I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Essentieel verschil tussen de slachter en de ambtenaar: de ambtenaar benadeeld mensen die van hun rechten gebruik maken, en vertelt ze ongevraagd dat ze fout bezig zijn.
Nee, het bedrijf mag je dan niet zomaar op straat zetten. Maar: het mag je wel een andere functie binnen het bedrijf geven, omdat je niet meer geschikt bent voor de functie waarop je oorspronkelijk bent aangenomen, want je voldoet niet meer aan de functieeisen.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 00:38:
Wat als je als moslim bij een kippenslachterij gaat werken, en na een paar jaar gaan ze daar ook varkens slachten? Ik denk dat het bedrijf je niet op straat mag zetten als je de varkens aan je collega's overlaat.
Essentieel verschil tussen de slachter en de ambtenaar: de ambtenaar benadeeld mensen die van hun rechten gebruik maken, en vertelt ze ongevraagd dat ze fout bezig zijn.
Zo ook de weigerambtenaren: zet ze op een plek waar hun geweten ze geen parten speelt, maar laat ze dan ook geen trouwerijen meer doen. Dat betekent dat ze ook de leuke dingen verliezen, maar ach, daar krijgen ze een rozig gevoel van morele superioriteit voor terug.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 00:46:
Dat jij het in deze met me eens zou zijn had ik op de een of andere manier wel verwacht.
Onderbouw dat eens?
Verwijderd
Het verschil is nog veel fundamenteler: een kippenslachter is aangenomen om kippen te slachten. Dat is vrij specifiek en afgebakend werk dat waarschijnlijk ook als zodanig staat beschreven in zijn CAO.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 00:38:
Wat als je als moslim bij een kippenslachterij gaat werken, en na een paar jaar gaan ze daar ook varkens slachten? Ik denk dat het bedrijf je niet op straat mag zetten als je de varkens aan je collega's overlaat.
Een ambtenaar daarentegen, is aangenomen om wetten uit te voeren; zowel oude als nieuwe. Als je niet bereid bent om die taak te vervullen dan ben je simpelweg geen goede ambtenaar. Je bent dan niet in staat die ene eigenschap te behouden die voor een ambtenaar van het grootste belang is: Politieke Neutraliteit.
En laat die meerderheid nu net van cruciaal belang zijn in een democratieucchan schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:10:
M'n punt is dat het enige verschil tussen de alcohol en het homohuwelijk is dat een meerderheid van de mensen zich in de argumentatie voor de discriminatie van mensen <16 kan vinden terwijl dit bij het homohuwelijk niet het geval is. In beide gevallen wordt er gediscrimineerd om een moreel standpunt: in het eerste geval omdat kinderen niet aan de alcohol zouden moeten, in het tweede geval omdat het huwelijk voor man en vrouw bedoeld zou zijn.
Da's namelijk hetzelfde als zeggen dat christenen niet voor het stadhuis mogen trouwen omdat ze dat al bij de kerk doen -> concurrent -> geen maatschappelijke verbindtenis. Klinkt simpel he?
'niet goed voor de betrokken mensen'? Licht dat eens toe, want ik zie niet hoe dit kwaad kan. En als je enige argument het 'gewetensbezwaar' van de huwelijksambtenaar is, dan vind ik dat toch een bijzonder zwak punt.ucchan schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:10:
Bij kinderen en alcohol is een argument dat het slecht voor de kinderen is om aan de drank te gaan. Bij homo's en huwelijk is het argument dat het niet goed voor de betrokken mensen is als ze in een seksuele relatie zitten. Als weigerambtenaren christelijk zijn zal dat laatstgenoemde hun overtuiging zeer waarschijnlijk zijn. Ik vind niet dat als je die overtuiging niet deelt je ineens het standpunt van een weigerambtenaar kunt afdoen als "discrimineren om het discrimineren" en tegelijkertijd ontkennen dat iemand die geen jenever aan een jochie verkoopt precies hetzelfde doet. Dat is meten met twee maten; je kunt niet in het hart van zo'n ambtenaar kijken en maar bepalen dat hij een kwaadwillende homohater is. Dat is wel de tendens die ik uit het schrijven van sommige mensen hier proef. Dat je je niets kunt voorstellen bij iemands denkwijze wil nog niet zeggen dat je iemand pats-boem zo'n label kunt geven.
Daarnaast: meten met twee maten is de gemiddelde weigerambtenaar niet vreemd: 'jullie mogen wel, en jullie niet'.
Je vecht tegen spoken die er niet zijn. Niemand demoniseert de weigerambtenaren, we zijn alleen ontevreden over de afhandeling van een huwelijk van partijen van hetzelfde geslacht. Het feit dat de CU ze wil beschermen schiet gewoon in het verkeerde keelgat bij veel mensen (kijk, daar heb je die meerderheid weer) en ik denk dat er echt wel mensen zijn die niet CU hadden gestemd als ze dit hadden geweten.ucchan schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:25:
[...]
Dat kan iemand inderdaad doen, ja. Je kunt iemand niet als slecht beoordelen omdat z'n denkbeelden dat toevallig zijn. Of liever: je kunt niet iemand slecht noemen omdat je z'n denkbeelden slecht vindt. Het is niet aan jou om iemand als had hij horentjes neer te zetten puur gebaseerd op de denkbeelden die hij heeft. Dat is wel iets wat ik in dit soort topics proef: demonisering () van mensen die iets verkondigen waar je het niet mee eens bent. Zoals ik al zei, zo'n ambtenaar is echt niet bezig met in z'n handen wrijvend homootje pesten ofzo, iets waarvan ik wel de indruk krijg dat sommige mensen dat denken.
[ Voor 4% gewijzigd door Zyppora op 24-04-2007 10:34 ]
Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290
Bijbels gezien is seksuele omgang voorbehouden voor gehuwden en het huwelijk een verbindtenis tussen man en vrouw. God is er erg duidelijk over wat Hij van homoseksualiteit vindt en zondigen is per definitie niet goed voor je. Je mist je doel en verwijdert jezelf van God. Verder is er wat seksueel contact aangaat op geestelijk vlak nog iets aan de hand wat eenwording en beschadigde geestelijke lichamen aangaat, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen hier een wat erg wazig verhaal wordt
Om kort te gaan: God geeft geen regels om de regels maar omdat Hij het beste voor de mensen wil. Dat is zeer waarschijnlijk ook de gedachtegang van een christelijke weigerambtenaar. De bron waaruit hij betrekt dat het niet goed is voor mensen van hetzelfde geslacht om te trouwen is er alleen één die tegenwoordig niet meer door een meerderheid van de bevolking als gezaghebbend wordt gezien. Dat doet alleen niets af aan de goede bedoelingen van zo'n trouwambtenaar. Allicht zullen er rotte appels tussen zitten, maar ik vind dat je mensen tekort doet als je ze afschildert alsof ze bot hun zin willen doordrijven
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
maar het is prima verdedigbaar dat homo's een niet wenselijk maatschappelijk verschijnsel zijn. Dat daarbij altijd God moet worden bijgehaald is mij een raadsel.
Jouw 'god' is nergens duidelijk in. Hij zegt namelijk niets, en schrijft niets. Niemand heeft 'm ooit gezien, noch gesproken.ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
Ik zeg ook, ik heb de indruk.
Bijbels gezien is seksuele omgang voorbehouden voor gehuwden en het huwelijk een verbindtenis tussen man en vrouw. God is er erg duidelijk over wat Hij van homoseksualiteit vindt en zondigen is per definitie niet goed voor je. Je mist je doel en verwijdert jezelf van God. Verder is er wat seksueel contact aangaat op geestelijk vlak nog iets aan de hand wat eenwording en beschadigde geestelijke lichamen aangaat, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen hier een wat erg wazig verhaal wordt.
Om kort te gaan: God geeft geen regels om de regels maar omdat Hij het beste voor de mensen wil. Dat is zeer waarschijnlijk ook de gedachtegang van een christelijke weigerambtenaar. De bron waaruit hij betrekt dat het niet goed is voor mensen van hetzelfde geslacht om te trouwen is er alleen één die tegenwoordig niet meer door een meerderheid van de bevolking als gezaghebbend wordt gezien. Dat doet alleen niets af aan de goede bedoelingen van zo'n trouwambtenaar. Allicht zullen er rotte appels tussen zitten, maar ik vind dat je mensen tekort doet als je ze afschildert alsof ze bot hun zin willen doordrijven.
Alles waar jouw geloof op drijft, is een verzameling over duizenden jaren overleverde verhalen, 'hearsay', suggestieve schrijfsels, en aannamen, die elkaar ook nog eens keer op keer tegenspreken, en hetgeen door commissies van 'wijze mannen' elke zoveel jaar wordt bijgesteld, waarbij democratie en waarheid er compleet niets mee van doen hebben.
Een op zijn zachtst gezegd nogal dubieuze grond om van 'waarheid' en 'gebod' te spreken.
En op basis van dit soort gebeuzel andere mensen een verdomhoekje insturen, hun rechten ontzeggen en te stigmatiseren, louter en alleen maar omdat zij volgens jouw geloof(sgenoten) die beuzel-drogredeneer-argumentloze kritiekloos gevestigde dogma's genaamd 'geboden' overtreden, die geschreven zijn in een tijd waarin vaders hun zonen de keel doorsneden, omdat 'god' het toevallig 'gezegd had', waar zij zelf niet in geloven en die hun leven geen rol spelen, is met een mooi woord: een gotspe.
Er is niets zo onwenselijk als mensen die andere mensen, in casu bijvoorbeeld homo's, onwenselijk vinden. Bij dezen ben jij voor mij bijzonder onwenselijk.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:38:
Ik snap niet helemaal hoe de discussie uitloopt op homo's,
maar het is prima verdedigbaar dat homo's een niet wenselijk maatschappelijk verschijnsel zijn. Dat daarbij altijd God moet worden bijgehaald is mij een raadsel.
[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 24-04-2007 11:54 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ey, laat mij er buiten!Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:39:
...
En op basis van dit soort gebeuzel andere mensen een verdomhoekje insturen, hun rechten ontzeggen en te stigmatiseren, louter en alleen maar omdat zij volgens jouw geloof(sgenoten) die beuzel-drogredeneer-argumentloze kritiekloos gevestigde dogma's genaamd 'geboden' overtreden, die geschreven zijn in een tijd waarin vaders hun zonen de keel doorsneden, omdat 'god' het toevallig 'gezegd had', waar zij zelf niet in geloven en die hun leven geen rol spelen, is met een mooi woord: een gotspe.
Nou lees ik in een ander draadje steeds dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen (als reactie op kritische vragen mbt wat schijnbare onmogelijkheden en tegenstrijdigheden). Maar dit soort dingen moeten dus wel letterlijk genomen worden?ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
Bijbels gezien is seksuele omgang voorbehouden voor gehuwden en het huwelijk een verbindtenis tussen man en vrouw. God is er erg duidelijk over wat Hij van homoseksualiteit vindt en zondigen is per definitie niet goed voor je.
Welke onmetelijk wijze persoon bepaalt dat eigenlijk? (Ik heb nog nooit een afdoende antwoord op die vraag gehad, maar ik realiseer me dat het hier enigszins off-topic is).
In hoeverre doe je iemand tekort? Het lijkt me een zeer accurate omschrijving van wat hij doet.Dat doet alleen niets af aan de goede bedoelingen van zo'n trouwambtenaar. Allicht zullen er rotte appels tussen zitten, maar ik vind dat je mensen tekort doet als je ze afschildert alsof ze bot hun zin willen doordrijven.
Als ik in een winkel weiger om jou een computer te verkopen omdat ik een boek heb waarin staat dat computers slecht zijn voor christenen, dan sta ik toch bot mijn zin door te drijven?
Lees de zin eens langzaam door.Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:39:
[...]
...
Er is niets zo onwenselijk als mensen die andere mensen, in casu bijvoorbeeld homo's, onwenselijk vinden. Bij dezen ben jij voor mij bijzonder onwenselijk.
Ik draai me hand er niet voor om om aan te tonen dat homo's een verschijnsel is in de maatschappij dat niet moet worden gestimuleerd en daar komt niet een god bij kijken. Dat is iets wat bij mijn opleiding van dag 1 is ingeprent,
ben voorbereid op de argumenten van je tegenpartij.
Dat je in de veronderstelling bent dat een verkregen vrijheid een recht is die nooit kan worden afgenomen geeft meer aan over je inzicht over hoe vrijheid moet worden geinterpreteerd, dan over hoe vaak het botst met democratie.
Welke reden heeft hij dan om seksuele betrekkingen tussen mensen van het hetzelfde geslacht te verbieden? Waarom is dat 'het beste'?ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
Om kort te gaan: God geeft geen regels om de regels maar omdat Hij het beste voor de mensen wil.
En waarom denkt de ambtenaar te weten dat het paar seksuele betrekkingen onderhoudt? Er zijn Christelijke homoseksuelen bekend die samenleven met iemand van hetzelfde geslacht, maar zich van seksuele betrekkingen onthouden. Waarom zouden die niet (voor de kerk!) mogen trouwen?
Dat het het beste voor het homoseksuele stel is om ze belastingvoordelen en andere regelingen te onthouden? Want met het kerkelijke huwelijk heeft het huwelijk dat hij sluit niets te maken.Dat is zeer waarschijnlijk ook de gedachtegang van een christelijke weigerambtenaar.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Ik zou zeggen: Steek van wal met jouw - ongetwijfeld goed onderbouwde - redenering, waarom je 10% van de Nederlandse bevolking tot onwenselijk kunt bestempelen.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:03:
[...]
Lees de zin eens langzaam door.
Ik draai me hand er niet voor om om aan te tonen dat homo's een verschijnsel is in de maatschappij dat niet moet worden gestimuleerd en daar komt niet een god bij kijken. Dat is iets wat bij mijn opleiding van dag 1 is ingeprent,
Dat je in de veronderstelling bent dat een verkregen vrijheid een recht is die nooit kan worden afgenomen geeft meer aan over je inzicht over hoe vrijheid moet worden geinterpreteerd, dan over hoe vaak het botst met democratie.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Verwijderd
God zegt niks over homoseksualiteit. 't Zijn mensen die denken voor God te kunnen spelen die dat neergeschreven hebben. God is verdraagzaam en verkondigt geen haat, willekeur, intolerantie of afgunst, maar liefde en verdraagzaamheid.ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
[...] God is er erg duidelijk over wat Hij van homoseksualiteit vindt en zondigen is per definitie niet goed voor je.
Nee, men mist het doel dat jij denkt dat mensen voor ogen moeten hebben.Je mist je doel en verwijdert jezelf van God.
God geeft gewoon géén regels. Mensen maken regels waarvan zij veronderstellen dat ze daardoor tot God kunnen komen. Subtiel verschil.Verder is er wat seksueel contact aangaat op geestelijk vlak nog iets aan de hand wat eenwording en beschadigde geestelijke lichamen aangaat, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen hier een wat erg wazig verhaal wordt.
Om kort te gaan: God geeft geen regels om de regels maar omdat Hij het beste voor de mensen wil.
Daar ben ik mee eens. Iedereen heeft de vrijheid om te handelen naar wat hij/zij denkt dat juist is. Anderzijds heeft iedereen ook het recht om zich uit te drukken dat hij/zij het daar niet mee eens is en het is de meerderheid die bepaalt wat de uiteindelijke leefregels worden van die tijd.[...] Dat doet alleen niets af aan de goede bedoelingen van zo'n trouwambtenaar. [...] maar ik vind dat je mensen tekort doet als je ze afschildert alsof ze bot hun zin willen doordrijven.
Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:10:
[...]
Ik zou zeggen: Steek van wal met jouw - ongetwijfeld goed onderbouwde - redenering, waarom je 10% van de Nederlandse bevolking tot onwenselijk kunt bestempelen.

Aan de ander kant maak ik je het ook niet te makkelijk. Als je van mening bent dat homo een gefundeerd recht is dat niet kan worden aangetast getuigt dat eerder van oogkleppen/oorkleppen waardoor je nooit naar dergelijke argumenten hebt geluisterd.
Daag jou uit om andermans standpunten eens te bestuderen.
Leviticus 18 en 20 misschien? Korte samenvatting: ik haat homo´s en als ze zich als homo gedragen dan moeten ze dood. Op die manier is het inderdaad ongezond om homo te zijn, maar het heeft niks met ongezondheid te maken die buiten de bemoeienis van god valt, zoals lichamelijke bezwaren en de Nederlandse ambtenarij/wetgeving.ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
Bijbels gezien is seksuele omgang voorbehouden voor gehuwden en het huwelijk een verbindtenis tussen man en vrouw. God is er erg duidelijk over wat Hij van homoseksualiteit vindt en zondigen is per definitie niet goed voor je. Je mist je doel en verwijdert jezelf van God. Verder is er wat seksueel contact aangaat op geestelijk vlak nog iets aan de hand wat eenwording en beschadigde geestelijke lichamen aangaat, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen hier een wat erg wazig verhaal wordt.
Als ambtenaren en/of een politieke partij ervoor kiezen om homo´s buiten te sluiten om een reden die buiten de wet en binnen het persoonlijk belevingsvlak valt, dan zijn ze gewoon aan het discrimineren. Dat is wat onrechtmatig onderscheid maken is. Ze willen zich bovendien het recht toeeigenen om dit te mogen doen en staan op hun achterste benen als iemand ze dat recht wil ontzeggen. Discriminatie is nog steeds geen recht, het is wat mij betreft nog steeds een vergrijp waar de "hoeders van de naastenliefde" zich nog het minst van iedereen aan schuldig zouden moeten maken.
In onderlinge werkafspraken was het misschien voor niemand een probleem geweest, maar aangezien er een principekwestie van wordt gemaakt door de Christenunie, denk ik dat we terug moeten gaan naar het principe dat discriminatie nog steeds tegen de grondwet is. Vervolgens mogen ze hun conclusies trekken wat beroepskeuze betreft. Als je binnen je werk wil kunnen discrimineren op grond van je geloof, wordt dan priester. Hier wordt tenminste van je verwacht dat je vanuit de bijbel spreekt in plaats vanuit de wet.
As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen
Het recht op zelfbeschikking is punt 1. Wie ben jij om te bepalen of iemand wél of niet groen, geel, bruin, rood, gestippeld, mag zijn?Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:15:
[...]
lezen is ook een kunst, schrijf toch duidelijk verschijnsel.
Aan de ander kant maak ik je het ook niet te makkelijk. Als je van mening bent dat homo een gefundeerd recht is dat niet kan worden aangetast getuigt dat eerder van oogkleppen/oorkleppen waardoor je nooit naar dergelijke argumenten hebt geluisterd.
Grondwet, Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Grondwet, Artikel 10
- Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
- De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.
- De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.
