Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:
  • 351.140 views

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:13

polthemol

Moderator General Chat
Help!!!! schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:08:
Ik lees hier vooral allemaal hoopvolle UA berichten maar dan kom ik dit tegen:

[Twitter]

Wellicht wat teveel wishful thinking hier en te weinig aandacht voor feiten :?
De vraag is wat men meet. Rusland ziet zich reeds gedwongen T-55 tanks op te lappen en naar het front te sturen, men is overal ter wereld aan het kijken om militairen te vinden en zelfs hun infamous zwarte zee vloot heeft gigantische klappen mogen incasseren.

Dit is een attritie-oorlog en Rusland hun middelen lijken steeds schaarser te worden. De NYT is echter louter naar kaarten aan het kijken om iets te meten. Alleen landwinst zou winst zijn vanuit die optiek, als je echter een tegenstander kunt uitputten, zelfs door quasi op dezelfde linie te blijven, is dat evenzo winst, want in de toekomst zullen doorbraken daardoor simpelweg groter en heftiger zijn.

In diverse topics ook al besproken, maar als samenvatting: Rusland opteert ook voor een 'lijnverdediging' en is hiervoor steeds meer troepen van 2de en 3de verdedigingslinies naar voren aan het schuiven. Dat onderstreept dat ze heel stevig in de problemen zitten en gezien de steeds zwaardere middelen die Oekraïne ter beschikking krijgt, gaan die problemen niet kleiner worden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:20

scorpionv

This space for rent

[Twitter]

Voor duiding moet je ook even verder lezen in dezelfde thread:
Totally bogus comparison. (1) Territory: Ukraine now controls 87% of the country; (2) the war at this stage is not about territory but attrition of Russian equipment and capability. Ukraine is decisively winning the attrition battle.

Ukraine has penetrated the first two Russian defensive lines in the south and is operating heavy combat vehicles behind those lines. Russia has no mobile reserve and virtually no other reserves and is laterally shifting units to try to plug the gap without any success.

Ukraine is just 10 km from full artillery coverage of the connections to Crimea across southern Ukraine, severing the Rusian supply lines to Crimea and Russians in the SE area. Ukraine has just advanced north and south of Bakhmut to effectively cut off all Rusians in Bakhmut from resupply.
Ukraine has pushed the Russians effecively out Sevastapol (the Black Sea Fleet HQ was destroyed this week and last week the drydock facilities were destroyed while two Russian ships were also annihilated. AFU air & naval drones and Neptune anti-ship missiles have pushed the Russian fleet out of the western Black Sea. The real map is the twenty-five km along the front where Russian positions are located, since there is virtually nothing behind those positions. That area of land is breached in deeply in Robotyne/Kerbove and also at Bakhmut. Other areas have AFU closing with or crossing the first line of defense (which includes the bulk of the minefields).

The full map is misleading: the operation is really about the strip of land with Russian defenses and defenders. Russia has suffered major and minor breaches of this line and is struggling unsuccessfully to react, relying on mostly untrained troops or veteran units depleted to shadows by constant combat and no rotation.
This analysis is shared by Ben Hodges and General Jack Keane as well and many other experienced soldiers familar with the facts. It is also shared by the Russians who are desperately working to get a ceasefire to allow them to regroup and rebuild.

The only Russian chance for a draw ( a win is impossible now) is to work the propaganda angle and get the US and NATO allies to stop or slow down military aid. Which - despite Ruissian shills like you- is growing. I welcome any debate over the above facts. Bring it on!!!

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weer een gevalletje "what air defence doing" Er is een foto, en fighterbomber mag vertrouwd worden als het om het claimen van eigen verliezen gaat (althans, Oryx vond het in het verleden altijd goed genoeg bewijs)

Edit: er is ook een filmpje

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 29-09-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
RoD schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:32:
Weer een gevalletje "what air defence doing" [Embed] [Embed] Er is een foto, en fighterbomber mag vertrouwd worden als het om het claimen van eigen verliezen gaat (althans, Oryx vond het in het verleden altijd goed genoeg bewijs)

[Embed]
@bloody was je voor :) .

Als Russische bronnen slecht nieuws voor hunzelf brengen dan klopt het meestal wel. Dus in dit geval weer eentje minder.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51
RoD schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:32:
Weer een gevalletje "what air defence doing" [Embed] [Embed] Er is een foto, en fighterbomber mag vertrouwd worden als het om het claimen van eigen verliezen gaat (althans, Oryx vond het in het verleden altijd goed genoeg bewijs)

[Embed]
Is die piloot ook de pijp uit, of onbekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 16:50

[Twitter]

De informatie is er wel maar wordt hier over het algemeen minder gedeeld omdat we allemaal willen dat Oekraïne wint. Zie ook dit bericht bijvoorbeeld:

Lijkt er dus op dat er vanuit de militaire top ook het besef is dat de doelpaal helaas opnieuw moet worden verplaatst. Ik begin er in ieder geval steeds minder geloof te krijgen dat Tokmak nog haalbaar is dit jaar. Daarvoor gaat het momenteel gewoon veel te traag ondanks dat je regelmatig leest dat Rusland zich aan het terugtrekken zou zijn of dat Oekraïne weer een doorbraak heeft gemaakt. Er is een bepaalde hoop dat de Russische defensie breekt maar ik mis de indicaties dat dit echt staat te gebeuren op korte termijn. Feit dat belangrijke wapens nog altijd niet worden geleverd (zoals Taurus en F16) helpen daar uiteraard niet in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28
Fanta schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:
[...]

Nee, niet mee eens. Je zegt het zelf al, RU-komaf. Je kan er dus ook gewoon 'niets' uit concluderen.
Tis dezelfde wijze waarop we concluderen dat het UA goed af gaat, of niet. Leuk of niet, oa Oryx vul gewoon z'n sheet ermee en volgens mij waren we het er over eens dat dit als bron telt?"

Dus ja, het is propaganda, maar je kunt er niet omheen dat het laat zien dat UA verliezen leidt. Hoe groot weten we zeker niet precies.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:28
Is bekend hoeveel foreigners meevechten voor Oekraïne? Zet waarschijnlijk geen zoden aan de dijk, maar onder het mom van alle beetjes helpen ben ik wel benieuwd naar de aantallen. Misschien zijn het er meer dan wat er bekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

technoaddict schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:32:
Is bekend hoeveel foreigners meevechten voor Oekraïne? Zet waarschijnlijk geen zoden aan de dijk, maar onder het mom van alle beetjes helpen ben ik wel benieuwd naar de aantallen. Misschien zijn het er meer dan wat er bekend is.
ik vind het eerder nieuws hoe veel Hi-mars rakketten zijn afgevuurd als we over minder intressante dingen hebben ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

[Twitter]

'meer feiten' en dan Glenn Greenwald quoten :+ De man is een bron van Russische propaganda. Dat hij zo'n artikel aangrijpt verbaast niets.

The Long History of Glenn Greenwald’s Kissing Up to the Kremlin

[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 29-09-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:57
asing schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:11:
[...]

Op basis van getallen zou ik je inderdaad gelijk geven. Willen ze dat doen dan moeten ze wederom mobiliseren. Dat is een krabbel van Putin dus dat is zo geregeld. Maar er is iets als politieke wil en presidentsverkiezingen. Dus mobiliseren is even geen goed idee voor Vlad.
verkiezingen maakt 0.00 uit, de uitslag/stemmen zijn reeds geteld... P heeft 98% van de stemmen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien formaat, uitrusting, professionaliteit en simpelweg ervaring van UA leger ondertussen is hun rol voor dit conflict ondertussen vooral symbolisch.

Interessanter is wie het zijn en wat ze hierna gaan doen...

Momenteel staan de Russen die aan UA kant vechten (en nu weer richting Berdyansk trollen) vooral in de schijnwerper, maar er vechten ook groepen Belarusen mee die expliciet aangeven dit als oefenschool te beschouwen voor latere bevrijding van hun land. Er vechten Georgiers mee die hopen later de pro-RU enclaves van Abkhazie en Zuid-Ossettie te kunnen opruimen. Er vechten anti-Kadyrov Chechenen mee die graag onafhankelijkheid willen. Ongeacht uitkomst van deze oorlog gaan die groepen thuis nog voor een interessante toekomst zorgen.

Waar ik benieuwd naar ben is waar begin 2022 zoveel aandacht voor uit ging: Westeuropese Neonazi's die met Azov meevochten. Ik heb de indruk - maar dat kan ik niet onderbouwen - dat UA dergelijke uitwassen ondertussen aardig de kop in gedrukt heeft en dat juist aan RU-zijde meevechten momenteel in die kringen populair is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Soms hoor je hierover.

Zo heb je het international foreign legion en je hebt zelfs guides hiervoor:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukraine Cultural Brief for Volunteers of the International Legion

Je hebt ook buurlanden die UA een warm hard toewensen. Zo heb je aardig wat mannen uit Belarus die graag meevechten, en Georgië. Er loopt zelfs een transgender rond (eerst in logistiek of als medicus, nu NCO)

https://nitter.net/sarahashtonlv/status/1705852995450135033

...maar dit is wel een uitzondering. En Rusland vindt het maar al te leuk om zo iemand breed uit onder een vergrootglas te leggen want ze happen nog ook.

Hier een interview met haar https://www.pravda.com.ua/eng/articles/2023/09/29/7421732/

Ze ervaart geen discriminatie en voelt zich gewoon welkom, zelfs in meer traditionele steden en culturen:
I have never faced discrimination because of my particular story. Not with the Crimean Tatars, not with the town of Zolochiv, a very traditional town in northern Kharkiv. Commander [Lenur] İslâmov, a man who's been involved in many things against the Russians, welcomed me; all the Tatars welcomed me when I first enlisted. And then, not since joining the Kharkiv Defence Force either – you know, living in the trenches with the guys... never any issues.

[ Voor 24% gewijzigd door Jerie op 29-09-2023 13:34 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:54:
[...]

'meer feiten' en dan Glenn Greenwald quoten :+ De man is een bron van Russische propaganda. Dat hij zo'n artikel aangrijpt verbaast niets.

Lol inderdaad:
Amazing and sad chart from NYT on how virtually nothing has changed from 9 months of tragically deadly and expensive fighting in Ukraine throughout 2023:
Eens even kijken wie heeft er grootste gedeelte van de afgelopen 9 maanden in een offensief gezeten? (Nog wel meer dan dat trouwens!) Rusland.

Oekraïne is pas sinds deze zomer bezig. Ze zijn pas ~4 maanden bezig. En ze (RU) sturen veel naar voren....

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

J2S schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:19:
[...]

Volgens mij is het hier vaker besproken dat terreinwinst nu niet het primaire doel is van het Oekraïense leger, maar het kapot maken van het Russische leger. Zie ook de post van @RoD hierboven. Daar wordt attritie besproken, niet terreinwinst.

Daarnaast focust Oekraïne ook meer op doelen ver achter het front, en in Rusland zelf. De effecten daarvan zijn niet op een kaartje weer te geven.
Krijg niet de indruk dat dat werkt. Het Westen is heel veel miljarden verder en er is sinds juni vrijwel nihil verschil in terreinwinst. Uiteindelijk wil UA toch dat gebied terug.

De winter breekt aan en er zijn volgensmij weinig indicaties dat RU nu dusdanig problemen heeft dat ze volgend jaar te weinig middelen hebben om de oorlog voort te zetten. En dan wel materieel terreinverlies gaan lijden.

De vraag is eerder of RU niet juist degene is die bezig is het UA leger kapot te maken in een war of attrition.
De feiten dat er zo'n beetje nul terreinwinst is sinds juni / het voorjaarsoffensief ondanks vele, vele miljarden steun en significante logistieke, operationele en materiele steun.
user109731 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:54:
[...]

Wel Greenwald quote toch gewoon de NYT. Is dat nu ook al een bastion van RU propaganda :? Verder nogal ad hominem.
Tja, op mij komt die analyse als wishfull thinking over. Dit soort PR strikes zijn toch al veel langer gaande. Maar goed wanneer gaat UA die war of attrition dan verzilveren :? Zodra ik materiele terreinwinst zie en strategische posities daadwerkelijk veroverd worden ga ik er anders over denken.
polthemol schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:21:
[...]

De vraag is wat men meet. Rusland ziet zich reeds gedwongen T-55 tanks op te lappen en naar het front te sturen, men is overal ter wereld aan het kijken om militairen te vinden en zelfs hun infamous zwarte zee vloot heeft gigantische klappen mogen incasseren.
Misschien wel betere strategie om oude goedkope tanks te sturen dan peperdure shit die toch gelijk geFPVd wordt. De zwarte zeevloot, ik zie niet echt hoe twee kapotte schepen en hoofdkwartier UA daadwerkelijk helpt om land te heroveren.

In UA staan de mannen volgensmij ook niet echt te springen om naar het front te gaan. Wilde UA niet gevluchte mannen uit het Westen terughalen ?

Uiteindelijk is het reservoir aan potentiele soldaten in RU veel groter dan in UA. Begrijpelijkerwijze willen in beide landen niet veel mensen naar de meatgrinder.
Dit is een attritie-oorlog en Rusland hun middelen lijken steeds schaarser te worden. De NYT is echter louter naar kaarten aan het kijken om iets te meten. Alleen landwinst zou winst zijn vanuit die optiek, als je echter een tegenstander kunt uitputten, zelfs door quasi op dezelfde linie te blijven, is dat evenzo winst, want in de toekomst zullen doorbraken daardoor simpelweg groter en heftiger zijn.

In diverse topics ook al besproken, maar als samenvatting: Rusland opteert ook voor een 'lijnverdediging' en is hiervoor steeds meer troepen van 2de en 3de verdedigingslinies naar voren aan het schuiven. Dat onderstreept dat ze heel stevig in de problemen zitten en gezien de steeds zwaardere middelen die Oekraïne ter beschikking krijgt, gaan die problemen niet kleiner worden.
Hierboven heb ik opdezelfde stelling gereageerd. Maar wat is nu dan de verwachting? Het winter / regen seizoen treedt in, Rusland diep in de problemen want attritie en dan volgend voorjaar gaat het wel lukken :?

Ik zie het niet snel gebeuren. Wat ik wel zie gebeuren is flinke escalatie als UA daadwerkelijk meer lange afstandswapens krijgt. Ik kijk daar niet naar uit.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Help!!!! schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:53:
[...]

Ik zie het niet snel gebeuren. Wat ik wel zie gebeuren is flinke escalatie als UA daadwerkelijk meer lange afstandswapens krijgt. Ik kijk daar niet naar uit.
Waar ben je dan precies bang voor? Welke escalatie kan Rusland nog doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:57
[...]

Krijg niet de indruk dat dat werkt. Het Westen is heel veel miljarden verder en er is sinds juni vrijwel nihil verschil in terreinwinst. Uiteindelijk wil UA toch dat gebied terug.

De winter breekt aan en er zijn volgensmij weinig indicaties dat RU nu dusdanig problemen heeft dat ze volgend jaar te weinig middelen hebben om de oorlog voort te zetten. En dan wel materieel terreinverlies gaan lijden.

De vraag is eerder of RU niet juist degene is die bezig is het UA leger kapot te maken in een war of attrition.

[...]

De feiten dat er zo'n beetje nul terreinwinst is sinds juni / het voorjaarsoffensief ondanks vele, vele miljarden steun en significante logistieke, operationele en materiele steun.

[...]

Wel Greenwald quote toch gewoon de NYT. Is dat nu ook al een bastion van RU propaganda :? Verder nogal ad hominem.

[...]

Tja, op mij komt die analyse als wishfull thinking over. Dit soort PR strikes zijn toch al veel langer gaande. Maar goed wanneer gaat UA die war of attrition dan verzilveren :? Zodra ik materiele terreinwinst zie en strategische posities daadwerkelijk veroverd worden ga ik er anders over denken.

[...]

Misschien wel betere strategie om oude goedkope tanks te sturen dan peperdure shit die toch gelijk geFPVd wordt. De zwarte zeevloot, ik zie niet echt hoe twee kapotte schepen en hoofdkwartier UA daadwerkelijk helpt om land te heroveren.

In UA staan de mannen volgensmij ook niet echt te springen om naar het front te gaan. Wilde UA niet gevluchte mannen uit het Westen terughalen ?

Uiteindelijk is het reservoir aan potentiele soldaten in RU veel groter dan in UA. Begrijpelijkerwijze willen in beide landen niet veel mensen naar de meatgrinder.

[...]

Hierboven heb ik opdezelfde stelling gereageerd. Maar wat is nu dan de verwachting? Het winter / regen seizoen treedt in, Rusland diep in de problemen want attritie en dan volgend voorjaar gaat het wel lukken :?

toon volledige bericht
TIG keer riepen ze als xxx dan YYY
TIG keer niks (gelukkig maar)
maar ALS ...P op de knop wil drukken DOET HIJ DAT TOCH ongeacht wat dan ook.

Dus tegenhouden is een illusie,
dan beter het initiatief bij ONS houden WIJ bepalen...
dus ik zeg DOORPAKKEN.. en niet bang zijn.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:15

Kheos

FP ProMod
[...]

Ik snap niet goed waarom je @J2S quote om die dan compleet te negeren.
Tis een beetje
"het werkt niet want ze winnen geen terrein"
"nee, maar da's momenteel niet de bedoeling; ze blazen eerst de Russen aan flarden"
"wel, het werkt niet want ze winnen geen terrein"
ja hoor, peperdure shit die toch gelijk geFPVd wordt. Waar slaat dat nu weer op?
Hoeveel luchtafweer is er al kapot geschoten door Rusland?
In Rusland moet men ze gedwongen van straat plukken of uit de gevangenis vandaan toveren want de Russen die het zich konden veroorloven zitten alweer veilig in het buitenland.
ahja, escalatie. Wat gaan de russen doen dan? Er komt een punt dat ze geen oudere tanks kunnen inzetten alleen al omdat er pre WOI geen tanks bestonden. En raketten? Ze mogen tegenwoordig blij zijn als de meeste nog springstof bevatten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:19

Maestro

It's just completely whack!

[...]

Waarom kijk je daar niet naar uit dan?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik ga niet helemaal inhoudelijk op al je punten reageren.

Maar mijn mening : Als het tegen offensief door de westerse generalen en bestuurders als mislukt bestempeld gaat worden ( en al deel gezegd is ) dan is de enige die hier de schuld van mag krijgen is wij zelf.

Alles van steun is to little to phew and to late.
  • Vorig jaar hadden de Leopards er heen gemoeten
  • Vorig jaar hadden de F16's erheen gemoeten
  • Vorig jaar hadden de lange afstands rakketten van de Engelse / Fransen / Amerikanen / Duitsers er heen gemoeten.
En dan heb ik hetn nog niet over de tanks gehad waarvan Amerika er 30 stuurt en er 3000 in storage staan.

Maar het offensief is nog niet voorbij, en ik blijf zelf maar in mijn achterhoofd houden dat het geen sprint is maar een marathon.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
[...]
Wat artillerie betreft had rusland vanaf het begin ruim de overhand en in de tussentijd is dat gelijk en heeft UA op veel plekken zelfs de overhand. Echte grotere aanvallen van rusland zie je in de tussentijd ook niet meer. Alles wijst er op dat ze de 2e/3e linie aan het gebruiken zijn om de 1e linie aan te vullen.

Maar jouw hele post lijken er vooral op te duiden dat je het verschil tussen atritie en terreinwinst niet helemaal snapt. En al helemaal niet dat dat nu eenmaal tijd kost en je tot die tijd wat terrein betreft weinig zult zien gebeuren. Heel simpel gezegd heeft rusland meerdere linies en gebruiken ze de verdere linies nu om die 1e linie vast te houden. Daarmee verzwakken ze steeds meer, maar zolang die 1e linie blijft aangevuld zul je geen grote terreinwinsten zien. Daarbij kun je dus heel ver gaan met attritie voordat er daadwerkelijk terreinwinst te zien is.
[...]
Ehm, en net wilde je het nog over 'feiten' hebben en dan kom je met zulke uitspraken :? En ook hier weer maak je duidelijk dat je niet snapt welke impact sommige dingen hebben. Die 2 kapotte schepen zorgen voor minder raketten en bevoorrading. En die laatste vind ik nog veel raarder, het lijkt me nogal overduidelijk wat voor impact het op een leger heeft als alle leiding neergeschten wordt.
Met de huidige (geschatte) verliezen van beide kanten zal rusland eerder door zijn troepen heen zijn. Vergeet niet dat Oekraine ook een heel groot land is. Het reservoir is daarmee in rusland weliswaar groter, maar rusland verliest tegelijkertijd zijn mannen in een grotere verhouding.
Een escallatie? Zo'n niet bestaande die we al tig keer hebben gekregen nadat er weer wat werd geleverd dat de 'rode lijn' over ging zoals HIMARS/Tanks/Stormschadow/aanval op de Krim/rusland etc.? Leg eens uit waarom je denkt dat die er nu wel komt?

Ik mis in je post dan ook vooral de feiten waar je het juist zelf over hebt. Je gebruikt vooral niet onderbouwde stellingen die in de meeste gevallen aantoonbaar niet kloppen.

[removed]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wel Greenwald quote toch gewoon de NYT. Is dat nu ook al een bastion van RU propaganda :?
Ja hij quote de NYT maar deze framing is van hem:
Amazing and sad chart from NYT on how virtually nothing has changed from 9 months of tragically deadly and expensive fighting in Ukraine throughout 2023:
Deadly? Tja dat is de schuld van alleen Rusland. Oekraïne vecht voor hun voortbestaan en heeft geen keuze hierin. Expensive? Voor slechts een paar procent van het NATO (en vooral Amerikaanse) defensiebudget wordt dit gedaan: https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html Prima ROI van ons geld.
Verder nogal ad hominem.
Je wilt meer feiten zien, maar quote iemand die complottheorieën over biolabs in Oekraine klakkeloos overneemt en alles van Rusland goedpraat (bron: het artikel dat ik eerder linkte). Dat is geen ad hominem maar toont aan dat je dubieuze bronnen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Wel een goede update vanuit the Tank Museum YouTube: Ukraine's Armoured Front: An Update

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Had iemand een TOR systeem inclusief ammo verstopt in zijn tuin :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:00:
Had iemand een TOR systeem inclusief ammo verstopt in zijn tuin :+
[Twitter]
Dan heb je een aardige tuin :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:42:
[...]

Dan heb je een aardige tuin :)
Ja, deed me een beetje denken aan deze:
https://www.dailystar.co....n-tank-souvenir-30611173/
https://www.google.com/im...dxgIHHcytCIAQMygCegQIARA5

[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2023 18:18 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 16:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

redwing schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:32:
[...]
Met de huidige (geschatte) verliezen van beide kanten zal rusland eerder door zijn troepen heen zijn. Vergeet niet dat Oekraine ook een heel groot land is. Het reservoir is daarmee in rusland weliswaar groter, maar rusland verliest tegelijkertijd zijn mannen in een grotere verhouding.
nuja, de verliezen aan Oekrainse zijde zijn geschat ongeveer de helft tot een derde van de russische ..... Dat zou eigenlijk niet werkelijk laag genoeg zijn, als je _enkel_ naar aantallen beschikbare soldaten kijkt.
Rusland heeft op dat pnt drie tot vijfmaal zoveel mankracht.

Echter... ook dan is het wel degelijk een vraag of Rusland daadwrkelijk zover kan gaan dat ze telkens maar meer mankracht erbij mobiliseren.... het is nu al bekend dat de rusen liever niet in core-rusland, dus rondom Moskou en Petersburg actief werven of mobiliseren en recruiten oproepen... juist omdat de invloedijken en machthebbers daar zitten en ondersteuning bij de bevolking daar belangrijk is...
daarom wrerven ze wel vooral in buitenregionen en onder zwakke en arme minderheden.

echt goede soldaten zijn dat echter niet.. maar liever dat dan de steun van de bevolking werkelijk verliezen als ze onder jonge mannelijke russen zeer actief werven of zelfs gedwongen mobiliseren.
Op dat punt heeft rusland wel degelijk een zwakte in de zin dat _als_ ze publieke ondersteuning zouden verliezen, het plots heel snel kan gaan.

Zelfs al is rusland een autoritaire en autocratische staat met gecontroleerde media en geen vrije meningsuiting (of mogelijk juist _daarom_ ): de steun van de bevolking is keihard nodig en de machthebbers worden snel uit het zadel gewipt als het zover gaat dat er openlijke oppositie tegen regeringsbeleid ge-uit wordt en mensen openlijk ontevreden zijn.

(in een democratie is dat enigszins afgezwakt... alhoewel daar de mogelijkheid bestaat vrij ontevredenheid en boosheid over regeringsbeleid te uitten, leid dat niet zo vaak tot revoluties... domweg omdat de mogelijkheid je mening te uitten deels al een stress-ontlaster is, regeringen sowieso sneller op zulke ontevredenheid ingaan en mider vrijheid kunnen nemen een eigen weg keihard dor te drukken ... vrijwel altijd vind er ook iedere 8,6 of 8 jaar een regeringswissel en minimaal een koersaanpassing plaats) .

Oekraine heeft qua mankracht een zeker optie dat de motivatie hoog is en weinig afweer is tegenover mobilisatie (omdat men ook weinig keuze heeft, ze zijn aangevallen). Als alternatief heft oekraine ook weinig andere keuze dan te vechten, mits de boel niet geheel verloren is...
Toch moeten de oekrainers heel voorzichtig zijn...
ze kunnen domweg niet veel soldaten verliezen, zeker ervaren krachten zijn voor hen goud waard.

En qua keuzes past Oekraine zich daarop ook aan, ze zijn veel voorzichtiger met hun mankracht, omdat ze weten dat dat wel degelijk een achilleshiel is, dat zij niet zoals Rusland soldaten in de Meatgrinder kan werpen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Rusland is inmiddels all in gegaan, er kan niet verder geëscaleerd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:20

watercoolertje

Untertitel

[...]
Ik vroeg daar bewust naar omdat daar dus wel al meerdere keren wat over gezegd is in het topic (en de voorgaande eveneens), en jij dus stelde dat het om onderbelichte 'feiten' ging.

Meestal/gelukkig wel met de mening/conclusie dat we dus te weinig doen en dus juist nog vele, vele miljarden bij mogen! En daar sta ik ook achter.

Het is iedereen hier dan ook echt al wel opgemerkt dat Oekraïne hun land nog niet terug heeft veroverd. Gelukkig is dat niet de (enige) graadmeter voor hun succes.
Dat konden we elk beetje steun van de afgelopen 1.5 jaar wel zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 29-09-2023 18:35 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:52
Een belangrijk nadeel van mobiliseren is dat je op dat gebied uw oorlogseconomie schaadt.

Minder mannen beschikbaar om wapens ed te maken. (En enkele 100.000 gezonde mannen maakt wel een verschil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Het kaartje wat je gepost hebt laat de terreinveranderingen sinds januari zien, niet sinds juni. Als je sinds juni kijkt vallen de rode stippen weg, en ziet het kaartje er toch anders uit.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
crazyx schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:38:
Een belangrijk nadeel van mobiliseren is dat je op dat gebied uw oorlogseconomie schaadt.

Minder mannen beschikbaar om wapens ed te maken. (En enkele 100.000 gezonde mannen maakt wel een verschil)
En daar heeft UA het voordeel dat ze veel minder zelf hoeven te reserveren voor wapen fabrieken.

Waar RU het grootste deel zelf moet produceren en in elkaar lassen en zo miljoenen arbeiders vast heeft gepind in de supply chain, heeft UA dat grotendeels extern kwa aanvoer.

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 21:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

De zwarte zeevloot, ik zie niet echt hoe twee kapotte schepen en hoofdkwartier UA daadwerkelijk helpt om land te heroveren.
UA heeft wel meer doelen dan alleen land heroveren. Die schepen schoten en schieten nachtelijks kruisraketten op UA. Door een aantal te zinken en de rest te dwingen verder weg te gaan kan UA die aanvallen sterk beperken.

Komt bij dat RU grote logistieke uitdagingen heeft bij bevoorrading bezet Krim, Kherson en Zaporizhzhia. Ze gebruikten de Ropucha-schepen als vrachtschepen om zwaar materieel over te zetten dat door schade aan spoor en weg niet op andere wijze vervoerd kon worden. Het is geen toeval dat uitgerekend die schepen primair doelwit zijn geweest. Dit vreet allemaal aan logistiek vermogen van de Russen, dat er ondertussen toe geleid heeft dat aan het zuidfront UA lokaal artillierie-overwicht heeft weten te behalen - RU heeft veel meer buizen en munitie, maar als die ergens achter Rostov in de file staan helpen ze niet in de strijd.
Appeasment werkt nooit. RU heeft keer op keer gedreigd en geinsinueerd bij beter bewapenen UA en uiteindelijk niets gedaan (anders dan beweren dat alle $wapens vernietigd waren voordat de eerste aangekomen was). RU is juist als de dood voor escalatie omdat zij alleen kunnen winnen bij de-escalatie waarbij leveringen aan UA stoppen en zij kans hebben nieuwe voorraden op te bouwen. Die kans mogen ze nadrukkelijk niet krijgen.

Perun heeft hier een tijd terug een uitstekende uiteenzetting over gegeven: YouTube: Escalation Strategy & Aid in Ukraine - How the West manages Russian ...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De Glenn Greenwald discussie waaiert wat teveel uit voor dit topic. Heb even overwogen te verplaatsen naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. De start van de discussie lag daarvoor echter teveel in dit topic.

Desondanks hierbij het verzoek om in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verder te reageren. Hiervoor twee redenen:
  1. In dit topic ontwricht ze. Ik bedoel dit niet als een veroordeling van de discussie, dit topic is er niet de beste plek voor. Alleen dat. Maar de discussie is noodzakelijk en moet gevoerd blijven worden. Deze discussie blijven voeren zou als een van de doelstellingen van dit UKR forum kunnen worden opgevat. Het zal nog genoeg moeten gebeuren de komende tijd en vergt van ons het nodige uithoudingsvermogen en het blijven zoeken naar nuances.
  2. Het conflict wordt uitgevochten in Oekraïne, maar is veel breder en betreft ook Europa en de VS. Dit conflict kenschetsen als een oorlog die alleen Oekraïne betreft is als beeldvorming te beperkt. Daarom moet een discussie over de strategie en keuzes vooral ook in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 plaatsvinden.
Om het bovenstaande hiermee graag naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F7P8eBxWkAAfs2x?format=png&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:43

Snow_King

Konijn is stoer!

Het lijkt allemaal wat rustig, maar UA gaat gewoon door met de attrition.

Ik vond daarom dit filmpje wel toepasselijk hier bij:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukraine's Alternate Win Condition: Inside the Gamble on the War of Attrition

Wellicht begrijpen wij het allemaal verkeerd en zet UA dus vooral in op de Russen gewoon helemaal kapot te laten bloeden.

Putin zou het niet aandurven om (massaal) te mobiliseren en op deze manier wil UA uiteindelijk RU forceren op te moeten geven.

Heel veel theorieen doen de ronde, maar wij weten het gewoon simpelweg niet.

Wel is het duidelijk dat UA op dit moment bepaald hoe het loopt. RU mag continue reageren op wat UA doet en dat is gewoon mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Snow_King schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:16:
Heel veel theorieen doen de ronde, maar wij weten het gewoon simpelweg niet.
Wat in dit filmpje min of meer gezegd word https://twitter.com/NOELreports/status/1707991888622436656
TLDR --> vecht mee of STFU

Om het echter wat vriendelijker te verwoorden en wat meer realistischer .. Wij zitten thuis en proberen ons te vermaken met de "data" die er loskomt van het front .en hebben daar een mening over hoe meer ik het loslaat en me beperk tot de events te beleven hoe minder de theorie-en interesseren om eerlijk te zijn.

Dat gezegd te hebben, dat RU standje " vol oorlogseconomie" is een enorm belangrijke keerpunt in de oorlog denk ik zo maar. op 1 of andere manier weten ze toch "geld" te genereren door de sancties te omzeilen schepen met olie bv toch te laten varen en import van "parts" maar meer in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Wat in relevanter hier is, hoe houdt RU de aanvoerslijnen "stabiel" :? er zijn enorme berg vrachtwagens vernietigt als we de cijfers mogen geloven en rusland is zelfs bezig in UA een nieuwe spoorlijn aan te leggen rond Mariaupol wat gewoon bizar is zo relatief dichtbij het front en dus binnen bereik van himars/ss(scalp)
Wel is het duidelijk dat UA op dit moment bepaald hoe het loopt. RU mag continue reageren op wat UA doet en dat is gewoon mooi.
niet om negatief te klinken maar "mooi" is maar net hoe je het bekijkt het kost nog steeds veel mensen levens tegen wil en dank. voor de rest ben ik het wel met je eens

Dit is gewoon een uniek wereld history event wat je meemaakt een "grootmacht" die gewoon kapot gemaakt word

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
vso schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:53:
[...]

Dit is gewoon een uniek wereld history event wat je meemaakt een "grootmacht" die gewoon kapot gemaakt word
Geheel mee eens met jouw pleidooi, behalve dat jouw laatste quote iets anders geformuleerd kan worden, namelijk:
"Dit is gewoon een uniek wereld history event wat je meemaakt een "grootmacht" die zich kapot laat maken".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of een voormalig grootmacht die de verkeerde beslissing nam en zichzelf kapotmaakt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
Indoubt schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:06:
Of een voormalig grootmacht die de verkeerde beslissing nam en zichzelf kapotmaakt
Feit is dat Rusland, en dan met name Putin, heeft gedacht dat het gewoon op de oude manier landjes kon innemen, maar dat het zich nooit heeft gerealiseerd dat het ook anders kon verlopen.
Ukraine vecht voor haar bestaan en verzet zich hevig tegen de Russische overmacht, want eerlijk is eerlijk, een overmacht is het en het is tevens een gelukje dat Rusland technologisch gezien een land uit 1990 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

murphydrz schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:17:
[...]

Feit is dat Rusland, en dan met name Putin, heeft gedacht dat het gewoon op de oude manier landjes kon innemen, maar dat het zich nooit heeft gerealiseerd dat het ook anders kon verlopen.
Ukraine vecht voor haar bestaan en verzet zich hevig tegen de Russische overmacht, want eerlijk is eerlijk, een overmacht is het en het is tevens een gelukje dat Rusland technologisch gezien een land uit 1990 is.
laat ik mijn eigen post niet teveel off-topic gaan de insteek was meer richting dat je het ziet gebeuren hier versus andere landen (vroeger) het niet mogelijk zou zijn geweest. (laten we dit ergens anders bespreken?)
om de

te trekken

Hier lijkt in dit topic het me handiger om te focussen op de events die in oekraine gebeuren op dit moment
zoals het aangehaalde naar mijn idee zeer onhandige zet om een $$$$ spoorlijn aan te leggen in tijdelijk bezet gebied. dat is wat ik veel minder begrijp.

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:54
vso schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:53:
[...]

Wij zitten thuis en proberen ons te vermaken met de "data" die er loskomt van het front .en hebben daar een mening over hoe meer ik het loslaat en me beperk tot de events te beleven hoe minder de theorie-en interesseren om eerlijk te zijn.

[...]
In aansluiting op dit onderwerp: Timothy Snyder attendeerde op twitter/letter op een post van Mykhailo Podolyak over de botsing tussen militaire logica en het belang van een goede communicatie/verhaallijn:

The problem with most military analytics is that it reflects the internal emotional state of its authors and follows the serial logic of media drama. Such analysts, like politicians, parasitize on collective emotional states in order to actualize themselves in the information space and achieve political points in the form of likes and shares. It doesn't matter what exactly is written, the main thing is whether the mood was read, whether we hit a nerve. But in the end, the public, spoiled by the content, begins to demand the same from the Ukrainian Armed Forces: "Entertain us, or we won't love you anymore! The season is too long and boring, Goliath could have been defeated three episodes ago".

But war does not follow the laws of storytelling, and the success of offensive operations is not always measured by the number of square meters liberated. War is more like a mathematical equation on a blackboard with many variables and unknowns. Therefore, one must be able to read events correctly, without regard to emotional interpretations. And while there are no questions to the viewers, some politicians in democratic countries need to make up their minds: are you about bragging or are you about results? Are you about 100 likes or are you about history books? And history can be merciless to situational opportunists.

Today's actions by the Ukrainian army to grind down Russian units in the south and demilitarize #Crimea's rear logistics (including with the use of long-range missiles) have a cumulative effect. And when the peak is reached, everyone will feel that the lock has been broken, the Russian defense has crumbled. First of all, they will feel the change in the tone of the leading media.

Until then, it is worth remembering that the key to victory is the will, fortitude, determination, and focus on results. This implies immunity to emotional influences and fluctuations in public sentiment.
toon volledige bericht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Deze is iig plat:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is deze al voorbij gekomen?

Ukrainian Armed Forces 🇺🇦 broke through to Verbovoye: the Russians 🇷🇺 announced their retreat.

The 🇷🇺-occupiers decided to take a “step of goodwill” due to problems with artillery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdZmaLzP-spk762YwMmsOqTkk8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy7HJWbkjSJNtbKjju8u405U.jpg?f=fotoalbum_large

https://twitter.com/offic...OlUHOhoOvD086e31y9DA&s=19

[ Voor 69% gewijzigd door Thombias op 30-09-2023 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 15:40
Thombias schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:25:

Ukrainian Armed Forces 🇺🇦 broke through to Verbovoye: the Russians 🇷🇺 announced their retreat.

The 🇷🇺-occupiers decided to take a “step of goodwill” due to problems with artillery.

[Afbeelding]

De afgelopen weken heb ik iets te vaak over een doorbraak gehoord.. Eerst zien dan geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Thombias schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:25:

[Afbeelding]

Niet een heel erg betrouwbaar account en geen andere betrouwbare bronnen die het posten. Dus er zal weinig aan de hand zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie over de zin van de support van Oekraïne door de coalitie van landen en de opstand van deze landen tegen de Russische machtspolitiek eindigt hier nu. Vanaf gisteren is daarvoor al meer dan genoeg ruimte geweest.

Posts die ondanks de Modbreak van gisteren toch weer hier terecht zijn gekomen gaan nog naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Maar ook in dat topic wordt de discussie niet verder voortgezet.

Terug naar feiten en het met meerdere bronnen scheppen van een zo compleet mogelijk beeld.
Weg bij cherry picked passages uit lange genuanceerde artikelen en weg bij persoonlijke observaties.

De discussie wordt niet verder voortgezet, dus nieuwe posts in beide topics worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Vlabij Strymba is een pijpleiding opgeblazen of gescheurd:

Strymba ligt in de zuid west hoek van Oekraïne, 120 km ten oosten van Slowakije en Hongarije.

Twitter/X even doorzocht op Verbove nieuws maar er is radiostilte. Dat wil niet zeggen dat er niets gewonnen of verloren wordt, enkel dat OPSEC in orde is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Frankrijk stuurt eindelijk ook weer wat:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Gaat ook een productie lijn opgezet worden voor Tsjechische assault rifles in UA:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:48:
Frankrijk stuurt eindelijk ook weer wat:
[Twitter]
Wilde ik net komen posten. Het werd wel weer eens tijd dat Frankrijk iets ging doen. Hoe dan ook, het zijn wel spullen waar UA iets aan heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
UK gaat weer militaire trainers in UA laten werken:
https://www.telegraph.co....end-uk-troops-to-ukraine/
Grant Shapps to send UK troops to Ukraine
Army will train Zelensky’s military on the ground and Navy may move into Black Sea

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2023 22:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Dit topic sluit nu. Een nieuw topic staat inmiddels klaar:

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10

Oktober reacties in dit topic worden daar nog naartoe verplaatst.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid