Lothlórien schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Omdat de mens niet rationeel is maar emotioneel. 20 jaar geleden had je in sommige kringen ook het sentiment dat je moest voorkomen dat je teveel spaargeld had: het was toen immers zo dat de fiscus 30% belasting hief over een forfatair rendement van 4%. Erg oneerlijk want daardoor was je per €100 €1,20 kwijt terwijl een spaarrekening slecht €2,- opleverde.
In dit geval zijn de terugleverkosten zelfs voor de ACM niet transparant en zolang dat zo blijft en de normale mens onvoldoende kennis bezit om te controleren of de cijfers kloppen zul je altijd wantrouwen hebben. Dus willen mensen actief voorkomen dat anderen (te veel) profiteren van "hun" investering, zelfs als dat onderaan de streep nadelig blijkt te zijn en het gevoel dat anderen te veel profiteren slechts een onderbuikgevoel is.
Hier krijg ik trouwens een vergoeding van 13,6ct en kosten van 12,6ct, bij een overschot van 122kWh.
[...]
Dus die mensen hebben nu geïnvesteerd in een systeem dat het winterzonnetje omzet in elektrische energie en die de verkregen elektrische energie gebruikt om een factor 3~4 aan warmteenergie in huis te krijgen? Wilden zij liever zoveel mogelijk op goedkoop gas blijven stoken, ook als er een reëele kans is dat aardgas best prijzig wordt?
En begrijp ik nu goed dat het allemaal andermans schuld is dat de investering minder lonend blijkt te zijn dan voorgehouden? (tip: als een ander een investeringsvoorstel doet dan ben jij zelden degene die er het meeste voordeel uit haalt).
Overigens wordt handelen met batterijen ook een leuke als dat niet gereguleerd wordt. Een deel van de huidige TLK wordt niet zozeer door het terugleveren an sich veroorzaakt, maar door het feit dat PV-houders de neiging hebben allemaal tegelijk terug te leveren. Als een lage energieprijs straks de trigger kan zijn voor een DDOS aanval vanuit de zelfonderhandelende batterijen dan houd ik alvast mijn hart vast.
Drie maal raden wie straks de schuld kijgt...
Ok, ik snap waar dit vandaan komt. Maar ik denk dat het "ze pakken me" sentiment, de energieboeren wel eens een flinke inkomstenderving kan gaan kosten.
Ik ga het óók
*knip* om straks te gaan leveren voor 0.5ct !... óók niet voor 2 of 3 ct zolang mensen in diezelfde periode makkelijk 20ct moeten betalen (voor/najaar wanneer ik nog mooie overproduktie heb..)
Ik kan dit stevig terugdringen door o.a. opnieuw een investering te doen ofwel een thuisbatterij.
Ja ik weet, het business plaatje zal (flinter) dun zijn maar alé he... beter kans op 100,= per jaar overhouden dan 200,= bij die energieboren te deponeren.(voor bv alleen al mijn nachtelijke verbruik tijdens voor/najaar én zomer uren).
Stel het eindresultaat na járen is ietswat negatief, dan betaal ik dat nog véééél liever dan datzelfde bedrag (of pietsie minder) aan die
lobby energieboeren. Nee, laat mijn geld dán maar liever in de zakken stromen naar die China fabrieken. Ja ik zou daar
normaal een probleem mee hebben geld naar China, maar onze
overheid *knip* het om de burgers ook maar enigszins tegemoet te komen met een
redelijke oplossing.
Nee, laat de burgers maar de investeringen doen, en de grote jongens opstrijken. (écht geen toeval dat veel gemeentes belangen/aandelen hebben in energie bedrijven, dat hebben ze al jááren).
Iedere ervaren tweaker hier weet dat 1 veld met 10.000 panelen (hotspot dus op het net!) vele malen slechter is, dan dat 1.000 huizen verdeeld (over die betreffende regio) 10 panelen neer leggen.
Wie is nu gek?

wie worden nu in de maling genomen?
Kortom, het zit er dík in dat mijn batterij businesscase niet echt vet zal overhouden maar beseffende....
-dat een groot deel van die investering in Chinese zakken zal komen (gaat
overheid niet leuk vinden

)
-dat ík veel meer eigenopwek zélf ga verbruiken (gaan e-boeren niet leuk vinden

)
-dat mijn jaar-afrekening wat lager gaat uitvallen (ga ík leuk vinden

)
-dat e-boeren door dat kWh verlies de prijzen gaan opvoeren (gaan burgers zónder batterijen voelen

)
-dat
overheid vervolgens de lagere inkomens moet gaan compenseren voor hogere energieafrekeningen
en dan nog waar ik niet zo 1-2-3 opkom, maar vul gerust aan.
Resultaat:
overheid gaat wachten tot het flink spaak gelopen
is en dan proberen met/na oeverloos ouweh..... de boel proberen te plakken met (chinese

) pleisters, en wie gaan de
zwarte roetveeg pieten krijgen?
Er is een gezegde dat je van 2 dingen zéker kunt zijn:
1) dat bijna iedereen to zijn dood moet werken
2) dat je tot aan dát moment belasting gaat betalen.
en zou daar punt 3 aan toevoegen.
3) de
overheid zal nóóit genoeg verstand/inzicht/visie hebben om zaken (redelijk) adequaat te sturen (disclaimer: resultaten uit het verleden
zijn hier een garantie voor de toekomst)
[
Voor 0% gewijzigd door
twain4me op 19-05-2026 09:17
. Reden: naamsverbasteringen voegen niets toe. ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)