Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 207.203 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:20

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog

LET OP Wijziging topicdoel
Het doel van dit topic is om een bron te zijn voor en discussie te bieden over het strijdverloop en de gewapende strijd in de Rusland Oekraïne oorlog.

Het topic is daarom vooral bedoeld voor mensen die deze strijd zelf op de voet willen volgen.

Om de strijd ook in zijn totaliteit te kunnen behandelen vervalt de beperking van de landsgrenzen. Zo is het beter mogelijk om alle aspecten van de strijd mee te nemen. In deze gewapende strijd zien we niet alleen de activiteiten van de officiële strijdkrachten, maar ook die van verzetsgroepen.

Wapendiscussie
Ook de wapendiscussie willen we in beperkte mate in het topic laten gebeuren, ze heeft vaak veel samenhang met de gekozen tactiek. Wel wil de moderatie voorkomen dat ze uit de rails gaat. Moderatie kan posts verwijderen wanneer:
  • De discussie zich herhaald en in kringetjes gaat.
  • De discussie even terug al uitgebreid is gevoerd.
  • Post niets toevoegen aan wat al eerder is gezegd.
Offtopic
Om de focus zoveel mogelijk op de strijd zelf te houden worden andere Rusland Oekraïne gerelateerde onderwerpen verder buiten dit topic gehouden. We hebben het dan vooral over de maatschappelijke gevolgen voor de Russische en de Oekraïense samenleving en de impact van het conflict op de internationale gemeenschap. Drie andere topics gaan die onderwerpen voor een groot deel afdekken:

Topicbeleid

Dit topic gaat hard. Door de vele posts staat er veel druk op, en dat is niet altijd goed voor de sfeer in het topic. Met deze kennis hebben we besloten wat meer te letten op hoe relevant en ontopic posts zijn. Bedenk daarom alsjeblieft of jouw post relevant is voor dit topic.

LET OP Wijziging behandeling offtopic posts
Er is in de afgelopen maanden veel verplaatst. Dit heeft veel tijd gekost. Dit moet stoppen.

Het topic is nu duidelijker afgebakend tot de gewapende strijd. Hiermee creëren we een comfort zone om de gewapende strijd goed te behandelen. Daar staat tegenover dat we strakker gaan sturen op ontopic.

We willen gaan kijken hoe het gaat, maar offtopic posts worden voortaan eerder uit het topic verwijderd, ook als ze in een ander topic nog toegevoegde waarde hadden gehad.

Filteren op nieuwsfeiten
Om de lezers van nieuwe feiten met bijbehorende bronnen tegemoet te komen worden deze posts gepind. Zo kunnen deze gebruikers filteren op nieuwe feitelijkheden.

Diegenen die ook de achterliggende discussie van deze nieuwe informatie willen lezen worden uitgenodigd naar het ongefilterde topic te kijken.

Waar hoort mijn bericht?

De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic niet geschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en is zelf verstorend voor het topic. Post een inhoudelijk discussie in een van de achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst.

Berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front
Het Cherson front
Het Donbass front
Het Kyiv front
Het noord Loegansk front
Zaporizhzhia front + de Krim

Geopolitieke verhoudingen met Rusland:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
De situatie binnen Rusland

Sancties tegen Rusland en hun impact:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

Gewapende stijd:
Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen
Oekraïens verzet - Kansen en risico's
Nucleaire dreiging Rusland

Historische context:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is
Retrospectief: Het Oekraïne referendum

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Bovenstaande lijst is afgeleid uit onze topic wegwijzer, breng daar ook eens een bezoekje aan:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels

We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment wordt gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com of https://deepstatemap.live/en
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
Overzicht verliezen over de tijd heen: https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

pro_6or schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:00:
Een yak-52 is toch een stuntvliegtuig? Geen wapen geweest vroeger.

Maar ik denk dat je best short tucano’s oid in kan zetten tegen drone’s en de traagste kruisraketten.
Het toestel is ooit ontworpen als trainer dacht ik, maar later vooral bekend geworden als stuntvliegtuig. Zelfs in NL vliegen er een stel rond: http://www.dutchthunderyaks.nl/nl/yak-52/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR-kginngCV1bYTM5FP3I0jPRc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gcND8u9PKb33BSpyFJMyEs1s.webp?f=user_large

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15
Na het positive bericht dat de aanvallen op de rafinaderijen nut hebben gaat Oekraïne gewoon door. Vannacht hebben ze weer een rafinaderij succesvol aangevallen, er is daarna brand uitgebroken. Voor beelden check de tweet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Israel gaat blijkbaar hun patriots met pensioen sturen:
🇮🇱 The Israeli Air Force is set to bid farewell to its aging PATRIOT systems in the coming months, replacing the batteries with more advanced air defenses, - The Times of IsraelP.S.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6Za2RSLBCx?hl=en

Lobby.Start()

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:30
consolefreak schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:41:
Na het positive bericht dat de aanvallen op de rafinaderijen nut hebben gaat Oekraïne gewoon door. Vannacht hebben ze weer een rafinaderij succesvol aangevallen, er is daarna brand uitgebroken. Voor beelden check de tweet.

[Embed]
Volgens mijn excel sheet is deze 13 maart ook al een keer aangevallen.Kennelijk niet kapot genoeg. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gise schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:16:

Om die 270 km2 in perspectief te plaatsen, dat is 0.3% van het totale oppervlak van Oekraïens grondgebied.
of iets tastbaarders.....Ameland is 286,5 km²

Afbeeldingslocatie: https://www.reisroutes.be/userfiles/fotos/kaartje-waddeneilanden_18587_xl.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 01-05-2024 10:08 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:33
YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:22:
Israel gaat blijkbaar hun patriots met pensioen sturen:

https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6Za2RSLBCx?hl=en

Lobby.Start()
Hahahaha - wow...

Okee, dus oorlogstijd is niet het moment om oorlogstuig met pensioen te sturen. Er is een kleine kans dat ze hun raketten verschoten hebben, en er verder niet in willen investeren, waardoor ze dus met nutteloze hardware zitten. Maar dan nog is dat niet het moment, je weet nooit of je er achteraf spijt van krijgt.

... Er is één uitzondering. Als het wapentuig op een andere manier dan de conventionele inzet nuttiger is, dan is er ineens vanalles mogelijk. En laat er nu een dringend (hoewel ietwat artificieel) tekort zijn aan Patriot-systemen, op een manier die die diplomatieke leverage kan creëren. Laat ik zeggen dat iedereen die die Patriot-systemen aanraakt zich tegelijk laat knevelen als, laten we zeggen, Israël Rafah binnenvalt. Quid pro quo.

Dit is niet het Israël-topic, noch het wapens-topic, dus ik wil het kort houden. Maar laat ik zeggen dat Israël hier weer eens een perfecte bargaining chip op tafel legt....

(Ik verwacht trouwens niet dat Israël die dingen van plan is te doneren. Ik verwacht dat ze deze systemen wil verkopen aan (een coalitie van) Westerse landen, met het doel alsnog te doneren, of hun eigen voorraden aan te vullen na donaties van eigen stock).

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:46:
[...]

Fog of war is momenteel dichter dan ooit: we weten gewoon niet hoe UA er echt voor staat, want elke battlefield report heeft een politiek en propaganda doel. Er is gewoon geen enkele ratio te verzinnen voor eerlijk rapporteren wat er gebeurt als dit niet in je belang is.

Ik hoop dat de hulp werkelijk zichtbaar en voelbaar is, al lost het evt personele tekorten niet op. Wellicht motiveert het weer meer mensen om zich te melden voor dienst als ze weten dat ze genoeg en goed materiaal tot hun beschikking hebben.

Ik zou zelf de euforische 'jamaar Rusland heeft enorme verliezen geleden' er tegenaan kunnen gooien, maar ik begin wel in te zien dat die verliezen gewoon opvulbaar zijn in dit tempo en voor hele lange termijn ook. Je ziet nu al diverse etniciteiten aan het front verschijnen, aziatische mensen, afrikaanse mensen, ze worden overal vandaan gehaald. Om de VS te laten bloeden zal China wellicht op termijn gerust toestaan dat er allerlei groepen uit Chinees territorium komen 'helpen'. UA kan alleen maar winnen met enorme en onuitputtelijke steun en die hapert steeds aan alle kanten - waarbij de politieke ruk naar rechts ook niet helpt.
Een aantal zeer serieuze osinters begint juist in te zien dat Rusland niet steeds maar kan blijven aanvullen. De situatie is erger dan eerder gedacht:

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
asing schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:50:
[...]

Volgens mijn excel sheet is deze 13 maart ook al een keer aangevallen.Kennelijk niet kapot genoeg. :)
Klopt inderdaad, eerder had ik volgens mij ook een nieuwsbericht gedeeld dat Rusland de raffinaderijen ook weer repareert na een aanval. De downtime is beperkt tot een paar weken maar het heeft toch een goed effect op de gehele interne brandstofmarkt. Ik zou zeggen dat ze er een stuk meer tegelijk mogen aanvallen voor een nóg beter effect :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Een aantal zeer serieuze osinters begint juist in te zien dat Rusland niet steeds maar kan blijven aanvullen. De situatie is erger dan eerder gedacht:

[Embed]
'another couple of thousands' kan nog wel lang duren uiteraad.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 21:19

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[Embed]
Ik vraag mij af of er een gevaarlijke disconnect is tussen de Russische generaals aan het front en de logistieke hoofden bij de depots. Als je gewend bent om gewoon aan de lopende band massa's naar het front te sturen en doet dit voor lange tijd (inmiddels meer dan twee jaar) dan wek je bij jezelf de illusie op dat het oneindig lang kan worden gedaan.

Ik verwacht dat Rusland de bodem ziet in 2025/2026. Ik weet dat er hier vaker voorspeld is wat betreft bodems en dat sommige hun voorspelling reeds aan diggelen hebben zien gaan. Maar ik heb altijd eind 2024 en 2025 aangehouden. Ik blijf dus een beetje in die richting.
Pakweg 20% van hun spul is 'nieuw' (dus geproduceerd of revisie) Ben benieuwd wat ze gaan doen als de bodem is bereikt. Als ze 2000 APV's sturen op een dag is 20% slechts 400 APVs om te sturen in een dagelijkse golf. Niets vergeleken bij 2000.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:40:
[...]

ik zie hier nog steeds onvoorstelbare aantallen voorbij komen. Als we hier iets van geleerd hebben dan is het wel op welke schaalgrootte dit soort conflicten kunnen plaatsvinden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fraggert schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:51:
[...]
ik zie hier nog steeds onvoorstelbare aantallen voorbij komen. Als we hier iets van geleerd hebben dan is het wel op welke schaalgrootte dit soort conflicten kunnen plaatsvinden.
Sinds de Twitter block van nitter kan ik niet meer de @himarsed overzichten zien :P

Maar af en toe komt er nog wel zo'n telling langs die wordt samengevat in een youtube filmpje.
Van getrokken arty had Rusland natuurlijk ook belachelijke hoeveelheden op voorraad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Sinds de Twitter block van nitter kan ik niet meer de @himarsed overzichten zien :P

Maar af en toe komt er nog wel zo'n telling langs die wordt samengevat in een youtube filmpje.
Van getrokken arty had Rusland natuurlijk ook belachelijke hoeveelheden op voorraad.
Ik kan die hele @himarsed niet meer terugvinden.... Dus misschien bestaat het account niet meer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Ik kan die hele @himarsed niet meer terugvinden.... Dus misschien bestaat het account niet meer.
Ik had de spelling fout, het is deze iig:
https://twitter.com/highmarsed?lang=en

Maar ik zie nu voornamelijk nutteloze posts uit Maart 2024 en 2023 als ik die pagina bekijk :P

Dit soort threads waren altijd wel interessant:

en

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2024 13:30 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
@YakuzA ik kan het kanaal wel zien, met recente posts.

Deze werd geretweet:

Het is een heel draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:31:

Deze werd geretweet:

[Twitter]

Het is een heel draadje.
Als ik zo'n beginpost heb, kan ik de rest wel zien via:
https://threadreaderapp.com/thread/1782479780421444020.html

:)

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 00:51
Auredium schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Ik verwacht dat Rusland de bodem ziet in 2025/2026. Ik weet dat er hier vaker voorspeld is wat betreft bodems en dat sommige hun voorspelling reeds aan diggelen hebben zien gaan. Maar ik heb altijd eind 2024 en 2025 aangehouden. Ik blijf dus een beetje in die richting.
Misschien hebben ze onder huidige omstandigheden inderdaad genoeg materieel om het front tot 2025 op slot te zetten, of zelfs iets op te schuiven. Het lijkt me sterk dat iemand redelijk kan inschatten hoe het conflict zich tegen die tijd heeft ontwikkeld. Zoals al eerder is opgemerkt blijven de onzekerheden te groot.
- Veranderende steun van China.
- Toenemende productie in Rusland.
- Andere strategie en tactiek. Geen meatwaves meer maar meer inzet van EW, drones, glidebombs en raketten.

Voor succes van Oekraïne moet het land een strategie ontwikkelen om onafhankelijk van de hoeveelheid Russische manschappen en materieel snel veel terrein te kunnen winnen. Meer van hetzelfde gaat Oekraïne niet helpen. Voorwaarde is het oplossen van een aantal problemen:
- Massale beschikbaarheid van drones die (tijdelijk) vrij zijn van EW van de Russen
- Oplossing voor het opruimen en ontwijken van de mijnenvelden
- Grote voorraad van systemen die een aantal weken achtereen ver achter de linies veel doelwitten kunnen treffen
- Neutraliseren van de Russische luchtafweer en de radarsystemen.
- Op afstand kunnen houden van Russische vliegtuigen en helicopters.
- Ruime vloot eigen vliegtuigen die gecoördineerd doelen achter de linies kunnen treffen.

Als Europa en de VS serieus zijn in hun steun aan Oekraïne, bereiden ze deze 'blitzkrieg' in alle stilte voor. Het is prima wanneer Oekraïne de indruk wekt dat het land op zijn laatste benen loopt en dat de Russen hopen dat ze met die laatste extra push een doorbraak kunnen forceren. Doormodderen op de huidige weg, met levering van steeds een handje vol materieel lijkt geen perspectief te bieden en leidt alleen maar tot verdere escalatie.

Bevrijding van alle gebieden hoeft niet het doel te zijn. Als Oekraïne twee of drie grote klappen weet uit te delen is het waarschijnlijk gedaan met de eenheid onder de haviken in het Kremlin.

Mij lijkt de kans namelijk groot dat we anders na 5 jaar frontenoorlog in de situatie zijn beland waarin Rusland volledig is getransformeerd tot een oorlogsnatie en dat Putin, gesteund door de reusachtige Chinese productiecapaciteit, heel Europa meesleurt in een vernietigende oorlog.

Steeds meer politici in Europa, onder aanvoering van Macron zeggen het steeds duidelijker: Er is voor Europa tegenover dit Rusland geen weg meer terug. Om toenemende steun van China aan Rusland te voorkomen moeten we Oekraïne helpen om snel en beslissend toe te slaan. Deze langzame escalatie is voor Europa een existentiële bedreiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
ledog schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:42:
[...]
- Toenemende productie in Rusland.
Welke productie bedoel je hier precies?

Van ammo/raketten etc is de opschaling wel zichtbaar idd, maar van APC/IFV/Tanks is voor zover bekend nog steeds 90-95% van de 'productie' het opknappen van oud sovjet materieel.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 00:51
YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Welke productie bedoel je hier precies?

Van ammo/raketten etc is de opschaling wel zichtbaar idd, maar van APC/IFV/Tanks is voor zover bekend nog steeds 90-95% van de 'productie' het opknappen van oud sovjet materieel.
De productie van drones is ook enorm toegenomen in Rusland.
Rollend materieel kan over anderhalf jaar in grote aantallen uit China komen, in onderdelen of als kant en klaar systeem.

(Ik besefte na het posten dat deze overwegingen meer op zijn plaats zijn in het Russisch-Westerse verhoudingen topic, excuses)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:40:
[...]

In deze context schijnt dat 1 a 2 maanden te zijn. Metname dus met getrokken artillerie en IFV komt de bodem wel in zicht.

Blijft allemaal eng en verschrikkelijk maar ik vond het wel goed nieuws dat het hard gaat met de reserves.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:16:
[...]

In deze context schijnt dat 1 a 2 maanden te zijn. Metname dus met getrokken artillerie en IFV komt de bodem wel in zicht.

