Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 126.243 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:24

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:00

Proton_

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog

Het doel van dit topic is om een bron te zijn voor en discussie te bieden over het strijdverloop en de gewapende strijd in de Rusland Oekraïne oorlog.

Het topic is daarom vooral bedoeld voor mensen die deze strijd zelf op de voet willen volgen.

Om de strijd ook in zijn totaliteit te kunnen behandelen vervalt de beperking van de landsgrenzen. Zo is het beter mogelijk om alle aspecten van de strijd mee te nemen. In deze gewapende strijd zien we niet alleen de activiteiten van de officiële strijdkrachten, maar ook die van verzetsgroepen. Edit 7 Augustus 2024: Die strijd kan dus zowel op internationaal erkend Oekraïens en Russisch grondgebied plaatsvinden.

Wapendiscussie
Ook de wapendiscussie willen we in beperkte mate in het topic laten gebeuren, ze heeft vaak veel samenhang met de gekozen tactiek. Wel wil de moderatie voorkomen dat ze uit de rails gaat. Moderatie kan posts verwijderen wanneer:
  • De discussie zich herhaald en in kringetjes gaat.
  • De discussie even terug al uitgebreid is gevoerd.
  • Post niets toevoegen aan wat al eerder is gezegd.
Offtopic
Om de focus zoveel mogelijk op de strijd zelf te houden worden andere Rusland Oekraïne gerelateerde onderwerpen verder buiten dit topic gehouden. We hebben het dan vooral over de maatschappelijke gevolgen voor de Russische en de Oekraïense samenleving en de impact van het conflict op de internationale gemeenschap. Drie andere topics gaan die onderwerpen voor een groot deel afdekken:

Topicbeleid

Dit topic gaat hard. Door de vele posts staat er veel druk op, en dat is niet altijd goed voor de sfeer in het topic. Met deze kennis hebben we besloten wat meer te letten op hoe relevant en ontopic posts zijn. Bedenk daarom alsjeblieft of jouw post relevant is voor dit topic.

Behandeling offtopic posts
Er is in de afgelopen maanden veel verplaatst. Dit heeft veel tijd gekost. Dit moet stoppen.

Het topic is nu duidelijker afgebakend tot de gewapende strijd. Hiermee creëren we een comfort zone om de gewapende strijd goed te behandelen. Daar staat tegenover dat we strakker gaan sturen op ontopic.

We willen gaan kijken hoe het gaat, maar offtopic posts worden voortaan eerder uit het topic verwijderd, ook als ze in een ander topic nog toegevoegde waarde hadden gehad.

Filteren op nieuwsfeiten
Om de lezers van nieuwe feiten met bijbehorende bronnen tegemoet te komen worden deze posts gepind. Zo kunnen deze gebruikers filteren op nieuwe feitelijkheden.

Diegenen die ook de achterliggende discussie van deze nieuwe informatie willen lezen worden uitgenodigd naar het ongefilterde topic te kijken.

Waar hoort mijn bericht?

De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic niet geschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en is zelf verstorend voor het topic. Post een inhoudelijk discussie in een van de achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst.

Berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front
Het Cherson front
Het Donbass front
Het Koersk front
Het Kyiv front
Het noord Loegansk front
Zaporizhzhia front + de Krim

Geopolitieke verhoudingen met Rusland:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
De situatie binnen Rusland

Sancties tegen Rusland en hun impact:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

Gewapende stijd:
Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen
Oekraïens verzet - Kansen en risico's
Nucleaire dreiging Rusland

Historische context:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is
Retrospectief: Het Oekraïne referendum

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Bovenstaande lijst is afgeleid uit onze topic wegwijzer, breng daar ook eens een bezoekje aan:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels

We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment wordt gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com of https://deepstatemap.live/en
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
Overzicht verliezen over de tijd heen: https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU_SbPiDMQ4_MnVvYH6u-xiB1Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEKbO8smO4fHYNYmLPhSL0PD.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:50

Snow_King

Konijn is stoer!

Laatste dagen veel personeel en redelijk weinig voertuigen lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Dat viel mij de afgelopen dagen ook al op, maar dat kan (met nadruk kan) verklaarbaar zijn door 'het modderseizoen', waardoor het lastig is om gemechaniseerde aanvallen door de velden uit te voeren. Daarmee kun je tevens een verklaring hebben waarom het aantal uitgeschakeld personeel zo door het dak aan het gaan is. Naast dat er links en rechts sowieso offensieven bezig zijn (o.a. Kursk - Noord Koreanen).

Wel een hele dikke disclaimer: ik heb weinig gelet op de weersomstandigheden en heb er de laatste tijd ook weinig over gehoord. Maar dat we in die periode van het jaar zitten, is wel een feit.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9B_G7Jz5pM42FYDdiPmLRVi1YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dZBS71K6zdYLb3U0ZMamF12.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
*knip* Voortaan specutlatie achterwege laten, voegt niets toe zo.

[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 02-12-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Same story. Weinig armor, maar echt heel veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Scholtz vandaag op bezoek in Kyiv:
On Monday, December 2, German Chancellor Olaf Scholz arrived in Kyiv on an unannounced visit.

As noted, in Kyiv, Scholz is to meet with President Volodymyr Zelensky and announce further arms supplies worth 650 million euros.
Ze zullen wel veel te bespreken hebben.
Hopelijk nog meer samenwerkingsverbanden tussen de Duitse defensie industrie en de Oekrainse.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 02-12-2024 08:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:35
Freakertje schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:15:
Dat viel mij de afgelopen dagen ook al op, maar dat kan (met nadruk kan) verklaarbaar zijn door 'het modderseizoen', waardoor het lastig is om gemechaniseerde aanvallen door de velden uit te voeren. Daarmee kun je tevens een verklaring hebben waarom het aantal uitgeschakeld personeel zo door het dak aan het gaan is. Naast dat er links en rechts sowieso offensieven bezig zijn (o.a. Kursk - Noord Koreanen).

Wel een hele dikke disclaimer: ik heb weinig gelet op de weersomstandigheden en heb er de laatste tijd ook weinig over gehoord. Maar dat we in die periode van het jaar zitten, is wel een feit.
Ik denk niet dat het weer of seizoen hier het verschil maakt. Plaatje van de verliezen sinds februari 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcKMF1e5WB7xW4g8ddtkK_s0hwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ncWo2qDYE2y6OVqpUM3peftD.png?f=user_large

Of, vanaf 1 januari dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrVjk_yVhtfS_phQsHZsx2izlKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J1g6j0XbzuCKiXO10anj2ueZ.png?f=user_large
...er zit een golfbeweging in, maar je ziet het wel duidelijk oplopen gedurende het jaar. Lijkt mij niet een seizoenseffect.

(bron: https://lookerstudio.goog..._c5qlea6e4c?s=rMOfNWpFEGk)

[ Voor 19% gewijzigd door vanaalten op 02-12-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:50
nextware schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:54:
[...]

Dit jaar nog naar de 800k personeel ?
Memorial is inmiddels verboden enzo, maar je vraagt je af wanneer dit getal 'te groot wordt'. Een strookje Oekraine is nu neit bepaald een wereldoorlog, maar ze zitten voor het over is over een miljoen doden en gewonden. Ook mentaal vergiftigde Russen moeten daar eens een keer grote vraagtekens bij zetten. Zou je denken. Of hopen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:31

servies

Veni Vidi Servici

Brent schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:59:
[...]

Memorial is inmiddels verboden enzo, maar je vraagt je af wanneer dit getal 'te groot wordt'. Een strookje Oekraine is nu neit bepaald een wereldoorlog, maar ze zitten voor het over is over een miljoen doden en gewonden. Ook mentaal vergiftigde Russen moeten daar eens een keer grote vraagtekens bij zetten. Zou je denken. Of hopen.
Vergeet het maar. Ook heel veel Duitsers kwamen pas tot besef toen ze "bevrijd" waren door de geallieerden. En de beïnvloeding is nu nog veel erger...
Het stopt pas wanneer ook in Moskou en dat soort gebieden, iedereen wel een flink aantal gesneuvelden/"vermisten" kent en waarvan de nabestaanden dan uiteindelijk niks hebben gekregen omdat het contract zogenaamd niet is vervuld...
De enige oplossing is dus Ukraïne tot de tanden toe bewapenen en alle Russische militairen in Ukraïne uit laten roeien...
Zolang de Russische bevolking niet massaal in opstand komt, stopt dit niet... Helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

vanaalten schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:01:
[...]

Ik denk niet dat het weer of seizoen hier het verschil maakt. Plaatje van de verliezen sinds februari 2022:
[Afbeelding]

Of, vanaf 1 januari dit jaar:
[Afbeelding]
...er zit een golfbeweging in, maar je ziet het wel duidelijk oplopen gedurende het jaar. Lijkt mij niet een seizoenseffect.

(bron: https://lookerstudio.goog..._c5qlea6e4c?s=rMOfNWpFEGk)
Houd er rekening mee dat je met een grafiek wel een punt kunt maken, maar het lang niet alles zegt. Je hebt gelijk dat jouw grafieken zeggen dat er een opgaande trend is, ongeacht het seizoen. Je kunt daarin wel de start van offensieven aangeven, dan zie je opeens een duidelijke piek.

Gaandeweg de tijd hebben de Russen steeds minder geharde troepen en maakten ze meer en meer gebruik van 'gelukszoekers' en ander volk, zoals nu de Noord Koreanen die het zacht gezegd niet makkelijke hebben. Dat is een variabele die OOK in jouw grafiek zit.
Verder heeft Rusland steeds minder (state of the art) gemechaniseerd spul voorhanden. Dat maakt dat er nu bijvoorbeeld aanvallen op motoren en 'Chinese golfkarretjes' worden uitgevoerd. Aangezien die 'net iets' minder bescherming bieden, zorgt dat ook voor meer slachtoffers. Dat is een variabele die OOK in jouw grafiek zit.
En zo zijn er nog wel wat variabelen die ook in jouw grafiek zitten. Oekraïne die steeds beter wordt met UAV's, betere verdediging, grotere frontlinie (waar actief gevochten wordt), etc. etc. Allemaal zaken die zorgen voor de opgaande lijn.

Wat we nu al een aantal dagen zien, is dat er relatief weinig rollen materieel gesloopt wordt en relatief veel personen. Stellen op basis van een grafiek die vele variabelen kent, dat het weer geen enkele invloed heeft... Ik durf dat niet aan. Zeker niet, omdat jouw grafiek alleen de infanterie in ogenschouw neemt en niet, wat ik er als combinatie bij gaf, ook het rollende materieel. Die combinatie is juist wat er nu een redelijk aantal dagen al opvallend is.
En ook zeker niet, omdat jouw grafiek de variabele 'het weer' ook niet laat zien. Daarmee gaat jouw uitspraak ook wat mank. Een grafiek erbij die laat zien wanneer het modderseizoen is zou jouw punt misschien al iets sterker kunnen maken.

Maar ik krijg nu ook signalen dat het offensief in Kursk niet helemaal goed loopt, dat daar het rollend materieel wat 'op' is en dat er nu pure infanterie aanvallen worden ingezet. Vooral aan de westzijde. Dat kan ook een verklaring zijn van op zijn minst een deel van deze cijfers.

Uiteindelijk zullen we wel nooit de exacte oorzaak weten. En ik weet het, mijn bewering van het modderseizoen is ook zeker niet als feit te gebruiken. Maar dit zijn een aantal mogelijk logische verklaringen van dit moment als je gaat zoeken naar het waarom van de huidige cijfers.

En als iemand iets meer informatie heeft over de huidige weers- / modderomstandigheden, dan is dat uiteraard van harte welkom. Ik heb het tot op heden nog niet voorbij zien komen.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 15:49
In de aflevering van Veldheren van 28 nov (#78 @12:00) kwam het onderwerp van de oplopende verliezen ook even aan bod.
De analyse die Mart de Kruif gaf was dat het lijkt alsof de verkiezing van Trump zijn schaduw vooruit werpt.

Er wordt al een tijd gesproken over de deal die Trump wel even zou maken. Inmiddels is Keith Kellogg als benoemd als speciaal gezant voor Oekraine/Rusland. Een vertrouweling van Trump met enige historie. Hij heeft een tijdje gelden al een plan ingediend die aan de basis van deze deal zou moeten liggen.
Essentie van dat plan is dat dat de huidige bezette gebieden als uitgangspunt zouden moeten gelden voor deze wapenstilstand.

Als je de intensivering van de afgelopen tijd hier tegenaan houdt lijkt het alsof er nog extra 'gas' gegeven wordt om nog zoveel mogelijk terrein te winnen, voordat Trump aan de macht komt. Hierbij zouden hogere verliezen kunnen worden geaccepteerd omdat er een tijd van recuperatie en herstel aan zit te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Biden admin heeft blijkbaar nog een request gedaan voor een laatste lading funding en restocking fee:

PSN

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het is weer eens tijd voor een interview met een frontsoldaat. Andrii Kobalii zit al bijna drie jaar aan het front en was recent drie dagen in Amsterdam om zijn boek Mens blijven aan het front voor te stellen.

Waar vecht deze man voor?
Hoe blijf je mens als je al bijna drie jaar aan het front in Oekraïne vecht en hoe moet deze oorlog aflopen? “Belangrijk is dat er een vrij en democratisch Oekraïne overblijft. Dat is voor mij een overwinning.”
Hij vertelt over de eerste dag:
Wanneer Rusland op 24 februari 2022 Oekraïne binnenvalt, twijfelt Andrii Kobaliia geen moment. Hij is dan 24, werkt als journalist voor de openbare omroep, geeft les en heeft net een vriendin. Een dag later meldt hij zich bij het leger. “De dag voor de invasie was ik op een feestje. Het was bijna 2 uur ’s nachts toen ik thuiskwam. Ik had absoluut niet gedacht dat het Russische leger massaal zou binnenvallen. Het was dus een grote shock toen dat enkele uren later wel gebeurde.”

