Die nuance had er bij gemogen, de kans dat een normale verbruiker grote vermogens afneemt op zo'n manier is niet te verwachten. Dit is echt een heel smerige belasting.
Maar dat neemt niet weg dat die oude meters dus wel degelijk een verkeerde weergave van het verbruik kunnen registreren, dat is ook wat de UT bij hun onderzoek vaststelde.
Na het lezen van dat "slimme dimmer" nieuwsbericht ben ik er eens mee gaan klooien om te kijken of mijn meter ook een van die probleemgevallen was, en wat er dan voor nodig is om een verkeerde aanwijzing te krijgen.
Je maak met jouw test gebruik van een setup die door geen enkele instantie zal worden goedgekeurd.
Ik zou niet weten wie daar iets aan moet goedkeuren. Ik verbruik stroom met een bepaald patroon. Als je met bepaalde lampen en een dimmer gaat werken kun je dat al veroorzaken. Daar is niets bewust of illegaal aan.
Zo ook die man uit dat nieuwsbericht, die had vast die tussenstekker niet bewust gekozen.
Als je dat bewust doet pleeg je een vorm van fraude en volgens mij bestaan er ook wettelijke regels die het met opzet manipuleren van het stroomnetwerk verbieden.
Dat is dus geen probleem van de slimme meter.
Bewust knoeien met de registratie van je meter is natuurlijk frauduleus, maar dit lukt(e) ook prima onbewust. En ook niet automatisch in jouw voordeel overigens, je kunt zo ook prima 'fantoomverbruik' creëren, en dat lijkt me toch echt wel een probleem van de meter in kwestie.
Het waren geen grote vermogens (bij wat je voor die kW opwek moet doen ga je toch echt wel richting het onredelijke), en zover ik weet is dat probleem bij de nieuwere meters opgelost. Maar het was toch wel een probleem.