Waarom kan je niet vergelijken? Je zal er wat werk in moeten steken maar zeggen dat het niet kan is nonsens. Het is juist concurrentie dat er verschillenden tarieven en bereken methodes zijn. Dat geeft nu net de keuze optie. Maar mensen klagen omdat ze daar te lui voor zijn en vinden dat alles op een bordje gepresenteerd moet worden.redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:17:
[...]
Dat geklaag is er omdat het voor een klant heel onduidelijk wordt wat nu beter voor hem is, omdat je met een klein beetje meer verbruik plotseling veel meer mag gaan betalen. En dan kun je wel stellen dat er ook andere opties zijn, maar als je daar bij voorbaat al meer betaald laat dat wel zien dat de huidige markt een probleem heeft met transparantie en kosten. Wat ook nog eens zorgt voor nog minder concurrentie, want als je partijen niet met elkaar kunt vergelijken, kun je ook niet spreken van concurrentie.
Nee, mensen klagen omdat dit niet te vergelijken is. De meesten zullen sowieso de verschillen al niet snappen, maar je moet dus ook vooraf al gaan bedenken wat je het komende jaar gaat verbruiken en opwekken (en door de staffels komt dat er op neer dat je dat op een paar kWh nauwkeurig moet weten) en daar bovenop moet je per leverancier een aparte berekening maken met zijn specifieke manier van kosten rekenen.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:43:
[...]
Waarom kan je niet vergelijken? Je zal er wat werk in moeten steken maar zeggen dat het niet kan is nonsens. Het is juist concurrentie dat er verschillenden tarieven en bereken methodes zijn. Dat geeft nu net de keuze optie. Maar mensen klagen omdat ze daar te lui voor zijn en vinden dat alles op een bordje gepresenteerd moet worden.
Wat je echter wil is simpelweg verbruik en opwek naast elkaar zetten, waarna je makkelijk zou moeten kunnen zien welke leverancier daar het beste bij past. Zoals een gaslicht voorheen kon doen, maar je ziet nu dat de berekeningen daar zelden nog een compleet beeld geven.
Concurrentie krijg je door inzichtelijkheid in de kosten en niet door die kosten zo onoverzichtelijk mogelijk te maken zoals nu gebeurd.
En ik ben best goed wegwijs in dit soort berekeningen, maar als ik een echt goed overzicht voor mezelf zou willen maken ben ik minstens een paar dagen aan het rekenen.
[removed]
Dat ligt er aan wat je precies wilt vergelijken. Je kan de contracten op zichzelf niet één op één vergelijken zoals je dat nu wel kan met de nieuwe modelcontracten, dus puur op basis van tarieven. Je kan alleen vergelijken als je het verbruik meeneemt en een berekening doet op bijvoorbeeld jaarbasis, zoals de vergelijkers dat voor je doen.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:43:
[...]
Waarom kan je niet vergelijken? Je zal er wat werk in moeten steken maar zeggen dat het niet kan is nonsens. Het is juist concurrentie dat er verschillenden tarieven en bereken methodes zijn. Dat geeft nu net de keuze optie. Maar mensen klagen omdat ze daar te lui voor zijn en vinden dat alles op een bordje gepresenteerd moet worden.
De ACM vindt overigens ook dat er wel wat te kiezen valt voor de consument maar dat de contracten moeilijk te vergelijken zijn.
Ben ik heel onnozel als ik dat vergelijken overlaat aan een website als independer of pricewise?
Ik geef op wat ik denk te gaan gebruiken en leveren en kom dan uit bij een leverancier die misschien niet de goedkoopste tarieven heeft maar wel een hoge welkomst bonus geeft.
Ik geef op wat ik denk te gaan gebruiken en leveren en kom dan uit bij een leverancier die misschien niet de goedkoopste tarieven heeft maar wel een hoge welkomst bonus geeft.
[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 22-12-2025 12:20 ]
Theo
Volgens mij speelt er ook dat het nu niet meer over het jaarlijkse terugleveren en gebruiken gaat maar wanneer. Als je nu 1 Watt meer genereerd dan wat op je op dat moment verbruikt, dan gaat de "teller" al lopen. En vooral met mensen met bijvoorbeeld een warmte pomp, is het lastig inschatten hoeveel je extra gaat terugleveren als het "warm" is buiten (in lente/herfst seizoen).xah5kiDe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:20:
Ben ik heel onnozel als ik dat vergelijken overlaat aan een website als independer of pricewise?
Probleem met die staffels is dat je op moet letten dat je niet net boven je opgegeven teruglevering uitkomt en bij de jaarafrekening in een duurdere staffel terechtkomt. Dat zal de vergelijker niet vertellen. Bij terugleverkosten per kWh is het net als andere tarieven.xah5kiDe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:20:
Maar waar heb je het dan over in euro's? Voor mij geen reden om een prijsvergelijker te vermijden.Novax schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:52:
[...]
Probleem met die staffels is dat je op moet letten dat je niet net boven je opgegeven teruglevering uitkomt en bij de jaarafrekening in een duurdere staffel terechtkomt. Dat zal de vergelijker niet vertellen. Bij terugleverkosten per kWh is het net als andere tarieven.
Ik ben bij vandebron 1 staffel hoger uitgekomen. Mijn rekening is 30 euro duurder geworden. Op een totaalbedrag van 1900 euro. Ik lig er niet wakker van.
€1900 hallelujah. Je zou maar op €30 zitten, dan is €30 erbij een verdubbeling.
Dat is ook omdat ze de schalen hebben aangepast, dat waren er eerst 6 met stappen van 1000 kWh, inmiddels is het verschil kleiner omdat er 51 schalen zijn! En met 51 schalen kun je je al afvragen om niet gewoon per kWh te doen.Kalentum schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:39:
Maar waar heb je het dan over in euro's? Voor mij geen reden om een prijsvergelijker te vermijden.
Ik ben bij vandebron 1 staffel hoger uitgekomen. Mijn rekening is 30 euro duurder geworden. Op een totaalbedrag van 1900 euro. Ik lig er niet wakker van.
Het is ook geen reden om een prijsvergelijker te vermijden, het is dat die schalen gewoon onnozel zijn. Per kWh is "eerlijker", makkelijker mee te rekenen, en makkelijker te vergelijken.
Het probleem is dat er best grote verschillen kunnen ontstaan afhankelijk van op welk moment je opwekt/verbruikt. Voorheen gaven deze sites een aardige schatting, maar tegenwoordig met alle vage contracten kan je die welkomstbonus zomaar weer kwijt zijn omdat je toevallig een paar kWh meer/minder hebt verbruikt/opgewekt, of zelfs alleen maar op het verkeerde moment hebt opgewekt/gebruikt.xah5kiDe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:20:
Dus wil je een goede vergelijking kunnen maken heb je gewoon niet meer genoeg met alleen het opgeven van verbruik en opwek.
Maar dit is iets waar de ACM ook al op aan het hameren is, het zou alleen fijn zijn als ze hun taak eens goed op zouden pakken en hier eens een keer echt druk op zouden zetten.
[removed]
Voor de energieleverancier waren ze niet onnozel, maar een middel om de 'saldeerboete' te verbloemen als vaste kosten. Want ze mochten aanvankelijk namelijk wel aan de vaste kosten draaien, al is het natuurlijk waanzin dat die zouden afhangen van stroom die geleverd of teruggeleverd wordt (we betalen de netbeheerder al een capaciteitstarief). Vaste kosten kunnen volgens mij per definitie niet variabel zijnNovax schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:15:
[...]
Het is ook geen reden om een prijsvergelijker te vermijden, het is dat die schalen gewoon onnozel zijn. Per kWh is "eerlijker", makkelijker mee te rekenen, en makkelijker te vergelijken.
Maar goed, de saldeerboete per kWh schijnt ondertussen geaccepteerd te zijn door alle partijen. Zelfs met de huidige elektriciteitswet die blijkbaar geen enkele belemmering vormt. Nou ja, totdat een klant gaat procederen, gelijk krijgt en de energieleverancier zich tegen de rechtelijke uitspraak niet gaat verweren. De andere 99.999 klanten hebben geen zin in een proces voor een paar honderd euro. Massa is kassa
Tot welk niveau (of welk lagere ) moeten de mensen iets kunnen vergelijken?hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:43:
[...]
Je zal toch moeten toegeven dat je vandaag de dag zowat register accountant moet zijn om door de vele regeltjes /uitsluitingen /boetes/ niet boetes maar wel geld mislopen /staffels / dit-erbij en dat-eraf het niet erg duidelijk meer is.
En als bewijs heb ik de vele vragen hier van "tweakers" die het óók niet meer zo duidelijk op het netvliezen hebben.
Dus wel degelijk een valide punt.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Pardon?hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:13:
[...]
Waarom het geklaaag over de staffels, daar kies je toch zelf voor. Er is minstens 1 leverancier (Eneco) die per kwh de terugleverheffing bepaald. Dus als je geen staffel wilt kan je daar terecht.
Maar als je vind dat Eneco tarieven te hoog zijn ten opzichte van andere leveranciers dan neem je dus zelf de beslissing om het lagere tarief te kiezen met als nadeel het staffel effect.
Die staffels zijn opgelegd, contract stamt uit 2021, dus voor de invoering van wat hier de zonnepanelen-boete wordt genoemd, de terugleverkosten. Die zijn voor mij dusdanig vast per dag dat ze pas achteraf vast/variabel per ongeluk/express vaststaan/liggen. Jij bent waarschijnlijk iemand die dan overstapt omdat je dan een keuze hebt, ik dreig met de stap naar de geschillencommissie. Dus jij betaald nu eventueel terugleverkosten (of die 3 jaar GC?), ook in de toekomst en ik, mits ik gelijk krijg, niets*.
* Nu ook vooralsnog niets maar dat is een ander verhaal.
Ach dat dreiging dat is een holle uitspraak. Kom ik vaker tegen maar wie doet het echt. Kom nog eens terug als je het werkelijk gedaan heb en de rechtzaak ook gewonnen. Tot die tijd neem ik dit soort gepraat niet serieus.MazzHead schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:47:
[...]
Pardon?
Die staffels zijn opgelegd, contract stamt uit 2021, dus voor de invoering van wat hier de zonnepanelen-boete wordt genoemd, de terugleverkosten. Die zijn voor mij dusdanig vast per dag dat ze pas achteraf vast/variabel per ongeluk/express vaststaan/liggen. Jij bent waarschijnlijk iemand die dan overstapt omdat je dan een keuze hebt, ik dreig met de stap naar de geschillencommissie. Dus jij betaald nu eventueel terugleverkosten (of die 3 jaar GC?), ook in de toekomst en ik, mits ik gelijk krijg, niets*.
* Nu ook vooralsnog niets maar dat is een ander verhaal.
Tja, voorlopig heb ik nog een analoge meter omdat ik nog op geen enkel 'aanbod' van de netbeheerder ben ingegaan. En daarmee dus ook nog geen enkele terugleverboete. Ondanks dat in verschillende topics hier werd gesteld dat je die meter niet mocht weigeren en weet ik veel wat.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:03:
[...]
Ach dat dreiging dat is een holle uitspraak. Kom ik vaker tegen maar wie doet het echt. Kom nog eens terug als je het werkelijk gedaan heb en de rechtzaak ook gewonnen. Tot die tijd neem ik dit soort gepraat niet serieus.
Je kunt je dus afvragen welk gepraat je dan dus wel serieus moet nemen, want hoe jij er in staat kun je net zo goed niet serieus nemen. Want er maar van uit gaan dat wat de leveranciers doen ook mag en goed is en we maar vooral niet moeten klagen, gaat je uiteindelijk ook alleen maar ellende opleveren. Wat dat betreft mag je blij zijn dat niet iedereen zo meegaand is.
[removed]
Breng je kennis eens op peil Het hebben van een meter met gescheiden tellers wordt verplicht per 01-01-2026. Dus de eerst volgende keer dat er een aanbod komt kan je niet meer weigeren. Doe je dat toch zitten er dan wel degelijk gevolgen aan.redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:10:
[...]
Tja, voorlopig heb ik nog een analoge meter omdat ik nog op geen enkel 'aanbod' van de netbeheerder ben ingegaan. En daarmee dus ook nog geen enkele terugleverboete. Ondanks dat in verschillende topics hier werd gesteld dat je die meter niet mocht weigeren en weet ik veel wat.
Je knut je dus afvragen welk gepraat je dan dus wel serieus moet nemen, want hoe jij er in staat kun je net zo goed niet serieus nemen. Want er maar van uit gaan dat wat de leveranciers doen ook mag en goed is en we maar vooral niet moeten klagen, gaat je uiteindelijk ook alleen maar ellende opleveren. Wat dat betreft mag je blij zijn dat niet iedereen zo meegaand is.
hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:03:
[...]
Ach dat dreiging dat is een holle uitspraak. Kom ik vaker tegen maar wie doet het echt. Kom nog eens terug als je het werkelijk gedaan heb en de rechtzaak ook gewonnen. Tot die tijd neem ik dit soort gepraat niet serieus.
I'm back
1 lopende zaak, die is aangehouden betreffende terugleververgoeding, 1 in voorbereiding, voorlopig door hen afgekocht na dreiging, dat is goedkoper voor ze net als geen verweer voeren. Komt er nog een aan, verwacht dat die ook afgekocht zal worden, financieel te duur voor ze. Volgende jaarnota nogmaals dreigen, betalen is uitstel, niet betalen is geschil.
Dat je zoveel lol kunt hebben van € 52,50 per geschil, de "coulance" betaald al voor meer geschillen dan er in de pijplijn zitten
Maar blijf gerust overstappen, mijn zegen heb je.
Dan twee keer niet reageren en de derde keer wordt het serieus. Hou toch eens op met die halve waarheden.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:28:
[...]
Breng je kennis eens op peil Het hebben van een meter met gescheiden tellers wordt verplicht per 01-01-2026. Dus de eerst volgende keer dat er een aanbod komt kan je niet meer weigeren. Doe je dat toch zitten er dan wel degelijk gevolgen aan.
We zullen zien, dat werd me 5 jaar geleden ook al gemeld en voorlopig heb ik gewoon nog mijn eigen meter. En dat ik ooit om moet geloof ik best, maar net als dat jij stelt dat je maar moet zien dat iemand een rechtszaak start moet ik nog maar zien dat de gevolgen voorlopig erger zijn dan de meter behouden. Sowieso is het al bekend dat de capaciteit er niet eens is om binnen een paar jaar alle meters te vervangen.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:28:
[...]
Breng je kennis eens op peil Het hebben van een meter met gescheiden tellers wordt verplicht per 01-01-2026. Dus de eerst volgende keer dat er een aanbod komt kan je niet meer weigeren. Doe je dat toch zitten er dan wel degelijk gevolgen aan.
[removed]
Opmerkelijke reactie. Misschien de wet tekst eens lezen.esphome schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:06:
[...]
Dan twee keer niet reageren en de derde keer wordt het serieus. Hou toch eens op met die halve waarheden.
Inderdaad jouw tekst gelezen en vandaar ook mijn reactie.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:34:
[...]
Opmerkelijke reactie. Misschien de wet tekst eens lezen.
Update: dat je het zelf kunt lezen:
https://www.rdi.nl/onderw...digitale-meter/energiewetDus, niet meewerken kan op den duur geld gaan kosten. Deze kosten lopen op zolang niet wordt meegewerkt aan de meewerkingsplicht.
[ Voor 39% gewijzigd door esphome op 22-12-2025 20:10 ]
En dat leg jij uit als dat je nog een paar keer dwars kan liggen zonder dat er gevolgen aan zijn.esphome schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:02:
[...]
Inderdaad jouw tekst gelezen en vandaar ook mijn reactie.
Update: dat je het zelf kunt lezen:
[...]
https://www.rdi.nl/onderw...digitale-meter/energiewet
Ik zie het volgend forum onderwerp al weer aankomen.
Een onderwerp waarin geklaagt wordt dat men een boete heeft gehad zonder dat er nog een herkansing is geweest. Want Ja er kan hier eindeloos geroepen worden dat de leveranciers zich aan de wet moeten houden maar zelf aan wettelijke regels voldoen dat is niet nodig.
Ik ben het met je eens.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:18:
[...]
En dat leg jij uit als dat je nog een paar keer dwars kan liggen zonder dat er gevolgen aan zijn.
Ik zie het volgend forum onderwerp al weer aankomen.
Een onderwerp waarin geklaagt wordt dat men een boete heeft gehad zonder dat er nog een herkansing is geweest. Want Ja er kan hier eindeloos geroepen worden dat de leveranciers zich aan de wet moeten houden maar zelf aan wettelijke regels voldoen dat is niet nodig.
Maar ik denk dat de netbeheerder wel fouten hierin zal maken, waardoor het toch meer zal lijken op wat @esphome aangeeft. En er inderdaad topics komen om eea aan te vechten (vanwege de fouten van de netbeheerder).
Zo verwacht ik dat de netbeheerder (ook op basis van hoe de netbeheerders doen bij het stoppen met gas...), net als voorheen, een gewone brief zal sturen. Als die genegeerd wordt, sturen ze er wellicht nog een of twee, er gaat dan gedreigd worden met kosten en dan wordt er een incassobureau/deurwaarder opgezet. Dan, of zelfs pas daarna, zullen ze de RDI inschakelen.
Maar... Als die eerste paar brieven niet aangetekend zijn, is er geen bewijs dat de post zijn werk juist heeft gedaan en ik dus opzettelijk dwarslig. Negeren is wat anders dan weigeren.
Eer dat een netbeheerder dan via de RDI echt Last onder Dwangsom kan opleggen, zal er meer aan te pas moeten komen dan een paar normale brieven en dreiging met kosten en mogelijk een incassobureau/deurwaarder.
(AFAIK, IANAL...)
Ik denk wel dat er mensen zullen zijn die dit soort trajecten zullen afwachten, testen en uitproberen. Al dan niet bewust.
is al genoemd en zo gaat deze fietsen.
[ Voor 90% gewijzigd door esphome op 22-12-2025 22:19 ]
Dat is niet de uitleg, dat is precies wat er staat.hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:18:
[...]
En dat leg jij uit als dat je nog een paar keer dwars kan liggen zonder dat er gevolgen aan zijn.
Je moet je zeker aan de wet houden. Maar als je het goed volgt weet je ook dat er al gezegd is dat je sowieso een 2e mogelijkheid krijgt (oftewel de 1e kun je weigeren) en dat er nog over nagedacht wordt of en wat de gevolgen van weigeren gaan worden. Waarbij (zoals hierboven al gezegd) het maar de vraag is wat voor bericht je krijgt. Want als dat een gewone brief is, kun je die sowieso naast je neer leggen.Ik zie het volgend forum onderwerp al weer aankomen.
Mijn ervaring met de leveranciers is dat het wel even duurt voordat ze de boel echt op orde hebben en dat het dus ook wel even duurt voordat er echt een verplichting tot vervangen is. En dan nog is het de vraag wat de boete wordt, want als ze die te laag kiezen kan het ook nog eens voordelig zijn om gewoon de boete te betalen.
En gezien hoe de leveranciers de laatste jaren bezig zijn geweest heb ik er geen enkele moeite mee om dit op dezelfde manier te doen en de mazen van de wet zo lang mogelijk te misbruiken.
[removed]
Energieleveranciers die in hun bestand leveren aan een met een conventionele meter(CVN) dienen voor 10 januari deze in een lijst ineens aan te leveren bij de regionale netwerkbeheerder. Een tweede ronde met verhuizingen en switchen dient voor 8 april aangelevert te worden.redwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:02:
Mijn ervaring met de leveranciers is dat het wel even duurt voordat ze de boel echt op orde hebben en dat het dus ook wel even duurt voordat er echt een verplichting tot vervangen is. En dan nog is het de vraag wat de boete wordt, want als ze die te laag kiezen kan het ook nog eens voordelig zijn om gewoon de boete te betalen.
En gezien hoe de leveranciers de laatste jaren bezig zijn geweest heb ik er geen enkele moeite mee om dit op dezelfde manier te doen en de mazen van de wet zo lang mogelijk te misbruiken.
Wat energieleverancier per aansluiting (EAN) met CVN moet aanleveren voor zover ze die hebben
(Voorletters, Tussenvoegsel, Voornaam, Naam, KvK-nummer, Geboortedatum,Telefoonnummer, Emailadres
Correspondentieadres: Straatnaam / Postbus; Huisnummer / Postbusnummer; Huisnummer toevoeging; Postcode(zonder spaties); Woonplaats; Land )
Tussen RDI en regionale netwerkbeheerders zijn er ook afspraken over de procedure ( programma Energiemeterwissel), wanneer het overgaat naar de RDI (na weigeren/ niet meewerken of niet kunnen bereiken, uitgezondert zijn waar het technisch nog niet kan)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Klopt, alleen hebben ze de procedure om het bij de klant te krijgen nog niet op orde (tot nu toe willen ze een brief sturen, maar dat houdt juridisch alleen stand als het aangetekend is) en willen ze de gevolgen van weigeren wettelijk (of iig als addendum) regelen. En daarvoor moet de regering eerst bepalen wat ze nu precies gaan doen.Domba schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:31:
[...]
Energieleveranciers die in hun bestand leveren aan een met een conventionele meter(CVN) dienen voor 10 januari deze in een lijst ineens aan te leveren bij de regionale netwerkbeheerder. Een tweede ronde met verhuizingen en switchen dient voor 8 april aangelevert te worden.
Wat energieleverancier per aansluiting (EAN) met CVN moet aanleveren voor zover ze die hebben
(Voorletters, Tussenvoegsel, Voornaam, Naam, KvK-nummer, Geboortedatum,Telefoonnummer, Emailadres
Correspondentieadres: Straatnaam / Postbus; Huisnummer / Postbusnummer; Huisnummer toevoeging; Postcode(zonder spaties); Woonplaats; Land )
Tussen RDI en regionale netwerkbeheerders zijn er ook afspraken over de procedure ( programma Energiemeterwissel), wanneer het overgaat naar de RDI (na weigeren/ niet meewerken of niet kunnen bereiken, uitgezondert zijn waar het technisch nog niet kan)
Er zijn dus weliswaar allerlei plannen hoe ze het willen regelen, maar juridisch zitten er nog heel wat haken en ogen aan. Sowieso begint er dus pas echt wat te spelen als het naar het RDI gaat en dan zijn we dus al op zijn minst halverwege 2026.
[removed]
Volgens mij zitten ze bij RDI te wachten op de eerste, hebben personeel speciaal ervoor aangenomen , na 6-8 maanden droog oefenen en sleutelen aan IT programma met de naam "zelda 2.0" .redwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:47:
[...]
Klopt, alleen hebben ze de procedure om het bij de klant te krijgen nog niet op orde (tot nu toe willen ze een brief sturen, maar dat houdt juridisch alleen stand als het aangetekend is) en willen ze de gevolgen van weigeren wettelijk (of iig als addendum) regelen. En daarvoor moet de regering eerst bepalen wat ze nu precies gaan doen.
Er zijn dus weliswaar allerlei plannen hoe ze het willen regelen, maar juridisch zitten er nog heel wat haken en ogen aan. Sowieso begint er dus pas echt wat te spelen als het naar het RDI gaat en dan zijn we dus al op zijn minst halverwege 2026.
Bij RNB als RDI zijn ze slim genoeg dat een laatste brief ook per deurwaarder kan., voor de juridische maatregelen volgen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Opnieuw toon je een gebrek aan kennis. Je hebt het over leveranciers maar die hebben helemaal niets met de meter vervanging te maken. De meters zijn eigendom en worden vervangen door de netwerkbeheerders.redwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:02:
[...]
Dat is niet de uitleg, dat is precies wat er staat.
[...]
Je moet je zeker aan de wet houden. Maar als je het goed volgt weet je ook dat er al gezegd is dat je sowieso een 2e mogelijkheid krijgt (oftewel de 1e kun je weigeren) en dat er nog over nagedacht wordt of en wat de gevolgen van weigeren gaan worden. Waarbij (zoals hierboven al gezegd) het maar de vraag is wat voor bericht je krijgt. Want als dat een gewone brief is, kun je die sowieso naast je neer leggen.
Het is ronduit hypocriet om te verlangen dat leveranciers zich aan de wet houden terwijl je zelf alles doet omdat juist niet te doen.
Tja, die worden hier continue door elkaar gebruikt en je weet prima om wie het gaat. Sowieso moet je het in dit hele verhaal dan hebben over leveranciers, netbeheerders, de regering heeft nog een actie, het RDI voor als je blijft weigeren en dan heb je nog allerlei 3e partijen. Dus laten we het gewoon over de kern hebben ipv te mierenneuken over benamingen die toch al continue door elkaar worden gebruikt.hanev001 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:05:
[...]
Opnieuw toon je een gebrek aan kennis. Je hebt het over leveranciers maar die hebben helemaal niets met de meter vervanging te maken. De meters zijn eigendom en worden vervangen door de netwerkbeheerders.
Waar zeg ik dan dat ik dat niet doe? Ik zeg alleen dat ze wel hun zaakjes 100% voor elkaar moeten hebben, want als er een maas is zal die gebruikt worden. Iets wat de leveranciers dus ook de laatste jaren aan het doen zijn.Het is ronduit hypocriet om te verlangen dat leveranciers zich aan de wet houden terwijl je zelf alles doet omdat juist niet te doen.
En als je goed naar mijn eerdere posts had gelezen, zeg ik ook nergens dat de leveranciers zich niet aan de wet houden. Want in de meeste gevallen doen ze dat best, het probleem ligt dan ook vooral bij de regering die het zo toestaat.
[removed]
Dit schrijft je zelf:redwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:12:
Waar zeg ik dan dat ik dat niet doe? Ik zeg alleen dat ze wel hun zaakjes 100% voor elkaar moeten hebben, want als er een maas is zal die gebruikt worden. Iets wat de leveranciers dus ook de laatste jaren aan het doen zijn.
"heb ik er geen enkele moeite mee om dit op dezelfde manier te doen en de mazen van de wet zo lang mogelijk te misbruiken."
Er zijn geen mazen. De wet die over een paar dagen van kracht wordt verplicht het hebben van een meter met gescheiden tellers.
Zodra je bericht krijgt om een afspraak te maken voor het vervangen van je meter en daar opzettelijk niet op reageert overtreed je de wet. Je kan proberen wat je wil maar daar zit een enkele ander uitleg aan.
Net zo was het de bedoeling van de wet om een goede terugleververgoeding te garanderen. Iets wat ook nog niet echt gelukt is.....hanev001 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:37:
[...]
Dit schrijft je zelf:
"heb ik er geen enkele moeite mee om dit op dezelfde manier te doen en de mazen van de wet zo lang mogelijk te misbruiken."
Er zijn geen mazen. De wet die over een paar dagen van kracht wordt verplicht het hebben van een meter met gescheiden tellers.
Zodra je bericht krijgt om een afspraak te maken voor het vervangen van je meter en daar opzettelijk niet op reageert overtreed je de wet. Je kan proberen wat je wil maar daar zit een enkele ander uitleg aan.
Maar voorlopig is al aangegeven dat je de 1e keer zonder problemen kunt weigeren. En als die brief b.v. niet aangetekend verstuurd is, kan er juridisch sowieso weinig gedaan worden. Zo simpel als je het hier neer wilt zetten klopt dus totaal niet. Dus in plaats van mij iedere keer persoonlijk aan te vallen is het misschien slimmer om eens te kijken welke stappen er nodig zijn voordat je echt verplicht over moet. Want dat is dus niet bij de eerste brief die je in de brievenbus krijgt.
En ik vind het prima als jij zonder vragen elke stap van de leverancier/ netbeheerder volgt, maar je hebt toch echt veel meer rechten dan dat.
Als je hier verder over door wil gaan -> Slimme energiemeter, weigeren?? Want dit heeft weinig meer te maken met de zonnepanelen-boete
[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 23-12-2025 16:14 ]
[removed]
Of hier: De toekomst van de analoge energiemeterredwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:04:
[...]
Als je hier verder over door wil gaan -> Slimme energiemeter, weigeren?? Want dit heeft weinig meer te maken met de zonnepanelen-boete
Daarin staat al meer gefilosofeer over het hoe en wat en wanneer, etc...
Nu het bijna het moment is dat nieuw afgesloten vaste contracten 1 januari 2027 gaan overlappen geven steeds meer energieleveranciers hun terugleververgoeding en terugleverkosten voor 2027. Daarbij is te zien dat die leveranciers die gebruik maken van terugleverkosten via schalen al overstappen naar terugleverkosten per kWh.
Even een moment opname van nu voor de TLV en TLK vanaf 2027 bij een aantal leveranciers (De tarieven kunnen morgen weer anders zijn en de leveranciers hanteren ook verschillende tarieven per contract.).
Trend is wel duidelijk, je krijgt vrijwel niets voor je stroom vanaf 2027 bij vaste contracten. Mensen die nu veel salderen gaan er dan flink op achteruit. Maar zoals gezegd is dit een moment opname als je nu zou afsluiten. Het is wat dat betreft hopen dat veel mensen met zonnepanelen overstappen naar dynamisch of dat er een leverancier is die gaat "stunten" met de netto TLV zodat er wat concurrentie komt.
Even een moment opname van nu voor de TLV en TLK vanaf 2027 bij een aantal leveranciers (De tarieven kunnen morgen weer anders zijn en de leveranciers hanteren ook verschillende tarieven per contract.).
| Leverancier | All-in tarief | 50% kaal | TLV | TLK | Netto TLV |
| Greenchoice | 0,2183 | 0,0444 | 0,0469 | 0,0444 | 0,0025 |
| Coolblue | 0,2329 | 0,0504 | 0,0700 | 0,0650 | 0,0050 |
| Budget Energie | 0,2323 | 0,0502 | 0,0502 | 0,0452 | 0,0050 |
| ENGIE | 0,2385 | 0,0527 | 0,1056 | 0,0992 | 0,0064 |
| Eneco | 0,2332 | 0,0506 | 0,0524 | 0,0499 | 0,0025 |
| OXXIO | 0,2277 | 0,0483 | 0,0500 | 0,0475 | 0,0025 |
| Delta | 0,2163 | 0,0436 | 0,0471 | 0,0446 | 0,0025 |
[ Voor 15% gewijzigd door Novax op 24-12-2025 16:01 . Reden: All-in lever tarief en 50% van het kale levertarief toegevoegd ]
Bedankt voor het heldere overzicht @Novax
Hoe valt dit te rijmen met de nieuwe energiewet waarin een redelijke netto TLV verondersteld wordt, was er niet sprake van 50% kale prijs?
Hoe valt dit te rijmen met de nieuwe energiewet waarin een redelijke netto TLV verondersteld wordt, was er niet sprake van 50% kale prijs?
@Novax Komt daarmee het afname levertarief all-in beneden 21-23ct/kWh in 2027?
De TLV zou in 2027 50% van het kale levertarief (excl) dienen te worden.
EB zakt naar 11,05ct/kWh incl BTW in 2026 en volgens basispad nog wat in 2027.
Verschil met dynamisch zal dan niet zo groot zijn en volledig afhangen van cashbacks en vaste leveringskosten.
(als het 50% van kale levertarief is, dan is die al lager dan de inkoopkosten van ACM in laatste TLK onderzoek, welke hoger is dan ongewogen jaar gemiddelde van dynamisch)
Bij dynamisch worden de piekuren voorlopig nog gedomineerd door gascentrales en gasprijs plus CO2 rechten. Eventuele toename aan thuisaccu's slaat ook niet gelijk een flinke deuk in 6-7 TWh/j teruglevering van kleinverbruikers.
De TLV zou in 2027 50% van het kale levertarief (excl) dienen te worden.
EB zakt naar 11,05ct/kWh incl BTW in 2026 en volgens basispad nog wat in 2027.
Verschil met dynamisch zal dan niet zo groot zijn en volledig afhangen van cashbacks en vaste leveringskosten.
(als het 50% van kale levertarief is, dan is die al lager dan de inkoopkosten van ACM in laatste TLK onderzoek, welke hoger is dan ongewogen jaar gemiddelde van dynamisch)
Bij dynamisch worden de piekuren voorlopig nog gedomineerd door gascentrales en gasprijs plus CO2 rechten. Eventuele toename aan thuisaccu's slaat ook niet gelijk een flinke deuk in 6-7 TWh/j teruglevering van kleinverbruikers.
Die regel is tot nu toe door iedere leverancier gerespecteerd. Maar 50% van de kale prijs is niet zoveel:
- btw er af (delen door 1,21)
- energiebelasting eraf (-0,0916 in 2026)
- delen door 2
Voorbeeld met een kWh-prijs van 0,24: (0,24 / 1,21 - 0,0916) / 2 = 0,0534.
De tool van Keuze.nl met de terugleverkosten laat nu trouwens ook de terugleverkosten in 2027 zien voor leveranciers die ze bekend hebben gemaakt. https://www.keuze.nl/energie/terugleverkosten
Ander nieuws: UnitedConsumers heeft vanochtend de staffels afgeschaft en rekent nu TLK per kWh.
- delen door 2
De tool van Keuze.nl met de terugleverkosten laat nu trouwens ook de terugleverkosten in 2027 zien voor leveranciers die ze bekend hebben gemaakt. https://www.keuze.nl/energie/terugleverkosten
Ander nieuws: UnitedConsumers heeft vanochtend de staffels afgeschaft en rekent nu TLK per kWh.
€0.05/kWh is ongeveer 10× zoveel als in het overzicht hierboven. Ik vind dat toch best een fors verschil.djiwie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:01:
Die regel is tot nu toe door iedere leverancier gerespecteerd. Maar 50% van de kale prijs is niet zoveel:
- delen door 2
Dat is toch niet waar. Ik zie bij TLV 0,04, 0,05 en zelfs een 0,1.Martin7182 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:12:
[...]
€0.05/kWh is ongeveer 10× zoveel als in het overzicht hierboven. Ik vind dat toch best een fors verschil.
Dat er ook nog een TLK moet betaald worden speelt geen rol.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Precies, voor de duidelijkheid, de '50%-regel' gaat alleen over de bruto terugleververgoeding en dus niet de TLK. De netto vergoeding (met aftrek van de terugleverkosten) is dan inderdaad (veel) lager.
Die 50% wordt inderdaad het interessante topic:
RIjksoverheid zegt: "Voor alle stroom die zonnepaneeleigenaren terugleveren, krijgen ze een vergoeding van de energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief van stroom zijn. Dat is het stroomtarief zonder belastingen." (https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling)
Er wordt gesproken over een vergoeding, niet over de term "teruglever"vergoeding. Ik lees dat dit (50% van het kale tarief) dus gaat om wat er netto als vergoeding wordt uitbetaald.
Middels terugleverkosten zou je mijn inziens dus netto minimaal 50% als vergoeding moeten geven. Hier eerder het voorbeeld geplaatst van een maximum ingesteld tarief door de overheid. Bijvoorbeeld maximaal 5 euro per uur voor publiek parkeren. Dan kan het niet zo zijn dat een aanvullende heffing wordt geheven om het maximum tarief te ontlopen. Bijvoorbeeld naast de 5 euro per uur ook nog "verblijfkosten" in rekening te brengen die tevens op het aantal uur dat je parkeert, is gebaseerd.
RIjksoverheid zegt: "Voor alle stroom die zonnepaneeleigenaren terugleveren, krijgen ze een vergoeding van de energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief van stroom zijn. Dat is het stroomtarief zonder belastingen." (https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling)
Er wordt gesproken over een vergoeding, niet over de term "teruglever"vergoeding. Ik lees dat dit (50% van het kale tarief) dus gaat om wat er netto als vergoeding wordt uitbetaald.
Middels terugleverkosten zou je mijn inziens dus netto minimaal 50% als vergoeding moeten geven. Hier eerder het voorbeeld geplaatst van een maximum ingesteld tarief door de overheid. Bijvoorbeeld maximaal 5 euro per uur voor publiek parkeren. Dan kan het niet zo zijn dat een aanvullende heffing wordt geheven om het maximum tarief te ontlopen. Bijvoorbeeld naast de 5 euro per uur ook nog "verblijfkosten" in rekening te brengen die tevens op het aantal uur dat je parkeert, is gebaseerd.
Dat is niet hoe de ACM erover denkt. Die ziet dat als twee losse posten waarbij ze alleen naar de bruto TLV kijken voor die 50% regel.
Ik heb toch nog hoop dat er ingegrepen gaat worden. De export van zo’n 11 GWp aan particuliere zonnestroom is met deze vergoedingen praktisch waardeloos, terwijl dezelfde leveranciers zelf wel investeren in zonneparken met prijsgaranties die bovendien grotendeels door de belastingbetaler worden betaald.Novax schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:16:
Het is wat dat betreft hopen dat veel mensen met zonnepanelen overstappen naar dynamisch of dat er een leverancier is die gaat "stunten" met de netto TLV zodat er wat concurrentie komt.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
@Martin7182 @Domba Ik heb het All-in levertarief (incl BTW en energiebelasting 2026) en 50% van het kale levertarief toegevoegd aan de tabel en dan zie je dat ze bijna allemaal met de TLV net iets boven de 50% zitten dus ze houden zich aan de wet. ( CoolBlue en Engie zitten er iets meer boven maar die hebben dan logischer wijs ook weer hogere terugleverkosten
)
Dat mag alleen als TLK vaste kosten zijn. Met staffels is zoiets al twijfelachtig, maar met een heffing per kWh is het gewoon onderdeel van de TLV. Er is dan ook geen aparte post voor nodig. Zie het voorbeeld van @tinusa4. Het zou een gekke wereld worden als bovenop maximale stuksprijzen nog een stuksprijs komt.Arator schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:19:
[...]
Dat is toch niet waar. Ik zie bij TLV 0,04, 0,05 en zelfs een 0,1.
Dat er ook nog een TLK moet betaald worden speelt geen rol.
Maar goed, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Energieleveranciers houden zich nu ook al niet aan de wet. Waarom zouden ze dat straks wel doen? Bijna niemand gaat procederen, en de enkeling die dat toch doet kopen ze af.
@Novax om jouw mooie overzichtje niet te kapen, zou je ajb ook een kolom voor de netto terugleververgoeding willen toevoegen (tlv-tlk)? Er zit weinig verschil in de aanbieders, maar toch interessant om in 1 oogopslag te kunnen zien. Dank.
Waar baseer je dit op?Martin7182 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:29:
[...]
Dat mag alleen als TLK vaste kosten zijn. Met staffels is zoiets al twijfelachtig, maar met een heffing per kWh is het gewoon onderdeel van de TLV. Er is dan ook geen aparte post voor nodig. Zie het voorbeeld van @tinusa4. Het zou een gekke wereld worden als bovenop maximale stuksprijzen nog een stuksprijs komt.
Nu lijkt dat vast tarief, teruglevering van PV-opwek niet veel meer dan 0,5ct/kWh is (TLV-TLK), is het wachten op de methodiek van nettarieven duidelijk is, maar waarschijnlijk dat de run op thuisaccu's ook start als ACM het concept openbaar maakt voor consultatatie.
Dynamisch krijg je wel wat meer voor de PV-opwek, maar de gemiddelde afname prijs zal waarschijnlijk niet lager liggen.
Met thuisaccu voor eigenverbruik kan ongeveer evenveel besparen op vast als dynamisch ca 200cycles/jaar 21-23ct/kWhopslag (38-42euro/kWhopslag per jaar) , maar lang niet voldoende voor een TVT van 5 jaar voor de meeste, de investering is vaak meer dan 200 euro/kWhopslag.
Maar als nettarieven werkelijk een verschil tussen 2 blokken van zoals met de voorlopige indicatie tarieven van 16ct hebben, heb je 35-40ct/kWh en voor TVT van 5 jaar gaat het omhoog naar 350euro/kWhopslag en tussen 250-350 is nu al een redelijk keuze. (in de zomer eigen PV-opwek opslaan en in de winter in laagste blok nettarief+ marktprijs laden voor later eigen gebruik, het aantal cycles gaat ook fors om hoog, maar tegen ca de helft van het voordeel van een cycle in de zomer. (150 cycles x ~ 15ct per kWhopslag ~20-25 euro/j)
Uitgestelde teruglevering van PV-opwek tegen betere dynamisch marktprijs is pas iets voor de wat grotere thuisaccu's en dat ligt rond ca 12-15ct/kWh voor de teruglevering.
Methodieken nettarieven voor invoering in 2028 zal consultatie ergens in 2026 moeten zijn.
hetnormo (GUE=gegevensuitwisselingsentiteit) , MFF(Marktfaciliteringsforum) en ESDN (netbeheerders) hebben als snel een jaar nodig voor het in de sector uitgerold is.
(hetnormo, voorheen BAS (beheerder afspraken stelsel))
Dynamisch krijg je wel wat meer voor de PV-opwek, maar de gemiddelde afname prijs zal waarschijnlijk niet lager liggen.
Met thuisaccu voor eigenverbruik kan ongeveer evenveel besparen op vast als dynamisch ca 200cycles/jaar 21-23ct/kWhopslag (38-42euro/kWhopslag per jaar) , maar lang niet voldoende voor een TVT van 5 jaar voor de meeste, de investering is vaak meer dan 200 euro/kWhopslag.
Maar als nettarieven werkelijk een verschil tussen 2 blokken van zoals met de voorlopige indicatie tarieven van 16ct hebben, heb je 35-40ct/kWh en voor TVT van 5 jaar gaat het omhoog naar 350euro/kWhopslag en tussen 250-350 is nu al een redelijk keuze. (in de zomer eigen PV-opwek opslaan en in de winter in laagste blok nettarief+ marktprijs laden voor later eigen gebruik, het aantal cycles gaat ook fors om hoog, maar tegen ca de helft van het voordeel van een cycle in de zomer. (150 cycles x ~ 15ct per kWhopslag ~20-25 euro/j)
Uitgestelde teruglevering van PV-opwek tegen betere dynamisch marktprijs is pas iets voor de wat grotere thuisaccu's en dat ligt rond ca 12-15ct/kWh voor de teruglevering.
Methodieken nettarieven voor invoering in 2028 zal consultatie ergens in 2026 moeten zijn.
hetnormo (GUE=gegevensuitwisselingsentiteit) , MFF(Marktfaciliteringsforum) en ESDN (netbeheerders) hebben als snel een jaar nodig voor het in de sector uitgerold is.
(hetnormo, voorheen BAS (beheerder afspraken stelsel))
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 24-12-2025 14:52 ]
Reductie. Zoals b.v. de eerste uit het overzicht:
€ 0,0469/kWh - € 0,0444/kWh = € 0.0025/kWh
Als TLK/kWh onlosmakelijk verbonden is met TLV/kWh, dan is het onzinnig om deze termen apart te hanteren.
Met TLK als quasi 'vaste kosten' hadden energieleveranciers nog wel een punt, al was dat door de mazen van de wet. Nu niet meer.
En ondertussen in België :
https://www.gva.be/binnen...ietarieven/117492963.html +artikel
Samengevat : door het plaatsen van digitale meters hebben de energieleveranciers beter zicht op het verbruik en terugleveren van hun klanten. Tevens komt met die digitale meter het capaciteitstarief. Gebruikers hebben dus baat om hun kwartierwaarden zo laag mogelijk te houden, en dat kan met thuisbatterijen. Het is nog altijd peanuts dat je krijgt, maar het zou toch een 15% schelen.
https://www.gva.be/binnen...ietarieven/117492963.html +artikel
Samengevat : door het plaatsen van digitale meters hebben de energieleveranciers beter zicht op het verbruik en terugleveren van hun klanten. Tevens komt met die digitale meter het capaciteitstarief. Gebruikers hebben dus baat om hun kwartierwaarden zo laag mogelijk te houden, en dat kan met thuisbatterijen. Het is nog altijd peanuts dat je krijgt, maar het zou toch een 15% schelen.
Terwijl de Vlaamse Nutsregulator voor mensen met zonnepanelen de laagste injectietarieven ooit noteert, voorspelt energieleverancier Eneco opnieuw een stijging van die tarieven. Een prognose die energie-expert Joannes Laveyne (UGent) deelt: “De energiemarkt heeft zich intussen georganiseerd op de soms enorme en erg dure overschotten aan elektriciteit.”
...
Maar de kentering is ingezet, zegt energieleverancier Eneco nu. Voor mensen met een dynamisch contract – waarbij je energieprijs per kwartier verschilt, op basis van de prijs op de groothandelsmarkten – was 2025 “zelfs al een beter jaar dan 2024”, concludeert Pieter Verlinden, verantwoordelijke inkoop bij Eneco. “Waar een doorsnee-eigenaar van zonnepanelen in 2024 zo’n 75 euro verdiende aan het injecteren van zelf opgewekte elektriciteit op het net, steeg dat bedrag dit jaar richting de 85 euro.” Voor volgend jaar voorspelt het bedrijf ook voor consumenten met zonnepanelen en een variabel of vast energiecontract weer injectietarieven die een stuk interessant en hoger liggen dan dit jaar.
...
Wat die kentering teweegbrengt? “Het feit dat dit jaar de laatste 400.000 Vlaamse huishoudens met een zogenaamde terugdraaiende teller een digitale meter kregen waardoor ook zij gestimuleerd worden om de opgewekte energie toch vooral zelf op te gebruiken”
...
Tegelijk hebben zowel particulieren als bedrijven fors in batterijen geïnvesteerd. Kwestie van die overtollige stroom op te slaan, in plaats van die bijna gratis of soms zelfs betalend te moeten weggeven. En het feit dat het aantal zonnepanelen niet meer zo fel groeit als de voorbije jaren, speelt eveneens een rol. Energieleveranciers slagen er daardoor beter in de zaken onder controle te houden.”
...
Ook energieonderzoeker Joannes Laveyne (UGent) verwacht dat de injectietarieven de komende maanden zullen stabiliseren.
...
Al beklemtoont Laveyne dat stijgende injectievergoedingen meegenomen zijn, maar dat we er ook geen wonderen van mogen verwachten. “In de totale financiële business-case van een gezin dat zonnepanelen installeert, is en blijft zo’n terugleververgoeding, die per jaar misschien zo’n 100 euro bedraagt, toch eerder een voetnoot.”
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nogmaals: toezichthouder ziet dit wel als losse posten en redeneert niet zo. (Wat dat betreft was de wet niet specifiek en duidelijk genoeg gespecificeerd)Martin7182 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:47:
[...]
Reductie. Zoals b.v. de eerste uit het overzicht:
€ 0,0469/kWh - € 0,0444/kWh = € 0.0025/kWh
Als TLK/kWh onlosmakelijk verbonden is met TLV/kWh, dan is het onzinnig om deze termen apart te hanteren.
Met TLK als quasi 'vaste kosten' hadden energieleveranciers nog wel een punt, al was dat door de mazen van de wet. Nu niet meer.
@Arator Belgie en Nederland verschillen nog al, zo heeft Belgie inmiddels een opwek gebrek (NL-> BE ~10TWh/j) en de net-transportkosten in de kWh-prijs en niet zoals NL als vaste kosten los van het aantal kWh's.
Dat snap ik, maar de ACM bepaalt de regels der logica niet. De wet moet ook niet te specifiek zijn. Maar ze doen maar lekker wat ze willen, ik heb er geen last van. Mocht het echt uit de hand lopen, dan komt er hier een houtkachel.djiwie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:30:
[...]
Nogmaals: toezichthouder ziet dit wel als losse posten en redeneert niet zo. (Wat dat betreft was de wet niet specifiek en duidelijk genoeg gespecificeerd)
De wet had kunnen voorschrijven dat net als voor afname 1 tarief gehanteert dient te worden dan had je 1 teruglevertarief gehad ipv TLV & TLK .djiwie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:30:
[...]
Nogmaals: toezichthouder ziet dit wel als losse posten en redeneert niet zo. (Wat dat betreft was de wet niet specifiek en duidelijk genoeg gespecificeerd)
Met TLK hebben ze nu een extra post waarmee ze kunnen goochelen en consument verwarren.
Bijv Greenchoice TLK gaat met 9,2ct naar beneden, meer dan het kale levertarief, terwijl TLV van kale levertarief (salderen) naar 50% kale levertarief gaat.
Bij volgende contracten later in 2026 zal ergens anders een verhoging optreden of de TLK was wat meer dan de werkelijke kosten.
Toegevoegd. Als je nu kijkt zou je denken dat ze het onderling afsprekenFranciesco schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:43:
@Novax om jouw mooie overzichtje niet te kapen, zou je ajb ook een kolom voor de netto terugleververgoeding willen toevoegen (tlv-tlk)? Er zit weinig verschil in de aanbieders, maar toch interessant om in 1 oogopslag te kunnen zien. Dank.
Nogmaals: de tarieven in de tabel zijn een moment opname van een aantal huidige aanbiedingen en kunnen het komende jaar veranderen
[ Voor 14% gewijzigd door Novax op 24-12-2025 16:11 ]
Dat is destijds voorgesteld door Henk Vermeer maar dat werd afgewezen door de minister. Ik weet niet meer precies wat de reden was.Domba schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:58:
De wet had kunnen voorschrijven dat net als voor afname 1 tarief gehanteert dient te worden dan had je 1 teruglevertarief gehad ipv TLV & TLK .
Het is wachten totdat een medewerker per ongeluk iets online zet. Opvragen van willekeurige url's is niet verboden, voor zover je geen dos forceertNovax schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:02:
[...]
Toegevoegd. Als je nu kijkt zou je denken dat ze het onderling afspreken
was volgens mij dat energieleverancier vrijheid moesten hebben waar ze kosten lieten neerdalenNovax schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:08:
[...]
Dat is destijds voorgesteld door Henk Vermeer maar dat werd afgewezen door de minister. Ik weet niet meer precies wat de reden was.
Over die kwart cent zijn al eerder 2e kamervragen gesteld, toen was het 1 en konden geen conclussie getrokken worden, nu is het de meerderheid die voor 2027 bekend hebben gemaakt.
gevonden
pagina 46Minister Hermans:
Ik begrijp de redenering van de heer Vermeer, maar we kunnen dit niet
doen, omdat het de contractvrijheid doorkruist. In het antwoord op de
vraag van de heer Bontenbal – hoe moet je bij artikel 2.34 de twee
elementen in de vergoeding, de terugleververgoeding en de terugleverkosten, lezen? – schetste ik al dat dit communicerende vaten zijn. Maar die
moeten wel inzichtelijk gemaakt worden. En waarop de kosten gebaseerd
zijn, moet traceerbaar, herleidbaar en begrijpelijk zijn. Hetzelfde geldt voor
de vergoeding
[ Voor 35% gewijzigd door Domba op 24-12-2025 16:51 ]
Dat kan moet je makkelijk zelf doen, moet je dus niet aan hún overlaten.workzone schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:12:
[...]
Ik heb toch nog hoop dat er ingegrepen gaat worden. De export van zo’n 11 GWp aan particuliere zonnestroom is met deze vergoedingen praktisch waardeloos, terwijl dezelfde leveranciers zelf wel investeren in zonneparken met prijsgaranties die bovendien grotendeels door de belastingbetaler worden betaald.
Gewoon stekker er uit/uitzetten of bv NUL export of tijdens teruglever periodes een (paar) badkacheltje(s) aan zetten/bijschakelen. Wellicht kleine batterij erbij voor je nachtstroom opnames te beperken.
zat mogelijkheden, daar zijn zelfs verschilende draadjes voor.
Doe er je voordeel mee
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 24-12-2025 17:24 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat was inderdaad de discussie, verderop werd ook nog de Europese Commissie erbij gehaald.Domba schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:40:
[...]
was volgens mij dat energieleverancier vrijheid moesten hebben waar ze kosten lieten neerdalen
Over die kwart cent zijn al eerder 2e kamervragen gesteld, toen was het 1 en konden geen conclussie getrokken worden, nu is het de meerderheid die voor 2027 bekend hebben gemaakt.
gevonden
[...]
pagina 46
Maar iedereen ziet nu bij de afschaffing van de salderingsregeling en zeker als ook die 50% verplichting er af gaat dat twee componenten TLV en TLK voor dezelfde hoeveelheid teruglevering nergens meer op slaat. (Volgens mij ook de reden waarom Vandebron met schalen kwam, om die onnozelheid wat te verbloemen). Wellicht dat het vanaf 2030 vanzelf uit de markt van vaste contracten verdwijnt en anders moet er een aanpassing van de wet komen.Ik zit even na te denken, want volgens mij is dit niet zo specifiek omschreven. Je raakt hiermee toch ook al snel aan de vrije prijsvorming. Laat mij hier even over nadenken en op terugkomen. Ik begrijp op zich uw zoektocht en mogelijk de zoektocht van meer collega’s. Er is niets wat ik niet zou willen om de bescherming zo goed mogelijk te regelen. Ik heb alleen wel te maken met richtlijnen en kaders die daarin gesteld staan. De Europese Commissie kijkt ook gewoon mee naar hoe wij dit vormgeven, dus daar heb ik ook rekening mee te houden.
Energieleveranciers zullen dat niet snel willen opgeven, omdat ook in de wet als EU richtlijn niet negatief mag zijn, wat zou kunnen optreden als de marktprijs daalt, door meer gesubsideerde opwek die aan kan bieden tegen 0-1ct en aangevuld wordt tot beschikkingsprijs.Novax schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:56:
[...]
Dat was inderdaad de discussie, verderop werd ook nog de Europese Commissie erbij gehaald.
[...]
Maar iedereen ziet nu bij de afschaffing van de salderingsregeling en zeker als ook als die 50% verplichting er af gaat dat twee componenten TLV en TLK voor dezelfde hoeveelheid teruglevering nergens meer op slaat. (Volgens mij ook de reden waarom Vandebron met schalen kwam, om die onnozelheid wat te verbloemen). Wellicht dat het vanaf 2030 vanzelf uit de markt van vaste contracten verdwijnt en anders moet er een aanpassing van de wet komen.
De 6-7TWh die huishoudens terugleveren is nu kunstmatig 0,25ct/kWh geworden of zelfs gratis met de redenering van ACM (inkoopkosten afname+ teruglevering - betaalde afname = terugleverkosten), terwijl de marktwaarde lang niet altijd nul is en gemiddeld per jaar zelfs enige centen erboven ligt,
Ergens in de keten een goudmijntje voor de komende jaren.
Vandaag zag ik nieuwsitem over Engie die stroom gaat "leveren" aan een producent van plastics zo'n 50KM verderop. Dit gaat via CPPA en zo kan Engie CO2 arme energie leveren.
Als je dat tegenover de zonnepanelen-boete zet dan krijg je toch een wat vieze smaak in de mond, omdat stroom die ook als CO2 arme energie opwekking kan doorgaan dan zo weinig waard. Terwijl als het zonnepark stroom opwekt dat ook onze panelen stroom opwekt. Het is dan pronken met een ander zijn veren.
Dat Engie bijspringt met de gascentrale, als er geen 'lokale' opwek is en de paar batterijen die er nu staan ook niet kunnen voldoen aan de vraag van specifiek die producent. Dat kunnen wij als kleine leveranciers dan niet.
Hopelijk kunnen wij als kleine producent ook zo iets doen, dat virtueel stroom kunnen verkopen, aan een specifieke gebruiker die stroom dan weer virtueel afneemt.
Dan hebben wij ook een fatsoenlijke opbrengst voor de opgewekte stroom.
Nieuwsitem: https://solarmagazine.nl/...lokale-friese-zonnestroom
Als je dat tegenover de zonnepanelen-boete zet dan krijg je toch een wat vieze smaak in de mond, omdat stroom die ook als CO2 arme energie opwekking kan doorgaan dan zo weinig waard. Terwijl als het zonnepark stroom opwekt dat ook onze panelen stroom opwekt. Het is dan pronken met een ander zijn veren.
Dat Engie bijspringt met de gascentrale, als er geen 'lokale' opwek is en de paar batterijen die er nu staan ook niet kunnen voldoen aan de vraag van specifiek die producent. Dat kunnen wij als kleine leveranciers dan niet.
Hopelijk kunnen wij als kleine producent ook zo iets doen, dat virtueel stroom kunnen verkopen, aan een specifieke gebruiker die stroom dan weer virtueel afneemt.
De financiele ins&outs zijn die ook kenbaar gemaakt?esphome schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:21:
Vandaag zag ik nieuwsitem over Engie die stroom gaat "leveren" aan een producent van plastics zo'n 50KM verderop. Dit gaat via CPPA en zo kan Engie CO2 arme energie leveren.
Anders is het lastig zo te oordelen.
Verder is het gewoon een co2/groen certificaten handeltje.
Staat leuk in het jaarverslag van beide bedrijven.
Nog een leverancier met netto negatieve teruglevergoeding, Mega Energie dit keer:
https://www.keuze.nl/nieu...-zonnepanelen-geld-kosten
Is nu de derde na Innova en Gewoon Energie.
Kan zijn dat ik niet goed kan lezen maar het verhaal en de tabel in het artikel komen niet overeen ….djiwie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:21:
Nog een leverancier met netto negatieve teruglevergoeding, Mega Energie dit keer:
1,67 moest blijkbaar 1,76 zijn, staat nu wel kloppend als je het narekent met de andere tarieven.
Die vergelijking daar met Engie klopt volgens mij niet, de netto TLV van Engie is niet € 0,0635 per kWh maardjiwie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:21:
€ 0,1056 - € 0,0992 = € 0,0064 per kWh, extra 0 erbij achter de komma. Wat je terugkrijgt is dan maar €15 in plaats van € 151.
In de tabel zijn de terugleverkosten lager dan de terugleververgoeding ofwel je krijgt geld ipv te betalen. Het artikel klopt niet of de tabel klopt niet.djiwie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:42:
1,67 moest blijkbaar 1,76 zijn, staat nu wel kloppend als je het narekent met de andere tarieven.
Whoops, wat slordig. Je kunt merken dat het vrijdagmiddag isNovax schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:05:
[...]
Die vergelijking daar met Engie klopt volgens mij niet, de netto TLV van Engie is niet € 0,0635 per kWh maar
€ 0,1056 - € 0,0992 = € 0,0064 per kWh, extra 0 erbij achter de komma. Wat je terugkrijgt is dan maar €15 in plaats van € 151.
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic