Madeliefxxx schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:21:
Even opgezocht: mijn laagste stroomstand vorig jaar was op 1 oktober nl. 66434. Op dit moment is dit 66444. Maar om het nog ingewikkelder te maken heb ik sinds oktober airco en daar heb ik dus ook mee verwarmt en inmiddels ook mee gekoeld. Dus mijn stroomverbruik is sowieso gestegen.
In ieder geval heb je dus op 10kWh je 'winterverbruik' gesaldeerd.
Vwb salderen is het dan denk ik toch het meest gunstige om je jaarafrekening zsm hierna in te laten gaan. Dus als je een nieuwe jaarafrekening per 21-7 met de meterwissel kunt krijgen, is dat denk ik het gunstigste, al is het heel moeilijk te zeggen. Waarschijnlijker is dat het niet veel zal uitmaken, maar mocht je over augustus nog veel opwekken, dan saldeer je daar misschien (deels) oktober, november en december nog mee, wat je bij een jaarrekening op 1 oktober vrijwel zeker niet zult doen.
Dat je terugleverkosten gaat krijgen is behoorlijk vervelend. Wat dat betreft kan ik je dan ook niet echt adviseren.
Zoveel mogelijk zelf verbruiken (wat je nodig hebt, niet extra) op de momenten dat de zon schijnt.
Je zou kunnen uitproberen of je je huis bv overdag genoeg kunt koelen/verwarmen met de airco, zodat je dat voornamelijk op de zonnepanelen doet en dan 's avonds de airco uitlaat en dus geen (extra) verbruik daardoor hebt. (En natuurlijk de wasmachine overdag aan, als de zon schijnt en dat soort dingen. Dat zal minimaal helpen, maar ja, alle beetjes helpen.)
Dat zijn ook de dingen die ik uit ga proberen en juist met de slimme meter beter inzicht in hoop te krijgen, zodat ik beter weet wat ik moet kiezen zodra mijn contract afloopt.
In jouw geval denk ik dat je, vooral het koelen, juist moet uitproberen zolang je nog de oude meter hebt. Dan heb je niet echt nauwkeurig inzicht, maar wel een idee of het werkt en omdat je het toch nog saldeerd, merk je het als het ware niet zo. Je zou dan wel ook de meterstand bij kunnen houden zodra je de airco aanzet en weer uit, of die ongeveer gelijk is gebleven, want dat zou betekenen dat je dan waarschijnlijk niet veel teruglevert en/of verbruikt. Of er een tijdje bij kunnen staan kijken, of de meter veel beweegt (heen of terug).