Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.064 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:58

Proton_

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog

LET OP Wijziging topicdoel
Het doel van dit topic is om een bron te zijn voor en discussie te bieden over het strijdverloop en de gewapende strijd in de Rusland Oekraïne oorlog.

Het topic is daarom vooral bedoeld voor mensen die deze strijd zelf op de voet willen volgen.

Om de strijd ook in zijn totaliteit te kunnen behandelen vervalt de beperking van de landsgrenzen. Zo is het beter mogelijk om alle aspecten van de strijd mee te nemen. In deze gewapende strijd zien we niet alleen de activiteiten van de officiële strijdkrachten, maar ook die van verzetsgroepen.

Wapendiscussie
Ook de wapendiscussie willen we in beperkte mate in het topic laten gebeuren, ze heeft vaak veel samenhang met de gekozen tactiek. Wel wil de moderatie voorkomen dat ze uit de rails gaat. Moderatie kan posts verwijderen wanneer:
  • De discussie zich herhaald en in kringetjes gaat.
  • De discussie even terug al uitgebreid is gevoerd.
  • Post niets toevoegen aan wat al eerder is gezegd.
Offtopic
Om de focus zoveel mogelijk op de strijd zelf te houden worden andere Rusland Oekraïne gerelateerde onderwerpen verder buiten dit topic gehouden. We hebben het dan vooral over de maatschappelijke gevolgen voor de Russische en de Oekraïense samenleving en de impact van het conflict op de internationale gemeenschap. Drie andere topics gaan die onderwerpen voor een groot deel afdekken:

Topicbeleid

Dit topic gaat hard. Door de vele posts staat er veel druk op, en dat is niet altijd goed voor de sfeer in het topic. Met deze kennis hebben we besloten wat meer te letten op hoe relevant en ontopic posts zijn. Bedenk daarom alsjeblieft of jouw post relevant is voor dit topic.

LET OP Wijziging behandeling offtopic posts
Er is in de afgelopen maanden veel verplaatst. Dit heeft veel tijd gekost. Dit moet stoppen.

Het topic is nu duidelijker afgebakend tot de gewapende strijd. Hiermee creëren we een comfort zone om de gewapende strijd goed te behandelen. Daar staat tegenover dat we strakker gaan sturen op ontopic.

We willen gaan kijken hoe het gaat, maar offtopic posts worden voortaan eerder uit het topic verwijderd, ook als ze in een ander topic nog toegevoegde waarde hadden gehad.

Filteren op nieuwsfeiten
Om de lezers van nieuwe feiten met bijbehorende bronnen tegemoet te komen worden deze posts gepind. Zo kunnen deze gebruikers filteren op nieuwe feitelijkheden.

Diegenen die ook de achterliggende discussie van deze nieuwe informatie willen lezen worden uitgenodigd naar het ongefilterde topic te kijken.

Waar hoort mijn bericht?

De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic niet geschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en is zelf verstorend voor het topic. Post een inhoudelijk discussie in een van de achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst.

Berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front
Het Cherson front
Het Donbass front
Het Kyiv front
Het noord Loegansk front
Zaporizhzhia front + de Krim

Geopolitieke verhoudingen met Rusland:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
De situatie binnen Rusland

Sancties tegen Rusland en hun impact:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

Gewapende stijd:
Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen
Oekraïens verzet - Kansen en risico's
Nucleaire dreiging Rusland

Historische context:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is
Retrospectief: Het Oekraïne referendum

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Bovenstaande lijst is afgeleid uit onze topic wegwijzer, breng daar ook eens een bezoekje aan:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels

We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment wordt gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com of https://deepstatemap.live/en
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
Overzicht verliezen over de tijd heen: https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:32
Niet meer veraf nu:
Ukraine is slated to receive the first ten of 31 promised Abrams tanks in mid-September, according to a Defense Department official and another person familiar with the discussions
https://www.politico.com/...ing-abrams-tanks-00113668

200 bemanningsleden hebben hun training voltooid.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHmb37nCESTfXL33qtNmVVm0qH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCsbIbSUKg92Uytdziv6hi4c.png?f=fotoalbum_large

23 tanks!?!?!!!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-04 17:15
Is dit voornamelijk in zuid en of (noordoosten)

Nu UA langzaam doorbreekt richting Verbove moet RU door hun eigen mijnenvelden heen rijden om UA in de flank aan te kunnen vallen. Rijdt RU zich stuk over die mijnen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06
TheGhostInc schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Je bedoelt dat dat dochtertje dadelijk in het bos gehandicapt raakt omdat ze een stukje 'speelgoed' opraapt?

Dat verdrag is niet zomaar getekend!

Kritiek op UA hoort erbij, als je dat weg wilt hebben, tja volgens mij is dat het draaiboek van de tegenstander.
Dat stukje "speelgoed" helpt nu om te zorgen dat dat dochtertje straks hopelijk in vrijheid op kan groeien. Samen met alle andere kinderen in Oekraïne. Daarnaast zijn die paar clusterbommen lang niet zo gevaarlijk als die 6 landmijnen die de Russen op iedere vierkante meter hebben gelegd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
On the night of September 1, the Russian army attacked Ukraine with two Kalibr missiles, the air defense forces destroyed one of them.
https://www.ukrinform.net...at-ukraine-overnight.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
https://www.thedrive.com/...s-to-protect-kerch-bridge
New satellite imagery confirms a Ukrainian claim that Russia is sinking vessels along the Kerch Bridge to form a protective barrier against future uncrewed surface vessel (USV) attacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Betreft

[...]

...
Ik snap trouwens focus Bakhmut niet meer. High ground en laat de [mbr]*knip* Russen[/mbr] dan maar lekker omhoog rennen. Verder niets want: Prigo is dood, Wagner is uitgespeeld. Bakhmut heeft hier een sleutelrol in gespeeld. Het is de accelerator geweest in het conflict tussen RU MoD en Wagner. De functie van Bakhmut is voltooid. Cultureel historisch was het een prachtige stad, nu heeft het dezelfde geschiedenis als R'dam in 1940: puin. Geen strategisch doel meer, behalve dan eventuele huidige high ground.
...
Even hierop inhaken op een bericht van een paar dagen terug.
Persoonlijk denk ik dat het handig is om Bakhmut "warm te houden" en te blijven pushen. Dit zal de Russen niet de kans geven om degelijke verdediging aan te leggen zoals ze in het zuiden hebben kunnen doen.
Dit kan mogelijk in de nabije toekomst de kans geven om hier te pushen en achter de verdedigingslinies in de rest van het gebied te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:30
Kadett schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:24:
[...]

Is dit voornamelijk in zuid en of (noordoosten)

Nu UA langzaam doorbreekt richting Verbove moet RU door hun eigen mijnenvelden heen rijden om UA in de flank aan te kunnen vallen. Rijdt RU zich stuk over die mijnen?
Ik zag wat filmpjes voorbij komen waarbij er een kolonne van een tegenaanval in het zuiden grotendeels vernietigd werd. Daar zaten verschillende tanks en IFVs bij. Ik schat dat dat iig aan de mooie cijfers heeft bijgedragen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 13:36

TrekDr0p

QR niet scannen

Helaas verwijderd, maar wat was de strekking van het bericht? Of bleek het achteraf niet waar te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TrekDr0p schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:58:
[...]
Helaas verwijderd, maar wat was de strekking van het bericht? Of bleek het achteraf niet waar te zijn?
Alleen die foto stond in de tweet samen met 'watch out'.

Geen idee waarom die verwijderd is :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:21:
[...]

Alleen die foto stond in de tweet samen met 'watch out'.

Geen idee waarom die verwijderd is :)
Mijn gok is OSINT gerelateerd.

1) Skyline van licht kun je geolocaten

2) Donker kun je dermate licht maken dat er minstens (!!) contouren van gezicht ontstaan.

Geolocation doe ik weinig mee maar #2 is me meermaals gelukt.

In deze context gewoon niet doen!

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de Twitterlozen, volgens mij was deze nog niet gepost hier. Oekraïne heeft een afbeelding vrijgegeven van een infrarood camera van de drone aanval op Pskov een paar dagen terug.

Afbeeldingslocatie: https://www.thedrive.com/uploads/2023/08/31/840AE003-2C49-4A55-85FE-E1791252105F.jpeg?auto=webp&optimize=high&quality=70&width=3840

Volgens Budanov zou deze aanval vanuit Rusland uitgevoerd zijn.
“We are working from the territory of Russia,” Budanov told us, though he would not specify whether the attack was carried out by GUR personnel or Russian partisans. He also declined to say what kind of drones were used or how many.
The infrared image would mean these were likely bomblets dropped from a drone or drones under local man-in-the-loop control unless the source of the image was acting as an observation drone to record the strike, which seems unlikely. This would fit Budanov's comments that this was a strike launched inside Russia, likely very near the base, and not one using long-range autonomous drones. The video from which the still we obtained was captured looks like the drone had dropped one of the bomblets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
user109731 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:33:
Voor de Twitterlozen, volgens mij was deze nog niet gepost hier. Oekraïne heeft een afbeelding vrijgegeven van een infrarood camera van de drone aanval op Pskov een paar dagen terug.

[Afbeelding]

Volgens Budanov zou deze aanval vanuit Rusland uitgevoerd zijn.

[...]

[...]
Zo te zien aan de thermische beelden is deze IL-76 net geland. De 4 motoren zijn nog warm. Of hij zat helemaal vol, net voor vertrek. Het lijkt me heel moeilijk om van 700km afstand doelgericht een pad uit te kiezen waar misschien wel of misschien niet een vliegtuig staat.

Het heeft er voor mij alle schijn van dat iemand dichtbij was met zicht op de basis. Die kon daarna de pads aanwijzen waar men aan kon vallen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
asing schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
[...]

Zo te zien aan de thermische beelden is deze IL-76 net geland. De 4 motoren zijn nog warm. Of hij zat helemaal vol, net voor vertrek. Het lijkt me heel moeilijk om van 700km afstand doelgericht een pad uit te kiezen waar misschien wel of misschien niet een vliegtuig staat.

Het heeft er voor mij alle schijn van dat iemand dichtbij was met zicht op de basis. Die kon daarna de pads aanwijzen waar men aan kon vallen.
Hebben die drones niet een stukje herkenningssoftware dat op basis van plaatjes van vliegtuigen de target kan herkennen, en daar op af gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:39
technoaddict schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:46:
[...]

Hebben die drones niet een stukje herkenningssoftware dat op basis van plaatjes van vliegtuigen de target kan herkennen, en daar op af gaat?
Weet niet of die specifieke drones die daar gebruikt zij dat ook hebben, maar die techniek wordt nu wel gebruikt. Er zijn dan ook beelden opgedoken van Russische vliegtuigen aan de grond die gedeeltelijk met een soort van camouflage bedekt zijn zodat herkenning op deze basis niet meer werkt. Als ik hem nog kan vinden, zal ik de link plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 01-09-2023 10:54 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als je die dingen over zo'n afstand kan besturen, kun je ook wel beelden maken en daarmee de doelen uitzoeken. Want hoe dan ook is het zeer waarschijnlijk dat de info van waar de vliegtuigen stonden uit de lucht kwam. Daarnaast staan die vliegtuigen daar natuurlijk ook wel mooi op hun eigen plekje en hoef je alleen maar te weten of er in een bepaalde bay iets staat of niet. Ik zou er niet raar van op kijken dat dat mede de reden is dat je de vliegtuigen sindsdien op de weg ervoor ziet staan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Dat zou zeker kunnen want ze hebben met camo zo'n IL-76 geverfd om deze een ander contour te geven.

Zie ook de camouflage van een SU-57. Dat is een gigantische kist die van bovenaf dankzij de camo er kleiner uit ziet.

edit:
Zie foto na deze post van @hansvk

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 01-09-2023 11:17 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:40
[...]

Dat denk ik ook. Daarom hebben de Russen een soort van camouflage aangebracht op de bovenkant van die vliegtuigen.

Afbeeldingslocatie: https://gagadget.com/media/uploads/21d0230828034839ssc14u0001visualclip.jpg

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
Moderne westerse wapens hebben dat wel, een storm shadow, of die ozzie kartonnen drones bijv.

Maar ik weet niet of de makeshift drones waar ze RU mee in gaan dat ook hebben.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 19:38
[...]
Hebben 'wij' geen live beeld met satellieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:25:
[...]

Moderne westerse wapens hebben dat wel, een storm shadow, of die ozzie kartonnen drones bijv.

Als je "er naast staat" om de drone zelf te besturen ..is dat niet nodig dus .. alleen wel hopen dat ze geen meeting verrichten om je locatie te bepalen waar vandaan je de drone bestuurd (zoals aan het front)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:15:
[...]

Dat denk ik ook. Daarom hebben de Russen een soort van camouflage aangebracht op de bovenkant van die vliegtuigen.

[Afbeelding]
Dit hoort in het meme topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:56:
[...]

Als je die dingen over zo'n afstand kan besturen, kun je ook wel beelden maken en daarmee de doelen uitzoeken.
Dat zou kunnen, het probleempje waar je tegenaan gaat lopen is bandbreedte. Met onze huidige technieken is het mogelijk om 1K HD beeld op je telefoon te krijgen via 4/5G, of 4K op je TV.

Maar probeer dat eens te doen over 700 km :P . Zonder gebruik te maken van Russische infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
PLAE schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:28:
[...]

Hebben 'wij' geen live beeld met satellieten?
Live als in, er gaan satellieten rond. Die gaan in een lage baan om de aarde en pakken om de zoveel tijd hetzelfde stuk grond mee. Dan moet de foto nog opgehaald worden, verwerkt en uiteindelijk moet je hopen dat er geen wolken zijn.

Dus live is misschien iedere 12 uur. Niet echt geschikt voor zo'n aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:33:
[...]

Dat zou kunnen, het probleempje waar je tegenaan gaat lopen is bandbreedte. Met onze huidige technieken is het mogelijk om 1K HD beeld op je telefoon te krijgen via 4/5G, of 4K op je TV.

Maar probeer dat eens te doen over 700 km :P . Zonder gebruik te maken van Russische infra.
Op zich hoeft het natuurlijk ook niet helemaal realtime of super gedetailleerd te zijn. Het zijn toch redelijk stationaire doelen die na detectie over het algemeen nog wel wat minuutjes op hun plek blijven staan.

Maar makkelijker is natuurlijk iemand in de buurt, maar het levert ook meer risico op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:25:
[...]

Met een Coral TPU + Tensorflow kan dit al. Die heb je gewoon in MiniPCI en USB aansluiting. Trainen met foto's of camera en klaar.

GNSS (o.a. GPS) is leuk maar als het verstoord wordt minder. Je zou het wel in kunnen zetten om de goede richting op te gaan want het is niet zo dan GNSS in heel Rusland wordt verstoord. Dan komt de taxi ook niet meer bij het GRU hoofdkwartier :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er zou weer een Ka-52 neergegaan zijn. Op de ru telegram kanalen wordt iig trots gemeld dat de schietstoelen in dat ding weer 2 ru levens hebben gered.

Google-lens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6j6VSbtNOuIJ-Rv1ruL1xrjr7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j28j7j9bixKh43rc4f46qV29.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:37

scorpionv

This space for rent

Apache4u schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:58:
Er zou weer een Ka-52 neergegaan zijn. Op de ru telegram kanalen wordt iig trots gemeld dat de schietstoelen in dat ding weer 2 ru levens hebben gered.

Google-lens:
[Afbeelding]
Dat die schietstoelen nog maar veel levens mogen redden, piloten zonder helicopters hebben we geen last van.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:58:

Google-lens:
[Afbeelding]
Je kunt zeggen wat je wil, maar deze helikopters en ook de ejection-seats zijn zeker wel een staaltje van goede techniek.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
scorpionv schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:02:
[...]
Dat die schietstoelen nog maar veel levens mogen redden, piloten zonder helicopters hebben we geen last van.
Ze kunnen ze later wel weer in Mi28's doen, maar daar hadden ze voor de oorlog er ook maar 110 van schijnt het.

gaat iig wel goed door met de bedreigde diersoort Ka52 :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
scorpionv schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:02:
[...]

Iedere luchtmacht heeft meer vliegtuigen en helicopters dan bekwame piloten. Piloot kan niet iedereen zomaar worden (bril of lenzen en je bent al af), en zo'n opleiding duurt ook even. Je schijnt er zelfs good English for must speak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 23:24
Aan de dagelijkse cijfers was al te zien dat Oekraïne de Russische artillerie aardig weet te slopen.
In de ISW samenvatting van gisteren, stelt Oekraïne dat er onderhand 'pariteit' is behaald mbt 'counter battery capability'.

Oftewel, de Oekraïnse artillerie weet de Russische artillerie op steeds grotere/ineffectieve afstand te zetten.
Ukrainian Chief of the Main Directorate of Missile Forces and Artillery and Unmanned Systems of the General Staff Brigadier General Serhiy Baranov stated that Ukrainian forces have reached parity in counterbattery capabilities with Russian forces.[3] Baranov stated that NATO-provided artillery systems with ranges of 30km to 40km allow Ukrainian forces to destroy Russian artillery systems and force Russian forces to move their artillery further from the frontline.
[4] Ukrainian officials previously made statements in late July indicating that Ukraine’s interdiction campaign is successfully degrading Russian counterbattery capabilities.[5] Russian sources have repeatedly expressed concerns since mid-July over the lack of Russian counterbattery artillery capabilities, particularly in southern Ukraine.[6]
https://www.understanding...assessment-august-31-2023

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Baserk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:10:
Aan de dagelijkse cijfers was al te zien dat Oekraïne de Russische artillerie aardig weet te slopen.
In de ISW samenvatting van gisteren, stelt Oekraïne dat er onderhand 'pariteit' is behaald mbt 'counter battery capability'.

Oftewel, de Oekraïnse artillerie weet de Russische artillerie op steeds grotere/ineffectieve afstand te zetten.
[...]
[...]

https://www.understanding...assessment-august-31-2023
Wel grappig hoe verschillend bronnen net de nuances anders maken.
Bij CNN zag ik deze quote zo:
The Ukrainians also claim to have reached "parity" with the Russians in terms of artillery range. Brigadier General Serhiy Baranov told Ukrainian media Thursday that the Ukrainians are benefiting from the longer range of field artillery provided by NATO states.

He said that while Russian artillery had an average range of 24 kilometers, weapons provided to Ukraine could fire between 30 and 40 kilometers.

"This made it possible to destroy or damage the enemy's guns, as well as to move the enemy's artillery from the front line into the depths and prevent counter-battery warfare against our artillery and influence our infantry," Baranov said.
https://edition.cnn.com/e...1e0832a3cd5db76b295dfeb2e

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:05:
[...]

(bril of lenzen en je bent al af)
Dat is een wijd verspreide misvatting:
Basiseisen vlieger
Je bent in het bezit van een HAVO- of VWO-diploma met minimaal een 5,5 als eindcijfer voor wiskunde, Engels en Nederlands. Een VWO-opleiding zonder diploma mag ook, maar dan moet het overgangsbewijs van VWO-5 naar VWO-6 met minimaal een 5,5 voor wiskunde, Engels en Nederlands zijn behaald. Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II).

Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud.
Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang.
Een bril of lenzen is geen probleem.
Je oogafwijking mag niet groter zijn dan -3 of +2.
Je hebt een zwemdiploma nodig.
bron: https://werkenbijdefensie.nl/vlieger#airpower

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
redwing schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:04:
[...]

Je kunt zeggen wat je wil, maar deze helikopters en ook de ejection-seats zijn zeker wel een staaltje van goede techniek.
Techniek is het uiteraard. Of het ook 'goed' is?
Soit, met een bungee koord aan een raket, uit je helikopter te worden gelanceerd, nadat eerst met explosieven de rotors en de canapé zijn verwijderd, is uiteraard beter dan brandend naar beneden te sodemieteren.

Ik vraag me wel af of een gemiddelde KA52 piloot, na zo'n ejection ervaring voldoende rug-/nekwervels overheeft voor een verdere carrière.

YouTube: Testing of the Kamov Ka 52 rescue ejection system
(Gooi het anders maar in de wapensystemen thread, mods)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:37
De telegraaf meld het volgende, denk dat het zelf Robotyne moet zijn want Rabotino
ligt ver boven Moscow, ook zie ik nog weinig bevestigd nieuws op telegram of twitter

'Russische troepen doodden meer dan 150 Oekraïense soldaten in paar uur tijd'
Russische troepen hebben sinds 06.30 uur Nederlandse tijd meer dan 150 Oekraïense soldaten gedood. Dat meldt de door Moskou geïnstalleerde gouverneur van Zaporizja Jevgeni Balitski op Telegram.
"Vanaf 6.30 uur in de ochtend probeerde de vijand, bestaande uit brigades van maximaal 200 mensen in licht gepantserde voertuigen en voertuigen, Rabotino vanuit het noorden binnen te komen”, zei de gouverneur. De Oekraïners kregen volgens hem te maken met "massaal" Russisch vuur, wat tot zware verliezen zou hebben geleden.
Balitski beweert ook dat Oekraïense troepen gedwongen waren offensieve acties op te geven door de verliezen. "De verliezen aan soldaten van de Oekraïense strijdkrachten bedroegen 156 mensen." De beweringen van Balitski zijn niet geverifieerd.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nou ja het ligt genuanceerder:
Een bril of lenzen is geen probleem.
Je oogafwijking mag niet groter zijn dan -3 of +2.
Een neef van me wilde heel graag, had ook een zeer goed reactievermogen. Maar helaas te grote oogafwijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Barfman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:38:
De telegraaf meld het volgende, denk dat het zelf Robotyne moet zijn want Rabotino
ligt ver boven Moscow, ook zie ik nog weinig bevestigd nieuws op telegram of twitter

Russische troepen hebben sinds 06.30 uur Nederlandse tijd meer dan 150 Oekraïense soldaten gedood. Dat meldt de door Moskou geïnstalleerde gouverneur van Zaporizja Jevgeni Balitski op Telegram.
"Vanaf 6.30 uur in de ochtend probeerde de vijand, bestaande uit brigades van maximaal 200 mensen in licht gepantserde voertuigen en voertuigen, Rabotino vanuit het noorden binnen te komen”, zei de gouverneur. De Oekraïners kregen volgens hem te maken met "massaal" Russisch vuur, wat tot zware verliezen zou hebben geleden.
Balitski beweert ook dat Oekraïense troepen gedwongen waren offensieve acties op te geven door de verliezen. "De verliezen aan soldaten van de Oekraïense strijdkrachten bedroegen 156 mensen." De beweringen van Balitski zijn niet geverifieerd.
Dit is...heel lastig te verifiëren nieuws. Rusland staat erom bekend om aanvallen van Oekraïne te verzinnen voor goede cijfertjes. Zelfs mensen zoals Perun grappen hiermee. Dus dit artikel roept twee vragen op:

1) is er een aanval geweest van Oekraine?
2) Zo ja, hoeveel doden zijn er.

1 geloof ik wel want Robotyne is een plek die Oekraïne moet hebben. Slachtoffers zullen er ook zijn maar 150? Daar valt eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Rusland heeft er alle redenen voor om de cijfertjes omhoog te duwen terwijl in het verleden bewezen is dat ze behoorlijk hard kunnen liegen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35
[...]

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Tenzij natuurlijk de afstand te groot wordt voor remote control.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Barfman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:38:

Het enige relevante is:
[...]

De Telegraaf meldt

[...]

Dat meldt de door Moskou geïnstalleerde gouverneur van Zaporizja Jevgeni Balitski op Telegram.

[...]

De beweringen van Balitski zijn niet geverifieerd.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:33
Jerie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:45:
[...]

Het enige relevante is:

[...]
Alsof de Oekraïners ineens de Russische tactiek zijn gaan toepassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15
*knip* niet speculeren hier

[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 01-09-2023 19:29 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Laatst online: 14:16
Jerie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:45:
[...]

Het enige relevante is:

[...]
Die zelfde k*t krant

https://www.mediacourant....ering-f-16s-aan-oekraine/

https://www.telegraaf.nl/...ers-niet-in-opstand-komen

Het lijkt mij gewoon beter geen Telegraaf als bron te gebruiken. *knip* niet op de persoon

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 01-09-2023 19:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
*knip* Niet op de persoon gaan

[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 01-09-2023 19:33 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip* Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 01-09-2023 19:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:48

Snow_King

Konijn is stoer!

23 tanks is veel, heel veel! Maar ook weer +21 artillerie.

Weten we toevallig ook welk type tanks dit zijn geweest? Want ik begreep uit een ander filmpje dat inmiddels 70% van de tanks die RU verliest uit het Sovjet tijdperk komt.

Dat toont aan dat men echt weinig moderns meer heeft.
redwing schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:04:
[...]

Daar past dit YouTube filmpje bij (moet ik nog kijken):

Ik heb een grafhekel aan de Russen en hoop dat ze UA nog gisteren uit geschopt worden, maar de Ka-52 lijkt wel echt een goed ontworpen helicopter te zijn. Gelukkig gebruiken de Russen hem verkeerd en heeft UA veel afweer waardoor ze gelukkig neer worden gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een update van de afdeling loopgraven graven:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 24-04 22:54
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:55:
Weer een update van de afdeling loopgraven graven:
[Twitter]
Nauwelijks een update te noemen.
Geeft alleen weer waar volgens satelliet observatie vanaf feb. '22 iets veranderd is op de grond. Je hebt er dus niks aan om te bezien of de Russen recent nog nieuwe loopgraven o.i.d. hebben aangelegd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:10:
[...]

Nauwelijks een update te noemen.
Geeft alleen weer waar volgens satelliet observatie vanaf feb. '22 iets veranderd is op de grond. Je hebt er dus niks aan om te bezien of de Russen recent nog nieuwe loopgraven o.i.d. hebben aangelegd.
Vrijwel alle kaartjes over Russische tank grachten etc zijn op deze data gebaseerd.

Wordt regelmatig ge-update, dus ja er vallen prima recente loopgraven op te zien.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 24-04 22:54
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:25:
[...]Vrijwel alle kaartjes over Russische tank grachten etc zijn op deze data gebaseerd.
Wordt regelmatig ge-update, dus ja er vallen prima recente loopgraven op te zien.
Maar dan moet je dus een fotografisch geheugen hebben of twee kaartjes naast elkaar leggen om de verschillen te kunnen zien. Waarom niet een kaartje met in paars de meest recent aangelegde versterkingen (zeg tot 1 maand geleden of zo)? Dan heeft het informatiewaarde namelijk. Dan kun je ook in een oogopslag zien of de Russen de tweede linie aan het versterken zijn. Nu is dat op zijn minst gezegd wat lastig te beoordelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://nos.nl/l/2488300#UPDATE-container-71753423
Twee schepen zijn vandaag uitgevaren uit de haven van Odesa, aan de Zwarte Zee. Dat meldt de lokale politicus Oleksi Hontsjarenko op Telegram
Had deze gemist vanochtend.

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ook de drone beelden uit Pskov zijn opgedoken :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:23

XanderDrake

Build the future!

YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:28:
Ook de drone beelden uit Pskov zijn opgedoken :)
[Twitter]
Dit klinkt bij mij meer als Russische rebellie.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002

jdh009

FP ProMod

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:25:
[...]

Vrijwel alle kaartjes over Russische tank grachten etc zijn op deze data gebaseerd.

Klopt, die kaart wordt regelmatig geüpdatet en nieuw ontdekte loopgraven worden ook door andere OSINT 'collega's' zoals Andrew Perpetua aan hem doorgegeven.

Als ik iets vind via Sentinel dat voor iemand anders nuttig kan zijn stuur ik het zelf ook door, zie onderstaand als voorbeeld voor de data.

https://apps.sentinel-hub...&demSource3D=%22MAPZEN%22

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

vso schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:49:
[...]

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1697334096463065226

Die 700km is wel een intressant detail in dit bericht
(FYI Kiyv centrum --> Moscow centrum is ~ 710km )

dus .. wat & wanneer gaan we zien ?
700km biedt wel een hoop mogelijkheden hoor.
Misschien kunnen ze er een paar missen voor een bepaald complex in de buurt van Геленджик O-)
Kijken hoe ze dat gaan rechtlullen in Rusland.
Dat zou best een stevige fuck you zijn imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DeDooieVent schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:42:
waarom zitten we nog steeds in M8? Ik raak gedesoriënteerd door dezen
De mods moven straks alles sinds 1 September naar M9. Behalve posts zoals die van jou en mij. Het voordeel is dat je nog de posts van de laatste dag kunt liken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:47:
[...]

Maar dan moet je dus een fotografisch geheugen hebben of twee kaartjes naast elkaar leggen om de verschillen te kunnen zien. Waarom niet een kaartje met in paars de meest recent aangelegde versterkingen (zeg tot 1 maand geleden of zo)? Dan heeft het informatiewaarde namelijk. Dan kun je ook in een oogopslag zien of de Russen de tweede linie aan het versterken zijn. Nu is dat op zijn minst gezegd wat lastig te beoordelen.
Tja dit is waarom je open data via API of overlays wilt zoals OSM dat kan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

If you thought it sucked pulled guard at a Russian ammo depot, here’s a new another one for you.

Somewhere near Svatove, a dozen Russian fuelers burn. Remember, Russia relies heavily on SPGs, most of which can’t shoot artillery unless they’re turned on (and burning fuel).
bron https://twitter.com/CasualArtyFan/status/1697648836477431954

Reply van CJ opzichzelf
If you thought it couldn’t get any dumber, it would appear Russians had 12-40 fuelers just idling right next to…a gas station, within GMLRS range. Not confirmed yet but likely 49.393525, 38.178216

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Heden ten dage is het:
Dag 555 van de 3 daagse SMO.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 01-09-2023 19:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 13:36

TrekDr0p

QR niet scannen

Lijkt oude locatie te zijn.
Alleen zijn op deze film meer vrachtwagens te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TrekDr0p schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:12:
[...]

[Twitter]

Lijkt oude locatie te zijn.
Alleen zijn op deze film meer vrachtwagens te zien.
Dit verklaart waarom andere bronnen het niet melden, het is dus helaas oud. Wel een goeie klap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Hier zeggen ze Svatove:
https://reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/s/oUNDckuXut

Maar ik heb geen idee of het oud of nieuw is.

Waar is de ouwe vent met bordje met datum als je ‘m nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 01-09-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:26
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:46:
Heden ten dage is het:
Wel echt knap Poetin om er zo lang van te willen genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01
YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:46:
Heden ten dage is het:
Ja toch wel bizar. Denk ook wel eens terug, over wat er zou zijn gebeurd als ze die slag om Kiev hadden gewonnen. En toen dat gedoe in de Oostzee, over Gotland. En wat een aanzien heeft Oekraine bij de hele wereld gewonnen. Bizar gewoon.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
gise schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:01:
Hier zeggen ze Svatove:
https://reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/s/oUNDckuXut

Maar ik heb geen idee of het oud of nieuw is.

Waar is de ouwe vent met bordje met datum als je ‘m nodig hebt.
Hahaha ik was die man helemaal vergeten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
caspervc schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:20:
[...]

Ja toch wel bizar. Denk ook wel eens terug, over wat er zou zijn gebeurd als ze die slag om Kiev hadden gewonnen. En toen dat gedoe in de Oostzee, over Gotland. En wat een aanzien heeft Oekraine bij de hele wereld gewonnen. Bizar gewoon.
Ja, moet je je voorstellen hoe Putin nu de huidige situatie ziet en vergelijkt met wat hij 555 dagen geleden dacht dat zou gaan gebeuren.
Dan kan hij zich heus groot houden, maar hij ziet natuurlijk ook dat dit dramatisch verloopt. En dat het met de dag slechter gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 02-09-2023 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:22
blissard schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:50:
[...]
Dan kan hij zich heus groot houden, maar hij ziet natuurlijk ook dat dit dramatisch verloopt.
Ik vraag me sterk af of hij alles wel te zien krijgt.
Zou iemand hem al die memes laten zien dan weet hij genoeg :9

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Explosions were reported at Kerch bridge, occupational authorities report drone attack
https://liveuamap.com/en/...kerch-bridge-occupational

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Leo2A4’s in het wild:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik lees dat het verkeer plat ligt sinds 0:00 en dat er 3 drone aanvallen zijn geweest.

Of er schade is, is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
Als ik de foto's zie van gezonken schepen bij de Kerch brug, dan lijkt de barrière aan de zuidkant te liggen.

Wat let UA ervan om via de noordzijde aan te vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
  • Laatst online: 23-04 17:15
NeutraleTeun schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:49:
Als ik de foto's zie van gezonken schepen bij de Kerch brug, dan lijkt de barrière aan de zuidkant te liggen.

Wat let UA ervan om via de noordzijde aan te vallen?
Omdat de zee van Azov compleet omringd is door Ru bezet gebied.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPzWvOd2O4l5Pz_-DFF0l6MbNLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djG2oWglb9L8te7OcZFYSNSM.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

+30 artillerie! Dat blijft echt serieus hoog.

Nu ben ik wel benieuwd waar de concentratie ligt. Is dit rondom Robotyne/Verbove? Hebben we daar informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:40
Dat is toch een mooi beetje wat daar staat te ronken.
Ik hoopte dat we inmiddels wel een keer wat beelden konden bekijken waar de Leo's een gezamenlijke aanval uitvoeren een zgn 'Battlerun" , maar ik denk dat we daar op moeten wachten tot ze voorbij de mijnenvelden zijn.
Heeft iemand al wat Leo 1's aan het front gezien?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
Vanuit Washington laat de Biden regering een tegengeluid horen, na de recente anonieme klaag geluiden in US media, over de Oekraïnse vorderingen.
In Washington, White House national security council spokesman John Kirby said the US had “noted over the last 72 hours or so some notable progress by Ukrainian armed forces ... in that southern line of advance coming out of the Zaporizhzhia area”.

“They have achieved some success against that second line of Russian defences,” Kirby said, adding it was up to Ukraine how to capitalise on that success. He also called criticism of the Ukrainian effort by anonymous US officials in recent media reports “not helpful”.
https://www.theguardian.c...r-past-three-days-us-says

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
"Vol verwachting klopt ons hart,
wie de roe krijgt, wie de gard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
merlin1201 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:53:
[...]
Dat is toch een mooi beetje wat daar staat te ronken.
Ik hoopte dat we inmiddels wel een keer wat beelden konden bekijken waar de Leo's een gezamenlijke aanval uitvoeren een zgn 'Battlerun" , maar ik denk dat we daar op moeten wachten tot ze voorbij de mijnenvelden zijn.
Heeft iemand al wat Leo 1's aan het front gezien?
Leo1’s zal nog wel even duren.
Daarvan zijn pas recent de eersten de grens over geduwd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DeDooieVent schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:36:
[...]

Laten we hopen dat dat kreng eindelijk op zijn zij ligt
Denk dat we nu enkele uren later wel de conclusie mogen trekken dat het helaas niet gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:49
Snow_King schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:13:
[...]

Denk dat we nu enkele uren later wel de conclusie mogen trekken dat het helaas niet gelukt is.
Ik vraag me af wat nou de taktiek is bij die brug. Als je hem echt wilt slopen werkt 1 raket of bootje niet maar moet je 10 raketten na elkaar op hetzelfde punt mikken. Zon massieve pijler is niet 1,2,3 kapot te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 07:12
[...]

Of om air defence te checken, nieuwe wapens te testen, who knows. Er zal vast een gedachte achter zitten waarom het soms speldenprikjes lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
DeDooieVent schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:36:
[...]

Laten we hopen dat dat kreng eindelijk op zijn zij ligt
De brug is na eerdere aanvallen op dit moment zo goed als onbruikbaar. Ze zijn nog een paar maanden bezig met herstellen en dan kan er weer wat ammo op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ISW met een analyse over de russische reserves
Wat voor impact het op termijn gaat hebben is moeilijk te zeggen, maar het is een positief teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:04

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

[...]

Geen beelden met mooie rookwolken of een melding van een afgesloten brug in elk geval.
Russia said it stopped an overnight Ukrainian attack on the Crimean Bridge, also known as the Kerch Bridge, that links the annexed Crimean peninsula to the Russian mainland.

The Russian Ministry of Defense said Ukrainian forces attempted to attack the bridge with two unmanned explosive-laden boats.

The first "sea drone was detected in a timely manner and destroyed in the Black Sea,” at 11.15 p.m. local time (4.15 p.m. ET), the ministry said.

A second boat attack was thwarted three hours later early on Saturday morning and Russia said later Saturday that it stopped a third sea drone attack on the vital bridge, according to the defense ministry.

The third “sea drone was destroyed in the Black Sea,” at 02:20 am local time (7:20 pm ET), the ministry said.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
AMARONE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:18:
[...]