Grondwet, Artikel 11
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Jij wilt liever een discussie over de wenselijkheid - buiten de Grondwet en andere wetten en verdragen om?VN, Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten
- art. 1: recht op zelfbeschikking voor de volken
- art. 3: gelijke rechten van mannen en vrouwen
- art. 6: recht op leven (mogelijke uitzondering: doodstraf)
- art. 7: verbod op folteringen en wrede, onmenselijke of vernederende behandeling of bestraffing
- art. 8: verbod op slavernij en dwangarbeid
- art. 9: recht op vrijheid en veiligheid van de persoon, verbod op willekeurige arrestatie of gevangenhouding
- art. 10: menselijke en waardige behandeling van gevangenen
- art. 12: recht op vrije verplaatsing en vrije vestiging
- art. 13: bescherming van vreemdelingen
- art. 14: gelijkheid voor de rechter, vermoeden van onschuld, garanties voor verdachten
- art. 15: geen straf dan door een wet (ook geen terugwerkende kracht)
- art. 16: recht op erkenning door de wet
- art. 17: recht op privacy
- art. 18: vrijheid van denken, geweten en godsdienst
- art. 19: recht op vrije meningsuiting
- art. 20: verbod op propaganda voor oorlog en racistisch geweld of discriminatie
- art. 21: recht op vreedzame vergadering
- art. 22: vrijheid van vereniging en vakbond
- art. 23: bescherming van het gezin en het huwelijk
- art. 24: bescherming van minderjarigen
- art. 25: recht op openbaar leven (o.a. deelname aan verkiezingen)
- art. 26: gelijkheid voor de wet
- art. 27: rechten voor minderheden (cultuur, godsdienst, taal)
Typerend, zo gauw ik je vraag om te komen met argumenten verschuil je je achter de wet, en dat terwijl de wet niet absoluut is, die is ook onderhevig aan veranderingen, iets dat ik meerdere malen heb aangehaald.Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:30:
...
Jij wilt liever een discussie over de wenselijkheid - buiten de Grondwet en andere wetten en verdragen om?
Maar vooruit,
Artikel 1 van de grondwet is een lege huls, want je mag namelijk wel discrimineren als het gefundeerd is. Zomaar het artikel neerzetten alsof het voor zichzelf spreekt doet daar weinig aan af. Zo gauw je je verdiept in meerdere arresten, dan weet je dat je dat het artikel niet zomaar te pas en te onpas mag gebruiken.
Artikel 10 bied verder ook weinig bescherming, er staat toch heel duidelijk "behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen". Het blijft zeer goed mogelijk om bepaalde uitzonderingen te maken.
Waarom je artikel 11 hier neer zet is mij een raadsel. Dat geld voor iedereen die een overtreding/misdrijf begaat. Wederom zie ik hier mij niet beperkt worden door dit artikel.
Hoe je het verder voor mekaar speelt dat je in het handvest een recht ziet voor het homozijn is mij verder ook een raadsel.
Desondanks laat ik nog steeds aan je over om met argumenten te komen waarom homo's geen wenselijk maatschappelijk verschijnsel zouden kunnen zijn zonder God erbij te betrekken. Zolang je niet in staat bent om in eerste instantie naar andermans argumenten te luisteren en zodoende een bepaalde zaak van twee kanten te bekijken dan zul je nooit een consensus bereiken.
Ik raad degenen die zo hard reageren aan toch echt nog eens heel goed te kijken naar de oorspronkelijke post:
Dat de argumenten waarmee je dat zou verdedigen wellicht van minder belang worden geacht dan andere argumenten die in onze huidige sameleving als fundamenteel worden gezien, doet weinig af aan de juistheid avn de uitspraak. Ik kan me bijvoorbeeld levendig voorstellen dat je in een situatie met een bevolkingstekort (na een oorlog, natuurramp, epidemie) het vormen van homostellen niet wilt aanmoedigen, en het vormen van heterostellen wilt bevorderen.maar het is prima verdedigbaar dat homo's een niet wenselijk maatschappelijk verschijnsel zijn.
Zo zijn er nog legio redenen te verzinnen om homo's als maatschappelijk onwenselijk te verdedigen, en het raakt m.i. inderdaad kant noch wal dat in Nederland steeds weer het enige echt irrationele en uiteindelijk onverdedigbare argument "God wil het zo" gebruikt wordt. Het is namelijk op geen enkele manier aantoonbaar dat God dat al of niet goedkeurt, en in een seculiere maatschappij zal zo'n argument dan ook altijd falen.
Ah, dus nu moet ik dat ineens bewijzen? Dat ging jij toch - "ik draai m'n hand er niet voor om" - doen?Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:47:
[...]
Typerend, zo gauw ik je vraag om te komen met argumenten verschuil je je achter de wet, en dat terwijl de wet niet absoluut is, die is ook onderhevig aan veranderingen, iets dat ik meerdere malen heb aangehaald.
Maar vooruit,
Artikel 1 van de grondwet is een lege huls, want je mag namelijk wel discrimineren als het gefundeerd is. Zomaar het artikel neerzetten alsof het voor zichzelf spreekt doet daar weinig aan af. Zo gauw je je verdiept in meerdere arresten, dan weet je dat je dat het artikel niet zomaar te pas en te onpas mag gebruiken.
Artikel 10 bied verder ook weinig bescherming, er staat toch heel duidelijk "behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen". Het blijft zeer goed mogelijk om bepaalde uitzonderingen te maken.
Waarom je artikel 11 hier neer zet is mij een raadsel. Dat geld voor iedereen die een overtreding/misdrijf begaat. Wederom zie ik hier mij niet beperkt worden door dit artikel.
Hoe je het verder voor mekaar speelt dat je in het handvest een recht ziet voor het homozijn is mij verder ook een raadsel.
Desondanks laat ik nog steeds aan je over om met argumenten te komen waarom homo's geen wenselijk maatschappelijk verschijnsel zouden kunnen zijn zonder God erbij te betrekken. Zolang je niet in staat bent om in eerste instantie naar andermans argumenten te luisteren en zodoende een bepaalde zaak van twee kanten te bekijken dan zul je nooit een consensus bereiken.

En het leukste is nog dat er gevochten wordt tegen iets dat Iblies nooit gezegd heeft.
Hij poneert iets, en komt vervolgens met niets... ik tracht met mijn rudimentaire kennis van de wet het tegenovergestelde (van zijn niet beargumenteerde verhaal) aan te geven. Hij zei per slot van rekening wel iets: Dat het wenslijke van homosexualiteit weleens ter discussie zou kunnen komen te staan, hypothetisch.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:59:
Zo moeilijk is het anders niet, Ramzzz. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje teleurgesteld ben in de oogkleppen-op-ten-strijde-tegen-alles-dat-op-discriminatie-lijkt-reacties op een op zich heel interessant en valide punt.
En het leukste is nog dat er gevochten wordt tegen iets dat Iblies nooit gezegd heeft.
Ik heb nog geen argument gezien, of een wezenlijk bestaand wetsartikel, waarop je je zou kunnen baseren wanneer je individuën hun zelfbeschikking zou willen ontnemen met de wet in de hand. En daar wacht ik nog steeds op.
Ik zou overigens hetzelfde reageren als iemand religie zou willen verbieden. Terwijl ik daar - uit de losse pols - bijzonder lange waslijsten aan argumenten voor zou kunnen aandragen waarom het onwenselijk zou zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 24-04-2007 13:04 ]
Hij stelde dat de onwenselijkheid van homoseksualiteit prima te verdedigen was zonder godsdienstige argumenten.Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:03:
Hij poneert iets, en komt vervolgens met niets... ik tracht met mijn rudimentaire kennis van de wet het tegenovergestelde (van zijn niet beargumenteerde verhaal) aan te geven. Hij zei per slot van rekening wel iets: Dat het wenslijke van homosexualiteit weleens ter discussie zou kunnen komen te staan, hypothetisch.
Het tegengestelde daarvan willen aantonen doe je niet door met de Nederlandse wet te schermen, maar door de wetten in alle landen waar homoseksualiteit als onwenselijk wordt gezien te analyseren en aan te tonen dat ze zich allemaal, zonder uitzondering, op godsdienst baseren. En bespaar je de moeite: dat gaat je niet lukken.
Als er 1 land is waar homoseksualiteit als niet-wenselijk wordt gezien zonder dat er godsdienstige argumenten aan ten grondslag liggen, dan is het tegensgestelde al niet meer te bewijzen.
Voor het geval homoseksualiteit heb ik er net een gegeven.Ik heb nog geen argument gezien, of een wezenlijk bestaand wetsartikel, waarop je je zou kunnen baseren wanneer je individuën hun zelfbeschikking zou willen ontnemen met de wet in de hand. En daar wacht ik nog steeds op.
Verder staan er genoeg wetten in het Nederlands wetboek die individuen hun zelfbeschikkingsrecht ontnemen of beperken in specifieke gevallen. Nog niet zolang geleden waren abortus en euthenasie hier verboden. Twee zaken die volgens velen toch onder zelfbeschikkingrecht vallen.
Hij geeft er vervolgens geen één.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:15:
[...]
Hij stelde dat de onwenselijkheid van homoseksualiteit prima te verdedigen was zonder godsdienstige argumenten.
Het is niet aan de orde, in Nederland, en over dat land hebben wij het hier.Het tegengestelde daarvan willen aantonen doe je niet door met de Nederlandse wet te schermen, maar door de wetten in alle landen waar homoseksualiteit als onwenselijk wordt gezien te analyseren en aan te tonen dat ze zich allemaal, zonder uitzondering, op godsdienst baseren. En bespaar je de moeite: dat gaat je niet lukken.
Als er 1 land is waar homoseksualiteit als niet-wenselijk wordt gezien zonder dat er godsdienstige argumenten aan ten grondslag liggen, dan is het tegensgestelde al niet meer te bewijzen.
En daarom is hier ook de vooruitgang aan het werk. Zelfbeschikking is inmiddels een verworven recht. Slavernij is in 1863 afgeschaft. Dat draai je ook niet meer om. Jouw 'argument' is daarbij dusdanig hypothetisch dat ik 'm niet serieus neem. Science Fiction.Voor het geval homoseksualiteit heb ik er net een gegeven.
Verder staan er genoeg wetten in het Nederlands wetboek die individuen hun zelfbeschikkingsrecht ontnemen of beperken in specifieke gevallen. Nog niet zolang geleden waren abortus en euthenasie hier verboden. Twee zaken die volgens velen toch onder zelfbeschikkingrecht vallen.
En ja ik reageerde wat opvliegend, want ik kan bijzonder slecht tegen onrecht, en individuën hun zelfbeschikking willen ontnemen of ontzeggen, puur op basis van een zelf toegeëigende moraal, en zonder ook maar één zinnig argument, is mij een erg grote doorn in het oog.
En ik ga geen geesteszieken (psychoten, of aan gevaarlijke vorm van schizofrenie lijdende patiënten) en andere intrinsieke gevaren voor andere individuën in de maatschappij vergelijken met homosexuelen. Zoals anderen wel doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 24-04-2007 13:24 ]
Het is zeer goed mogelijk en beloof je dat na de middag het zal opschrijven,Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:03:
[...]
Hij poneert iets, en komt vervolgens met niets... ik tracht met mijn rudimentaire kennis van de wet het tegenovergestelde (van zijn niet beargumenteerde verhaal) aan te geven. Hij zei per slot van rekening wel iets: Dat het wenslijke van homosexualiteit weleens ter discussie zou kunnen komen te staan, hypothetisch.
Ik heb nog geen argument gezien, of een wezenlijk bestaand wetsartikel, waarop je je zou kunnen baseren wanneer je individuën hun zelfbeschikking zou willen ontnemen met de wet in de hand. En daar wacht ik nog steeds op.
ondertussen raad ik je aan om er goed over na te denken of het uberhaupt wel mogelijk is
Dat je daarbij een argument als zelfbeschikking bij haalt kan ik verder weinig mee. Dat is een utopie net zoals vrijheid en democratie.
Daar kan in worden genkipt en gesneden.
Probleem met een aantal religies is het feit dat het gebaseerd is op een boek. Wat je vervolgens in feite van plan bent is een publicatieverbod. Met het idee achter de hand dat er geen feitelijke God is, waardoor het werk fictief word, manoevreer je jezelf in een zeer lastige positie, om welke redenen verbied je het boek eigenlijk,Ik zou overigens hetzelfde reageren als iemand religie zou willen verbieden. Terwijl ik daar - uit de losse pols - bijzonder lange waslijsten aan argumenten voor zou kunnen aandragen waarom het onwenselijk zou zijn.
en in hoeverre blijf je consistent in het verbieden van soortgelijke boeken en andere literatuur/lectuur.
Het verbieden van een god (denkwijze) op zich is helemaal niet realistisch. Dat waren de romeinen vroeg achtergekomen, en een recent voorbeeld als voormalig Sovjetunie bied daarbij ook weinig soelaas.
Nee. Als de stelling is dat het mogelijk is iets te beargumenteren op bepaalde gronden hoeft dat helemaal niet hier en nu het geval te zijn. Dat is een volslagen arbitraire beperking.Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:19:
Het is niet aan de orde, in Nederland, en over dat land hebben wij het hier.
Als je dat doorzet kan de wet nooit wijzigen omdat ieder wetsvoorstel in strijd is met de huidige wet.
Zoals gezegd, niemand heeft beweerd dat dergelijke argumenten zwaarder wegen dan de argumenten gebaseerd op de huidige grondvesten van onze samenleving. Dat maak jij ervan.Jouw 'argument' is daarbij dusdanig hypothetisch dat ik 'm niet serieus neem. Science Fiction.
Zo'n science fiction lijkt het me trouwens niet, hoor. Kinderbijslag is ruwweg op dezelfde argumenten gebaseerd: het is goed voor een land om kinderen te produceren. Daar volgt bijna naadloos uit dat homoseksualiteit niet wenselijk is. Evenmin als priesters, nonnen of onvruchtbare mensen, trouwens.
Ah, maar is dat absolute geloof in de absolute goedheid van ongebreidelde zelfbeschikking dan geen zelf toegeeigende moraal? Je komt vrij fundementalistisch over in je reactie.En ja ik reageerde wat opvliegend, want ik kan bijzonder slecht tegen onrecht, en individuën hun zelfbeschikking willen ontnemen of ontzeggen, puur op basis van een zelf toegeëigende moraal, en zonder ook maar één zinnig argument, is mij een erg grote doorn in het oog.
Mara hoe zit het met zelfbeschikkingrecht van mensen die met name een gevaar voor zichzelf zijn (door verwaarlozing bijvoorbeeld)? Er gaan al geruime tijd stemmen op om die mensen - desnoods tegen hun zin! - op te kunnen nemen en te behandelen.En ik ga geen geesteszieken (psychoten, of aan gevaarlijke vorm van schizofrenie lijdende patiënten) en andere intrinsieke gevaren voor andere individuën in de maatschappij vergelijken met homosexuelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 24-04-2007 13:31 ]
Daar zeg je het: "er gaan stemmen op"... de wet laat het echter (nog) niet toe.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:30:
[...]
Mara hoe zit het met zelfbeschikkingrecht van mensen die met name een gevaar voor zichzelf zijn (door verwaarlozing bijvoorbeeld)? Er gaan al geruime tijd stemmen op om die mensen - desnoods tegen hun zin! - op te kunnen nemen en te behandelen.
Ja hoor! Fundamentalistisch!Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:30:
[...]
Ah, maar is dat absolute geloof in de absolute goedheid van ongebreidelde zelfbeschikking dan geen zelf toegeeigende moraal? Je komt vrij fundementalistisch over in je reactie.
[...]
Ik nuanceer mezelf nogal over dat 'ongebreidelde' als je het goed had gelezen. In de alinea erna spreek je dat dus zelf tegen...
[ Voor 35% gewijzigd door Ramzzz op 24-04-2007 13:35 ]
Verwijderd
Wanneer iemand overtuigd is van het feit dat "de samenleving" niet gerechtigd is om het individu op welke wijze dan ook op te offeren getuigd dat niet van oogkleppen. Eerder van het tegenovergestelde: op basis van welke hogere waarde denk jij andere mensen te beperken in iets dat zich volledig afspeelt binnen de persoonlijke levensfeer?Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:15:
[...]
lezen is ook een kunst, schrijf toch duidelijk verschijnsel.
Wat je nu doet is dus in feite weinig minder dan het maken van een verkapte flame; jij bent degene die verdedigt dat mensen met waandenkbeelden anderen in hun vrijheid kunnen beperken op basis van die waandenkbeelden. En als iemand daar tegen optreed en stelt dat "de samenleving" daar helemaal niets over te vertellen zou moeten hebben, en al helemaal niet op basis van onzin-argumenten dan is hij degene met oogkleppen op?
Dat lijkt me de wereld op z'n kop.

Verwijderd
Langzaam wordt duidelijk dat jij erg veel moeite hebt met het onderscheid tussen een publieke en private sfeer. Waar wij bezwaar tegen maken is de drang die veel van de mensen met waandenkbeelden hebben om andere mensen zonder waandenkbeelden te beperken in het handelen.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:20:
[...]
[...]
Probleem met een aantal religies is het feit dat het gebaseerd is op een boek. Wat je vervolgens in feite van plan bent is een publicatieverbod. Met het idee achter de hand dat er geen feitelijke God is, waardoor het werk fictief word, manoevreer je jezelf in een zeer lastige positie, om welke redenen verbied je het boek eigenlijk,
en in hoeverre blijf je consistent in het verbieden van soortgelijke boeken en andere literatuur/lectuur.
Het verbieden van een god (denkwijze) op zich is helemaal niet realistisch. Dat waren de romeinen vroeg achtergekomen, en een recent voorbeeld als voormalig Sovjetunie bied daarbij ook weinig soelaas.
In dat geval gaat het dus om ingrijpen in het persoonlijke leven van individuen op basis van oneigenlijke argumenten.
Vervolgens luidt de conclusie helemaal niet dat religie dan maar verboden dient te worden, maar dat religie en de denkbeelden die eruit voortkomen enkel en alleen uitgeoefend moeten worden binnen de private sfeer. Er zijn immers geen geldige rationele argumenten voor te bedenken.
Maar iets hoeft toch nog niet in de wet te staan voordat het een in zichzelf valide argument is?Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:33:
Daar zeg je het: "er gaan stemmen op"... de wet laat het echter (nog) niet toe.
Er zijn kennelijk argumenten om die mensen tegen zichzelf in bescherming te kunnen/mogen nemen. Dat is een beperking van het zelfbeschikkingsrecht.
Je nuanceerde het met die zelf toegeeigende moraal, maar dat is de moraal die jij hanteert ook. Als een moraal verwerpelijk of ongeldig is omdat ie zelftoegeeigend is, is elke moraal waardeloos.Ja hoor! Fundamentalistisch!
Ik nuanceer mezelf nogal over dat 'ongebreidelde' als je het goed had gelezen. In de alinea erna spreek je dat dus zelf tegen...
Verder zag je de bejegening van argumenten als "niet zinnig" als nuancering, kennelijk? Je zou op zijn minst de moeite kunnen doen de aangedragen argumenten inhoudelijk aan te vallen. Een inhoudelijk antwoord op mijn vragen zou ook leuk zijn.
Er staan 2 vraagtekens in jouw post.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:51:
[...]
Maar iets hoeft toch nog niet in de wet te staan voordat het een in zichzelf valide argument is?
Er zijn kennelijk argumenten om die mensen tegen zichzelf in bescherming te kunnen/mogen nemen. Dat is een beperking van het zelfbeschikkingsrecht.
[...]
Je nuanceerde het met die zelf toegeeigende moraal, maar dat is de moraal die jij hanteert ook. Als een moraal verwerpelijk of ongeldig is omdat ie zelftoegeeigend is, is elke moraal waardeloos.
Verder zag je de bejegening van argumenten als "niet zinnig" als nuancering, kennelijk? Je zou op zijn minst de moeite kunnen doen de aangedragen argumenten inhoudelijk aan te vallen. Een inhoudelijk antwoord op mijn vragen zou ook leuk zijn.
Ad. 1: Hoe kan vrijheid een moraal zijn? Het is een grootheid die moraal ontkent en op zichzelf staat.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:30:
- Ah, maar is dat absolute geloof in de absolute goedheid van ongebreidelde zelfbeschikking dan geen zelf toegeeigende moraal? Je komt vrij fundementalistisch over in je reactie.
- Mara hoe zit het met zelfbeschikkingrecht van mensen die met name een gevaar voor zichzelf zijn (door verwaarlozing bijvoorbeeld)? Er gaan al geruime tijd stemmen op om die mensen - desnoods tegen hun zin! - op te kunnen nemen en te behandelen.
Ad. 2: Reeds beantwoord, maar nog verder uitgewerkt: Die mensen zijn in wezen en in feite doorgaans niet (fysiek) schadelijk voor anderen. En dientengevolge is er geen enkele reden om hen 'uit het straatbeeld te verwijderen', zoals bepaalde groepen mensen wel zouden willen, al ware het maar uit eigenbelang. Zoals de waarde van hun onroerend goed o.i.d. Zijn ze dat wél, wegens psychosen of paranoïde schizofrenie met aggressieve trekjes en uitingen, dan is er binnen de bestaande wetten voldoende aanleiding om er werk van te maken, hetzij preventief te behandelen, hetzij na gebleken delict(en) strafrechterlijk te vervolgen en dwangbehandeling op te leggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 24-04-2007 14:06 ]
Interessant uitgangspunt. Je verheft vrijheid dus tot metamoraal. In dat geval is een morele uitspraak over vrijheid dus onmogelijk. Waarom doet bijna iedere moraal uitspraken over vrijheid?Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:04:
Ad. 1: Hoe kan vrijheid een moraal zijn? Het is een grootheid die moraal ontkent en op zichzelf staat.
Het christendom hamert bijvoorbeeld op de vrijheid van keuze die de mens heeft. Dat zijn amorele uitspraken binnen een moreel raamwerk?
Socialisme stelt persoonlijke vrijheid ondergeschikt aan de welvaart van de samenleving. Wederom een moraal die metamorele uitspraken doet?
Op welke gronden stel je vrijheid (of wat dan ook) buiten moraal? Er zijn, in het geval van vrijheid, wel degelijk argumenten om die vrijheid binnen je moraal te beperken. Zo heb je in Nederland op dit moment ook niet de vrijheid om die van anderen te beperken, behalve als je de staat bent.
Er is volgens jou geen enkele reden. Maar begrijp ik nu goed dat je a priori elk argument om hun vrijheid wel te beperken als ongeldig bestempelt omdat elke morele uitspraak over vrijheid onmogelijk is?Ad. 2: Reeds beantwoord, maar nog verder uitgewerkt: Die mensen zijn in wezen en in feite doorgaans niet (fysiek) schadelijk voor anderen. En dientengevolge is er geen enkele reden om hen 'uit het straatbeeld te verwijderen', zoals bepaalde groepen mensen wel zouden willen, al ware het maar uit eigenbelang. Zoals de waarde van hun onroerend goed o.i.d. Zijn ze dat wél, wegens psychosen of paranoïde schizofrenie met aggressieve trekjes en uitingen, dan is er binnen de bestaande wetten voldoende aanleiding om er werk van te maken, hetzij preventief te behandelen, hetzij na gebleken delict(en) strafrechterlijk te vervolgen en dwangbehandeling op te leggen.
Hoe zit het dan met andere - en in de huidige wet bestaande - beperkingen van persoonlijke vrijheid, bijvoorbeeld de eerder genoemde leeftijdsbeperkingen? Mensen onder een bepaalde leeftijd mogen niet stemmen, geen autorijden, geen alcohol drinken of roken, of zelfs seks hebben. Zijn dat amorele wetten? Of zelfs immorele wetten?
Of zijn het wetten waar geen geldige argumenten voor zijn?
Hoe is het mogelijk dat er wetten bestaan als er geen geldige argumenten voor zijn? Iemand moet toch het idee hebben gehad dat die er wel waren, en moet erin geslaagd zijn anderen daarvan te overtuigen. Als dat zonder argumenten is gebeurt is dat bevreemdend. Overtuigen van anderen lukt misschien nog met drogredenen, maar jezelf overtuigen zonder argumenten is knap.
Wat er geestelijk gebeurt weet ik niet, maar volgens mij was iets dat echt schadelijk was al lang aangetoond geweest. Daarnaast: als God zo graag had gewild dat er geen homos waren, had hij de paringsdrift wel wat krachtiger gemaakt, zowel bij mannen als vrouwen. Of een failsafe systeem ingebouwd (man + man = kaboem ofzow). Maar dat is niet zo. En als je dan gaat kijken zonder de God-gekleurde bril, dan zie je twee mensen die van elkaar houden, die gelukkig zijn met elkaar. En dat is m.i. waar het leven werkelijk over gaat: gelukkig zijn. Wat werkelijk onwenselijk is in een samenleving, is dat bepaalde individuen voor jou gaan bepalen met wie je wel of niet gelukkig mag zijn.ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
Die weigerambtenaar moet het handelen volgens mij nog steeds aan God overlaten. Hoor ik niet uit de verschillende hoeken dat het 'Zijn plaats is om te oordelen, niet de mijne'? Maar blijkbaar geldt dat voor sommige gelovigen, of sommige situaties, niet. Kun je dat wat toelichten?ucchan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:31:
Om kort te gaan: God geeft geen regels om de regels maar omdat Hij het beste voor de mensen wil. Dat is zeer waarschijnlijk ook de gedachtegang van een christelijke weigerambtenaar. De bron waaruit hij betrekt dat het niet goed is voor mensen van hetzelfde geslacht om te trouwen is er alleen één die tegenwoordig niet meer door een meerderheid van de bevolking als gezaghebbend wordt gezien. Dat doet alleen niets af aan de goede bedoelingen van zo'n trouwambtenaar. Allicht zullen er rotte appels tussen zitten, maar ik vind dat je mensen tekort doet als je ze afschildert alsof ze bot hun zin willen doordrijven.
Mag ik die verdediging dan eens zien? Wat je hier zegt vind ik zeer gevaarlijk namelijk. Een argument als: het voortplanten is bevorderlijk voor de samenleving, stuit mij behoorlijk tegen de borst. Daarmee insinueer je namelijk dat een samenleving tot doel heeft de voortplanting te stimuleren (tot een zekere hoogte is dit ook zo). Maar dan zou je ook kunnen zeggen dat vrouwen minimaal twee kinderen in hun leven moeten hebben, liefst voor ze 30 worden (dan is de kans op een succesvolle zwangerschap en een gezond kind namelijk uitermate hoog), en dat daar ook consequenties aan hangen. Gedwongen zwangerschappen etc. Zo kun je systematisch de toekomst van een samenleving waarborgen. Goeie zaak!Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:38:
Ik snap niet helemaal hoe de discussie uitloopt op homo's,
Maar het druist natuurlijk kei en keihard tegen de huidige opvattingen in van wat 'vrijheid' nu eigenlijk betekent. En zo ook het weigeren van homohuwelijken.
Dat vrijheid botst met democratie is een niet te ontkennen feit. Echter is dat in dit geval totaal het probleem niet. De democratie (meerderheid) is het namelijk eens met de vrijheid die homosexuelen hebben gekregen. Het is juist een minderheid die zich hiertegen verzet. Zoals al eerder aangegeven: er zijn ook tal van argumenten aan te slepen tegen de integratie van religie in de samenleving (en China is volgens mij een voorbeeld van een land waar dat ook gebeurd is ... weet alleen niet of dat nu nog zo is), of allerlei andere dingen, zoals sigaretten, alcohol, drugs, medicijnen (jazeker, via een omweggetje weliswaar), etc.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:03:
[...]
Lees de zin eens langzaam door.
Zelfbeschikking, vrijheid en democratie zijn inderdaad relatief, en kunnen beperkt of zelfs ontnomen worden. Dat betekent echter niet dat het 'maar een utopie' is en dat het dus geschrapt kan worden. De mate van zelfbeschikking, vrijheid en democratie die je daadwerkelijk hebt, die gooi je niet weg. Daarmee probeer je wat van je leven te maken. Dat je er zo licht over denkt, vertelt mij veel over jou.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:20:
[...]
Het is zeer goed mogelijk en beloof je dat na de middag het zal opschrijven,
ondertussen raad ik je aan om er goed over na te denken of het uberhaupt wel mogelijk is![]()
Dat je daarbij een argument als zelfbeschikking bij haalt kan ik verder weinig mee. Dat is een utopie net zoals vrijheid en democratie.
Daar kan in worden genkipt en gesneden.
Nee, we kunnen ook het recht een kerk te bouwen (of te gebruiken) ontnemen en de bestaande kerken platleggen. Kerkhoven omspitten en crematoria voor in de plaats neerzetten. De publieke belijdenis van religie strafbaar maken. Je zult zien dat zoiets veel meer inhoudt dan wat je hier aandraagt. Wederom: je denkt te licht over de consequenties.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:20:
[...]
Probleem met een aantal religies is het feit dat het gebaseerd is op een boek. Wat je vervolgens in feite van plan bent is een publicatieverbod. Met het idee achter de hand dat er geen feitelijke God is, waardoor het werk fictief word, manoevreer je jezelf in een zeer lastige positie, om welke redenen verbied je het boek eigenlijk,
Daarnaast vind ik de mate van hypocrisie alarmerend aan het stijgen hier. 'een aantal religies ... gebaseerd op een boek'? Hiermee insinueer je dat bepaalde religies 'echt' zijn en andere 'nep'. Je doet ze af als de fantasie van de mensen die ze aanhangen. Ik denk dan meteen aan een spreekwoord met een splinter en een plank.
Ik kan me ook niet herinneren dat er ook maar iemand heeft gezegd dat het afkeuren van homoseksualiteit niet indruist tegen de huidige heersende opvattingen.Zyppora schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:45:
Maar het druist natuurlijk kei en keihard tegen de huidige opvattingen in van wat 'vrijheid' nu eigenlijk betekent. En zo ook het weigeren van homohuwelijken.
Er wordt slechts geponeerd dat er niet-religieuze argumenten zijn, en dat het opvallend is dat die niet gebruikt worden.
Je legt iemand hier wel heel hard woorden in de mond. Jij ontkent dat een aantal religies zijn gebaseerd op een boek?Daarnaast vind ik de mate van hypocrisie alarmerend aan het stijgen hier. 'een aantal religies ... gebaseerd op een boek'? Hiermee insinueer je dat bepaalde religies 'echt' zijn en andere 'nep'. Je doet ze af als de fantasie van de mensen die ze aanhangen. Ik denk dan meteen aan een spreekwoord met een splinter en een plank.
De hele rest van deze alinea lijkt op een knee-jerk reactie om toch maar vooral iets verwerpelijks te zien in de woorden van iemand waar je het niet mee eens denkt te zijn (maar zelfs die aanname lijkt heel sterk gebaseerd op creatief lezen en te snel interpreteren
Het jammere is dat het aanpassingsvermogen betreffende de heersende opvattingen niet echt overslaat. In het denken is dat tot daar aan toe, maar in het handelen kun je daarop afgerekend worden.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:57:
[...]
Ik kan me ook niet herinneren dat er ook maar iemand heeft gezegd dat het afkeuren van homoseksualiteit niet indruist tegen de huidige heersende opvattingen.
Er wordt slechts geponeerd dat er niet-religieuze argumenten zijn, en dat het opvallend is dat die niet gebruikt worden.
En ik vraag mij af waarom die niet-religieuze argumenten dan nog niet gebruikt zijn
Misschien ben ik inderdaad wat hard van stapel aan het lopen, en iets te snel conclusies aan het trekken, maar je kunt zien waar ik vandaan kom: er wordt beweerd dat er religies zijn die op een boek gebaseerd zijn. Voor zover ik weet zal een aanhanger van een religie altijd zeggen dat zijn religie gebaseerd is op zijn godheid. Correct me if I'm wrong. Een gelovige zal nooit zeggen dat zijn religie op een boek gebaseerd is. Waarom niet? Dan kan ik namelijk bij wijze van spreken met de spellingchecker zijn geloof omvertrekken.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:57:
[...]
Je legt iemand hier wel heel hard woorden in de mond. Jij ontkent dat een aantal religies zijn gebaseerd op een boek?
De hele rest van deze alinea lijkt op een knee-jerk reactie om toch maar vooral iets verwerpelijks te zien in de woorden van iemand waar je het niet mee eens denkt te zijn (maar zelfs die aanname lijkt heel sterk gebaseerd op creatief lezen en te snel interpreteren)
Het feit dat hij het zegt over 'een aantal religies', vertelt mij dat hij zo over die religies denkt: ze zijn niet meer dan dat: een mooi boek en daaromheen een godheid verzonnen -> fantasie.
Daarnaast: volgens mij zijn alle religies op boeken gebaseerd (op sommige sektes na, die zijn gebaseerd op de natuurlijke drang van sommigen).
En je bent de enige niet. Maar de eerste die die vraag stelde werd meteen als immoreel/amoreel/de nemesis van onze beschaving aan een kruis genageldZyppora schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:09:
En ik vraag mij af waarom die niet-religieuze argumenten dan nog niet gebruikt zijn
Met genoegenVoor zover ik weet zal een aanhanger van een religie altijd zeggen dat zijn religie gebaseerd is op zijn godheid. Correct me if I'm wrong.
Het is een vrij nieuw idee om als judeo/christelijke/islamitische gelovige je religie te baseren op persoonlijke ervaringen. De meesten die ik tegenkom zullen nog steeds claimen dat hun religie op hun boek gebaseerd is.
Het geloof in de boeken die door God gezonden zijn is een credo van de islam.
Was het maar zo simpel. Waarom denk je dat er een aparte naam is voor moslims die de koran van buiten kennen?Een gelovige zal nooit zeggen dat zijn religie op een boek gebaseerd is. Waarom niet? Dan kan ik namelijk bij wijze van spreken met de spellingchecker zijn geloof omvertrekken.
Waarom zijn er christenen die beweren dat de bijbel letterlijk genomen moet worden.
Ik ben hetmet je eens als je vragen stelt bij de vertaling die ze gebruiken, maar veel gelovigen baseren zich met liefde op hun boek, hoor.
Ik vind het knap dat je dat erin leest. Ik las namelijk alleen maar een mooi logisch argument waarom je in de problemen zou komen bij het verbieden van godsdienst: je krijgt dan een censuur op fictie. En dat is lastig te verdedigen.Het feit dat hij het zegt over 'een aantal religies', vertelt mij dat hij zo over die religies denkt: ze zijn niet meer dan dat: een mooi boek en daaromheen een godheid verzonnen -> fantasie.
Maar dat was niet vanwege de vraag, maar vanwege het punt dat hij maakte in de zin ervoorDido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:38:
[...]
En je bent de enige niet. Maar de eerste die die vraag stelde werd meteen als immoreel/amoreel/de nemesis van onze beschaving aan een kruis genageld
En waar komen die boeken (dus) vandaan?Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:38:
[...]
Met genoegen
Het is een vrij nieuw idee om als judeo/christelijke/islamitische gelovige je religie te baseren op persoonlijke ervaringen. De meesten die ik tegenkom zullen nog steeds claimen dat hun religie op hun boek gebaseerd is.
Het geloof in de boeken die door God gezonden zijn is een credo van de islam.
En waar komt dat boek vandaan?Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:38:
[...]
Was het maar zo simpel. Waarom denk je dat er een aparte naam is voor moslims die de koran van buiten kennen?
Waarom zijn er christenen die beweren dat de bijbel letterlijk genomen moet worden.
In hun doen en denken wel, maar ze zullen niet zeggen dat het de basis is voor hun religie, en dat was het punt. Ze zullen beweren dat het een product is, dat voortvloeit uit de religie.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:38:
Ik ben hetmet je eens als je vragen stelt bij de vertaling die ze gebruiken, maar veel gelovigen baseren zich met liefde op hun boek, hoor.
Nee hoor, censuur op niks. Slechts het handelen naar fictie strafbaar stellen..Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:38:
[...]
Ik vind het knap dat je dat erin leest. Ik las namelijk alleen maar een mooi logisch argument waarom je in de problemen zou komen bij het verbieden van godsdienst: je krijgt dan een censuur op fictie. En dat is lastig te verdedigen.
Enne ... waarom gebruik je de term 'fictie' om mijn term 'fantasie' teniet te doen?
[ Voor 9% gewijzigd door Zyppora op 24-04-2007 15:56 . Reden: Smilies zijn zooo leuk :) Soms moet je twee keer kijken :/ ]
Verwijderd
Dido, voor jou gaat hetzelfde op als voor Iblies: er zit een verschil tussen de publieke en private sfeer. In de publieke sfeer valt het verbieden van bepaalde dingen best te verbieden uit een oogpunt van bijv veiligheid. Daaronder valt bijvoorbeeld niet autorijden onder de zestien en meer van dergelijke wetgeving.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:38:
[...]
Hoe is het mogelijk dat er wetten bestaan als er geen geldige argumenten voor zijn? Iemand moet toch het idee hebben gehad dat die er wel waren, en moet erin geslaagd zijn anderen daarvan te overtuigen. Als dat zonder argumenten is gebeurt is dat bevreemdend. Overtuigen van anderen lukt misschien nog met drogredenen, maar jezelf overtuigen zonder argumenten is knap.
Daarnaast bestaat een private sfeer waarover enkel het individu iets te vertellen heeft. Op basis van welke grond rechtvaardigt een samenleving het in vredesnaam om in te grijpen in het priveleven van een individu? Er bestaat geen hogere identiteit dan het individu waar je te pas en te onpas individuen voor kunt opofferen; dat is de werkelijke definitie van zelfbeschikking.
Wat fundamentalistische christenen vandaag de dag weer proberen terug te draaien is die soevereiniteit in eigen kring (om maar even in protestantse termen te blijven steken) van het individu.
En de enige functie van die zin was om de vraag te valideren. Als er geen niet-religieuze argumenten zijn is de vraag zinloos.Zyppora schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:50:
Maar dat was niet vanwege de vraag, maar vanwege het punt dat hij maakte in de zin ervoor
En die argumenten zijn er echt wel (wat te denken van het vaak gebruikte "het is tegennatuurlijk"? Heb ik vaak genoeg in totaal a-religieus verband gehoord.
De semantische discussie over het verschil tussen het boek en zijn inhoud lijkt me hier niet op zijn plek, maar ik ga er met gemak vanuit dat dat verschil voor veel gelovigen totaal irrelevant is.En waar komen die boeken (dus) vandaan?
[...]En waar komt dat boek vandaan?Diegenen zullen beweren dat het het woord Gods is, niewaar?
Een leuk voorbeeld van een religie die trouwens zonder twijfel op een boek gebaseerd is: de kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen.
Opgericht door iemand die een tekst vond, en een borstplaat die hem in staat stelde het te vertalen in het Engels.
Natuurlijk was de inhoud het woord van God, maar de basis van de religie ligt in de ontdekking van het boek.
Ik heb het anders gehoord uit de mond van vele gelovigen. Juist omdat het boek het woord van god is, is het boek de basis.In hun doen en denken wel, maar ze zullen niet zeggen dat het de basis is voor hun religie, en dat was het punt. Ze zullen beweren dat het een product is, dat voortvloeit uit de religie.
Nogmaals, ik wil best een discussie aan over het semantische verschil tussen boek en inhoud, maar semantiek is aan de meeste mensen niet besteed, en gelovigen zullen dara niet significant van afwijken
Da's op zich een leuke oplossingNee hoor, censuur op niks. Slechts het handelen naar fictie strafbaar stellen..
Ik koos bewust voor een wat minder beladen term. Je wilt toch niet beweren dat je argument het moest hebben van het effect van het woord 'fantasie'?Enne ... waarom gebruik je de term 'fictie' om mijn term 'fantasie' teniet te doen?
Daar kan ik helemaal in mee gaan, maar dat doet niets af aan de stelling dat er niet-religieuze argumenten zijn om toch in die persoonlijke sfeer in te grijpen in het zelfbeschikkingsrecht.Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:07:
Dido, voor jou gaat hetzelfde op als voor Iblies: er zit een verschil tussen de publieke en private sfeer. In de publieke sfeer valt het verbieden van bepaalde dingen best te verbieden uit een oogpunt van bijv veiligheid. Daaronder valt bijvoorbeeld niet autorijden onder de zestien en meer van dergelijke wetgeving.
Autorijden is een publieke aangelegenheid, roken en drinken bjivoorbeeld niet noodzakelijkerwijs. Toch zijn er argumenten aan te voeren om kinderen niet toe te staan te roken of te drinken.
Sex valt sowieso (normaliter) onder de private sfeer, en toch mogen mensen geen sex hebben onder een bepaalde leeftijd. Er zijn dus niet-religieuze argumenten voor.
Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, daar gaat de discussie ook niet over.
Het enige punt is dat die argumenten bestaan, en niet triviaal zijn.
Tegennatuurlijk is een subjectief argument. Blijkbaar vinden de homosexuelen dat dat helemaal niet zo isDido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:13:
[...]
En de enige functie van die zin was om de vraag te valideren. Als er geen niet-religieuze argumenten zijn is de vraag zinloos.
En die argumenten zijn er echt wel (wat te denken van het vaak gebruikte "het is tegennatuurlijk"? Heb ik vaak genoeg in totaal a-religieus verband gehoord.
Daarnaast zijn veel dingen die we nu als 'normaal' beschouwen, tegennatuurlijk, en daar hoor ik ook niet veel mensen over. Het dragen van de huiden van andere dieren bijvoorbeeld. Of condooms gebruiken.
Ohw, je mag het substitueren voor alle synoniemen hoor. Fictie, hersenspinsel, waanbeeld, noem maar op. Een aantal heb ik al langs zien komen. Als je liever iets gezien had wat minder beladen was, dan wil ik wel even editen, geen probleemDido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:13:
[...]
Ik koos bewust voor een wat minder beladen term. Je wilt toch niet beweren dat je argument het moest hebben van het effect van het woord 'fantasie'?
Veel argumenten zijn subjectief. Alle religieuze argumenten bijvoorbeeld.Zyppora schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:28:
Tegennatuurlijk is een subjectief argument. Blijkbaar vinden de homosexuelen dat dat helemaal niet zo isAnders deden ze het niet he?
Doet niets af aan het bestaanvan die argumenten, en nogmaals, dat was het enige punt.
Helemaal mee eens, maar ik heb helemaal geen intentie hierover inhoudelijk in discussie te gaan. Dat zou saai worden, aangezien we het met elkaar eens zijnDaarnaast zijn veel dingen die we nu als 'normaal' beschouwen, tegennatuurlijk, en daar hoor ik ook niet veel mensen over. Het dragen van de huiden van andere dieren bijvoorbeeld. Of condooms gebruiken.
Hoeft niet, hoorAls je liever iets gezien had wat minder beladen was, dan wil ik wel even editen, geen probleem
Verwijderd
Dat komt doordat kinderen een bijzondere rechtspositie hebben totdat ze de leeftijd hebben bereikt waarop ze geacht worden volwassen te zijn. Zodra het een persoon dus de volwassen leeftijd heeft bereikt en geacht wordt over het gezond verstand te beschikken dat nodig is om in een postmoderne samenleving te functioneren is er geen enkel geldig argument om van individuen vrijheid af te pakken.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:17:
[...]
Daar kan ik helemaal in mee gaan, maar dat doet niets af aan de stelling dat er niet-religieuze argumenten zijn om toch in die persoonlijke sfeer in te grijpen in het zelfbeschikkingsrecht.
Autorijden is een publieke aangelegenheid, roken en drinken bjivoorbeeld niet noodzakelijkerwijs. Toch zijn er argumenten aan te voeren om kinderen niet toe te staan te roken of te drinken.
Sex valt sowieso (normaliter) onder de private sfeer, en toch mogen mensen geen sex hebben onder een bepaalde leeftijd. Er zijn dus niet-religieuze argumenten voor.
Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, daar gaat de discussie ook niet over.
Het enige punt is dat die argumenten bestaan, en niet triviaal zijn.
En wanneer wordt iemand geacht om over gezond verstand te beschikken?Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:46:
Dat komt doordat kinderen een bijzondere rechtspositie hebben totdat ze de leeftijd hebben bereikt waarop ze geacht worden volwassen te zijn. Zodra het een persoon dus de volwassen leeftijd heeft bereikt en geacht wordt over het gezond verstand te beschikken dat nodig is om in een postmoderne samenleving te functioneren is er geen enkel geldig argument om van individuen vrijheid af te pakken.
Als iemand er genoegen in schept zichzelf geregeld met een mes te bewerken, wordt die persoon dan geacht oevr gezond verstand te beschikken? En zo ja, er is dan geen enkel argument om in te grijpen in de keuze van die persoon?
Natuurlijk zijn er wel argumenten voor, alleen zijn die vanuit een strikt liberale moraal niet relevant. Bombardeer een absolutistisch liberalisme echter alsjeblieft niet tot dogma door elke argument dat er niet mee strookt als ongeldig af te doen. Je bent dan namelijk geen haar beter dan de christen die alles wat ingaat tegen het woord van de pastoor op dezelfde manier ontkent of negeert
Verwijderd
Daarin maak je een vergissing: wanneer een pastoor argumenten negeert probeert hij met zijn praatjes nog steeds anderen vrijheid te ontnemen.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:54:
[...]
Natuurlijk zijn er wel argumenten voor, alleen zijn die vanuit een strikt liberale moraal niet relevant. Bombardeer een absolutistisch liberalisme echter alsjeblieft niet tot dogma door elke argument dat er niet mee strookt als ongeldig af te doen. Je bent dan namelijk geen haar beter dan de christen die alles wat ingaat tegen het woord van de pastoor op dezelfde manier ontkent of negeert
Als ik babbeltjes over god negeer dan beperk ik helemaal niemand in zijn vrijheid.
De enige uitzondering die je daarop zou kunnen maken is dat ik christenfundamentalisten de vrijheid zou willen ontnemen om anderen in hun vrijheid aan te tasten.
Er zit dus wel degelijk een wezenlijk verschil tussen beide benaderingen, en dat nog afgezien van het enorme verschil in kracht tussen de argumenten die uit beide kanten komen.
edit: wat je nu in feite doet is stellen dat iedere volzin een argument kan zijn afhankelijk van de context waarin het wordt opgevoerd. Laten we s.v.p. niet beginnen aan een dergelijke relativering van goede inhoudelijke argumenten ten koste van een aantal mensen die lijden aan waandenkbeelden. Laten we dan in ieder geval afspreken dat een fatsoenlijke discussie gevoerd dient te worden op basis van feiten en dat alleen logisch verklaarbare en rationele argumenten daarin een plaats hebben.
Zonder die basisaanname is ieder normaal debat volstrekt onmogelijk en kunnen we de FSM's en IPU's weer uit de kast halen; het gaat er dan immers om wie de meest absurde eigenschappen aan de meest vreemde hersenspinsels weet te koppelen. Het is immers allemaal waar, want het zit allemaal in de hoofden van mensen en moet daarom als gelijkwaardig argument geaccepteerd worden?
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 17:10 ]
Het belangrijkste verschil dat ik zie is het verschil in de status van vrijheid als het hoogste goed waar al het andere voor moet wijken (tegenover diezelfde status voor "god" of welk ander ideaal dan ook).Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:07:
Daarin maak je een vergissing: wanneer een pastoor argumenten negeert probeert hij met zijn praatjes nog steeds anderen vrijheid te ontnemen.
Als ik babbeltjes over god negeer dan beperk ik helemaal niemand in zijn vrijheid.
De enige uitzondering die je daarop zou kunnen maken is dat ik christenfundamentalisten de vrijheid zou willen ontnemen om anderen in hun vrijheid aan te tasten.
Er zit dus wel degelijk een wezenlijk verschil tussen beide benaderingen, en dat nog afgezien van het enorme verschil in kracht tussen de argumenten die uit beide kanten komen.
Aangenomen dat vrijheid het hoogste goed is, zijn jouw argumenten uiteraard veel sterker. Maar die aanname is sowieso al de aanname dat jouw moraal superieur is. Dat jij die aanname maakt is vanzelfsprekend, maar je kunt en mag niet verwachten dat ieder ander dezelfde aanname doet.
Is het a priori onzinnig om een ander ideaal dan vrijheid als allerhoogste te zien?
Het feit dat het gebeurd is, nog steeds gebeurt, en naar alle waarschijnlijkheid zal gebeuren doet me vermoeden dat dat zeker niet zonder meer te stellen is.
Zelfs een beroep op ratio helpt niet: een puur rationele onderbouwing van het ideaal vrijheid heb ik nog nooit gezien.
Hoewel ik eigenlijk steeds meer grond zie voor een apart topic hierover
vrijheid en democratie gaan niet samen. Als je vrijheid als hoogste goed wil aanmerken zal dat ten koste moeten gaan van de democratie. Ook bestaat er niet iets als onbeperkte vrijheid, die zal altijd aan regels zijn verbonden.
En wat betreft waarom het homo zijn maatschappelijk gezien niet gestimuleerd moet worden is een open deur.
Homo's zijn een uitzondering op de regel die zich niet kunnen voortplanten. In de huidige voorzorgingsmaatschappij met een omslagstelsel waarbij jongeren voor ouderen betalen kun je niet permiteren om de kans van nieuwgeboren verder te verkleinen.
Ik begrijp dat je dus non-valide argumenten valide vindt? Tegennatuurlijk kun je het wel noemen, maar is het bepaald niet. In de natuur komt homosexualiteit namelijk zeer veel voor, en wij zijn nota bene deel van de natuur, dus hoe kan dat dan tegennatuurlijk zijn?Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:13:
[...]
En de enige functie van die zin was om de vraag te valideren. Als er geen niet-religieuze argumenten zijn is de vraag zinloos.
Drogargument...
Kennelijk is het te maken punt te ingewikkeld om serieus op in te gaan
Hoe vaak komt homoseksualiteit dan wel voor in de natuur. Daar is het ook eerder een uitzondering dan een regel en dat is ook het probleem,Ramzzz schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:07:
[...]
Ik begrijp dat je dus non-valide argumenten valide vindt? Tegennatuurlijk kun je het wel noemen, maar is het bepaald niet. In de natuur komt homosexualiteit namelijk zeer veel voor, en wij zijn nota bene deel van de natuur, dus hoe kan dat dan tegennatuurlijk zijn?
Drogargument...
van de uitzondering wordt de regel gemaakt.
Geslachtsgemeenschap is in eerste instantie bedoeld voor voortplanting. Dat je ernaast genot aan beleefd is mooi meegenomen. Vanuit dat opzicht kun je zeker vraagtekens stellen aan geslachtgemeenschap door twee dezelfde sexes.
Daarnaast kun je de klassieke samenlevingen eens op bestuderen. Homoseksualiteit was daar ook een redelijk geaccepteerd fenomeen.
Echter waren ze toen van mening dat een man zijn maatschappelijke plicht op zich moest nemen en moest zorgen voor nageslacht. Iets wat je ook ziet terugkomen in de natuur.
Apart trouwens dat er blijkbaar gevreesd wordt voor de opbouw van de bevolkingspiramide. Het leuke van homoseksualiteit is namelijk dat het nog steeds een erg minderheidsverschijnsel is en het ook altijd wel zal blijven, waardoor het voortbestaan van de soort waar sommigen voor vrezen gewoon gewaarborgd blijft hoor
As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen
Verwijderd
Om even een misverstand uit de wereld te helpen: in de idealen die ik aanhang is vrijheid niet het hoogste goed, maar het individu. Het gaat erom dat mensen leren een manier van denken bijgebracht wordt waarin hun medemens geen middel is in het bereiken van een bepaald doel, maar een doel op zich. De mens als doel op zichzelf staat centraal in de libertaire filosofie, en met reden te over.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:34:
[...]
Het belangrijkste verschil dat ik zie is het verschil in de status van vrijheid als het hoogste goed waar al het andere voor moet wijken (tegenover diezelfde status voor "god" of welk ander ideaal dan ook).
Aangenomen dat vrijheid het hoogste goed is, zijn jouw argumenten uiteraard veel sterker. Maar die aanname is sowieso al de aanname dat jouw moraal superieur is. Dat jij die aanname maakt is vanzelfsprekend, maar je kunt en mag niet verwachten dat ieder ander dezelfde aanname doet.
Is het a priori onzinnig om een ander ideaal dan vrijheid als allerhoogste te zien?
Dan raad ik je aan het filosofisch werk Anarchy, State and Utopia van Robert Nozick eens te lezen.Zelfs een beroep op ratio helpt niet: een puur rationele onderbouwing van het ideaal vrijheid heb ik nog nooit gezien.
Maar wat wil je dan precies bereiken? Dat homoseksuelen heterosexueel worden?Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:03:
[...]
Hoe vaak komt homoseksualiteit dan wel voor in de natuur. Daar is het ook eerder een uitzondering dan een regel en dat is ook het probleem,
van de uitzondering wordt de regel gemaakt.
Geslachtsgemeenschap is in eerste instantie bedoeld voor voortplanting. Dat je ernaast genot aan beleefd is mooi meegenomen. Vanuit dat opzicht kun je zeker vraagtekens stellen aan geslachtgemeenschap door twee dezelfde sexes.
Daarnaast kun je de klassieke samenlevingen eens op bestuderen. Homoseksualiteit was daar ook een redelijk geaccepteerd fenomeen.
Echter waren ze toen van mening dat een man zijn maatschappelijke plicht op zich moest nemen en moest zorgen voor nageslacht. Iets wat je ook ziet terugkomen in de natuur.
Daarnaast zijn er tegenwoordig meer en meer heterosexuele stellen die er voor kiezen om kinderloos te blijven. Dat zijn er getalsmatig veel meer dan homostellen, wil je die dan dwingen om kinderen te produceren? En wat is uberhaupt het nut van het niet toestaan van het homo-huwelijk? Die mensen zijn toch wel homosexueel, of je het nu wilt of niet.
Of iets tegennatuurlijk is of niet hoeft overigens niet tot veel discussie te leiden. Homosexuele gevoelens zijn iets dat onder 10% van de wereldbevolking voorkomt en onder iedere bekende diersoort. Het is dus een volstrekt natuurlijk fenomeen. Dat iets niet bevorderlijk werkt in de voortplanting maakt iets nog niet direct tegennatuurlijk, dat past enkel in de godsdienste redenering dat de natuur als doel zou hebben zich voort te planten. Dit zogenaamde "doel-denken" is wijdverbreid onder religieuzen en toont slechts het schrijnend gebrek aan besef aan voor het simpele feit dat de natuur simpelweg is zonder hoger reikend doel of verstrekkende idealen.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 00:38 ]
Ja hoor en:gambieter schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 02:21:
Bottomline: een fundamentalistische partij als de CU had nooit in de regering mogen komen, omdat deze alleen maar de eigen aanhang probeert te bevoordelen.
Bottomline: een socialistische partij als de PVDA had nooit in de regering mogen komen, omdat deze alleen maar de eigen aanhang probeert te bevoordelen.
Bottomline: een christen democratische partij als de CDA had nooit in de regering mogen komen, omdat deze alleen maar de eigen aanhang probeert te bevoordelen.

Elke partij is er toch voor zijn eigen aanhang, dus wat is het probleem.
De manier waarop de CU deze zaak nu probeert af te handelen is misschien dan niet de juiste.
De staat heeft enkele eeuwen geleden in Nederland de rechtsgeldigheid van een huwelijk afgesloten in een kerk afgenomen van de kerk en aan zichzelf toebedeeld om controle op de onderdanen uit te voeren. Voorheen was dit een puur kerkelijke aangelegenheid.
Het onderliggende probleem is echter dat de overheid nu de voorwaarden verruimd heeft door homoseksuelen de mogelijkheid te geven te trouwen. Daar waar het huwelijk alleen voor een man en vrouw bedoeld was. Eerdere vergelijkingen met negers en gekleurden gaan dan ook mank.
Misschien is een specialisatie voor trouwambtenaren de oplossing
Een arbeider die plots krijgt toebedeeld hij naast timmeren ook moet gaan lassen zal daar ook een diploma voor moeten hebben.
Unknown
Nee, PvdA en CDA zitten er niet alleen voor die steeds kleiner wordende fundamentalistische minderheid, maar proberen toch wat meer het algemeen belang te dienen. De manier waarop is anders, en men stuurt het wel een richting op die de eigen achterban behaagt. Maar men is wel pagmatisch genoeg om beslissingen te nemen die de achterban niet bevoordelen.Quintus schreef op woensdag 25 april 2007 @ 01:31:
[...]
Ja hoor en:
Bottomline: een socialistische partij als de PVDA had nooit in de regering mogen komen, omdat deze alleen maar de eigen aanhang probeert te bevoordelen.
Bottomline: een christen democratische partij als de CDA had nooit in de regering mogen komen, omdat deze alleen maar de eigen aanhang probeert te bevoordelen.
Dat gaat de CU niet doen. Die proberen juist de klok 100 jaar terug te draaien, naar de donkere jaren waar iedereen braaf aan het ganzenborden was en alle misstanden verborgen bleven, en vaders nog met de riem het achterwerk van de kinders mocht bewerken als deze de naam van de Heer ijdel hadden gebruikt.

Rouvoet heeft een goede uitstraling, en daardoor hebben weinig CU stemmers echt op de partijpunten gelet. Net als de PVV heeft de CU het aandeel LPF overgenomen.
Trouwen gebeurde al ver voordat er kerken waren. De christenen hebben er echt geen patent op, hoor. Ze hebben het ook maar van de inboorlingen afgekeken, er wat mumbojumbo over eeuwige trouw en luisteren naar het mannetje aan toegevoegd. De kerk moet dus echt niet zeuren "Ze jatten van mij wat ik eerder netjes gejat had van een ander. Snik".Elke partij is er toch voor zijn eigen aanhang, dus wat is het probleem.
De manier waarop de CU deze zaak nu probeert af te handelen is misschien dan niet de juiste.
De staat heeft enkele eeuwen geleden in Nederland de rechtsgeldigheid van een huwelijk afgesloten in een kerk afgenomen van de kerk en aan zichzelf toebedeeld om controle op de onderdanen uit te voeren. Voorheen was dit een puur kerkelijke aangelegenheid.
Het onderliggende probleem is echter dat de overheid nu de voorwaarden verruimd heeft door homoseksuelen de mogelijkheid te geven te trouwen. Daar waar het huwelijk alleen voor een man en vrouw bedoeld was. Eerdere vergelijkingen met negers en gekleurden gaan dan ook mank.
Misschien is een specialisatie voor trouwambtenaren de oplossing
Een arbeider die plots krijgt toebedeeld hij naast timmeren ook moet gaan lassen zal daar ook een diploma voor moeten hebben.
Een trouwambtenaar hoeft geen extra kunstje te leren om samesex-huwelijken te doen. Hij of zij hoeft er alleen voor te zorgen dat de wet wordt uitgevoerd, en is er niet om deze te beoordelen. En als je de wet niet wilt uitvoeren, dan aanvaard je de consequenties ipv je te verschuilen achter je overtuiging.
Want dat laatste blijft erg hypocriet, en is ook waar ik me persoonlijk aan stoor. Laat ze vrijwillig opstappen, maar nee hoor, ze willen beschermd worden. Alsof ze een uitstervende diersoort zijn... Dan zijn panda's toch een stuk schattiger dan hypocriete morele veroordelaars.
[ Voor 44% gewijzigd door gambieter op 25-04-2007 01:49 ]
Het komt heel veel in de natuur voor en is daar ook de regel. Het is een drogredenering om te doen alsof heteroseks en homoseks elkaar uitsluiten en er slechts 1 'de regel' kan zijn. Zie bijvoorbeeld http://www.backyardnature.net/j/o/homosex.htm en links. Google is ook erg behulpzaam.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:03:
Hoe vaak komt homoseksualiteit dan wel voor in de natuur. Daar is het ook eerder een uitzondering dan een regel [..]
Al het leven bestaat alleen omdat het zich voortplant. Alles is in eerste instantie bedoeld voor voortplanting, inclusief ademhaling, nieren en intelligentie. Geslachtsgemeenschap is bij alle soorten die enigszins intelligent gevonden worden, mensapen, dolfijnen en vele andere zoogdieren, ook een manier van communicatie en vermaak: een sociale bezigheid.Geslachtsgemeenschap is in eerste instantie bedoeld voor voortplanting.
Dat is nogal een eufemisme. Het is evolutionair noodzakelijk dat voortplanting een prettige bezigheid is. Als het onprettig is sterft de soort uit.Dat je ernaast genot aan beleefd is mooi meegenomen.
Overigens is deze discussie zinloos, want of iets in de natuur wel of niet gebeurt is geen geldig argument voor de bewering dat mensen het zouden moeten doen. Dat heet de naturalistische drogredenering en die werkt beide kanten op.
Er is een wereld van verschil tussen dogma en empirisch-wetenschappelijk ontwikkeld inzicht. En dat het één zichzelf op zich vindt staan en zichzelf méér validiteit toekent dan het ander is op zich al absurd, maar dat die wijze van argumenteren hier gevalideerd wordt door rationele mensen met een hoge opleiding en empirisch-wetenschappelijke kennis is nog veel vreemder.Dido schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:23:
Naja, goed. Ik ga dus inderdaad niet inhoudelijk op de genoemde argumenten in. Een hint: je gespeel met definities is vermoeiend. Los van het feit dat er wel betere manieren zijn om dat specifieke argument te tackelen.
Kennelijk is het te maken punt te ingewikkeld om serieus op in te gaan
En ik doel uiteraard op het tot 'tegennatuurlijk' bestempelen van homosexualiteit in de natuur, als 'non- of a-religieus argument' om dit tot 'onwenselijk' te kunnen bestempelen. Dat dat niet deugt snap je zelf ook wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 25-04-2007 09:15 ]
Sorry hoor, maar als je er echt zo over denkt, dan vind ik dat je ook mag pleiten voor vrouwen als broedmachines. Da's namelijk bevorderlijk voor het aantal nieuwgeborenen in een samenleving. Je lijkt niet te snappen dat een maatschappij staande houden uit meer bestaat dan een stabiele demografie. Als je je zo'n zorgen maakt om 'het kinderen krijgen', moet je maar eens naar India of China kijken.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:00:
En wat betreft waarom het homo zijn maatschappelijk gezien niet gestimuleerd moet worden is een open deur.
Homo's zijn een uitzondering op de regel die zich niet kunnen voortplanten. In de huidige voorzorgingsmaatschappij met een omslagstelsel waarbij jongeren voor ouderen betalen kun je niet permiteren om de kans van nieuwgeboren verder te verkleinen.
Helaas, als God gewild had dat je er geen genot aan beleefde, had Hij het niet zo gemaakt. Je doet het af als een 'foutje' in het ontwerp.Iblies schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:03:
[...]
Qua reden misschien wel, maar de handeling is hetzelfde: er wordt niet gelijk behandeld, en DAT is waar de schoen wringt.Quintus schreef op woensdag 25 april 2007 @ 01:31:
[...]
De laatste keer dat ik keek ging het CU van 3 naar 6 zetels, dus steeds kleiner worden...... En wie weet dienen ze het eigen belang? Ze zetten zich iig in voor christelijke waarden en in een verislamiserende wereld zijn die christelijke waarden meer mijn belang dan die van de Islam.gambieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 01:41:
[...]
Nee, PvdA en CDA zitten er niet alleen voor die steeds kleiner wordende fundamentalistische minderheid, maar proberen toch wat meer het algemeen belang te dienen.
Maar ik had toch gehoopt dat de CU zich niet tot de klassieke stokpaardjes beperkte en dat doen ze nu wel.
De CU heeft o.a. kiezers mij het CDA en de SGP weggepeuterd, en wat losse flodders die in Rouvoet een goede kandidaat zagen. Die zullen zich een volgende keer wellicht weer bedenken na deze heisa.ecteinascidin schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:11:
[...]
De laatste keer dat ik keek ging het CU van 3 naar 6 zetels, dus steeds kleiner worden...... En wie weet dienen ze het eigen belang? Ze zetten zich iig in voor christelijke waarden en in een verislamiserende wereld zijn die christelijke waarden meer mijn belang dan die van de Islam.
Maar ik had toch gehoopt dat de CU zich niet tot de klassieke stokpaardjes beperkte en dat doen ze nu wel.
De extra CU-stemmers zijn niet fundamentalistische christenen, maar mensen die op Rouvoet als scherpe debater hebben gestemd. Als vd Vlies de leider van de CU was geweest dan hadden ze maar het standaard aantal zetels gehaald (vd Vlies heeft nu eenmaal minder charisma).ecteinascidin schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:11:
[...]
De laatste keer dat ik keek ging het CU van 3 naar 6 zetels, dus steeds kleiner worden...... En wie weet dienen ze het eigen belang? Ze zetten zich iig in voor christelijke waarden en in een verislamiserende wereld zijn die christelijke waarden meer mijn belang dan die van de Islam.
Verwijderd
Daar zou ik niet zo zeker van zijn zonder enig politicologisch onderzoek naar de beweegredenen van stemmers. Het zou evengoed kunnen dat er met de grotere rol die religie in de afgelopen decennia in de wereld is gaan spelen ook in Nederland een de-secularisering plaats vind van bepaalde groepen mensen.gambieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:49:
[...]
De extra CU-stemmers zijn niet fundamentalistische christenen, maar mensen die op Rouvoet als scherpe debater hebben gestemd. Als vd Vlies de leider van de CU was geweest dan hadden ze maar het standaard aantal zetels gehaald (vd Vlies heeft nu eenmaal minder charisma).
Men zou dan kunnen denken aan gematigde cda-ers die hun godsdienst in de afgelopen jaren weer serieuzer zijn gaan nemen en daardoor meer aansluiting vinden bij de CU.
Dat Rouvoet een begiftigd debater is hoeft daar in principe weinig mee te maken te hebben, en het zou ook een ietwat gemakzuchtige conclusie zijn wanneer je probeert de toegenomen populariteit van de CU te verklaren.
Wat ik wel grappig vind, is dat iedereen - ik incluis, af en toe - Rouvoet zo'n 'goede debater' lijkt te vinden, terwijl ik 'm juist regelmatig nogal straffe uitspraken hoor doen (en lees) die volkomen haaks staan op het begrip pragmatisch debater.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:53:
[...]
Daar zou ik niet zo zeker van zijn zonder enig politicologisch onderzoek naar de beweegredenen van stemmers. Het zou evengoed kunnen dat er met de grotere rol die religie in de afgelopen decennia in de wereld is gaan spelen ook in Nederland een de-secularisering plaats vind van bepaalde groepen mensen.
Men zou dan kunnen denken aan gematigde cda-ers die hun godsdienst in de afgelopen jaren weer serieuzer zijn gaan nemen en daardoor meer aansluiting vinden bij de CU.
Dat Rouvoet een begiftigd debater is hoeft daar in principe weinig mee te maken te hebben, en het zou ook een ietwat gemakzuchtige conclusie zijn wanneer je probeert de toegenomen populariteit van de CU te verklaren.
Zoals hier:
Het begint pragmatisch, en eindigt dogmatisch - zo kennen we onze mannenbroeders weer...“Ik dank u voor uw schrijven d.d. 16 februari, dat u hebt verzonden aan de Tweede Kamer. Uw brief is meeverhuisd nadat ik in het nieuwe kabinet als minister ben aangetreden. De beantwoording heeft daardoor enige vertraging opgelopen, waarvoor mijn excuses.
In uw brief wijst u erop dat via de website van het hotelcomplex Lauswolt te Beetsterzwaag, waar een deel van de formatiebesprekingen hebben plaatsgevonden, aanstootgevend beeldmateriaal te vinden is. Ik was mij hiervan niet bewust voordat uw brief mij daarop attendeerde.
Ik begrijp uw bezorgdheid naar aanleiding van de negatieve internet-publicatie waardoor u op dit feit werd geattendeerd. Tegelijk ben ik van mening dat deze publicatie getuigt van weinig oprechtheid en als vooropgezet doel heeft om de betrokkenen – waaronder ikzelf – in een kwaad daglicht te stellen. Ik reken er daarom op dat u het met mij eens bent als ik de gebruikte toon en kwalificaties in de betreffende column ver van mij werp.
Mijn medewerkers hebben overigens uitgezocht dat de foto’s – die ook door u waren bijgevoegd – te vinden zijn via een link naar het bedrijf (Bergman beauty care) dat de producten levert voor schoonheidssalon (‘wellness centre’) van Lauswolt. Er is dus geen direct verband tussen het hotel en dit fotomateriaal. De sfeer van het hotel heb ik als uiterst correct en ingetogen ervaren. Het lijkt mij dan ook ongepast om aan dit uitstekende hotel kwalificaties te verbinden als ‘vunzig’ of wat dies meer zij. Het treft mij pijnlijk als u in uw brief mijn integriteit als christen-politicus in twijfel trekt. Voor mij staat in alles wat ik doe voorop dat het dienstbaar mag zijn aan God en mijn naaste. Ik vertrouw erop dat mensen mij hierin willen steunen.
Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, met vriendelijke groet, De Minister voor Jeugd en Gezin, (ondertekend:) mr. A. Rouvoet.”
[ Voor 49% gewijzigd door Ramzzz op 25-04-2007 13:11 ]
Een partij die alle verkiezingen hiervoor 2 of 3 zetels haalt en dan opeens verdubbeld? Dan zouden in de laatste 3 jaar of zo opeens 3x zoveel fundamentalistische christenen bij zijn gekomen? En dat terwijl de SGP stabiel blijft?Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:53:
[...]
Daar zou ik niet zo zeker van zijn zonder enig politicologisch onderzoek naar de beweegredenen van stemmers. Het zou evengoed kunnen dat er met de grotere rol die religie in de afgelopen decennia in de wereld is gaan spelen ook in Nederland een de-secularisering plaats vind van bepaalde groepen mensen.
nee hoor, de CU heeft betere PR.
Verwijderd
Religie is een vloeiend fenomeen; mensen kunnen afhaken, maar ze kunnen ook weer aanhaken.gambieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:23:
[...]
Een partij die alle verkiezingen hiervoor 2 of 3 zetels haalt en dan opeens verdubbeld? Dan zouden in de laatste 3 jaar of zo opeens 3x zoveel fundamentalistische christenen bij zijn gekomen? En dat terwijl de SGP stabiel blijft?
nee hoor, de CU heeft betere PR.
Afhaken is iets dat we in de 60 jaar na de 2e Wereldoorlog hebben gezien. Sinds de jaren '90 is er echter op wereldschaal een tegengestelde beweging te zien waarin religie weer aan belang wint op het politiek krachtenveld. Waarom is het afhaken van al die mensen gedurende een halve eeuw een vaststaand feit, maar is het in jouw ogen onwaarschijnlijk dat er nu van een omgekeerde beweging sprake is?
Stel je voor dat het zo mag zijn dat het in de natuur eerder regel dan uitzondering is,Confusion schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:33:
[...]
Het komt heel veel in de natuur voor en is daar ook de regel. Het is een drogredenering om te doen alsof heteroseks en homoseks elkaar uitsluiten en er slechts 1 'de regel' kan zijn. Zie bijvoorbeeld http://www.backyardnature.net/j/o/homosex.htm en links. Google is ook erg behulpzaam...
hou je nog steeds de vraag openstaan of je wilt dat je de cultuur van een dergelijke dierensoort ook wilt overnemen.
Bij apen komt het vb voor, de hierarchie die bij dergelijke apen bekend is ook gelijk overnemen?
Toch even dit puntje uithalen,Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:35:
[...]
...
Maar wat wil je dan precies bereiken? Dat homoseksuelen heterosexueel worden?
Daarnaast zijn er tegenwoordig meer en meer heterosexuele stellen die er voor kiezen om kinderloos te blijven. Dat zijn er getalsmatig veel meer dan homostellen, wil je die dan dwingen om kinderen te produceren? En wat is uberhaupt het nut van het niet toestaan van het homo-huwelijk? Die mensen zijn toch wel homosexueel, of je het nu wilt of niet.
Of iets tegennatuurlijk is of niet hoeft overigens niet tot veel discussie te leiden. Homosexuele gevoelens zijn iets dat onder 10% van de wereldbevolking voorkomt en onder iedere bekende diersoort. Het is dus een volstrekt natuurlijk fenomeen. Dat iets niet bevorderlijk werkt in de voortplanting maakt iets nog niet direct tegennatuurlijk, dat past enkel in de godsdienste redenering dat de natuur als doel zou hebben zich voort te planten. Dit zogenaamde "doel-denken" is wijdverbreid onder religieuzen en toont slechts het schrijnend gebrek aan besef aan voor het simpele feit dat de natuur simpelweg is zonder hoger reikend doel of verstrekkende idealen.
het gaat me er niet om dat homo een fenomeen is dat een ziekte zou zijn of te genezen is, maar eerder om het besef dat rechten homo's nu op dit moment hebben weer ieder moment kunnen omdraaien door enigzins redelijke argumenten.
Dat je daarbij het feit aandraagt dat hetero's minder kinderen krijgen is enigzins te verklaren dat veel mensen van mening zijn dat ze geen tijd hebben om kinderen op te voeden en/of financieel geen ruimte voor is. Door dit enigzins op te vangen door bepaalde voorzieningen te voorzien (volgend jaar zijn basisscholen vb verplicht om naschoolse opvang te verzorgen) kun je terdege ruimte creeeren om andere beperkende factoren aan te pakken.
Met de overwegend christelijke fracties die op dit moment de boel runnen lijkt het me niet zo vanzelfsprekend om dergelijke rechten als een degelijk fundament te zien voor de toekomst. Ook het feit dat je de boel financieel uit kunt leggen ivm het omslagstelsel van de huidige sociale maatschappij lijkt het me zeer terecht om stil te staan bij enkele rechten die ook in enkele omringende landen zeker niet als vanzelfsprekend worden aangemerkt. Want ipv dat je dan over individuele rechten gaat hebben, zal er eerder worden gesproken over de rechten die de maatschappij heeft. En die maatschappij moet overleven, dat daarbij koppen kunnen gaan rollen is een feit.
Sorry hoor, maar de vrouwen onder ons zijn ook daadwerkelijk de broedmachines van de wereld.Zyppora schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:07:
[...]
Sorry hoor, maar als je er echt zo over denkt, dan vind ik dat je ook mag pleiten voor vrouwen als broedmachines. Da's namelijk bevorderlijk voor het aantal nieuwgeborenen in een samenleving. Je lijkt niet te snappen dat een maatschappij staande houden uit meer bestaat dan een stabiele demografie. Als je je zo'n zorgen maakt om 'het kinderen krijgen', moet je maar eens naar India of China kijken...
Tot nu toe is het echt zo dat elke persoon is voortgekomen uit een vrouw. Probleem is dat er denigrerend over wordt gedaan terwijl dat helemaal niet hoeft. Vrouw en man hebben gelijke inbreng maar zijn verder niet gelijk.
Dat er gelijk wordt gerefereerd aan het klassieke rollenmodel is iets wat door feministen is ingeplant waarbij er ook nog eens gelijk wordt gerefereerd aan discriminatie. Natuur discrimineert bij geboorte en het zou onzinnig zijn om dat naderhand proberen glad te strijken.
Onzin. Dat kun je alleen maar zeggen omdat de contrasten tussen bijv VVD en PvdA stemmers tegenwoordig niet meer zo groot zijn. Vroeger zette de SDAP zich vrijwel 100% in voor de arbeider en was iedereen met geld en macht de grote vijand. Een staatsmonopolie zou het antwoord moeten zijn om voor rechtvaardigheid te zorgen. Tegenwoordig is het allemaal wat diffuser vanwege de welvaartsstijging, maar vroeger was niemand erg pragmatisch of voor het "algemeen belang": alleen de eigen zuil telde. Alleen partijen als de CU blijven meer zichtbaar omdat ze een standpunt hebben dat niet gebaseerd is op tijdsgebonden idealen maar op een vaste levensovertuiging. Dat is uiteraard zeer verdacht.gambieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 01:41:
[...]
Nee, PvdA en CDA zitten er niet alleen voor die steeds kleiner wordende fundamentalistische minderheid, maar proberen toch wat meer het algemeen belang te dienen. De manier waarop is anders, en men stuurt het wel een richting op die de eigen achterban behaagt. Maar men is wel pagmatisch genoeg om beslissingen te nemen die de achterban niet bevoordelen.
Je verheft hiermee het onzeker zijn en zweven tot norm. Alles moet gerelativeerd worden en pragmatisch de "alles moet kunnen" meerderheid dienen.
Pro-tip: haal er ook nog even incest bij enzo, doet het altijd goed in een discussie...Dat gaat de CU niet doen. Die proberen juist de klok 100 jaar terug te draaien, naar de donkere jaren waar iedereen braaf aan het ganzenborden was en alle misstanden verborgen bleven, en vaders nog met de riem het achterwerk van de kinders mocht bewerken als deze de naam van de Heer ijdel hadden gebruikt.

Ach toch: die stemmers wisten niet wat ze deden. Corrigeer jij de uitslag nog even?Rouvoet heeft een goede uitstraling, en daardoor hebben weinig CU stemmers echt op de partijpunten gelet. Net als de PVV heeft de CU het aandeel LPF overgenomen.
Het christendom is een afsplitsing van het jodendom. Het jodendom gaat terug tot de aartsvader Abraham en verder tot het paradijs waar God Adam & Eva schiep en niet Adam & Evert.Trouwen gebeurde al ver voordat er kerken waren. De christenen hebben er echt geen patent op, hoor. Ze hebben het ook maar van de inboorlingen afgekeken, er wat mumbojumbo over eeuwige trouw en luisteren naar het mannetje aan toegevoegd. De kerk moet dus echt niet zeuren "Ze jatten van mij wat ik eerder netjes gejat had van een ander. Snik".
Wat overdreven (pseudo)consequent en rechtlijnig van je is. Uitzonderingsbepalingen en compensatieregelingen zijn aan de orde van de dag en voor die paar trouwambtenaren die zich hun levenlang trouw aan de wet hebben gehouden zou dat ineens niet mogen? Geen homo die er last van heeft (of er last van zou moeten hebben, maar dat doen ze wel omdat ze zich zo graag beledigd voelenEen trouwambtenaar hoeft geen extra kunstje te leren om samesex-huwelijken te doen. Hij of zij hoeft er alleen voor te zorgen dat de wet wordt uitgevoerd, en is er niet om deze te beoordelen. En als je de wet niet wilt uitvoeren, dan aanvaard je de consequenties ipv je te verschuilen achter je overtuiging.
Het gaat je helemaal niet om de rechten van homo's, maar je hebt gewoon een hekel aan partijen als het CU, die volgens jou hypocriet zijn en graag kinderen misbruiken.
_██_
(ಠ_ృ)
Die Dierenpartij is de boer Koekoek van deze tijd... Ouderenpartij, iemand?Atomsk schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:56:
Tja, maar een stem blijft een stem en om nu over de validiteit ervan de gaan zeuren.. Wellicht is het een reactie op de huidige onzeker tijden met bomaanslagen e.d. dat sommigen terug willen naar de zekerheden van vroeger. Misschien ook omdat de CU wat meer is gaan werven onder de seculiere bevolking die de uitgangspunten van de CU opzich wel ziet zitten. Dan kun je echter de waarde van dierenpartijstemmers ook wel in twijfel trekken omdat dit ook typisch zo'n gevolg is van het zoeken naar nieuwe waarden en zekerheden. Dieren zijn lief en eerlijk, dat is zeker en dus stemden veel mensen op de dierenpartij..
[...]
Onzin. Dat kun je alleen maar zeggen omdat de contrasten tussen bijv VVD en PvdA stemmers tegenwoordig niet meer zo groot zijn. Vroeger zette de SDAP zich vrijwel 100% in voor de arbeider en was iedereen met geld en macht de grote vijand. Een staatsmonopolie zou het antwoord moeten zijn om voor rechtvaardigheid te zorgen. Tegenwoordig is het allemaal wat diffuser vanwege de welvaartsstijging, maar vroeger was niemand erg pragmatisch of voor het "algemeen belang": alleen de eigen zuil telde. Alleen partijen als de CU blijven meer zichtbaar omdat ze een standpunt hebben dat niet gebaseerd is op tijdsgebonden idealen maar op een vaste levensovertuiging. Dat is uiteraard zeer verdacht.
Je verheft hiermee het onzeker zijn en zweven tot norm. Alles moet gerelativeerd worden en pragmatisch de "alles moet kunnen" meerderheid dienen.
Je eigen versie van Godwin's law? Dit zijn geheel jouw woorden, en onder de gordel. Argumenten, please, geen bullshit als dit.[...]
Pro-tip: haal er ook nog even incest bij enzo, doet het altijd goed in een discussie...Populist.

Nee, niet nodig. Ik geef alleen maar aan dat het verkrijgen van meer stemmen door de CU niet moet worden gezien als een plotselinge bekering van veel mensen tot de christelijke Taliban.[...]
Ach toch: die stemmers wisten niet wat ze deden. Corrigeer jij de uitslag nog even?
[...]
Oh ja, en niet verder terug dan 4000 jaar plus of min een beetje. Maar je vergeet dat het Flying Spaghetti Monster voor die tijd alles klaar heeft gezet.Het christendom is een afsplitsing van het jodendom. Het jodendom gaat terug tot de aartsvader Abraham en verder tot het paradijs waar God Adam & Eva schiep en niet Adam & Evert.
Nee, ik heb een hekel aan mensen die graag andere mensen hun rechten willen afnemen, zelf hun plichten niet willen uitvoeren en dan niet de consequenties willen aanvaarden. En ook aan mensen die zichzelf belachelijk maken met opmerkingen zoals hierboven. Gelukkig zijn dit jouw woorden, niet de mijne...[...]
Wat overdreven (pseudo)consequent en rechtlijnig van je is. Uitzonderingsbepalingen en compensatieregelingen zijn aan de orde van de dag en voor die paar trouwambtenaren die zich hun levenlang trouw aan de wet hebben gehouden zou dat ineens niet mogen? Geen homo die er last van heeft (of er last van zou moeten hebben, maar dat doen ze wel omdat ze zich zo graag beledigd voelen).
Het gaat je helemaal niet om de rechten van homo's, maar je hebt gewoon een hekel aan partijen als het CU, die volgens jou hypocriet zijn en graag kinderen misbruiken.

Volgens mij is het heilzaam om in deze discussie onderscheid te maken tussen fundamentalistische en orthodoxe gelovigen. Beiden nemen hun heilige boeken 100% serieus, maar fundamentalisten willen hun overtuigingen zo nodig met geweld aan iedereen in de samenleving opleggen, terwijl orthodoxen 'zieltjes proberen te winnen' door op een bepaalde manier te leven en anderen met woorden te overtuigen.De laatste keer dat ik keek ging het CU van 3 naar 6 zetels, dus steeds kleiner worden...... En wie weet dienen ze het eigen belang? Ze zetten zich iig in voor christelijke waarden en in een verislamiserende wereld zijn die christelijke waarden meer mijn belang dan die van de Islam.
Volgens mij worden ze door de media en verstokte libertijnen in den lande ook wel een beetje op die stokpaardjes gezet. Aan de andere kant: is het niet logisch dat de CU stokpaardjes heeft? Dat heeft toch iedere partij? Dat is juist het mooie van een parlementaire democratie.Maar ik had toch gehoopt dat de CU zich niet tot de klassieke stokpaardjes beperkte en dat doen ze nu wel.
Verwijderd
Jij kan voor een ander beslissen wanneer ze zich wel of niet beledigd moeten voelen?Atomsk schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:56:
[...] Geen homo die er last van heeft (of er last van zou moeten hebben, maar dat doen ze wel omdat ze zich zo graag beledigd voelen).
Dus als een allochtoon geweigerd wordt in een uitgaansgelegenheid, dan moet hij ook maar niet zeuren, als de discotheek ernaast hem wel toelaat? 't Is immers maar 20 meter te voet.
Voor zover ik weet, is het bij trouwen niet zo dat je zelf de trouwambtenaar uitkiest. Dit doet de gemeente. Dus een weigerambtenaar kan zonder beledigingen te veroorzaken trouwambtenaar blijven: zijn collega neemt het gewoon over.Jij kan voor een ander beslissen wanneer ze zich wel of niet beledigd moeten voelen?
Dus als een allochtoon geweigerd wordt in een uitgaansgelegenheid, dan moet hij ook maar niet zeuren, als de discotheek ernaast hem wel toelaat? 't Is immers maar 20 meter te voet.
Stel dat hij wel het betreffende paar zou willen trouwen, dan zou het toch een rare vertoning zijn? Hij/zij zou een mooi verhaal moeten houden voor het stel, hen moeten feliciteren etc, terwijl hij het helemaal niet meent.
Overigens vind ik het zelf ook een moeilijk punt wat nu wijsheid is. Geen weigerambtenaren aannemen lijkt met het beste in een open democractische samenleving (hoewel ik zelf ook tot die groep zou behoren, zou ik ooit trouwambtenaar willen worden). Voor de nu zittende ambtenaren zou ik gewoon een regeling verzinnen (collega neemt het over), zodat ze langzaam uit kunnen vloeien.
Je punt gaat nergens over en dat weet je. Wat heeft hierarchie van de apen te maken met het argument dat homosexualiteit niet tegennatuurlijk is?Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
[...]
Stel je voor dat het zo mag zijn dat het in de natuur eerder regel dan uitzondering is,
hou je nog steeds de vraag openstaan of je wilt dat je de cultuur van een dergelijke dierensoort ook wilt overnemen.
Bij apen komt het vb voor, de hierarchie die bij dergelijke apen bekend is ook gelijk overnemen?
Natuurlijk kan dat. Met een twee-derde meerderheid kan men puntje een van de grondwet tenietdoen, en dan mag je als christen/weigerambtenaar weer lekker discrimineren (maar OOK gediscrimineerd worden he!).Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
[...]
Toch even dit puntje uithalen,
het gaat me er niet om dat homo een fenomeen is dat een ziekte zou zijn of te genezen is, maar eerder om het besef dat rechten homo's nu op dit moment hebben weer ieder moment kunnen omdraaien door enigzins redelijke argumenten.
Klinkt als een degelijk standpunt voor onze minister van Jeugd en GezinIblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
Dat je daarbij het feit aandraagt dat hetero's minder kinderen krijgen is enigzins te verklaren dat veel mensen van mening zijn dat ze geen tijd hebben om kinderen op te voeden en/of financieel geen ruimte voor is. Door dit enigzins op te vangen door bepaalde voorzieningen te voorzien (volgend jaar zijn basisscholen vb verplicht om naschoolse opvang te verzorgen) kun je terdege ruimte creeeren om andere beperkende factoren aan te pakken.
Als ze zoveel gaven om de christelijke standpunten hadden homosexuelen nu nog steeds geen recht op een huwelijk bij de burgerlijke stand en was een zekere Tilburgse imam al lang en breed het land uitgebonjourd. Zoals ik al eerder zei (en wat je blijkbaar totaal gemist hebt), een maatschappij runt niet op zijn demografie. Er is een samenspel tussen de individuele leden en tolerantie, socialiteit en respect zijn daar invloedrijke factoren van.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
Met de overwegend christelijke fracties die op dit moment de boel runnen lijkt het me niet zo vanzelfsprekend om dergelijke rechten als een degelijk fundament te zien voor de toekomst. Ook het feit dat je de boel financieel uit kunt leggen ivm het omslagstelsel van de huidige sociale maatschappij lijkt het me zeer terecht om stil te staan bij enkele rechten die ook in enkele omringende landen zeker niet als vanzelfsprekend worden aangemerkt. Want ipv dat je dan over individuele rechten gaat hebben, zal er eerder worden gesproken over de rechten die de maatschappij heeft. En die maatschappij moet overleven, dat daarbij koppen kunnen gaan rollen is een feit.
Kijk, met dat soort argumenten word je wel populair. Nog afgezien van het feit dat je geloof iets heel anders zegt (want wie was/waren dan de moeder(s) van Adam en Eva?), kom je met zo'n instelling niet snel aan een vriendin/vrouw, en die heb je toch echt nodig, wil je 'broeden'. Ik hoop ten zeerste dat je zelf niet achter die stelling staat en dat je wel beter weet.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
[...]
Sorry hoor, maar de vrouwen onder ons zijn ook daadwerkelijk de broedmachines van de wereld.
Tot nu toe is het echt zo dat elke persoon is voortgekomen uit een vrouw. Probleem is dat er denigrerend over wordt gedaan terwijl dat helemaal niet hoeft. Vrouw en man hebben gelijke inbreng maar zijn verder niet gelijk.
Dat er gelijk wordt gerefereerd aan het klassieke rollenmodel is iets wat door feministen is ingeplant waarbij er ook nog eens gelijk wordt gerefereerd aan discriminatie. Natuur discrimineert bij geboorte en het zou onzinnig zijn om dat naderhand proberen glad te strijken.
Je bedoelt misschien 'weten wat ze doen', aangezien ze CU gestemd hebben?Atomsk schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:56:
[...]
Ach toch: die stemmers wisten niet wat ze deden. Corrigeer jij de uitslag nog even?
Ah, dus het was God die Adam en Eva schiep. Hierboven werd toch echt wat anders beweerdAtomsk schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:56:
[...]
Het christendom is een afsplitsing van het jodendom. Het jodendom gaat terug tot de aartsvader Abraham en verder tot het paradijs waar God Adam & Eva schiep en niet Adam & Evert.
Nou, ze houden zich dus niet 'hun leven lang' aan de wetten, anders hadden we nu deze discussie niet gehad. Dat homos er geen last van hebben is ook niet juist: hoe zou jij je voelen als je op die manier gegeneraliseerd zwartgemaakt werd? Dat moet wel pijn doen hoor.Atomsk schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:56:
[...]
Wat overdreven (pseudo)consequent en rechtlijnig van je is. Uitzonderingsbepalingen en compensatieregelingen zijn aan de orde van de dag en voor die paar trouwambtenaren die zich hun levenlang trouw aan de wet hebben gehouden zou dat ineens niet mogen? Geen homo die er last van heeft (of er last van zou moeten hebben, maar dat doen ze wel omdat ze zich zo graag beledigd voelen).
Hoe natuurlijk is het dan om twee verschillende soorten te vergelijken. Je kunt het argument gebruiken dat in de dierenwereld homo's voorkomen, maar dat is appels met peren vergelijken, de omstandigheden zijn er totaal anders,Zyppora schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:55:
[...]
Je punt gaat nergens over en dat weet je. Wat heeft hierarchie van de apen te maken met het argument dat homosexualiteit niet tegennatuurlijk is?
zat verschil tussen verschillende dieren onderling.
Pinguins en wederom apen.
Apen zijn veel dominanter ingesteld en dan is het de vraag in hoeverre je kunt spreken over een homoseksuele relatie en/of sodomie.
Dat is het vreemde, je hebt geen 2/3 meerderheid nodig om artikel 1 te omzeilen. Genoeg regels die het toelaten om te discrimineren (in princpe onderscheid te maken).Natuurlijk kan dat. Met een twee-derde meerderheid kan men puntje een van de grondwet tenietdoen, en dan mag je als christen/weigerambtenaar weer lekker discrimineren (maar OOK gediscrimineerd worden he!).
Homohuwelijk is ingevoerd tijdens Paars. CDA was voor het gelijkstellen van geregistreerd partnerschap aan huwelijk.Klinkt als een degelijk standpunt voor onze minister van Jeugd en GezinNaschoolse opvang, zodat pa en ma de koters niet op hoeven te voeden. Was het gezin niet de hoeksteen van de samenleving?
[...]
Als ze zoveel gaven om de christelijke standpunten hadden homosexuelen nu nog steeds geen recht op een huwelijk bij de burgerlijke stand en was een zekere Tilburgse imam al lang en breed het land uitgebonjourd. Zoals ik al eerder zei (en wat je blijkbaar totaal gemist hebt), een maatschappij runt niet op zijn demografie. Er is een samenspel tussen de individuele leden en tolerantie, socialiteit en respect zijn daar invloedrijke factoren van.
En wat het samenspel betreft , voeg daarbij aan media, leuk koppie, snel bekkie. Als de juiste afwegingen worden gemaakt kun je bepaalde uitspraken bij voorhand niet doen en toch worden die gemaakt.
Ook kun je afvragen in hoeverre bepaalde factoren meespelen, de WAO is verschillende malen op de schop genomen en daar kwamen die toch echt niet in terug. Het was een simpele manier om te bezuinigen maar ook een symbolische daad dat er wat aan werd gedaan. Per saldo verschilt het weinig, uiteindelijk kregen deze personen nog altijd een bijstandsuitkering.
Wat is er mis met de term broedmachine,Kijk, met dat soort argumenten word je wel populair. Nog afgezien van het feit dat je geloof iets heel anders zegt (want wie was/waren dan de moeder(s) van Adam en Eva?), kom je met zo'n instelling niet snel aan een vriendin/vrouw, en die heb je toch echt nodig, wil je 'broeden'. Ik hoop ten zeerste dat je zelf niet achter die stelling staat en dat je wel beter weet...
dat die is gerelateerd aan een heel scala aan negatieve visies deert me echt weinig. Wil iemand een kind, dan heeft die een vrouw, as simple as that.
Ook zijn mannen en vrouwen echt niet gelijk, fysiek anders, mentaal anders. Vechten tegen de bierkaai als je ze onder alle omstandigheden gelijk wilt behandelen. Verschil is er bij geboorte en dat maak je niet ongedaan.
Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:23:
[...]
Hoe natuurlijk is het dan om twee verschillende soorten te vergelijken. Je kunt het argument gebruiken dat in de dierenwereld homo's voorkomen, maar dat is appels met peren vergelijken, de omstandigheden zijn er totaal anders,
zat verschil tussen verschillende dieren onderling.
Pinguins en wederom apen.
Apen zijn veel dominanter ingesteld en dan is het de vraag in hoeverre je kunt spreken over een homoseksuele relatie en/of sodomie.
En ik maar denken dat jullie alle homos over een kam scheren, maar blijkbaar is daar ook nog eens onderscheid in ...
Hoe kun je nu zeggen dat homosexualiteit tegennatuurlijk is en daarna beweren dat een vergelijking met de natuur mank loopt?
Heb je nog steeds een democratische meerderheid voor nodig om die onderscheiden te mogen maken. En de huidige onderscheiden kunnen met diezelfde meerderheid ook ongedaan worden (zie homohuwelijk). En zo is het cirkeltje rond.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:23:
[...]
Dat is het vreemde, je hebt geen 2/3 meerderheid nodig om artikel 1 te omzeilen. Genoeg regels die het toelaten om te discrimineren (in princpe onderscheid te maken).
En wat is nu je punt? CDA staat m.i. nog steeds voor Christen Democratisch Appel.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:23:
[...]
Homohuwelijk is ingevoerd tijdens Paars. CDA was voor het gelijkstellen van geregistreerd partnerschap aan huwelijk.
Dat doet niets af aan het feit dat een verandering in de samenleving onderhevig is aan de genoemde factoren. Minder respect leidt bijvoorbeeld tot meer geweld op straat.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:23:
En wat het samenspel betreft , voeg daarbij aan media, leuk koppie, snel bekkie. Als de juiste afwegingen worden gemaakt kun je bepaalde uitspraken bij voorhand niet doen en toch worden die gemaakt.
Da's waar, maar dit zijn geen factoren die door de maatschappij zelf bepaald kunnen worden. Dit wordt direct geinjecteerd vanaf het bestuurorgaan. Hoe die maatschappij daarop reageert is een tweede.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:23:
Ook kun je afvragen in hoeverre bepaalde factoren meespelen, de WAO is verschillende malen op de schop genomen en daar kwamen die toch echt niet in terug. Het was een simpele manier om te bezuinigen maar ook een symbolische daad dat er wat aan werd gedaan. Per saldo verschilt het weinig, uiteindelijk kregen deze personen nog altijd een bijstandsuitkering.
Wat is er mis met de term broedmachine? Wat dacht je van een totaal gebrek aan respect? Iemand kan jou ook een domme homp vlees noemen die blind achter zijn waanbeeld van een godheid aanhuppelt. Klinkt leuk, nietwaar?Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:23:
[...]
Wat is er mis met de term broedmachine,
dat die is gerelateerd aan een heel scala aan negatieve visies deert me echt weinig. Wil iemand een kind, dan heeft die een vrouw, as simple as that.
Ook zijn mannen en vrouwen echt niet gelijk, fysiek anders, mentaal anders. Vechten tegen de bierkaai als je ze onder alle omstandigheden gelijk wilt behandelen. Verschil is er bij geboorte en dat maak je niet ongedaan.
Dat vrouwen en mannen fundamenteel verschillen vertonen doet niets af aan het respect dat beide verdienen. Wat je schetst is een denkbeeld dat eeuwenoud is en waarin vrouwen een zeer ondergeschikte rol hebben in de samenleving. Als je die 'goeie ouwe tijd' wilt herbeleven, raad ik je een enkeltje Soedan aan, maar ga hier niet van dat soort mensenrechten-lasterende uitspraken poneren.
Dat is wat nou bedoel met feministische indoctrinatie. Een visie die je klaar hebt liggen over mij terwijl ik me daar totaal niet aan schuldig maak.Zyppora schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:58:
...
Wat is er mis met de term broedmachine? Wat dacht je van een totaal gebrek aan respect? Iemand kan jou ook een domme homp vlees noemen die blind achter zijn waanbeeld van een godheid aanhuppelt. Klinkt leuk, nietwaar?
Dat vrouwen en mannen fundamenteel verschillen vertonen doet niets af aan het respect dat beide verdienen. Wat je schetst is een denkbeeld dat eeuwenoud is en waarin vrouwen een zeer ondergeschikte rol hebben in de samenleving. Als je die 'goeie ouwe tijd' wilt herbeleven, raad ik je een enkeltje Soedan aan, maar ga hier niet van dat soort mensenrechten-lasterende uitspraken poneren.
Dus je haalt willekeurig maar wat teksten aan waar je niet achterstaat, of het mee eens bent, in een discussie waar je nogal wat pretendeert en anderen de les wilt lezen, zonder ooit iets van jezelf te posten, en verwijt anderen intussen vooringenomenheid?Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 18:40:
[...]
Dat is wat nou bedoel met feministische indoctrinatie. Een visie die je klaar hebt liggen over mij terwijl ik me daar totaal niet aan schuldig maak.
Leg eens uit?
Wat begreep je niet aan de paragraaf waarmee mijn post eindigde? Ik schreef:Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
Stel je voor dat het zo mag zijn dat het in de natuur eerder regel dan uitzondering is,
Overigens is deze discussie zinloos, want of iets in de natuur wel of niet gebeurt is geen geldig argument voor de bewering dat mensen het zouden moeten doen. Dat heet de naturalistische drogredenering en die werkt beide kanten op.
Hypothetische 'redelijke argumenten', waarvan er nog nooit, nergens op de wereld, een is aangevoerd.Iblies schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:53:
maar eerder om het besef dat rechten homo's nu op dit moment hebben weer ieder moment kunnen omdraaien door enigzins redelijke argumenten.
De kern van de feminisme was het besef dat het onrechtvaardig is een vrouw te reduceren tot de biologische functie die haar van de man onderscheid. Dat het onrechtvaardig is een vrouw als 'broedmachine' te zien. Een vrouw is geen broedmachine in de betekenis waarin Zyppora dat woord gebruikte. Je reactie is op twee manieren te interpreteren: je houdt er pre-feministische denkbeelden op na, terwijl de rest van de wereld ten goede is veranderd of je doet aan definitiespelletjes, om er maar iets tegenin te kunnen brengen en interpreteert het woord 'broedmachine' opzettelijk anders.Sorry hoor, maar de vrouwen onder ons zijn ook daadwerkelijk de broedmachines van de wereld. Tot nu toe is het echt zo dat elke persoon is voortgekomen uit een vrouw.
[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 25-04-2007 21:13 ]
De definitie van redelijkheid is echter constant aan verandering onderhevig. Je maakt mij niet wijs dat bestaande of oude wetten die homoseksualiteit veroordeelden zijn ingevoerd op basis van argumenten die niet als redelijk werden gezien.Confusion schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:12:
Hypothetische 'redelijke argumenten', waarvan er nog nooit, nergens op de wereld, een is aangevoerd.
Degenen die vandaag de dag nog strijden voor het terugdraaien van bepaalde wetten zullen hun argumenten ongetwijfeld wel redelijk vinden.
Of zit er echt een onomkeerbaareid in de evolutie van de menselijke moraal?
Wellicht is dat een kwestie van democratie/dictatuur. Als je zoals gebeurde in de 'Culturele Revolutie' in China de wind eronder hebt, hele volksstammen kunt indoctrineren, en die zover krijgt dat men een schrikbewind steunen door dik en dun, daarbij hele volksstammen aan mildgestemden te onderdrukken, en het doel is iets wat voor onomkeerbaar zou doorgaan in een democratie als de onze, dan zou het zeker kunnen. Maar dat is niet het uitgangspunt hier, zo'n dystopie.Dido schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:18:
[...]
De definitie van redelijkheid is echter constant aan verandering onderhevig. Je maakt mij niet wijs dat bestaande of oude wetten die homoseksualiteit veroordeelden zijn ingevoerd op basis van argumenten die niet als redelijk werden gezien.
Degenen die vandaag de dag nog strijden voor het terugdraaien van bepaalde wetten zullen hun argumenten ongetwijfeld wel redelijk vinden.
Is homofilie dan vies omdat er steeds een piemel in een poeperd werd gestoken? Voor 1960 was sex ook normaal maar had iedereen wel door dat je van sex kinderen kreeg, daarom was anale sex (ok, tussen man en vrouw) een best wel normale zaak. Ook hier zijn van de Grieken dingen bekend dat men meer anaal bezig was dan normaal.
In een heleboel andere beschavingen gaan ze een stuk minder krampachtig om tussen herenliefde dan in dat stukje aarde waar een christelijk laagje overheen ligt. En de zogenaamde vrijgevochten geesten doen toch nog mee dat homo's normaal zijn maar slepen er allemaal krampachtige dingen bij. In andere beschavingen stond in het midden van het dorp gewoon een dark-room of werd het op andere manieren geinstitutionaliseerd. Dat het zo vreemd is maakt het nog niet vreemd, die christelijke (Victoriaanse) inslag zit nou eenmaal dieper dan menigeen denkt.
Moraal evolueert nergens heen, dus is terug ook een mogelijkheid. Maar ik denk dat de massa haar verworven vrijheden waardeert en wil behouden en dat die eigenschappen die de menselijke moraal heeft verworven niet meer verloren zullen gaan.Dido schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:18:
De definitie van redelijkheid is echter constant aan verandering onderhevig.
[..]
Ik probeer alleen aan je verstand te peuteren dat er andere gezichtspunten/levensvisies bestaan. Vanuit jouw oogpunt heeft het christendom het huwelijk maar afgekeken van anderen. Ik zeg vanuit de bijbel gezien heeft God vanaf het begin man en vrouw voor elkaar bestemd. Dat geloof jij uiteraard niet, maar het is een sluitend verhaal vanuit christelijk oogpunt.gambieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:06:
[...]
Oh ja, en niet verder terug dan 4000 jaar plus of min een beetje. Maar je vergeet dat het Flying Spaghetti Monster voor die tijd alles klaar heeft gezet.
O RLY?[...]
Nee, ik heb een hekel aan mensen die graag andere mensen hun rechten willen afnemen, zelf hun plichten niet willen uitvoeren en dan niet de consequenties willen aanvaarden. En ook aan mensen die zichzelf belachelijk maken met opmerkingen zoals hierboven. Gelukkig zijn dit jouw woorden, niet de mijne...
Maw: de CU wil terug naar een samenleving waar vaders weer lekker hun kinderen kunnen mishandelen. Jouw woorden, niet de mijne. Waar baseer je dat op dat de CU zoiets wil? Puur stemmingmakerij en dan ineens weer de vermoorde onschuld spelen, terwijl er juist sprake is van het tegendeel.Dat gaat de CU niet doen. Die proberen juist de klok 100 jaar terug te draaien, naar de donkere jaren waar iedereen braaf aan het ganzenborden was en alle misstanden verborgen bleven, en vaders nog met de riem het achterwerk van de kinders mocht bewerken als deze de naam van de Heer ijdel hadden gebruikt.
Het COC is opzoek naar weigerambtenaren met als doel die mensen uit hun functie te zetten. Ze zoeken dus actief de confrontatie op. Dat komt bij mij toch wat over als wanhopig proberen het bestaansrecht van je vereniging overeind te houden door de strijd te verplaatsen van overheid (wetgeving) naar individuen, omdat er niet meer zo bar veel rechten te halen zijn. Zo kun je toch in de comfortabele slachterofferrol blijven.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:15:
[...]
Jij kan voor een ander beslissen wanneer ze zich wel of niet beledigd moeten voelen?
[ Voor 19% gewijzigd door Atomsk op 25-04-2007 23:45 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Er zijn sektes in de VS die bigamie toestaan. In jouw redenering zou je dat toe moeten staan, omdat ze een sluitend verhaal hebben gebaseerd op hun religie. Net zoals moslimterroristen vast en zeker wel een quote hebben in hun heilige boek die hun handelingen rechtvaardigt. Wat je dus eigenlijk wil is een maatschappij waar mensen alle verantwoordelijkheid voor hun handelingen kunnen afschuiven zolang ze maar een excuus vinden in een godsdienst.Atomsk schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:28:
[...]
Ik probeer alleen aan je verstand te peuteren dat er andere gezichtspunten/levensvisies bestaan. Vanuit jouw oogpunt heeft het christendom het huwelijk maar afgekeken van anderen. Ik zeg vanuit de bijbel gezien heeft God vanaf het begin man en vrouw voor elkaar bestemd. Dat geloof jij uiteraard niet, maar het is een sluitend verhaal vanuit christelijk oogpunt.
Wat ik je al die tijd aan je verstand probeer te peuteren is dat je persoonlijke overtuiging je niet ontheft van de verplichtingen die de wet je oplegt. Als je dat niet wilt, dan moet je de consequenties aanvaarden. En in plaats van de wet te respecteren probeert in dit geval de CU en een beetje het CDA om uitzonderingen te creeeren. En dat is een kwalijke zaak. Want dan moet je niet alleen religies uitzonderen, maar iedereen die claimt dat deze iets doet of weigert gebaseerd op een levensbeschouwing. Of moet je een god verzinnen om extra rechten (of minder plichten) te krijgen?
Nee, die hun kinderen slaag geven voor een bullshit reden. Als je quote moet je wel de volledige quote gebruiken.[...]
O RLY?
[...]
Maw: de CU wil terug naar een samenleving waar vaders weer lekker hun kinderen kunnen mishandelen. Jouw woorden, niet de mijne. Waar baseer je dat op dat de CU zoiets wil? Puur stemmingmakerij en dan ineens weer de vermoorde onschuld spelen, terwijl er juist sprake is van het tegendeel.
En laten we wel wezen. Kindermishandeling is ook helaas iets van alle tijden, maar komt nu meer in het nieuws. Genoeg kinderen zijn vroeger lichamelijk en geestelijk mishandeld onder het mom van opvoeding, alleen werd het toen niet als mishandeling gezien.
Mensen denken dat het vroeger altijd beter was, gebaseerd op het goed onthouden van rozige herinneringen en het verdringen van slechte dingen. De CU wil eigenlijk terug naar wat zij denken dat de ideale maatschappij was, en ik gaf alleen maar op een cynische manier aan dat dit niet zo ideaal was.
Eh, hoezo de zaken omdraaien? De hele discussie is pas echt op gang gekomen doordat CU/CDA opeens de weigerambtenaren in de regeringsverklaring hebben gezet, namelijk dat deze beschermd moesten worden omdat ze zogenaamd "slachtoffer" waren. En nu noem jij de homosexuelen en COC te verwijten dat die zich als slachtoffer projecteren? Volgens mij ben je zo verblind in het willen verdedigen van de eigen club dat je bomen, bos, pot en ketel niet echt meer uit elkaar kan houden...Het COC is opzoek naar weigerambtenaren met als doel die mensen uit hun functie te zetten. Ze zoeken dus actief de confrontatie op. Dat komt bij mij toch wat over als wanhopig proberen het bestaansrecht van je vereniging overeind te houden door de strijd te verplaatsen van overheid (wetgeving) naar individuen, omdat er niet meer zo bar veel rechten te halen zijn. Zo kun je toch in de comfortabele slachterofferrol blijven.
Het COC heeft trouwens niet de macht om weigerambtenaren uit hun functie te zetten. Het kan alleen maar misstanden aan de kaak stellen, en vooral gemeenten die toch nieuwe weigerambtenaren aannemen aan de schandpaal nagelen. Want dat is tegen alle afspraken in; iets regelen voor de zittende ambtenaren is niet helemaal onredelijk, maar nieuwe aannemen is belachelijk omdat je dan toekomstige problemen gaat veroorzaken ipv te voorkomen.
@atomsk: eerder in dit topic werd aangegeven dat mensen zich niet mochten aanmatigen te beslissen of christenen zich al dan niet terecht beledigd voelden door posters en zo. Maar andersom is dat respect er duidelijk niet, want homosexuelen mogen zich niet beledigd voelen door weigerambtenaren?
Jammer dat je niet op het discotheekvoorbeeld in wilt gaan. Een andere vergelijking was dat kleurlingen zich niet gediscrimineerd hoefden te voelen als deze geweigerd worden voor de verhuur van een huis, zolang er maar een huisbaas in dezelfde stad is die wel kleurlingen accepteert.
[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 26-04-2007 00:06 ]
Nu vind ik het wel leuk dat er een voorbeeld aangehaald wordt waarbij de betrokkenen volwassen personen zijn en de buitenwereld niet beschadigen met een dergelijke relatie. Wat is volgens jou nu het verschil met homo's? En waarom is bigamie volgens jou dan ongewenst?gambieter schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:48:
Er zijn sektes in de VS die bigamie toestaan. In jouw redenering zou je dat toe moeten staan, omdat ze een sluitend verhaal hebben gebaseerd op hun religie.
Je redeneert heel erg vanuit de gedachtegang dat iemand z'n eigen god verzint. Dat is dus niet zo. En waar staan dan al die religieuze minderheden dan te trappelen om verdere uitzonderingen op de wet gedaan te krijgen?Wat ik je al die tijd aan je verstand probeer te peuteren is dat je persoonlijke overtuiging je niet ontheft van de verplichtingen die de wet je oplegt. Als je dat niet wilt, dan moet je de consequenties aanvaarden. En in plaats van de wet te respecteren probeert in dit geval de CU en een beetje het CDA om uitzonderingen te creeeren. En dat is een kwalijke zaak. Want dan moet je niet alleen religies uitzonderen, maar iedereen die claimt dat deze iets doet of weigert gebaseerd op een levensbeschouwing. Of moet je een god verzinnen om extra rechten (of minder plichten) te krijgen?
Je schuift de CU een standpunt in de schoenen. Dat 'terug naar de ideale maatschappij' is wat jij ervan maakt. Iedere partij wil naar een betere maatschappij toe, dat in jouw beleving kritische noten bij ethische kwesties en seksuele moraal blijkbaar 'terug' zijn vind ik wel erg weinig grond om zo'n conclusie te trekken. Je schiet op een strooien manNee, die hun kinderen slaag geven voor een bullshit reden. Als je quote moet je wel de volledige quote gebruiken.
En laten we wel wezen. Kindermishandeling is ook helaas iets van alle tijden, maar komt nu meer in het nieuws. Genoeg kinderen zijn vroeger lichamelijk en geestelijk mishandeld onder het mom van opvoeding, alleen werd het toen niet als mishandeling gezien.
Mensen denken dat het vroeger altijd beter was, gebaseerd op het goed onthouden van rozige herinneringen en het verdringen van slechte dingen. De CU wil eigenlijk terug naar wat zij denken dat de ideale maatschappij was, en ik gaf alleen maar op een cynische manier aan dat dit niet zo ideaal was.
Hmm, wat dat ding met kleurlingen en verhuren van huizen aangaat... een plausibele verklaring zou zijn dat de verhuurder racistisch is en een hekel aan kleurlingen heeft. De weigerambtenaar heeft echter geen hekel aan homo's en wil alleen niet meewerken aan iets waarvan hij overtuigd is dat het slecht voor de betrokkenen is (heb ik eerder al uitgelegd). Om de vergelijking valide te laten zijn zou de beweegreden van een verhuurder ook moeten zijn dat hij vindt dat het schadelijk voor een kleurling is om in een huis te wonen en hij uit bewogenheid voor de kleurling hem een huis weigert. Welnu... zeg nooit nooit, maar ik denk dat zulke huisbazen niet bestaan. Waardoor de vergelijking in mijn optiek enigszins mank gaat.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Omdat bigamie wettelijk verboden is; samesex huwelijken zijn dat niet. Simpel verschil. Of bigamie schadelijk is, ik denk van niet; zolang de man de vele vrouwen maar kan onderhouden en zijn verplichtingen nakomt (of draai de sexen even om).ucchan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 00:20:
[...]
Nu vind ik het wel leuk dat er een voorbeeld aangehaald wordt waarbij de betrokkenen volwassen personen zijn en de buitenwereld niet beschadigen met een dergelijke relatie. Wat is volgens jou nu het verschil met homo's? En waarom is bigamie volgens jou dan ongewenst?
Ik denk inderdaad dat je het nadeel van de twijfel moet krijgen. Voor de discussie ga ik even uit van een bestaande god (noem hem Allah[...]
Je redeneert heel erg vanuit de gedachtegang dat iemand z'n eigen god verzint. Dat is dus niet zo. En waar staan dan al die religieuze minderheden dan te trappelen om verdere uitzonderingen op de wet gedaan te krijgen?
Het gaat me trouwens niet om religieuze minderheden. Als je christenen/moslims/whoever ontheffingen wil geven wegens hun geloof, dan moet je dat maar aan iedereen doen die het als reden opgeeft. Ik ga mijn baas maar eens vertellen dat elke vrijdag Ramen-dag is en ik moet dan een piratenkostuum aantrekken. Anders gaat de wereld ten onder aan global warming.
Oh, ik heb niets tegen de CU. Zolang ze maar geen invloed op het regeringsbeleid hebben, en helaas is dat nu wel zo. En dat geld voor elke partij die op religie is gebaseerd[...]
Je schuift de CU een standpunt in de schoenen. Dat 'terug naar de ideale maatschappij' is wat jij ervan maakt. Iedere partij wil naar een betere maatschappij toe, dat in jouw beleving kritische noten bij ethische kwesties en seksuele moraal blijkbaar 'terug' zijn vind ik wel erg weinig grond om zo'n conclusie te trekken. Je schiet op een strooien man. (En dat komt stemmingmakend over).
Tja, de huisbaas zou het schadelijk kunnen vinden voor de kleurling om in een blanke buurt te wonen, want dan wordt deze misschien wel mishandeld. En dat strookt niet met de idealen van de huisbaas, die dus racist is uit ideeele overwegingen. Daar is toch niets mis mee? Of misschien is de huisbaas wel van mening dat in het Boek van Beelzebub staat dat huidskleuren niet gemengd mogen worden in woonwijken, en zou het verhuren betekenen dat de huisbaas meewerkt aan een zonde tegen het heilige boek.Hmm, wat dat ding met kleurlingen en verhuren van huizen aangaat... een plausibele verklaring zou zijn dat de verhuurder racistisch is en een hekel aan kleurlingen heeft. De weigerambtenaar heeft echter geen hekel aan homo's en wil alleen niet meewerken aan iets waarvan hij overtuigd is dat het slecht voor de betrokkenen is (heb ik eerder al uitgelegd). Om de vergelijking valide te laten zijn zou de beweegreden van een verhuurder ook moeten zijn dat hij vindt dat het schadelijk voor een kleurling is om in een huis te wonen en hij uit bewogenheid voor de kleurling hem een huis weigert. Welnu... zeg nooit nooit, maar ik denk dat zulke huisbazen niet bestaan. Waardoor de vergelijking in mijn optiek enigszins mank gaat.
Krom? Ja. Maar vul voor het Boek van Beelzebub de bijbel in, en voor de huisbaas de weigerambtenaar. Die trouwens het niet doet voor de zieleheil van de beide homosexuelen (die toch al tot de hel zijn veroordeeld), maar voor het schoonhouden van de eigen ziel. Want meewerken aan een zonde zou het eigen zuurverdiende verblijf in de hemel wel eens kunnen bemoeilijken. Waarmee het dus toch een egoistische reden is
Dit klinkt me nogal intolerant in de oren. Als iemand nu echt iets naar eer en geweten niet kan doen? En kom nu niet aan met vergelijkingen van moslimterrorismen: iemand wel willen doden is m.i. onvergelijkbaar met iemand niet willen trouwen, omdat men vindt dat dat trouwen schadelijk is voor die persoon.Krom? Ja. Maar vul voor het Boek van Beelzebub de bijbel in, en voor de huisbaas de weigerambtenaar. Die trouwens het niet doet voor de zieleheil van de beide homosexuelen (die toch al tot de hel zijn veroordeeld), maar voor het schoonhouden van de eigen ziel. Want meewerken aan een zonde zou het eigen zuurverdiende verblijf in de hemel wel eens kunnen bemoeilijken. Waarmee het dus toch een egoistische reden is
Bovendien hangt het 'verblijf in de hemel' volgens christenen niet af van 'zuurverdiende daden', maar alleen van het werk van Jezus Christus. M.a.w. niet op basis van je daden, maar op basis van je geloof in Jezus wordt je gered (dat staat in Romeinen).
Jij brengt in je discussie fictieve christenen naar voren, met verwrongen ideeen. Vervolgens zeg je: kijk die christenen eens. Volgens mij komt dat de discussie niet ten goede.
Ik hoop dat je ook doorhebt dat je zelf ook aan het moraliseren bent. Jouw moraal is echter een andere dan die van de CU.Maar goed, ik realiseer me dat een aantal van mijn opmerkingen als anti-CU ranting overkomen (en misschien ook wel zijn). Ik ben het niet eens met hun moralistische instelling.
[ Voor 11% gewijzigd door Rekcor op 26-04-2007 08:38 ]
De term 'broedmachine' is een foute, hoe je het ook went of keert. De 'bevordering van de maatschappij', waar Iblies een aantal posts lang zo gigantisch op hamerde, komt er totaal niet mee ten goede. Zou lekker zijn als we mekaar op zo'n respectloze manier zouden behandelen.Confusion schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:12:
[...]
De kern van de feminisme was het besef dat het onrechtvaardig is een vrouw te reduceren tot de biologische functie die haar van de man onderscheid. Dat het onrechtvaardig is een vrouw als 'broedmachine' te zien. Een vrouw is geen broedmachine in de betekenis waarin Zyppora dat woord gebruikte. Je reactie is op twee manieren te interpreteren: je houdt er pre-feministische denkbeelden op na, terwijl de rest van de wereld ten goede is veranderd of je doet aan definitiespelletjes, om er maar iets tegenin te kunnen brengen en interpreteert het woord 'broedmachine' opzettelijk anders.
En dan nog, wat als een vrouw 'slechts een broedmachine' is? Wat is de man dan? Die kan zelfs DAT niet eens. Daar gaat het 'vrouw is ondergeschikt' argument ook al out the window.
Een homohuwelijk heeft ook alleen maar volwassen personen als betrokkenen en richt geen schade aan de buitenwereld aan.ucchan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 00:20:
[...]
Nu vind ik het wel leuk dat er een voorbeeld aangehaald wordt waarbij de betrokkenen volwassen personen zijn en de buitenwereld niet beschadigen met een dergelijke relatie. Wat is volgens jou nu het verschil met homo's? En waarom is bigamie volgens jou dan ongewenst?
Je lijkt Gambieter's punt te missen: als je de een een beschermde status geeft, moet je dat bij de ander ook doen. Anders ben je aan het discrimineren (en dat mag niet). Zoals al eerder aangegeven: voor de wet is iedereen gelijk, en het maakt dus niet uit waarachter je je verschuilt. Of dat nu God, Allah, Bijbel of papa heet, doet er niet toe.ucchan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 00:20:
[...]
Je redeneert heel erg vanuit de gedachtegang dat iemand z'n eigen god verzint. Dat is dus niet zo. En waar staan dan al die religieuze minderheden dan te trappelen om verdere uitzonderingen op de wet gedaan te krijgen?
Als de CU niet 'terug naar de ideale maatschappij' wil, dan laten ze dat toch niet echt blijken, getuige de heisa rond de gouden bikini. Zullen we dan ook meteen maar alle stranden sluiten? Daar lopen ze zo namelijk ook rond.ucchan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 00:20:
[...]
Je schuift de CU een standpunt in de schoenen. Dat 'terug naar de ideale maatschappij' is wat jij ervan maakt. Iedere partij wil naar een betere maatschappij toe, dat in jouw beleving kritische noten bij ethische kwesties en seksuele moraal blijkbaar 'terug' zijn vind ik wel erg weinig grond om zo'n conclusie te trekken. Je schiet op een strooien man. (En dat komt stemmingmakend over).
Ik denk dat die weigerambtenaar geen snars te maken heeft met wat er wel of niet goed is voor de betrokkenen, en al helemaal die keuze voor hen niet mag maken. Dat kunnen ze, als volwaardige rechtspersonen, zelf echt wel.ucchan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 00:20:
Hmm, wat dat ding met kleurlingen en verhuren van huizen aangaat... een plausibele verklaring zou zijn dat de verhuurder racistisch is en een hekel aan kleurlingen heeft. De weigerambtenaar heeft echter geen hekel aan homo's en wil alleen niet meewerken aan iets waarvan hij overtuigd is dat het slecht voor de betrokkenen is (heb ik eerder al uitgelegd). Om de vergelijking valide te laten zijn zou de beweegreden van een verhuurder ook moeten zijn dat hij vindt dat het schadelijk voor een kleurling is om in een huis te wonen en hij uit bewogenheid voor de kleurling hem een huis weigert. Welnu... zeg nooit nooit, maar ik denk dat zulke huisbazen niet bestaan. Waardoor de vergelijking in mijn optiek enigszins mank gaat.
Als ik iemand benadeel zal het die persoon waarschijnlijk aan zijn reet roesten of ik dat doe omdat ik een rotdag heb, omdat ik hem wil helpen of omdat een stem me dat influistert.
Zonder zo'n motivatie hebben weigerambtenaren helemaal geen poot om op te staanDido schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:43:
Kan iemand me uitleggen waarom de motivatie om homo's niet te trouwen relevant is in deze discussie?
Als ik iemand benadeel zal het die persoon waarschijnlijk aan zijn reet roesten of ik dat doe omdat ik een rotdag heb, omdat ik hem wil helpen of omdat een stem me dat influistert.

Het is vooral een handige manier om de discussie af te leiden van waar het om gaat: mogen ze weigeren?Zyppora schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:45:
Zonder zo'n motivatie hebben weigerambtenaren helemaal geen poot om op te staanDie motivatie is dus een criterium voor het bestaansrecht van deze discussie
Er wordt vooral gewezen op een strooien man, en vervolgens wordt er geroepen dat de strooien man onaantastbaar is.
Het heeft niks met respect te maken,Zyppora schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:03:
[...]
De term 'broedmachine' is een foute, hoe je het ook went of keert. De 'bevordering van de maatschappij', waar Iblies een aantal posts lang zo gigantisch op hamerde, komt er totaal niet mee ten goede. Zou lekker zijn als we mekaar op zo'n respectloze manier zouden behandelen.
En dan nog, wat als een vrouw 'slechts een broedmachine' is? Wat is de man dan? Die kan zelfs DAT niet eens. Daar gaat het 'vrouw is ondergeschikt' argument ook al out the window....
aan het eind van de rit moet een vrouw gewoon iets meer dan twee kinderen op de wereld zetten. En dan mag je gerust een vrouw elk recht geven die je maar wenst, over respect praten, positieve discriminatie etc, mag allemaal gerust,
maar wil je een beetje een evenwichtige maatschappij, dan moet een vrouw twee kinderen op de wereld zetten.
Je kunt er een hele lange discussie op nahouden, resultaat blijft hetzelfde. Waar ik niet echt tegenkan is dat onnozel geneuzel over keuzes. Want in principe is het geen keuze. Al zou de maatschappij worden geregeerd door vrouwen, zonder enige vorm van goden, dan nog zal worden geacht dat een vrouw kinderen baart. De tunnelvisie over vrouwen aan het aanrecht dat zou zijn ingegeven door de kerk zegt feitelijk niets over het kunstje dat vrouwen kunnen (zouden moeten) doen.
Om de vraag 'mogen ze weigeren' te kunnen beantwoorden zal een motivatie gegeven moeten worden. Simpelweg ja of nee antwoorden zal (zeker op GoT) niet bar veel toevoegen aan de discussie. Het feit dat er op de motivatie doorgeborduurd wordt, in plaats van op de kwestie an-sich, is het concept van een discussie, en wordt door beide partijen als de normale gang van zaken beschouwd (tenzij erop teruggekomen wordtDido schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:48:
[...]
Het is vooral een handige manier om de discussie af te leiden van waar het om gaat: mogen ze weigeren?
Onzin. Als alle mannen mekaar de hersens in gaan slaan (omdat ze mekaars vrouwen voor niet nader te noemen denigrerende dingen hebben uitgemaakt) blijft er weinig over van je maatschappij. Dat je dat niet inziet geeft mij reden te veronderstellen dat het niveau van GoT je ontstijgt.Iblies schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:02:
[...]
Het heeft niks met respect te maken,
aan het eind van de rit moet een vrouw gewoon iets meer dan twee kinderen op de wereld zetten. En dan mag je gerust een vrouw elk recht geven die je maar wenst, over respect praten, positieve discriminatie etc, mag allemaal gerust,
maar wil je een beetje een evenwichtige maatschappij, dan moet een vrouw twee kinderen op de wereld zetten.
Daar hebben vrouwen nog altijd zelf de keuze in. Jij en vele anderen die het met jou eens zouden zijn hebben het recht niet om die keuze voor hen te maken, hoewel ik sterk het idee krijg dat je dat wel pretendeert te, of wilt, hebben. Vette pech maat, gelijke rechten zijn gelijke rechten en daar doe met je middeleeuwse opvattingen niets aan af.Iblies schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:02:
Je kunt er een hele lange discussie op nahouden, resultaat blijft hetzelfde. Waar ik niet echt tegenkan is dat onnozel geneuzel over keuzes. Want in principe is het geen keuze. Al zou de maatschappij worden geregeerd door vrouwen, zonder enige vorm van goden, dan nog zal worden geacht dat een vrouw kinderen baart. De tunnelvisie over vrouwen aan het aanrecht dat zou zijn ingegeven door de kerk zegt feitelijk niets over het kunstje dat vrouwen kunnen (zouden moeten) doen.
[ Voor 76% gewijzigd door Zyppora op 26-04-2007 12:11 ]
Het antwoord op de vraag "mogen ze weigeren" moet inderdaad gemotiveerd worden, en daar kan over gediscussieerd worden.Zyppora schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:06:
Om de vraag 'mogen ze weigeren' te kunnen beantwoorden zal een motivatie gegeven moeten worden. Simpelweg ja of nee antwoorden zal (zeker op GoT) niet bar veel toevoegen aan de discussie. Het feit dat er op de motivatie doorgeborduurd wordt, in plaats van op de kwestie an-sich, is het concept van een discussie, en wordt door beide partijen als de normale gang van zaken beschouwd (tenzij erop teruggekomen wordt).
De motivatie van degene die weigert is echter van een hele andere orde, en i niet relevant. Kennelijk is het wel heel moeilijk om de twee uit elkaar te houden, want er wordt - met name door de voorstanders - steeds op die tweede gewezen. Gek genoeg wordt er nog op ingegaan ook.
Het recht om te mogen weigeren kan gemotiveerd worden door de ambtenaren het recht te gunnen op persoonlijke gronden die keuze te maken. Prima. Je kunt erover discussieren of ze dat recht hebben.
Wat echter in die discussie irrelevant is, is de inhoud van die persoonlijke gronden. Er wordt gesteld dat een christelijke weigerambtenaar weigert uit de goedheid van zijn hart, maar als de volgende ambtenaar het doet omdat hij een hekel aan homo's heeft, dan is het resultaat hetzelfde.
Dus blijft dan mijn vraag waarom de motivatie van de ambtenaar relevant zou zijn voor de discussie?
Verwijderd
Voor een functionerings- of beoordelingsgesprek wel. Voor de rest zal het me jeuken. Als hij zijn werk niet (naar behoren en onbevooroordeeld) doet en er een reden voor heeft, zal hij de consquenties net zo goed onder ogen moeten zien als wanneer hij er géén reden voor heeft of opgeeft. En hij hoort vanuit management boven hem geen hand boven het hoofd gehouden te worden, anders schuift het probleem 'up the chain of command'.Dido schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:43:
Dus blijft dan mijn vraag waarom de motivatie van de ambtenaar relevant zou zijn voor de discussie?
Ah, op die fiets. Ik denk dat de validiteit van de reden van weigering wat dat betreft een grote rol zou spelen. Een ambtenaar die 'homosexualiteit is een ziekte' als reden opgeeft hoeft op weinig begrip te rekenen. Een ambtenaar die beweert dat zijn geloof het niet toelaat kan dat echter wel (en dat blijkt). Ze zullen geen van allen een reden opgeven die niet op de meeste steun kan rekenen (zowel van de achterban, als van mensen die het gelijk in die reden zien).Dido schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:43:
[...]
Het antwoord op de vraag "mogen ze weigeren" moet inderdaad gemotiveerd worden, en daar kan over gediscussieerd worden.
De motivatie van degene die weigert is echter van een hele andere orde, en i niet relevant. Kennelijk is het wel heel moeilijk om de twee uit elkaar te houden, want er wordt - met name door de voorstanders - steeds op die tweede gewezen. Gek genoeg wordt er nog op ingegaan ook.
Het recht om te mogen weigeren kan gemotiveerd worden door de ambtenaren het recht te gunnen op persoonlijke gronden die keuze te maken. Prima. Je kunt erover discussieren of ze dat recht hebben.
Wat echter in die discussie irrelevant is, is de inhoud van die persoonlijke gronden. Er wordt gesteld dat een christelijke weigerambtenaar weigert uit de goedheid van zijn hart, maar als de volgende ambtenaar het doet omdat hij een hekel aan homo's heeft, dan is het resultaat hetzelfde.
Maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat de reden van ondergeschikt belang is wanneer je de feiten naast elkaar legt en er objectief naar gaat kijken.
Doen libertijnen dat ook niet met hun 'morele gelijk' als ze eisen dat trouwambtenaren met gewetensbezwaren ook gelijke-sexe-stellen moeten trouwen?Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:05:
Ik denk dat we dan weer uitkomen op de vervelende eigenschap die veel religieuze mensen hebben: het monopoliseren van het morele gelijk.
Volgens mij ontkom je er ook niet aan: als je bepaalde overtuigingen hebt, ga je er ook vanuit dat die overtuigingen kloppen - en dus voor iedereen kloppen. Anders belanden we in een soort (cultuur)relativisme, waarin iedereen zijn eigen morele waarheid mag hebben. Dan mag Pietje in zijn morele universum pedofilie goedkeuren en mag Ansje in haar morele universum pedofilie afkeuren en er is niemand die kan zeggen: Pietjes standpunt is in alle tijden, plaatsen en voor alle personen verwerpelijk en dat van Ansje niet.
Geen idee![b][message=27923913,noline]Dido schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:43[/message
Dit is eigenlijk de enige vraag waar dit draadje om draait. Wat is relevant bij de uitvoering van een wet, de wettekst of de persoonlijke gevoelens van degene die de wet dient uit te voeren?
Stel ik ben een trouwambtenaar met de niet-christelijke overtuiging dat christenen door dogmatische denkbeelden beperkt zijn in hun vrijheid van denken. Uit mijn "goede hart" kan ik dus niet met mezelf in het reine zijn door deze mensen te trouwen. Echt, het is geen discriminatie, ik maak me hier serieus zorgen over zonder slechte bedoelingen...
En dus mag ik weigeren de wet uit te voeren? Het zal velen duidelijk zijn dat dat niet kan en dus niet mag. Omdat mijn persoonlijke oordeel over christelijke denkbeelden niet allesbepalend voor iedereen is. Christenen hebben alle vrijheid om zich daar niets van aan te trekken en ik mag het mijn publieke functie niet laten beinvloeden.
Waarom een homo-echtpaar wel geconfronteerd zou mogen worden met de persoonlijke opvattingen van een christen in een publieke functie is de kernvraag hier. En ga nou niet roepen dat er genoeg ambtenaren zijn die wel homo's willen trouwen, dat is een non-argument dat de vraag ontwijkt.