'Homohuwelijk' in Marokko
Uitgegeven: 9 april 2007 19:14
Laatst gewijzigd: 9 april 2007 20:32
RABAT - Een homoseksueel koppel in de Marokkaanse stad Meknes is dit weekeinde symbolisch in het huwelijk getreden. Dat meldde de krant As-Sabah (De Ochtend). Homoseksualiteit is in Marokko strafbaar.
De symbolische huwelijksvoltrekking vond plaats bij een religieuze viering ter ere van Sidi Ali Bin Hamdoush, een van de vele lokale islamitische heiligen. Voor de ceremonie werden de rituelen van een traditionele Marokkaanse bruiloft gevolgd.
Henna
Zo waren er vrouwen die schalen met henna en dadels droegen, liet een van de partners de ander melk drinken en werden er huwelijksliederen gezongen. Een van de mannen droeg een witte jurk.
Mohammed al-Hamdoushi, een lokale functionaris en afstammeling van de heilige, stelde in de krant dat de autoriteiten moeten optreden tegen dit soort "verschijnselen". Het heiligdom van Sidi Ali Bin Hamdoush zou het toneel zijn geworden van onbestrafte uitspattingen als seks, drank en magie.
En dat terwijl de heilige volgens Hamdoushi een voorbeeldig moslim was die al op zijn zevende de koran uit zijn hoofd kende. Hoewel de druk van religieuze en politieke groeperingen op homoseksuelen toeneemt, is homoseksualiteit steeds openlijker aanwezig in de Marokkaanse samenleving.
Kijk, da's nu precies de reden dat men steeds anti-religieuzer wordt: er wordt vanuit die hoek toch echt de eerste schop gegeven. Volgens dit artikel worden er rituelen van een traditionele bruiloft gevolgd, kwamen er henna en dadels aan te pas, en melk drinken, huwelijksliederen en een travestiet (om het maar even plat te noemen). En wat zegt de eerste de beste geestelijke dan? 'Seks, drank en magie'. Reality checks niet in de aanbieding deze week? Of qat misschien juist wel?
Nofi natuurlijk, het gaat hier om een persoon.ucchan schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:02:
[...]
Ik zal me allicht wat onhandig hebben uitgedrukt op plaatsen... maar je had het over discriminatie, wat voor een soort discriminatie zei je er niet bij. Ik antwoord erop dat veel soorten discriminatie wel geoorloofd of soms zelfs wenselijk zijn. Waar deze grens ligt is alleen erg subjectief.
Uiteraard, en waar de subjectiviteit dermate groot wordt dat een geval op verschillende manieren uit te leggen valt, moet een rechter een oordeel vellen. Echter lijkt mij de kwestie 'weigerambtenaren' kraakhelder.
ucchan schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:02:
Ik denk dat de hele Nederlandse wet op deze wijze subjectief is. Ik zeg niet dat de Nederlandse wetgeving één en al rommel is. Ik denk wel dat de wet dusdanig verre van optimaal is dat het gevaarlijk is haar als iets zaligmakends te zien waar je niet je twijfels aan zou mogen hebben. Dat geldt overigens ook voor het hele democratische systeem. Moord en brand schreeuwen dat iets ongrondwettelijk is vind ik dan ook niet echt een sterk argument als je het over een ethische kwestie hebt als het al dan niet trouwen van homo's. In ons bestel is de wet gebaseerd op de mening van de meerderheid; ik durf wel zo ver te gaan verwijzingen naar wat er in de wet staat als argumentum ad populum te bestempelen als je met dergelijke verwijzingen probeert je mening te staven.
De wet argumentum ad populum noemen vindt ik heel sterk, en hoewel het misschien wel zo is, gaat het hier om regelgeving die gehandhaaft wordt, teneinde de maatschappij op het spoor te houden. Als je het hier niet mee eens bent, heb je drie keuzes: 1, je probeert hier verandering in te brengen (wetsvoorstel, stemmen, jezelf verkiesbaar stellen, etc.), 2, je trekt je terug uit de maatschappij (emigreren bijv.), of 3, je negeert de wet (wat de weigerambtenaren dus feitelijk doen) en ondervindt daar de consequenties van (wat de weigerambtenaren dus niet willen).
ucchan schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:02:
Natuurlijk, als iedereen de wet aan z'n laars lapt wordt het een zooi. En je moet geen werk gaan doet waarvan je weet dat je in de positie komt dat je dingen moet doen waar je het absoluut niet mee eens bent. Maar ik denk dat er niks mis mee is de wetgeving met rede toe te passen om zo te zorgen dat gewetensbezwaarde trouwambtenaren gewoon aan het werk kunnen blijven en de gevallen waar ze moeite mee hebben aan collega's over te laten.
Dat hadden ze dan van tevoren met hun meerdere moeten overlegggen, en intern was dat op deze manier best op te lossen. Maar dit is een non-argument als er een principekwestie van gemaakt wordt, en dat is wat het nu is.
Atomsk schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 00:00:
[...]
Tja, achteraf gezien hadden ze inderdaad beter geen punt van die weigerambtenaren kunnen maken. Nu *denkt* iedereen ineens aan bevoordeling en discriminatie, komt de homolobby in actie en willen gemeenten eventuele complicaties voor zijn door ambtenaren met gewetensbezwaren snel de laan uit te sturen. In feite worden er dan gewoon maatregelen genomen op basis van angst en wantrouwen: "straks mag je niks meer van die zwartekousenbrigade, nou we zullen ze wel even voor zijn".

Je kunt dat die gemeentes ook niet echt kwalijk nemen denk ik. Zij zijn representatief, en als ze dan toestaan dat 'hun' ambtenaren de wet (mogelijk) met voeten treden, vangen zij de modder van de samenleving, en niet de weigerambtenaren zelf (en eventueel de ondersteunende kerkgangers). Nogmaals, ik denk dat dit intern best goed te regelen viel, maar doordat het aan de grote klok gehangen is ('wij sluiten uit religieus oogpunt geen homohuwelijken'), kan je een tegenaanval verwachten. En dan de gebeten hond spelen is niet meer dan een ander de schuld in de schoenen schuiven (in dit geval dus de anti-religieuzen, die een 'reactie' uitoefenden). Mag ik hier zelfs ignoratio elenchi zeggen, en dan de rooie haring variant?
Ik vind dit trouwens verdacht veel lijken op wat de gelovigen eerder al deden in topics zoals het degeneratietopic en het 6000-jaar-oude-aarde topic: Men zet een statement neer, en daarna probeert men dat te verdedigen met argumentatie die of niet klopt, of niet relevant is voor het statement zelf. Het argument van Grondwet Artikel 6 gaat gewoonweg niet op, hoewel het op het eerste gezicht wel relevant lijkt te zijn. Het artikel dat eerder werd aangehaald over gewetensbezwaren houdt ook geen stand, omdat hier geen sprake van is: de functie wordt namelijk WEL uitgevoerd (bij heterosexuele stellen). En dan passeren er nog een paar dingen de revu die TOTAAL niet relevant zijn voor de discussie, ik heb 40-45 gezien, pedofilie en moord (zouden die dan ook een speciale bescherming moeten krijgen op grond van 'gewetensbezwaren', of 'geloofsovertuiging'?). Drankverkoop aan minderjarigen zou ik enigszins ontopic kunnen noemen, mits een voorbeeld, omdat het hetzelfde aangaat als de kwestie weigerambtenaren: het eerste artikel uit de grondwet wordt overtreden. Het verschil in deze is dat een minderjarige geen rechtspersoon is (volgens mij), en daarbij zowiezo geen 'handel mag drijven' (en daar valt aankoop van drank dus ook onder). Correct me if I'm wrong.
Canaria schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 01:16:
[...]
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er afhankelijk van waar het om gaat, wel of niet keihard naar de wet wordt verwezen.
Ik lees veel "Dat is de wet en daar heb je je aan te houden". Dat komt over als "Wat jamer voor je, dat je als gewetensbezwaarde toch mee moet werken aan homohuwelijken

", alsof de wet wordt ingezet om het de gelovigen even lastig te maken.
Sorry hoor, maar de wet geldt voor iedereen, niet alleen gelovigen. Dat zij er de meeste moeite mee hebben, is niet ons probleem. Ik hoop dat je begrijpt dat 'het de gelovigen lastig maken' echt niet het uitgangspunt is geweest om deze wetgeving in te voeren. Daarnaast moet opgemerkt worden dat sommige dingen, vaak uit de religieuze hoek, maar lang niet altijd, inderdaad zeer lastig gemaakt moeten worden. Da's de reden dat mensen met ontstopper op straat de laatste tijd nogal eens aangesproken worden door de blauwe petten.
Dat de huidige ambtenaren eventueel mogelijkheden behouden, om geen homohuwelijken hoeven af te sluiten, daar heb ik geen bezwaar tegen. Niemand wordt erdoor gedupeerd, het is niet zo dat homostellen daardoor niet zouden kunnen trouwen ofzo.
Helaas, dat was een argument geweest als men er geen principekwestie van had gemaakt. Maar nu het hek van de dam is, houdt dit geen stand meer. Een weigerambtenaar handelt nu eenmaal in strijd met de wet, en zo'n argument doet daar niets aan af.
Het ging erom dat er op eventueel gewetensbezwaar op niet-religieuze grond veel minder fel gereageerd zou worden, in ieder geval door anti-religieuzen. In dat geval zouden de persoonlijke motieven wél worden afgewogen. De uiteindelijke uitkomst zou waarschijnlijk hetzelfde zijn (gewetensbezwaren worden ongegrond verklaard op basis van de wet), maar soms lijkt het wel alsof er tegen persoonlijke motieven op basis van geloof veel meer weerstand bestaat dan tegen persoonlijke motieven op basis van iets anders.
Da's waar, maar dat is gedeeltelijk de stront die de religieuzen over zichzelf afroepen. Ik mag dan zelf gematigd anti-religieus zijn, en daardoor een niet-objectieve visie hebben, maar ik krijg steeds meer het idee dat christenen zichzelf als 'speciaal' zien, puur vanwege het feit dat zij christen zijn. Wanneer zij het ergens vanuit hun geloof niet mee eens zijn, moet dat maar gerespecteerd worden door de rest van de samenleving. Is dat niet zo, dan wordt het op vrijheid van geloofsbelijdenis etc. gegooid, om de zin maar door te zetten. Da's jezelf en je geloof op een bepaald voetstuk zetten (n.m. 'boven de wet'), en zoals een collega eens zei: als je jezelf op een voetstuk zet, verdien je het eigenlijk wel om er vanaf geschopt te worden.
[...]
Ik vind dat iedereen de vrijheid heeft om bezwaar te hebben tegen iets wat hem tegenstaat, of ik het er nu mee eens ben of niet. Uiteindelijk geldt uiteraard de wet en moet daarnaar gehandeld worden. Toch heb ik geen moeite met gewetensbezwaren tegemoet te komen of op z'n minst niet tegen te werken (ook al kan ik me bij die gewetensbezwaren zelf helemaal niets voorstellen), mits er niemand wordt benadeeld.
Volgens mij zijn er niet veel die daar wel moeite mee hebben. Maar tegemoet komen moet volledig van de maatschappelijke kant komen, als ik de betreffende ambtenaren (en het CU, en volgens mij ook sommigen van de posters hier) af en toe hoor.
ucchan schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 17:12:
[...]
Ik zou graag een met feiten gestaafde redenering willen zien waarom jij denkt dat er excessen zullen optreden als er christenen in de regering zitten. Wijzen naar islamitische theocratieën of naar de kerk die als dekmantel gebruikt wordt voor machtsspelletjes en daarbij een heleboel broodnodige onderbouwde redenatiestappen overslaan komt op mij namelijk eerder over als onderbuikgevoel dan als een goed gefundeerde te beargumenteren mening.
Ik noem maar twee voorbeelden:
- Heksenjachten
- Kruistochten
Geen dekmantel, geen theocratieen. En ook geen onderbuikgevoel voor nodig.
ucchan schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 13:54:
[...]
Maar het blijft allemaal subjectief met de aanname dat de meerderheid gelijk heeft. Al zou heel Nederland unaniem verklaren dat olifanten roze zijn, ze worden daar niet minder grijs van. Als je volledig atheïstisch denkt zou je wat ethische/morele kwesties aangaat moeten concluderen dat er geen objectieve waarheden zijn en dat je kunt doen wat je wilt omdat alle wetgeving toch subjectief is, gebaseerd op meningen die niet meer zijn dan die van jezelf. Ik snap ook wel dat dit erg theoretisch is trouwens

. Ik denk trouwens zelf verre van atheïstisch en heb de opdracht de overheid te gehoorzamen mits ik daarmee niet in strijd met Gods woord handel. Ik pleit dus zeker niet voor het negeren van de wet, maar ik vraag me wel af wat je als atheïst uiteindelijk aan objectieve gronden overhoudt om mensen te vermanen dat ze zich aan de wet zouden moeten houden. Zowel de wet als het gegeven dat je je er aan zou moeten houden zijn immers puur subjectief als je binnen een atheïstisch denkkader redeneert.
Kijk, daar kan ik nou werkelijk niets mee: eerst zeggen dat je niet in strijd met God's woord wilt handelen, en daarna zeggen dat 'je als atheist geen objectieve gronden overhoudt' wat betreft de wetgeving. En de regelgeving van het christendom dan? Is die zo objectief? De wetgeving geldt voor de volledige maatschappij, inclusief christenen, en schrijft gelijke behandeling voor. Dat je dit subjectief vindt, ligt niet aan atheisten. In zekere zin is er niet veel objectiefs aan, maar jezelf vrijwaren van deze wet omwille van iets wat per definitie 'persoonlijk' is, vind ik wel erg ver gaan.
Dat gelijke behandeling en gelijke kansen wenselijk zijn is een subjectief gegeven. Dat handelen aan de wet getoetst moet worden ook. Uiteindelijk beoordeel je iemand dus aan de hand van de mening van de meerderheid terwijl nergens gezegd is dat die meerderheid gelijk heeft.
Je doet alsof deze meerderheid een willekeurige groep mensen is waar je nooit mee te maken zult krijgen. Da's je grootste misser: dit is wel de meerderheid van de maatschappij, de samenleving waar jij ook aan deelneemt. Je doet ze tekort als je ze 'maar een meerderheid' noemt, en daarmee eigenlijk, waarschijnlijk onbewust en vrij indirect, hun vermogen te bepalen wat goed is voor hun samenleving ondermijnt. Weet de minderheid waar jij deel van uitmaakt beter wat goed is voor 'onze' samenleving? Durf je dat te beweren?
[...]
Vanaf nu hou ik op met aanwijzen waar subjectieve meningen staan, anders wordt het vervelend

. Zo'n ambtenaar ziet het huwelijk als de door God ingestelde verbindtenis tussen man en vrouw. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ook het burgerlijk huwelijk voldoet in mijn optiek aan de bijbelse omschrijving van wat een huwelijk is. Die zegen uitspreken gaat het helemaal niet om. Het is meer dat de ambtenaar zich in zijn beleving medeplichtig maakt aan het tegen Gods bedoeling in verbinden van mensen van hetzelfde geslacht.
Ik vind 'God's bedoeling' al een subjectieve mening an-sich. Zoals ik al aanhaalde, onder het mom van 'God's bedoeling' zijn in het verleden verschrikkelijkheden gebeurt die je liever niet aan je kinderen vertelt. Bij mij rijst dan de vraag of wat het christendom en de bijbel prediken wel echt 'God's bedoeling' is. Of God ook echt zou willen dat het huwelijk alleen tussen man en vrouw mag zijn. Dat staat wel in de bijbel, maar die is ook maar geschreven (en geinterpreteerd) door mensen.
Waar ligt volgens jou de grens van extreem?
"Wat is het volgende" vind ik trouwens een wat flauwe vraag. Is het voor het homohuwelijk überhaupt bestond ooit voorgekomen dat een ambtenaar geweigerd heeft om vanwege gewetensbezwaren een huwelijk te voltrekken? Telkens worden er "ja maar straks krijg je ook dat"-argumenten gegeven waarvan ik me afvraag waar nu duidelijke aanwijzingen liggen dat deze kwesties op de loer liggen en de spreekwoordelijke hel losbarst als je een regeling zou treffen met trouwambtenaren die het huwelijk als verbindtenis tussen man en vrouw zien.
Ik heb eens een docu gezien van een dorp in Utah waar men dmv patrouilles de niet-christelijken probeert uit de buurt te houden (dorp zelf was omheind en zo). Binnen was ook geen tv of computer of zo. Nu zie ik dat soort dingen niet zo snel hier in NL gebeuren, maar ik kan me best voorstellen dat na stap 1, stap 2 vrij snel gezet wordt.
bangkirai schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:01:
Rammzz, ik vind je eigenlijk behoorlijk beledigend met je "fundi-christen" en achterlijke regio's.
Zeer beledigend eigenlijk, terwijl ik denk dat je nog nauwelijks ooit in 1 van die plaatsen of regio's geweest bent.
Jij bent degene die waardes wilt opdwingen aan anderen. Jij bent nonstop bezig te met andere zienswijzes aan te vallen, omdat je alleen je eigen zienswijze wilt accepteren en zit nu ook lukraak artikels te linken, terwijl je ze helemaal niet doorleest.
Ja, das flink negatief, ik zie daar totaal geen enkel positief punt in.
Jij hebt het over discriminatie en niet gelijk behandelen en zelf doe je nog het meeste daaraan mee, door complete regio's als ACHTERLIJK en als FUNDIchristen te bestempelen.
Ga vooral door met het goede voorbeeld te geven.........
Helaas, het was niet Ramzzz maar Ecteinascidin (yes! in één keer goed!) die die woorden in de mond nam