Je hoeft God ook niet te danken in die zin dat hij het allemaal mogelijk heeft gemaakt. Wat je wel kunt doen is gewoon dankbaar zijn. Niet zozeer omdat hij verantwoordelijk is - want dat ben jij zelf. Dankbaarheid is de mooiste eigenschap van de mens. Mensen die dankbaar zijn zijn mensen die genieten van het leven en begrijpen dat wat ze hebben er niet zomaar is.MaDLiVe schreef op 07 januari 2004 @ 21:17:
Waarom zou er iemand zijn die verlangt dat god niet bestaat? Het zou toch mooi zijn als god bestaat dan zou hij zijn goedheid kunnen bewijzen tegenover ons, er zijn zat mensen die dat verdient hebben. Dat ik goed ben terecht gekomen weiger ik aan een hogere macht toe te schrijven die eer gun ik god niet, niets was er, alles kwam er door hard werken door mij en de mensen waarmee ik samenleef. Dat komt omdat de dokter goed zijn best heeft gedaan op school. Mijn vrienden mij willen steunen. Dat heeft niets te maken met god.
God doet niet zijn best. De ongelovigen doen hun best zich te verbergen tegenover God.Waarom doet god zo zijn best tegenover de ongelovigen om zijn bestaan te verbergen?
Ik geloof niet dat God tot mensen komt in een manier die direct zichtbaar is. Meer dan een gevoel is het niet. Verwacht geen stem, geen tastbaar iets. Ik krijg ook nooit een stem die ik hoor. Wat ik wel krijg is een stem in mijn gedachten met wie ik, zeker als ik rustig ben (dus niet afgeleid), goede gesprekken kan voeren. Is het mijn geweten, mijn onderbewustzijn of God? Ik geloof dat het de laatste is, alhoewel het niet altijd eenvoudig is te onderscheiden wanneer ik het ben en wanneer God het is. Die stem zegt lang niet altijd dingen die ik wil horen en soms verbazen haar conclusies me op de momenten dat ik ze in gedachten uitspreek. Je moet je niet voorstellen dat die stem een eigen klank heeft. Het is een gevoel dat zegt dat de stem van iemand anders komt dan mijzelf. Niet alleen om wat zij mij verteld (en hoe wijs wat zij zegt soms is) maar ook omdat de stem van heel ver weg komt. Alsof het zonnestralen zijn die door een wolkendek breken.Nee, als god bestaat voor mij dan had hij zich moeten tonen tegenover mij, ik tel immers net zo goed mee als elk ander mens waaraan hij zich wel heeft getoont in welke vorm dan ook. Ik heb het vaak geprobeert maar heb nooit respons gekregen van de andere kant.
Een geloof begint denk ik met een bepaalde mate van vertrouwen. Iemand die skeptisch staat tegenover God zal nooit over de gedachte kunnen stappen dat hij het zelf is die spreekt - en zo krijgt die stem nooit de kans om meer te zeggen dan wat jij kan zeggen. Wat jij in je post schrijft herken ik goed, want ook ik heb moeite mijzelf open te stellen voor God. Het zeggen en het doen zijn twee andere dingen. Daarom is deze discussie over God zo zinloos, want het verstand kan nooit bij God komen. Communiceren met God is een vreemde aangelegenheid en zelfs mensen die er hun hele leven aan wijden, zoals zusters in een klooster, vinden het moeilijk. God spreekt vooral in gedachten, niet in taal. Hij gebruikt beelden en gevoelens. Soms gebruikt hij gebeurtenissen. Misschien spreekt God wel via deze post tegen je. Hij kan je wel de mensen laten ontmoeten die je nodig hebt. Wees eens attent op wat er in je leven gebeurd nadat je deze vraag zo duidelijk hebt geplaatst. Probeer eens te zoeken naar tekens of dingen die je vraag kunnen beantwoorden. Wees niet bang voor psychologische biases en attributiefouten, maar vertrouw er op.
Dat is een goede vraag waar ik geen antwoord op kan geven. Je zou het God kunnen vragen of ik kan proberen te zeggen wat ik denk (misschien wel het stemmetje in mij dat dit verteld). God is hier niet om de mens te sturen. Hij heeft ons een wil gegeven om goed en kwaad te doen. Goed en kwaad is echter niet meer dan een subjectieve toekenning aan een daad. De mens is een schepper, net als God, en heeft dezelfde vermogens in zich. Als deze wereld perfect was was er ook geen mogelijkheid meer tot het scheppen en zou de queste van de mens ten einde komen. Indien dit idee je aanspreekt moet je eens kijken naar 'Een ongewoon gesprek met God'. Het is een boek dat vooral mensen die niets van het christelijk geloof en haar stijfheid moeten hebben maar die wel graag een God willen leren kennen die zich persoonlijk tegen je richt. In dit boek spreekt God in een dialoog met de auteur met hem en met jou. Het heeft mijn visie sterk veranderd en ik geloof zeker dat die auteur grotendeels op basis van dezelfde stem als die ik soms hoor iets heeft geschreven. Dit boek was voor mij een 'thuiskomen'.Wie is god om te bepalen dat ik mag leven en dat de kinderen in Afrika nodeloos moeten lijden en vroegtijdig sterven aan AIDS waar ze niets in te zeggen hadden. Wat is de grotere betekenis achter het laten leven van een moordenaar die kinderen op brute wijze afmaakt. Wat is de mogelijke boodschap daarachter? Het excuus dat god het zal wel weten accepteer ik niet, zeg dan dat je gewoon niet weet waarom dat zo is en dat je het eigelijk ook verachtelijk vindt. Waarom hoort god ons aan (ervanuitgaande dat hij werkelijk naar mij luistert) maar verhoord hij slechts selectief onze gebeden.
Ik vraag me af hoeveel atheisten die dit lezen zich afvragen hoe achterlijk ik wel niet ben door iets onbeargumenteerts als dit te schrijven
[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 08-01-2004 01:30 ]