Waarom kan je niet vergelijken? Je zal er wat werk in moeten steken maar zeggen dat het niet kan is nonsens. Het is juist concurrentie dat er verschillenden tarieven en bereken methodes zijn. Dat geeft nu net de keuze optie. Maar mensen klagen omdat ze daar te lui voor zijn en vinden dat alles op een bordje gepresenteerd moet worden.redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:17:
[...]
Dat geklaag is er omdat het voor een klant heel onduidelijk wordt wat nu beter voor hem is, omdat je met een klein beetje meer verbruik plotseling veel meer mag gaan betalen. En dan kun je wel stellen dat er ook andere opties zijn, maar als je daar bij voorbaat al meer betaald laat dat wel zien dat de huidige markt een probleem heeft met transparantie en kosten. Wat ook nog eens zorgt voor nog minder concurrentie, want als je partijen niet met elkaar kunt vergelijken, kun je ook niet spreken van concurrentie.
Nee, mensen klagen omdat dit niet te vergelijken is. De meesten zullen sowieso de verschillen al niet snappen, maar je moet dus ook vooraf al gaan bedenken wat je het komende jaar gaat verbruiken en opwekken (en door de staffels komt dat er op neer dat je dat op een paar kWh nauwkeurig moet weten) en daar bovenop moet je per leverancier een aparte berekening maken met zijn specifieke manier van kosten rekenen.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:43:
[...]
Waarom kan je niet vergelijken? Je zal er wat werk in moeten steken maar zeggen dat het niet kan is nonsens. Het is juist concurrentie dat er verschillenden tarieven en bereken methodes zijn. Dat geeft nu net de keuze optie. Maar mensen klagen omdat ze daar te lui voor zijn en vinden dat alles op een bordje gepresenteerd moet worden.
Wat je echter wil is simpelweg verbruik en opwek naast elkaar zetten, waarna je makkelijk zou moeten kunnen zien welke leverancier daar het beste bij past. Zoals een gaslicht voorheen kon doen, maar je ziet nu dat de berekeningen daar zelden nog een compleet beeld geven.
Concurrentie krijg je door inzichtelijkheid in de kosten en niet door die kosten zo onoverzichtelijk mogelijk te maken zoals nu gebeurd.
En ik ben best goed wegwijs in dit soort berekeningen, maar als ik een echt goed overzicht voor mezelf zou willen maken ben ik minstens een paar dagen aan het rekenen.
[removed]
Dat ligt er aan wat je precies wilt vergelijken. Je kan de contracten op zichzelf niet één op één vergelijken zoals je dat nu wel kan met de nieuwe modelcontracten, dus puur op basis van tarieven. Je kan alleen vergelijken als je het verbruik meeneemt en een berekening doet op bijvoorbeeld jaarbasis, zoals de vergelijkers dat voor je doen.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:43:
[...]
Waarom kan je niet vergelijken? Je zal er wat werk in moeten steken maar zeggen dat het niet kan is nonsens. Het is juist concurrentie dat er verschillenden tarieven en bereken methodes zijn. Dat geeft nu net de keuze optie. Maar mensen klagen omdat ze daar te lui voor zijn en vinden dat alles op een bordje gepresenteerd moet worden.
De ACM vindt overigens ook dat er wel wat te kiezen valt voor de consument maar dat de contracten moeilijk te vergelijken zijn.
Ben ik heel onnozel als ik dat vergelijken overlaat aan een website als independer of pricewise?
Ik geef op wat ik denk te gaan gebruiken en leveren en kom dan uit bij een leverancier die misschien niet de goedkoopste tarieven heeft maar wel een hoge welkomst bonus geeft.
Ik geef op wat ik denk te gaan gebruiken en leveren en kom dan uit bij een leverancier die misschien niet de goedkoopste tarieven heeft maar wel een hoge welkomst bonus geeft.
[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 22-12-2025 12:20 ]
Theo
Volgens mij speelt er ook dat het nu niet meer over het jaarlijkse terugleveren en gebruiken gaat maar wanneer. Als je nu 1 Watt meer genereerd dan wat op je op dat moment verbruikt, dan gaat de "teller" al lopen. En vooral met mensen met bijvoorbeeld een warmte pomp, is het lastig inschatten hoeveel je extra gaat terugleveren als het "warm" is buiten (in lente/herfst seizoen).xah5kiDe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:20:
Ben ik heel onnozel als ik dat vergelijken overlaat aan een website als independer of pricewise?
Probleem met die staffels is dat je op moet letten dat je niet net boven je opgegeven teruglevering uitkomt en bij de jaarafrekening in een duurdere staffel terechtkomt. Dat zal de vergelijker niet vertellen. Bij terugleverkosten per kWh is het net als andere tarieven.xah5kiDe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:20:
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic