Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Staat er op jou energieafrekening ook een post teruglevering?
Tot nu toe nog niet - maar naar verwachting bij de volgende jaarafrekening.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:20
dunklefaser schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Tot nu toe nog niet - maar naar verwachting bij de volgende jaarafrekening.
Omdat je tot nu toe nog niets hebt teruggeleverd of omdat ze dat gewoon niet als post hadden opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Omdat je tot nu toe nog niets hebt teruggeleverd of omdat ze dat gewoon niet als post hadden opgenomen?
Op het afrekendatum had ik tot nu toe idd altijd een (laag) netto verbruik op de teller.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De ingangsdatum moet nog wel wel bepaald worden door Koninklijk Besluit en verschillende delen hebben verschillende ingangsdata.

Last minute een verzoek doen voor een passende meetinrichting lijkt nog wat respijt te kunnen geven :P

In mijn geval reply sturen op een open ended aanbod van de lokale netbeheerder. Werd vorig jaar vrijblijvend aangeboden. Dit in tegenstelling van jaren eerder op een ander adres met zelfde netbeheerder waar actief geweigerd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
dunklefaser schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Op het afrekendatum had ik tot nu toe idd altijd een (laag) netto verbruik op de teller.
Maar je had toch wel al zonnepanelen draaien? Dus je hebt wel al stroom teruggeleverd aan het net neem ik aan? En deze teruglevering is dus niet als post op je afrekening opgenomen? Er werd op je afrekening tot nu toe alleen gekeken naar de beginstand en de eindstand van de ferrarismeter, en de eindstand was tot nu toe altijd hoger dan de beginstand. En daarbij werd het verschil tussen beide standen gewoon als verbruik in rekening gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Maar je had toch wel al zonnepanelen draaien? Dus je hebt wel al stroom teruggeleverd aan het net neem ik aan? En deze teruglevering is dus niet als post op je afrekening opgenomen? Er werd op je afrekening tot nu toe alleen gekeken naar de beginstand en de eindstand van de ferrarismeter, en de eindstand was tot nu toe altijd hoger dan de beginstand. En daarbij werd het verschil tussen beide standen gewoon als verbruik in rekening gebracht?
Vraag 1: Sinds 2015 zonnepanelen
Vraag 2/3: Teruglevering - en negatief saldo tussentijds - natuurlijk
Vraag 4: Het verschil - op het afrekendatum! - was tot nu toe altijd positief
en werd in rekening gebracht.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Cliff schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:21:
Kleine update van mijn kant: ik heb nog steeds mijn Ferrarismeter.

Ik ben het dan ook volledig met Redwing eens hier. Nu de jaarafrekeningen weer op de mat vallen, lees ik tal van topics van mensen die zeggen dat hun jaarafrekening niet klopt vanwege verkeerde saldering.

Ik heb nergens last van... metertje loopt gewoon lekker achteruit en ik moet echt alleen betalen voor wat ik verbruikt heb.

Ik let er overigens zelf wel op dat ik alles verbruik. Ik lever per jaar ongeveer 6000 kWh op. Ik verbruik ongeveer 6600 kWh per jaar en reken dan ongeveer 600 kWh per jaar af bij de leverancier.

Omdat dat niet heel bijzonder is, hoor ik er zelfde wat van. Mijn installatie is uit 2014. In het begin leverde ik heel veel terug, maar dat waren ook andere tijden. Toen kreeg ik ook een belletje van de leverancier of ik zonnepanelen had, maar inmiddels ben ik volgens mij van hun radar verdwenen. Ik hoor ook nooit iets over een verplichte vervanging van de Ferrarismeter. Weet iemand of dat ooit verplicht gaat worden?

Mocht het trouwens verplicht worden, dan vervang ik dat ding ook gewoon en neem een veel zwaardere aansluiting en extra panelen. Tot die tijd hou ik alles lekker zoals het is.
Ik heb nu ook wel een situatie. Heb reeds 11 jaar zonnepanelen en had werkelijk nog nooit gehoord van het feit dat ik die dingen blijkbaar sinds, ik meen 2019, had moeten melden bij energieleveren. Ik zag dat pas op de factuur van de nieuwe set die de oude hebben vervangen. Wat gebeurt er als ik nu ga melden? Ben ik dan mijn Ferraris sowieso kwijt? Verwacht net als jou nog zo'n 500/600 af te nemen. Wel melden/niet melden? Staat er een boete op niet melden? Ik twijfel nu wat te doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
En je verwacht dat op je komende afrekening wel een post teruglevering krijgt omdat je nu meer terug gaat leveren dan je afneemt?

(Sorry voor al deze vragen over je afrekeningen hoor, maar ik ben met een juridische casus bezig over een mogelijk discriminatoir effect van de ferrarismeter in het Topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum. En daarbij vroeg ik mij af hoe energieleveranciers in de praktijk omgaan met ferrarismeters bij zonnepanelenbezitters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 15:15
MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Wat gebeurt er als ik nu ga melden? Ben ik dan mijn Ferraris sowieso kwijt? Verwacht net als jou nog zo'n 500/600 af te nemen. Wel melden/niet melden? Staat er een boete op niet melden? Ik twijfel nu wat te doen namelijk.
Ik heb sinds vorig jaar maart zonnepanel. Ook een oude meter die terugdraait. Netjes aangemeld. Maar tot heden niks geen reactie gehad. Zal straks wel anders worden als salderen eraf gaat

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:15:
[...]

En je verwacht dat op je komende afrekening wel een post teruglevering krijgt omdat je nu meer terug gaat leveren dan je afneemt?

(Sorry voor al deze vragen over je afrekeningen hoor, maar ik ben met een juridische casus bezig over een mogelijk discriminatoir effect van de ferrarismeter in het Topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum. En daarbij vroeg ik mij af hoe energieleveranciers in de praktijk omgaan met ferrarismeters bij zonnepanelenbezitters).
Mijn netto jaarverbruiken waren de afgelopen jaren met 100 - 200 kWh altijd licht positief.
Mijn meterstand is bij de komende jaarafrekening voor de eerste keer (een stuk) lager dan de beginstand.
Ik heb een meerjarencontract en en de afrekenperiode is het contractjaar.
Ik verwacht dat het negatieve saldo conform de overeengekomen TLV (kale leveringsprijs) uitbetaalt wordt.
Anders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rusky schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Ik heb sinds vorig jaar maart zonnepanel. Ook een oude meter die terugdraait. Netjes aangemeld. Maar tot heden niks geen reactie gehad. Zal straks wel anders worden als salderen eraf gaat
Kijk, dat is mooi om te horen. Tja, als salderen eraf gaat is het feest voorbij.

Vrees ook dat niet aanmelden strafbaar is want het valt blijkbaar onder Europese wetgeving. Alleen dan is het denk ik ook weer bekend bij de energieleveranciers en die hebben tegenwoordig allemaal van die "fijne" fratsen om ons als bezitters te gaan straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:31
marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:15:
[...]

Bij een Ferrarismeter heb je maar 1 stand en die is hoger of lager dan de vorige afrekening. Is die lager dan heb je teruglevering, is de stand hoger heb je verbruik. Beide kan dus gewoon niet omdat er nergens bijgehouden wordt hoeveel je zonnepanelen terugleveren aan het net. Je ziet alleen het geheel tussen verbruik en teruglevering in 1 getal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Kijk, dat is mooi om te horen. Tja, als salderen eraf gaat is het feest voorbij.

Vrees ook dat niet aanmelden strafbaar is want het valt blijkbaar onder Europese wetgeving. Alleen dan is het denk ik ook weer bekend bij de energieleveranciers en die hebben tegenwoordig allemaal van die "fijne" fratsen om ons als bezitters te gaan straffen.
Je kunt ze gewoon aanmelden en dan krijg je vanzelf bericht dat je Ferrarismeter onnauwkeurig is en het verstandig is om hem zo snel mogelijk te laten vervangen! Die melding kun je echter gewoon naast je neer leggen want ze hebben geen enkel middel om je te dwingen om je meter te vervangen. Doe je niets blijft je oude meter dan ook gewoon hangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Als, met de nadruk op als, de nieuwe saldeerwet wordt aangenomen dan wordt een meter met gescheiden tellers voor levering en teruglevering verplicht, hoeft echter geen slimme meter te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Je kunt ze gewoon aanmelden en dan krijg je vanzelf bericht dat je Ferrarismeter onnauwkeurig is en het verstandig is om hem zo snel mogelijk te laten vervangen! Die melding kun je echter gewoon naast je neer leggen want ze hebben geen enkel middel om je te dwingen om je meter te vervangen. Doe je niets blijft je oude meter dan ook gewoon hangen.
Dan zit er maar 1 ding op ..... melden. Geen zin om straks met juridisch gelazer te maken te krijgen omdat ik de wet overtreed. Dat is mijn stijl niet. De meter laat ik dan zolang mogelijk, totdat er dwang komt, lekker hangen. Het blijft leuk dat ding als een idioot terug te zien draaien. 8) Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Dan zit er maar 1 ding op ..... melden. Geen zin om straks met juridisch gelazer te maken te krijgen omdat ik de wet overtreed. Dat is mijn stijl niet. De meter laat ik dan zolang mogelijk, totdat er dwang komt, lekker hangen. Het blijft leuk dat ding als een idioot terug te zien draaien. 8) Bedankt voor je reactie.
Ik heb ook mijn nieuwe zonnepanelen twee jaar geleden aangemeld en toen ook mijn oude zonnepanelen uit 2012 alsnog aangemeld. Inderdaad wilden ze hierna mijn terugloop ferrarismeter met 1 telwerk vervangen door een slimme meter met een datum van vervanging, opgebeld dat ik een slimme meter weigerde. Toen werd de afspraak verwijderd zonder probleem :P

Mijn ferrarismeter stond toen al trouwens in de lijst van afgekeurde meters (bouwjaar én type), maar blijkbaar is dat niet bij hen bekend O-) Geen slapende :z honden wakker gemaakt. Trouwens, ik heb de slimme meter geweigerd, een digitale meter met 2 telwerken is moeilijker te weigeren, maar die is mij niet aangeboden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:50
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:27:
Trouwens, ik heb de slimme meter geweigerd, een digitale meter met 2 telwerken is moeilijker te weigeren, maar die is mij niet aangeboden :+
Eens met de rest, maar waarom zou een digitale meter met 2 telwerken moeilijker te weigeren zijn dan een slimme meter?
Je weigert toch gewoon een nieuwe (of eigenlijk om een oude (meestal nutteloos, maar in jouw geval...) te vervangen) ongeacht het soort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Truus01 Wanneer ze aangegeven dat mijn huidige meter afgekeurd is, wat in mijn geval nog waar is ook.

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-01-2024 11:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:02
Ik kreeg destijds een brief van Liander dat mijn ferrarismeter was uitgekozen om te laten keuren. Hij moest alleen wel verwijderd worden voor de keuring, en ik zou een slimme meter krijgen.

Jaja, als mijn ferrarismeter niet zou worden afgekeurd, dan komen ze die ook vast weer terughangen 8)7

Brieven genegeerd en inmiddels al een jaar niets meer gehoord.

We gaan dit jaar vrolijk weer terugdraaien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Trichoglossus Voor recente brieven van Liander i.v.m. controle van de "juiste werking"
van een ferrarismeter: "Liander wil foto's meterkast en meterstanden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Zijn er hier ook mensen met zonnepanelen die nog een oude ferrarismeter met 1 telwerk hebben en waarvan de energieleverancier voor het opstellen van de jaarlijkse afrekening de teruglevering al eens heeft geschat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:45
marktweakt schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:25:
Zijn er hier ook mensen met zonnepanelen die nog een oude ferrarismeter met 1 telwerk hebben en waarvan de energieleverancier voor het opstellen van de jaarlijkse afrekening de teruglevering al eens heeft geschat?
Zonnepanelen... check
oude meter met 1 telwerk (en draaischijf)... check
wat?!? schatten van je teruglevering?
Hell no.
Wat dacht je van "0".
Mijn eigenverbruik is 100%
Klaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
marktweakt schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:25:
Ik weet wel dat ze keer op keer moeite hebben met het voorschot dat ze steevast van 0 naar 150 euro willen zetten. Ondanks dat ik al jaren een terugdraaiende meter heb. Ik kan me dus voorstellen dat dat bij het schatten van de jaarlijkse afrekening ook voor rare getallen kan zorgen.
Maar sowieso wil je toch niet een geschatte eindafrekening? Ergens zul je dan een verrassing krijgen omdat ze of op dat moment teveel vragen, of dat je bij de volgende afrekening extra mag gaan betalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ze mogen schatten wat ze willen, maar de meterstand is de meterstand en daar zullen ze het mee moeten doen.
Desnoods stuur ik een foto van die meterstand. (Meterstand op de datum van de jaar-/eindafrekening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ik zou voor mijn juridische casus graag in contact komen met PV-bezitters met een oude ferrarismeter met 1 telwerk en zonder terugloopbeveiliging die een flexcontract (consument) hebben bij OM nieuwe energie en die jaarlijks meer dan 1000 kWh terugleveren aan het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Innova Energie gaat per 1-4-2024 niet alleen variabele terugleveringskosten in rekening brengen maar gaat ook de vaste leveringskosten voor mensen met een oude ferrarismeter die stroom terugleveren aanzienlijk verhogen:
Meter zonder (actieve) teruglevertelwerken
Als uw elektriciteitsmeter geen (actieve) teruglevertelwerken heeft, en u levert elektriciteit terug aan het
elektriciteitsnet, dan worden uw vaste leveringskosten verhoogd. De verhoging van de vaste
leveringskosten zijn alleen van toepassing op kleinverbruikaansluitingen.
De verhoging van uw vaste leveringskosten zijn:
Excl. btw Incl. btw
Per jaar € 360,00 € 435,60
Per dag* € 0,98630 € 1,19342
* Gebaseerd op 365 dagen.
Zie: https://www.innovaenergie...BEL-per-01-04-2024-v2.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Het zal vast toeval zijn, met al die terugleverkosten (en mijn gasloosdossier), maar ik krijg net een brief van de netbeheerder, dat mijn oude meter aan vervanging toe is.
Ja, dus niet.
"oud en aan vervanging toe" is gelukkig niet afgekeurd. Dus die blijft nog mooi hangen en terugdraaien, hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Truus01 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:09:
Het zal vast toeval zijn, met al die terugleverkosten (en mijn gasloosdossier), maar ik krijg net een brief van de netbeheerder, dat mijn oude meter aan vervanging toe is.
Ja, dus niet.
"oud en aan vervanging toe" is gelukkig niet afgekeurd. Dus die blijft nog mooi hangen en terugdraaien, hier.
Zeg maar tegen ze dat ze hun tijd beter kunnen besteden door het net te verbeteren zodat iedereen z'n opgewekte stroom kan terugleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ben benieuwd of eea nu voor 2027 geregeld wordt.
Want als dan salderen eraf gaat, maar 'wij' de oude meter nog hebben, hebben wij lekker toch nog salderen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperWimmie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05-2024
Eneco gaat een tarief vragen voor terugleveren.
Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Wordt er dan helemaal niets gesaldeerd?
Of per dag?
Of een andere periode?
En wat met een oude analoge meter, gaan ze dan toch aannames maken waardoor je met een analoge meter duurder uit bent?

We hebben met de bizarre tariefswijzigingen van 2 jaar geleden ook al gezien hoe Eneco met grote getallen ook de analoge gebruikers de rekening wist op te stellen.
Benieuwd of je met een oude meter er wel zo goed vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
SuperWimmie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:57:
Eneco gaat een tarief vragen voor terugleveren.
Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Wordt er dan helemaal niets gesaldeerd?
Of per dag?
Of een andere periode?
En wat met een oude analoge meter, gaan ze dan toch aannames maken waardoor je met een analoge meter duurder uit bent?

We hebben met de bizarre tariefswijzigingen van 2 jaar geleden ook al gezien hoe Eneco met grote getallen ook de analoge gebruikers de rekening wist op te stellen.
Benieuwd of je met een oude meter er wel zo goed vanaf komt.
Wat is nu eigenlijk je echte vraag?
De antwoorden op je eerste paar vragen vind je oa in dit topic:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2213152
Ook Eneco zelf kan je die antwoorden geven (zijn grotendeels zelfs op hun site te vinden).
Hoe ze met een analoge meter om willen gaan, zul je ze toch echt voor moeten bellen.
Maar waarom zou je bij Eneco willen blijven?

De vraag of je er met een oude meter wel zo goed vanaf komt, daarop is het antwoord ja.
Tenzij ze inderdaad rare dingen met schatten mogen doen, maar die kans is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperWimmie
  • Laatst online: 21-05-2024
Dank voor de reactie.
De definitie "terugleveren" is bij een oude meter feitelijk NA saldering, eens per jaar.
Dat gaat geheel anders dan bij een slimme meter, waar je per direct ziet dat je terug levert.
Daar heb je dus zicht op teruglevering van alles dat op welk moment dan ook overschiet.

OK, ik zit met mijn oude meter per jaar nog boven 0, dus ben ik verbruiker en geen leverancier.
Ik "lever dus niets terug".

Oh ja? Is dat ook echt zo? Volgen alle leveranciers dezelfde redenering?
Of zijn ze al bezig dit via berekeningen in te schatten en je te confronteren met een soort gemiddelde waarde?

Ik ben wel aan het onderzoeken of ik bij Eneco nog goed zit.
Maar nu valt het qua prijsvorming allemaal wel mee, omdat ik met zeer lage waarden nog net boven 0 KWh zit. Na een overstap moet ik maar zien of er niet ergens een andere definitie wordt aangehouden, waardoor ik onverwacht hoger uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
  • Laatst online: 08-03 10:32
Vraagje:

Ik kreeg van de week een brief van Enexis om mijn ferrarismeter te laten vervangen "omdat deze oud en aan vervanging toe is". er staat niets over onnauwkeurig.
Ik wil de meter voorlopig nog laten hangen.

Moet ik Enexis antwoorden of kan ik de brief gewoon negeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Vliegerd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:13:
Vraagje:

Ik kreeg van de week een brief van Enexis om mijn ferrarismeter te laten vervangen "omdat deze oud en aan vervanging toe is". er staat niets over onnauwkeurig.
Ik wil de meter voorlopig nog laten hangen.

Moet ik Enexis antwoorden of kan ik de brief gewoon negeren?
Zolang het nog geen verplichting is kun je die gewoon negeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:26
Hij moet sowieso binnen drie jaar vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Klopt, vandaar ook dat ik er bij zet dat zolang er geen verplichting in de brief staat je nog niets hoeft te doen. Maar ergens de komende jaren zal dat inderdaad wel het geval gaan zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
  • Laatst online: 08-03 10:32
top, bedankt voor de antwoorden. dan doe ik voorlopig niets.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste