Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
En daarbij, die betreffende mensen hebben nu toch ook telkens hun leven kunnen leven... ook de energiemaatschappij bestaat nog steeds, dus blijkbaar kostte het niet zoveel moeite dan 1 van de partijen er aan onderdoor gingen. Een slimme meter vergemakkelijkt het misschien, maar het probleem niet echt verhelpt. Ik zeg misschien omdat het natuurlijk een onbewezen theorie is. Zo worden die mensen er niets slimmer of bewuster van.

Vond nog wel grappig. Iemand in mn nabije omgeving had een nieuwe auto gekocht. Hij zei: hij is minimaal 50% zuiniger dan mijn oude. Toen ik vroeg hoeveel liter zijn tankinhoud was, of hij nog dezelfde aantal kilometers per week maakte en hoeveel liter hij dus per tank reed... moest hij me alle antwoorden schuldig blijven. Zulke mensen blaten wat dat betreft allemaal maar wat en misschien kunnen ze het niet, maar de interesse is er ook niet om het te leren. Een half jaar geleden had ik me er ook niet in verdiept, maar heb ondertussen een hoop gelezen en een hoop geklooit in Excel om te komen waar ik nu ben... wat is dat anders voor een andere persoon? Tis ook maar of je wilt of niet... als je er voor open staat kan je direct of indirect een hoop leren. Of dat nou om boodschappen gaat, om de zuinigheid van je auto/rijgedrag te bepalen of dat het over energieverbruik/besparing gaat. Eén pot nat wat dat betreft.

Alles kan je analyseren, maar daar moet je dan wel voor open staan en er moeite voor willen doen... dat schaart er gewoon aan bij een hoop mensen als je het mij vraagt. Die besteden tijd liever aan naar mijn inziens zinloze dingen... bijv de 3 varianten van Voice of Holland bekijken of één of andere commerciële troep dat al 30x is uitgezonden onder een andere naam, of 3x per week gaan shoppen, of, of, of. Zijn allemaal keuzes...

Een mooi gezegde wat in onze streek wel eens wordt gezegd is dan ook:
"ik kan niet ligt op het kerkhof, ik wil niet ligt ernaast"
En dat is ook vaak zo... niet willen leren staat bijna gelijk aan niet kunnen leren. Dat is ook niet gek natuurlijk. Dan kan je slim of dom zijn, maar als je niet wilt, niet er voor open staat, geen moeite in wilt steken zal je het nooit leren.
Rmg schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:35:
[...]

Ja als je de zin tijd en de discipline hebt om elke week met je kop in de meterkast te hangen en met spreadsheets te klooien.

Laten de meeste mensen dat nou gewoon een kutklusje vinden en is het een stuk makkelijker om op een verloren donderdag avond even in te loggen bij de energie leverancier, naar een grafiekje te kijken en te denken, oh fuck, het scheelt toch echt wel als ik in het weekend de wasmachine aanzet.
Ja en wat weet je dan, dan weet je toch nog niks?
Je weet alleen je stroomverbruik... ohw wat spannend. Gas, water en evt. nauwkeurige opwek mag je alsnog met je hoofd de meterkast induiken. Gaat allemaal nergens over wat dat betreft... :X

[ Voor 41% gewijzigd door Aardwolf op 03-07-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Aikon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:42:
Die laatste zin spreekt zichzelf tegen, andere partijen kúnnen de meter dus wel uitlezen, alleen ze mógen het niet. En daar zit het probleem wat mij betreft, zorg dat de slimme meter fysiek niet kan communiceren ipv administratief.
Nee, energieleveranciers KUNNEN de meter niet uitlezen.

De netbeheerder kan de meter uitlezen. Als de consument geen toestemming geeft, kan de energieleverancier wel een verzoek doen bij de netbeheerder maar krijgt simpelweg geen antwoord. Als de consument wel toestemming geeft, kan de leverancier een verzoek doen bij de netbeheerder, leest de netbeheerder de stand uit en stuurt die naar de leverancier.

Leveranciers hebben dus überhaupt geen toegang tot de meter. Alleen de netbeheerder heeft die toegang. De netbeheerder is namelijk ook de eigenaar van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Cheezus schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:54:
[...]

Bekijk het stroomnetwerk eens als dienst. Als je stroom afneemt van het netwerk gebruik je die dienst, en betaal je daarvoor. Als je stroom levert gebruik je die dienst ook, maar nu krijg je geld toe!

Het lijkt me fair om de prijs van het energiedeel terug te krijgen maar het gebruik van het netwerk niet (of daar zelfs ook voor moeten betalen bij levering!).

Ik heb zelf ook zonnepanelen dus het hoeft uiteraard niet van mij :7
Netwerkgebruik en levering zijn gesplitst met invoering capaciteitstarief (netwerkbeheerder en leverancier),
Voor gebruik netwerk betaal je aansluitkosten met capaciteitstarief
Het aansluiten van de windmolen op zee, zie je over enkele jaren daarin ook terug als verhoging
Leverancier is kale kWh prijs

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Croga schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:03:
[...]

Nee, energieleveranciers KUNNEN de meter niet uitlezen.

De netbeheerder kan de meter uitlezen. Als de consument geen toestemming geeft, kan de energieleverancier wel een verzoek doen bij de netbeheerder maar krijgt simpelweg geen antwoord. Als de consument wel toestemming geeft, kan de leverancier een verzoek doen bij de netbeheerder, leest de netbeheerder de stand uit en stuurt die naar de leverancier.

Leveranciers hebben dus überhaupt geen toegang tot de meter. Alleen de netbeheerder heeft die toegang. De netbeheerder is namelijk ook de eigenaar van de meter.
Hoe zit het dan met de website van oxxio? Hier kan je je verbuik uitlezen, dan moet de energieleverancier weten hoeveel energie jij verbruikt.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

marcel87 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:01:
En daarbij, die betreffende mensen hebben nu toch ook telkens hun leven kunnen leven... ook de energiemaatschappij bestaat nog steeds, dus blijkbaar kostte het niet zoveel moeite dan 1 van de partijen er aan onderdoor gingen. Een slimme meter vergemakkelijkt het misschien, maar het probleem niet echt verhelpt. Ik zeg misschien omdat het natuurlijk een onbewezen theorie is. Zo worden die mensen er niets slimmer of bewuster van.

[...]

Ja en wat weet je dan, dan weet je toch nog niks?
Je weet alleen je stroomverbruik... ohw wat spannend. Gas, water en evt. nauwkeurige opwek mag je alsnog met je hoofd de meterkast induiken. Gaat allemaal nergens over wat dat betreft... :X
De slimme Gasmeter zit gekoppeld aan de Electrameter. De Electrameter communiceert met de netbeheerder, en verstuurt ook de gegevens van de Gasmeter.

Water wordt niet verzorgd door de netbeheerder maar door een andere partij. Er zijn wel experimenten om ook de watermeter middels de Electrameter uit te lezen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gertjuhjan schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:04:
Hoe zit het dan met de website van oxxio? Hier kan je je verbuik uitlezen, dan moet de energieleverancier weten hoeveel energie jij verbruikt.
Die kun je dan ook alleen gebruiken als je toestemming gegeven hebt je meter "uit te laten lezen" door Oxxio..... In dit geval zal er waarschijnlijk een automatisch proces opgezet worden waarbij je metere automatisch iedere zoveel tijd de stand naar de netbeheerder stuurt en de netbeheerder deze automatisch naar Oxxio stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

T-8one schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:05:
De slimme Gasmeter zit gekoppeld aan de Electrameter. De Electrameter communiceert met de netbeheerder, en verstuurt ook de gegevens van de Gasmeter.
Da's knap.... Ik heb een hele andere netbeheerder voor m'n gas dan voor m'n electriciteit.... Dat zijn compleet andere netten en dus ook compleet andere netbeheerders. Deze vlieger gaat dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Gertjuhjan schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:04:
[...]

Dan is dus Oxxio de huidige leverancier voor die installatie. Oxxio is niet mijn leverancier dus het is uitgesloten dat Oxxio mijn energie gegevens kan lezen. Dit ook omdat het commercieel gevoelige informatie betreft.
Het lijkt me voor een jaarafrekening ook handig als je huidige energieleverancier weet hoeveel energie jij hebt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Croga schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:07:
[...]

Da's knap.... Ik heb een hele andere netbeheerder voor m'n gas dan voor m'n electriciteit.... Dat zijn compleet andere netten en dus ook compleet andere netbeheerders. Deze vlieger gaat dus niet op.
Dan woon je in het zogenaamde duo netgebied, dat kan, maar zijn uitzonderingen. Hoe het daar exact wordt opgelost weet ik niet en is afhankelijk van de netbeheerders. Waarschijnlijk dat de G netbeheerder de standen van de G meter ontvangt van de E netbeheerder.

[ Voor 3% gewijzigd door T-8one op 03-07-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:02
zolang je geen flinke wietplantage hebt of wilt beginnen zou ik een smartmeter nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Wat ik nog niet gelezen heb over vervanging van de ferraris door de slimme meter is de fouten die energieleveranciers administratief maken.

Ik heb al meerdere mensen in mijn omgeving waarmee men het niet voor elkaar krijgt om eigen verbruik - opwekking (fatsoenlijk) te factureren. Er schijnen nog steeds energie leveranciers te zijn met antieke administratiepakketten die als je meer opwekt dan je zelf verbruikt (negatief saldo) er vanuitgaan dat je meter het klokje rond is geweest en je een mega factuur voor je kiezen krijgt waar menig grootverbruiker nog bang van wordt. Het ergste is dan ook nog dat er schijnbaar nergens een check zit dat je factuur "ineens" afwijkt van de jaren ervoor...

Zolang ik deze verhalen nog steeds hoor blijft mijn Ferraris zo lang mogelijk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Servor schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:57:
[...]

Ik voel me helemaal niet beter als een ander, waar haal je dat vandaan? Ik zeg alleen dat als verkeerde/niet ingevulde meterstanden écht zijn probleem zijn dat daar een megaproject als dit voor nodig zou zijn ik me wel ernstig zorgen ga maken over mijn medemensen ja. Ik geloof dat ook helemaal niet, dat die impact zo hoog zou zijn. Mensen die dit structureel niet kunnen/doen hebben inderdaad vaak andere bijkomende problemen (en hulp, wellicht).

Daarnaast ben ik het oneens met de koers die je op meerdere vlakken ziet om mensen niet te confronteren voor hun afwijkende gedrag maar om ze ervoor af te schermen. Eigen verantwoordelijkheid is compleet aan het verdwijnen, in een tijd waarin dat wel van ons verwacht wordt (participatie samenleving).
Dit mega-project is dan ook niet in het leven geroepen vanwege het feit dat een aantal mensen hun meterstanden niet af kunnen lezen en/of op kunnen (of willen) geven. Dat is slechts 1 klein onderdeel er van. Dus je hebt geen reden om je zorgen te maken :)

Je had het over de debilisering van de samenleving. Daar kan ik deels wel met je in mee gaan. Tegelijkertijd denk ik af en toe ook dat het helaas wel nodig is: doordat er zoveel dingen "automatisch" gaan (gaan ze ook, maar alleen maar omdat het voor ze geregeld is) denken mensen zelf ook steeds minder na. Maar het is ook een spiraal: als je X regelt, verwacht men dat je Y ook regelt. En als je Y dan ook geregeld hebt, vraagt men zich af waarom je Z niet geregeld hebt. En zo gaat het maar door.
noo schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me niet. Neem de case van een huishouden zonder zonnepanelen. Die gebruiken de infrastructuur exact net zo vaak: afnemen als er geen zon is en afnemen als er wel zon is.
Afnemen en afnemen is 1 richting op: van leverancier naar gebruiker. Afleveren en terugleveren zijn 2 verschillende zaken: er gaat dan ook stroom terug richting leverancier. Die moet het netwerk daarop aanpassen.

[ Voor 61% gewijzigd door Pietervs op 03-07-2014 11:47 . Reden: toevoeging reactie ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Schnoop schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:24:
Ik zie het zo gebeuren dat ze een teruglevertax gaan invoeren voor iedereen die zonnepanelen heeft ofzo. Dat is mijn enige zorg bij de slimme meter, het uitlezen lijkt me wel handig.
Ik denk eerder dat men bij terugleveren alsnog voor zowel levering als teruglevering kosten voor het net gaat rekenen.... Wat natuurlijk ook niet zo raar is aangezien je dat ook gewoon gebruikt.

Beetje krom.

Ten eerste betaal je voor de aansluiting en ten tweede gaat er net zoveel totale stroom heen en weer als zonder terug levering.

En het netwerk aanpassen is onzin voor twee richtingen. Anders zou het nu ook problemen geven. In Duitsland zijn er geen energie richting apparatuur geïnstalleerd, dus waarom moet het in Nederland wel???

Ook gaat er geen stroom terug er gaat energie terug.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord Anubis op 03-07-2014 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
rdfeij schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:39:
Wat ik nog niet gelezen heb over vervanging van de ferraris door de slimme meter is de fouten die energieleveranciers administratief maken.

Ik heb al meerdere mensen in mijn omgeving waarmee men het niet voor elkaar krijgt om eigen verbruik - opwekking (fatsoenlijk) te factureren. Er schijnen nog steeds energie leveranciers te zijn met antieke administratiepakketten die als je meer opwekt dan je zelf verbruikt (negatief saldo) er vanuitgaan dat je meter het klokje rond is geweest en je een mega factuur voor je kiezen krijgt waar menig grootverbruiker nog bang van wordt. Het ergste is dan ook nog dat er schijnbaar nergens een check zit dat je factuur "ineens" afwijkt van de jaren ervoor...

Zolang ik deze verhalen nog steeds hoor blijft mijn Ferraris zo lang mogelijk hangen.
Het leuke is zelfs dat het vrijwel onmogelijk is als je een 35A zekering hebt.
35 x 230 x 24 * 365 / 1000 = 70.000 kWh, meer KAN je dan niet verbruiken...

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Cheezus schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:54:
[...]
Bekijk het stroomnetwerk eens als dienst. Als je stroom afneemt van het netwerk gebruik je die dienst, en betaal je daarvoor. Als je stroom levert gebruik je die dienst ook, maar nu krijg je geld toe!

Het lijkt me fair om de prijs van het energiedeel terug te krijgen maar het gebruik van het netwerk niet (of daar zelfs ook voor moeten betalen bij levering!).

Ik heb zelf ook zonnepanelen dus het hoeft uiteraard niet van mij :7
Dit is wel het beste argument in het topic wat mij betreft, samen met het verhaal over het slimme energienet. Er stond een week of 2 geleden nog op de FP dat in Duitsland een recordopbrengst aan zonne-energie was opgewekt. Ik ben geen expert, maar ik snap dat opwekken van duurzame energie lastig te plannen is als het om wind en zon gaat. Dan komt het dus aan op het zo goed mogelijk op elkaar afstemmen van vraag en aanbod. Uiteraard vooral op macro-niveau, maar de berekeningen op het hoogste niveau worden betrouwbaarder als de gegevens op het kleinste niveau ook kloppen en tijdig beschikbaar zijn. Bij een situatie waarbij een hele wijk zonne-energie opwekt, is het voor een netbeheerder niet echt bruikbaar als maar één keer per jaar informatie is over meterstanden. Daar kan ik me van alles bij voorstellen.

Dat er daarnaast een ongelooflijke lobby is, vanuit de netbeheerders / energieleveranciers om al die particulieren toch vooral een lagere vergoeding te geven voor teruggeleverde stroom, is ongetwijfeld waar. En dat de netbeheerders / energieleverancier heel graag af willen van alle administratieve rompslomp die met de 'oude' manier van meterstanden doorgeven gemoeid gaan snap ik ook (het feit dat het bij _ons_ allemaal goed gaat, zegt natuurlijk niets over de gevallen die niet in staat zijn om een getalletje op een schermpje over te schrijven of het in begrijpelijk Nederlands over de telefoon door te geven). Het is natuurlijk heel makkelijk om dat alles te zien als een soort machinaties van 'grote boze bestuurders die alleen hun eigen zakken willen vullen en er op uit zijn om jan-modaal keihard te grazen te nemen'. Tegen deze retoriek is geen enkel argument bestand vrees ik.

Heb zelf ook panelen en een slimme meter en afgelopen jaar flink geprofiteerd van de huidige tarieven. Maar ik betaal liever minder belasting, dan dat ik veel belasting betaal en een beetje overheidssubsidie terugkrijg.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Je betaalt al een capaciteitstarief (vast bedrag) voor je aansluiting. De prijs per kWh is voornamelijk belasting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 12:22
pkopf schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:48:
[...]

Dit is wel het beste argument in het topic wat mij betreft, samen met het verhaal over het slimme energienet. Er stond een week of 2 geleden nog op de FP dat in Duitsland een recordopbrengst aan zonne-energie was opgewekt. Ik ben geen expert, maar ik snap dat opwekken van duurzame energie lastig te plannen is als het om wind en zon gaat. Dan komt het dus aan op het zo goed mogelijk op elkaar afstemmen van vraag en aanbod. Uiteraard vooral op macro-niveau, maar de berekeningen op het hoogste niveau worden betrouwbaarder als de gegevens op het kleinste niveau ook kloppen en tijdig beschikbaar zijn. Bij een situatie waarbij een hele wijk zonne-energie opwekt, is het voor een netbeheerder niet echt bruikbaar als maar één keer per jaar informatie is over meterstanden. Daar kan ik me van alles bij voorstellen.
Het lijkt me dat iedereen het er mee eens is dat een slim energienet voordelen kan hebben. Zoals jij zegt kunnen ze bij de netbeheerder dan beter de vraag en aanbodkant op elkaar afstemmen.
Maar waarom moet dat persé per huishouden gebeuren dmv een individuele meter? Wanneer dit bijvoorbeeld alleen per wijkkast gebeurt (hoeveel aansluitingen zitten daar op? een 2-300?) dan hebben ze vrijwel de zelfde data tot hun beschikking zonder dat ze per huishouden individueel weten wat het precieze verbruik is. Met die data kun je net zo goed het netwerk beheren.
Hiermee kun je dus ook meten als er een groot deel van de wijk zonnepanelen heeft en dus overdag terug levert.

Het enige "Voordeel voor de consument" wat dan wat mij betreft blijft staan is dat mensen niet meer zelf hun meterstanden hoeven door te geven. Maar zoals eerder genoemd kan dat nooit de investeringen verantwoorden.

[Suggestiemodus]
Of zouden de netbeheerders en leveranciers graag een slimme meter bij ieder huishouden willen hebben zodat ze precies kunnen registreren hoeveel er eventueel terug geleverd wordt en hier vervolgens een lagere vergoeding voor willen geven.

Of ook bijvoorbeeld prijzen per uur/kwartier kunnen gaan gebruiken zodat de leverancier piekstroom duurder kan maken en er zo meer aan kan verdienen. Op deze manier lijkt het mij dat de leverancier er beter op wordt onder het mom van de consument gaat besparen...
[/Suggestiemodus]

[ Voor 0% gewijzigd door MK1o2 op 03-07-2014 12:21 . Reden: minder suggestief ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
'Slimmer energie meter'. Slimme*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Van de Enexis site:
"Voor het terugleveren van energie aan het net brengt Enexis geen (extra) transportkosten in rekening. De ontvanger van deze terug geleverde energie betaalt immers ook al voor het transport"
https://www.enexis.nl/consument/diensten-en-tarieven/tarieven/tarief-energie-terugleveren

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
MK1o2 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:20:
[...]

Het lijkt me dat iedereen het er mee eens is dat een slim energienet voordelen kan hebben. Zoals jij zegt kunnen ze bij de netbeheerder dan beter de vraag en aanbodkant op elkaar afstemmen.
Maar waarom moet dat persé per huishouden gebeuren dmv een individuele meter? Wanneer dit bijvoorbeeld alleen per wijkkast gebeurt (hoeveel aansluitingen zitten daar op? een 2-300?) dan hebben ze vrijwel de zelfde data tot hun beschikking zonder dat ze per huishouden individueel weten wat het precieze verbruik is. Met die data kun je net zo goed het netwerk beheren.
Raak punt.

Er resteert slechts 1 valide voordeel aan de "slimme meter" per woning, namelijk dat de meteropname automatisch gaat, waarmee de hoeveelheid werk en fouten worden verminderd.
Alle andere voordelen gaan over de rug van de klant (zoals door eerdere reageerders al uiteengezet).

Zelf zou ik niet zoveel bezwaar hebben tegen het op afstand uitlezen van de meterstanden, mits ik zelf de mogelijkheid heb om:

* in te zien wat er wordt verstuurd en hoe vaak
* de communicatiemodule uit te schakelen wanneer ik van mening ben dat men te vaak mijn gegevens opvraagt
* de beveiliging te controleren

Een vergelijkbare mening heb ik over tal van andere systemen, zoals EPD. Het delen van gegevens an sich is niet fout, maar je moet de consument wel eigenaar van zijn gegevens laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
klump4u schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:25:
Van de Enexis site:
"Voor het terugleveren van energie aan het net brengt Enexis geen (extra) transportkosten in rekening. De ontvanger van deze terug geleverde energie betaalt immers ook al voor het transport"
https://www.enexis.nl/consument/diensten-en-tarieven/tarieven/tarief-energie-terugleveren
Vind het altijd zo raar dat er hier verschillende mensen ronduit gretig lijken te zijn om WEL extra kosten voor teruglevering te betalen. Het mist een echte reden, en zou de PV-bezittende consument het gelag laten betalen. Werknemers in de sector, denk ik dan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Ik lees hierboven toch een aantal dingen die logisch lijken, maar het niet zijn. Het puntje netwerkkosten of capaciteitstarief is nog niet helemaal gelandt bij een aantal mensen. Verder is het gebruik van slimme meters voor de belasting van het net onnodig, een slimmer meter in een wijkstation is meer dan genoeg om inzicht te geven in het verbruik.
Je levert niet echt terug naar de leverancier, maar aan je buren.

Ik heb zonnepanelen en zit daarom niet te wachten op een slimme meter, ik zal er daarom ook alles aan doen dit ding buiten de deur te houden. En welk argument een netbeheerder ook heeft, het is allemaal onzin, het verhaal klopt gewoon niet.....

O ja, de meteropnemer heb ik in al die jaren dat ik niet meer thuis woon nog maar 1 keer gezien. Dus niet 1 keer in de 3 jaar, maar 1 keer in de 25 jaar. Al die jaren heb ik zelf mijn standen doorgegeven en dat ging best goed. En nu zou ik een meter nodig hebben om dit voor mij te doen?

[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 03-07-2014 13:56 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zou slim zijn als de watermeter ook meteen gekoppeld werd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutley69
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Weiger uit privacyoverwegingen die meter van op afstand.
Mogelijks is 't ook zo dat die nieuwe meters rekening houden met de cosinus-alpha - m.a.w. die oude meter is minder nauwkeurig (in uw voordeel) bij het berekenen van 't verbruik van inductieve lasten - ook geschakelde voedingen! Voor TL-buizen kan dat zwaar oplopen, voor geschakelde voedingen ook...
Als ik een dief ben en ik kan dat ding uitlezen - dan weet ik wanneer u afwezig is - wil u dat?
(ik niet!).
Het kan nu veilig zijn, en morgen kan het gekraakt worden. Hoe rap wordt dat gepatcht?
Het feit ook dat die zaken allemaal zo difuus beschreven worden - bevalt me absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Hmm, ik wist niet dat dat ook weer een ding was, afkeer van slimme meters. Ik snap dat echt niet. Die mensen vinden het geen probleem dat de leveranciers hun maandelijks te veel geld laten betalen?

Toen ik nog (normaal) werk had, was dat precies wat ik deed namenlijk. Ik werkte voor Eneco, en stuurde mensen hun maandelijks rekeningen, die simpelweg geschat werden aan de hand van eerder verbruik. Dat kan dus vaak genoeg in het voordeel van de leverancier uitvallen. En ja, dat geld krijg je aan het eind van het jaar terug, maar waarom wachten op je eigen geld? Andersom ook, als het te laag uitvalt, krijg je een hogere rekening uit van het jaar. Sommige mensen hebben dat liever dan een inbreuk op "privacy"?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 04-08 21:17
Sméagol schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:44:
Hmm, ik wist niet dat dat ook weer een ding was, afkeer van slimme meters. Ik snap dat echt niet. Die mensen vinden het geen probleem dat de leveranciers hun maandelijks te veel geld laten betalen?

Toen ik nog (normaal) werk had, was dat precies wat ik deed namenlijk. Ik werkte voor Eneco, en stuurde mensen hun maandelijks rekeningen, die simpelweg geschat werden aan de hand van eerder verbruik. Dat kan dus vaak genoeg in het voordeel van de leverancier uitvallen. En ja, dat geld krijg je aan het eind van het jaar terug, maar waarom wachten op je eigen geld? Andersom ook, als het te laag uitvalt, krijg je een hogere rekening uit van het jaar. Sommige mensen hebben dat liever dan een inbreuk op "privacy"?
Neen, ik heb geeist dat mijn voorschot lager/gelijk ligt aan mijn werkelijk verbruik (en dat houd ik al jaren bij).
Ik heb simpelweg gezegd dat zij mijn voorschot pas hoger mogen zetten als ze meer rente geven over de teveel ontvangen voorschotten dan de wettelijk rente. Ik betaal wel bij als het nodig is. Maar voor dingen die ik niet afneem hoef/ga ik ook niet te betalen.

Daar tussendoor over gestapt naar Greenchoice die mij mijn voorschot heerlijk zelf laten bepalen via de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Sméagol
veel mensen vinden dat net iets te veel betalen eigenlijk prettig.
(het is dan net een beetje sparen wat je weer terug krijgt, zeg maar een in gecalculeerde meevaller.)

maar je moet vooral niet denken dat het allen privacy is voor veel mensen hier.
veel mensen hier hebben zonnepanelen op dak,
met een slimme meter kunnen ze(politiek) beslissen dat het bedrag van wat je teveel produceert in de zomer wel eens goedkoper maken, en dat is een grote in breuk op de privacy van je investering ;)
(er word in de politiek over gesproken om dat te gaan doen, het postcoderoos model enzovoort)

met een feraris heb je dat probleem allemaal niet, die saldeert een stuk simpeler als een ingewikkelde slimme meter.
ook de eindstanden zijn vaak een stuk simpeler te verwerken.
gewoon 1 stand en dat is het, met een slimme meter moet er van alles verrekend op geteld afgetrokken etz worden. (en dat is erg lastig voor veel leveranciers, gaat nog te vaak fout.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rdfeij schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:04:
[...]

Neen, ik heb geeist dat mijn voorschot lager/gelijk ligt aan mijn werkelijk verbruik (en dat houd ik al jaren bij).
Ik heb simpelweg gezegd dat zij mijn voorschot pas hoger mogen zetten als ze meer rente geven over de teveel ontvangen voorschotten dan de wettelijk rente. Ik betaal wel bij als het nodig is. Maar voor dingen die ik niet afneem hoef/ga ik ook niet te betalen.

Daar tussendoor over gestapt naar Greenchoice die mij mijn voorschot heerlijk zelf laten bepalen via de website.
doe je toch net zo als ik?
ik betaal allen de eindafrekening, voorschotten zijn voor watjes, lol.
zoveel geld is dat nu ook weer niet, en kan ik zelf rente trekken(niet dat dat opschiet op het moment.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
MK1o2 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:20:
[...]

Geen idee, maar zeker een goed punt. Misschien iets met meer data voor big-data...
Het enige "Voordeel voor de consument" wat dan wat mij betreft blijft staan is dat mensen niet meer zelf hun meterstanden hoeven door te geven. Maar zoals eerder genoemd kan dat nooit de investeringen verantwoorden.
Ook dat zou ik niet durven zeggen. Dat het invullen van de meterstanden bij mij (en bij jou blijkbaar) altijd goed ging, wil niet zeggen dat het bij iedereen zo werkt. Kan ook maar zo zijn, dat het hele voorschotten-verhaal (later in het topic) juist iets is waar het bij veel huishoudens verkeerd gaat. Dat het voorschot dus te laag is en er een onverwacht hoge eindafrekening komt. Ik hoor wel eens op het nieuws dat er flink wat huishoudens in de schuldsanering zitten, ik kan maar zo voorstellen dat er bij de energiebedrijven ook een aardige stapel 'dubieuze debiteuren' ligt.
[Suggestiemodus]
Of zouden de netbeheerders en leveranciers graag een slimme meter bij ieder huishouden willen hebben zodat ze precies kunnen registreren hoeveel er eventueel terug geleverd wordt en hier vervolgens een lagere vergoeding voor willen geven.

Of ook bijvoorbeeld prijzen per uur/kwartier kunnen gaan gebruiken zodat de leverancier piekstroom duurder kan maken en er zo meer aan kan verdienen. Op deze manier lijkt het mij dat de leverancier er beter op wordt onder het mom van de consument gaat besparen...
[/Suggestiemodus]
Je zegt natuurlijk zelf al dat het suggesties zijn, maar het kan maar zo. Je kunt toch ook al in de parkeergarage en voor je mobile telefoonkosten per minuut betalen, waarom niet per minuut? Dat de consument er financieel beter van wordt is denk ik niet echt het winstmodel van energiebedrijven... Vanuit de maatschappij / overheid gedacht, kan het wel een financiële prikkel zijn om mensen aan te zetten tot energiebewuster leven. Ofzoiets...ik verzin het ook maar hoor.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@pkopf
het energie wereldje is een beetje vreemd, en mensen gaan er al helemaal raar mee om.

stel dat ik een kroeg zou beginnen waar je bij binnen komst je portemonnee moet in leveren.
je eigen bier moet tappen, en elke keer als je een biertje tapt haalt de waard geld uit je portemonnee.
aan het einde van de avond rekent hij het precies uit en krijg je geld terug of moet je bij betalen.
dan staan mensen er allemaal vreemd bij te kijken, maar met de energie rekening is een automatische over boeking en een slimme meter in eens de normaalste zaak van de wereld. :?

edit:
iets verbeterd.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-07-2014 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17

Secsytime

Automagisch

Er is een europese doelstelling om voor 2020 overgeschakeld te zijn naar slimme energie meters.

Dit aluminium hoedjes gezeur ben ik wel een beetje klaar mee. Als je echt anoniem wil zijn ga dan alstublieft zonder internet, telefoon en zo'n beetje alle luxe artikelen leven. Anonimiteit is niet meer van deze tijd, helaas. Als ze willen kunnen ze toch alles van je weten.

De slimme energie meter heeft veel voordelen t.o.v. de oude "domme" meter, ik zou me eerst hierin verdiepen als ik jou was i.p.v. meteen beren op de weg te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Vraagje over de slimme meter
Als je zonnepanelen hebt en je verbruikt en levert tegelijk terug, wordt dat allebei los geregistreerd of alleen het netto verbruik of terug levering?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Laatst online: 22:17

Secsytime

Automagisch

motormuis schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 18:27:
Vraagje over de slimme meter
Als je zonnepanelen hebt en je verbruikt en levert tegelijk terug, wordt dat allebei los geregistreerd of alleen het netto verbruik of terug levering?
Beide worden apart geregistreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Alleen het netto verbruik of teruglevering wordt geregistreerd.

Dus als je minder opwekt dan je op dat moment verbruikt loopt je 'verbruik' meter langzamer op dan zonder zonnepanelen het geval zou zijn, de meter voor teruglevering blijft stilstaan.

Wek je meer op dan je op dat moment verbruikt dan gaat de meter voor teruglevering tellen. De meter voor verbruik staat op dat moment stil, ook al verbruik je vanalles.

Het is dus niet zo dat de meter voor teruglevering gelijk loopt met de meter op je omvormer ofzo...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
Secsytime schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 18:27:
[...]

Beide worden apart geregistreerd
Op de meter zie je alleen maar het netto verbruik of opwek. Zolang alles op de zelfde fase gebeurt wordt de opgewekte stroom voor de meter gebruikt. De meter ziet alleen de netto opwek of verbruik.

Hoe het met 3 fases gaat is mij niet helemaal duidelijk, maar volgens mij wordt dat wel apart geregistreerd.

edit:ah zie boven al het zelfde antwoord

[ Voor 9% gewijzigd door MK1o2 op 03-07-2014 18:36 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MK1o2 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 18:35:
[...]

Op de meter zie je alleen maar het netto verbruik of opwek. Zolang alles op de zelfde fase gebeurt wordt de opgewekte stroom voor de meter gebruikt. De meter ziet alleen de netto opwek of verbruik.

Hoe het met 3 fases gaat is mij niet helemaal duidelijk, maar volgens mij wordt dat wel apart geregistreerd.
Met 3 fases gaat dat niet anders. Mogelijk bestaan er meters die verbruik/teruglevering per fase apart bijhouden, maar dan nog kun je daar niet aan aflezen hoeveel zonne energie je precies hebt opgewekt. Of je moet de zonnepanelen op een fase zetten waar je verder niets anders bij zet, maar daar zie ik het nut niet van in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
@Xander
Ik had ondertussen het antwoord opgezocht op het forum en het wordt inderdaad tussen de fases verrekend, zie:

Verwijderd in "Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt"

WoudseHoeve in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

[ Voor 15% gewijzigd door MK1o2 op 03-07-2014 18:44 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:40
Die meters zijn het deeg wat we kneden. Straks betaal je drie keer je huidige maandpremie. Net als straks met het drinkwater gaat gebeuren.

Er valt door mij leek totaal niet te controleren of een seconde ook echt een seconde is. Ik kan dat wel op een analoge meter checken met mijn simpele kennis.

Als woningcorphuisjebewoner kan en zal ik dit zolang als mogelijk proberen te ontlopen. Ik heb geen zin om sttraks iets te moeten bewijzen, zonder dat het ooit 100% duidelijk kan worden. Daarnaast heb ik wel meer te verbergen dan enkel mijn pincode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Er is een europese doelstelling om voor 2020 overgeschakeld te zijn naar slimme energie meters.

Dit aluminium hoedjes gezeur ben ik wel een beetje klaar mee. Als je echt anoniem wil zijn ga dan alstublieft zonder internet, telefoon en zo'n beetje alle luxe artikelen leven. Anonimiteit is niet meer van deze tijd, helaas. Als ze willen kunnen ze toch alles van je weten.

De slimme energie meter heeft veel voordelen t.o.v. de oude "domme" meter, ik zou me eerst hierin verdiepen als ik jou was i.p.v. meteen beren op de weg te zien.
Welke voordelen heeft die slimme meter dan voor de consument? En ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich in deze materie hebben verdiepte en gek genoeg willen die graag "hun" ferraris laten hangen. Dus kom maar op met die vele voordelen!!

Anonimiteit is juist van deze tijd, big data geeft al teveel macht aan de verkeerde instellingen. Een ferrarismeter zorgt er iig voor dat "zij' niet weten hoeveel stroom ik opwek, het laatste restje privacy...

De europese doelstelling qua slimme meters is overigens 80%, wel bij de feiten blijven.

(Als je denkt dat een slimme meter levering en afname apart registreert, dan wordt het tijd om je echt te verdiepen in een slimme meter. Alleen al het ventileren van deze bewering geeft al aan dat je er zelf niet zo erg veel vanaf weet, of heb je andere balangen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wel jammer dat de TS nog niet gereageerd heeft

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 03-07-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Welke voordelen zijn dat dan ? Mijn verbruik is al jaren gelijk en daarmee mijn maandbedrag ook. Aan het eind van het jaar is het iedere keer tientjes werk wat ik krijg/moet betalen. Die meterstand jaarlijks een keer doorgeven is ook niet echt een probleem (minuutje werk) en andere voordelen zie ik niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sméagol schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:44:

Wat jij zegt is precies een van mijn argumenten om geen slimme meter te willen.
Met een slimme meter kan je helemaal niet weten of je rekening klopt. Je moet maar hopen dat alle administraties kloppen, de juiste meter is uitgelezen en uiteindelijk er op vertrouwen dat de meterstanden op je rekening kloppen. De rekening krijg je pas dagen/weken? nadat die meter is uitgelezen, en je weet zelf niet wat de meterstand destijds was.
Zelfs als je vermoedt dat het niet klopt kan je het niet bewijzen.

Met een domme meter moet je zelf die meterstand doorgeven, dus als diezelfde getallen niet op je rekening komen te staan kan je aan de bel trekken. Helaas heb ik dit zelf al meerdere malen mogen meemaken, terwijl ik netjes op tijd mijn mijn standen had doorgegeven. (Bedankt Electrabel !)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
O ja, welke voordelen zijn dat dan? Ik ken alleen maar nadelen. Ik ben een beetje klaar met mensen die tegenstanders van een s......meter wegzetten zeurpieten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankhan
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:49
Paranoia cha cha cha.

Heb zelf al een tijdje zo'n meter. Ik krijg wel allerlei vreemde mail en aanbiedingen. duh.

On topic. Erg tevreden over het uitlezen en zoals hier boven al een paar keer genoemd, er zijn manieren genoeg om je "af te luisteren" al deze mensen hebben internet waarvan algemeen bekend dat iedereen met een beetje doorzettings vermogen zo bij je binnen is........ maar daar hoor ik hier niks over.

Als afsluiting, zie eerste regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Je kunt natuurlijk ook gewoon alle standen zelf loggen. Hier doe ik dat ook, met 1M+ standen met 3 cijfers achter de komma wens ik ze veel succes als ze een verkeerde rekening sturen.

Verder merk ik dat de nieuwe meter beter omgaat met teruglevering. Er wordt meer geregistreerd dan met de ferraris.

En als laatste: deze meter geeft me per minuut of als ik dat wens per 10 seconden inzicht in het verbruik. De data die ik verzamel heb ik gebruikt om grote verbruikers te identificeren en te elimineren of op zijn minst het verbruik ervan te verminderen. Het elektriciteitsverbruik is met 27% gedaald, ondanks dat we nu ook nog elektrisch zijn gaan koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Laatst online: 09-09 12:17
Ik ben het eens met de voorstanders van de slimme meter.

1. Privacy: de telecombedrijven registreren ieder gesprek wat je voert, met wie, hoe lang, wanneer. Iedereen blijft bellen en er is geen discussie.

2. Het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat een bedrijf registreert hoeveel jij verbruikt zodat ze een juiste rekening kunnen sturen of je voorschot kunnen aanpassen als dat te hoog of te laag is.
Ook lijkt het logisch dat als heel Nederland zonnepanelen heeft de stroom op warme dagen minder oplevert. We hebben dan in overvloed. Parkeren is in de grote steden ook duurder als in een dorp,

3. Door de extra informatie kun je gemakkelijker besparen. Mijn nachtverbruik is gedaald van 400 watt naar 100 watt door dat inzicht.

Blijft over het argument dat mensen bang zijn om meer te gaan betalen omdat ze nu een voordeeltje hebben doordat bijvoorbeeld de domme meters niet alles registreert. Dat kan ik me vanuit die mensen goed voorstellen. Ik denk alleen dat het argument van privacy dan onterecht gebruikt wordt. Zeg dan eerlijk: ik betaal nu lekker (te) weinig en dat wil ik graag zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Wow, ik moest een beetje lachen om dit topic. Ik had geen idee dat mensen zich hier echt druk om konden maken. Ik vind het wel handig, zo'n slimme meter, noot meer standen doorgeven. Als ze je willen naaien doen ze dit toch wel en daar hebben ze echt geen slimme meter voor nodig.

Maar ik vermoed dat de mensen die hiermee zitten dezelfde zijn als die geen smartphone o.i.d. hebben, want dan kan de NSA je ook afluisteren, of bellen via je bundel en hogere kosten veroorzaken dan je zelf op Nokia 3310 maakt, oh wacht nee, dat is niet zo. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Anjos schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:40:
Ik ben het eens met de voorstanders van de slimme meter.

1. Privacy: de telecombedrijven registreren ieder gesprek wat je voert, met wie, hoe lang, wanneer. Iedereen blijft bellen en er is geen discussie.

2. Het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat een bedrijf registreert hoeveel jij verbruikt zodat ze een juiste rekening kunnen sturen of je voorschot kunnen aanpassen als dat te hoog of te laag is.
Ook lijkt het logisch dat als heel Nederland zonnepanelen heeft de stroom op warme dagen minder oplevert. We hebben dan in overvloed. Parkeren is in de grote steden ook duurder als in een dorp,

3. Door de extra informatie kun je gemakkelijker besparen. Mijn nachtverbruik is gedaald van 400 watt naar 100 watt door dat inzicht.

Blijft over het argument dat mensen bang zijn om meer te gaan betalen omdat ze nu een voordeeltje hebben doordat bijvoorbeeld de domme meters niet alles registreert. Dat kan ik me vanuit die mensen goed voorstellen. Ik denk alleen dat het argument van privacy dan onterecht gebruikt wordt. Zeg dan eerlijk: ik betaal nu lekker (te) weinig en dat wil ik graag zo houden.
Maar wat is nu het voordeel voor de consument ? De enige uit jouw lijstje is punt 3 en daarvoor heb je heel die meter niet nodig. 90% van de besparingen kun je al doen door simpelweg even na te denken. Die laatste 10% kun je op allerlei andere manieren meten.

Ik snap dus niet waarom dit er zo doorheen gedrukt moet worden behalve dan dat het schijnbaar heel voordelig voor de energiemaatschappijen zijn. Voor mij al voldoende reden om er tegen te zijn :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bezuiniger schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:00:
En als laatste: deze meter geeft me per minuut of als ik dat wens per 10 seconden inzicht in het verbruik. De data die ik verzamel heb ik gebruikt om grote verbruikers te identificeren en te elimineren of op zijn minst het verbruik ervan te verminderen. Het elektriciteitsverbruik is met 27% gedaald, ondanks dat we nu ook nog elektrisch zijn gaan koken.
Maar geen realtime verbruik omdat Enexis weigert een pulsuitgang te plaatsen in slimme meters, is te duur.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardwolf
lol, dat er hier nog mensen in gaan op de zogenaamde voorstanders... de voorstanders die of werknemer zijn vd maatschappij, of behoorlijke aandelen hebben, of gewoon verrekte lui zijn aangezien je ook al nauwkeurig data kon verzamelen op tig andere manieren.

What the fuck heeft de telefoonmaatschappij er mee te maken? Dat die alles registreren en mss zelfs kunnen tappen is al erg genoeg. Waarom rechtvaardigt dat andere bedrijven om eenzelfde privacyinbreuk te plegen? Ga je je over 10 jaar niet achter de oren krabben nu je zo makkelijk dacht over deze toevallig slimme meter, terwijl er dan door meer en meer bedrijven getracht wordt inbreuk te maken op zogenaamd belangrijke informatie die je anders niet had gehad. Wat een bullshit! Echt serieus, snap niet dat mensen er zo makkelijk over denken. Plaats gelijk een IP webcam onder de douche, dan kunnen ze die meteen tappen en alles registreren als je niets te verbergen hebt. O-)
Bezuiniger schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:00:
Verder merk ik dat de nieuwe meter beter omgaat met teruglevering. Er wordt meer geregistreerd dan met de ferraris.
Meer geregistreerd, maar is dat financieel ook te verantwoorden? Tenminste neem aan dat je op andere bedragen uitkomt... die voor de eindgebruiker negatief uitvallen ondanks dat ie meer registreert.
Maar dat kan dan ook vast wel met een nauwkeurige losse kWh meter? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
chaoscontrol schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:00:
Wow, ik moest een beetje lachen om dit topic. Ik had geen idee dat mensen zich hier echt druk om konden maken. Ik vind het wel handig, zo'n slimme meter, noot meer standen doorgeven. Als ze je willen naaien doen ze dit toch wel en daar hebben ze echt geen slimme meter voor nodig.

Maar ik vermoed dat de mensen die hiermee zitten dezelfde zijn als die geen smartphone o.i.d. hebben, want dan kan de NSA je ook afluisteren, of bellen via je bundel en hogere kosten veroorzaken dan je zelf op Nokia 3310 maakt, oh wacht nee, dat is niet zo. :+
genaaid word je toch wel, daar hoef je niet bang voor te zijn, maar om je broek vrijwillig te laten zakken en kromte gaan staan met een bordje "ingang" is natuurlijk vragen om genaaid te worden.
dan ben je in ieder geval de eerste die ze pakken.

je moet wel even 2 dingen uit elkaar houden.
de persoonlijke privacy, en de privacy voor het recht tot salderen.
(en dat is een groot verschil)

geen idee of je wel eens de 2de kamer discussie volgt, maar daar is veel gaande omtrent het naaien.
zolang daar van nog geen duidelijkheid is: "pas op! met de slimme meter."

(een leuk detail in de slimme meter discussie is, dat europa een maximum tijd wil aan het te kunnen huren van een object (in dit geval de feraris meter, daar betaal je ongeveer 20 euro per jaar voor).
de stelling was ongeveer 20 jaar. (mijn meter is ouder als 20 jaar)
dus de netbeheerders kwamen in eens in actie om onder het thema millieu de slimme meter te promoten.
ze zeggen natuurlijk dat het niks met elkaar te maken heeft, maar geeft wel denk voer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
marcel87 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:20:
<knip>
Dat gaat zelfs prima met kWh meters door de pulsuitgang te loggen (1Watt/resolutie) waarvoor meerdere optie zijn, omdat lokaal zelf te doen (ferraris met aparte verbruik en opwek kWh meters in demeterkast), heb me zelfs verbaast wat ik met 1 min.logging kan onderscheiden na verloop van tijd in het vermogensprofiel, meer dan ik zelf had verwacht voor deze interval, verschil tussen koelkast of diepvries die aanslaat of wanneer voeding op laptop wordt aangesloten etc.

Voor mijn doel is een kleinere tijdsinterval niet nodig,
Ik hoef niet te zien of er worteltjes of aardappelen op de inductie gekookt wordt of beide met een kleiner tijdsinterval.
Je krijgt er wel een nwe fenomeen van in huis, vragen als, of de combimagnetron al op temperatuur is of klaar of iets anders is aangebleven etc (standaard ingesteld in de webbrowsers als aparte tab met woningdata op de 3 laptops in huis) 8)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
In 1995 kwam de mobiele telefoon en zei men: wat een onzin waarom heb je die nodig. Ieder huis heeft een telefoon en onderweg heb je telefooncellen. 20 jaar later heeft iedereen zo'n ding.

Zo ook hier, het is niet de vraag of de digitale energiemeters komen maar meer wanneer ook de laatste meters vervangen zijn. Over 10 jaar weten we niet beter.

Over 20 jaar produceren we allemaal een deel van de energie zelf en wordt het steeds belangrijker om te weten wie wat op welk moment gebruikt en wie leveren. Afhankelijk van vraag en aanbod wordt dan de prijs bepaald.

Wel goed om overigens kritisch te blijven t.a.v. beveiliging en datagebruik. Maar dat geld voor alle nieuwe techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik blijf met een vraag zitten...
whats in it for me ?
ik heb in het buitenland al veel leukere oplossingen gezien.(en mogelijkheden)
geef frisse nieuwe bedrijven een kans, en niet de oude.

/edit
verder is sluipverbruik hetzelfde als een druppelende kraan, dus hop erop met die watermeter

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Misschien dat er op korte termijn weinig voordeel inzit voor de consument. Zeker als je tweaker bent en de voordelen die het je kan geven aan inzicht ook via een andere weg kan krijgen.

Misschien is het op de korte termijn wel zo dat de energiebedrijven vooral gebaat zijn bij de invoering.

Uiteindelijk denk ik dat de gemiddelde consument er wel degelijk voordeel van heeft. Als je overdag een laag tarief kan krijgen omdat de zon veel schijnt dan kun je op die tijdstippen je water in je boiler opwarmen , je ijskast koelen en je wasmachine draaien zodat dit niet hoeft in het duurdere tarief.
Hier is wel wat extra voor nodig aan apparatuur maar die gaat zeker komen.

Dan heb je wel meters nodig die hier slim mee kunnen omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Anjos schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:44:
Uiteindelijk denk ik dat de gemiddelde consument er wel degelijk voordeel van heeft. Als je overdag een laag tarief kan krijgen omdat de zon veel schijnt dan kun je op die tijdstippen je water in je boiler opwarmen , je ijskast koelen en je wasmachine draaien zodat dit niet hoeft in het duurdere tarief.
Uiteindelijk moeten de energiemaatschappijen toch dezelfde inkomsten hebben dus aan de eindafrekening zal weinig veranderen of het nu met slimme of domme meters gemeten wordt.
Anjos schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:03:
In 1995 kwam de mobiele telefoon en zei men: wat een onzin waarom heb je die nodig. Ieder huis heeft een telefoon en onderweg heb je telefooncellen. 20 jaar later heeft iedereen zo'n ding.
Dit klopt toch niet echt. Toendertijd werd dat misschien gezegd van de eerste grote bakken die gemaakt werden en totaal niet handig waren. Zodra ze echter kleiner/handzamer en betaalbaarder werden wilde iedereen zo'n ding hebben. En aan zo'n ding zit ook echt een voordeel.

Ik zie trouwens ook niet superveel nadelen aan zo'n ding, maar alleen het feit al dat het er nu zo doorgedrukt wordt geeft wel aan wie er het meeste profijt van heeft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dat verhaal is niet rond, het inregelen van vraagsturing is ook niet iets voor henk en ingrid, dat is ook tweaker.terrein; als je het helemaal overlaat, die sturing aan het bedrijf, dan is er al een voorbeeld : enron
we kunnen er beter dan een sociale wedstrijd van maken, per straat en een leuke app erbij.
maar dan wil ik in de straat ook aan kunnen bieden, natuurlijk onder het tarief van de kolencentrale....
voor het wijkstation belastingvrij ! dat zijn mijn aarbeien ook.
met een appie, en dan word het slim, zoals routers peeren met bgp, kan ik dat op ean met jou.
mijn overschot geef ik aan iemand die het kan gebruiken, nu word dat veelal afgenomen door .... juist weer de oude bedrijven.

hun dwangmatige gedrag zorgt voor deze discussie, iets wat cool handig en hip is vind zijn weg vanzelf wel (smartphone) de vraag komt meestal van de consument, en laat dat hier nu net totaal niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Wat je allemaal aan voorbeelden geeft is denk ik zeker mogelijk. Voor de ene wijk zullen ze dit zelf organiseren en centraal in de wijk een koppeling realiseren met het net. Dan zijn ze binnen de wijk vrij om te handelen. Ook dan hebben ze onderling slimme meters nodig om vraag en aanbod te meten.

Toch zullen er ook veel mensen zijn die het allemaal teveel gedoe vinden en zich laten ontzorgen door een extern bedrijf. Of dat nu een oud of nieuw bedrijf is.

Ik ben met je eens dat de verplichte uitrol voor een deel van de weerstand zorgt. De vraag is alleen of dit een noodzakelijke stap is waar wat weerstand tegen nieuwe dingen bij hoort of dat je het moet uitstellen omdat het toch allemaal anders gaat worden.

Ik denk zelf dat het een logische stap is om te digitaliseren. En dat zal allemaal ook niet vanzelf gaan. Alle nieuwe technieken worden weer opgevolgd door nieuwe technieken waar geleerd wordt van de fouten uit het verleden.Stilstand is in mijn ogen echter achteruitgang.

We hebben in mijn ogen (door de politiek) al veel te lang gewacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Misschien dat er op korte termijn weinig voordeel inzit voor de consument. Zeker als je tweaker bent en de voordelen die het je kan geven aan inzicht ook via een andere weg kan krijgen.

Misschien is het op de korte termijn wel zo dat de energiebedrijven vooral gebaat zijn bij de invoering.

Juist, maar doet de slimme meter van nu juist niet. Om mijn wasmachine te laten beslissen om aan te gaan omdat de stroom het komende uur goedkoop is moet de leverancier dat aan mijn apparatuur kunnen melden. Dus daar hebben we weer een nieuwe, nog slimmere meter voor nodig. Afgezien van het niet 1 keer per jaar niet hoeven invullen van de meterestanden zie ik weinig nut van de huidige slimme meter voor de consument. Ik wacht wel tot 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
In mijn ogen is juist de slimme meter een achteruitgang voor de consument, dan blijf ik liever stilstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
marcel87 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:20:
lol, dat er hier nog mensen in gaan op de zogenaamde voorstanders... de voorstanders die of werknemer zijn vd maatschappij, of behoorlijke aandelen hebben, of gewoon verrekte lui zijn aangezien je ook al nauwkeurig data kon verzamelen op tig andere manieren.
[...]
Meer geregistreerd, maar is dat financieel ook te verantwoorden? Tenminste neem aan dat je op andere bedragen uitkomt... die voor de eindgebruiker negatief uitvallen ondanks dat ie meer registreert.
[...]
Beetje vreemde opmerkingen in het begin. Daar herken ik me nou niet bepaald in. Maar je mag denken wat je wilt, het is een vrij land. Zodra je mensen gaat beschuldigen kun je echter maar beter zorgen dat je daar ook een onderbouwing voor hebt. Dus kom maar op...

Natuurlijk is meer PV opbrengst registreren financieel aantrekkelijk.

Een kWh meter die het energiebedrijf erkent als zijnde nauwkeuriger dan hun eigen meter, met een prijs van 0 euro, met gratis verzending en plaatsing. Hm... nee, wel gezocht maar niet gevonden. Waar haal jij die vandaan? Geef me een type en leverancier en dan ben ik echt onder de indruk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bezuiniger schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:28:
[...]
Een kWh meter die het energiebedrijf erkent als zijnde nauwkeuriger dan hun eigen meter, met een prijs van 0 euro, met gratis verzending en plaatsing. Hm... nee, wel gezocht maar niet gevonden. Waar haal jij die vandaan? Geef me een type en leverancier en dan ben ik echt onder de indruk. _/-\o_
Waarom zou hij nauwkeuriger en erkend moeten zijn ? Daar gebruik je hem toch helemaal niet voor ? Waarom zou hij gratis moeten zijn ? Dat is de slimme meter die het energiebedrijf plaatst ook echt niet. Daarnaast kan ik met een losse meter per apparaat kijken terwijl die slimme meters dat alleen van je totale verbruik kunnen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
redwing schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:40:
[...]
Waarom zou hij nauwkeuriger en erkend moeten zijn ? Daar gebruik je hem toch helemaal niet voor ? Waarom zou hij gratis moeten zijn ? Dat is de slimme meter die het energiebedrijf plaatst ook echt niet. Daarnaast kan ik met een losse meter per apparaat kijken terwijl die slimme meters dat alleen van je totale verbruik kunnen doen.
Heel simpel: ik reageerde op iemand die twijfels had over zijn jaarrekening. Als je daaraan twijfelt en een correctie wil zul je toch echt goedbeslagen ten ijs moeten komen. Zonder betrouwbare data kun je dat op je buik schrijven. En je zult al het verbruik moeten meten, niet 1 apparaat.

De slimme meter wordt gratis geplaatst, het is niet zo dat je er extra voor betaald of beter gezegd: je betaald niet meer dan voor de ferraris. En door weigeren gaan de kosten niet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Bezuiniger schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 22:54:
[...]

Heel simpel: ik reageerde op iemand die twijfels had over zijn jaarrekening. Als je daaraan twijfelt en een correctie wil zul je toch echt goedbeslagen ten ijs moeten komen. Zonder betrouwbare data kun je dat op je buik schrijven. En je zult al het verbruik moeten meten, niet 1 apparaat.
...............
Goed beslagen ten ijs te komen, dat kan lastig worden

In 2011 zijn een aantal regels bedacht waaraan de "slimme" meter zou moeten voldoen, het geeft wel te denken over de kwaliteit van de DSMR V4.x meter voor de grote uitrol dat deze o.a. niet aan art.4 lid 3 van het besluit hoef te voldoen
3. Een meetinrichting voor elektriciteit registreert bij elke uitwisseling op afstand van gegevens met de netbeheerder het tijdstip van de gegevens-uitwisseling en of en hoeveel meterstanden daarbij zijn uitgewisseld. De op grond van de eerste volzin geregistreerde gegevens worden gedurende een jaar bewaard in de meetinrichting voor elektriciteit en zijn lokaal uitleesbaar.
Dan zouden zo'n reacties als hieronder simpel te staven moeten zijn en als dit juist is, is het een inbreuk op de meetinrichting als meterstanden naar believen kunnen worden aangepast.
Een simpele kWh meter geschikt voor kosten door berekening als tussenmeter moet aan strenge EU eisen voldoen, oa dat meterstand niet aangepast kan worden

Zonder eigen sluitende logging van P1 lastig vast te stellen bij kleinere aanpassingen, daar huidige meter nog niet aan alle regels voldoet die men ingedachte had in 2011 voor de grote uitrol, door stapsgewijs met aantal betaversies van de meter en pilots daarna toe te werken.
Datum geplaatst
23 april 2014, 10:30

Als eigenaar van www.zonnepanelen.net krijg ik veel reacties over problemen met slimme meters. Het ergste dat ik hoorde is dat er bij een particulier opeens 25.000 kWh meer op de meter stond in 1 week.....'foutje' gaf de netbeheerder toe en heeft alles softwarematig herstelt. Maw, je hebt geen enkele controle meer over je eigen meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 06-07-2014 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Bezuiniger schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:28:
[...]

Beetje vreemde opmerkingen in het begin. Daar herken ik me nou niet bepaald in. Maar je mag denken wat je wilt, het is een vrij land. Zodra je mensen gaat beschuldigen kun je echter maar beter zorgen dat je daar ook een onderbouwing voor hebt. Dus kom maar op...
In het begin? We zitten al op pagina 7. :>
En beschuldigen? Waar heb je het in vredesnaam over? lol wtf :X
Natuurlijk is meer PV opbrengst registreren financieel aantrekkelijk.
Omdat je dan 7ct per kWh krijgt ipv 22? Hm, logisch inderdaad. 8)7
Daarom zei ik ook of je dit financieel kunt verantwoorden. Hij kan wel meer kWh's registreren, maar hij moet wel aanzienlijk meer registreren wil je de 14-15cnt/kWh aan verlies er nog uithalen.

Stel op de Ferraris icm je omvormer lijk je 500kWh te salderen.
Stel op de slimme meter lijk je 600kWh te salderen. (wel erg groot verschil, maar oké... vooruit)

Met de Ferraris zit je op 500*0.22=110 euro
Met de slimme meter zit je op 600*0.07=42 euro

Waar zit de winst dan? Ik zie het niet. Wellicht in exacte getalvorm dan, maar financieel iig niet.
Waar hebben we het eigenlijk over... Heb ik ergens gratis genoemd, heb ik ergens een specificatie genoemd? Nee en nee.

Jij stelde zelf dit als voorbeeld:
"En als laatste: deze meter geeft me per minuut of als ik dat wens per 10 seconden inzicht in het verbruik. De data die ik verzamel heb ik gebruikt om grote verbruikers te identificeren en te elimineren of op zijn minst het verbruik ervan te verminderen. Het elektriciteitsverbruik is met 27% gedaald, ondanks dat we nu ook nog elektrisch zijn gaan koken."
Waarom heb je voor per minuut of per 10 seconden perse een gratis en 100% gecertificeerde meter nodig? De afwijking van een gem. 60 euro kostende DIN meter die MID gecertificeerd is en minimaal 1000 pulsen heeft per kWh zal ook wel meevallen. :)
[...]

Je reageerde toch op mij? Ik heb geen twijfels over mijn huidige jaarrekening, totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:33:
In mijn ogen is juist de slimme meter een achteruitgang voor de consument, dan blijf ik liever stilstaan.
Zo simpel is het niet, het werkt vooral voordelig voor netwerkbeheerders en de consument kan het verbruik dan bijhouden maar dat kan met een simpele analoge meter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
marcel87 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 02:07:
[...]
Omdat je dan 7ct per kWh krijgt ipv 22? Hm, logisch inderdaad. 8)7
Daarom zei ik ook of je dit financieel kunt verantwoorden. Hij kan wel meer kWh's registreren, maar hij moet wel aanzienlijk meer registreren wil je de 14-15cnt/kWh aan verlies er nog uithalen.

Stel op de Ferraris icm je omvormer lijk je 500kWh te salderen.
Stel op de slimme meter lijk je 600kWh te salderen. (wel erg groot verschil, maar oké... vooruit)

Met de Ferraris zit je op 500*0.22=110 euro
Met de slimme meter zit je op 600*0.07=42 euro

Waar zit de winst dan? Ik zie het niet. Wellicht in exacte getalvorm dan, maar financieel iig niet.
[...]
Ten eerste: je krijgt gewoon 22 cent voor de opgewekte kWh's zolang je aan het salderen bent. Voor ieder ander scenario maak je veronderstellingen.

Als ik nu moet kiezen uit ca. -1500 kWh tegen 0 cent met een ferraris meter en -1800 kWh met een digitale meter tegen 9,2 cent terugleververgoeding dan kies ik voor dat laatste. In 2019 zullen we wel weer zien. Misschien zijn alle ferraris meters dan wel afgekeurd. Ik ga ervan uit dat in ieder geval de uitvoeringen zonder terugloopbeveiliging zullen worden afgekeurd. In feite hebben de energiebedrijven dat namelijk al gedaan door te stellen dat de terugloop niet geijkt is.

Wat betreft gratis: nee dat heb ik genoemd. De meterwissel heeft niets gekost, het is mij nog steeds onduidelijk waarom ik meer zou moeten betalen voor een kWh meter die mogelijk toch afwijkt van hetgeen ik moet betalen (of liever: ontvangen). Leg het nog eens uit, want blijkbaar begrijp ik je af en toe verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Daar ging het dus niet om, maar dat is al gemeld.
De slimme meter wordt gratis geplaatst, het is niet zo dat je er extra voor betaald of beter gezegd: je betaald niet meer dan voor de ferraris. En door weigeren gaan de kosten niet omlaag.
Je mag dan niet direct voor die slimme meter moeten betalen, de uiteindelijke kosten van de vervanging wordt toch gewoon door ons als klanten betaald in de vorm van een energierekening die hoger is. Die bedrijven berekenen wat ze moeten rekenen voor energie en daar worden dit soort kosten net zo hard in meegenomen. Stellen dat het gratis is is dus net zo als stellen dat je een gratis telefoon bij een telefoonabbo krijgt. Als je echter even nadenkt weet je wel wie dat 'gratis' uiteindelijk betaald.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Bezuiniger schreef op zondag 06 juli 2014 @ 09:00:
[...]

Ten eerste: je krijgt gewoon 22 cent voor de opgewekte kWh's zolang je aan het salderen bent. Voor ieder ander scenario maak je veronderstellingen.
Huh? Dus als je meer opwekt dan je verbruikt krijg je ten alle tijden 22 cent op dit moment? hmm :? ik dacht toch echt dat het iets als 7 cent was bij een slimme meter.
Als ik nu moet kiezen uit ca. -1500 kWh tegen 0 cent met een ferraris meter en -1800 kWh met een digitale meter tegen 9,2 cent terugleververgoeding dan kies ik voor dat laatste. In 2019 zullen we wel weer zien. Misschien zijn alle ferraris meters dan wel afgekeurd. Ik ga ervan uit dat in ieder geval de uitvoeringen zonder terugloopbeveiliging zullen worden afgekeurd. In feite hebben de energiebedrijven dat namelijk al gedaan door te stellen dat de terugloop niet geijkt is.
Zie bovenstaand. Overigens wel erg fors om 300kWh te stellen ... dat is 20% afwijking. Maar ja, dat maakt nog niet zoveel uit op onderstaand:
Hoezo 0 cent voor de ferraris? Je stand loopt toch 1500kWh ter waarde van 22cnt/kWh achteruit? Ja je krijgt het bedrag niet op je rekening, maar dat is een ander verhaal. ;)
Leg het nog eens uit, want blijkbaar begrijp ik je af en toe verkeerd.
Haha, nee, laten we er maar over ophouden.
Volgens mij komen we er toch niet uit zonder dat het hele topic wordt bevuild. :>
Of ik mis bepaalde informatie of jij, ergens praten we langs elkaar heen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 06-07-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Fredo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 11:17
Robin4 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 02:56:
Heb vandaag de brief gekregen van enexis dat binnen bepaalde tijd mijn oude meter vervangen dient te worden. In de brief staat (in het kort): Nu behoort de meter op uw adres ook tot de groep meters die is afgekeurd. Daarom moeten wij deze vervangen

Nou wil ik deze dus weigeren, want ik wil hem dus niet. Ik ben alleen een beetje bang dat ze hier hem toch plaatsen maar met dat ding uitgeschakeld..

Alleen ik vraag mij af kan ik nog steeds *mits ik weiger* een andere meter krijgen..?

Of zullen ze de oude dan toch laten zitten.

Nou zat daar ook het foldertje bij van de slimme energie meter..
Daar in staat (in het groene vak)

U kunt ook het vervangen van de conventionele meter door een slimme meter weigeren. Indien u hiervan hiervan gebruik wilt maken, kunt u contact op nemen met enexis, (zie contact gegevens op de achterkant van deze brochure) Alleen er staat een postbus en voor de rest geen telefoon nummer of zo.

Nou vraag ik mij af kan je die gehele meter echt nog weigeren, of zullen ze dat gewoon door zetten en de ontvangst ervan uitschakelen of krijg ik als nog een andere digitale meter..

Wat ik raar vind: In het foldertje zegt dat je contact op kan nemen met enexis..

In de brief staat dat je het dan maar kenbaar moet maken bij de monteur ( toch bang dat hij niet luisterd en gewoon dat ding monteerd)

https://www.slimmemeterpo...Oude%20generatie%20meters

Ook zie ik hier dat bepaalde meters niet meer ondersteunt worden. Dus ik vraag mij af of een andere meter nog wel mogelijk zal zijn.
Om hier nog even een antwoord op te geven:

Op 10 maart 2014 heeft minister Kamp van Economische Zaken in een brief aan de tweede kamer aangekondigd dat op 1 januari 2015 gestart zal worden met de grootschalige uitrol van de slimme meter, zodat op 31-12-2020 wordt voldaan aan de Europese eis dat minimaal 80% van de aansluitingen is uitgerust met een slimme meter. In het ontwerpbesluit is de weigeroptie gehandhaafd, zodat het mogelijk blijft om de plaatsing in zijn geheel te weigeren.

En over allerlei andere bezwaren:

Daarnaast is in het ontwerpbesluit de verplichting voor de schakelfunctie geschrapt, zodat deze functionaliteit (het op afstand in- en uitschakelen van een aansluiting) niet meer aanwezig zal zijn in de meters die tijdens de grootschalige uitrol worden geplaatst, vooral vanwege zorgen over cybercriminaliteit en maatschappelijke acceptatie.

8)

Voor zover mij bekend communiceert zo'n "slimme" meter trouwens gewoon via een SIMmetje, GPRS.. Ik wacht met smart op een youtube diy videootje om die SIM eruit te halen, dan weet je zeker dat er niet meer mee wordt gecommuniceerd en kunnen we de discussie afdoen met een link...;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Don Fredo op 06-07-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 26-06-2016 19:17 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

"Europese eis"

Zucht.
Wat is de motivatie vanuit Europa deze keer om ons dit te verplichten?
Gaan we er gigawatten mee uitsparen?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Slarioux schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:45:
Wat ik een beetje mis in dit hele verhaal is het voordeel voor energieleveranciers / netwerkbeheerders als iedereen zo'n ding heeft. Je kan bijvoorbeeld veel preciezer stroom inkopen, voorspellen, uitval meten en fraude detecteren. Dat moet klappen met geld schelen.

Ik wil daar best aan bijdragen, als ik er ook wat aan verdien.
Ik denk dat de energierekening veel sneller en betrouwbaarder op de mat zal vallen. Er zitten veel minder menselijke handelingen tussen en er hoeft ook veel minder vaak de kWh-meterstand via de post verstuurt te worden.
Er zijn 7,57 miljoen huishoudens bron: http://www.compendiumvoor...-huishoudens.html?i=15-12
Stel dat een postzegel voor bedrijven 10 cent kost, dan besparen ze per jaar ruim 750 duizend euro. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Onbekend schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat de energierekening veel sneller en betrouwbaarder op de mat zal vallen. Er zitten veel minder menselijke handelingen tussen en er hoeft ook veel minder vaak de kWh-meterstand via de post verstuurt te worden.
Er zijn 7,57 miljoen huishoudens bron: http://www.compendiumvoor...-huishoudens.html?i=15-12
Stel dat een postzegel voor bedrijven 10 cent kost, dan besparen ze per jaar ruim 750 duizend euro. :)
Zijn er nog energieleveranciers die per post een meterkaart versturen?
De laatste jaren ken ik alleen nog het briefje/kaartje van de netwerbeheerder, die aankondigd dat de meteropnemer langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Domba schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:06:
De laatste jaren ken ik alleen nog het briefje/kaartje van de netwerbeheerder, die aankondigd dat de meteropnemer langskomt.
Nee, er zijn geen energieleveranciers die een meterkaart versturen. Dat is de taak van de netbeheerder. Al sinds jaar en dag. De energieleverancier mag alleen standen verwerken die ze van de netbeheerder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:37
Croga schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:26:
[...]

Nee, er zijn geen energieleveranciers die een meterkaart versturen. Dat is de taak van de netbeheerder. Al sinds jaar en dag. De energieleverancier mag alleen standen verwerken die ze van de netbeheerder krijgen.
Volgens mij is het sinds kort anders. De leverancier is nu totaal verantwoordelijk. Waar de standen vandaan komen maken niet uit. Bij mij worden de standen van de netbeheerder al 2.5 jaar niet meer gebruikt voor de afrekening. Wat ik aanlever wordt gebruikt.

( de standen van de netbeheerder zal wel als controle dienen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Domba schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:06:
[...]
Ik dacht het wel, maar niet bij iedereen. :)

Dat briefje/kaartje van de netwerbeheerder, is toch ook met de post verzonden? ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:42

Snow_King

Konijn is stoer!

_Dune_ schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:45:
Uit zeer betrouwbare bron (iemand die reeds jaren met meters te maken heeft gehad). De slimme meter is vele malen onbetrouwbaarder dan de oudere meters en zeker de meter met al oude draaischijf. De slimme meter kent erg veel uitval.

Daarnaast het remote in- en uit kunnen schakelen, de administratie van de gemiddelde elektriciteit leverancier is een regelrechte ramp. Als de administratie zegt uitschakelen, dan is dit veel te makkelijk door te voeren in de praktijk. Mogelijk zelfs direct vanuit de software waar de energiemaatschappij zijn klanten bestand ook in wordt bijgehoouden.

Voorbeelden vanuit de praktijk;

(1) Nieuwbouw wijk, het administratie pakket kent de postcodes niet. Als je geluk hebt dan is de bouwaansluiting niet afgesloten en heb je gratis spanning, anders jammer dan.
(2) Bedrijven en complete woonwijken die maanden gratis spanning hebben, omdat de administratie niet op orde is. Dit kan ook andersom en het wordt donker, want remote is de spanning heel makkelijk uit te schakelen. Bij een niet slimme meter moet men tenminste nog langs komen, dan heb je zelf nog enige controle.

Gelukkig nog Theorie:
(3) De slimme meter is hack gevoelig, een te grote kans dat slecht willende middels deze meters het complete netwerk plat weten te leggen. Bijvoorbeeld door meerdere (vele) meters te gelijk uit en weer in te schakelen.
Zie daar dit topic voor: Veiligheid slimme meters: Op afstand afsluiten

Ik wil ook écht geen slimme meter in mijn meterkast. Heb een nieuwbouwhuis uit 2011 en heb hem gelukkig niet. Ik ga nog 20 jaar weigeren. Die monteur komt mijn huis niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Onbekend schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:41:
[...]

Ik dacht het wel, maar niet bij iedereen. :)

Dat briefje/kaartje van de netwerbeheerder, is toch ook met de post verzonden? ;)
Energieleverancier en netwerkbeheerder zijn absoluut niet het zelfde, meterstanden geef ik on-line door aan energieleverancier ( dit is ook je aanspreekpunt sinds invoering aug 2013 van leveranciersmodel),

Sinds ik zonnepanelen komt de meteropnemer van Enexis jaarlijks paar maanden later ook nog eens langs, dit jaar was ik benieuwd naar reden vanwaar jaarlijks en niet eens in de 3 jaar, maar hij had alle woningen in de omtrek op zijn lijst staan.
Ik ben wel stevig aan het klussen sinds eind 2012 naar NOM (nul op de meter, voor Elektra & Warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Laatst online: 09-09 03:36
Microkid schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 05:46:
Vraag me wel af op welke grond die meter dan ineens afgekeurd zou zijn. Laten we wel zijn: het ding hangt er al jaren en doet het prima. Krijg dus meer de indruk dat ze het afkeuren als smoes gebruiken om je te dwingen die nieuwe meter te laten installeren en te zorgen dat men geen oude ferraris meter laat hangen.
Enigste wat ik hierop kan zeggen is dat ik in een oude huis was, van circa 1948 / hoogstens iets ouder.
Wij hebben hier inderdaad nog een oude gasmeter en een oude elektriciteit meter.
Maar goed het kan inderdaad een smoes zijn, maar kan ook echt zo zijn dat ze jaren nou wel getikt zijn.
Volgens mij hebben wij hier inderdaard ook nog de analoge ferraris meter.
RocketKoen schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 04:24:
http://www.consuwijzer.nl...ter/slimme-meter-weigeren

Je kan je oude meter niet houden als die is afgekeurd. Die zal hoe dan ook vervangen moeten worden.
Maar je kan er dus wel een niet-slimme meter voor terug krijgen.

De niet-slimme meter is dan precies dezelfde meter als een slimme meter. Maar de monteur zet de communicatie module niet aan.
Als je bezorgt bent om je privacy ofzo is dit een oplossing.

Als je graag een oude meter wilde vanwege makkelijk salderen met veel zonnepanelen, dan heb je pech.
Daar zat ik zelf eigenlijk ook aan te denken dat de oude meter er toch wel eruit zal moeten.
Ik wil die slimme meter niet omdat er allemaal haken en ogen aan zitten, ook zal die meter een extra voeding nodig hebben = is weer extra stroom verbruik.
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 06:30:
Beetje vreemd inderdaad dat de oude meter ineens niet meer klopt?
Hoe lang is dat al zo?
Geen idee of hij nog klopt is niet, het is gewoon een oude meter.. Zit neem ik aan al erin sinds deze woning bestaat, en dat is al een tijdje.
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 06:56:
[...]

Kort antwoord, mijn oude voldoet prima en zit niet te wachten op meters die op afstand uitgelezen kunnen worden.

Iets langer antwoord, de analoge meetmethode is jarenlang betrouwbaar gebleken, of dat zo met die slimme meters ook zo is laat ik graag eerst anderen uit proberen en zie geen enkele manier waar er enig voordeel te halen is met zo'n hack gevoelig ding in de meterkast.
Ik zit niet te wachten op al die `slimme` dingen.. Ik wil gewoon een meter die het doet, geen onzin naar bedrijven verzend, geen extra stroomkosten voor de meter.. Ook al die rage met die apps om het aan te sturen zit ik niet op te wachten, wil gewoon zelf bepalen in mijn eigen huis wat ik doe en niet de controle overgeven aan andere mensen die ik niet ken.

[ Voor 61% gewijzigd door Robin4 op 06-07-2014 22:21 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ons huis is ook uit rond die tijd (gok mid 50) en hebben denk ergens in de 90's nog een nieuwe 'stoppenkast' gekregen, alles (water, gas en licht), hiervoor hadden we nog de draaischijf met rode streep, nu is het een wat dichter model waar je nog wel gewoon de mechanische cijfertjes moet aflezen (en doorgeven).

Worden bijna elke maand wel gebeld of we zo'n sling ding (toon?) willen hebben. Ene keer zeg ik nee, kost je 10 extra in de maand, andere keer nee omdat het geen WP ondersteuning in zit, dan weer nee omdat het nu gewoon werkt.. ik kan nog wel een jaartje of 5 doorgaan :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
PeetR schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:45:
Misschien heel dom, maar enexis is toch netwerkbeheerder en geen leverancier?
De meters zijn dus van de netwerkbeheerders, het kiezen van een meter ligt dus niet aan je leverancier. Het enige wat dan helpt is verhuizen naar een gebied waar een andere netwerkbeheerder is.
Zo kan je wel blijven verhuizen.. Maar goed ik zat daar ook al aan te denken dat enexis idd het netwerk beheer op zich neemt. En de energie maatschappij er de stroom over leverd (in dit geval essent)
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:18:
[...]

Die slimme meters zijn te manipuleren van afstand zonder dat je er invloed op hebt. dat zal dan aluhoedjes gedrag zijn maar heb er weinig vertrouwen in.
Ik heb er ook geen vertrouwen in helaas, dit soort bedrijven willen helaas zo maximaal van je willen plukken. Ik wil alleen betalen wat ik ook echt gebruik, en dat me meter niet te manipuleren is.
Tegenwoordig word alles gewoon door je stront geramd, of je het nou wilt of niet.. Prima als het vervangen moet worden, maar hoef er geen slimme dingen erin te hebben. ( vroeger was alles beter)
Robkazoe schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:42:
Ik vind het raar dat iedereen nu even weggezet wordt als aluhoedjes als je niet voor een nieuwe energiemeter bent? Een beetje gezonde wantrouwen is toch niet helemaal misplaatst?
- De "oude" meters hebben zich jaren lang bewezen. De nieuwe meters moeten zich nog bewijzen. Wie zegt dat dit goed gaat?
- Vroeger was deze informatie alleen vanuit huis in te zien en bleef de "data" dus huis gebonden. Nu wordt het verstuurd via Ethernet en/of GPRS en zijn ze aftapbaar.
Dat heb je mooi verwoord..

[ Voor 55% gewijzigd door Robin4 op 06-07-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Robin4 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:13:
[...]

Ik wil die slimme meter niet omdat er allemaal haken en ogen aan zitten, ook zal die meter een extra voeding nodig hebben = is weer extra stroom verbruik
Dat ding verbruikt inderdaad stroom, maar dat betaal je zelf niet. Als je alles in huis uitschakelt staat ook een slimme meter gewoon netjes stil hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Als ik voor de domme variant kies dan niet? (stroom verbruik)
nachtnet schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:53:
Heb je trouwens in die brief ook gelezen dat er in de kleine lettertjes staat dat als je wel de slimme meter laat plaatsen dat je dan zelf €50,- bijdrage moet betalen voor die "slimme" meter. (ik dacht dat die extra bijdrage verviel bij vervanging door een niet-slimme meter.)
In mijn brief stonden geen kleine lettertjes, heb alles goed na gekeken.. Althans dit was een brief van enexis, misschien dat andere dat wel doen.

[ Voor 81% gewijzigd door Robin4 op 06-07-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Xander schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:58:
[...]

Dat ding verbruikt inderdaad stroom, maar dat betaal je zelf niet. Als je alles in huis uitschakelt staat ook een slimme meter gewoon netjes stil hoor.
Uiteraard staat de meter stil, maar die kosten komen hoe je het ook wend of keert alsnog bij de eindgebruiker....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Schnoop schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:24:
Misschien is TS bang dat hij zijn magneet niet meer op de nieuwe meter kan zetten? =)

Het enige wat ik me afvraag bij die slimme meter is: Hoe zit het met terugleveren? Dit wordt dus apart geregistreerd?
Ik zie het zo gebeuren dat ze een teruglevertax gaan invoeren voor iedereen die zonnepanelen heeft ofzo. Dat is mijn enige zorg bij de slimme meter, het uitlezen lijkt me wel handig.
Ik zou eerder zeggen dat je zelf met magneten aan het rommelen bent.. Misschien heb je wel een wiet plantage daar staan op dit moment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

He kom op, dit is nergens voor nodig.

Overigens, die 80% slimme meters in 2020 is een eu richtlijn, geen wet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
mrc4nl schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 18:51:
Wel jammer dat de TS nog niet gereageerd heeft
Ik heb zoals jou en vele andere ook andere dingen te doen dan alleen leven van het internet.

Stand van zaken..

Ik bel morgen, en weiger dus die slimme meter.. En dan hoor ik het verhaal wel van hun kant..

[ Voor 18% gewijzigd door Robin4 op 07-07-2014 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robin4 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 00:57:

Stand van zaken..

Ik bel morgen, en weiger dus die slimme meter.. En dan hoor ik het verhaal wel van hun kant..
Wanneer je elk jaar een betrouwbare meting hebt waarom zou je dan een slimme willen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
teacher schreef op zondag 06 juli 2014 @ 23:52:
[...]

Uiteraard staat de meter stil, maar die kosten komen hoe je het ook wend of keert alsnog bij de eindgebruiker....
Maar het maakt niet uit of je een slimme meter hebt of niet. Deze kosten worden gewoon over alle energieverbruikers gespreid dus ook al heb je een ferraro meter dan betaal je alsnog deze kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

teacher schreef op maandag 07 juli 2014 @ 00:03:
Overigens, die 80% slimme meters in 2020 is een eu richtlijn, geen wet.
Een veel voorkomend misverstand over de betekenis van het woord richtlijn (engels: directive) in deze context. Een europese 'richtlijn' moet worden opgenomen in nationale regelgeving.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Heb net gebeld, ze komen deze week nog langs op mijn afgesproken tijd..

De oude meter moest eruit omdat deze de vervangings termijn heeft bereikt (niet vanwege het pushen van de slimme meter) (het is ook al een erg oud huis vandaar)

Heb gewoon aangegeven dat ik die slimme meter wilde weigeren en hier een notitie van wilde maken.
Was geen probleem als een afspraak gemaakt kon worden..

Hij zei iets dat ze dan een conventionele meter zouden plaatsen.. (maar dit hou ik wel in de gaten, want ik ben toch thuis)

Dus mits ik geluk heb zal ik wellicht toch een oudere type meter voor terug krijgen (al hou ik dit wel in de gaten voordat ze uberhaupt wat gaan monteren in mijn meter kast van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:37
Wees er verdacht op dat ze de slimme meter gewoon alsnog willen installeren. Je moet bij installatie weer aangeven dat je een domme meter wilt. Geen slimme meter of een slimme meter waarbij wat is uitgeschakeld.....

Bij mij wilde ze alsnog een slimme meter installeren. Ookal was de eerste afspraak anders.

De uitvoerende orgaan weet niks van deze afspraak.

* bij mij en bij netbeheerder enexis. Uitgevoerd door BAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Eerder zei ik ook, ik vraag er nog erna voordat ze aan de deur staan.

Mocht het niet zo zijn, mogen ze van mij vertrekken en een andere meter halen.. Net zo lang tot dat ze met de juiste meter aan de deur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
Robin4 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 00:57:
[...]
Ik heb zoals jou en vele andere ook andere dingen te doen dan alleen leven van het internet.
Stand van zaken..
Er zijn veel wisselende reacties geven in deze thread. Je hebt natuurlijk bij het openen van het topic in de titel laten doorsluimeren dat je overwoog de meter te weigeren. Ik ben toch benieuwd welke argumentatie je nu definitief heeft doen besluiten om de slimme meter te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 12:34

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Croga schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:31:
[...]

Ik denk eerder dat men bij terugleveren alsnog voor zowel levering als teruglevering kosten voor het net gaat rekenen.... Wat natuurlijk ook niet zo raar is aangezien je dat ook gewoon gebruikt.
Dat is wel raar. Want daarvoor was het capaciteitstarief al ingevoerd.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Er was misschien wat onduidelijkheid.

Ik heb een meter van landis & GYR. Niet de genoemde fer...
Maar goed ik heb vandaag maandag nog terug gebeld om te vragen wat voor meter ik dan zou krijgen dat wist die vrouw niet en zouden ze morgen voor terug bellen.

1 1/2 later stond de monteur ineens spontaan voor de deur.. Ik heb hem maar uitgelegd dat ik een afspraak had gemaakt. En ook meteen gevraagd wat er vervangen moest worden.. Bleek feitelijk te gaan om de gas meter..

(stond niet echt bepaald duidelijk in de brief.. Maar ze wouden dan eigenlijk beide vervangen uiteraard voor zo`n slimme meter)..

Maar als ik weigerde zou hij dus alleen de gasmeter vervangen, en de huidige elek meter zou dan gewoon blijven zitten..

Maar eigenlijk vind ik dit wel bezeikte boel, want ook al zou je weigeren feitelijk krijg je dan toch ooit die nieuwe meter. Want dan laten ze gewoon de oude zitten, en als die over paar jaar aan vervanging toe bent ben je nog de sjaak..

Weet niet of ik teveel vraag, maar heeft iemand fotos van die nieuwe meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Robin4 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 03:46:
[...]

Weet niet of ik teveel vraag, maar heeft iemand fotos van die nieuwe meters?
Plaatjes (en handleidingen) van de slimme meters kan je vinden op http://www.slimmemeters.nl/handleidingen/. Welke je krijgt hangt af van je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Topic mag gesloten worden, een nieuwe conventionele gas meter is geplaatst.

Pagina: 1 2 ... 54 Laatste