Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 126.093 views

Onderwerpen

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVWxVBJpA6GsXp9abOV3eWWpbiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyIw9wcSjZhJXXtBi99oWpDh.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
Asjemenou RdW, wat zeg je me nou?
Dit houdt Rusland nog een aantal maanden vol, maar ergens volgend jaar houdt het op.
Rob de Wijk, Haagse Centrum voor Strategische Studies
Bron: NOS

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
Spykie schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:27:
Asjemenou RdW, wat zeg je me nou?

[...]

Bron: NOS
Dit zegt hij al maanden in zijn podcast met Boekestijn, ik snap de verbazing niet helemaal.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
Kassad schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:59:
[...]

Dit zegt hij al maanden in zijn podcast met Boekestijn, ik snap de verbazing niet helemaal.
Ik lees en luister al jaren niet meer naar hem, vandaar mijn verbazing.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07
Spykie schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:04:
[...]

Ik lees en luister al jaren niet meer naar hem, vandaar mijn verbazing.
Ook al ben ik het niet altijd met hem eens, blijft interessant om te luisteren.

Veel klopt niet, maar achteraf heeft hij bepaalde dingen juist ook wel erg goed gezien. Toen bijv in het najaar 2022 UA enorme successen had in Kharkiv en Kherson zei hij meteen al dat dit een tactisch succes was, maar geen strategisch succes. En dat het status quo zou blijven voor de rest van het front. Een erg impopulaire mening op dat moment, maar achteraf wel spot on.

Wmb is vooral zijn visie op nucleaire afschrikking enorm achterhaald. Maar hoe erg is het om naar iemand te luisteren waar je het niet altijd mee eens bent?

Ik denk dat dit bijv een goede analyse is van hem:
"Als je nu gehaast een deal sluit - al dan niet onder druk van Trump - is het gevaar dat dat slecht uitpakt voor Oekraïne en het Westen", vervolgt hij. "De roep om onderhandelingen klinkt op een onhandig moment, net voordat Rusland in de problemen komt."

De ontwikkelingen aan het front de komende maanden zijn doorslaggevend, stelt De Wijk. Het Russische leger probeert al bijna een jaar de strategisch gelegen stad Pokrovsk te veroveren. De laatste maanden voert Rusland de druk op, mogelijk om een sterkere onderhandelingspositie te krijgen.

De Wijk: "Ze boeken nog iedere dag terreinwinst, al blijft de vooruitgang erg klein. Als Rusland Pokrovsk en grotere delen van de Oblasten Donetsk en Zaporizja in handen krijgt, heeft Poetin een goede onderhandelingspositie. Maar als Oekraïne standhoudt, zit Poetin met een zwakke economie en moet hij wel concessies doen."

[ Voor 36% gewijzigd door Requiem19 op 29-12-2024 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ook al ben ik het niet altijd met hem eens, blijft interessant om te luisteren.

Veel klopt niet, maar achteraf heeft hij bepaalde dingen juist ook wel erg goed gezien. Toen bijv in het najaar 2022 UA enorme successen had in Kharkiv en Kherson zei hij meteen al dat dit een tactisch succes was, maar geen strategisch succes. En dat het status quo zou blijven voor de rest van het front. Een erg impopulaire mening op dat moment, maar achteraf wel spot on.
Tja, als je maar genoeg roept is er altijd wel iets dat klopt. Daarmee laat je nog niet zien dat een goede analyse kunt maken. Sterker nog, hij heeft er veel vaker naar gezeten dan dat ie het goed had.
Wmb is vooral zijn visie op nucleaire afschrikking enorm achterhaald. Maar hoe erg is het om naar iemand te luisteren waar je het niet altijd mee eens bent?
Ik luister levert naar iemand die het vaker goed dan for heeft een niet continue hetzelfde riedeltje afspeelt.
Ik denk dat dit bijv een goede analyse is van hem:

[...]
Ik niet, want hierin doet ie net of de problemen voor rusland voorbij zijn als ze Pokrovsk veroveren. Alleen dan blijft de economie nog steeds een probleem en zolang ook de militaire slagkracht zo af blijft nemen heeft rusland standaard een probleem. Het zijn vooral dit soort uitspraken waardoor de opinie gestuurd wordt naar dat rusland toch goed bezig is. Terwijl op de langere termijn dit gewoon onhoudbaar is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
redwing schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:16:
[...]

Tja, als je maar genoeg roept is er altijd wel iets dat klopt. Daarmee laat je nog niet zien dat een goede analyse kunt maken. Sterker nog, hij heeft er veel vaker naar gezeten dan dat ie het goed had.

[...]

Ik luister levert naar iemand die het vaker goed dan for heeft een niet continue hetzelfde riedeltje afspeelt.

[...]

Ik niet, want hierin doet ie net of de problemen voor rusland voorbij zijn als ze Pokrovsk veroveren. Alleen dan blijft de economie nog steeds een probleem en zolang ook de militaire slagkracht zo af blijft nemen heeft rusland standaard een probleem. Het zijn vooral dit soort uitspraken waardoor de opinie gestuurd wordt naar dat rusland toch goed bezig is. Terwijl op de langere termijn dit gewoon onhoudbaar is.
Sorry maar wat een onzin is dit. Heb je überhaupt wel eens naar zijn podcast geluisterd? Hij duidt de gebeurtenissen met de info die er op dat moment beschikbaar is met de ervaring die hij, en zijn organisatie, beschikken. En dat zijn echt geen pannenkoeken. Nergens zegt hij dat de problemen voor de Russen over zijn als ze Pokrovsk veroveren, je vergeet even het deel 'en grote delen van etc' erbij te quoten. Plus dat hij zegt dat Rusland dan een betere onderhandelingspositie hebben, nou dat is toch zo? Putin heeft nu grondgebied nodig voor het geval Trump gaat dwingen op de huidige posities een staakt-het-vuren af te dwingen. De Wijk geeft al meer dan een jaar aan dat hij verwacht dat Rusland in de loop van 2025 in de problemen gaat komen. Hij is alleen beducht voor nucleaire escalatie, iets wat je gezien zijn veld en geschiedenis goed kan verwachten. Het is ook een risico waar je best beducht voor mag zijn..

[ Voor 8% gewijzigd door Kassad op 29-12-2024 11:19 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:57
Hier wordt ook vanaf het begin vanalles geroepen en vaak klopt het achteraf, maar vaak zat ook niet.

Hetzelfde geldt voor RdW.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Kassad schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:16:
[...]

Sorry maar wat een onzin is dit. Heb je überhaupt wel eens naar zijn podcast geluisterd?
Yup, dat heb ik. Totdat bleek dat ie er keer op keer volledig naast zat en bleef roepen dat we vooral niet moesten helpen want alles was een nucleaire escalatie volgens hem.
Hij duidt de gebeurtenissen met de info die er op dat moment beschikbaar is met de ervaring die hij, en zijn organisatie, beschikken. En dat zijn echt geen pannenkoeken. Nergens zegt hij dat de problemen voor de Russen over zijn als ze Pokrovsk veroveren, je vergeet even het deel 'en grote delen van etc' erbij te quoten. Plus dat hij zegt dat Rusland dan een betere onderhandelingspositie hebben, nou dat is toch zo? Putin heeft nu grondgebied nodig voor het geval Trump gaat dwingen op de huidige posities een staakt-het-vuren af te dwingen. De Wijk geeft al meer dan een jaar aan dat hij verwacht dat Rusland in de loop van 2025 in de problemen gaat komen. Hij is alleen beducht voor nucleaire escalatie, iets wat je gezien zijn veld en geschiedenis goed kan verwachten. Het is ook een risico waar je best beducht voor mag zijn..
Helaas zijn het dus wel pannenkoeken door niet met goede duidingen te komen en ook geen goede analyses maken. Maar dit topic is niet echt geschikt om een lijst te geven van alle voorbeelden daarvan, dus laten we het er maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
PASware schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:24:
Hier wordt ook vanaf het begin vanalles geroepen en vaak klopt het achteraf, maar vaak zat ook niet.

Hij claimt de expert te zijn en dan mag ik verwachten dat het beter klopt dan een random forum, waarbij er hier toch heel vaak betere analyses zijn gemaakt dan wat hij gaf. Maar zoals ik hierboven al zeg, ieder zijn meug :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
redwing schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:28:
[...]

Yup, dat heb ik. Totdat bleek dat ie er keer op keer volledig naar zat en bleef roepen dat we vooral niet moesten helpen want alles was een nucleaire escalatie volgens hem.

[...]

Helaas zijn het dus wel pannenkoeken door niet met goede duidingen te komen en ook geen goede analyses maken. Maar dit topic is niet echt geschikt om een lijst te geven van alle voorbeelden daarvan, dus laten we het er maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn.
Nee dat is te makkelijk, kom eens met voorbeelden. Als hij er keer op keer naast zit en zijn team ook moet je toch zo vijf voorbeelden kunnen noemen.
PASware schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:24:

Het ding is dat iedereen de gebeurtenissen probeert te duiden met de info die ze op dat moment hebben. Het zijn geen toekomst voorspellers, dat lijkt men wel eens te vergeten. En de analyses van rdw snijden gewoon hout.

[ Voor 24% gewijzigd door Kassad op 29-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tjah, je kan ook per se willen luisteren naar gerenomeerde militaure experts zoaks Ben Hodges (voormalig US generaal US army Europe). Die in 2022 onderstaande voorspelde:
Speaking to Lithuanian media outlet LRT, retired Lieutenant General Ben Hodges expressed "great confidence" in Ukraine's Armed Forces and their ability to liberate all of the territory currently occupied by Russia.

"I hope that by the end of this year, Ukrainian forces will push Russian forces to the positions of Feb. 23," Hodges said, "and that by the middle of next year, the Ukrainians will be in Crimea."
https://kyivindependent.c...enter-crimea-by-mid-2023/

In algemene zin is het gezond om ook naar mensen te luisteren die iets anders zeggen dan hoe je er zelf naar kijkt. Dit voorkomt confirmation bias en tunnelvisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:39:
Tjah, je kan ook per se willen luisteren naar gerenomeerde militaure experts zoaks Ben Hodges (voormalig US generaal US army Europe). Die in 2022 onderstaande voorspelde:

[...]

https://kyivindependent.c...enter-crimea-by-mid-2023/

In algemene zin is het gezond om ook naar mensen te luisteren die iets anders zeggen dan hoe je er zelf naar kijkt. Dit voorkomt confirmation bias en tunnelvisie.
Hij voorspeld niks, hij hoopt :?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
beany schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:44:
[...]

Hij voorspeld niks, hij hoopt :?
Did he?
Speaking to the Kyiv Independent in Germany last week, Hodges said: "We have reached the point of irreversible momentum for Ukraine."
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik ben altijd erg gecharmeerd van
https://open.spotify.com/show/6NuLTAJtcgsU2lKYxQqPCJ

alleen die hebben het ook nog wel eens fout.
Dat hoort erbij, je kan niet alles goed voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Bongoarnhem schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:10:
Ik ben altijd erg gecharmeerd van
https://open.spotify.com/show/6NuLTAJtcgsU2lKYxQqPCJ

alleen die hebben het ook nog wel eens fout.
Dat hoort erbij, je kan niet alles goed voorspellen.
Precies - de eerste analist die alles goed heeft moet nog geboren worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mensen, graag weer terug naar de dagelijks ontwikkelingen.

Verdere analyse van uitspraken van deskundigen en de wat langere termijn strategie kan beter worden besproken in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Edit 21:45 uur: Enkele reacties verplaatst naar eerdergenoemde topic.

Een volgende reactie in de Rob de Wijk discussie hier wordt verwijderd.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 29-12-2024 21:45 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GgBuNf5W0AA3bYU?format=jpg&name=small

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Discussie over aantallen graag in Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een trend die zich lijkt door te zetten is dat Russische Shahed drones nauwelijks meer door de luchtverdediging komen. Ook lijkt Rusland minder drones tot zijn beschikking te hebben dan in voorgaande maand.

Ik weet niet of het Russische plan van saturatie nog aan het werken is.

Vannacht was een aanval waarbij volgens de UA luchtmacht; geen enkele drone zijn doel heeft weten te bereiken.
quote: Tekst
Shahed-type UAV:
■ 43 launched (Primorsko-Akhtarsk)
■ 21 downed
■ 22 lost [EW, decoy, malfunction]
■ 0 away (Belarus/Russia)
■ 0 no report by UA🇺🇦 [likely hit target]

MTD (from 1.12. to 30.12.) UAV count:
■ 1810 launched by Ru🇷🇺
■ 941 downed by UA🇺🇦
■ 802 lost [EW, decoy, malfunction]
■ 25 away to Belarus/Russia
■ 6 still in air by time of reporting
■ 31 no report by UA🇺🇦 [likely hit target]

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 30-12-2024 10:58 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Yakolev schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:58:
Ik weet niet of het Russische plan van saturatie nog aan het werken is.
Het kan ook zijn dat ze nog wat opsparen om weer een wave van 200 te doen op nieuwjaarsnacht oid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bij gebrek aan een beter topic:

Kyivstar meld dat het via een samenwerking met Starlink nu mogelijk is om met elke 4G telefoon via de satellieten te kunnen verbinden, zonder extra hardware zoals starlink ground station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gise schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:20:

Kyivstar meld dat het via een samenwerking met Starlink nu mogelijk is om met elke 4G telefoon via de satellieten te kunnen verbinden, zonder extra hardware zoals starlink ground station.
das goed nieuws d:)b

https://www.reuters.com/b...vices-ukraine-2024-12-30/
https://tpo.nl/2024/12/30...vice-leveren-in-oekraine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
gise schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:20:
Deze lijkt mij er erg geschikt voor: (voor de volgende keer dan)
Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MikeyMan schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:42:
[...]

Maar, nog steeds wel afhankelijk van de nukken van Musk?
vrees van wel, hij zwaait er nog steeds de scepter AFAIK.....maar voorlopig is het een gunstige ontwikkeling want schijnbaar is het systeem dan wat minder beïnvloedbaar voor Russische interferentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
MikeyMan schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:42:
[...]

Maar, nog steeds wel afhankelijk van de nukken van Musk?
Als je de keuze hebt tussen geen verbinding of een verbinding via Starlink, wat is dan je keuze?

Gezien dat Starlink/Musk de cell-to-starlink functies als eerste beschikbaar stelt in Oekraïne maakt wel duidelijk dat steun aan Oekraïne niet op een laag pitje wordt gezet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:51:
[...]

Als je de keuze hebt tussen geen verbinding of een verbinding via Starlink, wat is dan je keuze?

Gezien dat Starlink/Musk de cell-to-starlink functies als eerste beschikbaar stelt in Oekraïne maakt wel duidelijk dat steun aan Oekraïne niet op een laag pitje wordt gezet.
Als je een actie op dood en leven moet gaan inzetten en de keuze is niets of een Starlink verbinding die elk moment kan worden ingezet om Putin te helpen, zou ik het lekker laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:48
@MikeyMan
Is er ergens een overzicht van de perikelen rond starlink in UKR en RU?

hij zou die tesla’s voor kadyrov onklaar hebben gemaakt. De starlinks die in RU geraken zou hij ook disablen.

Maar er is natuurlijk dat geval waar hij starlinks van UKR ook uitschakelde “om doden te voorkomen” en van die wartaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
brecht_vb schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:42:
@MikeyMan

hij zou die tesla’s voor kadyrov onklaar hebben gemaakt. De starlinks die in RU geraken zou hij ook disablen.

Maar er is natuurlijk dat geval waar hij starlinks van UKR ook uitschakelde “om doden te voorkomen” en van die wartaal.
Als ik mij niet vergis heeft het Pentagon ingegrepen. Waar Starlink een commercieel oogmerk heeft, zou Oekraïne nu onder een militair contract vallen. Nu weet ik dat niet zeker, maar ik weet wel dat het Pentagon Starlink onder de naam StarShield heeft geadopteerd.

https://www.military.com/...military-use-expands.html

Nog eentje : https://spacenews.com/pen...r-future-military-satcom/

En nog eentje : https://www.pcmag.com/new...y-military-communications

Normaliter heeft het Pentagon DARPA om nieuwe dingen te bedenken. Het internet is bijvoorbeeld een uitvinding van DARPA. Dar begon als APRANet, later kwam er HyperText bij. TOR was ook een uitvingding van ze. In het geval van Starlink was Elon Musk ze voor. In plaats van zelf een ei uitbroeden hebben ze contracten afgesloten om de satellieten van Starlink in te zetten voor een eigen militair netwerk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

https://nos.nl/artikel/25...eker-300-krijgsgevangenen
Oekraïne en Rusland ruilen zeker 300 krijgsgevangenen

Er heeft weer een grote gevangenenruil plaatsgevonden tussen Oekraïne en Rusland. Volgens president Zelensky zijn er 189 Oekraïense krijgsgevangenen vrijgekomen.

[...]

Zelensky stelt dat ook twee Oekraïense burgers deel uitmaakten van de ruil. Die zouden gevangen zijn genomen in havenstad Marioepol. Hij bedankt de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) die bemiddeld hebben om de ruil tot stand te brengen.

[...]

Het Russische staatsagentschap TASS schrijft op basis van berichten van het Russische ministerie van Defensie dat beide landen 150 gevangenen hebben vrijgelaten. De Russische militairen bevinden zich nu op Belarussisch grondgebied, schrijft TASS.
Mooi dat het ruilen van gevangenen nog steeds doorgaat. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
asing schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:31:
[...]
Als ik mij niet vergis heeft het Pentagon ingegrepen. [....]
Wel mooi hoe ze dat spinnen voor Elon/Tesla. Pentagon wat op zijn zachtst gezegd niet echt blij met hoe de gang van zaken ging en Elon's acties die impact hadden op een gebied wat het Pentagon als haar terrein ziet.
De boodschap aan Elon was vrij duidelijk: "loop in de pas en je verdient er nog wat aan, en anders...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
brecht_vb schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:42:
@MikeyMan

Ik ken niet alle perikelen, ik weet alleen dat er tijdens een aanval met Seababy(‘s) de verbinding een keer is verbroken op bevel van Elon, hij wou hiermee voorkomen dat Russische schepen werden aangevallen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Himars strike op Station Lgov (Kursk) volgens geruchten vol met net aangekomen troepen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
@Yakolev
Enigszins gerelateerd aan de Shahed en de aantallen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Storm Shadow Strike on Shahed Base in Oryol, Russia -- Satellite Imagery of the Site

Storm shadow aanval van een paar dagen geleden op een shahed storage locatie in Rusland.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 30-12-2024 20:45 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Starlink is hier blijven staan vanwege haar strategische aspect. Verdere discussie over Starlink graag in Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw. In dit topic is er nu genoeg over gezegd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01:22
Drukke nacht in rusland, lijkt extra viel drone/raket activiteit van Oekraïne te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLTQei_OYA9r13rC6Tdv_Pium8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaZdKd2z6uwieWbfAE2w4CJS.jpg?f=fotoalbum_large

Sevastopol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfqqboiAl1MDv9KxsTL5m9LMBzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH27TMoPGzEmhhpeq0YCQCm1.jpg?f=fotoalbum_large

Sevastopol & Bryansk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAYYeASsiI7pnGEoOIdqxAwTNv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrBKZIPe9EzBlhJYJq8zQTDa.jpg?f=fotoalbum_large

Oryol, Novorossiysk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lQGH_-eXoTCLuV__RFgjd6sxdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wl9dlJPvMOnmKAVfwQkMkmoW.jpg?f=fotoalbum_large

Lgov (knooppunt in Kursk):
https://mastodon.social/@MAKS23/113743066418834582
https://mastodon.social/@MAKS23/113743293825882408

En russische hackers hebben Oekraïense TV gehackt en dreigen met een nakende Oreshnik aanval:
https://mastodon.social/@MAKS23/113743179891355229

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NqH7tohMCXI7gxHq6Z3OHHYXQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11eAAJSlldrbkbP7xxhvatkR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Capt Waffles schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 03:34:
Drukke nacht in rusland, lijkt extra viel drone/raket activiteit van Oekraïne te zijn:
[Afbeelding]

Sevastopol:
[Afbeelding]

Sevastopol & Bryansk:
[Afbeelding]

Oryol, Novorossiysk:
[Afbeelding]

Lgov (knooppunt in Kursk):
https://mastodon.social/@MAKS23/113743066418834582
https://mastodon.social/@MAKS23/113743293825882408

En russische hackers hebben Oekraïense TV gehackt en dreigen met een nakende Oreshnik aanval:
https://mastodon.social/@MAKS23/113743179891355229
toon volledige bericht

Ik vond een vermelding onder een Suchomimus video. Knappe prestatie! Dit was overigens bij Sevastopol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:41:
[...]

[Twitter]

Ik vond een vermelding onder een Suchomimus video. Knappe prestatie! Dit was overigens bij Sevastopol.
Die AA raket is normaal voor vliegtuigen:

/2. ✔️ During the battle in the Black Sea near Cape Tarkhankut of temporarily occupied Crimea, a Russian Mi-8 helicopter was destroyed by the use of R-73 “SeeDragon” missiles.   ❗️ Another similar enemy helicopter was hit by fire and was able to reach the airfield.» t.me/DIUkraine/5127

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 31 december 2024

Wikipedia: R-73 (missile)

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:41:
[...]

[Twitter]

Hele knappe prestatie!
Vanaf een varende drone (met golfslag) via een draadloze verbinding op waarschijnlijk imposante afstand (latency) een vliegend object raken wat in beweging is.

Een artikel op Forbes schrijft over dat het Russische 810th Naval Infantry Brigade in Kursk zich genoodzaakt ziet om zich voor nu terug te trekken na zware verliezen. Ze zullen wel weer een nieuwe brigade vormen met nieuwe rekruten uiteraard.

Ook de 155th Naval Infantry Brigade is weer opnieuw aangevuld na verliezen van manschappen en equipment. Deze brigade is al meermaals gedecimeerd en opnieuw opgezet.

(Ik hoop dat de ergste misdadigers uit het 155th inmiddels zijn geroteerd (uitgeschakeld en vervangen) aangezien er aanzienlijk veel warcrimes zijn gepleegd door deze brigade, en schijnen Oekraïners ook specifiek jacht te maken op ze)

Artikel Forbes: https://www.forbes.com/si...s-leaving-the-front-line/

[ Voor 7% gewijzigd door gise op 31-12-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
gise schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:49:
Hele knappe prestatie!
Vanaf een varende drone (met golfslag) via een draadloze verbinding op waarschijnlijk imposante afstand (latency) een vliegend object raken wat in beweging is.
Hoezo? Je locked toch je doel, drukt op het knopje en die raket zoekt z'n weg wel. Die dingen hebben zo'n 40km bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 15:03

_Eend_

🌻🇺🇦

TheBrut3 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:04:
[...]

Hoezo? Je locked toch je doel, drukt op het knopje en die raket zoekt z'n weg wel. Die dingen hebben zo'n 40km bereik.
Vanaf de grond zal het bereik een stuk minder zijn omdat ie eerst snelheid moet maken. Hetzelfde zie je bij de NASAMS, die een AIM-120 raket gebruikt en ook een korter bereik heeft dan zijn vanaf een vliegtuig gelanceerde broertjes

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:04:
[...]

In de tweet die ik postte zit een video. Het beeld heeft de kwaliteit van een aardappel (nu doe ik zelfs die aardappel tekort), alles beweegt door de golfslag en er wordt op de drone geschoten.

Ik blijf bij mijn standpunt dat het een knappe prestatie is. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ik zie deze nog niet langskomen:

Volkskrant Liveblog

Brand in oliedepot in Russische provincie Smolensk na Oekraïense droneaanval
07:55
Bij een oliedepot in de Russische provincie Smolensk is brand uitgebroken na een Oekraïense droneaanval. Dat meldt Vasili Anochin, de gouverneur van Smolensk. Het depot staat in het district Jartsevo, op zo’n 300 kilometer van de grens met Oekraïne.
Heeft waarschijnlijk relatie met de activiteit gemeld door
Capt Waffles in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M12"
Omwonenden spreken in Russische Telegramkanalen van een tiental explosies, gevolgd door een grote brand. Het Russische ministerie van Defensie zegt vannacht in totaal 68 Oekraïense drones uit de lucht te hebben geschoten, waaronder tien boven Smolensk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:53

HugoBoss1985

Xenotech

teacup schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:20:
Ik zie deze nog niet langskomen:

Volkskrant Liveblog

Brand in oliedepot in Russische provincie Smolensk na Oekraïense droneaanval

[...]

Heeft waarschijnlijk relatie met de activiteit gemeld door
Capt Waffles in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M12"

[...]
Edit: dit was al eerder gepost, nevermind...

Beelden van de UA sea drone aanval op een RU helicopter (berichtgeving bovenaan in je link), inclusief het neerhalen daarvan.

https://www.reddit.com/r/...ts_down_a_russian_attack/

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-12-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Oepsie actie in de video.
Een tweetal Russen gaat naar binnen in een huis waar een Russische tank naast staat, vervolgens schiet de tank op het huis.
Uiteraard volgens beschrijving, er zit wat knip en plakwerk in de video waardoor het niet helemaal zeker is.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/33oluo6jbt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedemorgen allemaal, allereerst iedereen een goed 2025 toegewenst, en laten we allemaal hopen op positieve ontwikkelingen voor Oekraïne dit jaar.

Dit topic gaat nu sluiten, Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M1 staat voor jullie klaar om in verder te gaan. 2025 posts hier worden ook naar dit nieuwe topic verplaatst.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid