De wetgever heeft bepaald dat per 1-1-2026 (dan treedt deze versie van de Energiewet in werking) de meetinrichting hieraan moet voldoen. Daar zit inderdaad geen onderscheid in wel/geen zonnepanelen of wel/geen invoeding (accu, aggregaat, etc.). Alle meters zonder apart telwerk voor invoeding en afname voldoen niet meer aan de wet. Het is de opdracht aan de netbeheerder om hieraan te voldoen. Wil de netbeheerder voldoen aan de wet, zullen deze meters vervangen moeten worden. Of er moeten overgangsafspraken gemaakt worden, dat zullen we dan wel via Netbeheer Nederland en de ACM horen.
Het enige wat ik kan bedenken is, juist omdat over functionaliteit gesproken wordt, dat in praktijk de het invoeden/terugleveren (is invoeden wel het terugleveren? Want bij SJI is invoeden juist het verbruik...) alleen geldt bij zonnepaneelhouders (of mensen met een accu, of aggregaat of andere mogelijkheid om stroom terug te leveren) en die daarom misschien voorrang zouden moeten krijgen.
Maar eigenlijk staat er, zoals de website van de RDI zegt, gewoon álle moeten aan de eisen voldoen.
Qua begrippen, hoewel het er niet een duidelijke definitie in de Energiewet of de huidige Begrippencode elektriciteit staat, betekenen
invoeding en
teruglevering hetzelfde: energie
inbrengen in het energienet.
Verbruik,
onttrekking en
afname betekenen ook min of meer hetzelfde: energie
afnemen van het energienet. Verbruik is dan een beetje een vreemde eend want die wordt vnl. (nog) bij gas gebruikt.
Deze begrippen worden helaas niet heel consistent in de Energiewet gebruikt. Op de ene plek staat bijv.
afname en op de andere
onttrekking.
De SJI is de invoeding/teruglevering en de SJA is de afname/onttrekking (beiden gestandaardiseerd op jaarbasis). Precies andersom dus.
Dan qua prioritering, er zijn volgens mij twee belangrijke deadlines die er gaan komen, de inwerkingstredingsdatum van de Energiewet (1-1-2026) en het uitfaseren van de 2G netwerken. Die
verschilt per operator kon ik zo snel vinden, maar deze datum ligt nog wat verder in de toekomst. Ik kan me voorstellen dat deze data een rol spelen in de prioritering van het vervangen van de meters.
Het is een interessante vraag of het uitfaseren van de 2G meters ook een wettelijke verplichting zou zijn. Enerzijds is een slimme meter met 2G, waarbij het 2G netwerk onbeschikbaar is, niets anders dan een digitale meter zonder communicatiefunctie. Anderzijds kan je stellen dat je wel beschikt over een meter met communicatiefunctionaliteit maar deze niet kan gebruiken. Hierdoor ben je als aangeslotene benadeeld; je kunt bijvoorbeeld geen dynamisch energiecontract afsluiten of een ODA toegang verlenen tot je meter.