dat krijg je als de politiek niet vooruit kijkt zoals ze eigenlijk zouden moeten, maar alleen op korte tijd (vaak niet eens de 4 jaar) hun maatregelen opzetten, vaak wordt er alleen gekeken wat het resulaat nu is, ipv dat ze vooruitkijken wat dit ook op de lange termijn betekend.Lothlórien schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:10:
ik denk dat Martin bedoeld dat mensen niet alleen dimmen, maar d.m.v. een batterij hun eigenverbruik in de zomer naar 100% weten te brengen.
Als er straks maar voldoende mensen zijn die op deze manier in de zomer vrijwel niets afnemen, dan betekend dat natuurlijk wel een inkomstenderving. Bovendien hoeven de fossiele centrales 's zomers dan zo weinig te leveren dat ze in de zomer vrijwel onrendabel worden om in de winter volle bak te moeten leveren.
Nee, salderen was zeker niet onhoudbaar, juist het tegendeel is waar.20 jaar geleden heb ik een dergelijke voorspelling gedaan t.a.v. PV installaties en zo kwam ik tot de conclusie dat salderen onhoudbaar is.
sterker nog, ze merken nu al dat ze zonnepanelen te kort komen en niet zo'n beetje ook.
en vragen zich nu wel af waarom er niets meer bij komt, ik zou zeggen kijk eens in de spiegel, dat is de oorzaak.
de lui die in een flatje zitten hebben toch al een duidelijk probleem, die konden vroeger ook niet deelnemen aan PV, en vaak hebben ze ook niet voldoende ruimte voor een thuis-batterij ( even los dat ze die eigenlijk boven de 800W veelal niet mogen plaatsen omdat ze geen toestemming van de verhuurder krijgen voor het aanpassen van hun meterkast (die is tenslotte van de verhuurder).Ten opzichte van de voorspelling van martin denk ik dat het aantal huishoudens dat in de zomer niets afneemt relatief klein blijft. Mocht ik het mis hebben dan hoop ik dat de vaste leveringskosten verhoogt zullen worden in plaats van de prijzen per kWh omdat bij die laatste Henk & Ingrid op een flatje relatief hard getroffen zullen worden.
dat de netwerkkosten sterk zullen stijgen heeft mn te maken door de nog veel hogere kosten van de energietransitie, die echt nog een heel stuk hoger zijn dan de politiek wil geloven.
Is het effect van 40 jaar deze sector als geldmachine te gebruiken en zo veel mogelijk (volledig) af te romen, investeren in de toekomst was zelfs per wet verboden.
Dus van die zonnestroom boete zijn we zolang je bij een vast contract blijft nog niet af, maar dat is ook je eigen keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 08-06-2026 14:36 ]
:strip_exif()/f/image/15wcPtdiTKFwO7pGLZvf4VUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/szQehcEGSD8WyLnsMz1HeQfk.jpg?f=fotoalbum_large)