Je zegt dat je niets onderzocht hebt en van horen zeggen een hypothese hebt, en twijfelt in vele zinsneden. Dan zeg je herhaaldelijk dat je 'meer inzichten [...] geeft' door te vertellen dat geesten, mensen allemaal gedragsveranderingen kunnen geven? Demonen, voodoo, ouderwetse beschavingen?Spruit 11 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:25:
[...]
het mem/het virus infecteert de gastheer en verspreidt zich van daaruit.
[...]
Meer inzicht in de mechanismen geef ik dus: een bepaalde geestestoestand kan worden veroorzaakt door een geest. De geest is de drager van de toestand en draagt die toestand over op zijn gastheer. Ook gewaarwordingen van de geest kunnen interfereren met de geest van de mens.
Onderzoek naar geesten zou zich dus kunnen richten op dit door mij veronderstelde mechanisme: is er bijvoorbeeld sprake van een gedragsverandering nadat er contact is geweest met geesten?
[...]
Ja, er is een manier om het te testen: als Jomanda beweert dat mensen door witte wezens behandeld worden, dan mag je er imo vanuit gaan dat die mensen door demonen geïnfecteerd worden [...]
Die geesten kunnen een bepaalde geestestoestand overbrengen op de gastheer die resulteert in een gedragsverandering. [...] Dus hoewel de geest op zich niet waargenomen kan worden, kan de gedragsverandering wel waargenomen worden.
[...]
Of er al of niet sprake is van een openbaring kan dan ook niet worden beoordeeld op basis van de juistheid van die vermeende openbaring.
[...]
Dat weet ik vrij zeker: ik heb het onderzoek niet uitgevoerd omdat ik geesten wilde bestuderen. Ik geloofde voordat ik geesten onderzocht niet erg in het bestaan ervan, maar zag geesten als een artefact uit vroegere onderontwikkelde beschavingen.
[...]
Voodoo kan volgens mijn hypothetische mechanisme bijv als volgt werken:
de voodoo-praktiseerder gebruikt bepaalde methoden om een slachtoffer schade toe te brengen. Het mechanisme erachter is dan: de methoden roepen een geest (demon) op en sturen die geest naar het slachtoffer, waarna die geest schade aanricht.
[...]
geesten bestaan imo dus wel. Die 2 voorbeelden gaan niet over geesten zoals ik ze bedoel.
Die 2 voorbeelden zijn ook wel geldig als geesten wel bestaan, en dus niet relevant. Het feit dat geesten bestaan betekent nog niet dat alle paranormale verschijnselen een echte paranormale oorzaak hebben.
[...]
En uiteindelijk zeg je alleen: 'Het kan echt van alles zijn, maar het zit er extra, en de anderen mogen het niet in een hokje stoppen want ik bepaal het hokje'.
Zo heb ik een vriend die blijft roepen dat we afstammeling zijn van aliëns, chemtrails op ons hoofd krijgen en een alu hoedje opdoet voor Illuminati of de kleine broer, vrijmetselarij.Er zijn heel andere redenen waarom onderzoek naar paranormale verschijnselen negatieve resultaten oplevert:
- een gebrek aan inzicht in de mechanismen achter paranormale verschijnselen
- een gebrek aan mogelijkheid tot meting: om andere geesten te kunnen observeren moet je waarschijnlijk zelf een geest in je hebben. Deze geest deelt zijn observaties met zijn gastheer. Vandaar dat Jomanda witte wezens kan zien terwijl de omstanders niks zien.
Bewijs maar dat het niet zo is is zijn motto ofzo. En veel mensen roepen het, dus er moet iets waar van zijn (Zo speel ik Lord of the Rings online, dus geef me mijn ring terug).
En al het commentaar sla je in de wind omdat je denkt dat jouw manier van kijken meer waarheid bevat dan van al de critici hier.Ik loop hier dus serieus te beweren dat geesten bestaan.
including me, helaas, maar the point
Je bent erg vastberaden in wat je vind en het moet waar (kunnen!) zijn, om de verkeerde redenen. Zo zie ik al tientallen jaren gebeuren dat bepaalde mensen hun wereldbeeld afhankelijk is van hun genetische oorsprong, leeftijd en omgevingsfactoren. Ze vinden het vanzelfsprekend dat anderen dezelfde blik (zouden kunnen!) hebben en doen er daarom ook alles aan...
Maar dat zijn ik denk alleen maar de mensen die geen blijdschap krijgen van hun eigen 'kennis', zonder het te moeten delen. Met andersdenkenden onderling, heb ik discussies moeizaam kapot zien gaan door argumentatie zonder betekenis. het gelijk willen halen (of anders, willen winnen over gesprekken over 'de waarheid'). Zo had ik een vriend, die tegen alles 'het nulpunt-energie' in gooide, als argument voor 'er is ruimte in de wetenschap, lekker puh'.
Vind je het gek dat ik nooit meer deze brei uit wil tikken, om men de mankementen van fundamenteel geloof te laten zien. Het kwetst op zichzelf al, door de manier hoe er tegenover mij mee om is gegaan. Ik neem aan dat dit somewhat aangenomen word door mensen, ik ben wel wat moralistisch (en liever tijdbesparend
je lijkt nog steeds een net, aardig, positief persoon. Laat je niet kisten en geloof wat je wilt. Maar mensen zullen je vast niet snel serieus nemen met een geloof-vorm. Laat staan vergeleken met versies 1.0, 2.0 en 2.1, die ik persoonlijk net zo raar vind. Maar so be it.