Veiligheid slimme meters: Op afstand afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 17:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik krijg binnenkort een elektrische auto en wil deze graag in de nacht gaan opladen.

Ik heb nu een 3-fase 25A meterkast met een enkeltarief meter en wil graag een dubbeltarief ivm het in de nacht opladen van de auto (85kWh accu, dus dat loont wel).

Een dubbeltarief meter plaatsen kost me 350 euro en een slimme meter 70 (via prioriteits plaatsing).

Alvorens ik aan de slimme meter begin ben ik me ook gaan inlezen in de meter en wel in dit document: http://zooi.widodh.nl/got...rements_v2.2_final_P3.pdf

4.2.1 Events
Nu kom ik op pagina 21 de "4.2.1 Events" tegen met een rist aan events, waar onder:
- 62 Remote disconnection (Indicates that the disconnector has been remotely disconnected.)
- 63 Remote connection (Indicates that the disconnector has been remotely connected.)

Dat wekte mijn interesse en kom ik op pagina 35 dit tegen:

Disconnector (Control and Log, scheduler)
"Controls the connection and disconnection of the premises of the consumer"

Ofwel, de energie leverancier kan op afstand de stroom in mijn huis uitschakelen, het is zelfs zo dat ze het in de meter kunnen schedulen.

Nu ben ik van plan mijn rekeningen gewoon netjes te betalen en geen rare fratsen uit te halen, maar ik heb weinig vertrouwen in zulke zaken.

Ik zit met een paar vragen die ik vanuit de energie leverancier voor 99% zekerheid nooit eerlijk beantwoordt krijg en daarom probeer ik het hier:
- Wie heeft het recht om dit uit te voeren? De netbeheerder?
- Hoe is de beveiliging van zoiets geregeld?

Vooral het laatste baart me zorgen. Want stél nu dat we over een paar jaar allemaal deze meter hebben en er wordt bij Delta NWB (in Zeeland) ingebroken op dat systeem en naar alle meters wordt het signaal gestuurd om om 20:00 de stroom in ALLE huizen uit te schakelen.

Wat doet dat wel niet met ons netwerk? Hoe veilig is zoiets?

Ik werk zelf in de IT en het lijkt me behoorlijk eng als er wordt ingebroken op een dergelijk systeem.

Een Tweaker aanwezig die hier wat meer over weet?

(Lees verder voor de grap dat gehele document eens, dan zie je wel dat deze slimme meters echt niet in het voordeel van de consument geplaatst worden. De hoeveelheid informatie die die meters loggen is gigantisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Naar wat ik begrijp is dat het afsluiten alleen gaat gebeuren in geval van code rood. Dat houdt dus in onvoldoende opwekcapaciteit vanwege te warm koelwater bijvoorbeeld.

In dat geval is de netbeheerder verplicht, ik meen vanuit Europese Unie, om hele wijken in 1x gescheduled van het net te halen. Bijvoorbeeld van 8 tot 14:00 wijk X, 14:00 - 22:00 wijk Y. enz.

Maar waarom dit op de meter is geimplementeerd en niet op wijkniveau in een transformatorstation weet ik niet.

Ik deel trouwens je mening over dat het eng is/lijkt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En het erge is dat ze de politici er ook van hebben weten overtuigen dat die dingen zou nuttig zouden zijn voor de consument...terwijl ze tegelijkertijd je privacy flink aantasten..

Maar de vraag is hoe goed de beveiliging is. Las net dat artikel over alarmsystemen, die waren al niet goed beveiligd dus twijfel erg over de veiligheid van de meters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Waarom zou je bang zijn dat als er ingebroken wordt bij Delta met als doel om de slimme meters uit te schakelen? Als er mensen zijn die dat willen gaan doen zullen ze toch ook gewoon het SCADA systeem hacken en de hele powerplant uitschakelen? Of op wijknivo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Ik denk inderdaad dat je op dit moment niet bang hoeft te zijn voor rare fratsen vanuit de netbeheeerder... Zelfs als je niet betaalt mogen ze je niet zomaar afsluiten.
Maar je weet inderdaad nooit wat er in de toekomst nog gebeuren gaat.
Maar wordt je onterecht afgesloten... Dan zijn er meer... Burgerlijke ongehoorzaamheid en je meter ertussenuit slopen.... Klaar.

Oh, en als je die mooie Tesla getestlaat hebt horen we graag je ervaringen in het elektrische auto's topic.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
mkleinman schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:58:
Naar wat ik begrijp is dat het afsluiten alleen gaat gebeuren in geval van code rood. Dat houdt dus in onvoldoende opwekcapaciteit vanwege te warm koelwater bijvoorbeeld.

In dat geval is de netbeheerder verplicht, ik meen vanuit Europese Unie, om hele wijken in 1x gescheduled van het net te halen. Bijvoorbeeld van 8 tot 14:00 wijk X, 14:00 - 22:00 wijk Y. enz.

Maar waarom dit op de meter is geimplementeerd en niet op wijkniveau in een transformatorstation weet ik niet.

Alleen trekt een hacker zich natuurlijk niets aan van die wetgeving. Die stuurt vanaf dat centrale punt gewoon de commando's naar al die meters en klaar is kees.

Wat ik ook zie is dat ze op deze manier wanbetalers kunnen gaan afsluiten, daar heb ik opzich geen problemen mee, alleen de server die daadwerkelijk de berichten de wereld in helpt maakt dat onderscheid niet.

Het punt is dus, wat als er hier wordt in gebroken?

Ook vraag ik me af, als ik weiger dat ze mijn meter mogen uitlezen, kunnen ze hem dan nog wel steeds besturen op afstand?
Barrycade schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:06:
Waarom zou je bang zijn dat als er ingebroken wordt bij Delta met als doel om de slimme meters uit te schakelen? Als er mensen zijn die dat willen gaan doen zullen ze toch ook gewoon het SCADA systeem hacken en de hele powerplant uitschakelen? Of op wijknivo?
Wellicht dat die hacker toevallig makkelijker bij dit systeem kon komen dan bij de powerplant?

De meters aansturen zal ergens vanuit een kantoor van Delta gebeuren, dit gaat namelijk allemaal via GPRS, dus gewoon via internet (danwel VPN).
NovapaX schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:06:
Oh, en als je die mooie Tesla getestlaat hebt horen we graag je ervaringen in het elektrische auto's topic.
Aug-Sept heb ik hem. Morgen testrit in Eindhoven.

[ Voor 26% gewijzigd door Snow_King op 10-04-2013 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Snow_King Waarom zou je zo'n meter willen hebben? Ik zou er niet aan beginnen. Alleen al het idee dat ze je op afstand kunnen afsluiten. En als het energiebedrijf het kan, dan kan een hacker het ook. Of die hacker gaat je meterstand flink verhogen en dan mag jij uitleggen dat je dat niet hebt verbruikt. De kans mag dan klein zijn, met een ferraris is die nul.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 17:21

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Snow_King schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:53:

Vooral het laatste baart me zorgen. Want stél nu dat we over een paar jaar allemaal deze meter hebben en er wordt bij Delta NWB (in Zeeland) ingebroken op dat systeem en naar alle meters wordt het signaal gestuurd om om 20:00 de stroom in ALLE huizen uit te schakelen.

Wat doet dat wel niet met ons netwerk? Hoe veilig is zoiets?

Ik werk zelf in de IT en het lijkt me behoorlijk eng als er wordt ingebroken op een dergelijk systeem.
Om even een ander beeld hierop te werpen, als iemand NU Delta NWB hacked kan hij al iedereen afsluiten, de toevoer van centrale van de regio naar de wijktransformatoren ( De zogenaamde 10k volt kabels ) worden nu ook al volledig computer gestuurd, om overcapaciteit en overspanning te monitoren en als threshold bereik word gaan deze al automatisch down om oververhitting te voorkomen, hack het systeem en stel de threshold in en het systeem neemt zelf maatregelen.

Dus afgezien van je slimme meter is dat risico nu ook al aanwezig.

Hier kan je er ietswat meer over lezen en gaat over een hack bij een Amerikaanse Water leverancier.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mkleinman schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:58:

Even om tegen alle doemdenkerij van slimme meters in te gaan: de netbeheerder kan op die manier rekening houden met mensen die zonnepanelen op het dak hebben liggen en die niet afschakelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Snow_King schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:07:

[...]
Aug-Sept heb ik hem. Morgen testrit in Eindhoven.
Wat voor Tesla?
Zelf heb ik in de Roadster meegereden, dat ging echt hard. Harder dan menig snelle benzine auto waarin ik heb (mee)gereden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:09:
@Snow_King Waarom zou je zo'n meter willen hebben? Ik zou er niet aan beginnen. Alleen al het idee dat ze je op afstand kunnen afsluiten. En als het energiebedrijf het kan, dan kan een hacker het ook. Of die hacker gaat je meterstand flink verhogen en dan mag jij uitleggen dat je dat niet hebt verbruikt. De kans mag dan klein zijn, met een ferraris is die nul.
Omdat ik een dubbel-tarief meter wil ivm de elektrische auto.

Probleem is denk ik dat ik sowieso een slimme meter zou krijgen nu, lijkt me niet dat ze nog oude meters plaatsen.
ShadowBumble schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:16:Om even een ander beeld hierop te werpen, als iemand NU Delta NWB hacked kan hij al iedereen afsluiten, de toevoer van centrale van de regio naar de wijktransformatoren ( De zogenaamde 10k volt kabels ) worden nu ook al volledig computer gestuurd, om overcapaciteit en overspanning te monitoren en als threshold bereik word gaan deze al automatisch down om oververhitting te voorkomen, hack het systeem en stel de threshold in en het systeem neemt zelf maatregelen.

Dus afgezien van je slimme meter is dat risico nu ook al aanwezig.

Hier kan je er ietswat meer over lezen en gaat over een hack bij een Amerikaanse Water leverancier.
Interessant, dat wist ik niet.

Alleen met de slimme meter vergroten we het risico doordat we ineens een extra systeem krijgen waar op kan worden ingebroken.

Ik ben dus gewoon bang dat er ergens een Windows 2003 servertje is wat deze meter allemaal polled en daarmee ook de rechten heeft om deze afsluit commando's te sturen.
!null schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:23:
Wat voor Tesla?
Zelf heb ik in de Roadster meegereden, dat ging echt hard. Harder dan menig snelle benzine auto waarin ik heb (mee)gereden.
In de Model S. Mijn collega heeft al een Roadster. (Gaat wel een beetje offtopic hierzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

An sich is er niet heel veel mis met de slimme meter. Alleen is de huidige implementatie voordelig voor de netbeheerder en de leverancier en heeft de klant er nauwelijks voordeel bij. Ook al wordt dat laatste erg gepromoot.

In mijn ogen zou een slimme meter veel meer nut hebben als je er lokaal op kan inloggen en er lokaal allerlei zaken op kan zien qua grafieken/verbruik e.d. Ook zou je vanuit daar je standen zelf naar de leverancier kunnen versturen. Of vanuit daar de leverancier toestemming kunnen geven.

Meer dus de meter zien als een router voor elektriciteit waar je zelf admin rechten op hebt en de meter niet vanaf de andere kant kan worden uitgelezen/geflashed. Je eigen data blijft dan in eigen beheer.

Maar goed, ik verwacht niet dat dat ooit zal gebeuren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Snow_King schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:30:
[...]

Probleem is denk ik dat ik sowieso een slimme meter zou krijgen nu, lijkt me niet dat ze nog oude meters plaatsen.
Hij is (nog) niet verplicht, en je mag 'm weigeren als je ( 'm niet) wil:
Vanaf januari 2012 start de plaatsing van de zogenaamde slimme meter. Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand uitleesbaar is. De slimme meter wordt niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren.
http://www.consuwijzer.nl/thema/slimme-meter-loket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Hier is ook nog het nodige te lezen op tweakers.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HA5H
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ikzelf ben op dit moment ook nog geen fan van de Slimme Meters..
..las net wel dit stukje uit je TS:
Ofwel, de energie leverancier kan op afstand de stroom in mijn huis uitschakelen, het is zelfs zo dat ze het in de meter kunnen schedulen.
Dit is iets wat ze nu ook kunnen doen, net als je internet, telefonie en alles nu ook vanaf de leverancier kan worden afgesloten en dit op dit moment ook al door hackers kan gebeuren wanneer deze op dit moment inloggen op de SCADA systemen van hen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op afstand afschakelen kan nu ook al op wijkniveau, dus of het nou zo erg is dat ze het op huisniveau kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Dreamvoid schreef op woensdag 10 april 2013 @ 16:25:
Op afstand afschakelen kan nu ook al op wijkniveau, dus of het nou zo erg is dat ze het op huisniveau kunnen...
Op wijkniveau heeft men snel door als het ten onrechte is. Maar als ze jou tijdens een vakantie afsluiten omdat een hacker grappig wil zijn of dat ze bij het energiebedrijf de verkeerde familie Janssen hebben gekozen, dan ben je bij thuiskomst niet blij. Ik geef toe, de kans is maar klein maar nu is die nul.

Komt bij dat ze je met, voor mij althans, niet bestaande voordelen proberen te lokken om zo'n meter te nemen. In zo'n geval word ik zeer achterdochtig. Kijk, als je die nu met een kabeltje aan je router kunt koppelen en zelf met de data kan stoeien, dan ligt het weer anders. En dan nog een verzendknop met de standen voor het energiebedrijf via mijn laptop en er geen communicatiemodule in zit, dan wil ik er ook wel een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dat afsluiten zal allemaal zo een vaart niet lopen. En hacken.....die hebben wel wat anders te doen bij de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:01
JoopC schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:08:
Dat afsluiten zal allemaal zo een vaart niet lopen. En hacken.....die hebben wel wat anders te doen bij de ING.
Dit soort uitspraken maken mij niet blij. Het is helemaal niet verkeerd om een gezonde dosis paranoia vast te houden. Dat iets nu niet gebeurd betekent niet dat het niet ooit wel gebeurd. Ik durf zelfs te beweren dat het makkelijker is bij een energiemaatschappij op de infrastructuur binnen te komen dan bij een bank. Ook al ben ik minder bang voor hackers die juist mij uitkiezen om af te sluiten dan gewoon simpelweg automatiseringsfouten waar het bijna ondoenlijk is om deze te herstellen.

De andere kant van het verhaal is dat met de slimme meter het ook makkelijker wordt om prepaid stroom af te leveren voor wanbetalers (incl een noodknop waar je het even mee kan volhouden als je niet direct geld hebt) waar 10% van je opwaardering automatisch in je schuld gaat ipv een volledige afsluiting wat nu vaak het geval is.

Zoiets hebben ze in de UK ook en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:58
JoopC schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:08:
ICS, SCADA en VES systemen hebben net zo goed heel veel belangstelling, kijk eens naar het honeypot rapport watertoren van micro trend.

Volgens de eigen P4 regels van de netwerkbeheerder "en hard coded zou dienen te zijn" mogen er maar maximaal 500 schakelmomenten ( uitschakelen of doorlaat verminderen) per miljoen aansluitingen per dag zijn, als het een hacker lukt om collectief een flink aantal uit te schakelen zit je dan al snel enkele dagen zonder een uitzondering daarop zou al een zwakheid zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

"met de kennis van nu .....zouden we het nooit gedaan hebben"
"nu" is eng over 20 jaar, dan hangt die meter er nog
zoals dit :
nieuws: 'Kwaadwillende kan vliegtuig op afstand hacken'

laten we gewoon ons verstand gebruiken

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-04-2013 20:40 . Reden: had je de meter geweigerd krijg je een boeing op je kanis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

We kunnen toch gewoon de SIM kaart eruit halen als er problemen komen, of zou de meter het dan niet meer doen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
klump4u schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:44:
We kunnen toch gewoon de SIM kaart eruit halen als er problemen komen, of zou de meter het dan niet meer doen?
Ik denk niet dat je daar bij kunt komen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Bij komen kan je met gemak, alleen dit betekend wel de zegels verbreken :)
Zijn ze verbroken kan je meteen met een lasdop de draden doorverbinden :)

[ Voor 33% gewijzigd door Pietje NL op 10-04-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:07:
De meters aansturen zal ergens vanuit een kantoor van Delta gebeuren, dit gaat namelijk allemaal via GPRS, dus gewoon via internet (danwel VPN).
Assumtions are the mother of all fuckup's.
Je bent werkzaam in de IT, maar blijkbaar niet in netwerking.

Heb je wel eens gehoord van private APN's?

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 10-04-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:00
Nog iets: Als de meter op afstand uit te lezen is, kan een kwaadwillende inbreker ook op afstand zijn doelwit selecteren: Waar geen of nauwelijks stroom wordt verbruikt is waarschijnlijk niemand thuis. Naast dit soort vragen ben ik ook redelijk argwanend over de mate van controle die leveranciers krijgen over levering en teruglevering én de vraag wat er gebeurt met de data die ongetwijfeld verzameld wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 10-04-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Die meter is zo klein, een velletje aluminium folie doet wonderen. Is ook wel weer leuk om uit te proberen....toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De vraag is dan of er niet een monteur langskomt om de meter te repareren...Ze moeten wel af en toe kunnen uitlezen anders kunnen ze geen rekening sturen.
Maar het zijn idd te intelligente apparaten die vatbaar zijn voor misbruik. Hoewel je op sommige ook wel schijnt aan te kunnen geven op welk interval ze rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:52:
Nog iets: Als de meter op afstand uit te lezen is, kan een kwaadwillende inbreker ook op afstand zijn doelwit selecteren: Waar geen of nauwelijks stroom wordt verbruikt is waarschijnlijk niemand thuis. Naast dit soort vragen ben ik ook redelijk argwanend over de mate van controle die leveranciers krijgen over levering en teruglevering én de vraag wat er gebeurt met de data die ongetwijfeld verzameld wordt.
Dat argument geldt ook al sinds jaar en dag voor het (vaste) telefonieverkeer. Voor TV via DSL. Voor internet. Allemaal dingen waaraan je kunt zien of iemand al dan niet thuis is, tenminste als je denkt dat dat ook op die manier voor elektriciteitsverbruik te zien is.

Al die kabelmodems, adsl modems en glasvezelrouters die vanuit de providers bij mensen thuis neergezet worden, worden allemaal netjes gemanaged door de providers. Ergens in een beheerssysteem kunnen ze zo zien welke modems uit en aan staan, welke firmware er op draait, hoeveel data ieder modem gebruikt, hoeveel telefoongesprekken er gemaakt zijn.

Dat gebeurt al jaren, en hoevaak is daar commentaar op gekomen als zijnde een inbreuk op de privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dreamvoid schreef op woensdag 10 april 2013 @ 16:25:
Mijn punt is juist dat er nu een tweede infra bij komt die ook beschermd kan worden en waarmee je een hele hoop kan uithalen.
Domba schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:44:
[...]

ICS, SCADA en VES systemen hebben net zo goed heel veel belangstelling, kijk eens naar het honeypot rapport watertoren van micro trend.

Volgens de eigen P4 regels van de netwerkbeheerder "en hard coded zou dienen te zijn" mogen er maar maximaal 500 schakelmomenten ( uitschakelen of doorlaat verminderen) per miljoen aansluitingen per dag zijn, als het een hacker lukt om collectief een flink aantal uit te schakelen zit je dan al snel enkele dagen zonder een uitzondering daarop zou al een zwakheid zijn.
Waar zou dat hardcoded moeten staan dan? Uiteindelijk is er ergens een endpoint waar de commando's richting de meters gaan. Als je daar op in breekt kan je onbeperkt commando's sturen naar de meters toe.

Het kan een soort van proxy zijn die zoiets bij houdt, maar als je in die proxy weet te komen ben je er.

Dan zeg ik niet nu, maar zoals iemand hier al aan geeft, die meters hangen er over 20 jaar nog steeds.
joopv schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:50:
[...]

Oef. Je bent werkzaam in de IT, maar blijkbaar niet in netwerking.

Heb je wel eens gehoord van private APN's?
Nou, nou, we hoeven elkaar niet af te branden.

Ik ben inderdaad niet werkzaam in de mobiele telecommunicatie. Maar ik geloof echt niet dat alles achter een private APN zit. Genoeg wordt voor het gemak gewoon over het internet gerouteerd. (Danwel met IPSec)
joopv schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:10:
[...]

Dat argument geldt ook al sinds jaar en dag voor het (vaste) telefonieverkeer. Voor TV via DSL. Voor internet. Allemaal dingen waaraan je kunt zien of iemand al dan niet thuis is, tenminste als je denkt dat dat ook op die manier voor elektriciteitsverbruik te zien is.

Al die kabelmodems, adsl modems en glasvezelrouters die vanuit de providers bij mensen thuis neergezet worden, worden allemaal netjes gemanaged door de providers. Ergens in een beheerssysteem kunnen ze zo zien welke modems uit en aan staan, welke firmware er op draait, hoeveel data ieder modem gebruikt, hoeveel telefoongesprekken er gemaakt zijn.

Dat gebeurt al jaren, en hoevaak is daar commentaar op gekomen als zijnde een inbreuk op de privacy?
Goed punt, maar als mijn kabel verbinding er thuis mee stopt is dat geen ramp, ook niet als in de gehele wijk het internet niet meer werkt, ach, al zelfs een hele stad.

Als in een hele wijk de stroom er mee stopt kan het in de winter ineens verdomd koud worden of in de zomer kan je eten in je koelkast ineens allemaal bederven.

Electriciteit is een stukje crucialer dan internet natuurlijk.

Mijn punt is hier verder niet de privacy, maar de tool die er is om op afstand huizen af te sluiten en het potentieële misbruik daar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iedereen mag zelf bepalen of je je netbeheerder het recht geeft om je op afstand af te sluiten.
ik kies voor liever niet.
mijn huidige meter kan het niet, een nieuwe kan het wel.
voor mij nu geen nieuwe dus.
hou het simpel mensen, juist tweedracht zaait macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Gezien je link naar je actuele energiegebruik is privacy inderdaad niet de reden op dat ding te wantrouwen :)

Maar heb je een hart/long apparaat aangesloten of zoiets dergelijks cruciaals?

Want ik zie de 100 euro schade die ik zou hebben van een ontdooide koelkast/vriezer nou niet als een reden om helemaal geen slimme meter te nemen. En mocht dus blijken dat dat zou komen doordat er een hack op mijn meter heeft plaats gevonden bel ik de netbeheerder wel even om mijn rekeningnummer door te geven. Zodat ze de schade kunnen vergoeden en meteen even een nieuwere versie van de meter op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:26:
Gezien je link naar je actuele energiegebruik is privacy inderdaad niet de reden op dat ding te wantrouwen :)

Maar heb je een hart/long apparaat aangesloten of zoiets dergelijks cruciaals?

Want ik zie de 100 euro schade die ik zou hebben van een ontdooide koelkast/vriezer nou niet als een reden om helemaal geen slimme meter te nemen. En mocht dus blijken dat dat zou komen doordat er een hack op mijn meter heeft plaats gevonden bel ik de netbeheerder wel even om mijn rekeningnummer door te geven. Zodat ze de schade kunnen vergoeden en meteen even een nieuwere versie van de meter op te hangen.
Een enkel huis is geen gevaar, maar wat als je in breekt bij een netbeheerder en ineens bij honderdduizenden huizen de stroom uit schakelt?

Daar krijgt het net een flinke opdonder van, ineens een gigantische hoeveelheid afnemers die weg zijn met een flinke overcapaciteit als gevolg.

Het gevaar is dus dat je een hele boel kan ontregelen met een "simpele" inbraak op een dergelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
joopv schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:10:
[...]

Al die dingen die je noemt hebben voordelen en/of voegen iets toe, daarnaast kun je er vrij voor kiezen. Een slimme meter heeft voor mij geen enkel voordeel, alleen maar mogelijke nadelen. Zeker zoals deze nu worden gepresenteerd kan ik er echt geen enkel voordeel of nut in ontdekken, dus waarom zou ik dan voor zo'n meter kiezen. Het enige nut en voordeel is nu voor de aanbieder.Het feit dat bijna niemand problemen heeft als zo'n wordt geplaatst is omdat de meeste mensen het geen bal interesseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je dan toch die meter wilt hebben meld dan gewoon dat je panelen gaat installeren, krijg je een 4 telwerken meter gratis :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door joopv op 10-04-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:31:
[...]

Al die dingen die je noemt hebben voordelen en/of voegen iets toe, daarnaast kun je er vrij voor kiezen. Een slimme meter heeft voor mij geen enkel voordeel, alleen maar mogelijke nadelen. Zeker zoals deze nu worden gepresenteerd kan ik er echt geen enkel voordeel of nut in ontdekken, dus waarom zou ik dan voor zo'n meter kiezen. Het enige nut en voordeel is nu voor de aanbieder.Het feit dat bijna niemand problemen heeft als zo'n wordt geplaatst is omdat de meeste mensen het geen bal interesseert.
Juist, zo denk ik er dus ook over.

Nu vind ik het versturen van meterstanden echt geen probleem, daar lig ik niet zo wakker van. Maar als je kijkt wat die meter allemaal wel niet kan en het potentieële misbruik daar van is groot imho.
Rol-Co schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:43:
Als je dan toch die meter wilt hebben meld dan gewoon dat je panelen gaat installeren, krijg je een 4 telwerken meter gratis :)
Helaas, dat gaat niet op. Net even gebeld, ik krijg dan een slimme meter voor 72 euro.

Nog gevraagd of ik een andere meter kan krijgen, maar dat is niet mogelijk bij Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Potentieel misbruik? Zoals wat?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wat ik in de topic start aan haal. De meter is vooral gericht op de energie bedrijven.

Het potentieële misbruik is het op afstand kunnen afsluiten van de meters en wat er kan gebeuren bij een inbraak bij een netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Naar mijn weten is het afsluiten van mensen aan strikte wet/regel -geving verbonden.
Het tijdelijk afsluiten bij calamiteiten kan altijd, door bijv. op (sub)wijk niveau kasten/verdeelstations uit te schakelen.

Als er nu een malloot een verdeelstation instapt, dan is het leed (letterlijk en figuurlijk) niet te overzien. Als een malloot een grondkapot doorknip, dan hebben ook wijken een probleem.

Persoonlijk vind ik het een prettig idee dat men bij problemen wijken gefaseerd af/aan kunnen schakelen.
Dit zal ook mijn apparatuur in huis ten goede komen :)

Heb liever een paar uur geen stroom dan een te hoog/laag spanning die mijn apparatuur onherstelbaar beschadigd (ja, dat is verzekerd en zal vergoed worden, maar niemand wordt daar blij van).

Ook kan er op dit moment, als er niemand thuis is en op basis van een gerechtelijk bevel, een instap plaats vinden om de energie voorziening plat te leggen. Dan wordt er schade aangebracht en ook die moet je dan maar weer zien te verhalen. Als ze dat nu schadeloos op afstand kunnen doen, prima :)

Inbraak bij energieleverancier... Maak mij op dit moment meer druk om de Ddos aanvallen op banken dan een inbraak bij mijn energieleverancier. Bij de e-leverancier kunnen ze idd mijn stroom afpakken, maar bij de bank kunnen ze mijn spaargeld van XX jaren afpakken of dagen onbereikbaar maken.....
Heb ik liever een paar uur geen stroom dan dagen lang geen geld.

Overigens staat er bij ons een aggregaatje(+paar liter brandstof) in de schuur; Stroom eraf, hoofdschakelaar uit, PV uit en aggregaatje aan :)

"Doomsday Preppers" is nog ergens goed voor :D

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Snow_King schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:13:

Nou, nou, we hoeven elkaar niet af te branden.

Ik ben inderdaad niet werkzaam in de mobiele telecommunicatie. Maar ik geloof echt niet dat alles achter een private APN zit. Genoeg wordt voor het gemak gewoon over het internet gerouteerd. (Danwel met IPSec)
Nee als ze al mobiele technologie gebruiken om op Afstand een data verbinding op te zetten mag dit alleen via een APN, en op geen andere manier vanwege regelgeving, maar vergeet niet dat op Afstand een vrij breed begrip is, het kan namelijk ook met Bluetooth dat hij buiten in de straat staat, NFC, infrarood en zelfs nog via gewone radiogolven op een encrypted zender.

De oude techniek voor communicatie tussen leverancier en Slimme Meter is PLC ( Power Line Carrier ), De nieuwere slimme meters, die aan DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) versie 4 en hoger voldoen maken geen gebruik meer van PLC maar van GPRS of Ethernet en zijn aan stricte restricties gebonden door de Tweede Kamer en het CBP.

Je hebt op dit moment eigenlijk maar een paar soorten meters die op Afstand uitleesbaar zijn denk aan het type dat geen verbinding heeft met de Leverancier en waar een meteropnemer langs komt. Deze maken gebruik van de volgende technieken :

- Bluetooth
- Infrarood
- Radiogolven met codering

En het 2de Type is wat ook echt op afstand afleesbaar is en dan kom je of bij een PLC type Meter uit of een DSMR v4+ meter, en dit zijn voornamelijk de types die NU aangeboden worden zoals bij Essent in de reclames om maar een voorbeeld te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ShadowBumble schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:32:
[...]

Nee als ze al mobiele technologie gebruiken om op Afstand een data verbinding op te zetten mag dit alleen via een APN, en op geen andere manier vanwege regelgeving, maar vergeet niet dat op Afstand een vrij breed begrip is, het kan namelijk ook met Bluetooth dat hij buiten in de straat staat, NFC, infrarood en zelfs nog via gewone radiogolven op een encrypted zender.

De oude techniek voor communicatie tussen leverancier en Slimme Meter is PLC ( Power Line Carrier ), De nieuwere slimme meters, die aan DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) versie 4 en hoger voldoen maken geen gebruik meer van PLC maar van GPRS of Ethernet en zijn aan stricte restricties gebonden door de Tweede Kamer en het CBP.

Je hebt op dit moment eigenlijk maar een paar soorten meters die op Afstand uitleesbaar zijn denk aan het type dat geen verbinding heeft met de Leverancier en waar een meteropnemer langs komt. Deze maken gebruik van de volgende technieken :

- Bluetooth
- Infrarood

En het 2de Type is wat ook echt op afstand afleesbaar is en dan kom je of bij een PLC type Meter uit of een DSMR v4+ meter, en dit zijn voornamelijk de types die NU aangeboden worden zoals bij Essent in de reclames om maar een voorbeeld te nemen.
Dat is dus ook wat ik hier:
Terug naar ferrarismeter mogelijk?
probeer(de) te zeggen.

Mijn inziens is het allemaal goed/voldoende dichtgetimmerd met wet/regel -geving.
Incidenten daar gelaten en die zorgen er alleen maar voor dat de focus erop blijft en waar nodig de zaken/bedrijven aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Domba schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:44:
[...]
Trend Micro bedoel je waarschijnlijk.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Freemann schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:52:
[...]

Mijn inziens is het allemaal goed/voldoende dichtgetimmerd met wet/regel -geving.
Incidenten daar gelaten en die zorgen er alleen maar voor dat de focus erop blijft en waar nodig de zaken/bedrijven aangepakt worden.
En dit ben ik dus vooral niet met je eens, dat de wet/regelgeving voldoende dicht is getimmerd wil niet direct inhouden dat deze wet/regelgeving ook gevolgd word door zowel de leverancier als kwaadwillende personen. Leverancier kan prima de gegevens misbruiken voor welk doel dan ook zolang het maar niet bekend word dat dit gedaan word zal er geen wet of regel iets tegen kunnen doen.

Het enige wat een wet/regelgeving doet is een afschrik effect creëren dat er op overtredingen bepaalde administratieve straffen staan. Beetje het geval van Inbraak dat je sloten op je deur hebt en het geregeld is dat het strafbaar is wil niet zeggen dat er niet ingebroken kan worden om je huis leeg te roven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ShadowBumble schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:57:
[...]
En dit ben ik dus vooral niet met je eens, dat de wet/regelgeving voldoende dicht is getimmerd wil niet direct inhouden dat deze wet/regelgeving ook gevolgd word door zowel de leverancier als kwaadwillende personen. Leverancier kan prima de gegevens misbruiken voor welk doel dan ook zolang het maar niet bekend word dat dit gedaan word zal er geen wet of regel iets tegen kunnen doen.

Het enige wat een wet/regelgeving doet is een afschrik effect creëren dat er op overtredingen bepaalde administratieve straffen staan. Beetje het geval van Inbraak dat je sloten op je deur hebt en het geregeld is dat het strafbaar is wil niet zeggen dat er niet ingebroken kan worden om je huis leeg te roven.
Eens, maar de individuele boef is lastig te vangen.
Maar als blijkt dat e-leverancier massaal de wet overtreden..... En dan nog, wat zou het belang zijn van een e-leverancier om jouw meter wel (dagelijks) uit te lezen?

Wat doet Ziggo met mijn kijk/luister gegevens?
Wat doet Ziggo met mijn internet gegevens?
Wat doet T-mobile met mijn mobiele gegevens?

Daar is ook wet/regel -geving over. Bijvoorbeeld het uitpijlen van mobiele telefoons, wie zegt mij dat T-mobile mijn telefoon wel/niet uitpijlt? Kan ik dat ergens zien? Kan ik dat ergens aangeven? Staat dat ergens in een wet dat dat wel/niet mag?

[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 11-04-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Freemann schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:59:
[...]

Eens, maar de individuele boef is lastig te vangen.
Maar als blijkt dat e-leverancier massaal de wet overtreden.....
En dan ? Zal het toch eerst bewezen moeten worden en als klant schiet jer tot die tijd niks mee op.
En dan nog, wat zou het belang zijn van een e-leverancier om jouw meter wel (dagelijks) uit te lezen?
Informatie, wanneer gebruiken mijn klanten hoeveel stroom waarom zoveel stroom en later kan dat wel eens worden he die gaan niet zuinig om met stroom dus die komt in een hoger tarief. Verzin een reden maar het doel zal altijd Informatie zijn hoe meer Informatie je over een huishouden hebt hoe meer je te weten komt.
Wat doet Ziggo met mijn kijk/luister gegevens?
Wat doet Ziggo met mijn internet gegevens?
Wat doet T-mobile met mijn mobiele gegevens?

Daar is ook wet/regel -geving over. Bijvoorbeeld het uitpijlen van mobiele telefoons, wie zegt mij dat T-mobile mijn telefoon wel/niet uitpijlt? Kan ik dat ergens zien? Kan ik dat ergens aangeven? Staat dat ergens in een wet dat dat wel/niet mag?
Bijvoorbeeld het uitpijlen van mobiele telefoons, wie zegt mij dat T-mobile mijn telefoon wel/niet uitpijlt?
- Kan ik kort over zijn doen ze overigens iedere mobiele operator hoor. ( Anders kan hun billing systeem niet functioneren als ze niet weten waar vandaan je belt he ? )

Kan ik dat ergens zien?
- Wet inzage persoonsgegevens, hiermee kan je opvragen welke informatie het bedrijf betreffende jouw heeft

Staat dat ergens in een wet dat dat wel/niet mag?
- Waarom dacht je dat er zoveel mensen tegen de verplichte opslag van gegevens waren ?

Kortom Bel T-Mobile/Ziggo maar eens op en vraag vanwege de opslag telecomwet en wet inzage persoonsgegevens die ze dwingt alles op te slaan over je om alle details van een half jaar aan te leveren zijn ze per wet verplicht te doen.

Je zal verbaast zijn dat kan ik je garanderen maar ik ben bang dat we nu wel erg afdwalen van de TS :+

[ Voor 45% gewijzigd door ShadowBumble op 11-04-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ShadowBumble schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:03:
[...]

En dan ? Zal het toch eerst bewezen moeten worden en als klant schiet jer tot die tijd niks mee op.

[...]

Informatie, wanneer gebruiken mijn klanten hoeveel stroom waarom zoveel stroom en later kan dat wel eens worden he die gaan niet zuinig om met stroom dus die komt in een hoger tarief. Verzin een reden maar het doel zal altijd Informatie zijn hoe meer Informatie je over een huishouden hebt hoe meer je te weten komt.
Ieder bedrijf slaat data op, het is alleen de vraag wat ze daarvan mogen gebruiken om er informatie van te maken. Jouw leverancier kan ook op basis van een jaaropgave een advies geven over je energie verbruik en daaraan consequenties hangen. Dit kunnen ze doen door geanonimiseerde verbruik van buren te vergelijken met jouw verbruik.
Bijvoorbeeld het uitpijlen van mobiele telefoons, wie zegt mij dat T-mobile mijn telefoon wel/niet uitpijlt?
- Kan ik kort over zijn doen ze overigens iedere mobiele operator hoor. ( Anders kan hun billing systeem niet functioneren als ze niet weten waar vandaan je belt he ? )
Uitpijlen is totaal iets anders dan het registreren via welke mast ik bel.
Voor het enigsinds nuttig uitpijlen zijn minimaal 2 masten nodig en het liefst veeel meer.
zonder uitpijlen kan er prima bepaald worden wat het tarief van dat gesprek is.
Kan ik dat ergens zien?
- Wet inzage persoonsgegevens, hiermee kan je opvragen welke informatie het bedrijf betreffende jouw heeft
Ik maak me daar niet druk om, vroeg het alleen om te laten zien dat er meer is dan een slimmemeter om ons druk om te maken. Mijn voorstel; Stuur iedere 3 maanden een verzoek naar je E-leverancier een verzoek tot inzage gegevens.
Staat dat ergens in een wet dat dat wel/niet mag?
- Waarom dacht je dat er zoveel mensen tegen de verplichte opslag van gegevens waren ?
Deze gegevens mogen alleen onder bepaalde omstandigheden gebruikt worden. Dat is voor zover ik dat weet gewoon in de wet vastgelegd.
Kortom Bel T-Mobile/Ziggo maar eens op en vraag vanwege de opslag telecomwet en wet inzage persoonsgegevens die ze dwingt alles op te slaan over je om alle details van een half jaar aan te leveren zijn ze per wet verplicht te doen.
Totaal geen problemen mee dat er iets opgeslagen is. Feit is dat het opgeslagen is en daar kan ik toch niets aan veranderen.
Je zal verbaast zijn dat kan ik je garanderen maar ik ben bang dat we nu wel erg afdwalen van de TS :+
Het is allemaal leuk die digitale technieken, maar het wekt een boel argwaan :)
Konden we maar weer terug naar de papierwinkel en de e-meter met hoofdschakelaar op de gevel van het huis :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ShadowBumble schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:32:
[...]

- Bluetooth
- Infrarood

Je lijkt er wel verstand van te hebben :)

Volgens mij zijn de meters die Delta plaatst uitgerust met een SIM kaart en maken ze via GRPS verbinding.

Nu kan dat prima een eigen APN zijn, maar érgens komt dat een keer bij een server uit die waarschijnlijk wél internet verbinding heeft.

Je kan dus wel een private APN hebben met mooie technieken, maar als je bij het centrale punt komt ben je er als nog.

Dat ze van PLC afgestapt waren wist ik, dat zou te veel 'rommel' op het netwerk opleveren (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Je doet een ongefundeerde aanname, die je vervolgens uitbouwd tot een bijna-zekerheid....

Een echte doemdenker. Ik hoop dat dit geen levenspatroon is want dan ga je nergens plezier aan beleven. Je stapt straks de auto in - stel dat de treksterkte berekening van de wielbouten verkeerd is geweest? Dan kan zomaar onderweg je wiel verliezen! Help!

Privacy en veiligheid zijn altijd compromissen.

edit
ps: hier staat een veel recentere versie van je document
http://www.netbeheerneder...0.4+P3+Companion+Standard

[ Voor 22% gewijzigd door joopv op 11-04-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

joopv schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:36:
Je doet een ongefundeerde aanname, die je vervolgens uitbouwd tot een bijna-zekerheid....

Een echte doemdenker. Ik hoop dat dit geen levenspatroon is want dan ga je nergens plezier aan beleven. Je stapt straks de auto in - stel dat de treksterkte berekening van de wielbouten verkeerd is geweest? Dan kan zomaar onderweg je wiel verliezen! Help!

Erg goed/netjes verwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
De laatste berichten gaan vooral over het wel of niet misbruik kunnen maken van de mogelijkheden van een slimme meter. Waar of niet waar, reëel of irreëel, doemscenario of niet, bij een ferraris meter is dit allemaal niet aan de orde. Dus heeft een slimme meter voor mij op dit moment, zoals hij nu wordt gepresenteerd, geen enkel voordeel, waarom zou ik dan voor een slimme meter kiezen.

Het zijn vooral de energiebedrijven die er voordeel bij gaan hebben. De te behalen extra winsten zullen direct naar de aandeelhouders vloeien en echt niet bij de klant komen. En het aanprijzen van deze meter met irrelevante voordelen geeft mij weinig vertrouwen dat het voordelig gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wat zijn volgens jou dan de voordelen voor de energiemaatschappij-en?

Volgens mij hebben ze er, zeker op korter termijn, erg veel nadeel aan.
Maatschappijen MOETEN VERPLICHT de meter uitrollen en hebben in die zin ook geen keuze:
n de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet is vastgelegd dat de slimme meter gefaseerd wordt
ingevoerd. De keuze om de slimme meter in Nederland te introduceren is onder andere
gebaseerd op een positieve maatschappelijke kosten-batenanalyse1, en sluit aan bij het derde
Europese energiepakket dat bepaalt dat onder voorwaarden in 2020 minimaal 80% van de
huishoudens dient te beschikken over een slimme meter. In januari 2012 is het Besluit op
afstand uitleesbare meetinrichtingen (hierna: Besluit metereisen) in werking getreden. In dit
besluit zijn minimumeisen gesteld aan de slimme meter door de functionaliteiten vast te
leggen die vanuit maatschappelijk perspectief van belang worden geacht.
Tijdens de kleinschalige uitrol wordt de slimme meter aangeboden in de situaties die de
Europese richtlijn energie-efficiëntie2 voorschrijft, zoals bij nieuwbouw, renovatie, op eigen
verzoek van de consument (zogenaamde prioriteitsplaatsingen) en bij reguliere vervanging.
Het voornemen is om vanaf begin 2014 over te gaan tot het grootschalig aanbieden van
slimme meters door de netbeheerders aan alle huishoudens in Nederland.
Via de overheid worden ze verplicht om ze ons door de strot te duwen.
De maatschappijen moeten vervolgens de infrastructuur aanleggen die het mogelijk maakt om de meter uit te lezen. Daarnaast worden maatschapijen indirect verplicht om hun klant mogelijkheden te bieden om iets uit die meter te halen (mijn.eneco.nl en alle andere varianten bij de andere maatschappijen). Doen ze dit niet, dan zien mensen idd geen voordeel aan de meter en zullen mensen niet snel geneigd zijn om te laten vervangen. Uiteindelijk is er bij wet bepaald dat in 2020 zo'n 80% vervangen is. Daarnaast moeten bedrijfsprocessen ingericht/aangepast worden naar deze meter. De ferraris meter is al enkele 10-tallen jaren een standaard en nu moeten al die logge ex-overheid/geprivatiseerde bedrijven (wat ze ook opgelegd is) hun bedrijfsvoering aanpassen.

Ik hoop voor alle tegenstanders dat ze in die 20% passen en dan nog een paar jaar van hun draaischijfmeter kunnen genieten. Maar het zal een kwestie van tijd zijn voor alle vervangen zijn en ik geloof wel dat dit voor 2025 klaar is.

Al met al zitten de e-leverancier hier ook niet op te wachten....

hier nog wat leesvoer:
http://www.rijksoverheid....uitrol-slimme-meters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
Tijdens de oprichting van onze energie cooperatie is er gesproken door een techneut van Enexis. Die gaf ook aan dat de slimme meter door de overheid en Europa is opgelegt. Het plaatsen van een slimme meter kost Enexis geld, zij laten ook liever de huidige meter tot in lengte der tijden hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:13:.... Dus heeft een slimme meter voor mij op dit moment, zoals hij nu wordt gepresenteerd, geen enkel voordeel, waarom zou ik dan voor een slimme meter kiezen.
Ehm. ik kan er wel een paar bedenken:
- Maandelijks of wekelijks inzicht krijgen in je energieverbruik.
- geen verrassingen meer zoals er na een jaar achter komen dat je een fors bedrag moet bijbetalen? Oftewel: niet meer achter de feiten aanhollen.
- een waarschuwing kunnen krijgen van je energieleverancier als je verbruik van de ene week op de andere week opeens stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Freemann schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:28:
Wat zijn volgens jou dan de voordelen voor de energiemaatschappij-en?

Volgens mij hebben ze er, zeker op korter termijn, erg veel nadeel aan.
Maatschappijen MOETEN VERPLICHT de meter uitrollen en hebben in die zin ook geen keuze:

[...]
In ieder geval besparen zij direct op de kosten voor het verkrijgen van de meterstanden. Geen meterstandopnemersdie langs komen of brieven en portokosten. De mogelijkheid tot gedifferentieerde tarieven is dan mogelijk. Nagenoeg kosteloos afsluiten zonder een mannetje ter plekke.

Belangrijkste is toch dat ik er geen enkel voordeel bij heb alleen maar (mogelijke) nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
joopv schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:45:
[...]

Ehm. ik kan er wel een paar bedenken:
- Maandelijks of wekelijks inzicht krijgen in je energieverbruik.
- geen verrassingen meer zoals er na een jaar achter komen dat je een fors bedrag moet bijbetalen? Oftewel: niet meer achter de feiten aanhollen.
- een waarschuwing kunnen krijgen van je energieleverancier als je verbruik van de ene week op de andere week opeens stijgt.
Ik heb dagelijks inzicht in mijn energieverbruik en moet nooit bijbetalen. :) Mensen die hun energieverbruik onder controle willen krijgen of houden hebben daar echt geen slimme meter voor nodig. Op de ferraris zie ik in een oogopslag wat de standen zijn, op zo'n slimme meter moet ik telkens op een knopje drukken om de volgende stand af te lezen. En nog op een kaartje kijken waar die stand voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
PeterZ(on) schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:58:
[...]

Ik heb dagelijks inzicht in mijn energieverbruik en moet nooit bijbetalen. :) Mensen die hun energieverbruik onder controle willen krijgen of houden hebben daar echt geen slimme meter voor nodig. Op de ferraris zie ik in een oogopslag wat de standen zijn, op zo'n slimme meter moet ik telkens op een knopje drukken om de volgende stand af te lezen. En nog op een kaartje kijken waar die stand voor staat.
Bij mijn slimme meter laat hij om de 5 seconden de volgende stand zien, ik hoef dus niet op knopjes te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Moet ik wel 15 sec wachten om alle standen te bekijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vraag me altijd af waarom Freemann en joopv die slimme meters zo sterk verdedigen?

Wat maakt het jullie uit dat sommige mensen zich er onprettig bij voelen?

Ik voel me er ook onprettig bij dat allerlei andere nuts voorzieningen (direct of indirect) aan internet gekoppeld zijn en te hacken zijn.
Als je mij 10 jaar geleden gevraagd had of ik er voor of tegen zou stemmen zou ik tegengestemd hebben (maar ze vroegen het me niet :'().

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Juup schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:21:
Ik vraag me altijd af waarom Freemann en joopv die slimme meters zo sterk verdedigen?

Wat maakt het jullie uit dat sommige mensen zich er onprettig bij voelen?

Ik voel me er ook onprettig bij dat allerlei andere nuts voorzieningen (direct of indirect) aan internet gekoppeld zijn en te hacken zijn.
Als je mij 10 jaar geleden gevraagd had of ik er voor of tegen zou stemmen zou ik tegengestemd hebben (maar ze vroegen het me niet :'().
Ben blij dat je niet in de USA woont, daar zijn vrijwel alle energiemeters vanaf de straat te zien en te bekijken.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ynhVWVcLJ84]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
joopv schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:36:

edit
ps: hier staat een veel recentere versie van je document
http://www.netbeheerneder...0.4+P3+Companion+Standard
Je hoort mij ook NIET over de privacy, daar zit ik écht niet mee. Dat mijn meterstanden elke X periode automatisch richting mijn leverancier gaan is mooi, ik zou zelfs graag per maand willen afrekenen.

Het feit alleen dat er tools komen om remote te kunnen afsluiten vragen er om een keer misbruikt te worden.

Dat er anti-fraude detectie in zit en dat rapporteert naar de netbeheerder is geen probleem, dan is het namelijk allemaal éénrichtingsverkeer.

Nu kunnen er ook ineens commando's richting de slimme meter worden gestuurd om een relais uit te schakelen.

Als dat relais er fysiek niet in had gezeten had dit ook nooit misbruikt kunnen worden.

Deze meters hangen er over 30 jaar nog steeds hé, dat moet je wel in je achterhoofd houden.

Let wel waar ik op doel in topic start, dat is de mogelijkheid om op afstand uit te schakelen en het potentieële misbruik daar van. Dát wil ik aan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 19:58
Fijn dat er zoveel goedgelovige mensen zijn met vertrouwen in de medemens.
Past ons want we zijn immers sociale dieren.
Alleen hebben ze blijkbaar nooit schade ondervonden van gebruik tot misbruik maken van vertrouwen.

De slimme meter maakt dat mogelijk in tegenstelling tot de analoge draaischijf.
Die draaischijf gaat er niet uit omdat de slimme betrouwbaarder is.

Met de slimme meter wordt je doodgewoon afhankelijker.
Afhankelijker van de luimen van winstbedrijf stroom en de politiek die medewinst-sturend is.

Als bedrijf zijn we ooit enkele malen geconfronteerd met een dode telefoon. Keertje of 3/4.
Telkens weer om een lijntje wat op onze naam stond en we niet hadden of gebruikte en dus .......
Ging het om 54 gulden tegenover duizenden per -wat was het -2 of 3 maanden?.
Sorry foutje en dagen geen bedrijf. Van schadevergoeding hadden ze nog nooit gehoord.
Ga maar eens rechten voor je recht. Wil je wel, maar je wilt nog meer werken voor je bedrijf en rechten is erg duur en vreet tijd.

Alleen al de mogelijkheid van een foutje administratief - ken de kwaliteit zo hier te lezen over afrekeningen- dan ben ik onmiddellijk al op dit punt pagus.
Nl kennende met de meest afgeluisterde telefoon ter wereld, dan hoef je niet paranoia te zijn om de slimme meter te zien als een webcam van energiebedrijf en overheid.
Gecombineerd met het wispelturige van de politiek op het energievlak, vanwege het ontbreken van een duidelijk plan buiten wat roeptoeteren van doelstellingen voor jaren later zonder enige invulling, is voor mij genoeg reden om slim niet te willen.
Bewezen is dat het privaat gaan van stroombedrijf en meer concurrentie en dus goedkoper, een erg dure voor de gewone consument is geweest.
Stijging van de olieprijzen was er ook voor de huur van de meters. Jaja.
Het nobele doel van spaarzaam, milieu , duurzaam is ongelooflijk geschoffeerd door de energiesector met overheid hand in hand.
Het vertrouwen in deze is bij mij allang per paard vertrokken.

Dus ze moeten met beter komen willen ze dat weer verdienen.

.

[ Voor 22% gewijzigd door izdp op 11-04-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
izdp schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:00:
Fijn dat er zoveel goedgelovige mensen zijn met vertrouwen in de medemens.
Past ons want we zijn immers sociale dieren.
Alleen hebben ze blijkbaar nooit schade ondervonden van gebruik tot misbruik maken van vertrouwen.

De slimme meter maakt dat mogelijk in tegenstelling tot de analoge draaischijf.
Die draaischijf gaat er niet uit omdat de slimme betrouwbaarder is.

Met de slimme meter wordt je doodgewoon afhankelijker.
Afhankelijker van de luimen van winstbedrijf stroom en de politiek die medewinst-sturend is.

Als bedrijf zijn we ooit enkele malen geconfronteerd met een dode telefoon. Keertje of 3/4.
Telkens weer om een lijntje wat op onze naam stond en we niet hadden of gebruikte en dus .......
Ging het om 54 gulden tegenover duizenden per -wat was het -2 of 3 maanden?.
Sorry foutje en dagen geen bedrijf. Van schadevergoeding hadden ze nog nooit gehoord.
Ga maar eens rechten voor je recht. Wil je wel, maar je wilt nog meer werken voor je bedrijf en rechten is erg duur en vreet tijd.

Alleen al de mogelijkheid van een foutje administratief - ken de kwaliteit zo hier te lezen over afrekeningen- dan ben ik onmiddellijk al op dit punt pagus.
Nl kennende met de meest afgeluisterde telefoon ter wereld, dan hoef je niet paranoia te zijn om de slimme meter te zien als een webcam van energiebedrijf en overheid.
Gecombineerd met het wispelturige van de politiek op het energievlak, vanwege het ontbreken van een duidelijk plan buiten wat roeptoeteren van doelstellingen voor jaren later zonder enige invulling, is voor mij genoeg reden om slim niet te willen.
Bewezen is dat het privaat gaan van stroombedrijf en meer concurrentie en dus goedkoper, een erg dure voor de gewone consument is geweest.
Stijging van de olieprijzen was er ook voor de huur van de meters. Jaja.
Het nobele doel van spaarzaam, milieu , duurzaam is ongelooflijk geschoffeerd door de energiesector met overheid hand in hand.
Het vertrouwen in deze is bij mij allang per paard vertrokken.

Dus ze moeten met beter komen willen ze dat weer verdienen.
Als er een administratieve fout is wordt je afgesloten, slimme meter of niet.

Verder is de meter niet van de energieleverancier, maar van de netbeheerder. Dus nogmaals, als Oxxio zegt dat je afgesloten wordt (en Oxxio is een voorbeeld), dan wordt je afgesloten. Of je nu een slimme meter hebt of een antieke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Afsluiten kan met een ferraris meter ook. Het kan dan wel niet op afstand, maar het kan wel KEIHARD af worden gedwongen met een gerechtelijk bevel. Dan staat er een deurwaarder aan je deur met meteropnemer EN ondersteuning van de rechterlijke macht in de vorm van politie.
Als het bevel er is, dan zal het bevel uitgevoerd worden. Dit geldt ook voor de slimmemeter en gezien de wet/regel -geving die al JAREN van kracht is, zal men echt niet vanuit een hokje in NoordOost groningen een huis in ZuidWest Zeeland afsluiten zonder dat hier een gerechtelijk bevel aan ten grondslag licht.

Ik hoef overigens niets te verdedigen. Het is mijn zaak niet, het is de zaak van de overheid en hier hangt de slimmemeter allang. Ik hoop dat ik bij een stroom tekort netjes af wordt gesloten en dat mijn apparatuur daarmee niet beschadigd raakt. Ik snap dat mensen problemen hebben met deze functionaliteit en ik heb dan ook al eerder en vaker gezegd dat iedereen vooral moet doen wat hij zelf prettig vind. Maar ik mag het wel vreemd vinden dat mensen problemen hebben met de functionaliteit.
Iedere service provider (wel of niet 1ste levensbehoefte gemarkeerd) kan en mag(onder voorwaarde) jouw de service die hij biedt ontzeggen. Dus waarom zou een e-leverancier dat niet mogen? Ook KPN kan gehacked worden en ook dan kan jouw telefoon(1ste levensbehoefte) af worden gesloten en ook dan kan een derde (niet geautoriseerd) persoon jouw gesprek afluisteren.

Als je afgesloten mag worden dan wordt je dat ook; linksom/rechtsom, jong/oud, dik/dun, slimme/domme meter, Eneco/Nuon, Stedin/Liander, etc.... Met of zonder BOEM

Daar komt bij e-leverancier ook, in positieve zin, heel soepel zijn met het afsluiten. Hierbij doel ik op winterse omstandigheden. Als iemand een mega betalingsachterstand heeft en weigert te betalen dan wordt hij in de winter niet afgesloten. Dat zijn gewoon menselijk afspraken die e-leverancier (onderling) maken in overleg met dezelfde overheid die ons de meters door de strot duwt.

Ik kan op dit moment heel ook erg netjes in mijn.eneco.nl zien wat wij dit jaar, vorig jaar en de jaren daarvoor gebruikt hebben. Dat kan met elkaar vergeleken worden per dag,week,maand,jaar etc. Dat heeft Eneco netjes voor mij inelkaar gesleuteld en daar haal ik de winst uit :) 99% van de mensen kan zulke cijfertjes niet zelf ophoesten, laat staan dat de mensen die kunnen vergelijken met cijfertjes van 2 jaar geleden en dat ook nog in €'s om kunnen zetten.

Ingaand op het bedrijf dat schade oploopt;
Er is/was hack the box (ofzo iets), ik maak mij dan meer druk om het hacken van vliegtuigen dan mijn slimmemeter. Ons aggregaatje staat geduldig te wachten en mij maakt niemand gek :D

Wat de kosten besparing betreft;
Ik ga er vanuit dat de winst die het oplevert om geen meteropnemer/afsluiter meer langs te sturen, terug te zien is in de netbeheerder kosten. Als die daling niet te zien is, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat de prijs dan nu lager is dan dat hij had kunnen zijn als die personen nog wel op straat liepen.

Nogmaals;
Ik verbied niemand iets, ik zeg niet dat iemand het wel/niet mag/moet doen, ik zelf wel mijn vraagtekens bij de beweegredenen. Ik ken persoonlijk NIEMAND in mijn omgeving die ooit, zonder reden, is afgesloten en ik ken ondertussen aardig wat mensen met een slimmemeter.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 11-04-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Droom verder freeman en ik bedoel dat niet denigrerend, maar echt oprecht.
Ik ken je leeftijd niet, maar ik heb zo mijn vermoeden dat we aardig wat verschillen.

In je stuk beschrijf je de verschillen uitstekend voor mij. Als internetbankieren versus de balie.
Als loonzakje versus salarisrekening.
Nooit gemerkt van goedkoper. Wel gemerkt van hoe lastig zonder echt geld bij storing.
Dus fijn echt geld op zak.
Dus fijn als ze niet kunnen zonder binnenkomen fysiek.
Banken zouden ook wel een slimme meter willen hebben.
Als goede betaler zou ik voordeel kunnen hebben als wanbetalers en oplichters eerder gezien worden.
Waarom denk je dat ik dat toch niet wil?

Als edit bij binnenkomen fysiek: de waarborgen doorlopen die onze samenleving niet voor niets van belang vonden.

[ Voor 7% gewijzigd door izdp op 11-04-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@izdp _/-\o_

Vroegâh was àlles bettâh.

Laten we het vooral zo houden.

Ik ben blij met "mijn" gehuurde SlimmeMeter :)

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 11-04-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee freeman dat laat ik me niet aanleunen.
Dan luister je mij niet goed en is je antwoord behoorlijk denigrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Nog steeds gaat iedereen er vanuit dat ik er iets op tegen heb dat je om administratieve redenen wordt afgesloten, dat is het punt niet.

Situatie: Iemand breekt in bij Delta en schakelt bij 100.000 huizen om 20:00 de stroom uit. Wat doet dat met ons netwerk? Ik heb al vaker vernomen dat zulke situaties juist zeer gevaarlijk zijn voor het netwerk.

Ik heb nogmaals niets tegen het uitlezen van meterstanden, maar het op afstand uitschakelen vraagt er om een keer misbruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vergeet ook niet dat de meter kan dempen, bijvoorbeeld 5A
digitale trajecten bij grote instanties gaan overwegend fout, door de management en praat cultus, ik wacht gewoon even af

ik heb goed kontakt met mijn netbeheerder liander hierover, zij moeten iets, ik hoef niet zo nodig.
in zo`n geval betaald de vrager altijd, ze delen die mening, de metering word helemaal verkeerd in de markt gezet.
mijn meter is geijkt, elk argument faalt om deze te vervangen, nutteloos afval genereren vind ik niet duurzaam, de meter is van 2003, ferraris 3 fase, en hoog laag.
ik heb de zonnestroom rolls royce in de meterkast.
ik wil wel een slimme meter, maar ik weet niet waarom, alle opties en argumenten doen er voor mij niet zo toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-04-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Toen ik mijn huis kocht zat hier al een enkel fase slimme meter in, aangezien ik 3 fase nodig had heb ik de meter laten veranderen naar een 3 fase model.
Toen deze meter geïnstalleerd was kreeg ik na een aantal dagen een brief van Liander waarin ze mij om toestemming vroegen of ik de "slimme" functies wilde activeren.
Ik heb alles met "nee" beantwoord en het is nu gewoon een digitale domme meter, heb hier ook een schriftelijke bevestiging over gekregen van Liander.

Zo eng hoeft een digitale meter dus niet te zijn :)

Daarnaast houd ik zelf regelmatig mijn verbruik bij, mocht hier een grote verandering in zit kan ik altijd aan de bel trekken.

Maak me er geen zorgen over...

Die oude ferraris meters zijn ook niet geijkt voor de huidige hogere spanningen, je zou dan ook zeggen kunnen zeggen dat deze 8% meer kunnen registreren door de 8% hogere netspanning van tegenwoordig.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
fast-server schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:04:

Ik heb alles met "nee" beantwoord en het is nu gewoon een digitale domme meter, heb hier ook een schriftelijke bevestiging over gekregen van Liander.

Totdat ze er ongemerkt weer een slimme meter van hebben gemaakt. Want die schriftelijke bevestiging zegt mij niets en zie ik als een gevangenisbewaarder die de cel van een gevangene niet afsluit omdat hij beloofd niet te zullen ontsnappen. Ik heb bewondering voor je vertrouwen maar helaas, ik kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Daarvoor heeft de overheid een plan: iedereen een enkelbandje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
fast-server schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:04:
Toen ik mijn huis kocht zat hier al een enkel fase slimme meter in, aangezien ik 3 fase nodig had heb ik de meter laten veranderen naar een 3 fase model.
Toen deze meter geïnstalleerd was kreeg ik na een aantal dagen een brief van Liander waarin ze mij om toestemming vroegen of ik de "slimme" functies wilde activeren.

Daarnaast houd ik zelf regelmatig mijn verbruik bij, mocht hier een grote verandering in zit kan ik altijd aan de bel trekken.

Maak me er geen zorgen over...

Die oude ferraris meters zijn ook niet geijkt voor de huidige hogere spanningen, je zou dan ook zeggen kunnen zeggen dat deze 8% meer kunnen registreren door de 8% hogere netspanning van tegenwoordig.
Het feit dat ze niets pollen zegt niets. Wie zegt dat die meter nu niet alsnog een IP connectie heeft en wel degelijk naar het afsluit commando luistert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Meter maakt nog steeds contact, het ADMINISTRATIEF uitlezen word uitgeschakeld.
Dit betekend dat er geen standen enz worden bijgehouden, uitschakelen kan zeker nog steeds na bv hack van de centrale server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik heb het stuk gelezen en ik word niet vrolijk over hetgeen ze daar schrijven. Zomaar wat opmerkingen:

Ze hebben het over een eerste fase met kleinschalige uitrol om ervaring op te doen en om vroegtijdig knelpunten te signaleren en op te lossen. Kennelijk is die meter dus nog geen uitontwikkeld product maar nog vol met onzekerheden.

Er wordt gekeken naar elektromagnetische straling.

Het hacken en op afstand uitschakelen is een aandachtspunt. Het is dus mogelijk en geen paranoia.

Het administratief uitzetten van de meter vind men voldoende voor mensen die bezwaar hebben tegen een slimmer meter. Ik wil gewoon dat het fysiek onmogelijk is en niet alleen administratief.

Er zijn op dit moment geen signalen die duiden op een negatief effect op de facturering. Ik dacht juist dat het met een slimme meter allemaal foutloos en beter zou moeten gaan maar zij zijn al tevreden dat het niet slechter is.

M.b.t. de besparing op het verbruik met een slimme meter schrijft men, dat alleen een slimme meter niets bespaard maar dat men moet gaan kijken wat het effect is van het twee maandelijks overzicht. Mijn idee is dat er geen energie wordt bespaard en dat het versturen van dat overzicht geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 07:57:
[...]

Ik heb het stuk gelezen en ik word niet vrolijk over hetgeen ze daar schrijven. Zomaar wat opmerkingen:

Ze hebben het over een eerste fase met kleinschalige uitrol om ervaring op te doen en om vroegtijdig knelpunten te signaleren en op te lossen. Kennelijk is die meter dus nog geen uitontwikkeld product maar nog vol met onzekerheden.

Er wordt gekeken naar elektromagnetische straling.

Het hacken en op afstand uitschakelen is een aandachtspunt. Het is dus mogelijk en geen paranoia.

Het administratief uitzetten van de meter vind men voldoende voor mensen die bezwaar hebben tegen een slimmer meter. Ik wil gewoon dat het fysiek onmogelijk is en niet alleen administratief.
Ik heb het document ook gelezen, dit trok mijn aandacht:

7. Overige aandachtspunten
Eind 2011 heeft de Consumentenbond zorgen geuit over het mogelijk grootschalig op afstand
(hacken) kunnen afschakelen of beperken van de energietoevoer via de wettelijk vereiste
schakelfunctie in de slimme meter3. Netbeheerders dragen de verantwoordelijkheid voor de
integrale veiligheid van de slimme meter en aanverwante communicatiesystemen. Zij hebben
maatregelen getroffen om deze veiligheid te garanderen, onder meer via een systeem van
opeenvolgende interne privacy- & securityrichtlijnen, technische veiligheidseisen aan de
meters en communicatie- en datasystemen, veiligheidsaudits en kwetsbaarheidstesten. Dit is
beschreven in de rapportage van de NMa. Niettemin blijft veiligheid, in dit geval cybersecurity,
altijd een belangrijk aandachtspunt. Er is nu een proces in gang gezet om gezamenlijk met
belanghebbende partijen, met name de netbeheerders, de energieleveranciers en de
Consumentenbond, te komen tot een gedeeld beeld over enerzijds de beheersbaarheid van
de risico’s en anderzijds het nut van de schakel- en beperkfunctie en de gasklep. Dit
gezamenlijke beeld moet in de eerste maanden van 2013 verkregen worden, zodat de
conclusies van dit proces tijdig betrokken kunnen worden bij de besluitvorming over de
specificaties en inkoop van de volgende meterversies.
Ze zijn dus wel op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:58
Freemann schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:45:
Afsluiten kan met een ferraris meter ook. Het kan dan wel niet op afstand, maar het kan wel KEIHARD af worden gedwongen met een gerechtelijk bevel. Dan staat er een deurwaarder aan je deur met meteropnemer EN ondersteuning van de rechterlijke macht in de vorm van politie.
Als het bevel er is, dan zal het bevel uitgevoerd worden. Dit geldt ook voor de slimmemeter en gezien de wet/regel -geving die al JAREN van kracht is, zal men echt niet vanuit een hokje in NoordOost groningen een huis in ZuidWest Zeeland afsluiten zonder dat hier een gerechtelijk bevel aan ten grondslag licht.
Ik heb toch liever dat ze bij mij fysiek voor de deur staan, ik heb sinds 2002 al 3 keer meegemaakt bij verschillende netwerkbeheerders dat een voorgenomen afsluiting niet voor mij bedoeld was.

2 welke bij voordeur nog opgelost kon worden, dat ze wel op het juiste adres waren voor de genoemde meternummers maar dat ik geen betalingsachterstand had en ergens anders moesten zijn, een keer zelfs in een andere stad,
De 3e was op afstand in de wijktelefooncentrale omdat aan de fysieke woningaansluiting virtueel een verkeerd adreslabel hing, bij elkaar duurde dit bijna 3 maanden om het opgelost te krijgen
De verdere administratie van de wijkkast aansluiting was een puinhoop omdat ik bij de 3e poging nog de lijn en nummer van de buren aan mijn lijntje werd geknoopt en de buren prompt 2 weken zonder zaten

Naast de directe ingreep op slimme meter is er ook nog de infrastructuur opgetuigd rond de slimme meter zoals o.a. bij EDSN ondergebracht is, die een hoop ellende kan geven onafhankelijk van welke E/G-meter er hangt en na een uitspraak afgelopen jaar in de strekking van "C-AR dat is de enige databron straks en dus de enige waarheid. Alles wat daarvan afwijkt is fout." omdat ik wilde weten bij welke rechtspersoon het foutje bij mijn probleempje nu precies zat om nu eens echt in discussie te kunnen gaan i.p.v. kasje naar de muur gestuurd te worden en visaversa
(De gegevens waren ingevoerd door de leverancier, verzonden, ontvangen in de database maar waren niet op het juiste niveau of manier zichtbaar bij de andere gebruikers die het benodigde, die hun handelen ook beargumenteerde dat ik in gebreke zou zijn gebleven)
Snow_King schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:40:
Nog steeds gaat iedereen er vanuit dat ik er iets op tegen heb dat je om administratieve redenen wordt afgesloten, dat is het punt niet.

Situatie: Iemand breekt in bij Delta en schakelt bij 100.000 huizen om 20:00 de stroom uit. Wat doet dat met ons netwerk? Ik heb al vaker vernomen dat zulke situaties juist zeer gevaarlijk zijn voor het netwerk.

Ik heb nogmaals niets tegen het uitlezen van meterstanden, maar het op afstand uitschakelen vraagt er om een keer misbruikt te worden.
Het denkbeeldige bestaan al van die mogelijkheid daar 100.000 aansluitingen ver de 0,05% regel voor Delta overtreft, betekent dat het gehele systeem niet ontworpen is volgens de regels en dat ze hebben zitten knoeien.
4.20 ISO: 12 Verwerving, ontwikkeling en onderhoud … Doel: B2, B6 Klasse: 4 Borging: -

Er dient een maximum gesteld te zijn aan het aantal opdrachten dat per dag door het CS via
de P4-poort geaccepteerd wordt voorzover deze opdrachten de doorlaatwaarde van meters
verminderen, waaronder schakelopdrachten.

Hierbij geldt dat dit aantal ligt in de orde van 0,05% per dag van het totaal aantal
aansluitingen van de netbeheerder.
Hierbij geldt dat het centraal systeem het maximum aantal schakelopdrachten dat per
dag binnenkomt dient te herkennen, blokkeren en rapporteren aan de netbeheerder
wanneer van toepassing.

Bovendien geldt dat er een proces dient te zijn gedefinieerd, vastgelegd en geïmplementeerd
om in voorkomende gevallen contact op te nemen met de verzender van de
opdrachten en om opheldering te vragen. Pas daarna kan, op basis van het vierogenprincipe,
de blokkering worden opgeheven.
Jaarverslag 2011 Delta
Komend jaar staat, naast het behouden van de genoemde
certificaten, het behalen van het certificaat ISO 27001
(informatiebeveiliging) op de rol. Hiernaast zal, na de
introductie van ons intranetplatform SharePoint 2010, de
digitale omgeving van het kwaliteitbeheersysteem (KBS) verder
worden geprofessionaliseerd.

[ Voor 32% gewijzigd door Domba op 12-04-2013 20:52 . Reden: quote jaarverslag toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Snow_King schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:40:

Iemand breekt in bij Delta en schakelt een wijkcentrale uit, dan ligt iedereen plat, slimme meter of antieke. Zelfs de wietkwekers zonder meter liggen er dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Je noemt wietkwekers. Voor mij een synoniem voor misbruikers die stelen en wat wij als gebruikers dus als rekening extra krijgen.

Misschien is dat wel het voornaamste punt om mijn aversie qua slim.
Ik wil als gewone gebruiker niet gevolgd worden als verdachte in de dop.
Ik geloof pas in slim als ze eerst alle bedrijven en grootverbruikers in beeld gebracht hebben.
Tot dan is voor mij de slimme meter enkel en alleen hun winstmodel en niet die van de kleine consument.
Gratis is niet mijn geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
jantje.vlaam schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 23:14:
[...]

Iemand breekt in bij Delta en schakelt een wijkcentrale uit, dan ligt iedereen plat, slimme meter of antieke. Zelfs de wietkwekers zonder meter liggen er dan uit.
Met zo'n redenering maakt het ook niet meer uit in wat voor auto je rijd, want in de file sta je allemaal stil. Zo lust ik er nog wel een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
jantje.vlaam schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:34:
[...]

Als er een administratieve fout is wordt je afgesloten, slimme meter of niet.
Als ze ten onrechte bij jou thuis komen om je af te sluiten, kun je er nog iets van zeggen en aantonen dat ze op het verkeerde adres zijn, Als ze het op afstand doen dan gebeurd het gewoon, en kun je achteraf pas actie ondernemen. Ik kies dan toch voor het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijne
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 17:15
Er hoeft overigens niet eens "gehackt" te worden, je hoeft slechts een stugge/logge netwerkbeheerder te hebben (Enexis is een leuk voorbeeld).
Praktijk voorbeeld:

Verhuizing van Energie aanbieder zorgde ervoor dat er 2 weken lang kans had om een fysieke afsluiting te mogen ondergaan.
Waarom? De oude leverancier had de einddatum verkeerd ingevuld, die nieuwe leverancier kreeg hierdoor geen "inhuizing" doorgevoerd. Enexis besloot hierop ivm het ontbreken van een leverancier de aansluiting dan maar ook fysiek af te sluiten.
De nieuwe energie leverancier kreeg overigens geen terugmelding dat ze geen succesvolle "inhuizing" hadden doorgevoerd, hierdoor kreeg ik een kastje/muur situatie.
Enexis zegt, geen leverancier die is aangemeld bij ons, jij gaat van het net.
Energieleverancier zegt, wij hebben doorgevoerd, hier heb je onze refentie nummers, neem maar zelf contact op met de netwerkbeheerder, meer kunnen we niet.
Dit grapje heeft me dus echt 2 weken gekost met dagelijks meerdere malen bellen met netbeheerder er leverancier, en puur omdat het erg druk was bij de technische dienst ben ik verschoond gebleven van afsluiting.

Zo, nu komen we dus bij het nut van dit verhaal...

Had ik dus een "Slimme Meter" gehad, dan was ik dus vanaf dag 1 afgesloten, met mijn huidige oude domme meter dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Zeker in de wintermaanden kan energielevering nooit zonder zeer gegronde redenen afgesloten worden. Doemdenkers ten spijt, een administratieve fout mag nooit tot gevolg hebben dat er een afsluiting plaats vindt.

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BC4375

Je eindconclusie is een typische drogredenering. Het feit dat afsluiting op afstand mogelijk is, wil niet zeggen dat er geen huisbezoek zal plaatsvinden alvorens tot zo'n draconische maatregel over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@Mijne
Je nieuwe leverancier had meer moeite kunnen doen voor jouw.
Enexis is inderdaad erg sloom, maar ik had een aangetekende brief naar hun gestuurd met referentienummer van leverancier en gemeld dat als je afgesloten wordt je door een elektromonteur de meter laat doorlussen op hun kosten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:01
joopv schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 12:49:
Zeker in de wintermaanden kan energielevering nooit zonder zeer gegronde redenen afgesloten worden. Doemdenkers ten spijt, een administratieve fout mag nooit tot gevolg hebben dat er een afsluiting plaats vindt.

Je eindconclusie is een typische drogredenering. Het feit dat afsluiting op afstand mogelijk is, wil niet zeggen dat er geen huisbezoek zal plaatsvinden alvorens tot zo'n draconische maatregel over te gaan.
Je vergeet hier heel even dat niemand afgesloten zou worden maar dat er gewoonweg aangegeven was dat er niemand woonde / geen energie geleverd hoeft te worden. Een heel andere soort afsluiting waar ze niet eerst langskomen met een rode kaart en foldertjes hoe je schuldhulpverlening in kan.

Overigens uit ervaring van een verhuizing ~3jr terug, krijg je wel eerst een briefje thuisgestuurd dat ze de stroom komen afsluiten op datum X omdat er geen leverancier op zit en dat je tot Y hebt om een leverancier te regelen. Waar het gevaar in deze casus ligt is dat in het geval een meter op afstand met 2 muisklikken kan worden uitgezet deze datums veel dichter op elkaar (kunnen) liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Teckna op 13-04-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijne
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 17:15
@Joopv
Idd, tot 1 April mag niet afgesloten worden, vanaf 1 April gaan de monteurs massaal op pad om de afsluitingen door te voeren, mijn geluk geweest, was het ergens in de komende maanden gebeurd dan was er korte metten gemaakt.

Echter dat een administratieve fout niet MAG leiden tot een afsluiting betekend niet dat het niet gebeurt.
Het is absoluut geen drogreden, mocht je indezelfde situatie komen dan piep je wel even anders.

@klump4u
De energie leverancier heeft steken laten vallen, de netbeheerder is behoorlijk dwars geweest, en zelfs als ik een aangetekende brief had gestuurd was er geen verandering in gekomen. Netbeheerders werken vanuit een landelijke database waarin gemeld moet staan dat er een contract is gekoppeld aan een aansluiting. Is dat niet zo, en de netbeheerder kent geen enkel coulance beleid dan sta je gewoon voor jan met de korte naam.
Geloof me, ik heb hemel en aarde in beweging gezet, maar als consument sta je in dit soort situaties gewoon niet erg sterk. Netbeheerder zegt gewoon, "Het is wettelijk zo geregeld meneer, wij kunnen en mogen daar niet vanaf wijken"
Energie leverancier kan ook niet veel anders doen als nogmaals een "inhuizing" te plaatsen, welke pas na 48 uur in de database zichtbaar wordt.
Enexis update hun eigen database 2 maal per dag, om 12 en 24 uur, staan de nieuwe gegevens er op dat moment nog niet in, dan heb je gewoon het nakijken.
Ze staan gewoon in hun recht, en helaas zijn de wetten zo gemaakt dat er geen ruimte is voor enig administratieve fouten. Gebeuren die fouten, tja jammer dan, komt allemaal wel goed, alleen hoe snel en wat de uiteindelijke gevolgen daarvan zijn...

Ik kan nog meer hierover vertellen wat er precies mis gegaan is etc. maar dat gaat een beetje te ver off topic.

Ik wilde dus even duidelijk maken dat het verschil tussen slimme en domme meters wel een grote impact kan hebben indien er fouten gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
joopv schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 12:49:

Dat iets niet mag en dat een rechter dat bevestigd, wil helemaal niet zeggen dat het niet/nooit kan gebeuren. Zeker is in ieder geval, dat het met een ferraris niet kan en een slimme meter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik wil dit topic nog eens nieuw leven in blazen nadat ik dit nieuwsbericht las: http://www.nu.nl/tech/366...nen-europa-lamleggen.html
De Oostenrijkse Smart Meters kunnen op afstand worden uitgeschakeld. Dat kan vervelend uitpakken voor de consument bij een geschil met de leverancier, die de stroomvoorziening kan onderbreken.
Dat kunnen de Nederlandse meters dus ook (zie de topicstart).
De plotselinge daling van het stroomverbruik zou de stabiliteit van het hoogspanningsnet kunnen ondermijnen, waarna een kettingsreactie niet alleen Oostenrijk, maar heel Europa lam zou kunnen leggen, aldus Zeger.
Realistisch scenario? Ik vind namelijk van wel. Ik kan niet geloven dat de beveiliging hiervan écht goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Realistisch? JA! Volgens mij was het ergens in 2006, door een schakel"fout" in Duitsland bij de rivier Eems omdat er een boot onderdoor moest.

In ik meen iets van 30 seconden gingen er een aantal grote interconnectoren uit waardoor Europa werd onderverdeeld in 3 regio's ipv gridgekoppeld. Wikipedia: Stroomstoring in Europa (november 2006)

Dus bij het grootschalig aan/uit schakelen van hele wijken/steden kan je er vanuit gaan dat het hoogspanningsbeheerders ontzettend lastig wordt om netkoppeling in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:26:
Realistisch? JA! Volgens mij was het ergens in 2006, door een schakel"fout" in Duitsland bij de rivier Eems omdat er een boot onderdoor moest.

In ik meen iets van 30 seconden gingen er een aantal grote interconnectoren uit waardoor Europa werd onderverdeeld in 3 regio's ipv gridgekoppeld. Wikipedia: Stroomstoring in Europa (november 2006)

Dus bij het grootschalig aan/uit schakelen van hele wijken/steden kan je er vanuit gaan dat het hoogspanningsbeheerders ontzettend lastig wordt om netkoppeling in stand te houden.
Ja, die kan ik me nog wel herinneren ja.

Mijn punt is vooral dat ik niet kan geloven dat de netbeheerders deze spullen écht goed dicht hebben zitten.

Een inbraak bij een netbeheerder over 10 jaar kan er zo maar voor zorgen dat tienduizenden huizen uit worden geschakeld, ben benieuwd wat dat dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
10k huishouden ineens afsluiten doet vrij weinig eigenlijk. Alleen als ze allemaal op hetzelfde onderstation zitten zou je een spanningspiek kunnen krijgen. Als de trafo dan niet snel genoeg schakelt zit er een wijk zonder stroom vanwege de beveiliging.

Maar om dat te bereiken kun je ook een vrachtauto of shovel stelen en die het onderstation in rijden. Is een stuk lastiger te herstellen.

Grote problemen krijg je als er productie capaciteit wegvalt of een belangrijke transmissielijn (hoogspanningskabel) stuk gaat.
Dan moet de stroom via een andere route of van ver weg komen. Met het risico dat andere lijnen of centrales in de problemen komen.
Als dat mis gaat heb je een cascade die een heel continent plat kan leggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Daarom staat er hier een analoge en domme houtkachel, en een aggregaat met een jerrycan aspen. Zie het maar als een noodmaatregel :Y

Als je ziet hoe slecht de zgn "scada" systemen beveiligd zijn (lees: niet) dan kan dat dus ook zomaar het geval zijn met verdeelstations....

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 30-12-2013 23:14 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1