Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste
Acties:
  • 602.872 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
Naja, what is in a name (of abbreviation) :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Inderdaad, houden we erin.
Overigens denk ik dat de (West) Europese landen dezelfde leveringsvoorwaarden hanteren als de Amerikanen ;) .
De West Europese wel, Polen waarschijnlijk wat minder streng.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:18:
VS betaalt een bedrijf om Gepard's bij elkaar te scharrelen:
[Twitter]
Het zijn blijkbaar Gepards van Jordanië.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:29
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Inderdaad, houden we erin.

[...]

De West Europese wel, Polen waarschijnlijk wat minder streng.
Ik denk dat de Polen dat Oekraïense getreuzel maar nix vinden, zij hadden allang het hele land bevrijd én, in één moeite door, de Ottomaanse legers bij Wenen teruggeslagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 30-05 22:00
bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:40:
[...]

IANAC! Prachtig!

Overigens denk ik dat de (West) Europese landen dezelfde leveringsvoorwaarden hanteren als de Amerikanen ;) .
It's easier to ask forgiveness than permission ;)
Freee!! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Dat was ook min of meer mijn idee. Die Russische groepen gingen iets verder noordelijk de grens over en gingen min of meer parallel aan de grens oostwaarts.
Great minds think alike :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

bernard038 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:46:
[...]
én, in één moeite door, de Ottomaanse legers bij Wenen teruggeslagen.
Dat waren de Polen niet alleen, daarbij hadden ze hulp van de Litouwers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:44:
[...]
Het zijn blijkbaar Gepards van Jordanië.
[Embed]
Mooi, dan komen de Nederlandse PRTL's ook aan het werk. Eigenlijk geen Gepards, maar Cheetah's (Eerst Cheetah, later PRTL in de volksmond). Ik denk dat dit goed nieuws is want de Nederlandse PRTL's hadden een betere radaruitrusting. ArmyTechnology duidt het verschil als volgt aan:
The Gepard is equipped with independent search and tracking radars, the search radar (S band for the German vehicle and X band for the Dutch vehicle) installed at the front rear of the turret, and the tracking radar (Ku band for the German vehicle and X/Ka band for the Netherlands) on the rear front of the turret.
Wat dan het voordeel was kon ik ook niet duiden, dus even doorgelezen over die het verschil tussen die S band versus die X band. Het is niet zo moeilijk en heeft met golflengtes te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEHRbgx0Bf8j0WCQAlvPqzXVxkI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kixK80iqdFmZLRJsXekFkkJr.png?f=user_large
Door die kleinere golflengte (en hogere frequentie) heeft de Nederlandse radar een grotere resolutie. Dit zou behulpzaam kunnen zijn bij het onderscheppen van drones (als het tenminste niet regent, daar is X-band gevoeliger voor). Die Nederlandse PRTL"s kunnen dus een edge hebben ten opzichte van de Duitse Gepards. En precies die edge kan Oekraïne goed gebruiken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Ik dacht dat Nederlandse piloten in Amerika worden opgeleid (uiteraard betaald door ministerie van defensie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YangWenli schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:21:
Ik dacht dat Nederlandse piloten in Amerika worden opgeleid (uiteraard betaald door ministerie van defensie)?
De F35 piloten gaan idd naar de VS voor de training.
F16 training ligt al even stil daar.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmmm

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fxj_p8xWAAActzD?format=jpg&name=small

hmmm x2

voor twijfels over kursk
https://twitter.com/DevanaUkraine/status/1664393595091136512

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32

Ik kan zo snel geen andere bron vinden, maar dit zou wel een interessante actie zijn.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24
beany schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 05:35:
[Twitter]

Ik kan zo snel geen andere bron vinden, maar dit zou wel een interessante actie zijn.
Dat is zeker interessant, mede vanwege de Cobasna ammunition depot

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 17:04

Snow_King

Konijn is stoer!

[Twitter]

Ik zie het verder ook nergens, maar vraag mij af wat oa de EU en VS daar van zouden vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
[Twitter]

Nogal een uitspraak, zeker omdat deze twittermeneer stelt dat er een gezamenlijke actie van het Oekraïense- en het leger van Moldova wordt voorbereid. Als je dit soort uitspraken van een belangrijke politieker verspreidt, is het handig om een bronvermelding erbij te zetten. Dat doet deze meneer niet. Ik denk dat deze meneer de wens de vader van de tweet laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:26
Weer 30 raketten op Kiev afgevuurd vannacht (NOS).

Kan iemand uitleggen hoe het mogelijk is dat Rusland 20 (!) keer in 1 maand luchtaanvallen uitvoert op Oekraïne en specifiek Kiev?

Mijn begrip was dat ze bijna door hun voorraden raketten heen waren, maar lijkt erop alsof ze de productie toch flink hebben kunnen opschalen?

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 02-06-2023 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
PASware schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 06:25:
[...]

Dat is zeker interessant, mede vanwege de Cobasna ammunition depot
Het is nog wel een vraag hoe de staat van die ammo is gok ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 20:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Requiem19 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:22:

Kan iemand uitleggen hoe het mogelijk is dat Rusland 20 (!) keer in 1 maand luchtaanvallen uitvoert op Oekraïne en specifiek Kiev?

Mijn begrip was dat ze bijna door hun voorraden raketten heen waren, maar lijkt erop alsof ze de productie toch flink hebben kunnen opschalen?
Niet alleen raketten maar ook drones neem ik aan? Tevens; de aanvoerlijnen over de Kaspische zee staan vol open. Met dank aan Iran.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:36

Tens

let me drink about it

Ossi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Laten we er IANAC (i am not a commander) van maken :P
Ik proef de laatste tijd alleen wat terughoudendheid bij de Amerikanen. Laten we de omtrekkende beweging doen met de Leopards en ander Europees spul. Zodra de eerste noordelijke linie in Oekraïne valt schuif je de Abrams erbij :)
Lijntjes op een kaart zijn leuk, maar kijk eens naar het logistieke verhaal. (remember 'a bridge too far'?)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91SMtdrVii6Plu4jWkaheWy9f_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gLagRzs6Tm4yTvn7PVFVSoKl.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
De dagelijkse getallen: @beany was me net voor.

De ijzerboer heeft het weer druk de komende tijd :X

[ Voor 69% gewijzigd door Rene op 02-06-2023 07:56 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Je kan ook met de geschatte productie van 60/maand terug rekenen hoeveel ze daar voor hebben moeten opsparen.
In de vorige maanden zaten ze weer ver onder het aantal van deze maand.

Sowieso hebben ze bijna een 9 maanden aan Iskanders opgespaard zodat ze tenminste door patriots konden worden neergeschoten :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 11:50

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dat is niet mis. Veel tanks and artillerie uitgeschakeld. Het is wel duidelijk dat Oekraine een boel aan het opruimen is. Zelfs zonder offensief zijn dit aantallen die Rusland niet dagelijks kan blijven verliezen. Ze hebben bij lange na niet de productiecapaciteit of voorraad om dit te blijven aanvullen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 16:51

Fanta

FordPerformance™️

Ik heb de exacte cijfers niet paraat, maar volgens mij bestonden de aanvallen in mei grotendeels uit Shaheds. Ga je het aantal raketten bij elkaar op tellen en naast de schatting leggen van de resterende voorraad, dan denk ik dat er geen reden is om aan te nemen dat de productie opgeschaald is. Je zou de cijfers er even bij kunnen zoeken om deze claim te toetsen, misschien heeft een van de vaste volgers van dit topic dit bijgehouden? :)

Niet dat het heel veel zou zeggen, want wie zegt dat de cijfers kloppen... Persoonlijk hoop/denk ik dat de voorraden alleen maar leger worden en het binnenkort klaar is met deze terreur.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
[Twitter]

De Kyiv Independent heeft een iets ander verhaal:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky has ruled out military action in Moldova's Russia-controlled region of Transnistria without Chisinau's consent, European Pravda reported on June 1.

Zelensky said this in response to a query at a press conference at the 2nd European Political Community Summit in Moldova.

"Ukraine can react and help only if there is a request from the authorities of the Republic of Moldova," he said.

The president emphasized that Kyiv has no territorial claims on the territory of Transnistria and there had been no request made to Ukraine for military assistance from Chisinau.

Zelensky nevertheless said he believes in the reunification of Moldova after Ukraine's victory.

Transnistria is a breakaway region on the eastern bank of the Dniester River, internationally recognized as part of Moldova since 1991 and kept afloat with the help of the illegal presence of Russian troops.

On May 8, Leonid Manakov, who represents Transnistria in Moscow, requested more Russian "peacekeepers" due to what he called the "deteriorating security situation" in an interview with Russian state media.
bron: https://kyivindependent.c...le-with-moldovas-consent/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De splitsing tussen brommers en raketten:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFxmPaAXWcAE2gtZ.jpg

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 10:58
Hier in dit topic nog niet voorbij zien komen, maar in UA is er een wetsvoorstel aangenomen om de handel met Iran voor de komende 50 jaar te sanctioneren. Zal het ook leuk doen bij Israel.

[ Voor 19% gewijzigd door SkiFan op 02-06-2023 09:20 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
@Requiem19 Hier kun je zien dat ze flink lang raketten hebben opgespaard om in Mei te verschieten:
https://lookerstudio.goog..._5ac9o1tk6c?s=rMOfNWpFEGk

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
ik hoop dat we (het westen) in ieder geval blijven luchtafweer opsturen naar Ukraine.
En zeker ook de ammunitie.
Begint ook stillaan tijd te worden dat we de productie ervan opschalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
SkiFan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:19:
Hier in dit topic nog niet voorbij zien komen, maar in UA is er een wetsvoorstel aangenomen om de handel met Iran voor de komende 50 jaar te sanctioneren. Zal het ook leuk doen bij Israel.
Symboolpolitiek:
IRAN-UKRAINE
In 2021, Iran exported $90.5M to Ukraine. The main products that Iran exported to Ukraine are Styrene Polymers ($17.7M), Packaged Medicaments ($12.6M), and Other Processed Fruits and Nuts ($10.8M). During the last 25 years the exports of Iran to Ukraine have increased at an annualized rate of 11%, from $6.67M in 1996 to $90.5M in 2021.

In 2021, Iran did not export any services to Ukraine.

UKRAINE-IRAN
In 2021, Ukraine exported $590M to Iran. The main products that Ukraine exported to Iran were Corn ($438M), Seed Oils ($77.8M), and Wheat ($38.4M). During the last 25 years the exports of Ukraine to Iran have increased at an annualized rate of 6.73%, from $116M in 1996 to $590M in 2021.

In 2021, Ukraine did not export any services to Iran.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:41
Wolfp4ck schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:23:
ik hoop dat we (het westen) in ieder geval blijven luchtafweer opsturen naar Ukraine.
3 Miljoen per patriot raket. Begint wel in de kosten te lopen...

Moderatie comment:
Een relevante discussie, ze is alleen al enkele malen gevoerd en er worden geen nieuwe argumenten opgenoemd die het van belang maken haar opnieuw te starten. De discussie valt daarom in herhaling.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 02-06-2023 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 04-05 11:18
jaapstobbe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Het zou me niks verbazen dat Rusland hoopt dat afweer te duur gaat worden of simpelweg er geen munitie meer is, en Oekraïne toch in gesprek moet gaan om delen op te geven. Hoeveel mogelijkheden Rusland nog heeft is niet bekend. De raketten zijn al 9 maanden op volgens veel, toch blijven ze vliegen.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 11:50

Auredium

Informaticus Chaoticus

honey schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Het zou me niks verbazen dat Rusland hoopt dat afweer te duur gaat worden of simpelweg er geen munitie meer is, en Oekraïne toch in gesprek moet gaan om delen op te geven. Hoeveel mogelijkheden Rusland nog heeft is niet bekend. De raketten zijn al 9 maanden op volgens veel, toch blijven ze vliegen.
Dat is een deal wat Rusland gaat verliezen. Want andersom geld dit ook. De raketten die Rusland gebruikt om de raketten en drones van Oekraïne neer te halen zijn ook vele fracties duurder dan wat Oekraïne hun kant op stuurt. (zie de laatste Perun video voor meer info)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

De raketten zijn al 9 maanden op volgens veel, toch blijven ze vliegen.
Dit verdient wat nuance: de productiedatum van de afgeschoten raketten loopt snel steeds verder op, waarbij de meest recente aanval werd uitgevoerd met raketten die ergens Q1 dit jaar zijn gemaakt. Dit geeft een trend aan dat ze er meer verschieten dan ze kunnen maken.

De drones zijn een ander verhaal, die komen uit Iran. Hier wordt nog aan een oplossing gewerkt vanuit meerdere oplossingsrichtingen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wolfp4ck schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:23:
Net als veel andere industrieën is er personeelstekort. Laatste keer dat ik keek had bijvoorbeeld Thales iets van 150 vacatures open staan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
Auredium schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Dat is een deal wat Rusland gaat verliezen. Want andersom geld dit ook. De raketten die Rusland gebruikt om de raketten en drones van Oekraïne neer te halen zijn ook vele fracties duurder dan wat Oekraïne hun kant op stuurt. (zie de laatste Perun video voor meer info)
Daarnaast, UA krijgt deze middelen of hoeft pas later te betalen, zij mogen gebruik maken van de diepe zakken van het westen. De RF heeft niet zo'n kredietje lopen bij de twee grootste economische machtsblokken van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 16:01
[...]

Als ik mij niet vergis wil Poetin geen gesprek met Oekraine. Hij wil enkel met de VS/EU onderhandelen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:51

3raser

⚜️ Premium member

nst6ldr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:53:
De drones zijn een ander verhaal, die komen uit Iran. Hier wordt nog aan een oplossing gewerkt vanuit meerdere oplossingsrichtingen.
Israel moet nog een paar fabrieken bombarderen. Diplomatiek misschien niet heel netjes, maar wel effectief. :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Daarnaast, UA krijgt deze middelen of hoeft pas later te betalen, zij mogen gebruik maken van de diepe zakken van het westen. De RF heeft niet zo'n kredietje lopen bij de twee grootste economische machtsblokken van de wereld.
Het meeste militaire spul wordt niet op krediet verkocht, maar domweg geschonken. Zelfs lend-lease is in de praktijk zeer waarschijnlijk een gift voor wat betreft alles dat wordt 'verbruikt' gedurende de oorlog.

Op een gegeven moment is het ook wel duidelijk wat de running costs aan beide zijden zijn. In het ideale geval komen die inzichten een beetje op tijd, want als duidelijk is dat het Westen met een betaalbare tijdelijke inspanning de beer kunnen uitputten dan zullen veel leiders en bevolkingen die kans niet laten liggen. Onduidelijkheid is erger, want dan krijgen 5e colonnes, populisten, collaborateurs, etc. met FUD een kans om te verstoren.

Als de staatjes van dagelijks verloren materieel van de Russen ook maar enigszins de werkelijkheid representeert dan kan er al gerekend worden en kan men wellicht voorzichtig naar een positie toewerken dat met een tandje erbij dit zelfs zonder groots offensief een effectieve opruimactie kan worden. Voor dat tandje erbij kom je dan vooral uit op geld (nog geen probleem), voorraden (nog doenbaar, horizon verschuift telkens door politieke lobby) en productiecapaciteit (onvoldoende).

edit:
Is er in Limburg binnenkort niet wat capaciteit om bommen en granaten in licentie / opdracht te produceren? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 08:27

koudepinda

Don't Panic

Mijn begrip was dat ze bijna door hun
voorraden raketten heen waren, maar lijkt erop alsof ze de productie toch flink hebben kunnen opschalen?
Gezien dit punt naar voorbij blijft komen.
Voorraad: wat Je op het moment van vaststellen hebt
Productie: wat je maakt
De laatste heeft effect op wat je hebt, maar de eerste niet op wat je maakt.

Rusland buiten oorlog is als een mens met obstipatie. Rusland in oorlog als een mens aan laxeer middelen. Zolang je eet gaat de productie door, ongeacht de staat van je opslag.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:35
[...]

Er wordt niet op alles patriots afgeschoten. Patriots herkennen wat er in de lucht zit en de operator kan dan bedenken/instellen waar wel/niet op geschoten moet worden. Dat zal er aan liggen of er ander AA in het traject staat, of het om een raket/drone gaat etc. Het is iig echt niet zo dat op elk doel een patriot af gaat.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Rukapul schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Het meeste militaire spul wordt niet op krediet verkocht, maar domweg geschonken. Zelfs lend-lease is in de praktijk zeer waarschijnlijk een gift voor wat betreft alles dat wordt 'verbruikt' gedurende de oorlog.
De lend-lease is er vooral om te voorkomen dat leveringen worden gestopt/tegengehouden. De lend-lease zorgt er voor dat als er veel gesteggel is om spullen op te sturen, ze via de lend-lease alsnog 'uitgeleend' kunnen worden.
Daarbij moet je ook niet vergeten dat de kosten die genoemd worden in de praktijk veelal lager zijn, zeker voor Amerika. De produktiekosten zijn ten slotte heel anders dan de verkoopkosten. En bovenal levert het op de langere termijn contracten op en dus meer produktie en dus meer winst. Kijk naar de HIMARS en hoeveel er daarvan in de tussentijd zijn besteld. De winst die dat gaat opleveren weegt niet op tegen de kosten van degenen die nu aan UA zijn geleverd.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 23:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSTJsduI7mNXPYPAo3ESyIcItds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UcyLcLE1clkKSiTVSHvyBHR.png?f=fotoalbum_large

Wederom veel artillerie stukken getroffen, aldus AFU.

En een maand aan beschietingen vanuit Rusland in beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek74iMVc1kjYAP1Y4VVObxfgUtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pzXu3YeZ13iplEfTaWDva7Sd.png?f=fotoalbum_large

De 'bevrijding' van Rusland gaat weer door, maar er wordt door de 'liberty of Russia' Legion melding gemaakt van niet discriminerend geweld door Russissche troepen waar ze hun eigen burgers ook beschieten in een poging tot het raken van de 'bevrijders'.

Nu zou je dit normaal met een korreltje propaganda moeten nemen, maar de rode draad in alle pogingen om dingen met geweld op te lossen die Rusland heeft ontpopt heeft geresulteert in voor ons onacceptabele burgerslachtoffers: of het nu de oorlogen zijn, of de gijzeling in een theater met het verstikkende gas, de gijzeling op een school - en nu het random beschieten van burger voertuigen.

[ Voor 95% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-06-2023 10:49 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Er wordt niet op alles patriots afgeschoten. Patriots herkennen wat er in de lucht zit en de operator kan dan bedenken/instellen waar wel/niet op geschoten moet worden. Dat zal er aan liggen of er ander AA in het traject staat, of het om een raket/drone gaat etc. Het is iig echt niet zo dat op elk doel een patriot af gaat.
Bovendien zijn de kosten niet zomaar $3M. Als je de Wiki over de Patriot raketten leest dan staat er $1M-$6M en wordt er tevens melding gemaakt van een kosteneffectievere opvolger die 20% van $2M zou moeten kosten. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat er een markt is voor het lagere segment en dat niet overal de beste/duurste raketten nodig zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Volgens mij lees je alleen wat je wil lezen oid?
De raketten zijn al 9 maanden op volgens veel
Heb ik hier nog nergens langs zien komen iig :)

/edit:
of dat ik daar zelf weer overheen lees natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-06-2023 11:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Volgens mij lees je alleen wat je wil lezen oid?

[...]

Heb ik hier nog nergens langs zien komen iig :)
Dat is hier heel vaak voorbij gekomen in de laatste 9 maanden. Ik weet nog dat een half jaar geleden Rusland ook een periode had van minder raket beschietingen. vanuit allerlei media (ook buitenland) kwamen berichten dat de raketten weleens op zouden zijn, of dat Rusland er nog weinig van zou hebben. Een week later schoot Rusland er weer xx de lucht in en kwam er weer een korte discussie over of ze nou wel of niet op zouden zijn/raken.
Lijkt erop dat Rusland genoeg produceert om elke week wel een 10tal de lucht in de schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
technoaddict schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Dat is hier heel vaak voorbij gekomen in de laatste 9 maanden. Ik weet nog dat een half jaar geleden Rusland ook een periode had van minder raket beschietingen. vanuit allerlei media (ook buitenland) kwamen berichten dat de raketten weleens op zouden zijn, of dat Rusland er nog weinig van zou hebben. Een week later schoot Rusland er weer xx de lucht in en kwam er weer een korte discussie over of ze nou wel of niet op zouden zijn/raken.
Lijkt erop dat Rusland genoeg produceert om elke week wel een 10tal de lucht in de schieten.
Misschien moet je dan toch echt wat beter lezen, want er is hier nergens gesteld dat de raketten op zouden zijn. Sterker nog, ze worden nog steeds geproduceerd, alleen schiet rusland ze wel sneller op dan ze gemaakt worden. Wat je dan ook ziet gebeuren is dat er minder raketaanvallen zijn. De reden dat je er nu zoveel achter elkaar hebt kan alleen maar omdat er de afgelopen maanden juist heel weinig aanvallen zijn geweest.

Uiteindelijk zijn de schattingen dat rusland er elke maand zo'n 50-100 kan produceren, dus op zullen ze voorlopig niet zijn. Wel zie je aan de productiedatums dat ze het steeds meer van de huidige produktie moeten hebben, en geen voorraden meer hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

De raketten zijn al 9 maanden op volgens veel, toch blijven ze vliegen.
Waar staat dat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@redwing hoewel we het niet zeker weten lijkt Rusland nu een ultieme poging te doen het luchtschild te doorbreken met verzadiging. Het is alleen enorm ironisch dat ze bezig blijven iets te doen wat niet werkt en dan te hopen dat in ene de raketten van UA op raken voor die van henzelf opraken. Het is de zoveelste poging die grenst aan insanity - terwijl er wel degelijk 'iets' mee bereikt wordt, namelijk dat grote groepen mensen al een maand nauwelijks nachtrust krijgen.

Ik word er altijd erg kribbig van. Weet niet of Rusland baat heeft van nog meer kribbige UA-inwoners aan het front.

Er zijn ook slachtoffers, zoals dit 9-jarige meisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Laatst online: 11:02
redwing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Wel zie je aan de productiedatums dat ze het steeds meer van de huidige produktie moeten hebben, en geen voorraden meer hebben.
Wat bezielt de Russen dan eigenlijk om productiedatums op hun spullen te zetten, daar heeft je vijand toch alleen maar voordeel bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[...]

tsja, bijna over datum. Als je ze niet gebruikt kost het weer geld om ze op te ruimen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02

pro_6or

amateur_60r

Was laatst een plaatje dat van van de 900 en 1000 die op vooraad waren voor de oorlog van hun twee voornaamste raketten, beide nog zo'n 100 over. Ze maken er ook 20 per rmaand. Het is dus niet op maar dat moment begint wel dichterbij te komen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Brunniepoo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Wat bezielt de Russen dan eigenlijk om productiedatums op hun spullen te zetten, daar heeft je vijand toch alleen maar voordeel bij?
Dat doe je normaliter om bij te houden als er een keer iets mis is ofzo, voor kwaliteitsdoeleinden, dat nu uit het productieproces halen zal wel lastig zijn aangezien ze bar weinig produceren en het dan met de hand van printplaatjes en chips moeten gaan krabben.

Weet je, ik denk dat het ze ook geen zak kan schelen - anders hadden ze niet nacht na nacht dezelfde wapens richting dezelfde AA gestuurd in de hoop dat er in ene iets anders gebeurt dan de nacht er voor?

Wat mij meer zorgen baart is dat dit mogelijk niet stopt ook als Krim gebied en de Donbas regio straks bevrijd is. Wat doe je dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]

Er zitten zoveel componenten in zo'n ding dat er altijd produktiedatums te vinden zullen zijn. Veel componenten daarvan zullen niet door rusland gemaakt worden, maar westers spul zijn dat via omwegen daar komt. En daar zal standaard vaak een produktiedatum op staan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Dat doe je normaliter om bij te houden als er een keer iets mis is ofzo, voor kwaliteitsdoeleinden, dat nu uit het productieproces halen zal wel lastig zijn aangezien ze bar weinig produceren en het dan met de hand van printplaatjes en chips moeten gaan krabben.

Weet je, ik denk dat het ze ook geen zak kan schelen - anders hadden ze niet nacht na nacht dezelfde wapens richting dezelfde AA gestuurd in de hoop dat er in ene iets anders gebeurt dan de nacht er voor?

Wat mij meer zorgen baart is dat dit mogelijk niet stopt ook als Krim gebied en de Donbas regio straks bevrijd is. Wat doe je dan?
Mocht Oekraine Rusland van haar grondgebied weten te wippen dan zal het echt wel stoppen. Wat is dan nog het doel voor Ru. Er zal dan ook terug geschoten blijven worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
Rukapul schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Bovendien zijn de kosten niet zomaar $3M. Als je de Wiki over de Patriot raketten leest dan staat er $1M-$6M en wordt er tevens melding gemaakt van een kosteneffectievere opvolger die 20% van $2M zou moeten kosten. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat er een markt is voor het lagere segment en dat niet overal de beste/duurste raketten nodig zijn.
Daarnaast bestaat de Oekraïense luchtverdediging niet alleen uit Patriots en Gepards. Men heeft ook Iris-T raketten (€380.000 per stuk), Stingers (+/- USD 120.000 per stuk). Italiaanse, Noorse, Franse, Britse en Russische spullen.

Verder vraag ik me af of je een Patriot gebruikt om een laagvliegende Kalibr-kruisraket neer te halen. Patriots zullen in ieder geval niet worden ingezet tegen Shaheds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

Dat doen de Russen waarschijnlijk niet. Hun spullen maken echter gebruik van onderdelen die door andere fabrikanten gemaakt worden. Die laatsten etsen/drukken gegevens op hun chips, en als er plek op de chip is ook iets wat het productiemoment bij benadering aangeeft. Dat wordt veel vaker gedaan, zelfs op de banden van je auto staat zo'n datum.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Mocht Oekraine Rusland van haar grondgebied weten te wippen dan zal het echt wel stoppen. Wat is dan nog het doel voor Ru. Er zal dan ook terug geschoten blijven worden.
Niet te vergeten dat als de Krim weer van Oekraine zou zijn, ze ook een heel groot deel van de zwarte zee kunnen bestrijken met AA en het sowieso een stuk lastiger wordt voor rusland om nog iets te doen. En mochten ze vanaf rusland schieten, zullen er dan net zo hard raketten terug die kant op gaan. En dan is de vraag wie er het meeste last van heeft. En ik schat dat Oekraine dan met meer voorraden zit en dus de impact voor rusland veel groter is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
[...]

Ik maak me daar eigenlijk geen seconde zorgen om. Er is ook geen precedent. Zelfs zonder actie is het zinloos, ineffectief en duur. Met actie komt daar economische schade, voortdurend isolement, nog minder effectiviteit en tegenaanvallen bij. De logische consequentie is dat het gewoon stopt. En op een dag hangt er een NAVO paraplu wat ook de dag is dat de laatste raket afgeschoten is.

Hoewel het cru klinkt zijn die luchtaanvallen op dit moment een beperkt risico. Als je toevallig getroffen wordt dan is het tragisch, maar die kans is klein.

De dreiging van terreur is het effectiefst wanneer het nog niet ten uitvoer is gebracht. Eenmaal daar is het gewoon een risico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
technoaddict schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Dat doen ze ook?
Zoals hier al vele malen herhaald hebben ze een geschatte productie van 50 a 60 per maand :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Het maakt mij niet uit of je een steen door mijn ramen gooit vanuit mijn tuin of vanaf de overkant van de straat. Mijn response gaat in beide gevallen hetzelfde zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Flinke explosie in de haven in Berdiansk:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFxm5og1XwAATCvm.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 02-06-2023 11:50 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:51

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:42:
Flinke explosie in de haven in Berdiansk:
[Twitter][Afbeelding]
Hier stond mogelijk luchtafweer opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 07:28
3raser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Hier stond mogelijk luchtafweer opgesteld.
[Twitter]
...de ironie :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:01
3raser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Israel moet nog een paar fabrieken bombarderen. Diplomatiek misschien niet heel netjes, maar wel effectief. :X
Of een keer een Reaper raketje op zo'n schip richting Rusland.
Dan is die handel daar ook snel afgelopen.

Jaja, ik weet het. Maar ik mag het wel hopen toch .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
NeutraleTeun schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Of een keer een Reaper raketje op zo'n schip richting Rusland.
Dan is die handel daar ook snel afgelopen.

Jaja, ik weet het. Maar ik mag het wel hopen toch .
...tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...
Israël heeft zo z'n redenen om de RF niet te zeer tegen de haren in te strijken. (Syrië). Lees ook hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 02:26
[Twitter]

Deze meneer is wat mij betreft onbetrouwbaar. Begin mei deelde hij een hele sloot tweets dat Rusland op het punt stond om nucleaire raketten af te vuren.

*knip* laten we de tweets met desinformatie dan ook niet gaan herhalen en dus verder verspreiden. Je punt is helder: account staat vol met propaganda en desinformatie

Dit is niet de eerste keer dat hij valse informatie verspreid. Hij word door een substantieel deel van de osint community ook niet meer serieus genomen.

Uiteraard zeg ik hier niet mee dat alles wat hij zegt onwaar is, maar zeker als er geen bronvermelding bij staat zou ik het niet al te serieus nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Providentia schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Deze meneer is wat mij betreft onbetrouwbaar. Begin mei deelde hij een hele sloot tweets dat Rusland op het punt stond om nucleaire raketten af te vuren.
*knip*
Dit is niet de eerste keer dat hij valse informatie verspreid. Hij word door een substantieel deel van de osint community ook niet meer serieus genomen.

Uiteraard zeg ik hier niet mee dat alles wat hij zegt onwaar is, maar zeker als er geen bronvermelding bij staat zou ik het niet al te serieus nemen.
Als deze ongein realiteit wordt, dan is de wereld in shock. Moet er niet aan denken aan de consequenties die eraan hangen als het echt zo zou zijn. Rillingen lopen over mijn rug.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 13:59 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Laatst online: 26-05 09:58
never mind, de tweets zijn van 3 mei 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door oldgrumpy op 02-06-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Laatst online: 26-05 09:58
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door oldgrumpy op 02-06-2023 13:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
oldgrumpy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Die tweets zijn van 3 mei ?
@Providentia haalt deze (debunked) tweets aan om de onbetrouwbaarheid van de bron, @igorsushko, aan te tonen. Beter om deze Igor links te laten liggen. Aardige vent ongetwijfeld maar hij verspreidt nepnieuws.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:11

gws24

Thinking is hard!

De Zwitsers blijven neutraal en gaan niet meewerken aan levering tanks of ander wapentuig aan Oekraine:
Zwitsers parlement blokkeert wet voor wapenleveringen Oekraïne

Het plan van de Nederlandse overheid om via Zwitserland tientallen Leopard 1-tanks aan Oekraïne te leveren kan niet doorgaan. Het Zwitserse parlement heeft tegen een wetsvoorstel gestemd dat leveranties aan Oekraïne mogelijk zou maken.

Het kabinet wilde van een Zwitsers bedrijf tientallen Leopard 1-tanks kopen, maar in Zwitserland staat de wet niet toe dat er wapens worden geleverd aan landen die in oorlog zijn.

Het bewuste wetsvoorstel, genaamd Lex Ukraine (Latijns voor Oekraïnewet), moest het mogelijk maken voor andere landen om wapens door te voeren naar Oekraïne. Het voorstel werd met 98 tegen en 75 stemmen voor verworpen.

Zwitserland heeft zich neutraal opgesteld in de oorlog in Oekraïne, desalniettemin heeft de regering de Russische inval in Oekraïne wel veroordeeld en steunen zij de sancties tegen Rusland.
bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69757010

Dit zou nog wel eens een hele grote klap voor hun wapen fabrikanten kunnen gaan opleveren want ik denk dat veel landen hier niet op zitten te wachten en dat bij komende aanbestedingen voor wapens dit een groot nadeel is voor hun.

edit: iets uitgebreider artikel hierover bij het AD: https://www.ad.nl/buitenl...op-leopardtanks~add4b2b4/

[ Voor 7% gewijzigd door gws24 op 02-06-2023 13:18 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*knip* laten we deze discussie stoppen op deze wijze en niet op elke tweet van dit account gaan analyseren of er toch wat waarheden zijn te bespeuren.

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
*knip* laten we deze discussie stoppen op deze wijze en niet op elke tweet van dit account gaan analyseren of er toch wat waarheden zijn te bespeuren.

[ Voor 82% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 14:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Providentia schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:46:
[...]

*knip*

Plot twist :

Ik heb zomaar een tweet gepakt, er zijn er meer. Bottom line : als Moldavië een verzoek doet aan Oekraïne om de Russen uit Transnistrië te vegen dan zal dat in overweging worden genomen. Voorlopig is er geen verzoek, dus het blijft bij een advies aan de Russen om te vertrekken.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 02-06-2023 13:59 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maria Drutska is over het algemeen goed geïnformeerd.
....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Even ter herinnering : Transnistrië is ingepikt door de Russen. Het wordt bewaakt door 1500 Russische troepen en het stuk grond bevat het zo ongeveer het grootste munitiedepot van Oost Europa met een geschatte 20.000 ton aan Sovjet ammo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Plot twist :

[Twitter]

Ik heb zomaar een tweet gepakt, er zijn er meer. Bottom line : als Moldavië een verzoek doet aan Oekraïne om de Russen uit Transnistrië te vegen dan zal dat in overweging worden genomen. Voorlopig is er geen verzoek, dus het blijft bij een advies aan de Russen om te vertrekken.
Waarmee Zelensky dus precies niets zegt, anders dan "We zullen er op dat moment over nadenken". Andere bron dan Tweets hier.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Even een modbreak om met elkaar vast te stellen dat de raketkosten discussie nu zodanig is uitgediept als maar enigszins kan.

En dat uitdiepen is niet heel erg diep. Door afwezigheid van info over productieaantallen, gebruiksintensiteit, investeringsquota van verschillende overheden en de impact van die quota op onze overheidsfinanciën zweeft deze discussie.

Mijn voorstel is daarom deze discussie pas weer te starten wanneer er echt relevante informatie is. Bovendien, past ze beter in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Tot dan toe is het voor ons blind vliegen en kunnen we beter onze energie in onderwerpen steken waar wel iets over is te melden.

Komen dezelfde argumenten weer opnieuw langs kijk dan niet gek wanneer die posts worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:44:
Even ter herinnering : Transnistrië is ingepikt door de Russen. Het wordt bewaakt door 1500 Russische troepen en het stuk grond bevat het zo ongeveer het grootste munitiedepot van Oost Europa met een geschatte 20.000 ton aan Sovjet ammo.
Kwestie van tijd voor dat iemand daar een sigaretje laat vallen lijkt me. Zelf kunnen ze er niet bij en no way dat Rusland zal riskeren dat die voorraad in Oekraïense handen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Charly schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:31:
[...]
Kwestie van tijd voor dat iemand daar een sigaretje laat vallen lijkt me. Zelf kunnen ze er niet bij en no way dat Rusland zal riskeren dat die voorraad in Oekraïense handen valt.
Na 40 jaar stil liggen in slechte omgeving weet ik niet hoeveel daar nog kan ontbranden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

zolang het niet een politieke of strategische meerwaarde heeft nobody cares anders had het al "boem" gedaan lijkt me.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
[...]

Rusland kan daar heel erg weinig. Dat is een probleempje voor ze. Er is geen landbrug, dat is Rusland niet gelukt. Wilden ze overigens wel. Er is een vliegveld (Tiraspol Airport) maar dat is ruim binnen HIMARS range dus de baan opblazen is geen enkel probleem.

Kortom, wat er zit kan/mag niet weg en aanvoer van troepen kan ook geblokkeerd worden. Het is land locked op de rivier de Turunchuk na, welke door Oekraïne loopt.

Laat ik het zo zeggen : ze zijn daar sitting ducks en Moldavië heeft niet de kracht om de Russen eruit te gooien. Oekraïne zou dat wel lukken. En 20.000 ton Sovjet ammo zou Oekraïne weer enorm helpen om de Russen weg te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46
Mocht dit toch hier fout zijn dan hoor ik het graag. O.b.v. de topicwijzer leek me dit de topic die het beste past of het moet in de Nederlandse Politiek-topic.

Nederland wil Zwitserse Leopardtanks kopen en dan doorleveren maar de Zwitserse kamers hebben de toestemming die nodig is (is van een Zwitsers bedrijf die wil verkopen) verworpen. Zie https://www.ad.nl/buitenl...ampaign=socialsharing_web

Edit: Tikfout naam tanks waarvoor dank.

[ Voor 4% gewijzigd door martwoutnl op 02-06-2023 15:50 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26

Spotmatic

Ken sent me

De Zwitsers moeten oppassen dat ze niet irrelevant worden op het wereldtoneel. Je kunt je niet altijd blijven verschuilen achter de noemer "neutraal" als die neutraliteit meer kwaad dan goed doet.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Rusland kan daar heel erg weinig. Dat is een probleempje voor ze. Er is geen landbrug, dat is Rusland niet gelukt. Wilden ze overigens wel. Er is een vliegveld (Tiraspol Airport) maar dat is ruim binnen HIMARS range dus de baan opblazen is geen enkel probleem.

Kortom, wat er zit kan/mag niet weg en aanvoer van troepen kan ook geblokkeerd worden. Het is land locked op de rivier de Turunchuk na, welke door Oekraïne loopt.

Laat ik het zo zeggen : ze zijn daar sitting ducks en Moldavië heeft niet de kracht om de Russen eruit te gooien. Oekraïne zou dat wel lukken. En 20.000 ton Sovjet ammo zou Oekraïne weer enorm helpen om de Russen weg te jagen.
Dan moet Moldova dat ook willen. Het land zal er niet stabieler op worden. De huidige regering wil een vreedzame oplossing van het conflict in Transnistrië. Mocht Moskou de huidige oorlog verliezen zal dat makkelijker zijn.
The government in Moldova's capital, Chisinau, stands in solidarity with Ukraine, helps Ukrainian refugees and is firmly convinced that, in doing so, it is on the right side of history.

It is also convinced that the Transnistria conflict should only be resolved by peaceful means and in a way that does not obstruct Moldova's pro-EU course. President Maia Sandu has said Moldova must become a member of the European Union by the end of the decade.

In European Pravda, Sydorenko described Moldova's approach to the current situation. "Bloody Russian aggression against Ukraine only strengthens the desire of Moldovans to avoid war at all costs," he wrote. "There are no circumstances under which Chisinau would consent to welcome the Armed Forces of Ukraine on its territory." He also emphasized that Ukraine's government understands this fact.
Bron van bovenstaande hier te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Spotmatic schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:49:
De Zwitsers moeten oppassen dat ze niet irrelevant worden op het wereldtoneel. Je kunt je niet altijd blijven verschuilen achter de noemer "neutraal" als die neutraliteit meer kwaad dan goed doet.
Ik heb de indruk dat de Zwitsers zich daar geen zorgen om maken zolang alles en iedereen hun bankzaken maar daar blijven doen. 27% werkt in industrie, 70% in dienstverlening en finance.

Ze staan in de top 3 van hoogste BBP per inwoner van de wereld, ze hebben dus wel degelijk iets te verliezen door kant te kiezen. Dat maakt niet dat ik het er mee eens ben, maar wel een stukje context bij hun eigenzinnige manier van denken. Tis marktbescherming en marketing in 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 11:43

_Arthur

blub

Zwitserland was tentijde van WO2 ook "neutraal". En ik zet dat met opzet tussen haakjes. Neutraal als in geen kant te kiezen, maar wel zaken doen met beide zijden van het conflict destijds.

Denk dat ze dat nu gewoon weer doen. Met mogelijk iets meer druk om niet te veel zaken te doen met Rusland/Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb de indruk dat de Zwitsers zich daar geen zorgen om maken zolang alles en iedereen hun bankzaken maar daar blijven doen. 27% werkt in industrie, 70% in dienstverlening en finance.

Ze staan in de top 3 van hoogste BBP per inwoner van de wereld, ze hebben dus wel degelijk iets te verliezen door kant te kiezen. Dat maakt niet dat ik het er mee eens ben, maar wel een stukje context bij hun eigenzinnige manier van denken. Tis marktbescherming en marketing in 1.
Dit toont ook meteen aan dat het wel anders kan door er een prijs op te plakken. Dat willen de Europese bondgenoten van Oekraine nog niet doen, maar Zwitserland zal er geen karma mee winnen.
_Arthur schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:32:
Denk dat ze dat nu gewoon weer doen. Met mogelijk iets meer druk om niet te veel zaken te doen met Rusland/Russen.
Het kijkt wel uit. Sancties ondermijnen kan neerkomen op economische zelfmoord. Op dat vlak is de wil van de EU wet. De EU wil al heel lang af van de eindeloze hoeveelheid bilaterale verdragen met Zwitserland en het in een standaardregime knuppelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rukapul schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Dit toont ook meteen aan dat het wel anders kan door er een prijs op te plakken. Dat willen de Europese bondgenoten van Oekraine nog niet goen, maar Zwitserland zal er geen karma mee winnen.
Wel bij hun klantenkring, is de verkorte versie van mijn punt.
Het kijkt wel uit. Sancties ondermijnen kan neerkomen op economische zelfmoord. Op dat vlak is de wil van de EU wet.
Ja eens, mea culpa is een prima argument. Maar actief Gepard munitie leveren is dan blijkbaar toch ingewikkelder. Andersom, Nederland ramt nu op die F-16's en de halve planeet vult voor ons in dat we zo wraak nemen voor MH-17. Tis vaak meer de perceptie die relevant is dan de realiteit - want ik zie dat sentiment in Nederland niet per se spelen in deze beweging. Komt wel, want het werkt, dus waarom niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 22:00
De Zwitsers moeten vooral uitkijken dat ze zelf niet alleen staan als ze een keer hulp nodig hebben. Het is natuurlijk lekker makkelijk als je omringt bent door de EU en NAVO die geen enkele intentie hebben om je kwaad te doen, maar als je nooit een ander helpt dan hoef je zelf ook niets te verwachten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:37:en de halve planeet vult voor ons in dat we zo wraak nemen voor MH-17.
Denk dat dit voor een groot deel van de bevolking wel klopt.
Eindelijk de Russen te stekken nemen zonder openlijk in oorlog te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

ph4ge schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:40:
[...]

De Zwitsers moeten vooral uitkijken dat ze zelf niet alleen staan als ze een keer hulp nodig hebben. Het is natuurlijk lekker makkelijk als je omringt bent door de EU en NAVO die geen enkele intentie hebben om je kwaad te doen, maar als je nooit een ander helpt dan hoef je zelf ook niets te verwachten.
Dat is een beperkt risico

Wat een groot risico is, is dat niemand meer je munitie koopt.

Zwitserland heeft hele goede oerlikon kanonnen in het bereik van 20mm - 35 mm. Je ziet ze op heel veel miltaire voertuigen en in vliegtuigen/helicopters en schepen terug.

Als ik me niet vergis is de eigenaar inmiddels Rheinmetal. Er is ook een kans dat Rheinmetal de productie uit Zwitserland weg gaat halen.

Of het de Zwitsers interesseert weet ik niet maar er zit ook wel een risico aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wolfp4ck schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Denk dat dit voor een groot deel van de bevolking wel klopt.
Eindelijk de Russen te stekken nemen zonder openlijk in oorlog te gaan.
Jawel, alleen gaat dat voorbij aan het punt wat je wel of niet kunt maken, doen en waarom.

De Zwitsers hebben blijkbaar zorgen dat ze in tegenstelling tot onze legitimering om de escalatie ladder eigenhandig te verhogen zonder represailles te verwachten, Zwitserland juist zorgen heeft dat het voor hun verregaande consequenties heeft. Bijvoorbeeld: Rusland, Iran, Saudi Arabie, China, UAE, allen halen hun geld weg uit principe vanwege de steun van de Zwitsers aan UA. Dat risico is het ze blijkbaar toch niet waard, terwijl het uitvoeren van de sancties geen probleem is - daar zijn ze net zo goed slachtoffer van: sterker nog, die bevroren tegoeden kunnen ze wel lekker gebruiken om te handelen want gaat toch nergens heen verlopig :+

Edit: kijk, we worden op onze wenken bediend. Nadat Nederland en Polen enzo op de F-16 trede van de escalatie ladder gingen staan, durft de VS er ook op te kruipen:

:9

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-06-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46
Dank. Aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Australië kondigt volgende maand een nieuw hulppakket aan voor Oekraïne.
Werd tijd, we hebben afaik al een tijdje niets van ze gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:20:
[...]
Dan moet Moldova dat ook willen. Het land zal er niet stabieler op worden. De huidige regering wil een vreedzame oplossing van het conflict in Transnistrië. Mocht Moskou de huidige oorlog verliezen zal dat makkelijker zijn.
Russen en vreedzaam land opgeven is niet hun modus operandi. Die vertrekken nergens tenzij ze er met geweld uit geslagen worden.

Als je daar een visuele voorstelling van wil dan kan je even kijken op Deepstate Map. Als je helemaal uitzoomt dan zie je welke gebieden sinds WW2 door Rusland zijn geannexeerd.

Ik denk dat het Oekraïne en de NATO heel erg goed uit komt als Rusland niet langer de scepter zwaait over Transnistrië en de wapenopslagplaats daar. Moldavië ook want die kunnen nu ook niet toetreden tot de EU of NATO als ze dat zouden willen.

Dus er wordt eerst gepraat en gesuggereed. Daarna zullen er nog wat praatrondes komen en als de Russen niet vertrekken worden ze waarschijnlijk met ieders goedvinden eruit gebombardeerd. Je merkt dezelfde teksten als toen met de tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:08:
Australië kondigt volgende maand een nieuw hulppakket aan voor Oekraïne.
[Embed] Werd tijd, we hebben afaik al een tijdje niets van ze gehoord.
Kunnen de Australiërs niet wat Super Hornets missen? Wikipedia zegt dat ze inmiddels 60 F-35's hebben en nog maar 24 Super Hornets. Ik zie alleen niet wat er met de oude toestellen is gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Russen en vreedzaam land opgeven is niet hun modus operandi. Die vertrekken nergens tenzij ze er met geweld uit geslagen worden.

Als je daar een visuele voorstelling van wil dan kan je even kijken op Deepstate Map. Als je helemaal uitzoomt dan zie je welke gebieden sinds WW2 door Rusland zijn geannexeerd.

Ik denk dat het Oekraïne en de NATO heel erg goed uit komt als Rusland niet langer de scepter zwaait over Transnistrië en de wapenopslagplaats daar. Moldavië ook want die kunnen nu ook niet toetreden tot de EU of NATO als ze dat zouden willen.

Dus er wordt eerst gepraat en gesuggereed. Daarna zullen er nog wat praatrondes komen en als de Russen niet vertrekken worden ze waarschijnlijk met ieders goedvinden eruit gebombardeerd. Je merkt dezelfde teksten als toen met de tanks.
Men zal pas beginnen met het oplossen van de bevroren oorlog in Transnistrië als de huidige oorlog in Oekraïne is afgelopen. Wat we nú weten is dat de huidige regering in Chisnau bovenal een vreedzame oplossing voor dit conflict wil én onder geen beding Oekraïense troepen zal toelaten om een oplossing voor dit probleem te 'forceren'. Oekraïne zal geen troepen sturen zonder een verzoek van Moldova. Moldova doet dit verzoek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:19:
[...]
In Oost Duitsland is het gelukt, maar dat is eerder de uitzondering, die de regel bevestigt.

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid