Christiaan schreef op 28 december 2003 @ 11:38:
Bovendien kunnen al jouw zintuigen je bedriegen, zoals blijkt bij schizofrenen. Bovendien leveren jouw zintuigen totaal geen objectief beeld van de wereld, dus hoe kun je je zintuigen ooit zo volledig vertrouwen? (niet dat ik wat anders doe, maar ik vraag het jou)
Hier moet ik nog beter over denken -- het komt wel erg dicht bij "hoe weet je dat je niet een brein ergens in een ton bent" -- maar mijn antwoord is voorlopig het volgende.
De kans dat wat we zien wel allemaal "echt" (veroorzaakt door input van een wereld buiten ons) is, maar dat wat we horen allemaal door toeval in onze hersenen zelf veroorzaakt wordt, is te verwaarlozen: dat zou te toevallig zijn. Dit zul je met me eens zijn.
Nu zeg je: maar wat als
al onze zintuigen tegelijk op de een of andere manier misleid worden? Ook dat is te onwaarschijnlijk om door toeval te gebeuren. Dan zal er misschien soort
post-menselijke simulator of een God achter zitten; maar dan nog zijn onze ervaringen het best samen te vatten door te spreken over een objectieve wereld (al is die misschien wat anders van aard).
Het bestaan van een wereld die op voorspelbare en regelmatige manier via onze zintuigen onze hersenen beïnvloedt is verreweg de eenvoudigste verklaring voor onze zintuiglijke waarnemingen. De eenvoudigste verklaring voor religieuze ervaringen is niet God, maar een gewone saaie psychologische oorzaak binnen de wereld die we al met de zintuigen waarnemen.
Nou ja! Hoe moeten mensen nou onafhankelijk van elkaar en zonder de bijbel te kennen weten dat Jezus voor hen gestorven is? Dat is totaal en absoluut bizar?!
Dat is inderdaad bizar, maar alleen omdat er geen God bestaat. Als er een God bestaat die aan mensen zijn liefde kan communiceren via een ondetecteerbaar effect in de hersenen, is het helemaal niet zo raar als die God ook belangrijke informatie kan geven.
Dit bedoelde ik niet als eis waar God aan moet voldoen; ik bedoelde het als een voorbeeld van het soort Godservaring dat
wel een onomstotelijk bewijs zou zijn van zijn bestaan, om te illustreren dat het soort ervaringen dat mensen in het echt hebben geen onomstotelijk bewijs zijn.
Zo specifiek kan het gewoon niet, dus dat is gewoon een onrealistische vraag.
"Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk" (Matteus 19:26)
Je kunt je dus in elk geval alvast uitroepen tot Ietsist, want daar is meer dan genoeg kruisbevestiging voor.
Ho ho, dat was de voorwaarde niet. Zodra Godservaringen van verschillende mensen een overeenstemming bereiken die met geen mogelijkheid een natuurlijke verklaring kan hebben -- bijvoorbeeld omdat ze spontaan dezelfde informatie verkrijgen -- zal ik me bekeren. Dat veel mensen een "Iets" voelen is zwak suggestief bewijs in de richting dat er een "Iets" is, maar niet meer dan dat.
Op welke grond? [zijn Godservaringen met weinig informatieinhoud zwak bewijs]
Vage Godservaringen zijn zwak bewijs omdat het goed denkbaar is dat ze er ook zonder God zouden zijn.
Als in experimenten mensen het Goddelijke ervaren als je het een of andere hersendeel stimuleert, laat dat niet zien dat Godservaringen niet door God worden veroorzaakt. Het laat wel zien dat Godservaringen misschien ook zonder God zouden kunnen bestaan.
Als A en B allebei redelijke verklaringen zijn van feit C, kun je feit C niet als onomstotelijk bewijs aanvoeren dat verklaring B waar is, zelfs niet als A een wat slechtere verklaring is dan B. Ik weet niet wat ik daar verder nog over kan zeggen, behalve: dominee Bayes is je vriend.
Ik begrijp nog steeds niet waarom lijden een argument moet zijn tegen God. Jij vindt het wellicht een zeer logisch argument, maar ik snap er geen hout van.
Ik vind het een best voor de hand liggend argument.
Een wereld waarin niemand ongewild, gruwelijk, onrechtvaardig lijden zonder zichtbare reden doormaakt, is beter dan een wereld waarin dat wel gebeurt. (In ieder geval "beter" in de zin dat een wezen met enige vorm van medelijden het zou verkiezen.)
Omdat deze wereld een wereld is waarin dat wel is gebeurd en nog gebeurt, denk ik dat de wereld niet door een wezen met enige vorm van medelijden is gemaakt, maar een kosmisch ongelukje is.
Stel dat jij God was, en je kon op allerlei sneaky, wetenschappelijk ondetecteerbare manieren met mensen communiceren. Zou je dan niet op de een of andere manier de Spaanse Inquisitie of de Holocaust hebben willen voorkomen? Door heel kleine strategische ingrepen te maken in fysieke gebeurtenissen (het hoeft niet eens in mensen hun hersenen)? Of zou dan iedereen verworden zijn tot willoze robot?
Als ik inbreng dat God de mens minder gemeen had kunnen maken, zul je zeggen dat de mens dan een robot zou zijn, zonder vrije wil. Betekent dat dat God zelf een robot is zonder vrije wil?
Ik zie in de Bijbel niet één keer "sorry" staan. Maar ja,
de Bijbel is een moreel leerboek, en wie ben ik als werktuig om kritiek te hebben op de werktuigenbouwer?
Het is wat mij betreft nog eerder logisch dat omdat God er is, er *juist* lijden is omdat mensen.
Syntax error
Wat bedoel je?
En Occam, dat zou je nu toch moeten weten, is helemaal niet van toepassing bij God-vraagstukken.
Je zegt het net alsof het een algemeen bekende waarheid is.
Kijk, mocht je nou een theorie hebben die de volledige realiteit beschrijft met al haar inputs en outputs en je hebt totaal geen reden om er nog een God bij te zoeken, dan is het toepassen van Occam's mesje begrijpelijk. Nu, echter, is het gewoon onzinnig omdat je totaal niet over die kennis beschikt.
Occam stelt dat een eenvoudige verklaring beter is dan een ingewikkelde. Je kunt hem best ook gebruiken als je nog niet alles weet. Er zijn verschillen tussen God en de OPE (VZMHHH), maar ook overeenkomsten.
In het geval van de OPE zijn er twee hypothesen:
1) We leven in een gewone wereld
2) We leven in een gewone wereld, maar dan met een OPE erin
Deze twee hypothesen verklaren evenveel, maar we verwerpen de tweede omdat hij ingewikkelder is. Dit ondanks dat we lang niet de hele realiteit kunnen beschrijven: het zou zomaar kunnen dat we morgen allemaal stukjes paarse vacht vinden die we nergens anders op kunnen herleiden.
In het geval van God zijn er twee hypothesen:
1) We leven in een gewone wereld met eenvoudige natuurwetten, waar blijkbaar een of ander psychologisch mechanisme ervoor zorgt dat mensen religieuze ervaringen hebben
2) We leven in een wereld met een Christelijke God, die religieuze ervaringen veroorzaakt
Deze twee hypothesen verklaren evenveel, maar ik verwerp de tweede omdat hij ingewikkelder is. De overeenkomst met de OPE is duidelijk: in beide gevallen is er sprake van een nodeloos ingewikkelde verklaring die wordt verworpen. Het verschil is dat er voor God argumenten zijn (we bekijken nu alleen even Godservaringen als argument). Die argumenten zorgen ervoor dat we de naturalistische verklaring ingewikkelder moeten maken dan hij anders geweest zou zijn, om te zorgen dat hij hetzelfde verklaart als God. Dat neemt echter niet weg dat de verklaring met God nog steeds nodeloos ingewikkeld is, net zoals die met de IPU dat is. In het geval met God is het alleen wat minder duidelijk.
Het is echt niet zo dat Occam alleen heel af en toe in wetenschappelijke theorieën wordt gebruikt. Occam is overal. Occam is de reden dat niemand in de OPE gelooft. Occam is de reden dat je niet gelooft dat er iemand nu heel stilletjes achter je staat met een mes, klaar om je te steken zodra je de letter 'e' intypt. Occam is de reden dat je gelooft dat het heelal ongeveer werkt volgens de relativiteitstheorie, in plaats van dat Newtoniaanse kaboutertjes samenzweren om alle metingen net de goede kant op te verstoren. Occam is je vriend.
Je kunt Occam formaliseren als "Solomonoff-inductie", en je kunt bewijzen dat het in bepaalde opzichten een optimale toekenning van (a priori Bayesiaanse) waarschijnlijkheden is. Het begrip "eenvoudig" wordt dan vertaald naar "lage Kolmogorov-complexiteit". De Kolmogorov-complexiteit van een object komt ongeveer overeen met de lengte van het kortste programma dat het object genereert. Vandaar de wiskundige gruwelen waar ik het over had. Het idee is in ieder geval dat elke overbodige bit in een verklaring overeenkomt met een aanname die met 50% kans waar is. Zo bezien hebben eenvoudige verklaringen een veel grotere kans om waar te zijn. Nu is dit natuurlijk allemaal vrij esoterisch, maar ook zonder dit soort begrippen is het mogelijk de God-vraag terug te brengen op hetzelfde niveau als de IPU-vraag, zoals boven.
En of iets een meetbare invloed uitoefent hangt natuurlijk helemaal af van hoe je het dan meet. Wellicht is God's invloed niet te meten omdat wij geen instrumenten hebben die die invloed kunnen meten (ook dat heb ik al eens uitgelegd).
Ik zeg ook niet: God is nodeloos complex bij het verklaren van alles wat je met je zintuigen ervaart. Ik zeg: God is nodeloos complex bij het verklaren van alles wat je ervaart, inclusief onzintuiglijke religieuze ervaringen. Tenzij je op een eigenschap van je religieuze ervaringen kunt wijzen die overtuigend aantoont dat ze niet zomaar kunnen ontstaan -- bijvoorbeeld dat ze de toekomst voorspellen, of verschillende mensen onafhankelijk informatie geven.