Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste
Acties:
  • 602.904 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De vliegvelden moeten nu ook beter beschermd gaan worden.
Rusland lijkt die nu na 1,5 jaar ook eindelijk meer te targetten
To enhance protection against enemy missile attacks, more air defense capabilities are needed throughout Ukraine because the operational airfields remain a ‘delicacy’ for the enemy. In particular, last night, the enemy hit an airfield just outside Kropyvnytskyi.
https://www.ukrinform.net...ields-air-force-spox.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]
De Krim letterlijk uithongeren is een optie. Als ze eenmaal tot Berdiansk gekomen zijn dan is de Kerch brug binnen bereik. Daarna hebben de Russen nog maar 2 opties voor hun supplies. Een luchtbrug of over de Azov zee.

Maar laten ze eerst eens beginnen. :)
Ze zullen sowieso niet uithongeren.
Tussen 2014 en 2018 oid hebben ze het ook prima gered zonder brug.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:29
asing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:55:
[YouTube: 03 Jun: Russians MADE AN HUGE MISTAKE. Multiple Bases Wiped Out | War in Ukraine Explained]

Reporting from Ukraine deze morgen. Het beschrijft hoe de invallen in Rusland zelf een troepenverplaatsing tot gevolg heeft. Ook worden tanks en ander geschut gerouleerd omdat slijtage hun tol eist.

Dat wil zeggen dat het railnetwerk en de logistieke hubs zwaar belast worden. Het filmpje laat zien dat Oekraïne er geen gras over laat groeien en ze beschiet waar dat kan.
Dit inderdaad.
De verplaatsingen van troepen en materiaal over het hele gebied tussen Melitopol en Belgorod, zijn afgedwongen doelwitten nadat voor Rusland de frontlinie is verlengd tot Belgorod e.o.

Ideale doelwitten voor Oekraïne natuurlijk, met alle intel die beschikbaar is.
Erg fraai dit.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34
Om de spanning nog wat verder op te voeren: Geraschenko (Oekrains regeringsadviseur, tweet formeel op eigen titel, maar gebruikt z'n account regelmatig voor informele/deniable communicatie vanuit de regering) plaatst een filmpje wat vanuit ministerie van defensie zou komen en waarin wordt gevraagd om radiostilte.

https://nederland.unoffic...tus/1665342742573076481#m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 22:47

gws24

Thinking is hard!

onkl schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:05:
Om de spanning nog wat verder op te voeren: Geraschenko (Oekrains regeringsadviseur, tweet formeel op eigen titel, maar gebruikt z'n account regelmatig voor informele/deniable communicatie vanuit de regering) plaatst een filmpje wat vanuit ministerie van defensie zou komen en waarin wordt gevraagd om radiostilte.
[Twitter]

En op het eind een paar seconden 2 f-16s in beeld :P . Allemaal bedoeld om verwarring te veroorzaken bij de russen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:02
Ukrainska Pravda:
'Oekraïens ministerie van Defensie zal start offensief niet officieel aankondigen.'
(Bron)

Het is een schande, weten we nóg niks. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1665365628868329473?s=20]

Edit oke foto dan als embed niet werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLNV1x9MhW9Vu-pUEsxeiIID_cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2pM7rn39MXqERtdsvoxMZ1e.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst Bradley met battle markings die ik zie: er zijn witte + tekens op geschilderd. Tot nu toe zag je ze alleen met UA camo maar nog geen frontlinie markeringen. En met TOW buizen gemonteerd en al.

Jaja, de spanning stijgt.

[ Voor 45% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-06-2023 16:51 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:29
Ik heb nu sterk het idee dat morgen of overmorgen gaan starten. De wisselingen bij het materieel van de Russen, de enorme toename aan beschietingen de afgelopen weken. Het wachten bij Bakmoet. De datum met lading.

Nog langer wachten heeft geen nut stongers mee ter verdediging van de luchtsteun die de Russen nodig hebben en hup!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:25
NiGeLaToR schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:47:
[Embed]

Edit oke foto dan als embed niet werkt:

[Afbeelding]

Eerst Bradley met battle markings die ik zie: er zijn witte + tekens op geschilderd. Tot nu toe zag je ze alleen met UA camo maar nog geen frontlinie markeringen. En met TOW buizen gemonteerd en al.

Jaja, de spanning stijgt.
Als de Twitter link eindigt met s=20 dan is de tweet afgeschermd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
onkl schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:05:
[Twitter]

Hier nog een oproep. Ze weten de spanning wel goed op te voeren, dat doen ze weer goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb het gevoel dat het nu begonnen is. Het filmpje hierboven, het interview van Zelensky, de intensieve bombardementen (ook vandaag weer in Melitopol en Mariupol), de toegenomen intensiteit binnen de russische grenzen (zie situatie in rusland topic), en nu russische claims van aanvallen in Zaporizhia (zie front topic) en in Donetsk (zie topic). Nu ook berichten van aanvallen in de richting van Svatove.

Als dit niet het begin is, dan zijn het in ieder geval zeer serieuze shaping operations. Vermoedelijk zoeken ze naar zwakke plekken in de russische verdediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09
Een Ukrainse drone unit aan het werk. Het filmpje is 15 minuten en het is niet zo Hollywood achtig als we inmiddels gewend zijn. Maar het geeft wel een aardig beeld van het werk van een drone unit.

En het telefoontje dat hij krijgt... of hij zijn sneakers terug wilt... "ik zit in een oorlogsgebied vlakbij Bachmut, ik heb hier geen tijd voor" :D

Zet closed caption aan zodat het een beetje te volgen is waar ze het over hebben!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
BeefHazard schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat er in deze discussie nog één belangrijk aspect onbesproken is: tijd is levens. Of zoals Zelenskyy (iets cryptischer) op 9:55 in deze video zegt: 'Time is people'.
[YouTube: Ukraine’s Zelensky on Counteroffensive: ‘We Are Ready to Do It’ | WSJ]

Elke dag dat de oorlog langer duurt dan nodig is, is een dag extra tragedie. Elke dag ontstaan er meer en diepere littekens en worden meer Oekraïense levens ontnomen of verwoest, verdwijnen er meer kinderen uit bezette gebieden en worden er nog meer burgers gemarteld door bezetters. Van dat laatste hebben we al een tijd weinig gehoord, maar 'toevallig' overlapt die periode precies met de periode sinds de bevrijding van Kharkiv Oblast en van Kherson. Ik vrees dat we ons weer schrap moeten zetten voor verschrikkelijke verhalen uit bevrijde gebieden wanneer het daarvan komt.
Dit vind ik wel een interessant punt. Russische politici geven geen reet om het lijden van hun volk zolang ze nog lekker champagne kunnen drinken in hun villa.
Maar Oekraïne heeft haast- iedere dag sterven er burgers door artillerie beschietingen en drone aanvallen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Weer een uitstekende video van Perun over hoe escalatie werkt in een oorlog. Biedt waardevolle inzichten in strategische beslissingen mbt militaire steun voor Ukraine. Zou verplichte kost moeten zijn voor politici… (en voor Rob de Wijk die bij iedere Russische scheet begint over Nuclear Armageddon)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:59

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hierbij gedeeld een Washigton Post artikel:
NATO-trained units will serve as tip of spear in Ukraine’s counteroffensive

Dit is op zich geen artikel waarvan bij de regelmatige bezoekers de mond open zal vallen. Het bevat ook de nodige open deuren. Het artikel vult wel verder in wat we met eigen deductie al hadden vastgesteld. Niet in de laatste plaats vult dit verhaal verder in hoe in ieder geval een van die aanvalsbrigades, 47th Separate Mechanized Brigade, tot stand kwam. Al met al toch heel informatief. En... ze liggen nu dus te wachten op het startsein.

De volgende highlights eruit:
  • deze Brigade is uitsluitend uitgerust met westerse wapens, w.o. Bradleys
  • ze ligt inmiddels klaar, achter de Oekraïense linies, op een geheime locatie
  • de brigade is in afwachting van het order om aan te vallen
  • de militairen zijn getraind in integrale oorlogsvoering, en zijn zich bewust van hun sterke en zwakke kanten
  • de brigade commandanten van alle aanvalsbrigades zijn gezamenlijk getraind hoe samen te werken in het gevecht
  • De brigade bestaat vooral uit jonge mensen en heeft een jonge leiding
  • Iedereen in de brigade is fysiek getest en met interviews beoordeeld. Niet iedereen werd geaccepteerd.
  • Tijdens het wachten nu wordt er 's nachts geoefend, onzichtbaar voor de Russen, met nightvision spullen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hoofdstuk nummer zoveel in de saga tussen Prigozhin en ru MOD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxzUBIQXsAA132j?format=jpg&name=900x900
Oef. Hoe meer ruzie hoe beter. Als die Prigozhin nou eens ruzie ging maken binnen rusland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:10

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Prigozhin is al aardig wat onrust aan het stoken mbt Bakhmut. Sta het Russische leger kort na de overdracht al een aanzienlijk deel van Bakhmut verloren zijn.

Verder is ie zelf ergens in een bos boomstammen aan het sjouwen om hutten te bouwen voor zijn huurlingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
RoD schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:53:
Hoofdstuk nummer zoveel in de saga tussen Prigozhin en ru MOD
[Twitter]
[Afbeelding]
Oef. Hoe meer ruzie hoe beter. Als die Prigozhin nou eens ruzie ging maken binnen rusland...
Je onveilig voelen als je collega's in de buurt zijn, krijgt zo wel een nieuwe betekenis.

Maar het blijft bizar en Prigozhin blijft het vuurtje opstoken. Vraag me af hoe dit zich verder ontwikkelt, al denk ik wel dat dit geruzie voorlopig nog niet is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 20:30
teacup schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:23:
Hierbij gedeeld een Washigton Post artikel:
NATO-trained units will serve as tip of spear in Ukraine’s counteroffensive

Dit is op zich geen artikel waarvan bij de regelmatige bezoekers de mond open zal vallen. Het bevat ook de nodige open deuren. Het artikel vult wel verder in wat we met eigen deductie al hadden vastgesteld. Niet in de laatste plaats vult dit verhaal verder in hoe in ieder geval een van die aanvalsbrigades, 47th Separate Mechanized Brigade, tot stand kwam. Al met al toch heel informatief. En... ze liggen nu dus te wachten op het startsein.

De volgende highlights eruit:
  • deze Brigade is uitsluitend uitgerust met westerse wapens, w.o. Bradleys
  • ze ligt inmiddels klaar, achter de Oekraïense linies, op een geheime locatie
  • de brigade is in afwachting van het order om aan te vallen
  • de militairen zijn getraind in integrale oorlogsvoering, en zijn zich bewust van hun sterke en zwakke kanten
  • de brigade commandanten van alle aanvalsbrigades zijn gezamenlijk getraind hoe samen te werken in het gevecht
  • De brigade bestaat vooral uit jonge mensen en heeft een jonge leiding
  • Iedereen in de brigade is fysiek getest en met interviews beoordeeld. Niet iedereen werd geaccepteerd.
  • Tijdens het wachten nu wordt er 's nachts geoefend, onzichtbaar voor de Russen, met nightvision spullen.
Ik lees dat ze goed getraind zijn, goede spullen hebben, etc. Is bekend hoeveel gevechtservaring ze hebben? Dat lijkt mij minstens net zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
bernard038 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Je onveilig voelen als je collega's in de buurt zijn, krijgt zo wel een nieuwe betekenis.

Maar het blijft bizar en Prigozhin blijft het vuurtje opstoken. Vraag me af hoe dit zich verder ontwikkelt, al denk ik wel dat dit geruzie voorlopig nog niet is afgelopen.
Ik vraag me nog steeds af of deze ruzie wel echt is... Dit is toch te ongeloofwaardig om waar te zijn? Waarom zo publiekelijk... Waarom elimineert putin deze man niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:08
Avalaxy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:54:
[...]

Ik vraag me nog steeds af of deze ruzie wel echt is... Dit is toch te ongeloofwaardig om waar te zijn? Waarom zo publiekelijk... Waarom elimineert putin deze man niet...
Zoals je in Bakhmut wel ziet lijkt het er op dat het leger van deze man een stuk beter is dan het russische leger. Die wil je dus niet zomaar omschieten met het risico dat dat leger zich tegen je keert. Ik verwacht dan ook dat dit wel echt is en Prigozhin daadwerkelijk vindt dat het russische leger een blamage is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Muncher schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:22:
[...]
Ik lees dat ze goed getraind zijn, goede spullen hebben, etc. Is bekend hoeveel gevechtservaring ze hebben? Dat lijkt mij minstens net zo belangrijk.
Met de geschiedenis van het afgelopen half jaar is het antwoord op die vraag toch wel bekend?

For the record. Het bataljon als geheel heeft geen andere gevechtservaring in aanvallende operaties dan de training die ze heeft gehad. Haar cherry picked bemensing heeft een wisselende gevechtservaring. Een goed deel, want cherry picked, zal een ruime gevechtservaring hebben. In die ervaring ligt alleen het accent op verdedigen. Hiernaast is in de training aan de samenwerking tussen de bataljons onderling flink onderhanden genomen.

De eenheid heeft samen getraind met Amerikanen en andere NAVO eenheden en kan zich meten met haar Amerikaanse instructeurs. Die Amerikaanse maatlat is mijns inziens maatgevend dan de Russische tegenstander die de term integrale oorlogsvoering niet eens in hun vocabulaire hebben.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
[...]

Prigozhin valt iedereen, behalve(!) Putin aan. Het kan zijn dat:
  • De verdeeldheid onder zijn onderknuppels Putin goed uitkomt, als ze zich verenigen kunnen ze een gevaar voor zijn positie worden.
  • Prigozhin schreeuwt wat Putin niet kan zeggen.
  • Prigozhin de Z-radicalen met zijn geschreeuw in toom houd, zodat zij zich niet tegem Putin keren.
Of ...?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video's: De slag om de borscht tussen de border guards.

Aan de Russische kant is er een defaitistisch geluid en naar de interne vijanden (zondebokken) zoeken.

Karma? Een Rus die in Shebekino woont, had in Irpin een wasmachine gejat. Nu ontdekt hij dat in z'n appartement ingebroken is en de wasmachine is verdwenen.
This year, he returned home after evacuation when his hometown was shelled, and found out that his apartment was broken into. The washing machine was stolen.

What are your thoughts on this story?

Do you think it's a true story or a joke?
Is zijn verhaal echt of een grap? Of is de FSB met de wasmachine gaan lopen voor de chips dat een Kinzhal kan aansturen?

Wagner heeft de commandant van 72nd Brigade opgepakt, in elkaar geslagen, z'n neus gebroken,... en dwingt hem toe te geven dat hij op een voertuig van Wagner geschoten heeft en dronken was.
They detained the man, beat him, broke his nose, and forced to record a video admitting to firing at a car of PMC Wagner due to "personal animosity" towards them.

They accuse him of being drunk while doing so, speaking to him as if he is a subordinate. This is a complete demoralisation of the Russian Armed Forces who should not be any close to tolerating such behaviour of a PMC.
Hij is wel nuttig om het leger te kleineren, intimideren,... en een commandant van een brigade als ondergeschikte behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:03

Fiber

Beaches are for storming.

teacup schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Met de geschiedenis van het afgelopen half jaar is het antwoord op die vraag toch wel bekend?

For the record. Het bataljon als geheel heeft geen andere gevechtservaring in aanvallende operaties dan de training die ze heeft gehad. Haar cherry picked bemensing heeft een wisselende gevechtservaring. Een goed deel, want cherry picked, zal een ruime gevechtservaring hebben. In die ervaring ligt alleen het accent op verdedigen. Hiernaast is in de trading aan de samenwerking tussen de bataljons onderling flink onderhanden genomen.

De eenheid heeft samen getraind met Amerikanen en andere NAVO eenheden en kan zich meten met haar Amerikaanse instructeurs. Die Amerikaanse maatlat is mijns inziens maatgevend dan de Russische tegenstander die de term integrale oorlogsvoering niet eens in hun vocabulaire hebben.
Zou deze in Duitsland getrainde brigade ongeveer hetzelfde zijn als die 'geheime' brigade uit Zweden?

YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

https://www.reddit.com/r/...brigade_be_the_spearhead/

https://www.kyivpost.com/post/17266

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:53:
Hij is wel nuttig om het leger te kleineren, intimideren,... en een commandant van een brigade als ondergeschikte behandelen.
Hij is gewoon een useful idiot. Ik denk dat dat de juiste bewoording is. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:08:
[...]

[Embed] Hier nog een oproep. Ze weten de spanning wel goed op te voeren, dat doen ze weer goed.
lol denk dat dit wel erg goed gewerkt heeft oid .. het wordt stiller en stiller op twitter

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fxz-5arXgAAdzYI?format=png&name=small

tja weetje

we zien het wel ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
=knip= was al gepost

[ Voor 120% gewijzigd door Apache4u op 05-06-2023 06:47 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
*knip* Svp. Geen linkdrops. Toelichten wat je met de link wilt aandragen, en waarom je denkt dat ze relevant zou zijn.

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 07:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:15
HollowGamer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 04:06:
Ik lees op AD.nl dat er 250 soldaten van UA zijn gedood bij het offensief. Tenminste dat zegt RU. Maar heeft iemand toevallig een bron of meer info hierover?
Zie ook vso in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"
Dit bericht is ook door de NOS- en Trouw-liveblogs overgenomen (en ongetwijfeld andere, zoals de Telegraaf hierboven), maar de bron is overal "het Russische ministerie van Defensie". Wat er echt gebeurd is horen we vast in snippers gedurende de komende dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Als ik op het volgende afga, dan denk ik dat niet. Die brigade was uitsluitend uitgerust met Zweeds materieel (Bradley+ ;)). Uit de Kyiv Post bron:
The Sweden-trained and -equipped force first reported by Times would, effectively, be a 10th brigade available for Ukraine’s upcoming offensive, and better-armed than practically any other formation in that attack.
10 brigades dus, had nog 8 in mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

als ik Perun mag geloven, in zijn laatste video is het stap 4 van de 4 media uitingen die RU doet (voor interne consumptie)

Stap 1 = als je een tandestoker levert dan worden we boos
Stap 2 = de tandenstoker zorgt ervoor dat zuid-afrika genuked word oid
Stap 3 = nah die tandenstoker is niet zo belangrijk
Stap 4 = die tandenstoker hebben we vernietigt
ps stap 5 = de tandenstoker is daadwerkelijk in UA en word ingezet.

volgens ad.nl liveblog
LIVE | Moskou zegt groot Oekraïens offensief te hebben verijdeld, honderden militairen gedood

Russische militairen hebben een groot Oekraïens offensief in de zuidelijke regio Donetsk weten te pareren, zo heeft het Russische ministerie van Defensie maandag verklaard. Daarbij zouden honderden Oekraïense militairen zijn gedood. Lees alles over de oorlog in Oekraïne in ons liveblog
Kortom .. de kans is groter dat het nu los gaat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Russische MOD berichten overtikken met een 'dit kon niet onafhankelijk worden bevestigd' disclaimer is wel de makkelijkste manier van journalistiek bedrijven. Maar zelfs na 10 jaar lang over alles liegen, van MH17 tot de biolabs is geen reden om de Kremlin berichten ongezien in de prullebak te gooien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

IJzerlijm schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:36:
[...]
Maar zelfs na 10 jaar lang over alles liegen, van MH17 tot de biolabs is geen reden om de Kremlin berichten ongezien in de prullebak te gooien.
Klopt, je wil minimaal weten waar ze nu weer over liegen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 02-06 19:49
Toch wil je asap bevestiging krijgen dat de Russische berichten niet kloppen.. Maar goed we moeten de UA wens respecteren om het even stil te houden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:51
Als het dezelfde bron is als de daily RU MOD update dan vind ik best dat we hier wat kritischer mogen zijn.

Er staat duidelijk in de TS dat deze bronnen niet welkom zijn. Dat ze dan door andere westerse sites worden overgenomen veranderd niks aan de bron.

Het is gewoon allemaal propaganda en we trappen er nog in ook.

Volgens deze bron zijn er ook al 3x zoveel HIMARS vernietigd dan er geleverd zijn en (zo uit mijn hoofd) al 400 vliegtuigen vernietigd.

We wachten het wel even af.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 11:00

Shabbaman

Got love?

Rubberen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:10:
Toch wil je asap bevestiging krijgen dat de Russische berichten niet kloppen.. Maar goed we moeten de UA wens respecteren om het even stil te houden.
Rond de bevrijding van Izium ging het dagenlang over de briljante pocket waarin UA door de Russen werd gelokt. Je kan dit soort berichten maar beter lezen als een grap dan gaan zoeken naar het stukje uit het bericht dat mogelijk juist is.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:55
IJzerlijm schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:36:
Russische MOD berichten overtikken met een 'dit kon niet onafhankelijk worden bevestigd' disclaimer is wel de makkelijkste manier van journalistiek bedrijven. Maar zelfs na 10 jaar lang over alles liegen, van MH17 tot de biolabs is geen reden om de Kremlin berichten ongezien in de prullebak te gooien.
Negatieve correlatie is ook een correlatie waar je informatie uit kan halen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:15
Rubberen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:10:
Dus eigenlijk zeg jij: het afkondigen van radiostilte is hét moment waarop de Russen wachten om los te gaan met dit soort berichten, "want het wordt toch niet ontkracht" :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Niet allemaal gelijk weer in de kramp schieten mensen. Het is prima dat NOS, The Guardian etc dit soort Russische berichten deelt, want dan weten we in ieder geval dat er iets aan de hand is daar.

Enige dat de mainstream news outlets zouden moeten doen is een standaard disclaimer aan het begin dat de betrouwbaarheid van deze bron zeer twijfelachtig is.

Meer interessante informatie over het gebied waar de Russische MoD zegt een aanval afgeslagen te hebben:
Alexander Khodakovsky, the head of the pro-Moscow Vostok Battalion in the Donbas, said there had been Ukrainian military gains in the Velykonovosilkivskyi area of western Donetsk.

“The enemy is trying to break through. Having grouped their forces into a fist, they were able to achieve tactical success,” Khodakovsky said on Telegram. “They took one position from us, but suffered tangible losses. Now the enemy are reinforcing their presence at the point of breakthrough, obviously trying to make further gains.”

Khodakovsky estimated the attacks did not represent the promised counter-offensive, but if Ukraine did achieve a breakthrough, many more troops could pour into the breach.
(The Guardian).

Als je dit in samenhang leest met het Russische MoD verhaal kun je wellicht afleiden dat:

- UA een iets grotere prik-aanval heeft gedaan dan afgelopen tijd
- Dat dit nog niet het echte offensief is
- Dat ze wel wat terrein gewonnen hebben, maar ook redelijk wat verliezen hebben geleden
- Dat het Russische MoD de verliezen schromelijk overdrijft

Laten we hier gewoon kijken naar de bronnen die we kunnen vinden en niet constant afgeven op de berichtgeving van de mainstream-media. Volgens mij zijn daar andere topics voor, dan kunnen we het hier zo inhoudelijk als mogelijk houden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX-PBDyakZf2C6NETGFDbbhXXEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E5fmdNYQmr0xgK40hsNhAhHz.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:44:
[...]
(The Guardian).

Als je dit in samenhang leest met het Russische MoD verhaal kun je wellicht afleiden dat:

- Dat ze wel wat terrein gewonnen hebben, maar ook redelijk wat verliezen hebben geleden

Laten we hier gewoon kijken naar de bronnen die we kunnen vinden en niet constant afgeven op de berichtgeving van de mainstream-media. Volgens mij zijn daar andere topics voor, dan kunnen we het hier zo inhoudelijk als mogelijk houden...
Het enige wat er tot nog toe aan beelden naar buiten gekomen uit deze richting lijkt het filmpje op twitter te zijn van 1 vernietigde Russische T80BV :)
Het wachten is idd op de rest.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

sjroorda schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Dus eigenlijk zeg jij: het afkondigen van radiostilte is hét moment waarop de Russen wachten om los te gaan met dit soort berichten, "want het wordt toch niet ontkracht" :+
En zelfs als het tegenovergestelde morgen wordt bekendgemaakt dan nog laat het veel mensen alleen maar in een 'je kan ook niks geloven' situatie achter. En dat is precies wat het doel is van de Russische berichten. Vanuit die situatie ben je snel geneigd te verlangen dat het ophoudt en we er ons niet mee moeten bemoeien want iedereen daar is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Het nieuws is momenteel lastig te verifiëren en overal duiken nu losse fragmenten aan informatie op.
Maar samengevat meld Reporting from Ukraine:
- 200km2 van Belgorod ingenomen door opstandelingen
- Zuidwesten van Bahkmut is heroverd
- In de Zaporizhzhia regio zijn gevechten gaande en een aantal dorpen ingenomen.

CNN weet te melden:
- 400m terreinwinst in de richting van Svatove, Luhansk (op de voorpagina hebben ze het over Svatove in Donetsk, maar ik denk dat de reporter daar een maandagochtend momentje had).

Veel gaande dus, nu maar zoeken naar betrouwbare bronnen met meer informatie, hoewel dat lastig kan zijn vanwege de afgeroepen SecOps.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58

Tens

let me drink about it

die cijfers zijn toch ongeveer gelijk aan de claims van gister eergister en alle dagen daarvoor?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06:37

3raser

⚜️ Premium member

Requiem19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:44:
Niet allemaal gelijk weer in de kramp schieten mensen. Het is prima dat NOS, The Guardian etc dit soort Russische berichten deelt, want dan weten we in ieder geval dat er iets aan de hand is daar.

Enige dat de mainstream news outlets zouden moeten doen is een standaard disclaimer aan het begin dat de betrouwbaarheid van deze bron zeer twijfelachtig is.

Meer interessante informatie over het gebied waar de Russische MoD zegt een aanval afgeslagen te hebben:

[...]

(The Guardian).

Ik ben vooral bang dat Oekraïne zelf nooit zal toegeven dat ze een groot offensief hebben verloren omdat ze daarmee zowel moraal als goodwill van de VS en EU kwijt kunnen raken. En met die gedachten in mijn achterhoofd gaan Russische berichten van een overwinning toch wel zuur aanvoelen.

We roepen hier wel altijd dat berichten uit Moskou niet te vertrouwen zijn (en dat lijkt me logisch, want dat zijn ze niet) maar (het gebrek aan) berichten uit Oekraïne is net zo onbetrouwbaar zolang er geen onafhankelijke bevestiging is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

3raser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:16:
[...]

We roepen hier wel altijd dat berichten uit Moskou niet te vertrouwen zijn (en dat lijkt me logisch, want dat zijn ze niet) maar (het gebrek aan) berichten uit Oekraïne is net zo onbetrouwbaar zolang er geen onafhankelijke bevestiging is.
Hoe zou die onafhankelijke bevestiging er uit moeten zien? Voordat je bereid bent te accepteren dat Rusland veel meer liegt dan Oekraine?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:11:
[...]

die cijfers zijn toch ongeveer gelijk aan de claims van gister eergister en alle dagen daarvoor?
Yup, waarbij de russen zoveel mogelijk foto's als bewijs geven met een totaal van de afgelopen dagen van 1 bevestigt gesloopte tank. Aangezien het echter om een russische tank gaat, is er geen mogelijkheid om te bewijzen van welke kant hij eigenlijk was.

Oftewel inderdaad het standaard verhaaltje zonder enig bewijs. Je kunt dus beter het nieuws van UA bekijken welke aangeeft dat ze progressie hebben geboekt, maar daarbij wel wat verliezen hebben gehad.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Die cijfers zijn toch ongeveer gelijk aan de claims van gister eergister en alle dagen daarvoor?
"de cijfers" ach als Russen een nummer publiceren dan ga ik eerst eens reduceren tot een getal rond de 0 waarbij -1 (het is nog niet geleverd) ook nog mogelijk is
zie mijn "Perun 4 stappen plan paar posts hierboven oid"

nu die media stilte gevraagd door UA
* vso denkt dat de mensen die deze oorlog volgen redelijk van mainstream/russische media af kunnen leiden wat er gebeurt.

Dus donetsk is oid is iets gaande dat was mijn conclusie van de post die RU deelt.

offtopic:
kan wel op het puntje van mijn stoel gaan zitten en twitter 20x per seconde refreshen .. of werk doen.. dan het laatste maar eens voor de verandering.. even wat rust totdat de "media bom" barst is ook niet erg denk ik zo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

IJzerlijm schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Hoe zou die onafhankelijke bevestiging er uit moeten zien? Voordat je bereid bent te accepteren dat Rusland veel meer liegt dan Oekraine?
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat Oekraïne meer (of zelfs net zoveel) zou liegen als Rusland. De Russen liegen alles bij elkaar. Maar ik zou het kunnen begrijpen als Oekraïne zwijgt, en dat betekend in dit geval ook niet veel goeds. Oekraïne heeft er in veel gevallen natuurlijk ook geen baat bij als de waarheid boven tafel komt. Zeker niet als dat ten goede zou komen van de Russen. Dus als het bericht van de Russen maar voor 10% waar zou zijn dan is het nog steeds in het nadeel van Oekraïne.

[edit] En onafhankelijk bevestiging ziet er naar mijn idee uit als een NOS-journalist die ter plekke verslag doet.

[ Voor 7% gewijzigd door 3raser op 05-06-2023 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sjroorda schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Jawel hoor daar hebben we meme topic + de twitter "bonkers" oftewel NAFO(Fella's) strijdkrachten voor

expert Troll hunters

3raser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:20:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat Oekraïne <snip>
over ...gesproken, we weten dat Rusland liegt om deze zin op deze wijze te schrijven impliceer je iets wat je niet kunt bewijzen naar mijn idee en dus een onjuiste claim maakt.

en je opmerking over nos --> pff net zo erg

kom op verzin iets beters dit is niet eens amusant.

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 05-06-2023 09:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat Oekraïne meer (of zelfs net zoveel) zou liegen als Rusland. De Russen liegen alles bij elkaar. Maar ik zou het kunnen begrijpen als Oekraïne zwijgt, en dat betekend in dit geval ook niet veel goeds.
Dat Oekraïne zwijgt zegt alleen dat ze met een operatie gaan/willen beginnen of zijn begonnen. Die radiostilte vragen ze wel vaker en zegt helemaal niets over of het goed/fout gaat. Dat komt pas weken later boven tafel.
Oekraïne heeft er in veel gevallen natuurlijk ook geen baat bij als de waarheid boven tafel komt. Zeker niet als dat ten goede zou komen van de Russen. Dus als het bericht van de Russen maar voor 10% waar zou zijn dan is het nog steeds in het nadeel van Oekraïne.

[edit] En onafhankelijk bevestiging ziet er naar mijn idee uit als een NOS-journalist die ter plekke verslag doet.
Oekraïne geeft ook verliezen vaak toe al zullen ze niet het volledige verhaal vertellen. In dit geval komt er vanuit bronnen van Oekraïne dat ze taktische overwinningen hebben behaald tegen wat verliezen. Hoeveel die verliezen zijn zullen ze niet zeggen, maar daar zullen ze sowieso niets over zeggen. Als ze 1 man hebben verloren zul je dat niet horen, net als dat je niets zult horen als het er wel 250 zouden zijn.
Hoe dan ook kun je beter uitgaan van wat Oekraïne verteld al zal dat ook niet 100% kloppen. Ga er gewoon van uit dat rusland 90% leugens verspreid, en Oekraïne 90% de waarheid verteld en je beeld van hoe het verloopt zal aardig kloppen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Ik ben vooral bang dat Oekraïne zelf nooit zal toegeven dat ze een groot offensief hebben verloren omdat ze daarmee zowel moraal als goodwill van de VS en EU kwijt kunnen raken. En met die gedachten in mijn achterhoofd gaan Russische berichten van een overwinning toch wel zuur aanvoelen.

Ik denk dat we even met z'n allen van de rollercoaster afmoeten waarbij de mood swings van euforie naar wanhoop gaan.

Natuurlijk zal UA altijd een tegenslag downplayen en natuurlijk zal Rusland altijd desinformatie de wereld in blijven sturen. Maar uiteindelijk komt de waarheid toch wel redelijk boven water, door bijvoorbeeld de Osint waarnemingen, of simpelweg een bevestiging dat Oekraïne op een gegeven moment foto's naar buiten laat komen die we kunnen geo-confirmen.

Het is nu vooral zaak niet in de kramp te schieten van elk negatief / positief bericht. Dit is niet een voetbalwedstrijd die je live ziet en waarbij je de gemiste kansen, goals, eigen goals, rode kaarten etc etc van moment tot moment kunt waarnemen.

Je zit in het stadion en het is volledig mistig, pas na afloop van de wedstrijd als je het stadion verlaat weet je de uitslag.

Kortom, laat je echt even niet gek maken en heb geduld tot er meer feitelijks bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:46
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat Oekraïne meer (of zelfs net zoveel) zou liegen als Rusland. De Russen liegen alles bij elkaar. Maar ik zou het kunnen begrijpen als Oekraïne zwijgt, en dat betekend in dit geval ook niet veel goeds. Oekraïne heeft er in veel gevallen natuurlijk ook geen baat bij als de waarheid boven tafel komt. Zeker niet als dat ten goede zou komen van de Russen. Dus als het bericht van de Russen maar voor 10% waar zou zijn dan is het nog steeds in het nadeel van Oekraïne.

Stel dat het waar is en dat de Russen een slag heeft gewonnen, wat overigens geheel begrijpelijk is want Russen zijn geen incompetente idioten, dan is de oorlog nog steeds niet beslist.
Het is lastig te accepteren dat UA verliezen heeft geleden na alle euforische berichtgeving over de succes van UA, maar het is een blijft een oorlog met twee sterke partijen.

Accepteer het gewoon dat UA ook verliest, want het positieve aan dergelijke verliezen is een stap naar nieuwe tactieken.
..liever had ik gezien dat de Russen met de voet over de grens werden getrapt, maar dat is niet de realiteit.

Rusland heeft een slag gewonnen, maar niet de oorlog!
(mits waarheid dan)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 21:23

Een groot offensief verlies je niet in een dag, zo werken oorlogen tegenwoordig niet. Oekraïne gebruikt ook niet dezelfde tactieken als Rusland, waarbij ze in een massale groep een enkel punt proberen te overweldigen zoals wij bijv. in de slagen om Kyiv en Bakhmut zagen.

Zoals we in Kherson en Kharkiv zagen bouwt Oekraine geleidelijk de druk op, lanceert individuele aanvallen vele kanten op om te kijken waar de Russen zwak zijn en hoe ze reageren en pakken ineens door als de kans zich voordoet. Dat de eerste prikjes niet doorbreken, als dat al waar is, betekent op zichzelf niet zoveel. Sterker nog, het zou vreemd zijn als de Russische verdediging bij het eerste zetje om zou vallen.

We weten ook dat de Russen er een handje van hebben om successen te claimen voordat een nieuw wapen of gebeurtenis plaats vindt. Dit is belangrijk voor de Russische moraal, omdat de angst er flink in zit. Zie hoe er bijv. al Patriots zouden zijn opgeblazen voordat ze in het land waren en hoe de Russen ook consequent trots presenteren allerlei materiaal te hebben vernietigd wat nep bleek te zijn, zoals opblaas Patriots.

Kortom, voorlopig is er niks te maken van deze berichten. De Russen hebben een enorm slechte track record als het gaat om successen claimen en dat de Oekrainers niks zeggen in deze fase betekent ook niks. Je kan hooguit zeggen dat Rusland al een succesje boekt simpelweg omdat hun persbericht deze keer alle internationale media haalt, zonder al te sterke kritische noten.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 05-06-2023 10:00 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik snap sowieso de drang niet van (sommige) mensen om continu per direct alles te willen weten, en daarbij allerlei twitter/telegram feeds (en dit topic) continu lopen te F5'en. Als er meer bekend is, dan is er meer bekend. De vaagste geruchten worden vaak compleet opgeblazen en er worden allerlei theorieën aan opgehangen.
We horen het uiteindelijk vanzelf wel, eventueel met een paar dagen vertraging.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

murphydrz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Rusland heeft een slag gewonnen, maar niet de oorlog!
(mits waarheid dan)
Dat.

Bedenk dat in WO II gegrapt werd dat je het echte verloop kon zien door bij te houden welke richting alle 'glorieuze overwinningen' uit bewogen. Op moment dat de glorieuze overwinningen wel erg dichtbij begonnen te komen wist je hoe laat het was.

Het is aannemelijk *dat* er gevochten is, maar zelfs dat staat nog niet vast. Enige wat we weten is dat de Russische leiding het nodig achtte om dit bericht de wereld in te sturen, en dat te doen zonder enige verifieerbare bewijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:46
-tom-562 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:34:
Ik snap sowieso de drang niet van (sommige) mensen om continu per direct alles te willen weten, en daarbij allerlei twitter/telegram feeds (en dit topic) continu lopen te F5'en. ..............
offtopic:
Dat is mens-eigen en waar onze evolutie op is gebaseerd.. Info, info en meer info!!!
Des te meer kennis, hoe beter wij ons ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:35

watercoolertje

Untertitel

[...]

Maar ik zou het kunnen begrijpen als Oekraïne zwijgt, en dat betekend in dit geval ook niet veel goeds. Oekraïne heeft er in veel gevallen natuurlijk ook geen baat bij als de waarheid boven tafel komt.
Stilte is bij de eerdere tegenoffensieven ook vooraf gevraagd, en nu dus ook weer.

Het kan goed gaan of het kan slecht gaan maar dat kunnen we juist niet zien aan de radiostilte. Die is er in beide gevallen (net als de laatste 2 keren).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Bedenk dat in WO II gegrapt werd dat je het echte verloop kon zien door bij te houden welke richting alle 'glorieuze overwinningen' uit bewogen. Op moment dat de glorieuze overwinningen wel erg dichtbij begonnen te komen wist je hoe laat het was.
Zo kijk ik ook een beetje naar het verloop van de oorlog. Of er wat gebeurt is zien we later wel aan de bijgewerkte kaarten van de frontlinies. Al het andere is ruis.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat een volkomen zinloze discussie over die russische claim. Dag in dag uit roepen de russen overduidelijke onzin waar we geen aandacht aan besteden en/of waar vervolgens uit blijkt dat het tegendeel waar is.

Ook het feit dat Oekraïne niet altijd betrouwbare informatie aanlevert is volstrekt irrelevant. Het maakt de russische claims niet ineens de moeite waard. Leugens blijven gewoon leugens.

Gewoon tussen de lijntjes blijven lezen bij de russen en voor de rest wachten op verifieerbare informatie. In dit specifieke geval hebben we, zoals @YakuzA aangeeft, alleen nog maar een vernietigde russische tank gezien. En maak je vooral geen zorgen over dat Oekraïense verliezen mogelijk niet op zouden vallen: we hebben keer op keer gezien dat de russen alles aangrijpen om Oekraïense verliezen te laten zien. Waaronder het herhaaldelijk plaatsen van dezelfde kapotte tank op verschillende locaties.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk maar zo, als de russen inderdaad een zooi bradley’s , maxxpro’s en zoveel UA soldaten zouden hebben omgelegd dan zou ze er alles aan gelegen zijn daar beelden van naar buiten te brengen buiten wat vage drone “beelden”. Dat is de beste propaganda die ze zouden kunnen uitdragen. Uitgefikte moderne westerse wapens. Maar goed, die zijn er niet. Daar trek ik mijn conclusie wel uit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 20:30
[quote]teacup schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:57:
[...]
Ik volg dit topic niet dageljiks, dus nee: voor mij is het antwoord niet bekend. Wat bedoel je nu precies? De strijd om Bakhmut? Of een andere grote slag die ik gemist heb?
For the record. Het bataljon als geheel heeft geen andere gevechtservaring in aanvallende operaties dan de training die ze heeft gehad. Haar cherry picked bemensing heeft een wisselende gevechtservaring. Een goed deel, want cherry picked, zal een ruime gevechtservaring hebben. In die ervaring ligt alleen het accent op verdedigen. Hiernaast is in de training aan de samenwerking tussen de bataljons onderling flink onderhanden genomen.

Heldere uitleg, dank je! Ik denk dat ik vooral in de war was geraakt doordat er werd gesproken over "De brigade bestaat vooral uit jonge mensen en heeft een jonge leiding". Jong betekent niet onervaren, maar kan wel zo geinterpreteerd worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:28
[...]

Oekraïne heeft gezegd dat mensen komende dagen stil moeten zijn en heeft "reclame" filmpjes gepubliceerd waarop allemaal soldaten het ssst gebaar maken.
Ik vermoed dat dat de reden is dat Oekraïne geen uitspraken doet.
Wat uit Rusland komt kun je per definitie negeren tenzij het een ontkenning is.
Een offensief begint meestal met spelden prikjes op zoek naar zwakke plekken, dat deze aanvallen afgeslagen worden valt geheel binnen de verwachtingen. Bij de Oorlog tussen Armenië & Azerbaijan van 20202 kun je nog jubilerende social media posts vinden van de Armeense zijde van de eerste dagen van de eerste dagen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Het is op reddit wel echt bijzonder stil in de Oekraine subreddits. Alleen een paar posts over mensen die gestorven zijn, en een paar oude videos. Volgens mij is het offensief nu echt in volle kracht gaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
klaw schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Ik vermoed dat dat de reden is dat Oekraïne geen uitspraken doet.
Die doen ze toch eigenlijk nooit?

En dat die filmpjes dat we stil moeten zijn over wat er gebeurd nu gepubliceerd worden maakt één ding duidelijk: Momenteel gebeurd er niks spannends. Want als er wel wat gebeurde, ging je dat niet op zo'n manier aankondigen. (Tenzij ze natuurlijk willen dat de Russen dat denken, maar ik ga er gewoon vanuit dat er niks gaat gebeuren komende week iig).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:57:
[...]

En dat die filmpjes dat we stil moeten zijn over wat er gebeurd nu gepubliceerd worden maakt één ding duidelijk: Momenteel gebeurd er niks spannends. Want als er wel wat gebeurde, ging je dat niet op zo'n manier aankondigen. (Tenzij ze natuurlijk willen dat de Russen dat denken, maar ik ga er gewoon vanuit dat er niks gaat gebeuren komende week iig).
Het filmpje is eerder duiding voor OPSEC. Dat men stil moet zijn zodat er niets gelekt wordt wat gevaar kan opleveren voor de Oekrainse strijdkrachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Zie de fronttopics. Er gebeurt wel degelijk iets. Wat dat "iets" precies is, zal in de komende dagen duidelijk moeten worden. Maar UA is duidelijk bezig met het proben van de russische verdediging, wat een trendbreuk is met de afgelopen maanden.

Wat UA zelf ook al zei: er is geen duidelijk afgebakende start van het counteroffensief. Maar er is iets in gang gezet, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Dit zal tweeledig werken: Rusland is al heel lang zich schrap ana het zetten voor een offensief en ze weten heel goed dat er een immense lading Westers wapens beschikbaar zijn gekomen voor de UA. Nu gaat men om opsec vragen, ik denk dat het vergelijkbaar is met dat je je verschanst hebt in een gebouw en opeens de stroom uitvalt en alle lichten uit gaan: wat er gaat gebeuren weet je dan wel, er is een inval. Maar hoe en waar weet je niet. Het gaat dus druk zetten op je organisatie en discipline (en per soldaat hoe je je emoties onder controle kunt houden).

Straks krijg je dan vanuit Russische kant meldingen dat linies bv zijn ingenomen, dat er 'tactische herpositioneringen' plaats vinden en meer van dat, dat gaat alleen maar meer druk zetten op Rusland zelf, want er is niets te verifieren vanuit Oekraine als de opsec stand blijft houden. Als Russisch militair aan een front ga je dan alleen maar flarden informatie krijgen die mogelijk niet zo heel rooskleurig gaat zijn. Dit gaat vreten aan je, for sure.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sir_Lion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
[...]

Het filmpje is eerder duiding voor OPSEC. Dat men stil moet zijn zodat er niets gelekt wordt wat gevaar kan opleveren voor de Oekrainse strijdkrachten.
Dat zal zeker één van de redenen voor het filmpje zijn, maar het andere is gewoon moraal ondersteunen: "Het offensief gaat nu echt beginnnen!". En dat is niet hetgeen je (ook) naar je tegenstander normaal stuurt als het offensief nu echt gaat beginnen.

Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, maar de beste tijd om offensief te beginnen is wanneer niemand denkt dat het offensief begint. En natuurlijk, het moet wel kunnen, want niemand verwacht in offensief in de herfst blubber, en om dan er eentje te beginnen is geen goed idee. Maar een offensief te beginnen wanneer zelfs op een random Nederlands tech forum mensen denken dat het offensief zou beginnen, is wel het tegenovergestelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Avalaxy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:50:
Het is op reddit wel echt bijzonder stil in de Oekraine subreddits. Alleen een paar posts over mensen die gestorven zijn, en een paar oude videos. Volgens mij is het offensief nu echt in volle kracht gaande.
Dat zou ik nog niet zo hard interperteren .. eerder dit
Sir_Lion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
[...]
* vso vermoed echter wel dat:
"Een paar ongewenste vreemdelingen op oekrainiens grondgebied" *kuch* russen niet de beste tijd van hun leven hebben wel zeer realistisch is... ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Dit zal tweeledig werken: Rusland is al heel lang zich schrap ana het zetten voor een offensief en ze weten heel goed dat er een immense lading Westers wapens beschikbaar zijn gekomen voor de UA. Nu gaat men om opsec vragen, ik denk dat het vergelijkbaar is met dat je je verschanst hebt in een gebouw en opeens de stroom uitvalt en alle lichten uit gaan: wat er gaat gebeuren weet je dan wel, er is een inval. Maar hoe en waar weet je niet. Het gaat dus druk zetten op je organisatie en discipline (en per soldaat hoe je je emoties onder controle kunt houden).

Straks krijg je dan vanuit Russische kant meldingen dat linies bv zijn ingenomen, dat er 'tactische herpositioneringen' plaats vinden en meer van dat, dat gaat alleen maar meer druk zetten op Rusland zelf, want er is niets te verifieren vanuit Oekraine als de opsec stand blijft houden. Als Russisch militair aan een front ga je dan alleen maar flarden informatie krijgen die mogelijk niet zo heel rooskleurig gaat zijn. Dit gaat vreten aan je, for sure.
Maar dat is mijn persoonlijke verwachting ook eerder (waarbij natuurlijk, als ik het kan verwachten kan een Rus die veel meer verstand ervan heeft het ook verwachten, wat het weer onwaarschijnlijker maakt, maar goed): Op deze manieren verhogen de Russen de waakzaamheid van hun eenheden, en er gebeurd niks. Je kan niet de waakzaamheid permanent verhogen, dus op een moment zakt die weer in, want het was weer een vals alarm, en dan wil je aanvallen.

Zegt de armchair general, snap ik ook hoor. Maar het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dan dat ze op deze manier hun daadwerkelijke tegenoffensief aan zouden kondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sissors schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:04:
[...]
Dat zal zeker één van de redenen voor het filmpje zijn, maar het andere is gewoon moraal ondersteunen: "Het offensief gaat nu echt beginnnen!". En dat is niet hetgeen je (ook) naar je tegenstander normaal stuurt als het offensief nu echt gaat beginnen.
Dat zou wel zeer bruut wezen, LOL iedereen doodstil .. o ..was toch verlate 1 april grap :(

en dan alsnog vol gas geven paar uur later

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 21:58

Garyu

WW

[...]

Op dit moment zie ik het wat anders. Rusland probeert vermoedelijk doelbewust hier OPSEC informatie uit te lokken door mensen die de onwaarheden in de russische publicaties willen ontkrachten. Voor Russische propaganda doelen maakt het niet eens zoveel uit:

Optie 1: Boodschap wordt ontkracht dmv feiten die eigenlijk niet gedeeld hadden moeten worden -> win mbt opsec, meer informatie over de Oekraiense ontwikkelingen binnen gehaald.

Optie 2: Boodschap wordt niet ontkracht -> win mbt moraal in Rusland en demoraliserend voor het Westen omdat men de boodschap voor waar aanneemt en in serieuzere media propageert.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Snippit van de telegraaf live blog (komkommer tijd nieuws IMHO)
"Het doel van de vijand was om onze verdediging te doorbreken in wat hij als meest kwetsbare deel van het front ziet", aldus het ministerie van Defensie. "Daarin is de vijand niet geslaagd." Moskou heeft naar eigen zeggen 250 troepen gedood en 16 tanks en 21 gepantserde voertuigen vernield.
https://www.telegraaf.nl/...ief-in-donetsk-afgeslagen

Afgezien dat ik hier net zoveel waarde aan geef als een gebruikt wc papiertje, vind ik het wel opvallend dat ze niet over 1.000+ (RU BTG grote oid) praten .. immers een groot offensief afslaan wat 2 soldaten te paard bevat is zelfs voor Russiche interne consumptie toch wel van iets van .. "was dat alles ? waar men over gehyped heeft ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Het enige wat er tot nog toe aan beelden naar buiten gekomen uit deze richting lijkt het filmpje op twitter te zijn van 1 vernietigde Russische T80BV :)
Het wachten is idd op de rest.
Nu ook een filmpje van onbemande ogenschijnlijk verlaten Maxxpro’s opgedoken:

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2023 11:45 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Nu ook een filmpje van onbemande Maxxpro’s opgedoken:
[Embed]
Abandoned is natuurlijk niet onbemand. Het betekent dat die voertuigen verlaten zijn. Onbemand klinkt alsof het een soort drones zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:51
YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Nu ook een filmpje van onbemande ogenschijnlijk verlaten Maxxpro’s opgedoken:
[Embed]
Dat ziet er in ieder geval wel wat minder positief uit. Maar is natuurlijk ook wel te verwachten dat je met offensief ook tegenslagen gaat krijgen.

Playstation 5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stylze schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Dat ziet er in ieder geval wel wat minder positief uit. Maar is natuurlijk ook wel te verwachten dat je met offensief ook tegenslagen gaat krijgen.
Het zijn battlefield taxi's. Voor hetzelfde geld hebben ze gewoon de manschappen afgezet en staan ze nu op veilige afstand op nieuwe orders te wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Speak The Truth geeft duiding over guerrilla oorlogsvoering diep in Rusland.

De invallen in Belgorod kan gebruikt worden om de aandacht van de Russen te trekken en af te leiden om de partizanen en wapens gemakkelijker in Rusland te injecteren voor nog meer aanslagen, droneaanvallen, IED's die treinen opblazen,...

Hoe anders kunnen ze de Russische bommenwerpers (die kruisraketten boven de Kaspische Zee lanceren) te pakken krijgen? Met drone-aanvallen diep achter vijandelijke linies is het mogelijk om alle Russische militaire doelen aan te vallen. Zo wordt het probleem van de Westerse wapens mogen niet in Rusland gebruikt worden opgelost.

Een miljoen man leger is gemakkelijker te verslaan dan 1000 partizanen. Het is bedoeld om de Russische regime in Rusland te laten verliezen zoals hoe de Amerikanen in Vietnam of Afghanistan verliezen of de Sovjets in Afghanistan.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 05-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 02-06 19:49
Dat ziet er niet goed uit, maar zonder context te weten blijft het ook daarbij. Het 'ziet' er niet goed uit.

Nu toegegeven, ik voel het ook wel.. de drang om te willen of er succes geboekt worden. Niet abnormaal als je begaan met iemand of in dit geval een volledig land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:01
downtime schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Het zijn battlefield taxi's. Voor hetzelfde geld hebben ze gewoon de manschappen afgezet en staan ze nu op veilige afstand op nieuwe orders te wachten.
Dit inderdaad. Rusland zal, zeker nu, elke foto en video gebruiken die beschikbaar is, of komt, gebruiken om twijfel te zaaien. Ik zie dat hier ook terug in het topic dat mensen daar gemakkelijk in meegaan helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Stylze schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Het resultaat hangt er vanaf wie het filmt. :)
Verderop in de twitterz thread word vast gesteld dat het gefilmd is door UA soldaten:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
De NOS heeft haar berichtgeving over de "afgeslagen aanval met massale UA verliezen" (cf. berichten van Russische MoD) voorzien van een zinnige duiding. Ik meen me te herinneren dat dit er eerder nog niet bijstond en dus later pas bij is gezet, maar desondanks: positieve ontwikkeling in de vrij naïeve manier waarop journalisten denken dat "onbevestigde bronnen" disclaimers alles fixen.
Zowel de Russische als de Oekraïense claims zijn niet onafhankelijk te verifiëren. Oekraïne bereidt zich al maanden voor op een groot tegenoffensief, maar zei gisteren nog dat "plannen houden van stilte", met de boodschap dat het begin van het offensief niet aangekondigd zal worden om Rusland niet wijzer te maken dan nodig. Tegelijkertijd heeft Moskou reden om alle speculatie over het begin van het offensief te overstemmen met berichten over zware Oekraïense verliezen.
Met zelfs een heel klein beetje uitleg wat de ratio achter de Russische vloed van onzin is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
dylan111111 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Dit inderdaad. Rusland zal, zeker nu, elke foto en video gebruiken die beschikbaar is, of komt, gebruiken om twijfel te zaaien. Ik zie dat hier ook terug in het topic dat mensen daar gemakkelijk in meegaan helaas.
De Russen spinnen alles in hun voordeel. Keeping up appearances is heel erg belangrijk. Daar hebben ze een heel trollenleger voor en als er vanuit Rusland positief nieuws wordt gebracht dan zal dat eerst context en duiding moeten krijgen.

UA heeft mediastilte afgekondigd waar de Russen nu heel dankbaar gebruik van maken door de information space te overvoeren met gespinde informatie. Voor iemand hier lukraak een tweet neerzet is het dus zaak om goed te zoeken naar ondersteunende betrouwbare bronnen. Dat zal denk ik heel lastig worden dus ik zal niet al te veel bijdragen de komende dagen :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The dead district & @heroiam_slava op twitter rapporteren beide rond bakhmut laten we zeggen bevrijdingen

* vso wenst ergens toch wel dat het stil blijft ..

Ondanks het leuk is nieuws te lezen, vind ik het ook wel erg rustgevend niks te lezen .. (geen nieuws = goed nieuws)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:28
[...]

Afgelopen weken riep allemaal Oekraïense officials verschillende dingen offensief begonnen begint nu begint volgende week etc. Om verwarring te zaaien aan Russische kant.
Nu geven ze aan "ssst" stil.
Dit deden ze ook voordat het Kharkiv offensief begon, afkondigen van "operational silence".

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
klaw schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Afgelopen weken riep allemaal Oekraïense officials verschillende dingen offensief begonnen begint nu begint volgende week etc. Om verwarring te zaaien aan Russische kant.
Nu geven ze aan "ssst" stil.
Dit deden ze ook voordat het Kharkiv offensief begon, afkondigen van "operational silence".
Het Kharkiv offensief heeft nooit bestaan. Misschien ben je in de war met het Cherson-offensief (dat offensief waarbij een paar Oekrainse eenheden zo verdwaald waren dat ze per ongeluk de halve Kharkiv oblast hebben bevrijd >:))?
Dat was nog steeds een geniale truc, hopelijk weten ze iets equivalent geniaals uit hun hoge hoed te toveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 15:37
Het piept en kraakt. Nu berichten over dat er een dorp (Barkhivka, noordelijk gelegen van Bakhmut)
gedeeltelijk is ingenomen door UA. Bron: Wagner-baas Prigozhin himself en verschillende twitteraars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exrTcWNsd0qZQzqP7Du_Jqjv6BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfsE9PT66OBhSxU775sw6Wi0.jpg?f=fotoalbum_large

In een verklaring beweert Prigozhin dat ondanks de 'hergroepering naar voordelige posities' een deel van de schikking verloren gaat. En gaat hij wederom helemaal los tegen Shoigu...
"Shoigu, Gerasimov, I urge you to come to the front, raise an army with pistols so that they go forward. Come on, you can! And if you can't, die like a hero."

[ Voor 28% gewijzigd door Riptide op 05-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 16:01
Riptide schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:56:
Het piept en kraakt. Nu berichten over dat er een dorp (Barkhivka, noordelijk gelegen van Bakhmut)
is ingenomen / bevrijd door UA. Bron: Wagner-baas Prigozhin himself en verschillende twitteraars.

[Afbeelding]

In een verklaring beweert Prigozhin dat ondanks de 'hergroepering naar voordelige posities' een deel van de schikking verloren gaat. En gaat hij wederom helemaal los tegen Shoigu...

[...]
Dit was wel gelijk een goede test om te zien hoe 'live' Liveuamap nu eigenlijk is. Volgens die website is het nog in Russische handen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Redax schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Dit was wel gelijk een goede test om te zien hoe 'live' Liveuamap nu eigenlijk is. Volgens die website is het nog in Russische handen.
Met dit soort dingen moet je ook rekening houden dat een bron, geen bron is. Daarnaast heb je visuele bevestigingen nodig voordat er geschoven kan worden met de kaartjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Ik neem aan dat die mensen het Sssst... van Oekraïne serieus nemen en dus eventjes hun werk neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Het is in zoverre live dat er wel een betrouwbare bron moet zijn voordat er iets wordt aangepast. In het geval van Neskuchne zijn er van beide kanten berichten te vinden dat het zowel ingenomen is door UA als dat er een aanval is afgeslagen en het nog contested is. Oftewel tijdens een offensief kun je er van uit gaan dat die 'live'-mappen altijd minstens een dag en meestal dagen achterlopen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Het punt van een accurate map is dat de Russen dan ook goed overzicht krijgen. Bedenk dat die niet echt samenwerken en dat overzicht aan hun kant beperkt is door slechte communicatie.

Dus als iedereen zich aan de ssstttt video aanpast, dan zien we tijdelijk weinig verandering tot UA vind dat het een geschikt moment is om iets naar buiten te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 16:01
asing schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Het punt van een accurate map is dat de Russen dan ook goed overzicht krijgen. Bedenk dat die niet echt samenwerken en dat overzicht aan hun kant beperkt is door slechte communicatie.

Dus als iedereen zich aan de ssstttt video aanpast, dan zien we tijdelijk weinig verandering tot UA vind dat het een geschikt moment is om iets naar buiten te brengen.
Ik begrijp je punt.We gaan er dan vanuit dat deze website door Oekraine wordt beheert. Dat wist ik namelijk niet.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Redax schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Ik begrijp je punt.We gaan er dan vanuit dat deze website door Oekraine wordt beheert. Dat wist ik namelijk niet.
De kaarten zijn een eigen initiatief van iemand. Degene die de kaarten bijwerkt doet dat aan de hand van betrouwbare publieke informatie. Er geldt nu een mediastilte en we zagen in eerdere gevallen dat UA dan de enige is die nieuws naar buiten brengt op het punt dat zij dat een geschikt moment vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Dat denk ik niet. Als iedereen zich aan opsec houdt dan zullen er nog altijd russische bronnen en beelden zijn. Op basis daarvan zullen de kaarten alsnog opschuiven.

Er zijn behoorlijk wat russische bronnen die ook berichten over verliezen van hun kant, en er ook beelden bij plaatsen. Ik ben er dus niet bang voor dat we zonder info komen te zitten.

Je moet alleen even door het "we hebben 68 HIMARs, 245 Leopard 2s en 622 F16's vernietigd" heen worstelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:12
3raser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Ik neem aan dat die mensen het Sssst... van Oekraïne serieus nemen en dus eventjes hun werk neerleggen.
Maar we moeten er ook niet in doorslaan. Als er beelden op twitter verschijnen zijn er twee mogelijkheden:

1. De beelden zijn verspreid door UA zelf. In dit geval is het duidelijk dat ze wel verspreid mogen worden.
2. De beelden zijn verspreid door RU: Dan weten ze dus al hoe/wat/waar.

Het enige wat UA graag zou willen zien is dat er geen beelden verspreid worden van troepenverplaatsingen.
Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid