Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:45
redwing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:38:
Ehm nee, want ook die zorgen voor ongelijkheid omdat iedereen die zo'n meter heeft dus niet gebruik kan maken van dynamische contracten. Functioneel voldoen die dus totaal niet.

Daarbij willen ze juist toe naar alle kosten dynamisch berekenen (want je legt elk risico volledig bij de consument) dus ook vanuit de leveranciers/netbeheerders en overheid is het zeer gewenst om slimme digitale meters met communicatie te hebben.
redwing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:53:
Het hele punt is dat je de keuze moet hebben en die heb je met die GPRS meter straks dus niet. En dan kan iedereen wel een aanvraag indienen, maar dat gaat dan niet lukken omdat er onvoldoende monteurs zijn. Daarbij is het punt dat je zelf een aanvraag in zou moeten dienen al een probleem.

De energiewet stelt dat je de keuze moet hebben tussen een digitale meter met of zonder communicatie. En een GPRS meter voldoet niet aan die eis. In de praktijk komt het er dus op neer dat die GPRS meters net zo'n prioriteit hebben als de analoge meters want beide voldoen niet aan de nieuwe energiewet.
Zo om werkt het volgens mij niet. Want dat is nu ook al, met de analoge meters kun je geen dynamisch contract hebben, dus dat is ook al ongelijkheid?!

Er zijn nu ook mensen die wel hun analoge meter snel gewisseld willen hebben, zodat ze een dynamisch contract kunnen nemen, maar dat de netbeheerder geen tijd heeft. Dus pech.
En dat is met die GPRS meter dus ook. Je hebt de keuze, en alleen maar omdat 'jij' dynamisch zou willen, heb je pech.
Dit zal echt niet vallen onder rechtsongelijkheid.

Sowieso eerst maar eens afwachten of die rechtsongelijkheid ivm salderen door analoge meters 'stand houdt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19
Truus01 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

[...]

Zo om werkt het volgens mij niet. Want dat is nu ook al, met de analoge meters kun je geen dynamisch contract hebben, dus dat is ook al ongelijkheid?!
Yup (volgens voorlopige uitspraken), maar straks is het een groter probleem omdat de meters dan wettelijk niet meer toegestaan zijn.
Er zijn nu ook mensen die wel hun analoge meter snel gewisseld willen hebben, zodat ze een dynamisch contract kunnen nemen, maar dat de netbeheerder geen tijd heeft. Dus pech.
En dat is met die GPRS meter dus ook. Je hebt de keuze, en alleen maar omdat 'jij' dynamisch zou willen, heb je pech.
Dit zal echt niet vallen onder rechtsongelijkheid.

Sowieso eerst maar eens afwachten of die rechtsongelijkheid ivm salderen door analoge meters 'stand houdt'.
Dat laatste is inderdaad de vraag, maar dat wordt sowieso een uitspraak aan de hand van de huidige status. Vanaf volgend jaar is het een stuk simpeler en voldoen zowel de GPRS als de analoge meters niet meer aan de wet. Als je dan de een of de ander wil voortrekken moet je wel een heel goede reden hebben. Daarbij is grootschalig vervangen ook makkelijker/goedkoper (je kunt meer groeperen), dus zie ik er ook weinig winst in om analoog en GPRS uit elkaar te trekken wat vervangen betreft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:51:
Vanaf volgend jaar is het een stuk simpeler en voldoen zowel de GPRS als de analoge meters niet meer aan de wet.
Waarom voldoen GPRS meters niet meer aan de wet?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
blackd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Waarom voldoen GPRS meters niet meer aan de wet?
Omdat je volgens de wet de keuze moet hebben voor een meter met communicatie. En de GPRS wordt gefaseerd uitgeschakeld en heeft die communicatie optie dus straks niet meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:21:
Omdat je volgens de wet de keuze moet hebben voor een meter met communicatie.
Waar staat dat je een keuze moet hebben voor een meter met communicatie?

Wat ik heb gevonden is dat een meetinrichting invoeding en afname apart moet kunnen registeren. Er staat niks over het wel of niet hebben van communicatie. Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen.
blackd in "De toekomst van de analoge energiemeter"

Edit: Ik denk dat je doelt op "Artikel 3.51. ter beschikking stellen meetinrichting distributiesysteembeheerder" ?
Een distributiesysteembeheerder stelt aan een aangeslotene met een kleine aansluiting voor elektriciteit of gas, die op grond van artikel 2.46, eerste lid, over een meetinrichting moet beschikken, een meetinrichting met communicatiefunctionaliteit beschikbaar, installeert deze op of nabij het overdrachtspunt en doet een aanbod om de meetinrichting in gebruik te geven en te beheren.

[ Voor 32% gewijzigd door blackd op 07-10-2025 14:30 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
blackd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Wat ik heb gevonden is dat een meetinrichting invoeding en afname apart moet kunnen registeren. Er staat niks over het wel of niet hebben van communicatie. Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen.

Edit: Ik denk dat je doelt op "Artikel 3.51. ter beschikking stellen meetinrichting distributiesysteembeheerder" ?

[...]
En ook Artikel 7.28 "regels tijdens uitrol meetinrichtingen met communicatiefunctionaliteit"
2. Een distributiesysteembeheerder stelt een aangeslotene met een
kleine aansluiting op zijn verzoek op een ander tijdstip dan het door de
systeembeheerder op grond van het eerste lid voorziene tijdstip binnen
vier maanden een meetinrichting met communicatiefunctionaliteit ter
beschikking tenzij dit ertoe leidt dat de planning die de distributiesysteem-
beheerder hanteert om te voldoen aan de in het eerste lid bedoelde
verplichting, niet wordt gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Omdat je volgens de wet de keuze moet hebben voor een meter met communicatie. En de GPRS wordt gefaseerd uitgeschakeld en heeft die communicatie optie dus straks niet meer.
De GPRS meters zelf voldoen dan nog wel aan de wet maar dan als meter zonder communicatiefunctionaliteit. Het is aan de netbeheerder (distributiesysteembeheerder) om aan de wet te voldoen door de gebruiker (op verzoek) een meter met communicatiefunctionaliteit aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
blackd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Dat staat in het artikel waarmee we de discussie begonnen :) Let er daarbij op dat je de energiewet en het energiebesluit hebt en het energiebesluit (de precieze invulling) aangeeft dat GPRS meters ook moeten worden vervangen (iets preciezer gesteld, mensen moeten voor 1 januari 2027 het aanbod hebben gehad om hem te vervangen)

Maar we kunnen het hier over het juridische stuk proberen te hebben, maar het belangrijkste is dat de netbeheerders aangeven dat het zowel om de vervanging van de analoge als de GPRS meters gaat. En daarbij hebben ze ook aangegeven dat ze dit als geheel aan gaan pakken en niet bep. meters prio gaan geven.

Ik blijf het dan wel weer jammer vinden dat ze zeggen dat ze het nodig hebben vanwege de belasting van het netwerk en om te weten waar ze wel/niet moeten uitbreiden, want dat is grotendeels onzin. Veruit de meeste verdeelkasten houden dit al bij en voor de uitbreidingen heeft het verbruik per huis weinig toegevoegde waarde. Het is wel erg leuk als je erover denkt om dynamische tarieven te gaan rekenen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Dat laatste is inderdaad de vraag, maar dat wordt sowieso een uitspraak aan de hand van de huidige status. Vanaf volgend jaar is het een stuk simpeler en voldoen zowel de GPRS als de analoge meters niet meer aan de wet. Als je dan de een of de ander wil voortrekken moet je wel een heel goede reden hebben. Daarbij is grootschalig vervangen ook makkelijker/goedkoper (je kunt meer groeperen), dus zie ik er ook weinig winst in om analoog en GPRS uit elkaar te trekken wat vervangen betreft.
Deze hele discussie over wel of niet moeten hebben van een comms optie wordt pas relevant op het moment dat daadwerkelijk gestart wordt met het uitschakelen van het GPRS netwerk. Tot dat moment is er helemaal niets mis met de meters en de stelling dat ze per 01-01-2026 niet meer aan de wet voldoen klopt dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Novax schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
De GPRS meters zelf voldoen dan nog wel aan de wet maar dan als meter zonder communicatiefunctionaliteit. Het is aan de netbeheerder (distributiesysteembeheerder) om aan de wet te voldoen door de gebruiker (op verzoek) een meter met communicatiefunctionaliteit aan te bieden.
Klopt, in dit geval gaat het niet eens zozeer om de meter zelf, maar dat er in het energiebesluit is opgenomen dat er een nieuwe meter moet zijn aangeboden. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde, bij zowel de analoge als de GPRS meters moet er voor 1 jan 2027 een aanbod zijn gedaan om de meter te vervangen. Het grote verschil dat je wel hebt is dat je bij de GPRS meter mag weigeren en dat dat bij de analoge niet mag (oftewel zeg je nee tegen vervangen van GPRS is dat het eindpunt, bij de analoge meter krijg je uiteindelijk een boete)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hanev001 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Deze hele discussie over wel of niet moeten hebben van een comms optie wordt pas relevant op het moment dat daadwerkelijk gestart wordt met het uitschakelen van het GPRS netwerk. Tot dat moment is er helemaal niets mis met de meters en de stelling dat ze per 01-01-2026 niet meer aan de wet voldoen klopt dan ook niet.
Zoals ik hierboven zei, in het energiebesluit is opgenomen dat iedereen met een analoge en GPRS meter voor 1 jan 2027 een aanbod moet hebben gehad voor vervanging. Dat staat los van het daadwerkelijk uitschakelen (maar dat is natuurlijk wel de reden waarom dit is toegevoegd)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
redwing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Klopt, in dit geval gaat het niet eens zozeer om de meter zelf, maar dat er in het energiebesluit is opgenomen dat er een nieuwe meter moet zijn aangeboden. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde, bij zowel de analoge als de GPRS meters moet er voor 1 jan 2027 een aanbod zijn gedaan om de meter te vervangen. Het grote verschil dat je wel hebt is dat je bij de GPRS meter mag weigeren en dat dat bij de analoge niet mag (oftewel zeg je nee tegen vervangen van GPRS is dat het eindpunt, bij de analoge meter krijg je uiteindelijk een boete)
Dat staat niet in de wet.

In het discussie document dat vandaag al eerder is genoemd wordt het ten onrechte in de planning genoemd maar de verplichting bestaat alleen voor de analoge meters omdat die na 01-01-2026 niet meer aan de wet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Dat zeg ik ook, dat komt uit het energiebesluit.
In het discussie document dat vandaag al eerder is genoemd wordt het ten onrechte in de planning genoemd maar de verplichting bestaat alleen voor de analoge meters omdat die na 01-01-2026 niet meer aan de wet voldoen.
Tja, juridisch kan ik daar weinig van zeggen. Ik zie alleen dat in het energiebesluit is vastgelegd dat voor 1 jan 2027 zowel de analoge als de GPRS meters een aanbod moeten hebben gehad voor vervanging (dit is zowel volgens de uitleg van de netbeheerders zoals in dat artikel staat, als dat het zo besproken is tijdens het bespreken van het besluit zelf door de Tweede Kamer)

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 07-10-2025 15:09 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Naar aanleiding van het plan om verschillende tarieven en tarief momenten voor de netwerkkosten in te voeren is bij mij de vraag bovengekomen of dit wel kan met de niet slimme digitale meters.

Er zijn nu de vaste hoog/laag tijden en het is dus mogelijk dat ze hard vastgelegd zijn in de software.
Maar als er dus meerdere en andere tijden komen zou die programmering aangepast moeten worden.
Aangezien het om niet slimme meters gaat is er geen communicatie mogelijk en zou dat of handmatig gedaan moeten worden of zouden ook deze meters vervangen moeten worden.
Dat laatste is dan weer raar als er in de regels die per 01-01-2026 ingaan juist de optie is om voor zo'n domme meter te kiezen.

Iemand die weet hoe dat technisch zit met die meters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hanev001 Tijdsafhankelijke netbeheerkosten:
Gisteren stond een leesbaar artikel met indicatief plaatje op solarmagazine.nl
Natuurlijk staat er nog niet bij dat (domme) digitale meters zonder communicatiemodule of met administratief uitgezette module niet van de nieuwe tariefstructuur (vanaf 2028) kunnen "profiteren".

Ik ga er vanuit dat er een "gemiddeld" nettarief voor deze soort meters komt.
Maar dat moet dan nog worden uitgedobbeld en door de ACM? goedgekeurd worden.
Vermoedelijk wordt een domme, digitale meter hierdoor nog minder "aantrekkelijk" gemaakt.
Just my € 2 ct

Motto: Makkelijker gaan we het niet maken - alleen ingewikkelder.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2025 13:30 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
dunklefaser schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:46:
@hanev001 Tijdsafhankelijke netbeheerkosten:
Gisteren stond een leesbaar artikel met indicatief plaatje op solarmagazine.nl
Natuurlijk staat er nog niet bij dat (domme) digitale meters zonder communicatiemodule of met administratief uitgezette module niet van de nieuwe tariefstructuur (vanaf 2028) kunnen "profiteren".

Ik ga er vanuit dat er een "gemiddeld" nettarief voor deze soort meters komt.
Maar dat moet dan nog worden uitgedobbeld en door de ACM? goedgekeurd worden.
Vermoedelijk wordt een domme, digitale meter hierdoor nog minder "aantrekkelijk" gemaakt.
Just my € 2 ct
Dat ook echter ook andersom gaan werken afhankelijk van hoe je gebruik is. Als dat voornamelijk in de dure perioden is dan kan het juist weer voordelig zijn om een domme teller te hebben. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men met een plan komt dat niet helemaal doordacht is is en dat men mogelijk een soortgelijke situatie gaat veroorzaken als nu met de analoge tellers en het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:45
Je mag de communicatie met een slimme meter toch ook nog altijd uit laten zetten? Dat zouden dan misschien heel veel mensen laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:04
hanev001 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:20:
Naar aanleiding van het plan om verschillende tarieven en tarief momenten voor de netwerkkosten in te voeren is bij mij de vraag bovengekomen of dit wel kan met de niet slimme digitale meters.

Er zijn nu de vaste hoog/laag tijden en het is dus mogelijk dat ze hard vastgelegd zijn in de software.
Maar als er dus meerdere en andere tijden komen zou die programmering aangepast moeten worden.
Aangezien het om niet slimme meters gaat is er geen communicatie mogelijk en zou dat of handmatig gedaan moeten worden of zouden ook deze meters vervangen moeten worden.
Dat laatste is dan weer raar als er in de regels die per 01-01-2026 ingaan juist de optie is om voor zo'n domme meter te kiezen.

Iemand die weet hoe dat technisch zit met die meters?
Ik heb een niet slimme digitale meter. Ik kon dus ook alleen maar een normaal tarief contract krijgen. Niets anders. Dat betekend dus ook dat ik geen dynamisch contract kan krijgen en dat ik straks ook geen netbeheerkosten verschillende tarieven kan betalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:33
[...]

Yup (volgens voorlopige uitspraken), maar straks is het een groter probleem omdat de meters dan wettelijk niet meer toegestaan zijn.

[...]

gprs voor slimme metersgaat in 2029 uit, voor consumenten met oude bv alarm installaties is dit 1 decmeber 2025
een huidige slimme meter voldoet dus tot 2029 gewoon aan de metreologiewet.

@Novax Veel van die 500.000 zijn zogenaamde klein verbruik meters vaak in garages voorzien van 10A netbeheerder zekering. Deze tellen we mee voor aansluitingen met zijn verder niet zo interessant aangezien er meestal geen panelen op het dak liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 11-10-2025 18:36 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Hier in STEDIN gebied zijn ze de GPRS meter al aan het wisselen voor de LTE voor mensen met dynamisch contract. In mijn ogen zijn ze al aan het voorsorteren in opleiding monteurs en met wisselwerk om na 1-1-2026 de analoge te kunnen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
habbekrats schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

gprs voor slimme metersgaat in 2029 uit, voor consumenten met oude bv alarm installaties is dit 1 decmeber 2025
een huidige slimme meter voldoet dus tot 2029 gewoon aan de metreologiewet.
Zoals ik al eerder zei klopt dat, alleen is er in het energiebesluit wel afgesproken dat de bezitters van een GPRS meters ook een aanbieding tot vervangen moeten krijgen voor 1 jan 2027. En als je kijkt naar de huidige planning en verwachting is dat ook wel nodig, anders krijgen we in 2029 eenzelfde probleem omdat we dan te laat zijn met de GPRS meters te vervangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:33
@redwing Dat gaat ook wel gebeuren maar niet iedereen gaat voor 1-1-2027 lukken, dat hoeft ook niet als het maar voor 1-1-2029 gebeurt. Enexis heeft dit al in planning. https://www.enexis.nl/meter-en-meterkast/gprs-meters. Voordeel in deze vervanging dat het per wijk kan en je geen notaire weigeraars meer tegenkomt.

Het vervangen van een slimme/digitale voor een nieuwe gaat ook veel sneller meestal binnen 1 uur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
habbekrats schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:27:
@redwing Dat gaat ook wel gebeuren maar niet iedereen gaat voor 1-1-2027 lukken, dat hoeft ook niet als het maar voor 1-1-2029 gebeurt. Enexis heeft dit al in planning. https://www.enexis.nl/meter-en-meterkast/gprs-meters. Voordeel in deze vervanging dat het per wijk kan en je geen notaire weigeraars meer tegenkomt.

Het vervangen van een slimme/digitale voor een nieuwe gaat ook veel sneller meestal binnen 1 uur.
Het gaat er in eerste instantie vooral om dat iedereen met een GPRS of analoge meter voor 1 jan 2027 een aanbod voor vervanging moet krijgen. Maar er staat geen deadline in van wanneer de meters daadwerkelijk vervangen moeten zijn. Er kan dus best een aanbod zijn gedaan terwijl de meter pas een jaar later wordt vervangen.

En wat er nu gezegd wordt is dat alle analoge+GPRS meters ergens eind 2029 vervangen zijn. Ik ga er van uit dat dat in de praktijk betekent dat de meesten al 1 jan 2029 vervangen zijn en dat het dan vooral nog gaat om de mensen die nog geen afspraak hebben gemaakt om hem te laten vervangen.

En inderdaad verwacht ik dat dit vooral zo wordt gedaan om per straat/wijk te kunnen vervangen wat veel minder overhead geeft. De notoire weigeraars blijf je echter nog wel even houden, tenzij de boetes gelijk heel hoog worden. Maar heel cru gezegd moet die boete dan minstens honderden euro's zijn, anders is een analoge meter laten hangen alsnog goedkoper dan een paar boetes per jaar ;)

[removed]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste