Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Slimme energiemeter, weigeren??

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste
Acties:

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-11 09:40

Astennu

-= RX Vega 64 LC =-

meermarco schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:57:
[...]

Volgens mij lees je mijn post en een andere door elkaar. Ik wil graag een domme (geen communicatiemodule)digitale meter. Dus niet een die uberhaupt online benaderbaar is.
En dat doe ik overigens niet omdat ik bang ben voor hackers. Maar als energoemaatschappijen zoooo graag mij een simme meter opdringen. Dan weet je wie dat voordeel oplevert en wie niet ;-)
Ik stelde de vraag ook aan EddoH. Omdat hij goed in die stof lijkt te zitten en ik ben mij nog aan het verdiepen.
Ik probeer nu de afweging te maken of ik het wel of niet moet gaan doen.
En wat de grote nadelen zullen zijn van het niet nemen van die meter. (extra kosten later als wel echt moet, als dat zo ver komt)

Je ziet ook wel eens dat je niet in aanmerking komt voor kortingen als je geen slimme meter hebt. (niet overal zo maar bij sommige krijg je bepaalde maatschappijen korting alleen maar als je ook een slimme meter hebt).

Sys -=Game PC=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:29
meermarco schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:30:
Ja dat meerverbruik icm met LED. Is dat nou een feit of fabel? (en graag netjes houden, ik lees Tweakers juist omdat er vaak met feiten en respect wordt gepost)
Geen idee in hoeverre dat nog steeds zo is, maar Een Vandaag had er vorig jaar een item over:
En de bron (TU Twente) geloof ik wel ;).

Deel energiemeters onbetrouwbaar
03-03-2017
https://eenvandaag.avrotr...rgiemeters-onbetrouwbaar/

https://www.utwente.nl/ni...te-hoog-verbruik-aangeven

LooneyTunes wijzigde deze reactie 05-11-2018 12:08 (10%)
Reden: link naar TU Twente geplaatst

Elke kWh-meter is zo aangesloten dat de energie die de meter gebruikt, dus ook die LED niet wordt gemeten. Deze valt dus onder de netverliezen die in de stroomprijs al zijn verrekend.
Astennu schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:39:
[...]
Ik probeer nu de afweging te maken of ik het wel of niet moet gaan doen.
En wat de grote nadelen zullen zijn van het niet nemen van die meter. (extra kosten later als wel echt moet, als dat zo ver komt)

Je ziet ook wel eens dat je niet in aanmerking komt voor kortingen als je geen slimme meter hebt. (niet overal zo maar bij sommige krijg je bepaalde maatschappijen korting alleen maar als je ook een slimme meter hebt).
De afweging die je het beste kan maken is in de eerste plaats de vraag of je al die privacybezwaren serieus neemt of niet. Als die geen rol spelen staat niets je in de weg. De keuze is dan helemaal aan je zelf. Als die kortingen echt belangrijk voor je zijn, wat let je dan nog? In het andere geval doe je het gewoon niet.

Techneut wijzigde deze reactie 05-11-2018 12:40 (39%)

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:22:

[...]
Alle kWh-meters zijn zo aangesloten dat het verbruik van de meter, dus ook die LED (ik schat zo eens in de 10 jaar een kWh) niet wordt gemeten. Het valt daardoor gewoon onder de netverliezen die in de stroomprijs zijn verrekend.
Ik denk niet dat hij de LED van de meter zelf bedoelde :)

• Astennu

Astennu

-= RX Vega 64 LC =-

Techneut schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:22:
Elke kWh-meter is zo aangesloten dat de energie die de meter gebruikt niet wordt gemeten. Deze valt dus onder de netverliezen die in de stroomprijs al zijn verrekend.

[...]
De afweging die je het beste kan maken is in de eerste plaats de vraag of je al die privacybezwaren serieus neemt of niet. Als die geen rol spelen staat niets je in de weg. De keuze is dan helemaal aan je zelf. Als die kortingen echt belangrijk voor je zijn, wat let je dan nog? In het andere geval doe je het gewoon niet.
Privacy is niet het primaire doel. Ja liever niet maar aan de andere kant mogen ze ook langs komen om mijn meter stand die ik door geef te controleren.
Het gaat mij meer om betrouwbaarheid, het op afstand uit kunnen schakelen van de meter en dus de energie (wat in NL niet aan mag staan maar dat betekend niet dat de meters het niet kunnen als je ze zou hacken).

Korting is leuk maar het gaat mij vooral om groene energie en zo CO2 neutraal mogelijk gas ik betaal daar graag wat meer voor. En bij die maatschappijen ben ik nog geen korting op basis van een slimme meter tegen gekomen. (al heb ik nog geen zonne panelen).
Ze geven aan dat sommige meters niet goed terug tellen als je panelen hebt. Dus dat zou ik dan nog even na moeten kijken of mijn huidige dat goed kan. Want ik wil wel 4 panelen (meer kunnen er toch niet op mijn dak zonder dat het lelijk wordt)

Sys -=Game PC=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

EddoH schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:38:
[...]
Ik denk niet dat hij de LED van de meter zelf bedoelde :)
Oh, welke LED bedoelde hij dan wel?
De vraag van meermarco vandaag op 10:30 luidde namelijk:
".. dat meerverbruik icm met LED. Is dat nou een feit of fabel? (en graag netjes houden, ik lees Tweakers juist omdat er vaak met feiten en respect wordt gepost)".

Zeker geeft zoiets, na de meter als dat wordt bedoelt, energieverbruik, alles met elektrische stroom gaat hoe gering ook gepaard met energieverbruik. Maar waar praat je dan eigenlijk over? Ik schat ongeveer een kWh in 5 jaar. Minder dan de nauwkeurigheidsmarge van de allerbeste precisiemeter die je kan bedenken.

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:49
Techneut schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:05:
[...]
Oh, welke LED bedoelde hij dan wel?
Ik vermoed de verhalen mbt het niet goed registreren van verbruik door digitale meters bij het gebruik van led verlichting en dimmers die met faseaansijding* werken.

* Dit ligt buiten mijn vakgebied dus goed mogelijk dat ik poe praat.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Aha, dat is inderdaad iets heel anders.
Het schijnt dat dit in heel enkele bijzondere gevallen geconstateerd is bij sommige typen meters. Meer weet ik daarover niet te vertellen.

• meermarco
  • Laatst online: 14:59
Klopt. Ik had eens gelezen van de TU Twente idd dat wanneer je zelf veel LEd lampen hebt dit veel spookstroom op kan leveren.

Dankjewel @LooneyTunes
van de negen meters gaven in de (reproduceerbare) experimenten een veel hogere waarde aan dan het daadwerkelijke stroomverbruik: tot wel 582 procent hoger in bepaalde opstellingen. Bij twee meters was de waarde juist zo’n 30 procent lager.

De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led lampen waren aangesloten. Keyer, docent Elektrotechniek bij de HvA en promovendus aan de UT: “Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met 50 lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.”
Alleen jammer dat niet wordt vermeld welke meters dit doen(deden) en of het probleem inmiddels is verholpen. Want je zou zeggen dit staat los van een slimme meter, maar is meer iets dat mis is bij digitale meters.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18:12
Astennu schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:13:
Een hacker kan het dan eventueel alsnog voor elkaar krijgen.
Dus jij denkt dat een hacker die in staat is om op onze meters in te breken, dit ook gaat doen?
Ik zal je verklappen dat er veel meer te halen is qua geld als je andere dingen hackt, onze energiemeters zijn wel het laatste wat geld oplevert.

En wat betreft de combinatie dief en hacker, een dief kan beter een rondje door de wijk fietsen of een avondje posten in de auto. Stukken eenvoudiger en goedkoper.

• Astennu

Astennu

-= RX Vega 64 LC =-

meermarco schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:24:
Klopt. Ik had eens gelezen van de TU Twente idd dat wanneer je zelf veel LEd lampen hebt dit veel spookstroom op kan leveren.

Dankjewel @LooneyTunes

[...]

Alleen jammer dat niet wordt vermeld welke meters dit doen(deden) en of het probleem inmiddels is verholpen. Want je zou zeggen dit staat los van een slimme meter, maar is meer iets dat mis is bij digitale meters.
Inderdaad zou zo maar kunnen zijn dat dit bij digitale meters ook problemen geeft en dat een overstap naar een nieuwere Slimme meter dan wel kan helpen om dit op te lossen.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:29
Techneut schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:17:
Aha, dat is inderdaad iets heel anders.
Het schijnt dat dit in heel enkele bijzondere gevallen geconstateerd is bij sommige typen meters. Meer weet ik daarover niet te vertellen.
Kleine aanvulling: onze netbeheerders gebruiken een systeem genaamd een meterpool om de kwaliteit van de meting te bewaken. Zie o.a. hier voor leesvoer: https://www.dnwg.nl/klant...-correct-functioneert.htm

Kortgezegd komt het er op neer dat meters landelijk getest worden d.m.v. steekproeven. Als uit deze of andere tests blijkt dat een bepaalde groep meters niet voldoet aan de minimale eisen dan worden al deze meters vervangen. Ergo: als er van een bepaald type meter herhaaldelijk is geconstrateerd dat deze niet goed meet volgens de landelijke eisen dan zal deze vanuit de meterpool vervangen MOETEN worden en hebben de netbeheerders dat op te volgen.

• meermarco
Astennu schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:20:
[...]

Inderdaad zou zo maar kunnen zijn dat dit bij digitale meters ook problemen geeft en dat een overstap naar een nieuwere Slimme meter dan wel kan helpen om dit op te lossen.
Uhm dat snap ik niet helemaal. Ik heb nu een analoge meter. Een goede digitale meter zou hetzelfde moeten scoren onder alle omstandigheden als de slimme digitale meter zou je zeggen?
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Het zijn helemaal dezelfde meters, alleen de communicatiemodule ontbreekt. Bij een beperkt aantal types slimme meters zijn een paar jaar geleden onder bepaalde extreme omstandigheden vrij forse afwijkingen geconstateerd, d.w.z. dat veel meer werd gemeten dan er gebruikt werd. Het is heel goed denkbaar dat er ook tussen de niet slimme digitale meters typen zitten met die afwijking. Overigens verwacht ik dat de netbeheerders hier actie op hebben genomen en dan zal dat niet beperkt blijven tot alleen slimme meters.

• meermarco
Is het nodig om zo oordelend te reageren? Wat ik niet begreep is hoe een slimme meter hierbij zou helpen tov een domme digitale. Dat is alles

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-11 22:20
meermarco schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:24:

Dankjewel @LooneyTunes

[...]

Nadat dit onderzoek van de TU Twente is gepubliceerd , is hier door o.a. TROS Radar aandacht aan besteed. Hierbij is ook aangegeven welke typen meters het betrof. Het ging om meters met een Rogowski-spoel. Meters met deze meetmethode worden al geruime tijd niet meer geplaatst. Dus wanneer je een beetje googled kun je de betreffende metertypes vinden. Het onderzoek vond trouwens plaats in een laboratorium onder zeer extreme omstandigheden.

• LooneyTunes
weidevogel schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:27:
Hierbij is ook aangegeven welke typen meters het betrof. Het ging om meters met een Rogowski-spoel.
De lijst: https://radar.avrotros.nl...lijk-meer-verbruik-meten/
Het onderzoek vond trouwens plaats in een laboratorium onder zeer extreme omstandigheden.
De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led lampen waren aangesloten. Keyer, docent Elektrotechniek bij de HvA en promovendus aan de UT: “Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met 50 lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.” bron

Extreem?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

LooneyTunes schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:39:
[...]

De lijst: https://radar.avrotros.nl...lijk-meer-verbruik-meten/

[...]

De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led lampen waren aangesloten. Keyer, docent Elektrotechniek bij de HvA en promovendus aan de UT: “Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met 50 lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.” bron

Extreem?
Ik vind 50 (niet officieel dimbare!) lampen op 1 dimmer redelijk extreem ja :P
Dat aantal haal ik nog niet eens in m hele huis...

Maar er waren geloof ik nog een aantal factoren die het onderzoek 'extreem' maakte. Misschien weet iemand de details nog, het is een tijd geleden dat ik het onderzoek las.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft vind ik wel extreem ja.
Ik kom bij mij tot 25. Of komt dat door die hele halogeenspottrend?

En als je dan kijkt hoeveel er tegelijkertijd aan staan...

Maasluip wijzigde deze reactie 06-11-2018 08:18 (18%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-11 10:12

Wailing_Banshee

You're Next

Maasluip schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:18:
Dat een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft vind ik wel extreem ja.
Ik kom bij mij tot 25. Of komt dat door die hele halogeenspottrend?

En als je dan kijkt hoeveel er tegelijkertijd aan staan...
Als ik alle spotjes individueel mee tel kom ik op 45 lampen uit. Tel ik alleen schakelaars, kom ik op 34 uit. Dan tel ik de buitenverlichting (3 stuks, namelijk 3 buitendeuren) en de schakelaars in de garage ook mee (2 stuks). En directe verlichting bij werkbladen (waar dus gehobbied wordt) Ga ik tellen hoeveel er gemiddeld (als het donker is) langere tijd aan staan, kom ik op 2 schakelaars die altijd aan staan als het donker is (een ledstrip onder de kastjes in de keuken, en 3 zeer kleine ledspotjes in de gang). Beide worden niet gedimmed (die ledjes in de gang zijn 0,5W per stuk :p)

Voor de rest doen we alleen lampen aan als we ergens zijn (de buitenverlichting gaat praktisch nooit aan, een lamp moet eens vervangen worden want dat ding heeft nauwelijks zin, aan onze voordeur wordt niet gekocht dus die gaat ook nooit aan en bij de achterdeur moeten we toevallig iets in de tuin in het donker moeten doen, ze staan geen van drieën op een bewegingssensor, de enige die daar wel op zit, is niet aangesloten op het lichtnet :D)

Het aantal gedimde LED lampen is op 1 hand te tellen. Zelfs op 1 vinger...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16-11 16:53
Gelukkig heb ik slechts 1 dimbare lamp in het hele huis, en die staat bijna nooit aan.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• meermarco
weidevogel schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:27:
[...]

Het onderzoek vond trouwens plaats in een laboratorium onder zeer extreme omstandigheden.
Ja en als je leest vond de beste man van TU het geen extreme testopstelling. Maar dan nog, een meter moet gewoon goed meten. Maar goed dat deze meters niet (meer) gebruikt worden.

Ik meld me dan wel aan voor een domme digitale meter.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Het is niet gezegd dat deze probleemmeters niet meer gebruikt worden, sommige andere digitale meters (slim of dom, dat maakt niet uit) hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem. Ze zijn alleen niet getest in wetenschappelijk onderzoek.

Het probleem met nieuwe generatie meters is de meetmethode. Die veroorzaakt onjuiste metingen.

Als de netbeheerder je meter wil vervangen, eis dan een goede shuntmeter of laat je ferrarismeter hangen.

• meermarco
Lastig dit. Je zegt hebben waarschijnlijk hetzelfde, maar zijn niet gemeten. Wellicht stomme vraag. Maar waarom worden niet alle geleverde meters aan deze test onderworpen?
En een shuntmeter, is dat iets dat een netbeheerder (Liander in mijn geval) ook daadwerkerlijk doet? Of is het vragen en het antwoord is toch nee? Ik bedoel: is het realistisch om te vragen?

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Als je de link volgt kom je op een bericht met een link naar een goede uitleg van een Duitse website van een vereniging van energiegebruikers.

Te vermijden zijn meters met Rogowskispoel en Hallsensoren.

De netbeheerder wil een nieuwe meter installeren, dus kunnen ze beter inschikkelijk zijn en een domme shuntmeter installeren waar jij vertrouwen in hebt. Willen ze niet meewerken dan komt er geen nieuwe meter. Een ferrarismeter deed het overigens wel goed in die wetenschappelijke test.

Netbeheerders doen vaak hun best problemen te ontkennen, dat deden ze eerder ook al met gasmeters met een te kort schroefdraad (zie uitzending Radar of Kassa).

mrmrmr wijzigde deze reactie 06-11-2018 11:02 (10%)

• LooneyTunes
mrmrmr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:59:
Een ferrarismeter deed het overigens wel goed in die wetenschappelijke test.
Heel belangrijke zin om te onderstrepen!
Een ferrarismeter deed het overigens wel goed in die wetenschappelijke test.

Bij een digitale meter ben je afhankelijk van de meetfrequentie. (las laatst dat er werd gemeten met 1,6 KHz, maar ben de bron even kwijt). Dan kan je dus dingen missen op de sinus.

• bluegoaindian
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-11 02:31
Erasmo schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:51:
[...]

Als je echt zou willen kun je ook gewoon het TF-signaal spoofen voor jouw meter(en de halve straat).

Heel leuk zo'n GSM jammer maar die zijn vrij makkelijk op te sporen, het zal niet zo lang duren voordat er op de deur wordt geklopt door de politie. Ok, dan bouw je een kooi van Faraday om je meter, leuk en nu?
De meter zal echt niet alle meetdata weggooien en naderhand kun je het gewoon rectificeren.

[...]

Ferrarismeters zijn mooi, maar na een tijdje krijgen ze toch slijtgageproblemen. Ja, dit kan jaren tot decennia duren maar eeuwig gaan ze niet mee.

[...]
Interessante situatie maar welke wedstrijd was dit en wat heeft live-tv met elektriciteitsmeter communicatie te maken?

[...]

Dat is een stukje schaalvoordeel, het is goedkoper om in één keer een hele wijk te upgraden en een paar 'domme' meters die nog prima mee werken te nemen dan dat je er later speciaal voor moet terugkomen.

[...]

De netbeheerder krijgt er wel meer inzicht door waar de pijnpunten in het net liggen, daar profiteer je als afnemer ook van. En hoe groter het aandeel duurzame energie wordt hoe belangrijker vraag-aanbod systemen zullen worden, daar ontkom je niet aan.
Inzicht voor de netbeheerder betekend ook inzicht voor de russen , de chinzezen de NSA , en wat dan ook.
dit inzicht is niet goed voor de nationale veiligheid.
toon frquent is daarnaast gewoon veel veiliger dan elke vorm van radio communicatie
je hebt enorm veel energie nodig om toonfrquent te manipuleren.
dus het is niet te spoofen! , je moet namelijk meer energie leveren dan het net om het te manipuleren! :Y)
met radio is open BTS of een jammer of een kooi van fareday genoeg.
de laaste optie kooi van fareday is niet op te sporen! :Y)
eem kwetsbaar electciteitsnet zit niemand op te wachten.
https://www.volkskrant.nl...-gooi-en-almere~b3b4d6a7/
Je wil geen kwetsbaar netwerk door software problemen.
dat is namelijk wat er fout ging in almere , waardoor t gooi ook uit ging.
en denken dat je veiligheid kan vergroten door complexiteit is een illusie dat dachten ze vroeger ook http://www.hacktic.nl/ heeft veel dingen bloot gelegd , de zelfde mensen hebben toen ook de stamcomputers gekraakt.
omdat dat een overandwoord ding is.

YouTube: Rop Gonggrijp & Het Einde van de Stemcomputer hierdoor werd de stem computer in nederland verboden , het zelfde kan met digitale meters , nationale veiligheid is een groot goed , en das belangrijker dan het gemakt van een energie leverncier :Y)
en in een wereld waar de kans cyber oorlog steeds groter word wil je geen kwetsbaar basis netwerk waar alle andere kritische systemen van afhankelijk zijn! :Y)

bluegoaindian wijzigde deze reactie 08-11-2018 19:32 (5%)

• bluegoaindian
[quote]Fr33z schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:51:
[...]

Ik twijfel sterk aan het technische verhaal, want er is van de meeste posts van @bluegoaindian geen chocolade te maken.

@bluegoaindian je hebt hier en daar een punt dat analoog ook prima werkt. Wat je niet lijkt door te hebben/te willen weten is dat het technisch voldoen/werken van een optie nooit de enige reden is om iets uit te rollen/te gebruiken. Beetje de VHS/betamax discussie. Kom uit de utopie van 'beste technische oplossing == de enige keuze!'.

Dan is analoog de beste keuze.
kwamen ze ook achter met de stem computer.
ik raad je aan http://www.hacktic.nl te lezen.
en YouTube: Rop Gonggrijp & Het Einde van de Stemcomputer eens te kijken.
het gaat erom dat dingen niet veilig zijn , en ook nooit kunne worden.
een software fout zorgte voor de storing in almere en t gooi.
het electriciteits net is fitale infrestructuur , dat wil je dus niet kwetsbaar hebben.
en er bestaat in operational security niets zoiets als een beetje kwetsbaar.
het is of kwetsbaar of niet kwetsbaar , ik verwacht dat net als met de stemcomputers dit gewoon gaat worden afgeschoten omdat het niet wenselijk is dat de (russen) of wie dan ook op afstand bij ons het licht uit kunnen doen.

• bluegoaindian
Hmm t lijkt erop dat als je een bericht wijzigt om spel fouten eruit te halen dat quotes niet goed gaan.
maar goed ik denk dat ik mn punt wel duidelijk maak.
de techniek die word gebruikt is niet veilig.
als je vitale infrastructuur zoas het electriciteitsnet gaat bedienen via telecom masten snap je iets niet.
een beetje geheime dienst van een land of advanced hacker kan dit:
YouTube: About SS7(Signalling System Seven) in 60 Minutes
alle telecom masten draaien op SS7 , als je daar in zit en dat kan vanaf elke andere SS7 connectie van welk ander land dan ook kun je letterlijk elke bit zetten die je wil, als meters en transformatoren via het mobiel of vast telefoon net worden bedient of via andere infrastructuren die ss7 gebruiken zoals point 2 point BGP data commecties is de sky the limit.
das gewoon iets wat je niet wil als je als land om je nationale veiligheid serieus neemt.
het electriciteitsnet is het belangrijste netwerk wat wee hebben t is belangrijker dan het telefoon net het banken net etc... want zonder werkend electriciteisnet zijn al deze systemen binnen 3 dagen uigeschakeld omdat ze door hun nood stroom voorziening heen zijn.
verder doen gemalen het over het algemeen ook niet erg goed zonder electriciteit. op die paas stoom gemalen na dan , maar dat is een minderheid.
de meeste zijn omgezet naar electriciteit , hier dus lichzinnig mee omgaan als energie bedrijf en het netwerk onodig kwetsbaar maken voor aanvallen van buiten af is lijkt mij niet in t lands belang.

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 01:44 (24%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:15
@bluegoaindian Jouw zorgen zitten in OSI laag 4 en lager, de encryptie en andere beveiligingen van slimme meters zitten in laag 5 en hoger :)

Of durf je ook niet te internetbankieren over 4G?
Nog los dat het lastig is het netwerk te destabiliseren met slechts de slimme meters in je macht.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:00:
[...] Ik vind 50 (niet officieel dimbare!) lampen op 1 dimmer redelijk extreem ja :P
Dat aantal haal ik nog niet eens in m hele huis...

Maar er waren geloof ik nog een aantal factoren die het onderzoek 'extreem' maakte. Misschien weet iemand de details nog, het is een tijd geleden dat ik het onderzoek las.
50 lampen vonden de onderzoekers ook extreem:
“Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met 50 lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.” bron
Ik moet het toch even kwijt dat je in mijn beleving vaker dingen die je mening niet ondersteunen verkeerd interpreteerd.
Proton_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:01:
@bluegoaindian Jouw zorgen zitten in OSI laag 4 en lager, de encryptie en andere beveiligingen van slimme meters zitten in laag 5 en hoger :)

Of durf je ook niet te internetbankieren over 4G?
Nog los dat het lastig is het netwerk te destabiliseren met slechts de slimme meters in je macht.
En daarbij de eindeloze herhaling van het opnemen voor het TF-systeem dat binnenkort toch echt en ook begrijpelijk gaat verdwijnen. Bovendien dient hij te beseffen dat TF alleen dient/diende voor in- en uitschakelen van de straatverlichting en het omschakelen van dag- en nachttarief. Dat zijn voor de netstabiliteit zaken die er totaal niet toe doen. De afstandsbesturing van het hoogspanningsnet heeft nooit plaatsgevonden door TF-signalen, dat gebeurt overal ter wereld via telefoonverbindingen.

Verder constateer ik dat hij op de goede weg is met het corrigeren van de taalfouten. Wordt er toch wel leesbaarder door.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

onetime schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:11:
[...]

[...]

Ik moet het toch even kwijt dat je in mijn beleving vaker dingen die je mening niet ondersteunen verkeerd interpreteerd.
Ik heb nog nergens gelezen wat nou de omstandigheden waren waarop het fout ging. Want er is alleen gezegd dat het met name om een combinatie van dimmers met spaar en LED lampen ging.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• bluegoaindian
Techneut schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:47:
[...]
En daarbij de eindeloze herhaling van het opnemen voor het TF-systeem dat binnenkort toch echt en ook begrijpelijk gaat verdwijnen. Bovendien dient hij te beseffen dat TF alleen dient/diende voor in- en uitschakelen van de straatverlichting en het omschakelen van dag- en nachttarief. Dat zijn voor de netstabiliteit zaken die er totaal niet toe doen. De afstandsbesturing van het hoogspanningsnet heeft nooit plaatsgevonden door TF-signalen, dat gebeurt overal ter wereld via telefoonverbindingen.

Verder constateer ik dat hij op de goede weg is met het corrigeren van de taalfouten. Wordt er toch wel leesbaarder door.
Je vind de vorm nog steeds belangrijker dan de inhoud. :)
Ne TF gaat niet verdwijnen net als de stemcomputer gaat dat worden geblocked :Y)
omdat het alternatief niet veilig is , het excuus dat lampen er last van hebben is onzinnig , omdat er gewoon filters voor zijn. https://www.elektramat.nl...toonfrequent-sperfilters/
Nattionale veiligheid gaat voor de gamaken van een energie bedrijf :Y)
als de techniek beter was geweest dan de huidige had je me er niet over gehoord , maar ik denk dat de autoriteiten wel gaan ingrijpen , omdat het systeem wat jullie als vervanging voorstellen niet betrouwbaar is.
En wat er in almere en t gooi is gebeurd is dankzij falende software.
het aantal blackouts stijgt door de stijgende complexsiteit , en dat wil je niet.
ook is nog steeds niet bekend wat de reden van de software fout wes.
dat is niet erg bemoedigent.
ik ben net als jouw een techneut maar ik weet uit ervaring dat techniek omdat die morderner is niet automatisch beter is , in http://www.hacktic.nl werd niets over het electriciteits net vermeld , een heel klein staukje over TF , maar om dat te kraken had je zoveel vormogen nodig dat dat dus niet haalbaar was.
In die tijd werd alles er in gezet en besproken dus als er onveilige delen waren had dat daar naar buiten gekomen :)
een techniek moet aleen vervangen als het beter is niet omdat men vind dat er een iets nieus moet komen :y)
ss7 kan makkelijk worden gehacked vanaf elk land ter wereld dus ook de rusen de iraniers etc , YouTube: About SS7(Signalling System Seven) in 60 Minutes een electriciteits netwerk wat zijn meet gegevens baseerd of dat kwetsbere systeem vraagt om uitval , ik kan je op een bordje geven dat dat steeds meer gaat gebeuren in de aanloop naar 2020 , en dat op een gegeven moment de NTCV en andere diensten zullen ingrijpen.
https://www.ad.nl/nieuws/...door-nieuwe-wet~a390fb4d/
de betroubaarheid van je electriciteitsnet gaat achteruit en dat wil je niet als land.

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 11:51 (34%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

onetime schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:11:
[...]

[...]

Ah, ik zie nu dat je hem inderdaad ook zo kan lezen. Dank voor de correctie. Overigens is het nog steeds een extreme situatie dat ze niet dimbare LED lampen probeerden te dimmen, waardoor er meer interferentie ontstond.

Dat mag je verder vinden, maar dan kun je dat beter op dat spwcifieke moment aangeven (zoals boven) in plaats van in het algemeenheid zeggen, dat voegt niets toe.

• RoffaboyS
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-11 16:35
Je kan het twee keer weigeren. Maar daarna komt die alsnog en dan moet jij het gaan betalen. Dat hebben ze bij mij gezegd in Rotterdam. Dus ik zou het je niet aanraden.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16-11 17:44
bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:29:
[...]

Ne TF gaat niet verdwijnen net als de stemcomputer gaat dat worden geblocked :Y)
omdat het alternatief niet veilig is ,
https://www.liander.nl/tfzaanstad

In oktober 2016 is het TF-signaal al uitgeschakeld in de regio Zaanstad. Op dit moment zijn de netbeheerders al verder met het uitschakelen.

• roeldie
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:37
RocketKoen schreef op donderdag 3 juli 2014 @ 04:24:
http://www.consuwijzer.nl...ter/slimme-meter-weigeren

Je kan je oude meter niet houden als die is afgekeurd. Die zal hoe dan ook vervangen moeten worden.
Maar je kan er dus wel een niet-slimme meter voor terug krijgen.

De niet-slimme meter is dan precies dezelfde meter als een slimme meter. Maar de monteur zet de communicatie module niet aan.
Als je bezorgt bent om je privacy ofzo is dit een oplossing.

Als je graag een oude meter wilde vanwege makkelijk salderen met veel zonnepanelen, dan heb je pech.
dit is helaas niet helemaal waar de meter maakt nog steeds verbinding en de standen worden door gestuurd alleen staat het op papier uit. ;) dus ze doen niks met die standen. :Y)

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16-11 19:30
zou rocketkoen nog meelezen?
het is een bericht van 4 jaar oud.
Bovendien is er wel degelijk verschil tussen niet slimme en slimme meters die dom zijn gemaakt.

Vuiltje wijzigde deze reactie 09-11-2018 14:11 (3%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:46
RoffaboyS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:15:
Je kan het twee keer weigeren. Maar daarna komt die alsnog en dan moet jij het gaan betalen. Dat hebben ze bij mij gezegd in Rotterdam. Dus ik zou het je niet aanraden.
Bron?

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• RoffaboyS
Bij mij geval was het tegen mij gezegd door monteurs van Stedin. Bij mijn huis is die al geplaatst.

• bluegoaindian
RoffaboyS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:17:
[...]

Bij mij geval was het tegen mij gezegd door monteurs van Stedin. Bij mijn huis is die al geplaatst.
Dat is deel van de tactiek ze kunnen je niet dwingen op overheid.nl staat heel duidelijk dat je mag weigeren.

"
Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter.
"

https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

• RoffaboyS
bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:58:
[...]

Dat is deel van de tactiek ze kunnen je niet dwingen op overheid.nl staat heel duidelijk dat je mag weigeren.

"
Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter.
"

https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter
Bedankt voor deze informatie. Maar bij ons is het al te laat. Wij hebben hem al. Binnenkort ga ik uit huis dus mijn vader moet er mee verder :p

• bluegoaindian
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:21:
[...]

https://www.liander.nl/tfzaanstad

In oktober 2016 is het TF-signaal al uitgeschakeld in de regio Zaanstad. Op dit moment zijn de netbeheerders al verder met het uitschakelen.
Dat zeggen ze ,, alleen is het in de praktijk NIET uigeschakeld! :Y)
en dat is precies wat ik bedoel , het MAG niet worden uigeschakeld!
ze willen het wel maar dat feestje gaat niet door net als de stem computer.
het alternatief is namelijk niet veilig.

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 15:06 (19%)

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:29:
[...]

Nee, daar vergis je je in, ik heb daar ook nooit een woord aan besteed, laat staan een vervelende opmerking. Maar soms was het wel met enige inspanning leesbaar. Ondanks dat begreep ik het toch wel en in mijn laatste bericht was mijn commentaar daar over alleen maar positief.
Nee TF gaat niet verdwijnen …
Het gaat toch wel gebeuren, het zijn namelijk enorm grote installaties die alleen met zeer hoge kosten zijn te handhaven en de opvolger is veel flexibeler, bovendien gebruikt die het bestaande GSM-netwerk.
.
<knip>
het excuus dat lampen er last van hebben is onzinnig , omdat er gewoon filters voor zijn. https://www.elektramat.nl...toonfrequent-sperfilters/
Nattionale veiligheid gaat voor de gemakken van een energie bedrijf :Y)
Ja, maar die veiligheid is hier niet mee in het geding en ook niet geweest.
als de techniek beter was geweest dan de huidige had je me er niet over gehoord , maar ik denk dat de autoriteiten wel gaan ingrijpen.
Dat zal wat TF betreft niet gebeuren, want hier en daar is het al uit bedrijf genomen. Bovendien zijn er al grote aantallen elektronische meters geplaatst die allang het nieuwe communicatiesysteem gebruiken. Dat gaan ze echt niet terugdraaien.
…. omdat het systeem wat jullie als vervanging voorstellen niet betrouwbaar is.
En wat er in almere en t gooi is gebeurd is dankzij falende software.
Geen idee wat daar voor vreselijks is gebeurd, maar het kan wat TF betreft hooguit een te laat schakelen zijn geweest van de straatverlichting of van een tarief dag of nacht. En dat kan met een storing in de TF ook gebeuren.
het aantal blackouts stijgt door de stijgende complexiteit , en dat wil je niet.
<knip>
ik ben net als jouw een techneut maar ik weet uit ervaring dat techniek omdat die moderner is niet automatisch beter is , in http://www.hacktic.nl werd niets over het electriciteitsnet vermeld, een heel klein staukje over TF, maar om dat te kraken had je zoveel vermogen nodig dat dat dus niet haalbaar was.
In die tijd werd alles er in gezet en besproken dus als er onveilige delen waren was dat daar naar buiten gekomen :)
een techniek moet je alleen vervangen als het beter is, niet omdat men vindt dat er iets nieuws moet komen :y)
Helemaal mee eens, maar voor de vervanging van de TF heeft men voor een beproefde techniek gekozen die op andere terreinen van afstandsbediening allang z'n betrouwbaarheid had bewezen.
Voor de rest zie je problemen die er helemaal nooit zullen zijn.

Heel ander punt:
Die correctie die je aanroerde waar quotes niet meer als quotes te zien zijn heeft een heel eenvoudige oorzaak. Een quote wordt geflankeerd door [quote] en /quote]. Als je die verwijdert is het geen quote meer, maar gaat het gewoon deel uit maken van je bericht.

• bluegoaindian
Techneut schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:22:
[...]
Nee, daar vergis je je in, ik heb daar ook nooit een woord aan besteed, laat staan een vervelende opmerking. Maar soms was het wel met enige inspanning leesbaar. Ondanks dat begreep ik het toch wel en in mijn laatste bericht was mijn commentaar daar over alleen maar positief.

[...]
Het gaat toch wel gebeuren, het zijn namelijk enorm grote installaties die alleen met zeer hoge kosten zijn te handhaven en de opvolger is veel flexibeler, bovendien gebruikt die het bestaande GSM-netwerk.

[...]
Ja, maar die veiligheid is hier niet mee in het geding en ook niet geweest.

[...]
Dat zal wat TF betreft niet gebeuren, want hier en daar is het al uit bedrijf genomen. Bovendien zijn er al grote aantallen elektronische meters geplaatst die allang het nieuwe communicatiesysteem gebruiken. Dat gaan ze echt niet terugdraaien.
[...]
Geen idee wat daar voor vreselijks is gebeurd, maar het kan wat TF betreft hooguit een te laat schakelen zijn geweest van de straatverlichting of van een tarief dag of nacht. En dat kan met een storing in de TF ook gebeuren.

[...]
Helemaal mee eens, maar voor de vervanging van de TF heeft men voor een beproefde techniek gekozen die op andere terreinen van afstandsbediening allang z'n betrouwbaarheid had bewezen.
Voor de rest zie je problemen die er helemaal nooit zullen zijn.

Heel ander punt:
Die correctie die je aanroerde waar quotes niet meer als quotes te zien zijn heeft een heel eenvoudige oorzaak. Een quote wordt geflankeerd door [quote] en /quote]. Als je die verwijdert is het geen quote meer, maar gaat het gewoon deel uit maken van je bericht.
Het is niet erg moeilijk om als buitenlandse geime dienst in het SS7 netwerk te komen.
ieder land heeft vanwege zaken als roaming toegang tot het ss7 netwerk.
deze techniek is niet beproeft , verder wil ik even melden dat sommige leveranciers beweren dat toon frrequent al vanaf 2016 van het net is uit gezet
maar in de praktijk zit het er gewoon op , dat geeft te denken niet?
ik vermoed dat ze instructie hebben gekregen het er niet af te halen :Y)
het is niet complex of duur het gaat om veiligheid van het land , en daar valt niet op af te dingen.
er zijn op het net al meer storingen door softawre problemen en zeggen dat het veilig is deden ze met de stemcomputer ook.
Het gaat om ons nationale electriuciteits net , dat is niet zomaar iets , alle data centers zijn er van afhankelijk , gaat het door een hack aan paar dagen plat ligt alles plat , en als je geen electra meer hebt om een computer te starten in t electriciteits netwerk dan kom je in een vervelende catch22! :Y) 8)7
Toon frequrnt zou er af moeten zijn in de reagio zaanstad , als je daar een toon frequent relais aansluit doet hij het gewoon nog prima :Y)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:14:
[...]

Het is niet erg moeilijk om als buitenlandse geime dienst in het SS7 netwerk te komen.
deze techniek is niet beproeft ,
Iedereen kan op mijn LAN meekijken, maar https verbinding meelezen wordt moeilijk.
Ooit gehoord van asymmetrische encryptie?

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:34:
[...]

Iedereen kan op mijn LAN meekijken, maar https verbinding meelezen wordt moeilijk.
Ooit gehoord van asymmetrische encryptie?

je hebt duidelijk geen benul van zaken , laten we zo zeggen ss7 bepaald of je lan er nog wel is! :Y)
bij een dos aanval hoef je niet bepaald mee te kijken je hoeft de boel aleen maar plat te leggen!

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 16:55 (8%)

Opnieuw herhaal je onnodig je stokpaardje. Dat het TF-systeem het hier en daar nog doet is waar, maar het is ook waar dat het op enkele andere plaatsen al uitgeschakeld is en afgebroken. Dat draai je niet terug. En nogmaals, voor de zoveelste keer, de TF bedient geen gevoelige informatie, er worden alleen maar dingen mee in- of uitgeschakeld en met de techniek die er voor in de plaats komt kom je niet in die gevoelige netwerken, haal die dingen niet door elkaar. Het lijkt alsof je de antwoorden die je krijgt maar half of voor een klein deel leest.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:54
Vuiltje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:11:
zou rocketkoen nog meelezen?
het is een bericht van 4 jaar oud.
Bovendien is er wel degelijk verschil tussen niet slimme en slimme meters die dom zijn gemaakt.
nee, maar tweakers.net stuurt wel notificaties als iemand je bericht quote :p

TheS4ndm4n#1919

• bluegoaindian
Techneut schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:19:
Opnieuw herhaal je onnodig je stokpaardje. D at het TF-systeem het hier en daar nog doet is waar, maar het is ook waar dat het op enkele andere plaatsen al uitgeschakeld is en afgebroken. Dat draai je niet terug. En nogmaals, voor de zoveelste keer, de TF bedient geen gevoelige informatie, er worden alleen maar dingen mee in- of uitgeschakeld en met de techniek die er voor in de plaats komt kom je niet in die gevoelige netwerken, haal die dingen niet door elkaar. Het lijkt alsof je de antwoorden die je krijgt maar half of voor een klein deel leest.
het is NERGENS uitgeschakeld en afgebroken.
dat dat word gezegd zou je ook misleiding kunnen noemen :Y)
Het gene wat er mee word in of uitgeschakeld bepaalld of t gevoelig is , als je lantaarnpalen uitschakeld op de snelwegen kan erg onhandig zijn.

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 17:35 (8%)

We zullen zien.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:53:
[...]

je hebt duidelijk geen benul van zaken , laten we zo zeggen ss7 bepaald of je lan er nog wel is! :Y)
bij een dos aanval hoef je niet bepaald mee te kijken je hoeft de boel aleen maar plat te leggen!
Sorry maar wat je nu allemaal uitkraamt slaat nergens op :) En dan mij betichten van een gebrek aan kennis...

• bluegoaindian
een VLAN op openbare netwerken word geschakeld met SS7.
als je SS7 aanvalt kun je deze vlann verbindingen probleemloos ongedaan maken , dit geld voor zowel vaste al mobile vlan verbindengen.
veel iters denken dat deze zaken magisch onstaan met een paar knopjes , maar er zit een protocol onder net als Boarder Gateway Protocol bij het schakelen van internet.
ik vind het wonderlijk en gevaarlijk hoe steeds minder mensen de basis schakel technieken schijen te weten en zich niet realiseren dat de technieken die zij benoemen allen kunnen bestaan dankzij de basis technieken :Y)
je kan alles wal met rest en soap hebben dicht getimmert maar als je niet weet wat er op de 433mhz gebeurd en je dus een device status manipuleert , is de ketting zo sterk als de zwakste schakel :Y)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:05:
een VLAN op openbare netwerken word geschakeld met SS7.
als je SS7 aanvalt kun je deze vlann verbindingen probleemloos ongedaan maken , dit geld voor zowel vaste al mobile vlan verbindengen.
veel iters denken dat deze zaken magisch onstaan met een paar knopjes , maar er zit een protocol onder net als Boarder Gateway Protocol bij het schakelen van internet.
ik vind het wonderlijk en gevaarlijk hoe steeds minder mensen de basis schakel technieken schijen te weten en zich niet realiseren dat de technieken die zij benoemen allen kunnen bestaan dankzij de basis technieken :Y)
je kan alles wal met rest en soap hebben dicht getimmert maar als je niet weet wat er op de 433mhz gebeurd en je dus een device status manipuleert , is de ketting zo sterk als de zwakste schakel :Y)
Je mist het punt compleet. Ik heb het over de onafhankelijkheid van de data ten opzichte van de transportlaag en protocollagen. Al kun je bij de individuele bits komen dan zegt dat nog niets. Dat je dat niet snapt zegt meer over de stand van jouw kennis dan dat van mij.

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:17:
[...]

Je mist het punt compleet. Ik heb het over de onafhankelijkheid van de data ten opzichte van de transportlaag en protocollagen. Al kun je bij de individuele bits komen dan zegt dat nog niets. Dat je dat niet snapt zegt meer over de stand van jouw kennis dan dat van mij.
een VLAN dat gebruikt wordt op het gsm netwerk
Wordt geschakeld met ss7.
als jij een systeem maakt wat afhankelijk is van het GSM netwerk kun je het dus verstoren als je toegang hebt tot ss7 , ook 433 mhz systemen worden vaak gebruikt voor device status , op de 433 mhz word geen encryptie gebruikt.
ga dus niet zeggen dat ik er geen verstand van heb :Y) want om een systeem plat te lecggen hoed je aleen de zwakke punten te weten :Y)
met enecryptie zonder verbinding kom je niet erg ver :Y)
daar gaat het hier om , veiligheid.

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 18:34 (6%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:26:
[...]

op een VLAN dat gebruikt wordt op het gsm netwerk kan uitschakelen of manipuleren met ss7 is omdat dat word gebruikt voor de configuratie van die netwerken.
als jij een systeem maakt wat afhankelijk is van het GSM netwerk kun je het dus verstoren als je toegang hebt tot ss7 , ook 433 mhz systemen worden vaak gebruikt voor device status , op de 433 mhz word geen encryptie gebruikt.
ga dus niet zeggen dat ik er geen verstand van heb :Y) want om een systeem plat te lecggen hoed je aleen de zwakke punten te weten :Y)
met enecryptie zonder verbinding kom je niet erg ver :Y)
daar gaat het hier om , veiligheid.
Je kunt *alles* platleggen. Kun je me vertellen wat er precies het risico is als een slimme meter een tijdje geen data meer kan versturen? Gaat dan de koning dood en komen we in oorlog met Iran?

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:33:
[...]

Je kunt *alles* platleggen. Kun je me vertellen wat er precies het risico is als een slimme meter een tijdje geen data meer kan versturen? Gaat dan de koning dood en komen we in oorlog met Iran?
Hij verstuurt niet aleen data maar ontvangt die ook, :y)
en voert eventueel opdrachten uit.

Nadelen voor de netbeheerder en de energieleverancier
Wanneer door sabotage (bijv. cracking) grote hoeveelheden meters tegelijkertijd uitgeschakeld worden, kunnen er, door de plotselinge overcapaciteit, grote en langdurige storingen ontstaan in regionale of landelijke netwerken

Wikipedia: Slimme meter punt 15. :Y)
en dan kom ik weer terug bij nationale veiligheid. :Y)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:41:
[...]

Hij verstuurt niet aleen data maar ontvangt die ook, :y)

Nadelen voor de netbeheerder en de energieleverancier
Wanneer door sabotage (bijv. cracking) grote hoeveelheden meters tegelijkertijd uitgeschakeld worden, kunnen er, door de plotselinge overcapaciteit, grote en langdurige storingen ontstaan in regionale of landelijke netwerken

Wikipedia: Slimme meter punt 15. :Y)
en dan kom ik weer terug bij nationale veiligheid. :Y)
Ik leg je net uit dat je niet zomaar encrypte data kan aanpassen/spoofen/cracken, hoe je het wilt noemen, ondanks dat je eventueel toegang tot het netwerk hebt. Vervolgens geef je aan dat het niet uitmaakt omdat het gaat om het platleggen van het netwerk.
Ik vraag je wat gevolgen van het platleggen van het netwerk zijn, en vervolgens kom je ineens weer met het modificeren/spoofen van data naar de meter?

Ik vraag me echt of je niet gewoon een troll bent.

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:47:
[...]

Ik leg je net uit dat je niet zomaar encrypte data kan aanpassen/spoofen/cracken, hoe je het wilt noemen, ondanks dat je eventueel toegang tot het netwerk hebt. Vervolgens geef je aan dat het niet uitmaakt omdat het gaat om het platleggen van het netwerk.
Ik vraag je wat gevolgen van het platleggen van het netwerk zijn, en vervolgens kom je ineens weer met het modificeren/spoofen van data naar de meter?

Ik vraag me echt of je niet gewoon een troll bent.
:O
encryptie , maak een meter open lees de firmware uit de chip en je hebt de geheime sleutel.
als je punt 15 had gelezen wist je dat ik een punt heb.
een firmware update op afstand het je hebt het voor elkaar , en ze gebruiken 1 sleutel voor alle updates , die zitten in alle meters :) klinkt niet erg veilig. 1 meter uit elkaar trekken en je hebt hem.

dit is de reden dat er in duitsland geen smartmeters zijn en komen :Y) http://www.cs4fn.org/secu...y/crackingsmartmeters.php

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 18:57 (6%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:53:
[...]

:O
encryptie , maak een meter open lees de firmware uit de chip en je hebt de geheime sleutel.
als je punt 15 had gelezen wist je dat ik een punt heb.
een firmware update op afstand het je hebt het voor elkaar , en ze gebruiken 1 sleutel voor alle updates , die zitten in alle meters :) klinkt niet erg veilig. 1 meter uit elkaar trekken en je hebt hem.
Die link zit bij mij achter een paywall, dus post hier de relevante info maar. Daarnaast is firmware signing iets compleet anders dan de encryptie die gebruikt wordt over het comms kanaal.
Je gooit van alles door elkaar en dan hoop je uit een hoopje stront je punt te maken. Dit kost echt teveel energie..

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:57:
[...]

Die link zit bij mij achter een paywall, dus post hier de relevante info maar. Daarnaast is firmware signing iets compleet anders dan de encryptie die gebruikt wordt over het comms kanaal.
Je gooit van alles door elkaar en dan hoop je uit een hoopje stront je punt te maken. Dit kost echt teveel energie..
http://www.cs4fn.org/secu...y/crackingsmartmeters.php weet je ook meteen waarom duitsland nee zegt tegen smart meters :Y)
1 sletel alle meters... gesloten firmware , verlgijkbaar met stemcomputers zeg maar.
:Y)
en dan kom we weer bij de nationale veiligheid.
door het uit kunnen schakelen van veel meters teglijk je het hele stroomnet kan opblazen.
Denk dat dit erg leerzaam is YouTube: 28c3: Smart Hacking for Privacy

bluegoaindian wijzigde deze reactie 09-11-2018 19:09 (16%)

@bluegoaindian,
Ik wist even niet waar ik de info had gelezen, een poos geleden al, dus even gezocht. Wellicht even gemist?
https://www.liander.nl/stoppen-tf Jij wilt dus zeggen dat Liander leugens verspreid?
Om op dit topic terug te komen, de slimme-meters-weigeraars missen straks die omschakeling naar laag tarief gedurende de nacht, dat is de weliswaar geringe consequentie die ze er ongetwijfeld voor over hebben.

Techneut wijzigde deze reactie 09-11-2018 19:30 (38%)

• bluegoaindian
Techneut schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:12:
@bluegoaindian,
Ik wist even niet waar ik de info had gelezen, een poos geleden al, dus even gezocht. Wellicht even gemist?
https://www.liander.nl/stoppen-tf Jij wilt dus zeggen dat Liander leugens verspreid?
Om op dit topic terug te komen, de slimme-meters-weigeraars missen straks die omschakeling naar laag tarief gedurende de nacht, dat is de weliswaar geringe consequentie die ze er ongetwijfeld voor over hebben.
t gaat niet gebeyuren want t is nog nergens echt uitgezet.
YouTube: 28c3: Smart Hacking for Privacy is erg leerzaam
,

• Vuiltje
bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:41:
[...]

Hij

meters tegelijkertijd uitgeschakeld worden,
Zints wa neer sitten er in de slimme meters contacten die 35 ampère kannen schakkelen?

"""""De netbeheerder kan op afstand de voorziening afsluitenbla bla bla
Deze mogelijkheid is in Nederland wettelijk niet toegestaan
en waarschijnlijk in veel slimme meters ook niet ingebouwd.""""""""

(een quote van wiki, dus moggelijk niet correcd)

Vuiltje wijzigde deze reactie 09-11-2018 19:41 (29%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:00:
[...]

http://www.cs4fn.org/secu...y/crackingsmartmeters.php weet je ook meteen waarom duitsland nee zegt tegen smart meters :Y)
1 sletel alle meters... gesloten firmware , verlgijkbaar met stemcomputers zeg maar.
:Y)
en dan kom we weer bij de nationale veiligheid.
door het uit kunnen schakelen van veel meters teglijk je het hele stroomnet kan opblazen.
Denk dat dit erg leerzaam is YouTube: 28c3: Smart Hacking for Privacy
Ik heb niet het hele YouTube filmpje gekeken, maar dit gaat helemaal niet over DSM meters? Het gaat over een meter met een webinterface voor de consument in je lokale lan en heeft niets te maken met de transfer naar de netbeheerder. Waar komen je claims over SS7, 443, en fixed key voor de firmware in terug? Kan ik ook allemaal niet zien?

Again, je lijkt alles door elkaar te gooien en niets heeft enig verband met elkaar.
bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:34:
[...]

t gaat niet gebeyuren want t is nog nergens echt uitgezet.
YouTube: 28c3: Smart Hacking for Privacy is erg leerzaam
,
Goed, dan stop ik nu echt met de discussie. Want jij schijnt over bronnen te beschikken die meer informatie bevatten dan de netbeheerders die zowel de eigenaren, beheerders als uitvoerders zijn. Dat is nogal wat, tja dan houdt het voor iedereen hier denk ik op. Wat moet je dan nog wel geloven? Eén ding nog, Liander is niet de enige netbeheerder die dit aankondigt en het beleid al heel lang aan het uitvoeren is.

Techneut wijzigde deze reactie 10-11-2018 11:24 (9%)

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:45:
[...]

Ik heb niet het hele YouTube filmpje gekeken, maar dit gaat helemaal niet over DSM meters? Het gaat over een meter met een webinterface voor de consument in je lokale lan en heeft niets te maken met de transfer naar de netbeheerder. Waar komen je claims over SS7, 443, en fixed key voor de firmware in terug? Kan ik ook allemaal niet zien?

Again, je lijkt alles door elkaar te gooien en niets heeft enig verband met elkaar.
Jullie linken duidelijk dingen niet met ss7 kun je er tussen gaan zitten , waarschijnlijk ook gewoon op andere manieren :)
kijk het filmpje maar wat deze jongen deed, hij veranderde de standen die hij doorgaf aan t netwerk.
dat is erg verevelend als je minder belansting door geeft dan in werkelijkheid :)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:06:
[...]

Jullie linken duidelijk dingen niet met ss7 kun je er tussen gaan zitten , waarschijnlijk ook gewoon op andere manieren :)
kijk het filmpje maar wat deze jongen deed, hij veranderde de standen die hij doorgaf aan t netwerk.
dat is erg verevelend als je minder belansting door geeft dan in werkelijkheid :)
Ik hou er mee op. Bekijk hetzelfde filmpje anders nog een keer,. Niets te maken met de techniek van de meters in Nederland.
Ik voel me wel stom overigens. Stom dat ik dit topic vervuild heb door nog steeds op je posts in te gaan..

EddoH wijzigde deze reactie 09-11-2018 20:19 (10%)

• bluegoaindian

• bluegoaindian
Vuiltje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:35:
[...]

Zints wa neer sitten er in de slimme meters contacten die 35 ampère kannen schakkelen?

wel ingebouwd ligt aan t model.
YouTube: Inside a smart meter, and the REAL problem with them.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Klopt, die van mij DSMR 2.0 is/was op afstand uitschakelbaar, ik heb Enexis enkele jaren geleden om een update gevraagd en ook gekregen. of het weg is zal ik nooit weten natuurlijk.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

[...]

In die van mij zat/zit het.
DSMR 2.0

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

[...]

Op zich wel een goede vraag. Ik denk dat ze dat ook niet kunnen, ik vermoed dat die contacten alleen maar geschikt zijn om te bedienen in stroomloze toestand, dus als alle groepen uitgeschakeld zijn. In vaktaal heten dat scheidingsschakelaars. Er zit dan ook een etiket op de meter met de tekst dat de knop ervan niet geschikt is als hoofdschakelaar voor werkzaamheden. Ik kan daarvoor dan ook alleen maar die reden bedenken.
Dat die knop er dan toch op zit is me een raadsel, met bedienen ervan kunnen namelijk bij een flinke belasting de contacten worden opgeblazen, zeker na een paar keer. En dan te bedenken dat oorspronkelijk het relais door de netbeheerder op afstand bedienbaar was.

Edit:
Ondanks dat ik me bewust ben van eerst eenvoudig alle groepen uitschakelen, ik durf die knop niet te proberen, omdat ik rekening houd dat ik hem niet zelf weer in kan schakelen. Ik zou me een beetje voor schut voelen staan tegenover de monteur van (in mijn geval) Liander.

Techneut wijzigde deze reactie 10-11-2018 21:05 (13%)

• Heroic_Nonsense
bluegoaindian schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:04:
[...]

Dat zeggen ze ,, alleen is het in de praktijk NIET uigeschakeld! :Y)
en dat is precies wat ik bedoel , het MAG niet worden uigeschakeld!
ze willen het wel maar dat feestje gaat niet door net als de stem computer.
het alternatief is namelijk niet veilig.
Volgens mij is er een spraakverwarring hier.

Ik heb het gevraagd aan Liander:
Strikt gezien is het TF-signaal in Zaandam niet opgeheven, maar door de wijziging in het net bereikt het signaal de postcodes op de NEDU-lijst niet meer. Er zijn dus (grote) delen van die regio waar geen TF-signaal meer leverbaar is.
En:
In de Noordoostpolder (postcodes 8301-- tot en met 8489--) is het signaal volledig weg. De zender die daar stond, is op 3 september van dit jaar uitgeschakeld en de afgelopen weken ontmanteld.
Dus heb je feitelijk gelijk: het signaal in Zaandam is niet uitgeschakeld en op sommige plekken is het nog steeds beschikbaar.

• bluegoaindian
Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:51:
[...]

Volgens mij is er een spraakverwarring hier.

Ik heb het gevraagd aan Liander:

[...]

En:

[...]

Dus heb je feitelijk gelijk: het signaal in Zaandam is niet uitgeschakeld en op sommige plekken is het nog steeds beschikbaar.
Het gaat niet meer uit :)
https://www.nu.nl/253877/...uisje-bergen-op-zoom.html
is een direct gevolg van digitalisering van je infrastructuur....
het probleem is dat men nu de illusie heeft tot 100% te kunnen belasten.
maar computer metingen falen , en dus krijg je een ander meet resultaat als de werkelijke belasting van je transformatorhuisje 8)7
met alle gevolgen van dien :Y)
duurt even voor dat men door krijt dat dit em niet gaat worden , maar ze komen er wel.

• Heroic_Nonsense
bluegoaindian schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:37:
[...]

Het gaat niet meer uit :)
https://www.nu.nl/253877/...uisje-bergen-op-zoom.html
is een direct gevolg van digitalisering van je infrastructuur....
het probleem is dat men nu de illusie heeft tot 100% te kunnen belasten.
maar computer metingen falen , en dus krijg je een ander meet resultaat als de werkelijke belasting van je transformatorhuisje 8)7
met alle gevolgen van dien :Y)
duurt even voor dat men door krijt dat dit em niet gaat worden , maar ze komen er wel.
Heroic_Nonsense: "Kijk, deze auto is zwart, want dat kan iedereen zien".
bluegoaindian: "Nee hoor :)
<link over een ander onderwerp>"

Ik geef het op.

• emmerx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:56
Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:42:
[...]

Heroic_Nonsense: "Kijk, deze auto is zwart, want dat kan iedereen zien".
bluegoaindian: "Nee hoor :)
Zit je onze troll nou nog te voeden/vetmesten?

Want echt zwart kun je niet zien: weerkaatst geen licht.
Dus of je ziet de zwarte auto niet, of hij is niet echt zwart ....

One day you'll die. All other days you won't.

• Heroic_Nonsense
emmerx schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:51:
[...]

Maar het is bijna kerst!

• bluegoaindian
Bron liander:
Strikt gezien is het TF-signaal in Zaandam niet opgeheven, maar door de wijziging in het net bereikt het signaal de postcodes op de NEDU-lijst niet meer. Er zijn dus (grote) delen van die regio waar geen TF-signaal meer leverbaar is.

Niet meer leverbaar...... , klinkt als willen het niet toegeven... maar.....
het is er nog wel........

het is er nog wel........ 8)7 8)7 :Y) :Y) :Y)

het lijkt erop dat sommige hier oorzaak gevolg niet helemaal door hebben :Y) :Y) :Y)
eerst zeggen jullie dat iets zo is , en nu moeten jullie schoorvoetend toegeven dat ik gelijk heb? maar probereb jullie het te framen als trollen???
Als je een beetje logisch nadenkt weet je dat het niet klopt , als je vertand van techniek hebt weet je ook dat onplofende transformatothuisjes de laaste tijd iets te vaak voor komt.
TF blijft , gaat niet weg mag niet weg.
reden nationale veiligheid :Y)
dus ook geen reden voor digitale meters 8)7 :Y)
daarom doen ze er zo moeilijk over.
omdat je daar een rechzaak mee kan winnen om je meter te mogen houden :Y)
hun argument van verandering in het net is weg.
de oude meter volstaat geen reden tot vernieuwing. nieuwe analoge meter eisen mag ook.
dingen complexer laten leiken dan ze zijn , een bekende tacktiek maar als je de techniek snapt niet meer dan een rook gordijn.
https://www.nedu.nl/wijzigingen-in-de-berichtdefinities/

bluegoaindian wijzigde deze reactie 12-11-2018 15:12 (64%)

• bluegoaindian
emmerx schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:51:
[...]

8)7 8)7 8)7 :Y) :Y) :Y)
Weet je wel wat je schrijft?

Bron liander:

het is er nog wel........ 8)7 8)7 :Y) :Y) :Y)

het lijkt erop dat sommige hier oorzaak gevolg niet helemaal door hebben :Y) :Y) :Y)
eerst zeggen jullie dat iets zo is , en nu moeten jullie schoorvoetend toegeven dat ik gelijk heb? maar probereb jullie het te framen als trollen???
Als je een beetje logisch nadenkt weet je dat het niet klopt , als je vertand van techniek hebt weet je ook dat onplofende transformatothuisjes de laaste tijd iets te vaak voor komt.
TF blijft , gaat niet weg mag niet weg.
reden nationale veiligheid :Y)
dus ook geen reden voor digitale meters 8)7 :Y)
daarom doen ze er zo moeilijk over.

bluegoaindian wijzigde deze reactie 12-11-2018 14:56 (23%)

• emmerx
Lekker gegeten? Nog hongerig?
nieuws: Wetenschappers ontwikkelen extreem zwart materiaal
http://www.wijwordenwakker.org/nl/p295

Dank voor alle informatie die je hebt gegeven: het heeft mijn beeld over de smart meter flink bijgesteld.
Zo blijkt hij dus helemaal niet slim. En zeker niet veilig ....
Daarbij de dubieuze rol van de overheid, het transportbedrijf, de meetinstanties en de elektriciteitsbedrijven en je hebt echt een chaos in Nederland. Heel lokaal, bij enkele personen.
In Duitsland lijkt het ook niet veel beter, na het zien van die spectaculaire presentatie van die twee pratende truien: we are sinking...

Ik denk dat ik maar ga verhuizen.

Het gaat niet goed met dit topic.
En sorry, ik deed er even aan mee 8)
Streep eronder:

Mensen lezen een enkele post of slechts een deel ervan (wijwordenwakker), zien daardoor geen context en antwoorden maar wat in de ruimte. En dat dan soms zelfs dubbel. 8)7
Het aantal smilies/emoicons zegt meestal wel iets over de waarde van de woorden er omheen...
Als mensen wel meer lezen lukt het kennelijk niet altijd om te begrijpen wat de ander bedoelt; om diverse -sommige valide- redenen.
Zaken als ironie, sarcasme of cynisme blijven daarmee dus helemaal onbegrepen: waarschijnlijk de reden van duimpje van de indiaan voor mij en de reactie hieronder?
Dit forum is een communicatiemiddel met al heel veel informatie; dus eerst ontvangen, proberen te begrijpen en dan pas gaan zenden?

emmerx wijzigde deze reactie 13-11-2018 21:43 (47%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-11 16:28

Erasmo

Laadpaaljager

emmerx schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:28:
[...]

Lekker gegeten? Nog hongerig?
nieuws: Wetenschappers ontwikkelen extreem zwart materiaal
http://www.wijwordenwakker.org/nl/p295

Dank voor alle informatie die je hebt gegeven: het heeft mijn beeld over de smart meter flink bijgesteld.
Zo blijkt hij dus helemaal niet slim. En zeker niet veilig ....
Daarbij de dubieuze rol van de overheid, het transportbedrijf, de meetinstanties en de elektriciteitsbedrijven en je hebt echt een chaos in Nederland. Heel lokaal, bij enkele personen.
In Duitsland lijkt het ook niet veel beter, na het zien van die spectaculaire presentatie van die twee pratende truien: we are sinking...

Ik denk dat ik maar ga verhuizen.
Serieus, een site als wijwordenwakker als bron beschouwen? ;(

Doet iets met stroom en motors

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 15-11 21:28
Drardollan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:34:
[...]

Als je geen behoefte hebt aan regelmatig uitlezen, dan zou ik het lekker zo laten. Salderen wordt nog een hoofdpijn dossier voor de overheid en burgers. Je blijft voorlopig buiten schot wat dat betreft.

[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vermoed dat het vooral als pressie middel gebruikt wordt.

Aan de andere kant, waarom zou er een pressie middel nodig zijn? De meter is van de netbeheerder en niet van jou. Als zij hem wilen vervangen, dan vervangen ze hem. Wat jij ervan vindt doet helemaal niet ter zake. Je bent verplicht om toegang tot de meter te verlenen (en zo niet, dan sluiten ze je gewoon buiten af).
ik ga de brieven van Liander ook gewoon negeren. Ik ben benieuwd of ze me in de toekomst gaan laten betalen voor een andere meter.

Ik heb ene koopwoning met zonnepanelen, maar mn vriendin woont 15km verderop in een (sociale)huurwoning. Ze heeft ook al een aantal brieven gekregen van Liander, maar is van mening dat de woningbouwvereniging maar moet laten weten/beslissen of een meter vervangen moet worden of niet.
Kun je een mening over hebben, maar ok. Gisteravond word er opeens aangebeld en staat er iemand van Liander voor de deur, dat er 2 brieven verstuurd zijn over de slimme meters en dat ze geen reactie hebben gehad. Of er even een datum geprikt kan worden want de meter moet toch echt vervangen worden.

Ik vind het best brutaal dat ze dit op deze manier doen. Mocht er bij mij zo'n pipo aan de deur komen dan kap ik dat gesprek gelijk af.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bouke-p schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:02:
[...]

ik ga de brieven van Liander ook gewoon negeren. Ik ben benieuwd of ze me in de toekomst gaan laten betalen voor een andere meter.

Ik heb ene koopwoning met zonnepanelen, maar mn vriendin woont 15km verderop in een (sociale)huurwoning. Ze heeft ook al een aantal brieven gekregen van Liander, maar is van mening dat de woningbouwvereniging maar moet laten weten/beslissen of een meter vervangen moet worden of niet.
Kun je een mening over hebben, maar ok. Gisteravond word er opeens aangebeld en staat er iemand van Liander voor de deur, dat er 2 brieven verstuurd zijn over de slimme meters en dat ze geen reactie hebben gehad. Of er even een datum geprikt kan worden want de meter moet toch echt vervangen worden.

Ik vind het best brutaal dat ze dit op deze manier doen. Mocht er bij mij zo'n pipo aan de deur komen dan kap ik dat gesprek gelijk af.
Wat is er brutaal aan om na geen antwoord op 2 keer een schriftelijke vraag even langs de deur te gaan? Is iedereen die aan je deur iets komt vragen brutaal? Ik snap het even niet denk ik.

Je zegt vriendelijk: noteer maar dat ik geen slimme meter wil, en wenst elkaar nog een fijne avond? Je had uit fatsoen ook gewoon even het telefoonnummer dat op de brief stond kunnen bellen om te zeggen dat je er geen een wilt.

EddoH wijzigde deze reactie 15-11-2018 19:09 (8%)

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-11 22:00
Wat is er brutaal aan om na geen antwoord op 2 keer een schriftelijke vraag even langs de deur te gaan? Is iedereen die aan je deur iets komt vragen brutaal? Ik snap het even niet denk ik.
Ik heb ook brieven gehad van Liander. Ook telefoontjes. Als ze je bellen hangen ze direct op als je op neemt. De brieven zijn erg dwingend. Ik heb nergens een vraag gezien. Ze stellen gewoon zonder overleg "er is een datum ingepland voor het vervangen van een slimme meter". Geen verificatie of je dan kan, thuis bent etc. Dan krijg je een bericht "U was niet thuis". Als er een dialoog plaats had gevonden, en niet 2x de telefoon op was gehangen, hadden ze er van te voren achter gekomen dat ik niet thuis zou zijn. Daarna krijg je een bericht "Wij hebben u een slimme meter aangeboden". Ik heb ze gevraagd of ze me een slimme meter aan willen bieden, menselijk, wat het voor mij voor een voordelen bied. Dan reageren ze niet meer. Communicatie gaat 2 kanten op, op een vraag moet je kunnen antwoorden en niet de telefoon ophangen, mailings via noreply en brieven zonder antwoordnummer. Een vraag per brief heeft een antwoordnummer.

Nu gaan ze stellen dat een slimme meter geld kost. Mijn mening, eerst aan bieden. Dan kan ik pas besluiten of ik hem wil of wil weigeren. Omdat Liander niet ontvankelijk is voor een dialoog op dit gebied, is het brutaal om mensen te intimideren aan de deur en/of te stellen dat er geweigerd is als je niet eens de mogelijkheid geboden wordt om te communiceren.

Met Liander is wel meer mis. 15 jaar geleden wilde wij een gasmeter / aansluiting weigeren bij nieuwbouw / kantoorpand / opslagloods. Dat mocht niet. Na 14 jaar 0 m³ gas verbruikt te hebben maar besloten geen vastrecht meer te betalen. Weg halen kost iets van 750 euro. Maffiapraktijken, geldklopperij. Als ik niet meer vastrecht betaal wordt de gasmeter waarschijnlijk in beslag genomen, kom maar halen.

Alleen al een correcte aanmelding voor zonnepanelen duurt uren. Via energieleveren.nl is niets mogelijk en als je belt begint de bureaucratische weerstand vanaf minuut één. Alleen kan je niets regelen, staat 45 min in de wacht, dan moet je de telefoniste leren wat eea in houd. Sta je weer een half uur in de wacht. En pas na een paar van dit soort telefoontjes ben je pas correct aangemeld met je zonnepanelen. Maarreh..... je bent het officieel bij wet verplicht. Dus fatsoenlijk bellen, neem maar een complete dag vrij!

Ik wacht nu al een paar maanden op een dialoog voor de slimme meter dus. Ik weet vandaag de dag nog steeds niet wat voor mij het voordeel zou zijn over te stappen op een slimme meter. Zal er waarschijnlijk nooit achter gaan komen. Zolang werkt mijn analoge meter nog prima. Zie persoonlijk niet in waarom je iets dat goed werkt zou moeten gaan vervangen. Slecht voor het milieu.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 3360 Wp zuid + 2KWh accu

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hardware Junk schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:12:
[...]

Ik heb ook brieven gehad van Liander. Ook telefoontjes. Als ze je bellen hangen ze direct op als je op neemt. De brieven zijn erg dwingend. Ik heb nergens een vraag gezien. Ze stellen gewoon zonder overleg "er is een datum ingepland voor het vervangen van een slimme meter". Geen verificatie of je dan kan, thuis bent etc. Dan krijg je een bericht "U was niet thuis". Als er een dialoog plaats had gevonden, en niet 2x de telefoon op was gehangen, hadden ze er van te voren achter gekomen dat ik niet thuis zou zijn. Daarna krijg je een bericht "Wij hebben u een slimme meter aangeboden". Ik heb ze gevraagd of ze me een slimme meter aan willen bieden, menselijk, wat het voor mij voor een voordelen bied. Dan reageren ze niet meer. Communicatie gaat 2 kanten op, op een vraag moet je kunnen antwoorden en niet de telefoon ophangen, mailings via noreply en brieven zonder antwoordnummer. Een vraag per brief heeft een antwoordnummer.

Nu gaan ze stellen dat een slimme meter geld kost. Mijn mening, eerst aan bieden. Dan kan ik pas besluiten of ik hem wil of wil weigeren. Omdat Liander niet ontvankelijk is voor een dialoog op dit gebied, is het brutaal om mensen te intimideren aan de deur en/of te stellen dat er geweigerd is als je niet eens de mogelijkheid geboden wordt om te communiceren.

Met Liander is wel meer mis. 15 jaar geleden wilde wij een gasmeter / aansluiting weigeren bij nieuwbouw / kantoorpand / opslagloods. Dat mocht niet. Na 14 jaar 0 m³ gas verbruikt te hebben maar besloten geen vastrecht meer te betalen. Weg halen kost iets van 750 euro. Maffiapraktijken, geldklopperij. Als ik niet meer vastrecht betaal wordt de gasmeter waarschijnlijk in beslag genomen, kom maar halen.

Alleen al een correcte aanmelding voor zonnepanelen duurt uren. Via energieleveren.nl is niets mogelijk en als je belt begint de bureaucratische weerstand vanaf minuut één. Alleen kan je niets regelen, staat 45 min in de wacht, dan moet je de telefoniste leren wat eea in houd. Sta je weer een half uur in de wacht. En pas na een paar van dit soort telefoontjes ben je pas correct aangemeld met je zonnepanelen. Maarreh..... je bent het officieel bij wet verplicht. Dus fatsoenlijk bellen, neem maar een complete dag vrij!

Ik wacht nu al een paar maanden op een dialoog voor de slimme meter dus. Ik weet vandaag de dag nog steeds niet wat voor mij het voordeel zou zijn over te stappen op een slimme meter. Zal er waarschijnlijk nooit achter gaan komen. Zolang werkt mijn analoge meter nog prima. Zie persoonlijk niet in waarom je iets dat goed werkt zou moeten gaan vervangen. Slecht voor het milieu.
Ik ben zeker niet pro-liander, ik heb zelf ook een aanvaring met ze gehad (ander topic).

Ik snap alleen niet op wat voor 'dialoog' je wacht. Er zijn meerdere mensen in dit topic die je kunnen vertellen dat je met een simpel belletje kunt aangeven dat je geen slimme meter wilt. Van 'intimideren' is natuurlijk geen spraken als er alleen maar iemand aan je deur staat. Je originele post gaf ook weinig verdere context.

• Hardware Junk
EddoH schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:20:
[...]

Ik ben zeker niet pro-liander, ik heb zelf ook een aanvaring met ze gehad (ander topic).

Ik snap alleen niet op wat voor 'dialoog' je wacht. Er zijn meerdere mensen in dit topic die je kunnen vertellen dat je met een simpel belletje kunt aangeven dat je geen slimme meter wilt. Van 'intimideren' is natuurlijk geen spraken als er alleen maar iemand aan je deur staat. Je originele post gaf ook weinig verdere context.
Als ik jou wat wil verkopen, dan maak ik me toch hard om jou op de hoogte te stellen dat het product dat ik jou wil verkopen superieur is. En je na deze informatie geen dag meer normaal op staat als je het zou hebben geweigerd?

Ik geef evenveel context als dat Liander mij heeft gegeven aan context met het aanbieden van zo'n slimme meter. Ik weiger hem dan ook niet. Ik vind alleen dat er eerst een aanbod plaats moet vinden. De context-loze manier van Liander vind ik niet normaal. Als zij wat van mij willen, zal er een dialoog plaats moeten vinden. Om dan zonder dialoog te stellen dat ik iets weiger, vind ik wel brutaal ja. En de houding van een Lianderthaler aan de deur ken ik eveneens van vrienden, die dezelfde mening hebben en waar zij wel thuis waren voor het 'aanbod'.

Maar misschien ligt het wel aan mij dat ik maar marktonderzoek moet gaan doen om er achter te komen wat ik wellicht niet zou willen. Maar ik weiger om tijd vrij te maken om te zoeken wat ik allemaal niet wil. Als ik iets mis, zoek ik het op. Als een ander mij wat wil verkopen, zullen zij energie moeten investeren om wat aan mij te gaan verkopen.

• Dilbert55
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:43
waarom zou dar weigeren? je kunt er jist heel veel gemak van hebben en je verbruik mee controleren, is makkelijk geen meterstanden meer doorgeven!

• Hardware Junk
Dilbert55 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:36:
waarom zou dar weigeren? je kunt er jist heel veel gemak van hebben en je verbruik mee controleren, is makkelijk geen meterstanden meer doorgeven!
Met een SMA energy Meter 2.0 kan je ook het verbruik monitoren. Alleen ik schrok heel erg dat ik bijvoorbeeld in de meterstanden gisteren kon zien dat ik tot 1.50 aan het gamen was. Sommige dingen wil je voor jezelf houden. Echter een slimme meter kàn je initieel dingen voor jezelf houden. Echter is het op afstand te publiceren en met een bevel / wetswijziging kan het ineens verplicht worden alles te delen. Dus het is een potentieel risico op je privacy.

• Vuiltje
Dilbert55 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:36:
, is makkelijk geen meterstanden meer doorgeven!
Pfoe
pfoe
dat is ook wel een vreselijke partij werk één keer per jaar.
Wat een kul argument. 8)7

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hardware Junk schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:30:
[...]

Als ik jou wat wil verkopen, dan maak ik me toch hard om jou op de hoogte te stellen dat het product dat ik jou wil verkopen superieur is. En je na deze informatie geen dag meer normaal op staat als je het zou hebben geweigerd?

Ik geef evenveel context als dat Liander mij heeft gegeven aan context met het aanbieden van zo'n slimme meter. Ik weiger hem dan ook niet. Ik vind alleen dat er eerst een aanbod plaats moet vinden. De context-loze manier van Liander vind ik niet normaal. Als zij wat van mij willen, zal er een dialoog plaats moeten vinden. Om dan zonder dialoog te stellen dat ik iets weiger, vind ik wel brutaal ja. En de houding van een Lianderthaler aan de deur ken ik eveneens van vrienden, die dezelfde mening hebben en waar zij wel thuis waren voor het 'aanbod'.

Maar misschien ligt het wel aan mij dat ik maar marktonderzoek moet gaan doen om er achter te komen wat ik wellicht niet zou willen. Maar ik weiger om tijd vrij te maken om te zoeken wat ik allemaal niet wil. Als ik iets mis, zoek ik het op. Als een ander mij wat wil verkopen, zullen zij energie moeten investeren om wat aan mij te gaan verkopen.
Maar je kunt toch gewoon zeggen dat je hem niet wilt als je niet overtuigd ben? Naar ik weet staat er *altijd* een telefoonnummer in de 'aanbieding'brief. Maar goed, ik mis je punt gewoon denk ik.

EddoH wijzigde deze reactie 15-11-2018 20:53 (4%)

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:18

Wootism

aaibaar

Hardware Junk schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:39:
[...]

Met een SMA energy Meter 2.0 kan je ook het verbruik monitoren. Alleen ik schrok heel erg dat ik bijvoorbeeld in de meterstanden gisteren kon zien dat ik tot 1.50 aan het gamen was. Sommige dingen wil je voor jezelf houden. Echter een slimme meter kàn je initieel dingen voor jezelf houden. Echter is het op afstand te publiceren en met een bevel / wetswijziging kan het ineens verplicht worden alles te delen. Dus het is een potentieel risico op je privacy.
Holy shit!
Dit is wel even een zeer kwalijk topic wat je aansnijdt!
Met die slimme meter willen allemaal instanties opeens weten wanneer je actief bent in je huis! :o

Tot 1:50 gamen!!! Als dat maar niet publiekelijk wordt.
Pas maar op straks denken ze nog dat je snachts je lampen van je wietplantage aanzet!!! :o

Dat iedereen die meter niet weigert. Allemaal enge instanties kunnen opeens allemaal dingen tegen je gebruiken.

• emmerx
Wootism schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:25:
[...]

Dat iedereen die meter niet weigert. Allemaal enge instanties kunnen opeens allemaal dingen tegen je gebruiken.
Het zou de aanbiedende instanties sieren als ze hierover goede informatie geven of liever nog zorgen dat de data nooit zo gebruikt kan worden (bv vertraging, aggregatienivo).
Telco's en internetbedrijven werden tijdens spannende tijden ook verplicht alle gegevens op te gaan slaan ...

En geef in die voorlichting wel de voordelen aan van de lokale P1 poort.

emmerx wijzigde deze reactie 15-11-2018 22:22 (16%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:49:
[...]

Maar je kunt toch gewoon zeggen dat je hem niet wilt als je niet overtuigd ben? Naar ik weet staat er *altijd* een telefoonnummer in de 'aanbieding'brief. Maar goed, ik mis je punt gewoon denk ik.
Nu zitten wij in het Enexis gebied en niet Liander, maar op de eerste brief die wij kregen stond gewoon dat je hem kon weigeren (dat was niet de afspraken-brief, maar de brief waarin stond dat de meter vervangen zou gaan worden binnen een half jaar, afspraak zou nog volgen). En de tweede brief, met een datum voor de afspraak, bevatte een nummer zodat je kon bellen als die datum niet uitkwam (wat in ons geval ook zeker niet goed uitkwam, buiten het feit dat afdelingen binnen een bedrijf altijd last hebben van slechte interne communicatie :p).

• Drardollan
[...]
En ik vind het asociaal dat je niet eens de moeite doet om even te reageren op een normale brief. Waar gewoon een contactmogelijkheid op staat.
Hardware Junk schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:12:
[...]
Ze stellen gewoon zonder overleg "er is een datum ingepland voor het vervangen van een slimme meter". Geen verificatie of je dan kan, thuis bent etc. Dan krijg je een bericht "U was niet thuis". Als er een dialoog plaats had gevonden, en niet 2x de telefoon op was gehangen, hadden ze er van te voren achter gekomen dat ik niet thuis zou zijn.
Waarom de verbinding verbroken werd weet ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Klinkt niet als een normale gang van zaken.

Uiteraard gaan ze niet in dialoog, dat doet de postbode met een pakketje toch ook niet? Het is veel eenvoudiger en goedkoper om alles in te plannen en dan de paar reacties van mensen die niet kunnen op die dag/tijd opnieuw in te plannen. De meteropnemers die al sinds jaar en dag het land door zwerven hebben ook nog nooit een exacte dag en tijd afgegeven.
Het recht in eigen hand nemen is nooit een oplossing. Je hebt gelijk dat het absurd is dat je een gasmeter moest nemen, maar dat waren destijds de wettelijke regels waarschijnlijk. Tegenwoordig is dat allemaal wat anders, beter neem je op een fatsoenlijke manier contact op met Liander dan dat je gewoon niet meer betaald. Dat brengt enkel extra ellende.
Totaal onherkenbaar. Al meerdere malen zonnepanelen aangemeld, nooit langer dan 2 minuten nodig gehad.

En naar mijn weten is dat helemaal niet wettelijk verplicht.
Ik wacht nu al een paar maanden op een dialoog voor de slimme meter dus. Ik weet vandaag de dag nog steeds niet wat voor mij het voordeel zou zijn over te stappen op een slimme meter. Zal er waarschijnlijk nooit achter gaan komen. Zolang werkt mijn analoge meter nog prima.
Het is dan ook niet voor jou bedoeld. De meter is van de netbeheerder, en als die vind dat er een nieuw type moet komen dan komt er een nieuw type. Jouw mening doet er eigenlijk niet toe, hoe jammer je dat ook mag vinden. De reden dat je mag weigeren is een geste om de brede acceptatie en uitrol wat soepeler te laten lopen, als over een jaar of 2 een grootste deel van Nederland gedaan is ben jij alsnog wel aan de beurt.
Zie persoonlijk niet in waarom je iets dat goed werkt zou moeten gaan vervangen. Slecht voor het milieu.
Je nickname in acht nemend, vertel eens hoe oud je computer/laptop en telefoon zijn.
En hoe milieu vriendelijk zijn die 2 grote zware BMW's?

Brutaal, hoezo brutaal, wat moeten ze na herhaald negeren van brieven anders doen? Ik vind het juist heel correct wat ze deden. Er zijn ook andere methoden, maar gelukkig gebruiken ze die niet, (stel je voor) want dan zou je terecht nog veel heftiger protesteren. Waar maak je zo'n probleem van? En om een doodgewone persoon van de energieleverancier of van het netwerkbedrijf voor pipo uit te schelden en dat ook nog apentrots van kijk mij eens hier te vermelden is niet bepaald beschaafd. Je hebt toch gewoon het recht om te weigeren? Dan wordt het netjes afgewerkt, d.w.z. als de kWh-meter nog niet is afgekeurd blijft hij als je dat wilt gewoon hangen. En anders plaatsen ze op een tijdstip waarop het je past een niet slimme meter.

• Hardware Junk
Drardollan schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:59:
[...]

En ik vind het asociaal dat je niet eens de moeite doet om even te reageren op een normale brief. Waar gewoon een contactmogelijkheid op staat.
Leugen. Wel bij feiten houden.
[...]

Waarom de verbinding verbroken werd weet ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Klinkt niet als een normale gang van zaken.
Normale gang van zaken. Hebben ze meer dan 1x gedaan. Na onderzoek doen ze dat bij heel veel mensen. SImpel het telefoonnummer opzoeken via Google.
Uiteraard gaan ze niet in dialoog, dat doet de postbode met een pakketje toch ook niet? Het is veel eenvoudiger en goedkoper om alles in te plannen en dan de paar reacties van mensen die niet kunnen op die dag/tijd opnieuw in te plannen. De meteropnemers die al sinds jaar en dag het land door zwerven hebben ook nog nooit een exacte dag en tijd afgegeven.
De pakketbezorger komt iets brengen wat daarvoor door gesproken is. Als Liander een postbode stuurt, kunnen ze daarvoor net als in het voorbeeld in overleg. Meter opnemers staan ook altijd voor een gesloten deur. Heb ze namelijk nog nooit getroffen de afgelopen 12 jaar.
[...]

Het recht in eigen hand nemen is nooit een oplossing. Je hebt gelijk dat het absurd is dat je een gasmeter moest nemen, maar dat waren destijds de wettelijke regels waarschijnlijk. Tegenwoordig is dat allemaal wat anders, beter neem je op een fatsoenlijke manier contact op met Liander dan dat je gewoon niet meer betaald. Dat brengt enkel extra ellende.
Er is hierover contact geweest. Er werd bevestigd dat dit een veelvoorkomende situatie is en als ik niet meer wil betalen voor vastrecht gewoon het gascontract op kon zeggen. Dit is op GoT ook meerdere keren ter sprake gekomen. Het is dus een normale gang.
[...]

Totaal onherkenbaar. Al meerdere malen zonnepanelen aangemeld, nooit langer dan 2 minuten nodig gehad.
Als je meerdere zonnesystemen hebt, meerdere adressen en één e-mail adres gaat het aan alle kanten mis. Ook is er geen inzage wat er door derden is aangemeld, op welke naam etc. Na een aanmelding krijgt een zonnestroominstallatie een EAN code, hier staan alle gegevens gekoppeld. Een consument kan hier niet in kijken, alleen tweedelijns kan hier wat mee. Om daar te komen krijg je na lang in de wacht te staan eerst iemand aan de telefoon die er niets van snapt.
En naar mijn weten is dat helemaal niet wettelijk verplicht.
Omdat ik sterk het gevoel heb dat je bij Liander werkt, de link van Liander waarop staat dat het wettelijk verplicht is.
[...]

Het is dan ook niet voor jou bedoeld. De meter is van de netbeheerder, en als die vind dat er een nieuw type moet komen dan komt er een nieuw type. Jouw mening doet er eigenlijk niet toe, hoe jammer je dat ook mag vinden. De reden dat je mag weigeren is een geste om de brede acceptatie en uitrol wat soepeler te laten lopen, als over een jaar of 2 een grootste deel van Nederland gedaan is ben jij alsnog wel aan de beurt.
Duidelijk. Dus een consument heeft er geen profijt van, alleen maar last ivm het plaatsen.
[...]

Je nickname in acht nemend, vertel eens hoe oud je computer/laptop en telefoon zijn.
En hoe milieu vriendelijk zijn die 2 grote zware BMW's?
Mijn auto's worden goed onderhouden. Ik zorg er voor dat het geen vieze roetende diesels zijn. Ik rij benzine van voor de ultrafijnstof uitstotende nox bommen. En braaf vervang ik ook de katalysatoren als dat nodig is. Maak optimaal gebruik van kinetische energie door weinig te remmen. Ik gebruik een laptop van uit het C2D tijdperk, werkt nog prima. Computers komen uit afgeschreven partijen. Wurm er meestal wel een low-voltage CPU'tje in. Echt besparen op energie doe ik niet. 31 panelen, accu storage, zonneboiler.

• Drardollan
Vertel eens, wat is er een leugen aan. Elke brief bevat contactgegevens.
Normale gang van zaken. Hebben ze meer dan 1x gedaan. Na onderzoek doen ze dat bij heel veel mensen. SImpel het telefoonnummer opzoeken via Google.
Klinkt logisch. Een bedrijf belt je en hangt vervolgens op. Want dan bereiken ze niks. En dat hebben ze graag.
Als je meerdere zonnesystemen hebt, meerdere adressen en één e-mail adres gaat het aan alle kanten mis.
Ik heb meerdere zonnesystemen op meerdere adressen en 1 email adres. Geen enkel probleem.
Omdat ik sterk het gevoel heb dat je bij Liander werkt, de link van Liander waarop staat dat het wettelijk verplicht is.
Dan zijn we klaar, als mensen met dit soort onzin aan gaan komen. "Ik heb geen argumenten meer dus ga ik maar roepen dat iemand ergens werkt", de grootste dooddoener ooit.

Maar je bent welkom op mijn werkplek hoor, het zal verbazen.

Ik zal overigens zelf de vraag wel beantwoorden, wettelijk is dit verplicht dankzij deze regel in de Energiewet:
"De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren."

Er zitten echter geen sancties aan gekoppeld. Dus geen enkele reden om de aanmelding te doen. Pas als er sancties aanzitten moet je je zorgen gaan maken.

Wat overigens met de slimme meter ook zo is, je mag nu weigeren. Zonder sancties. Straks niet meer, dan krijg je hem gewoon dwingend opgelegd met sancties.
Mijn auto's worden goed onderhouden. Ik zorg er voor dat het geen vieze roetende diesels zijn. Ik rij benzine van voor de ultrafijnstof uitstotende nox bommen. En braaf vervang ik ook de katalysatoren als dat nodig is. Maak optimaal gebruik van kinetische energie door weinig te remmen.
Onderhoud van een auto zegt niet direct iets over vervuiling. Het ding is nog steeds geproduceerd en gebruikt bijvoorbeeld fossiele brandstoffen. Prima als je zo begaan bent met het milieu, maar ga dan lekker wandelen.
Ik gebruik een laptop van uit het C2D tijdperk, werkt nog prima. Computers komen uit afgeschreven partijen. Wurm er meestal wel een low-voltage CPU'tje in. Echt besparen op energie doe ik niet. 31 panelen, accu storage, zonneboiler.
Een accu wil ik ook niet goed voor het milieu noemen. Je kan beter besparen op je energie, is een stuk beter voor het milieu dan zoveel panelen en accu's.

Maar we dwalen erg af. Laten we teruggaan naar de slimme meter en het wel of niet weigeren.

Drardollan wijzigde deze reactie 16-11-2018 14:21 (45%)

• Hardware Junk
[...]

Een accu wil ik ook niet goed voor het milieu noemen. Je kan beter besparen op je energie, is een stuk beter voor het milieu dan zoveel panelen en accu's.

Maar we dwalen erg af. Laten we teruggaan naar de slimme meter en het wel of niet weigeren.
Als je geen steekhoudende argumenten meer hebt, aangeven dat je af dwaalt. Slim!

Besparen op energie is een ding. Voortijdig afschrijven van goederen en vervangen door energie zuinigere appararuur. Mileubelasting van een gloeilamp tov LED, dan is een LED lamp milieubelastender in productie vanwege de gebruikte stoffen. Kunnen deze met een thuisbatterij worden gerecycled. Maar iets langer gebruiken omdat het milieutechnisch nog niet is afgeschreven is wel waarom een slimme meter onzin is.

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True