LamborghiniDaarvoor verwijs ik je naar een post van KrootjesPen. Wat hij daar post en uitlegt is hetzelfde als hoe ik het zie.
Gelezen. Maar waarom geloof je dat?
Ten eerste, je geeft zelf het zelf al aan, namelijk sommige mensen.
Als je mij die zin had horen uitspreken dan zou je horen dat ik "sommige mensen" met enige nadruk zou uitspreken, waaruit duidelijk zou worden dat ik bedoel dat in feite dit voor alle mensen geldt, behalve de psychopaten. Ik zal in het vervolg schrijven wat ik bedoel.
En hoe moet dat dan dus bij de personen die niet bij die groep horen, en zich niet in kunnen leven? Hoeveel mensen zijn er tegenwoordig nog wel niet die anderen pijn doen door de ze te kleineren en de grond in te drukken. Dat klopt toch niet, er zal best een deel zijn die dat bewust doet, maar het grote deel weet gewoon niet wat die we
werkelijk aanricht bij de ander.
Ik zal het je nog sterker vertellen. Alle mensen kunnen zich inleven in de ander en beseffen ook daadwerkelijk dat je iemand niet moet vermoorden. Ik bedoel: dat dit voor die ander niet zo leuk is en dat jij daardoor zelf als ongewenst persoon zal worden gezien.
Toch moorden sommige mensen. Niet omdat ze niet weten dat dit slecht is of ongewenst, maar gewoon vanwege eigengewin.
Ten tweede: hoe komt het dat sommige mensen zich wel kunnen inleven in anderen? Is dat altijd al zo geweest? Kon "men" zich 10, 100, 500 of 1000 jaar geleden ook al inleven in anderen?
Daarbij ga je er vanuit dat mensen meerdere levens hebben. Dat uitgangspunt lijkt mij nergens op gebaseerd, dus als je dat zou willen motiveren, graag.
Ikzelf denk van niet, omdat de mens in het begin nog geen enkele ervaring had opgedaan.
Nogmaals. Er is geen enkele reden waarom mensen iets moeten ervaren eer ze het begrijpen/leren. Roken is een prima voorbeeld.
Dannog, als ik leer dat je hand verbranden aan de kachel nogal pijnlijk is, is dat geen enkele garantie dat ik in de toekomst niet andermans hand een keer tegen de kachel druk omdat ik die persoon niet mag.
Sterker nog, juist omdat ik zo goed door heb wat voor mensen onprettig is, kan ik daar mooi misbruik van maken. Maar dat terzijde.
Juist omdat we al zover zijn in onze ontwikkeling zijn er mensen die zich kunnen inleven, en dat komt JUIST doordat ze dat in vorige levens hebben geleerd. Dat hebben ze niet plotseling gekregen of altijd al gehad.
Er zijn een hoop tegenargumenten tegen dit standpunt. Kijk eens naar dieren. Dieren moorden heel zelden binnen de eigen soort. Andere soorten hebben ze wel als voedsel, maar de eigen soort niet.
Waarom niet? Vanuit evolutionair oogpunt is het niet handig om je eigen soortgenoten, die je helpen om voedsel te vergaren op te eten. Bovendien, als jij dat mag, mogen ze jou ook opeten. De kans dat jou soort dan overleeft is miniem. Zo is het zeer waarschijnlijk ook gegaan bij de mens.
Er is in mijn ogen geen enkele reden om aan te nemen dat mensen meerdere levens hebben en dat die levens invloed op elkaar hebben. Dat mensen alleen leren door te ervaren. Dat laatste is niet waar.
Stel dat we dat wel van nature hebben, waarom heeft niet iedereen dat dan?
(*)Alle mensen hebben dit, behalve misschien een autist of iets van dien aard. Dat alle mensen doorhebben dat het niet prettig is om met een mes gestoken te worden is alleen geen enkele waarborg dat ze andere mensen dat niet zullen aandoen. Ik kan nog zo goed beseffen dat het onjuist is om iemand neer te steken, toch doe ik dat omdat ik zijn geld wil hebben. Met andere woorden: sommige mensen beseffen wel dat de ander vreselijk leed wordt aangedaan, maar dat interesseert ze niet. Het eigenbelang gaat voorop.
Ik zou zeggen omdat men nog nooit heeft ervaren wat er fout aan is. Pas zodra men heeft gevoeld wat voor leed het aanricht weet men wat het inhoud.
Dat lijkt mij heel erg onjuist. ik ben bekend met het begrip pijn en ik hoef echt niet te ervaren hoe het is om een mes in mijn rug te hebben om te beseffen dat dit iets is wat niet prettig is.
Kom ik weer met die hitte aan. Hitte zou een mens dan toch ook van nature begrijpen. Schijnbaar is dat niet zo, dus waarom zou iemand het doden dan wel van nature begrijpen? Omdat het iets drastisch is?
Om je analogie te gebruiken: als ik zie dat iemand zijn hand brand aan de kachel en laat merken dat dit erg onplezierig is, dan heb ik geleerd dat veel warmte pijnlijk is. Zonder dat zelf te ervaren.
Je stelling is: goed en slecht leren we door ervaring. Maar dat is niet waar. Ik leer zonder daadwerkelijk te ervaren.
Je hoeft niet te roken om te weten dat het slecht voor je is.
Stel dat het wel van nature bekend is, waarom wordt er dan nog steeds gemoord?
Zie (*)
Dan heb jij nog niet genoeg in de wereld gekeken. Hoeveel mensen doen elkaar wel niet (onbewust) pijn terwijl ze toch wordt verteld dat niet te doen? Er zijn genoeg mensen op fora die maar al te graag mensen afkatten en de grond in werken. Als diezelfde mensen zou voelen wat hun tegenpartij voelde dan zouden ze in het vervolg het wel laten om nog zo te reageren.
Dat is absoluut niet waar. Mensen die slecht doen weten vaak prima wat ze doen en dat dit schadelijk is voor de tegenpartij. Maar dat maakt ze gewoonweg niets uit. Het is in het eigenbelang: geldelijk gewin, vermaak, etc.
Zo zijn sommige mensen helaas.
Daarnaast, sinds wanneer nemen mensen iets zomaar aan? Wel eens naar wetenschappers gekeken, die schijnen helemaal goed te zijn in iets niet zomaar aannemen.
Er bestaat zoiets als ratio. Mensen hebben een bewustzijn en kunnen nadenken. Zij kunnen begrijpen dat wat jij de ander aandoet zij ook jou mogen aandoen. Als jij dus gaat lopen moorden, loop je groot risico. Dat wil je niet, dus moord je niet. Heel simpel.
Bovendien blijkt dat je met meer mensen meer kans hebt om te overleven. Zo kunnen ze jou voeden als je ziek bent.
Dan nog::Wel eens je per ongeluk gesneden? Kun je je dan voorstellen wat voor een pijn je zult voelen als je dat hele mes in je zij steekt? Ik hoef echt geen mes in mijn buik te hebben om te weten dat dit ongewenst is.
Dat kon ik je van tevoren dus al vertellen. Hee, is dat misschien iets van inleven?
Je leeft je nog niet ver genoeg in. Want je vraagt je niet af waarom mensen het zo merkwaardig vinden. Misschien is het namelijk wel fout.
Maar waarom zou men enkel en alleen naar dit leven moeten kijken, en waarom niet naar meerdere?
Omdat er geen enkele reden is, en er geen enkel bewijs is dat er een leven na dit leven is.
Kijk eens groter, breder. Het is zo bekrompen gedacht.
Dit is een drogredenering. Je beschuldigt de ander van bekrompen denken. Ad hominem. Niet gewenst.
Ik kan dit namelijk ook goed omkeren: je fantasie slaat op hol.
Omdat jij nu die mensen ziet en alleen hun huidige leven kent is het zielig of iets dergelijks. Maar stel dat je al hun levens zou kennen, vond je het dan nog zo zielig?
Grote kans van niet, want dan roept iedereen opeens dat de dader moet boeten.
Okee. Dus alle Joden waren misdadigers (aangenomen dat mensen evenredig gestraft worden) evenals de mensen in Bam, en al die andere mensen die een "onnatuurlijke" dood sterven. Maar ook de mensen die gewond raken, of de mensen die achterblijven hebben dus wat op hun kerfstok.
Als jou moeder wordt aangereden en ze breekt haar benen, roep jij dan: "Zo! dat was je verdiende loon" en loop je door? Als je iemand ziet die daarnet is neergestoken, loop je dan door?
Maar nu niet want ze weten niet wat die persoon heeft gedaan vroeger. Men kijkt alleen naar wat men nu voor informatie heeft, maar men vergeet dat er misschien wel meer is dan men ziet of weet.
Je vergeet misschien dat wat je gelooft niet klopt en dat er niet meer is. Dat dit het enige leven is en dat als een persoon iets ergs overkomt, dat dit gewoon "pech" is.
Jouw redenatie houdt ook in dat we mensen nu niet moeten straffen omdat dit wel gebeurt in een ander leven.
Ik zal het je nog sterker vertellen, ze kiezen er zelf voor. Iedereen, jij en ik kiezen er zelf voor om dat mee te maken. En waarom? Nou omdat we weten dat we dan vooruit komen, dan doen we ervaringen op en komen we verder in onze ontwikkeling.
Okee. De Joden kozen er zelf voor om vermoord te worden. De mensen in Bam kozen er zelf voor om gedood te worden in hun huizen. Waarom vinden wij het dan erg?
Want dat is ons doel, ervaringen opdoen.
1. Hoe weet jij dat?
2. Waarom moeten wij ervaringen opdoen?
God is dus niet de schuldige, maar dat zijn we zelf. We hebben zelf alle ellende (en ook alle pret natuurlijk) veroorzaakt. En dat is ook de reden dat er geen God is die het tegenhoudt. Want wijzelf (of God of het collectieve, what you like) weten dat het moet gebeuren. We hebben alles zelf in de hand, begin er dus vandaag al mee om een betere wereld te maken. De slogan: "Begin bij jezelf" is nog zo gek niet.
Je presenteert dit als een feit, maar het is een mening die op drijfzand is gebaseerd.
Klopt, maar dat komt omdat het er ook andere oorzaken kunnen zijn voor deze gevolgen. En om aan te geven dat het dus niet per definitie een voorafgaande moord hoeft te beteken zei ik dit.
Wat voor andere oorzaken kunnen er zijn?
@Q, kan je dit wel een beetje volgen? Of blijf je het merkwaardig vinden?
Ik volg het prima maar ik vind het merkwaardig dat mensen dit geloven omdat het niets meer is dan een ongefundeerd idee dat een hoop problemen in zich herbegt.
Bovendien heb je een dergelijk systeem met reincarnatie helemaal nergens voor nodig.
Diep in je eigen ziel heb je verdriet om wat daar gebeurt...En tevens heb je heel diep van binnen verdriet...Diep in je ziel weet je alles nog wel.
Dat is niet een manier van discusieren. Dit is tegen iemand anders gericht, maar dit is niet hoe men een gesprek voert. Dit is het idee: "Ik geloof niet!" de ander: "Jawel, diep in je ziel geloof je wel". Dit gaat nergens over.
LordyAls aanname heb ik genomen dat de bijbel 100% betrouwbaar is. Daar rust de rest van mijn geloof op.
De reden dat ik die veronderstelling heb gedaan is dat ik aan het onderzoeken ben wat de Waarheid (met grote W) is. Tot nu toe heb ik geen aanleiding gezien om die veronderstelling bij te stellen.
Maar waarom heb je nu juist
deze aanname gedaan?
De reden van ALLES weet ik niet, maar ik vermoed dat God domweg mensen wilde om Zijn liefde aan te betonen en om geeerd te worden om Zijn goedheid.
Waarom zou God dit willen?
1. wereld is niet inperfect gemaakt. de mensen verzieken de boel
De mensen zijn onderdeel van die wereld. Hij heeft de mensen gemaakt. Zij verzieken de boel. God heeft dus een inperfect wezen gemaakt.
2. hij heeft de stekker er niet uitgetrokken, want de aarde is er nog steeds.
Maar dat was de theorie: hij maakt de boel, en dan trekt hij er in de toekomst de stekker er weer uit. Waarom zou hij dat doen?
Zie mijn glazen bol voorbeeld.
Dat is geen antwoord op mijn opmerking. Hij blijft open staan.
Anarchie: wetteloosheid. God wil Zijn regels handhaven. Mocht je Zijn regels niet goed vinden, dan hoor ik het graag. Daar kunnen we inhoudelijk over discussieren.
De mensen die niet voor Hem kiezen krijgen erg veel kansen om toch voor HEm te kiezen.
Welke regels?
En als ze hun hele leven volharden, dan verwijdert Hij zich van hen c.q. verwijdert hij hen van Zich.
Wat betekent dat voor die mensen?
Ik durf te beweren dat het begrip "reden" ook van toepassing is op God.
Motiveer dat dan eens? Zo heb ik er niets aan.
Dat vind ik onzin.
Motivatie graag.
DAt kun je vinden. (over roze olifant)
Laat ik mij wat stelliger uitdrukken: het is zo. Iemand die roept dat iets bestaat maar dat we het alleen nog niet hebben gezien nemen we niet serieus. De wetenschap niet, maar ook in het dagelijks leven doen we dat niet.
Mijn veronderstelling is dat de bijbel de waarheid is. Het is een boek van zo'n 2000 jaar oud en nog steeds niet achterhaald. Ook niet een deel ervan. Mede op grond daarvan vind ik het een betrouwbare bron.
1. Waarom is het niet achterhaald?
2. Op welke andere gronden vind jij het een betrouwbare bron?
"het boek is niet achterhaald dus is het betrouwbaar" is geen geldige redenatie. Iets kan best achterhaald en betrouwbaar zijn, of actueel en onbetrouwbaar. Er is geen relatie tussen die 2 begrippen.
Ben je bekent met:
http://www.infidels.org/l...donald_morgan/index.shtml[over dat reden alleen binnen de wereld van mensen geldt] Ik denk van niet
Gaarne motivatie. Waarom klopt het niet?
God maakte ons bijna goddelijk. Waarom Hij dat deed is omdat Hij een beeld van Zichzelf wilde op aarde, een 'wezen' dat namens hem kon heersen over de aarde. Die mens kreeg ook verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Waarom wilde God dit?
ij zou kunnen besluiten om de mens te blokkeren wanneer de mens iets zou doen dat in strijd was met Zijn wetten (normen en waarden) maar dan had Hij beter een robot kunnen scheppen die niet in staat zou zijn geweest om iets te doen dat Hem niet zint.
Waarom heeft hij dat niet gedaan, dat zou toch veel beter zijn geweest?
[over het drogen van de tranen van joden]Dat ben ik niet met je eens.
Waarom niet? Wil je dat motiveren?
Ik zou best boos zijn op God. Verder durf ik niet te zeggen hoe ik tegen God zou aankijken omdat ik niet weet hoe ik dan zou reageren.
En terecht. We kunnen dus stellen dat een dergelijke God daarom in ieder geval niet "goed" te noemen is. Een "goede" God had wel ingegrepen.
Wat ik wel weet is dat er bijzonder veel Joden in de concentratiekampen hun geloof en vertrouwen niet zijn verloren.
Wat ik wel weet is dat er bijzonder veel Joden in de concentratiekampen hun geloof en vertrouwen hebben verloren.
Dat is het niet.
Ander voorbeeld:
Jij hebt vast wel eens een film gezien waarin iemand doodgeschoten wordt. Als jij die film nog een keer ziet, weet jij dat die persoon doodgeschoten wordt in die film. Maar je hebt geen invloed/verantwoordelijkheid voor het feit dat die persoon doodgeschoten wordt.
Het voorbeeld is onjuist. Een film is geschoten in het verleden: iets wat al is gebeurt, maar het gaat om de toekomst.
Als ik een reality film zie uit de toekomst, waarbij iemand wordt dood geschoten. Dan kan ik nu alvast maatregelen nemen om dat te voorkomen. Daardoor kan ik de toekomst wijzigen. Ik heb de mogelijkheid en dus ook de verantwoordelijkheid.
Zo ook God: Hij is Alwetend, dus wist al lang dat Hitler aan de macht zou komen etc. etc. Maar Hij is er niet verantwoordelijk voor.
Dat is hij dus wel. Alleen al door het feit dat hij ons gemaakt heeft.
Je zou Hem hooguit kunnen verwijten dat Hij Zijn almacht niet heeft gebruikt om Hitler te doden of iets dergelijks.
"Hooguit"? Ik vind dat nogal een zwaar verwijt. Als God bestaat, dan is hij duidelijk niet Goed.
Gelukkig grijpt God wel in. Hij zal die persoon die verdrinkt beoordelen op zijn daden en rechtvaardigen of niet rechtvaardigen. Dat oordeel gaat naar de normen van Zijn wet.
God voorkomt niet dat die persoon verdrinkt. Dat is wat hij kan doen maar hij doet het niet. schuldig!
Zie het verhaal over de mens als Zijn beeld die eigen verantwoordelijkheid draagt en de wereld zelf verziekt heeft.
Als jij als God kan ingrijpen maar dat niet doet ben jij schuldig. Ook al heeft de mens eigen verantwoordelijkheid,
Ik zal eens een film quoten "With great power comes great responsibility".
Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor God.
Nog even dit stukje:
God maakte ons bijna goddelijk. Waarom Hij dat deed is omdat Hij een beeld van Zichzelf wilde op aarde
Eigenlijk is dit heel interessant. Als de mens een beeld of afspiegeling is van God, dan vrees ik het ergste van wat God moet zijn. Kijk maar om je heen.