Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste
Acties:
  • 602.568 views

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog

LET OP Wijziging topicdoel
Het doel van dit topic is om een bron te zijn voor en discussie te bieden over het strijdverloop en de gewapende strijd in de Rusland Oekraïne oorlog.

Het topic is daarom vooral bedoeld voor mensen die deze strijd zelf op de voet willen volgen.

Om de strijd ook in zijn totaliteit te kunnen behandelen vervalt de beperking van de landsgrenzen. Zo is het beter mogelijk om alle aspecten van de strijd mee te nemen. In deze gewapende strijd zien we niet alleen de activiteiten van de officiële strijdkrachten, maar ook die van verzetsgroepen.

Wapendiscussie
Ook de wapendiscussie willen we in beperkte mate in het topic laten gebeuren, ze heeft vaak veel samenhang met de gekozen tactiek. Wel wil de moderatie voorkomen dat ze uit de rails gaat. Moderatie kan posts verwijderen wanneer:
  • De discussie zich herhaald en in kringetjes gaat.
  • De discussie even terug al uitgebreid is gevoerd.
  • Post niets toevoegen aan wat al eerder is gezegd.
Offtopic
Om de focus zoveel mogelijk op de strijd zelf te houden worden andere Rusland Oekraïne gerelateerde onderwerpen verder buiten dit topic gehouden. We hebben het dan vooral over de maatschappelijke gevolgen voor de Russische en de Oekraïense samenleving en de impact van het conflict op de internationale gemeenschap. Drie andere topics gaan die onderwerpen voor een groot deel afdekken:

Topicbeleid

Dit topic gaat hard. Door de vele posts staat er veel druk op, en dat is niet altijd goed voor de sfeer in het topic. Met deze kennis hebben we besloten wat meer te letten op hoe relevant en ontopic posts zijn. Bedenk daarom alsjeblieft of jouw post relevant is voor dit topic.

LET OP Wijziging behandeling offtopic posts
Er is in de afgelopen maanden veel verplaatst. Dit heeft veel tijd gekost. Dit moet stoppen.

Het topic is nu duidelijker afgebakend tot de gewapende strijd. Hiermee creëren we een comfort zone om de gewapende strijd goed te behandelen. Daar staat tegenover dat we strakker gaan sturen op ontopic.

We willen gaan kijken hoe het gaat, maar offtopic posts worden voortaan eerder uit het topic verwijderd, ook als ze in een ander topic nog toegevoegde waarde hadden gehad.

Filteren op nieuwsfeiten
Om de lezers van nieuwe feiten met bijbehorende bronnen tegemoet te komen worden deze posts gepind. Zo kunnen deze gebruikers filteren op nieuwe feitelijkheden.

Diegenen die ook de achterliggende discussie van deze nieuwe informatie willen lezen worden uitgenodigd naar het ongefilterde topic te kijken.

Waar hoort mijn bericht?

De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic niet geschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en is zelf verstorend voor het topic. Post een inhoudelijk discussie in een van de achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst.

Berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front
Het Cherson front
Het Donbass front
Het Kyiv front
Het noord Loegansk front
Zaporizhzhia front + de Krim

Geopolitieke verhoudingen met Rusland:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
De situatie binnen Rusland

Sancties tegen Rusland en hun impact:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

Gewapende stijd:
Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen
Oekraïens verzet - Kansen en risico's
Nucleaire dreiging Rusland

Historische context:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is
Retrospectief: Het Oekraïne referendum

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Bovenstaande lijst is afgeleid uit onze topic wegwijzer, breng daar ook eens een bezoekje aan:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels

We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment worden gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com of https://deepstatemap.live/en
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 31-05-2023 21:54 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
Schaamteloze zelf-quote door sluiting van het vorige topic:
NiGeLaToR schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:15:
@XWB ondertussen vliegen er drones naar de rijke wijken van Moskou, worden de beelden van NAVO tanks en IFV's maar herhaald en herhaald en blijven landen maar steun toezeggen en sturen.

Laat ze maar nerveus zijn - mentale overwicht is net zo belangrijke als een numeriek of in force multipliers. Die grensoversteek acties boeken dus zeker resultaat, al zou het voor het mooie net iets meer impact mogen hebben zodat Rusland er echt serieuze mankracht tegenaan moet gooien. Heb de indruk dat ze er voor kiezen erg reactief te zijn.

Toch is er dan dit conflict altijd weer Mark Hertling die je vanuit de praktijk uitlegt dat je niet 'even' een offensief op poten zet met nieuw materiaal, nieuwe troepen en nieuwe strategie. Logistiek, logistiek, logistiek is wat telt.

[Embed]

[...]

Dit gaat dan over de Abrams M1A2 die dit najaar geleverd moet worden, maar geldt net zo goed voor de weliswaar makkelijker te onderhouden Leopard tanks. Voor de M1's verwacht hij grotere uitdagingen, omdat de tanks simpelweg complexer zijn, motorisch en qua electronica niet in het europese systeem passen waar de Leopards in ieder geval op het zelfde continent gebouwd zijn.

In ideale omstandigheden had Hertling 90% operationeel, zijn zoon, ook een 'tanker', kwam tot 80%.

[...]

We zullen zien - het punt van Hertling is niet pessimisme, ik lees het vooral als realisme tegen de soms onstopbare positieve gedachten bij de komst van 34 enorm complexe en moeilijk te onderhouden M1A2's.

[...]

Welkome aanvulling op de EU en de problemen hier, een groot opkomend land met relatief jonge populatie en een enorme voedsel industrie. Hoewel het niet de bedoeling geweest kan zijn UA om die reden bij de EU te slepen - het zal in het grotere plaatje der dingen best goed passen. Met oog op de volgens mij best goed lopende integratie van vluchtelingen uit UA is de bodem van een snelle inpassing in de EU qua mensen ook goed onderweg. Kom dagelijks auto's met een UA-kenteken tegen :)
toon volledige bericht
Duitsland levert tevens 300 moderne drones met AI doelherkenning:

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
NiGeLaToR schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Dat kan zijn uit nood, om de actieradius groter te maken - maar ook vanuit 'making a statement'.

We kunnen het, maar doen het niet. Althans, niet nu. Misschien later. Wat zo ongeveer de toon was van de reactie vanuit UA, die reageerden met een wat cryptische 'die dingen kunnen gebeuren'.

Iedereen die Putin steunt en zich veilig waant loopt nu toch ook een risico. Afhankelijk van hoeveel van deze drones UA heeft wordt dat een nerveuze situatie in Moskou. Ironisch genoeg hoor je nog geen luchtalarm, dat zou de Kyiv beleving wel een beetje compleet maken.
(Ik hoop dat ik het zo goed doe)
Wat ik ook mee krijg is dat de drone aanvallen op Moskou ook wel eens een afleidingsmanoeuvre zou kunnen zijn van UA. Als eerder recent gepost schijnen de russen hier en daar toch wel in paniek te raken.
Even Moskou kietelen, troepen en materieel verplaatsing en dan toeslaan op een totaal niet te verwachten front?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
NiGeLaToR schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:28:
Schaamteloze zelf-quote door sluiting van het vorige topic:

[...]

Duitsland levert tevens 300 moderne drones met AI doelherkenning:

[Embed]
Ik zat even te zoeken en Oekraïne had er al 300 besteld. Zouden ze er dan nu 600 krijgen?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
mir4dor schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:34:
[...]

(Ik hoop dat ik het zo goed doe)
Wat ik ook mee krijg is dat de drone aanvallen op Moskou ook wel eens een afleidingsmanoeuvre zou kunnen zijn van UA. Als eerder recent gepost schijnen de russen hier en daar toch wel in paniek te raken.
Even Moskou kietelen, troepen en materieel verplaatsing en dan toeslaan op een totaal niet te verwachten front?
Verdelen van aandacht en resources. Nu Moskou kwetsbaar blijkt zal daar ook verdediging geeist worden vanuit de interne kliek.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

deze heb ik nog niet eerder gezien

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxeNBfBWABgYEwq?format=jpg&name=small

194 is best wel wat imho zeker als ze nog bij kunnen bouwen

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
vso schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:43:
[Twitter]
[Afbeelding]

Nog best wel wat?

Is al aardig op zou ik eerder zeggen als de getallen kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[Twitter]
[Afbeelding]

Bij produceren gaat heel moeizaam. Ten eerste omdat ze alle techniek via de zwarte markt moeten importeren, ten tweede hebben ze een brain drain en een deel is naar het front gestuurd.

Postief gezien hebben ze van alles wat ze hadden (en bijgemaakt hebben) inmiddels 90% verschoten en nog 10% over.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
[Twitter]
[Afbeelding]

Positief plaatje, er is dus nog 10%, 5% en 95% over van wat Rusland voorheen had volgens deze cijfers. Hoe minder er is hoe beter.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
schumi2004 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Nog best wel wat?

Is al aardig op zou ik eerder zeggen als de getallen kloppen.
Ja idd. Alleen nog relatief veel Kinzals. Maar die zullen ze ook niet willen depleten...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:47:
[...]

Bij produceren gaat heel moeizaam. Ten eerste omdat ze alle techniek via de zwarte markt moeten importeren, ten tweede hebben ze een brain drain en een deel is naar het front gestuurd.

Postief gezien hebben ze van alles wat ze hadden (en bijgemaakt hebben) inmiddels 90% verschoten en nog 10% over.
hoop dat de productie eerder enorm traag gaat .. een chip vervangen is niet zo simpel .. een pinswap komt bijna neer op een FW + PCB redesign. en dan hopen dat het zo brak is dat het UA niet eens haalt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
caspervc schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Ja idd. Alleen nog relatief veel Kinzals. Maar die zullen ze ook niet willen depleten...
Waarom niet? Wat is er zo speciaal aan deze raketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
j-phone schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:55:
[...]

De snelste (hypersonic ish), meest geavanceerde en nucleair capable. Die wil je er niet allemaal doorheen jagen lijkt me, niet wetende wat er in het verschiet ligt...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
j-phone schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Achteraf gezien helemaal niets. Vandaar dat Putin de 3 verantwoordelijke ingenieurs heeft laten oppakken. Het zou een speciaal wonderwapen moeten zijn wat ze vooral niet wilden inzetten. Ze hebben er al heel erg weinig en ze zetten ze pas recent in.

Daarna werden ze bij mijn weten allemaal gepakt door de Patriot systemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:04

Qwerty-273

Meukposter

Even zoeken naar de juiste plek voor deze info aangezien de scheiding tussen de topics wat is aangepast. Een Russische bron heeft het er over dat waarschijnlijk de drones op Moscow vanaf Russisch grondgebied zijn gelanceerd.

https://t.me/vchkogpu/38822
Moscow is confident that the drones that attacked the capital and a number of other regions were launched from the territory of the Russian Federation. As a result, from today, cars will be searched at checkpoints in search of UAVs.

As it became known to the Cheka-OGPU, after the UAV attack on the Moscow region, as new measures, the Anaconda operation is introduced on an ongoing basis in the Moscow Region to search for UAV carriers.

Now they are creating groups of operatives, district police officers and traffic police officers to put them in key positions.

Similar reinforcements have already been seen today in the north of the Moscow region. From tomorrow employees will be exhibited in the southern regions. Particular attention will be paid to foreign license plates, any UAVs in the cabin or trunk.

Employees are also oriented to a thorough check of the documents of drivers and passengers, data from the place must be sent to the TsORI (Center for Operative-Search Information of the Ministry of Internal Affairs).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Qwerty-273 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:00:
Even zoeken naar de juiste plek voor deze info aangezien de scheiding tussen de topics wat is aangepast. Een Russische bron heeft het er over dat waarschijnlijk de drones op Moscow vanaf Russisch grondgebied zijn gelanceerd.

[...]
Handig om aan te kondigen wat ze gaan doen en hoe. Dat maakt omzeilen een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Qwerty-273 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:00:

[...]
Dus paniek in het binnenland en paniek aan de frontlinie door onvoorspelbare bewegingen van Oekraine. Klinkt goed
caspervc schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:58:
[...]

De snelste (hypersonic ish), meest geavanceerde en nucleair capable. Die wil je er niet allemaal doorheen jagen lijkt me, niet wetende wat er in het verschiet ligt...
en
asing schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Achteraf gezien helemaal niets. Vandaar dat Putin de 3 verantwoordelijke ingenieurs heeft laten oppakken. Het zou een speciaal wonderwapen moeten zijn wat ze vooral niet wilden inzetten. Ze hebben er al heel erg weinig en ze zetten ze pas recent in.

Daarna werden ze bij mijn weten allemaal gepakt door de Patriot systemen.
Spreekt elkaar tegen.

Voor nucleaire ladingen heeft Rusland andere alternatieven, dus dat voordeel hebben de Kinzals niet voor op alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:09

TrekDr0p

QR niet scannen

Qel weer veel horen zeggen nieuws ipv direct nieuws met bewijs.

Russen in paniek, altijd goed dan zijn ze namelijk op hun best :+

Probe attacks, weer meer bommen achter de linies.

Drones in Moskou, het zie er allemaal goed en gezond uit.

Hopelijk dat Moskou straks ineens inziet dat er niks te halen valt in Oekraïne.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Het idee van dat soort raketten is dat ze hypersonisch gaan. Dat is op zich niks nieuws, zelfs de Duitse V2 deed dat. Het verschil is dat de conventionele hypersonische raketten een voorspelbare baan hebben. De tegenpartij kan dus precies uitrekenen waar de tegenmaatregel op welk moment moet zijn om de raket uit te schakelen.

Wat de Kinzhal had moeten zijn is een raket die op hypersonische vlucht zijn koers kan aanpassen. Dat maakt de eerder genoemde berekening kansloos. Maar wat blijkt, Putin heeft er een bak geld tegenaan gegooid om vervolgens voorgelogen te worden. Dat werd pijnlijk duidelijk toen een Patriot dat ding neerhaalde. Daarna kwamen er nog een paar en ook die haalden hun doel niet.

Dus.... de Kinzhal is een hele dure Iskander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:25

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

asing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:06:
[...]
Handig om aan te kondigen wat ze gaan doen en hoe. Dat maakt omzeilen een stuk eenvoudiger.
De trein? Oh wacht.. :+

Benieuwd hoe lang die controles stand houden als je er een paar maal een FPV drone in vliegt. Die zijn klein genoeg om op je brommer of fiets mee te nemen (geen idee hoe vervoer er naast autos uit ziet in dat gebied).

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 06:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is omdat je hypersonisch op verschillende manieren kan definiëren en dan spreken we over verschillende dingen.

Hoe de grootmachten minus Rusland het zien. Bij hypersonische snelheden van koers kunnen veranderen om te voorkomen dat de luchtafweer op basis van "parabool door 3 punten" kan uitrekenen waar de raket zal zijn tegen dat een luchtafweerraket in de buurt zal zijn.

Het probleem is dat bij hypersonisch snelheid verliezen raketten radiocommunicatie zoals bij de ruimtevaart is bekend dat de radiocommunicatie wegvalt tijdens re-entry. Een luchtafweerradar kan genoeg vermogen naar een raket sturen om nog beetje return te krijgen, maar vanuit een raket kan veel te weinig vermogen uitgezonden worden.

De combinatie van regelmatig een random koersverandering en stekeblind zijn, is dat het een ongeleid projectiel wordt. Dan spreken we al snel over hype/meme/wunder-waffe voor propagendadoeleinden dan iets bruikbaars.

In Rusland zijn ze gewend om op een andere manier te "leren" of "slim" te zijn. Met welke life hack kunnen ze de raketten hebben dat de rest nog niet heeft of kan maken? Je neemt een oude ballistische raket, stelt vast dat het gemakkelijk over Mach 5 kan gaan, geeft het een nieuwe naam en plakt een sticker erover.

De radar van een Patriot-batterij rekent de parabool door 3 punten uit, 4de, 5de, 6de,... punten bevestigen dat de parabool niet verandert en luchtafweerraket slaat frontaal in een Kinzhal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Op Internationale Dag van het Kind is Kiev onder andere een kinderpoli geraakt door een raketaanval. Het zou gaan om brokstukken van neergehaalde raketten, aldus de Kyiv Independent. Buiten slachtoffers in deze kliniek zouden ook slachtoffers gevallen zijn in het Dnipro district.

Onder de drie dodelijke slachtoffers (vooralsnog) zijn twee kinderen te betreuren.

Informatie van de bron lijkt door diverse kanalen geverifieerd te worden, alsmede door BNR verslaggever Geert Jan Hahn.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het lijkt er op dat de schuilkelder in de kliniek waarschijnlijk niet beschikbaar was. Al komt daar in de loop van de dag meer info over.

https://t.me/vitaliy_klitschko/2048
Specialists of the municipal security department went to the polyclinic in Desnyan district and are investigating on the spot why there was no access to the shelter in the polyclinic.

The head of the medical facility and the head of the district are responsible for the operation of the shelter, who must monitor the operation of the shelters that are on the city map and must work.

All decisions regarding the actions of responsible persons will be made today and immediately.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

jgj82

Ja, maar = nee

rapture schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:14:
[...]

Dat is omdat je hypersonisch op verschillende manieren kan definiëren en dan spreken we over verschillende dingen.

Hoe de grootmachten minus Rusland het zien. Bij hypersonische snelheden van koers kunnen veranderen om te voorkomen dat de luchtafweer op basis van "parabool door 3 punten" kan uitrekenen waar de raket zal zijn tegen dat een luchtafweerraket in de buurt zal zijn.

Het probleem is dat bij hypersonisch snelheid verliezen raketten radiocommunicatie zoals bij de ruimtevaart is bekend dat de radiocommunicatie wegvalt tijdens re-entry. Een luchtafweerradar kan genoeg vermogen naar een raket sturen om nog beetje return te krijgen, maar vanuit een raket kan veel te weinig vermogen uitgezonden worden.

De combinatie van regelmatig een random koersverandering en stekeblind zijn, is dat het een ongeleid projectiel wordt. Dan spreken we al snel over hype/meme/wunder-waffe voor propagendadoeleinden dan iets bruikbaars.

In Rusland zijn ze gewend om op een andere manier te "leren" of "slim" te zijn. Met welke life hack kunnen ze de raketten hebben dat de rest nog niet heeft of kan maken? Je neemt een oude ballistische raket, stelt vast dat het gemakkelijk over Mach 5 kan gaan, geeft het een nieuwe naam en plakt een sticker erover.

De radar van een Patriot-batterij rekent de parabool door 3 punten uit, 4de, 5de, 6de,... punten bevestigen dat de parabool niet verandert en luchtafweerraket slaat frontaal in een Kinzhal.
toon volledige bericht
Tot 1999 wel, vanaf toen werkt Patriot met track-via-missile en active-homing-hit-to-kill om (semi-) ballistische doelen uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
caspervc schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:51:
[...]

*knip* Laten we hier geen grappen over maken

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 01-06-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[Twitter]
[Afbeelding]

De productie schijnt op 50 of 60/ maand te liggen dus dan hebben ze maar 3 maanden productie op voorraad.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeulgTOL1QBzDRanZdu20nDZu5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3MlFpPhZ3w0JqspvKKSARhOP.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:34

3raser

⚜️ Premium member

[Twitter]
[Afbeelding]

Oekraïne beweerde eerder al 6 Kinzhal's te hebben neergeschoten. Dus wat klopt er dan niet. Dit plaatje, of de bewering van UA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Oekraïne beweerde eerder al 6 Kinzhal's te hebben neergeschoten. Dus wat klopt er dan niet. Dit plaatje, of de bewering van UA?
Wat bedoel je precies?
Weet jij hoeveel Kinzal's Rusland produceert? ;)
>> YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

Het kan best beide kloppen?
(in al deze staatjes is 'totaal' het aantal waar RU de oorlog mee begon, dus als er 1 productie bij komt, tellen ze daar niet 1 bij op.)

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 01-06-2023 09:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Het klopt allemaal maar het is incomplete informatie. Rusland verbruikt die raketten niet alleen maar produceert ook nieuwe waardoor de stock weer groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:21:
[...]

De productie schijnt op 50 of 60/ maand te liggen dus dan hebben ze maar 3 maanden productie op voorraad.
Das toch twee per dag... Maargoed, tempo zal zonder twijfel omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Wat bedoel je precies?
Weet jij hoeveel Kinzal's Rusland produceert? ;)
>> YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

Het kan best beide kloppen?
Hoe kun je beweren dat er 48 van de 53 over zijn als die 53 helemaal geen vast aantal is? Op welk moment werd er bepaald dat er 53 stuks waren? Als dat het totale aantal is wat gefabriceerd is (wat logisch zou zijn) dan klopt het dus niet met de bewering dat er al 6 zijn neergeschoten. En dan hebben we het nog niet over de meldingen van Kinzhal raketten die wel hun doel troffen. Het totale aantal afgevuurde Kinzhals moet dus nog hoger liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Hoe kun je beweren dat er 48 van de 53 over zijn als die 53 helemaal geen vast aantal is? Op welk moment werd er bepaald dat er 53 stuks waren? Als dat het totale aantal is wat gefabriceerd is (wat logisch zou zijn) dan klopt het dus niet met de bewering dat er al 6 zijn neergeschoten. En dan hebben we het nog niet over de meldingen van Kinzhal raketten die wel hun doel troffen. Het totale aantal afgevuurde Kinzhals moet dus nog hoger liggen.
zie de edit :)
De 53 is het geschatte aantal waar RU de oorlog mee begon.

Vannacht weer wat uit de lucht gehaald iig:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFxg_2lmWwAEUmRu.jpg

Lijken wel mensen te zijn overleden door vallende raketten:
https://www.ukrinform.net...yearold-child-killed.html

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 01-06-2023 10:04 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Volgens mij is dat het aantal aan het begin van de oorlog. Maar zonder de nieuwe productie te vermelden is zo'n overzicht weliswaar niet onjuist maar wel betekenisloos.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Australie gaat hun Abrams M1A1's vervangen door andere nieuwere Abrams, en hoe speel je daar op in als UA:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Psychologische impact van de drones in Moskou.

Wat proberen ze in de riolering te zoeken? Onderwaterdrones? Saboteurs? Of iemand die uit z'n bunker wilt komen.

Over de droneaanvallen kan ik zeggen dat het niet de typische Russische false flag om meer support voor de oorlog te krijgen. Daarvoor moet de drone bij de gemiddelde Moskoviet in Sovjet stijl appartementsblok inslaan. Niet op een machtssymbool, niet op de elite of de 1%.

De 99% wordt blij dat er eindelijk iets is dat de elite bang maakt. Stick it to the man!
Russian social networks were very excited and happy by this. Russians thought this was a good thing, which infuriated Rublevka residents.

Propagandist Solovyev immediately reacted to this public outcry of joy.

Is it possible that Rublevka, not the Kremlin is the most promising target for the unidentified persons who launch these drone attacks?
Het psychologisch effect en propagandawaarde is goed voor de Oekraïners.

Wie woont daar?
Today, information appeared that yesterday, 30th May, Putin was likely in his Novo-Ogarevo residence and was woken up early by his security because of a high level of threat to his safety - one of the drones fell 3 km from his residence, in Ilyinskoye village.

Who else lives nearby:
- Gennadiy Timchenko, Putin’s friend;
- Mikhail Mishustin, Russian prime minister;
- Sergey Shoigu, defense minister;
- Yuriy Vorobyev, senator;
- Arkadiy and Boris Rotenbergs, Putin’s closest friends;
- Sergey Kirienko, ex prime minister;
- Igor Sechin, close ally of Putin;
- Viktor Zolotov, head of Russian Guards;
- Viktor Zorkin, head of constitutional court;
- Ruslan Tsalikov, deputy defense minister.

These are just the officials, many mistresses and various in-laws also reside in that area.
toon volledige bericht
99% vs 1% kan ook tegen Prigozhin gebruikt worden:

Een klassieke strategic overextension? The British Empire viel wegens veel te groot geworden om nog te kunnen verdedigen.

Dan is de oplossing downsizen totdat het binnen de economie, begroting, defensiebudget,... past.

Nog een keer raiden.
Russian Telegram channels reported combat actions near the border - by Novaya Tavolzhanka and Shebekino.

Governor of Belgorod region denied that information but confirmed that civilians were evacuated.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
What is Kerch Bridge doin? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTOK4lfGSGPSZ-ceHI3oIdxsVZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IHKq6pKCHpYpbObJ3OBbLRTJ.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1664187656836612096] Weer nieuw spul van de Duitsers. Volgens mij kondigen ze het niet meer groots aan, het wordt met name nu ontdekt door te kijken naar de veranderingen op de lijst met geleverde spullen die de Duitse overheid online heeft gezet.

Wel weer mooie aantallen voertuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Vreemde scheurvorming voor een brugpeiler

I call fake

Het kan maar het is uiterst onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Indoubt schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:01:
[...]

I call fake

waarom is het onwaarschijnlijk, wat zijn de omstandigheden waardoor verticale scheuren normaal gesproken komen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Photoshop?
Een gewapend betonnen staander breekt niet zo snel verticaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

I call fake

Iets meer achtergrond info uit het Reddit draadje:
I have no idea if there was any Chinese involvement in the design and construction of the bridge, but the contract to build it was given to the Stroygazmontazh construction firm. The company had never built a bridge before, but the oligarch who owns the firm is a childhood friend, confidant and business partner of Putin, so that was doubtless considered much more important than the firm's technical competence.

The owner of Stroygazmontazh is also known to be heavily involved in hiding ill-gotten Russian wealth in complex foreign financial structures. So it wouldn't be shocking if a large lump the 227.92 billion rubles (US$3.7 billion) spent on the bridge ended up in accounts linked to Putin and his family.
En deze tweet van een paar jaar geleden:

Ik ga niet zeggen dat het niet gefaked is, de brug zou ook slachtoffer kunnen zijn van graaierij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Iets meer achtergrond info uit het Reddit draadje:

[...]

En deze tweet van een paar jaar geleden:

[Twitter]

Ik ga niet zeggen dat het niet gefaked is, de brug zou ook slachtoffer kunnen zijn van graaierij.
Dacht dat ook de bouwtijd nogal kort was, wat ook een factor zou kunnen zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]

I call fake

Het is in ieder geval bijzonder dat er slechts 2 foto's van zijn die door iedereen gekopieerd worden en die niet eens van hele hoge kwaliteit zijn. Het ziet er meer uit alsof dit een vergrote uitsnede is van een andere foto. Ik vraag me ook af hoe de foto is gemaakt. Met een drone? De hoek waaronder de foto is gemaakt doet in ieder geval zoiets vermoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Dacht dat ook de bouwtijd nogal kort was, wat ook een factor zou kunnen zijn.
De wegverbinding lag er in 2 jaar en 2 maanden. Dat is inderdaad vlot. Wat ook niet helpt is dat het gebied seismisch actief is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60mMrw1YAoixE0V3kiYybDQr6sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6qeATIiIJ1nb2xGYVAYHYMb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:11:
[...]

waarom is het onwaarschijnlijk, wat zijn de omstandigheden waardoor verticale scheuren normaal gesproken komen?
Verticaal over de hele lengte zie je zelden. Ik keek er inderdaad wel naar met mijn westerse bril. Normaal gesproken krijg je, eventueel na een stukje verticaal een diagonale scheur.

Als ze daadwerkelijk compleet verkeerd zijn geconstrueerd is het misschien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor wat het waard is. Filmpje in tweet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Het is in ieder geval bijzonder dat er slechts 2 foto's van zijn die door iedereen gekopieerd worden en die niet eens van hele hoge kwaliteit zijn. Het ziet er meer uit alsof dit een vergrote uitsnede is van een andere foto. Ik vraag me ook af hoe de foto is gemaakt. Met een drone? De hoek waaronder de foto is gemaakt doet in ieder geval zoiets vermoeden.
Foto kan vanaf spoorbrug zijn, die ligt over een heel stuk nogal wat hoger dan het auto gedeelte. Voordat we de instorting gaan vieren misschien ook even afwachten of het inderdaad foto's van de kerch brug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:46:
Het lijkt er op dat de schuilkelder in de kliniek waarschijnlijk niet beschikbaar was. Al komt daar in de loop van de dag meer info over.

https://t.me/vitaliy_klitschko/2048
Updates:
https://t.me/vitaliy_klitschko/2050
Law enforcement officers are investigating the polyclinic and its territory in the capital's Desnyan district. Criminal cases have been initiated. Three people, one of them a child, died near the polyclinic last night.
A fragment of the rocket fell at the entrance to the medical facility 4 minutes after the air alert was announced. And people headed for shelter.

Now the investigation is establishing whether the shelter was open. Were there people in it? Because, according to rescuers, after the damage to the polyclinic, a group of people were taken out of it.

Three schools, a kindergarten, 6 houses and a police station are currently damaged in the Desnyan district.

In total, 19 people were injured as a result of the night shelling of the capital. Of them, three people died, including one child. 16 were injured. 9 people were hospitalized, one of them is in serious condition. Seven received outpatient care. including 1 child. received help on an outpatient basis.
https://t.me/vitaliy_klitschko/2055
In each district of the city, the heads of the institutions where the shelters are located and the heads of the districts are responsible for the operation of the shelters. Heads of the RDA are responsible for access and arrangement of shelters, which are marked on the map of shelters in the capital.

As for the Desnyan district, the shelter was open at the school next to the polyclinic and there were people in it.

All heads of districts were instructed to check all shelters once again!
https://t.me/vitaliy_klitschko/2057
He gave a separate order to the heads of the capital's districts to immediately check all the shelters, the operation of which is the responsibility of the heads of the RDA of the city.

I appealed to the Office of the President and the government, which agree on the appointment and dismissal of the heads of the districts of the capital, about the suspension of the head of the Desnyan District, Dmytro Ratnikov, from performing his duties, while the investigation continues into whether the shelter in the polyclinic, near which three people died, was open at night.
The head of the medical facility, who was appointed by the Desnyan district administration, should also be suspended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Foto kan vanaf spoorbrug zijn, die ligt over een heel stuk nogal wat hoger dan het auto gedeelte. Voordat we de instorting gaan vieren misschien ook even afwachten of het inderdaad foto's van de kerch brug zijn.
Goed gezien. Je ziet de spoorbrug niet op de foto's dus dat zou inderdaad kunnen kloppen. In dat geval gaat het ook om meerdere pilaren want de scheuren op de 2 foto's zijn niet van dezelfde pilaren. In ieder geval niet als ze beide van dezelfde kant zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Aangenomen dat wat het daglicht niet verdraagt aan zaken doen, het ding in wat "geproduceerd" word ook wellicht niet tegen zo goed tegen daglicht / felle schijnwerpers blootgesteld wil worden. anders worden dat licht ook direct op jou gericht, en heb je een kopje thee bij het raam op verdieping 10 oid

Alternatief idee, wellicht is dit een samenloop van omstandigheden bv tijdens herbouwen door zware voertuigen (gewichtsverdeling) ontstaan en/of is dit nog als gevolg van de 1ste klap

@Tens als het de brug inderdaad is, is het wellicht een intressant punt om juist op te mikken ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:42
Kun je het laten om nepnieuws te verspreiden? Het is duidelijk getekend met paint met een 2-pixel pennetje. Ook komen de scheuren op de 2 fotos totaal niet overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

Spotmatic

Ken sent me

jaapstobbe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Kun je het laten om nepnieuws te verspreiden? Het is duidelijk getekend met paint met een 2-pixel pennetje. Ook komen de scheuren op de 2 fotos totaal niet overeen.
Als het bedoeld is voor Russische consumptie dan vind ik het prima. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
jaapstobbe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:52:
[...]

De vraag is of het nep is. De scheuren op de 2 foto's komen niet overeen omdat het 2 verschillende pylonnen zijn. Dan zou je nog kunnen zeggen dat er gephotoshopt is, maar dat lijkt niet zo te zijn. Ook heb ik een tweet uit 2018 gepost waarin dit soort scheuren al te zien is tijdens de constructie.

Korte samenvatting:

- het bedrijf wat de brug tekende en bouwde had geen enkele ervaring met bruggen
- de eigenaar van het bedrijf is een vriendje van Putin en het is bekend dat hij geld achterover drukt
- scheuren waren al te zien in een foto uit 2018
- de brug staat in een seismisch actief gebied

Als jij denkt dat iemand met paint heeft lopen kliederen mag dat. Ik zie aanleiding genoeg om dat op zijn minst in twijfel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:41
Kyiv opent onderzoek na vragen over toegang tot schuilplekken
In Kyiv hebben de autoriteiten een onderzoek ingesteld naar de omstandigheden rond de luchtaanvallen van vannacht in Kyiv, waarbij drie doden vielen, onder wie een meisje van 9. Het gaat specifiek om een aanval op een kliniek in de wijk Desnjansky, waar een deel van een raket bij de ingang zou zijn neergestort. Naar verluidt was dat vier minuten nadat het luchtalarm was afgegaan en er zijn berichten dat een plek bedoeld om te schuilen niet toegankelijk was.
bron: https://nos.nl/liveblog/2...over-extra-steun-oekraine

Mijn bronnen in Kyiv weten te melden dat de persoon verantwoordlijk voor het openen van de schuilkelder ergens dronken in een hoekje lag...

9 jaar... :/

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
VS betaalt een bedrijf om Gepard's bij elkaar te scharrelen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:42
asing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:59:
[...]

De vraag is of het nep is. De scheuren op de 2 foto's komen niet overeen omdat het 2 verschillende pylonnen zijn. Dan zou je nog kunnen zeggen dat er gephotoshopt is, maar dat lijkt niet zo te zijn. Ook heb ik een tweet uit 2018 gepost waarin dit soort scheuren al te zien is tijdens de constructie.

Korte samenvatting:

- het bedrijf wat de brug tekende en bouwde had geen enkele ervaring met bruggen
- de eigenaar van het bedrijf is een vriendje van Putin en het is bekend dat hij geld achterover drukt
- scheuren waren al te zien in een foto uit 2018
- de brug staat in een seismisch actief gebied

Als jij denkt dat iemand met paint heeft lopen kliederen mag dat. Ik zie aanleiding genoeg om dat op zijn minst in twijfel te trekken.
Maar dan nog, wat moeten we er mee? Livestream bekijken om te zien of het zo dadelijk instort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Geen Europa, Rusland en internationale verhoudingen in dit topic. Eerdere Posts worden verwijderd

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

beany schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:18:
Mijn bronnen in Kyiv weten te melden dat de persoon verantwoordlijk voor het openen van de schuilkelder ergens dronken in een hoekje lag...
Best raar om die verantwoordelijkheid bij 1 persoon te leggen. Je kan toch best 4 of 5 sleutels uitdelen zodat mensen ook kunnen schuilen als die ene persoon toevallig net onder een bus is gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22

Barrycade

Through the...

3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Best raar om die verantwoordelijkheid bij 1 persoon te leggen. Je kan toch best 4 of 5 sleutels uitdelen zodat mensen ook kunnen schuilen als die ene persoon toevallig net onder een bus is gekomen.
Sleutels voor een schuilkelder in een land in oorlog, klink als een brand/nooddeur die op slot zit. Does not make sense.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zie een showcase voor state of the art materiaal. Laten zien waarom je daarop niet mag besparen.
Wordt deze ‘geheime Zweedse brigade’ het speerpunt van het Oekraïense offensief?

In alle stilte heeft het Zweedse leger de afgelopen weken en maanden een Oekraïense brigade opgeleid en uitgerust met de meest performante wapensystemen ter wereld. De Oekraïense militairen zouden ondertussen teruggekeerd zijn naar hun thuisland, klaar om deel te nemen aan het verwachte tegenoffensief.
https://www.demorgen.be/o...iense-offensief~bc471e00/
Zweedse CV90-infanteriegevechtsvoertuigen, Leopard 2-tanks, Archer-artilleriesystemen en Finse Patria-pantservoertuigen. Daarmee zou een Oekraïense brigade van mogelijk 3.000 tot 5.000 man sterk de afgelopen tijd op Zweeds grondgebied geoefend hebben om zich voor te bereiden op de grootschalige aanval tegen het Russische leger die de komende weken wordt verwacht.

De opleiding baadt in de geheimzinnigheid. Officieel heeft ze nooit plaatsgevonden, en de Zweedse regering houdt de lippen stijf op elkaar. De Britse krant The Times bracht het bestaan ervan midden mei als eerste naar buiten, waarna bronnen bij de Zweedse openbare omroep SVT de berichten bevestigden.
Wanneer de training begon en waar ze plaatsvond, is evenmin officieel bekend. Mogelijk zijn de Oekraïners tijdens grootschalige Zweedse militaire manoeuvres in het zuiden van het land opgeleid tussen half april en half mei. Aan oefening ‘Aurora 23’ namen toen 26.000 militairen uit 14 landen deel, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en... Oekraïne.

Zowel de CV90 als de Archer behoort volgens militaire analisten tot de meest performante in hun categorie. De CV90 (Combat Vehicle 90), in eigen land beter bekend als het Stridsfordon (‘strijdvoertuig’) 90, wordt alom geprezen voor zijn combinatie van vuurkracht, bescherming, hoge snelheid (70 km/u) en wendbaarheid. Omdat het voertuig speciaal werd ontwikkeld voor de barre noordse omstandigheden, is het uitermate geschikt voor ruw terrein.
Van de CV90 wordt verwacht dat het lekker OverPowered is.
Hoewel het hoofddoel van de driekoppige bemanning erin bestaat zes tot acht infanteristen veilig over het slagveld te vervoeren en tanks te ondersteunen bij een aanval, kan de CV90 ook zelf tanks immobiliseren, zegt Mart de Kruif, oud-commandant van de Nederlandse landstrijdkrachten en zelf ooit verantwoordelijk voor de aankoop van de CV90 voor het Nederlandse leger. “Het is een zeer hoogwaardig voertuig met een goede bepantsering dat tegelijkertijd al lang genoeg bestaat om geen kinderziektes meer te hebben.”

Zeker tegenover de veel lichter bepantserde Russische infanterievoertuigen wordt verwacht dat de CV90 het gevecht relatief gemakkelijk kan winnen, zegt ook Frederik Coghe, professor ballistiek aan de Koninklijke Militaire School in Brussel. Het automatische 40 mm-snelvuurkanon kan 300 schoten per minuut afvuren tot een afstand van 2 kilometer. “Bovendien beschikt de CV90 over een goede vuurgeleiding en nachtzichtapparatuur. De bemanning ziet vijandelijke voertuigen veel sneller dan omgekeerd. Ik denk dat de Oekraïners hier erg blij mee zullen zijn.”
SPG's die al weggereden zijn voordat de schoten bij de vijand aankomt.
Of ook de Archer-artilleriesystemen al in Oekraïne zijn, is niet bekend. Deze zelfrijdende en volledig automatisch herladende houwitsers kunnen tot zes 155 mm-granaten per minuut afvuren. Met de gps-geleide Excalibur-granaten, die Oekraïne ook al gebruikt in de Amerikaanse M777-houwitsers, kan de Archer tot op enkele meters nauwkeurig vuren over een afstand van 50 kilometer.

Ook bij de Archer is de hoge mobiliteit van het systeem een van zijn grootste troeven, zegt Coghe. “De afvuurcyclus gebeurt volledig automatisch, dus de bemanning hoeft gewoon ergens te stoppen en kan vanuit de gepantserde cabine zonder uitstappen de granaten afvuren en opnieuw wegrijden nog voordat de eerste zijn doel bereikt heeft. Daardoor is de Archer uitermate goed beschermd tegen eventueel tegenbatterijvuur, aangezien de tegenstander altijd te laat komt om de locatie van de vuurplaats te berekenen.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Mensen werken meestal 8 uur per etmaal. Er passen drie shifts in een etmaal (want een ziekenhuis is een 24/7 operatie). Dan moet je nog rekening houden met ziekte en vakanties. Dus 4-5 sleutels heb je al gauw nodig om te verzekeren dat er minimaal 1 persoon op kantoor is die een sleutel heeft. En als die ene persoon zich dan net uit de voeten maakt met een fles drank...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Oekraïne vraagt naar Eurofighters van Duitsland en de VK.
Germany could offer Eurofighter jets to strengthen Ukraine - Defense Minister Reznikov

There is a possibility of Ukraine receiving Eurofighter Typhoon fighter jets from Germany.

That’s according to Ukraine’s Defense Minister Oleksii Reznikov, DW reports.

"If Britain and Germany were to combine their Eurofighter supply capabilities, that would be an important step," minister said in an interview Germany’s Funke media group and French newspaper Ouest France, published on Tuesday.
https://www.ukrinform.net...se-minister-reznikov.html

Net zoals er verschillende MBT's geleverd worden, wilt Oekraïne wel 3 types straaljagers.
He recalled that there is already an international "tank coalition", in which the main model is the German Leopard 2, as well as the American Abrams and the British Challenger. Reznikov added that similarly, a "coalition of fighter jets" could be formed with the basic model being the American F-16, as well as with the Eurofighter and the Swedish Gripen.

According to the minister, in general, Ukraine needs about 120 fighter jets. "The largest part should be F-16s, of which there are more than 5,000 available across the world. But Eurofighters and Gripens would also help us," said Reznikov.
Want het doel is 120 Westerse straaljagers krijgen. Alle beetjes helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Volgens de Oekraïense militaire inlichtingen wordt "Let God sort them out" letterlijk genomen door 4000+ m² grote sorteercentra die over koeling beschikken voor het bufferen van 1000 lijken.
Intelligence: Large-scale complexes for sorting military bodies being built in Kursk, Rostov

Kursk and Rostov-on-Don will have large-scale complexes for sorting, analyzing and storing the bodies of Russian servicemen killed in the war against Ukraine.

That's according to the Defense Intelligence of Ukraine on Facebook, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...uilt-in-kursk-rostov.html
The area of each facility is more than 4 thousand square meters. The complexes will include points for investigative actions and research, refrigerated warehouses with refrigerators for 1000 seats, warehouses with coffins and other funeral decorations, as well as a mourning room.

The estimated construction cost of the complex in Rostov-on-Don is about 600 million rubles, and in Kursk, it is more than 800 million rubles. The cost of refrigeration equipment is estimated at over a billion rubles for each complex.
De bouw van zulke infrastructuur zou bevestigen dat Rusland hun troepen naar een dodelijke lopende band stuurt.
"The construction of these complexes on the territory of Moskovii (Russia - ed.) confirms the fact that Putin's regime is sending its occupation army to a deadly conveyor belt, but cannot cope with the flow of dead," the statement says.

The Defence Intelligence of Ukraine reminds that every Russian soldier who has not committed war crimes has the opportunity to surrender. "Otherwise, a refrigerator awaits him at one of the sorting bases for corpses in Russia," the intelligence added.
Nog eventjes de vijand eraan herinneren dat overgave is een mogelijkheid. Anders wacht de koeling op hem.

Hoe realistisch is het dat Rusland zulke infrastructuur bouwt? Om te laten functioneren denk ik van niet. Maar om geld weg te sluizen en zakkenvullen via allerlei projecten zie ik het wel gebeuren. Zoals een miljard roebel voor drakentanden die nutteloos blijken te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Freedom of Russia Legion claimt een vrachtwagen met munitie en gemotoriseerde mortier vernietigd
The Freedom of Russia Legion said it destroyed one military truck with ammunition and a Tyulpan self-propelled mortar in Belgorod region.

The RVC claims that Grad rocket systems hit the Interior Ministry building in Shebekino when Russian security forces and military personnel gathered there.
https://t.me/liveukraine_media/9654

Video: RVC claimt dat ze met Grad's op een gebouw van de Russische ministerie van Binnenlandse Zaken geschoten hebben toen er troepen erin zaten en het staat in brand.
The situation in Shebekino. The building of the Russian Interior Ministry is on fire.
https://t.me/liveukraine_media/9657
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IOFMvQfRYX3ZX4VuCDMhlBYDeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L492sjDY1i2geHKGNN0cd7VS.jpg?f=fotoalbum_large

Dolle paniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
YakuzA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Misschien dat het teveel werk was om 32 vlaggetjes op te zoeken?
Hij zegt ook 19 ipv 31 members.
Hij zegt 19, maar plaatst 20 vlaggetjes, en Nederland ontbreekt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
@rapture er is inmiddels ook beeldmateriaal.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Buildings ablaze in Russian town as pro-Ukraine fighters launch attack

Het "government property" waarover wordt gesproken is het lokale politiebureau. Dat is het lage brandende gebouw.

Het gaat er wel hard aan toe want ik zie ook een flatgebouw in brand, dat terwijl Freedom of Russia claimt geen bewoners aan te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

asing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:20:

Het gaat er wel hard aan toe want ik zie ook een flatgebouw in brand, dat terwijl Freedom of Russia claimt geen bewoners aan te vallen.
Kan natuurlijk heel goed een S300 zijn die iets probeerde te onderscheppen. Zou ook verklaren waarom het dak in de fik staat, dit soort raketten hebben geen penetratievermogen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:43
Moet zeggen, dat ik het de laatste 2 weken langzaamaan voel opbouwen tot een fantastische climax. UA neemt duidelijk de tijd om fouten tot een minimum te beperken. Echter denk ik ook dat ze hadden gehoopt dat er meer Russische troepen naar belgorod zouden gaan om daar verdedigingen op te bouwen. Dit lijkt in de praktijk echter niet het geval te zijn waardoor UA wellicht nog even wacht en verdere verwarring blijft zaaien met waar het offensief zou kunnen plaatsvinden.

Ook de late arrival van de CV90 zit er misschien voor iets tussen?

Nu voelt het alvast aan dat het ieder moment kan starten. Aan het weer zal het alvast niet meer liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
nst6ldr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Kan natuurlijk heel goed een S300 zijn die iets probeerde te onderscheppen. Zou ook verklaren waarom het dak in de fik staat, dit soort raketten hebben geen penetratievermogen.
Er schijnen grads gebruikt te zijn. Wie de flat geraakt heeft is onbekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
De Russen hebben nu natuurlijk een heel grote defensieve linie gebouwd, misschien vinden ze het zelfs wel een Maginot linie waar nooit iemand doorheen kan komen *kuch* *kuch*.
Zou leuk zijn als het Oekraïense leger, heel symbolisch, net als de Duitsers om de linie heen rijden, door Rusland heen om ze vervolgens van achteren op te rollen met een grote omtrekkende beweging. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:37
Ossi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:51:
De Russen hebben nu natuurlijk een heel grote defensieve linie gebouwd, misschien vinden ze het zelfs wel een Maginot linie waar nooit iemand doorheen kan komen *kuch* *kuch*.
Zou leuk zijn als het Oekraïense leger, heel symbolisch, net als de Duitsers om de linie heen rijden, door Rusland heen om ze vervolgens van achteren op te rollen met een grote omtrekkende beweging. >:)
Ik weet dat sommige tanks over een rivierbedding naar de overkant moeten rijden. Maar wat jij voorstelt is dat de Oekraïense tanks enorme stukken over de bodem van de Zwarte Zee moeten rijden... ;) .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
rapture schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:58:
Video: Freedom of Russia Legion claimt een vrachtwagen met munitie en gemotoriseerde mortier vernietigd

[...]

https://t.me/liveukraine_media/9654

Video: RVC claimt dat ze met Grad's op een gebouw van de Russische ministerie van Binnenlandse Zaken geschoten hebben toen er troepen erin zaten en het staat in brand.

[...]

https://t.me/liveukraine_media/9657
[Afbeelding]

Dolle paniek?

[Twitter]
toon volledige bericht

Er worden nu tanks en andere eenheden naar Belgorod gesleept om de regio te beschermen tegen de aanvallen vanuit UA.

The plan is working :7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:31

Zewatanejo

Fine Thanks!

asing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:20:

[YouTube: Buildings ablaze in Russian town as pro-Ukraine fighters launch attack]

Het "government property" waarover wordt gesproken is het lokale politiebureau. Dat is het lage brandende gebouw.

Het is geen flatgebouw maar een overheidsgebouw van het regionale bestuur. De Russische vlaggen en de goed onderhouden perkjes met bloemen geven ook al aan dat het geen gewone flat is.

[ Voor 7% gewijzigd door Zewatanejo op 01-06-2023 17:08 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

NiGeLaToR schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:58:

Er worden nu tanks en andere eenheden naar Belgorod gesleept om de regio te beschermen tegen de aanvallen vanuit UA.

The plan is working :7
kan, maar eh:
Russian sources claim that armored vehicles have been sent to Belgorod. Just two tanks in the video
en als het waar is, komen ze van andere delen van het actieve front?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Ik weet dat sommige tanks over een rivierbedding naar de overkant moeten rijden. Maar wat jij voorstelt is dat de Oekraïense tanks enorme stukken over de bodem van de Zwarte Zee moeten rijden... ;) .
Ze kunnen ook een stukje door Belarus rijden. De Maginot linie werd ook vanuit het noorden (via België) opgerold.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zewatanejo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Het is geen flatgebouw maar een overheidsgebouw van het regionale bestuur.
[Embed]
Er zijn ook beelden van overheids medewerkers die documenten verbranden omdat ze verwachten onder de voet gelopen te worden.

Ondertussen zie ik de eenheden van het Russische vrijheidsleger met maximaal 2 auto's rondrijden en chaos veroorzaken?

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1664279899337797637?s=20]

Paniek in de plaats met gevechten wat resulteert in chaos vergroot door het onvermogen van politie en leger eenheden om er wat van te maken. Het is toch heel anders als je de burgers niet gewoon neer kunt schieten, blijkbaar. Kan niet helpen dat ik er een beetje om moet lachen.
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:04:
[...]

kan, maar eh:

[...]

en als het waar is, komen ze van andere delen van het actieve front?
Ja geen idee - hoop dat we daar nog iets meer over te horen/lezen krijgen, want dat impliceert nogal wat. Bijvoorbeeld dat er nauwelijks reserves zijn, buiten wat er aan het front staat.

[Twitter: https://twitter.com/MinPres/status/1664286876881268738?s=20]

Oh en hij regelt er meteen een optie voor een uitgebreidere Patriot levering bij, begrijp ik uit de nieuwsberichten.

[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-06-2023 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Ze kunnen ook een stukje door Belarus rijden. De Maginot linie werd ook vanuit het noorden (via België) opgerold.
Hé?! Door Belarus? En dan langs Moskou, de M4 naar het zuiden, door Voronez, bij Kamensk-Sjachtinskiy rechtsaf om zo Donetsk in de rug aan te vallen? Je wint de prijs voor originaliteit, maar ik denk dat dit een beetje een omweg is. ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Het Witte Huis wil eigenlijk dat er geen doelen in rusland worden bestookt, maar, UA beslist uiteindelijk?
Heerlijk dat op een gegeven moment toch een aantal zaken van elastiek blijken te zijn :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 00:07
mir4dor schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:23:
Het Witte Huis wil eigenlijk dat er geen doelen in rusland worden bestookt, maar, UA beslist uiteindelijk?
Heerlijk dat op een gegeven moment toch een aantal zaken van elastiek blijken te zijn :Y
Het ligt iets genuanceerder, Oekraïne kan zelf bepalen wat ze doet in Rusland, maar niet met Amerikaanse wapens (en dus wel met wapens uit andere landen):
Kirby added, however, that the United States "has been very clear to the Ukrainians both privately and publicly" that it does not support attacks inside Russia and does not want them to be carried out using American weapons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Requiem19 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Het ligt iets genuanceerder, Oekraïne kan zelf bepalen wat ze doet in Rusland, maar niet met Amerikaanse wapens (en dus wel met wapens uit andere landen):

[...]
Dat heb je inderdaad een punt. Maar wie weet, ik sta echt nergens meer van te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:17:
[...]
Hé?! Door Belarus? En dan langs Moskou, de M4 naar het zuiden, door Voronez, bij Kamensk-Sjachtinskiy rechtsaf om zo Donetsk in de rug aan te vallen? Je wint de prijs voor originaliteit, maar ik denk dat dit een beetje een omweg is. ;) .
Niet overdrijven, de Duitsers gingen ook niet langs Amsterdam om de Maginot linie op te rollen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Niet overdrijven, de Duitsers gingen ook niet langs Amsterdam om de Maginot linie op te rollen.
Nu ja, je post zorgt wel voor ongerustheid in Belarus :*) . Maar kijk even op de kaart en zie dat Belarus echt véél te ver van de bezette Oekraïense gebieden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:08:
[...]
Nu ja, je post zorgt wel voor ongerustheid in Belarus :*) . Maar kijk even op de kaart en zie dat Belarus echt véél te ver van de bezette Oekraïense gebieden ligt.
Het is nog altijd een stuk realistischer dan door de Zwarte Zee rijden, maar de echte mogelijkheid ligt bij Belgorod, is ondertussen al bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:58:
[...]

[Embed]

The plan is workingcomes together :7
2 hele tanks .. wauw ... beetje als Z-team meme (zie meme topic)

ze hebben helaas geleerd door het ergens anders vandaan te halen ? immers de vorige hulp actie werd ff door arty onder vuur genomen, waardoor ze een uitdaging kregen met .. "arriveren op de plaats van bestemming"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:17:
[...]

Het is nog altijd een stuk realistischer dan door de Zwarte Zee rijden, maar de echte mogelijkheid ligt bij Belgorod, is ondertussen al bewezen.
Je bedoelt... ze pakken een stuk bij Pisky, breken de grens over en gaan bij Sobolevka rechtsaf de Donbass weer in?

Dat is redelijk gewaagd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

weer ff handje schudden met Rutte

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:17:
[...]

Anderen en ik denken dat de Oekraïeners uiteindelijk de landbrug tussen Rusland en de Krim willen afsnijden. Als dit lukt, zijn de Krim en een deel van de zuidelijke bezette gebieden geïsoleerd, is het lastiger voor de RF om de troepen daar bevoorraden en kan men langzaam stapje voor stapje het gebied onder Russische controle kleiner maken.

Belgorod ligt in de RF, ik verwacht niet dat de Oekraïeners een grote operatie op Russisch grondgebied zullen starten, geeft gedoe met de westerse wapenleveranciers. Ik denk dat, met de raids rond Belgorod, men de RF will dwingen om daar meer troepen te stationeren, troepen die dan moeten toekijken hoe de Oekraïeners elders in het offensief gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
vso schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:27:
[Twitter]

weer ff handje schudden met Rutte
.... and other types of aircraft ....

Boeiende formulering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Anderen en ik denken dat de Oekraïeners uiteindelijk de landbrug tussen Rusland en de Krim willen afsnijden. Als dit lukt, zijn de Krim en een deel van de zuidelijke bezette gebieden geïsoleerd, is het lastiger voor de RF om de troepen daar bevoorraden en kan men langzaam stapje voor stapje het gebied onder Russische controle kleiner maken.

Belgorod ligt in de RF, ik verwacht niet dat de Oekraïeners een grote operatie op Russisch grondgebied zullen starten, geeft gedoe met de westerse wapenleveranciers. Ik denk dat, met de raids rond Belgorod, men de RF will dwingen om daar meer troepen te stationeren, troepen die dan moeten toekijken hoe de Oekraïeners elders in het offensief gaan.
Een grote operatie in Belgorod hoeft niet (is al bewezen), een kort ommetje zonder gevechten en de russen wat zuidelijker in Ukraine in de rug aanvallen heeft zo zijn voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Een grote operatie in Belgorod hoeft niet (is al bewezen), een kort ommetje zonder gevechten en de russen wat zuidelijker in Ukraine in de rug aanvallen heeft zo zijn voordelen.
Lees onderstaande post van @Requiem19 nog even:
Requiem19 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Kirby added, however, that the United States "has been very clear to the Ukrainians both privately and publicly" that it does not support attacks inside Russia and does not want them to be carried out using American weapons.
Ik denk dat een grootschaliger aanval dan de raids die we de afgelopen dagen hebben gezien niet zonder Amerikaans (westers) wapentuig uitgevoerd kunnen worden. Hiermee valt de achterdeur Belgorod af. Hoe graag we ook zouden willen (misschien), maar dat zal niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Net op Reddit een filmpje gezien van een Russische vrouw die verteld dat Shebekino(net over de grens in Belgorod) al een aantal dagen onder vuur wordt genomen met artillerie en ze geen Russisch leger heeft gezien.
Maar de inwoners inmiddels wel zijn vertrokken.

https://www.reddit.com/r/...bekino_says_the_city_has/

Fabriek Monocrystal staat er in de fik
https://www.reddit.com/r/..._is_burning_in_shebekino/

En dan vandaag worden de tanks binnengereden in Shebekino. Dat is mooi, want staan er minder aan de frontlinie.

https://www.reddit.com/r/...reinforcements_arrive_in/

Je ziet toch wel dat ze op een breder front aanvallen om het leger uit te smeren over de gehele grens. Ook mooi om te zien dat ze het is Rusland zelf doen, want dan MOETEN ze wel reageren en kunnen ze het niet op zijn beloop laten. Dat zou gezichtsverlies zijn richting de achterban.

[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 01-06-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

AndereKoekoek schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:07:
Net op Reddit een filmpje gezien van een Russische vrouw die verteld dat Shebekino(net over de grens in Belgorod) al een aantal dagen onder vuur wordt genomen met artillerie en ze geen Russisch leger heeft gezien.
Maar de inwoners inmiddels wel zijn vertrokken.

https://www.reddit.com/r/...bekino_says_the_city_has/

Fabriek Monocrystal staat er in de fik
https://www.reddit.com/r/..._is_burning_in_shebekino/

[Twitter]

En dan vandaag worden de tanks binnengereden in Shebekino. Dat is mooi, want staan er minder aan de frontlinie.

https://www.reddit.com/r/...reinforcements_arrive_in/

Je ziet toch wel dat ze op een breder front aanvallen om het leger uit te smeren over de gehele grens. Ook mooi om te zien dat ze het is Rusland zelf doen, want dan MOETEN ze wel reageren en kunnen ze het niet op zijn beloop laten. Dat zou gezichtsverlies zijn richting de achterban.
toon volledige bericht
eh, als er geen Russisch leger te zien is in Shebekino is het onwaarschijnlijk dat de russen daar tanks op diepladers binnenrijden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:43
De 'goeie russen' zouden ook 2 helicopters buit hebben gemaakt. Oa een mi28 zie ik op een afbeelding.

Er gaan toch maar weinig troepen naar Belgorod om de zaak te regelen.. vind dit opzich wel wat vreemd. Tegelijkertijd worden de burgers geëvacueerd. Je zou bijna het ergste denken.

Als het plan van UA is om giga veel troepen naar Belgorod te trekken lukt dat voorlopig wel niet. Echter winnen ze er wel sociale onrust mee in Rusland.

Ondertussen lijkt het de fase in te gaan, dat wat Rusland ook van beslissingen neemt ze sowieso verliezen. Houden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Ik zat meer aan deze omtrekkende beweging te denken. En volgens mij gaan ze dan een stukje door Rusland.
Dit is vanzelfsprekend een hele ruwe schets, ik weet niet precies waar de linies liggen. Maar volgens mij hebben de twee groepen Russische vrijwilligers bewezen dat de grens slecht bewaakt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e_aOwLTtaJkBETkkAO7mkCxInM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZm5TbT77vxz1Ouu6w42FwXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
Ossi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Ik zat meer aan deze omtrekkende beweging te denken. En volgens mij gaan ze dan een stukje door Rusland.
Dit is vanzelfsprekend een hele ruwe schets, ik weet niet precies waar de linies liggen. Maar volgens mij hebben de twee groepen Russische vrijwilligers bewezen dat de grens slecht bewaakt is.

[Afbeelding]
Is IANAS (I am not a soldier) al een uitdrukking? Anders bij deze gemunt ;) . Maar het Oekraïense leger moet al het serieuze westerse wapentuig bij de grens met Rusland parkeren. Een Leopard of Abrams tank die door Rusland dendert, daar moet men in Washington of Berlijn niet aan denken. Dat zal dus ook niet gebeuren.

Nogmaals IANAS, maar gezien de politieke werkelijkheid waar ook het Oekraïense leger mee moet omgaan, lijkt me dit lastig uit te voeren. Mijn gok, tussen Marioepol en Donetsk, zo snel mogelijk naar de zee rijden en dan rechtsaf richting Melitopol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Is IANAS (I am not a soldier) al een uitdrukking? Anders bij deze gemunt ;) . Maar het Oekraïense leger moet al het serieuze westerse wapentuig bij de grens met Rusland parkeren. Een Leopard of Abrams tank die door Rusland dendert, daar moet men in Washington of Berlijn niet aan denken. Dat zal dus ook niet gebeuren.

Nogmaals IANAS, maar gezien de politieke werkelijkheid waar ook het Oekraïense leger mee moet omgaan, lijkt me dit lastig uit te voeren. Mijn gok, tussen Marioepol en Donetsk, zo snel mogelijk naar de zee rijden en dan rechtsaf richting Melitopol.
Laten we er IANAC (i am not a commander) van maken :P
Ik proef de laatste tijd alleen wat terughoudendheid bij de Amerikanen. Laten we de omtrekkende beweging doen met de Leopards en ander Europees spul. Zodra de eerste noordelijke linie in Oekraïne valt schuif je de Abrams erbij :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Onze papiermolen begint eindelijk op stoom te raken:
Members of the European Parliament have backed the Act in Support of Ammunition Production (ASAP) to increase the capabilities of the European defense industry, including for the supply of ammunition to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...mmunition-production.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Ossi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Laten we er IANAC (i am not a commander) van maken :P
Ik proef de laatste tijd alleen wat terughoudendheid bij de Amerikanen. Laten we de omtrekkende beweging doen met de Leopards en ander Europees spul. Zodra de eerste noordelijke linie in Oekraïne valt schuif je de Abrams erbij :)
IANAC! Prachtig!

Overigens denk ik dat de (West) Europese landen dezelfde leveringsvoorwaarden hanteren als de Amerikanen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ossi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]
Dat was ook min of meer mijn idee. Die Russische groepen gingen iets verder noordelijk de grens over en gingen min of meer parallel aan de grens oostwaarts.

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid