Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 21:05
Heb vandaag de brief gekregen van enexis dat binnen bepaalde tijd mijn oude meter vervangen dient te worden. In de brief staat (in het kort): Nu behoort de meter op uw adres ook tot de groep meters die is afgekeurd. Daarom moeten wij deze vervangen

Nou wil ik deze dus weigeren, want ik wil hem dus niet. Ik ben alleen een beetje bang dat ze hier hem toch plaatsen maar met dat ding uitgeschakeld..

Alleen ik vraag mij af kan ik nog steeds *mits ik weiger* een andere meter krijgen..?

Of zullen ze de oude dan toch laten zitten.

Nou zat daar ook het foldertje bij van de slimme energie meter..
Daar in staat (in het groene vak)

U kunt ook het vervangen van de conventionele meter door een slimme meter weigeren. Indien u hiervan hiervan gebruik wilt maken, kunt u contact op nemen met enexis, (zie contact gegevens op de achterkant van deze brochure) Alleen er staat een postbus en voor de rest geen telefoon nummer of zo.

Nou vraag ik mij af kan je die gehele meter echt nog weigeren, of zullen ze dat gewoon door zetten en de ontvangst ervan uitschakelen of krijg ik als nog een andere digitale meter..

Wat ik raar vind: In het foldertje zegt dat je contact op kan nemen met enexis..

In de brief staat dat je het dan maar kenbaar moet maken bij de monteur ( toch bang dat hij niet luisterd en gewoon dat ding monteerd)

https://www.slimmemeterpo...Oude%20generatie%20meters

Ook zie ik hier dat bepaalde meters niet meer ondersteunt worden. Dus ik vraag mij af of een andere meter nog wel mogelijk zal zijn.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 19:28
http://www.consuwijzer.nl...ter/slimme-meter-weigeren

Je kan je oude meter niet houden als die is afgekeurd. Die zal hoe dan ook vervangen moeten worden.
Maar je kan er dus wel een niet-slimme meter voor terug krijgen.

De niet-slimme meter is dan precies dezelfde meter als een slimme meter. Maar de monteur zet de communicatie module niet aan.
Als je bezorgt bent om je privacy ofzo is dit een oplossing.

Als je graag een oude meter wilde vanwege makkelijk salderen met veel zonnepanelen, dan heb je pech.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag me wel af op welke grond die meter dan ineens afgekeurd zou zijn. Laten we wel zijn: het ding hangt er al jaren en doet het prima. Krijg dus meer de indruk dat ze het afkeuren als smoes gebruiken om je te dwingen die nieuwe meter te laten installeren en te zorgen dat men geen oude ferraris meter laat hangen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Beetje vreemd inderdaad dat de oude meter ineens niet meer klopt?
Hoe lang is dat al zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 17:21

YellowCube

Wait...what?

korte vraag:
waarom wil je geen slimme meter?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +9 Henk 'm!

YellowCube schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 06:32:
korte vraag:
waarom wil je geen slimme meter?
Kort antwoord, mijn oude voldoet prima en zit niet te wachten op meters die op afstand uitgelezen kunnen worden.

Iets langer antwoord, de analoge meetmethode is jarenlang betrouwbaar gebleken, of dat zo met die slimme meters ook zo is laat ik graag eerst anderen uit proberen en zie geen enkele manier waar er enig voordeel te halen is met zo'n hack gevoelig ding in de meterkast.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 03-07-2014 07:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou eerst eens wat vragen gaan stellen:
- Is er een afkeurrapport? Zo ja, heb ik al die jaren niet het juiste bedrag betaald aan energiekosten?
Zo maar vervangen op basis van vermoeden (en omdat Hr Kamp het wil), lijkt me niet zinvol.
- Hebben de buren ook zo een brief ontvangen? Of heeft het misschien te maken met eigen energieopwekking? Hangt daar dezelfde meter?

Er wordt overal vermeld dat het nog steeds niet verplicht is, maar dan krijg je er toch een domme digitale voor terug vrees ik.

Bij mij gaat die brief ook ooit vallen, maar ik houdt zolang mogelijk vast aan mijn ferraris, die saldeert automatisch.

Edit: Ik heb slechte ervaringen (niet luisterend) met de klantenservice van enexis. maar hele goede ervaringen met de geschillencommissie. Dit ivm klacht <500 m3 gas vasttarief. Misschien heb je er iets aan.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2014 07:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:18:
- Is er een afkeurrapport? Zo ja, heb ik al die jaren niet het juiste bedrag betaald aan energiekosten?
Zo maar vervangen op basis van vermoeden (en omdat Hr Kamp het wil), lijkt me niet zinvol.
- Hebben de buren ook zo een brief ontvangen? Of heeft het misschien te maken met eigen energieopwekking? Hangt daar dezelfde meter?

Er wordt overal vermeld dat het nog steeds niet verplicht is, maar dan krijg je er toch een domme digitale voor terug vrees ik.

Bij mij gaat die brief ook ooit vallen, maar ik houdt zolang mogelijk vast aan mijn ferraris, die saldeert automatisch.
Blijven volhouden, ik wil zo´n ding niet in mijn meterkast, alles wordt afgeluisterd dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Microkid schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 05:46:
Vraag me wel af op welke grond die meter dan ineens afgekeurd zou zijn. Laten we wel zijn: het ding hangt er al jaren en doet het prima. Krijg dus meer de indruk dat ze het afkeuren als smoes gebruiken om je te dwingen die nieuwe meter te laten installeren en te zorgen dat men geen oude ferraris meter laat hangen.
Redenen voor afkeur kunnen legio zijn (van simpelweg ouderdom en slijtage tot bijv dat ze gezien hebben dat nieuwe digitale meters nauwkeuriger zijn en dat ze daardoor hun toegestane foutmarges lager hebben gezet en de oude meters buiten de nieuwe marges vallejn)

Want mij meer interesseert is waarom TS dit zegt :
Nou wil ik deze dus weigeren, want ik wil hem dus niet. Ik ben alleen een beetje bang dat ze hier hem toch plaatsen maar met dat ding uitgeschakeld..
Want deze variant is de enige die ik ken waarop er met een weigering omgegaan wordt.
Je huidige meter is afgekeurd dus je krijgt een nieuwe meter en ze hebben afname contracten van 10.000'en van die nieuwe digitale meters dus je krijgt een digitale meter, het enige wat echt nieuw zou zijn en wat je kan weigeren is de communicatie module. Voor de rest is het gewoon een nieuwe meter die er anders uitziet als de oude.

Wat ik mij dan dus afvraag is wat je exact niet wil? De slimme meter (dus dig meter + ingeschakelde Communicatiemodule) die je kan weigeren of uberhaupt een vervangende meter (dus dig meter zonder ingeschakelde Communicatiemodule)
Want ik krijg het idee dat de afkeer is tegen het 2e en dan ben ik wel benieuwd waarom?

Maar in principe acht ik de kans ergens richting de 0 dat je geen digitale meter gaat krijgen/dat ze de oude gaan laten hangen. Enexis heeft gewoon een afname contract voor 10.000 van die nieuwe meters ergens afgesloten voor een betere prijs en het is absoluut niet handig voor hun om buiten het afname contract te gaan werken en voor de toekomst is het voor hun niet handig om 2 meters te hebben (vanuit de overheid zit er automatisch een SLA op GWL en dus moet bij een defect je meter binnen x tijd gerepareerd zijn en dus zit een enexis er niet op te wachten dat monteur x langskomt die niets van jouw type meter weet, daarom standaardiseren ze de meters)

Je zal echt met (voor enexis) steekhoudende argumenten moeten komen om geen digitale meter met uitgeschakelde communicatie module te krijgen. Of je moet op zoek naar een andere energiemaatschappij.
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 06:56:
[...]
Kort antwoord, mijn oude voldoet prima en zit niet te wachten op meters die op afstand uitgelezen kunnen worden.
Of je oude voldoet is niet aan jou om te bepalen (lees je contract met je energiemaatschappij maar eens door), en het op afstand uitlezen kan je weigeren.
Als je het echt niet wilt hebben dan kan je denken over switching van energiemaatschappij naar 1 die je huidige meter wel goedkeurt (maar of die hem de komende 5 jaar nog goed blijft keuren kan niemand zeggen).

En als het je gaat over de theoretische mogelijkheid dat ze wellicht bij regulier onderhoud de communicatie module stiekem aan gaan zetten, tja de kans is net zo groot dat ze een webcam monteren die de analoge meterstand gaat filmen en doorgeven. Oftewel in basis moet je ervanuit gaan dat als een bedrijf zegt het uitgeschakeld te laten dat het uitgeschakeld blijft en anders span je een rechtzaak tegen ze aan waardoor je multimiljonair wordt (dit is nou niet echt een dingetje wat licht opgevat zal worden door de rechter / door de politiek.

@TS : Wat ik zou doen is het volgende :
(1) : (Mocht je het willen) Vraag aan enexis of je geen digitale meter kan krijgen.
2 : Vraag aan enexis welk model digitale meter je krijgt en of er een externe controle mogelijkheid is om te checken dat communicatie uit staat (uit andere landen ken ik modellen "slimme meters" die fysiek uit 2 gedeeltes bestaan en waar fysiek een kabeltje bepaalt of het communicatie gedeelte werkt of niet, maar wellicht zit er een ledje oid op)
3 : Neem aan de hand hiervan een beslissing ipv blind
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:24:
[...]
Blijven volhouden, ik wil zo´n ding niet in mijn meterkast, alles wordt afgeluisterd dan.
Rustig blijven denken dat het enkel maar kan met digitale, dat er niet al jarenlang methodes zijn om hetzelfde te doen op analoge. Als ze je willen afluisteren dan luisteren ze je af, of ze dat nou moeten doen door het activeren van een communicatie module of door het plaatsen van een webcam (of simpelweg bij de straat alles meten en dan is jouw verbruik alles wat er in de straat komt minus de digitale meters, dat is het mooie van uitzondering zijn op een gegeven moment ben je juist te meten doordat je de uitzondering bent, als alle digitale meters in jouw straat / blok / wijk verkeerd zijn dan krijg jij de controles omdat jij de restenergie moet gebruiken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 11:32

BCM

AUijtdehaag schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:18:
In de energie markt wordt de kwaliteit van de meters gehanthaaft dmv de meterpool. (Er wordt van ieder metertype/bouwjaar periodiek een steek proef gecontroleerd.) Mocht de meetbetrouwbaarheid niet conform de verwachtingen zijn, wordt de gehele populatie afgekeurd.
Dus is is niet obv de wil om de slimme meter in te voeren of vermoeden. Er ligt een langjarig process aan ten grondslag wat objectief de kwaliteit van de meters beoordeelt.
Aangezien de grootschalige uitrol nog niet is begonnen, wordt er niet straat voor straat gewerkt maar alleen om afgekeurde meters te vervangen (of nieuwboow). Of de bruen ook zon brief hebben gehad is volledig afhankelijk van het metertype/bouwjaar van hun meter en de planning van het meetbedrijf. (ze hebben ongeveer een jaar om afgekeurde meters te vervangen.)

Kortom, De alluminium hoed mag af. Het is een objectief en betrouwbaar proces.

Cedo Nulli

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 07:47
Misschien heel dom, maar enexis is toch netwerkbeheerder en geen leverancier?
De meters zijn dus van de netwerkbeheerders, het kiezen van een meter ligt dus niet aan je leverancier. Het enige wat dan helpt is verhuizen naar een gebied waar een andere netwerkbeheerder is.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dat gaat geen drol uitmaken aangezien men voor 2020 ruim 80% van alle meters in NL vervangen willen hebben met slimme meters (EU richtlijn). Waar je ook naar toe gaat krijg je te maken met het feit dat ze het of willen vervangen of het al gedaan hebben. Of je moet hopend at je in die 20% komt maar ik gok zo maar dat die ook heel snel zullen volgen.

Persoonlijk snap ik al dat alu hoedjes gedoe niet en laat ik (graag zelfs) de meter vervangen zodra dat kan. Sterker nog, ik wilde het al doen voordat ze mandatory vervangen worden maar dat kost best nog wel wat dus als rasechte Nederlander wacht ik gewoon tot het voor nop gedaan wordt :P

[ Voor 46% gewijzigd door Notna op 03-07-2014 07:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Wat bedoel je met 'alles'? Dat je geen slimme meter wilt, tja oké, is je recht. Maar dit gaat wel heel erg richting aluhoedjes opmerkingen.
Even nog afgezien van de eerder genoemde steekproeven, laat jij de distributieriem van je auto ook alleen vervangen als ze kunnen bewijzen dat hij mechanisch niet meer aan de eisen voldoet en daar een afkeuringsrapport van maken? Of ook gewoon op het moment dat de fabrikant zegt dat vanaf dan het gedaan moet worden omdat ze anders de betrouwbaarheid niet meer kunnen garanderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sissors schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:09:
[...]

Wat bedoel je met 'alles'? Dat je geen slimme meter wilt, tja oké, is je recht. Maar dit gaat wel heel erg richting aluhoedjes opmerkingen.
Die slimme meters zijn te manipuleren van afstand zonder dat je er invloed op hebt. dat zal dan aluhoedjes gedrag zijn maar heb er weinig vertrouwen in.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 03-07-2014 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:36

Cheezus

Luiaard

Maar dat betekend niet dat hij plotseling de mogelijkheid heeft om je netwerkverkeer af te tappen of een microfoon heeft om je gesprekken te volgen. Dus wat is 'alles' in je stelling?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Echt waar? En nu kunnen ze dat natuurlijk op geen enkele manier, als ze jou af willen luisteren. Ik kan de AIVD-medewerkers voorstellen die nu handenwringend door hun pand heenlopen en stilletjes bidden "we hopen dat Rob59 die slimme meter accepteert, anders weten we nooit waar hij zijn boodschappen doet/wie hij belt of door wie hij gebeld wordt/naar welke websites hij surft/..."

[/einde sarcasme]
8)7

Kom joh, alles kan nu al worden afgeluisterd op tientallen verschillende manieren, die meter is daar echt niet voor nodig.
Die slimme meters zijn te manipuleren van afstand zonder dat je er invloed op hebt. dat zal dan aluhoedjes gedrag zijn maar heb er weinig vertrouwen in.
Natuurlijk zullen de energiemaatschappijen de eerste 3 tot 5 jaar je rekening via de meters met zo'n 10 to 25% opschroeven om de kosten van de meters eruit te halen... NOT. Alles is nu ook te manipuleren zonder dat je er weet van hebt. Sorry, klinkt als een dooddoener maar denk er maar eens over na: waarom zouden ze je meter manipuleren? Om je rekening aan te passen. Had je de illusie dat er nu geen andere manieren zijn om je rekening aan te passen?
Aluhoedjes-gedrag? Misschien. Rationeel is het in ieder geval niet.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:31:

Natuurlijk zullen de energiemaatschappijen de eerste 3 tot 5 jaar je rekening via de meters met zo'n 10 to 25% opschroeven om de kosten van de meters eruit te halen... NOT. Alles is nu ook te manipuleren zonder dat je er weet van hebt. Sorry, klinkt als een dooddoener maar denk er maar eens over na: waarom zouden ze je meter manipuleren? Om je rekening aan te passen. Had je de illusie dat er nu geen andere manieren zijn om je rekening aan te passen?
Aluhoedjes-gedrag? Misschien. Rationeel is het in ieder geval niet.
De energiemaatschappijen wie controleert die nog?
Het is inmiddels een aardig ondoorzichtige markt geworden met netwerkbeheerders, allerlei leveranciers en vele adders onder het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:38:
[...]

De energiemaatschappijen wie controleert die nog?
Het is inmiddels een aardig ondoorzichtige markt geworden met netwerkbeheerders, allerlei leveranciers en vele adders onder het gras.
Controle is er onder andere door de Consumentenbond en het ministerie van Economische Zaken.
Het feit dat de markt gesplitst is en dat daardoor zaken onduidelijker zijn geworden ben ik met je eens: energie hoort gewoon bij de eerste levensbehoeften en had daarom nooit uit handen gegeven mogen worden aan partiucliere partijen. Die misser zal (vrees ik) nooit meer goed gemaakt worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 16:30
Ik vind het raar dat iedereen nu even weggezet wordt als aluhoedjes als je niet voor een nieuwe energiemeter bent? Een beetje gezonde wantrouwen is toch niet helemaal misplaatst?
- De "oude" meters hebben zich jaren lang bewezen. De nieuwe meters moeten zich nog bewijzen. Wie zegt dat dit goed gaat?
- Vroeger was deze informatie alleen vanuit huis in te zien en bleef de "data" dus huis gebonden. Nu wordt het verstuurd via Ethernet en/of GPRS en zijn ze aftapbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Uit zeer betrouwbare bron (iemand die reeds jaren met meters te maken heeft gehad). De slimme meter is vele malen onbetrouwbaarder dan de oudere meters en zeker de meter met al oude draaischijf. De slimme meter kent erg veel uitval.

Daarnaast het remote in- en uit kunnen schakelen, de administratie van de gemiddelde elektriciteit leverancier is een regelrechte ramp. Als de administratie zegt uitschakelen, dan is dit veel te makkelijk door te voeren in de praktijk. Mogelijk zelfs direct vanuit de software waar de energiemaatschappij zijn klanten bestand ook in wordt bijgehoouden.

Voorbeelden vanuit de praktijk;

(1) Nieuwbouw wijk, het administratie pakket kent de postcodes niet. Als je geluk hebt dan is de bouwaansluiting niet afgesloten en heb je gratis spanning, anders jammer dan.
(2) Bedrijven en complete woonwijken die maanden gratis spanning hebben, omdat de administratie niet op orde is. Dit kan ook andersom en het wordt donker, want remote is de spanning heel makkelijk uit te schakelen. Bij een niet slimme meter moet men tenminste nog langs komen, dan heb je zelf nog enige controle.

Gelukkig nog Theorie:
(3) De slimme meter is hack gevoelig, een te grote kans dat slecht willende middels deze meters het complete netwerk plat weten te leggen. Bijvoorbeeld door meerdere (vele) meters te gelijk uit en weer in te schakelen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robkazoe schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:42:
Ik vind het raar dat iedereen nu even weggezet wordt als aluhoedjes als je niet voor een nieuwe energiemeter bent? Een beetje gezonde wantrouwen is toch niet helemaal misplaatst?
- De "oude" meters hebben zich jaren lang bewezen. De nieuwe meters moeten zich nog bewijzen. Wie zegt dat dit goed gaat?
- Vroeger was deze informatie alleen vanuit huis in te zien en bleef de "data" dus huis gebonden. Nu wordt het verstuurd via Ethernet en/of GPRS en zijn ze aftapbaar.
Volgens mij mag ik wanneer mijn meter afgekeurd wordt weer kiezen voor een vervangend zelfde product.
Daar heb ik vertrouwen in en die slimme meter laat ik zo mogelijk aan mijn meterkast voorbij gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Robkazoe schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:42:
De oude meters hebben zich inderdaad bewezen. Maar paard en wagen hadden zich ook bewezen, tot de trein kwam... Met andere woorden: de slimme meters hebben niet alleen nadelen.
En of de data aan huis gebonden blijft of niet is nog steeds je eigen keuze: je kan de communicatie-module weigeren. Als je dat doet blijft de data dus (zoals jij wil) aan huis en moet je die gewoon via het internet of antwoordkaart opsturen naar je energieleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:51:
[...]

De oude meters hebben zich inderdaad bewezen. Maar paard en wagen hadden zich ook bewezen, tot de trein kwam... Met andere woorden: de slimme meters hebben niet alleen nadelen.
En of de data aan huis gebonden blijft of niet is nog steeds je eigen keuze: je kan de communicatie-module weigeren. Als je dat doet blijft de data dus (zoals jij wil) aan huis en moet je die gewoon via het internet of antwoordkaart opsturen naar je energieleverancier.
Noem mij 1 voordeel van die slimme meter wanneer je zelf de meterstand op zo'n oude kunt bijhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:53:
[...]

Noem mij 1 voordeel van die slimme meter wanneer je zelf de meterstand op zo'n oude kunt bijhouden?
Het feit dat je zelf de meterstanden niet meer door hoeft te geven :) Oh nee, daar was je te bang voor.
Wat dacht je dan van het feit dat verbruik en opbrengst (van bijvoorbeeld zonnepanelen) op verschillende meters wordt bijgehouden in 1 kastje?
Het simpele feit dat als er genoeg slimme meters staan, energiebedrijven opbrengsten en verbruik beter op elkaar af kunnen stemmen en daarmee productie van energie beter kan regelen?
Grappige is: langs snelwegen staan er ook allerlei meters, waardoor het verkeer gereguleerd kan worden. Daar hebben mensen dan weer geen problemen mee...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Ik zal mijn Alu hoedje wel op hebben maar langzaam maar zeker is reizen op de fiets of met tractor zonder telefoon op zak nog de enige manier om nog anoniem ergens heen te gaan.
Dat komt nu ook nog in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

_Dune_ schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:45:
Uit zeer betrouwbare bron (iemand die reeds jaren met meters te maken heeft gehad). De slimme meter is vele malen onbetrouwbaarder dan de oudere meters en zeker de meter met al oude draaischijf. De slimme meter kent erg veel uitval.

Daarnaast het remote in- en uit kunnen schakelen, de administratie van de gemiddelde elektriciteit leverancier is een regelrechte ramp. Als de administratie zegt uitschakelen, dan is dit veel te makkelijk door te voeren in de praktijk. Mogelijk zelfs direct vanuit de software waar de energiemaatschappij zijn klanten bestand ook in wordt bijgehoouden.

(1) Nieuwbouw wijk, het administratie pakket kent de postcodes niet. Als je geluk hebt dan is de bouwaansluiting niet afgesloten en heb je gratis spanning, anders jammer dan.
(2) Bedrijven en complete woonwijken die maanden gratis spanning hebben, omdat de administratie niet op orde is. Dit kan ook andersom en het wordt donker, want remote is de spanning heel makkelijk uit te schakelen. Bij een niet slimme meter moet men tenminste nog langs komen, dan heb je zelf nog enige controle.
(3) De slimme meter is hack gevoelig, een te grote kans dat slecht willende middels deze meters het complete netwerk plat weten te leggen. Bijvoorbeeld door meerdere (vele) meters te gelijk uit en weer in te schakelen.
Voorbeelden uit de praktijk? Sorry, maar (3) is echt geen voorbeeld uit de praktijk: het is een theoretische mogelijkheid.
Ook optie (2) is volgens mij (nog) niet in de praktijk voorgekomen.

Natuurlijk zijn er kinderziektes: bij IEDER nieuw systeem zijn die er. En natuurlijk hebben slimme meters ook hun nadelen. Maar deze "voorbeelden uit de praktijk" zijn toch niet meer dan theoretische verhalen die het leuk doen rond het kampvuur of aan de bar in de kroeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:50:
[...]

Volgens mij mag ik wanneer mijn meter afgekeurd wordt weer kiezen voor een vervangend zelfde product.
Daar heb ik vertrouwen in en die slimme meter laat ik zo mogelijk aan mijn meterkast voorbij gaan.
En dat is dus niet waar; de meter is niet van jou, maar van de netwerkbeheerder. Alles na de zekeringen is jouw eigendom.

Dat neemt niet weg dat de energiebeheerder je wel enige vrijheid en keuze geeft over het eea aangezien het wel in jouw huis plaatsvindt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:56:
[...]
Grappige is: langs snelwegen staan er ook allerlei meters, waardoor het verkeer gereguleerd kan worden. Daar hebben mensen dan weer geen problemen mee...
Genoeg mensen die zich ook aan die regulatie niet houden... ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:58:
Ik zal mijn Alu hoedje wel op hebben maar langzaam maar zeker is reizen op de fiets of met tractor zonder telefoon op zak nog de enige manier om nog anoniem ergens heen te gaan.
Dat komt nu ook nog in de meterkast.
Met de tractor kun je vergeten: je zal onderweg moeten tanken want die dingen lopen (helaas) ook niet op lucht. En dan kunnen ze dus weer zien waar je geweest bent...
_Dune_
Genoeg mensen die zich ook aan die regulatie niet houden... ;)
Klopt. Maar aangezien de meerderheid dat wel doet, is het verkeer dus nog steeds te reguleren :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pietervs op 03-07-2014 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

Het feit dat je zelf de meterstanden niet meer door hoeft te geven :) Oh nee, daar was je te bang voor.
Wat dacht je dan van het feit dat verbruik en opbrengst (van bijvoorbeeld zonnepanelen) op verschillende meters wordt bijgehouden in 1 kastje?
Het simpele feit dat als er genoeg slimme meters staan, energiebedrijven opbrengsten en verbruik beter op elkaar af kunnen stemmen en daarmee productie van energie beter kan regelen?
Met die zonnepanelen waren de oude meters eerlijker, daar gaan wat dingen mis en jeuh wat een moeite om 1x per jaar de meterstand door te geven.
Kortom wie worden er beter van?
Ik zie geen enkele reden voor de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:04
_Dune_ schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:45:

Zo, doemdenken 3.0 hier zo te zien!
Als ze, zoals jij zegt remote alles zo snel kunnen afsluiten, dan kunnen ze het ook heel snel inschakelen.
Dus punt 1 en 2 slaan al nergens op. Dit heeft helemaal niets met oude of nieuwe meters te maken.

En punt 3, hacken was met de oude meters ook al mogelijk. Misschien niet op de meter zelf, maar dan schuif je toch een stukje op in de keten.

Het alu-hoedjes gehalte is wel erg hoog op deze manier. Uiteraard is het ieder z'n keus om een slimme meter te accepteren of niet.
Zelf heb ik er absoluut geen moeite mee. Laat ze lekker de meterstanden uitlezen, hoef ik ze niet meer door te geven. En of ik weet of het klopt. Met een beetje boerenverstand en opletten op je rekening kom je een heel eind!

En afluisteren via je slimme meter? Oehoe, help straks weten ze hoeveel energie ik gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:59:
[...]
Voorbeelden uit de praktijk? Sorry, maar (3) is echt geen voorbeeld uit de praktijk: het is een theoretische mogelijkheid.
Ook optie (2) is volgens mij (nog) niet in de praktijk voorgekomen.

Natuurlijk zijn er kinderziektes: bij IEDER nieuw systeem zijn die er. En natuurlijk hebben slimme meters ook hun nadelen. Maar deze "voorbeelden uit de praktijk" zijn toch niet meer dan theoretische verhalen die het leuk doen rond het kampvuur of aan de bar in de kroeg...
Klopt (3) is inderdaad nog theorie, gelukkig wel. De andere twee kan ik jou verzekeren dit is praktijk. >:)
richard_1st schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:02:
[...]

Zo, doemdenken 3.0 hier zo te zien!
Als ze, zoals jij zegt remote alles zo snel kunnen afsluiten, dan kunnen ze het ook heel snel inschakelen.
Dus punt 1 en 2 slaan al nergens op. Dit heeft helemaal niets met oude of nieuwe meters te maken.
Het heeft niets met doemdenken of alu-hoedjes te maken, het is realiteit dat wanneer men een postcode niet kent of er loopt iets anders mis in de administratie jij voor hun niet bestaat, de energie maatschappij niets kunnen en als je dan spanning hebt je gewoon langere tijd onbetaald kan genieten.

Ik weet dat dit praktijk is, maar het kan ook andersom en corrigerende maatregelen bij deze energiemaatschappijen is gewoon rampzalig. Zelfs als hun eigen personeel meerdere malen hebben aangegeven dat complete woonwijken of grote bedrijven met zware kracht installaties gewoon spanning krijgen zonder er een cent voor te hoeven betalen, omdat ze de postcode niet kennen.

Draai het andersom en je bent de sigaar. Mijn voorbeeld pakte nog positief uit voor consument en bedrijf, want betreffende energie maatschappij heeft er zolang overgedaan dat een naheffing wettelijk niet meer gedaan mocht worden.

[ Voor 47% gewijzigd door _Dune_ op 03-07-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

richard_1st schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:02:

En afluisteren via je slimme meter? Oehoe, help straks weten ze hoeveel energie ik gebruik.
Dat willen ze graag bijhouden ja op welke momenten en hoeveel.
Zet je teveel tropische terrariums neer dat krijg je een inval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:02:
[...]

Met die zonnepanelen waren de oude meters eerlijker, daar gaan wat dingen mis en jeuh wat een moeite om 1x per jaar de meterstand door te geven.
Kortom wie worden er beter van?
Ik zie geen enkele reden voor de slimme meter.
Inderdaad, doorgeven van de meterstanden is een kleine moeite. Toch zijn er heel veel mensen die het vertikken om de meterstanden door te geven ("want dan weet het energiebedrijf wat ik verbruikt heb") of vergeten het of snappen het niet of... (vul de reden maar in waarom ze het niet doen). Gevolg is hoopjes administratieve rompslomp, want dan gaat het energiebedrijf een schatting doen waarbij nagenoeg altijd een bezwaar volgt (aangezien de schatting meestal niet te laag wordt ingezet). Betekent weer extra inzet van personeel van de energiemaatschapijen en dus kosten voor de klanten.

Verder ga je voorbij aan het feit dat energieproductie beter te regelen is als er voldoende slimme meters zijn.

Het feit dat de meter terugdraaide zorgde er voor, dat er meteen gesaldeerd werd. Is dat eerlijker? Tja, valt een discussie over te voeren. Ik vond het wel leuk om de meter terug te zien draaien, dat wel! Maar waarom zou ik transportkosten terugbetaald krijgen, als ik die niet maak?
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:06:
[...]

Dat willen ze graag bijhouden ja op welke momenten en hoeveel.
Zet je teveel tropische terrariums neer dat krijg je een inval.
En, hoe vaak is dat al voorgekomen?

[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 03-07-2014 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het automatisch doorgeven van meterstanden zo'n enorme dooddoener. Dat klusje kost sinds de komst van internet echt precies 1 minuut per jaar. Website leverancier openen, met unieke code inloggen, stand intikken en bam, klaar. Lijkt me heel sterk dat je daar zo'n miljoeneninvestering mee kunt verantwoorden, ik ken echt niemand die gebukt gaat onder het doorgeven van meterstanden, jaar op jaar. Dan ben je echt aan het automatiseren om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Servor schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:08:
Ik vind het automatisch doorgeven van meterstanden zo'n enorme dooddoener. Dat klusje kost sinds de komst van internet echt precies 1 minuut per jaar. Website leverancier openen, met unieke code inloggen, stand intikken en bam, klaar. Lijkt me heel sterk dat je daar zo'n miljoeneninvestering mee kunt verantwoorden, ik ken echt niemand die gebukt gaat onder het doorgeven van meterstanden, jaar op jaar. Dan ben je echt aan het automatiseren om niks.
Het zijn slimme meters. Het is alleen de vraag voor wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:08:
[...]

En, hoe vaak is dat al voorgekomen?
Die miskleunen halen het nieuws niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:10:
[...]

Het zijn slimme meters. Het is alleen de vraag voor wie?
Ik heb vaak het idee dat bij dit soort acties het klantbelang zéker niet voorop staat. Wat dan wel, weet ik niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 14:55

André

Analytics dude

Een interessant voordeel kan zijn dat kwekerijen makkelijker op te sporen zijn. Als in een straat alle digitale meters een totaal verbruik doorgeven van X en in de straatkast is er X+100 gemeten, dan is iemand die 100 illegaal aan het aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Het gaat er ook om dat de consument meer gericht is op wat zijn verbruik is dan dat het makkelijk is je verbruik naar de energiemaatschappij te uploaden. Tegenwoordig heb je daar externe mogelijkheden voor (meter als groep in je groepenkast, een Youless etc.) maar als het via de meter zelf kan, kan je leuke grafiekjes online laten maken en kan je elk moment van de dag zien wat je verbruik is en daarop besparen/ingrijpen.

Net als dat alle apparaten tegenwoordig zuiniger en zuiniger moeten worden om uitstoot en geld verspilling tegen te gaan.

De slimme meter is niet alleen maar voor de energiemaatschappijen; ook voor de consument die slimmer wilt omgaan met verbruik
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:12:
[...]

Not sure if serious or....

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 03-07-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

André schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:13:
Een interessant voordeel kan zijn dat kwekerijen makkelijker op te sporen zijn. Als in een straat alle digitale meters een totaal verbruik doorgeven van X en in de straatkast is er X+100 gemeten, dan is iemand die 100 illegaal aan het aftappen.
Wanneer de aftap deskundig gemaakt is blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:12:
[...]

Integendeel: als de politie buiten de pot pist komt dat meestal uitgebreid in het nieuws, zeker in de regionale kranten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
[...]

Werk je bij een netbeheerder ofzo. :?

Maar je argumenten:
Meterstanden doorgeven. Jaja, die ene keer per jaar. Ik zit al bibberend als een rietje achter de brievenbus te wachten tot de brief met de in te vullen meterstanden komt. Oh nee, ik krijg gewoon een mailtje, vul de meterstanden in en dan komt zes weken later een keer de rekening.
Zonnepanelen hebben ook gewoon hun eigen meter met apps die laten zien wat ze opbrengen. Waarom zou ik dat terug willen zien in mijn meterkast? Het is de opmaat om voor terugleveren een ander (lager!) tarief te kunnen geven dan verbruik. Met de oude meter kan dat niet, daarom wil men er vanaf.

Energiebedrijven weten inmiddels donders goed wat het verbruik is. Het is de opbrengst van bv. windmolens die de boel in de war sturen.

Met het extern inlezen kan afhankelijk van de pollingsfrequentie gezien worden of iemand thuis is of niet. Een minder frisse medewerker kan op die manier zo zien welke adressen vakantie aan het vieren zijn.

Overigens, de 'slimme' meter gebruikt ook gewoon energie. Doe dat eens maal 8 miljoen huishoudens. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:16:
[...]

Integendeel: als de politie buiten de pot pist komt dat meestal uitgebreid in het nieuws, zeker in de regionale kranten.
Ik ben benieuwd naar je voorbeelden wanneer het task force team van welke gemeente in NL de krant gehaald heeft vanwege zinloze inval omdat er Leguanen op zolder zaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:15:
[...]

Het gaat er ook om dat de consument meer gericht is op wat zijn verbruik is dan dat het makkelijk is je verbruik naar de energiemaatschappij te uploaden. Tegenwoordig heb je daar externe mogelijkheden voor (meter als groep in je groepenkast, een Youless etc.) maar als het via de meter zelf kan, kan je leuke grafiekjes online laten maken en kan je elk moment van de dag zien wat je verbruik is en daarop besparen/ingrijpen.

Net als dat alle apparaten tegenwoordig zuiniger en zuiniger moeten worden om uitstoot en geld verspilling tegen te gaan.

De slimme meter is niet alleen maar voor de energiemaatschappijen; ook voor de consument die slimmer wilt omgaan met verbruik
Misschien heb je gelijk. Zelf heb ik een Youless en ik het het idee dat mensen die daarin geinteresseerd zijn, daar toch wel mee bezig zijn. Denk niet dat een slimme meter daar erg veel in zal veranderen. Maar goed, ik ben er niet perse op tegen, maar ook niet voor. Ik zie wel. Helaas heb ik (nog) geen zonnepanelen dus daar lever ik ook weinig op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 21:32

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik weet niet hoe het juist zit in NL, maar in BE zijn er meer dan genoeg verhalen over analoge meters die plots doordraaien met het gevolg dat mensen plots een extreem hoge rekening hebben waar heel moeilijk onderuit te komen is. Daarnaast kunnen (en worden) analoge meters nu ook al op afstand gemanipuleerd door te laten switchen tussen dag en nacht tarief.

Dus het argument dat analoog betrouwbaarder is en niet te manipuleren... beetje fout.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat wordt ook niet gezegd? Sujetten zijn ook bezig geweest met magneten en weet ik veel wat om de analoge meter te saboteren. Moet je nagaan als de slimme meter gehackt wordt, dan kan je zelf je meterstanden invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou wel grappig zijn, elk jaar is de meterstand weer een paar MWh negatiever
Gomez12 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:39:
... anders span je een rechtzaak tegen ze aan waardoor je multimiljonair wordt ...
:?

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 03-07-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IStealYourGun schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:23:
Ik weet niet hoe het juist zit in NL, maar in BE zijn er meer dan genoeg verhalen over analoge meters die plots doordraaien met het gevolg dat mensen plots een extreem hoge rekening hebben waar heel moeilijk onderuit te komen is. Daarnaast kunnen (en worden) analoge meters nu ook al op afstand gemanipuleerd door te laten switchen tussen dag en nacht tarief.

Dus het argument dat analoog betrouwbaarder is en niet te manipuleren... beetje fout.
Een analoge meter kan natuurlijk kapot gaan maar dat is zo met elk stuk techniek.
Het manipuleren van een ouderwetse meter kan nooit vanaf afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

Even afgezien van de hele discussie over de slimme meters: Op mijn werk hebben we ook een afdeling die meterstanden telefonisch aanneemt van klanten die hier zelf voor bellen, en als je hoort hoeveel mensen dit bijvoorbeeld fout/niet/niet op tijd doen... 8)7 Hoe moeilijk kan het zijn maar goed...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BaRF schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:29:
[...]

Even afgezien van de hele discussie over de slimme meters: Op mijn werk hebben we ook een afdeling die meterstanden telefonisch aanneemt van klanten die hier zelf voor bellen, en als je hoort hoeveel mensen dit bijvoorbeeld fout/niet/niet op tijd doen... 8)7 Hoe moeilijk kan het zijn maar goed...
En al die slimme meters gaan foutloos werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 17:23
Señor Sjon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:18:
[...]
Zonnepanelen hebben ook gewoon hun eigen meter met apps die laten zien wat ze opbrengen. Waarom zou ik dat terug willen zien in mijn meterkast?
[...]
Om je verbruik en opbrengst apart te kunnen monitoren bijv. Met mijn Feraris lukt dat niet zonder extra hulpmiddelen (twee digitale verbruiksmeters met s0-uitgang in de groepenkast)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:31:
[...]

En al die slimme meters gaan foutloos werken denk je?
Dat zeg ik niet, vandaar ook mijn opmerking over de meter-discussie-terzijde ;)

Ik wilde enkel aangeven dat er blijkbaar heel wat mensen zijn die dus wel echt moeite hebben met het doorgeven van meterstanden :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:27:
[...]

Een analoge meter kan natuurlijk kapot gaan maar dat is zo met elk stuk techniek.
En dan heb je plots een eind afrekening van een paar duizenden euro's die je binnen de maand mag ophoesten. ;)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

[...]

Zonnepanelen hebben ook gewoon hun eigen meter met apps die laten zien wat ze opbrengen. Waarom zou ik dat terug willen zien in mijn meterkast? Het is de opmaat om voor terugleveren een ander (lager!) tarief te kunnen geven dan verbruik. Met de oude meter kan dat niet, daarom wil men er vanaf.
De hoeveelheid energie die jij zelf gebruikt van je zonnepanelen zijn onzichtbaar voor je meter. Pas als je meer opbrengt dan je gebruikt ga je terug leveren en ziet je meter dit, als het terug leveren tegen hetzelfde tarief gaat maak je dus gratis gebruik van het netwerk van de leverancier (vastrecht is niet dekkend), het lijkt me dan ook logisch, en fair, dat de leverancier een lager tarief voor terug levering wil?

P.S. ik heb zelf ook zonnepanelen - en een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Werk je bij een netbeheerder ofzo. :?

Maar je argumenten:
Meterstanden doorgeven. Jaja, die ene keer per jaar. Ik zit al bibberend als een rietje achter de brievenbus te wachten tot de brief met de in te vullen meterstanden komt. Oh nee, ik krijg gewoon een mailtje, vul de meterstanden in en dan komt zes weken later een keer de rekening.

Energiebedrijven weten inmiddels donders goed wat het verbruik is. Het is de opbrengst van bv. windmolens die de boel in de war sturen.

Met het extern inlezen kan afhankelijk van de pollingsfrequentie gezien worden of iemand thuis is of niet. Een minder frisse medewerker kan op die manier zo zien welke adressen vakantie aan het vieren zijn.

Overigens, de 'slimme' meter gebruikt ook gewoon energie. Doe dat eens maal 8 miljoen huishoudens. :X
Nee, ik werk niet bij een netbeheerder. Ik verbaas me alleen over de "argumenten" die mensen aandragen waarom ze absoluut geen slimme meter willen.
Alleen het argument van salderen kan ik me iets bij voorstellen: ik hink daar nog op 2 benen, eigenlijk.

Wat betreft het feit dat JIJ (en ik) je meterstanden zonder problemen door kan geven, wil niet zeggen dat iedereen dat kan. Ik ken mensen die geen PC hebben, of deze gebruiken om een lege kast op te vullen. Wandelingetje naar de brievenbus is voor hen een opgave, laat staan dat ze moeten bedenken waar een meter zit en hoe ze die af moeten lezen...

Je wil de opbrengsten van je zonnepanelen terug zien in de meterkast, omdat je dan de saldering uit kan rekenen. Mijn panelen hebben tot nu toe 2400 KWh opgeleverd, ik zie in de meterkast dat er 1600 KWh teruggeleverd is, weet ik dus dat ik 800 KWh zelf verbruikt heb. Leuk om te weten, toch? Weet je ook waar je die panelen voor hebt.
Het feit dat er lagere tarieven gerekend gaan worden voor de teruglevering is eigenlijk wel logisch (hoewel ik dat ook jammer vind: ik heb niet voor niks 4250 Wp aan panelen op mijn dak gelegd, natuurlijk). In de huidige tarieven zit een stuk transportkosten, aangezien je twee keer gebruik maakt van de infrastructuur (afnemen als er geen zon is, terugleveren als er wel zon is) is het natuurlijk niet helemaal vreemd dat die kosten omgeslagen worden.

En de windmolens gooien het systeem door de war? Vergeet het maar: er zijn inmiddels complete wijken die vol liggen met zonnepanelen. En die leveren op zonnige dagen fors wat energie.

Wat betreft het extern inlezen: je kan de communicatiemodule weigeren. Dan valt er extern ook weinig meer in te lezen. Maar vertel eens: zou een dief nou echt eerst inbreken op je meter om te zien wanneer je thuis bent? Hij is sneller als hij zijn auto voor je huis parkeert en wacht tot je vertrekt...

Het feit dat slimme meters energie verbruiken ben ik met je eens. Dat is 1 van de nadelen van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
En ik juist bijbetalen voor de slimme meter zodat ik gewoon mijn verbruik makkelijker kan bijhouden.

Zwaar leven heb je toch als je zo paranoide bent...

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
hansvk schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:33:
[...]

Om je verbruik en opbrengst apart te kunnen monitoren bijv. Met mijn Feraris lukt dat niet zonder extra hulpmiddelen (twee digitale verbruiksmeters met s0-uitgang in de groepenkast)
Bij mijn zwager kan ie bij de omvormer en op zijn telefoon zien wat de gegenereerde kWh zijn. Daar heb je geen andere dingen bij nodig.
Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:36:
[...]

Nee, ik werk niet bij een netbeheerder. Ik verbaas me alleen over de "argumenten" die mensen aandragen waarom ze absoluut geen slimme meter willen.
Alleen het argument van salderen kan ik me iets bij voorstellen: ik hink daar nog op 2 benen, eigenlijk.

Wat betreft het feit dat JIJ (en ik) je meterstanden zonder problemen door kan geven, wil niet zeggen dat iedereen dat kan. Ik ken mensen die geen PC hebben, of deze gebruiken om een lege kast op te vullen. Wandelingetje naar de brievenbus is voor hen een opgave, laat staan dat ze moeten bedenken waar een meter zit en hoe ze die af moeten lezen...
Hoe doen die mensen belastingaangifte dan? Dat moet digitaal voor consumenten. Ook voor zorg- en huurtoeslag moet je online.
Je wil de opbrengsten van je zonnepanelen terug zien in de meterkast, omdat je dan de saldering uit kan rekenen. Mijn panelen hebben tot nu toe 2400 KWh opgeleverd, ik zie in de meterkast dat er 1600 KWh teruggeleverd is, weet ik dus dat ik 800 KWh zelf verbruikt heb. Leuk om te weten, toch? Weet je ook waar je die panelen voor hebt.
Het feit dat er lagere tarieven gerekend gaan worden voor de teruglevering is eigenlijk wel logisch (hoewel ik dat ook jammer vind: ik heb niet voor niks 4250 Wp aan panelen op mijn dak gelegd, natuurlijk). In de huidige tarieven zit een stuk transportkosten, aangezien je twee keer gebruik maakt van de infrastructuur (afnemen als er geen zon is, terugleveren als er wel zon is) is het natuurlijk niet helemaal vreemd dat die kosten omgeslagen worden.
Leuk om te weten, maar erg nuttig? Je weet wat je gesaldeerd hebt verbruikt, je weet wat je zonnepanelen opleveren. Dan kan je toch ook zo uitrekenen wat je in totaal verbruikt hebt?
En de windmolens gooien het systeem door de war? Vergeet het maar: er zijn inmiddels complete wijken die vol liggen met zonnepanelen. En die leveren op zonnige dagen fors wat energie.
Zon is minder nukkig dan wind. Er zijn grote problemen met de aansluiting van windmolenparken op het net in bijvoorbeeld Duitsland.
Wat betreft het extern inlezen: je kan de communicatiemodule weigeren. Dan valt er extern ook weinig meer in te lezen. Maar vertel eens: zou een dief nou echt eerst inbreken op je meter om te zien wanneer je thuis bent? Hij is sneller als hij zijn auto voor je huis parkeert en wacht tot je vertrekt...

Het feit dat slimme meters energie verbruiken ben ik met je eens. Dat is 1 van de nadelen van het systeem.
De dief krijgt gewoon een lijst met adressen die 90% zeker niet thuis zijn op basis van de meetgegevens. Hoeft ie ook niet te zoeken, maar kan ie gewoon zijn lijstje afgaan.

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 03-07-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IStealYourGun schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:35:
[...]

En dan heb je plots een eind afrekening van een paar duizenden euro's die je binnen de maand mag ophoesten. ;)
Die shit zie ik eerder gebeuren met de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:19:
[...]

Ik ben benieuwd naar je voorbeelden wanneer het task force team van welke gemeente in NL de krant gehaald heeft vanwege zinloze inval omdat er Leguanen op zolder zaten?
Wacht even: JIJ roept dat de politie onterecht huizen binnen valt vanwege terraria, en nu moet IK daar voorbeelden bij aandragen? :?
Dat was juist mijn punt: het is (nog) niet voorgekomen. Het simpele bewijs daarvoor is dat je het nergens tegen bent gekomen in de pers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gamebuster schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:36:
En ik juist bijbetalen voor de slimme meter zodat ik gewoon mijn verbruik makkelijker kan bijhouden.

Zwaar leven heb je toch als je zo paranoide bent...
Waarom zou je nog meer extra betalen voor iets wat alleen je verbruik meet?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 03-07-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Señor Sjon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:36:
[...]

Bij mijn zwager kan ie bij de omvormer en op zijn telefoon zien wat de gegenereerde kWh zijn. Daar heb je geen andere dingen bij nodig.
Ik kan inderdaad ook op mijn telefoon aflezen wat de gegenereerde KWh zijn. Maar daarmee weet ik niet wat ik zelf verbruikt heb, of teruggeleverd aan het net. Daar heb je dus wel een slimme meter of andere dingen voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik ben niet persé tegen, maar ik heb al een paar jaar (na de vervangingsbrief) niets meer van ze gehoord.

Ik kreeg een brief met een datum; een hele dag niet eens een tijdvlak ofzo. Maar ik ben/was niet van plan om een vrije/vakantie dag op te offeren omdat zij een meter willen vervangen.
Dat hebben ze 2x geprobeerd en 2x stonden ze voor een dichte deur.

Toen werd ik gebeld; of ik toch niet thuis kon zijn. Nee, dat kan ik niet.
Ik heb ze toen 3 dagen gemeld waarop ik thuis was, maar dan waren ze 'niet in de buurt'.
Jammer dan. Sindsdien is het stil :P

Als ze iets van mij willen, dan hebben ze rekening te houden met mijn agenda.
Als ik naar de tandarts/dokter wil, heb ik mij te schikken aan zijn agenda. :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:37:
[...]
Die shit zie ik eerder gebeuren met de slimme meter.
Dit is geen wat-als bewering maar realiteit en komt (zover ik weet) enkel bij analoge meters voor en in veel gevallen sta je als consument met je rug tegen de muur.

Bij een digitale meter is dat soort van defect veel sneller vast te stellen door het constant uitlezen van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

IStealYourGun schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:46:
Bij een digitale meter is dat soort van defect veel sneller vast te stellen door het constant uitlezen van data.
Dat mag dus niet bij een ontkoppelde slimme meter.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:42
[...]
Je vergeet hier dat een inbreker die dit echt gekraakt zou hebben thuis een overzicht kan hebben van het verbruik van alle huizen in een wijk. Hij hoeft dus niet voor de deur te gaan wachten, hij kan thuis al uitzoeken waar hij vanavond eens langs zal gaan. Nu zal dit best goed beveiligd zijn maar de praktijk wijst wel uit dat alles vroeg of laat wel een keer gekraakt wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Er is toch ook iets met afronden, of de manier van meten die met slimme meters gunstig uitpakt voor de energieleveranciers? Of is dat een broodje aap verhaal?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
Heb je trouwens in die brief ook gelezen dat er in de kleine lettertjes staat dat als je wel de slimme meter laat plaatsen dat je dan zelf €50,- bijdrage moet betalen voor die "slimme" meter. (ik dacht dat die extra bijdrage verviel bij vervanging door een niet-slimme meter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

albino71 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:50:
Er is toch ook iets met afronden, of de manier van meten die met slimme meters gunstig uitpakt voor de energieleveranciers? Of is dat een broodje aap verhaal?
Ik verwacht dat ze er zeker niet op achteruit zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De positie van de netwerkbeheerders die de meters beheren vind ik nogal vaag in het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:40:
[...]

Waarom zou je nog meer extra betalen voor iets wat alleen je verbruik meet?
Zodat ik kan zien of mijn besparingen nut hebben. Ik probeer beetje bij beetje stroom te besparen

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

redwing schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:49:
[...]

Je vergeet hier dat een inbreker die dit echt gekraakt zou hebben thuis een overzicht kan hebben van het verbruik van alle huizen in een wijk. Hij hoeft dus niet voor de deur te gaan wachten, hij kan thuis al uitzoeken waar hij vanavond eens langs zal gaan. Nu zal dit best goed beveiligd zijn maar de praktijk wijst wel uit dat alles vroeg of laat wel een keer gekraakt wordt.
Alles is, kan of zal een keer gekraakt worden, dat ben ik met je eens. Maar inbrekers zijn toch vooral opportunisten: er staat ergens een raam of deur open, dus lopen ze naar binnen. Er ligt een laptop ergens in het zicht, dus wordt er een baksteen door het raam gesmeten (zoals in de vorige wijk waar ik woonde dat 2x binnen een maand gebeurde bij twee verschillende huizen), dat soort werk. Inbrekers die vooraf in gaan breken in slimme meters... Ik zie dat hooguit gebeuren in de rijkere wijken (delen van Wassenaar). Niet bij de doorsnee-Vinexwijken.
albino71 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:50:
Dat is nieuw voor mij. Kun je daar iets meer over vertellen? Want ik vraag me af wat daarmee bedoeld wordt: wat wordt er afgerond?

[ Voor 16% gewijzigd door Pietervs op 03-07-2014 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Nnoitra schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:45:
Ik ben niet persé tegen, maar ik heb al een paar jaar (na de vervangingsbrief) niets meer van ze gehoord.

Ik kreeg een brief met een datum; een hele dag niet eens een tijdvlak ofzo. Maar ik ben/was niet van plan om een vrije/vakantie dag op te offeren omdat zij een meter willen vervangen.
Dat hebben ze 2x geprobeerd en 2x stonden ze voor een dichte deur.

Toen werd ik gebeld; of ik toch niet thuis kon zijn. Nee, dat kan ik niet.
Ik heb ze toen 3 dagen gemeld waarop ik thuis was, maar dan waren ze 'niet in de buurt'.
Jammer dan. Sindsdien is het stil :P

Als ze iets van mij willen, dan hebben ze rekening te houden met mijn agenda.
Als ik naar de tandarts/dokter wil, heb ik mij te schikken aan zijn agenda. :+
Eens. Het gemak waarmee dit soort bedrijven aanspraak maken op je werktijd is hemeltergend. Dan maar niet hoor! Ze komen vanzelf wel een keer met een afspraak als het echt moet denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gamebuster schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:55:
[...]

Zodat ik kan zien of mijn besparingen nut hebben. Ik probeer beetje bij beetje stroom te besparen
Dat kan toch ook met nuchter verstand en dan is het juist handig dat je op die teller kan kijken zonder gelijk ingewikkeld te doen met uitlezen van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:56:
Maar inbrekers zijn toch vooral opportunisten: er staat ergens een raam of deur open, dus lopen ze naar binnen.
Come again?

Ze patrouilleren en gaan op basis daarvan bepalen waar ze het best kunnen toeslaan.

Ze zetten kaartjes in tuinen en wachten dan af wie de kaartjes uit de tuin haalt. Blijft het kaartje staan, dan ben je niet thuis en kunnen ze ongestoord hun gang gaan.

Inbrekers plannen wel degelijk!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoezo niet? Als iemand een leuke auto heeft, dan komen ze gewoon binnen de sleutel halen. Nog makkelijker als die op vakantie is met de gezinswagen en de cabrio staat in de garage. Of wat dacht je van de navigatiesystemen die vast in VAG-modellen zitten? Dat is gewoon roofgoed en op een nacht worden rustig 4-5 auto's in dezelfde wijk opengebroken.

De beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel. Hetzelfde geldt voor laagbetaalde douane- of havenmedewerkers. Die laten ook sommige pakketjes door, net zoals dat sommige klantenservicemedewerkers ook een lijst kunnen lekken. Het is naïef om te zeggen dat zoiets nooit zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inbrekers maak ik me niet zoveel zorgen om, wat me meer dwars zit is dat er langzaam maar zeker elke stap die je maakt gevolgd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esperanto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 14:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:11
hansvk schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:33:
[...]

Tuurlijk kan dat wel.
Zo kan je noteren wat de beginstand van verbruik was op de Ferraris en daarna elke maand bijhouden wat de stand is op de omvormer danwel op de Ferraris.

bijv.: maand / stand ferraris / stand omvormer / opgewekt / verbruikt
maart / 3000 / 200 / 200 / - (weet je nog niet)
april / 3115 / 420 / 220 / 220+115=335
mei / 3120 / 780 / 360 / 360+5=365
juni / 3100 / 1160 / 380 / 380-20=360

De grap zit het hem in dat het verbruik zit meegerekend in zowel de stand van de omvormer en/of de Ferraris. Afhankelijk van hoe de maand was (bijgelopen of afgelopen). Als je goed bent begonnen kan je het ahv die 2 waarden gewoon in benadering je totaal verbruik uitrekenen. Ik doe dat simpel in Excel en vul dus enkel de standen van de meters in elke maand, de rest rekent hij vanzelf uit.

Mja dat is alweer een beetje buiten de scope van dit topic. Om dan ontopic te zijn zeg ik eerlijk dat ik geen enkele meter mis. Een aparte kWh meter zou mooi zijn als extra ijking van de getallen, maar meer ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Afbeeldingslocatie: http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/images/loesje-slimme-meter-Vrijbit-s.jpg

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 12:39

Tijntje

Hello?!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:11
lol :D
een beetje slimme mens bedenkt zelf hoe die geld kan besparen ipv dat af te laten hangen van een apparaat. mja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:16:
lol :D
een beetje slimme mens bedenkt zelf hoe die geld kan besparen ipv dat af te laten hangen van een apparaat. mja
Ja maar zo is het toch ook. Het is weer een stapje dichter bij debilisering hoor. Omdat er mensen zijn die niet 1x per jaar een meterstand in kunnen vullen (hoe DOM kun je zijn!) gaan we er maar voor zorgen dat die mensen helemaal geen meterstand meer hoeven in te vullen. Weer een beetje zelfstandigheid weg bij die mensen die weer iets verder van eigen verantwoordelijkheid weg raken. Zet gewoon een boete op structureel te laat inleveren van meterstanden, schat ze 2x gemiddelde gebruik, weet ik veel. Let maar eens op of ze het dan zullen gaan 'leren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Tijntje schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:16:
[...]

Ik hoop dat je die site niet al te serieus neemt.
Het ligt er wel erg dik bovenop bij dat soort sites, maar...

Een beetje gezonde argwaan wanneer de energiemarkt met een vette lobby (en wellicht meer) de minister zo ver krijgt om dit er door te drukken is niet verkeerd lijkt me.

Er zit altijd iets achter, of dacht je dat ze besproken hebben hoe ze nu de klanten minder van hun hun product kunnen laten afnemen?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De aanprijzing van slimme meters als middel om energie te besparen (in reclame van "energiemaatschappijen" met slechte reputatie) kan ik niet volgen. Ik lees gewoon de stand af en niets zegt mij wat de oorzaak is van die stand. Daarvoor heb je andere middelen nodig zoals een losse energiemeter en kennis over het verbruik van apparaten. Dat is de manier om energie te besparen.

Verder is het bijhouden van de stand in een spreadsheet heel eenvoudig en doeltreffend.

Is er iemand die een slimme watermeter heeft of aangeboden heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 09:10
Misschien is TS bang dat hij zijn magneet niet meer op de nieuwe meter kan zetten? =)

Het enige wat ik me afvraag bij die slimme meter is: Hoe zit het met terugleveren? Dit wordt dus apart geregistreerd?
Ik zie het zo gebeuren dat ze een teruglevertax gaan invoeren voor iedereen die zonnepanelen heeft ofzo. Dat is mijn enige zorg bij de slimme meter, het uitlezen lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Schnoop schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:24:
Ik zie het zo gebeuren dat ze een teruglevertax gaan invoeren voor iedereen die zonnepanelen heeft ofzo. Dat is mijn enige zorg bij de slimme meter, het uitlezen lijkt me wel handig.
Ik denk eerder dat men bij terugleveren alsnog voor zowel levering als teruglevering kosten voor het net gaat rekenen.... Wat natuurlijk ook niet zo raar is aangezien je dat ook gewoon gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 06:26

Rmg

mrmrmr schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:22:

Verder is het bijhouden van de stand in een spreadsheet heel eenvoudig en doeltreffend.
Ja als je de zin tijd en de discipline hebt om elke week met je kop in de meterkast te hangen en met spreadsheets te klooien.

Laten de meeste mensen dat nou gewoon een kutklusje vinden en is het een stuk makkelijker om op een verloren donderdag avond even in te loggen bij de energie leverancier, naar een grafiekje te kijken en te denken, oh fuck, het scheelt toch echt wel als ik in het weekend de wasmachine aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

albino71 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:00:
[...]

Come again?

Ze patrouilleren en gaan op basis daarvan bepalen waar ze het best kunnen toeslaan.

Ze zetten kaartjes in tuinen en wachten dan af wie de kaartjes uit de tuin haalt. Blijft het kaartje staan, dan ben je niet thuis en kunnen ze ongestoord hun gang gaan.

Inbrekers plannen wel degelijk!
Er zullen inderaad wel inbrekers zijn die plannen.
De meeste misdaden worden volgens mij puur op basis van opportunisme gepleegd. Niet voor niks wordt er zo vaak gewaarschuwd om ook je ramen en deuren te sluiten als je alleen maar even een boodschap gaat doen.
Kaartjes in de tuin? Een beetje buurt heeft dat in de gaten en reageert daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Slimme meters worden ook geplaatst om het netwerk te verslimmen, en dat is nodig omdat onze energiebehoefte wijzigt. We leveren meer stroom aan het netwerk en we verbruiken meer stroom. Het netwerk gaat de functie van een opslag vervullen. Hiervoor hebben de netbeheerders meer informatie betreffende het verbruik en teruglevering nodig. Dit zal niet vandaag of morgen noodzakelijk zijn, maar wel over tien jaar als elektrische auto's gemeengoed worden.
Netbheerders kunnen slimme meters administratief uit zetten, wat inhoud dat ze niet meer uitgelezen kunnen worden door de leveranciers. Uitlezen van een meter door de leverancier gaat altijd via de netbeheerder, leveranciers hebben zelf geen directe toegang tot de meter. Meters kunnen alleen uitgelezen worden door de huidige leverancier dus niet door andere partijen, tenzij de consument hier expliciet toegang toe geeft.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Servor schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:20:
[...]

Ja maar zo is het toch ook. Het is weer een stapje dichter bij debilisering hoor. Omdat er mensen zijn die niet 1x per jaar een meterstand in kunnen vullen (hoe DOM kun je zijn!) gaan we er maar voor zorgen dat die mensen helemaal geen meterstand meer hoeven in te vullen. Weer een beetje zelfstandigheid weg bij die mensen die weer iets verder van eigen verantwoordelijkheid weg raken. Zet gewoon een boete op structureel te laat inleveren van meterstanden, schat ze 2x gemiddelde gebruik, weet ik veel. Let maar eens op of ze het dan zullen gaan 'leren'.
Ach, noem mensen die iets niet kunnen maar dom, als je dat nodig hebt om jezelf beter te voelen. Het is nogal sneu, maar sommige mensen hebben gewoon de geestelijke capaciteiten niet. Het geven van boetes zal daar niets aan veranderen, integendeel: dat vergroot alleen maar de problemen: dat zijn meestal ook degenen die bij de schuldhulpverlening bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier hebben ze gelukkig de slimme meters er nog niet doorgedrukt, waarom iets vervangen dat bekend staat als betrouwbaar voor iets dat nog niet lang genoeg bestaat om dat daar ook van te kunnen zeggen? :S

Overigens ken ik iemand met een slimme meter en positief zijn ze daar niet. De meterstanden zouden op afstand uitgelezen worden, maar dat gebeurt het ene jaar wel en het andere jaar niet waarna de standen geschat worden (met alle gevolgen van dien) en een meterstandenkaart krijgen ze niet meer. Zelf aflezen en per email doorgeven kunnen ze niet ivm in rolstoel zitten en daar niet uit kunnen om de meter te bekijken.

Plus realtime datalogging is niet mogelijk omdat Enexis het implementeren van een (elektrische) pulsuitgang (dus geen P1 poort) te duur vind, dat maakt een slimme meter bij voorbaat al nutteloos voor mij :/

Ik las trouwens ook iets over het op afstand uitschakelen van de stroomvoorziening (de kill-switch), dat was er toch uitgehaald? Zie ook nieuws: 'Slimme' energiemeters worden volgend jaar breed uitgerold
Het kabinet heeft wel besloten om de 'kill switch' uit de energiemeters te verwijderen. Die zou het mogelijk moeten maken voor netbeheerders om een energiemeter op afstand uit te schakelen, maar volgens het kabinet is er een te groot risico dat hackers de functionaliteit zullen misbruiken. Op energiemeters die al zijn uitgerold zal de kill switch waar mogelijk via een firmware-update worden uitgeschakeld.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
T-8one schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:36:
Netbheerders kunnen slimme meters administratief uit zetten, wat inhoud dat ze niet meer uitgelezen kunnen worden door de leveranciers. Uitlezen van een meter door de leverancier gaat altijd via de netbeheerder, leveranciers hebben zelf geen directe toegang tot de meter. Meters kunnen alleen uitgelezen worden door de huidige leverancier dus niet door andere partijen, tenzij de consument hier expliciet toegang toe geeft.
Die laatste zin spreekt zichzelf tegen, andere partijen kúnnen de meter dus wel uitlezen, alleen ze mógen het niet. En daar zit het probleem wat mij betreft, zorg dat de slimme meter fysiek niet kan communiceren ipv administratief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]
In de huidige tarieven zit een stuk transportkosten, aangezien je twee keer gebruik maakt van de infrastructuur (afnemen als er geen zon is, terugleveren als er wel zon is) is het natuurlijk niet helemaal vreemd dat die kosten omgeslagen worden.
Dat lijkt me niet. Neem de case van een huishouden zonder zonnepanelen. Die gebruiken de infrastructuur exact net zo vaak: afnemen als er geen zon is en afnemen als er wel zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 03:23
@Schnoop,
een mogelijke wijze is door Min Kamp al aangegeven met de aankondiging van herevaluatie in 2017 van salderen met de voorkeur deze onder te brengen onder verlaagd tarief, dan is er een verlaging van Energiebelasting-tarief en ODE van toepassing op kWh's die op de teruglevermeterteller staan en die je later weer van het net plukt om te gebruiken, dit is alleen het belastingdeel.
De ODE is opslag duurzame energie heffing die zal na 2016 sneller oplopen dan nu en dit zijn de kasuitgave voor SDE+ die op lopen naar ca 3 mljrd in 2020 ca 237 per gemiddeld huishouden volgens Kamp afgelopen week, als ook dat energiebelasting tarief op grond van energieakkoord verhoogd wordt (tijdelijk)

Een ander item is de consumenten bescherming waarvan de bedoeling is, deze te veranderen in de nwe elektriciteitswet en gaswet die januari 2016 in werking treedt waar het de bedoeling is een onderscheid te gaan maken tussen kleinverbruiker en consument, waarbij een burger met zonnepanelen is een "BTW-ondernemer" is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik houd mijn analoge zelf wel in de gaten en geef dat 1x per jaar netjes op.
Waarom moeten andere meelezen op welke tijden ik veel en andere momenten weinig energie gebruik?
Reken gewoon een voorschot af elke maand en heb geen slimme meter nodig om te zien wat er doorheen gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 03-07-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Aikon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:42:
[...]

Die laatste zin spreekt zichzelf tegen, andere partijen kúnnen de meter dus wel uitlezen, alleen ze mógen het niet. En daar zit het probleem wat mij betreft, zorg dat de slimme meter fysiek niet kan communiceren ipv administratief.
Ze kunnen het niet, omdat de netbeheerder het niet toelaat.
De netbeheerder is de schakel tussen de meter en de leverancier. De leverancier doet aan de netbeheerder een verzoek om de meter uit te lezen, de netbeheerder controleert of de leverancier de huidige leverancier is en keurt op basis daarvan het verzoek goed of af. Dan pas worden de standen opgehaald uit de meter door de netbeheerder en naar de leverancier verstuurd.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

noo schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me niet. Neem de case van een huishouden zonder zonnepanelen. Die gebruiken de infrastructuur exact net zo vaak: afnemen als er geen zon is en afnemen als er wel zon is.
Bekijk het stroomnetwerk eens als dienst. Als je stroom afneemt van het netwerk gebruik je die dienst, en betaal je daarvoor. Als je stroom levert gebruik je die dienst ook, maar nu krijg je geld toe!

Het lijkt me fair om de prijs van het energiedeel terug te krijgen maar het gebruik van het netwerk niet (of daar zelfs ook voor moeten betalen bij levering!).

Ik heb zelf ook zonnepanelen dus het hoeft uiteraard niet van mij :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 03:23
[b][message=42492889,noline]
Er moet onderscheid gemaakt worden in type uitlezen,
Voor energierekening doeleinden wat administratief uit te zetten is en
voor netwerkdoeleinden wat altijd mogelijk blijft als er een communicatie module is, bijv door de meter elke dag automatisch gegevens door te laten sturen (dat in strikte zin geen uitlezen, want er wordt geen verzoek gestuurd waarop de meter antwoord).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:39:
[...]

Ach, noem mensen die iets niet kunnen maar dom, als je dat nodig hebt om jezelf beter te voelen. Het is nogal sneu, maar sommige mensen hebben gewoon de geestelijke capaciteiten niet. Het geven van boetes zal daar niets aan veranderen, integendeel: dat vergroot alleen maar de problemen: dat zijn meestal ook degenen die bij de schuldhulpverlening bekend zijn.
Ik voel me helemaal niet beter als een ander, waar haal je dat vandaan? Ik zeg alleen dat als verkeerde/niet ingevulde meterstanden écht zijn probleem zijn dat daar een megaproject als dit voor nodig zou zijn ik me wel ernstig zorgen ga maken over mijn medemensen ja. Ik geloof dat ook helemaal niet, dat die impact zo hoog zou zijn. Mensen die dit structureel niet kunnen/doen hebben inderdaad vaak andere bijkomende problemen (en hulp, wellicht).

Daarnaast ben ik het oneens met de koers die je op meerdere vlakken ziet om mensen niet te confronteren voor hun afwijkende gedrag maar om ze ervoor af te schermen. Eigen verantwoordelijkheid is compleet aan het verdwijnen, in een tijd waarin dat wel van ons verwacht wordt (participatie samenleving).
Pagina: 1 2 ... 53 Laatste