Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 31 Laatste
Acties:
  • 602.886 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Als je daar een visuele voorstelling van wil dan kan je even kijken op Deepstate Map. Als je helemaal uitzoomt dan zie je welke gebieden sinds WW2 door Rusland zijn geannexeerd.
Goede tip, dat wist ik niet.
Verder valt me daar op, onder info; rashist unit, rashist headquarters etc. Is dat nieuw? Dacht dat dat eerst occupiers was ofzo.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
mir4dor schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Goede tip, dat wist ik niet.
Verder valt me daar op, onder info; rashist unit, rashist headquarters etc. Is dat nieuw? Dacht dat dat eerst occupiers was ofzo.
Er zitten wel meer easter eggs in vanaf het begin, net zoals de TB2 die tevoorschijn komt als je op Kiev klikt waarmee je kan bombarderen ;)

Onder (i) zit bij mij overigens gewoon:
- enemy unit;
- enemy headquarters;
- enemy airfields;
- enemy directions.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:06
Partymode = on?

Of gewoon Rusland frustreren door het online te gooien…

Edit, deze toevoeging:

Smells like bs, maar toch.

[ Voor 30% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-06-2023 17:46 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Er zitten wel meer easter eggs in vanaf het begin, net zoals de TB2 die tevoorschijn komt als je op Kiev klikt waarmee je kan bombarderen ;)

Onder (i) zit bij mij overigens gewoon:
- enemy unit;
- enemy headquarters;
- enemy airfields;
- enemy directions.
Ach natuurlijk, enemy. Al vind ik rashist ook wel toepasselijk :+
Wie is de auteur van deze map? staat er gewoon onder.
Deze is ook hylarish;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7-IOgeM5sMve3QVS8VEwM-OlqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c3JBZ9WHa9xBbGqDH3OvqnGl.png?f=fotoalbum_large
[Sorry voor of topic]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:20
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:39:
Partymode = on?

Embed]

Of gewoon Rusland frustreren door het online te gooien…
Voordat we we vannacht allemaal opblijven om het razendsnelle offensief te zien eindigen in een klinkende Oekraïense overwinning, zie even zijn zijn volgende post op Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Voordat we we vannacht allemaal opblijven om het razendsnelle offensief te zien eindigen in een klinkende Oekraïense overwinning, zie even zijn zijn volgende post op Twitter.
Ja die plaatste die nadat velen erover vielen - had hem ook bij m’n post gezet. Maargoed, de pogingen om diarree bij Rusland te veroorzaken zijn er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Russen zijn meestal correct als het voor hun negatief is. Positieve resultaten moet je met een pak zout nemen tot de andere kant hey bevestigd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Russen zijn meestal correct als het voor hun negatief is. Positieve resultaten moet je met een pak zout nemen tot de andere kant hey bevestigd.
Punching a hole en omrijden wordt toch ook niet uitgesloten. Das pas een interessant scenario:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:15:
[...]

Punching a hole en omrijden wordt toch ook niet uitgesloten. Das pas een interessant scenario:

[Embed]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxoXuhrXgAE3Ohr?format=jpg&name=large

Zou leuk zijn.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 17:07

ZenTex

Doet maar wat.

Oef. Dat is wel een enorm risico en een heel lange flank die je moet verdedigen om niet zelf ingesloten te raken.
Wel dé manier om de verdedegingslinies te omzeilen ja, maar ik denk niet dat het Oekraiense leger daartoe in staat is, vooral omdat de Russische luchtmacht dan vrij spel heeft en de aanvoerlijnen enorm lang worden.
Misschien een wat kleinere kesselschlacht, waarbij ze het in porties doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

[Embed]
Dat zou wat zijn. The Russian army being the second strongest army in Russia. Ik droom rustig verder :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:07
[...]

[Embed]
Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of zulke personen niet gemotiveerd worden door UA tot het doen van zulke uitspraken. Puur voor verwarring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Killjoy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:51:
[...]
Dat zou wat zijn. The Russian army being the second strongest army in Russia. Ik droom rustig verder :)
Volgens de laatste telling "fourth strongest army in Russia", met de Amerikanen op nummer zes (US Marines detachement voor de bewaking van de ambassade).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dat is te ver, maar een korte hoek en dan het Russische front vanuit het noordoosten oprollen met aanvallen in de rug zou een idee zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
Waarom de Kerch brug vernietigen als je ook gewoon de andere kant kan annexeren. Als je het goed speelt moeten de russen hem zelf opblazen, of je krijgt er na de overwinning een handige brug voor terug! Doorstoten naar Georgië en samen met hun een tang maken. Kun je daarna meteen olympische spelen en een F1 race in Sotsi organiseren 8) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:22

Fanta

FordPerformance™️

CrazyOne schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:56:
Waarom de Kerch brug vernietigen als je ook gewoon de andere kant kan annexeren. Als je het goed speelt moeten de russen hem zelf opblazen, of je krijgt er na de overwinning een handige brug voor terug! Doorstoten naar Georgië en samen met hun een tang maken. Kun je daarna meteen olympische spelen en een F1 race in Sotsi organiseren 8) .
Proest daar ging mijn bier! _O-

Maar ik denk dat je een beetje door draaft..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Fanta schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Proest daar ging mijn bier! _O-

Maar ik denk dat je een beetje door draaft..
Natuurlijk draaft dit door maar, een mens mag dromen. Alles wat er de laatste dagen gebeurt resulteert in een behoorlijk humoristische droom. Hoe verschrikkelijk deze oorlog, de humor hebben we, misschien niet bewust, wel nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
mir4dor schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:06:
[...]

Natuurlijk draaft dit door maar, een mens mag dromen. Alles wat er de laatste dagen gebeurt resulteert in een behoorlijk humoristische droom. Hoe verschrikkelijk deze oorlog, de humor hebben we, misschien niet bewust, wel nodig.
Gezien de hoeveelheid verloren materieel zal het me eigenlijk niet eens verbazen als het Russische leger dadelijk compleet instort. Veel tanks kunnen ze bv niet meer over hebben, en ook de hoeveelheid APC's zal ook flink geslonken zijn. Het Oekraïense leger is daarentegen alleen maar sterker aan het worden.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
@Ossi postte gisteren een overzicht van de Russische linies. Ik wist dat het ergens stond en moest een paar pagina's terug voor ik hem weer vond.

Er is een recentere versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDlVLgd6N9CzFEkhekDe3sI5aHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDLbE1Dnpm6teNEuvgK4GYqr.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit zo die is "eromheen" in plaats van er doorheen misschien wel een hele goede optie. Door al die schermutselingen net over de grens weten we nu dat dat minimaal beveiligd is.

Als ik naar het plaatje kijk dan concludeer ik dat de Russen iets vergeten zijn. Eenmaal achter de linies is er niets meer. Oost-west niet, en (erger voor de Russen) noord-zuid ook niet. Ben je er eenmaal achter dan kan je linies van voor en achter aanvallen.

Dan is er nog één optie open, en dat is dat de Russen de oude linie bij Luhansk weer activeren. Dat kan door elders troepen weg te halen en de troepen in het hoordelijke deel te laten terugvallen naar die linie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:05:
@Ossi postte gisteren een overzicht van de Russische linies. Ik wist dat het ergens stond en moest een paar pagina's terug voor ik hem weer vond.

Er is een recentere versie:

[Twitter]

[Afbeelding]

Als ik dit zo die is "eromheen" in plaats van er doorheen misschien wel een hele goede optie. Door al die schermutselingen net over de grens weten we nu dat dat minimaal beveiligd is.

Als ik naar het plaatje kijk dan concludeer ik dat de Russen iets vergeten zijn. Eenmaal achter de linies is er niets meer. Oost-west niet, en (erger voor de Russen) noord-zuid ook niet. Ben je er eenmaal achter dan kan je linies van voor en achter aanvallen.

Dan is er nog één optie open, en dat is dat de Russen de oude linie bij Luhansk weer activeren. Dat kan door elders troepen weg te halen en de troepen in het hoordelijke deel te laten terugvallen naar die linie.
Gaan we weer ;) .
U.S. President Joe Biden's administration has reminded Ukraine that it does not support its equipment to be used to attack targets within Russia, White House National Security Council spokesperson John Kirby told CNN on May 25.

“We have again made it very clear to the Ukrainians what our expectations are about attacking Russia — we don't want to encourage or enable that, we certainly don't want any US-made equipment used to attack Russian soil,” Kirby said in an interview with CNN's Wolf Blitzer.
(Bron)

De militaire wens wordt uitgesloten door de politieke realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Gaan we weer ;) .

[...]

(Bron)

Snap dat je de Russen de indruk wil geven dat dit niet gaat gebeuren en het ondertussen wel probeert :7

Alleen de mis informatie waarde is al waardevol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Gaan we weer ;) .
[...]

(Bron)

Dat is mij bekend. Dus geen Stykers, humvees, abrams (als ze komen) en ander Amerikaans wapentuig.

Oekraïne bezit op dit moment echter een allegaartje aan oud Sovjet materieel, oud westers materieel en nieuw spul. De Verenigde Staten is een grote donateur maar niet de enige. Het Russische leger zelf is overigens de grootste.

Ergo : het is mogelijk zolang je maar iets gebruikt wat niet Amerikaans is. Als je daarna een gat in de linies hebt geforceerd kan het Amerikaanse spul wel achter de linies komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Snap dat je de Russen de indruk wil geven dat dit niet gaat gebeuren en het ondertussen wel probeert :7

Alleen de mis informatie waarde is al waardevol.
Het zou een spectaculaire maskirovka-operatie zijn. Maar, je gaat er dan van uit dat de VS de Oekraïense plannen kent, dat was vorig jaar in ieder geval niet zo. Daarnaast tast dit de geloofwaardigheid van de VS behoorlijk aan, kan ze later slecht uitkomen.
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Dat is mij bekend. Dus geen Stykers, humvees, abrams (als ze komen) en ander Amerikaans wapentuig.

Oekraïne bezit op dit moment echter een allegaartje aan oud Sovjet materieel, oud westers materieel en nieuw spul. De Verenigde Staten is een grote donateur maar niet de enige. Het Russische leger zelf is overigens de grootste.

Ergo : het is mogelijk zolang je maar iets gebruikt wat niet Amerikaans is. Als je daarna een gat in de linies hebt geforceerd kan het Amerikaanse spul wel achter de linies komen.
Maar ook geen Leopards, Marders, YPR-765's, AMX RC-10's, Stingers, Javelins etc..... Inderdaad alleen de spullen uit de RF. Dan is het materiële voordeel echt weg.

Samengevat:
De achterdeur bij Belgorod kan gebruikt worden ten koste van:
  • De uitstekende relatie met je grootste financier.
  • Al het nieuwere materieel dat net geleverd is (en de brigades die daarop getraind zijn) staat werkeloos te wachten.

[ Voor 50% gewijzigd door bernard038 op 02-06-2023 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Maar ook geen Leopards, Marders, YPR-765's, AMX RC-10's, Stingers, Javelins etc..... Inderdaad alleen de spullen uit de RF. Dan is het materiële voordeel echt weg.

Samengevat:
De achterdeur bij Belgorod kan gebruikt worden ten koste van:
  • De uitstekende relatie met je grootste financier.
  • Al het nieuwere materieel dat net geleverd is (en de brigades die daarop getraind zijn) staat werkeloos te wachten.
Ik weet niet wat jij leest, maar ik zie "American Made" in het artikel staan. Een aantal van de items die je noemt zijn Duits of Frans. Het feit dat er nu in Belgorod Oblast acties worden gedaan zouden ook tot de grootste afkeur moeten leiden maar dat doen ze niet.

Met andere woorden, afhankelijk van wat ze meenemen zou het pakken van de achterdeur wel eens een briljant idee zijn. De Engelsen hebben overigens een andere mening, die zijn er niet op tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
[...]

Gaan we weer ;) .

[...]

(Bron)

Is het omrijden via Rusland om achter de linies aan te vallen op UA grondgebied 'aanvallen'?

Dan nog geef ik toe dat we zeer waarschijnlijk lezen wat wij willen lezen. Want ze willen het ook niet enablen, maar goed, het is niet alsof ze het kunnen stoppen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
[...]

Gaan we weer ;) .

[...]

(Bron)

Aan de andere kant, dit is wat de VS voor de buhne vertelt. Daarmee is rusland weer een beetje gerustgesteld tot ze het volgende plakje salami door hun strot geduwd krijgen. Je ziet dat iedere keer weer:
- Nee, er gaan absoluut geen Amerikaanse wapens naar Ukraine
- Nou vooruit, we sturen wat licht geschut, maar zeker geen tanks
- Ok, we sturen wat tanks (rusland op de achterste poten) maar vooruit, ze mogen alleen in Ukraine ingezet worden (rusland weer wat gerustgesteld)
- Nee, er komen zeker geen Amerikaanse vliegtuigen
- Nou vooruit, we gaan Ukrainse piloten trainen, maar die Amerikaanse jets mogen alleen in Ukraine ingezet worden
- ... ?

Plakje voor plakje, tot die hele worst bij putin achterin z'n strot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
asing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Ik weet niet wat jij leest, maar ik zie "American Made" in het artikel staan. Een aantal van de items die je noemt zijn Duits of Frans. Het feit dat er nu in Belgorod Oblast acties worden gedaan zouden ook tot de grootste afkeur moeten leiden maar dat doen ze niet.

Met andere woorden, afhankelijk van wat ze meenemen zou het pakken van de achterdeur wel eens een briljant idee zijn. De Engelsen hebben overigens een andere mening, die zijn er niet op tegen.
De Duitsers en Fransen zijn terughoudender dan de Amerikanen in de steun aan Oekraïne, het zou me verbazen als zij niet dezelfde voorwaarden gesteld hebben. Na de eerste actie in rond Belgorod lieten de Amerikanen ‘niet blij’ te zijn om Hummers op Russisch grondgebied te zien, men zou de zaak ‘verder onderzoeken’. Ik denk dat als Oekraïne zich niet aan de voorwaarden van de VS houdt, de VS volgende leveranties zal ‘vertragen’ waardoor Oekraïne, tijdelijk, onvoldoende spullen heeft om te winnen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12

(Zie bijgevoegd filmpje, hij zegt het echt!!)

Dit grapten wij al langer, maar dat de U.S. Secretary of State dit publiekelijk roept is ook weer wat 🤣

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
beany schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:33:
[Embed]

(Zie bijgevoegd filmpje, hij zegt het echt!!)

Dit grapten wij al langer, maar dat de U.S. Secretary of State dit publiekelijk roept is ook weer wat 🤣
“A case study of failure” :o

XXXVI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:07:
[...]

De Duitsers en Fransen zijn terughoudender dan de Amerikanen in de steun aan Oekraïne, het zou me verbazen als zij niet dezelfde voorwaarden gesteld hebben.
Dat zou in tegenspraak zijn met de woorden van Pistorius die een paar weken geleden zelf aangaf dat hij er niet mee zit als Oekraine de grens met Rusland oversteekt. Zolang ze dat maar alleen doen om de Russische verdediging te omzeilen en niet om steden in te nemen. Ik neem aan dat hij, als minister van defensie, namens de Duitse regering sprak en niet op persoonlijke titel.

Ik zal het maar even voorzien van een quote en bron:
Pistorius hält begrenzte Angriffe der Ukraine auf russisches Territorium im Kampf gegen die Invasion für akzeptabel. Es sei „völlig normal“ in so einer militärischen Auseinandersetzung, „dass auch der Angegriffene ins gegnerische Territorium vorgeht, um beispielsweise Nachschubwege zu unterbinden“, sagte der SPD-Politiker in der ZDF-Sendung „Maybrit Illner“.

„Solange keine Städte, keine Zivilisten, keine zivilen Bereiche attackiert werden, wird man das notgedrungen akzeptieren müssen. Nicht gern, aber es gehört dazu, um Nachschubwege beispielsweise zu unterbinden.“
https://www.tagesspiegel....-entscheiden-9694136.html

[ Voor 39% gewijzigd door downtime op 02-06-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
downtime schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:48:
[...]

Dat zou in tegenspraak zijn met de woorden van Pistorius die een paar weken geleden zelf aangaf dat hij er niet mee zit als Oekraine de grens met Rusland oversteekt. Zolang ze dat maar alleen doen om de Russische verdediging te omzeilen en niet om steden in te nemen. Ik neem aan dat hij, als minister van defensie, namens de Duitse regering sprak en niet op persoonlijke titel.
I stand corrected, die uitspraak had ik gemist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Uiteraard weer air alert in Kyiv en een aantal andere regionen volgens Live Ukraine (Telegram) :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat drinken die gasten, mag ik daar ook wat van? :+

Een Leopard 2 heeft een operational range (wikipedia :) ) van minder dan 300km en dan verstook je 1200 liter diesel. Dus 4 liter/km. Halverwege deze actie is de peut op. Reken je met 30 MBT's en 2x tanken, dan heb je al 72000l brandstof nodig, het aantal APC's zal nog groter zijn, maar die zijn iets zuiniger. Maar je hebt zo een stuk of 20 tankauto's in colonne erachter aan rijden. 1 goed gemikt salvo van een artillerie eenheid of een setje MIG's die hun dag hebben en je staat met al je (nieuwe) spulletjes midden in vijandelijk gebied zonder brandstof.

We hebben het over een front van zo'n 1000km, 1 gecoördineerde actie op een zwakke plek en je kunt echt wel doorbreken. Zeker met de Leopard 2's erbij. Persoonlijk denk ik dat de omtrekkende actie niet zoveel effectiever of anders is dan doorbreken. Ja, je komt vanaf de andere kant, maar je eigen aanvoer is een logistieke nachtmerrie. Als het niet lukt om het front door te breken na het omrijden, dan kom je snel in situaties dat je hele eenheden gaat verliezen. (De Russen kunnen dan vanaf praktisch alle kanten aanvallen en je kunt niet meer terug)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
We zagen vandaag al russen fysiek vechten. Nu gaat er ook verbaal weer hard aan toe:
Video in tweet.

Samenvatting (van Nexta):
Prigozhin accused "representatives of the Ministry of Defense of the Russian Federation" of mining the retreat routes of mercenaries from Bakhmut.

The head of the "Wagner" PMC said that there were "surprises" waiting for the mercenaries on the retreat routes: "hundreds of anti-tank mines and tons of plastic explosives."

"Now there are ongoing investigations and inquiries. Those who laid those explosives were representatives of the Ministry of Defense. When asked what you were doing it for, they are pointing their fingers upwards. There is no answer to questions yet. <...> Everyone is safe. No one was injured. What was that? We assume that this was an attempt at public flogging," Prigozhin's press service quoted him as saying.

Earlier, Prigozhin reported that as of June 2, "almost all 99% of the "Wagner" PMC units" left Bakhmut. According to him, the mercenaries' positions have been handed over to the Russian Ministry of Defense.
Oef. Dit blijft maar escaleren. Wat uiteraard goed nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
TheGhostInc schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:27:
[...]
(De Russen kunnen dan vanaf praktisch alle kanten aanvallen en je kunt niet meer terug)
Waarmee ? :7 [weekend modus/]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Zelensky: Oekraïne zal geen lid van de NAVO worden, zolang oorlog voortduurt: "Not because we do not want to, but because it is impossible."

Bron: New York Times.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:31:
Zelensky: Oekraïne zal geen lid van de NAVO worden, zolang oorlog voortduurt: "Not because we do not want to, but because it is impossible."

Bron: New York Times.
Is wel weer uit de categorie open deuren :)

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

1. MOD was able to form 280 new unites with mobilized men.
2. Russian army is experiencing problems with "unpreparedness of part of society to perform military duties" and blames it on "the information pressure of the online blogging community"
3. RU Armed Forces have problems with provision of weapons and equipment, and state corporations and private companies help with the supply of equipment.
4. MOD began involving employees of security companies in the war efforts (as in private security companies)
5. Military registration and enlistment offices compiled a database of 31.6 million people, 2.9 million of them are people of military age. The authorities also collect up-to-date mobile phone numbers and email addresses of those eligible for military service.
6. Government's reserve fund allocated 5 billion rubles to "stimulate" military enlistment office employees working on mobilization and conscription.
7. In 2023, the General Staff plans to create a new combined arms and RAF, one army corps, five divisions, 26 brigades, and also form new Azov naval military district.
8. In 2023, the military registration and enlistment offices will conduct organized raids on conscripts together with the Ministry of Internal Affairs.
Link: archive.is/bvxQK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:34:
[...]
't duurde even, maar de subtiele hints zijn eindelijk bij Zelensky doorgedrongen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
Waarom lijkt men zo te focussen op de gedachte om zwaar materieel via de achterdeur te gaan brengen.
Kun je niet beter de lichte chaos gebruiken om wat meer low profile spul voor meer partizanen gerichte acties achter de linies te gaan gebruiken ?
Die je kunt gebruiken om verwarring achter de linies te krijgen waardoor je makkelijker doorbraken kunt krijgen en ook doorzetten ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:00

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, laten we de discussie over het aanvalsscenario via Russisch grondgebied voor dit moment beëindigen. Op zich zijn dit soort scenario''s interessante gedachteballonnen, maar ze blijven nogal speculatief.

Deskundigen zijn geen officials met verantwoordelijkheden wiens woorden op een goudschaaltje moeten worden gewogen. Deskundigen kunnen hierdoor makkelijker iets roepen. En er zijn veel deskundigen en veel nieuwsplatforms op zoek naar aandacht.

Alle begrijp ervoor dat we een lauwe tijd hebben met weinig nieuwsfeiten. Laten we ondanks dat ons vizier toch vooral houden op de gebeurtenissen en de uitspraken van mensen met een officiële rol.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:34:
[Twitter]

1. MOD was able to form 280 new unites with mobilized men.
2. Russian army is experiencing problems with "unpreparedness of part of society to perform military duties" and blames it on "the information pressure of the online blogging community"
3. RU Armed Forces have problems with provision of weapons and equipment, and state corporations and private companies help with the supply of equipment.
4. MOD began involving employees of security companies in the war efforts (as in private security companies)
5. Military registration and enlistment offices compiled a database of 31.6 million people, 2.9 million of them are people of military age. The authorities also collect up-to-date mobile phone numbers and email addresses of those eligible for military service.
6. Government's reserve fund allocated 5 billion rubles to "stimulate" military enlistment office employees working on mobilization and conscription.
7. In 2023, the General Staff plans to create a new combined arms and RAF, one army corps, five divisions, 26 brigades, and also form new Azov naval military district.
8. In 2023, the military registration and enlistment offices will conduct organized raids on conscripts together with the Ministry of Internal Affairs.
Link: archive.is/bvxQK
Hoewel dit meer voor "russisch intern topic is" of "meme waardig" zal ik het beperken tot de opmerking: De impact is dat voor Oekraïne dat ze nog grotere *knip*opslag moeten bouwen om de lichamen op te slaan, tenzij ze gewoon de trainings kampen weten te raken of voordat ze bij de grens arriveren.

Teminste als game-generaal lijkt dit handiger dan je troepen inzetten.

[ Voor 0% gewijzigd door teacup op 02-06-2023 23:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
bernard038 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:38:
[...]

't duurde even, maar de subtiele hints zijn eindelijk bij Zelensky doorgedrongen.. ;)
Ik weet haast wel zeker dat Zelensky al vanaf het begin dondersgoed wist dat een NATO lidmaatschap er voorlopig niet inzit. Door er desondanks toch continu op te hameren, heeft hij het idee in heel wat hoofden in NATO landen geplant, waardoor er meteen al wat drempels zijn verlaagd als het op een gegeven moment wel een serieus discussiepunt wordt. Nu het idee comfortabel heeft plaatsgenomen in het collectieve bewustzijn, is het voor nu wel klaar en kan 'ie weer op een ander toekomstig punt gaan hameren (of niet, als dat langverwachte tegenoffensief binnenkort echt op stoom komt, gaat dat voor genoeg aandacht zorgen). Als die man iets heeft laten zien de afgelopen 15 maanden, dan is het dat 'ie heel goed weet hoe hij het Ukrainse verhaal op het wereldtoneel moet brengen en houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:34:
[...]

waren we hier al niet over eens 25 feb 2022 ? oid

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

vso schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:30:
[...]
waren we hier al niet over eens 25 feb 2022 ? oid
Al veel eerder, kort na de annexatie van de Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:29:
[Embed] Voor wat het waard is. Filmpje in tweet.
De meeste Wagner troepen zouden inmiddels uit de stad zijn:
Het Russische huurlingenleger Wagner heeft zijn aangekondigde terugtrekking uit de veroverde Oost-Oekraïense stad Bachmoet praktisch voltooid. Dat heeft Wagner-baas Jevgeni Prigozjin vrijdag gezegd. Van de Wagner-eenheden heeft 99 procent de stad al verlaten. Ondertussen zijn alle posities zijn overgedragen aan het Russische ministerie van Defensie. Volgens eerdere verklaringen blijven er slechts twee Wagner-leden achter om het Russische leger te ondersteunen bij de controle van de stad in de regio Donetsk.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Franse president Macron maakt een scherpe bocht:

Macron veegt onderhandeld staakt-het-vuren in Oekraïne van tafel
De Franse president Macron wil ‘veiligheidsgaranties’ voor Oekraïne, zet zich achter het Navo-lidmaatschap van Kiev en pleit voor een brede Europese slagkracht. Zijn eerdere pogingen om met Poetin te onderhandelen behoren definitief tot het verleden.

Er is maar één vrede mogelijk, aldus nog Macron, ‘en dat is de vrede die door het Oekraïense volk wordt gekozen’. Het idee van een onderhandeld staakt-het-vuren veegt hij daarmee van tafel, want een ‘bevroren conflict’ zou alleen maar ‘nieuwe oorlogen aanwakkeren’. Met andere woorden: Rusland moet zijn nederlaag aanvaarden. ‘Eén ding is nu al duidelijk, ook al is de oorlog nog lang niet voorbij: Oekraïne zal niet worden veroverd en de Russische agressie is een geopolitieke mislukking’, drukte hij Rusland met de neus op het feit dat alvast Finland en binnenkort Zweden zich bij de Navo voegen.

March of the Eagles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1664751657194856449?s=20]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd3jEvCbVuvTPFNkVtD9enj54SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63OjO0tWMso4ftiVzaUmkCrZ.jpg?f=fotoalbum_large
Doelen in Rusland zijn inmiddels niet meer ‘off limits’. Frappant is daarin dat de VS dit liever niet ziet - met door hun geleverd materieel, maar de UK er geen moeite mee heeft. Dus kun je beredeneren met welke wapens dit gebeurt.

Wel een ingewikkelde flowchart voor elke aanval voor UA als elk land specifieke eisen stelt.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-06-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:04:
[Embed]

[Afbeelding]
Doelen in Rusland zijn inmiddels niet meer ‘off limits’. Frappant is daarin dat de VS dit liever niet ziet - met door hun geleverd materieel, maar de UK er geen moeite mee heeft. Dus kun je beredeneren met welke wapens dit gebeurt.

Wel een ingewikkelde flowchart voor elke aanval voor UA als elk land specifieke eisen stelt.
Dat valt in dit geval wel mee. Het is minstens 110 km van de grens dus een Himars gaat niet werken. Als ik lees dat er en en en en vernietigd is dan denk ik aan een drone aanval.

Maar weer een mooie score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:21:
[...]

Dat valt in dit geval wel mee. Het is minstens 110 km van de grens dus een Himars gaat niet werken. Als ik lees dat er en en en en vernietigd is dan denk ik aan een drone aanval.

Maar weer een mooie score.
het beste van dit verhaal is dat Rusland gedwongen word verder van de grens te opereren, hogere kosten minder zicht op het slagveld .

Dat het westen het niet tof vind is dat rusland dit meer met hun interne propganda kan gebruiken.. "we vechten tegen nato" anderzijds heeft UA niet veel keuze als bv ze vanaf het begin wisten dat f16 eraan zouden komen.

Maar goed dat f16 vanaf het begin al zeker was, is wellicht iets dat wij nooit zullen weten.

Maar gezien de intensiteit langzaam verhoogt + uitbreid zijn dat wel signalen dat .. immers dit lijkt iets wat ze 3 maanden geleden ook al hadden gekund to be fair.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zolang ze het nummer van het Kremlin dan maar uit zijn telefoon wissen komt het misschien goed.

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxrEB3TWcAEqg5K?format=jpg&name=medium

Weer veel hardware vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 13:29
Echt weer n mooie slag. Als ik over de week terugkijk, een hoop tanks en artillerie. Goed teken en hopelijk snel alles zo verzwakt, dat t poepen zonder douwen wordt voor t Oekraïense leger en er zo overheen walst. (doorheen)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zozo, 2 storm shadows op 1 vliegtuig :)
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFxraj04XgAQGdcc.jpg
https://twitter.com/NOELreports/status/1664883324710539264

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2023 08:43 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 07:28
Ik ben benieuwd waar deze vogel haar eieren gaat leggen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

Spotmatic

Ken sent me

Prachtig! Deze aantallen laten zien dat er ergens iets bijzonders aan de hand is, al krijgen wij dat volgens mij niet helemaal mee. Ik heb behoorlijk een stilte-voor-de-storm gevoel, afgelopen week...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26
Spotmatic schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Prachtig! Deze aantallen laten zien dat er ergens iets bijzonders aan de hand is, al krijgen wij dat volgens mij niet helemaal mee. Ik heb behoorlijk een stilte-voor-de-storm gevoel, afgelopen week...
Op de radio werd de nacht van 5 op 6 juni genoemd. De start van D-day. Dat gezien Zelensky's grote gevoel voor symboliek.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 22:09
CurlyMo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Op de radio werd de nacht van 5 op 6 juni genoemd. De start van D-day. Dat gezien Zelensky's grote gevoel voor symboliek.
Zal dan de beste afsluiter van mijn verjaardag ever worden.
Wat een druk (yes pun) zal deze piloot voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik had niet anders verwacht. Die dingen wegen 1.5 ton per stuk en als je er maar eentje onder hangt dan zal dat niet zo fijn vliegen. Onbalans is niet zo grappig :+ .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
Goedemorgen!
Uit de ochtendkrant van vandaag: De Amerikaanse oud-generaal Petraeus ziet de levering van ATACMS aan Oekraïne als onvermijdelijk. Zie het interview met hem in de Kyiv Independent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
asing schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Ik had niet anders verwacht. Die dingen wegen 1.5 ton per stuk en als je er maar eentje onder hangt dan zal dat niet zo fijn vliegen. Onbalans is niet zo grappig :+ .
Moet je ze wel beiden tegelijk afschieten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:37
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:04:
[Embed]

[Afbeelding]

Deze koop ik voorlopig niet. 0 bronnen en 0 beeldmateriaal.

Daarnaast hebben de meeste twitterhelden (die elkaar vaak blind overnemen) het over een aantal beschadigde vliegtuigen en een compleet vernietigde pantsir. Niet over meerdere compleet afgeschreven vliegtuigen.

Maar eerst zien dan geloven.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
Skybullet schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Deze koop ik voorlopig niet. 0 bronnen en 0 beeldmateriaal.

Daarnaast hebben de meeste twitterhelden (die elkaar vaak blind overnemen) het over een aantal beschadigde vliegtuigen en een compleet vernietigde pantsir. Niet over meerdere compleet afgeschreven vliegtuigen.

Maar eerst zien dan geloven.
Ik weet niet of ze zijn vernield, maar het vliegveld is wel leeg.

En er was iets wat ervoor zorgde dat Air Defense in actie kwam:

Erg handig, die filmpende en postende Russen die laten zien waar AD staat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Waarom zou een militair vliegveld in vredesnaam off limits zijn?
In de Kosovo oorlog werd Servië plat gebombardeerd.

Maak gewoon een afspraak met Zelensky: geen burgers of politici op blazen met onze kruisraketten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Eigenlijk wel nieuwsgierig waarom ze haast maken en wat de reden is dat ze niet kunnen wachten.

we gaan het zien in elk geval

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
vso schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:23:
[Twitter]

Eigenlijk wel nieuwsgierig waarom ze haast maken en wat de reden is dat ze niet kunnen wachten.

we gaan het zien in elk geval
Het heeft te maken met de seizoenen. Je kan niet het hele jaar door offensief houden. De zomer en winter zijn droog, de rest is te nat om iets te doen met zwaar materieel.

Hoe langer ze nu wachten, hoe meer de Russen zich ingraven en hoe korter de periode van het offensief kan zijn. Daarna is het raspoetitsa en staat alles weer stil. Je kan uitstellen om beter voor te bereiden maar op een gegeven moment is het ook een kwestie van gaan omdat je extra voorbereiding niet veel meer toevoegt.

Ik hoop (fingers crossed) dat de persoon die suggereerde dat 5-6 juni de datum wordt gelijk gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Het heeft te maken met de seizoenen. Je kan niet het hele jaar door offensief houden. De zomer en winter zijn droog, de rest is te nat om iets te doen met zwaar materieel.

Hoe langer ze nu wachten, hoe meer de Russen zich ingraven en hoe korter de periode van het offensief kan zijn. Daarna is het raspoetitsa en staat alles weer stil. Je kan uitstellen om beter voor te bereiden maar op een gegeven moment is het ook een kwestie van gaan omdat je extra voorbereiding niet veel meer toevoegt.

Ik hoop (fingers crossed) dat de persoon die suggereerde dat 5-6 juni de datum wordt gelijk gaat krijgen.
hmm klinkt redelijk,

is er een overzicht waar de Russische troepen zich bevinden, om mezelf te beantwoorden denk niet dat we die info te zien krijgen.

ik denk dat ze die dingen die ze willen hebben met 50/50 kans wel hebben in voorraad maar geen "toestemming" hebben om het in te zetten.

Het is leuk de filmpjes te zien dat ze uit de loopgraven en gebouwen geschoten zijn de laatste maanden maar hoe grote schaal dit is gebeurd en dat zegt dus niks hoe vitaal de russische troepen zelf nog zijn.. kan me voorstellen dat ze best nog wel eens verzet gaan bieden.

Anderzijds als je al maanden zit te wachten zonder al te veel slaap en weet dat er diverse dingen op je af kunnen komen waarbij je mogelijk weinig kans hebt van dat 1ne "o shit" momentje te ervaren.

De opbouwende spanning + afleidings tacktieken (RDF bv) en ver achter de lijn geraakt worden zijn wel indicatoren.

5-6 juni is leuk maar tot op heden heeft Oekraïne niet op symoblische momenten gedaan, eerder eigen symbolische momenten gemaakt dus die kans acht ik klein, logischer is ervoor/erna

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
vso schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:26:
[...]

hmm klinkt redelijk,

is er een overzicht waar de Russische troepen zich bevinden, om mezelf te beantwoorden denk niet dat we die info te zien krijgen.
Zie hier en op Deepstate map: asing in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zou me niks verbazen als 5/6 juni ook een afleidingsmanoeuvre is en dat het zomaar eerder of later kan gebeuren. Alles om de Russen op het verkeerde spoor te zetten. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het YouTube algoritme bracht me een nieuwe korte docu over Wagner van Nieuwsuur:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Anderzijds als je al maanden zit te wachten zonder al te veel slaap en weet dat er diverse dingen op je af kunnen komen waarbij je mogelijk weinig kans hebt van dat 1ne "o shit" momentje te ervaren.
[...]
5-6 juni is leuk maar tot op heden heeft Oekraïne niet op symoblische momenten gedaan, eerder eigen symbolische momenten gemaakt dus die kans acht ik klein, logischer is ervoor/erna
Wat je in die eerste alinea stelt, dat liep ik van de week ook te denken. Hoe langer het duurt dat dit offensief op zich laat wachten, hoe demoraliserender dat op die wachtende Russen kan inwerken. Hoe groot dat effect dan is dat is alleen zo koffiedik kijken. Weegt het op tegen de extra voorbereidingstijd die de Russen krijgen? Dat weten we dus niet. Dit maakt het best een black box hoe die Russen zullen gaan reageren. Die linies kunnen bij wijze van spreken boter worden, terwijl ze op papier (wat we er dan van weten) best weerstand hadden moeten kunnen bieden.

Wat @asing stelt over de afhankelijkheid van het weer is een harde randvoorwaarde waar iedereen het over eens kan zijn. Al het andere is best vloeibaar. Was net wat over de gevolgen van die Russische loopgraven aan het lezen. Volgens deze al wat oudere bron (dw.com: how Russia is preparing for a Ukrainian counteroffensive is dat best een genuanceerd verhaal. Zo hebben de Oekraïeners misschien niet de beweeglijke oorlogsvoering waar ze comfortabel mee zijn. Van de andere kant pinnen de Russen zichzelf ook vast. En zijn tussen de blokkades (let wel... artikel is een maand oud... ) zijn ook zwakke punten te vinden:
"These are serious fortifications, constructed in the space of six months," says Oleh Zhdanov, a Ukrainian military expert and colonel in the reserves. However, he stresses that the installations are dotted about piecemeal, and that the road network east of Melitopol, for example, is hardly blocked at all.
We kunnen de haast van de Oekraïeners uitleggen als een angst om "te laat" te beginnen. Een andere manier om naar die urgentie te kijken is dat Oekraïners een gretigheid hebben om bepaalde kansen uit te nutten, kansen die ze al op de korrel hebben, en dat ze zichzelf moeten dwingen om er eerst goed klaar voor te zijn:
Rob Lee from the Foreign Policy Research Institute notes that concentrating their own troops on a specific section could give the Ukrainians an advantage and allow them to push deep into Russian-occupied territory. This in turn could destroy other lines of fortifications and lead to a bigger breakthrough, he says.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04

Tens

let me drink about it

en weer Berdiansk en Melitopol:

https://www.ukrinform.net...ing-out-in-berdiansk.html

https://www.ukrinform.net...sions-rock-melitopol.html

Als je ziet hoeveel doelen in die regio aangevallen zijn de laatste weken lijkt de keuze voor een offensief gemaakt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bernard038
Tens schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:09:
en weer Berdiansk en Melitopol:

https://www.ukrinform.net...ing-out-in-berdiansk.html

https://www.ukrinform.net...sions-rock-melitopol.html

Als je ziet hoeveel doelen in die regio aangevallen zijn de laatste weken lijkt de keuze voor een offensief gemaakt.
Voor iedere geallieerde bom die in de aanloop van D-Day in Normandië viel, vielen er twee in de omgeving van Calais.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

bernard038 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:18:
[...]

Voor iedere geallieerde bom die in de aanloop van D-Day in Normandië viel, vielen er twee in de omgeving van Calais.... ;)
hm, zie jij een ander realistische keuze voor een doelwit?

en een kudde bommenwerpers ergens heen sturen is wat anders dan het precisiewerk van tegenwoordig.

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 03-06-2023 20:20 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tens schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:19:
[...]
Normandië was ook geen realistische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
[...]

Ik niet.

En op een paar mensen in Oekraïne na weet niemand dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:15
teacup schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Wat je in die eerste alinea stelt, dat liep ik van de week ook te denken. Hoe langer het duurt dat dit offensief op zich laat wachten, hoe demoraliserender dat op die wachtende Russen kan inwerken. Hoe groot dat effect dan is dat is alleen zo koffiedik kijken. Weegt het op tegen de extra voorbereidingstijd die de Russen krijgen? Dat weten we dus niet. Dit maakt het best een black box hoe die Russen zullen gaan reageren. Die linies kunnen bij wijze van spreken boter worden, terwijl ze op papier (wat we er dan van weten) best weerstand hadden moeten kunnen bieden.

Wat @asing stelt over de afhankelijkheid van het weer is een harde randvoorwaarde waar iedereen het over eens kan zijn. Al het andere is best vloeibaar. Was net wat over de gevolgen van die Russische loopgraven aan het lezen. Volgens deze al wat oudere bron (dw.com: how Russia is preparing for a Ukrainian counteroffensive is dat best een genuanceerd verhaal. Zo hebben de Oekraïeners misschien niet de beweeglijke oorlogsvoering waar ze comfortabel mee zijn. Van de andere kant pinnen de Russen zichzelf ook vast. En zijn tussen de blokkades (let wel... artikel is een maand oud... ) zijn ook zwakke punten te vinden:

[...]

We kunnen de haast van de Oekraïeners uitleggen als een angst om "te laat" te beginnen. Een andere manier om naar die urgentie te kijken is dat Oekraïners een gretigheid hebben om bepaalde kansen uit te nutten, kansen die ze al op de korrel hebben, en dat ze zichzelf moeten dwingen om er eerst goed klaar voor te zijn:

[...]
Ik denk dat er in deze discussie nog één belangrijk aspect onbesproken is: tijd is levens. Of zoals Zelenskyy (iets cryptischer) op 9:55 in deze video zegt: 'Time is people'.

Elke dag dat de oorlog langer duurt dan nodig is, is een dag extra tragedie. Elke dag ontstaan er meer en diepere littekens en worden meer Oekraïense levens ontnomen of verwoest, verdwijnen er meer kinderen uit bezette gebieden en worden er nog meer burgers gemarteld door bezetters. Van dat laatste hebben we al een tijd weinig gehoord, maar 'toevallig' overlapt die periode precies met de periode sinds de bevrijding van Kharkiv Oblast en van Kherson. Ik vrees dat we ons weer schrap moeten zetten voor verschrikkelijke verhalen uit bevrijde gebieden wanneer het daarvan komt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

en een kudde bommenwerpers ergens heen sturen is wat anders dan het precisiewerk van tegenwoordig.
Er is een 4-tal aanvalsrichtingen die realistisch zijn, afhankelijk van welke van die 4 het buitenkansje wordt/worden, zal er gekozen worden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

bernard038 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Ik niet.

En op een paar mensen in Oekraïne na weet niemand dat.
massale luchtlanding? nope geen capaciteit
grootschalige invasie op de Krim? nope geen capaciteit
Omtrekkende beweging door Rusland? nope te lang onverdedigbare logistieke routes
de stad Donetsk zelf? de grootste fortificatie die je kunt vinden, wel verrassend, maar UA zal de steden zoveel mogelijk heel willen houden.
Vanuit het noorden richting zee van Azov? veel nieuwe haastig opgezette linies.
Vanaf Kherson? weinig fortificaties, maar kan alleen als er genoeg pontons beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

YakuzA schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Er is een 4-tal aanvalsrichtingen die realistisch zijn, afhankelijk van welke van die 4 het buitenkansje wordt/worden, zal er gekozen worden.
ik houd het op één en twee halven. Voornamelijk vanwege de lengte van de Russische aanvoerlijnen

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 03-06-2023 20:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
Tens schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:29:
[...]

massale luchtlanding? nope geen capaciteit
grootschalige invasie op de Krim? nope geen capaciteit
Omtrekkende beweging door Rusland? nope te lang onverdedigbare logistieke routes
de stad Donetsk zelf? de grootste fortificatie die je kunt vinden, wel verrassend, maar UA zal de steden zoveel mogelijk heel willen houden.
Vanuit het noorden richting zee van Azov? veel nieuwe haastig opgezette linies.
Vanaf Kherson? weinig fortificaties, maar kan alleen als er genoeg pontons beschikbaar zijn.
Ik denk dat iedere inschatting niets meer dan dat is, een inschatting. Er zijn zoveel deskundigen en deskundologen die menen te weten wat er in het hoofd van het Oekraïense opperbevel omgaat. Staan er soldaten in de buurt van Belgorod? Dan zal het offensief daar komen. Rijden er in Bulgarije pontonbruggen naar het oosten? Dan wordt het een oversteek bij Kherson. We kunnen speculeren, maar het zal niet meer dan dat zijn, speculatie. Ik hoop alleen maar dat een eventueel offensief snel en zonder al te veel slachtoffers het gewenste resultaat zal bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BeefHazard schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:24:
Elke dag dat de oorlog langer duurt dan nodig is, is een dag extra tragedie. Elke dag ontstaan er meer en diepere littekens en worden meer Oekraïense levens ontnomen of verwoest, verdwijnen er meer kinderen uit bezette gebieden en worden er nog meer burgers gemarteld door bezetters. Van dat laatste hebben we al een tijd weinig gehoord, maar 'toevallig' overlapt die periode precies met de periode sinds de bevrijding van Kharkiv Oblast en van Kherson. Ik vrees dat we ons weer schrap moeten zetten voor verschrikkelijke verhalen uit bevrijde gebieden wanneer het daarvan komt.
klinkt hard maar die bezette gebieden zijn niet van gisteren of van "voor", je kiest ervoor om te blijven als regering moet je dat ook niet vergeten. neemt niet weg dat je onschuldige(n) ook daaronder schuift.

Anderzijds je kan niet halfbakken met een zwaard tegenover een groepje RU soldaten met ieder een machinegeweer gaan staan terwijl ze in een tank zitten.
teacup schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:39:
Wat je in die eerste alinea stelt, dat liep ik van de week ook te denken. Hoe langer het duurt dat dit offensief op zich laat wachten, hoe demoraliserender dat op die wachtende Russen kan inwerken. Hoe groot dat effect dan is dat is alleen zo koffiedik kijken.
Nauw .. dat is wel leuk met de 2de deel (hieronder) van jou als je daar even bij stil staat
Weegt het op tegen de extra voorbereidingstijd die de Russen krijgen? Dat weten we dus niet. Dit maakt het best een black box hoe die Russen zullen gaan reageren. Die linies kunnen bij wijze van spreken boter worden, terwijl ze op papier (wat we er dan van weten) best weerstand hadden moeten kunnen bieden.
Voorbereiding voor wat dan ? Tenzij je ergens een groep leo(paarden) en enorme verzameling soldaten weet te spotten wat (gelukkig) niet in de media gedeelt word, is niemand wijzer.
+ je word uit een loop graaf geschoten door drones/M777 ofzo (met behulp van drones) die buiten schot vliegen ben je geen happy camper die wacht wat komen gaat.

Immers er zijn doorlopend spelden prikjes over de hele 1200km linie als ik het de afgelopen dagen zo zie.

En zit je lekker "veilig" in een gebouw uit te rusten krijg je een storm-shadow dinges op je knar
Voor mij klinkt deze stelling dus meeste als plausibel, meegenomen dat die van @asing ook wel hout snijd immers het is niet in een dag geklaard als je eenmaal begint en je moet wel de vaart er in houden

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïense partizanen hebben weer iemand opgeblazen:
Oekraïense partizanen hebben met een autobom een Russische verkiezingskandidaat in de bezette regio Zaporizja gedood. De dood wordt bevestigd door een Russische gezagsdrager. Het gaat om een ‘lokale zakenman’, Sergei Didovoduk. Twee andere inzittenden raakten gewond, aldus de Russische gezagsdrager.

In de auto zaten ‘vier Kremlin-aanhangers’, zei Ivan Fedorov, de afgezette burgemeester van de stad Melitopol. Fedorov is doorgaans goed geïnformeerd.

Het Kremlin heeft voor september in vier bezette regio’s verkiezingen aangekondigd. Daarmee willen de Russen de illegale annexatie van Oekraïens gebied legitimeren. Oekraïne noemt die verkiezingen in Zaporizja, Cherson, Loehansk en Donetsk onwettig.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:15:
[...]

klinkt hard maar die bezette gebieden zijn niet van gisteren of van "voor", je kiest ervoor om te blijven als regering moet je dat ook niet vergeten. neemt niet weg dat je onschuldige(n) ook daaronder schuift.
Er zijn genoeg mensen die niet weg konden, of later niet meer weg durfden.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En de teaser van de dag is vandaag gegund aan…
Gen. Petraeus:
General David Petraeus, former director of the CIA, believes that the counteroffensive of the Ukrainian army will be impressive and will culminate in the first three to four days.
https://www.ukrinform.net...e-will-be-impressive.html
Petraeus added that the lead elements “inevitably culminate after 72-96 hours.” Speaking of Crimea, he noted that Ukraine, in his opinion, will cut the ability of the Russians to resupply Crimea and begin the process of isolating Crimea.

When asked about the liberation of Crimea, he said: “Not in this counteroffensive.”

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2023 08:46 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mXASC3SMEgIZQnosg7fG8JmBDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vpzj4kaebeGwZHsl2BdmiVGg.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:07
120 stuks artillerie in een week. Op dit tempo komt het ww2 geschut snel uit de mottenballen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Memes svp voortaan in Het kleine oorlogsmemestopic en zaken die betrekking hebben op Oekraïne maar niet van belang zijn voor gevechtshandelingen kunnen heel goed in Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw.
Dergelijke posts worden hier weggehaald, ook al is het hier nu nog rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:04:
[...]

Er zijn genoeg mensen die niet weg konden, of later niet meer weg durfden.
Je vergeet de groep die niet weg wilde. Die zijn er ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:45:
En de teaser van de dag is vandaag gegund aan…
Gen. Petraeus:

[...]
https://www.ukrinform.net...e-will-be-impressive.html

[...]
Vanmorgen in de krant bericht over weer een luchtaanval. Deze keer overleed een 2 jarige onder het puin.

Wat mij betreft mogen ze beginnen met hun offensief! Overigens was er al eens uitleg verschenen over het gebied waar de Krim aansluit op de rest van Oekraïne. Zeg maar het "schier" in schiereiland. Er zijn maar een paar routes over land en daar loop je als aanvallend leger gewoon in een kill zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
asing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Je vergeet de groep die niet weg wilde. Die zijn er ook nog.
Over de groep die niet weg kon zie hier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing

Reporting from Ukraine deze morgen. Het beschrijft hoe de invallen in Rusland zelf een troepenverplaatsing tot gevolg heeft. Ook worden tanks en ander geschut gerouleerd omdat slijtage hun tol eist.

Dat wil zeggen dat het railnetwerk en de logistieke hubs zwaar belast worden. Het filmpje laat zien dat Oekraïne er geen gras over laat groeien en ze beschiet waar dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

het is gestart ? (naar verluid is dit een officieel UA account .. maar I could be wrong !)

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 04-06-2023 11:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

vso schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:20:
[Twitter]

het is gestart ? (naar verluid is dit een officieel UA account .. maar I could be wrong !)
als je russische propaganda gelooft:

Als het werkelijk zover is denk ik dat er weinig twijfel zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
vso schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:20:
[Twitter]

Dit is het account van de Oekrainse nationale garde, maar wat ze er precies mee willen zeggen is nogal raadselachtig.
Nu vermoed ik dat Oekraïne - tot onze frustratie- zo verstandig is geen persbericht te willen versturen de avond voordat het offensief begint, dus gok ik dat dit soort tweets ook niet bedoeld zijn als aankondiging van een offensief, maar simpelweg bedoeld zijn om een mooi/motiverend plaatje te posten (en misschien nog wat Russen gek te drijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:29:
[...]
Als het werkelijk zover is denk ik dat er weinig twijfel zal zijn.
compleet met je eens, voor de rest laten we niet te dismissive zijn.

"we verplaatsen" (we are on the go) is de alternatieve engelse vertaling ervan (duh) eveneens "het is gestart" we weten nog niks van het hoe/wat en waar en dus is het voorlopig nog enorm gokken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
asing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:39:
Overigens was er al eens uitleg verschenen over het gebied waar de Krim aansluit op de rest van Oekraïne. Zeg maar het "schier" in schiereiland. Er zijn maar een paar routes over land en daar loop je als aanvallend leger gewoon in een kill zone.
Dat biedt ook kansen natuurlijk. Kerch brug veranderen in een mooi kunstmatig rif en de landroutes een eindje bij het schier vandaan afsnijden. Daarna wachten met luchtafweer paraat...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
anboni schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Dat biedt ook kansen natuurlijk. Kerch brug veranderen in een mooi kunstmatig rif en de landroutes een eindje bij het schier vandaan afsnijden. Daarna wachten met luchtafweer paraat...
De Krim letterlijk uithongeren is een optie. Als ze eenmaal tot Berdiansk gekomen zijn dan is de Kerch brug binnen bereik. Daarna hebben de Russen nog maar 2 opties voor hun supplies. Een luchtbrug of over de Azov zee.

Maar laten ze eerst eens beginnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 17:07

ZenTex

Doet maar wat.

onkl schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Dit is het account van de Oekrainse nationale garde, maar wat ze er precies mee willen zeggen is nogal raadselachtig.
Nu vermoed ik dat Oekraïne - tot onze frustratie- zo verstandig is geen persbericht te willen versturen de avond voordat het offensief begint, dus gok ik dat dit soort tweets ook niet bedoeld zijn als aankondiging van een offensief, maar simpelweg bedoeld zijn om een mooi/motiverend plaatje te posten (en misschien nog wat Russen gek te drijven).
Het lijkt me duidelijk.

Er zit iets aan te komen. Zelensky zegt het, Petreus, jouw twitter bron. De incusrsies in Belgorod. Het rommelt.
Het offensief komt eraan. Maar ik verwacht zelf nog 1 tot 2 weken aan deze berichten en een intensivering aan probing attacks all over de place, om de Russsen on het puntje van hun stoel te laten zitten, en precies wanneer iedereen al die loze berichten moe is begint het offensief daar waar iedereen het verwacht had, waarbij het even later een schijnmanoeuvre blijkt te zijn en het echte offensief ergens anders plaatsvind. Of toch niet.

TLDR, Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren, jullie ook niet, en dus de Russen ook niet. En de Russen zijn al nerveus, laat ze maar raden en paniekerig troepen heen en weer sturen.

Maar goed, ze hebben zich goed voorbereid. Eerst was er sprake van een winter offensief, toen een lente offensief (WTF), maar volgens mij is het nu, nu of nooit.

Enige voorspelling/gok die ik durf te doen: Russische verdedigingslinies gaan te maken krijgen met een drone swarm op kritische plekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Russian troops have resumed offensive actions near such settlements as Maksiutivka, Novoselivske, Kuzemivka, Makiivka, Belohorivka and Spirne. However, Ukraine’s Defense Forces not only repel enemy attacks but successfully counterattack and advance in the Svatove direction.
https://www.ukrinform.net...on-commander-syrskyi.html

PSN

Pagina: 1 ... 3 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid