Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik heb momenteel een contract bij ENGIE vanaf medio maart 2023 met piek- en daltarief.
Ik heb derhalve tm het eind van dit jaar 2 tariefsperiodes (mrt -juni en juli-dec) met verschillende tarieven. (Per periode voor piek en voor dal)
Vanaf 1-1-24 stap ik over naar Greenchoice 3 jr vast.
Dus periode van de eindafrekening loopt van 16-3-23 tm 31-12-2023.

Nu vraag ik mij af wat de juiste werkwijze van berekenen is. Engie zegt dat zij salderen en verrekenen per telwerk én per tariefsperiode. Maar volgens mij mag dit (laatste sowieso )niet én dit is voor mij ongunstig

Wie kan mij helpen hoe je verrekend moet worden bij zowel salderen als piek/dal 'en 2 tariefsperiodes Over dat laatste heb ik via de geschillencommissie energie wel een berekening gevonden maar dat zou nog ongunstiger zijn dan met twee tariefsperiioes en piekdal dus volgens mij doe ik iets niet helemaal goed.

Ik wil het graag weten zodat ik dit straks naast de eindafrekening van Engie kan leggen en evt bezwaar kan maken.

Mijn verbruik is ongeveer (rest van de laatste week december is mee geschat)

Verbruik Totaal: 2100 (piek 900 dal 1200)
Tariefsperiode mrt -jun: 550 (piek 175; dal 375)
Tariefsperiode juli-dec: 1550 (piek 725: dal 825)

Opwek Totaal 4350 (piek 3015 dal 1335)
Tariefsperiode mrt -jun 2380 (piek 1580 dal 800)
Tariefsperiode jul-dec: 1970 (piek 1435 dal 535 )

Hoor graag als jullie dit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Salderen per tariefperiode zou toch niet zo’n probleem moeten zijn?
Zolang ze het overschot uit 1 tarief periode maar door salderen naar een andere tarief periode over 1 jaar bekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-12-2023 20:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
De juiste werkwijze hiervoor is aan de energieleverancier zelf. over salderen en telwerken is geen wetgeving vastgelegd. En dus verzinnen ze een manier waar zij beter van worden. Is (met stip) reden nr1 om af te stappen van hoog/laag tarief. Ik hoop dat je dat wel meegenomen hebt in die 3 jaar vast, wat op zich ook al een stoere periode is, ik zou het niet durven.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Als je meer verbruikt dan terug levert zou je toch nog voor hoog laag kunnen gaan. Mits je voldoende kunt schuiven met je verbruik dat je ook met hoog tarief voldoende verbruikt. Dan saldeer je in ieder geval alle stroom. Zo gaat mijn auto bij voorkeur in de week geladen worden.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

• Sannietje1985
YakuzA schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:15:
Salderen per tariefperiode zou toch niet zo’n probleem moeten zijn?
Zolang ze het overschot uit 1 tarief periode maar door salderen naar een andere tarief periode over 1 jaar bekeken.
Zover ik begreep doen ze dat dus niet 🫣
Er wordt dan gewoon afgerekend PER tariefsperiode

[ Voor 6% gewijzigd door Sannietje1985 op 28-12-2023 13:39 ]

• Sannietje1985
Gerardus1956 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:43:
Als je meer verbruikt dan terug levert zou je toch nog voor hoog laag kunnen gaan. Mits je voldoende kunt schuiven met je verbruik dat je ook met hoog tarief voldoende verbruikt. Dan saldeer je in ieder geval alle stroom. Zo gaat mijn auto bij voorkeur in de week geladen worden.
Ja helaas is dat niet zo.
Aangezien deze maand en november de opwek nagenoeg 0 is.
Het zou geen probleem geweest zijn als ik de saldering vanaf maart had kunnen gebruiken.
Maar omdat ze het nu splitsen vanaf juli is mijn opwek van juli tm oktober te weinig om de maanden november en december te compenseren met het salderen en kom ik dus negatief uit (moet dus betalen ipv dat ik terugkrijg).
Wat ik overhoudt in de andere maanden (dus piek en dal van maart tm juni en de piek van juli tm december is minder dan wanneer het zonder de tariefsperiodes zou zijn iig, en ook wanneer het op enkeltarief zou zijn (evt met tariefsperiodes).

Maar ik weet dus nog steeds niet goed hoe ze het moeten doen

Ik had al wel begrepen dat salderen per tariefsperiode niet mag.
Maar ik vraag me dus af hoe het zit met berekenen in geval van piek en daltarief.
Of het dan zoals @YakuzA zegt hoort dat ze doorsalderen van piek naar dal (en of dat dus 'moet')

Engie doet dat laatste dus niet wat nadelig is voor mij maar ik weet dus niet of ze hierin iets doen wat wettelijk/juridisch niet mag of dat ze gewoon de ruimte in hun voordeel nemen die er wel gewoon is.
Daar kom ik dus niet uit.

• Gerardus1956
  • Nu online
@Sannietje1985

Ik reageerde eigenlijk alleen op de topic titel. Jij hebt een tweede probleem nl. dat er per tariefperiode wordt gesaldeerd.
Dan nog heb je een wat gunstige tariefindeling. Juli is ongeveer halfweg het jaar, zodat de de opwek aardig verdeeld wordt over de perioden.
Ook dan kun je zorgen dat je niet meer teruglevering hebt dan opwek, zodat je een TLV krijgt voor dag en het volle bedrag voor dal. Lukt natuurlijk alleen maar als totale opwek kleiner is dan verbruik.

• Sannietje1985
@Gerardus1956
Het klopt dat de tariefscheiding relatief gunstig valt.
Maar toch...kom ik dus met dal in de tweede periode negatief uit helaas.
Komt ook omdat we helemaal geen gas hebben. Dus ook alle verwarming gaat hier op stroom. En tja in de wintermaanden is het verbruik dan al gauw 500kw per maand.

Jouw laatste zin snap ik overigens niet helemaal bedoel je niet "meer verbruik hebt dan opwek?"

• Gerardus1956
  • Nu online
Sannietje1985 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:28:
@Gerardus1956
Het klopt dat de tariefscheiding relatief gunstig valt.
Maar toch...kom ik dus met dal in de tweede periode negatief uit helaas.
Komt ook omdat we helemaal geen gas hebben. Dus ook alle verwarming gaat hier op stroom. En tja in de wintermaanden is het verbruik dan al gauw 500kw per maand.

Jouw laatste zin snap ik overigens niet helemaal bedoel je niet "meer verbruik hebt dan opwek?"
volgens mij is :" Lukt natuurlijk alleen maar als totale opwek kleiner is dan verbruik" hetzelfde als "meer verbruik hebt dan opwek?"

• Sannietje1985
@Gerardus1956 ik doelde op jouw zin: " Ook dan kun je zorgen dat je niet meer teruglevering hebt dan opwek, "

• Gerardus1956
  • Nu online
Klopt. Onzinnige zin van mij. Weet ook niet meer wat ik bedoelde.

Pagina: 1