Over die ingrijpende beslissing moest hij geen seconde nadenken. “Het was misschien een vorm van zelfverdediging. Voor ons, Oekraïners, is vrijheid haast een religie. Dat gevoel zit diep in elk van ons. In de acht jaar dat ik in Kiev woonde, voelde ik de vrijheid in elke straat. Daarom twijfelde ik geen moment: ik wilde mijn levenswijze beschermen. Ik kon me absoluut niet voorstellen dat er weldra Russische militairen door Kiev zouden lopen. Wij zijn dan wel een Slavisch broedervolk, maar we zijn tegelijk helemaal anders. Voor hen is vrijheid minder belangrijk. Voor mij was het meteen helder: als Rusland Oekraïne zou veroveren, was er geen plaats meer voor mij.”
Deze soldaat is overigens niet geïnteresseerd in de Donbas:
De keuze om te gaan vechten was een existentiële én pragmatische keuze. “Er werd al sinds 2014 gevochten in het oosten van Oekraïne, maar ik zag dat niet als mijn oorlog. De Donbas interesseert me eerlijk gezegd geen barst. Ik was er een paar keer geweest, maar had er geen vrienden. Maar toen Kiev in het vizier kwam, stond er echt iets op het spel. Natuurlijk had ik kunnen vluchten, maar wie zou ik dan geworden zijn?” De oorlog gaf zelfs zin aan zijn leven, schrijft hij. “Ik was op zoek naar mijn plaats in het leven. Natuurlijk had ik best een goede job, maar tijdens de coronacrisis voelde ik dat ik meer wilde. Toen de invasie begon, wist ik meteen dat ik daar een rol te spelen had. Mijn gepieker over de zin van het leven hield meteen op.”
Hij heeft onder andere in Slovjansk gevochten en weet wat angst is:
“Natuurlijk was ik bang toen ik de eerste keer naar het front werd gestuurd”, zegt Kobaliia. “Ik wilde geen domme dood sterven. Ik wilde niet door Russisch artillerievuur geraakt worden terwijl ik een greppel aan het graven was. Veel soldaten van mijn compagnie zijn in de eerste maanden van de oorlog op die manier gestorven of gewond geraakt. Bij mij is het niet gebeurd. Misschien had ik gewoon veel geluk.”

Maar de echte angst kwam enkele maanden later. “In de zomer van 2022 werd ik richting Slovjansk gestuurd. Daar werd zwaar gevochten. In het dorpje Krasnopillja werden we onder vuur genomen, terwijl we in een kelder schuilden. Mortieren. Raketten. Helikopters. In één dag telden we 356 ontploffingen. Voor de eerste keer voelde ik een verlammende angst. Ik had nooit gedacht dat een mens zoveel angst kan voelen. Eigenlijk stop je mens te zijn. Je wordt een beest.”
Die angst zakt zakt uiteindelijk een beetje weg:
Maar na drie dagen ebde de angst weg. “Ik leerde om het verschil in klank te horen tussen onze artillerie en die van de Russen, waardoor ik me nog maar de helft van de tijd zorgen moest maken. Plots voelde ik weer controle. Het leek alsof ik begreep hoe een oorlog in elkaar zit. Ik voelde me niet langer een prooi. Dat gevoel van ervaring en controle is niet meer weggegaan.”
Over zijn vrienden die niet meevechten:
Hij voelt ook geen boosheid over vrienden die niet willen vechten. “De meesten helpen me op een andere manier. Ze zamelen geld in voor mijn drones. Maar als ik in Kiev een gespierde gast zie rondlopen, vraag ik me wel af waarom hij niet meevecht. Een machinegeweer zou hem niet slecht staan. Maar ik heb niet de gewoonte om mensen te zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Ik ken hun specifieke situatie niet. Ik kan hen veroordelen, maar hoe helpt het mij en de oorlog verder? Ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf en de 26 soldaten aan wie ik leiding geef. Ik focus me alleen op wat ik zelf kan doen en veranderen. Natuurlijk maken mensen die angst hebben het niet makkelijker voor Oekraïne. We hebben een ontzettend tekort aan infanteriesoldaten. Maar opnieuw: dat is niet mijn verantwoordelijkheid.”
Hij maakt zich ook druk over onbekwame commandanten:
Waar hij zich wel over opwindt, zijn slechte en onbekwame commandanten. “Die heb je in elk leger, dus ook in het Oekraïense. Vaak zijn ze opgeleid in de Sovjettijd. Zij zijn verantwoordelijk voor de vele deserties. Sommige deserteurs keren wel terug als ze de kans krijgen naar een brigade te gaan die wél goed geleid wordt, waar de commandanten je niet zien als kanonnenvoer. Deze brigades zijn gegeerd en dat is goed. De komende maanden moet het makkelijker worden om je overplaatsing aan te vragen naar zo’n brigade. Dat wordt een bijzonder interessant experiment, want het zal aangeven welke commandanten hun werk goed doen en het zal ons leger alleen maar beter maken.”
Hij is tevens van mening dat soldaten een einddatum moeten krijgen:
Het wordt ook hoog tijd dat elke soldaat een einddatum krijgt voor zijn dienst. “In Oekraïne wordt vaak de grap gemaakt dat je het leger op drie manieren kunt verlaten: dood, gewond of als deserteur. Dat moet veranderen. De vrijwilligers van het eerste uur zijn nog altijd aan het vechten en het is nog altijd niet duidelijk wanneer onze dienst eindigt. We kunnen toch niet blijven vechten tot de oorlog stopt? De regering moet eindelijk eens duidelijkheid scheppen.”
Ook hij ziet de komst van Trump niet per se als een slecht teken:
De oorlog winnen wordt hoe langer hoe moeilijker. Daar maakt Kobaliia geen geheim van. “We kunnen geen jaren meer blijven vechten. Daarvoor zou het leger fundamenteel hervormd moeten worden.” Maar hij begrijpt ook niet dat de Verenigde Staten niet sneller meer wapens leveren. “De magazijnen liggen vol oud materieel. Geef het ons.” De komst van Trump vindt hij niet noodzakelijk slecht nieuws. “Met Harris als president zou het bureaucratische getreuzel gewoon doorgaan. De Democraten lijken bang van Poetin. Ik begrijp dat niet. Je moet je vijand kennen, maar je mag er nooit bang van zijn. Het helpt je niet in een oorlog.”
Wat is er realistisch volgens hem?
Met de terugkeer van Trump kan er misschien iets bewegen. Trump is onvoorspelbaar. Maar Kobaliia waarschuwt voor overtrokken optimisme. “Het hangt er maar van af welk soort vredesakkoord mogelijk is. Al het terrein terugwinnen, zal op dit moment niet lukken. Politici moeten stoppen onrealistische beloftes te maken. Belangrijk is dat er een vrij en democratisch Oekraïne overblijft. Dat is voor mij een overwinning en ik ben er vrij zeker van dat het ons zal lukken.”
Als afsluiter moet hij erkennen dat het steeds lastiger wordt om zijn ziel te bewaren:
Volgende week vertrekt hij opnieuw naar het front. In de Donbas stuurt hij een drone-eenheid aan. “Het is er iets veiliger, maar het blijft een positie in de vuurlijn. Natuurlijk kan ik sneuvelen. Daarom heb ik nu eindelijk beslist dat ik ermee wil stoppen. In juli zat mijn bataljon dicht bij Pokrovsk, de stad die Russen absoluut willen veroveren. In drie pick-ups moesten we ontzet worden. Alleen mijn wagen kwam er ongeschonden uit. Uit pure adrenaline hebben we nadien onze kalasjnikovs leeggeschoten in de lucht. Het heeft me aan het denken gezet. Het wordt elke dag zwaarder om mijn ziel te bewaren. Drie jaar aan het front is echt het maximum.”
Deze soldaat vecht voor een vrij en democratisch Oekraïne, maar kan er prima mee leven als dat een Oekraïne zonder Donbas is.

March of the Eagles

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJIf0bNbvwvGXsyheo9w2oJkDGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/819KBDicJgB9tDOWtmoRI1kG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

29-11-2024: 2030
12-11-2024: 1950
02-12-2024: 1790
03-12-2024: 1780

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
Fraggert schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:16:
29-11-2024: 2030
12-11-2024: 1950
02-12-2024: 1790
03-12-2024: 1780
Ferme cijfers. Ik hoop zo ontzettend dat dit niet lijdt tot meer ook meer slachtoffers aan Oekrainse zijde.

Het valt wel steeds meer op dat de cijfers qua kapotte materiaal in mindere mate meestijgt, dat is wel positief. Zou dat betekenen dat er meer meatwaves zijn + ondergoed die te nat is voor zwaar materieel?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54

Kheos

FP ProMod
PASware schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:41:
[...]

Ferme cijfers. Ik hoop zo ontzettend dat dit niet lijdt tot meer ook meer slachtoffers aan Oekrainse zijde.

Het valt wel steeds meer op dat de cijfers qua kapotte materiaal in mindere mate meestijgt, dat is wel positief. Zou dat betekenen dat er meer meatwaves zijn + ondergoed die te nat is voor zwaar materieel?
*knip* hou het serieus aub

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 03-12-2024 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, geen [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 discussie hier.

De politieke discussie graag in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 voortzetten. Bestaande posts hier worden later verplaatst. Nieuwe posts na de modbreak worden verwijderd. Even kijken dus wat je hier verder post.

Hier verder alleen gebeurtenissen met betrekking tot het strijdverloop, hoe weinig er op dit moment ook zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een korte impressie van enkele Russische troepen die de kou moeten weerstaan:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een situatieschets van de Ukrainska Pravda en The European Pravda. Het minder goede nieuws is een Duitse Generaal (Ukrainska Pravda met als bron een Nachgefragt column van de Duitse Bundeswehr) inschat dat de Russen Pokrovsk zullen gaan veroveren. In (bron European Pravda) houdt de NAVO ook rekening met de mogelijkheid dat Pokrovsk kan gaan vallen, maar ziet dit nog niet als een onvermijdelijkheid.

Dit zijn natuurlijk allemaal nog geen feiten, maar voorinschattingen. De Duitse Generaal, Major General Christian Freuding, schat in dat Pokrovsk begin 2025 kan gaan vallen.
„Wir wollen nichts schönreden“, sagt Generalmajor Dr. Christian Freuding zur Lage im Ukrainekrieg. „Russland ist an allen Fronten, in allen Bereichen derzeit militärisch in der Initiative.“ Das gelte besonders für den Donbas, der seit Monaten Schwerpunkt der Kämpfe ist. „Russland greift dort mit einem für uns fast nicht vorstellbaren Einsatz an Menschen und Material an“, sagt Freuding. Die russischen Streitkräfte verlören derzeit bis zu 2.000 Mann am Tag im Donbas und dennoch könnten diese Verluste ausgeglichen werden. Russland erziele in der Folge kontinuierliche Geländegewinne, so der General.
Insbesondere in der Gegend um die Stadt Pokrovsk sei die Lage kritisch, so der Leiter des Planungs- und Führungsstabes im Verteidigungsministerium. Dort hätten die ukrainischen Landesverteidiger ausweichen müssen, um der Zerschlagung zu entgehen. „Pokrovsk ist von großer Bedeutung für die ukrainische Gefechtsführung“, sagt Freuding. Der Verkehrsknotenpunkt für Truppen und Nachschub könne nun von der russischen Artillerie beschossen werden. „Ich rechne damit, dass um den Jahreswechsel oder früh in 2025 Pokrovsk aufgegeben werden muss“
Voordat de "het gaat helemaal verkeert" reactie gaat rondzingen is wat context nodig. Dat biedt het artikel over de NAVO inschatting in European Pravda. Ook in dat artikel is de huidige situatie niet anders dan moeilijk:
"It is now clear that the Ukrainian line of contact is under increasing pressure. There was a period when I talked about the Russians advancing by 10 metres a day, now in some places we see changes of up to 10 kilometres a day," the NATO representative said.
Voor de situatie naar Pokrovsk toe en daar voorbij verwacht de NAVO dat de Oekraïense tegenstand straffer zal worden. Ook verklaart het onderstaande de huidige snelheid van de Russen wat.
However, he stressed that this was "simple territory" and that the Ukrainian army would be able to hold back the offensive more effectively in the future.

"We expect the advance to slow down after Pokrovsk, as the Ukrainians have prepared a line of fortifications there. We expect stronger resistance," he said.
Over Pokrovsk:
Answering a question from European Pravda, the official, however, clarified that he did not consider the capture of Pokrovsk to be absolutely inevitable. "I will not make predictions whether or not Pokrovsk will fall, or when it might happen, but Russia does have momentum that is in favour of it now," he added.
Over de verdere beweging van de linie of zelfs een Oekraïens tegenoffensief is de reactie wat terughoudender, en worden de bekende open deuren ingetrapt:
"The winter weather will have an impact; after all, mud in the fields hinders the advance of the front line. However, the main thing that can stop the advance of the Russians is military personnel and a sufficient number of necessary weapons," he added.
Wat ons deels weer terugbrengt bij wat EU en VS kunnen leveren. Dezelfde Duitse generaal, die zich aan de wat meer sombere kant van het spectrum bevindt, is daarover duidelijk, nuchter en vastbesloten, en stut hopelijk daarmee zijn overheid:
Der anstehende Regierungswechsel in den USA werde an der Unterstützung des Westens für die Ukraine nichts ändern, so der Generalmajor: „Ich glaube nicht, dass am 21. Januar 2025 die Welt auf dem Kopf steht.“ Er gehe davon aus, dass Europa künftig mehr Verantwortung für die eigene Sicherheit übernehmen müsse, so Freuding. Auch könne es sein, dass Europa mehr für die Ukraine leisten müsse. „Wir sind bereit, hier mehr Verantwortung zu übernehmen und werden das auch mit einer künftigen amerikanischen Regierung so abstimmen, dass die Ukraine sich auf ihre Partner – als Gruppe gesprochen – weiter wird verlassen können.“

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHhaPPRigZidzWHvbsdMFJezy_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vK8E0GtOcXTxtlEmmPhJIUp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Een paar dagen terug zat ik wat te speculeren over de reden van het hoge aantal gesneuvelden i.v.m. het lage aantal vernietigde voertuigen. Nu dan toch een bron die mijn vermoeden enigszins bevestigd: Koersk offensief en modder die de voertuigen laat vastlopen. Let op, deze bron is bekend om een positief Oekraïens geluid, dus neem de 'hoera' stemming wel met een korrel zout.

En ja, ik heb deze even over het hoofd gezien de afgelopen dagen, het was mij niet opgevallen dat het kanaal van 1 vlog per 2dagen naar nu 2 vlogs per dag was gegaan.

Tijdens het 'bijkijken' van wat ik gemist had, kwam ik deze ook tegen. Hierin wordt ook melding gemaakt van de modder rondom Pokrovsk, maar ook wat ik ook nog in dit forum gemist heb, dat de Noord Koreanen niet alleen in Koersk worden ingezet, maar dat er nu ook sterke aanwijzingen zijn dat de Noord Koreanen nu ook actief ingezet worden op Oekraïens grondgebied bij Pokrovsk. Dat geeft dan denk ik ook wel de meest belangrijke doelen van Rusland aan (hoewel dat ongetwijfeld al wel redelijk duidelijk was)

[ Voor 46% gewijzigd door Freakertje op 04-12-2024 12:17 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Meer drones en kruisraketten in productie in Oekraine:

"The Palianytsia missile project has entered mass production." - Umerov says. According to the defense minister, mass production of R-360 cruise missiles of the Neptune complex has also been resumed and scaled up. t.me/c/1194762769...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 4 december 2024

Vooral de vooruitgang met de Palyanitsa zal in Rusland wel wat meer voor verrassingen kunnen gaan zorgen.

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En nog wat Nederlands nieuws:
35 Oekraïners hebben hun opleiding aan boord van de Nederlandse mijnenjager Zr.Ms. Makkum afgerond. Uiteindelijk vormen zij de bemanning van de mijnenjager Vlaardingen. Die is in maart van dit jaar uit de vaart genomen. De Makkum is op 25 november uit dienst gesteld. Beide schepen worden gedoneerd aan Oekraïne.
https://www.defensie.nl/a...n-boord-van-zr.ms.-makkum

PSN

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPJobfKpN7HQbit8GthdJIBceVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJCTSiw7dCYvtZFpl34mvjpY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24
YakuzA schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:19:
Meer drones en kruisraketten in productie in Oekraine:
[Bluesky]
Vooral de vooruitgang met de Palyanitsa zal in Rusland wel wat meer voor verrassingen kunnen gaan zorgen.
Ze zijn goed bezig. Ja, de Amerikanen, Engelsen, Fransen en Duitsers maken mooie lange-afstand wapens. Echter, als puntje bij paaltje komt komen ze niet, te laat of zitten er allerlei restricties aan vast. Daar heb je als land geen last van als je de ontwikkeling en productie in eigen beheer hebt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:38

Tens

let me drink about it

asing schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:37:
[...]

Ze zijn goed bezig. Ja, de Amerikanen, Engelsen, Fransen en Duitsers maken mooie lange-afstand wapens. Echter, als puntje bij paaltje komt komen ze niet, te laat of zitten er allerlei restricties aan vast. Daar heb je als land geen last van als je de ontwikkeling en productie in eigen beheer hebt.
Al dan niet geholpen met de ontwikkeling door bovengenoemde landen. Zo kunnen restricties opgeheven worden zonder dat Rusland kan gaan huilen over escalatie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Als de Russen meteen erkennen dat er schade is heb ik hoop:
Russian channels claim air defenses shot it down near the entrance, with the blast wave damaging the gates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZeIWEp-3I1Om_bYH81ca-zZ5p0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XMf3K0qJWIiGN5YmrvMQ4eP8.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 05-12-2024 11:14 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:06
Een klein beetje goed nieuws aan het Kursk front, Oekraïne lijkt een klein dorpje ingenomen te hebben dat een betere verdedigingslinie biedt wegens grenzend aan rivier:

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een nucleaire discussie hoort hier niet, verder vervolgen in Nucleaire dreiging Rusland.

Nieuwe posts hier worden verwijderd, wat hier al staat gaat daar naartoe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SPee
  • Nu online
Mooi, ik zou zeggen: laad helemaal vol met Sea Baby drones, vaar naar Vladivostok en breng de resterende (grote) schepen tot zinken.
Ik vermoed dat ze in dat deel het nog erg rustig hebben en een verrassingsaanval niet zullen vermoeden.

let the past be the past.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Even in de gaten houden, er zijn berichten dat de Russen de Dnipro willen oversteken:

Russia may be preparing a large-scale offensive on Kherson ahead of Trump’s inauguration: Russia has already prepared 300 boats to cross the Dnipro river, according to the head of the Kherson Regional Military Administration.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 4 december 2024

Russia gathers 300 boats to cross Dnipro River amid attempted attacks in Kherson Oblast

March of the Eagles

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA96L_l5yLmHR5cO6T3pmT1iH6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfLqIc9MdWis7KLexWmRvB27.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 13:58
Gaan de Russen zometeen voor een nieuw dag record?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
D-day all over again, maar dat zeer waarschijnlijk veel minder succes, want zal nu geen verrassing zijn. Dat gaat een slachtpartij worden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:51
If true, is en blijft het toch verbazingwekkend hoe Rusland nog steeds zoveel mannen (en materieel) op de been kan blijven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

Shabbaman

Got love?

PASware schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:26:
[...]

D-day all over again, maar dat zeer waarschijnlijk veel minder succes, want zal nu geen verrassing zijn. Dat gaat een slachtpartij worden.
300 boten verstoppen voor een verrassingsaanval lijkt me inderdaad nogal lastig.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Requiem19 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:38:
If true, is en blijft het toch verbazingwekkend hoe Rusland nog steeds zoveel mannen (en materieel) op de been kan blijven brengen.
Onwetendheid en geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Shabbaman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:31:
[...]

300 boten verstoppen voor een verrassingsaanval lijkt me inderdaad nogal lastig.
Een atacms met tungsten maakt er waarschijnlijk vergieten van ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:31
asing schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:09:
[...]

Een atacms met tungsten maakt er waarschijnlijk vergieten van ;)
Kan niet wachten op die beelden.
En eindelijk ook weer eens wat Bayraktar beelden, die mis ik wel.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
More drones:
https://liveuamap.com/en/...mbat-readiness-and-serial
Ukrainian President announced combat readiness and serial manufacture of new domestically-developed jet-propelled drone "Peklo"(Hell), with range of 700kms, speed of 700kms per hour, and 5 combat tests conducted already
https://www.ukrinform.net...missiledrones-to-afu.html
On the Day of the Armed Forces of Ukraine, President Volodymyr Zelensky delivered the first batch of advanced Peklo missile-drones to the Ukrainian Armed Forces.

This marks the first series of domestically produced missile-drones that have been delivered to the military and launched into serial production.
Event participants also emphasized that, in terms of effectiveness, the Ukrainian missile-drones are comparable to certain types of Russian cruise missiles, yet are significantly cheaper.
Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2024_12/thumb_files/1080_600_1733485334-4579.jpeg

🚀The Ukrainian arms concern Ukroboronprom presented a new drone-missile "Peklo". It has already been transferred to the Armed Forces of Ukraine. "Peklo" can fly at a speed of 700 km/h, and the maximum flight distance is more than 700 km.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 6 december 2024

[ Voor 57% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2024 16:02 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En de unmanned naval drones krijgen nu ook (testen met) remote weapons stations met een machinegeweer om de helicopters te counteren:

Some Russian sources claim that Ukraine is using unmanned kamikaze boats with machine guns mounted on them to counter Russian helicopters.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 6 december 2024

PSN

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5zQevFx8FZ2x1E_6A41Sqz_V3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlXPKAgLVq3r1SWhsWPR0zFW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zie dat deze nog niet gepost was (post heeft een video). Naval drones als platform voor andere drones, gebruikt om Russische installaties op zee aan te vallen.

Ukrainian Navy unmanned attack boats have gained a significant upgrade, and are now able to serve as drone motherships. Last night, Ukrainian USVs carrying FPV drones attacked Russian-controlled gas platforms in the Black Sea, heavily damaging several.

OSINTtechnical (@osinttechnical.bsky.social) 7 december 2024

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne heeft weer een aantal F-16 toestellen ontvangen:

Ukraine has received a second batch of F-16 fighter jets from Denmark. Planes from the first batch are already carrying out tasks taking down missiles and defending Ukrainian infrastructure, as per President Zelensky.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 7 december 2024

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:36
user109731 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:43:
Ik zie dat deze nog niet gepost was (post heeft een video). Naval drones als platform voor andere drones, gebruikt om Russische installaties op zee aan te vallen.
[Bluesky]
Kan iemand uitleggen wat een drone mothership is? En wat is een USV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32
Muncher schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:
[...]

Unmanned sea vehicle, een seababy die andere drones met zich mee kan nemen vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Muncher schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:
[...]

drone mothership:

YouTube: Watch Ukrainian Uncrewed Aerial Mothership Launch Kamikaze Drones in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Zo kun je ook dreigen:
(of moet alles wat ze in Syrië achter laten vernietigd worden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 14:41
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 07-12-2024 20:52 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:10
Trump draagt een blauw kostuum met een gele das.
Dat kan toeval zijn, maar misschien ook een hint ?

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1865437325683020003

Verder zei trump dat Putin het serieus aan het begaaien is in Oekraïne en Syrië.

https://euromaidanpress.c...less-in-syria-trump-says/

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:07
Tja, Putin ziet er niet meer zo sterk uit met het verliezen van invloed overal. Dat maakt hem een doelwit voor haaien en nep-maffiosi :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Er is een scherpe daling te zien in het gebruik van Russische KAB guided bombs.
Hopelijk is dit het effect van alle ammunitie opslagplaatsen die we de lucht in hebben zien gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6rSZptq877vxBe_e86xYsFONcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6m59NFvqyc8CoukaCiuKI0yX.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://x.com/M0nstas/sta...EH_3J6U38YZJJqawraUw&s=19

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVgt_vjV7dYq9cdxfjZ0qzNlqiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kYp8aoStROE9x483MXBHhZp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06
Hopelijk laat de desastreuze afloop voor Rusland in Syrië zien dat wij in Europa moeten doordrukken in Oekraïne. Dus Duitsland kom maar door met die lange afstand raketten en zonder restricties.

Vol gas nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CornermanNL schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:40:
Hopelijk laat de desastreuze afloop voor Rusland in Syrië zien dat wij in Europa moeten doordrukken in Oekraïne. Dus Duitsland kom maar door met die lange afstand raketten en zonder restricties.

Vol gas nu.
Rusland lijdt vandaag een grote strategische verlies daar, zowel lokaal als breder: hun operaties in Afrika werden ook grotendeels vanuit Tartus gedraaid.

Maar het is te vroeg om te zeggen dat dat enkel in het voordeel van UA is. Het betekent ook: minder afleiding. De - ervaren - mensen en geavanceerde systemen (o.a. S400, althans, die ene die ze daar wel op tijd weg hebben kunnen krijgen, zie Suchomimus gisteren) die daar ingezet waren verschijnen geheid de komende tijd in Kursk of de Donbas.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:22
dion_b schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:00:
[...]

Rusland lijdt vandaag een grote strategische verlies daar, zowel lokaal als breder: hun operaties in Afrika werden ook grotendeels vanuit Tartus gedraaid.

Maar het is te vroeg om te zeggen dat dat enkel in het voordeel van UA is. Het betekent ook: minder afleiding. De - ervaren - mensen en geavanceerde systemen (o.a. S400, althans, die ene die ze daar wel op tijd weg hebben kunnen krijgen, zie Suchomimus gisteren) die daar ingezet waren verschijnen geheid de komende tijd in Kursk of de Donbas.
Weet jij waar hun boten eigenlijk naartoe zijn? Die hebben gister of eergister hun Syrische haven verlaten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op zondag 8 december 2024 @ 01:15:
Hopelijk is dit het effect van alle ammunitie opslagplaatsen die we de lucht in hebben zien gaan.

[Afbeelding]

Dat is wel een interessante trend breuk inderdaad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
gise schreef op zondag 8 december 2024 @ 01:15:

[Afbeelding]

bij mij komt dit naar boven....kunnen niet meer vrijelijk vliegen ivm F16's??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Hansieo schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:33:
[...]

Iets anders is dat je ook vliegtuigen moet hebben om ze af te werpen, en piloten voor die vliegtuigen. Het is niet te zeggen wat de oorzaak is, maar het is zeker een goed teken dat ook die dingen minder ingezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Hansieo schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:33:
[...]

Zou kunnen, maar niet echt waarschijnlijk.
De Russische bommenwerpers met glide bombs kunnen een redelijk stuk binnen Russisch gebied blijven als ze afwerpen, zover dat F-16's bijna de grens over moeten zodat ze kwetsbaar zijn voor Russische AA. Voorlopig zijn ze ook te druk met verdedigen tegen Russische aanvallen met raketten dieper op Oekraïens gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:40:
[...]
Zou kunnen, maar niet echt waarschijnlijk.
De Russische bommenwerpers met glide bombs kunnen een redelijk stuk binnen Russisch gebied blijven als ze afwerpen, zover dat F-16's bijna de grens over moeten zodat ze kwetsbaar zijn voor Russische AA. Voorlopig zijn ze ook te druk met verdedigen tegen Russische aanvallen met raketten dieper op Oekraïens gebied.
ik ging uit van:
glidebomb max 50 km, vliegsnelheid 1.000kmh is dan ca 3 min "verderop",
trek er vervolgens het bereik van hun air-to-air F16 missile (AIM-120 AMRAM ???) af.... 50km bereik??

en het is: niet al te ver over de grens (en kort) om af te vuren.

Lijkt mij billensamenknijpen voor de russen..
en dat zou wel een heeeuuul grote afgang zijn als je te pakken genomen bent,
in je hyper-SU door een afgeschreven F16 :+

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Forbes over Russische verliezen in Kursk:

Ukrainian Troops Wreck 90 Russian Vehicles Across Four Square Miles Of Kursk
A four-square-mile patch of Kursk Oblast in western Russia is a graveyard for Russian vehicles—and a harbinger of a looming catastrophe for the Kremlin as its yearlong offensive in Ukraine begins to falter.

Kriegsforscher, a Ukrainian marine corps drone operator supporting the 20,000-strong Ukrainian force that has held a 20-by-12-mile salient in Kursk since August, tallied around 90 wrecked and abandoned Russian vehicles just in his two-by-two-mile sector on the northwest edge of the salient.
Er staan nog meer details in het artikel - maar teveel om te quoten - dus ga vooral lezen :)

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Perun is er ook weer:

Het bevat geen nieuwe informatie, het is meer een uitleg over de verliezen die oa Covert Cabal en Highmarsed publiceren op X.

Key Points Summary:

Equipment Losses: Russia has experienced approximately 20,000 confirmed equipment losses, revealing that maintaining combat effectiveness is challenging.

Sustainability Issues: The combined use of newly built, repaired, and modernized Soviet equipment questions the long-term sustainability of the Russian military capabilities.

Infantry Fighting Vehicles (IFVs):The BMP family vehicles (BMP-1, BMP-2, BMP-3) are highlighted, with the BMP-3 still in production but others rapidly depleting from service.Current projections suggest a potential shortage of decent-quality BMPs by mid-2025.

Artillery Systems: The analysis indicates significant reliance on stored artillery systems and the need for effective maintenance and reactivation processes.

Multiple Rocket Launcher (MRL) Depletion: Very low stock of specific rocket systems is noted, meaning future sustainability in rocket artillery could be limited.

Operational Challenges: The discussion covers the impacts of losses and the aging of the artillery along with potential changes in tactics and operational conduct.

Future Implications: There are concerns that the depletion of reserves may limit Russia’s strategic capabilities in future conflicts.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saTb-iufmIu5STk6I-BpYSsaa0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlfhZj2peURJ1XicswfQdlM0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

"Relatief weinig" personeel en geen tanks. Dat is wel een interessante score, frapant eerder. 3 artillerie systemen ook. Rustige dag

[ Voor 4% gewijzigd door Snow_King op 09-12-2024 09:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Blijkbaar beelden van de zeedrones met onboard machinegeweer tegen helicopters opgedoken die bij de Kerch brug actief zijn:
https://liveuamap.com/en/...-december-ukrainian-naval

Iemand nog een ander linkje? het filmpje staat ergens op telegram namelijk.

/edit:
Net vers van de pers:

On the night of December 5-6, a group of SBU sea drones “Sea Baby” entered into battle with Russian helicopters, aircraft and patrol boats “Raptor”. The latest “Sea Baby” were equipped with large-caliber machine guns with ballistic programs for automatic targeting. (Part 1)

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 9 december 2024

Intercepted Russian radio communication indicates that there are killed and wounded on board the helicopters. The helicopters themselves received significant damage and now require major repairs. (Part 2)

Lijkt dus beter te werken dan de manpads waar ze een flinke tijd terug mee geëxperimenteerd hadden.

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 13:13 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:34
Snow_King schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:15:
[...]

"Relatief weinig" personeel en geen tanks. Dat is wel een interessante score, frapant eerder. 3 artillerie systemen ook. Rustige dag
Het blijft toch apart dat we zo'n dag als een rustige dag zien. Het zijn alsnog de zwaarste verliezen per dag in welke recente oorlog dan ook...

Wel mooi dat de cijfers van Zelensky toch een redelijk positief beeld geven en ze klinken ook realistisch genoeg, zodat je wel kunt verwachten dat ze zeer waarschijnlijk goed in de buurt van de werkelijkheid komen. Eerdere cijfers die op zo'n manier naar buiten zijn gekomen bleken achteraf (voor zover te controleren naturlijk) ook te kloppen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:35
Snow_King schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:15:
[...]

Oplopende golfbeweging zet zich door.
https://lookerstudio.goog..._c5qlea6e4c?s=rMOfNWpFEGk
...over een week of twee gaat het weer omhoog, als deze trend zich doorzet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Partizanen zouden een Russische crimineel opgeblazen hebben in Donetsk:

In the center of Donetsk, partisans blew up a car with the former head of the Olenivka penal colony, a Russian war criminal, Sergei Yevsyukov, who is implicated in the murder of at least 50 Ukrainian prisoners of war. The IED was placed under the driver's seat. Yevsyukov died on the spot.

🚗💥 In Donetsk, the head of Olenivka colony, Sergei Yevsyukov, was blown up; he was killed. ❗️His wife also had her leg torn off in the explosion; she was taken to the hospital in serious condition.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 9 december 2024

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:28:
Blijkbaar beelden van de zeedrones met onboard machinegeweer tegen helicopters opgedoken die bij de Kerch brug actief zijn:
https://liveuamap.com/en/...-december-ukrainian-naval

Iemand nog een ander linkje? het filmpje staat ergens op telegram namelijk.

/edit:
Net vers van de pers:
[Twitter]
never mind, je had hem al gevonden

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 09-12-2024 10:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
weer eens een TOS geraakt, deze keer beelden na afloop van RU kant:

Several dozen kilograms of scrap metal is all that remains of the Russian TOS-1 220mm MLRS. Video filmed by Russians.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Russische bronnen melden toch mogelijke terugtrekking uit Syrië
Russia begins to withdraw forces from Syria
The Voennyy Osvedomytel Telegram channel, which is closely associated with Russian military insiders, stated, “Reports indicate that we are indeed leaving Syria. It is hard to believe, but if true, this represents a colossal geopolitical defeat and the loss of our military presence in the Middle East, for which we have fought for the past nine years.” The channel attributed much of the blame to Syrian President Bashar al-Assad, criticizing his “short-sightedness and stubbornness,” while also pointing to Russian officials who allegedly ignored warning signs of the regime’s potential collapse.

The channel also highlighted the strategic importance of Russia’s military bases in Syria, which served not only as a foothold in the Middle East but also facilitated military operations on the African continent. “How these issues will now be addressed remains unclear,” the post concluded.
https://defence-blog.com/...thdraw-forces-from-syria/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tens schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:39:

[...]

[...]

Flinke reductie aan invloed sfeer voor Rusland. Ik vraag me af wat dat betekend voor Rusland omdat het Afrika nogal als wingewest gebruikte en ook om bv russische diamanten wit te wassen via o.a. Angola.

Dat zou ook nog wat kunnen betekenen voor de strijd in Oekraïne al zal het niet direct van invloed zijn maar eerder op termijn.

We zien als steeds minder materieel vernietigd worden. Tanks zijn zeldzaam geworden een ook de aantallen artillerie zijn lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:36
Indoubt schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:45:
[...]

Flinke reductie aan invloed sfeer voor Rusland. Ik vraag me af wat dat betekend voor Rusland omdat het Afrika nogal als wingewest gebruikte en ook om bv russische diamanten wit te wassen via o.a. Angola.
Angola heeft toegezegd hiertegen op te willen treden: Muncher in "Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:39
Indoubt schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:45:
[...]

We zien als steeds minder materieel vernietigd worden. Tanks zijn zeldzaam geworden een ook de aantallen artillerie zijn lager.
Dat kan te maken hebben dat het front momenteel één grote modderpoel is waardoor het voor de voertuigen niet meer begaanbaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:39:
[...]
[...]

Mja, gezien het aantal bommen dat Rusland op ziekenhuizen in Idlib/Aleppo etc heeft gegooid heb ik nog steeds niet het idee gehad dat het voor de Syrische bevolking acceptabel was als ze bleven.

Zijn ook signalen dat er mogelijk minder vriendelijke mensen richting de poorten gaan:

A roasting of the garrison at the Khmeimim base could be on the horizon. According to bloggers, the columns of the new authorities passed by it, but there was reportedly a promise not to touch the Russians.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 9 december 2024

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 16:59 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Innovatie op het slagveld:

🚦The Russians has started to install front-line traffic lights, - soldier "Flash". ✅ FPV drone is not there; ⚠️ FPV drone is far away; 🚫 FPV drone is near.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 9 december 2024

Een stoplicht als indicator van de drone activiteit in de buurt.

Ik vind deze best slim :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 17:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:07:
Innovatie op het slagveld:
[Bluesky]
Een stoplicht als indicator van de drone activiteit in de buurt.

Ik vind deze best slim :)
Ik ook. Nu nog een signaal beamforgen richting de ontvanger, waardoor het lijkt dat er altijd een FPV drone in de buurt is.

Wat ik bedoel te zeggen is: het is niet waterdicht.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
The Kyiv Independent heeft een documentaire gemaakt over militaire medici aan het front:
Witnessing an endless conveyor belt of severe injuries and deaths since the beginning of Russia’s full-scale invasion of Ukraine in 2022 has taken a heavy toll on the Ukrainian medics’ mental health. As they come to peaceful Sweden for a mental health retreat, a group of medics have a chance to process the accumulated trauma. The Kyiv Independent followed the medics as they journeyed from the heat of battle in war-torn Ukraine to the serene forests of Sweden.
Er is ook een trailer verschenen:

YouTube: Can You Hear Me? The Invisible Battles of Ukrainian Military Medics ...

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 09-12-2024 18:20 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
XWB schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:16:
The Kyiv Independent heeft een documentaire gemaakt over militaire medici aan het front:

[...]

Er is ook een trailer verschenen:

YouTube: Can You Hear Me? The Invisible Battles of Ukrainian Military Medics ...
Vanaf 12 december te bekijken via https://www.youtube.com/@kyivindependent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist een post met wat meer structurele cijfers over Oekraïense gevallenen verplaatst naar Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne. Dit topic deed zich al voor omdat het inmiddels door anderen ook ervoor wordt gebruikt. Dit topic is best een goede plek voor dit soort meer structurele indicaties. Discussie daar is ook makkelijker, maar blijf ook daar de cijfers relativeren.

De dagelijkse resultaat overzichten kunnen hier blijven. Als je iets interpreteert, dat zie ik vaak na die overzichten gebeuren, zoek wat verdere onderbouwing voor wat je veronderstelt. Dan voegt je post wat meer toe. Anders krijg je een post die vaststelt wat iedere lezer ook zelf kan vaststellen. En dat hoeft niet te worden gepost.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSSkEEHcBwGskJ1G2Ze6joV82_0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tNhzMannQE3yvUhIBikLmnc4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Wat sfeerbeelden van de Russische prestaties:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het heeft wat jaartjes geduurd, maar de 1e lege leger opslag is er eindelijk:

Degene het dichtst bij Noord-Korea, het kan dus ook zijn dat er wat geconsolideerd is naar mee westelijk gelegen basissen.

Summary: 0 tanks en 27 soortvan bmp’s zijn over van 300+ tanks en 300+ bmp’s

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2024 22:30 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In deze video vertellen Oekraïense soldaten hoe ze de Abrams tank inzetten op het slagveld:

March of the Eagles

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hcik2y8KZwQwbpl0nwzpmS62PWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMs0jUM1VBt18NkLw53eHCNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Oil infrastructure, zou opslag, maar ook een belangrijk pompstation kunnen zijn.
Tot zover één beeld van grote afstand waar niet veel op te zien is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htW4MuONHn3PmJh5Lyvqt1mtF38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVHv1mPmmhQjFTi48hYeaW4O.jpg?f=fotoalbum_large

beelden van dichterbij:

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 11-12-2024 09:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:49:
Oil infrastructure, zou opslag, maar ook een belangrijk pompstation kunnen zijn.
Tot zover één beeld van grote afstand waar niet veel op te zien is
[Twitter]

[Afbeelding]

beelden van dichterbij:
[Twitter]
Schijnbaar toegeschreven aan de nieuwe Peklo drone/raket:

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Papierwerk voor het F16 onderhoud/spares is er ook in de VS eindelijk doorheen:

The US has officially approved the sale of life support and maintenance equipment for F-16 fighters to Ukraine, worth $266.4 million. The package includes JMPS mission planning systems, software, spare engines, spare parts, and training materials. www.dsca.mil/press-media/...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 11 december 2024

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Restanten van ATACMS in Taganrog van een strike afgelopen nacht:

Indeed Russian aircraft plant in Taganrog, Rostov region of Russia, was targeted by ATACMS tonight.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 11 december 2024

Duidelijk dat de restricties van alleen 'Kursk' niet (meer) gelden.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2024 14:32 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:27:
Restanten van ATACMS in Taganrog:
[Bluesky]
Duidelijk dat de restricties van alleen 'Kursk' niet meer gelden.
die heb ik duidelijk gemist, wat een goed nieuws :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fraggert schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:28:
[...]

die heb ik duidelijk gemist, wat een goed nieuws :)
Het was iig raak, zelfs Rusland geeft toe dat er militaire gewonden/slachtoffers zijn:
Russian Ministry of Defense says missile strike with 6 ATACMS missile targeted military airfield in Taganrog of Rostov region, there are casualties among military personnel. Promises response
https://liveuamap.com/en/...fense-says-missile-strike

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

YakuzA schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:32:
Het was iig raak, zelfs Rusland geeft toe dat er militaire gewonden/slachtoffers zijn:
due to falling debris zoals gewoonlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCwGUU--Fvp1yXocVIVJAox72hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiAawGjMpmn4MTXWza2iLh56.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Schijnbaar nog meer geraakt daar?
was vast debris ;)

In addition to the ATACMS strike on the aircraft repair plant in Taganrog, a strike was carried out on the Russian military base where the 5th aviation group of the 6955th air base is stationed. (47.2373575, 38.8637012) t.me/astrapress/7...

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 11 december 2024

PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUgadMgk9UvyXgbOlcrmvdKo55E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmK0jrODw2lphsRQSa0iEmgP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ze hebben wat nieuws bedacht: Brandweerauto's aanvallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:12
https://www.theguardian.c...ian-gains-around-pokrovsk
Uit dit artikel:
US suspects Moscow preparing another Oreshnik ballistic missile attack

Rusland zit duidelijk in het nauw als het nog zo'n aanval aan het plannen lijkt te zijn, hopelijk valt de impact ook de volgende keer mee.
Hopelijk is het voldoende reden voor de VS om nog eens wat extra leuke wapens richting Oekraine te sturen
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid