Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.333 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
jdh009 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:45:
[...]

Vergeet niet dat artillerie niet alleen ontbreekt op sommige plaatsen maar het wordt ook steeds onnauwkeurig omdat de barrels niet op tijd vervangen worden. Normaal gesproken moet van een modern artilleriesysteem, zoals de M777, de loop worden vervangen nadat er tot 2.500 shells zijn afgevuurd. Ik denk dat de Russen dit aantal zeker niet zullen aanhouden en door blijven schieten tot er iets mis gaat of ze de hand kunnen leggen op een reeds gebruikte uit een opslag.
UA doet er ook wat langer mee.
Een pzh zou met 5k oid vervangen worden normaal maar daar doen ze ook een 20 of 40k schoten mee volgens de verhalen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40

jdh009

FP ProMod
YakuzA schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:52:
[...]

UA doet er ook wat langer mee.
Een pzh zou met 5k oid vervangen worden normaal maar daar doen ze ook een 20 of 40k schoten mee volgens de verhalen.
Was al bang dat deze comment gemaakt zou worden en had als kanttekening moeten toevoegen dat de verhouding dan nog steeds uitvalt in het voordeel van Oekraïne. Gezien ik ook op de hoogte was van het door jou genoemde feit/punt. Het was alleen bedoelt dat dit ook een extra iets is wat er voor zorgt dat het verschil in de artillerieverhouding langzaam groter wordt. De toename van effectievere counter-battery fire zorgt daar ook nog eens extra voor.

[ Voor 25% gewijzigd door jdh009 op 02-09-2023 20:03 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 22:34

Falcon10

Hit it i would !

Geen idee of jullie het geteld hebben, maar daar staan er dus 30 stuks. :9~

Ben ik de enige die zo stiekem hoopt dat ze met ze'n allen gelijktijdig zo heroisch door de linies van de Russen breken met bijhorende kick-ass videobeelden er bij ? :9

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Falcon10 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:24:
[...]

Ben ik de enige die zo stiekem hoopt dat ze met ze'n allen gelijktijdig zo heroisch door de linies van de Russen breken met bijhorende kick-ass videobeelden er bij ? :9
Samen met de M1’s!

Echter las ik ook dat de Russen klagen dat UA de Leo2’s gebruikt als ‘snipers’ op grote afstand.

Van ruim 3km afstand een schot maken. RU heeft geen idee wat er gebeurde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:56
Snow_King schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:36:
[...]

Samen met de M1’s!

Echter las ik ook dat de Russen klagen dat UA de Leo2’s gebruikt als ‘snipers’ op grote afstand.

Dit is nog mooier dan door de linies rijden. Zon voorsprong qua techniek hebben dat je van zon afstand een beetje aan het knallen bent met die Leo 2 tanks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Ik hoop dat ze dan ook heroïsch om de mijnen, atgm’s en helicopter raketten heen rijden iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:49
[...]

*knip* dit is niet de HK

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 02-09-2023 20:49 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
*knip* niet de HK

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 02-09-2023 20:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:07
[...]

Samen met de M1’s!

Precies. Ook ergens gelezen, volgens mij hier; artillerie hoor je aankomen door het "fluiten" van het projectiel. Projectiel uit de loop van een tank hoor je niet, het is opeens boom.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

En zo handig allemaal op een kluitje ook :P

Ben vooral benieuwd hoeveel van het beloofde spul er inmiddels ook beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Het zijn niet alleen Leo2 op de video, er zijn ook nog wat andere voertuigen bij.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-06 17:46
‘Everything is ahead of us’: Ukraine breaks Russian stronghold’s first line of defence
Tamelijk bijzonder interview met Oekraïnse cavalerie brigade generaal Oleksandr Tarnavskiy in 'The Observer'. (zondag-uitgave van The Guardian)
Hij was eerder verantwoordelijk voor de bevrijding van Kherson.
Ukrainian forces have decisively breached Russia’s first defensive line near Zaporizhzhia after weeks of painstaking mine clearance, and expect faster gains as they press the weaker second line, the general leading the southern counteroffensive has said.
Zijn inschatting van de bezetting van de 3 Russische linies;
Brig Gen Oleksandr Tarnavskiy estimated Russia had devoted 60% of its time and resources into building the first defensive line and only 20% each into the second and third lines because Moscow had not expected Ukrainian forces to get through.
Over de huidige situatie, nu zuidelijk van Robotyne;
“In the centre of the offensive, we are now completing the destruction of enemy units that provide cover for the retreat of Russian troops behind their second defensive line.”
[...]
“The enemy is pulling up reserves, not only from Ukraine but also from Russia. But sooner or later, the Russians will run out of all the best soldiers. This will give us an impetus to attack more and faster,” Tarnavskiy said. “Everything is ahead of us.”
De motivatie voor de bevrijding van het land (itt geleuter over vrede-voor-gebiedsafstand);
“If we stop advancing, the enemy will gather new forces and strengthen. We will reach the 1991 borders of Ukraine ... We don’t want to see our kids and even our grandkids fighting against Russians, and who is there to stop them? Only us.”
Naast vastberaden en doortastend, ook oog voor zijn mannen.
“The closer to victory, the harder it is. Why? Because, unfortunately, we are losing the strongest and best. So now we have to concentrate on certain areas and finish the job. No matter how hard it is for all of us.”
Verdere uitleg over hoe de doorbraak door de zwaarste mijnenveld-linie is bereikt.

Rather interesting, one might say. ;)
https://www.theguardian.c...-of-defence-in-stronghold

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:06
mir4dor schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:48:
[...]

Precies. Ook ergens gelezen, volgens mij hier; artillerie hoor je aankomen door het "fluiten" van het projectiel. Projectiel uit de loop van een tank hoor je niet, het is opeens boom.
Las ik inderdaad ook, zou ook (deels) verklaren waarom we zo weinig video’s zien van leo’s die tank on tank battles winnen of dingen aan puin schieten. Puur omdat ze daarvoor gewoon op te grote afstand schieten.

Las ook op twitter dat er pas 3 vernietigd zijn. Bij het checken op oryx blijkt 3 A4 destroyed en 3 A6 destroyed, maar toch goed dat ze spaarzaam met de tanks omgaan en na het pijnlijke verlies aan het begin een manier hebben gevonden om ze relatief veilig succesvol in te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 18-06 22:34

Falcon10

Hit it i would !

Ja, als je dan hoort dat de Abraham tanks ook rond half september in Oekraine verwacht worden .... zou de laatste russische verdedigingslinie wel eens snel kunnen breken.
Ze hebben hun tijd genomen om er door te raken. Maar wel met het lichtere spul, zonder nog steeds te hard in hun eigen kaarten te laten kijken.
Dus vanaf ze het zware spul bovenhalen ...... ik zou als Rus snel uit men loopgraf springen en maken dat ik terug in moedertje Rusland zit, en liefst ergens op Kamchatka !

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Falcon10 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:13:
Ja, als je dan hoort dat de Abraham tanks ook rond half september in Oekraine verwacht worden .... zou de laatste russische verdedigingslinie wel eens snel kunnen breken.
Ze hebben hun tijd genomen om er door te raken. Maar wel met het lichtere spul, zonder nog steeds te hard in hun eigen kaarten te laten kijken.
Dus vanaf ze het zware spul bovenhalen ...... ik zou als Rus snel uit men loopgraf springen en maken dat ik terug in moedertje Rusland zit, en liefst ergens op Kamchatka !
Voordat we victorie kraaien... er liggen letterlijk nog miljoenen landmijnen... dat los je niet op met een Leo of Abrams.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:04
MikeyMan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:18:
[...]

Voordat we victorie kraaien... er liggen letterlijk nog miljoenen landmijnen... dat los je niet op met een Leo of Abrams.
Een paar corridors door die mijnenvelden is voldoende he. Niet al die mijnen hoeven opgeruimd te worden om de Russen terug te duwen .

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
Falcon10 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:13:
De enige reden dat de Russen nog stand houden is omdat op terugtrekking een kogel staat. Ieder weldenkend land had allang zijn troepen teruggetrokken in deze kansloze oorlog. Maar daar hoort Rusland niet bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:06

Weer een TOS-1a minder in de luhansk regio (volgens een geoconfirmed reactie onder de tweet). Had hoop dat het er een in de zaporizhia regio was die het bruggenhoofd op de dnipro oever onder vuur had genomen, maar helaas. 1 minder is alsnog 1 minder })

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:24

XanderDrake

Build the future!

Spykie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:20:
Een paar corridors door die mijnenvelden is voldoende he. Niet al die mijnen hoeven opgeruimd te worden om de Russen terug te duwen .
Ik vind dat men redelijk GunHo is in dit topic. Ik vind het mooi om al die Leo2s bij elkaar te zien, maar ik weet ook dat artillerie, Ka52s, antitank mijnen en Lancet drones by far de meeste kills maken onder Oekraïne tanks.
Rusland heeft artillerie based landmijnen en rapid deployment landmijnlanceer systemen, als ze de opmars na de doorbraak willen stoppen, maken ze zo weer een mijnenveld. Dan mag je 100 M1A1s hebben, daar kom je niet zomaar doorheen. Meeste ontmijnen gaat gewoon met de hand, terwijl men beschoten wordt...

Ik hoop dat het nu snel zal gaan, maar ik betwijfel het.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
XanderDrake schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:44:
[...]

Ik vind dat men redelijk GunHo is in dit topic. Ik vind het mooi om al die Leo2s bij elkaar te zien, maar ik weet ook dat artillerie, Ka52s, antitank mijnen en Lancet drones by far de meeste kills maken onder Oekraïne tanks.
Rusland heeft artillerie based landmijnen en rapid deployment landmijnlanceer systemen, als ze de opmars na de doorbraak willen stoppen, maken ze zo weer een mijnenveld. Dan mag je 100 M1A1s hebben, daar kom je niet zomaar doorheen. Meeste ontmijnen gaat gewoon met de hand, terwijl men beschoten wordt...

Je hebt zeker gelijk hoor. Dit interessante artikel dat @Baserk net deelde geeft mijn inziens een aardig beeld: https://www.theguardian.c...-of-defence-in-stronghold

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

XanderDrake schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:44:
[...]

En daarom moeten elke dag 20 à 30 vijandelijke artilleriestukken kapot gemaakt worden.

Naast tubed artillery zijn er nog andere mogelijkheden om aan remote mining te doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.armyrecognition.com/images/stories/east_europe/russia/military_equipment/isdm/ISDM_Zemledeliye_mobile_mine_laying_system_truck_Russia_line_drawing_blueprint_925_001.jpg

Afbeeldingslocatie: https://en.defence-ua.com/media/contentimages/7fe648da7c6d6e5a.jpeg

De oplossing is steeds meer drones die naar remote mining systemen zoeken en opblazen. De doorbraak kan pas beginnen als remote mining sterk afgezwakt is. Anders kan de vijand te gemakkelijk nieuwe mijnenvelden bijmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

update hierover..

Chuck Pfarrer begint met
KERCH BRIDGE ATTACK: On 2 SEPT, Ukraine conducted a multi-axis maritime / aerial drone strike on the roadstead near the Kerch Straits Bridge. RU claims UKR naval drones & UCAVs were destroyed during an attack on the missile corvette Pytlivyy 12 miles off Cape Zheleznyy Rog.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5C-doqWEAAYn84?format=webp&name=small
https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1698066720118747195

Chuck reageert verderop met
Hi Bob-- from what know, the attacks were unsuccessful. That being said, UKR will make RU continue to divert resources, manpower, ships and air defense systems to defend the bridge. And that’s good value for money. RU has to get lucky every night, UKR only has to get lucky once.
Tja UA heeft maar 1x geluk nodig.. dat is waar jammer dit keer niet ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkstyle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6o6b_OjH1_tZRUSXFiptq1bB-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1rLMzpkz0b1aMSimxgEcxntb.png?f=user_large

Zou dit het plan van Oekraine kunnen zijn om gebieden proberen af te snijden?
En stel dit zou lukken, dan komt denk de hele bevoorrading en troepen verplaatsen van Rusland wel in gevaar?

[ Voor 3% gewijzigd door walkstyle op 03-09-2023 02:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 08:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-Q6KOAGareK2Fj4lzsoSTju3xA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDLhyNaM3iW58Dwxll2QuRoY.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 19-06 14:37
Als het op dit tempo doorgaat zijn er met Kerst 300.000 stoelen minder gevuld aan de Russische kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:41
nextware schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:33:
[...]

Als het op dit tempo doorgaat zijn er met Kerst 300.000 stoelen minder gevuld aan de Russische kant..
Is dat getal het aantal doden of het aantal dode+gewonden? Dat is me nooit duidelijk.

Moderatie comment:
Dit is al vaak besproken. Niet meer aanzwengelen hier. Ook in de startpost wordt aangegeven deze discussie hier niet meer te starten. Antwoord op je vraag ligt buiten het forum voor het oprapen

[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 03-09-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 19-06 14:37
jaapstobbe schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:15:
[...]

Is dat getal het aantal doden of het aantal dode+gewonden? Dat is me nooit duidelijk.
Ik dacht het aantal uitgeschakelde soldaten.. dus zowel doden als gewonden. En volgens mij is het een schatting want ik zou niet weten hoe je dat moet aangeven. Tanks en andere wapens kan visueel. Soldaten lijkt me enorm lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
nextware schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:22:
[...]

Ik dacht het aantal uitgeschakelde soldaten.. dus zowel doden als gewonden. En volgens mij is het een schatting want ik zou niet weten hoe je dat moet aangeven. Tanks en andere wapens kan visueel. Soldaten lijkt me enorm lastig.
Nee hoor, de Russen laten ze gewoon liggen...

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
[...]

Debatable.

Als je kijkt op Minusrus.com, die deze gegevens ook gebruikt, dan zie je ongeveer 264.000 doden en bijna 800.000 gewonden. Dat laatste is een calculatie. Het getal valt niet te controleren en het Westen rapporteert cijfers die ongeveer 1/3e zijn. De Russen rapporteerden eigenlijk niets. maar op een gegeven moment hadden ze het in een uitgelekt document over de schadepot, en hoeveel ze uit hadden gekeerd en nog moesten uitkeren.

Dat document klopte wel weer redelijk met de cijfers van Oekraïne.

Dus het blijft gissen en gokken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29
pjot1 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:28:
[...]

Nee hoor, de Russen laten ze gewoon liggen...
Nou nee... Vroeg in de oorlog waren er al berichten over mobiele crematoria. In een recent artikel wordt dat nog wat uitgebreid:
https://www.ukrinform.net...an-base-in-kyrylivka.html
In addition, according to the mayor, the four mobile crematoria deployed in the temporarily occupied territory of Zaporizhzhia region are not enough so the invaders are burning the bodies of their dead in Pryshyby, at the premises of a former piggery.

Urals with the ‘200’ (KIA – ed.) inscription drive there often, and then there is black smoke seen. They are deliberately trying to hide their losses," Fedorov added.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

doden (Killed In Action(KIA))

ps https://war-bi.prozorro.sale/#/ (taal op engels zetten rechtsboven), dan troops klikken en dan "today"

Dan zie je zoiets als dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUix6_hmlWOfXq20p_m20EBGB1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RnRYrY9xXW5JiPBzm9ay6kv8.png?f=fotoalbum_large

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
*knip* Geen meta discussie in het topic voeren. Plaats gewoon een topicreport

[ Voor 75% gewijzigd door teacup op 03-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48

Fanta

FordPerformance™️

*knip* Niet op de man, maak een topic report aan

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 03-09-2023 11:18 ]

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 15:18
*knip* Geen meta discussie in het topic voeren. Plaats gewoon een topicreport

[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 03-09-2023 11:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Graag nu weer verder met de dagelijkse ontwikkelingen. De sterfgevallen discussie kan pas na deze oorlog gevoerd worden. Tot dan toe melden wat wordt opgegeven en niet teveel woorden aan vuil maken.

De startpost sugerreert al weer een tijdje de discussie over het aantal sterfgevallen te laten liggen. Lees die startpost daarom vooral eens goed door.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
De dagelijkse Britse MoD update gaat over de wervingsperikelen voor Putin & Co.
Vandaar dat nu in Armenië en Kazakhstan driftig wordt geworven, vnl. onder de etnische Russen aldaar.
(Is men door de voorraad marginaal gemotiveerde Russische gevangenen heen?).
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5FC9cFWUAADthc?format=jpg&name=small

Vanwege de aanstaande verkiezingen, is een nieuwe mobilisatiegolf in Rusland, op dit moment eventjes politiek ongewenst.

(Dat zou wellicht afbreuk doen aan het gewenste geveinsde beeld van 'nationale eenheid/'Het volk staat als 1 man achter onze eeuwige dictator geheel vrij gekozen president').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Baserk schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:21:
Vanwege de aanstaande verkiezingen, is een nieuwe mobilisatiegolf in Rusland, op dit moment eventjes politiek ongewenst.
Zouden die verkiezingen serieus een overweging zijn? Die uitslag staat toch al lang vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:47
anboni schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:59:
Zouden die verkiezingen serieus een overweging zijn? Die uitslag staat toch al lang vast.
Als "veronderstelde democratie" .. moet je wel verkiezingen houden om vol te blijven houden dat het de keuze van het volk is om als leider aan te blijven. Dat de uitslag al vaststaat is geen belemmering, zelfs als blijkt dat het toch anders loopt dan verwacht (zie Belarus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:04
anboni schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:59:
EDIT: My bad.

*KNIP*

[ Voor 76% gewijzigd door Helixes op 03-09-2023 13:27 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Helixes schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:21:
[...]

Joh, maar democratie is wat Okraïne onderscheidt van Rusland. Oekraïne wil niet onderdeel zijn van een systeem waarin een autorcraat hen de maat neemt en de wet voorschrijft. Ze willen hun eigen geschiedenis schrijven, los van Rusland en naar Westers model. Daar vechten ze voor, en daar streven (te) veel Oekraïners voor.
Het ging over russische mobilisatie en dus russische "verkiezingen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45
Volgens mij worden de verkiezingen in Rusland bedoeld die in 2024 gepland zijn….

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Samen met de M1’s!

Om mijzelf even te quoten:

De Challenger wordt zo gebruikt, maar de Leo’s dus ook en waarschijnlijk de M1’s ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 18-06 16:11
Nu staan de Russen al een tijd bekend dat ze letterlijk alles boobytrappen.
Nu blijkt dat ze zelfs antitankmijnen boobytrappen: https://t.me/liveukraine_media/13454

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Lolz, ik dacht dat ze die bommenwerpers geverfd hadden, maar blijkbaar hebben ze gewoon oude autobanden erop gelegd…
Blijkt uit de scherpe satelliet beelden.

/edit: autobanden zullen ook wel lekker branden?

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 03-09-2023 14:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Snow_King schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:30:
[...]
Om mijzelf even te quoten:

[Embed]

De Challenger wordt zo gebruikt, maar de Leo’s dus ook en waarschijnlijk de M1’s ook.
zeer mooi filmpje _/-\o_ ..brutal

@YakuzA dunno wat die banden doen, maar brandend rubber doet wellicht veel goed voor een airframe

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 03-09-2023 15:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:43:
Lolz, ik dacht dat ze die bommenwerpers geverfd hadden, maar blijkbaar hebben ze gewoon oude autobanden erop gelegd…
Blijkt uit de scherpe satelliet beelden.
[Twitter]
/edit: autobanden zullen ook wel lekker branden?
Rubber en varkensvet fikt prima.

Hoe scherp de satellieten van VS zijn heeft Trump met z'n smartphone gelekt :X

Het is m.i. om cameras van grote afstand of om eventuele ML om de tuin te leiden.

Waar lijkt dit zwarte gedaante op dat Rusland zou hebben? Kruising tussen B2 en U2?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Oryx heeft een vijfde Il-76 toegevoegd aan de lijst na die aanval op Pskov:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1698311009650307074]
Gebaseerd op dit draadje:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

friend Bayraktar laat wat van zich horen

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1698339598651322610
Black Sea. Bayraktar TB2. Probing of the Russian invaders

Bayraktar destroys the ruddy boat KC-701 "Tuna" in the northwestern part of the Black Sea.

video from the Ukrainian Navy (https://t.me/ukrainian_navy).
update
staat net in Oryx's lijst https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1698335470281769364

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 03-09-2023 16:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:36:
[...]

Rubber en varkensvet fikt prima.

Hoe scherp de satellieten van VS zijn heeft Trump met z'n smartphone gelekt :X

Het is m.i. om cameras van grote afstand of om eventuele ML om de tuin te leiden.

Waar lijkt dit zwarte gedaante op dat Rusland zou hebben? Kruising tussen B2 en U2?
Als ik een gokje zou moeten doen zou ik zeggen dat ze warmtebeeldcamera's van satellieten of drones om de tuin proberen te leiden. Ze leggen de banden precies over de brandstoftanks van het vliegtuig die waarschijnlijk snel afkoelen t.o.v. de rest van het vliegtuig wat wat langer zonnewarmte zal vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
Brazos schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:08:
[...]
Als ik een gokje zou moeten doen zou ik zeggen dat ze warmtebeeldcamera's van satellieten of drones om de tuin proberen te leiden. Ze leggen de banden precies over de brandstoftanks van het vliegtuig die waarschijnlijk snel afkoelen t.o.v. de rest van het vliegtuig wat wat langer zonnewarmte zal vasthouden.
Of wellicht tegen beeldherkenning software, zoals met schmink op een gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Baserk schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:35:
[...]

Of wellicht tegen beeldherkenning software, zoals met schmink op een gezicht.
Het één sluit het ander niet uit, als die beeldherkenning met warmtebeelden werkt. Zie het puur in het zichtbare spectrum een model namelijk niet voor de gek houden. Die ziet gewoon de contouren, en zal niet zo zeer getraind zijn op de kleuren van de vleugels. Die zullen ook niet gelijk zijn voor vliegtuigen, de één heeft letters, marine vliegtuigen andere basiskleur, sommige hebben camouflage prints etc.

Je zou dan ook verwachten dat ze de banden doortrekken over de flaps en de bolling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Lijkt erop dat Reznikov toch nog uit zijn functie is gezet. Las vorige week al dat er een rapportage over een nieuw corruptieschandaal in het ministerie aan zat te komen.
"I decided to replace the Minister of Defense of Ukraine", - Zelensky

"I believe that the Ministry of Defense needs new approaches and other formats of interaction both with the military and with society as a whole. The Ministry is now headed by Rustem Umerov"
Bron: MAKS

[ Voor 18% gewijzigd door onkl op 03-09-2023 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Verder discussiëren over Oryx kan hier:
[UKR] Betrouwbare Bronnen
(Daar is trouwens ook de vooraankondiging te vinden, eind juni)

De hier al geplaatste posts gaan daar ook heen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 11:24

Garyu

WW

onkl schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:08:
Lijkt erop dat Reznikov toch nog uit zijn functie is gezet. Las vorige week al dat er een rapportage over een nieuw corruptieschandaal in het ministerie aan zat te komen.

[...]

Bron: MAKS
Interessant.

Ik vind het moeilijk om een beeld te krijgen van de interne politieke situatie in Oekraïne. Hoe lag deze minister binnen de bevolking en wat is de echte reden voor zijn ontslag? Dat is met Nederlandse politici vaak al moeilijk te doorgronden maar in het buitenland met een (voor mij) onbekend speelveld helemaal moeilijk. Iemand meer inzicht?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Garyu schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:58:
[...]

Interessant.

Ik vind het moeilijk om een beeld te krijgen van de interne politieke situatie in Oekraïne. Hoe lag deze minister binnen de bevolking en wat is de echte reden voor zijn ontslag? Dat is met Nederlandse politici vaak al moeilijk te doorgronden maar in het buitenland met een (voor mij) onbekend speelveld helemaal moeilijk. Iemand meer inzicht?
Helemaal zeker weet ik het niet, maar het ministerie van defensie wordt geplaagd door chronische corruptie. De nieuwsberichten gingen tot nu toe om relatief kleine problemen (te duur eten; dure winterjassen kopen en goedkope zomerjassen geleverd, etc.), maar daar Reznikov bij benoeming expliciet de opdracht had gekregen corruptie uit te roeien, bleef het steeds meer aan hem kleven. Eerder zijn er al onderministers de laan uitgestuurd, het zou kunnen dat de emmer simpelweg vol was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik hoop dat het een drukke nacht word voor RU, weinig slaap en veel "cotton"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nieuwe van Perun (air War UA vs RU) is wel intressant en deze sluit goed aan.
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1698435857965793424
This is how Ukraine attacks Russian airfields from its territory.
The video shows the special operations of the GUR in December 2022. The Diaghilev and Engels air bases, located 500 km from the Ukrainian border, were attacked. Russian Tu-95s and Tu-22s were seriously damaged then. @truexanewsua
Filmpje van een UA kruisrakket. attached

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zelensky verzoekt parlement mindef UA Oleksiy Rezniko te vervangen door Rustem Umerov.
De beoogde vervanger Umerov staat momenteel aan het hoofd van een privatiseringsfonds van de overheid. Volgens Zelensky heeft hij in Oekraïne "geen introductie nodig."

Umerov staat bekend als iemand die corruptie streng aanpakt. Hij was sinds de invasie ook al betrokken bij internationale gesprekken over de oorlog en droeg bij aan deals over gevangenenruil.
https://www.nu.nl/spannin...ter-van-defensie-aan.html

EDIT: NOS was eerder zie ik nu https://nos.nl/liveblog/2...er-reznikov-weg-te-sturen ook iets duidelijker artikel wat mij betreft

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 04-09-2023 01:01 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:24

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Met de aanvallen gisternscht en vannacht, laat Rusland wel heel duidelijk merken dat ze geen Oekraïns graan uitgevoerd willen hebben.

Waarom is dit toch zo belangrijk voor hen?
Belangrijker dan het aanvallen van militaire doelwitten.

Zelf beroepen ze zich er natuurlijk op dat die routes worden gebruikt om Westers materiaal aan te voeren voor de oorlog. Zelf verwacht ik eerder dat het om de media aandacht gaat.

Soort van bipolair land. Negatieve aandacht is ook aandacht natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 14:12
vso schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:36:
Nieuwe van Perun (air War UA vs RU) is wel intressant en deze sluit goed aan.
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1698435857965793424

[...]

Filmpje van een UA kruisrakket. attached
Kan je iets vertellen wat er interessant is aan het Perun’s filmpje?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Wat achtergronden over de vervanging van de Oekraïense minister van Defensie Reznikov. Een New York Times deelartikel:

Zelensky Replaces Defense Minister, Citing Need for ‘New Approaches’ https://www.nytimes.com/2...mid=nytcore-android-share
Mr. Zelensky said in a statement that Mr. Reznikov, who has not been personally implicated in the widening investigations into mishandling of military contracts, would be replaced by Rustem Umerov, the chairman of Ukraine’s State Property Fund. Mr. Zelensky said he expected Ukraine’s Parliament, which must approve the change, to sign off on his request.
De beoogde vervanger is in ieder geval corruptiegewijs een toonbeeld van betrouwbaarheid. Dit lijkt zwaar te wegen. Defensie ervaring heeft ook niet iedere minister (iets wat we trouwens in andere landen ook wel zien).

Wat in ieder geval voor de man spreekt is dat hij een Krim-Tartaar is, mogelijk geeft hem dit een extra drive om resultaat te bereiken:
He is a Crimean Tatar, a member of the ethnic group persecuted under Russia’s occupation of the Crimean Peninsula.
Als officiële reden voor de vervanging wordt het volgende opgegeven:
“Oleksii Reznikov has gone through more than 550 days of full-scale war,” Mr. Zelensky said in a statement announcing his decision on Sunday night. “I believe that the ministry needs new approaches and other formats of interaction with both the military and society at large.”
De volgende andere redenen worden genoemd:
The shake-up arose from several factors, according to an official in the president’s office, who was not authorized to speak publicly about the dismissal. Those included an understanding that Ukraine will need new leadership as the war drags on, the din of criticism from Ukrainian civil society groups and media over the contracting scandals, and Mr. Reznikov’s own requests to step down.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et_W-EK4AvNuV_AidFG2k92t7Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rnDhlZxIDugXVVbXLTgjYd4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RU claimt weer dat ze heel toevallig weer 4 boten kapot hebben geschoten, heel toevallig wederom met vliegtuigen:
Rusland zegt dat het vier militaire opblaasbare boten met Oekraïense troepen heeft vernietigd op de Zwarte Zee.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-71809502
;)

Zolang er geen beelden zijn, neem het met de benodigde hoeveelheid zout.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 04-09-2023 08:54 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ossi schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:03:
Nu staan de Russen al een tijd bekend dat ze letterlijk alles boobytrappen.
Nu blijkt dat ze zelfs antitankmijnen boobytrappen: https://t.me/liveukraine_media/13454
Het is vrij gangbaar om een mijn te boobytrappen met "anti-handling devices". Wat mij vooral opvalt is dat dit primitief gedaan is. Veel moderne (lees: post WW2) antitankmijnen hebben nl. ingebouwde secundaire triggers waardoor je dit soort constructies kan doen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Landmine_anti-handling_devices.png/800px-Landmine_anti-handling_devices.png

Anti-lift, anti-tilt, seismic, magnetisch veld (mijndetectoren), lichtsensoren,... de meest geavanceerde anti-handling devices kunnen er zelfs voor zorgen dat je mijn niet ontploft als er een mijnploeg over passeert, wel als een mens de mijn later vastpakt. Mijnen ruimen is echt een vuiligheid. Hulde aan de ontmijners!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:56
AndereKoekoek schreef op maandag 4 september 2023 @ 06:52:
Met de aanvallen gisternscht en vannacht, laat Rusland wel heel duidelijk merken dat ze geen Oekraïns graan uitgevoerd willen hebben.

Waarom is dit toch zo belangrijk voor hen?
Belangrijker dan het aanvallen van militaire doelwitten.

Zelf beroepen ze zich er natuurlijk op dat die routes worden gebruikt om Westers materiaal aan te voeren voor de oorlog. Zelf verwacht ik eerder dat het om de media aandacht gaat.

Soort van bipolair land. Negatieve aandacht is ook aandacht natuurlijk.
Gewoon om de boel te frustreren. Geen graan export vanuit UA betekent direct een afhankelijkheid van zo ongeveer heel/half afrika van Russisch graan. En aangezien Rusland/Wagner de laatste jaren daar hard aan de weg getimmerd heeft qua invloed past dit prima in dat plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Muncher schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:00:
[...]
Kan je iets vertellen wat er interessant is aan het Perun’s filmpje?
Perun's contant is over het algemeen wat afstandelijker, doordachter, en bemoeit zich niet met het hier-en-nu

Maar je krijgt wel een globaal beeld van de "huidige" status daar kan je zefl ook erg veel mee

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:53:
RU claimt weer dat ze heel toevallig weer 4 boten kapot hebben geschoten, heel toevallig wederom met vliegtuigen:

[...]

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-71809502
;)

Zolang er geen beelden zijn, neem het met de benodigde hoeveelheid zout.
Grappig, want

heeft het over heel iets anders, namelijk dat zo'n bootje een man overboord heeft gehad terwijl ze door vliegtuigen werden beschoten. Ze deden namelijk uitwijken. (Beetje Miami Vice vibe :P) Vervolgens heeft Rusland 12 uur lang vliegtuigen afgelost om de bootjes die deze meneer probeerden te redden neer te maaien, wat mislukt zou zijn. Uiteindelijk is hij dan ook gered.

De Russische versie, als deze over dezelfde situatie gaat, is heel wat minder leuk voor Oekraïne. En ook heel wat minder logisch... en eigenlijk in deze context ook onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:17:
[...]
Grappig, want

[YouTube: 3 Sep: FOOTAGE: Unfazed Ukrainian Fighters Rescue Their Friend, Dodging Russian Rockets]

heeft het over heel iets anders, namelijk dat zo'n bootje een man overboord heeft gehad terwijl ze door vliegtuigen werden beschoten. Ze deden namelijk uitwijken. (Beetje Miami Vice vibe :P) Vervolgens heeft Rusland 12 uur lang vliegtuigen afgelost om de bootjes die deze meneer probeerden te redden neer te maaien, wat mislukt zou zijn. Uiteindelijk is hij dan ook gered.

De Russische versie, als deze over dezelfde situatie gaat, is heel wat minder leuk voor Oekraïne. En ook heel wat minder logisch... en eigenlijk in deze context ook onwaarschijnlijk.
Dit filmpje is over de vorige vier van vorige week dinsdag oid.
Was gister beetje komkommer nieuws denk ik.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Iets wat Perun ook nog terloops opmerkte in het filmpje,

"je gebruikt dure kruis rakketten voor 500.000USD of meer voor een product wat per Ton verkocht word, en daarbij is het nog ook export en raakt het andere landen"

@De_Bastaard "gewoon frusteren" ? doet me eerder denken aan de WC rol gehamster tijdens corona, Waarbij ze in de avond gewoon lieten zien dat die enorme loods voorraad "hoezo leverings problemen" :?

Een graansilo met inhoud van 10.000 m3 met een graanprijs van 500 Euro per ton = 500.000 USD waarde te vernietigen. :? dat lijkt me niet erg nuttig. Een drone van 500,- die een IL-76 of een TU-22m3 van 10 tot 50mil USD vernietigen is winstgevender en effectiever.

Wikipedia: Hectolitergewicht
https://www.grondstofprijs.com/tarwe-prijs/
Een "idee"van opbrengst per stukje land
De bruto opbrengsten bedroegen in 2020 voor wintertarwe zo'n 9,2 ton per hectare en voor zomertarwe 6,4 ton per hectare
zelfs met 5ton per Hectare, is dat 1.500 - 2.000 Hectare om een silo te vullen ?
gewicht in volume omzetten .. lastig daarom niet exact

Ik denk zelfs dat de graan die UA overheeft ook meer in prijs opbrengt dus lukratiever voor de vervoerder(s) dus (iets) uiteindelijk nuttig voor UA.

Een silo herbouw je redelijk eenvouding (iedereen kan lassen zeg maar) versus een fabriek of ander ingewikkelder object (iets meer hersens voor nodig)

Vergeet niet dat het een enorme logistieke operatie is om graan van het platte land naar de haven te transporteren dus dat ligt even stil, want je kan maar paar % van de totale productie in (haven)overslag opslaan toch?

* vso weet er verder ook geen kaas van te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 04-09-2023 09:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Let wel op: zo'n IL-76 is al uitgegeven geld.

De graansilo moet nog geld (liquide middelen) opleveren.

Het is net zoiets als de militaire pakketten van de VS. Ja, die bevatten waardevol materieel maar dat is wel al geld dat is uitgegeven, en ook materiaal dat al is vervangen.

En wie wil er nu een IL-76 kopen? Juist ja, de kaboutertjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Jerie schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:53:

Het is net zoiets als de militaire pakketten van de VS. Ja, die bevatten waardevol materieel maar dat is wel al geld dat is uitgegeven, en ook materiaal dat al is vervangen.

En wie wil er nu een IL-76 kopen? Juist ja, de kaboutertjes.
Je kunt je beter afvragen hoe zo'n IL-76 vervangen kan worden. En dat is heel simpel, dat kan niet. Dat graan is natuurlijk balen voor Oekraine, maar uiteindelijk is het grootste verlies hierbij niet voor Oekraine, maar voor de Afrikaanse landen. Afrikaanse landen die je toch ook steeds meer ziet morren tegen rusland. Dus ook al is zo'n IL-76 al betaald en moet dat graan juist geld opleveren, uiteindelijk is het aanvallen van dat graan een kleiner probleem voor Oekraine dan het probleem voor rusland dat die IL-76s die kapot zijn geschoten.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Het hoort eigenlijk in het "Situatie binnen Rusland" topic, maar is hier ook relevant.

Bron : https://www.reuters.com/b...ore-shortages-2023-08-31/

Het blijkt dat Rusland zoveel problemen heeft dat men niet in staat is om de eigen graanschuur te voorzien van voldoende brandstof om te oogsten en te vervoeren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:04
Jerie schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:53:

Waarom precies de Russen doen wat de Russen doen weten denk ik alleen de Russen, en wellicht de Amerikanen.

Ikzelf vermoed dat het gaat om het vernietigen van infrastructuur, om de levensvatbaarheid van Oekraïene als onafhankelijke staat onder druk te zetten. En, ook, om de consequenties van de geklapte graandeal af te dwingen. Dat, en ouderwetse wraak denk ik.

Ik vind de beslissingen van Oekraïene voor wat betreft het aanvallen van assets dieper in Rusland wat strategischer. Immers, het dwingt Rusland hun anti-air assets nog meer te spreiden, en dus wellicht weg te halen bij het front. Anders dan de vernedering die gepaard gaat met een verlies als die van vier of vijf transportvliegtuigen zal het gemis daarvan niet van doorslaggevende rol zijn. De kosten die daaraan verbonden zijn, zullen verdwijnen in de oceaan van budget die met de oorlog gemoeid zijn.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Helixes schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:23:
[...]

Waarom precies de Russen doen wat de Russen doen weten denk ik alleen de Russen, en wellicht de Amerikanen.

Ikzelf vermoed dat het gaat om het vernietigen van infrastructuur, om de levensvatbaarheid van Oekraïene als onafhankelijke staat onder druk te zetten. En, ook, om de consequenties van de geklapte graandeal af te dwingen. Dat, en ouderwetse wraak denk ik.

Ik vind de beslissingen van Oekraïene voor wat betreft het aanvallen van assets dieper in Rusland wat strategischer. Immers, het dwingt Rusland hun anti-air assets nog meer te spreiden, en dus wellicht weg te halen bij het front. Anders dan de vernedering die gepaard gaat met een verlies als die van vier of vijf transportvliegtuigen zal het gemis daarvan niet van doorslaggevende rol zijn. De kosten die daaraan verbonden zijn, zullen verdwijnen in de oceaan van budget die met de oorlog gemoeid zijn.
Het gaat er niet alleen om dat die anti-air meer verspreid moet worden, ook de hele logistiek moet weer op zijn kop. Want als zo'n vliegveld geraakt kan worden kan er nog veel meer binnen die range geraakt worden en zul je dus ook maatregelen moeten nemen om die logistiek weer in goede banen te leiden.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoeveel van die kisten rusland echt heeft. Op papier zouden het er zo'n 120 moeten zijn, maar een gedeelte zal niet kunnen vliegen vanwege gebrek aan onderdeln, en er staan er ook altijd heel wat in onderhoud. En dan kunnen die 5 kisten al snel 10% zijn van wat je aktief kunt gebruiken. En dan zullen de kosten niet zo'n probleem zijn, maar het is wel weer een verstoring van de logistiek. En dat is een punt waar rusland steevast veel problemen mee heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Oekranie had toch een deal met Australie betreft maandelijks 100 kartonnen drones te krijgen?
Ik had dat ergens gelezen, weet alleen niet meer waar.
Waarom sparen ze niet 2 maanden op en lanceren ze gewoon in 1 dag 200 drones over de grens? Ook al verrichten ze niet heel veel schade, maar 200 x is een insane getal.

Goed ben maar een simpel denkend persoon. Maar vraag mij af wat het effect op Rusland dan zou hebben.
Dacht alleen dat die drones 75Km kon vliegen als mag bereik.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Garyu schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:58:
[...]

Interessant.

Hij lag niet goed bij de Oekraïense bevolking, en er was oa boosheid dat na het uitbreken van het corruptieschandaal hij niet meteen werd ontslagen. Ik vraag zo mijn schoonmoeder om wat meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:09:
Oekranie had toch een deal met Australie betreft maandelijks 100 kartonnen drones te krijgen?
Waarom sparen ze niet 2 maanden op en lanceren ze gewoon in 1 dag 200 drones over de grens? Ook al verrichten ze niet heel veel schade, maar 200 x is een insane getal.

Goed ben maar een simpel denkend persoon. Maar vraag mij af wat het effect op Rusland dan zou hebben.
Omdat iedere drone ouders / begeleiders nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Er zijn relatief weinig problemen voor Oekraine, graan van het land (iets met weersinvloeden) --> silo bij de boer --> per vrachtwagen transport naar centrale "hub" = opslag --> trein (ook opslag?) --> haven (overslag) --> schip

Goed het kan niet zo snel meer naar een schip dus meer logistieke issues, .. meh dat overleef je wel

zoals @redwing terrecht opmerkt de ontvanger word minder happy, en Ja die Il-76 kan nu niet mensen invliegen bij mobilisatie(s) .. en afhankelijk van de toegebrachte schade, zijn recoverable spareparts ook "iffy"
asing schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:22:
Het hoort eigenlijk in het "Situatie binnen Rusland" topic, maar is hier ook relevant.

Het blijkt dat Rusland zoveel problemen heeft dat men niet in staat is om de eigen graanschuur te voorzien van voldoende brandstof om te oogsten en te vervoeren.
Nu op een tactisch niveau hoort dat zeker hier (mijn eigen mening) omdat er laatste tijd al wat raffinaderij-en + brandstof opslag(gen) geraakt zijn door UA en die uitwerking zie je ook terug in de aanval(s) mogelijkheden op het front. Maar laat me dit wel aub toelichten; TLDR dit is iets wat UA wel veroorzaakt heeft naar mijn idee.
Anders had het wel in RU topic gemogen denk ik zomaar ..

+ Graan niet oogsten is 200x erger dan niet van A naar B vervoeren, en dan heb je niks aan een logistieke keten als er niks is om te vervoeren (inkoppertje)

Een brandstof tekort betekend ook dat je erg veel logistieke uitdagingen creert .. teminste de treinen rijden denk niet op elektra gok ik zo maar dat lijkt me niet te doen met zo'n netwerk anders is het koperdiefstal hemel. Gezien men het niet zo nauw neemt met de regels zoals wij (rode diesel voor landbouw bv) escaleert dit vanzelf binnen Rusland.

Dit is een mooie zet geweest van UA waarbij je alleen een lange(re) adem moet hebben om het resultaat te zien.

Visa versa de graan issues die RU binnen UA veroorzaakt zijn dat betreft veel insignificanter.

Ik denk dat vele met mij best wel soms een wenkbrauw op trekt met sommige acties van Oekraine (lees: onveilig roken in RU) maar als je dan nu de resultaten ziet ervan .. denk ik Owww daarom :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:22:

Wel raar.

In principe hoort Rusland intern een enorme surplus te hebben aan olie en olie derivaten door de sancties.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Russian pilot who handed over the Mi-8 helicopter to Ukraine calls on his colleagues to follow his example
https://mil.in.ua/en/news...es-to-follow-his-example/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:25:
[...]

Wel raar.

In principe hoort Rusland intern een enorme surplus te hebben aan olie en olie derivaten door de sancties.
Dat hebben ze ook wel, maar ze hebben weinig raffinaderijen. Ze kunnen er zelf (te) weinig van omzetten naar bruikbare materialen. En de raffinaderijen die ze wel hebben, hebben het steeds lastiger om draaiend te blijven ivm doordat de sancties inkoop bemoeilijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IJsbeer schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:32:
[...]

Dat hebben ze ook wel, maar ze hebben weinig raffinaderijen. Ze kunnen er zelf (te) weinig van omzetten naar bruikbare materialen. En de raffinaderijen die ze wel hebben, hebben het steeds lastiger om draaiend te blijven ivm doordat de sancties inkoop bemoeilijkt.
De Russische raffinaderijen draaien op Russische olie. En de verkoop van hun product (zowel olie als benzine) naar het buitenland is gedeeltelijk gesanctioneerd, dus dan zou er veel meer over moeten blijven voor intern gebruik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:10:
[...]

Je kunt je beter afvragen hoe zo'n IL-76 vervangen kan worden. En dat is heel simpel, dat kan niet. Dat graan is natuurlijk balen voor Oekraine, maar uiteindelijk is het grootste verlies hierbij niet voor Oekraine, maar voor de Afrikaanse landen. Afrikaanse landen die je toch ook steeds meer ziet morren tegen rusland. Dus ook al is zo'n IL-76 al betaald en moet dat graan juist geld opleveren, uiteindelijk is het aanvallen van dat graan een kleiner probleem voor Oekraine dan het probleem voor rusland dat die IL-76s die kapot zijn geschoten.
UA graan schijnt in 2023 niet meer zo relevant te zijn en vooral voor Turkije te zijn, die dan weer een deel naar Midden-Oosten exporteren.

Zie https://www.nrc.nl/nieuws...aakt-geen-honger-a4170088 (ook elders besproken)

We hebben in ons hoofd nog steeds dat Afrika honger lijdt; dan is ook allang niet meer zo, aldus Hans Rosling.

Het is vooral kl*te voor UA ivm de economische impact maar... zoals al gezegd inderdaad, het is geen goede ruil tov een zeer dure kruisraket. (Al is dat wel geld dat al is uitgegeven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:55:
[...]

UA graan schijnt in 2023 niet meer zo relevant te zijn en vooral voor Turkije te zijn, die dan weer een deel naar Midden-Oosten exporteren.

Zie https://www.nrc.nl/nieuws...aakt-geen-honger-a4170088 (ook elders besproken)

We hebben in ons hoofd nog steeds dat Afrika honger lijdt; dan is ook allang niet meer zo, aldus Hans Rosling.

Het is vooral kl*te voor UA ivm de economische impact maar... zoals al gezegd inderdaad, het is geen goede ruil tov een zeer dure kruisraket. (Al is dat wel geld dat al is uitgegeven.)
Fijn dat die expert dat zegt en zolang alles goed loopt klopt het natuurlijk ook. Alleen zodra er nu ergens iets niet helemaal lekker gaat met de graanoogst/transport is er hierdoor geen buffer meer en lijden ze in Afrika wel degelijk honger. Dat is al verschillende keren eerder gebeurd terwijl Oekraine toen nog wel volop kon vervoeren, en vooral het risisco wordt hiermee dus een stuk groter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:34:
[...]

De Russische raffinaderijen draaien op Russische olie. En de verkoop van hun product (zowel olie als benzine) naar het buitenland is gedeeltelijk gesanctioneerd, dus dan zou er veel meer over moeten blijven voor intern gebruik.
En de onderdelen van die raffinaderijen en kennis komt uit…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Xtr3me4me schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:09:

*knip* Meer iets voor een DM, vind je ook niet? Zo in het forum zit je iemand hiermee teveel op de huid.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 04-09-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Logistiek.

Hoogstwaarschijnlijk is er enorm veel beschikbaar - maar niet op de plek waar het nodig is. En middelen om het te vervoeren zijn momenteel voor andere dingen in gebruik en daarbij treden bovendien flinke verlizeen op (beelden vandaag bij Jake Broe van opgeblazen tankwagenpark ergens in Berdyansk).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Bij mijn weten zijn er 4 of 5 raffinaderij + vele opslagtanks. sinds de start van de oorlog al voorzien van een UA drone bezoek.

offtopic:
"algemene info" betreft gas/olie
Bij gas (nordstream dicht gooien) is het zo dat als je niet genoeg "afneemt" uit de put je put vanzelf dichtvalt en je dus opnieuw mag gaan boren. Lijkt me ook relevant voor afname/verwerking bij Olie een logisch gevolg.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Fanta schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:36:
[...]

* Oekraïne

Desnoods Oekraine als je de trema niet kan vinden, maar steeds dat Oekranie komt echt een beetje knullig over.
Het is was een typefoutje. Zat het te typen op mijn mobiel, dikke vingers :P

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Xtr3me4me schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:39:
[...]

Het is was een typefoutje. Zat het te typen op mijn mobiel, dikke vingers :P
Maar wel een typfoutje dat je zo vaak maakt, dat autocorrect het al heeft overgenomen.. ;)

https://gathering.tweaker...5B%5D=89&keyword=Oekranie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Jerie schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:55:
[...]

1. Hans Rosling is al sinds 2017 dood, hij heeft geen modellen gemaakt van de impact van deze oorlog op de voedselvoorziening
2. 'Afrika' is een continent. 'we' simplificeren dat, er zijn wel degelijk landen op het continent Afrika die staan te springen om graan.
3 het artikel geeft nuances: dit stuwt namelijk de graanprijs omhoog. Stellen dat het weinig tot geen impact heeft is derhalve nogal een oversimplificatie van de situatie. ZIjn argument was specifiek gericht op de graandeal die niet aantoonbare effecten heeft op de beschikbaarheid van voedsel in Afrikaanse landen. Oorzaak: het westen koopt heel veel op van het graan, wat veelal richting veeindustrie gaat.
Daarmee stelt hij NIET dat de oorlog geen effecten heeft op graanvoorzieningen. Dit zijn belangrijke zaken om mee te nemen.

Om te quoten uit het volkskrant artikel van dezelfde universiteit:
https://www.volkskrant.nl...in-rijke-landen~b3cc460f/
Maar de consumenten in Afrika, die veelal meer dan de helft van hun te besteden inkomen aan voedsel uitgeven, werden hard geraakt door de prijsstijgingen.
Nog opvallender is dat de graandeal vooral succesvol was voor de export van maïs als veevoer naar landen met een intensieve vee-industrie, zoals Spanje en Nederland. Deze maïsexport bedroeg sinds de oorlog 4.001.897 ton. Daarvan kwam 9 procent in Nederland terecht.
De graandeal met Oekraïne, Rusland en Turkije zou de voedselnood in Afrika moeten lenigen, maar is gebruikt voor politieke belangen van de betrokken landen en commerciële belangen van de Westerse agro-industrie.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
Fanta schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:49:
[...]

Maar wel een typfoutje dat je zo vaak maakt, dat autocorrect het al heeft overgenomen.. ;)

https://gathering.tweaker...5B%5D=89&keyword=Oekranie
Als je het echt simpel wil houden = Ukraine :)
Hilarisch trouwens hoeveel keer dat oekranie al voorkomt op dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Precies dat. Het westen nam geraffineerde producten af. China en India willen dat echter niet, die willen ruwe olie en dan zelf raffineren.

In principe heeft Rusland nu een flink overschot aan geraffineerde producten. Transport kan wel een probleem zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Een paar dagen geleden zou er weer een Ka-52 verloren zijn gegaan:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 11:24

Garyu

WW

RoD schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:13:
[...]

Hij lag niet goed bij de Oekraïense bevolking, en er was oa boosheid dat na het uitbreken van het corruptieschandaal hij niet meteen werd ontslagen. Ik vraag zo mijn schoonmoeder om wat meer details.
Ik had al zo'n vermoeden. Combinatie van zondebok mbt corruptieschandaal (minister is verantwoordelijk, ook al gaat zijn aftreden niets oplossen) en "op" na anderhalfjaar oorlogsminister te zijn geweest. Hoe de bevolking er tegenaan kijkt zou me ook wel interesseren ja, hoewel ook Zelensky zelf zeker niet onverdeeld positief wordt beoordeeld als ik zo mijn Oekraiense kennissen hoor.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
edit: @Spykie , yup.. blijft toch lastig, dat lezen en posten tijdens het werk ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Apache4u op 04-09-2023 15:32 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
Apache4u schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:27:
Volgens RU bronnen weer een ka-52 verloren. Vanwege slecht weer boven de zee van Azov is de uitleg van de oorzaak. De bemanning zou het overleefd hebben.
Zelfde als twee berichten boven jouw bericht?
user109731 in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Overleg tussen Poetin en Erdogan na 3 uur klaar

De gesprekken tussen de Turkse president Erdogan en zijn Russische ambtgenoot Poetin zijn voorbij. De twee spraken elkaar vandaag zo'n drie uur, meldt het Russische staatspersbureau TASS. Of de gesprekken iets hebben opgeleverd, is nog niet duidelijk. Poetin omschreef de onderhandelingen na afloop als constructief en zakelijk.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-71822003

Mijn magic 8-ball voorspelt dat er niks uit gekomen is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hé kudo's voor het proberen! Erdogan is de enige NATO bondgenoot die nog met Putin praat volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Deze tweet heeft (een deel van) die video met Engelse ondertiteling. Hopelijk heeft deze man een mooie toekomst in Oekraïne of een ander land.
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid