Daar gaat het ook niet om. Dat mkanon toevallig zelf niet in een god of goden gelooft (neem ik nu even aan, corrigeer even als het mis is) heeft geen betrekking op het wel of niet bestaan van god. Die 11 miljard jaar (zat 't voor het universum niet dichter bij de 14,5?) hebben ook geen betrekking op het bestaan van god; het zo te beargumenteren dat het wel zo is maakt de almachtigheid van die god alleen maar zwakker. Wie zijn wij om hem te vertellen wat hij wel en niet kan?
Naar mijn mening is een steen na 11 miljard jaar nogsteeds een steen.
Naar mijn mening ben jij zelf een product van biologische evolutie, en een steen niet. Je vergelijkt hier een mineraal met een levend wezen, en dat trucje gaat niet op.
Als bewijs wil ik oude botten van dinosaurussen geven, die volgens wetenschappers miljoenen jaren oud moet zijn, maar ze zijn totaal niet geevolueerd in levende wezens.
Leven die botten nog? Verwacht jij dat menselijke skeletten na een paar duizend jaar nog evolueren? Tuurlijk niet, dat zeggen die wetenschappers ook helemaal niet.
Verder zie ik zelfs in mijn korte tijd (21 jaar) hier op aarde juist dat alles achteruit gaat.
Behalve dat apparaat waar je nu op zit te tikken, natuurlijk. Die korte tijd heb je ook maar voor de helft (even een grove gok, als je 10 bent maak je je gewoon druk om hele andere dingen) besteedt aan observatie, en dan nog zeer lokale observatie - de rest van de planeet heb je dan simpelweg nog niet gezien.
Er zijn enorm veel diersoorten in deze 21 jaar uitgestorven.
En wie is daar de schuldige aan?
De dinosurussen zijn uitgestorven, dat wijst er toch op dat het juist achteruit gaat?
Natuurlijk niet. Na wat het dan ook was dat het einde van de dino's betekende zijn er toch weer een hele hoop soorten bijgekomen. Nu zie je misschien geen dino's, maar in die tijd waren er ook nog geen primaten te vinden.
We hebben geen nieuwe soorten dieren ervoor terug gekregen, er groeien geen nieuwe diersoorten aan de bomen.
Vreemd genoeg doen ze dat wel. Behalve biologische evolutie zijn we zelf continu bezig met het verbeteren van onze gewassen om ze een betere weerstand te laten krijgen tegen ziektes. Wij kweken als mens er al een heel aantal soorten bij, en dan nog niet eens met het idee in het achterhoofd dat we weer goed moeten maken wat we fout hebben gedaan.
Zogenaamd wordt alles beter van evolutie, nou zover ik het zie zijn wij bijna het enige wezen op aarde wat nog een beetje leeft. De grootste populatie dierensoorten (behalve insecten) vind je in de voedselindustrie van de mens.
Nee, dat is niet wat evolutie betekent, en dat is hier al al meerdere keren uitgelegd. Om dan toch nog een dergelijke positie in te nemen en het vervolgens op dat af te rekenen is een
strawman argument.
Dus naar mijn mening is het nu al slechter dan 21 jaar geleden, hoeveel slechter zal het dan wel niet zijn over 100 jaar, laat staan 11 miljard jaar.
Met een planeet die al 4,5 miljard jaar vrolijk bestaat denk ik niet dat 21 jaar representatief is, zeker niet representatief als je die jaren niet hebt besteed aan observatie en onderzoek. Om het even te vergelijken met bijbelse termen; dit is net zo beperkt als dat ik het fragment eruitpik waar Judas Jezus kust, om vervolgens te concluderen dat Jezus homo is.
binnen 20 jaar zal 50% van alle diersoorten en planetensoorten zijn uitgestorven als we niet massaal stoppen met auto rijden.
Wat zorgt er voor het uitsterven? Het beperken van het leefgebied (inclusief vervuiling), het te snel veranderen van het leefgebied zodat een soort zich niet in korte tijd kan aanpassen, het introduceren van een predator zonder het systeem gelegenheid te geven zichzelf in balans te brengen, en nog een aantal andere zaken. Dit heet trouwens een
slippery slope-argument.
Misschien zijn we dat wel. Aan de andere kant, waar is het bewijs dat het toevallig -jouw- almachtig wezen is?
Wie zich verdiept in het kleinste van het leven (atomen) moet wel tot de conclusie komen dat het allemaal te mooi in elkaar zit om toeval te zijn. En wie zich verdiept in het grote (de ruimte) moet wel tot de conclusie komen dat het allemaal te mooi is om toeval te zijn.
Behalve natuurlijk als het gaat om meteorieten en asteroiden die er niet vies van zijn geregeld op de aarde te knallen. Die laten de zwik namelijk nog een trapje sneller uitsterven als wij dat kunnen. Behalve als het om zwarte gaten gaat die vrolijk alle materie in een enorme zwaartekracht put slingeren, of supernovae die alles om hun heen opblazen.
Zet jij maar eens een kind van 2 jaar achter een computer en laat hem in kladblok een tijd op het keyboard tikken. Kom dan na die tijd terug , wat is de kans dat hij dan een internetsite in html heeft geschreven?
Je redeneert nu andersom. Leven had niet in het vooruitzicht dat er een mens uit moest komen, of dinosaurussen per se. Verder hebben we hier te maken met miljarden kinderen, en letters die uit zichzelf bewegen, en teksten die stukjes van zichzelf hergebruiken als het effectief blijkt te zijn, en zinnen die voortplanten en zich aanpassen aan de omgeving. Je vergelijking gaat dus helemaal niet op.
En zie het bovenstaande tegenargument niet als een bewijs -tegen- god. Ik hoef welke god dan ook helemaal niet weg te redeneren, alleen je redeneringen weerleggen omdat ze op foute aannames zijn gebaseerd.
juist, dus de mens is het probleem, snap jij waarom mensen niet in God willen geloven "omdat er zoveel slechts in de wereld is"?
Ik misschien wel. Over diezelfde god wordt al 2000 jaar - nee, nog 3000 jaar langer als je het jodendom meetelt - georakeld over hoe goed hij wel niet is. In de tussentijd komt er iemand met dezelfde conclusies ("ik heb het zooitje alleen maar achteruit zien gaan") en concludeert vervolgens dat diezelfde god misschien wel leuk bekt, maar niks doet. En wat hij -wel- doet bestaat uit het obscuur tekens geven door bepaalde zieken te genezen terwijl de rest wordt genegeerd in bedevaartplaatsen, 2 mensen uit een bus met 40 een gruwelijk ongeluk te laten overleven terwijl de rest doodgaat, of bepaalde mensen een gevaarlijke operatie te laten overleven; en that's it. Verder wordt er dan ook nog verteld dat 'ie dinobotten in de grond stopt om de aarde ouder te laten lijken (oplichterij), en z'n naaste sterfelijke medewerkers komen in het nieuws omdat ze zich vergrijpen aan kinderen.
Nee, dan zou het vertrouwen bij mij ook achteruit gaan.
En dan geef je de mens de schuld? Natuurlijk. Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden. Als er iets mis is moeten we het zelf rechtzetten. En we maken er ook een zooitje van, maar om dit dan vervolgens zo proberen te wringen dat het allemaal Ooit Een Heel Goed Idee had geleken voor een (let wel) almachtig en alwetend personage, daar wringt (begrijpelijk) de schoen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Yoozer op 10-07-2004 12:46
]