Nu wèèr een brief ontvangen om afgekeurde meter te vervangen van de netbeheerder, de reactiedeadline is steeds een maand later. Hoe lang kan je gewoon niet blijven reageren? De allereerste brief was van een paar jaar geleden..
Dat merk je vanzelf. Alleen als de meter echt is afgekeurd dan kunnen ze uiteindelijk met een gerechtelijk bevel je deur openbreken om je meter te vervangen/af te sluiten. Wel zonde van de kosten die je daarvoor krijgt...Deezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:51:
Nu wèèr een brief ontvangen om afgekeurde meter te vervangen van de netbeheerder, de reactiedeadline is steeds een maand later. Hoe lang kan je gewoon niet blijven reageren? De allereerste brief was van een paar jaar geleden..
[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 11-03-2025 12:23 ]
Hoezo? hij heeft nooit een brief gezien.jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Dat merk je vanzelf. Alleen als de meter echt is afgekeurd dan kunnen ze uiteindelijk met een gerechtelijk bevel je deur openbreken om je meter te vervangen/af te sluiten. Wel zonde van de kosten die je daarvoor krijgt...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Haha lees je ook de fabeltjeskrant?jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Dat merk je vanzelf. Alleen als de meter echt is afgekeurd dan kunnen ze uiteindelijk met een gerechtelijk bevel je deur openbreken om je meter te vervangen/af te sluiten. Wel zonde van de kosten die je daarvoor krijgt...
1 PVoutput . Dongen NB
Met de huidige staat van PostNL is dat over het algemeen niet eens een leugen.

De rechter heeft deze bevoegdheid niet (Algemene wet op het binnentreden).jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Rechter heeft deze bevoegdheid wel. Je dient toegang te verlenen aan de netwerkbeheerder. Als je dat niet doet kan deze naar de rechter gaan en die kan dan een deurwaarder opdracht geven tot het bewerkstelligen van toegangs verlening.mrmrmr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:37:
[...]
De rechter heeft deze bevoegdheid niet (Algemene wet op het binnentreden).
Overigens is deze discussie zinloos wat het is inmiddels verplicht ( of wordt binnenkort verplicht) onder de nieuwste wetgeving dat je een meter met gescheiden lever en teruglever telwerken moet hebben. Dus vast houden aan een oude meter kan helemaal niet meer. In de wet is zelfs een boete clause opgenomen in geval van weigering.
Is hij echt afgekeurd of is dit de brief waarin ze aangeven dat je een oude meter hebt die waarschijnlijk wel fout zal meten en ze je aanraden om hem om te wisselen? Want als ie echt is afgekeurd zou ik een wat dwingender brief verwachten als herinnering (want dan is er de verplichting om hem om te wisselen). Als het het 2e is, is er geen verplichting en zul je nog een aantal keer dezelfde brief krijgen. In dat geval is de verplichting er pas als je richting de deadline van het afschaffen van de saldering komt.Deezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:51:
[removed]
Wat @hanev001 zegtmrmrmr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:37:
[...]
De rechter heeft deze bevoegdheid niet (Algemene wet op het binnentreden).
Zie ook https://www.rechtspraak.n...ing-nutsvoorzieningen.pdf
Daaruit blijkt dat wat ik zeg correct is. Zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RBDHA:2020:1041.
[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 11-03-2025 13:10 ]
Dat is pas als ze aan de deur hebben gestaan en je weigerd ze, dan stappen ze naar rechter en komen met politie terug.hanev001 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Rechter heeft deze bevoegdheid wel. Je dient toegang te verlenen aan de netwerkbeheerder. Als je dat niet doet kan deze naar de rechter gaan en die kan dan een deurwaarder opdracht geven tot het bewerkstelligen van toegangs verlening.
Overigens is deze discussie zinloos wat het is inmiddels verplicht ( of wordt binnenkort verplicht) onder de nieuwste wetgeving dat je een meter met gescheiden lever en teruglever telwerken moet hebben. Dus vast houden aan een oude meter kan helemaal niet meer. In de wet is zelfs een boete clause opgenomen in geval van weigering.
Nu gaat het slechts om briefjes die de postbode telkens verkeerd bezorgd heeft.
1 PVoutput . Dongen NB
Ze worden niet aangetekend bezorgd nee. De link voor maken afspraak open ik niet dus ook daar geen controle op. En gezien sommige bezorgers zelf ook nog eens voor ontvangst tekenen en gewoon door de brievenbus duwen lijkt mij dat niet heel aannemelijk te maken. Vraag was meer hoe dwingend het is gezien ik al jaren bestookt wordt met brieven. Anders gaat het een slimme meter zonder uitleesfunctie worden, nu Ferraris meter.dehardstyler schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:28:
[...]
Met de huidige staat van PostNL is dat over het algemeen niet eens een leugen.
Zou het niet makkelijker voor een nutsbedrijf om gewoon levering te stoppen en je afsluiten, als je niet meewerkt? Voor dat is niet nodig om “binnen te dringen”, via moeilijke rechter/deurwaarder route.
En waar zou die afsluiting dan plaats moeten vinden denk je?
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Gewoon lekker niet reageren op brieven en hier op Tweakers blijven zeuren. Daar wordt je hartstikke gelukkig van.Deezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:51:
Ik ben nog steeds gelukkig met de oude meterPrisma16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:26:
[...]
Gewoon lekker niet reageren op brieven en hier op Tweakers blijven zeuren. Daar wordt je hartstikke gelukkig van.
ergens in een distributie kast in de straat?RaRo74 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:25:
Als het via een deurwaarder moet dan gewoon in de stoep/straat bij de aansluiting, kosten worden verhaald op bewoner, al 2 keer gezien hier in de straat.RaRo74 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:25:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het zal vermoedelijk hetzelfde gaan als voor gasmeters. Als je halsstarrig blijft weigeren word je afgesloten op een plek waar de netbeheerder legaal bij kan.Deezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:51:
Een vrij duur grapje bij elkaar, en geen stroom verveelt ook snel. Ook je cv doet het dan niet meer
Je gaat de strijd hoe dan ook verliezen als je blijft weigeren, een afgekeurde meter moet vervangen worden.
Kan hem enkel adviseren zich autonoom/souverein te verklaren, gewoon omdat ie het niet kan hebben dat de wereld veranderd en dat niet altijd perfect in je eigen straatje past.Prisma16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:26:
[...]
