Ik waag toch maar een poging, naar aanleiding van de nieuwe aankomende voorwaarden (en wellicht illegale terugleveren kosten) die collectief de voorwaarden uit 2017 van elektriciteitsbedrijven gaan vervangen via Energie Nederland. Zie ook:
https://www.nu.nl/economi...giecontract-opzeggen.html
Waarvan de directeur jawel de in opspraak geraakte oud minister van de VVD, Cora van Nieuwenhuizen, is (maar dat terzijde):
https://nos.nl/artikel/25...tor-voor-ze-lobbyist-werd
We kunnen er eigenlijk wel van uitgaan dat in de nieuwe voorwaarden (gemakshalve: een privaatrechtelijke overeenkomst) de salderingsregeling zal worden uitgekleed of zelfs geëlimineerd. Dit terwijl er juist een overeenkomst bestaat tussen energiemaatschappij en particuliere gebruiker met zonnepanelen (PV), die niet eenzijdig door de elektriciteitsmaatschappij aangepast mag worden. Zie uitspraak van het Hof Amsterdam tot in hoger beroep;
https://www.bnnvara.nl/ka...nk-uitspraak-met-gevolgen
Relevant deel uit de uitspraak:
In de Algemene Voorwaarden die gelden voor zonnepaneelhouders staat het recht op salderen eveneens omschreven (versie 2017, artikel 4.1). Over terugleverkosten is daarin niets terug te vinden.
Omdat het vonnis Budget Energie verbiedt om eenzijdig de algemene voorwaarden in het contract aan te passen, zijn de bestaande afspraken over salderen juridisch bindend, volgens De Nekker.
De vraag is nu: waar staan we op dit moment, en wat is de stand van zaken?
Zijn er partijen of juristen die dit collectief gaan oppakken? Zeker met het oog op 1 januari 2027, wanneer het salderen vooralsnog wordt stopgezet. Ik verwacht dat er flinke verwarring zal ontstaan. Mogelijk zit dat al impliciet verwerkt in de plannen van Energie Nederland door te stellen kosteloos je contract mogen opzeggen + wat ze er niet bij zeggen je rechten op salderen ook opzeggen (wellicht)

.
Moeten we ons hier niet beter op voorbereiden?
Wat kunnen we concreet doen, en hoe pakken we dit aan?
Als voorbeeld een briefje richting energie maatschappijen indien je dergelijke nieuwe voorwaarden gaat krijgen voor wat het waard is:
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij maak ik formeel bezwaar tegen de door u aangekondigde wijziging van mijn contractvoorwaarden.
Mijn leveringsovereenkomst valt onder de Algemene Voorwaarden 2017. In deze voorwaarden is in artikel 4.1 het recht op salderen vastgelegd. Deze bepaling vormt een onderdeel van de oorspronkelijke overeenkomst tussen mij en uw organisatie.
De op mij van toepassing zijnde voorwaarden bevatten geen bepaling die u het recht geeft om deze contractuele afspraken eenzijdig te wijzigen, voor zover dit in mijn nadeel is. Voor zover artikel 19.x ziet op tariefaanpassingen, betreft dit prijswijzigingen en geen bevoegdheid om bestaande contractuele rechten zoals salderingsafspraken te wijzigen of te laten vervallen.
Ik ga daarom niet akkoord met enige wijziging die mijn contractuele rechten aantast en beroep mij uitdrukkelijk op de geldigheid van de oorspronkelijke overeenkomst en voorwaarden.
Ik verzoek u schriftelijk te bevestigen dat mijn bestaande contractvoorwaarden, inclusief de salderingsafspraken zoals overeengekomen, ongewijzigd van kracht blijven.
Bij voorbaat dank voor uw bevestiging.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M