Christiaan schreef op 05 januari 2004 @ 21:50:
Ik geloof dat ik nu toch op stevige gronden heb beargumenteerd dat er meer dan voldoende reden is om aan te nemen dat empirie (want daar heb je het hier over) niet de beste bron van waarheden is?
Mijn argumentatie berust niet op het feit dat het empirisch is. Ik heb het over het feit dat we het er allemaal over eens zijn. Anders zou je nogal een kort cirkeltje zijn: het is empirisch, dus geldig, want empirisch.
of je bent je niet bewust van het feit dat we de wereld ook zeer goed met andere kenmethoden kunnen beschrijven.
Veruit het meeste in deze wereld kan je niet met andere kenmethoden beschrijven. Je moet
tenminste de fundamentele kenmethode die wij allen hanteren gebruiken. Zonder dat ga je snel dood.
Het argument dat de wetenschap zoveel kennis heeft opgeleverd en bovendien al een standaard is, is helemaal geen argument voor de juistheid van die wetenschap.
Dat argument heb ik ook nergens aangevoerd. Nogmaals: ik heb het niet over 'de wetenschap'. 'De wetenschap' is geen kenmethode. Ik heb het er niet over, dus waarom blijf jij de term gebruiken? Antwoord: omdat er een behoorlijke smet op de term rust. Mijn argumentatie is niet gebaseerd op de prestaties van de wetenschap. Tenminste, niet wetenschap zoals de term hier rondgeslingerd wordt. Ik noem de meest basale extrapolatie uit waarnemingen graag 'wetenschap', maar hoe de term hier gebruikt doet geen recht aan dat gebruik.
Alle kenmethoden beschrijven (hopelijk correct) een deel van de realiteit waarin wij ons begeven. Een kenmethode kan niet zijn eigen grenzen vaststellen en concluderen dat zij de volledige realiteit bestrijkt, dat is een ‘self-evident truth’. [..]
Zoals al geopperd; wellicht zijn er heel veel gebieden van de realiteit die we niet middels empirie kunnen kennen en misschien werkt God via die andere gebieden.
En misschien valt de hemel morgen naar beneden en gaan koeien vliegen. Je kan hier met allerlei subtiele filosofische argumenten aankomen die aantonen dat de fundamentele kenmethode niet onweerlegbaar en allesomvattend is, maar dat verandert niets aan het feit dat je de twee mogelijkheden in de eerste zin volledig uitsluit en ook nooit rekening met die mogelijkheid zal houden. Hoe hard het gevoel van iemand anders ook zegt dat koeien morgen gaan vliegen, je zal het uitsluiten. De argumenten die je hier aanvoert kan je tegen werkelijk elk argument aanvoeren, zo fundamenteel zijn ze. Dat soort argumenten maken discussien onmogelijk en ik vind dat telkens weer herhaalde "niets is zeker" behoorlijk funest voor de mogelijkheden van discussie. Niemand gedraagt zich naar dergelijke opvattingen, niemand houdt er ooit rekening mee.
Iedere claim dat de wereld alleen bestaat uit fysieke objecten aanname die getuigd van een stevig monisme. Wat brengt jou tot de stevige conclusie dat er niet meer ‘modes of reality’ zijn die hun respectievelijke ‘mode of inquiry’?
Wat brengt jou tot de conclusie dat die er wel zijn? Waarom is ken je jouw kenmethode meer waarde toe dan de fundamentele, door een botsende conclusie in het voordeel van je 'gevoel' te beslechten?
Iedereen die concludeert dat iedere willekeurige andere kenmethode onbetrouwbaar is bedient zichzelf van nietszeggende epistemische cirkelberedenaties.
Waar heb ik het over onbetrouwbaarheid gehad?
Ik krijg in deze discussie de hele tijd het idee dat het bij jou een of/of situatie is. Het is helemaal niet mijn bedoeling de empirische methode de grond in te stampen en te concluderen dat een andere kenmethode de enige juiste is. Een combinatie van kenmethoden lijkt mij de veiligste manier om een maximale hoeveelheid van de realiteit te leren kennen.
Nee, dat lijkt mij absoluut niet het geval. Wat jou gevoel je ook zegt, het zal nooit voor een ander aannemelijk zijn, zal nooit ergens een argument voor kunnen zijn in onze samenleving. Je ondergraaft hier de scheiding van kerk en staat.
Het zal best dat het gros van de westerlingen de wetenschappelijke methode heeft omarmt als de juiste methode.
Chinezen extrapoleren ook dat water bergafwaarts stroomt en de zon morgen weer opkomt. Dat heeft niets met 'Westerse wetenschap' te maken, hoewel het ook niet waar is dat alleen westerlingen 'de wetenschap' hebben omarmd.
Het kan ook best dat ik die methode zelf al sinds mijn kind-zijn gebruik. Dit argument helpt je echter niet verder, want het maakt geen enkele claim over de realiteit of kennis/waarheid in het algemeen.
Nee, ik vind wat er in de praktijk gebeurt ook wel genoeg. Dat hoogdravende gedoe over 'de waarheid' en 'we kunnen niets zeker weten' en 'maar misschien is er wel
meer'. Het gaat hier niet om fundamentele filosofische overwegingen, het gaat er hier om dat jou besluit om God een status in de realiteit of zelfs een eventueel bovennatuurlijke realiteit toe te kennen in strijd is met je overige dagelijkse handelen, terwijl er ook een oplossing is die volledig in je dagelijks handelen past.
Je argument is dit:
1. Je gebruikte als alleen kind de empirische methode
2. Je moet dan alleen dingen aannemen die middels die zintuigelijk ervaren zijn
3. Je hebt God niet zintuigelijk ervaren
4. Dus kun je niet in God geloven
Die laatste drie heb ik nergens beweerd. De laatste twee zou ik nooit kunnen beweren; dat zou volslagen idioot zijn. De tweede moet luiden:
anderen hoeven alleen dingen aan te nemen die
jij zintuiglijk ervaart en die zij dus ook zintuiglijk kunnen ervaren.
En ik heb ook eerder toegelicht dat mijn volledige en totale inconsequentie je niet verder helpt. Je doet daarmee helemaal geen claim over de realiteit, maar enkel over mij. Ik weet niet of je dit nu werkelijk als argument wilt gaan gebruiken.
Ik doe een claim over de invloed die de kennis die jou alternatieve kenmethode je brengt op de realiteit mag hebben. Dat gelovigen dan inconsequent zijn is een redelijk argument en gezien de scheiding van kerk en staat prima aanvaardbaar.
De natuur is ordelijk
Niet een argument, maar een aanname.
En dat de zon morgen weer op zal komen is ook een aanname? Op die basis valt geen discussie te voeren; je ontkent nu iets wat je weet, waar je je naar gedraagt en waar je geen moment aan twijfelt. Dit is voor ons effectief de realiteit, in alles wat we doen, of we het nu aannemen of niet. Het is geen aanname.
Laat me een citaat van Searle aanhalen; “hebben we tot op heden iets ontdekt in het universum dat geen fysiek deeltje of energieveld is?”. De conclusie zou kunnen zijn “nee” en daaruit zouden we concluderen dat er ook geen andere deeltjes zijn. Het probleem is alleen dat je daarmee impliciet aanneemt dat de wetenschap de gehele realiteit bestrijken kan.
Als er iets is dat effect heeft op ons, dan kan je dat meten. Zodra een verschijnsel onderdeel van de realiteit is, kan zij onderworpen worden aan onderzoek. En laat de natuur zich nu geordend tonen en laten heel veel verschijnselen nu logisch samen blijken te hangen en laat nou ook dat gevoel van je prima in te passen zijn in dat geheel. Alleen niet op de manier die jij wilt. Jij wilt je gevoel een hogere status geven. Dat is pas een kenmethode bevooroordelen.
Ditzelfde argument kunnen we vervangen met “hebben we tot op heden iets ontdekt in het universum dat niet ordelijk is?”. Het antwoord daarop is zelfs nog een twijfelachtig nee, want bij mijn weten is er zat in het universum dat niet ordelijk is (chaostheorie, QM, enz).
Chaostheorie komt voort uit een
wiskundig probleem: we kunnen de orde niet goed beschrijven, omdat zij uit teveel elementen bestaat. Zonder orde in de natuur zou de chaostheorie niets over de natuur kunnen zeggen. Wat er wanorderlijk is aan de QM in jou ogen is me een raadsel.
Ordelijk verdient zelf overigens een zeer forse definitie van jouw kant.
Wat je je er intuitief bij voorstelt is genoeg hoor. Dat stenen altijd omlaag vallen, dat de zon altijd weer opkomt, dat een mens altijd weer honger krijgt. De natuur is te beschrijven en te voorspellen. Zonder orde is geen voorspelling mogelijk.
‘Ordelijkheid’ is namelijk een term die jij toekent aan een eigenschap van de data die verzameld wordt door empirische methode, niet aan de objectieve realiteit! Jij hebt helemaal geen reden om aan te nemen dat de empirische methode de objectieve realiteit correct beschrijft en je hebt dus geen objectieve grond om te concluderen dat de natuur ordelijk is omdat de data die de empirische methode levert het label ‘ordelijk’ krijgt. Het is, om het simpeler te formuleren, mogelijk dat jij gewoon ziet wat je wil zien. Bovendien is ordelijkheid natuurlijk helemaal geen criterium voor juistheid.
Als de natuur geen orde had was er geen mens om die orde waar te nemen. Niets zou in elkaar blijven zitten. De enige reden dat onze hersenen de orde kunnen zien, is omdat ze erop aangepast zijn om die orde te herkennen. Omdat die orde er al is, is zij sturend in de evolutie geweest. De natuur definieert wat orde is, niet de mens. De orde is er ook zonder 'de empirische methode', hoewel ik dat een groot woord vind voor iets simpels als het feit dat de zon morgen weer opkomt. Normaalgesproken zou ik dat graag wetenschap noemen, maar met de manier waarop hier met 'wetenschap' wordt gesmeten alsof het een vies woord is, laat ik dat liever. Het is veel fundamenteler dan de luchtige manier waarop hier met de term 'wetenschap' wordt gegooid zou doen vermoeden.
Dat de natuur ordelijk is en dat de empirische kenmethode dus de enige juiste methode is is wederom een cirkelredenatie.
Ach, maar dat laatste heb ik ook nergens beweerd. Ik beweer alleen dat het de enige methode is waarmee je conclusies over de werkelijkheid kan trekken waarmee je ook andere mensen kan overtuigen of zelfs iets op kan leggen. De scheiding tussen kerk en staat is er gekomen en ik niet toekijken terwijl er denkbeelden verspreid worden die er uiteindelijk toe zullen leiden dat mensen zeggen "wat ik voel is net zo redelijk als wat de wetenschap te zeggen heeft, dus ik mag doen wat ik wil". Je hebt enkele belangrijke vragen van mij overgeslagen:
Christiaan:
Ik ben de eerste geweest die in deze discussie heeft gezegd dat ik mensen met psychische aandoeningen niet 'ziek' wil noemen omdat ik niet eens weet wat normaal is.
Confusion:
Maar ondertussen sluit je ze wel op. Waar rechtvaardig je dat mee?
Christiaan:
Als een moordenaar moord uit een gevoel dan is dat gevoel zonder meer waar, maar dat maakt het het handelen dat daaruit volgt nog niet goed. Dat zeg ik toch ook nergens?
Confusion:
Je impliceert wel degelijk dat gevoel een rechtvaardiging is. Of ga jij nu toch beoordelen of andermans gevoel wel of niet zijn overtuiging rechtvaardigt? Maar ik mag jouw gevoel op geen enkele wijze bekritiseren, want dat kan per definitie niet?
Je moet ook in OPEs geloven omdat jij die voelt
Ik heb nergens ooit beweerd dat jij een OPE voelt.
Bovendien kun je de plausibiliteit van jouw hypothese toetsen. Het bestaan van een onzichtbare roze olifant die onzichtbaar is en die op je zit en je schijnbaar niet verdrukt lijkt a priori onwaarschijnlijk. Men kan echter argumenten formuleren die het a priori plausibeler maken dat er een ‘groter maker’ van dit universum is. Ook de lange geschiedenis, waarin mensen in God hebben gegloofd, of de vele documenten die van zijn bestaan getuigen kunnen meegewogen worden. De vergelijking van God met een roze olifant is daarom niet terecht.
Ik ben het volledig oneens met deze bewering. Er bestaat geen argument die het plausibel maakt dat er een 'grote maker' is. De lange geschiedenis en de vele documenten zijn prima op een andere manier te verklaren dan door een hogere macht te postuleren. Alles rondom religie is prima vanuit culturele en psychologische overwegingen te verklaren. En vanuit evolutionaire overwegingen.
Jouw conclusie omtrent God
[..]
Er is geen andere status die je kunt aannemen,
Een andere status dan wat? Ik heb geen idee wat je hier bedoelt. Laat ik hier nogmaals benadrukken dat ik dit niet als argument tegen het bestaan "God"
voor jou beschouw, maar dat ik enkel zeg dat het vanuit de fundamentele kenmethode de juiste conclusie zou zijn. En dat er dus een conflict is. En dat je daarom het bestaan van God vaststellen zoals jij dat doet verder geen enkele invloed op de realiteit van anderen mag hebben.
en je kunt niet concluderen dat God niet bestaat omdat daar geen bewijs voor is. De empirische kenmethode is alleen geschikt tot het leveren van positief bewijs
Absoluut niet. De empirische methode is juist geschikt voor falsificatie. Je kan een theorie definitief logisch verwerpen. Je kan nooit een theorie definitief logisch bevestigen.
Je mag het dus zo mooi verwoorden als je wilt, in simpel nederlands zeg je niet meer dan: ‘ik weet het niet’.
Dus dat zeg jij ook als iemand vraagt of Saddam Hussein inmiddels gearresteerd is?
1. [..] over een onbekend deel van de realiteit
Met het postuleren van het bestaan van 'een onbekend deel van de realiteit', kan je alles aantonen wat los en vast zit. Dat is niet acceptabel.
2. De empirische kenmethode kan zijn eigen betrouwbaarheid niet vaststellen
Argument 1 :
4. De betrouwbaarheid van de empirische kenmethode staat niet vast (aanname 2)
Nu zeg je dat jij dat aanneemt, terwijl je eerder beweerde dat ik de betrouwbaarheid van die methode aanneem.
De derde aanname is wel belangrijk. Ik veronderstel (zoals bij God) dat er geen sprake is van een conflict tussen kennis afkomstig uit diverse kenmethoden. Een praktisch voorbeeld zou zijn dat de logische wetten die zeggen dat een object maar op één plek kan zijn in strijd is met de empirische observatie dat dat op QM-niveau wel kan.
Er bestaat niet zo'n "logische wet". Je kan van alles veronderstellen, maar mijn punt is nu juist dat die veronderstelling niet klopt. Ik vind 'veronderstelling' nogal wat zwakker klinken dan wat je verder verkondigt.
Bij de God-kwestie is er geen sprake van een conflict tussen kenmethoden, want alleen de intuitie levert positief bewijs.
En de fundamentele kenmethode negatief bewijs. Geen enkele bevestiging van de hypothese 'God bestaat'. Dus: hypothese verworpen.
A: Valt de naburige stam ons aan?
B: Nee, er is niemand te zien.
A: Mooi, dan kunnen we veilig koken.