Blijft allemaal eng en verschrikkelijk maar ik vond het wel goed nieuws dat het hard gaat met de reserves.
Was het niet zo dat de getrokken arti dezelfde lopen heeft als de self propelled? Die laatsten gaan natuurlijk hard door hun lopen heen. Dan zou de getrokken arti gekanibaliseerd worden om de self propelled in bedrijf te houden.

Het is dan wel een teken dat alle getrokken arti zonder lopen op een veld staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:53
ATACMS cluster variant aanval op russisch trainings gebied, Tony Stark zou er trots op zijn:

https://mstdn.social/@noelreports/112365461744137835

Er zijn ook foto’s te vinden van de aftermath, zal ik hier niet posten wegens vele russen die van snelrecht genoten hebben. Laten we zeggen dat de aanval effectief lijkt te zijn geweest.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 23:24
Fraggert schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:07:
[...]

of iets tastbaarders.....Ameland is 286,5 km²
waarvan 59,11 km² land... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Capt Waffles schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:54:
ATACMS cluster variant aanval op russisch trainings gebied, Tony Stark zou er trots op zijn:

https://mstdn.social/@noelreports/112365461744137835
Een bijzonder filmpje, niet alleen de eerste beelden van dit wapen maar ook dat Oekraine een hoge kwaliteit observatie drone daar rond kan laten vliegen zonder dat die verstoord of neergeschoten wordt.

Het nut van clustermunitie wordt wel steeds duidelijker, jammer dat we nog steeds eigenlijk verplicht zijn door het verdrag dat Nederland getekend heeft, en dus wettelijk bindend is, hulp aan Oekraine te beperken zodat er geen clustermunitie door kan worden gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HjTawlk.jpeg

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Was het niet zo dat de getrokken arti dezelfde lopen heeft als de self propelled? Die laatsten gaan natuurlijk hard door hun lopen heen. Dan zou de getrokken arti gekanibaliseerd worden om de self propelled in bedrijf te houden.

Het is dan wel een teken dat alle getrokken arti zonder lopen op een veld staan.
Schijnbaar is momenteel in Ukraine de verhouding (voor de Russen) 20% self propelled 80% getrokken. En bij die categorie komt de bodem dus ook nog in zicht.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Schijnbaar is momenteel in Ukraine de verhouding (voor de Russen) 20% self propelled 80% getrokken. En bij die categorie komt de bodem dus ook nog in zicht.
De leunstoel generaal in mij ziet dit wel positief. Volgens mij hadden ze een enorme voorkeur voor self propelled. Als dat nu nog maar 20% is én de opslag staat vol met leeg geplukt getrokken spul dan geeft dat wel een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:01

Tens

let me drink about it

ledog schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:54:
Rollend materieel kan over anderhalf jaar in grote aantallen uit China komen, in onderdelen of als kant en klaar systeem.
Wat voor rollend materieel bedoel je precies?
Nog meer golfkarren?

Zou China overstappen van non-lethal hulp naar pantser een aanverwant?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:54
[...]

[Embed]
Ik begrijp dat de Russische voorraden opraken, zoals we al een hele tijd horen maar waar dit reeds gebeurde waar kregen ze vooralsnog de bailout? Precies: Iran, China, NK en wellicht nog meer. Dus hoe realistisch is het om te denken dat we daarna een verzwakt Russisch leger gaan zien omdat de spullen opraken? Heb daar helaas twijfels bij - zie net zo graag als jij dat ze louter nog met stokken en stenen over de vlaktes aan komen kakken.

Maargoed, hoop doet leven - maar net als dat Rusland UA er in 3 dagen onder zou krijgen dachten we dat UA Rusland ook wel terug kon dringen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Ik begrijp dat de Russische voorraden opraken, zoals we al een hele tijd horen maar waar dit reeds gebeurde waar kregen ze vooralsnog de bailout? Precies: Iran, China, NK en wellicht nog meer. Dus hoe realistisch is het om te denken dat we daarna een verzwakt Russisch leger gaan zien omdat de spullen opraken? Heb daar helaas twijfels bij - zie net zo graag als jij dat ze louter nog met stokken en stenen over de vlaktes aan komen kakken.

Maargoed, hoop doet leven - maar net als dat Rusland UA er in 3 dagen onder zou krijgen dachten we dat UA Rusland ook wel terug kon dringen.
Ammo, drones en wat quads.

Op een gegeven moment is de hardware op. Dan moeten ze artillerie opkopen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Cluster ATACMS ingezet tegen een RF oefenterrein in Luhansk, resultaat: 116 doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 09:54
asing schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Ammo, drones en wat quads.

Op een gegeven moment is de hardware op. Dan moeten ze artillerie opkopen.
Ballistische raketten, raketmotoren, electronica, vuurwapens, persoonlijke kit zoals kledij en body armor (tis je vast opgevallen dat ze van camo gewisseld zijn) en inderdaad de dingen die je noemt en dat is dan precies wat we weten dat ze leveren.

Waarom zouden ze Rusland in ruil voor wat anders die wapens niet blijven leveren? Want ik zou even niet weten waarom Rusland hun eigen geleverde wapentuig niet gewoon terug koopt, of andere landen vraagt de bekende kopietjes te maken voor ze?

China heeft geen belang bij de winst van UA c.q. de NAVO c.q. de VS, maar wel belang bij dit zo lang mogelijk te rekken, bijvoorbeeld. UA is inmiddels het speelveld van veel meer geopolitieke belangen. Als het ons lukt China en andere landen te 'strongarmen' niets meer te leveren dan zou dat enorm schelen en Rusland zeker militair verzwakken, ik voorzie alleen dat de huidige 'partners' dit niet laten gebeuren in ruil voor concessies.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:15

Snow_King

Konijn is stoer!

gise schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:14:
Cluster ATACMS ingezet tegen een RF oefenterrein in Luhansk, resultaat: 116 doden.

[Embed]
116 man lijkt wellicht 'weinig', maar ik lees her en der dat het wel eens kan gaan om instructeurs. Als dat het geval is heb je best een goede klapper gemaakt als UA zijnde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:54

3raser

⚜️ Premium member

gise schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:14:

[Embed]
Ik vind die claim wel wat bijzonder. De foto laat het aantal manschappen zien voorafgaand aan de aanval. De aanval zelf bestaat uit 3 clusterbommen. Na de eerste aanval zie je de camera inzoomen en in het getroffen gebied zie je duidelijk mensen lopen in de buurt van (wat het lijkt) geparkeerde trucks. Die clusterbommen raken blijkbaar lang niet iedereen in het getroffen gebied. Dus hoe zeker kun je zijn dat je die 116 getelde manschappen geraakt hebt?

En wat is die eerste explosie voorafgaand aan de clusterbommen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

3raser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Ik vind die claim wel wat bijzonder. De foto laat het aantal manschappen zien voorafgaand aan de aanval. De aanval zelf bestaat uit 3 clusterbommen. Na de eerste aanval zie je de camera inzoomen en in het getroffen gebied zie je duidelijk mensen lopen in de buurt van (wat het lijkt) geparkeerde trucks. Die clusterbommen raken blijkbaar lang niet iedereen in het getroffen gebied. Dus hoe zeker kun je zijn dat je die 116 getelde manschappen geraakt hebt?

En wat is die eerste explosie voorafgaand aan de clusterbommen?
Een dud. Eentje ontplofte niet zoals het hoort (eerst in submunitie die dan zelf allemaal weer ontploffen (dat zijn dan de tungsten balletjes). Deze cluster ATACMS zijn oud en zouden eigenlijk worden vernietigd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing

Nieuwer = beter denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor us army wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:31:

Deze werd geretweet:

[Twitter]

Het is een heel draadje.
Klopt, het is een heel draadje. Een OSINT onderzoek van wel 33 posts, met satellietmateriaal, bijvoorbeeld vergelijkingen voor en tijdens oorlog. Ik zag het eerder ook bij Bellingcat voorbij komen. Ze vonden het fantastisch. Maar ik kon er geen chocolade van maken. Behalve dan dat voor Rusland bij bepaalde voorraden de bodem in zicht zou komen... maar dat is nogal een losse flodder.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik zag het voorbij komen maar vond het onduidelijk. Gaan ze nu elke bradley welke ze hebben weggegeven vervangen voor hun zelf of worden ze geleverd aan ukraine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
De EW van Rusland blijft maar sterker worden kijkt het. De aan Oekraïne geleverde Amerikaanse precisie shells zijn in effectiviteit afgenomen, van 70% naar slechts 6%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
We hebben al vaker signalen gezien dat Rusland chemische wapens gebruikt in Oekraïne, nu bevestigd Amerika het ook.
"The use of such chemicals is not an isolated incident, and is probably driven by Russian forces’ desire to dislodge Ukrainian forces from fortified positions and achieve tactical gains on the battlefield," the State Department notes.
Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/1/7453863/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

consolefreak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 03:14:
De EW van Rusland blijft maar sterker worden kijkt het. De aan Oekraïne geleverde Amerikaanse precisie shells zijn in effectiviteit afgenomen, van 70% naar slechts 6%.

