Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:
  • 602.492 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Spotmatic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Is het woordje "willekeurig" wel van toepassing? Iemand moet het doel van de raket aangeven. Dat gaat vast niet met ezeltje prik of zo.
mir4dor schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is ook gebeurd volgens dit Telegram kanaal.
Inmiddels ook in de media:

Kan dus ook gewoon puur een 'pest actie' (snap mijn woorden aub!) zijn van de Russen omdat op die plek veel journalisten en militairen blijkbaar wat gingen eten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Het leeuwendeel van de Zwitserland discussie is verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Ga voor een verdere discussie door in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. En als je dat dan doet, kom met een nieuwe invalshoek, liever geen "ik vind zus en zo" reacties.

Geen nieuwe posts over het het Zwitserse Leo 1 besluit in dit topic.

Na deze modbreak worden ze verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:52
Snow_King schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:34:
[...]

[...]

Inmiddels ook in de media:

[Twitter]

Kan dus ook gewoon puur een 'pest actie' (snap mijn woorden aub!) zijn van de Russen omdat op die plek veel journalisten en militairen blijkbaar wat gingen eten.
Is dit niet meteen ook een bewijs van dat ze daadwerkelijk wel accuraat kunnen mikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:09
NeutraleTeun schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Is dit niet meteen ook een bewijs van dat ze daadwerkelijk wel accuraat kunnen mikken?
Ze hebben een aantal raketten die redelijk trefzeker zijn ja, maar dat was al bekend. Gelukkig hebben ze er daar niet zoveel van, maar je ziet dat ze vaak geen militaire doelen uitzoeken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
NeutraleTeun schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:15:
[...]

De ballistische raketten die Rusland gebruikt zijn,voor zover ik me de eerdere discussies hier goed herinner, redelijk nauwkeurig. Het "mikken" probleem zit vooral in spul wat ze aan de frontlinie gebruiken. MLRS (alles tussen Katyuska en HIMARS) en artillerie. Daarbij lijkt er steeds minder precisie munitie te worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
onkl schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:23:
[...]

De ballistische raketten die Rusland gebruikt zijn,voor zover ik me de eerdere discussies hier goed herinner, redelijk nauwkeurig. Het "mikken" probleem zit vooral in spul wat ze aan de frontlinie gebruiken. MLRS (alles tussen Katyuska en HIMARS) en artillerie. Daarbij lijkt er steeds minder precisie munitie te worden gebruikt.
Mwa.
Iskander/Kinzhal is we accuraat, maar die kh22’s kunnen nog geen olieraffinaderij raken met hun vreselijke CEP. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit soort beelden zien we niet vaak (meer). Overigens is het vliegtuig zelf niet herkenbaar.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FzxCSbSWwAATg1_?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32
In Krematorsk gaat de zoektocht naar overlevenden nog altijd door:

Edit - zoektocht afgerond:

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-06-2023 09:42 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 16:28
Het is de laatste tijd stil qua voortgang in dit topic. Ik lees dat er weldegelijk voortgang is gemaakt in verschillende richtingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 17:07
consolefreak schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:37:
Het is de laatste tijd stil qua voortgang in dit topic. Ik lees dat er weldegelijk voortgang is gemaakt in verschillende richtingen.

[Embed]
Denk omdat we voornamelijk bezig waren in het Rusland topic over de wagner opstand.
Louwke schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:10:
Mochten mensen wat geld over hebben , Franky en Coen bakken dus Friet in Oekraine. Verschillende doelgroepen van de lokale getroffen mensen tot en met de de frontlijn strijders die even op rust zijn in het achtergebied zijn al door hen voorzien van een frietje. Ze zaten dus ook in die pizzaria die getroffen was. Hun auto is beschadigd, hoewel de schade mee lijkt te vallen.

https://www.frankyandcoen.nl/
https://twitter.com/FrankyandCoen

Top wat die gasten doen daar in Oekraine!
Ook maar een keer gedoneerd!

[ Voor 42% gewijzigd door dakka op 29-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[Embed]
VDV met de handjes in de lucht :p

Qua progressie:

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 29-06-2023 09:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessant filmpje over een gevecht in de loopgraven, waarbij je ziet hoe de Oekraïeners gecoached worden door drone operators. Ze geven aan wat de russische soldaat doet en aan het einde bevestigen ze dat ze de russische soldaat te pakken hebben gekregen. Natuurlijk is dit niet het eerste filmpje vanuit de loopgraven, maar wel de eerste keer dat ik drone operators zo zie coachen (op beeld, uiteraard, want dit is verder standaard praktijk)

Disclaimer over het filmpje: aan het eind wordt de soldaat geraakt door een granaat, dus niet kijken als je daar niet tegen kunt. Geen gore, en geen herkenbare beelden (granaat zorgt voor stofwolk), dus het is SFW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dakka schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Denk omdat we voornamelijk bezig waren in het Rusland topic over de wagner opstand.
Ook los daarvan is het mischien voor velen wat minder 'spectaculair' om het offensief te volgen... een groot aantal van de fronten zijn taaie gevechten waarbij de veranderingen minimaal lijken te zijn.
Velen, ikzelf inclusief hadden vooraf gedacht dat het geplande offensief sterk gericht zou zijn op een specifiek 'speerpunt' waar dan alle troepen op gezet zouden worden en men een poging tot een snelle doorstoot naar een belangrijk knooppunt zou pogen:
voormoedelijk dan Tokmak > Melitopol, of eventueel Rozivka > Mariupol.

De realiteit is dat dit ook geen mogelijkheid is, en vermoedelijk al voor het offensief correct geanalyseert en geaccepteerd door de Oekrainse legerleiding.
Belangrijkste grond daarvoor is het gebrek aan Luchtsteun, welke een sterke troepenconcentratie snel ook erg kwetsbaar zou maken;
een tweede mogelijke reden is dat het russische leger zich erg goed voorbereid heeft en juist ook ingespeeld heeft op deze scenarios en een verrassing on een morele ineenstorting van hun defensieve linies niet te verwachten is, en voorlopig hun ondersteuning vanuit het achterland nog voldoende is.

De huidige opzet is dus een vechtstijl die vergelijkbaar is hoe de Oekrainers eind vorig jaar uiteindelijk Kherson wisten te heroveren. Lange en zware gevechten met zeer langzame progresie, mar tevens gecombineerd met een voortdurende beschieting van de achterliggende logistieke knooppunten en daarmee uiteindelijk te dwingen de verdedigers zich te laten terugtrekken.

Ik denk ook dat dit al gerealiseerd werd op het moment dat er een discussie was of de Oekrainers Bakhmut gewoon moesten opgeven toen dat voortdurend bestormd werd, voornamelijk door troepen van Wagner.

Toentertijd was er veel kritiek op de keuze van Oekraine om te blijven verdedigen en tegen eigen verliezen en belasting toch een opmars daar te blokkeren.
Achteraf moet ik echter stellen dat die beslissing toen vermoedelijk een goede grond had en zich nu uitbetaald..
Juist het gebied rondom Bakhmut lijkt momenteel voor de oekrainers de sterkste opmars te geven.
Ze hebben daar strategische posities weten te behouden en kunnen nu de russen daareigenlijk beter kapotschiten, die daar ook posities moeten verdedigen waar ze niet zoals in andere gebieden maandenlang konden ingraven.
De troepen daar lijken ook weinig gemotiveerd, Wagner is er direkt weggetrokken en nu moeten mindere troepen het daar doen.

Tevens is er een aspect van de interne strijd onder russische fracties .... Bakhmut was het propagandistische speerpunt van een interne fractie binnen het Kremlin, Putin heerst als autocraat, maar onder hem bestaan verschillende en onderling elkar bestrijdende fracties:
Je hebt de bureaucraten (fractie van Nikolai Patrushev), de FSB-fractie (Alexander Bortnikov), de MoD (Shoigu/Gerasimov), de GRU/special forces (Surovkin, Duriym, Prizoghin/Wagner is een van hun 'pionnen')..
en daaronder nog een economische invloedrijke groep van de oligarchen, die zelf geen bestuurlijke macht uitoefenen maar wel vermoedelijk kunnen beinvloeden welke fractie de doorslagevende rol mag spelen.

Dat interne machtspel is voor Putin ook een 'machtsgarantie' ... zolang deze fracties elkaar bestrijden, kan hij zijn overkoepelende macht als 'boven de partijen staand' behouden... Putin is ermee gediend dat hij deze fracties tegen elkaar uitspeeld, maar ook voor Oekraine is eigenlijk eerder wenselijk dat Rusland onderling verdeeld is en nog geen 'afsluiting' vanuit russische zijde komt voordat ze genoeg terein terugveroverd hebben om en sterke onderhandelingspositie te hebben.

Bakhmut mag militair-strategisch niet een doorslaggevende positie, maar had wel degelijk een propagandistische rol in de interne machtstrijd tussen kremlin-fracties (net zoals een GRU vermoedelijk nu graag ziet dat de oekrainers daar oprukken, nadat zij de verdediging overgegeven hebben aan het standaard-leger ).
De 'putsch' is volgens mij een deel van dit spel, maar had misschien niet eens plaatsgevonden als enkele maanden terug de oekraine zelf zich al had teruggetrokken uit Bakhmut, wat dan tot een interne propaganda-zege van de GRU/Wagner-fractie rondom Surovkin, en mogelijk toen al tot positiewisselingen in het MoD.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RM-rf schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Ook los daarvan is het mischien voor velen wat minder 'spectaculair' om het offensief te volgen... een groot aantal van de fronten zijn taaie gevechten waarbij de veranderingen minimaal lijken te zijn.
Velen, ikzelf inclusief hadden vooraf gedacht dat het geplande offensief sterk gericht zou zijn op een specifiek 'speerpunt' waar dan alle troepen op gezet zouden worden en men een poging tot een snelle doorstoot naar een belangrijk knooppunt zou pogen:
voormoedelijk dan Tokmak > Melitopol, of eventueel Rozivka > Mariupol.
Het gebied ligt vol gezaaid met mijnen, daar kan helemaal niet snel doorheen gestoten worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 12:54

[Embed]
Ik snap niet zo goed dat ze weer zoveel resources pompen in het oprukken naar Bachmut.

Het was toch tactisch niet zo belangrijk? Eerder een meatgrinder om de Russen bezig te houden en af te schieten. Iedereen zag wel dat het een keer ging vallen, maar om het nu weer perse terug te willen pakken... Ik snap de tactiek erachter niet zo.

Iemand die daar een licht op kan laten schijnen voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Ik snap niet zo goed dat ze weer zoveel resources pompen in het oprukken naar Bachmut.

Het was toch tactisch niet zo belangrijk? Eerder een meatgrinder om de Russen bezig te houden en af te schieten. Iedereen zag wel dat het een keer ging vallen, maar om het nu weer perse terug te willen pakken... Ik snap de tactiek erachter niet zo.

Zie discussie hier: Kadett in "Het Donbass front"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
[...]

Het werkt voor de Russen enorm demotiverend als Bachmut weer in handen is van Oekraine. Maanden lang hard voor gevochten, enorm veel Russische verliezen... om het nu (strakjes) weer kwijt te zijn.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

De stad Bachmoet is niet het doel, maar het is daar wel het front. Het voornaamste strategische doel is Donetsk van Loegansk afsnijden aan dat front. Je ziet ook dat UA op geen enkele manier de stad zelf benaderd. Ze gaan eromheen, proberen strategische, hoog gelegen gebieden in te nemen.

Overigens is het wel een morale opsteker als Bachmoet wordt bevrijd, na maanden van russische belegering. Ga er maar vanuit dat de ru milbloggers zullen klagen. En het versterkt dan natuurlijk het punt dat rusland het niet zonder Wagner kan. Dat helpt de russische interne stabiliteit ook niet.

Maar rechtstreeks Bachmoet veroveren lijkt niet de tactiek te zijn, en dat is logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik zou vooral zeggen dat Bachmut een investering in de toekomst is. Ik zie de Russen zich van de winter gerust nog een keer stuklopen op Bachmut. Dan kan je argumenteren dat het beter is dat ze Bachmut nog een keer moeten innemen (is al voor 99% annoying geschoten) in plaats van een nieuw ongeschonden dorp/stad (Kramatorsk/Sloviansk).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36
YakuzA schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Of het was een willekeurige terroristische daad op een burger locatie, wat eigenlijk waarschijnlijker is.
Of toch wel:
https://www.nu.nl/buitenl...aanval-op-kramatorsk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mja:
Op het moment van de beschieting waren ook de Nederlanders Franky van Hintum en Coen van Oosten in het restaurant. Zij liepen naar eigen zeggen "een paar sneetjes" op. In het restaurant zaten onder anderen jongeren, journalisten en hulpverleners. "Het was gewoon een burgerdoelwit"

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gustaveau schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Ik vind het interessant hoe het Russische narrative zo gigantisch anders is, hoewel dat natuurlijk niks nieuws is.
Dat doen ze zodat het in het Westen verspreid wordt en het 'Oekraine is kansloos, waarom al dat geld sturen' idee wordt ondersteund. Waarom? Ze willen Oekraine vernietigen en dit en een wapen in die strijd.

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 29-06-2023 15:39 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Ach het voordeel is; 'We' get to kill him again! 8) :o

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een verrassingsbezoek van voormalig vice-president en republikeins presidentskandidaat Mike Pence aan Kyiv vandaag. Goed om te zien dat er ook vanuit dat kamp solidariteit wordt getoond.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 22:59
Weer een bizar filmpje over hoe het eraan toegaat in de trenches. Een artillerie granaat maakt dat de aarde muur instort en een UA strijder raakt bedolven. Zaak om hem zo snel mogelijk uit te graven, de volgende granaat is alweer onderweg.
Ik zie geen bloed of andere dingen dus safe.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De troepen aan de frontlinie krijgen luchtafweergeschut ter beschikking om sneller de Ka-52 helikopter neer te halen:
De Russische luchtmacht, die sinds de invasie nooit het Oekraïense luchtruim wist te veroveren, laat zich de laatste weken steeds meer zien op het slagveld in het zuiden. Vanaf een vliegveld bij het bezette Berdjansk stijgen regelmatig aanvalshelikopters op om de Oekraïense eenheden te bestoken die in de regio Zaporizja proberen door te stoten.

Een van die toestellen is tank killer Ka-52, die is bewapend met een arsenaal aan antitankraketten en een snelvuurkanon. Zoals de Vikhr-raket, waarmee tanks en pantserwagens tot op 10 kilometer afstand kunnen worden vernietigd.
Oekraïne beschikt nu over effectieve luchtverdedigingssystemen, zoals de S-300 van Sovjet-makelij en het Amerikaanse Patriot, die worden gebruikt om onder meer vliegtuigen en raketten van grote afstand neer te halen. Wat nu echter mist aan de frontlinie zijn luchtverdedigingssystemen voor de korte- en middellange afstand, om onder andere laagvliegende toestellen als helikopters te bestrijden.

Nederland en de drie andere landen besloten half juni in actie te komen, nadat de operaties van de Ka-52’s naar buiten waren gebracht. Oekraïne krijgt nu honderden raketten en lanceersystemen. De leverantie werd direct gestart en moet in een paar weken zijn afgerond. ‘Dit moet ervoor zorgen dat operaties in het kader van het tegenoffensief een succes worden’, aldus de vier landen in een verklaring.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:14
XWB schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:51:
De troepen aan de frontlinie krijgen luchtafweergeschut ter beschikking om sneller de Ka-52 helikopter neer te halen:

[...]

[...]
Tja toch vind ik het niet handig dat dit zo publiekelijk wordt gemaakt zodat de russen er op kunnen anticiperen. Doe dit lekker onder de radar.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:09
Stylze schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Tja toch vind ik het niet handig dat dit zo publiekelijk wordt gemaakt zodat de russen er op kunnen anticiperen. Doe dit lekker onder de radar.
Dat zal gerust ook wel gebeuren.. Vergeet niet dat het ook een informatieoorlog is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

gws24

Thinking is hard!

XWB schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:51:
Ik kan het artikel niet lezen, staat er in het artikel wat wij gaan leveren om die dreiging te neutraliseren?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
gws24 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:21:
[...]
Ik kan het artikel niet lezen, staat er in het artikel wat wij gaan leveren om die dreiging te neutraliseren?
Ik mag niet het complete artikel neerplaatsen, maar het zou gaan om Strela 10 luchtafweergeschut. Schijnt ideaal te zijn om laagvliegende objecten zoals helikopters neer te halen.
Volgens sommige berichten zal Oekraïne Sovjet-wapentuig krijgen, zoals de Strela 10 waarmee helikopters tot op 5 kilometer afstand kunnen worden neergehaald. Diverse Oost-Europese lidstaten van de Navo beschikken nog over de Strela. Wagner-strijders gebruikten dit mobiele korteafstandssysteem in het weekeinde bij hun opstand om Russische Ka-52’s af te schrikken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:03
Stylze schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Hoe werkt dat trouwens, in het nieuws is vaak toch al dat de spullen in Oekraïne zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Latest and greatest onderweg naar het front:

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

U.S. Considers ATACMS Long-Range Missiles to Bolster Ukraine’s Fight
The U.S. is close to approving a long-range missile system for Ukraine that could shift the tide of Kyiv’s fight against Russian invaders in its favor, U.S. and European officials said.

Officials said that the matter is pending approval at the highest levels. But officials in the U.S. and Europe have seen signs that previously reluctant quarters of the U.S. government, namely the White House, have come to see an urgent need to bolster Ukraine’s fight in the coming weeks.

A senior Ukrainian defense official told The Wall Street Journal that Kyiv had received positive signs in recent weeks that the U.S. had come around on the ATACMS system.
Zou het dan eindelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 29-06-2023 20:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een discussie over hoe we informatie uit een Russische bron moeten interpreteren is op zich heel interessant. We moeten ons er alleen niet toe laten verleiden hierover in dit topic te gaan discussiëren. Eigenlijk ben ik wel verbaast dat dit gebeurt. Dit topic is al even uitsluitend bedoeld voor het strijdverloop zelf. Allerlei discussies over aanpalende onderwerpen, hoe goed bedoeld ook, veroorzaken hier ruis.

We hebben hiervoor een veel beter topic in stelling gebracht: Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?. De posts hiervoor zijn hiernaartoe verplaatst.

Los hiervan is er al wel wat veldwerk gedaan om betrouwbare bronnen te verzamelen. Misschien is het ook goed op hierin expliciet te mee te nemen welke bronnen niet betrouwbaar zijn. Zie voor de betrouwbare lijst het (nog) lopende topic: [UKR] Betrouwbare Bronnen. En ja, het is nog achterstallige post om die lijst nog eens even samen te vatten, ik weet het. Het Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic is trouwens ook prima om het hierover te hebben.

Graag in dit topic geen discussie over hoe naar Russische informatie te kijken. Een duidelijke richtlijn hebben we nog niet, maar het gebruik van betrouwbare bronnen is ervoor een belangrijk richtsnoer, en vereenvoudigd de discussie vermoed ik wat.

Nieuwe posts hierover worden na deze modbreak verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
Zou fijn zijn, helemaal samen met de raketten uit Polen die 250km kunnen, daar kunnen ze heel Sebastopol mee platgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou niet gek zijn. Zijn daar een beetje aantallen van gemaakt?

Vermeend 3700 units... Daar kan de helft wel van onderweg met Russische adressering.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2023 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:19

Maestro

It's just completely whack!

Let's hope so. Die 'Kerch Bridge on fire'-meme is hoognodig toe aan een revival!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maestro schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Let's hope so. Die 'Kerch Bridge on fire'-meme is hoognodig toe aan een revival!
Volgens mij is de stormshadow die ze al hebben daar veel geschikter voor, heeft volgens mij 2x zoveel springstof aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
In de campagne voor zijn gooi naar het presidentschap is Mike Pence op bezoek (geweest?) in Kyiv.

https://nederland.unoffic...tus/1674489516118122501#m

(Bespaar je de moeite het filmpje te bekijken. Veel gezever door een interviewster die liever zichzelf hoort dan degene die ze interviewt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brazos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Volgens mij is de stormshadow die ze al hebben daar veel geschikter voor, heeft volgens mij 2x zoveel springstof aan boord.
Fwiw:

https://english.nv.ua/nat...than-atacms-50315933.html

Laat onverlet: hoe meer van dit spul hoe beter.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:19

Maestro

It's just completely whack!

Brazos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Helemaal met je eens qua effect, maar ik ging er vanuit dat de huidig geleverde versie van de Storm Shadow het momenteel nog net niet haalt qua bereik (250km).

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:38
Eerste T54 die schiet en herlaad met beeld materiaal. Duurt blijkbaar vrij lang. Is een video, geen idee hoe ik dat hier in kan zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Emryte op 29-06-2023 21:51 ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Emryte schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:51:
Eerste T54 die schiet en herlaad met beeld materiaal. Duurt blijkbaar vrij lang. Is een video, geen idee hoe ik dat hier in kan zetten.

[Embed]

[Embed]

[Embed]
Mijn hemel zeg... die dingen zijn tot begin jaren 80 geproduceerd. Dus elke T54 is minimaal 40 jaar oud!

Als ik het filmpje zo bekijk worden ze overigens meer als artillerie ingezet.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
beany schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Mijn hemel zeg... die dingen zijn tot begin jaren 80 geproduceerd. Dus elke T54 is minimaal 40 jaar oud!

Als ik het filmpje zo bekijk worden ze overigens meer als artillerie ingezet.
Na 1959 zijn er geen T54’s meer gemaakt in Rusland volgens wiki.
Alles daarna lijken T55’s.
Wikipedia: T-54/T-55

Dat beestje is dus al 65+ en hoort gewoon van pensioen te genieten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2023 22:28 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 22:59
Toch wel weer een interessante kijk op het Azov battalion, Kraken en Da Vinci Wolves. Hoe het begon, hoe het verder gaat. United 24
YouTube

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Voordeel van ATACMS is dat het geen vliegtuig nodig heeft om te lanceren. Oekraïne heeft namelijk niet veel gevechtsvliegtuigen en ik heb het idee dat ze niet veel Storm Shadow raketten tegelijk kunnen afvuren. Met ATACMS zou dat wel kunnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 12:01
Van het NRC liveblog:
Satellietbeelden van legerbasis in Wit-Rusland lijken te wijzen op opbouw voor Wagner-huurlingen

Satellietbeelden van een in onbruik geraakte militaire basis nabij de Wit-Russische stad Osipovitsji tonen dat er de afgelopen dagen huisvesting is gebouwd op het complex. Op beelden van afgelopen dinsdag lijken tenten te zien, die er afgelopen week nog niet stonden. De satellietbeelden vormen een eerste aanwijzing dat er voorbereidingen worden getroffen voor de komst van Wagner-militairen naar Wit-Rusland.
Radio Free Europe berichtte woensdag als eerste over de satellietbeelden, waarna verschillende media, waaronder The York Times en de BBC de berichtgeving verifieerden en overnamen. Het Russische medium Vrestka noemde een basis in Osipovitsji eerder al als mogelijke locatie om achtduizend Wagner-huurlingen te huisvesten. De basis ligt op 200 kilometer van de Oekraïense grens en zou slechts een van de bases zijn die in Wit-Rusland voor de Wagner Groep worden opgetrokken.
Een bron dichtbij het bestuur van de regio waar Osipovitsji onder valt, bevestigt tegenover Vrestka dat het regiobestuur de opdracht heeft gekregen om een basis te bouwen voor Wagner-militairen. Afgelopen dinsdag had ook de Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko gezegd dat hij militaire kampen had aangeboden aan de Wagner-huurlingen, die volgens hem toen „voorlopig” nog in het door Rusland bezette Loehansk in Oekraïne verbleven.
https://www.nrc.nl/nieuws...n-overeenkomst-2-a4168474

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:38
Ik weet niet of dit al gedeeld was, maar volledige video van Franky en Coen:

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kwam dit net op Reddit tegen: https://www.reddit.com/r/...g_out_battery_of_russian/

UA claimt al een tijdje artillerie in grote hoeveelheden te vernietigen, en af en toe zien we daar ook beelden van. Dit is weer een mooie, waarbij met HIMARs in een aanval 4 russische howitzers worden uitgeschakeld. Mooi werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
RoD schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:21:
Ik kwam dit net op Reddit tegen: https://www.reddit.com/r/...g_out_battery_of_russian/

UA claimt al een tijdje artillerie in grote hoeveelheden te vernietigen, en af en toe zien we daar ook beelden van. Dit is weer een mooie, waarbij met HIMARs in een aanval 4 russische howitzers worden uitgeschakeld. Mooi werk.
Volgens mij is dat een repost van die 4/5 artilleriestukken die een week of 2 geleden in hetzelfde veld werden uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

RoD schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:21:

Tikkeltje NSFW op het einde, met die smeulende soldaat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 07:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btPlyk2egSIHGoLd_lKIp3Rkbvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxSOJe68SShbI142NfXr1tNj.jpg?f=fotoalbum_large

Bron MoD of Ukraine

[ Voor 23% gewijzigd door Lord Sheep op 30-06-2023 07:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04 23:08
Op LiveUAmap staan behoorlijk wat vorderingen richting Tokmak. Het lijkt wel een behoorlijke doorbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:46
dangerousp schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:01:
Op LiveUAmap staan behoorlijk wat vorderingen richting Tokmak. Het lijkt wel een behoorlijke doorbraak.
Ja, beetje vreemd vooral Ocheretuvate ligt ver in bezet gebied. Ik vermoed dat de briefing van het MoD over een richting sprak, en dat ze de bolletjes steeds op beide plaatsen van een richting hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als dit waar is dan zou na 5 juli de boel wel eens kunnen knallen....

The russians are reducing the presence on the territory of the Zaporizhzhia nuclear power plant, reports the Chief Directorate of Intelligence of the Ministry of Defence of Ukraine.

Three employees of “Rosatom”, who led the actions of the russians, left the station. The…

[ Voor 48% gewijzigd door Thombias op 30-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Joep schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:23:
[...]

Volgens mij is dat een repost van die 4/5 artilleriestukken die een week of 2 geleden in hetzelfde veld werden uitgeschakeld.
Die zat nog wel in mijn hoofd, maar ik meende dat dit een nieuwe is. Van wat ik me er van herinner tenminste. Maar ik kan er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
RoD schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Die zat nog wel in mijn hoofd, maar ik meende dat dit een nieuwe is. Van wat ik me er van herinner tenminste. Maar ik kan er naast zitten.
https://www.reddit.com/r/.../14memm0/comment/jq1ce5s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-04 09:24

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Het zijn locaties waar gevochten wordt, of er controle is over een gebied is wat anders. Maar het zou echt een aantal km's vooruitgang zijn. Van mij mag het, voorzichtig blij, maar wacht nog even op bevestiging.

edit: de laatste update van deepstate laat wel vooruitgang zien daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 30-06-2023 10:33 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01:04

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Thombias schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:14:

[Twitter]
offtopic:
Verzoekje om vanaf nu de hele tweet ook te quoten. Blijkbaar heeft Twitter vannacht het bekijken van tweets ook achter een verplicht account-muurtje gezet... :'( Van mijn kant komen vanaf nu geen updates meer m.b.t. de oorlog in Oekraïne.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
LiveUAMap werkt vooral op de plaatsnamen die in de daily briefings genoemd worden.
Als er ergen 'in de richting van' staat, verschuiven ze vaak het front naar het midden tussen 2 plaatsen zonder verdere checks.
Ukrainian Defense forces have partial success in advance at Levadne – Pryutne, Mala Tokmachka - Ocheretuvate, Pryvillya - Zaliznyanske
https://liveuamap.com/en/...s-have-partial-success-in
wordt daar te makkelijk allemaal op contested gezet :)

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2023 10:13 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het Pentagon wil nog niets bevestigen. Jim Risch (de Republikeinse senator achter de push voor ATACMS) zegt dit:
Helemaal mee eens. Zeer frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 09:43
Freakertje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:04:
[...]

offtopic:
Verzoekje om vanaf nu de hele tweet ook te quoten. Blijkbaar heeft Twitter vannacht het bekijken van tweets ook achter een verplicht account-muurtje gezet... :'( Van mijn kant komen vanaf nu geen updates meer m.b.t. de oorlog in Oekraïne.
Ik wou net vragen of iemand anders dit ook zag, maar helaas wel dus :|

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 24-04 12:52

bloody

0.000 KB!!

zo dan, dit geeft wel weer een ander perspectief waarom het tegenoffensief langzamer lijkt te lopen dan menigeen verwachtte/hoopte :X

Zo van: "kijk UA, hier heb je wat tanks en nu hoppa aanvallen met die hap"
Ik kan me voorstellen dat dat niet zo lekker valt.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Freakertje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:04:
[...]

offtopic:
De embed's werken hier gewoon prima (ook geen account)
Ook de nitter links etc werken ook nog gewoon: https://nitter.nl/Flash_news_ua/status/1674673970459693057
Dus denk dat er eerder iets anders mis is?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2023 11:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-04 08:37
YakuzA schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:45:
[...]

De embed's werken hier gewoon prima (ook geen account)
Ook de nitter links etc werken ook nog gewoon: https://nitter.nl/Flash_news_ua/status/1674673970459693057
Dus denk dat er eerder iets anders mis is?
De embeds werken ook (nog) wel, maar als je doorklikt zonder Twitter-account, kun je tweets niet meer op twitter.com bekijken. Je krijgt een login-muur waar je niet meer omheen kunt.

Nitter werkt inderdaad nog wel, dus die krijgen het voorlopig iets drukker. Maar als je zelf geen Twitter-account hebt, kun je dus niet meer op de Twitter-site zelf dingen volgen, bekijken of opzoeken, dus dat maakt het volgen van de oorlog via die route wel echt een keuze van of je daar wel of geen account wil hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Het Pentagon wil nog niets bevestigen. Jim Risch (de Republikeinse senator achter de push voor ATACMS) zegt dit:
[Embed] Helemaal mee eens. Zeer frustrerend.
Sowieso al prima dat dit vanuit de republikeinse hoek komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@bloody al sinds het begin krijgen ze genoeg om niet platgelopen te worden maar te weinig om een complexe aanval mee op te zetten.

De luchtmacht zit nog steeds verlegen om materieel. Zonder luchtsteun kom je minder ver en heb je hogere verliesen... Tanks worden weer tegengehouden (hoi Zwitserland)... Munitie/granaten/luchtafweer productie neemt toe maar kan het eigenlijk niet bijhouden.

Nu hebben we mazzel dat het RU leger niet is wat we dachten...

Edit:
@Spykie dat snap ik ansich maar is een gevaarlijk spel. Hopelijk is er genoeg NATO intel om te voorkomen dat Oekraine valt als gevolg van materiaal tekort danwel de soldaten die "op" raken.

[ Voor 18% gewijzigd door sh4d0wman op 30-06-2023 12:56 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:48
sh4d0wman schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:32:
@bloody al sinds het begin krijgen ze genoeg om niet platgelopen te worden maar te weinig om een complexe aanval mee op te zetten.
Dit is dan ook exact de beoogde tactiek. Het moet niet te snel voorbij gaan, Rusland moet langzaam leeg bloeden.

Moderatie comment:
Beschrijven wat we zien gebeuren is een ding. Een heel ander ding is het om te denken de reden erachter te weten. Zolang niet heel goede bewijzen zijn te geven moeten we terughoudend zijn om iets als drijfveer aan te wijzen, zelfs al zou je de reden als voordeel kunnen kwalificeren. Zonder bewijs valt deze reactie in de categorie "Extraordinary claims require extraordinary evidence".

[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 30-06-2023 20:52 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:20

pro_6or

amateur_60r

Daar geloof ik zelf helemaal niet in.

Het zijn een mengelmoes aan oorzaken. Oekraïne maakt geen deel uit van de EU, noch de NATO. We hebben dus eigenlijk geen mandaat. Wij vonden het ook niet fijn dat Rusland troepen stuurde naar Servië destijds. Buiten je mandaat gaan (NATO is een verdedigingsalliantie) hebben we 1 keer gedaan (weer Servie) en dat wordt nog steeds overal tegen ons gebruikt.

De bakens zijn keer op keer verzet maar er waren constant terechte zorgen of dit de zaak juist niet zou verergeren, dat het onbegonnen werk was, angst voor Rusland etc. etc.

Of dit de beste manier zijn, of die zorgen terecht zijn, wat er allemaal speelt, ik weet het niet, maar dat dit allemaal kwade opzet is daar ben ik allerminst van overtuigd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25
Daarbij wapens alleen sturen kan nog relatief snel gaan. Maar je hebt ook zoiets als reparatie, opleiding, logistiek, bevoorrading en politiek. Denk daarom dat het de nodige tijd en ervaring zal duren voordat Oekraïne echt goed met deze wapens overweg kan. Zie op YouTube nu soms van die aanvallen met westerse wapens die echt knullig zijn. Geeft Oekraïne niet de schuld echter. Als je ziet hoe het leger zeg in 2014 van staat is met nu is het een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01:04

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

*knip* svp geen metacomments

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 30-06-2023 20:53 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 10:52
bloody schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:32:
zo dan, dit geeft wel weer een ander perspectief waarom het tegenoffensief langzamer lijkt te lopen dan menigeen verwachtte/hoopte :X

[Twitter]
[Twitter]
Dat zou dan kunnen verklaren waarom het aan het begin van tegenoffensief zo ontzettend fout ging waarbij er meerdere Leopards en Bradleys stukliepen op de mijnenvelden.

De russen hebben alles volgelegd met mijnen, een manier die verrekte goed werkt tegen een snel oprukkend offensief. Je moet ze simpelweg eerst op ruimen voordat je erdoor kan.

De russen niet altijd even slim4, maar mijnen neerleggen kan iedereen. Simpel en doeltreffend.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Freakertje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:28:
[...]

De embeds zijn prima, maar als de tweet wat langer is en dus in de embed afgekapt op de helft ofzo, dan moet je de link volgen naar de tweet om de rest te kunnen lezen... om vervolgens tegen een account-muur op te lopen.
Ah, zie het idd.
Weer een kansloze actie...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04 16:04
Thombias schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:14:

The russians are reducing the presence on the territory of the Zaporizhzhia nuclear power plant, reports the Chief Directorate of Intelligence of the Ministry of Defence of Ukraine.

Three employees of “Rosatom”, who led the actions of the russians, left the station. The…
[Twitter]
F#^$#@...... dat kan maar 2 dingen betekenen.

1) oprukkende Ukraine of ....
2) gaan ze het opblazen?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sh4d0wman schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:32:

De luchtmacht zit nog steeds verlegen om materieel. Zonder luchtsteun kom je minder ver en heb je hogere verliesen... Tanks worden weer tegengehouden (hoi Zwitserland)... Munitie/granaten/luchtafweer productie neemt toe maar kan het eigenlijk niet bijhouden.
Niet als reactie tegen jou bedoeld, maar ik vind het wat ver gaan om Zwitserland de zwarte piet toe te schuiven over 96 sterk verouderde Leopard 1-tanks, zeker als er bijvoorbeeld nog >2000 M1 Abrams staan te verstoffen in de Nevada-woestijn.

De houding van Zwitserland helpt natuurlijk niet, maar als je als Westen wilt dat Oekraïne meer tanks krijgt, dan regel je dat zonder van Zwitserland afhankelijk te zijn of achter een andere partij te verschuilen. Gaan met die banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04 23:08
Hansieo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:15:
[...]

1) oprukkende UK of ....
2) gaan ze het opblazen?
Nummer 2 geloof ik niet na de niet mis te verstane woorden van de NAVO icm artikel 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
[...]

2) gaan ze het opblazen?
Groot-Brittannië is daar niet aanwezig zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gaius schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:17:
zeker als er bijvoorbeeld nog >2000 M1 Abrams staan te verstoffen in de Nevada-woestijn.
iets op een dieplader en 24 later bij de poolse grens overhandige is denk ik toch wel andere koek dan 1 a 2 per vliegtuig oid over de oceaan werpen ..

het probleem is dat jij wil iemand een voorwerp geven die het hard nodig heeft, maar het mag niet van de winkel waar je het voorwerp gekocht hebt. (zo werkt de wapen en bijbehorende tech industrie)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:55
[...]

2) gaan ze het opblazen?
Mag hopen 1, punt 2 wil niemand. Dan is het een scenario "When the shit hits the fan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
dangerousp schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Nummer 2 geloof ik niet na de niet mis te verstane woorden van de NAVO icm artikel 5.
Ik heb begrepen dat ze alleen ingrijpen als een NAVO land wordt bedreigd door eventueel vrijkomend radioactief materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Amtelode schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Ik heb begrepen dat ze alleen ingrijpen als een NAVO land wordt bedreigd door eventueel vrijkomend radioactief materiaal.
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Sowieso hebben ze niet hard gezegd wanneer en wat ze gaan doen. Wel heeft de USA een voorstel ingedient om problemen met de NZPP onder nucleaire wapengebruik te laten vallen. Verder hebben ze al aangegeven dat nucleair een harde rode lijn is en dat er dan een heel harde reaktie zal komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Dat heb je dan verkeerd begrepen. Sowieso hebben ze niet hard gezegd wanneer en wat ze gaan doen. Wel heeft de USA een voorstel ingedient om problemen met de NZPP onder nucleaire wapengebruik te laten vallen. Verder hebben ze al aangegeven dat nucleair een harde rode lijn is en dat er dan een heel harde reaktie zal komen.
Toch vind ik dat soort uitspraken gevaarlijk. Wat ledt Oekraine om dan zelf een sabotage actie te doen? Ja, ze hebben er een probleem bij, maar als dat zorgt voor 'boots on the ground vanuit de US'...

In het achterhoofde de VERDENKING dat ze ook achter de nordstream zouden zitten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
IJsbeer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:05:
[...]
Toch vind ik dat soort uitspraken gevaarlijk. Wat ledt Oekraine om dan zelf een sabotage actie te doen? Ja, ze hebben er een probleem bij, maar als dat zorgt voor 'boots on the ground vanuit de US'...
Daarom zijn het ook nooit harde uitspraken maar vooral waarschuwingen. Sowieso zal er geen reaktie komen voordat duidelijk is wie er achter zit. Bovenal zal UA pas echt een probleem hebben als uitkomt dat ze zoiets zelf hebben gedaan. Dan verdwijnt per direct het gros van de Westerse hulp.
In het achterhoofde de VERDENKING dat ze ook achter de nordstream zouden zitten...
Niemand heeft zich ooit ook maar enigszins druk gemaakt over NordStream. Had een land dat echt erg gevonden was er wel meer reaktie gekomen. Dat is echt niet te vergelijken met eventuele problemen bij NZPP

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
IJsbeer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Dit weer :O is al zo vaak besproken.

Wat let Oekraïne om dat te doen. Ten eerste komt de waarheid hierover vroeg of laat boven water. Dat zou dan verstrekkende gevolgen hebben.

Ten tweede raakt zoiets de burgers en het landschap van het land (economisch afhankelijk van).

Nord Stream is geen grote milieuramp en economisch gezien heeft UA er geen last van. Er zijn en gaan ook geen burgerslachtoffers vallen nav Nord Stream.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bloody schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:32:

[Twitter]
[Twitter]
Hier het volledige Interview met Zaloeshny: https://www.washingtonpos...kraine-general-interview/

Zeer lezenswaardig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens mij zag ik hier ergens eerder deze week dit filmpje voorbij komen over klagende ru soldaten. Of de russen hebben gereageerd weet ik niet, maar Oekraïne heeft wel een duidelijk antwoord gegeven
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1674728389641469957]

Omdat embedden niet mag:

Voor
Another company of Russian soldiers refuses to go back to battle, saying they've been largely wiped out, 20 remaining out of 150, no food or ammo and haven't been paid in 3 months.

Russians will really allow their czar to do anything to them though..
They'll eventually go back and become wormfood.
Na
OMG..

Just a few hours later, Ukraine geolocated these guys and bombed their barracks.

May all your enemies in life be as dumb as these Russians.
Beeld in tweet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Hier het volledige Interview met Zaloeshny: https://www.washingtonpos...kraine-general-interview/

Zeer lezenswaardig.
Goed artikel (y)
Er rust een zware last op zijn schouders.Die beste man is een held van Oekraine.Dit artikel laat wel zien dat de NATO landen eigenlijk moeten opschakelen kwa produktie..

Oh en rusland heeft weer een Frankentank erbij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Amtelode schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Er is in de US een bipartisan voorstel gedaan om NATO te laten ingrijpen als er radioactief materiaal vrijkomt bij een explosie. Maar dit is dus een VOORSTEL. Ik heb nog niks gelezen dat dit omgezet is in beleid. Plus het is een voorstel vanuit de US, geen idee hoe andere NATO landen hier tegen aan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
beany schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:13:
[...]

Er is in de US een bipartisan voorstel gedaan om NATO te laten ingrijpen als er radioactief materiaal vrijkomt bij een explosie. Maar dit is dus een VOORSTEL. Ik heb nog niks gelezen dat dit omgezet is in beleid. Plus het is een voorstel vanuit de US, geen idee hoe andere NATO landen hier tegen aan kijken.
En zelfs als het wordt aangenomen is het een richtlijn en geen verplichte aktie oid. Als er iets gebeurt kunnen ze dus alsnog bepalen hoe ze reageren (en zelfs of ze wel willen reageren, maar door zo'n richtlijn is die kans wel vele malen kleiner)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 15:32

Seraphin

Meep?

beany schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:13:
[...]

Zelfs nog minder dan dat. Het ingediende voorstel, mits aangenomen, behelst niet meer dan een formele stellingname: “wij, de senaat van de VS, beschouwen een sabotage van een kerncentrale waarbij radioactief materiaal vrijkomt en neerslaat op NATO gebied als een oorlogsdaad die zou moeten leiden tot een staat van oorlog met (de gehele) NATO”.

Dat betekent nog lang niet dat artikel 5 ook daadwerkelijk ingeroepen gaat worden. Het is ook helemaal niet aan de Amerikaanse senaat om de NATO in te laten grijpen.

Desalniettemin is het een potentieel verstrekkende resolutie. Immers; als president van de VS heb je toestemming van de senaat nodig om een oorlog in te gaan. Met deze resolutie op zak zou Biden in ieder geval de handen vrij hebben om unilateraal een “passend militair antwoord” te geven.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tijd voor weer een Oryx update. De vorige liet een positieve trend zien met veel meer russische voertuigen vernietigd dan Oekraïense, waar het in het begin van het counteroffensief minder rooskleurig was.

Eerst het minder mooie nieuws, de Oekraïense verliezen.
16 nieuwe entries. Dat is ok, maar helaas 5 tanks, waaronder een (redelijk zwaar) beschadigde Leopard. Verder een Bradley en een M777 howitzer. Jammer, maar ok.
42 nieuwe entries, aanzienlijk minder dan de vorige keer, maar desalniettemin een redelijk aantal en 2,5x zoveel dan de Oekraïense verliezen. Dus, de positieve trend zet door. Dat is erg mooi nieuws, want UA gaat voor attritie, en dat lijkt ze dus inmiddels aardig te lukken.

Hoogtepunten: 17 tanks! En daarbij ook nog een T-90M. En drie tanks zijn captured door UA, dat is ook fijn. Dat lukt de laatste tijd steeds minder, positief teken. Verdere highlights: een Strela anti air, en een helikopter die op Melitopol airport is vernietigd. Is onherkenbaar gesloopt, al wijzen metingen op een KA-52.

Kortom, een positieve update en een positieve trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 16:28
Er is een documentaire gepubliceerd van 1,5u over snake island. Veel interviews, wat de Russen achtergelaten hebben en hoe het er nu uit ziet op het eiland. Het is in het Oekraïns, maar YouTube kan de ondertiteling vertalen.

YouTube: "Ми їх дотисли і змусили покинути ці території", Буданов |СПЕЦОПЕРАЦ...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er is al vaker over gesproken, maar gaat nu misschien toch gebeuren: de VS overweegt om clustermunitie te leveren.

https://www.volkskrant.nl...gegraven-russen~bca9fab9/

Dat zou het schoonvegen van loopgraven wat makkelijker moeten maken, een klus die momenteel heel tijdrovend is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 10:52
XWB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:36:
Er is al vaker over gesproken, maar gaat nu misschien toch gebeuren: de VS overweegt om clustermunitie te leveren.

Dat zou het schoonvegen van loopgraven wat makkelijker moeten maken, een klus die momenteel heel tijdrovend is.
De CV90 tank met Bofors kanon is toch ook geschikt om loopgraven op te ruimen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43

Of een mijnenveld. Liever wat onontplofte clustermunitie bovenop de grond, dan mijnen in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27

Goede ontwikkeling. Nu een flinke stapel ATACMS erbij en dan kan het hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

Bradley met speciale munitie zou ook top zijn voor dit doel, maar die munitie hebben ze niet gekregen cq werkt niet met het type Bradley.

Ben benieuwd in welke vorm het dan gaat komen. Himars deployed?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
PASware schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:40:
[...]

De CV90 tank met Bofors kanon is toch ook geschikt om loopgraven op te ruimen?
Volgens mij kan clustermunitie vanaf grote afstand afgevuurd worden, bijvoorbeeld door artillerie of andere launchers. Een CV90 moet veel dichterbij de loopgraaf komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Dit topic sluit nu, ga verder in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid