Lamborghini Op dit moment in 2004 zul je het zo misschien wel snappen. Vroeger, duizenden jaren terug, toen was dat niet zo gemakkelijk te snappen. Probeer je eens in te beelden hoe die mensen (wijzelf dus eigenlijk) toen over een dergelijke kwestie dachten. Persoonlijk lijkt het mij in die tijd stukken minder "logisch" dan nu, en daarom dus dat ik zeg ...... rest ken je.
Dat snap ik, maar die aanname dat mensen er toen heel anders over dachten is nergens op gebaseerd. De drempel om te doden was soms wel wat lager, mensen werden ook niet als gelijkwaardig gezien. Denk aan het slaven verhaal.
Het punt is dat je als individu minder kans maakt dan als groep. Iemand van de groep doden maakt je groep zwakker en dat betekent alleen maar meer risico. Juist duizenden jaren terug telde ieder groepslid. Dat principe goldt al zeer waarschijnlijk bij onze voorvaderen. Het is ook logisch: als je in een groep als individu meer kans maakt om te overleven dan zal de groepsvorm ook overleven. Groepen waarbij individuen continue met elkaar op de vuist gaan zullen verdwijnen. Bij dieren zie je precies het zelfde fenomeen.
Waarom mensen x duizend jaar geleden niet konden begrijpen dat moorden niet goed is: hoe kom je daar eigenlijk bij? Probeer je maar eens in te beelden: hoe dan? Hoe zouden zij de afweging maken?
Het is in ons dagelijkse leven trouwens ook vaak dat er eerst iemand dood moet gaan voor er wat verandert. Ik zag net een programma op tv over een ongeluk wat vroeger op Zandvoort is geweest waarbij een coureur overleed.
Er ging, zo vertelt andere tijden, elk seizoen ging er wel iemand dood, dus dat was de reden niet. Het enige verschil was dat deze dood wat extreem was.
Veiligheid was wel belangrijk, maar ook weer niet zo heel erg. Men accepteerde gewoon de doden. En de mensen die deelnamen namen dat risico bewust. Al die veiligheid is ook erg duur. En waarom dan al die dure brandweer auto's neerzeten? Kost allemaal geld.
Maar die verbranding was toch wel iets te gruwelijk. Dat was blijkbaar toch wel wat geld waard om dat te voorkomen. Staat zo slordig op tv, bah, cynisch, ik luister dat stuk dus nu tijdens het schrijven even, en dat is precies wat Mr. Goedkoop ons verteld.
Maar laten we nog eens kijken naar dat gezegde: pas als het kalf verdronken is, dempt men de put, want dat is waar je naar verwijst. Dat pas na een gebeurtenis actie wordt ondernomen impliceert niet dat men iets dan pas begrijpt. Het kan net zo goed betekenen dat die gebeurtenis mensen tot handelen dwingt waar ze eerder geen zin in hadden (kost geld, etc).
Bovendien, wat de racerij betreft: in feite kan alleen die verbrande gozer iets geleerd hebben want die heeft het gevaar echt ervaren. Deze analogie is gelijk aan het idee dat persoon A persoon B neerschiet en dat mensen toe staan te kijken. Volgens jou systeem leert van alle aanwezige mensen alleen persoon A omdat die het daadwerkelijk ervaart.
Dat is een goeie. Daar zou ik zo op dit moment ff geen goed antwoord op kunnen geven.
Maar daarmee falsificeer ik je bewering. De praktijk is in tegenspraak met jouw systeem. Wat betekent dat?
Who cares, we hebben toch geen haast?
Sorry, maar oneindig houdt in dat je nooit je doel zult bereiken. Oneindig = zonder einde. Eindeloos. etc. Het houdt nooit op! Op een ironische wijze is het dan wel prettig dat je geen haast hebt, maar dit is weldegelijk essentieel. Dus ja: I care!

Er zijn al miljarden jaren voorbij sinds God is opgesplitst in wat er nu allemaal om ons heen is. Daar kunnen er nog best wel wat bij En zoals ik in een ander bericht aangaf, er zijn ook mensen (met en zonder lichaam) die je helpen. Dus het moment dat iedereen heeft geleerd wat die moet leren komt heus wel een keertje.
Dat (laatste) weet je helemaal niet. Bovendien komt weer het probleem dat ervaren niet garant staat dat iemand dan ook niet meer zal handelen.
Nog een leuke zijvraag:
Wie heeft God gemaakt?
Goede vraag en ik denk daar ook een goed antwoord op te hebben. WE hebben zelf voor dat proces gekozen, die keuze heb je dus al gemaakt. In het begin, toen we allemaal nog "samen" waren hebben we gekozen om dit proces te doormaken. God (wij) heeft dat zelf gekozen en jij dus ook want je bent het zelf. Dat je daar nu niks van weet is niet erg, dat ligt nog tever van je vandaan en die info heeft geen directe invloed op wat je hier nu op aarde moet doen.
Het punt is dat de aardse persoon die keuze niet heeft gemaakt, die persoon is zich nergens van bewust en DIE persoon kan van mening zijn dat hij die ervaring niet wil doorlopen. Er is feitelijk door iemand anders voor die persoon gekozen! Die persoon op aarde wil helemaal niet een kogel door zijn kop krijgen. Wil niet levend verbranden. Wil geen ellende ervaren. Maarja, er is - door iemand anders - voor die persoon gekozen hoe zijn leven er uit gaat zien. (beetje van dit, beetje van dat). Bovendien is van te voren gekozen wat die persoon zal ervaren wat gewoon determinisme is.
Over dat "wat je hier op aarde nu moet doen" weer iets waar de persoon hier in het aardse leven dus niets over te zeggen heeft. Die persoon is een speelbal van de persoon die daarvoor die keuze maakte.
Is eigenlijk hetzelfde als hierboven. In het begin koos God voor dit proces. En bij het maken van die keuze wist hij van tevoren ook al dat er een eind kwam aan dat proces.
Maar dat houdt weer determinisme in. Want dat kun je alleen weten als je weet wat er tussen gebeurt. (tussen begin en einde). Dus geen vrije wil. Dus "keuze" kun je het niet noemen.
Voor het geval ik daar nog niet duidelijk over ben geweest, die loop is niet telkens hetzelfde. Iedere keer als je dezelfde fout maakt wordt je beter en beter geholpen.
Maar dat je beter en beter wordt geholpen wil niet zeggen dat je het ook (ooit) zult begrijpen.
Maar omdat de ziel het toch zelf moet oplossen kan dat alsnog even duren (vele levens). Maar hij komt er wel een keertje.
Daar is dus geen enkele garantie voor.
Het maakt dus wel degelijk uit wat ze doen, want hun persoonlijke leertraject wordt telkens bijgesteld.
Hoelang denk je btw dat het nog duurt voor Hitler zijn daden uit dat leven heeft "goedgemaakt" en ervan heeft geleerd? Hij zal hoogst waarschijnlijk een van de laatste zijn die hier op aarde klaar is met de lessen.
Wat zou dat "goed maken" eigenlijk betekenen? Boette doen?
Als eerste is er volgens jou systeem geen enkele reden voor Hitler om iets "goed te maken". Hij wist niet beter. Hij hoeft dus niet gestraft te worden.
Als tweede blijkt hieruit ook dat hij er heel lang over zal doen, wat impliceert dat dat telkens maar weer terugkomen op aarde een straf is, iets wat je niet wilt.
Wat ik zo leuk (en ook juist weer niet leuk) vind aan jou omschrijving is de complete negatieve toon.
Het is geen toon, het is een feitelijke constatering. Het rechtvaardigt en bagataliseerd de Holocaust, moord, etc. In feite bagataliseert jou systeem de waarde van dit leven wat wij nu allebei hebben omdat het er maar eentje is in een reeks van velen, dus tja, wat doet het er toe. Die duizenden mensen die door oorlog en honger omkomen: ach, hun eigen keuze.
De manier waarop je dit brengt suggereerd dat het systeem alleen maar ellende, negativiteit en onrecht inhoud, terwijl het juist het tegenovergestelde is.
Het tegendeel is inmiddels al gebleken.
Het is niet "de manier waarop ik het breng" het is een logische gevolgtrekking. Bovendien botst jou systeem met onze observaties.
Of het erg is of niet, mag iedereen helemaal zelf bepalen, iedereen is vrij om zelf te vinden wat die wil, het systeem laat je daar ook in vrij. Het systeem geeft alleen aan dat het allemaal een reden heeft, een reden die sommige momenteel nog niet kunnen bevatten.
Ach, het klassieke oer-Christelijke argument: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Daar komen we weer bij die psychologische drang van mensen om alles maar te willen verklaren, alles moet maar een reden hebben. Als we er geen reden voor kunnen verzinnen dan roepen we maar bovenstaande zin of: er is wel een reden maar we kennen hem alleen niet.
Ik heb je er op gewezen dat dit inhoudt dat iemand kan roepen: er bestaan roze vliegende olifanten maar we hebben ze alleen nog niet waargenomen. Zo kun je alles wel roepen. Maar het betekent niets meer.
Het zou pas wat betekenen als je op een gedegen wijze aannemelijk zou kunnen maken dat dit soort beesten bestaan. Vanuit het periodiek systeem der elementen kon men op basis van huidige kennis elementen voorspeleln die zouden bestaan maar nog niet ontdekt waren. Juist die kennis en theorie ontbreekt.
Je bent niet in staat geweest om maar te funderen dat alles een reden heeft en dat het aannemelijk is dat dingen waarvan wij de reden niet zien, die toch hebben. Daarom is je aanname irrationeel. Ze moet een andere grond hebben.
Trouwens, nu wordt ik wel heel nieuwschierig: ....als sommigen momenteel die reden nog niet kunnen bevatten, wie doen dat dan wel? Wie zijn die mensen die het "bevatten?".
Ik btw natuurlijk ook nog niet helemaal, maar dat is dan ook niet zo verwonderlijk, want ik ben iemand die nu op aarde leeft.
Niet helemaal: helemaal niet. Want je geeft aan dat je op de meest evidenten vragen: geen antwoord weet: wat is de reden van dit alles? Wat is de reden dat we ons moeten ontwikkelen en wat is daar de reden van? Etc.
k heb daarom ook al helemaal in het begin, nog voordat we hiermee begonnen, tegen je gezegd: "Omdat niet iedereen het zal snappen of aankunnen vertel ik dat liever niet", maar jij wilde het horen en dat vond ik dan ook best. Je koos ervoor om mijn visie aan te horen. Nu kies je er ook zelf voor dat dat systeem je niet zo aanstaat. Ik vind het allemaal best
Nu suggereer je dat
ik het niet snap of "aankan". Dat is een lelijke ad-hominem: "je snapt het gewoon niet! of: Je kunt het gewoon niet aan!"
Dat is geen manier van discusieren, het spijt me.
Ik kies er niet voor dat het systeem niet deugt, het is een rationele conclusie. Het is niet coherent. Het is irrationeel.
Klopt, maar het behoeft nog wel wat verdere toelichting. Iemand tegen zijn zin tegenhouden is idd niet de bedoeling, maar dat wil niet zeggen dat men zich dan niet mag inspannen om ervoor te zorgen dat hij van gedachten verandert
Volgens jou systeem geldt het volgende: als ik persoon A op persoon B zie afhollen met een mes dan mag ik persoon A niet tegenhouden in zijn vrije wil om te moorden. Ik mag iemand niet tegenhouden om andermans geld af te pakken. We kunnen de politie afschaffen. Als iemand ons wil vermooden mogen wij die persoon niet tegenhouden.