Gewoon lekker niet reageren op brieven en hier op Tweakers blijven zeuren. Daar wordt je hartstikke gelukkig van.
Hoop dat ie dan wel hier blijft posten hoe het gaat zonder GWE.
Ik heb tot 2 jaar nadat T-Mobile had gezegd 2G uit te schakelen nog een 2G telefoon in gebruik. Ik kreeg toen nog een extra brief toen het echt werd uitgezet. ~2 jaar na de officiële datum.RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:55:
[...] Staat het nog steeds in de planning dat GPRS, 2g (en iets later 3g)dit jaar definitief stopt?
Ook de resterende providers hebben toegezegd de stekker er letterlijk uit te trekken.
Iedereen die niet tijdig een nieuwe meter krijgt tot die tijd tellerstanden handigmatig doorgeven?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Rara hoe kan het, hier is sinds een paar dagen de oude ferraris meter weer tussen dag en nacht tarief aan het schakelen. Iemand enig idee hoe dat kan? En omdat het officieel niet meer werkt, hoe ik dat schakelen zou kunnen blokkeren / ongedaan maken?Packardhell schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:39:
[...] Voor analoge en digitale meters is het verschil tussen dag/nacht tarief in principe ook vervallen omdat het TF signaal uit een tijdje uit de lucht is. Dreigen is daarbij niet nodig, want stond gewoon de planning om het signaal uit te zetten.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wat maakt dat uit voor je dan?onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:44:
[...]
Rara hoe kan het, hier is sinds een paar dagen de oude ferraris meter weer tussen dag en nacht tarief aan het schakelen. Iemand enig idee hoe dat kan? En omdat het officieel niet meer werkt, hoe ik dat schakelen zou kunnen blokkeren / ongedaan maken?
Volgens mij kan dat niet zomaar. Elektra is een basisbehoefte en kan slechts in extreme gevallen gestopt worden. Daarom heb je ook "gratis" stroom als je verhuist en niet direct een nieuw contract neemt. Dan kun je in principe een maand gratis GWE krijgen voordat er actie wordt ondernomen.andru123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:05:
[...]
ergens in een distributie kast in de straat?
Oost west, 127.0.0.1 best!
In Duitsland zijn ze niet hard bezig met de uitrol van slimme meters.
Pas 2% van de huishoudens heeft actueel een slimme meter.
Pas 2% van de huishoudens heeft actueel een slimme meter.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hier welDeezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:17:
[...]
Ze worden niet aangetekend bezorgd nee. De link voor maken afspraak open ik niet dus ook daar geen controle op. En gezien sommige bezorgers zelf ook nog eens voor ontvangst tekenen en gewoon door de brievenbus duwen lijkt mij dat niet heel aannemelijk te maken. Vraag was meer hoe dwingend het is gezien ik al jaren bestookt wordt met brieven. Anders gaat het een slimme meter zonder uitleesfunctie worden, nu Ferraris meter.
Nu kiezen tussen wel of niet uitlezen op afstand.
En daar komt de dwang om te vervangen. Zelfs met dwangsom.
https://www.rtl.nl/nieuws...deur-uit-wat-moet-ik-doen
https://www.rtl.nl/nieuws...deur-uit-wat-moet-ik-doen
sambalbaj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:24:
En daar komt de dwang om te vervangen. Zelfs met dwangsom.
:strip_exif()/f/image/fOhBZfGJyLTzJHtQAc2oF4lg.png?f=user_large)
De laatste keer dat het mij verzocht werd, was ergens in maart 2013 toen er panelen op het dak gingen.
Dat is dus al lang verjaart
Maar gelukkig heb ik nog een plekje vrij in de agenda op 31-12-2026 tussen 16:00 en 18:00 voor de vervanging
Ga je nu ook de deur dicht houden om de aangetekende brieven te vermijden?
De net beheerder lekker op kosten jagen en vervolgens janken dat allerlei dingen duur zijn. Waarom? Omdat je in eeuwig verworven rechten mbt electriciteitsmeters geloofd.
De net beheerder lekker op kosten jagen en vervolgens janken dat allerlei dingen duur zijn. Waarom? Omdat je in eeuwig verworven rechten mbt electriciteitsmeters geloofd.
Ik geloof dat de slechte onbetrouwbare meters mogen niet worden geduwd naar consumenten. Ja, de leveranciers hebben er miljoen stuks van die defecte, te snel ontworpen “slim” meters gemaakt. Van mij kunnen de energiemaatschappijen die kosten slikken. Ik heb recht om te protesteren, dit is een van de manieren.GoldenSample schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:56:
Ga je nu ook de deur dicht houden om de aangetekende brieven te vermijden?
Ze willen zelf ook niet: (oké, n=1)andru123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 01:22:
Van mij kunnen de energiemaatschappijen die kosten slikken.
Op mijn oude adres: oude meter afgekeurd in '17, gasmeter niet in de buurt van de E-meter, dus mannetje weer weg. Zonnepanelen geplaatst in '19 (met standaard dreigbrief) en draait tot op heden nog vrolijk terug.
Gaat helaas deze week toch weg i.v.m. overstap naar 3 fasen. (door nieuwe eigenaar)
Laat me raden: zodra er iets mis blijkt met die oude meter, dan weet je natuurlijk haarfijn dat het de plicht is van de netbeheerder hier zo snel mogelijk wat aan te doen.andru123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 01:22:
[...]
Ik geloof dat de slechte onbetrouwbare meters mogen niet worden geduwd naar consumenten. Ja, de leveranciers hebben er miljoen stuks van die defecte, te snel ontworpen “slim” meters gemaakt. Van mij kunnen de energiemaatschappijen die kosten slikken. Ik heb recht om te protesteren, dit is een van de manieren.
Veel mensen weten altijd precies wat hun rechten zijn. Maar plichten zijn vooral voor anderen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
> 8 jaar is 'zo snel mogelijk'?YellowCube schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 06:30:
dan weet je natuurlijk haarfijn dat het de plicht is van de netbeheerder hier zo snel mogelijk wat aan te doen.
Er is een groot verschil tussen protesteren en de wet overtreden. Dat laatste is het geval als je na 01-01-2026 het vervangen van de draaischijf meter door een meter met gescheiden telwerken (hoeft dus niet een slimme meter te zijn) weigert.andru123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 01:22:
[...]
Ik geloof dat de slechte onbetrouwbare meters mogen niet worden geduwd naar consumenten. Ja, de leveranciers hebben er miljoen stuks van die defecte, te snel ontworpen “slim” meters gemaakt. Van mij kunnen de energiemaatschappijen die kosten slikken. Ik heb recht om te protesteren, dit is een van de manieren.
Mijn energie leverancier Budget rekent sinds dit jaar voor het eerst EUR 10 extra kosten voor het handmatig verwerken van de meterstanden.
Gezien ik een analoge meter heb en deze via een email / website 1x per jaar doorgeef.
Wanneer de meter wordt vervangen in 2026, kan ik kiezen tussen een digitale meter of een slimme meter.
Gezien de slimme meter de enige is die automatisch standen doorgeeft, is dat de enige meter waarmee je NIET die EUR 10 extra kosten hebt.
Best bizar.
Hierdoor zit ik wel te overwegen na het aflopen van mijn huidige contract over te stappen op een andere leverancier.
Gezien ik een analoge meter heb en deze via een email / website 1x per jaar doorgeef.
Wanneer de meter wordt vervangen in 2026, kan ik kiezen tussen een digitale meter of een slimme meter.
Gezien de slimme meter de enige is die automatisch standen doorgeeft, is dat de enige meter waarmee je NIET die EUR 10 extra kosten hebt.
Best bizar.
Hierdoor zit ik wel te overwegen na het aflopen van mijn huidige contract over te stappen op een andere leverancier.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
En jij denkt dat ze daadwerkelijk handmatig verwerken? Je voert de standen in op de website dus deze worden dan automatisch in het systeem geladen en verwerkt. Gewoon 10 euro extra per klant zonder slimme meter. Dat zal best aantikken.GarBaGe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Mijn energie leverancier Budget rekent sinds dit jaar voor het eerst EUR 10 extra kosten voor het handmatig verwerken van de meterstanden.
Best bizar.
Hoezo bizar? Waarom zou ik moeten betalen voor het intikken van jouw meterstanden als er slimme meters bestaan?GarBaGe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Best bizar.
Misschien moet je het andersom zien. Je krijgt tien euro korting als je het automatisch uit laat lezen (zodat ze inzicht hebben in je verbruik, voor welk doeleinde ze dan ook graag willen). Wil je dat niet, dan betaal je dus wel die tien euroPrisma16 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Hoezo bizar? Waarom zou ik moeten betalen voor het intikken van jouw meterstanden als er slimme meters bestaan?
En aan wie zullen ze die kosten doorrekenen?andru123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 01:22:
[...]
Van mij kunnen de energiemaatschappijen die kosten slikken. Ik heb recht om te protesteren, dit is een van de manieren.
Juist, aan ons allemaal. Je wordt bedankt.
Edit : de meters zijn niet van de energiemaatschappijen maar van de netbeheerder.
[ Voor 11% gewijzigd door Punkrocker op 18-08-2025 11:42 ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Man man, ga lekker op de A10 zitten met je geneuzel.andru123 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 01:22:
[...]
Goed voorstel.ColeJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
Man man, ga lekker op de A10 zitten met je geneuzel.
Nog beter @andru123 , ontwerp zelf een betere meter en verkoop deze aan de energiemaatschappijen. Kan je misschien nog iets bijverdienen.
Zo denk ik er dus ook over. Eerst zo lang mogelijk rekken. Mijn meterkast staat overigens helemaal vol. Mogen ze zelf eerst leeg maken. Dat ga ik niet doen. En ze mogen langskomen wanneer het mij uitkomt. En dat zal op een zondag zijn.LooneyTunes schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
[Afbeelding]
De laatste keer dat het mij verzocht werd, was ergens in maart 2013 toen er panelen op het dak gingen.
Dat is dus al lang verjaart
Maar gelukkig heb ik nog een plekje vrij in de agenda op 31-12-2026 tussen 16:00 en 18:00 voor de vervanging.
Die functionaliteit moet gemaakt en onderhouden worden. Met als risico dat mensen het niet doen/vergeten en ze er achteraan moeten.Deezers schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
En jij denkt dat ze daadwerkelijk handmatig verwerken? Je voert de standen in op de website dus deze worden dan automatisch in het systeem geladen en verwerkt. Gewoon 10 euro extra per klant zonder slimme meter. Dat zal best aantikken.
De meterkast is voor meters, niet als opslag of om andere spullen in te zetten. De meter moet ten alle tijde toegankelijk zijn vanwege veiligheid.Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Zo denk ik er dus ook over. Eerst zo lang mogelijk rekken. Mijn meterkast staat overigens helemaal vol. Mogen ze zelf eerst leeg maken. Dat ga ik niet doen. En ze mogen langskomen wanneer het mij uitkomt. En dat zal op een zondag zijn.
Daarnaast kun je recalcitrant gaan zitten doen, maar als je straks wettelijk een meter met teruglever telwerk moet hebben dan kunnen ze je in het uiterste geval ook afsluiten als je niet mee werkt. En dan is het best duur om weer een aansluiting te krijgen met een nieuwe juiste meter.
Ja, dat zei de gasmeteropnemer ook al (en we hebben niet eens een kast! alles staat gewoon onder de trapjongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
De meterkast is voor meters, niet als opslag of andere spullen in te zetten. De meter moet ten alle tijde toegankelijk zijn vanwege veiligheid.
Je kunt er bij ons wel gewoon bij (er stond alleen een emmer voor waar hij over klaagde... zeikerd).
Dan mogen ze wel eerst zelf bewijzen dat ze alles eraan gedaan hebben. Inclusief die afspraak inplannen op 31-12-2026 tussen 4 en 6.Daarnaast kun je recalcitrant gaan zitten doen, maar als je straks wettelijk een meter met teruglever telwerk moet hebben dan kunnen ze je in het uiterste geval ook afsluiten als je niet mee werkt. En dan is het best duur om weer een aansluiting te krijgen met een nieuwe juiste meter.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Die functionaliteit moeten ze toch hebben. Elektronica heeft nu eenmaal de neiging om kapot te gaan of gewoon niet goed te werken. En dat gebeurt dus ook met slimme meters waarbij b.v. de communicatie kapot is gegaan of niet goed werkt. Dan krijg je alsnog handmatige invoerjongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Die functionaliteit moet gemaakt en onderhouden worden. Met als risico dat mensen het niet doen/vergeten en ze er achteraan moeten.
En dat vergeten doen ze niet zo moeilijk over, dan doen ze gewoon een eigen schatting die uit ervaring standaard negatief richting de klant is.
[removed]
Mijn meterkast gebruik ik voor opslag. En dat bepaal ik zelf.jongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
De meterkast is voor meters, niet als opslag of omandere spullen in te zetten. De meter moet ten alle tijde toegankelijk zijn vanwege veiligheid.
Daarnaast kun je recalcitrant gaan zitten doen, maar als je straks wettelijk een meter met teruglever telwerk moet hebben dan kunnen ze je in het uiterste geval ook afsluiten als je niet mee werkt. En dan is het best duur om weer een aansluiting te krijgen met een nieuwe juiste meter.
Afsluiten mogen ze alleen doen bij betalingsachterstand met tussenkomst van rechter.
Dat mag niet bij weigering (slimme)digitale meter.
Voordat ze dat mogen doen moet je het wel heel bont hebben gemaakt en zelfs dan stemt de rechter er zelden mee in. En dat gaat zeker niet gebeuren omdat je je meter niet wilt laten vervangen, dan kunnen ze hooguit boetes gaan uitdelen.jongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
[removed]
Nee, dat bepaal je niet zelf. De meter moet altijd goed bereikbaar zijn en de spanning/gas moet snel en zonder problemen uitgezet kunnen worden. Je mag dus best iets in die kast zetten, maar zodra dat iets brandbaar is of de hoofdaansluiting blokkeert/slecht toegankelijk maakt mag dat niet. Dus als je er een echte opslag van hebt gemaakt mag dat niet (niet dat ze er iets aan kunnen doen trouwensGizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Mijn meterkast gebruik ik voor opslag. En dat bepaal ik zelf.
[removed]
Wat mij betreft krijgen mensen die niet meewerken gewoon een speciale behandeling met een special tarief voor de netbeheer kosten. Dan lost het zich vanzelf op.
Gas heb ik niet meer. En de hoofdzekering zit op een andere plek.redwing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:15:
[...]
Nee, dat bepaal je niet zelf. De meter moet altijd goed bereikbaar zijn en de spanning/gas moet snel en zonder problemen uitgezet kunnen worden. Je mag dus best iets in die kast zetten, maar zodra dat iets brandbaar is of de hoofdaansluiting blokkeert/slecht toegankelijk maakt mag dat niet. Dus als je er een echte opslag van hebt gemaakt mag dat niet (niet dat ze er iets aan kunnen doen trouwens)
Ze weten niet eens dat ik zonnepanelen heb. Ik heb er 32 liggen en mijn ferraris meter draait prima terug.
Ik zie geen enkel nut om deze te laten vervangen.
Wie werkt er niet mee? Je hebt gewoon rechten en zodra je daar binnen blijft mag het gewoon. Dus de 1e melding gaat hier de prullenbak in, en wanneer het echt verplicht wordt mogen ze langs komen.jongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:16:
Wat mij betreft krijgen mensen die niet meewerken gewoon een speciale behandeling met een special tarief voor de netbeheer kosten. Dan lost het zich vanzelf op.
Wat ik eerder heel storend vind is dat ze het nu al over notoire weigeraars hebben, terwijl er nog geen enkel bericht is geweest waarin gezegd wordt dat de meter vervangen moest worden. Het is net als dat ik bij jou nu een aanbieding voor een nieuwe auto in de brievenbus gooi en als je die negeert je bestempel als een notoire weigeraar
Bedenk trouwens dat als ik wel op de eerste brief had gereageerd dat ik nu alweer een nieuwe meter zou krijgen (2G issue). En dan mag jij bedenken wie die kosten mag betalen.
Daarbij hebben netbeheer-kosten totaal niets te maken met een niet slimme meter. Als er hier straks een slimme meter komt gaat die het verbruik totaal niet veranderen en verandert er dus ook niets aan de kosten voor het netbeheer. Je kunt je er dan ook beter druk over maken waarom ze nu alle kosten bij de PV-eigenaar willen leggen terwijl meer dan de helft van de PV bij de leveranciers zelf ligt. En bovenal dat die extra netbeheerkosten een feit zijn omdat we steeds meer (onbetrouwbare) groene stroom gaan gebruiken. Zelfs als er geen enkel PV op de consumentendaken zou liggen zouden deze kosten heel hard stijgen.
Het is dus nogal kortzichtig om te denken dat er ook maar enig probleem wordt veroorzaakt omdat er nog mensen met een oude meter zijn.
[removed]
Wat is "mogen ze zelf leegmaken" ook heerlijk flauw van je. Pak anders even de Netcode Electriciteit erbij, artikel 2.11. Artikel 2.11 Netcode elektriciteitGizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Zo denk ik er dus ook over. Eerst zo lang mogelijk rekken. Mijn meterkast staat overigens helemaal vol. Mogen ze zelf eerst leeg maken. Dat ga ik niet doen. En ze mogen langskomen wanneer het mij uitkomt. En dat zal op een zondag zijn.
De aangeslotene zorgt er voor dat:
a.de aansluiting goed bereikbaar blijft;
b.de toegang tot de ruimte waarin zich de meetinrichting en de tot de aansluiting behorende apparatuur bevinden, niet op een naar het oordeel van de netbeheerder ontoelaatbare wijze wordt belemmerd;
Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad als er een controleur langs kwam voor een steekproef van de standen. Hij kon het gewoon aflezen.HikariMisako schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Wat is "mogen ze zelf leegmaken" ook heerlijk flauw van je. Pak anders even de Netcode Electriciteit erbij, artikel 2.11. Artikel 2.11 Netcode elektriciteit
[...]
Misschien dat jij nog niet tot de groep notoire weigeraars hoort? Kan natuurlijk goed dat je nog niet aan de beurt bent gekomen tot nu toe.redwing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
Wat ik eerder heel storend vind is dat ze het nu al over notoire weigeraars hebben, terwijl er nog geen enkel bericht is geweest waarin gezegd wordt dat de meter vervangen moest worden.
We hebben het toch over het vervangen van de meter (en dus leegmaken van de meterkast om daar bij te kunnen), niet over het aflezen van de huidige meter?Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad als er een controleur langs kwam voor een steekproef van de standen. Hij kon het gewoon aflezen.
Dat mag de installateur zelf doen ja.HikariMisako schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:34:
[...]
We hebben het toch over het vervangen van de meter (en dus leegmaken van de meterkast om daar bij te kunnen), niet over het aflezen van de huidige meter?
Het boeit mij niet wat wetten en regels zijn.
Oké, succes daarmee!Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Dat mag de installateur zelf doen ja.
Het boeit mij niet wat wetten en regels zijn.
Tot nu toe was die verplichting er helemaal niet. Alleen als de meter was afgekeurd was er een verplichting. Maar dat zijn niet de mensen waar de opmerking over ging. Dat ging echt over de mensen met een Ferraris-meter die niet ingegaan zijn op de vraag of je een nieuwe meter wilde. En die brieven heb ik wel een paar gehad, maar daar staat alleen in dat je een nieuwe meter mag aanvragen als je dat zou willen (met wat redenen waarom je dat ECHT! zou willen). Maar van een verplichting of echt verzoek is dus geen sprake geweest. En dan moet je gewoon niet beginnen dat het zou gaan om notoire weigeraars. Dat ben je pas als je na verplichting nog vertikt om je meter te vervangen.HikariMisako schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Misschien dat jij nog niet tot de groep notoire weigeraars hoort? Kan natuurlijk goed dat je nog niet aan de beurt bent gekomen tot nu toe.
Hierbij moet ik trouwens ook zeggen dat ik de eerste brief al kreeg toen er nog geen zonnepanelen lagen, en die heb ik toen weggeknikkerd omdat ik het gewoon zonde vind om een goed werkende meter te vervangen (wat,zoals ik in mijn vorige post al aangaf, een goede stap was, anders had ik nu alweer een 3e meter gekregen

[removed]
Dan is de enige andere eis dat de meters zichtbaar moeten zijn en ik begrijp dat dat het geval is, dus dan heb ik niets gezegd en mag het gewoonGizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Gas heb ik niet meer. En de hoofdzekering zit op een andere plek.
[removed]
Ik ben nog nooit gepakt voor rijden met drank op, ondanks dat ik toch best vaak met een krat bier in mijn giecheltje langs het politiebureau rijd!Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad als er een controleur langs kwam voor een steekproef van de standen. Hij kon het gewoon aflezen.
Zelfde als het kleuter gedrag 'afspraak alleen op oudjaarsdag tussen 2 en 4!' echt ben je dan echt zo simpel dat je denkt dat dat als 'redelijk' geacht wordt door een rechter als je eindelijk een keertje afgesloten wordt? Het weigeren en je post niet openmaken tja dat is al zo een ding maar ik mag toch hopen dat jullie allemaal niet gaan janken over:
- De vraag waarom *insert iets (semi-)publieks* langzaam gaat en duur is
- De netbeheerders overbelast zijn
- De energietransitie veel te traag gaat
- Je op een dag wel afgesloten wordt
- Die meter op een dag toch echt geïnstalleerd wordt (en je zelf mogelijk met hogere kosten blijft zitten omdat een deurwaarder mee is).
Daar heb je zelf namelijk hard je best voor gedaan.
@GoldenSample idd, of als hun huis een keer afbrand door een overvolle meterkast. Maar de installateur had 'm wel zelf leeg mogen halen, lekker puh!
Dus je moet dan maar vrij nemen wanneer netbeheer langs wilt komen? Zo werkt het niet. Ze kunnen uiteindelijk langs komen wanneer het mij uitkomt.GoldenSample schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Ik ben nog nooit gepakt voor rijden met drank op, ondanks dat ik toch best vaak met een krat bier in mijn giecheltje langs het politiebureau rijd!
Zelfde als het kleuter gedraag 'afpraak alleen op oudjaarsdag tussen 2 en 4!' echt ben je dan echt zo simpel dat je denkt dat dat als 'redelijk' geacht wordt door een rechter als je eindelijk een keertje afgesloten wordt? Het weigeren en je post niet openmaken tja dat is al zo een ding maar ik mag toch hopen dat jullie allemaal niet gaan janken over:
- Die meter op een dag toch echt geïnstalleerd wordt (en je zelf mogelijk met hogere kosten blijft zitten omdat een deurwaarder mee is).
Tering zeg....GoldenSample schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Ik ben nog nooit gepakt voor rijden met drank op, ondanks dat ik toch best vaak met een krat bier in mijn giecheltje langs het politiebureau rijd!
"What do you get if you multiply six by nine..."
Wat een droevige uitwas van het doorgeslagen individualisme lezen we hier toch in dit topic. Zijn jullie vergeten dat het stroomnet een publiek goed is? De netbeheerder verzorgt een collectieve dienst voor ons allemaal en daardoor hebben we zo'n mooi stroomnet waar we elke minuut van de dag gebruik van maakt. Is het dan te veel gevraagd om soms iets mee te denken voor de collectieve zaak?Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
Dus je moet dan maar vrij nemen wanneer netbeheer langs wilt komen? Zo werkt het niet. Ze kunnen uiteindelijk langs komen wanneer het mij uitkomt.
Nee ik ik ikke en de rest kan stikken, ik.doe geen consessies want mijn tijd is belangrijk, ik dit ik dat. Wat een manier om door het leven te gaan zeg.
Er zit geen ik in collectief.
ROFL, als jij echt denkt dat die paar Tweakers hier ook maar iets mee te maken hebben, heb je echt onder een steen geleefd. De reden dat alles zo traag gaat ligt veel meer aan de overheid die geen keuzes kan/durft te maken(en dan ook nog eens continue in de rondte aan het sturen is zonder ergens heen te gaan). Pak dat samen met de leveranciers die er alles aan doen om vooral zelf de markt in handen te houden (wat haaks op de energietransitie staat) en de 1e 3 punten zijn verklaard.GoldenSample schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Zelfde als het kleuter gedrag 'afspraak alleen op oudjaarsdag tussen 2 en 4!' echt ben je dan echt zo simpel dat je denkt dat dat als 'redelijk' geacht wordt door een rechter als je eindelijk een keertje afgesloten wordt? Het weigeren en je post niet openmaken tja dat is al zo een ding maar ik mag toch hopen dat jullie allemaal niet gaan janken over:
Over de laatste 2, er is momenteel nog geen enkele verplichting of wat dan ook. Dus deze punten zijn nogal voorbarig. Momenteel is de analoge meter nog gewoon een goedgekeurde meter die aan alle eisen voldoet. Pas als de nieuwe energie-wet er is komt daar verandering in. Daarbij slaat dus zeker je eerste opmerking volledig de plank mis.
[removed]
Dan ben je sowieso in overtreding want je bent wettelijk verplicht om je zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder.Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Ze weten niet eens dat ik zonnepanelen heb. Ik heb er 32 liggen en mijn ferraris meter draait prima terug.
Waar staat dat?jongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
Dan ben je sowieso in overtreding want je bent wettelijk verplicht om je zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder.
1 PVoutput . Dongen NB
Hij heeft zijn huiswerk niet goed gedaan en schreeuwt maar wat.
Als hij even wat research had gedaan dan zou hij gelezen kunnen hebben dat het pas vanaf een bepaalde periode verplicht is om deze aan te melden. En in 2010 was dat nog niet zo.
Jij hebt ten eerste nergens een installatiejaar geroepen. En daarnaast moet je het dan alsnog aanmelden zover ik weet, ongeacht wanneer je ze hebt geïnstalleerd. Ik lees nergens dat installaties van voor een bepaald jaar niet aangemeld hoeven te worden (waar is je bron?).Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:04:
[...]
Als hij even wat research had gedaan dan zou hij gelezen kunnen hebben dat het pas vanaf een bepaalde periode verplicht is om deze aan te melden. En in 2010 was dat nog niet zo.
Ik stop de discussie verder met je. Je wilt blijkbaar alles in je eigen voordeel interpreteren. Wees er enorm gelukkig mee.
Jij hoeft geen nut te zien om het te vervangen. Het is simpelweg niet jou eigendomGizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Als jij je PV niet gemeld hebt, en je levert netto niet terug, dan denk ik ook niet dat ze jou gaan dwingen, er valt aan een afnemer toch niks extras te verdienenGizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:04:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Dan nog hoeft ie pas vervangen te worden op het moment dat dat echt moet. En dat is dus op zijn vroegst volgend jaar, waarbij ze al hebben aangegeven dat je hem de 1e keer nog ongestraft mag weigeren.Jessez schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Jij hoeft geen nut te zien om het te vervangen. Het is simpelweg niet jou eigendom
[removed]
Aangezien ze het vervangen zoveel mogelijk in 1 keer willen doen zal iedereen met zo'n meter een melding krijgen dat ie vervangen moet worden. Daarbij is dat wettelijk dus ook verplicht en dat is los van of je PV hebt of niet. Je ontkomt er dus niet aan, maar je kunt het waarschijnlijk wel nog wat uitstellen.reneeke1970 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
Als jij je PV niet gemeld hebt, en je levert netto niet terug, dan denk ik ook niet dat ze jou gaan dwingen, er valt aan een afnemer toch niks extras te verdienen
[removed]
Nee, het moet vervangen worden als de RNB en de wetgever dat nodig acht.redwing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:45:
[...]
Dan nog hoeft ie pas vervangen te worden op het moment dat dat echt moet. En dat is dus op zijn vroegst volgend jaar, waarbij ze al hebben aangegeven dat je hem de 1e keer nog ongestraft mag weigeren.
Verwijderd
Dat heeft de overheid niet aangegeven. Je krijgt één aanbod, en daarna gaat het naar het RDI.redwing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:45:
[...]
Dan nog hoeft ie pas vervangen te worden op het moment dat dat echt moet. En dat is dus op zijn vroegst volgend jaar, waarbij ze al hebben aangegeven dat je hem de 1e keer nog ongestraft mag weigeren.
En die kan pas een boete geven als je nog een kans hebt gehad. Oftewel de eerste keer kun je sowieso weigeren.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:28:
[...]
Dat heeft de overheid niet aangegeven. Je krijgt één aanbod, en daarna gaat het naar het RDI.
[removed]
Oftewel als de nieuwe energie wet ingaat en dat is dus pas volgend jaar.Jessez schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]
Nee, het moet vervangen worden als de RNB en de wetgever dat nodig acht.
[removed]
Verwijderd
Dit is al de laatste kans.redwing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:32:
[...]
En die kan pas een boete geven als je nog een kans hebt gehad. Oftewel de eerste keer kun je sowieso weigeren.
de netbeheerders hebben op archief eerdere aanbiedingen die zijn gedaan aan bewoners voor uitfaseren analoge meter.
Enkel als je hiervoor nog nooit een brief hebt gehad krijg je daarna nog een tweede aanbieding.
Consequenties zullen ook duidelijk in brief vermeld staan, lees dus goed, en maak geen verkeerde keuze, voor 1-1-2027 moeten alle zonnepaneelbezitters om zijn
Als de energieboeren niet waren begonnen met de terugleverboete, was er mogelijk een stuk minder weerstand geweest. Nu zijn zij aan het 'ikken' voor de maximale winst. De netbeheerder ziet daar niets van.Fr33z schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:09:
Wat een droevige uitwas van het doorgeslagen individualisme lezen we hier toch in dit topic. Zijn jullie vergeten dat het stroomnet een publiek goed is? [...]
Er zit geen ik in collectief.
En dat zijn géén publieke ondernemingen.
Dit alles is gewoon het gevolg van ondoorzichtig en half doordacht beleid wat hier in NL gevoerd wordt. Ik kan de weigeraars geen ongelijk geven. Leg de bal gewoon bij degene met een Ferraris meter, je kunt tussen1 jan 2026 bij ingang wet en 28 feb 2026 zelf een afspraak maken om te zorgen dat de meter vervangen wordt voor nov 2026. Doe je dit niet kun je vanaf 1 jan 2027 afgesloten worden en op eigen verzoek aangesloten worden met alle kosten voor de weigeraar.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Nee, die hebben ze dus niet omdat er nog geen verplichting tot vervangen is. Alle eerdere brieven waren vrijblijvende vragen waarin aangegeven werd dat je je meter mocht laten vervangen. Daarvoor moest je zelf contact opnemen en een aanvraag indienen. Dat was dus geen melding dat de meter vervangen moest worden (die kreeg je alleen als de meter was afgekeurd)Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:49:
[...]
Dit is al de laatste kans.
de netbeheerders hebben op archief eerdere aanbiedingen die zijn gedaan aan bewoners voor uitfaseren analoge meter.
Ook niet dus, er is al aangegeven dat de hele operatie tot 2029 gaat duren. Daarbij staat er in de wet geen verschil tussen PV/geen PV en moet iedereen dus zijn meter laten vervangen. En bovenal is er al aangegeven dat iedereen met een oude meter binnen 2 jaar een aanbieding gaat krijgen. Er zal dus al een hele groep zijn die voor 1-1-2027 nog niet eens een brief heeft gekregen met de melding dat de meter vervangen moet worden/Enkel als je hiervoor nog nooit een brief hebt gehad krijg je daarna nog een tweede aanbieding.
Consequenties zullen ook duidelijk in brief vermeld staan, lees dus goed, en maak geen verkeerde keuze, voor 1-1-2027 moeten alle zonnepaneelbezitters om zijn
En daarbij zitten er ook nog wetten en regels aan zoiets. Er kan altijd een reden zijn dat een afspraak niet lukt/kan. Laten we dus maar eens afwachten hoe dit precies gaat lopen, maar het is iig niet zo dat er gelijk een boete komt als je de boel niet bij de eerste optie laat vervangen.
[removed]
Precies, misschien moet daar eens naar gekeken worden en moet er wat meer richting de leveranciers worden gedaan zodat ze eens meewerken aan de energie-transitie ipv proberen een groot deel van de PV van de markt te jagen.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:29:
Dit alles is gewoon het gevolg van ondoorzichtig en half doordacht beleid wat hier in NL gevoerd wordt. Ik kan de weigeraars geen ongelijk geven.
Dit kan gewoon wettelijk niet. Er zal geen rechter instemmen met afsluiten omdat er een oude meter hangt. Ook het initiatief bij de klant leggen mag niet, je moet hem eerst heel goed informeren, maar ook controleren of hij ook echt weet wat er gedaan moet worden.Leg de bal gewoon bij degene met een Ferraris meter, je kunt tussen1 jan 2026 bij ingang wet en 28 feb 2026 zelf een afspraak maken om te zorgen dat de meter vervangen wordt voor nov 2026. Doe je dit niet kun je vanaf 1 jan 2027 afgesloten worden en op eigen verzoek aangesloten worden met alle kosten voor de weigeraar.
[removed]
Dat is dus wat ik bedoel met halfslachtig beleid, de burger heeft nog te veel mogelijkheden omdat de wet onduidelijk is.redwing schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:50:
Dit kan gewoon wettelijk niet. Er zal geen rechter instemmen met afsluiten omdat er een oude meter hangt. Ook het initiatief bij de klant leggen mag niet, je moet hem eerst heel goed informeren, maar ook controleren of hij ook echt weet wat er gedaan moet worden.
Stel ik had mijn pv-installatie niet gemeld en kom altijd met een (iets) hogere meterstand bij de volgende jaarafrekening - lever dus netto niet terug. Voor wie valt dan met een nieuwe meter niets extra te verdienen?reneeke1970 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
Als jij je PV niet gemeld hebt, en je levert netto niet terug, dan denk ik ook niet dat ze jou gaan dwingen, er valt aan een afnemer toch niks extras te verdienen
Alleen voor de netbeheerder? - De energieleverancier zou wel extra kunnen verdienen, lijkt mij.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nee, dit heeft te maken met basisrechten. Wat jij wil zal nooit in een wet komen omdat dat de rechten van de burger teveel beperkt. De wet is daarin juist heel duidelijk.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:57:
[...]
Dat is dus wat ik bedoel met halfslachtig beleid, de burger heeft nog te veel mogelijkheden omdat de wet onduidelijk is.
Wat wel halfslachtig beleid is, is dat ze deze verplichting tegelijk invoeren met einde salderen maar ook dat ze dat op zo'n termijn doen dat de netbeheerder geen eens de tijd heeft om de boel tijdig te vervangen.
Het is heel simpel, ze weten al heel wat jaren dat het einde van salderen er aan komt. Ondanks dat is er geen enkel plan hoe ze dat gaan doen. De meters zijn nog niet vervangen en kunnen zelfs niet op tijd vervangen worden. We zitten met teruglever-boetes waar de wetgeving niet op is ingericht en er is geen enkel plan voor de toekomst. Laten ze daar eens mee beginnen voordat je de schuld bij wat burgers gaat leggen die nog een oude meter hebben. Want daar zitten de problemen helemaal niet. Want denk je nu echt dat de beheerkosten en de onbalans omlaag gaan als die 6% huishoudens straks wel een slimme meter hebben? De kosten van vervangen zal in veel gevallen al hoger zijn dan wat het ooit oplevert.
[removed]
Waar is de wet heel duidelijk in? Iedereen dezelfde rechten? Dan wil het merendeel ook weer een ferraris meter die vanzelf saldeert. dat is dan gelijkheid, Salderen mag pas stoppen als iedereen een digitale meter heeft. Dat is gelijkheid. Wat ik voorstelde kan zeker wel maar de wil en bereidheid is er niet.redwing schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Nee, dit heeft te maken met basisrechten. Wat jij wil zal nooit in een wet komen omdat dat de rechten van de burger teveel beperkt. De wet is daarin juist heel duidelijk.
Wat wel halfslachtig beleid is, is dat ze deze verplichting tegelijk invoeren met einde salderen maar ook dat ze dat op zo'n termijn doen dat de netbeheerder geen eens de tijd heeft om de boel tijdig te vervangen.
Het is heel simpel, ze weten al heel wat jaren dat het einde van salderen er aan komt. Ondanks dat is er geen enkel plan hoe ze dat gaan doen. De meters zijn nog niet vervangen en kunnen zelfs niet op tijd vervangen worden. We zitten met teruglever-boetes waar de wetgeving niet op is ingericht en er is geen enkel plan voor de toekomst. Laten ze daar eens mee beginnen voordat je de schuld bij wat burgers gaat leggen die nog een oude meter hebben. Want daar zitten de problemen helemaal niet. Want denk je nu echt dat de beheerkosten en de onbalans omlaag gaan als die 6% huishoudens straks wel een slimme meter hebben? De kosten van vervangen zal in veel gevallen al hoger zijn dan wat het ooit oplevert.
Dat je inderdaad als burger een hoop rechten hebt.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
Waar is de wet heel duidelijk in? Iedereen dezelfde rechten?
Gelijkheid is als ook de producenten/leveranciers/netbeheerders zich aan dezelfde regels en wetten moeten houden. Er wordt hier nu moeilijk gedaan over wat meters terwijl zeker de leveranciers momenteel om alle wetten heen aan het werken zijn. Zouden ze dat niet doen zou er nu geen eens een discussie zijn omdat er dan amper verschil was geweest tussen oude/nieuwe meter. Het grootste verschil komt in de meeste gevallen van de terugleverboetes, niet van het salderen.Dan wil het merendeel ook weer een ferraris meter die vanzelf saldeert. dat is dan gelijkheid, Salderen mag pas stoppen als iedereen een digitale meter heeft. Dat is gelijkheid. Wat ik voorstelde kan zeker wel maar de wil en bereidheid is er niet.
Daarbij leg je hiermee het probleem van de regering en netbeheerder alsnog bij de burger. Dit hele gedoe had voorkomen kunnen worden als ze een paar jaar geleden hadden ingevoerd dat een digitale meter verplicht was om dan na het vervangen het salderen te stoppen. Oftewel als dit met een plan was gedaan was er niets aan de hand geweest. Maar nu ze te laat zijn ligt het probleem plotseling bij de burger
[removed]
Zoals ik al zei, halfslachtig beleid. De netbeheerder beheert de aansluiting tot aan de hoofdschakelaar en had al meteen het recht moeten hebben om de ferraris meters te mogen vervangen voor een digitale en niet de keuze bij de burger leggen, dan was deze situatie ook niet geweest.redwing schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:16:
. Ga eens kijken hoe we in deze situatie zijn gekomen en ga niet degene die nu nog (legaal!) een Ferrarismeter hebben de schuld geven.
Yup, en dat had al eerder wettelijk geregeld moeten worden, want momenteel is het zo geregeld dat de meter alleen vervangen moet worden als die defect of afgekeurd is (juist om ervoor te zorgen dat het niet zomaar gebeurd). Aan de andere kant waren er veel dan wel weer voortijdig vervangen, want de meters zelf werken gewoon prima (en de 2G versies moeten nu alweer vervangen worden)klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Zoals ik al zei, halfslachtig beleid. De netbeheerder beheert de aansluiting tot aan de hoofdschakelaar en had al meteen het recht moeten hebben om de ferraris meters te mogen vervangen voor een digitale en niet de keuze bij de burger leggen, dan was deze situatie ook niet geweest.
[removed]
Precies, de redenering "ik heb een slimme meter" of "ik heb een ferraris meter" is dan ook fout. Meters zijn niet je eigendom maar zijn van de netbeheerder.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Zoals ik al zei, halfslachtig beleid. De netbeheerder beheert de aansluiting tot aan de hoofdschakelaar en had al meteen het recht moeten hebben om de ferraris meters te mogen vervangen voor een digitale en niet de keuze bij de burger leggen, dan was deze situatie ook niet geweest.
Daarom is het jammer dat de meeste meters binnen in de woning gemonteerd zijn. Als ze tegen de gevel in een kastje zouden zitten kon de netbeheerder zijn ding doen zonder dat de gebruiker daar enige bemoeienis mee heeft.
Overigens heb ik, in Nederland, een gasmeter in een kast aan de buitengevel gehad. Maar dat komt niet vaak voor geloof ik.
https://www.instagram.com/reel/DB669DEM-CQ/
Jazeker zal hij dan extra verdienen, maar hij weet niet van de PV, dus gaat hij er vanuit dat het verspilde moeite isdunklefaser schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:10:
[...]
Stel ik had mijn pv-installatie niet gemeld en kom altijd met een (iets) hogere meterstand bij de volgende jaarafrekening - lever dus netto niet terug. Voor wie valt dan met een nieuwe meter niets extra te verdienen?
Alleen voor de netbeheerder? - De energieleverancier zou wel extra kunnen verdienen, lijkt mij.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat recht wil hij niet eens, kost hem miljarden al die meters vervangenklump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik verwacht niet dat ze vragen om afsluiten, want afsluiten is niet hun doel. Ze vragen een plaatsvervangende machtiging om te vervangen. Zodra die er is, ben je niet meer in control. Dat is dan een gerechtsdeurwaarder die beslist niet alleen over de meter, maar ook over de toegang tot de woning. En die mag (bijna) alles in 't werk zetten om binnen te komen, want gerechtelijke machtiging/uitspraak.Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Mijn meterkast gebruik ik voor opslag. En dat bepaal ik zelf.
Afsluiten mogen ze alleen doen bij betalingsachterstand met tussenkomst van rechter.
Dat mag niet bij weigering (slimme)digitale meter.
Zijn ze nu nog niet mee bezig omdat er nog genoeg adressen zijn die wel meewerken. Maar er komt een moment dat dit de laatste groep is. En dan zijn die ook echt aan de beurt.
Als er een brand is geweest bepaalt de (brand) verzekering zelf of ze iets vergoeden aan iemand die nalatig is geweest.Gizmo2000 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Mijn meterkast gebruik ik voor opslag. En dat bepaal ik zelf. ..
Brandveilige meterkast of niet speelt in dit topic geen rol - tot eind van dit jaar
hoef je op een verzoek van de netbeheerder een "slimme meter" te plaatsen
nog niet in te gaan (behalve als de oude meter is afgekeurd).
Just my 2 mWh
hoef je op een verzoek van de netbeheerder een "slimme meter" te plaatsen
nog niet in te gaan (behalve als de oude meter is afgekeurd).
Just my 2 mWh
Gaat misschien toch iets later worden dan 2029
https://www.nu.nl/tech/63...eratie-slimme-meters.html
https://www.nu.nl/tech/63...eratie-slimme-meters.html
[ Voor 18% gewijzigd door remmuz op 07-09-2025 09:56 ]
Nu.nl is maar een mening bron die weer andere citeert
en dit dat nog achter een "Privacy Gate". Niet relevant voor mij.
en dit dat nog achter een "Privacy Gate". Niet relevant voor mij.