14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Is het wellicht een idee om de titel van het nieuwe salderen topic uit te breiden?
Want het gaat juist om de koppeling in de nieuwe wet met het salderen, de TLV en ook de mogelijkheid om meer energieleveranciers op een aansluiting te hebben.
Dus misschien iets als 'De toekomst van salderen en samenhangende zaken'? Of 'De toekomst van salderen, TLV en SAP'? Of 'Het nieuwe wetsvoorstel op salderen en meer'? 'Afbouw salderingsregeling en meer'? 'De toekomst van salderen en bijbehorend'?
Of iemand die even een betere weet te verzinnen?
Zodat het in ieder geval duidelijk is dat het niet alleen om salderen gaat, maar dus ook die eraan gekoppelde zaken.
Iedere post waarin leverancier Engie genoemd wordt, wordt rücksichtslos gedelete of verplaatst naar Engie snoeit in de terugleververgoeding
Dat lijkt me niet de bedoeling, het TLV topic gaat over welke leveranciers welke TLV bieden.
Om nu iedere opmerking mbt deze leverancier ineens uit dit topic te weren lijkt me onjuist.
Wat heeft Engie met Delta Energie (onderdeel van Vattenfall) te maken?
Mij is geen overname van Delta Energie door Engie bekend
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Een post als Kevf in "Engie snoeit in de terugleververgoeding", oorspronkelijk uit het TLV topic, wordt in het Engie topic uitgediept. Die discussie hoeft niet op twee plekken en het Engie topic is dan de betere plek.
Als er intussen consensus over de TLV is (Anoniem: 27535 in "Engie snoeit in de terugleververgoeding" ?) dan kan denk ik in het vervolg volstaan worden met een verwijzing en wordt het TLV topic er niet meer door gedomineerd.
Iedereen blij
Wat vind jij?
@D_Jeff die is terug

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 24-05-2023 12:59 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het probleem, of misschien is het geen probleem, is dat het TLV topic bijna altijd gedomineerd wordt door discussie over1 leverancier nl. degene die op dat moment de beste TLV geeft.
De ene keer is dat leverancier A, de volgende week leverancier B en nu is het dan Engie (mits bestaande klant)
Soms zijn er wat onduidelijkheden en dan ontstaan er een hoop vragen en ruis, ik denk dat dat onvermijdelijk is en in zekere zin getolereerd moet worden zolang het concreet over TLV gaat.
Het afgesplitste topic over Engie ging over iets heel anders nl een gerucht dat er een tekst was aangepast in de voorwaarden in de app oid dus daar zijn al die andere posts over TLV sowieso niet echt op hun plaats.
Alle informatie en discussie over al die zaken horen niet thuis in het TLV topic, maar in het Engie topic. In het TLV topic hoort de TLV in thuis, die nu mooi door Floppus is aangeleverd en door CJ verwerkt.
En eigenlijk hoort in het TLV topic alleen maar een wijziging op de tabel van CJ thuis. En dan zou er een apart TLV-discussie topic (kroeg?) kunnen komen.
Maar juist doordat CJ die tabel best netjes bijhoudt (zolang ook de @ gebruikt wordt), vind ik persoonlijk de discussie die er zoal is niet hinderlijk.
Maar soms gaat het over iets heel specifieks, zoals Engie, en verzandt de rest en dan lijkt mij afsplitsing en moderatie nodig. (Bv zo'n post over Delta van D_Jeff wordt over het hoofd gezien.)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In de ideale wereld wel ja; was het maar zo'n feest dat alle TLV tarieven zo duidelijk waren dat er geen discussie over kon bestaan.Truus01 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:37:
En eigenlijk hoort in het TLV topic alleen maar een wijziging op de tabel van CJ thuis.
De praktijk is totaal anders en er bestaan volop onduidelijkheden over de bijbehorende voorwaarden en condities van TLV tarieven.
Dat moet ergens bediscussieerd kunnen worden en een kroegtopic lijkt me daarvoor niet de juiste plaats.
In principe staat de tabel van CJ in de startpost en wordt regelmatig geupdate (waarvoor hulde)
Als je alleen dat wilt zien dan beperkt je je tot die startpost maar bepleiten dat er geen discussie over terugleveren kan zijn is onrealistisch.
Koffie, Snickers of toch maar een korte break nodig?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Nu veel energiebedrijven met nieuwe langdurige contracten komen is het overzicht snel weg.
Let op: dat is geen vrijbrief om offtopic te posten maar het is duidelijk dat de grenzen niet met een schaartje te knippen zijn
Vooral het topic van De beste TLV loopt vol met 'Ik heb met Van Ons deze ervaring' en 'Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld tav PP'.
Op zich gaat het over het verkrijgen van die (toen) beste TLV, maar het gaat niet meer sec. over de TLV.
En om voor iedere energiemaatschappij en actie een apart topic af te splitsen (zoals met Engie) is misschien wat overdreven, vooral omdat het veelal over hetzelfde gaat. Modelcontract afgesloten en niet tijdig over gewijzigde tarieven geïnformeerd.
Of misschien zelfs overgezet, het heeft niet heel veel met DEI te maken, wel veel met de energierekening.
Mag ik hierop inhaken en aangeven dat dit het kroegtopic is en er al een (meerdere) topic is over salderen en ook een over de heffing van VandeBron?!tweakduke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:21:
[modbreak]Hou het op de man spelen achterwege aub. We mogen hard op de inhoud spelen, maar niet op de man.[/]
De discussie die hier nu gevoerd wordt, is al in vele andere topic meerdere keren gevoerd.
Ik wil hier ook op inhaken. Kunnen berichten waarin wordt beweerd dat dingen (rapporten, onderbouwde standpunten van experts, etc.) al "meerdere malen ontkracht zijn" (door Tweakers met nul verstand van zaken) verwijderd worden?Truus01 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:30:
[...]
Mag ik hierop inhaken en aangeven dat dit het kroegtopic is en er al een (meerdere) topic is over salderen en ook een over de heffing van VandeBron?!
De discussie die hier nu gevoerd wordt, is al in vele andere topic meerdere keren gevoerd.
Om het kroegtopic laagdrempelig te houden vind ik dat discussies daar ook niet lang moeten domineren, uitdiepen in een apart topic is dan veel handiger.
Zoiets?!Proton_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:53:
@Truus01 Dat kan helpen, met in de TS een FAQ of lijstje met overwegingen die vaak terugkomen.. Zou jij dat kunnen starten?
Ik ben naar dat topic gegaan, maar ik had het zelf nooit gevonden, omdat ik niet echt doe aan smarthome.Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:12:
[modbreak]
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) is inderdaad een betere plek voor de discussie over wat je kan doen om zoveel mogelijk voordeel uit je PV te halen in een post-salderen tijdperk.
[/]
[mbr]Topicwarning aangepast, posts verplaatst[/].
De opmerkingen van @Hansieo passen daar ook niet direct in thuis.
Daar lijkt dat andere oude draadje wel beter geschikt voor te zijn.
Ik wacht het verder wel af, wilde alleen mijn mening even delen.
Althans, dat was mijn gedachte
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2023 13:05 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Het 'slimme' stukje is waar ik over val. Althans, dat topic staat onder smarthome, terwijl ik het verwarmen met cop1 radiatoren in de winter of met de airco de tuin verkoelen in de zomer ook zonder 'smart' kan doen.Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:04:
Teruglevering verminderen komt uiteindelijk altijd neer op eigenverbruik verhogen toch? Of je dat met bitcoins minen of slim schakelen van het aquarium doet maakt niet zo veel uit.
Althans, dat was mijn gedachte
En ik zou dat smart topic dus niet met dit soort 'onzin' willen vervuilen.
(Ik vind het geen onzin, maar duurzaam is het allerminst, maar het zijn wel oplossingen waar je aan gaat denken, bij boetes en dergelijke.)
Radiatoren in de winter zijn door de slechte gelijktijdigheid geen voor de hand liggende toepassing.
Er is een alias van dat topic in DEI, inderdaad omdat er wel wat grijs zit.
Bedankt voor het verplaatsen.Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:24:
@Hansieo ff hierheen verplaatst; Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt was toch wel heel oud. Wat vind je van Truus01's opmerking hierboven?
Wat @Truus01 aangeeft is naar mijn idee nét wat anders.
toelichting:
als /zodra salderen er afgaat, gaat het er om zo min mogelijk "boete" te gaan betalen en zelf de opgewekte energie ergens gaan inzetten waar je het "normaal" niet zou doen
(jacuzzi op brandwonden temperatuur - 1°C

autonomie is naar mijn idee anders, dit is ALTIJD goed zowel voor als ná het salderen tijdperk.
Hier hoef je geen affakkel truckjes te doen om niet te gaan (bij)betalen, al is dit zeker een bijkomstig voordeel.
Het kán /zal dus wel je hoeveelheid affakkel kWh-tjes verlagen (indien je er zat van hebt) maar je komt uiteindelijk tóch in "affakkelen" als je niet de dupe wilt zijn.
Wie kan nog input geven waar dit affakkelen het beste geplaatst kan worden opdat toekomstige /aspirant tweakers het makkelijk kunnen vinden, óók op mobyletjes?

ps: ik heb genoten van het 15 pg teruglezen..

Er was /is toch best wel wat visie hier voorbij gekomen die raak waren méér dan raak.
Zou mooi zijn als deze mensen in de TK terecht komen, moeten ze wél wat concessie doen aan hun salarissen, want TK schijnt slecht te betalen, vandaar die broodnodige bijbaantjes..

[ Voor 12% gewijzigd door Hansieo op 17-11-2023 15:34 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Uit de topicstart van Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Zero export om terugleverboetes te voorkomen wordt door zo'n beetje alle omvormers ondersteund, voor zover dat in Nederland al zinvol is (zelfs met lage tlv lijkt terugleveren met boete interessanter dan affakkelen). Dan hoef je geen verbruikers te schakelen voor affakkelen of een domoticasysteem op te tuigen en kom je exact traploos op 0.Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Accu's laden bij overschot. Vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de volgende dagen / de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat. Gewoon die panelen (of windmolen, waterrad, etc) doen, maar er meteen rekening mee gaan houden dat je je autarkie, eigen verbruik, zo hoog mogelijk maakt.
Maar goed, blijkbaar is er ruimte voor discussie
Ik trek @onetime er als TS van dat topic ook even bij.
lol, er is wel degelijk een verschil.Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:47:
Ik zie nog steeds het verschil niet zo? Voorkomen dat je iets het net opstuurt is precies waar dat over gaat.
Uit de topicstart van Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
[...]
Zero export om terugleverboetes te voorkomen wordt door zo'n beetje alle omvormers ondersteund, voor zover dat in Nederland al zinvol is (zelfs met lage tlv lijkt terugleveren met boete interessanter dan affakkelen). Dan hoef je geen verbruikers te schakelen voor affakkelen of een domoticasysteem op te tuigen en kom je exact traploos op 0.
Maar goed, blijkbaar is er ruimte voor discussieEen alias 'hoe voorkom ik een hoge terugleverboete' in TFE kan altijd natuurlijk.
Ik trek @onetime er als TS van dat topic ook even bij.
Je hebt een bepaalde opwek en een bepaald verbruik,
lós of je nu dat verbruik hebt tijdens nachturen of in de volle zon.
opwek- verbruik > 0 ?? dan moet je zorgen dat het niet te gek is..
LOS... dus van, of je heeeel mooi voor de meter gaat verbruiken.
maw.:
opwek 5.000 en verbruik 3.000 en ALLES voor de meter weg?
geeft nog steeds een net-invoeding van 2.000 = ikbendepisang.
vb: nu ga je de opwek via de omvormer afknijpen lol... terug van 5000W naar 135W...
ja, je levert nu niksie terug, hebt flink geinvesteerd, en krijgt ook NIKSIE.
of, nog steeds zelfde voorbeeld, lekker je omvormer laten snorren (heb je dik voor betaald) en gooi je schuifpui in de zomer open met de airco aan, en genieten van je koele plekje onder de luifel, terwijl wasmachine, droger, auto lekker slurpen.. en je niet druk maken wanneer, want je hebt tóch over.
Ja ik weet, dit is energietechnisch, milieutechnisch niet gewenst, maar als de overheid niet ingrijpt prima verdedigbaar.
Gemak vs boete en dan ga ik voor gemak.
Je ziet, 2 totaal verschillende uitkomsten waarbij de "autonomie" slechts tot bepaalde hoogte ingezet kan worden.
Een overschot van 1.000kWh of meer wegwerken via USB laders oid gaat niet werken
Alternatief = NIET opwekken (omvormer stevig knijpen)
Of... wél blijven opwekken, maar de opwek inzetten op een plek, wat je geen bips uitmaakt, hoeveel kWh het kost
Beide 0,00 in je portemonaaaije

Vandaar dat ik denk dat "wegwerken van je overload kWh-tjes" niet helemaal in dit topic past.
Waar wel? weet ik niet zeker.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) heb ik bedoeld voor de technische oplossingen om de eigen opwek zoveel mogelijk voor de meter te houden; het directe eigen verbruik te verhogen en netbelasting te verlagen, waardoor er meer PV op het net kan.
Dat financiën een argument (kunnen) zijn die keuzes beïnvloeden is logisch. Maar puur financiële argumentaties zijn daar wat mij betreft of topic.
Het gaat mij daar om het financieel (en milieu technisch) optimaal benutten van de (eigen) geplaatste PV.
Beperken van de opwek hoort daar zeer zeker niet bij.
De topicstart die jij citeert is geschreven met voor de meeste mensen reële beperkingen in gedachte.
Toekomstige afschaffing van salderen zit ook in het achterhoofd. Dan komt de thuis-accu om de hoek.
In extrema ga je volledig of grid. Dan helpen alle ideeën in dat topic bij het verlagen van de accu belasting.
edit: het verlagen van terugleverboetes is een neven effect.
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 17-11-2023 18:21 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Deze discussie is vooral omdat ik de meerwaarde nog niet begrijp boven de topics die er al zijn en ik dus een herhaling van zetten en versplintering van kennis wil voorkomen
Ik lees in De zonnepanelen-boete
Dat is dus 9,68 cent per kWh, zeg 10 cent.Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €96,80 inclusief btw aan vaste terugleveringskosten.
Binnen salderen levert het een veelvoud daarvan op (namelijk je kWh prijs incl belastingen, 27-35 cent geloof ik nu).
Affakkelen is dus vooralsnog bij salderen dom.
Buiten salderen (dus met meer teruglevering dan verbruik) is de TLV doorgaans lager dan 10 cent dus is affakkelen of de omvormer beperken financiëel zinvol. NB bij staffels is doorgaan tot bijvoorbeeld 1999 kWh gunstig, dan is de boete per kWh maar de helft dus doorproduceren tot vlak onder de volgende staffel kan ook een strategie zijn.
Er is geen financieel verschil tussen de omvormer beperken en een straalkachel op het dak, behalve dat het eerste heel nauwkeurig werkt en het tweede zowel extra investering kost als niet kan voorkomen dat je toch iets verbruikt of teruglevert. Je omvormer laten draaien om het elders af te fakkelen is dus ook zinloos, het 'dure ding' is een sunk cost. Het enige nuttige na salderen lijkt mij zodoende kWhs direct nuttig gebruiken
Volgens mij klopt dat niet. In elk scenario maakt het uit wanneer je het gebruikt. De terugleverteller moet stilstaan voor maximaal effect, salderen of niet.en je niet druk maken wanneer, want je hebt tóch over
In feite zitten we (grotendeels) op dezelfde lijn, maar verwoorden we het m.i. anders.
De terugleverteller moet idd nét op 0.00
De weg náár dat 0.00, daar lopen onze (toeristische) weggetjes nét wat anders...
als we maar genieten van het uitzicht

Juist de laatste paar posts hier, de discussie tussen jou en @Proton_ .
Die op zich, buiten vermakelijk, ook interessant is, omdat het precies twee verschillende visies weergeeft.
Vandaar.
of moet het idd een aparte topic zijn?
Ik wil namelijk vermijden dat veel ideeën over hóe met overcapaciteit om te gaan (niet opwekken e.o. affakkelen) hier straks te ver off-topic gaan.
Maar kan best zijn, om versplintering tegen te gaan, ze júist hier moeten blijven/komen.
[ Voor 49% gewijzigd door Hansieo op 18-11-2023 17:29 ]
Lijkt me een goed onderwerp voor DEI. Misschien kan @Hansieo een wat neutralere bewoording bedenken
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218480
Ik beproef hier toch enige vorm van censuur.Proton_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:45:
[modbreak]
Het is even rustig in de politiek, de eerste kamer gaat hier voorlopig niets over zeggen.
Er is dus even weinig nieuws te verwachten.
In de tussentijd is het goed om voor het posten te bedenken of je bericht niet beter in de kroeg past.
Verdere offtopic posts zullen verwijderd worden.
[/]
Ik heb niet zo gauw kunnen ontdekken aan welke richtlijnen de reacties in dit topic moesten voldoen, als er maar een relatie of link met de topic is i.m.o. Het onderwerp geeft ruimte voor suggestie. Ook zie ik wel aan sommige reacties niet direct de connectie met de topic en dat is niet altijd even fijn en dus ongewenst.
Dit topic leek mij nu juist bedoelt voor een open discussie, of de politiek nu wel, maar ook (nog) niet een standpunt heeft ingenomen, is daar onderdeel van. Het is i.m.o. goed als de discussie vanuit verschillende standpunten of inzichten gevoerd zou kunnen worden en soms is de reikwijdte heel ver te zoeken t.o.v. de topic. Echter vraag ik toch in deze de moderator de nodige wijsheid en bescheidenheid te betrachten.
Soms worden de beste ideeën in de kroeg geboren……
@Proton_ verwijst toch naar de kroeg? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147570/0NewYerk schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:38:
[...]
Ik beproef hier toch enige vorm van censuur.
< knip>
</knip>
Dit topic leek mij nu juist bedoelt voor een open discussie, of de politiek nu wel, maar ook (nog) niet een standpunt heeft ingenomen, is daar onderdeel van. Het is i.m.o. goed als de discussie vanuit verschillende standpunten of inzichten gevoerd zou kunnen worden en soms is de reikwijdte heel ver te zoeken t.o.v. de topic. Echter vraag ik toch in deze de moderator de nodige wijsheid en bescheidenheid te betrachten.
Soms worden de beste ideeën in de kroeg geboren……
Een post als Domba in "De energierekening - kroegtopic" is ook niet verwijderd (gecensureerd?) maar verplaatst.
Wat mij betreft is een discussie over nationalisering van nutsbedrijven of het ideale aantal daarvan een zeer interessant onderwerp, maar niet in een topic over het wel en wee van de salderingswetgeving.
De openingspost en topicwarning geven hier als het goed is duidelijkheid over, al zou dat in dit geval inderdaad duidelijker kunnen. Ik heb de topictitel nu aangepast naar "De toekomst van de saldeer-wetgeving", dat is wellicht duidelijker.
Tweakers is nu eenmaal georganiseerd rond onderwerpen (topics).
Het is een kleine moeite om, als je merkt af te dwalen, zelf een topic te vinden of te starten, het onderwerp af te kaderen en de post waar je op reageert te quoten.
Dan kan je lekker de diepte in, zonder dat de mensen die nieuws over salderen wél interessant vinden maar gefilosofeer over staatsinrichting en energiebedrijven niet, zich gaan ergeren.
Ik tag @Linea ook even als topicstarter.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2024 10:27 ]
Dan kun je volstaan met een persbericht als het besluit in de eerste kamer is genomen en topic verder sluiten.Proton_ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:20:
Hoi @NewYerk , een metadiscussie over wat ontopic is doe ik ook liever niet in het topic zelf, dus jouw post heb ik hierheen verplaatst.
Een post als Domba in "De energierekening - kroegtopic" is ook niet verwijderd (gecensureerd?) maar verplaatst.
Wat mij betreft is een discussie over nationalisering van nutsbedrijven of het ideale aantal daarvan een zeer interessant onderwerp, maar niet in een topic over het wel en wee van de salderingswetgeving.
De openingspost en topicwarning geven hier als het goed is duidelijkheid over, al zou dat in dit geval inderdaad duidelijker kunnen. Ik heb de topictitel nu aangepast naar "De toekomst van de saldeer-wetgeving", dat is wellicht duidelijker.
Tweakers is nu eenmaal georganiseerd rond onderwerpen (topics).
Het is een kleine moeite om, als je merkt af te dwalen, zelf een topic te vinden of te starten, het onderwerp af te kaderen en de post waar je op reageert te quoten.
Dan kan je lekker de diepte in, zonder dat de mensen die nieuws over salderen wél interessant vinden maar gefilosofeer over staatsinrichting en energiebedrijven niet, zich gaan ergeren.
Ik tag @Linea ook even als topicstarter.
Volgens mij heb ik hierover een TR gemaakt, maar die is onbehandeld en ik kan niet zien waarvoor ik die überhaupt aangemaakt heb, ik gok de december discussie over hetzelfde onderwerp bij andere leveranciers.
Concreet: heeft het VDB-heffing topic nog meerwaarde als we een algemeen zonnepanelen-boete topic hebben én als er in het VDB-topic niet wordt gemodereerd om het enkel over VDB te hebben? NB dat er dingen tussendoor schieten en jullie mensen zijn neem ik jullie zeker niet kwalijk
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik ben voor het samenvoegen!True schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:13:
Omdat de heffing/boete van Vandebron eigenlijk oud nieuws is en daarover inhoudelijk weinig nieuws te vertellen is schuiven deze twee topics:Eigenlijk steeds meer naar elkaar toe, in mijn optiek wordt hier de laatste tijd vrijwel dezelfde discussie (interessant dat zeker) gevoerd. Hierbij komt dat er ook andere partijen zijn die vergelijkbare constructies opzetten die dan ook in het VDB topic besproken worden.
Volgens mij heb ik hierover een TR gemaakt, maar die is onbehandeld en ik kan niet zien waarvoor ik die überhaupt aangemaakt heb, ik gok de december discussie over hetzelfde onderwerp bij andere leveranciers.
Concreet: heeft het VDB-heffing topic nog meerwaarde als we een algemeen zonnepanelen-boete topic hebben én als er in het VDB-topic niet wordt gemodereerd om het enkel over VDB te hebben? NB dat er dingen tussendoor schieten en jullie mensen zijn neem ik jullie zeker niet kwalijkmaar ik vind het een beetje zonde dat dit best wel iets is wat leeft onder de Tweakers, maar dat de discussie onnodig op twee plekken gevoerd wordt.
Ik stel voor
Essent saldering per tariefsperiode
Salderen bij piek en daltarief
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Is salderen per 'tarief type' toegestaan? / advies gevraagd
te sluiten met een verwijzing naar Saldering per kwartaal of jaar en Het juridisch kader van de salderingsregeling met dat topic te mergen. Het is een super informatieve post, maar heeft als zelfstandig topic weinig discussiewaarde: vooral wat de ACM/rechter ervan vindt is relevant en dat is nieuws dat prima in een algemeen topic besproken kan worden.
@alfatrion en anderen, hebben jullie daar gedachten bij?
1. Mijn topic is echt breder opgezet. Ik heb mijn post in eerste instantie geschreven op de ontwikkeling van de hogere kosten voor zonnepanelen. In overleg met @marktweakt is daar het salderen bij gekomen. Door de brede opzet kan het later ook nog uitgebreid worden met nieuwe ontwikkelingen, zoals de afbouw.
2. Je zit er naast met je opmerking over relevantie. Voor de vraag wat salderen is is het meest relevant: de letterlijke wettekst, de eerdere versies, en de parlementaire geschiedenis. Als het goed is ga je daarmee naar de rechter. De mening van de ACM, Jetten en een willekeurige rechter zijn veel minder relevant. Een uitspraak van de Hoge Raad is natuurlijk wel relevant.
3. Ik vrees dat mijn post zijn nut verliest als deze op pagina 205 staat. Dan sneeuwt het onder. Daar heb ik het stuk niet voor geschreven.
marktweakt schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:12:
Ik zou het graag in mijn OP opnemen in een apart kader 'juridische voor- en tegen- argumenten of zonnepanelenboetes zijn toegestaan', maar dat wordt al zo'n lange OP en er gaat nog een heleboel bijkomen ben ik bang.
Zou het een idee zijn om een 2e topic te openen waarin we al dit soort argumentatie verzamelen in een OP zodat hier ook een overzicht van ontstaat?
[ Voor 19% gewijzigd door alfatrion op 27-01-2024 04:02 ]
Er is volgens mij behoefte ontstaan aan een overkoepelend juridisch topic over de salderingsregeling juist omdat er voor elke leverancier die niet juist saldeert of een specifieke zonnepanelenboete in rekening ging brengen een apart topic werd geopend. En deze topics werden dan vervolgens 'vervuild' door tweakers die de specifieke zonnepanelenboete variant van hun leverancier daarin gingen mengen. Totdat niemand meer goed kon volgen waar het topic nou precies over gaat.Proton_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:47:
We zien ook veel duplicatie/herhaling over salderen.
Ik stel voor
Essent saldering per tariefsperiode
Salderen bij piek en daltarief
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Is salderen per 'tarief type' toegestaan? / advies gevraagd
te sluiten met een verwijzing naar Saldering per kwartaal of jaar en Het juridisch kader van de salderingsregeling met dat topic te mergen. Het is een super informatieve post, maar heeft als zelfstandig topic weinig discussiewaarde: vooral wat de ACM/rechter ervan vindt is relevant en dat is nieuws dat prima in een algemeen topic besproken kan worden.
@alfatrion en anderen, hebben jullie daar gedachten bij?
Het topic van @alfatrion brengt denk ik juist veel meer ordening aan omdat het in principe gaat over alle juridische aspecten van alle salderingsovertredingen en zonnepanelenboetes van alle leveranciers. Het topic 'saldering per kwartaal of jaar' is ook maar weer een deelgebied van de salderingsregeling. Komt er dan ook bijvoorbeeld weer een apart topic voor 'salderen per maand' en een andere voor of vaste terugleveringskosten zijn toegestaan etc.?
Door het topic van @alfatrion hoef ik in mijn topic 'de zonnepanelen-boete' geen juridisch kader of argumentatie op te nemen. Hiervoor verwijs ik dan gewoon naar 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' van @alfatrion
[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 27-01-2024 10:45 ]
Stellen jullie voor alles zo te laten?
Ik houd me los hiervan aanbevolen voor een duidelijke afkadering die ik in een topicwarning kan zetten, dat maakt modereren makkelijker. Graag per DM, maar kan ook hier.
Als je nu topics gaat samenvoegen of verwijderen dan wordt het helemaal een rommeltje.
Hopelijk wordt het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' van @alfatrion vanaf nu vanzelf het centrale topic voor alles wat met juridische vragen over de salderingsregeling en zonnepanelenboetes te maken heeft. En misschien is dat dan ook tevens een mooie inkadering voor de topicwarning.
[ Voor 12% gewijzigd door marktweakt op 27-01-2024 17:13 ]
[ Voor 94% gewijzigd door alfatrion op 27-01-2024 17:01 ]
Ben je nog vergeten het slotje eraf te halen?Proton_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:58:
En weer open.
[mbr] Zorg dat je bijdrage iets voor een lezer bijdraagt en dat je niet afdwaalt van het onderwerp.
Voor onderbuik / ik ook posts is het kroegtopic beter geschikt.
[/]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Als we naar de reacties van verschillende partijen geluisterd hebben, blijkt dat verschillende partijen het logischer vinden om bij de nieuwe Energiewet om naar een goed samenhangend pakket te kijken. Bij de behandeling van de Energiewet zullen er dus wel allerlei amendementen komen. De Tweakers-leden hebben ook al allerlei alternatieven gedacht die beter zouden zijn om het salderen aan te passen. Als het om de financiën gaat, is er een duidelijke samenhang met de toekomst van fiscale energieregelingen.
Is het verstandig om een nieuw topic te openen 'Energiewet en aanpassing fiscale energieregelingen'? Of om het het huidige topic daarnaar om te vormen?
Daarnaast heb ik in het topic over de toekomst van de saldeerregeling nogal wat discussies langs zien komen over 'toekomstige aanpassingen netbeheer'. Piekheffingen, bandbreedtemodel, transportheffingen voor grote invoeders, uitbreiding netwerk enzovoorts. Is het logisch om voor dit soort zaken een apart topic te starten?
Ook een apart topic voor "slippartijen" door energiereuzen met idd alles wat met extra kosten zonnepaneel eigenaren te maken heeft.
A. Toekomst salderingswetgeving (hier zijn we nu)
B. Perspectief en mogelijkheden (thuis)accu
C. Energiecontracten
D. Terugleverboetes energieleveranciers (ervaringen, (juridische) bezwaren)
B: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?tinusa4 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:23:
Graag een splitsing qua topics s.v.p.:)
A. Toekomst salderingswetgeving (hier zijn we nu)
B. Perspectief en mogelijkheden (thuis)accu
C. Energiecontracten
D. Terugleverboetes energieleveranciers (ervaringen, (juridische) bezwaren)
C: Energieleveranciers aanbiedingentopic
D: De zonnepanelen-boete
[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-02-2024 17:30 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
lijkt me een prima idee, mijn steun heb je.Linea schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:27:
Nu het wetsvoorstel afbouw saldering afgeschoten is, is het de vraag wat er moet gebeuren met het topic over de toekomst van de saldeerwetgeving.
Als we naar de reacties van verschillende partijen geluisterd hebben, blijkt dat verschillende partijen het logischer vinden om bij de nieuwe Energiewet om naar een goed samenhangend pakket te kijken. Bij de behandeling van de Energiewet zullen er dus wel allerlei amendementen komen. De Tweakers-leden hebben ook al allerlei alternatieven gedacht die beter zouden zijn om het salderen aan te passen. Als het om de financiën gaat, is er een duidelijke samenhang met de toekomst van fiscale energieregelingen.
Is het verstandig om een nieuw topic te openen 'Energiewet en aanpassing fiscale energieregelingen'? Of om het het huidige topic daarnaar om te vormen?
Daarnaast heb ik in het topic over de toekomst van de saldeerregeling nogal wat discussies langs zien komen over 'toekomstige aanpassingen netbeheer'. Piekheffingen, bandbreedtemodel, transportheffingen voor grote invoeders, uitbreiding netwerk enzovoorts. Is het logisch om voor dit soort zaken een apart topic te starten?
Ik had ook al geopert om dat forum nu bekend is hoe en wat tot een mooi einde te geven.
Mogelijk dat jij nog een leuk einde daar op zou kunnen zetten. (meer in de richting hoe het nu staan, het vervolg (forum xxx), denk hierbij aan o.a. "aangepaste" energiewet ontwikkelingen (sie @Hansieo ) en een bedankje voor alle racties , meer in die vorm (just an idea)
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2024 17:57 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Topic is dus weer dicht; PM als je wat inhoudelijks over de saldeerwetgeving wil posten, dan gaat-ie weer open
(en nogmaals: iedereen kan zonder toestemming een nieuw topic openen

Ik denk dat in het Shopping-subforum vaker algemene voorwaarden uitgeplozen worden, misschien zijn er wat topics die een alias kunnen gebruiken?
Een alias is een link naar een ander topic. Met een alias kan bijvoorbeeld een link naar een topic in forum A ook in forum B geplaatst worden, of er kan een sticky van gemaakt worden die doorlinkt naar een gewoon topic waarin gereageerd kan worden.
(uit https://gathering.tweakers.net/forum/faq#topicTypes)
Dat de heer Ketelklets wel of niet gewaardeerd wordt maakt m.i. niet uit, gaat er om of hij gelijk heeft of niet.marktweakt schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:29:
[...]
Het kan best zijn dat jij hem 'kent' en zijn mening niet erg waardeert maar anderen hier in dit topic kunnen daar heel anders over denken.
Volgens mij ga je nu je taken als moderator verwarren met je eigen mening en actieve inhoudelijke deelname in dit topic. Dat lijkt mij niet gewenst...
De hier regelmatig gelinkte video's zijn vaak nogal van de halve waarheden of vergeten volledigheden, vaak zijn commercieel gedreven mening. En dat is mijn mening
Off topic:
Vreemd
Dat een moderator zijn mening geeft is prima maar als hij zijn taken als moderator gaat inzetten om tegengeluiden - waar hij het inhoudelijk niet mee eens is - gaat classificeren als 'link dropping' dan gaat er iets flink mis.Simpel360 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Dat de heer Ketelklets wel of niet gewaardeerd wordt maakt m.i. niet uit, gaat er om of hij gelijk heeft of niet.
De hier regelmatig gelinkte video's zijn vaak nogal van de halve waarheden of vergeten volledigheden, vaak zijn commercieel gedreven mening. En dat is mijn mening![]()
Off topic:
Vreemd, waarom zou een mod niet zijn gedachten mogen ventileren, als je het daar niet mee eens ben kun je daar toch gewoon tegen in gaan, mod of niet, of je het eens wordt of niet is een andere vraag.
Dit topic is snel voorbij als er alleen linkjes geplaatst mogen worden waarvan de inhoud overeenkomt met de persoonlijke mening van de moderator.
Wat een uitermate vervelende manier is om iets over te brengen. Al helemaal als het een videolink is. Want je wordt geforceerd door de poster om uren aan content te gaan zien, voor een punt wat vaak maar in één minuut wordt behandeld.
Daarom is het heel normaal als iemand, ook een moderator, vraagt aan de poster om een samenvatting te geven zodat mensen kunnen beoordelen of het überhaupt het hun tijd waard is om iets te gaan bekijken.
Dat heeft niks met de persoonlijke mening van iemand te maken, maar alles met fatsoenlijk omgaan met de karige tijd van je medemens.
Daar gaat het niet om, man. Dat maak jij er van, zoveel is wel duidelijk. Het gaat niet over inhoud en mening, het gaat erom dat internet-etiquette vraagt dat je niet zomaar linkdropt zonder even kort inhoudelijk te duiden waar het over gaat. Voor wie op de pauze op het werk youtube niet wil openen, of geen tijd heeft om de vaak eindeloze youtube videos helemaal door te kijken voor een executive summary die in 1 paragraaf kan.marktweakt schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Dat een moderator zijn mening geeft is prima maar als hij zijn taken als moderator gaat inzetten om tegengeluiden - waar hij het inhoudelijk niet mee eens is - gaat classificeren als 'link dropping' dan gaat er iets flink mis.
Als iets bekend staat om oeverloos niets zeggen om 10 minuten vol te praten (voor ad revenue) dan is het youtube wel.
Ik begrijp de opmerking ivm linkdroppen volledig, en jij ziet spoken die er niet zijn. Precies omwille van de bias (mogelijks ben je zelf grote fan van die youtuber wellicht en je kan geen kritiek verdragen), waar je anderen van beschuldigt
He-le-maal het punt niet...Dit topic is snel voorbij als er alleen linkjes geplaatst mogen worden waarvan de inhoud overeenkomt met de persoonlijke mening van de moderator.
[ Voor 19% gewijzigd door Amos_x op 14-03-2024 11:39 ]
marktweakt schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:29:
[...]
Het kan best zijn dat jij hem 'kent' en zijn mening niet erg waardeert maar anderen hier in dit topic kunnen daar heel anders over denken.
Volgens mij ga je nu je taken als moderator verwarren met je eigen mening en actieve inhoudelijke deelname in dit topic. Dat lijkt mij niet gewenst...
Ik ben me ervan bewust dat me actief in een discussie mengen met een rode nick risico's met zich meebrengt.Dat een moderator zijn mening geeft is prima maar als hij zijn taken als moderator gaat inzetten om tegengeluiden - waar hij het inhoudelijk niet mee eens is - gaat classificeren als 'link dropping' dan gaat er iets flink mis.
Dit topic is snel voorbij als er alleen linkjes geplaatst mogen worden waarvan de inhoud overeenkomt met de persoonlijke mening van de moderator.
Het is fijn dat je (en anderen) je vrij genoeg voelen om toch tegen me in te gaan
Als ik mijn moderator-pet op zet is het aan de blauwe letters te zien. Mocht ik me misdragen dan kun je escaleren naar mijn collega's, zie topicstart.
Mijn opmerking over de linkdrop was vriendelijk bedoeld en is volgens Themaforum: De Energierekening - Beleid
"Post geen kale links naar een extern document of video; maak een samenvattinkje van de argumenten en conclusies daarin."
De oorspronkelijke post was dan ook niet meer dan
Hoe is dit geen linkdrop? Had ik deze post maar meteen naar de prullenbak moeten verplaatsen?En weer een goed filmpje van X
Twijfelachtige reden voor terugleveringskosten?
http://linkje
Mijn mening kwam met inhoudelijk commentaar (als reactie op een authoriteitsdrogreden nota bene), en merk op dat de link naar content waar ik inderdaad totaal niet achter sta er nog ongewijzigd staat.
'Misdragen' is een groot woord maar ik las (en lees na opnieuw lezen nog steeds) een duidelijke vermenging van moderator taken en je persoonlijke mening in de bewuste opmerking. Het is ook niet te scheiden van elkaar omdat het in dezelfde zin staat en er was volgens mij ook geen sprake van blauwe tekst.
Er zijn in dit topic al vele links zonder nadere toelichting gepost zonder dat daar een moderator-ingreep op volgde. Sterker nog: als je mijn openingspost bekijkt dan is dat inmiddels 1 grote lijst met linkjes zonder verdere toelichting! Het kwam op mij dus nogal opmerkelijk over dat je nu wel ingreep en dan ook nog exact in een geval waar je het inhoudelijk niet mee eens bent. Misschien wat achterdochtig van mijn kant en wat onhandig van jouw kant?
Sure, hij had een ander crewlid kunnen vragen om dat verzoek over te brengen, of daadwerkelijk een ingreep te doen, maar in dit geval vind ik het behoorlijk overdreven om hem dan maar direct te betichten van machtsmisbruik. En al helemaal om dat dan in dat topic zelf te gaan doen, waarbij jij bovendien niet eens degene bent die werd aangesproken.
Feedback op de moderatie is altijd welkom, maar laten we dat a.u.b. via de juiste kanalen doen en op een constructieve toon
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verder beticht ik niemand van machtsmisbruik. Wat ik heb gezegd is dat het mij niet wenselijk lijkt als een moderator zijn persoonlijke mening gaat vermengen met zijn taken als moderator. En dat is wat ik uit de volgende quotes opmaakte:
en@Roeloffzen kun je je post aanvullen met wat inhoudelijks zodat mensen niet gedwongen hun kostbare tijd op te offeren aan een random youtuber?
Zo is het een linkdrop.
Dit wekt op z'n minst de suggestie dat de taken van een moderator hier worden vermengt met een persoonlijke mening en actieve deelname aan de discussie. Zeker gezien het feit dat dit de eerste keer was dat een dergelijk 'verzoek' gedaan werd terwijl er continue linkjes in dit topic zijn gedeeld zonder verder toelichting daarbij.@kadoendra Ik ken hem, en ben niet onder de indruk van zijn mening over dingen die weinig met verwarming te maken hebben.
Zoals ik al zelf naar @Proton_ heb aangegeven is het misschien van mijn kant wat te achterdochtig geweest en van zijn kant wat onhandig om de verschillende rollen niet strikter gescheiden te houden. En achteraf gezien had ik mijn opmerking ook beter hier in dit topic kunnen maken i.p.v het betreffende topic.
[ Voor 114% gewijzigd door Truus01 op 31-03-2024 21:19 ]
[ Voor 115% gewijzigd door hans1602 op 03-04-2024 08:30 ]
De term kroegtopic is wat verwarrend. Misschien de naam van De energierekening - kroegtopic veranderen in "De energierekening - vragen & discussie". Dan gaan mensen daar eerder naar toe met vragen dan hier.Yorinn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:46:
[modbreak] Ik zie weer een hoop vragen en discussie langskomen die niet specifiek over een aanbieding gaat. Algemene vragen en discussie over energieleveranciers mag in De energierekening - kroegtopic of één van de andere topics in Themaforum: De Energierekening worden gesteld. Lees verder ook de Topicregels nog eens door als je twijfelt of iets hier terug hoort of niet.
Dan kunnen we hier weer verder met aanbiedingen plaatsen.[/]
Ik heb je reactie vanuit Energieleveranciers aanbiedingentopic verplaatst, gezien je feedback hier beter past.Novax schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:57:
[...]
De term kroegtopic is wat verwarrend. Misschien de naam van De energierekening - kroegtopic veranderen in "De energierekening - vragen & discussie". Dan gaan mensen daar eerder naar toe met vragen dan hier.
Ik heb er zelf op zich niets op tegen, maar laat het aan de lokale mods over om hier iets over te vinden en eventueel aan te passen.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Voor de exotischere gevallen (opvallend veel of weinig verbruik of teruglevering) kan een eigen topic ook altijd.
Zelfs ik wist niet van dat topic af. Ik heb hem nu in de TW bijgevoegd.Proton_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:06:
Veel van zulke vragen passen het beste in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic maar dat weten mensen inderdaad minder goed te vinden.
Voor de exotischere gevallen (opvallend veel of weinig verbruik of teruglevering) kan een eigen topic ook altijd.
Ik lees dat de titel al een keer is aangepast maar misschien is [Hulp bij nieuw energiecontract - vragen & advies] nog duidelijker?Proton_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:06:
Veel van zulke vragen passen het beste in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic maar dat weten mensen inderdaad minder goed te vinden.
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 14-05-2024 22:10 ]
duvekot schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:32:
Ik merk dat dit topic steeds meer overlap heeft met
De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)
Hoe willen we daar mee overweg @alfatrion ?
- Als het gaat om de toekomst / politiek, dan hoort dat thuis in het De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2).
- Als het gaat om om het heden / juridisch, dan hoort dat thuis in het Het juridisch kader van de salderingsregeling.
En nog een grotere berg off topic berichten laten staan. Hoe zijn de keuzes gemaakt?We Are Borg schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:55:
[modbreak]
Er zijn een berg offtopic reacties verdwenen. Graag weer ontopic: Wat is nu de beste terugleververgoeding? Al het andere hebben we andere topics voor: zie ook de Topicwarning voor een handig lijstje
[/]
Wat hebben de 31 posts boven de modbreak met de beste TLV te maken? En de (tot nu toe) 2 eronder?
Het topic lijkt/leek sowieso de laatste tijd nogal ongemodereerd z'n gang te mogen gaan, en proberen we het 'intern' op te lossen, maar ineens worden er dan toch enkele posts verwijderd. Waarom?
En die zelfsturing werkt duidelijk niet vandaar de modbreak
[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2024 11:53 ]
excuus.
[ Voor 93% gewijzigd door Emphyr op 25-05-2024 00:37 ]
Waarom worden die berichten dan niet ook weggehaald? Waarom een paar mod-*knips*, maar blijft dat staan?Yorinn schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:55:
[Modbreak] De vragen die nu gesteld worden over de MM-Essent aanbieding zijn al meermaals langsgekomen en beantwoord of staan op de website van MediaMarkt.
Deze simpele vragen mogen dan ook achterwege blijven. [/]
Hebben jullie, mod-team, het druk? Ik heb het idee dat er de laatste tijd minder en minder goed gemodereerd wordt. Maar wellicht sta ik daar alleen in.
Het ging nu om meerdere posts waarbij de vragen al waren beantwoord. Om deze reden heb ik alleen een modbreak geplaatst met het vriendelijke verzoek met deze simpele vragen te stoppen.Truus01 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:58:
[...]
Waarom worden die berichten dan niet ook weggehaald? Waarom een paar mod-*knips*, maar blijft dat staan?
Hebben jullie, mod-team, het druk? Ik heb het idee dat er de laatste tijd minder en minder goed gemodereerd wordt. Maar wellicht sta ik daar alleen in.
Als het om een enkele vraag/opmerking ging, had ik inderdaad geknipt of reacties verplaatst naar het kroegtopic.
(Puur voor mijn eigen gemak, natuurlijk...
Klopt dit wel ik dacht namelijk dat je helemaal geen bonus krijgt als je zonnige hebt
Dat is inderdaad niet toevallig, we houden naar aanleiding van de de laatste commerciële golf ons beleid aangaande bedrijfsaccounts weer even tegen het lichtstil schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:27:
Wat me opvalt in een gerelateerd topic is dat nadat een leverancier een black friday actie aankondigt en daarmee mogelijk andere leveranciers die op orders hopen wat in verlegenheid brengt het topic toevallig voor onderhoud gesloten is.
Ik verwacht dat voor het einde van het weekend daar wel consensus is.
einde weekend, toevallig einde aanbieding?Proton_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:46:
[...]
Dat is inderdaad niet toevallig, we houden naar aanleiding van de de laatste commerciële golf ons beleid aangaande bedrijfsaccounts weer even tegen het licht
Maar ik snap de problematiek wel.
1x MT 5,12kwh, ct003, v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Heb jullie dan ook al een idee hoe om te gaan met de verschillende topics?Proton_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:46:
[...]
Dat is inderdaad niet toevallig, we houden naar aanleiding van de de laatste commerciële golf ons beleid aangaande bedrijfsaccounts weer even tegen het licht
We hebben een algemeen stekker accu topic.
Maar daarnaast het HW topic toen kwam Duravolt en inmiddels is er nog een partij met een aanbieding in geduikeld.
En dan nog het eenvoudige thuisaccu topic
Komt er voor elk merk een topic? Of zoveel mogelijk in een algemeen topic?
Voor de wp en wpb zijn er ook merkgebonden topics maar ook iets algemeens.
Het Duravolt topic heeft nu bijv. Ook niet een echt lekkere eerste post die zou van Duravolt moeten zijn met alle beschikbare informatie daarin.
Als ze dan met een bedrijfs acount aanwezig zijn in dar topic laat ze dan ook een goede openingspost verzorgen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Nou nee, bedrijfsaccounts mogen geen topics starten, dat wordt dan namelijk meestal gewoon één groot reclamepraatje. Deelname van bedrijven hoort in principe beperkt te blijven tot het beantwoorden van vragen over producten/diensten.Ronald.42 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:03:
[...]
die zou van Duravolt moeten zijn met alle beschikbare informatie daarin.
Als ze dan met een bedrijfs acount aanwezig zijn in dar topic laat ze dan ook een goede openingspost verzorgen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Ronald.42 In principe bepaalt de community welke topics te openen (door ze simpelweg te openen) en is het aan de topicstarter om af te kaderen en een startpost bij te houden (evt door mede-auteurs uit te nodigen), de Duravolt accu bleek een rebrand te zijn, vandaar de iets grotere scope.
Voor de warmtepompen hebben we nu merktopics en dat vind ik wel fijn werken: de signaal/ruisverhouding wordt er beter van als het over specifieke settings gaat.
Batterijen lijken vooralsnog minder settings te hebben, dus daar geeft versnippering minder voordelen, maar ze hebben ook allemaal een andere app/ecosysteem dus veel synergie is er ook niet (?). We merken vanzelf wel wat werkt, denk ik.
Als versnippering problematisch wordt dan is het denk ik een goede eerste stap als de topicstarters met elkaar overleggen.
Daar zit wat in.Orion84 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:08:
[...]
Nou nee, bedrijfsaccounts mogen geen topics starten, dat wordt dan namelijk meestal gewoon één groot reclamepraatje. Deelname van bedrijven hoort in principe beperkt te blijven tot het beantwoorden van vragen over producten/diensten.
Maar nu is er een topic start bij duravolt waar weinig in staat en vervolgens komen tig keer dezelfde vragen voorbij die al dan niet beantwoord worden.
Het zou fijn zijn als dat in een openingspost samengevat was.
Een beetje zo van dit is het product en dat kan het en eventueel in de toekomst zou zus en zo mogelijk zijn.
Er lopen nu soms oeverloze discussies over zaken die helemaal niet duidelijk zijn.
Dit wordt natuurlijk ook gevoed door het uitblijven van reacties van partijen die wel aanwezig zijn maar geen zin/tijd/diepgaande informatie hebben om al die vragen te beantwoorden.
Homewizard heeft bijvoorbeeld onlangs wel weer netjes gereageerd en beargumenteerd waarom ze bepaalde keuzes maken.
Andere verkopende partijen blijven daar wat achter maar hebben met prijs per kwh wel aandacht.
Ergens zou je op de één of andere wijze moeten verlangen dat het hebben van een bedrijfsacount om je product te pushen ook inhoud dat je bijv. wekelijks een inhoudelijke reactie geeft op vragen.
En als dat wederkerende vragen zijn zou het antwoord in de openingspost kunnen staan en dan kunnen ze of andere deelnemers aan het topic daar simpel naar verwijzen.
Het blijft lastige materie om het te stroomlijnen vrees ik

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik waag me daar niet eerder aan dan ik zelf de accu hier op de plank heb staan.Orion84 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:44:
Mocht iemand zich geroepen voelen om de topicstart aan te vullen, dan kunnen we natuurlijk altijd mensen toevoegen als mede-topicstarter (aannemende dat de huidige TS daar geen bezwaar tegen heeft).
Prima om zoiets te doen maar dan wel met het apparaat in handen zodat ik weet wat het echt is.
Beetje zoals mijn wp van de afhaal Chinees die heb ik ook niet eerder bij iemand geplaatst dan dat ik er zelf tevreden over was.
Zo zal het er bij bijv. De duravolt vooral van af hangen of hij een beetje vlot NOM bij kan houden betreffende opladen ontladen waneer de vraag daar is.
Niet dat hij minutenlang werk heeft om het vermogen op of af te schalen en of de accu een beetje lekker zijn capaciteit houd en het gemak waarmee bepaalde zaken zijn te beïnvloeden.
Nu is het alleen nog maar wat men zegt dat ie kan.
Het modelcontractverzameltopic is weer open, maar hoe voorkomen we dubbel werk?
Top, bedankt voor je begrip. No hard feelingsProton_ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:22:
@Sarpo @MiBe @brambo123 en anderen, ik dacht behulpzaam te zijn maar zat er naast, excuses.
Het modelcontractverzameltopic is weer open, maar hoe voorkomen we dubbel werk?
Voorkomen dubbel werk? Weet ik 123 niet. Zal er eens over nadenken