Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 15:03:
Misschien moet je niet te snel conclusies trekken over wat ik bedoel

Ik snap wat je hierboven bedoelt, maar toch vind ik dat iets tezeer neigen naar special pleading.
Je zou je oordeel over wat er werkelijk gebeurd is, af kunnen laten hangen van de percentages mensen die een auto gezien hebben (of een voetganger, of wat dan ook) ten opzichte van de percentages die dat niet gezien hebben. Een soort democratisch oordeel dus. Als er 5 mensen het fenomeen niet gezien hebben en 95 wel, zou je dat kunnen wijten aan het observatievermogen van die 5 mensen.
Dat is niet zo logisch als het lijkt. Als de politie in een straat vraagt of ze een ongeluk gezien hebben of een diefstal, dan zal vaak genoeg een ruime meerderheid zeggen niets gemerkt te hebben. De Criminaliteitscijfers zou men op die wijze drastisch kunnen laten dalen.
Laten we dus een simpel gegeven vooropstellen. Geen één verschijnsel wordt door alle leden van de mensheid ervaren, zelfs al is zij in de nabijheid of zelfs alom aanwezig. Als men aan randstadinwoners gaat vragen of zij luchtverontreiniging waarnemen zal een groot aantal van de mensen zeggen van niet. Vraagt men hetzelfde aan randstadbezoekers uit streken met schone lucht dan zal het resultaat geheel anders zijn. De aanwezigheid van een verschijnsel is 'an sich' dus een onvoldoende voorwaarde voor het waarnemen, met moet receptief zijn, dwz ontvankelijk zijn voor het verschijnsel.
Maar op het moment dat je het hebt over miljarden mensen die iets of wel of niet gezien hebben, leidt dat tot behoorlijk vreemde conclusies. Bovendien is er wat betreft geloof geen scherpe scheiding tussen mensen zonder godservaring en mensen met, zo ongeveer alle posities in het spectrum worden wel bezet, en bovendien migreren mensen constant tussen de twee uitersten. Kennelijk zien sommigen eerst wel een rode auto maar raken ze er later van overtuigd dat die niet bestaat, en omgekeerd. Voeg daar nog aan toe dat of mensen iets zien en wat ze dan zien, deels cultuur- en opvoedingsgebonden is, en je kan naar mijn mening geen zinnig oordeel meer vellen over wie er nu "gelijk" heeft.
Ik vind juist dat jij op een vreemde manier met twee maten meet. Verschijnselen die slechts door enkelen wordt waargenomen accepteer je heel gemakkelijk, maar een verschijnsel dat zo ongeveer universeel is voor de mensheid accepteer je niet omdat je er zelf niet voor ontvankelijk bent. Daarmee maak jezelf tot maat der dingen.
Wat ik met mijn voorbeeld duidelijk wilde maken, is dat de hele situatie mbt God in onze macroscopische, stoffelijke wereld volstrekt bizar en tegenintuitief zou zijn. En als je uitgaat van Christiaans argument dat verschillende vormen van waarneming equivalent zijn wat betreft hun betrouwbaarheid, betekent dit dat de door mij beschreven situatie feitelijk even bizar is als de situatie met betrekking tot geloof en het ervaren van God.
Nee, dat betekent het niet. Het betekent dat jou perceptie van de werkelijkheid sterk aan jouw eigen persoon en ervaringen is gebonden.
Ik denk dat de enige conclusie die je kan trekken is, dat er zeker iets gebeurd is, en dat wij mensen bovendien niet in staat zijn het achterliggende waar te nemen. Dit betekent dat we wat betreft de aard van dit achterliggende ook geen uitspraken kunnen doen zonder een deel van de mensheid van onze geloofsgemeenschap uit te sluiten. Met geloofsgemeenschap bedoel ik hier dat deel van de mensheid dat zich kan vinden in jouw idee.
Dat zijn drogredeneringen. Iemand die niet ontvankelijk voor liefde of pijn is, zou een zelfde redenering kunnen ophangen over deze verschijnselen. Als wetenschapper lijkt het mij buitengewoon interessant om uit te vinden waarom ervaringen van mens tot mens verschillen. Het lijkt mij niet logisch om a-priori er van uit te gaan dat het ontbreken van sensaties duidt op een beter waarnemingsvermogen. Wanneer de meerderheid van de bevolking in staat is tot het ervaren van bepaalde sensaties en een minderheid niet, dan is het logischer om dit als een gebrek aan te merken. Zo zal men kleurenblindheid ook niet direct associëren met verbeterd zien, ook al moet het voor een kleurenblinde volstrekt onbegrijpelijk zijn wat andere mensen met kleur bedoelen. Het is een aspect van de werkelijkheid dat voor hen verborgen blijft.
Als je stelt dat geloof een produkt is van een hersenkwab die de ervaring van God produceert, sluit je uit je geloofsgemeenschap iedereen die gelooft dat God een entiteit is buiten de hersenen. Als je stelt dat god diegene is zoals hij letterlijk in jouw bijbelvertaling omschreven wordt, sluit je iedereen buiten die die interpretatie niet letterlijk aanhangt. Als je stelt dat er 1 god is, omvat je een groot deel van de wereldbevolking maar sluit je nog steeds veel mensen uit. Zelfs als je, zoals jij (volgens mij hierboven bedoelt), God ziet als soort spirituele begeleider die je op het moreel rechte pad kan houden en zin geeft aan je leven, omvat je misschien wel percentueel een groot deel van de wereldbevolking maar sluit je nog steeds miljoenen, zoniet miljarden mensen buiten je geloofsgemeenschap. En dat vind ik in het licht van mijn betoog hierboven geen houdbare situatie, dat neigt nog steeds teveel naar special pleading.
Bestaat deze tegenstelling? Nee, deze tegenstelling bestaat alleen door jouw heel feitelijke voorstelling van het geloof. Mensen hebben een ervaring, die ervaring is voor hen zeer reëel. Zij zoeken daarvoor een uitleg en die uitleg zal verschillen. Dat is normaal, zelf bij zeer concrete verschijnselen als een auto-ongeluk gebeurt dat. Gaat men mensen vragen stellen over een minder concrete verschijnsel als liefde, dan zie je nog meer verschillen. Toch blijft de uitleg ook voor anderen herkenbaar. Zo herken ik bepaalde ervaringen van hangman heel goed, al hang ik daar zelf andere ideeën aan. Gelovigen hebben geen moment het idee dat andere gelovigen iets anders ervaren dan zij.
Hoe minder concreet je God definieert, hoe meer mensen je kan omvatten in je geloofsgemeenschap. In dit spectrum kan je iedere positie kiezen, maar geen van deze is naar mijn mening beter dan de andere.
Dat is geen uitvlucht maar inherent aan het het verschijnsel en daarin staat dit verschijnsel zeker niet alleen. Geef mij maar eens een concrete definitie van liefde, die alle aspecten van dit verschijnsel omvat.
Daar zijn wij het zeker over eens, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen mogelijk en "onbewijsbaar onmogelijk". Het eerste verwijst naar een eigenschap van het universum, het tweede naar een eigenschap van onze menselijke geest en waarnemingsvermogen. Daarom mag je deze conclusie niet trekken. De juiste conclusie zou moeten zijn dat wij nooit zeker kunnen weten dat God onmogelijk is. Net zoals wij dit van niets zeker kunnen weten, behalve van bepaalde wiskundige stellingen binnen een set axioma's.
Dit vind ik een kromme manier van redeneren. God is weliswaar niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk. Dit is hier op het forum al vele malen gesuggereerd. De onwaarschijnlijkheid vind zijn oorsprong maar in een ding namelijk: het eigen onvermogen om God te ervaren.
Als iemand mij rationeel wil overtuigen dat God onwaarschijnlijk is dan heb ik het volgende antwoord:
Als god onwaarschijnlijk is, dan betekent dat dat zijn waartschijnlijkheid onder de 50% ligt.
1) Hoe groot is volgens jou het waarschijnlijkheids% van God?
2) Geef mij een waterdicht bewijs dat de waarschijnlijkheid van God onder dit % ligt.
Ik daag je daar nu toe uit. Als je dat niet kunt, beschouw ik jou uitlatingen hierover als ongefundeerd van uit een wetenschappelijk standpunt. Vanuit een menselijk standpunt beschouw ik ze sowieso als ongerijmd omdat ik het opzettelijk misachten van de ervaringen van miljarden van medemensen als overdreven tegendraads beschouw.
Wat betreft de aap: Het fundamentele verschil is inderdaad voorstelbaarheid. Maar dat is dan ook de basis van al onze kennis en onze levens, en de basis onder het zo verfoeide scheermes van Ockham: Want wie garandeert ons dat wij ons niet allemaal in een soort matrix bevinden, of door aliens ontvoerd zijn, of in een grot zitten en slechts de vervormde schimmen van de buitenwereld zien, om eens een wat ouder voorbeeld aan te halen?
Het idee van de matrix zal ik nooit aanhalen, omdat ik het als een extreem idee beschouw. Het feit echter dat wij zelfs zulke extreme ideeën niet zomaar kunnen ontkrachten moet ons voorzichtig maken met aannames over onze werkelijkheid.
Juist omdat wij geëvolueerd zijn en ons bestaan sterk aan materie is gebonden, maakt het voor ons moeilijk om zaken te beoordelen die de materie ontstijgen. Liefde bestaat, een gedachte bestaat, een gevoel bestaat, bewustzijn bestaat. Men kan een werk van Shakespeare nooit verklaren door uitvoerige analyse van het papier en de inkt waarmee het is geschreven. Zo is het ook met ons bestaan. Onderzoek van onze stoffelijke oorsprong zal nooit de realiteit van mens kunnen verklaren. Pogingen om die aspecten van de realiteit die zich aan een verklaring lijken te ontrekken, af te doen als niet bestaand zijn onterecht. Wij moeten ook de beperkingen van onze geestelijke vermogens erkennen.
Tegen dit teleologisch godsbewijs kan ingebracht worden dat het idee dat wij in een met zorg vormgegeven schepping leven zelf een product is van het systeem waarin wij leven. Dat als het systeem, de wereld, anders was geweest, wij er nooit geweest waren om hem te aanschouwen, maar eventueel wel een andere, aan die wereld perfect aangepast organisme dat zich daarover verwondert

Ik zou dat eerder een psychologische dan een theologische benadering willen noemen.
In mijn zeer persoonlijke visie is God evenzeer een product van de mens, als de mens een product van God is. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat God geheel een product van de mens is. Slechts dat er een wisselwerking is. Dat komt doordat wij met ons bewustzijn, medeschepper zijn van deze wereld. Ik zie God als het totale bewustzijn dat de wereld in werking heeft gezet.
Naar mijn mening worden de grote tegenstellingen tussen gelovigen en ongelovigen niet veroorzaakt door onoverbrugbare grondvisies, maar door ongenuanceerd denken aan beide kanten en de onwil om zijn standpunt te nuanceren omdat men bang is daarmee van de rechte lijn of waarheid af te wijken. Echter de waarheid ligt altijd in het midden, zoals het spreekwoord zegt.
Laat ik nogmaals de visie van een Hindoe geven.
Elk begrip van God wat wij kunnen hebben, schiet te kort, dat is iets om altijd rekening mee te houden: God gaat ons begrip te boven. Velen zien Hem als een levend wezen, dit zien ze zo omdat zij zelf een levend wezen zijn. "God heeft ons geschapen naar Zijn evenbeeld" is een bekende zin.....ik vraag mij weleens af of het niet andersom is: Wij hebben God geschapen naar ons evenbeeld".
Wie zegt dat God is zoals wij Hem ons voorstellen? Is ons voorstellingsvermogen zo perfect en oneindig dat wij ons een beeld van Hem kunnen maken? Ik geloof het niet. We weten dat Hij de bron is van al het leven maar betekent dit dan ook gelijk dat Hij leeft, net zoals wij leven? Ik denk dat God ver boven het verschijnsel "leven" staat, Hij is dan wel de oorsprong van "leven" maar leeft zelf niet. Hij is het die het bestaansrecht geeft aan alles dat er is en ook aan alles wat er niet is.
Hij doet zelf niets, dat is aan de dynamiek van deze schepping; deze dynamiek bezie ik als karma. Karma pradhaan vishva kari raakhaa = deze schepping is gedaan met dynamiek (karma) als hoofdbestanddeel. De dynamiek is iets wat een hoofdrol speelt in deze schepping, hierdoor ontstaat er iets wonderbaarlijks: wij worden namelijk onze eigen oorzaak. Ons huidige leven is een vrucht van onze vorige levens, de karma verrichten wij zelf en daardoor creëren wij zelf onze toekomst. Alles wat ons overkomt hebben wij aan onszelf te danken; alles wat er met deze aarde gebeurt, ontspruit aan ons zelf.
Velen vragen zich af: "Als er een God bestaat, een oneindige bron van liefde, waarom is dan zoveel leed op deze wereld? Waarom leidt de helft van de bevolking honger? Waarom is er zoveel wanhoop?
Ik denk niet dat wij de antwoorden op zulke vragen bij God dienen te zoeken, maar bij onszelf. Uiteindelijk zijn wij het die hier leven, met een vrije wil. Het lijkt makkelijk om de verantwoordelijkheid van dit alles bij God te leggen; helaas ligt die daar niet. Wij doen hier onze handelingen en het gevolg daarvan is wat wij om ons heen zien. De vervuiling is een rechtstreeks gevolg voor het niet verantwoordelijk omgaan met moeder aarde, hier zijn wij schuld aan. De honger in de wereld is een rechtstreeks gevolg van onze hebzucht, ook hier zijn wij schuld aan.
Het is de dynamiek die zorgt voor het uiterlijk van de wereld en het zijn wij die de bal kaatsen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 04-01-2004 02:27
]