[Twitter]
Om een beetje sarcastisch uit de hoek te komen, dit noemen ze vaak een "doehikkie"

Ten 1ste Waarop is de 70% gebaseerd ?
Cluster munitie mag (als voorbeeld) maar een weigeringsaantal hebben van 4% ? en dit opeens 30% out-of the-box .. 8)7

Ten 2de --> 6% is nogal ongeloof waardig omdat het een fail safes heeft (vermoedelijk)

Ten 3de, volgens mij zijn er aardig wat EW systemen toast of gewoonweg defect, met overhyped capaciteiten .. en kennis wellicht nog schaarser dan het systeem zelf. Dus als dit al zo was .. de front linie is nogal groot ... overal een EW hebben staan is nogal onwaarschijnlijk.

Denk ook niet dat oorlog een tijd is waar je je echt bezig houd met nauwkeurige statistieken, das leuk voor ons maar .. op een slag veld is iets "handig" of niet bijvoorbeeld --> anders waren ze wel die grote hoeveelheden westerse voertuigen aan het vechten ofzo Hetzelfde als de MRSI "leuk advertentie dingetje" nog weinig van gezien ..

denk wel dat we wat bewuster moeten omgaan met de bewering ;) en niet zomaar overal copy paste doen

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 02-05-2024 03:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
vso schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 03:37:
[...]

Om een beetje sarcastisch uit de hoek te komen, dit noemen ze vaak een "doehikkie"

Cluster munitie mag (als voorbeeld) maar een weigeringsaantal hebben van 4% ? en dit opeens 30% out-of the-box .. 8)7

Ten 2de --> 6% is nogal ongeloof waardig omdat het een fail safes heeft (vermoedelijk)

Ten 3de, volgens mij zijn er aardig wat EW systemen toast of gewoonweg defect, met overhyped capaciteiten .. en kennis wellicht nog schaarser dan het systeem zelf. Dus als dit al zo was .. de front linie is nogal groot ... overal een EW hebben staan is nogal onwaarschijnlijk.

Denk ook niet dat oorlog een tijd is waar je je echt bezig houd met nauwkeurige statistieken, das leuk voor ons maar .. op een slag veld is iets "handig" of niet bijvoorbeeld --> anders waren ze wel die grote hoeveelheden westerse voertuigen aan het vechten ofzo Hetzelfde als de MRSI "leuk advertentie dingetje" nog weinig van gezien ..

denk wel dat we wat bewuster moeten omgaan met de bewering ;) en niet zomaar overal copy paste doen
Ik geef in vrijwel elke post die ik hier maak een bron. Soms wordt het bericht geretificeerd door mij of iemand die er op reageert. Dat is in de fog of war onvermijdelijk. In dit geval zijn er meerdere bronnen die hetzelfde statement publiceren, zie bijvoorbeeld: https://www.defenseone.co...c-warfare-us-says/396141/.

Als je meer wil weten over wie de quote heeft gegeven: https://www.hudson.org/experts/1335-dan-patt naar mijn bescheiden mening is dit naar alle waarschijnlijk iemand die weet waar hij het over heeft. Het Hudson instituut staat naar mijn weten ook redelijk aangeschreven.

Effectiviteit kan van alles zijn natuurlijk, maar als we de keywords pakken: EW en het type munitie is er volgens mij maar één conclusie: ze komen niet aan op de plek waar het wel de bedoeling is.

Over allerlei hypes over Russische EW capaciteit kan ik duidelijk zijn: de Russen staan niet voor niets bekend voor hun capaciteiten en kennis op dit vlak. Dat niet alles het doet zoals de bedoeling is niet zo gek, zeker niet tijdens een dynamische oorlog. Duidelijk is wel de trend van berichten dat de Russische EW steeds beter wordt in het dwars zitten van precisiewapens. En precies dat is wat ik wilde aangeven met mijn oorspronkelijke bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Er is een achtergrondartikel verschenen die dieper ingaat op de Oekraïnse binnenlandse wapenproductie. Ook wordt er ingegaan op het huidige budget vanuit de regering en de ruimte die er nog is in de markt. Key takeaways zijn de markt hervormingen, productie van uiteenlopende drones, artillerie en lange afstandsraketten. De markt heeft nog ruimte om drie keer meer te produceren maar het hangt op geld.

https://united24media.com...-look-at-the-industry-196

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Het gaat hier niet om dat de granaat niet ontploft maar dat de GPS guidance niet zorgt voor een treffer op de plek waar die op ingesteld is. Een GPS ontvanger en sturende vinnen bouwen die je uit een kanon kan schieten is altijd al extreem moeilijk en het is logisch dat dit het kwetsbaarst is voor verstoring. Een HIMARS raket is relatief veel groter met meer ruimte voor electronica en wordt ook niet met 1000g versnelling afgevuurd

Overigens is de '70% naar 6%' claim van Dan Patt weer gebaseerd op Jack Watling van RUSI maar ik kan die bron nergens vinden. Het is ook wat vaag wat hiermee bedoeld wordt. Is de effectiviteit voor alle Excaliburs aan hjet front naar 6% gedaald? Of alleen de schoten waar de krachtigste Russische EW systemen staan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PASware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-389u7e2YwDUwWZqfb9cBPf1XI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c7zvsQr8zraVYW52j6sZXgSf.webp?f=user_large

"Prima" aantallen weer.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rusland is weer meer op Odesa aan het schieten. Afgelopen nacht grote Nova Poshta en gebouw ernaast vlak bij huis familie (500m afstand) met 1 of 2 raketten geraakt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2024 08:42 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sinds wat idiote Russische milbloggers het in hun hoofd kregen dat er duizend Franse troepen in Odessa waren aangekomen wordt die stad zwaarder beschoten, het in Rusland daar echt een krankzinnig circus geworden. De vatniks juichen om alle Fransen die nu gedood zouden zijn terwijl ze op de boulevard wandelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[...]

Ik probeer het te begrijpen:
Door GPS jamming raakt een projectiel de aangewezen doelrichting kwijt. Dit gebeurt volgens mij pas in de laatste minuten/secondes? van het traject. Excaliburs hebben ook een INS (combi van gyroscoop hoogte- en accelerometers) die het in stand houden van de koers over kunnen nemen. Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is die 70% versus 6% nauwkeurigheid precies? over hoeveel afwijking hebben we het?

GPS jamming begrijp ik, maar dat inertial navigation plotseling ook niet meer zou werken verbaast me.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

consolefreak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 04:11:
Ik geef in vrijwel elke post die ik hier maak een bron. Soms wordt het bericht geretificeerd door mij of iemand die er op reageert. Dat is in de fog of war onvermijdelijk. In dit geval zijn er meerdere bronnen die hetzelfde statement publiceren, zie bijvoorbeeld: https://www.defenseone.co...c-warfare-us-says/396141/.
Eh vrijwel eerste zin:
A U.S. defense official would not provide specifics, but is likely referring to
Boeing’s Ground-Launched Small Diameter Bomb.
Dat verhaal over de GLDSB is al ouder, vandaag hebben ze het over de Excalibur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Eh vrijwel eerste zin:

[...]

Het verschil is natuurlijk dat Excalibur hier gewoon voor gemaakt is, en dus ook in het ontwerp wat EW bescherming heeft meegenomen.
Waar GLSDB een adhoc oplossing is om gewoon een booster aan een domme bom te hangen, vleugeltjes er aan en de 1e de beste gps guidance kit erop plakken :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IJzerlijm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:51:
Sinds wat idiote Russische milbloggers het in hun hoofd kregen dat er duizend Franse troepen in Odessa waren aangekomen wordt die stad zwaarder beschoten, het in Rusland daar echt een krankzinnig circus geworden. De vatniks juichen om alle Fransen die nu gedood zouden zijn terwijl ze op de boulevard wandelden.
Mijn vrouw had het erover dat RU blijkbaar voor hun 9 mei parade weer even wat spierballen wilden/moesten tonen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
Tens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Eh vrijwel eerste zin:

[...]

Een artikel bevat soms meerdere onderwerpen, er zit ook een verwijzing in naar de Excalibur. Ik ga het niet quoten, dat had ik namelijk al eerder gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008

3raser

⚜️ Premium member

Dus de Russen geloven dat Frankrijk boots on the ground heeft in Oekraïne? En als ze dat geloven, waar is die enorme escalatie dan waar Poetin zo graag over praat? Klinkt alsof de Fransen er prima mee weg zouden komen als ze daadwerkelijk troepen sturen. O-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
3raser schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Dus de Russen geloven dat Frankrijk boots on the ground heeft in Oekraïne?
Kijk, iedereen weet dat elke boulevard ter wereld een manifestatie van Franse power projectie is. Waarom heet het anders niet gewoon 'brede-straat'? Boulevards zijn niets anders dan vermomde landingsbanen tbv een uiteindelijke, onvermijdbare Franse bezetting.

#denkzelfna

:P

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 02-05-2024 11:06 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Op zich dan ook wel weer zorgelijk, stel dat Europa, of landen individueel, troepen zouden sturen om bijvoorbeeld het achterland te beschermen ver achter de linies, dat Rusland dan gerichte aanvallen zou gaan uitvoeren op die specifieke plekken.

Uiteraard zou er dan wel extra AA meekomen (hoe crux ook) om de eigen groepen te beschermen, maar het gaat mij meer over hoe Rusland handelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 21:25
Tens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:26:
[...]
Ik probeer het te begrijpen:
Door GPS jamming raakt een projectiel de aangewezen doelrichting kwijt. Dit gebeurt volgens mij pas in de laatste minuten/secondes? van het traject. Excaliburs hebben ook een INS (combi van gyroscoop hoogte- en accelerometers) die het in stand houden van de koers over kunnen nemen. Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is die 70% versus 6% nauwkeurigheid precies? over hoeveel afwijking hebben we het?

GPS jamming begrijp ik, maar dat inertial navigation plotseling ook niet meer zou werken verbaast me.
Ik weet niets over hoe dit bij raketten werkt, maar bij vliegtuigen werkt het - zover ik weet - zo dat de inertial navigatie met regelmaat gekalibreerd moet worden door middel van GPS. Als die dan gejamd is, dan kalibreert hij de inertial navigation verkeerd denk ik dan, waardoor je accuratie alsnog afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Avalaxy schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Ik weet niets over hoe dit bij raketten werkt, maar bij vliegtuigen werkt het - zover ik weet - zo dat de inertial navigatie met regelmaat gekalibreerd moet worden door middel van GPS. Als die dan gejamd is, dan kalibreert hij de inertial navigation verkeerd denk ik dan, waardoor je accuratie alsnog afneemt.
Klink logisch, maar over hoeveel tijd gaat het? hoe verder in het traject hoe minder de invloed van een koerscorrectie.

Die verslechtering van 70% naar 6% is zonder verdere uitleg voer voor speculaties.
Gaat het over nauwkeurigheid van 6 meter naar 70 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:22
gise schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:07:
Op zich dan ook wel weer zorgelijk, stel dat Europa, of landen individueel, troepen zouden sturen om bijvoorbeeld het achterland te beschermen ver achter de linies, dat Rusland dan gerichte aanvallen zou gaan uitvoeren op die specifieke plekken.

Uiteraard zou er dan wel extra AA meekomen (hoe crux ook) om de eigen groepen te beschermen, maar het gaat mij meer over hoe Rusland handelt.
Daar wordt wel steeds meer aan gedacht he, dat NAVO-landen troepen sturen om bepaalde relatief veilige gebieden te beveiligen, zodat Oekraine hun eigen mannen naar het front kan sturen.
De gedachte is dat Rusland het toch niet zal wagen om NAVO-concentraties aan te vallen, doen ze nu immers ook niet, terwijl ze moord en brand schreeuwen over de leveringen en weten waar die het land binnen komen, ze vallen die logistiek niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:18
Andrew Perpetua houdt verliezen bij aan de hand van beeldmateriaal. Onderstaand zijn de verliezen die ze gister gevonden hebben. Dit kunnen wel oudere zijn, omdat ze van beeldmateriaal afhankelijk zijn. Het waren gister wel heel veel Russische verliezen die ze vonden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GMj-zFSXcAAQLs6?format=jpg&name=large

[ Voor 8% gewijzigd door Emryte op 02-05-2024 11:40 ]

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:53
Emryte schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:40:
Andrew Perpetua houdt verliezen bij aan de hand van beeldmateriaal. Onderstaand zijn de verliezen die ze gister gevonden hebben. Dit kunnen wel oudere zijn, omdat ze van beeldmateriaal afhankelijk zijn. Het waren gister wel heel veel Russische verliezen die ze vonden.
Drone wars.. op een enkele Bradley kill na is alles door drones. Zal ook wel een beetje te maken hebben met het feit dat die itt tot een artillerie granaat documentatie generen via de videobeeld feed, dat zal wel voor een gedeeltelijke bias in gedocumenteerde verliezen zorgen, maar zelfs als je dat beschouwt.. damn..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Klink logisch, maar over hoeveel tijd gaat het? hoe verder in het traject hoe minder de invloed van een koerscorrectie.

Die verslechtering van 70% naar 6% is zonder verdere uitleg voer voor speculaties.
Gaat het over nauwkeurigheid van 6 meter naar 70 meter?

Om hier even op in te haken voor iets meer context volgens de experts. Volgens beide analisten lijkt de 6% nauwkeurigheid wel te kloppen, maar hebben ze twijfels bij de aanvankelijke 70%. De 6 weken aanpassingstijd is waarschijnlijk dus ook 6+ maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 02-05-2024 12:00 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:40:
Rusland is weer meer op Odesa aan het schieten. Afgelopen nacht grote Nova Poshta en gebouw ernaast vlak bij huis familie (500m afstand) met 1 of 2 raketten geraakt.
Deze post locatie in Odesa:
https://www.ukrinform.net...o-employees-injured.html#
"An enemy missile attack on depot 1 and cargo branch No. 4 of Nova Poshta in Odesa. Fortunately, everyone is alive! All 18 people who were on shift managed to hide in a bomb shelter," the post reads.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Brent schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Kijk, iedereen weet dat elke boulevard ter wereld een manifestatie van Franse power projectie is. Waarom heet het anders niet gewoon 'brede-straat'? Boulevards zijn niets anders dan vermomde landingsbanen tbv een uiteindelijke, onvermijdbare Franse bezetting.

#denkzelfna

offtopic:
Dat ik even moest nadenken of dit serieus was of niet geeft wel aan hoe diep veel van de #denkzelfna mensen zijn gezonken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

#denkzelfna

In Odesa heet die zelfs ‘Fransuski Boulevard’ :+

Duidelijk bewijs dat Frankrijk daar al is.

offtopic:
straat van kinderkopjes, dus is ook nog een auto ophanging sloper :+

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2024 13:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The Russian forces appear to have executed at least 15 Ukrainian soldiers as they attempted to surrender, and possibly six more who were surrendering or who had surrendered, since early December 2023.

This is said in a report by Human Rights Watch (HRW), published on May 2, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...ce-december-2023-hrw.html
https://www.hrw.org/news/...endering-ukraine-soldiers

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-05-2024 13:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

IJzerlijm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:22:
[...]
Het gaat hier niet om dat de granaat niet ontploft maar dat de GPS guidance niet zorgt voor een treffer op de plek waar die op ingesteld is. Een GPS ontvanger en sturende vinnen bouwen die je uit een kanon kan schieten is altijd al extreem moeilijk en het is logisch dat dit het kwetsbaarst is voor verstoring. Een HIMARS raket is relatief veel groter met meer ruimte voor electronica en wordt ook niet met 1000g versnelling afgevuurd
je mist wellicht het grote plaatje, gedetaileerde uitleg is te ver ingezoomd. al is de kanttekening nooit verkeerd.

Denk niet dat we materie specialisten zijn (enkeling daargelaten)
Overigens is de '70% naar 6%' claim van Dan Patt weer gebaseerd op Jack Watling van RUSI maar ik kan die bron nergens vinden. Het is ook wat vaag wat hiermee bedoeld wordt. Is de effectiviteit voor alle Excaliburs aan hjet front naar 6% gedaald? Of alleen de schoten waar de krachtigste Russische EW systemen staan?
ik ben simpel .. foto van " defecte / snel onvrijwillige ge-demonteerd' wat voorheen bekend stond als tank/vliegtuig oid .. tja dat kan ik begrijpen ..

Wat ik dus opmaak uit dergelijke berichten iemand trekt cijfers uit zijn hoge hoed zonder enige inzicht hoe je daaraan komt .. lijkt me nogal ruis veroorzakend bericht ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
https://twitter.com/front...MI6WvEAeSDW4ph_1rjWw&s=19

Weer een S300-400 AA system geraakt. Is het bekend hoeveel systemen Rusland er heeft staan en hoeveel reserve ze hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
Wackmack schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:17:
https://twitter.com/front...MI6WvEAeSDW4ph_1rjWw&s=19

Weer een S300-400 AA system geraakt. Is het bekend hoeveel systemen Rusland er heeft staan en hoeveel reserve ze hebben?
Volgens dit artikel hadden ze in 2023 in totaal 96 S400 systemen
En volgens wiki hadden ze van één variant van de S300 3.000 stuks gefabriceerd tot 2012.

Hoeveel er daarvan over zijn én in werkende staat zijn is onbekend natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
vso schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:03:
[...]

je mist wellicht het grote plaatje, gedetaileerde uitleg is te ver ingezoomd. al is de kanttekening nooit verkeerd.

Denk niet dat we materie specialisten zijn (enkeling daargelaten)

[...]

ik ben simpel .. foto van " defecte / snel onvrijwillige ge-demonteerd' wat voorheen bekend stond als tank/vliegtuig oid .. tja dat kan ik begrijpen ..

Wat ik dus opmaak uit dergelijke berichten iemand trekt cijfers uit zijn hoge hoed zonder enige inzicht hoe je daaraan komt .. lijkt me nogal ruis veroorzakend bericht ..
Nee, het bericht isniet per definitie ruis. Duidelijk is dat de EW van Rusland beter wordt en het de geleverde precisie wapens minder succesvol maakt. Dát kan je zeker 'simpel' concluderen en is geen 'gegoochel' of iets met 'hoge hoeden'. Voel je vrij om zelf te komen met onderbouwde (incl. bronverwijzing) berichten die het tegendeel van deze trend aantonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
Over 'snel onvrijwillige ge-demonteerd' gesproken, mooie beelden van een BUK geladen met zes rakketten. Leuk detail: deze BUK staat op Russisch grondgebied in de regio Kursk. Ook mooi om het brandweerstraaltje te zien waarmee geprobeerd wordt om het geheel te blussen :*) Beelden in de tweet.

[ Voor 19% gewijzigd door consolefreak op 02-05-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

consolefreak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Nee, het bericht isniet per definitie ruis. Duidelijk is dat de EW van Rusland beter wordt en het de geleverde precisie wapens minder succesvol maakt. Dát kan je zeker 'simpel' concluderen en is geen 'gegoochel' of iets met 'hoge hoeden'. Voel je vrij om zelf te komen met onderbouwde (incl. bronverwijzing) berichten die het tegendeel van deze trend aantonen.
De wapenwedloop (actie en reactie) is geen ruis, dat ontkent ook niemand hier voor zover ik lees.

De 70 en 6% lijken uit een hoge hoed te komen van Jack Watling die blijkbaar ter plekke is geweest.:
Patt cited the work of Jack Watling, an expert at think-tank RUSI who has traveled to Ukraine multiple times to interview Ukrainian commanders.
wat het nog steeds niet duidelijk maakt of het 'gevoelscijfers' zijn of dat de cijfers gelden voor het hele front, gedeeltes of één eenheid, of zelfs maar één batch (want het spul is over datum), en wat die 70 en 6% eigenlijk betekenen.

Je kunt ook niet ontkennen dat zonder verdere uitleg/onderbouwing het 'trust me bro' gehalte vrij hoog is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 02-05-2024 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
Tens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:45:
[...]

De wapenwedloop (actie en reactie) is geen ruis, dat ontkent ook niemand hier voor zover ik lees.

De 70 en 6% lijken uit een hoge hoed te komen van Jack Watling die blijkbaar ter plekke is geweest.:

[...]

wat het nog steeds niet duidelijk maakt of het 'gevoelscijfers' zijn of dat de cijfers gelden voor het hele front, gedeeltes of één eenheid, of zelfs maar één batch (want het spul is over datum), en wat die 70 en 6% eigenlijk betekenen.

Je kunt ook niet ontkennen dat zonder verdere uitleg/onderbouwing het 'trust me bro' gehalte vrij hoog is.
De hele discussie gestart door VSO ging juist over verduidelijking van wat de percentages. Er is meerdere keren aangegeven dat het over de precisie van de granaten zelf gaat. Zie daarvoor ook de transcriptie. In de gegeven context (wapens zijn 2 weken effectief, daarna door lerend vermogen steeds minder) is het duidelijk dat het over meer dan één batch en front gaat. Voor een interpretatie wat het betekend voor het gehele front kan en gaat niemand je exact vertellen. Waar er geen EW staat zullen de wapens alsnog prima effectief zijn, op plekken waar actieve EW is zullen ze onnauwkeuriger worden.

*knip* Metacomment dat meer in een TR thuishoort. Als een legitieme bron ruimte geeft voor interpretatie is dat precies wat in dit topic uitgesproken moet kunnen worden. Die strijd laat geen lange tenen toe. Of er wordt gezocht naar meer informatie, of er wordt met elkaar vastgesteld dat we het niet goed kunnen zeggen. Ieder ander antwoord zonder meer info is eigen interpretatie.

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 02-05-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

consolefreak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:23:
Er is meerdere keren aangegeven dat het over de precisie van de granaten zelf gaat.
ja duh, dat het over de precisie van de granaten gaat begrijp ik, *knip* Ook deze vraag wordt in de bron onvoldoende beantwoord, en raakt hier zo ook niet antwoord, waarom dan de vraag weer opnieuw stellen? (clustermunitie 50 meter verderop geeft niet zoveel verlies in effectiviteit, een grote loods zal ook nog wel geraakt worden, een huis waarschijnlijk niet))
*knip* die vraag is al beantwoord zoals de ander het tenminste interpreteert en kan beantwoorden, laten rusten.
*knip*
*knip* Niet op de man
De bron (Jack Watling)op zich kan best legit zijn, maar dit lijkt op roeptoeteren. Daniel Patt haalt één zin uit een verhaal van Jack Watling, die uit verband gerukt een compleet een eigen leven gaat lijden.

je ziet de grote koppen zonder enige nuance al verschijnen: Excaliburs zijn nutteloos

Moderatie comment
Even als Kanttekening: Dat deze cijfers uit context zijn gehaald betekend nog niet dat ze kunnen worden gediskwalificeerd. Dat kan pas zodra we meer weten over die context. Daarvoor zijn blijkbaar betere bronnen nodig. Een conclusie die vlot in de discussie is te trekken, waarna de discussie direct kan stoppen, wachtend op meer info.

[ Voor 34% gewijzigd door teacup op 02-05-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Imposing New Measures on Russia for its Full-Scale War and Use of Chemical Weapons Against Ukraine

Chloropicrin/Trichloornitromethaan.

Zelfs de Wikipedia pagina staat dit inmiddels in: Wikipedia: Chloropicrin
In February 2024, Ukrainian General Oleksandr Tarnavskyi accused the Russian Armed Forces of using chloropicrin munitions.[16] In May 2024, the United States Department of State also alleged use of chloropicrin by Russian forces in Ukraine, and imposed sanctions against Russian individuals and entities as a response.[17]
[17] staat hierboven, [16] betreft dit Reuters bericht: Ukraine accuses Russia of intensifying chemical attacks on the battlefield.

Verschillende bronnen (waaronder nos.nl en reuters.com) hebben het over traangas of pepperspray maar dat is niet accuraat (het leest wel lekker :X).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Jerie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:50:
Verschillende bronnen (waaronder nos.nl en reuters.com) hebben het over traangas of pepperspray maar dat is niet accuraat (het leest wel lekker :X).
hm, zo fout zijn ze niet:
Chloropicrin, which is no longer authorized for military use, is an irritant with characteristics of a tear gas, and was largely used during World War I as a chemical warfare agent, according to the U.S-based Centers for Disease Prevention and Control (CDC
maakt verder niet uit, het is verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 19-05 06:23
Jerie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:50:
Imposing New Measures on Russia for its Full-Scale War and Use of Chemical Weapons Against Ukraine

Chloropicrin/Trichloornitromethaan.

Zelfs de Wikipedia pagina staat dit inmiddels in: Wikipedia: Chloropicrin

[...]

[17] staat hierboven, [16] betreft dit Reuters bericht: Ukraine accuses Russia of intensifying chemical attacks on the battlefield.

Ik moet zeggen dat je de NOS nu toch echt verkeerd wegzet.

Deel 1;
Rusland zet structureel chemische wapens in op het slagveld in Oekraïne, zeggen de Verenigde Staten. Het Russische leger zou onder meer het giftige chloorpicrine gebruiken tegen Oekraïense militairen.
Deel 2
De Russen zouden ook zogeheten riot control agents inzetten, dat zijn middelen zoals traangas en pepperspray. De politie mag die gebruiken bij bijvoorbeeld rellen, maar in een oorlog zijn ze verboden.
Wat het stuk dus zegt is dat de US zegt dat men structureel chemische wapens inzet, daarnaast zet men ook zogenaamde riot control agents in wat eveneens verboden is.

bron

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Pepperspray wordt nergens door een eerste bron genoemd. 'Traangas' is te vaag, dat kan van alles zijn, en er zitten nogal wat verschillen tussen de effecten op de gezondheid. Het betreft ogenschijnlijk een simplificatie, iets wat ze bij de NOS nogal graag doen, vaak ook wel terecht, maar ik heb liever dat ze het dan maar wat meer ingewikkeld houden met referenties naar uitleg. Wikipedia artikel over het chemische goedje zegt hierbij voldoende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 19-05 06:23
Jerie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:27:
Pepperspray wordt nergens door een eerste bron genoemd. 'Traangas' is te vaag, dat kan van alles zijn, en er zitten nogal wat verschillen tussen de effecten op de gezondheid. Het betreft ogenschijnlijk een simplificatie, iets wat ze bij de NOS nogal graag doen, vaak ook wel terecht, maar ik heb liever dat ze het dan maar wat meer ingewikkeld houden met referenties naar uitleg. Wikipedia artikel over het chemische goedje zegt hierbij voldoende.
Uhh
The Department of State has made a determination under the CBW Act that Russia has used the chemical weapon chloropicrin against Ukrainian forces in violation of the Chemical Weapons Convention (CWC).
en vervolgens
We make this determination in addition to our assessment that Russia has used riot control agents as a method of warfare in Ukraine, also in violation of the CWC.
Notabene uit jouw bron

Als je dan vervolgens gaat zoeken wat
riot control agents
zijn vind je bijvoorbeeld deze
Riot control agents (sometimes referred to as “tear gas”) are chemical compounds that temporarily make people unable to function by causing irritation to the eyes, mouth, throat, lungs, and skin.
He verrek “tear gas” vrij vertaald naar traangas kennelijk door de NOS.
Several different compounds are considered to be riot control agents. The most common compounds are known as chloroacetophenone (CN) and chlorobenzylidenemalononitrile (CS). Other examples include chloropicrin (PS), which is also used as a fumigant (that is, a substance that uses fumes to disinfect an area); bromobenzylcyanide (CA); dibenzoxazepine (CR); and combinations of various agents.
Hmm zelfs
chloropicrin (PS)
wordt gezien als een
riot control agent
Dus nee voor mij blijft het spijkers op laag water zoeken, en ja de NOS maakt zich er soms makkelijk vanaf of copy/paste de russiche propaganda maar naar mijn mening in dit geval niet.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

3raser schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Dus de Russen geloven dat Frankrijk boots on the ground heeft in Oekraïne? En als ze dat geloven, waar is die enorme escalatie dan waar Poetin zo graag over praat? Klinkt alsof de Fransen er prima mee weg zouden komen als ze daadwerkelijk troepen sturen. O-)
De Oekraïners hebben de voormalige graancorridor voor alle verkeer geopend.

Volgens de traditie moeten de Fransen en Britten langs daar komen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Crimean_war_map_1854.svg

De Chinese truc kan toegepast worden, militairen in vissersboten en andere civiele schepen verstoppen. Zo geraken ze door de Bosporus.

Nu kunnen de Fransen Odesa als een vriendelijke haven gebruiken om troepen aan wal te brengen.

Zoals putin zei "wie niet jat als hij de kans krijgt, is een dommerik".

De russen gaan ervan uit dat als een buitenlandse mogendheid om bepaalde zet kan maken, dan wordt de zet gemaakt.
[...]

#denkzelfna

En de lange rijen bomen in de lengterichting van een boulevard dienen als air defence tegen vliegtuigen die willen landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Rusland heeft de nieuwe spoorlijnen (of in elk geval eentje) in gebruik genomen.
Benieuwd naar het aantal wateroversteken en viaducten er zijn.
Filmpje in tweet (een platte wagen vóór de locomotief ter bescherming van de loc bij bom onder het spoor) doet me ergens aan denken.

om effect te hebben mag de trein nauwelijks harder dan stapvoets.

Alles binnen bereik van Oekraïense wapens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbxoCZwPxFZGzSUpVOlsBHVCh9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3C9ZYF3dcRH6UywkhfpCvZW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Tens op 02-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Hier een filmpje van Russische drone die een granaat met het chemische goedje op een loopgraaf van Oekraïne gebruikt:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/rC3scr7Pfq

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• consolefreak
Duitsland heeft weer een hele lading spullen geleverd. Leuk detail, er zit ook een beveiligingssysteem bij dat drones en raketten moet uitschakelen die gericht zijn op de helicopter die het AMPS systeem draagt.
DELIVERED ⬇️
— 1 Skynex air defence system
— 16 Vector UAVs
— 30 RQ-35 Heidrun UAVs
— 10 Marder 1A3 IFVs
— 1 bridge-laying tank Biber
— 1 Bronco ATTC command vehicle
— 6 Oshkosh M1070 tank transporter
— 1 Pionierpanzer 2A1 Dachs AEV
— 2 WiSENT 1 MC mine clearing tanks
— 12 mine ploughs
— 3,000 RGW90 MATADOR
— 1 TRML-4D air surveillance radar
— 11 mobile, remote controlled and protected demining devices
— 5,000 blasting caps & detonators
— 120 CR 308 rifles
— 50 HLR 338 precision rifles
— 680 MK 556 assault rifles
— ? IRIS-T SL missiles
— 29,638 35mm APDS-T rounds for Gepard SPAAGs
— ammunition for Leopard 2 MBTs
— 13,500 155mm artillery shells
— ? 120mm mortar shells
— 18,000 40mm rounds for automatic grenade launchers
— 1,000,000 rounds firearm ammunition
— 1 AMPS self-protection system for helicopters
— 30 frequency range extensions for anti-drone devices
— 70 IR devices
— 84 outboard motors
— 600 light systems faLKE
— 1,980 camouflage nets
— 2,000 (likely camouflage) ponchos
— 100,000 first aid kits

PLEDGED ⬇️
— 1 Patriot air defence system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 00:41:
[...]

Klopt, het is een heel draadje. Een OSINT onderzoek van wel 33 posts, met satellietmateriaal, bijvoorbeeld vergelijkingen voor en tijdens oorlog. Ik zag het eerder ook bij Bellingcat voorbij komen. Ze vonden het fantastisch. Maar ik kon er geen chocolade van maken. Behalve dan dat voor Rusland bij bepaalde voorraden de bodem in zicht zou komen... maar dat is nogal een losse flodder.
Zijn schrijven is inderdaad niet al te duidelijk. Maar wat hij tot nu toe postte(vandaag) is ook nog geen conclusie/inschatting, het is puur wat hij ziet. Ik vind dat hij weldegelijk een heel goede analyse doet.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
De Kyiv independent heeft een nacht meegelopen met de drone hunters en er een achtergrondartikel over geschreven. Enkele takeaways:
- Er zijn schijnbaar monitorapps waar het pad van de drones en rakketten op zichtbaar is voor het team.
- De overheid levert alleen het minimale, als de soldaat meer wil is er crowdfunding nodig. Denk aan nachtvisie maar ook vervoer.
- Het neerschieten van een shahed is puur euforie O+

bron: https://kyivindependent.c...rone-hunters-near-russia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:32:
Rusland heeft de nieuwe spoorlijnen (of in elk geval eentje) in gebruik genomen.
Benieuwd naar het aantal wateroversteken en viaducten er zijn.
Filmpje in tweet (een platte wagen vóór de locomotief ter bescherming van de loc bij bom onder het spoor) doet me ergens aan denken.

[Twitter]

om effect te hebben mag de trein nauwelijks harder dan stapvoets.

Alles binnen bereik van Oekraïense wapens.
[Afbeelding]
Zijn het nu meerdere nieuwe spoorlijnen? Alle blauwe lijnen zijn nieuw?

Wel aardig van de Russen dat ze dit nu aanleggen voor UA, kunnen ze straks weer gebruik van maken :o

Maar zonder grappen, ik kan 'Volnovakha' niet vinden op het kaartje. Ik probeer te begrijpen of het nu 1 stukje spoorlijn is wat er bij is gekomen of dat men een heel nieuw netwerk heeft gemaakt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih-hMCYinBePw9cLOfRVPftij0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4WAcE61tkpc8pGJwx4AoL7H.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:04
consolefreak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:00:
De Kyiv independent heeft een nacht meegelopen met de drone hunters en er een achtergrondartikel over geschreven. Enkele takeaways:
- Er zijn schijnbaar monitorapps waar het pad van de drones en rakketten op zichtbaar is voor het team.
- De overheid levert alleen het minimale, als de soldaat meer wil is er crowdfunding nodig. Denk aan nachtvisie maar ook vervoer.
- Het neerschieten van een shahed is puur euforie O+

bron: https://kyivindependent.c...rone-hunters-near-russia/
Drone detectie: https://www.janes.com/def...or-detection-and-tracking

Ik werk zelf als software developer in acoustische toepassingen. Allemaal niet zo eenvoudig, maar prachtig hoe Oekraine moeilijke dingen doet met weinig middelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• consolefreak
Er is een interview gepubliceerd met Generaal Vadym Skibitsky, plaatsvervangend hoofd militaire inlichtingen. Hij ziet het allemaal niet zo rooskleurig in. Hij denkt dat de sleutel tot verdere verovering van Luhansk en Donetsk, Chasiv Yar binnen aanzienlijke tijd gaat vallen. De oorzaak is het tekort aan wapens en munitie. Daarnaast maakt hij zich zorgen over een mogelijke aanval op Kharkiv en Sumy waarvoor Rusland eenheden opbouwt. Intern in het land speelt er een uitdaging van disinformatie over Zelensky. Internationaal speelt het probleem van isolatie en ondermijning van Oekraïne. Concluderend ziet hij geen manier hoe de oorlog puur op het slagveld gestopt wordt. Hij ziet pas realistische onderhandelingen halverwege 2025. In de tussentijd is Europa een onzekere factor, zowel qua wapenproductie als bescherming van elkaar. Rusland kan de Baltische staten in 7 dagen innemen, een reactie komt pas na 10 dagen.

Kortom, een erg somber interview. De vraag is wat Oekraïne met deze stemming wil bereiken. Meer steun?

Bron: https://www.economist.com...ink-says-a-senior-general

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 06:54:
[...]

Wel aardig van de Russen dat ze dit nu aanleggen voor UA, kunnen ze straks weer gebruik van maken :o

Maar zonder grappen, ik kan 'Volnovakha' niet vinden op het kaartje. Ik probeer te begrijpen of het nu 1 stukje spoorlijn is wat er bij is gekomen of dat men een heel nieuw netwerk heeft gemaakt.
Al het blauw was ‘gepland’ en oranje was ‘bestaand’/‘aangelegd’ dacht ik :?

Zou kunnen dat nu een blauw stuk af was.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 03-05-2024 08:04 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:04
consolefreak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:02:
Er is een interview gepubliceerd met Generaal Vadym Skibitsky, plaatsvervangend hoofd militaire inlichtingen. Hij ziet het allemaal niet zo rooskleurig in. Hij denkt dat de sleutel tot verdere verovering van Luhansk en Donetsk, Chasiv Yar binnen aanzienlijke tijd gaat vallen. De oorzaak is het tekort aan wapens en munitie. Daarnaast maakt hij zich zorgen over een mogelijke aanval op Kharkiv en Sumy waarvoor Rusland eenheden opbouwt. Intern in het land speelt er een uitdaging van disinformatie over Zelensky. Internationaal speelt het probleem van isolatie en ondermijning van Oekraïne. Concluderend ziet hij geen manier hoe de oorlog puur op het slagveld gestopt wordt. Hij ziet pas realistische onderhandelingen halverwege 2025. In de tussentijd is Europa een onzekere factor, zowel qua wapenproductie als bescherming van elkaar. Rusland kan de Baltische staten in 7 dagen innemen, een reactie komt pas na 10 dagen.

Kortom, een erg somber interview. De vraag is wat Oekraïne met deze stemming wil bereiken. Meer steun?

Die hoek in Oekraïne ziet er inderdaad niet goed uit.

Het enige zinnige dat Oekraine nog kan doen is de Krimbrug (en liefst dat spoor) eruit schieten, en een deel van de Krim terug nemen.

Dat moet toch een demoralisatie (het is allemaal voor niks) teweeg brengen binnen het RU leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@brecht_vb zinnig? In welke zin?

Die brug laten ploffen zie ik nog wel lukken. De rest is schier onmogelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PASware
MikeyMan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:24:
@brecht_vb zinnig? In welke zin?

Die brug laten ploffen zie ik nog wel lukken. De rest is schier onmogelijk.
Wel met de leveringen die we nu doen. Als we de Russen echt terug willen schoppen tot achter de grenzen van 1991 (?) dan zullen we toch echt als westen zelf actief in moeten gaan grijpen en dat mag, wat mij betreft, in stappen realiteit gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Snow_King schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 06:54:
[...]

Volnovakha, Iets oostelijk van Noord, halverwege richting Donetsk.
De bedoeling is nieuwe lijn(en) richting Krim, alle blauw is/wordt nieuw gebouwd.

mijn:
Is wellicht zelfs iets te enthousiast, 'Een stuk van de nieuwe spoorlijn' is misschien beter verwoord, de Russische berichtgeving kennende..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:04
consolefreak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:02:

Denk dat men eindelijk begint te beseffen dat het een verloren zaak is, hoe spijtig ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het verhaal over de verlaagde effectiviteit van de Excalibur zou hiermee te maken kunnen hebben:
The second function is the ballistic impact point (BIP). Upon firing, the Excalibur conducts an internal built-in-test. If a problem is detected, the Excalibur will enter a fail-safe mode and continue to fly its ballistic flight path to the BIP. The round will not detonate while in the failsafe mode. This safety feature enables the maneuver commander to manage the risk of a failed round, avoiding unintended collateral damage.
Uit https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA495246.pdf een publicatie van de Amerikaanse artillerie school. Die feature van een failsafe is typisch een product van de War on Terror vereisten waar een afzwaaier ten koste van alles moet worden vermeden, ook als dat flink op de effectiviteit inhakt. Wat die check precies is wordt uiteraard niet op in gegaan maar als de kwaliteit van het GPS signaal iets is dat deel uit maakt van die check is het potentieel een groot probleem.

Ook worden Excaliburs met een hogere baan afgevuurd dan de optimale voor bereik omdat doelen in de WoT zich vaak in steden bevinden tussen gebouwen waar de granaat recht naar beneden moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
🇮🇹🤝🇺🇦 Italy intends to transfer a SAMP-T air defence battery to Ukraine in the next aid package, the new package will also include artillery, - La Repubblica
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6f-jmjrcjY?hl=en

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zie het dan ook nog steeds positief in voor UA.

Op langere termijn zie ik geen scenario waarin Rusland UA "mag innemen" en houden. Dat gaat de bevolking en wereldpolitiek niet accepteren.

Ja, H2 2023 en H1 2024 zijn niet gegaan zoals we gehoopt hadden, maar het betekend niet dat alle hoop verloren is voor UA. Ik ben nog steeds overtuigd van een winst voor UA.

RU is steeds dieper zijn eigen graf aan het graven. Het moment van implosie gaat daar komen, maar op een totaal onverwacht moment.

Kan dat nog 5 jaar duren? Dat zou zo maar eens het geval kunnen zijn!

Wie weet wint RU nog wel veel meer terrein en gaat UA totaal guerilla style de Russen daarna het land uitjagen, het kan.

Een scenario waarin UA wordt opgegeven en we vrolijk de Russen aan de Poolse grens krijgen zie ik niet ontstaan.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid