Waarschijnlijk heb je ondertussen al gereageerd. Of in ieder geval antwoord op je vraag of die herinneringsbrief na 3 of 9 weken komt.Madeliefxxx schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:49:
Helaas, ook ik moet eraan geloven wat betreft het vervangen van de analoge meter. Ik kreeg een brief waarin staat vermeld dat het gratis is mits je binnen 6 weken reageert. Na 3 weken krijg ik nog een herinneringsbrief. Gaat dit dan over 9 weken zijn of nu over 3 weken? En stel dat is over 9 weken moet je dan al gelijk zelf betalen of is het dan toch nog gratis? Ik wil het natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen (zonnepanelen). Iemand al ervaring met "niet ontvangen 1e brief"? 😬 En wat is wijsheid: een slimme meter of een digitale? Ik hoor zo vreselijk veel ellende over slimme meters.
[Afbeelding]
Ik betwijfel of wat in die brief staat klopt. Als jij niet reageert op een brief, wil dat niet zeggen dat zij dan ineens de kosten mogen doorberekenen.
Zij zijn verplicht de meter te vervangen, jij bent verplicht die nieuwe meter te laten monteren (die meewerkingsplicht), maar over kosten bij het niet reageren op een brief staat (zover ik weet) nergens iets.
Bij weigeren behoort de RDI ingeschakeld te worden, die uiteindelijk dwangsommen op kan leggen. Maar een brief niet zien, er niet op reageren, geen afspraak maken, dat is mi nog geen weigeren.
En Enexis staat 'bekend' om onterecht kosten te gaan rekenen...
Wel heel benieuwd hoe het verder voor je gaat/is gegaan!
Ik denk, maar ben nog niet in die situatie, dat ik de eerste brief zou negeren (ik zou die zomaar gemist kunnen hebben/op vakantie kunnen zijn/hond heeft die opgegeten/andere redenen dat je een niet-aangetekende brief mist...) en daarna zou ik kosten betwisten, maar aangeven dat ik zeker mee wil werken met vervanging en dat zij een afspraak daarvoor kunnen maken met mij (niet andersom). Beetje zoals ook hun rechten/plichten met het verwijderen van de gasmeter...
De keuze slim of digitaal staat voor mij wel al vast, slim. Volgens mij is tegenwoordig het enige verschil dat een slimme meter een communicatie-unit heeft, de meters an sich zijn gelijk. En met een slimme kan je altijd nog zelf de communicatie (administratief) uit laten zetten. Verder zie ik toch wel voordelen aan een slimme meter, maar op dit moment wegen die nog niet op tegen het automatisch salderen van de Ferrarismeter.
*Edit: Overigens, is de brief aan jou persoonlijk geadresseerd, of 'aan de bewoners van x-adres' of iets dergelijks.
:strip_exif()/f/image/I6MzGtizDJMesM7wz2MySRP2.jpg?f=fotoalbum_large)