En wat is hier mis mee? Waarom zou je gedwongen bij een groep moeten horen? Omdat je ouders toevallig X zijn, moet jij 't ook? Dat is juist het gedrag dat de adel uiteindelijk de kop heeft gekost, door alles en iedereen in groepen in te delen én mensen uit te sluiten van groepen.
Tot wel nut moet dat gevoel dienen dan? Nederigheid? Dat kan ook zonder een godheid, genoeg mensen die introvert zijn zonder in hogere machten te geloven.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:05:
- Mensen voelen zich belangrijk (om niet te zeggen het middelpunt van het universum). Als ze ook nog enige opleiding genoten hebben, voelen ze zich een stuk beter dan anderen en steken ze hun mening niet onder stoelen of banken (de welbekende grote mond).
Wat is het verschil met een religeuze leider? Die doet 't zelfde, alleen vervangt hij 'ik / mij' door een of andere godheid(en mensen hebben hém natuurlijk nodig om contact te krijgen met die godheid uiteraard

) dus de facto noemt ie zichzelf belangrijk. Hoeveel mensen hebben wel niet 'het is God's wil' gehoord uit de monden van zulke lui, terwijl ze eigenlijk gewoon hun macht wilden consolideren....
ik kan me indenken dat daar met name daar waar iedereen met elkaar in aanraking komt problemen optreden, maar deze hoeven niet per sé een probleem te zijn? Geef is wat voorbeelden van onoverkomelijke zaken die voort vloeien uit dit punt?
Ik snap niet dat je 'redeneren vanuit je verstand' als een slechte eigenschap ziet? De laatste keer dat dat in europa niet gebeurde, hebben we 1000 jaar lang nauwelijks vooruitgang geboekt...
True, maar dat was in het verleden niet anders. Zelfs in de hoogtij dagen van religie als kerkelijk én wereldlijk leider gebeurden er dingen die tegenwoordig immoreel zijn...denk aan genocide op andere geloven(katharen, moslims 'heidenen'), slavenhandel, heksenjacht, gedwongen kerstening.
Aan de andere kant van de lijn, bij de moslims of hindoes was 't niet anders...
Dus welk gebrek aan moreel besef doel je eigenlijk op? Criminaliteit is van alle eeuwen namelijk evenals immoreel gedrag....
Alleen waren er al religies voor dat het westen überhaupt bestond, het individualisme is juist het resultaat van +/-1500 jaar lang religieuze overheersing. Stekr nog, ik denk zelfs dat als de aristocratie & geestelijken het niet zo bont hadden gemaakt in de 18e eeuw, de tegenbeweging ook minder fel was, immers actie is reactie. Gelukkig zijn we minder ver doorgeschoten dan met 't geloof
En religie is niet per definitie een oplossing voor deze zaken, ik denk dat de huidige situatie 't beste van de tweekwaden is

Ik wil wel eens een bron hiervan zien? Ik kan me niet voorstellen dat het eerder de regel dan uitzondering is dat mensen scheiden omdat een van de twee lieden (ongeneeselijk) ziek is. Sterker nog, jouw voorbeeld vind ik zelf dermate uitzonderlijk dattik me niet kan voorstellen dat ;t überhaupt vaak gebeurd...
Scheiden omdat je niet kan samenleven of omdat je met een ander persoon beter kan opschieten, tja, ik zie daar niets verkeerds in, behalve dat je je misschien had moeten beramen of je dan wel had moeten trouwen...
Karel V schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:15:
In de bus: Het is lastig om in een stampvolle ruimte een praatje te maken. Veel mensen hebben een houding van: 'bemoei je alsjeblieft niet met mij.' Immers: oordopjes, mobieltjes of een ineengedoken houding zijn nou niet bepaald uitnodigend...
Een praatje maken met een gierende dieselmotor onder je reet en een hok vol hoestende en schuifelende mensen is idd ook erg gemakkelijk....
Ik kán niet eens naar muziek luisteren in de bus, dus dan zal comfortabel praten met vreemden er ook niet inzitten. (los van het feit dat ik alleen in het OV zit als ik moe ben..'s morgens als je net je nest uit bent en 's avonds na een lange dag werk...dan zit ik echt niet te wachten op een gesprek met iemand die is ws. nooit meer zie.)
Verzekering: Declareren joh, alles declareren want ze zuigen je tot en met uit.
In de beginjaren van onze verzorgingsstaat declareerde men over het algemeen pas als het niet anders kon. Het was toch gemeenschapsgeld...
Volgens mij haal je dingen door elkaar...verzekeringen zijn instanties in het publike domein, dus los van de overheid. Die hebben geen frak te maken met de verzorginsstaat. Sterker nog, je betaald er zélf voor...elke maand draag ik 110 euro af aan verzekeringen, terwijl ik er tot so far slechts deels gebruik van heb gemaakt, dat geld voor de mééste mensen denk ik...
Goed punt, maar wat doet religie hieraan? Ik denk dat je 100 tot 150 jaar terug als gewone arbeider niet eens in een verzorginstehuis terecht kon...dan moest je bij een van je kinderen gaan wonen die dan nóg harder moesten werken(maar wel twee verdieners konden worden omdat opa&oma op de kids pasten)....
Ja, ik vind minimale kindersterfte ook echt schandalig

We krijgen al zo weinig kinderen, als de helft sterft voor zijn 18e(zoals vroeger) dan is nederland binnen een kleinde 4-5 generaties leeg....
Betreft die andere drie punten(aangezien #2 en #4 't zelfde zijn

) ik zie daar niets mis in, hoe zou jij 't vinden als jij gedwongen werd je leven door te brengen als putjesschepper terwijl je de geest hebt van een academicus? Vraag & aabond regelt vanzelf dat alle beroepsgroepen goed aangevuld worden, gevaarlijke of moeilijke vakken verdienen meer maar daar staat wat tegen over.
Op zich geen probleem, maar wat doen individualisten in een land dat economisch ineen stort en waar enorme voedseltekorten ontstaan? Volgt er dan een anarchie maar dan vol geweld? Een chaos waarin iedereen neemt zonder dat er iets is? Een gemeenschap heeft de kracht lijdelijk ellende te doorstaan maar individuen? Godsdienst voorziet in zoiets gemeenschappelijks.
Wat doet godsdienst dna precies in een land waarbij het economisch systeem instort? Dan regent het vanzelf brood en springen de vissen uti de zee om mensen te voeden? Het enige wat je kan doen is gezamelijk bidden op betere tijden...terwijl de individualisten in zogeval bij elkaar komen om te bedenken wat ze moeten gaan doen, want met bidden alleen kom je er niet

Geloof me, als een ramp erg genoeg een land treft vol met individualisten dan staat opeens iedereen wél voor mekaar. Remember de vloedgolf 2 jaar terug? Hoe idioot veel geld deze bende individualisten wisten bijeen te scharrelen? En dat was niet eens in eigen land, maar ergens in azie...als je nederland een kaart voor zet en vraagt waar atjeh ligt, weet 9/10 mensen 't niet een aan te wijzen, maar ze sturen tóch geld of gaan er zelf heen...
De mens blijft een sociaal dier, ook al onderdrukken we dat door ons daaglijks leefpatroon...