Je verward technisch mogelijk met praktisch mogelijk. Dat er methodes bestaan om omvormers te kunnen sturen zal niemand ontkennen. Echter vele van de geinstalleerde omvormers hebben deze optie niet en als ze die wel hebben zit je nog met de aansturing die moet kunnen plaatsvinden. Voor die aansturing is toegang nodig door de netwerkbeheerder op prive apparatuur achter de voordeur. Veel mensen zullen niet bereid zijn daar zonder meer toestemming of medewerking aan te verlenen. Daarnaast is er de regelgeving die zegt dat 230V 10% + of 10% - is toegestaan.Pinkys Brain schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:26:
[...]
Ik weet dat ik een heel oude post quote, maar dit is toch wel de kern van het probleem die ik niet vaak besproken zie. De netbeheerders hebben de taak om 230V te houden, kleine generatoren mogen volgens de regelgeving tot 253V blijven douwen.
Hoe heeft dit ooit zo ver kunnen komen? Ze konden jaren terug al zien dat als ze de kleine generatoren niet af konden knijpen, ze in de problemen gingen komen.
In Australie hebben gecertificeerde omvormers Volt Watt curves, waar de omvormer zijn uitgangsvermogen moet terugschroeven voordat +10% word bereikt. Met volt watt curves en goede regelgeving had alles technisch makkelijk op te lossen geweest, op wat gevoel van rechtvaardigheid op de korte termijn na, totdat capaciteit landelijk is rechtgetrokken.
Zonnestroom kan in een milliseconde naar nul, er is geen technische reden waarom het ooit tot capaciteitsproblemen (de kernoorzaak van terugleverkosten) had hoeven lijden. Bij negatieve prijzen, of op secties waar de netbeheerders geen zonnestroom willen hebben, hadden de omvormers gewoon uit kunnen staan. Geen stroom, geen kosten.
Om wat jij zegt mogelijk te maken zal dus eerst de regelgeving moeten worden aangepast en daarna heb je te maken met een periode dat bestaande omvormers aan het einde van hun levensduur komen en worden vervangen door bestuurbare versies. Het is dus weinig zinvol om te speculeren over wat zou kunnen als de uitvoering moeilijk tot mogelijk is.