou ik minder vinden.
Maar nogmaals, het is persoonlijk en heeft te maken met hoe je relatie in elkaar zit. Als je elkaar net kent zou ik het een stuk zakelijker houden, maar op gegeven moment is je vriendin/vrouw wel wat meer dan je huisgenoot en ik zou niet weten hoe ik dat in rekenregels uit moet drukken.
Ik snap ook wel dat dat niet voor iedereen goed voelt om er zo over te denken, maar dat geld ook andersom. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je relatie werkt als je alles strikt 50/50 doet.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.