Verderzetting van de discusie die begon met http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/33146869#33146869
Hoe dan ook, ik denk niet dat het valt te vermijden dat mensen zich groeperen op basis van religieuze overtuiging.
Iedereen die niet denkt dat zijn eigen morele principes superieur zijn, is een morele relativist en verdient een slag in zijn gezicht om te kijken of ie dat nog steeds is.
Anderzijds faalt iedereen die niet over zijn morele principes wil discussiëren (en niet bereid is ze eventueel aan te passen) als mens.
Maar wat als je er niet letterlijk in gelooft? Dan doe je uitspraken die per definitie niet wetenschappelijk zijn te falsifiëren. Daar valt nog steeds intelligent over te praten, maar ik vermoed niet rigide genoeg, zodat jij het als onderbouwing accepteert.
Ik denk dat we het hier wel grotendeels eens over zijn. Het ging er mij vooral om dat deze zaken niet uniek zijn voor religies en ik erger me er aan als mensen die dingen gebruiken om alleen religies erop af te rekenen.gambieter schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:17:
Het is niet uniek voor religies, maar wel een stuk sterker aanwezig en daar het om grote groepen gaat, een groter probleem.
[...]
Een opvoeding zonder context of disclaimers is geen beste, en resulteert in het voortduren van het probleem. Dat er weinig aan gedaan kan worden betekent niet dat het niet gezegd moet worden.
Tja, mensen vormen nu eenmaal groepen op basis van dingen die ze delen en onderdeel maken van een groep (wat voor groep dan ook) verandert hoe een mens reageert. Denk maar aan die groep mensen die kijkt hoe iemand wordt verkracht of in elkaar wordt getrapt zonder iets te doen, omdat ze verwachten dat iemand anders het wel doet. (Vandaar ook dat je in een reanimatie-cursus leert iemand aan te wijzen en te zeggen "Jij belt 112." "Kan iemand 112 bellen?" werkt niet, want 'iemand' is altijd iemand anders.)Het zijn voorbeelden, niet een encyclopedie van wat er fout is aan het principe van religie: een persoonlijk iets (geloof) vervormen in een massa-organisatie, waarbij het persoonlijke verloren gaat en ook de eigen verantwoordelijkheid.
Hoe dan ook, ik denk niet dat het valt te vermijden dat mensen zich groeperen op basis van religieuze overtuiging.
Ik denk niet dan een gelovige denkt dat zijn overtuiging ononderbouwd is.Het is inderdaad beledigend voor een intelligent iemand als men compleet ononderbouwde verhalen tot waarheid verklaart, zegt dat de eigen morele principes superieur zijn, en weigert op argumenten die het tegendeel beweren in te gaan.
Iedereen die niet denkt dat zijn eigen morele principes superieur zijn, is een morele relativist en verdient een slag in zijn gezicht om te kijken of ie dat nog steeds is.
Anderzijds faalt iedereen die niet over zijn morele principes wil discussiëren (en niet bereid is ze eventueel aan te passen) als mens.
Hoe zouden ze dat dan moeten onderbouwen? Als je letterlijk gelooft wat in de bijbel staat, dan zou je dat wetenschappelijk moeten kunnen onderbouwen, want je doet feitelijke uitspraken over de wereld.De basis is simpel: religies hebben nog nooit op enige manier een onderbouwing/bewijs geleverd voor hun aannames.
Maar wat als je er niet letterlijk in gelooft? Dan doe je uitspraken die per definitie niet wetenschappelijk zijn te falsifiëren. Daar valt nog steeds intelligent over te praten, maar ik vermoed niet rigide genoeg, zodat jij het als onderbouwing accepteert.