Slimme energiemeter, weigeren??

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12
Kom op jongens(/meisjes), wat heeft het voor zin om een omvormer uit te lezen en niet staat ingesteld op terugleveren? Hoe zou een omvormer moeten weten of deze terugleverd als er nog een oude, niet slimme, meter hangt?

Als de meter stil staat als de zon schijnt en verder geen verbruikers zijn dan draait deze dus niet terug en moet je dus zo snel mogelijk vervangen. Zo simpel is het en dat heeft de vrager al in gang gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35
jongetje schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:02:Hoe zou een omvormer moeten weten of deze terugleverd als er nog een oude, niet slimme, meter hangt?
Met CT spoelen. De overigens superieure oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@adjepatatje2 Een algemene tip: Er zijn een aantal topics welke specifiek over
de diverse aanbieders en hun contractvormen gaan.
"Themaforum: De energierekening"

P.S.: De oorspronkelijke solarteur had de oude eigenaar eigenlijk op een niet terugdraaiende ferrarismeter moeten wijzen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01:22

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Het viel te verwachten:

https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

Vanuit twitter begrijp ik overigens dat het nog niet definitief is, maar zal een kwestie van tijd zijn (vermoedelijk 2e helft 2025).

[ Voor 40% gewijzigd door WoodyWindoW op 19-01-2025 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:52
We gaan het meemaken. Ik heb ze vorig jaar en dit jaar nog niet gezien :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Laatst online: 10:40
Ik ben ook benieuwd. Ook de doorlooptijd gezien personeelstekorten.
We starten in 2025 met het vervangen van de analoge meters. Dit proces duurt drie jaar.
Overigens krijg ik voor terug geleverde stroom de volle mep; hebben meer mensen dit?
Op de site lees je 5ct maar met de oude meter krijg ik nu serieus meer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4NPZvvLxbvh9zahf7QSkUnZi6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P0ZfGBWrQ7doVMTnkKfQVAaI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:47

AvK

Ready Set Go

Onlangs kreeg ik bericht van mijn stroom leverancier netbeheerder dat mijn oude digitale (domme) meter moest vervangen worden. Op zich niet gek want hangt hier al bijna 30 jaar. Ik kon kiezen uit een slimme meter (die zelf de standen doorzet naar de leverancier) OF een domme digitale meter met zonnepanelen functie waarbij ik om de zoveel tijd handmatig zelf de standen van moet doorgeven. Voor deze laatste gekozen.

Het overheids bericht gaat dus over dat hele oude analoge meters nu verplicht moeten worden vervangen. Dat zijn van die draaiende schijven uit tijdperk kruik.

Ergo: Je kunt nog steeds een domme meter kiezen maar die is dan wel digitaal.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:29
Als zonnepaneelbezitter is alleen behoud van een analoge meter (met draaiwiel) interessant. Elke digitale meter dom of slim is niet interessant omdat deze simpelweg bij kan houden wat verbruik en teruggifte is. Het oude draaiwieltje is gewoon automatisch salderen. Ik heb deze ook nog en ben er heel blij mee maar het einde lijkt inderdaad in zicht.

De keuze die je nu hebt van een domme meter of een slimme meter is alleen uit oogpunt van privacy interessant.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@AvK

Je hebt een lokale netbeheerder. Die opereren regionaal en zijn zelfstandig. Wat de ene netbeheerder doet hoeft niet voor een andere netbeheerder hetzelfde te zijn. Er zijn voorbeelden te over van (medewerkers of aannemers van) netbeheerders die zich niet netjes gedragen.

Je energieleverancier heeft er op zich niets mee te maken, de meter is van de netbeheerder. De leverancier en afnemer zijn beide gebruiker van de apparatuur.

"analoge" meters kunnen het net zo goed - en in sommige gevallen: beter - doen dan digitale meters. Zeker bij oudere digitale meters, maar ook bij nieuwe, is de kans aanwezig dat die een te simpele meetmethode gebruikt en veel minder precies is, bijvoorbeeld bij het verkeerd tellen van het aantal wisselstroom sinusoïden. Er kan ten onrechte meer stroom worden gemeten. Berucht is het voorbeeld van een waterpomp.

https://www.energievergel...tot-3-keer-hoger-verbruik
https://www.utwente.nl/en...y-consumption#582-percent

Wetenschappelijke artikelen:
https://typeset.io/papers...-conducted-emi-49y3w1f715
https://research.utwente....ducted-electromagnetic-in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

mrmrmr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:56:
@AvK

Je hebt een lokale netbeheerder. Die opereren regionaal en zijn zelfstandig. Wat de ene netbeheerder doet hoeft niet voor een andere netbeheerder hetzelfde te zijn. Er zijn voorbeelden te over van (medewerkers of aannemers van) netbeheerders die zich niet netjes gedragen.

Je energieleverancier heeft er op zich niets mee te maken, de meter is van de netbeheerder. De leverancier en afnemer zijn beide gebruiker van de apparatuur.

"analoge" meters kunnen het net zo goed - en in sommige gevallen: beter - doen dan digitale meters. Zeker bij oudere digitale meters, maar ook bij nieuwe, is de kans aanwezig dat die een te simpele meetmethode gebruikt en veel minder precies is, bijvoorbeeld bij het verkeerd tellen van het aantal wisselstroom sinusoïden. Er kan ten onrechte meer stroom worden gemeten. Berucht is het voorbeeld van een waterpomp.

toon volledige bericht
Je hebt gelijk, heb het aangepast.
NB: Het topic heet Slimme energiemeter, weigeren? Dus daar reageer ik op. Niet of zonnepaneel bezitters wel of niet beter af zijn. Daar zijn andere topics voor. :)

[ Voor 3% gewijzigd door AvK op 20-01-2025 13:13 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Jullie weten het vast wel, mocht ik op een bepaalde dag gedwongen worden een nieuwe meter te gebruiken kan ik dan ook alvast kiezen voor een 3-f meter die dan voorlopig op 1-f wordt aangesloten?

Nu komt er 3-f binnen waarvan 1-f is aangesloten voor het algehele gebruik.
Groepenkast wil ik ooit nog een keer vervangen naar 3-f maar echt noodzaak is er niet. Alles draait er op van airco tot laadpaal, zonnepanelen etc. Kwestie van goed verdelen en gebruik waardoor ik zelfs nog over kan gaan naar een kookgroep.

Wanneer dit kan kies ik namelijk gelijk voor een 3-f meter en doe het nog even met de huidige groepenkast.
En anders toch maar een 1-f meter die ze dan tegen die tijd weer mogen vervangen voor een 3-f.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:56:
Zeker bij oudere digitale meters, maar ook bij nieuwe, is de kans aanwezig dat die een te simpele meetmethode gebruikt en veel minder precies is, bijvoorbeeld bij het verkeerd tellen van het aantal wisselstroom sinusoïden. Er kan ten onrechte meer stroom worden gemeten. Berucht is het voorbeeld van een waterpomp.

Waarom doen consumenten bonden geen beroep tegen de nieuwe wet? Er is genoeg bewijs dat probleem op grote schaal voorkomt.

Ik heb van Enexis bericht gekregen dat mijn oude Ferraris meter is afgekeurd, helaas. :'(

Nu moet ik echt over een eigen controle gaan denken, bijv. uitvoering: Shelly Stroom Transformer 50A meetapparaat

[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 20-01-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:45:
Jullie weten het vast wel, mocht ik op een bepaalde dag gedwongen worden een nieuwe meter te gebruiken kan ik dan ook alvast kiezen voor een 3-f meter die dan voorlopig op 1-f wordt aangesloten?

Nu komt er 3-f binnen waarvan 1-f is aangesloten voor het algehele gebruik.
Groepenkast wil ik ooit nog een keer vervangen naar 3-f maar echt noodzaak is er niet. Alles draait er op van airco tot laadpaal, zonnepanelen etc. Kwestie van goed verdelen en gebruik waardoor ik zelfs nog over kan gaan naar een kookgroep.

Wanneer dit kan kies ik namelijk gelijk voor een 3-f meter en doe het nog even met de huidige groepenkast.
En anders toch maar een 1-f meter die ze dan tegen die tijd weer mogen vervangen voor een 3-f.
Nee dat gaat niet, verzwaring moet je aanvragen en zelf betalen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@RaRo74 Volgens mij zijn alle meters al geschikt voor 3 fasen, alleen maakt ddat neits uit omdat er maar 1 hoofdzekering is geplaatst. En pas na keuring van je meterkast krijg je een 3 fase aansluiting en wordt deze ook zo aangesloten. Maar daar hoef jij je niet druk om te maken, dat regelt de netbeheerder en die kosten zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:32
andru123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Waarom doen consumenten bonden geen beroep tegen de nieuwe wet? Er is genoeg bewijs dat probleem op grote schaal voorkomt.

Ik heb van Enexis bericht gekregen dat mijn oude Ferraris meter is afgekeurd, helaas. :'(

Nu moet ik echt over een eigen controle gaan denken, bijv. uitvoering: Shelly Stroom Transformer 50A meetapparaat
Waarom doen consumenten bonden niets? Omdat ze weten dat het grootste deel van de veronderstelde problemen in werkelijkheid niet bestaat. Er zijn in de begin periode wat problemen geweest die alleen optraden onder onrealistische laboratorium omstandigheden. En sinsdien zijn we een een paar software updates en zelfs een hele nieuwe generatie tellers verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
jongetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:58:
@RaRo74 Volgens mij zijn alle meters al geschikt voor 3 fasen, alleen maakt ddat neits uit omdat er maar 1 hoofdzekering is geplaatst. En pas na keuring van je meterkast krijg je een 3 fase aansluiting en wordt deze ook zo aangesloten. Maar daar hoef jij je niet druk om te maken, dat regelt de netbeheerder en die kosten zijn gelijk.
Dat zou heel mooi zijn want dan hoeven ze maar één keer de meter te vervangen wat dan gelijk een 3-f kan worden.

Zou ik ze dan gelijk zover krijgen om tevens een hoofdschakelaar te plaatsen op hun kosten? :P . De netwerkbeheerder wil namelijk de meter vervangen dus daar mag wel wat tegenover staan ;-)
Die ontbreekt nu namelijk en totaal niet handig bij werkzaamheden aan de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Dat zou heel mooi zijn want dan hoeven ze maar één keer de meter te vervangen wat dan gelijk een 3-f kan worden.

Zou ik ze dan gelijk zover krijgen om tevens een hoofdschakelaar te plaatsen op hun kosten? :P . De netwerkbeheerder wil namelijk de meter vervangen dus daar mag wel wat tegenover staan ;-)
Die ontbreekt nu namelijk en totaal niet handig bij werkzaamheden aan de meterkast.
Waarom zouden ze een hoofdschakelaar gratis plaatsen? Ze halen de hoofdstop eruit, vervangen de meter (alles is dus spanningsloos), sluiten de meter aan op je meterkast en de hoofdzekering en zetten de hoofdzekering aan. Dan maakt die hoofsschakelaar geen verschil.

Misschien met een lekker patatje tussen de middag en een hoofdschakelaar die klaarligt wil de monteur het voor je doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
jongetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Waarom zouden ze een hoofdschakelaar gratis plaatsen? Ze halen de hoofdstop eruit, vervangen de meter (alles is dus spanningsloos), sluiten de meter aan op je meterkast en de hoofdzekering en zetten de hoofdzekering aan. Dan maakt die hoofsschakelaar geen verschil.

Misschien met een lekker patatje tussen de middag en een hoofdschakelaar die klaarligt wil de monteur het voor je doen ;)
Omdat ze zo graag willen dat ik een nieuwe meter moet. Voor mij hoeft het namelijk niet en ik ben nog steeds heel erg blij met mijn terugdraaimeter 8) . Op hele zonnige dagen ga ik voor de meter zitten om te genieten van de tegenovergestelde omwentelingen.

Ja precies :)
Dat zou mijn voorstel ook zijn :*)

Allemaal niet zo'n groot probleem maar als ze dan toch bezig zijn en zo graag willen dat ik een nieuwe meter krijg.
En anders maar een kennis met zegelrecht inschakelen die er een schakelaar tussenplakt.
Nieuwe meter is hopelijk een stuk kleiner want nu is er niet echt plek voor een schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

De meter is gewoon eigendom van de netbeheerder en als zij het nodig achten om te vervangen dan moet je gewoon meewerken, wil jij van een fase naar 3 fase dan zul je dat moeten aanvragen en betalen, dromen mag maar de realiteit is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
klump4u schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:35:
[...]

De meter is gewoon eigendom van de netbeheerder en als zij het nodig achten om te vervangen dan moet je gewoon meewerken, wil jij van een fase naar 3 fase dan zul je dat moeten aanvragen en betalen, dromen mag maar de realiteit is anders.
Toch niet helemaal. Ze proberen de meter toch al zeker 7 jaar te vervangen en dat is nog steeds niet gelukt >:)

Mijn realiteit sluit inderdaad aan op de werkelijkheid ;-). We gaan het meemaken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Toch niet helemaal. Ze proberen de meter toch al zeker 7 jaar te vervangen en dat is nog steeds niet gelukt >:)

Mijn realiteit sluit inderdaad aan op de werkelijkheid ;-). We gaan het meemaken 8)
Omdat het nog niet verplicht was en dat wordt het nu wel. Maar veel succes met je missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Ze hebben bij mij ook enkele keren gedreigd met zaken als 'vervallen dag/nacht' en dat soort zaken. Maar nooit een verplichting gehad tot nu toe. Zodra het volgens de wet moet zal ik er wel aan moeten geloven ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:51:

Op klachten van incorrecte meters wordt vaak gereageerd met het aanbod voor een officieuze meting voor pseudo-laag bedrag en "officiële" voor een hoog bedrag (ca. € 400-650). Beide zijn niet ok, ze zijn niet afdoende en de drempels om te melden zijn te hoog. Uiteraard heeft Enexis die tarieven niet vindbaar op de website staan.

Een paar recente links uit de pers:
Stand op slimme meter soms (veel) te hoog: wat kunt u eraan doen?
Antoine krijgt energierekening van 84.000 euro: 'Ik schrok mij rot' (rtlnieuws)

Netbeheerders verschuilen zich vaak achter het voldoen aan normen of dat er niets te vinden is, dat komt omdat je met slechte meetnormen niet correct zult meten en bepaalde problemen niet kan detecteren. Dat komt ook naar voren uit de wetenschappelijke publicaties.

mrmrmr in "Slimme energiemeter, weigeren??" hint naar welke meter je wel kan vertrouwen. Shuntmeters leken in ieder geval destijds (2018) geen last te hebben. Ik zou dus doorvragen bij de netbeheerder dat de meter een shuntmeter is en een volledig onafhankelijk testrapport vragen van het model waarbij op alle door de Universiteit Twente c.s. geconstateerde problemen is getest.

Het artikel waar ik destijds naar refereerde staat hier online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
the noise schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Ze hebben bij mij ook enkele keren gedreigd met zaken als 'vervallen dag/nacht' en dat soort zaken. Maar nooit een verplichting gehad tot nu toe. Zodra het volgens de wet moet zal ik er wel aan moeten geloven ben ik bang.
Hier hetzelfde. Pas als het wettelijk moet wordt ie vervangen maar tot die tijd blijft de oude gewoon hangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
klump4u schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Omdat het nog niet verplicht was en dat wordt het nu wel. Maar veel succes met je missie.
Dankjewel. Ik blijf mezelf soms verbazen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
[...]

Precies en wanneer het zover is volgen we netjes zoals het hoort.
Dan zijn ze van harte welkom inclusief koffie en warm vers worstenbrood.

Heel veel belang heb ik er niet bij met die paar paneeltjes van mij. Opbrengst kan ik prima reguleren en zelf verbruiken.
Ziet het er zorgelijk uit voor degene die 20.000 Wp of meer op hun dak en wei hebben liggen waarvan hun verdienmodel straks instort? Winters zonder opbrengst en zomers met enorme overschotten? Hoog verbruik vanwege all- en full electric? Hoge voorgaande investeringen waarvan de "terugverdientijd" niet meer in verhouding staat met de levensduur. Hopelijk val het allemaal wel mee en komt iedereen er goed mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 23:23
[...]

Voor analoge en digitale meters is het verschil tussen dag/nacht tarief in principe ook vervallen omdat het TF signaal uit een tijdje uit de lucht is. Dreigen is daarbij niet nodig, want stond gewoon de planning om het signaal uit te zetten.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 23:23
[...]

Je bedoelt eigenlijk op onze kosten. Ik (je buren, familie, etc) betalen indirect mee aan jouw verzwaring terwijl bijna iedereen eerder hier zelf voor betaald heeft.
Netbeheerders zijn eigendom van Provincies en Gemeentes dus indirect van ons allemaal. :)

Powered by KPN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Netbeheer NL heeft naast het vervangen van de"resterende" ca. 500.000? terugdraaiende ferrarismeters nog een andere vervangingsklus - de GPRS metergeneratie moet de komende jaren ook vervangen worden - 2,5 miljoen stuks. En dan nog de andere upgrades van de diverse netten, aansluitingen etc..
Het kost allemaal veel tijd (mankracht) en veel geld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Packardhell schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Je bedoelt eigenlijk op onze kosten. Ik (je buren, familie, etc) betalen indirect mee aan jouw verzwaring terwijl bijna iedereen eerder hier zelf voor betaald heeft.
Netbeheerders zijn eigendom van Provincies en Gemeentes dus indirect van ons allemaal. :)
Kun je nagaan. En dat terwijl ik niet eens een verzwaring zou willen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
dunklefaser schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:45:
Netbeheer NL heeft naast het vervangen van de"resterende" ca. 500.000? terugdraaiende ferrarismeters nog een andere vervangingsklus - de GPRS metergeneratie moet de komende jaren ook vervangen worden - 2,5 miljoen stuks. En dan nog de andere upgrades van de diverse netten, aansluitingen etc..
Het kost allemaal veel tijd (mankracht) en veel geld.
Staat het nog steeds in de planning dat GPRS, 2g (en iets later 3g)dit jaar definitief stopt?
Ook de resterende providers hebben toegezegd de stekker er letterlijk uit te trekken.

Iedereen die niet tijdig een nieuwe meter krijgt tot die tijd tellerstanden handigmatig doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RaRo74 Ik schreef: "de komende jaren" - dit jaar moet nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
dunklefaser schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:57:
@RaRo74 Ik schreef: "de komende jaren" - dit jaar moet nog niets.
De komende jaren ook niet. Men kan tenslotte de meterstanden van de meters zonder doorgifte nog heel lang handmatig doorgeven. Het worden weer domme meters dus niets aan de hand voor de gebruikers behalve de verantwoordelijkheid voor de tijdige juiste doorgifte.

Misschien gaan de "meteropnemers"het wel weer heel druk krijgen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Precies en wanneer het zover is volgen we netjes zoals het hoort.
Dan zijn ze van harte welkom inclusief koffie en warm vers worstenbrood.

Heel veel belang heb ik er niet bij met die paar paneeltjes van mij. Opbrengst kan ik prima reguleren en zelf verbruiken.
Ziet het er zorgelijk uit voor degene die 20.000 Wp of meer op hun dak en wei hebben liggen waarvan hun verdienmodel straks instort? Winters zonder opbrengst en zomers met enorme overschotten? Hoog verbruik vanwege all- en full electric? Hoge voorgaande investeringen waarvan de "terugverdientijd" niet meer in verhouding staat met de levensduur. Hopelijk val het allemaal wel mee en komt iedereen er goed mee weg.
Ja als je nu nog moet terug verdienen dan kom je inderdaad bedrogen uit, gelukkig is full electric hier nog altijd goedkoper als dat ik gas zou gebruiken en een echte Tweaker heeft geen hoge investeringen maar speelt overal slim op in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Laten we het daarop houden dat het werkboekje van de netbeheerders behoorlijk vol zit.
Voor de uitvoering een kwestie van (financiële/budgetaire) prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
dunklefaser schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:10:
Laten we het daarop houden dat het werkboekje van de netbeheerders behoorlijk vol zit.
Voor de uitvoering een kwestie van (financiële/budgetaire) prioriteiten.
Ze plannen inmiddels niet meer in weken maar in maanden.
Verzwaringkje heeft al snel een wachttijd van 3 maanden. Kabeltje te dun voor de verzwaring......... 6 maanden :o
Nieuwbouw? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
klump4u schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:10:
[...]
en een echte Tweaker heeft geen hoge investeringen maar speelt overal slim op in. ;)
Absoluut :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Als 'echte' Tweaker heb ik nooit geloofd in die hoax van zonnepanelen, windmolens enz. Doe het nog steeds niet. In mijn gemeente willen ze dat mijn buurt in 2040, dat is slechts over 15 jaar, van het gas af gaat. Dat gaat never nooit gebeuren. En zeker niet in mijn huis. Dat is veel te duur. De woningen in mijn buurt zijn allemaal prima geïsoleerd, verbruiken relatief weinig gas en stroom. Hoezo hier van het gas af. Investeer in de oude binnenstad. Daar is 10x zoveel te halen. Maar ja. Die mensen zijn veel armer dan waar ik woon. Snapt de Gemeente niet of wil het niet snappen.

Opvallend is dat 70 plussers hier nog zonnepanelen en God betere het warmtepompen nemen. Hoe gek kan je zijn. Die investering verdien je never nooit weer terug. Toegegeven: ik woon niet in een steen rijke buurt maar de meeste mensen werken hard en zitten boven modaal. Ruim boven modaal. Ook de 1 verdieners die al 40 jaar hun broek op houden. De prioriteiten moeten herschikt worden.

Oh, ik betaal voor gas en licht 200 Euro in de maand momenteel. En dat is teveel, krijg nog terug. Dus wie doet je wat.

Snap dat dat kan veranderen maar momenteel lach ik er om.

Edit: Mijn overbuurman waar ik heel goed mee kan, 73 jaar oud, waar ik steeds tegen heb gezegd, Jan doe het niet. Hoe lang woon je hier nog? Hoe haal je je geld er nog uit. Die heeft de afgelopen 2 maanden geklaagd dat hij vanwege de bewolking en mist 300 Euro aan stroomkosten moest betalen per maand. terwijl hij dacht dat hij 100 euro terug zou krijgen. En als ik hier door de buurt loop hoor ik allerlei airco's en warmtepompen op hun hardst joelen en stroom verbruiken. Ik moet dan glimlachen.

[ Voor 19% gewijzigd door AvK op 20-01-2025 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Na ruim 25 jaar deelnemen aan Tweakers.net lijkt tweaken niet meer wat het was of toch juist wel maar dan veel verruimder :*)

Voor mij is en blijft het nog vooral om de techniek en bijkomende aspecten te doen. Hoe leuk blijft het niet om je EV, zonnepanelen/geheel eigen voorzieningen, je persoonlijke Optimus, holodeck etc. naar eigen hand te zetten?

Meeveren met het tijdsbeeld? Ongeacht leeftijd? Heerlijk! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sommige onechte tweakers willen niet alleen dat de meter achteruit blijft draaien
maar ook dat de tijd achteruit loopt.
Misschien "Living in the past"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
En vroeger was alles beter ;)

Zover zijn we nog niet en we kunnen het nog heel even doen met terugdraaiende meters. En ervan genieten zolang het duur :*)

Laat die zon maar komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik moet ook glimlachen. :)

Want 'never nooit' betekent dus altijd! ;)

En wat betreft PV-panelen; ik had ze >25 jaar geleden al op het garagedak gelegd. Met op het huisdak een zonnecollector. En die hebben zichzelf dubbel & dwars terugverdiend.
En ja, jarenlang met een Ferrarismeter die braaf terugdraaide. :Y

Sinds een paar jaar de aloude PV-panelen vervangen door nieuwe i.c.m. een paar Hoymiles microomvormers. Met daarbij nog een setje amorfe panelen op de zijgevel. En ook die sets hebben zich nu al bijna terugverdiend na bijna 3 jaar.

Ook de slimme meter hangt er sinds die tijd i.c.m. een dynamisch energiecontract. Mede daardoor zijn we nog verstandiger ons energieverbruik gaan plannen en monitoren.
Met als gevolg? Dat we anno nu, nog vrijwel evenveel betalen aan totaal (gas + elektra) maandbedrag als jaren geleden, vóór al die waanzinnige energieprijsstijgingen.

Nee, we wonen in een redelijk 'normaal' huis (2-onder-1-kap) met 165m2 woonoppervlak. Geen warmtepomp, gewoon HR++ glas zo oud als het huis is, met een 'gewone' combi-cv ketel. Kortom, het kan nog steeds... 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02
dunklefaser schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:35:
Sommige onechte tweakers willen niet alleen dat de meter achteruit blijft draaien
maar ook dat de tijd achteruit loopt.
Misschien "Living in the past"?
Ik heb ook nog een oude terug draaiende meter.
En nee bij mij hoeft de tijd echt niet terug te draaien.
Ben het er gewoon niet mee eens hoe de "slimme" meter iedereen opgedrongen wordt.

Hij is gratis! (Niets in het leven is gratis)
Je gaat ermee besparen! (Hij meet je energie verbruik en hoeveel je terug levert meer niet)

Die slimme meter is maar voor 1 iemand belangrijk en dat is de overheid.
Netbeheerders moeten 2,5 miljoen verouderde "slimme" meters vervangen omdat ze gebruik maken van een oud netwerk.
Netbeheerders moeten nog eens 500.000 analoge meters vervangen.

In totaal zijn dat 3 miljoen meters die vervangen moeten worden. Die onkosten gaan jij en ik gewoon betalen. Daar is niets gratis aan. Die kosten worden gewoon verhaald bij je netaansluiting.

Hoe vaak is het ook niet fout gegaan bij de jaarafrekening bij energie leveranciers met betrekking op het salderen? Ik ben blij dat ik een oude meter had die zelf terug draaide. Heeft me heel veel geld en frustratie bespaard.

En zodat de overheid het salderen kan stoppen en over elke Kw die je afneemt of terug levert belasting kunnen gaan heffen.

En alles wordt verkocht en opgedrongen om zogenaamd het net stabieler te krijgen en net congestie te voorkomen.

Nee hoor, het is gewoon een apparaat in je meterkast waardoor de overheid belasting kan gaan heffen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Yamy_Daffy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:06:
[...]
Nee hoor, het is gewoon een apparaat in je meterkast waardoor de overheid belasting kan gaan heffen.
Natuurlijk, dat is het sociale aan Nederland dat we samen de lasten dragen en de mensen met een hoger inkomen meer bijdragen hierin. En het is niet nieuw dat er belasting op energie is. Sterker nog, juist het salderen kost simpelweg enorm veel (overheids)geld. Dus geld van mensen die niet salderen.

Voor mijn portemonnee zou het ook lekker zijn als ik alles nog kon salderen zonder terugleverkosten. Elk logisch denkend mens snapt toch wel dat als je 6 maanden vol op terugleverd dat je dit niet gratis in de winter weer uit het net kunt halen, zonder dat dit geld kost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
jongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:07:
[...]

Natuurlijk, dat is het sociale aan Nederland dat we samen de lasten dragen en de mensen met een hoger inkomen meer bijdragen hierin. En het is niet nieuw dat er belasting op energie is. Sterker nog, juist het salderen kost simpelweg enorm veel (overheids)geld. Dus geld van mensen die niet salderen.

Voor mijn portemonnee zou het ook lekker zijn als ik alles nog kon salderen zonder terugleverkosten. Elk logisch denkend mens snapt toch wel dat als je 6 maanden vol op terugleverd dat je dit niet gratis in de winter weer uit het net kunt halen, zonder dat dit geld kost?
Het kost de overheid geen geld, het levert ze niets op. Dat is een verschil.
En dat voordeel heb ik tot 2027 en waarom, omdat ik geïnvesteerd heb ik zonnepanelen. Dat heeft mij ook geld gekost. Zodat dezelfde overheid de doelen die ze zichzelf hebben opgelegd om de klimaatdoelen te helpen halen. En ook de mensen zonder panelen profiteren daarvan. Ook in de zomer als alle panelen staan terug te leveren. Dan zijn de stroom kosten zeer laag of zelfs negatief. Maar daar hoor je ze niet over. Nee over de wintermaanden wel. Als mensen profijt hebben van hun eigen investering.

Maar ook ik betaal netjes mijn belasting hoor. Ik ontduik helemaal niets.

En in tegenstelling van de overheid hou ik me wel netjes aan de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Het kost de overheid geen geld, het levert ze niets op. Dat is een verschil.
Rare beredenering. Als ik 4 dagen in de week naar mijn werk ga en mijn werkgever zegt, vanaf nu moet je voor dat geld 5 dagen komen. Dan kost de werkgever dat ook niets, maar levert voor jouw niets op.

De overheid loopt simpelweg veel belastingen mis. Dus kost dat toch gewoon geld dan als mensen geen panelen hebben? Dat staat toch los van groene doelstellingen?

[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 21-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Leuk deze discussies hier - maar ook het zoveelste "déjà vu".
Het lijkt wel op een achterhoedegevecht zonder veel betekenis.
De salderingsregeling is een gepasseerd station (was wel tijdelijk zinvol).
Het terugdraaiende ferrarismeter kan zonder de de salderingsregeling natuurlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
jongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:32:
[...]

Rare beredenering. Als ik 4 dagen in de week naar mijn werk ga en mijn werkgever zegt, vanaf nu moet je voor dat geld 5 dagen komen. Dan kost de werkgever dat ook niets, maar levert voor jouw niets op.

De overheid loopt simpelweg veel belastingen mis. Dus kost dat toch gewoon geld dan als mensen geen panelen hebben? Dat staat toch los van groene doelstellingen?
En wat kost het de overheid aan boete's denk je als ze die doelstelling niet halen?

Denk je dat serieus dat ze zomaar gratis die salderingsregeling in het leven hebben geroepen om elke burger een cadeautje te geven of zou het ook eigenbelang zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
dunklefaser schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:45:
Netbeheer NL heeft naast het vervangen van de"resterende" ca. 500.000? terugdraaiende ferrarismeters nog een andere vervangingsklus - de GPRS metergeneratie moet de komende jaren ook vervangen worden - 2,5 miljoen stuks.
Verwacht wel (of lijkt me verstandig) dat die op een laag pitje komen. Immers blijven die dan hun primaire taak nog prima uitvoeren. Met misschien wel procedure voor mensen met dynamisch contract.

Was het communicatie protocol handig gekozen? Nee, dat natuurlijk niet. Als je een apparaat installeert met een levensduur van +-20 jaar was het wel zo verstandig geweest ook voor die tijd afspraken te hebben met de aanbieder van de communicatie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Septillion Idd. een kwestie van prioriteiten en (on)mogelijkheden.
Het aantal dynamische contracten is waarschijnlijk iets wat de komende jaren sterker toeneemt.
Maar via de P1-poort kan de benodigde informatie ook opgehaald worden of niet?
Kunnen de netbeheerders deze weg eventueel "sponsoren"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@dunklefaser Opzich is dat ook via de P1 te doen maar ik ken geen maatschappij die het op die manier doet.

Op zich ook logisch, dat is namelijk dan wel makkelijk mee te frauderen... Neemt iedereen toevallig alleen maar af als het spotgoedkoop is :+

@dunklefaser Mja, snap je punt. Maar fraude is dan zo'n kinderspel, daar gaan ze (hopelijk) niet aan beginnen :+

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 21-01-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dunklefaser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:40:
Maar via de P1-poort kan de benodigde informatie ook opgehaald worden of niet?
Ehhh... een Ferraris meter heeft toch geen P1-poort? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:45:
@dunklefaser Opzich is dat ook via de P1 te doen maar ik ken geen maatschappij die het op die manier doet.

Op zich ook logisch, dat is namelijk dan wel makkelijk mee te frauderen... Neemt iedereen toevallig alleen maar af als het spotgoedkoop is :+
Ik had het ook over (on)mogelijkheden - en niet vergeten: "ieder voordeel hep' z'n nadeel" (minimaal een).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:36:
[...]

En wat kost het de overheid aan boete's denk je als ze die doelstelling niet halen?
Een boete? Van wie aan wie? De overheid die zichzelf een boete geeft? 8)7
Denk je dat serieus dat ze zomaar gratis die salderingsregeling in het leven hebben geroepen om elke burger een cadeautje te geven of zou het ook eigenbelang zijn geweest?
Dat was imho een stimuleringsregeling. En die werkte best wel goed. ;)
'Eigenbelang van de overheid'? De samenleving, m.a.w. dus ook 'de overheid', dat zijn wij, met z'n allen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Was mij nog niet opgevallen - maar nu je het zegt _O-
weet ik eindelijk waarom de p1-dongle niet kan werken.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 21-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:56
jongetje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:07:
[...]
Dat er voor transport kosten zijn bij terugleveren kan ik mij wat bij voorstellen, al is het veel logischer om een vast bedrag voor de infra aan te houden.

Elk logisch denkend mens snapt hoe het energienet werkt en dat juist de saldering een prachtige oplossing is die nu zonder nadenken om zeep wordt geholpen. Mijn inziens is het echt de meest krankzinnige maatregel van de afgelopen jaren. Straks valt een groot deel van de invoer van zonne-energie in de zomer weg, je zou tenslotte wel gek zijn om geld toe te leggen. Als alternatief komen er straks vele goedkope flut accu's met alle risico's en vervuiling van dien in woonhuizen. Kunnen we wel weer fijn de kolen, gas en afval-verbranding weer op stoom brengen, want kernenergie en waterenergie hebben we amper tot niet.

Juist door de zonne-energie die we massaal opwekken kunnen we veel maanden per jaar toe met minder vervuilende energiebronnen. Straks kunnen deze vervuilende bronnen weer jaarrond aan het werk om voldoende energie te hebben.

Super oplossing weer van een onbetrouwbare overheid. In plaats van te zoeken naar echte oplossingen komt er nu weer een oplossing die ons over een paar jaar in de kont gaat bijten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Die van mij wel. Ongeveer......... dan wel met behulp van Youless :*)

https://www.youless.nl/home.html

[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 21-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Drardollan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Dat er voor transport kosten zijn bij terugleveren kan ik mij wat bij voorstellen, al is het veel logischer om een vast bedrag voor de infra aan te houden.

Elk logisch denkend mens snapt hoe het energienet werkt en dat juist de saldering een prachtige oplossing is die nu zonder nadenken om zeep wordt geholpen. Mijn inziens is het echt de meest krankzinnige maatregel van de afgelopen jaren. Straks valt een groot deel van de invoer van zonne-energie in de zomer weg, je zou tenslotte wel gek zijn om geld toe te leggen. Als alternatief komen er straks vele goedkope flut accu's met alle risico's en vervuiling van dien in woonhuizen. Kunnen we wel weer fijn de kolen, gas en afval-verbranding weer op stoom brengen, want kernenergie en waterenergie hebben we amper tot niet.

Juist door de zonne-energie die we massaal opwekken kunnen we veel maanden per jaar toe met minder vervuilende energiebronnen. Straks kunnen deze vervuilende bronnen weer jaarrond aan het werk om voldoende energie te hebben.

Super oplossing weer van een onbetrouwbare overheid. In plaats van te zoeken naar echte oplossingen komt er nu weer een oplossing die ons over een paar jaar in de kont gaat bijten.
toon volledige bericht
Waar baseer je de stelling op dat na het stoppen van saldering de invoer van zonnestroom in de zomer voor een groot deel wegvalt?

Mensen die nu al panelen op hun dak hebben liggen zouden super dom zijn om ze uit te zetten. Je verliest dan het deel dat je direct gebruikt en zal dan tegen het volle tarief gekocht moeten worden. Wat je teruglevert zal nog altijd minstens 50% van het kale levertarief uitbetalen. De kosten zijn al bij de aanschaf gemaakt en elke cent die ze aan waarde opleveren is beter dan helemaal niets als je de boel uitzet en die opbrengst zal bijdrage aan het terugverdienen van de investering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Een boete? Van wie aan wie? De overheid die zichzelf een boete geeft? 8)7

[...]

Dat was imho een stimuleringsregeling. En die werkte best wel goed. ;)
'Eigenbelang van de overheid'? De samenleving, m.a.w. dus ook 'de overheid', dat zijn wij, met z'n allen...
De EU kan Nederland sancties opleggen als we niet aan onze afspraken houden zoals de klimaatwet.

En ikzelf geloof al een tijdje niet meer dat onze overheid er voor ons is. Die is alleen maar bezig met eigen belang.
Neem als voorbeeld, Groningen en de gaswinning. Toeslagen affaire, Bonnetjes affaire, corona maatregelen. Een verbouwing van 2 miljard. Zodat ze er weer netjes op het pluche zitten.

Stroomnet waar al jaren op bezuinigd is. Defensie waar jarenlang op bezuinigd is en meneer Rutte roept nu ineens heel hard dat het budget maal 2 moet minimaal. Terwijl hij er zelf hoofd verantwoordelijk voor is dat de defensie in zo'n slechte staat is geraakt...

Maar dat is een hele andere discussie.

Ontopic, ik zou graag willen zien en horen dat ze is een keer eerlijk over die slimme meter zijn. Die slimme meter is echt niet om het net betrouwbaarder te maken of net congestie te voorkomen. Dat gaan die 500.000 meters echt niet voor elkaar krijgen.

Ze willen alleen geld zien om eigen onkunde te bekostigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
hanev001 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:03:
Waar baseer je de stelling op dat na het stoppen van saldering de invoer van zonnestroom in de zomer voor een groot deel wegvalt?
Als ik kijk naar mijn situatie: (n=1, ik weet het)
Als ik straks moet betalen voor iedere kWh die ik het net op stuur, ga ik dat niet doen en zal mijn omvormer dus zo africhten dat-ie alleen maar opwekt wat ik zelf verbruikt. (CT-spoelen in de meterkast).
Ze gaan dus niet uit.
Maar zolang de ferraris er nog hangt (geen terugleverboete!), gaat er op zonnige dagen gerust 20-25 kWh het net op dat niet door de rest hoeft worden opgewekt.
Als iedereen (of een groot deel) dat gaat doen, zullen centrales in de zomer weer lekker gaan draaien om het net stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:38:
[...]

De EU kan Nederland sancties opleggen als we niet aan onze afspraken houden zoals de klimaatwet.

En ikzelf geloof al een tijdje niet meer dat onze overheid er voor ons is. Die is alleen maar bezig met eigen belang.
Neem als voorbeeld, Groningen en de gaswinning. Toeslagen affaire, Bonnetjes affaire, corona maatregelen. Een verbouwing van 2 miljard. Zodat ze er weer netjes op het pluche zitten.

Stroomnet waar al jaren op bezuinigd is. Defensie waar jarenlang op bezuinigd is en meneer Rutte roept nu ineens heel hard dat het budget maal 2 moet minimaal. Terwijl hij er zelf hoofd verantwoordelijk voor is dat de defensie in zo'n slechte staat is geraakt...

Maar dat is een hele andere discussie.

Ontopic, ik zou graag willen zien en horen dat ze is een keer eerlijk over die slimme meter zijn. Die slimme meter is echt niet om het net betrouwbaarder te maken of net congestie te voorkomen. Dat gaan die 500.000 meters echt niet voor elkaar krijgen.

Ze willen alleen geld zien om eigen onkunde te bekostigen.
toon volledige bericht
Het lijkt me logisch dat met het verdwijnen van de salderingsregeling ook de Ferraris meter verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
hanev001 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Mensen die nu al panelen op hun dak hebben liggen zouden super dom zijn om ze uit te zetten. Je verliest dan het deel dat je direct gebruikt en zal dan tegen het volle tarief gekocht moeten worden. Wat je teruglevert zal nog altijd minstens 50% van het kale levertarief uitbetalen. De kosten zijn al bij de aanschaf gemaakt en elke cent die ze aan waarde opleveren is beter dan helemaal niets als je de boel uitzet en die opbrengst zal bijdrage aan het terugverdienen van de investering.
Mensen die geld en panelen hebben zullen batterijen gaan kopen, met alle negatieve gevolgen van dien.
Mensen gaan echt geen dikke investering meer doen voor 3ct per kW teruglevertarief voor nieuwe panelen.
Mensen waarbij omvormer of panelen kapot gaan, gaan wellicht ook niet meer investeren in reparatie omdat het niet terug te verdienen is.

Ofwel, per saldo gaat na 2027 de hoeveelheid zonne-energie afnemen die naar het net gaat. Wat vervolgens opgewekt moet worden met smerige bronnen als gas, kolen of afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Drardollan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Mensen die geld en panelen hebben zullen batterijen gaan kopen, met alle negatieve gevolgen van dien.
Mensen gaan echt geen dikke investering meer doen voor 3ct per kW teruglevertarief voor nieuwe panelen.
Mensen waarbij omvormer of panelen kapot gaan, gaan wellicht ook niet meer investeren in reparatie omdat het niet terug te verdienen is.

Ofwel, per saldo gaat na 2027 de hoeveelheid zonne-energie afnemen die naar het net gaat. Wat vervolgens opgewekt moet worden met smerige bronnen als gas, kolen of afval.
Dat mensen minder snel over zullen gaan tot aanschaf van een nieuwe installatie is mogelijk alhoewel zelfs na de afschaffing van de saldering het nog steeds rendabel is door het feit dat je een deel van je gebruik direct kan dekken. Alleen de TLV wordt langer dan nu.

Wat zijn de negatieve gevolgen van de aanschaf van een batterij die u noemt maar niet verder verduidelijkt.
Je slaat zonnestroom op die je later op de dag weer gebruikt. Dat zal er in ieder geval niet toe leiden dat er meer met andere bronnen moet worden opgewekt, integendeel het verhoogd het percentage eigen gebruik en verkort daarmee juist weer de TLV duur van de panelen. Toegegeven batterijen op zich zijn niet goedkoop maar er is een duidelijke ontwikkeling in de richting van kleine en goedkope batterijen die voor het overbruggen van het nacht gebruik perfect geschikt zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
hanev001 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Dat mensen minder snel over zullen gaan tot aanschaf van een nieuwe installatie is mogelijk alhoewel zelfs na de afschaffing van de saldering het nog steeds rendabel is door het feit dat je een deel van je gebruik direct kan dekken. Alleen de TLV wordt langer dan nu.
Ik heb al meer dan 10 jaar zonnepanelen en het dekken van eigen verbruik is echt minimaal. Overdag werken wij gewoon en de meeste stroom gebruiken wij in de winter voor de airco's (want we moeten natuurlijk allemaal van het gas af :+ ).

De tijd wordt zo lang dat ik verwacht dat niemand ze meer koopt. Wie gaat er investeren in iets waar je wellicht over 15 jaar wat aan gaat verdienen en waar je vanuit kan gaan dat de overheid de spelregels blijft veranderen en energieleveranciers naar mazen in de wet blijven zoeken?
Wat zijn de negatieve gevolgen van de aanschaf van een batterij die u noemt maar niet verder verduidelijkt.
Je slaat zonnestroom op die je later op de dag weer gebruikt. Dat zal er in ieder geval niet toe leiden dat er meer met andere bronnen moet worden opgewekt, integendeel het verhoogd het percentage eigen gebruik en verkort daarmee juist weer de TLV duur van de panelen. Toegegeven batterijen op zich zijn niet goedkoop maar er is een duidelijke ontwikkeling in de richting van kleine en goedkope batterijen die voor het overbruggen van het nacht gebruik perfect geschikt zijn.
Goed idee, ik ga voortaan hele dagen mijn airco's/vaatwasser/wasmachine/etc. aanzetten. Want moet het eigen verbruik opmaken.

Het was zoveel simpeler. Overdag wekken huishoudens op en die elektra wordt in het bedrijfsleven verbruikt. Daarvoor hoeft er geen vervuilende manier van opwekken aan geslingerd te worden. Als dank daarvoor krijg je als huishouden in de winter wat stroom terug. Simpel, eenvoudig, eerlijk en goed voor de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Drardollan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb al meer dan 10 jaar zonnepanelen en het dekken van eigen verbruik is echt minimaal. Overdag werken wij gewoon en de meeste stroom gebruiken wij in de winter voor de airco's (want we moeten natuurlijk allemaal van het gas af :+ ).

De tijd wordt zo lang dat ik verwacht dat niemand ze meer koopt. Wie gaat er investeren in iets waar je wellicht over 15 jaar wat aan gaat verdienen en waar je vanuit kan gaan dat de overheid de spelregels blijft veranderen en energieleveranciers naar mazen in de wet blijven zoeken?

[...]

Goed idee, ik ga voortaan hele dagen mijn airco's/vaatwasser/wasmachine/etc. aanzetten. Want moet het eigen verbruik opmaken.

Het was zoveel simpeler. Overdag wekken huishoudens op en die elektra wordt in het bedrijfsleven verbruikt. Daarvoor hoeft er geen vervuilende manier van opwekken aan geslingerd te worden. Als dank daarvoor krijg je als huishouden in de winter wat stroom terug. Simpel, eenvoudig, eerlijk en goed voor de natuur.
toon volledige bericht
Oh dat is het. U verklaart u eigen situatie tot norm. De algemene rekenwijze van eigen gebruik is dat dit ca 1/3 deel van je opwekking is bij een installatie die per jaar ongeveer evenveel opwekt als er wordt gebruikt.
Ik zelf haal een eigen gebruik van 40% en met de batterij die binnenkort komt verwacht ik zelfs naar 60% te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Als particuliere zonnepanelen weg vallen dan zijn de partijen met zonnepaneel parken (o.a. energie leveranciers) ook weer blij want die moeten nu afschalen bij hoge opbrengsten. Ik snap de richting wel die ingeslagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
hanev001 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Oh dat is het. U verklaart u eigen situatie tot norm. De algemene rekenwijze van eigen gebruik is dat dit ca 1/3 deel van je opwekking is bij een installatie die per jaar ongeveer evenveel opwekt als er wordt gebruikt.
Ik zelf haal een eigen gebruik van 40% en met de batterij die binnenkort komt verwacht ik zelfs naar 60% te gaan.
30% is toch niks? Voor de overige 70% krijg je een schijntje en kan je daarna de hoofdprijs betalen om ze terug te kopen. Al denk ik dat maar weinig mensen die beiden werken de 30% gaan halen, die zijn namelijk niet thuis als de stroom opgewekt wordt. De wasmachine vullen of overhevelen naar de droger gaat lastig vanaf afstand. Maar al zou het 40% zijn zoals bij jou, dan nog wordt de terugverdientijd zo lang dat het nergens meer over gaat. Geen weldenkend mens gaat toch 1000 euro investeren wat over 10 jaar pas wat rendement zou kunnen opleveren? Er zijn wel betere methodes om rendement te krijgen.

Overigens verklaar jij jouw situatie ook ineens tot norm, en ik denk dat iedereen wel weet dat 30-40% voor het gros van de huishoudens niet haalbaar is zonder stroom aan onzin te gaan verspillen.

Ben wel benieuwd naar je berekening van die batterij, dat zal in de zomer ongetwijfeld een bijdrage leveren. Maar ik wens je succes van oktober tot en met maart, afgelopen 9 dagen nog geen 2 uur zon geweest. Wekt lekker op.

Maar je bevestigd direct mijn punt dat er minder stroom het net ingevoerd zal worden, die thuisbatterijen gaan alles opslaan (zeker in maanden waarbij er weinig tot geen overschot zal zijn). Die thuisbatterijen zijn zwaar vervuilend en levensgevaarlijk, ik moet er niet aan denken om er 1 in mijn woonhuis te hebben. Ik laad sowieso niks serieus op in mijn huis als ik er niet bij ben, mij een veel te groot risico.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 23-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
k-janssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
Als particuliere zonnepanelen weg vallen dan zijn de partijen met zonnepaneel parken (o.a. energie leveranciers) ook weer blij want die moeten nu afschalen bij hoge opbrengsten. Ik snap de richting wel die ingeslagen is.
Dat is altijd al de opzet geweest ,ze verdienen liever geld met hun eigen zonne parken, particulier stroom willen ze niet meer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 16:07
Kun je het contract met je energieleverancier opzeggen op het moment dat je een nieuwe meter krijgt?
Stel je hebt net een contract afgesloten van 3 jaar en je ferraris meter wordt in het eerste jaar vervangen. Het financiële plaatje komt er dan toch iets anders uit te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:58
kurkie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:51:
Kun je het contract met je energieleverancier opzeggen op het moment dat je een nieuwe meter krijgt?
Stel je hebt net een contract afgesloten van 3 jaar en je ferraris meter wordt in het eerste jaar vervangen. Het financiële plaatje komt er dan toch iets anders uit te zien.
heb je variabel contract? tuurlijk. Zit je op een jaarcontract, dan lastiger. Waarschijnijk moet je dan een boete betalen. Welke meter je hebt boeit niet voor je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Fr33z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:22:
[...]

heb je variabel contract? tuurlijk. Zit je op een jaarcontract, dan lastiger. Waarschijnijk moet je dan een boete betalen. Welke meter je hebt boeit niet voor je contract.
En als je dan netto leverancier bent(zonnepanelen) Ga je dan een negatieve boete krijgen ? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
k-janssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
Batterijen gaan naar mijn mening niet de gehele oplossing bieden. Ze verleggen het probleem naar een later tijdstip op de dag.

Als ik een 5Kwh batterij aanschaf dan is die in de zomer rond 11:00 uur opgeladen en gooi ik de rest alsnog het net op.
Bij een 10Kwh batterij zal dat een uur of 2 later zijn.

Maar ik ga geen groot bedrag neerleggen van een aantal 1000 euro's om mijn eigen verbruik te vergroten. Want ik vind het wel best zo. Wat komt hierna? Batterijen heffing?

Mijn zonnepanelen zijn reeds terug betaald. En alles wat ze nog opleveren is mooi. Gaat het me geld kosten om terug te leveren dan gaat het systeem uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ndgf
  • Laatst online: 26-01 12:25
Heb ook een brief ontvangen van Enexis dat de Ferraris meter moet worden vervangen, heb de keus tussen een slimme en digitale { domme } meter.
Moet binnen veertien dagen mijn keuze aangeven en daarna wordt de vervanging ingepland.

Ga eens kijken wat er gebeurt als ik nergens op reageer, even zien hoeveel brieven er nog gaan komen, misschien kan ik het rekken tot eind 2026, we gaan het zien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:24:
Ik zou dus doorvragen bij de netbeheerder dat de meter een shuntmeter is en een volledig onafhankelijk testrapport vragen van het model waarbij op alle door de Universiteit Twente c.s. geconstateerde problemen is getest.
Heeft iemand al dit geprobeerd? Is er een modelbrief of zo. Vind ik altijd lastig met die organizaties te praten.
Ik blijf verzetten mijn Enexis afspraak, nu staat in Maart.
@Ndgf misch. verzetten is betere strategie, dan niet reageren?

[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 26-01-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:52
Nu wèèr een brief ontvangen om afgekeurde meter te vervangen van de netbeheerder, de reactiedeadline is steeds een maand later. Hoe lang kan je gewoon niet blijven reageren? De allereerste brief was van een paar jaar geleden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Deezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:51:
Nu wèèr een brief ontvangen om afgekeurde meter te vervangen van de netbeheerder, de reactiedeadline is steeds een maand later. Hoe lang kan je gewoon niet blijven reageren? De allereerste brief was van een paar jaar geleden..
Dat merk je vanzelf. Alleen als de meter echt is afgekeurd dan kunnen ze uiteindelijk met een gerechtelijk bevel je deur openbreken om je meter te vervangen/af te sluiten. Wel zonde van de kosten die je daarvoor krijgt...

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 11-03-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Dat merk je vanzelf. Alleen als de meter echt is afgekeurd dan kunnen ze uiteindelijk met een gerechtelijk bevel je deur openbreken om je meter te vervangen/af te sluiten. Wel zonde van de kosten die je daarvoor krijgt...
Hoezo? hij heeft nooit een brief gezien. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Haha lees je ook de fabeltjeskrant?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Laatst online: 08:28
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Hoezo? hij heeft nooit een brief gezien. :+
Met de huidige staat van PostNL is dat over het algemeen niet eens een leugen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
[...]

De rechter heeft deze bevoegdheid niet (Algemene wet op het binnentreden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
mrmrmr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:37:
[...]

Rechter heeft deze bevoegdheid wel. Je dient toegang te verlenen aan de netwerkbeheerder. Als je dat niet doet kan deze naar de rechter gaan en die kan dan een deurwaarder opdracht geven tot het bewerkstelligen van toegangs verlening.

Overigens is deze discussie zinloos wat het is inmiddels verplicht ( of wordt binnenkort verplicht) onder de nieuwste wetgeving dat je een meter met gescheiden lever en teruglever telwerken moet hebben. Dus vast houden aan een oude meter kan helemaal niet meer. In de wet is zelfs een boete clause opgenomen in geval van weigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Is hij echt afgekeurd of is dit de brief waarin ze aangeven dat je een oude meter hebt die waarschijnlijk wel fout zal meten en ze je aanraden om hem om te wisselen? Want als ie echt is afgekeurd zou ik een wat dwingender brief verwachten als herinnering (want dan is er de verplichting om hem om te wisselen). Als het het 2e is, is er geen verplichting en zul je nog een aantal keer dezelfde brief krijgen. In dat geval is de verplichting er pas als je richting de deadline van het afschaffen van de saldering komt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
mrmrmr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:37:
[...]

Wat @hanev001 zegt

Zie ook https://www.rechtspraak.n...ing-nutsvoorzieningen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Daaruit blijkt dat wat ik zeg correct is. Zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RBDHA:2020:1041.

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 11-03-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hanev001 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Rechter heeft deze bevoegdheid wel. Je dient toegang te verlenen aan de netwerkbeheerder. Als je dat niet doet kan deze naar de rechter gaan en die kan dan een deurwaarder opdracht geven tot het bewerkstelligen van toegangs verlening.

Overigens is deze discussie zinloos wat het is inmiddels verplicht ( of wordt binnenkort verplicht) onder de nieuwste wetgeving dat je een meter met gescheiden lever en teruglever telwerken moet hebben. Dus vast houden aan een oude meter kan helemaal niet meer. In de wet is zelfs een boete clause opgenomen in geval van weigering.
Dat is pas als ze aan de deur hebben gestaan en je weigerd ze, dan stappen ze naar rechter en komen met politie terug.

Nu gaat het slechts om briefjes die de postbode telkens verkeerd bezorgd heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:52
dehardstyler schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Met de huidige staat van PostNL is dat over het algemeen niet eens een leugen. _O-
Ze worden niet aangetekend bezorgd nee. De link voor maken afspraak open ik niet dus ook daar geen controle op. En gezien sommige bezorgers zelf ook nog eens voor ontvangst tekenen en gewoon door de brievenbus duwen lijkt mij dat niet heel aannemelijk te maken. Vraag was meer hoe dwingend het is gezien ik al jaren bestookt wordt met brieven. Anders gaat het een slimme meter zonder uitleesfunctie worden, nu Ferraris meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Nu online
Zou het niet makkelijker voor een nutsbedrijf om gewoon levering te stoppen en je afsluiten, als je niet meewerkt? Voor dat is niet nodig om “binnen te dringen”, via moeilijke rechter/deurwaarder route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
En waar zou die afsluiting dan plaats moeten vinden denk je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Gewoon lekker niet reageren op brieven en hier op Tweakers blijven zeuren. Daar wordt je hartstikke gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
Prisma16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Gewoon lekker niet reageren op brieven en hier op Tweakers blijven zeuren. Daar wordt je hartstikke gelukkig van.
Ik ben nog steeds gelukkig met de oude meter O+ Maar loop er niet mee te koop. Oftewel laat gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Nu online
RaRo74 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:25:
ergens in een distributie kast in de straat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

RaRo74 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:25:
Als het via een deurwaarder moet dan gewoon in de stoep/straat bij de aansluiting, kosten worden verhaald op bewoner, al 2 keer gezien hier in de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
Het zal vermoedelijk hetzelfde gaan als voor gasmeters. Als je halsstarrig blijft weigeren word je afgesloten op een plek waar de netbeheerder legaal bij kan.
Een vrij duur grapje bij elkaar, en geen stroom verveelt ook snel. Ook je cv doet het dan niet meer >:)

Je gaat de strijd hoe dan ook verliezen als je blijft weigeren, een afgekeurde meter moet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prisma16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Kan hem enkel adviseren zich autonoom/souverein te verklaren, gewoon omdat ie het niet kan hebben dat de wereld veranderd en dat niet altijd perfect in je eigen straatje past.

Hoop dat ie dan wel hier blijft posten hoe het gaat zonder GWE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:55:
[...] Staat het nog steeds in de planning dat GPRS, 2g (en iets later 3g)dit jaar definitief stopt?
Ook de resterende providers hebben toegezegd de stekker er letterlijk uit te trekken.

Iedereen die niet tijdig een nieuwe meter krijgt tot die tijd tellerstanden handigmatig doorgeven?
Ik heb tot 2 jaar nadat T-Mobile had gezegd 2G uit te schakelen nog een 2G telefoon in gebruik. Ik kreeg toen nog een extra brief toen het echt werd uitgezet. ~2 jaar na de officiële datum.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Packardhell schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:39:
[...] Voor analoge en digitale meters is het verschil tussen dag/nacht tarief in principe ook vervallen omdat het TF signaal uit een tijdje uit de lucht is. Dreigen is daarbij niet nodig, want stond gewoon de planning om het signaal uit te zetten.
Rara hoe kan het, hier is sinds een paar dagen de oude ferraris meter weer tussen dag en nacht tarief aan het schakelen. Iemand enig idee hoe dat kan? En omdat het officieel niet meer werkt, hoe ik dat schakelen zou kunnen blokkeren / ongedaan maken?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Rara hoe kan het, hier is sinds een paar dagen de oude ferraris meter weer tussen dag en nacht tarief aan het schakelen. Iemand enig idee hoe dat kan? En omdat het officieel niet meer werkt, hoe ik dat schakelen zou kunnen blokkeren / ongedaan maken?
Wat maakt dat uit voor je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:06

geerttttt

Manisch positief

andru123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:05:
[...]
ergens in een distributie kast in de straat?
Volgens mij kan dat niet zomaar. Elektra is een basisbehoefte en kan slechts in extreme gevallen gestopt worden. Daarom heb je ook "gratis" stroom als je verhuist en niet direct een nieuw contract neemt. Dan kun je in principe een maand gratis GWE krijgen voordat er actie wordt ondernomen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland zijn ze niet hard bezig met de uitrol van slimme meters.
Pas 2% van de huishoudens heeft actueel een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-05 13:06
Deezers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Ze worden niet aangetekend bezorgd nee. De link voor maken afspraak open ik niet dus ook daar geen controle op. En gezien sommige bezorgers zelf ook nog eens voor ontvangst tekenen en gewoon door de brievenbus duwen lijkt mij dat niet heel aannemelijk te maken. Vraag was meer hoe dwingend het is gezien ik al jaren bestookt wordt met brieven. Anders gaat het een slimme meter zonder uitleesfunctie worden, nu Ferraris meter.
Hier wel :(

Nu kiezen tussen wel of niet uitlezen op afstand.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste