Is het geoorloofd dat gemeenten, als exponent van de uitvoerende macht en gehouden zich te gedragen conform de wetten in Nederland, het eigen belang van een deelverzameling van de bevolking éénzijdig dienen?
voorbeeld 1:
Christelijke gemeenten – althans gemeenten die zich erop laten voorstaan christelijk te zijn, gemeenten zijn nooit christelijk, er wonen overwegend christenen of er is een een coalitie van christenen aan de macht in het college van B&W – behouden zich ongeacht de wet het recht voor om weigerambtenaren* in dienst te nemen.
Een grondrecht in Nederland, conform de Grondwet, Artikel 1:
Een christelijke gemeente – althans een gemeente die zich erop laat voorstaan christelijk te zijn, gemeenten zijn nooit christelijk, er wonen overwegend christenen of er is een coalitie van christenen aan de macht in het college van B&W – dreigt een organisatie van een rockfestival op voorhand met gerechtelijke stappen wegens ‘mogelijk in de toekomst tijdens het festival voorkomende godslastering’op basis van een artikel in het strafrecht (147a) dat de facto een dode letter is, aldus de organisatie dwingend tot zelfcensuur, iets dat in de praktijk kunt uitleggen als een geval van belemmering van de vrijheid van meningsuiting door de gemeente op religieuze gronden, een werkgebied waar de overheid in Nederland, landelijk of gemeentelijk, m.i. niets te zoeken heeft.
Het artikel waarop ik doel is 147a, ik acht dat in strijd met het Artikel 71 van de voorgestelde Grondwet voor de EU, de EU waar wij deel van uitmaken, en waar zeer religieuze landen als Spanje, Italië en Duitsland wél vóór gestemd hebben en waar desondanks dit artikel in staat.
Recentelijk ontspoorde mijn vorige topic over dit thema behoorlijk, en ik wil een nieuw topic starten waar we ons gedragen en een debat op rationele gronden kunnen voeren. Zo niet, dan gaat ook deze weer dicht.
* Weigerambtenaar: ambtenaar van een gemeente die ondanks de wet op gelijke behandeling, op grond van persoonlijke gewetensbezwaren (o.a. ingegeven door het persoonlijke geloof), anderen niet gelijk wensen te behandelen, en dientengevolge weigeren hun plichten als ambtenaar te voldoen. M.i. is dat werkweigering.
voorbeeld 1:
Christelijke gemeenten – althans gemeenten die zich erop laten voorstaan christelijk te zijn, gemeenten zijn nooit christelijk, er wonen overwegend christenen of er is een een coalitie van christenen aan de macht in het college van B&W – behouden zich ongeacht de wet het recht voor om weigerambtenaren* in dienst te nemen.
Een grondrecht in Nederland, conform de Grondwet, Artikel 1:
Voorbeeld 2:Grondwet 1815 (Gw)
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Een christelijke gemeente – althans een gemeente die zich erop laat voorstaan christelijk te zijn, gemeenten zijn nooit christelijk, er wonen overwegend christenen of er is een coalitie van christenen aan de macht in het college van B&W – dreigt een organisatie van een rockfestival op voorhand met gerechtelijke stappen wegens ‘mogelijk in de toekomst tijdens het festival voorkomende godslastering’op basis van een artikel in het strafrecht (147a) dat de facto een dode letter is, aldus de organisatie dwingend tot zelfcensuur, iets dat in de praktijk kunt uitleggen als een geval van belemmering van de vrijheid van meningsuiting door de gemeente op religieuze gronden, een werkgebied waar de overheid in Nederland, landelijk of gemeentelijk, m.i. niets te zoeken heeft.
Het artikel waarop ik doel is 147a, ik acht dat in strijd met het Artikel 71 van de voorgestelde Grondwet voor de EU, de EU waar wij deel van uitmaken, en waar zeer religieuze landen als Spanje, Italië en Duitsland wél vóór gestemd hebben en waar desondanks dit artikel in staat.
Wetboek van Strafrecht (Sr)
Artikel 147a | Sr, Boek 2, Titel 5
- Hij die een geschrift of afbeelding waarin uitlatingen voorkomen die, als smalende godslasteringen, voor godsdienstige gevoelens krenkend zijn, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden, in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige uitlatingen voorkomen, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
- Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, met gelijke wetenschap of een gelijke reden tot vermoeden, de inhoud van een zodanig geschrift openlijk ten gehore brengt.
- Indien de schuldige een van de misdrijven omschreven in dit artikel in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het misdrijf, nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.
Ik ben er niet gerust op dat Nederland een land van en voor iedereen blijft (of wordt) zolang er mensen – en overheden! – zijn die wetten in hun eigen belang interpreteren, om anderen hun rechten te ontnemen.Grondwet EU (GwEU)
Artikel 71.
De vrijheid van meningsuiting en van informatie
- Eenieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te hebben en de vrijheid kennis te nemen en te geven van informatie of ideeen, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen.
- De vrijheid en de pluriformiteit van de media worden geeerbiedigd.
Recentelijk ontspoorde mijn vorige topic over dit thema behoorlijk, en ik wil een nieuw topic starten waar we ons gedragen en een debat op rationele gronden kunnen voeren. Zo niet, dan gaat ook deze weer dicht.
* Weigerambtenaar: ambtenaar van een gemeente die ondanks de wet op gelijke behandeling, op grond van persoonlijke gewetensbezwaren (o.a. ingegeven door het persoonlijke geloof), anderen niet gelijk wensen te behandelen, en dientengevolge weigeren hun plichten als ambtenaar te voldoen. M.i. is dat werkweigering.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan