Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste
Acties:
  • 602.933 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Providentia schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:22:
Het enige wat UA graag zou willen zien is dat er geen beelden verspreid worden van troepenverplaatsingen.
no offence intended, maar dat is een gok van je !

Wat maakt het uit dat we 24 of 48 uur later de info krijgen (al ram ik elke 5 min op refresh ondertussen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 02:12
vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:25:
[...]

no offence intended, maar dat is een gok van je !

Wat maakt het uit dat we 24 of 48 uur later de info krijgen (al ram ik elke 5 min op refresh ondertussen)
Dat maakt niet veel uit. Maar ik zag genoeg tweets voorbij komen van videos die geolocated werden. Sommige beelden gemaakt door Russen (bijvoorbeeld de beelden van die Orlan-10 met een exploderende MRAP). Die beelden zijn dus door Rusland gedeeld, en ik mag aannemen dat de russen dus wel weten waar die beelden genomen zijn, en waar de gevechten plaatsvinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Providentia schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Dat maakt niet veel uit. Maar ik zag genoeg tweets voorbij komen van videos die geolocated werden. Sommige beelden gemaakt door Russen (bijvoorbeeld de beelden van die Orlan-10 met een exploderende MRAP). Die beelden zijn dus door Rusland gedeeld, en ik mag aannemen dat de russen dus wel weten waar die beelden genomen zijn, en waar de gevechten plaatsvinden.
Zolang oekraine nog roept dat er russen op hun grondgebied is .. of dat nu inclusief of exclusief belgorod, het krim of 1 of ander gebied wat ze als Oekraine beschouwen vind ik het goed dat ze ervandaan gejaagd worden

Enige wat ik op een kaart wil zien is dat het minder "rood" is .. vergeleken met de vorige dag

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:42
Providentia schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Maar we moeten er ook niet in doorslaan. Als er beelden op twitter verschijnen zijn er twee mogelijkheden:

1. De beelden zijn verspreid door UA zelf. In dit geval is het duidelijk dat ze wel verspreid mogen worden.
Want het is ondenkbaar dat een simpele pax ergens in een greppel een video maakt en upload zonder daarbij even op het net te komen om toestemming bij intel te vragen ? Een groot deel van de tiktoks en twitters staat al online voordat hogere leiding überhaupt weet dat er iets gebeurd, laat staan dat het is gefilmd en al gedeeld.

Hoe denk je dat dat werkt. Dat al die video's die je dagelijks ziet door een intern bureau gescreend zijn voor ze op twitter komen ?

Dat is namelijk een gigantische uitdaging ook in onze krijgsmacht. De nieuwe generatie die gewoon is om elke scheet vast te leggen en te delen. Om die in een opsec omgeving te plaatsen en te eisen/verwachten/hopen dat ze niet ingeven aan hun kriebels en alsnog net iets teveel gaan delen.

En dan hebben we het nog enkel over militairen, personen die je kunt bevelen iets wel of niet te doen. Niet eens over burgers die ook vaak veel te nieuwsgierig zijn ( zie dit topic )

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:06

Standeman

Prutser 1e klasse

vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Zolang oekraine nog roept dat er russen op hun grondgebied is .. of dat nu inclusief of exclusief belgorod, het krim of 1 of ander gebied wat ze als Oekraine beschouwen vind ik het goed dat ze ervandaan gejaagd worden

Enige wat ik op een kaart wil zien is dat het minder "rood" is .. vergeleken met de vorige dag
Maar als ze betrouwbaar willen overkomen is dat exclusief Belgorod.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

De strijd lijkt niet alleen fysiek uitgevochten te worden, maar ook in CyberSpace. Een TV- en radiozender in Moskou was ruim een half uur gehacked en zond een 'dringende toespraak van Putin' uit, waarin de staat van beleg in de grensregio's en het voornemen tot een algehele mobilisatie werd afgekondigd.
Tot op heden één bron hiervoor gevonden, naast een Russische, dus ik kan het nog niet goed verifiëren.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-06 16:40
Het flutverhaaltje uit Moskou, over een afgeslagen Oekraïnse aanval in Donetsk, valt hier misschien wat makkelijker te begrijpen indien ook bekend is dat, weer volgens Moskou, Russisch opperbevelhebber Gerasimov daar persoonlijk aanwezig was dichtbij die frontlinie.
Vandaar het 'juichverhaal' over uitgeschakelde Oekraïnse manschappen en materiaal.

Oftewel, voor intern gebruik, als tegenwicht voor het door Prigozhin's geschetste beeld, dat ook Gerasimov maar een nutteloze lul-de-behanger is.
Blazoentje oppoetsen dus.

https://www.theguardian.c...d-energy-facility-on-fire

In dit stuk van The Guardian correspondent Dan Sabbagh, substantieler nieuws.
https://www.theguardian.c...ch-for-russian-weaknesses

[ Voor 14% gewijzigd door Baserk op 05-06-2023 15:25 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:43

AndereKoekoek

Ping! Pong?

En de energiecentrale in Belgorod. Is best een groot gebied dat nu geen stroom heeft.
Vanmorgen het bericht al gezien, maar slechts 1 bron. Zie dat de Guardian het nu ook vermeld, dus toch posten:

https://www.reddit.com/r/...n_is_on_fire_in_belgorod/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Standeman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:58:
[...]
offtopic:
Tot de referendum-uitslag binnen is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 19:17

Tens

let me drink about it

Redax schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Dit was wel gelijk een goede test om te zien hoe 'live' Liveuamap nu eigenlijk is. Volgens die website is het nog in Russische handen.
Het klinkt een beetje alsof je er van uitgaat dat er scheidsrechters rondlopen die per uur de m² winst/verlies opnemen. Wat wel redelijk ' live' is zijn de meldingen van artillerie beschietingen bijvoorbeeld. Dus al je rode bommetjes ziet in rood gebied is er echt iets aan de hand.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Freee!! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:12:
[...]

offtopic:
Tot de referendum-uitslag binnen is.
Dat wordt toch 107% voor afsplitsen van RF :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Freakertje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:59:
De strijd lijkt niet alleen fysiek uitgevochten te worden, maar ook in CyberSpace. Een TV- en radiozender in Moskou was ruim een half uur gehacked en zond een 'dringende toespraak van Putin' uit, waarin de staat van beleg in de grensregio's en het voornemen tot een algehele mobilisatie werd afgekondigd.
Tot op heden één bron hiervoor gevonden, naast een Russische, dus ik kan het nog niet goed verifiëren.
Let op! TASS is het Russische staatspersburo, TASS is allesbehalve onafhankelijk. Maar als TASS zegt dat TV-MIR gehackt is (een zender gevestigd in Moskou, gericht op Rusland, Belarus, Kazachstan en Armenië), dan zal het wel waar zijn.

Als TASS beweert dat TV-Mijdrecht, of een andere Nederlandse TV zender van nationale importantie is overgenomen door reptielen die via deze zender hun liberale LGBTIQ+ ideologie willen verspreiden, zou ik het nieuws ietwat betwijfelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Freakertje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:59:
Het feit dat rusland dit toe moet geven, bevestigt natuurlijk al dat het echt is. Er zijn trouwens ook filmpjes van, zie hier:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:59
*knip* wil je hierover een discussie dan is Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic de plaats om dat te doen. In het topic zelf willen we geen metadiscussies

[ Voor 88% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 16:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

lol, waarom denk je dat wat hier aan nieuws terechtkomt nog niet bekend is bij alle geheime diensten >:)

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 17:13 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
Deze vraag is al een paar keer gesteld, waarna er een hele discussie is gestart. Ik weet niet meer 100% wat de uitkomst was maar ik meen dat de consensus was dat als iets al in de information space aanwezig is, dat dat gerust door ons hier besproken mag worden.

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 17:12 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Deze vraag is al een paar keer gesteld, waarna er een hele discussie is gestart. Ik weet niet meer 100% wat de uitkomst was maar ik meen dat de consensus was dat als iets al in de information space aanwezig is, dat dat gerust door ons hier besproken mag worden.
Als het al op Twitter staat dan mag het hier herhaald worden. In Rusland gaan ze echt geen Nederlands forum volgen als wij het nieuws ook maar gewoon van Twitter halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Het feit dat rusland dit toe moet geven, bevestigt natuurlijk al dat het echt is. Er zijn trouwens ook filmpjes van, zie hier:
[Embed]
Teleurgesteld hier -O- :/

Bij de term Bunker fuhrer moet ik uit de scene van Der Untergang denken waarin Bruno Ganz zijn hele staf te kakken zet.

Wel weer een gave actie en het laat zien waar AI tegenwoordig toe in staat is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik kan met zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid stellen dat de russische inlichtingendiensten (nog) niet op Tweakers actief zijn, hier wordt niet gelezen. En gelukkig maar, je ziet bijvoorbeeld dat de frontpage het niet red om met tweedehans desinformatie om te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 17:11 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• bernard038
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Ik kan met zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid stellen dat de russische inlichtingendiensten (nog) niet op Tweakers actief zijn, hier wordt niet gelezen. En gelukkig maar, je ziet bijvoorbeeld dat de frontpage het niet red om met tweedehans desinformatie om te gaan.
Buiten dat, ik heb nu al medelijden met de stagiair van de GROe die het eindeloze geneuzel op Tweakers allemaal door moet lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

bernard038 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Buiten dat, ik heb nu al medelijden met de stagiair van de GROe die het eindeloze geneuzel op Tweakers allemaal door moet lezen...
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Zelfs als ze hier wel actief zijn, er wordt hier enkel informatie uit andere bronnen gedeeld. Is er nu een Tweaker in Oekraïne, of zijn familie is daar, en die heeft beelden van een groot militair transport, ja dan lijkt het me obvious dat niet hier meteen te delen. Tegelijk lijkt het mij ook obvious dat je dat een half jaar geleden niet deed.

Maar 99% van de informatie hier komt van andere websites, en als de informatie daar al is, waarom niet hier ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

We hoeven hier niet te pretenderen dat we dingen vrijgeven die niet bekend zijn. Het reposten van artikelen en Twitter is niet erg relevant voor de GRU.

Er zijn mensen die even moeten nadenken voor ze wat posten, maar wij horen daar niet bij. Als wij het zien, dan weten de russen het al lang.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Standeman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Je snapte wel dat dat sarcastisch was en dus die van jou ook als dusdanig word opgevat toch ;)

Anyway ... dan heb je als eerste Krim die wellus/nietus bevrijd gaat worden lijkt me, teminste ik zou het een afgang van enorm vinden als UA niet doorzet met de belofte het krim te bevrijden en ik heb geen reden om iets anders te geloven

En dat gezegd te hebben... als UA belgorod wel wil hebben ?? ook al staan ze te smeken oid .. en zouden VS/EU enzv positief zijn.. lijkt me meer dat die mensen een blok aan het been zijn daar .. + reden in de toekomst. Het is puur vermaak / hak zetten van en dat moeten we ook zo opvatten lijkt me

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Zie het al voor me; het *knip* beter niet zo forum van het introverte Tweakers.net met een prominente rol in de informatie voorziening _O-

Putin en Shoigu die zitten te F5'en om een defensieve strategie op te zetten _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Nu online
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
Zie het al voor me; het *knip* forum van het introverte Tweakers.net met een prominente rol in de informatie voorziening _O-

Putin en Shoigu die zitten te F5'en om een defensieve strategie op te zetten _/-\o_
Ik verwacht niet anders.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01-06 23:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

vso schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:58:
[...]
En dat gezegd te hebben... als UA belgorod wel wil hebben ?? ook al staan ze te smeken oid .. en zouden VS/EU enzv positief zijn.. lijkt me meer dat die mensen een blok aan het been zijn daar .. + reden in de toekomst. Het is puur vermaak / hak zetten van en dat moeten we ook zo opvatten lijkt me
Even volledig hypothetisch.
Maar stel UA neemt Belgorod in. En het offensief loopt verder redelijk, maar niet geweldig, het stokt bij de Krim. Dan zit je toch redelijk wat sterker aan de onderhandelingstafel als je kunt zeggen: Wij willen Belgorod wel teruggeven, maar doe ons de Krim dan maar weer terug!
Uiteindelijk is je positie aan de onderhandelingstafel ook van belang.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Deputy Minister of Defense of Ukraine Hanna Maliar confirmed counter-offensive actions at Bakhmut direction
Wat gebeurt er nu?

We zetten de verdediging voort die we op 24 februari 2022 zijn gestart.
Een defensieve operatie omvat alles, ook tegenoffensieve acties. Daarom gaan we op sommige gebieden over op offensieve acties.

Met name de Bakhmut-richting blijft het epicentrum van de vijandelijkheden. Daar bewegen we ons langs een vrij breed front. We zijn succesvol. We bezetten de dominante hoogten.
De vijand is in de verdediging, hij wil zijn positie behouden.

In het zuiden - de vijand is in de verdediging.
Gevechten van lokaal belang gaan door.

Waarom geven de Russen actief informatie vrij over een tegenoffensief?
Omdat ze de aandacht moeten afleiden van de nederlaag in de richting van Bakhmut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 1032405 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
Zie het al voor me; het *knip* forum van het introverte Tweakers.net met een prominente rol in de informatie voorziening _O-

Ik ken 'mindere' fora waar ze 24/7 monitoren én ook nog onderworpen worden aan sentiment sturing door rusland, vaak uitbesteed aan Indiase 'web brigades'. Dit zijn dezelfde bedrijfjes die ook likes en reviews verkopen.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Freakertje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:14:
voor mij was dat meer als "wink"/beter russen kwijt dan anexeren onderhandeling tja .. weetje goed punt dat is het wel maar .. <zelf censuur snip>

Laten we dit niet hier voortzetten (iets met mod's en posts --> /dev/null ) wat ik best wel begrijp als het over koffiedik/glazenbollen onderwerpen in dit topic gaat.

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ook wel een interessante nieuwe ontwikkeling:

Had niet eerder iets gelezen over zulk gebruik van EW door UA.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nst6ldr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Ik ken 'mindere' fora waar ze 24/7 monitoren én ook nog onderworpen worden aan sentiment sturing door rusland, vaak uitbesteed aan Indiase 'web brigades'. Dit zijn dezelfde bedrijfjes die ook likes en reviews verkopen.
Shit gaat diep.

Koude oorlog all over again, maar dan digitaal.

Straks krijg je weer van die situaties waarbij het gezin waar je 45 jaar lang naast hebt gewoond russische spionnen bleken te zijn.

Straks blijkt Wout een zoon van de broer van Shoigu bij een Veenendaalse maîtresse. Sowieso vermoed ik dat enkele mods hier wel op de payroll van Poetin staan >:) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:41

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:25:
Ook wel een interessante nieuwe ontwikkeling:
[Twitter]
Had niet eerder iets gelezen over zulk gebruik van EW door UA.
Er is aardig wat vrij gevoelig materiaal in handen gevallen van Oekraine (en dus ook de VS) wat betreft russiscche communicatie. Ik denk dat wel kan worden gezegd dat Oekraine en de VS net zo veel weten van Ruslands communicatiemethoden en kanalen als Rusland zelf.
Dit komt hoofdzakelijk door Russische falen. Bij terugtrekken lieten ze soms erg gevoelige apparatuur achter omdat ze vaak niet wisten hoe belangrijk de apparatuur was.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Freakertje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Even volledig hypothetisch.
Maar stel UA neemt Belgorod in. En het offensief loopt verder redelijk, maar niet geweldig, het stokt bij de Krim. Dan zit je toch redelijk wat sterker aan de onderhandelingstafel als je kunt zeggen: Wij willen Belgorod wel teruggeven, maar doe ons de Krim dan maar weer terug!
True, maar eerlijkheidshalve denk ik dat als het Kremlin al tot onderhandelingen wil komen, dat het de Krim waardevoller acht dan Belgorod.

Sterker nog, Belgorod is samen met UA, PL, en Baltische Staten makkelijk weer in te nemen middels een 3 daagse operatie wanneer Russisch Reich Ambitie V over 60 jaar weer aanwakkert, de Krim is zo makkelijk niet na de lessen van afgelopen 9 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
Freedom for Russia Legion dacht "laten we het vuurtje nog even verder opstoken" en biedt Prigozhin een gevangenenruil aan: alle grenswachten en mobiks die ze tot nu toe opgepikt hebben in Belgorod tegen één luitenant-kolonel die Prigozhin, naar ze begrepen, gearresteerd had. >:)
Filmpje:

https://nederland.unoffic...tus/1665724546069016577#m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:39
RoD schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:51:
[...]

We hoeven hier niet te pretenderen dat we dingen vrijgeven die niet bekend zijn. Het reposten van artikelen en Twitter is niet erg relevant voor de GRU.

Er zijn mensen die even moeten nadenken voor ze wat posten, maar wij horen daar niet bij. Als wij het zien, dan weten de russen het al lang.
Stel dat 'de' Russen hier meelezen, zouden deze wellicht op tactische ideeën kunnen komen, vanwege onze "sofageneraals" die filosoferen over bepaalde tactische zaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

murphydrz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Stel dat 'de' Russen hier meelezen, zouden deze wellicht op tactische ideeën kunnen komen, vanwege onze "sofageneraals" die filosoferen over bepaalde tactische zaken?
Ik denk dat je dan de leunstoelgeneraals wel erg veel credit geeft.

Bovendien is er een aanzienlijk verschil tussen een idee en een uitvoerbaar plan.

Al zou je het meest tactische meesterplan ooit opzetten dan moeten Ivan en Igor, die ondertussen halfsmoor in een loopgraaf liggen na te denken hoe ze zich gaan overgeven, nog wel ff meewerken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
murphydrz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Misschien is dat wel juist de reden waarom het taktisch zo slecht met ze gaat :?

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Komt wel. Eerst de Typhoons nog :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
500km range en terwijl bekend is dat wapens die aan Oekraine zijn geleverd nu in rusland worden gebruikt? Ik had daarmee echt niet verwacht dat deze cruise-missiles nu al geleverd zouden gaan worden. Juist hierom is het belangrijk dat Oekraine zich aan de gegeven voorwaardes houdt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
UA zal wel eerst het level “breach the land bridge” moeten unlocken… typisch weer.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 1032405 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:04:
Ik denk dat je dan de leunstoelgeneraals wel erg veel credit geeft.

Bovendien is er een aanzienlijk verschil tussen een idee en een uitvoerbaar plan.

Al zou je het meest tactische meesterplan ooit opzetten dan moeten Ivan en Igor, die ondertussen halfsmoor in een loopgraaf liggen na te denken hoe ze zich gaan overgeven, nog wel ff meewerken.
Visualized, aan wie een plan uitgelegd moet worden.

https://www.reddit.com/r/..._the_frontlines_drinking/

Munitie bewaren ze meestal boven de grond, maar de vodka is belangrijk genoeg om vanuit een ingegraven positie verdeeld te worden.

De Rus jat alles behalve de vodka, want in Rusland maak je de man met een distillatie-installatie beter niet boos. Anders krijg je de methanol en aceton (uit de distilleerketel) dat normaal gezien weggegooid wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 05-06-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Duidelijk VDV ;)
herkenbaar aan de streepjespyama O-)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 04-06 16:40
Diepe zucht idd.
Het letterlijke antwoord in het Engels, op de vraag over Taurus leveringen;
"Not at the moment. And we, eh, are not really thinking about doing it."
Dat laat politiek gezien wel ruimte om daar overmorgen anders over te denken.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:39
Voor het geval russen hier meekijken: Ga vooral zo door en laat eens wat grote feesten zien???!!!!
Wellicht ook wat omgevingsfilmpjes en zo?? 8) 8) :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

murphydrz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:42:
[...]

Voor het geval russen hier meekijken: Ga vooral zo door en laat eens wat grote feesten zien???!!!!
Wellicht ook wat omgevingsfilmpjes en zo?? 8) 8) :+
Alsjeblieft niet, ik zit hier tegen allerlei video's van verlaten Leopards aan te kijken die bewust enorm obfuscated zijn om het enigszins geloofwaardig te houden. Je gaat ze straks op Twitter zien, alvast een disclaimer:

Het zijn geen Leopards maar AMX-10's.
De omgeving duidt op Mali en niet Oekraïne.
Er wordt een monitor gefilmd uit de losse pols, het daadwerkelijke bronmateriaal is een foto.
De bestandsnamen verraden dat het beeldmateriaal in moskou gemaakt is.

Als dat hier ook gepost gaat worden dan ben ik weg. :O

[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 05-06-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 10:23

ZenTex

Doet maar wat.

Op reddit stapelen du Russische claims over vernietigde westerse tanks zich al op
Eerst leopards, daarna AMXen, wel met dezelfde 5 pixel foto van wat een westerse tank voorstellen. Wel in desert camo en van voor de oorlog.

https://www.reddit.com/r/...alleged_leopard_tank_was/

Dit is er 1 van.

@nst6ldr je was me net voor

[ Voor 5% gewijzigd door ZenTex op 05-06-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
Skybullet schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Want het is ondenkbaar dat een simpele pax ergens in een greppel een video maakt en upload zonder daarbij even op het net te komen om toestemming bij intel te vragen ? Een groot deel van de tiktoks en twitters staat al online voordat hogere leiding überhaupt weet dat er iets gebeurd, laat staan dat het is gefilmd en al gedeeld.

Hoe denk je dat dat werkt. Dat al die video's die je dagelijks ziet door een intern bureau gescreend zijn voor ze op twitter komen ?

Dat is namelijk een gigantische uitdaging ook in onze krijgsmacht. De nieuwe generatie die gewoon is om elke scheet vast te leggen en te delen. Om die in een opsec omgeving te plaatsen en te eisen/verwachten/hopen dat ze niet ingeven aan hun kriebels en alsnog net iets teveel gaan delen.

En dan hebben we het nog enkel over militairen, personen die je kunt bevelen iets wel of niet te doen. Niet eens over burgers die ook vaak veel te nieuwsgierig zijn ( zie dit topic )
Wat betreft burgers, die zullen in principe niet aan het front zitten. Als ze er al zijn dan zitten die hoogstwaarschijnlijk in een schuilkelder. Wat betreft troepenbewegingen is dat een ander verhaal, en daarom schreef ik ook dat ze dat niet op prijs stellen. Dat is ook volledig te begrijpen, en zou iedereen moeten respecteren, zowel wij hier op Tweakers als OSINT (en andere) accounts op Twitter.

Wat betreft militairen heb je waarschijnlijk een punt dat dat lastig is om te handhaven. Echter, zodra zo'n soldaat iets post, is het hek al van de dam. Ik mag aannemen dat RU intelligence alle Telegram kanalen waar dit soort dingen gepost worden ook aandachtig in de gaten houden. Wij hier op Tweakers hebben 0,0 invloed op OPSEC, tenzij er Tweakers zijn die zich momenteel in UA bevinden en hier uit eerste hand beelden zouden gaan delen. Naar mijn weten is dat niet het geval.

tl;dr, mijn punt was dat er best veel comments kwamen op het feit dat sommige Twitter accounts wat beelden hadden gegeolocate die door een Russische Orlan-10 drone gemaakt waren. Mensen waren boos dat ze locatie van de beelden gedeeld werd, terwijl die beelden voor Rusland zelf gemaakt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
nst6ldr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:48:
[...]
Alsjeblieft niet, ik zit hier tegen allerlei video's van verlaten Leopards aan te kijken die bewust enorm obfuscated zijn om het enigszins geloofwaardig te houden. Je gaat ze straks op Twitter zien, alvast een disclaimer:

Het zijn geen Leopards maar AMX-10's.
De omgeving duidt op Mali en niet Oekraïne.
Er wordt een monitor gefilmd uit de losse pols, het daadwerkelijke bronmateriaal is een foto.
De bestandsnamen verraden dat het beeldmateriaal in moskou gemaakt is.

Als dat hier ook gepost gaat worden dan ben ik weg. :O
Die staan al even op twitterz toch?
Bij Rob Lee inclusief wat context dat het geen Leopards zijn. :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Reactie uit Rusland
18 minutes ago - 68°8′N 33°16′E
Increased activity of Russian aviation, at least 6 Tu-95 bombers airborne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Kunnen ze weer 5 uur vliegen, wat afvuren en dan hopen het iets raakt en weer terug.

Zo kansloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Die staan al even op twitterz toch?
Bij Rob Lee inclusief wat context dat het geen Leopards zijn. :P
Twitter en /k/ vallen in dezelfde campagne (snel want geen moderatie), reddit volgt erna met bronvermelding naar Twitter, en ergens daarna volgt de mainstream nieuwszenders en useful idiots (dus de onbetaalde krachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zet het met potlood hier:

Rybar (Russisch telegram poster) zegt dat Oekraïne vandaag Novodonetsk heeft heroverd. En dat er bij de aanval Leopard tanks zijn ingezet.

Geen onzin dat er ook Leopards zijn vernietigd ofzo. Maar wel dat ze dus zijn ingezet.

https://twitter.com/faytuks/status/1665742977845567488 lukt me niet op het telegram bericht rechtstreeks te linken, dus een link van Twitter met daarin het telegram bericht.

Lijkt erop dat er nu gaan zien hoe een door Westers getraind land met westerse middelen het doet tegen het Russische leger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:58:

Rybar (Russisch telegram poster) zegt dat Oekraïne vandaag Novodonetsk heeft heroverd. En dat er bij de aanval Leopard tanks zijn ingezet.

Geen onzin dat er ook Leopards zijn vernietigd ofzo. Maar wel dat ze dus zijn ingezet.

https://twitter.com/faytuks/status/1665742977845567488 lukt me niet op het telegram bericht rechtstreeks te linken, dus een link van Twitter met daarin het telegram bericht.

Lijkt erop dat er nu gaan zien hoe een door Westers getraind land met westerse middelen het doet tegen het Russische leger.
Voorzover dit niet bekend is, ik heb even door de Telegram timeline van Rybar gescrold. Hij is een effectieve Kremlin propagandist, goed in het combineren van nieuws en desinformatie (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia

Volgens Twitter zijn het geen Leo's maar AMX 10RC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:47

Ik las idd op Reddit dat er Leopards zijn ingezet, het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de Leo's aan het testen zijn ipv een full scale offensieve Maja.we zullen nog moeten wachten op bewijsmateriaal.

Ah.. lees hierboven dat het mogelijk nog geen leo's waren maar vraag me af.... zijn wielen geen track's hoe kun je je dan vergissen?

[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 05-06-2023 21:26 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:29

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een algemene update, minder dan een uur terug bijgewerkt over hoe de New York Times tegen de huidige schermutselingen in Oekraïne aankijkt.

War in UkraineUkraine Intensifies Attacks on Russian Frontline Positions
https://www.nytimes.com/l...icials-say?smid=url-share

Fighting is raging at several points on the front line, Russian and U.S. officials say.
Enkele stukken die mijns inziens wat toevoegen aan de informatie:
But the American officials, who spoke on the condition of anonymity, said the surge in attacks was a possible indication that Kyiv’s long-planned counteroffensive against Russian forces had begun.

The officials based their assessment in part on information from U.S. military satellites, which detected an uptick in action from Ukrainian military positions. The satellites have infrared capabilities to track artillery fire and missile launches.
In reactie op de "terugslaan" statement van de het Russische ministerie van Defensie vanmorgen brachten Russische bloggers wat "nuance" aan:
Russian bloggers affiliated with the Russian military reported that Ukraine’s forces had advanced in some areas, including by capturing the village of Novodonetske in the Donetsk region.

Those claims could not be immediately verified, and there was no immediate response from the Ukrainian authorities to the statements.
Beoogde doelstelling?
The reported Ukrainian attacks were taking place to the east of where many analysts expected the counteroffensive to start. But even starting in that eastern area would allow Ukraine to try to accomplish the same goal: heading south toward the Sea of Azov and cutting the “land bridge” that connects Russian-occupied Crimea to Russia.
Amerikaanse analysten (wie eigenlijk?) benadrukten dat wat we nu hebben gezien vooral probing attacks waren, om het Russisch front te testen:
Buttressing the reports that the counteroffensive may have started, American military analysts said they believed Ukrainian units had begun an initial thrust to determine the position and strength of Russia’s forces. Such moves would be a traditional tactic of the kind Americans have been training Ukrainian forces to undertake.
Maar toch ook grote bewegingen die kunnen duiden op de voorbereidingen van het grote offensief:
The initial reports of the fighting Sunday night and Monday morning were of movements of larger units, a potential signal that Ukraine had pushed its NATO-trained forces into the fight.
Al aftastend een eerste defensieve linie van de Russen doorbroken bij Velyka Novosilka. De Russen moesten hier terugvallen naar achterliggende posities. Later in de middag bereikten de gevechten ook het nabijgelegen Novodonetske
Early on Monday, a Russian Telegram channel that reports on the war said Ukrainian forces had breached a first line of Russian defenses near Velyka Novosilka in Donetsk — not far from Novodonetske — and reclaimed two villages as Russian forces fell back to reserve positions.

The fighting at another location was confirmed by the head of the regional occupation authority in the Zaporizhzhia region, Vladimir Rogov, in a post on Telegram. The bloggers’ reports about Novodonetske began to emerge on Monday afternoon.
Een kaartje, omdat ik altijd wat moeite heb met waar het nu allemaal precies is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtvFotkE-WzJ9PZbBa6deJHOKjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PnmKwz2bLaARNyhWNgAGAOwo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 05-06-2023 21:40 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
merlin1201 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:23:
[...]

Ik las idd op Reddit dat er Leopards zijn ingezet, het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de Leo's aan het testen zijn ipv een full scale offensieve Maja.we zullen nog moeten wachten op bewijsmateriaal.
Bij de herovering van Frankrijk zagen de geallieerden ook overal Tiger tanks. (In plaats van de pz IV die het werkelijk waren). Angst vervormt de werkelijkheid.

Zonder foto’s is het niet waar.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 05-06-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 19:28
Eerste info over het gewonnen terrein door UA?

In the Zaporizhia direction, the Armed Forces of Ukraine probably advanced up to three kilometers - Institute for the Study of War (ISW).

According to analysts, geolocation footage from June 4 shows that Ukrainian troops carried out localized ground attacks and achieved limited tactical success in the western part of Donetsk and eastern Zaporozhye regions.

Afkomstig van Denys zijn telegram. Staat ook een mapje bij maar krijg die hier niet geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13

Yucon

*broem*

Ik dacht even dat die kerel in de blauwe trui hem na die knuffel op 0:30 een kopstoot zou gaan geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
  • Nu online
blissard schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Bij de herovering van Frankrijk zagen de geallieerden ook overal Tiger tanks. (In plaats van de pz IV die het werkelijk waren). Angst vervormt de werkelijkheid.

Zonder foto’s is het niet waar.
Op het moment dat de eerste Leopard, Challenger, Abrams, Renault FT, of een andere westerse tank door de Russen wordt uitgeschakeld, kunnen we de foto’s hiervan, vlijmscherp, binnen enkele minuten echt óveral zien. De propagandawaarde van dié foto is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rubberen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:32:
Eerste info over het gewonnen terrein door UA?

In the Zaporizhia direction, the Armed Forces of Ukraine probably advanced up to three kilometers - Institute for the Study of War (ISW).

According to analysts, geolocation footage from June 4 shows that Ukrainian troops carried out localized ground attacks and achieved limited tactical success in the western part of Donetsk and eastern Zaporozhye regions.

Afkomstig van Denys zijn telegram. Staat ook een mapje bij maar krijg die hier niet geplakt.
Eerste?
Das meer gewoon de summary van vandaag? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
bernard038 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Voorzover dit niet bekend is, ik heb even door de Telegram timeline van Rybar gescrold. Hij is een effectieve Kremlin propagandist, goed in het combineren van nieuws en desinformatie (!)
Ik heb het al vaker aangehaald : Russische bronnen zijn niet betrouwbaar als het gaat om positief nieuws voor de Russen.

In gevallen als deze waar UA een mediastilte heeft aangekondigd moeten we het hebben van Russische bronnen. Waar het negatief uitvalt voor de Russen zijn de Telegram kanalen als deze redelijk tot goed betrouwbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1665814810439680001] Die zogenaamde Leopard 2-tank waar het al de hele dag over gaat. Surprise, het was dus nep.

Edit: embedden van dit account mag niet, dus de tekst:

#1 Screenshot from the Leopard-2 documentary.
#2 Screenshot from the lancet video, that destroyed a Ukrainian Leopard-2.

In samenvatting: het is dus hetzelfde plaatje.

[ Voor 41% gewijzigd door RoD op 05-06-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Nog eentje:

[Twitter: https://twitter.com/VasyVasy27/status/1665822457800933381]

Er blijkt een tool genaamd Forensically te zijn. Daarmee werd duidelijk dat de foto nep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 19:28
YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Eerste?
Das meer gewoon de summary van vandaag? :)
Leek me vrij voor de hand liggend dat het indd over eventuele terreinwinsten van gisteren/vandaag zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
Nou, ik ga er vanuit dat ze gestart zijn!!

En nou hopen dat de Russen te overrompelen zijn, en dat ze (UA) niet te laat zijn zodat ze tegen te zware verdedigingswerken stil komen te staan...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:34:
[Twitter] Die zogenaamde Leopard 2-tank waar het al de hele dag over gaat. Surprise, het was dus nep.

Edit: embedden van dit account mag niet, dus de tekst:

#1 Screenshot from the Leopard-2 documentary.
#2 Screenshot from the lancet video, that destroyed a Ukrainian Leopard-2.

In samenvatting: het is dus hetzelfde plaatje.
Ik geloof er ook niets van dat er al Leopard tanks ingezet zouden zijn. Oekraïne lijkt momenteel vooral bezig te zijn met prikacties, en daar zijn de schaarse Leopard tanks niet voor nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Grappig dat veel mensen denken " ze zijn gestart" dat alles meteen losbarst etc, ook al geef je ze een paar uur extra voor de goeie orde

Ik sta er niet gek van te kijken als we nog uren/dagen/weken in spanning blijven zitten

[Twitter: https://twitter.com/FouthTimeLucky/status/1665845368423165954]

(3 foto's) ps onderstaande = UK time dus +1 uur voor ons
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fx5FiByWYAIj1H_?format=jpg&name=small

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 06-06-2023 00:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Duitsland gaat de levering van straaljagers heroverwegen:
De Duitse regering besluit binnen twee weken of ze Oekraïne toch van straaljagers zal voorzien. Dat heeft de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius gezegd in een interview met de omroep Deutsche Welle. Bondskanselier Olaf Scholz sloot levering van gevechtsvliegtuigen eerder uit, maar volgens zijn partijgenoot Pistorius heroverweegt de regering dat besluit momenteel.

Uit de uitspraken van Pistorius blijkt dat Duitsland toch overweegt om zijn eigen Eurofighters of Tornado’s aan Oekraïne te geven. ‘We bekijken wat mogelijk is en wat we willen en kunnen doen. Ik denk dat we binnen de komende twee weken zullen beslissen’, aldus de Duitse minister. Zijn Oekraïense ambtsgenoot Oleksi Reznikov vroeg Duitsland vorige week expliciet om deelname aan een trainingsprogramma voor Oekraïense piloten in Eurofighters. Reznikov denkt dat zijn land 120 straaljagers nodig heeft, waaronder een aantal Eurofighters.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 13:19
Timeghost is ruim een uur geleden begonnen met hun d-day special precies , (min of meer) op hetzelfde moment dat Oekraïne waarschijnlijk hun offensief begint. Het symbolisme zal de meesten niet ontgaan, het zal nog wel een tijd duren voordat het duidelijk of het gelukt is of niet (net zoals d-day duurde het bijna 2 maand voordat de geallieerden buiten Normandië kwamen),
We zullen zien maar ik denk dat we wel goede hoop kunnen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door klaw op 06-06-2023 01:36 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:25
Is de Wagner groep nu vertrokken uit de bachmut area?
Of was Prigozin aan het liegen?

Mij lijkt het dat Oekraïne het offensief gaat plaatsen waar geen Wagner volk zit?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De dam bij Nova Kakhovka lijkt opgeblazen te zijn.
Wie hier het meeste voordeel van heeft is mij nog niet helemaal duidelijk.
Na het lezen van alle comments denk ik RU die dam heeft opgeblazen. Hier een artikel over de mogeljjke gevolgen https://cornucopia.se/202...-nova-kakhovka-dam-break/

[ Voor 32% gewijzigd door Apache4u op 06-06-2023 05:07 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

https://www.rtlnieuws.nl/...nsief-te-hebben-verijdeld

Er komen steeds meer afgeslagen UA aanval fabeltjes vanuit Moskou.
Het Russische leger heeft een nieuw, grootschalig offensief van Oekraïense troepen in de Oost-Oekraïense regio Donetsk verijdeld, meldt het Russische ministerie van Defensie. Bij de gevechten zouden 1500 Oekraïners zijn gesneuveld. Over doden aan de eigen zijde zei het ministerie niets.
Die gelijk in twijfel worden getrokken door Wagner baasje Prigozjin.
Prigozjin gelooft het niet.

Jevgeni Prigozjin, de baas van het Russische huurlingenleger Wagner dat de Oekraïense stad Bachmoet veroverde, trok de Russische verklaringen van het ministerie echter in twijfel.
Het is alsof ze iets voelen aankomen :P

[ Voor 24% gewijzigd door whyz op 06-06-2023 05:41 ]

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
whyz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 05:39:

[...]

[...]

Ik vind het bijzonder dat onze kranten zulke propaganda van de russen plaatsen. Ze kunnen beter berichtgeving doen over de dam die ze opgeblazen hebben, dat is inmiddels een paar uur geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
whyz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 05:39:

[...]
[...]
:+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Apache4u schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 04:43:
De dam bij Nova Kakhovka lijkt opgeblazen te zijn.
Wie hier het meeste voordeel van heeft is mij nog niet helemaal duidelijk.
Na het lezen van alle comments denk ik RU die dam heeft opgeblazen. Hier een artikel over de mogeljjke gevolgen https://cornucopia.se/202...-nova-kakhovka-dam-break/

[Embed]
Pfff.
Das idd foute boel, zal idd wel expres door RU gedaan zijn om de flank te dekken.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat een bizarre ontwikkeling weer. Hopelijk kunnen ze mensen op tijd evacueren.

Draadje van Hertling:

[ Voor 34% gewijzigd door user109731 op 06-06-2023 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 07:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Jelmer93 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 05:53:
[...]

Ik vind het bijzonder dat onze kranten zulke propaganda van de russen plaatsen. Ze kunnen beter berichtgeving doen over de dam die ze opgeblazen hebben, dat is inmiddels een paar uur geleden...
Anp nieuws net ook met alleen het Russische nieuws. Nos geeft een stuk beter beeld. Met een verdieping van meneer Deen en de dam

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Stuwdam in regio Cherson opgeblazen

Volkskrant Liveblog
05:51
De stuwdam bij de door het Russische leger gecontroleerde stad Nova Kakhovka, in de zuidelijke Oekraïense regio Cherson, is ingestort. Dat bevestigt het Russische staatspersbureau TASS, nadat video's van de doorgebroken dam op diverse sociale media circuleerden. Ook de Oekraïense regering heeft bevestigd dat de dam is ingestort.

Water stroomt vanuit een waterreservoir naar de rivier Dnipro, richting de Zwarte Zee. De dam ligt ongeveer 60 kilometer ten oosten van de stad Cherson.
Tja, en daar gaan we weer.
Het is onduidelijk wat de oorzaak is voor het instorten van de dam, of wie ervoor verantwoordelijk is. Zowel Oekraïne als Rusland beweert dat de tegenpartij de dam heeft opgeblazen.
Gevreesd wordt voor overstromingen van delen van Oekraïne. Er zou daarom al begonnen zijn met de evacuatie van inwoners uit de regio. Volgens de Oekraïense gouverneur van de regio Cherson zal het water binnen vijf uur een kritiek niveau bereiken.
Maxar Technologies/Handout via REUTERS - Satellietbeeld van de Khakovka Dam op 28 mei.
Nu verwacht ik wel dat Oekraïne met dit scenario rekening heeft gehouden. Al wil dat nog niet zeggen dat dit makkelijk te pareren zal zijn.
De dam heeft bovendien een groot reservoir dat water levert aan de de Krim en aan de kerncentrale van Zaporizja. Die watertoevoer kan in de problemen komen. De kerncentrale kan daardoor te maken krijgen met lagere waterniveaus, terwijl de centrale water nodig heeft voor de koeling van de kernreactoren.
Implicatie hiervan vind ik moeilijk te overzien. Met wat ik heb begrepen is er permanent koeling nodig, ook als de centrale geen energie produceert.
Volgens een pro-Russische functionaris in de regio Zaporizja is er 'geen kritiek gevaar' voor de kerncentrale door de instorting van de dam, meldt TASS.
En dit klinkt mij dan als een relativering in de oren, bijna bezwerend. Voor mij een verdere indicatie van daderschap. Maar formeel weet ik het natuurlijk ook niet.

Bij het artikel

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 06-06-2023 07:15 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Jelmer93 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 05:53:
[...]

prein2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 06:44:
[...]

Anp nieuws net ook met alleen het Russische nieuws. Nos geeft een stuk beter beeld. Met een verdieping van meneer Deen en de dam
We leven volgens mij in een vrij land, waarbij we niet alleen berichten hoeven te plaatsen die passen in onze eigen agenda.

Het is aan de pers om berichtgeving te duiden gebaseerd op de inhoud van het bericht, dan wel de algehele geloofwaardigheid van die bron, niet om direct onafhankelijk veldonderzoek te doen.

Dus dergelijke berichten te combineren met 'tegenpartij heeft hier niet op gereageerd', maar hier nog mooier, 'Prigozjin stelt dat het Science Fiction is', zou je als burger je eigen conclusies moeten kunnen trekken.

Echter, geef ik toe dat ik hoopte dat er iets meer duiding zou zijn, ongeacht van wie de claim komt, als in een standaard passage 'in een oorlog worden gebeurtenissen overdreven of juist ontkend', en waar mogelijk een combinatie van bronnen om een bericht te ondersteunen.

Denk bijvoorbeeld 'het zou vreemd zijn dat er bij zo'n slag geen beeldmateriaal is vrijgekomen, omdat dit perfect propaganda materiaal zou zijn, dit maakt het bericht niet erg geloofwaardig'. En dat in combinatie met 'tegenpartij heeft niet gereageerd', of in combinatie met het bericht van Prigozjin, zou RTL in dit geval iets meer ballen mogen tonen om toch zelf duidelijk te sturen op de (on)geloofwaardigheid van die claim.

Waarom dan toch broodje aap verhalen plaatsen? Omdat je zo de 'aLtErNaTiEvE MeDiA' in de kijker speelt, omdat we dan bewust berichten niet plaatsen. En wij zijn beter dan dat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9CNiZxmdntsJt7I3_znKZfL5NQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gqsISaDasLE6LVyqKMk0qeRq.png?f=fotoalbum_large

Niet alleen het waterpeil stijgt, ook de cijfers zijn een stuk hoger!

[ Voor 7% gewijzigd door beany op 06-06-2023 07:25 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen Svp. geen metadiscussie hier over bronnen, betrouwbaarheid en wat media wel en niet moeten doen. Hier alleen berichtgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
Wat een ellende man... |:( Volgende stap van escalatie. Ik zie deze oorlog echt niet "goed" eindigen hoor. Ik ben benieuwd hoe groot de gevolgen gaan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fuujii schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:30:
Wat een ellende man... |:( Volgende stap van escalatie. Ik zie deze oorlog echt niet "goed" eindigen hoor. Ik ben benieuwd hoe groot de gevolgen gaan zijn.
Voot Putin meer van hetzelfde. Genocide hier, stad verwoesten daar.

Hoop dat hier rekening mee is gehouden in de plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04
teacup schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:27:
Hieronder wat eerste commentaar van Mark Hertling. Hij noemt implicaties op die iedereen die wat ingevoerd is hier ook zal hebben gerealiseerd.

[Embed]
[Embed]
[Embed]
Draadje was boven je al gelinkt ;)

Russians blew up Kakhovska hydroelectric power plant.

President Zelenskyy will hold an emergency meeting of the National Security Council of Ukraine due to the explosion of the dam of Kakhovka hydroelectric power plant

Kakhovka HPP is the sixth (lower and last) stage of the cascade of Dnieper hydroelectric power plants, located five kilometers from the city of Nova Kakhovka, Kherson region.

Its destruction can lead to deaths of thousands of people.

Head of Kherson regional military administration: water will reach a critical level in five hours. Evacuation of residents already started from dangerous area in the region.

11 out of 28 spans were destroyed at Kakhovka hydroelectric power plant, 80 settlements may fall into the flooding zone, - Russian media with reference to emergency services.

En ik post deze alvast om er context bij te kunnen plaatsen:

Volgens de OECD Nuclear Energy Agency is unit 5 per eind april in 'hot shutdown'. Dit bericht is mogelijk voorbarig in het wegwuiven van het gevaar.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:33:
[...]

Voot Putin meer van hetzelfde. Genocide hier, stad verwoesten daar.

Hoop dat hier rekening mee is gehouden in de plannen.
Niemand kan in zijn hoofd kijken, maar dit lijkt mij (en ik denk ook geopolitiek gezien) wel een volgend niveau van escaleren. Niet dat het per se iets verandert aan de situatie, behalve dat Rusland overduidelijk niet terugkrabbelt

Lijkt me dat hier wel rekening mee is gehouden tot op zekere hoogte. De geruchten van het opblazen van de dam zijn er volgens mij al meer dan een halfjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14

Coldcat

HODL

Fuujii schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Niemand kan in zijn hoofd kijken, maar dit lijkt mij (en ik denk ook geopolitiek gezien) wel een volgend niveau van escaleren. Niet dat het per se iets verandert aan de situatie, behalve dat Rusland overduidelijk niet terugkrabbelt

Lijkt me dat hier wel rekening mee is gehouden tot op zekere hoogte. De geruchten van het opblazen van de dam zijn er volgens mij al meer dan een halfjaar.
Op de kaart lijkt het ook een natuurlijke verdediging door de rivier? Nu lijkt het me lastiger dat gebied doorheen te komen?

In het verleden hebben vaker gebieden onder water gestaan om legers tegen te houden toch?

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Coldcat schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:46:
[...]
Op de kaart lijkt het ook een natuurlijke verdediging door de rivier? Nu lijkt het me lastiger dat gebied doorheen te komen?

In het verleden hebben vaker gebieden onder water gestaan om legers tegen te houden toch?
De laatste keer dat dat gebruikt werd, dropten de Duitsers vrolijk parachutisten voorbij de waterlinie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Freee!! schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:48:
[...]

De laatste keer dat dat gebruikt werd, dropten de Duitsers vrolijk parachutisten voorbij de waterlinie.
Dat gaat hier alleen niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:49

Fanta

FordPerformance™️

teacup schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:11:

[...]

Implicatie hiervan vind ik moeilijk te overzien. Met wat ik heb begrepen is er permanent koeling nodig, ook als de centrale geen energie produceert.

[...]
Wat ik de vorige keer dat deze dreiging werd besproken heb begrepen, is dat het water uit de rivier voldoende is om de plant te koelen.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:21

Agent47

I always close my contracts.

Die Russen doen echt alles om lastig te vallen. Slechte verliezers zeg.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04
Betrouwbare bevestiging dat de ZNPP op dit moment geen acuut gevaar loopt:

Agent47 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:00:
Die Russen doen echt alles om lastig te vallen. Slechte verliezers zeg.
Lastigvallen? Terroriseren.

[ Voor 39% gewijzigd door BeefHazard op 06-06-2023 08:02 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:33

JoeZuCK

_Fonz > all.

Van wat ik eruit haal;

Rusland zou die dam nooit hebben opgeblazen als ze aan de winnende hand waren geweest.

Zie geen voordeel voor Oekraïne iig om die dam op te blazen.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:35
JoeZuCK schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:06:
Van wat ik eruit haal;

Rusland zou die dam nooit hebben opgeblazen als ze aan de winnende hand waren geweest.

Dat was ook mijn gedachte, het heeft geen nut voor Oekraïne om de dam op te blazen. En er was destijds al sprake van, dat Rusland dit wilde doen. Dus 1+1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

dr.lowtune

Deugt niet

JoeZuCK schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:06:
Van wat ik eruit haal;

Dit is gewoon de zoveelste lage actie van de Russen en zou gewoon beantwoord moeten worden door het westen door nog meer wapenleveringen met long range raketten, gekoppeld aan het nog verder isoleren van Rusland door sancties.

Keihard bestraffen, zowel op het slagveld als politiek gezien, dat is het enige wat ze begrijpen. Hopen maar dat Oekraine ook met dit scenario rekening heeft gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

dr.lowtune schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:09:
[...]
Hopen maar dat Oekraine ook met dit scenario rekening heeft gehouden.
Reken daar maar wel op, zij hebben veel meer kennis van en ervaring met russische methodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 20:20

Qwerty-273

Meukposter

Een ouder bericht van IAEA waar het koelwater voor de ZNPP werd aangestipt:
https://www.iaea.org/news...t-on-situation-in-ukraine
The main reservoir forming part of the Dnipro river, which provides cooling water for Ukraine’s Zaporizhzhya Nuclear Power Plant (ZNPP), has seen a recent reduction in water levels, in another indication of how the current conflict in the country is affecting infrastructure that is vital for nuclear safety and security, Director General Rafael Mariano Grossi said today.

The team of IAEA experts present at the site of Europe’s largest nuclear power plant (NPP) – located on the frontlines of an active combat zone – reported that the water level in the Kakhovka reservoir has been reducing. However, by design, the large cooling pond next to the ZNPP reactor units is kept above the level of the Kakhovka reservoir.

“Even though the decreased water level does not pose an immediate threat to nuclear safety and security, it may become a source of concern if it is allowed to continue. It again shows the many potential risks for this major nuclear plant during the war and underlines that we must never become complacent about its safety and security,” Director General Grossi said.
Er is een eigen reservoir voor het koelwater, en er lijkt geen direct gevaar op dat punt te zijn. Wel kan op termijn het waterniveau lastig worden. Maar dan is er ook nog (voldoende) tijd om dat aan te pakken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid