Het is echter maar de vraag of dat wat uitmaakt. Ik geef mijn mening over geesten, geef daar onvoldoende onderbouwing voor, en velen zijn het daar mee oneens. Begrijpelijk, maar de argumenten waarom men het daarmee oneens is kloppen vaak niet. Dus dan kan mijn standpunt over geesten wel slecht onderbouwd zijn, maar dan hebben de mensen die mij daar op aanvallen alsnog ongelijk aangezien hun eigen standpunten en argumentaties ondoordacht zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:21:
Rationaliteit is niet: 'Ik vecht 1 punt aan waar ze me waarschijnlijk gelijk gaan geven (dankzij quasi-rationeel volk) en daardoor win ik de hele discussie'. Je spreekt erover alsof je ratio veilig hebt opgeborgen in je nachtkastje, zodat alleen jij (wederom) de waarheid kan weten. Gewoon anderen als onwetend of quasi-rationeel afschilderen, dan hoef je geen argumenten meer aan te dragen.
Zoals bijv in het geval Jomanda: dat Jomanda een oplichter is kan best zijn. Maar is het verhaal van Ronald ter Heegde voldoende reden om er vanuit te gaan dat Jomanda een oplichter is? Nee, want het verhaal van 1 getuige kan niet als bewijs voor oplichting dienen, omdat het verhaal subjectief is en daarom moet worden nagetrokken. Het blijkt dus dat anderen zoals Gambieter, Spesnova, etc, die rationeel denken te zijn, toch duidelijk fouten in hun argumentaties maken, wat soms best kan komen door een vooringenomenheid.
Dus ondanks het gebrek aan onderbouwing toont mijn visie wel aan dat er fouten zitten in de beoordelingen van paranormale zaken, en de beoordelingen van gedrag van andere mensen.
Zoals ik al zei: mijn standpunt geeft wel een andere kijk op mensen zoals Jomanda. Er zit veel lariekoek in zaken over paranormale verschijnselen omdat een kwaliteits-controlerend-systeem zoals peer review ontbreekt. Als er geen peer-review zou bestaan in de wetenschap dan zou de wetenschap binnen de kortste keren vol onzin zitten zoals ID, kwantumtheoretische nulpunt-dinges, perpetuum mobile, climategate-waanzin, etc. Maar binnen de wetenschap is er een systeem van kwaliteitscontrole waardoor de zinnigheid van de informatie van de wetenschap sterk wordt verhoogd. Binnen het alternatieve circuit van paranomale dingen bestaat zo'n systeem van kwaliteitscontrole niet of nauwelijks en dat verlaagt de kwaliteit van de informatie. Daarom moet je je binnen de paranormale- en geestes-wereld een weg banen tussen oplichters, charlatans, psychoten en grapjassen als je probeert om wat zinvolle informatie te verkrijgen.gambieter schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:25:
Rationaliteit is het zeker niet, het is eerder uitputten. Zich richten op 1 woord in de zin en daar maar over door blijven gaan totdat de anderen het zat zijn.
Maar goed, waar zouden charlatans zijn als er geen goedgelovigen zijn?
[ Voor 27% gewijzigd door Salvatron op 16-10-2010 21:41 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.