faraway schreef op 07 maart 2004 @ 13:08:
[...]
Vroeger heb ik een tijdje in een zwaar gereformeerde kerk gezeten en op een reformatorische school. Ik ben overigens wel zelf uit die kerk gestapt, omdat ik een enorme afkeer had gekregen van het continu hameren op de mens als slaaf van de zonde, die volledig is overgeleverd aan de loterij van de predestinatie. Waar ik dus vooral verschillen met jou zie is de opvatting over de vrije wil van de mens. Als ik jou goed lees dan vind je dat de mens zelf de keus kan maken tussen goed en kwaad. Terwijl het in de reformatorische gezindte toch meer op neerkomt dat de verdoemde mens slechts uit genade en eeuwige uitverkiezing iets goeds in zich kan hebben, maar dat de mens van zichzelf een geknechte wil heeft.
Wat hierin vooral opvallend is, is dat het lijkt dat jouw rotsvaste geloofsopvattingen zich ook niet hebben kunnen onttrekken aan de invloeden van het modernisme, door een grotere rol toe te kennen aan de individuele verantwoordelijkheid.
Wat betreft mijn opvattingen, ik denk dat die niet veel afwijken van die van bv Christiaan. Hoogstens wat nuanceverschillen en een andere persoonlijke invalshoek.
Mijn bereidheid om met jou in discussie te gaan is overigens wel minimaal, omdat ik vind dat je een standvastig geloof nogal eens verward met koppige arrogantie. Ik wil je maar één raad geven: stop niet met zoeken. Je constant verschuilen achter je 'rotsvaste geloof' is niets anders dan angst om je opvattingen eens onder de loep te nemen.
Ik neem mij zelf onder de loep constant. Ik bid zelfs dat God mij onder de loep neemt en mijn hart uitzoekt. Voor de rest kom ik misschien arrogant over maar de bijbel geeft nu eenmaal niet veel beweging in vele grotere topics. Voor de rest heb ik wel een rotsvastige geloof en dat is Jezus. God kan je gewoon niet bewegen. Hoe goed je ook kan argumenteren. Ik lees zekers de posten hier als ik tijd heb en tot nu toe heeft geen 1ne post mijn geloof geschoven in een andere richting. Ik denk niet dat het mijn arrogantie is en mijn blindheid dat ik dan niet wil "luisteren".
Ik vind het juist fijn om hier te discusieren met atheisten en liberalen en conservatiefe christenen en wie dan ook. Het bevestigd mijn geloof en de bijbel keer op keer. Hoe "sterker" de argumenten lijken tegen de bijbel hoe sterker de Heilige Geest op roert in mij en laat zien wat de bijbel zegt en dat de bijbel veel meer logisch is dan sommige argumenten hier.
Dat je met mij niet wilt discusieren kan ik wel aan 1 kant begrijpen aan de andere kant weer niet. Ben je dan bang voor de bijbel?? Ik probeer zoveel mogelijk vanuit mijn eigen standpunt dat van de bijbel komt te argumenteren en discusieren. Tja als je al niet naar de bijbel wilt luisteren dan is het ook moeilijk discusieren met mij omdat ik niet veel ga bewegen omdat ik op de bijbel sta.
Mensen hebben ook een vrije wil. Maar God weet wat voor een keuzen jij gaat maken. Daarom zegt God ook dat wij als christenen zijn uitgekozen,uitverkorebn, voor zijn grote plan. Niet omdat God dat voor ons besloten heeft nee omdat wij dat besloten hebben voor God en God dat al weet van te voren.
Ik geloof niet dat we dus aan een rail zitten en geen 1ne kant op kunnen. Maar als je bv naar minority report gaan (beetje vreemde voorbeeld). Dan zie je ook dat hij de toekomst ziet en ook uiteindelijk dat doet. Hij kan het niet ontkomen (zeg maar) maar hij kiest er wel voor om uiteindelijk in die plaats te zijn wat hij had gezien dat zou gaan gebeuren.
En ja we zijn slaven van zonde zoals de bijbel zegt. Dat zal iedereen zijn totdat hij een keus maakt voor God en dus een nieuwe meester hebben. Jezus heeft ons dus gekocht van onze zonde en vor ons betaald aan het kruis. DUs wij hoeven niet meer te zondigen omdat Jezus dat al betaald heeft om het zo maar te zeggen. Daarom is hetmogelijk om niet meer homofiel te zijn nadat je bekeerd ben. Daarom is het ook zo dat je stopt met roken nadat je bekeerd ben. Daarom is het ook zo dat je niet meer aan jezelf hoeft te denken maar aan God door lief te zijn tegen andere mensen.
Het individuele verantwoordelijkheid?? God is 100% verantwoordelijk voor mijn redding. Ik heb niks in mijzelf dat mij kan redden. Het is God die ons eerst lief had en ons wilt kennen. Dit is het verschil met alle andere geloven. Wij als christenen zoeken God niet eerst. Nee God zoekt ons eerst. Wij hoeven alleen te antwoorden en erop te reageren. Maar misschien is dit niet wat je bedoelde.
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 22:09:
[...]
Ja, maar het zou helemaal te gek zijn indien we nu àlles uit de Bijbel zouden geloven! Het geocentrisme en heliocentrisme was toch wel helemaal verkeerd gegokt (dit zei de Middeleeuwse Kerk althans, ik weet niet of het in de Bijbel ook zo staat...)
Vele mensen hebben de bijbel mis bruikt. Kijk maar naar de katholieke die er nog steeds volop mis bruik van de bijbel maken (eigenlijk best ziekelijk). Mensen moorden,kruis tochten. Landen verover voor het geloof etc. Vele mensen misbruiken de bijbel om hun wil te krijgen. Maar dat betekend niet dat de bijbel er mee eens is en het betekend al helemaal niet dat die persoon gerechtvaardigd is alleen omdat hij Gods naam gebruikt en met de bijbel zwaait. Dat is mis bruik maken van Gods naam en dat is gewoon zonde.
Voor de rest is er nog niks bewezen dat tegen de bijbel in gaat. Er zijn juist honderden en honderden bewijzen dat de bijbel juist wel waar is maar daar kijkt niemand naar. Kijk maar naar alle voorspellingen in de oude testament. Die zijn allemaal 1 voor 1 uitgekomen in het nieuwe. Nu nog steeds worden er voorspellingen in openbaringen rustig uitgevoerd.
BV het oppakken van suddam. In de bijbel staat dat die gebied betere tijden tegemoet zal komen. De bijbel heeft voorspeld dat de joden weer bij elkaar zullen komen. Kijk maar na de Tweede Wereld oorlog wanneer iedereen de Joden weer een land gaven

. Kijk maar nu bouwen de Joden een tempel (er is al de hoeksteen heb ik gehoord) dat staat ook in openbaringen dat de Joden weer een tempel zouden bouwen. In de bijbel staat dat Israel geen koning meer zou hebben na de laatste koning in de oude testament. Sinds die tijd tot nu heeft Israel (joden) een koning gehad. De joden zijn nog steeds Gods uitgekozen volk en zie je ook weer dat Satan hun wilt vernietigen en gebruikt dus ook Hitler om de Joden uit te roeien.
Zo zijn er nog zoveel dingen in de bijbel dat gewoon de waarheid is. En je kan mij bv. niet vertellen waarom alleen mensen een bewustzijn hebben en de dieren niet. De bijbel legt dat mooi uit maar wetenschappers hebben geen idee waarom.
De canyon heeft aan 1 kant lagen met steen en de andere lant dezelfde lagen maar dan andersom. Niemand weet waarom alleen de bijbel geeft het antwoord daarop en dat is de vloed. Iig kan ik uren door gaan zo.
My faith is the substance of things of confident expectation, the evidence of things not seen.
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 09-03-2004 03:47
]