Ik vraag me af wat nou de taktiek is bij die brug. Als je hem echt wilt slopen werkt 1 raket of bootje niet maar moet je 10 raketten na elkaar op hetzelfde punt mikken. Zon massieve pijler is niet 1,2,3 kapot te krijgen.
MOAB der op :D

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Zware verliezen afgelopen dagen voor de Russen, zelfs zo erg dat sommige het bijna niet durven te melden omdat het lijkt alsof ze te biased zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/077trGMa-Y5ra6nIbyxlb8fNmxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BqpX2YBHx8oSdNqbxXjZanlE.png?f=user_large

https://twitter.com/Andre...tatus/1697817776222540196

En de update van Oryx:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN26ZRgqFwT0m9SxrN_q1G-uRl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AZVSRYE400ATUUHi7S2kqrhE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdxpZDyaK3fuAdFvnP8TpIrfzV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fPjlQZte5qQxs6IZwRNo3YHv.png?f=user_large

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1697716628815843725
https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1697716917753040933

[ Voor 39% gewijzigd door jdh009 op 02-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
MOAB is niet echt geschikt. Ten eerste is het een bom die uit een vliegtuig moet vallen. Dus moet je over de brug vliegen zonder neergeschoten te worden.
Ten tweede is het een airburst bom. Bedoeld door dodelijke schade in een zo'n groot mogelijk gebied, niet voor structurele schade aan stevige betonnen bouwwerken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RocketKoen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:14:
[...]

MOAB is niet echt geschikt. Ten eerste is het een bom die uit een vliegtuig moet vallen. Dus moet je over de brug vliegen zonder neergeschoten te worden.
Ten tweede is het een airburst bom. Bedoeld door dodelijke schade in een zo'n groot mogelijk gebied, niet voor structurele schade aan stevige betonnen bouwwerken.
denk dat hij meer de letterlijke vertaling bedoelde ;)

"Mother Of All Bomb(s)" .. oftewel /care wat er opvalt als het maar stuk gaat

* vso is het ermee eens

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:13:
[...]

+30 artillerie! Dat blijft echt serieus hoog.

Nu ben ik wel benieuwd waar de concentratie ligt. Is dit rondom Robotyne/Verbove? Hebben we daar informatie over?
NB: het weekgemiddelde staat vandaag op 24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Jerie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:37:
[...]

NB: het weekgemiddelde staat vandaag op 24.
Per dag! Dat is toch niet vol te houden voor RU. Wellicht hebben ze nog in opslag, maar krijg het maar eens aan het front.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35
Snow_King schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:08:
[...]

Per dag! Dat is toch niet vol te houden voor RU. Wellicht hebben ze nog in opslag, maar krijg het maar eens aan het front.
Dat zeggen we hier al 555 dagen. En toch gaat het “gewoon” door (helaas).

En Poetin zal het ook aan z’n reet roesten dat Rusland de donkere middeleeuwen induikt, zolang hij maar aan de macht is en z’n rijkdom kan behouden. De toestand van de bevolking zal hem echt aan z’n reet roesten, zoals een echte middeleeuwse heerser betaamt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

olafmol schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:12:
[...]

En Poetin zal het ook aan z’n reet roesten dat Rusland de donkere middeleeuwen induikt, zolang hij maar aan de macht is en z’n rijkdom kan behouden. De toestand van de bevolking zal hem echt aan z’n reet roesten, zoals een echte middeleeuwse heerser betaamt.
Nee, je begrijpt mijn post denk ik verkeerd. Dit is logistiek niet bij te benen, daardoor kan RU zijn artillerie gewoon niet meer goed in zetten.

Je hoort RU al klagen op diverse plekken dat ze van alles moeten doen zonder de steun van artillerie en dat UA dit juist wel heeft.

Elke dag die voorbij gaat wordt RU zwakker en UA sterker.

De vraag die ik nu vooral heb: Zijn er specifieke plekken waar UA het meeste weet te slopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
[...]

Medio maart zijn ze er doorheen, zie ook Spykie in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8"

Maar nu al hebben ze grote problemen om artillerie op de juiste plek beschikbaar te hebben.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:04

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Snow_King schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
De vraag die ik nu vooral heb: Zijn er specifieke plekken waar UA het meeste weet te slopen?
Kort antwoord: geen idee, en Oekraïne en Rusland zullen dat ook niet bekend maken.

Iets langer:
Als er iets gesloopt wordt kan het worden vervangen natuurlijk, door nieuwe aanvoer of van een andere plek aan het front.

Het dichtste bij een soort van een antwoord is te vinden op Liveuamap, de dichtheid van de rode bommetjes op de kaart.

Het zegt niet alles natuurlijk, extra, of juist minder activiteit kan verschillende redenen hebben. Het zijn ook slechts meldingen, op zich kan zo'n melding één enkele mortieraanval of een aanval van een batterij houwitsers zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Als Tokmak valt kan het zomaar ineens afgelopen zijn. Het moment dat de SU zich terugtrok uit Afghanistan was ook niet voorspelt. Het moment dat de SU viel was ook niet voorspelt. Het ging wel in beide gevallen al tijden niet al te best. En dat is nu ook zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Snow_King schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
[...]

Nee, je begrijpt mijn post denk ik verkeerd. Dit is logistiek niet bij te benen, daardoor kan RU zijn artillerie gewoon niet meer goed in zetten.

Je hoort RU al klagen op diverse plekken dat ze van alles moeten doen zonder de steun van artillerie en dat UA dit juist wel heeft.

Elke dag die voorbij gaat wordt RU zwakker en UA sterker.

Vergeet niet dat artillerie niet alleen ontbreekt op sommige plaatsen maar het wordt ook steeds onnauwkeurig omdat de barrels niet op tijd vervangen worden. Normaal gesproken moet van een modern artilleriesysteem, zoals de M777, de loop worden vervangen nadat er tot 2.500 shells zijn afgevuurd. Ik denk dat de Russen dit aantal zeker niet zullen aanhouden en door blijven schieten tot er iets mis gaat of ze de hand kunnen leggen op een reeds gebruikte uit een opslag.

[ Voor 9% gewijzigd door jdh009 op 02-09-2023 19:47 ]

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid