Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 17:25:
Dat betwist ik ook niet, ik vind dat we een vrij beschaafde discussie voeren hoewel we het duidelijk fundamenteel met elkaar oneens zijn. Het punt is dat je je wel kunt vinden in de verschillende aspecten van mijn deelinterpretatie maar het grote geheel als onbewijsbaar beschouwt (of er op e.o.a. manier van terugschrikt). Als ik vervolgens vaststel dat geen enkele bijbelinterpretatie bewijsbaar is en dat ze allemaal hypothetisch zijn zie je dat als terugkrabbelen.
Zoals je in mijn talloze posts heb kunnen lezen kan ik me ook echt niet vinden in veel van je deelinterpretaties. Inderdaad beschouw ik mede daardoor het geheel als onbewijsbaar, maar niet alleen onbewijsbaar (dat geldt in principe voor alle interpretaties, zoals je ook zelf opmerkt) - naar mijn idee zijn de basisassumpties te weinig gegrond in het materiaal dat je probeert te interpreteren. Ik schrik niet terug voor het grotere geheel. Het gevoel dat ik bij jouw grotere geheel heb, is dat je een visie probeert op te leggen aan de tekst in plaats van de tekst zelf te laten spreken. Bij cruciale assumpties (je speciaal sexuele duiding van de gebeurtenissen, vereenzelviging van kennis van goed en kwaad met sexuele kennis, productie van spiritueel zaad door Eva met de slang) heb ik meermalen gewezen op het feit dat er geen aanwijzingen voor in de tekst te vinden zijn. Wat jou dan overblijft om die cruciale assumpties op te vestigen, is het vermoeden van opkuising. Dát vind ik een wankele basis.
Dan heb je me verkeerd begrepen, ik neem die uitspraken niet terug. In mijn interpretatie ontstaan er tijdens de zondeval twee levens [1] -dat is een menselijke scheppingsdaad- en God bestraft dat keihard [2], zodat ik wel moet concluderen Gods verbod daar betrekking op had.
[1] Dit (het
ontstaan) is dus zo'n 'interpretatie' die meer heeft van een 'visie' zonder grond. Ik verwijs wéér terug naar m'n meerdere exposés over het woord 'zera'; samenvattend kan gezegd worden dat het nóóit als 'vrucht', 'embryo' of 'spiritueel zaad' vertaald wordt, dat daar ook in deze context geen reden voor is, en dat je dus alleen zou staan met zo'n vertaling van Genesis 3:15. Sterker nog, je weet zelf dat er in de passage niet gerept wordt van het 'ontstaan' van zaad, maar dat het alleen gaat om vijandschap tussen enerzijds het zaad van de vrouw en anderzijds het zaad van de slang. Het ontstaan haal je dus 'ergens' vandaan; niet uit de tekst.
[2] Je kunt zelf lezen wat er verboden wordt en wat er bestraft wordt. In Genesis 2:17 staat het verbod: eet niet van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad. Die kennis is iets heel elementairs: het zou kunnen betekenen 'het zelf kunnen uitmaken wat goed en kwaad is' of 'ervaring van het goede en het kwade'. M.a.w. God gunt de mens het goede, maar zou hem willen besparen wat hem ongelukkig maakt. Geen spoor van een sexueel verbod (wat natuurlijk ook raar zou zijn als Hij in G1:28 en in G2:24 het hebben van sex aanprijst). In 3:11 merkt God op dat het verbod overtreden is. In 3:14-19 spreekt hij zijn straf uit, elk van de actoren aantastend in hun eer als teken dat ze hun waardigheid verloren zijn.
Tijdens die bestraffing vervloekt God tevens alle zwangerschappen cq. geboortes [1] en ook nog eens het huwelijk voor de goede orde [2]; daaruit concludeer ik dat zwangerschap toch wel iets fouts moet zijn en dat het huwelijk een sacrament nodig heeft om onder die vloek vandaan te komen [3].
[1] Je zegt het ongenuanceerd, maar er wordt inderdaad een soort vloek uitgesproken over zwangerschap en het baren van kinderen. Zie overigens hieronder voor een interessante observatie over die vloeken. Niet alleen de vrouw wordt namelijk vervloekt.
[2] Die vloek over het huwelijk vind ik niet zo duidelijk. Je haalt dat waarschijnlijk uit 3:16.
[3] Dat het huwelijk niet een sacrament is om
onder een vloek vandaan te komen heb ik eerder afdoende en onweerlegd beargumenteerd. Samenvatting daarvan:
a. Rooms Katholieken zien seks niet als zondig of vervloekt (zie mijn overtuigende quote uit de Katechismus, waar het zelfs aangeprezen wordt er van te genieten)
b. het huwelijk als sacrament is een Rooms Katholieke instelling
c. Het huwelijk als sacrament kan dus niet een afwassing van een vloek of van seks als zonde zijn (die zonde/vloek is er volgens (a) namelijk helemaal niet).
(Punt 1 zet ik in mijn stack, dat blijft een interessante vraag.)
Observatie: Het is me in de vervloekingen in vers 14-19 opgevallen dat de bestraffingen niet duidelijk te maken hebben met de aard van de overtreding. Ik bedoel: de zonde van de slang had niets te maken met het hebben van pootjes of het op de buik kruipen; de zonde van de man niets met zwoegen, zweten, of de weerbarstigheid van het cultiveren; en op dezelfde wijze heeft vloek tegen de vrouw kennelijk niets te maken met de aard van haar overtreding. Het is eerder zo dat ze alle drie in hun eer aangetast worden.
Volgens mij is dit een steekhoudende interpretatie waarvan ik niets hoef terug te nemen of te verdonkeremanen.
1. Dat je niets terugneemt, betekent dat de basisassumpties voor je interpretatie die ik eerder ongegrond heb aangetoond (zie het begin van deze post), in de lucht zweven. Prima, maar ze blijven dus ongegrond.
2. Dat je niets verdonkeremaant, klopt. Alles past, maar de passende elementen verlenen in bijna alle gevallen geen exegetische steun aan het geheel. Zoals ik op veel tot nu toe onweerlegde punten heb beargumenteerd.
3. Voor een theorie om steekhoudend te zijn, moet je niet alleen niets verdonkeremanen, maar moet je ook voldoende grond hebben. Ik vind 'steekhoudend' daarom een groot woord: ik vind (ik val in herhaling) dat je theorie een te wankele basis heeft en meer in de tekst leest dan er in staat.
/me zucht.
Volgens je eigen conclusie van een paar posts geleden kun je er niet omheen dat indien het kwaad de wereld inkomt zoals dat in Gen. 3 beschreven wordt, Gen. 4 een continuering is van Gen 3. Leg daarnaast het grote aantal exegeses van Gen. 3 & 4 die stuk voor stuk beweren dat Kain het zaad van het serpent is; en mijn positie ziet er opeens veel houdbaarder uit [1]. Mijn interpretatie mag dan wel problemen kennen (hoewel ik dat zelf bestrijd)[2], maar jouw interpretatie gaat lijnrecht tegen zo'n 2500 jaar aan exegetisch materiaal in[3]. (Jezus zelf beschuldigt de Fariseeërs er meermaals van het zaad van de slang en van het kwade te zijn.)[4]
[1] Aantallen zijn niet overtuigend, argumenten zijn overtuigend. Dat er 'een groot aantal' exegeses zijn doet niets af aan mijn punten, die daardoor niet in het minst weerlegd worden; en het maakt jouw interpretatie niet geloofwaardiger zolang je geen extra argumenten brengt.
[2] Je hebt volgens mij nog maar bar weinig van de door mij genoemde problemen bestreden, laat staan weerlegd.
[3] Hetzelfde autoriteitsargument als [1].
[4] Dankjewel, dat had ik nog niet gezien. Dat is een probleem in jouw interpretatie en een passend element voor de mijne. De Farizeeën kunnen namelijk niet afstammen van Kaïn (wiens lijn verdwenen is; de Joden stammen af van Seth via Abraham). En 'zaad' is nageslacht, dus als de Satan/het kwaad het zaad van de slang is, is het heel erg denkbaar voor een profeet (
het was niet Jezus maar Johannes de Doper) om zijn tegenstanders zo te noemen.
Maar laat ik eerlijk zijn: 'adderengebroed' kan net zo goed een normaal scheldwoord van die tijd geweest zijn en niets met dat kosmische zaad uit Genesis 3:15 te maken hebben. Samenvattend: jouw punt [4] vormt sowieso geen probleem voor mijn interpretatie, en volgens jouw interpretatie hier wel voor jouw theorie; maar je kunt het ook een gewoon scheldwoord noemen.
Dat staat er dus helemaal niet zo duidelijk [1]. Geloof me aub. dat het heel normaal is om Kain als het zaad van het serpent te zien [2]. Als je dat niet doet dan ontstaan er interpretatieproblemen in zowat het hele NT[3], met Openbaringen als hoogtepunt (want daar gaat het opnieuw over dat kwade zaad)[4].
[1] Ik citeer alleen de tekst maar! Er staat dat er vijandschap wordt gezet tussen
het zaad van de vrouw en
het zaad van de slang. Ik blijf hameren op mijn nog steeds onweerlegde exposés over het woord 'zera', dat in de hele bijbel alleen maar wordt vertaald met 'zoon', 'kind', of 'nageslacht'. Wat er níet duidelijk staat (in feite helemaal niet) is dat er een spiritueel zaad zou
ontstaan bij de zondeval.
[2] Dat heeft dus niets te maken met [1]. En nee, ik geloof je niet als je dat vriendelijk vraagt, ik geloof je als je een geloofwaardige argumentatie/interpratie op tafel legt.
[3] Niet weer een argument by number aub. Geen vage uitspraken doen en de details weglaten, dat snijdt geen hout. Als mijn interpretatie (waar het zaad van de slang 'de Satan' of 'het kwaad' is dat de schepping sinds de zondeval corrumpeert) conflicteert met het NT, wil je dan individuele gevallen in hun context aanwijzen?
[4] Openbaringen met zijn kosmische setting is natuurlijk eerder een steun voor mijn interpretatie dan voor de jouwe (zie ook onderstaande vraag). Ik heb het even voor je opgezocht (waarom doe je dat zelf niet?), je hebt het over Openbaringen 12:17:
En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben. [De enige keer dat 'zaad' in de grondtekst in Openbaringen voorkomt!]
Ik heb geen idee hoe ik Openbaringen moet interpreteren maar je zult met me eens zijn dat dit hoe dan ook geen probleem vormt voor mijn interpretatie, wellicht zelfs een steun; en in geen geval een steun kan vormen voor een 'Kaïn als bad seed'-theorie. Het gaat in deze tekst helemaal niet om het kwade zaad.
Openbaringen levert in feite extra steun voor mijn interpretatie. In Openbaringen is regelmatig sprake van de 'slang' en de 'oude slang' (12:9, 12:14, 12:15, 20:2). 12 vers 9 is erg suggestief (Statenvertaling):
9. En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
Kortom, in Openbaringen lijkt die kosmische strijd uitgevochten te worden waarvan sprake is in Genesis 3:15: uiteindelijk wordt de kop wordt vermorzeld van de slang/de duivel/satan/het kwade zaad.
Vraag: als Kaïn volgens Genesis 3 en 4 het kwade zaad is, wordt dezelfde Kaïn volgens Genesis 6 weggevaagd door de zondvloed en blijft alleen de 'schone' lijn vanaf Seth (via Noach) over, die
in jouw interpretatie niets van doen heeft met het kwade zaad. In mijn interpretatie vormt dat geen probleem omdat het zaad van de slang zijnde het kwaad of de Satan aanwezig blijft in de schepping.
Ik kan wel linkjes gaan posten die allemaal beweren dat conceptie in de bijbel zo gezien wordt als ik dat beschrijf (de vrouw als broedmachine voor spiritueel zaad + sperma), maar als je die van de hand wijst met bijbelquotes die (naar mijn mening) prima met dat denkbeeld overweg kunnen, schiet het zogezegd niet erg op.
Weerleg me alsjeblieft in plaats van om de hete brij heen te draaien. Je moet niet met linkjes gaan gooien, ik heb eerder al opgemerkt dat voor wat voor mening dan ook, vaag of niet, ongegrond of steekhoudend, wel linkjes te vinden zijn. Je moet argumenteren, en mijn argumentatie weerleggen als die gaten vertoont.
Kortom. Je interpretatie blijft staan, de basis is er echter praktisch onder vandaan geslagen zolang je de vele door mij aangewezen problemen niet weerlegt.
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 31-07-2004 15:35
. Reden: argument verhelderen, observatie toevoegen, evidentie uit openbaringen toevoegen ]