Atomsk schreef op woensdag 18 april 2007 @ 17:26:
[...]
Klopt: het is geen bewijs dat iemand gelijk heeft. Nergens in de bijbel staan absolute bewijzen, maar wel opmerkelijke zaken die tegen de menselijke natuur in gaan. Dat het zwakke overwint bijv.
Staat dat in de bijbel? Het zwakke overwint? Ik vind dat de positie van de christelijke kerk toch anders behoorlijk sterk, gezien de macht die ze hebben (breken van de grondwet onder het mom van gewetensbezwaren). En die was in het verleden zelfs sterker. En waarom moest er met geweld het geloof ingehakt worden bij de 'leken'? Als het zwakke overwint, is dat toch helemaal niet nodig? Dan komen mensen vanzelf wel naar je kerk toe.
Atomsk schreef op woensdag 18 april 2007 @ 18:12:
[...]
Nee, dat heeft alles met een waardeoordeel te maken. Wat vind je erger? Een kerk waar het christelijke geloof wordt verkondigt, of een hardrockconcert (met vaak erg hatelijke anti-religieuze inhoud) in een streek waar men zich daar nog wat van aantrekt. Die twee zaken zijn niet op één lijn te stellen. Als het nu een protest vanuit christelijke hoek was tegen een bijeenkomst van de SP, maar dat is het niet.
Sorry hoor, maar die twee staan voor mij gewoon op dezelfde lijn: er wordt een evenement gehouden. Of dit nu een bijeenkomst is van de SP, CU, priesters, hardrockfans of bobolezers, het is hetzelfde. Het wordt pas anders wanneer er wetten overtreden worden: aanzetten tot haat bijvoorbeeld. Ik vind anti-religieus en hatelijk aan elkaar linken toch wel not-done. Je illustreert een verband dat er niet is, en probeert het plausibel te laten klinken.
Als iemand kwaad wordt vanwege de inhoud van een kerkdienst, dan mag deze daar uiteraard wat van zeggen. Of bijv. bij Imams die opruiende taal verspreiden in hun moskee. Om nu echter te gaan redeneren van "als jij iets van mijn rockconcert zegt, dan ga ik klagen over jouw kerkdiensten".. Tja.. dan moet iedereen in NL maar overal zijn/haar mond over houden en alles accepteren, want er is altijd wel iets dat die ander over jou kan zeggen...
Nee hoor, iedereen mag zijn mond opentrekken. Over rockconcerten, en over kerkdiensten. Wat ermee gedaan wordt is iets wat je vaak kunt voorspellen, en zeker in een maatschappij als de Nederlandse mag je ervan uitgaan dat de tolerantie hier vrij hoog is naar dit soort dingen (dus zowel de rockconcerten als de kerkdiensten). Het is alleen erg jammer dat deze tolerantie vaak maar van een kant komt (of in elk geval grotendeels).
[...]
Geloof is een zekerheid. Dat valt niet zomaar weg. Dat het angst voor het wegvallen van zekerheden menselijk is, wil nog niet zeggen dat jij kunt bepalen dat dat dus ook dé drijfveer was in die situatie. Dan kun je ook wel beweren dat een vader in het water springt om z'n zoon te redden, omdat die vader bang is voor het uitsterven van zijn familielijn.
Ik durf te beweren dat dat inderdaad de drijfveer is voor een vader die zijn zoon redt van verdrinking. Dat daar andere menselijke trekjes aan hangen, zoals vaderliefde, doet niets af aan de drijfveer van het leven zelf. Een mannelijk wezen wil zijn nakomelingen zo ver mogelijk verspreiden en beschermen, teneinde de familielijn (de soort) voor uitsterven te behoeden. Klinkt cru, maar dat gebeurt er 'onder water'.
Handelen uit liefde voor Jezus ... valt daar het weigeren van homohuwelijken ook onder? Want volgens mij preekte Jezus juist dat je je naaste moet liefhebben, en zoals al vaker is gepost: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
JanDM schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:40:
[...]
Ik was me niet van plan hierin te mengen want we komen er toch niet uit. Maar als je jouw redenering doortrekt: Dierenmishandeling of milieu-vervuiling, ach ja, zolang het binnen de wet valt, dan kijken die dierenliefhebbers toch maar de andere kant op? Ze
hoeven er niet naar te kijken...

Bij dierenmishandeling wordt er onmiskenbaar fysiek leed veroorzaakt. Bij milieu-vervuiling heeft niemand baat om duidelijke redenen. Kan je dat ook zeggen van een Madonna concert? De vergelijking is krom en dat weet je.
Niet, maar zoals tot in den treure al is gepleit: je mag een tegenprotest verwachten. Dat deze vraag continu gesteld wordt, bewijst mijns inziens dat men daar niet op zit te wachten, en dat men er dus vanuit gaat dat men een soort bescherming heeft tegen tegenprotesten. Maar dat is niet zo, jongens en meisjes.
JanDM schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:40:
[...]
Jammer dan voor ze. Ook zij moeten zich aan de wet houden. De vrijheid van godsdienst willen we inperken, maar
niet die van de kunst? Stel dat een kunstenaar morgen iets gruwelijks maakt, dan mag niemand daar wat van zeggen

Of ben ik nu ook zo'n domme kunstbarbaar die er niets van begrepen heeft?

Mits er geen wetten overtreden worden, mag kunst zo gruwelijk zijn als maar kan. Geloof mij maar dat er ingegrepen wordt wanneer er een wet gebroken wordt. Hoe dit gebeurt, daar kan ik niets van zeggen (maar goed, in die zin kan ik ook niets zeggen van ingrijpen bij het breken van de wet door gelovigen - zie kopje weigerambtenaren).
In zekere zin zijn 'fatsoensnormen' ook een soort van censuur. Het feit dat dat volkomen geaccepteerd is door de maatschappij is omdat de resultaten van het niet naleven van deze normen door de overgrote meerderheid als ongewenst bestempeld wordt. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel (denk aan de Adamse wallen, etc.).
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:06:
[...]
In hoeverre moeten we het uiten van kunst toelaten? Ik kan bijvoorbeeld op een hele kunstige manier een aantal moorden plegen. Dit is echter verboden door de overheid oftewel c.e.n.s.u.u.r. Ik kan namelijk mijn gedachten en gevoelens niet op een creatieve en originele manier tot uiting brengen.
Da's geen censuur, da's een strafbaar feit. En als dat de manier is waarop jij je gedachten en gevoelens op een creatieve en originele (?) manier tot uiting brengt, dan zijn er instellingen die je helpen daarmee om te gaan zonder de maatschappij schade te berokkenen.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:33:
[...]
Als christelijke partijen een meerderheid hebben in bijvoorbeeld een gemeenteraad, dan hebben ze het volste recht om bepaalde evenementen te blokkeren of juist toe te laten in de desbetreffende gemeente(indien dat wettelijk mogelijk is). Dat is dan namelijk gewoon een democratisch besluit.
Echter is het vaak zo dat er dan een gegronde reden moet zijn voor toelating/blokkering van het evenement. Mocht de organisator van het evenement er niet mee eens zijn, dan kan deze naar de rechter stappen, en die kan het besluit van de meerderheid van de gemeenteraad nullificeren.
Daarnaast is het voor een evenement ook mogelijk zich naar een alternatieve locatie te verplaatsen, wat de inkomsten van de betreffende gemeente niet ten goede komt (maar da's een andere discussie).
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:33:
De laatste zin van de quote hierboven vindt ik nogal een onzinnig advies. We zijn echt niet zo dom om als een stel struisvogels onze hoofden in het zand te steken, zodat jullie de christelijke waarden en normen erbij kunnen schoffelen. Wat mij betreft neem je je eigen advies ter harte en sluit je je ogen en oren wanneer een christen weerstand biedt tegen de hedendaagse verloedering van de samenleving.
En hier gebeurt het weer: dat JIJ het 'verloedering' noemt, betekent nog niet dat het ook zo is. De maatschappij verandert, en dat gebeurt zowel in positieve als negatieve richting. Mensen zijn bijvoorbeeld toleranter geworden (richting homosexuelen, maar bijvoorbeeld ook richting rockconcerten, of protesten van extreem-rechtsen). Dat het niet allemaal in jouw straatje past, moet het dan maar verloedering heten voor de rest van Nederland?
Ik vind het anders een wel-doordacht standpunt, wat me in positieve zin verraste, en kan alleen maar zeggen dat ik het met hem eens ben.
Ramzzz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 00:05:
[...]
En het één
vind jij wel censuur, het ander niet? Vroeger werd voor de tere kinderzieltjes gecensureerd door ouderraden op scholen: boeken verwijderd uit de bibliotheek. Da's ook een typisch geval van censuur, en zeer wel te vergelijken met dit voorval.
Je mag het best censuur noemen, maar het wordt een negatieve lading gegeven op deze manier. Boeken die niet geschikt zijn voor kinderen horen niet in een schoolbibliotheek. Je zult op een basisschool geen Multatuli tegenkomen. Ook geen Ronald Giphart. Dat is inderdaad censuur, maar je kunt niet zeggen dat dat ongewenst is.