Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Omdat je tot nu toe nog niets hebt teruggeleverd of omdat ze dat gewoon niet als post hadden opgenomen?dunklefaser schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:36:
[...]
Tot nu toe nog niet - maar naar verwachting bij de volgende jaarafrekening.
Op het afrekendatum had ik tot nu toe idd altijd een (laag) netto verbruik op de teller.marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:55:
[...]
Omdat je tot nu toe nog niets hebt teruggeleverd of omdat ze dat gewoon niet als post hadden opgenomen?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De ingangsdatum moet nog wel wel bepaald worden door Koninklijk Besluit en verschillende delen hebben verschillende ingangsdata.Ronald schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 06:11:
@Cliff 6 februari gaat ie naar de 1e kamer
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling
Last minute een verzoek doen voor een passende meetinrichting lijkt nog wat respijt te kunnen geven
In mijn geval reply sturen op een open ended aanbod van de lokale netbeheerder. Werd vorig jaar vrijblijvend aangeboden. Dit in tegenstelling van jaren eerder op een ander adres met zelfde netbeheerder waar actief geweigerd moest worden.
Maar je had toch wel al zonnepanelen draaien? Dus je hebt wel al stroom teruggeleverd aan het net neem ik aan? En deze teruglevering is dus niet als post op je afrekening opgenomen? Er werd op je afrekening tot nu toe alleen gekeken naar de beginstand en de eindstand van de ferrarismeter, en de eindstand was tot nu toe altijd hoger dan de beginstand. En daarbij werd het verschil tussen beide standen gewoon als verbruik in rekening gebracht?dunklefaser schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:59:
[...]
Op het afrekendatum had ik tot nu toe idd altijd een (laag) netto verbruik op de teller.
Vraag 1: Sinds 2015 zonnepanelenmarktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:05:
[...]
Maar je had toch wel al zonnepanelen draaien? Dus je hebt wel al stroom teruggeleverd aan het net neem ik aan? En deze teruglevering is dus niet als post op je afrekening opgenomen? Er werd op je afrekening tot nu toe alleen gekeken naar de beginstand en de eindstand van de ferrarismeter, en de eindstand was tot nu toe altijd hoger dan de beginstand. En daarbij werd het verschil tussen beide standen gewoon als verbruik in rekening gebracht?
Vraag 2/3: Teruglevering - en negatief saldo tussentijds - natuurlijk
Vraag 4: Het verschil - op het afrekendatum! - was tot nu toe altijd positief
en werd in rekening gebracht.
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2024 19:14 ]
Ik heb nu ook wel een situatie. Heb reeds 11 jaar zonnepanelen en had werkelijk nog nooit gehoord van het feit dat ik die dingen blijkbaar sinds, ik meen 2019, had moeten melden bij energieleveren. Ik zag dat pas op de factuur van de nieuwe set die de oude hebben vervangen. Wat gebeurt er als ik nu ga melden? Ben ik dan mijn Ferraris sowieso kwijt? Verwacht net als jou nog zo'n 500/600 af te nemen. Wel melden/niet melden? Staat er een boete op niet melden? Ik twijfel nu wat te doen namelijk.Cliff schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:21:
Kleine update van mijn kant: ik heb nog steeds mijn Ferrarismeter.
Ik ben het dan ook volledig met Redwing eens hier. Nu de jaarafrekeningen weer op de mat vallen, lees ik tal van topics van mensen die zeggen dat hun jaarafrekening niet klopt vanwege verkeerde saldering.
Ik heb nergens last van... metertje loopt gewoon lekker achteruit en ik moet echt alleen betalen voor wat ik verbruikt heb.
Ik let er overigens zelf wel op dat ik alles verbruik. Ik lever per jaar ongeveer 6000 kWh op. Ik verbruik ongeveer 6600 kWh per jaar en reken dan ongeveer 600 kWh per jaar af bij de leverancier.
Omdat dat niet heel bijzonder is, hoor ik er zelfde wat van. Mijn installatie is uit 2014. In het begin leverde ik heel veel terug, maar dat waren ook andere tijden. Toen kreeg ik ook een belletje van de leverancier of ik zonnepanelen had, maar inmiddels ben ik volgens mij van hun radar verdwenen. Ik hoor ook nooit iets over een verplichte vervanging van de Ferrarismeter. Weet iemand of dat ooit verplicht gaat worden?
Mocht het trouwens verplicht worden, dan vervang ik dat ding ook gewoon en neem een veel zwaardere aansluiting en extra panelen. Tot die tijd hou ik alles lekker zoals het is.
En je verwacht dat op je komende afrekening wel een post teruglevering krijgt omdat je nu meer terug gaat leveren dan je afneemt?
(Sorry voor al deze vragen over je afrekeningen hoor, maar ik ben met een juridische casus bezig over een mogelijk discriminatoir effect van de ferrarismeter in het Topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum. En daarbij vroeg ik mij af hoe energieleveranciers in de praktijk omgaan met ferrarismeters bij zonnepanelenbezitters).
Ik heb sinds vorig jaar maart zonnepanel. Ook een oude meter die terugdraait. Netjes aangemeld. Maar tot heden niks geen reactie gehad. Zal straks wel anders worden als salderen eraf gaatMotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Wat gebeurt er als ik nu ga melden? Ben ik dan mijn Ferraris sowieso kwijt? Verwacht net als jou nog zo'n 500/600 af te nemen. Wel melden/niet melden? Staat er een boete op niet melden? Ik twijfel nu wat te doen namelijk.
Mijn netto jaarverbruiken waren de afgelopen jaren met 100 - 200 kWh altijd licht positief.marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:15:
[...]
En je verwacht dat op je komende afrekening wel een post teruglevering krijgt omdat je nu meer terug gaat leveren dan je afneemt?
(Sorry voor al deze vragen over je afrekeningen hoor, maar ik ben met een juridische casus bezig over een mogelijk discriminatoir effect van de ferrarismeter in het Topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum. En daarbij vroeg ik mij af hoe energieleveranciers in de praktijk omgaan met ferrarismeters bij zonnepanelenbezitters).
Mijn meterstand is bij de komende jaarafrekening voor de eerste keer (een stuk) lager dan de beginstand.
Ik heb een meerjarencontract en en de afrekenperiode is het contractjaar.
Ik verwacht dat het negatieve saldo conform de overeengekomen TLV (kale leveringsprijs) uitbetaalt wordt.
Anders ...
Kijk, dat is mooi om te horen. Tja, als salderen eraf gaat is het feest voorbij.Rusky schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:19:
[...]
Ik heb sinds vorig jaar maart zonnepanel. Ook een oude meter die terugdraait. Netjes aangemeld. Maar tot heden niks geen reactie gehad. Zal straks wel anders worden als salderen eraf gaat
Vrees ook dat niet aanmelden strafbaar is want het valt blijkbaar onder Europese wetgeving. Alleen dan is het denk ik ook weer bekend bij de energieleveranciers en die hebben tegenwoordig allemaal van die "fijne" fratsen om ons als bezitters te gaan straffen.
Bij een Ferrarismeter heb je maar 1 stand en die is hoger of lager dan de vorige afrekening. Is die lager dan heb je teruglevering, is de stand hoger heb je verbruik. Beide kan dus gewoon niet omdat er nergens bijgehouden wordt hoeveel je zonnepanelen terugleveren aan het net. Je ziet alleen het geheel tussen verbruik en teruglevering in 1 getal.marktweakt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:15:
[...]
[removed]
Je kunt ze gewoon aanmelden en dan krijg je vanzelf bericht dat je Ferrarismeter onnauwkeurig is en het verstandig is om hem zo snel mogelijk te laten vervangen! Die melding kun je echter gewoon naast je neer leggen want ze hebben geen enkel middel om je te dwingen om je meter te vervangen. Doe je niets blijft je oude meter dan ook gewoon hangen.MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:30:
[...]
Kijk, dat is mooi om te horen. Tja, als salderen eraf gaat is het feest voorbij.
Vrees ook dat niet aanmelden strafbaar is want het valt blijkbaar onder Europese wetgeving. Alleen dan is het denk ik ook weer bekend bij de energieleveranciers en die hebben tegenwoordig allemaal van die "fijne" fratsen om ons als bezitters te gaan straffen.
[removed]
Dan zit er maar 1 ding op ..... melden. Geen zin om straks met juridisch gelazer te maken te krijgen omdat ik de wet overtreed. Dat is mijn stijl niet. De meter laat ik dan zolang mogelijk, totdat er dwang komt, lekker hangen. Het blijft leuk dat ding als een idioot terug te zien draaien.redwing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Je kunt ze gewoon aanmelden en dan krijg je vanzelf bericht dat je Ferrarismeter onnauwkeurig is en het verstandig is om hem zo snel mogelijk te laten vervangen! Die melding kun je echter gewoon naast je neer leggen want ze hebben geen enkel middel om je te dwingen om je meter te vervangen. Doe je niets blijft je oude meter dan ook gewoon hangen.
Ik heb ook mijn nieuwe zonnepanelen twee jaar geleden aangemeld en toen ook mijn oude zonnepanelen uit 2012 alsnog aangemeld. Inderdaad wilden ze hierna mijn terugloop ferrarismeter met 1 telwerk vervangen door een slimme meter met een datum van vervanging, opgebeld dat ik een slimme meter weigerde. Toen werd de afspraak verwijderd zonder probleemMotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:55:
[...]
Dan zit er maar 1 ding op ..... melden. Geen zin om straks met juridisch gelazer te maken te krijgen omdat ik de wet overtreed. Dat is mijn stijl niet. De meter laat ik dan zolang mogelijk, totdat er dwang komt, lekker hangen. Het blijft leuk dat ding als een idioot terug te zien draaien.Bedankt voor je reactie.
Mijn ferrarismeter stond toen al trouwens in de lijst van afgekeurde meters (bouwjaar én type), maar blijkbaar is dat niet bij hen bekend

Eens met de rest, maar waarom zou een digitale meter met 2 telwerken moeilijker te weigeren zijn dan een slimme meter?ZuinigeRijder schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:27:
Trouwens, ik heb de slimme meter geweigerd, een digitale meter met 2 telwerken is moeilijker te weigeren, maar die is mij niet aangeboden
Je weigert toch gewoon een nieuwe (of eigenlijk om een oude (meestal nutteloos, maar in jouw geval...) te vervangen) ongeacht het soort?
[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-01-2024 11:16 ]
Jaja, als mijn ferrarismeter niet zou worden afgekeurd, dan komen ze die ook vast weer terughangen

Brieven genegeerd en inmiddels al een jaar niets meer gehoord.
We gaan dit jaar vrolijk weer terugdraaien
van een ferrarismeter: "Liander wil foto's meterkast en meterstanden"
Zonnepanelen... checkmarktweakt schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:25:
Zijn er hier ook mensen met zonnepanelen die nog een oude ferrarismeter met 1 telwerk hebben en waarvan de energieleverancier voor het opstellen van de jaarlijkse afrekening de teruglevering al eens heeft geschat?
oude meter met 1 telwerk (en draaischijf)... check
wat?!? schatten van je teruglevering?
Hell no.
Wat dacht je van "0".
Mijn eigenverbruik is 100%
Klaar.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik weet wel dat ze keer op keer moeite hebben met het voorschot dat ze steevast van 0 naar 150 euro willen zetten. Ondanks dat ik al jaren een terugdraaiende meter heb. Ik kan me dus voorstellen dat dat bij het schatten van de jaarlijkse afrekening ook voor rare getallen kan zorgen.marktweakt schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:25:
Zijn er hier ook mensen met zonnepanelen die nog een oude ferrarismeter met 1 telwerk hebben en waarvan de energieleverancier voor het opstellen van de jaarlijkse afrekening de teruglevering al eens heeft geschat?
Maar sowieso wil je toch niet een geschatte eindafrekening? Ergens zul je dan een verrassing krijgen omdat ze of op dat moment teveel vragen, of dat je bij de volgende afrekening extra mag gaan betalen.
[removed]
Desnoods stuur ik een foto van die meterstand. (Meterstand op de datum van de jaar-/eindafrekening.)
Zie: https://www.innovaenergie...BEL-per-01-04-2024-v2.pdfMeter zonder (actieve) teruglevertelwerken
Als uw elektriciteitsmeter geen (actieve) teruglevertelwerken heeft, en u levert elektriciteit terug aan het
elektriciteitsnet, dan worden uw vaste leveringskosten verhoogd. De verhoging van de vaste
leveringskosten zijn alleen van toepassing op kleinverbruikaansluitingen.
De verhoging van uw vaste leveringskosten zijn:
Excl. btw Incl. btw
Per jaar € 360,00 € 435,60
Per dag* € 0,98630 € 1,19342
* Gebaseerd op 365 dagen.
Ja, dus niet.
"oud en aan vervanging toe" is gelukkig niet afgekeurd. Dus die blijft nog mooi hangen en terugdraaien, hier.
Zeg maar tegen ze dat ze hun tijd beter kunnen besteden door het net te verbeteren zodat iedereen z'n opgewekte stroom kan terugleveren.Truus01 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:09:
Het zal vast toeval zijn, met al die terugleverkosten (en mijn gasloosdossier), maar ik krijg net een brief van de netbeheerder, dat mijn oude meter aan vervanging toe is.
Ja, dus niet.
"oud en aan vervanging toe" is gelukkig niet afgekeurd. Dus die blijft nog mooi hangen en terugdraaien, hier.
Want als dan salderen eraf gaat, maar 'wij' de oude meter nog hebben, hebben wij lekker toch nog salderen.
Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Wordt er dan helemaal niets gesaldeerd?
Of per dag?
Of een andere periode?
En wat met een oude analoge meter, gaan ze dan toch aannames maken waardoor je met een analoge meter duurder uit bent?
We hebben met de bizarre tariefswijzigingen van 2 jaar geleden ook al gezien hoe Eneco met grote getallen ook de analoge gebruikers de rekening wist op te stellen.
Benieuwd of je met een oude meter er wel zo goed vanaf komt.
Wat is nu eigenlijk je echte vraag?SuperWimmie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:57:
Eneco gaat een tarief vragen voor terugleveren.
Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Wordt er dan helemaal niets gesaldeerd?
Of per dag?
Of een andere periode?
En wat met een oude analoge meter, gaan ze dan toch aannames maken waardoor je met een analoge meter duurder uit bent?
We hebben met de bizarre tariefswijzigingen van 2 jaar geleden ook al gezien hoe Eneco met grote getallen ook de analoge gebruikers de rekening wist op te stellen.
Benieuwd of je met een oude meter er wel zo goed vanaf komt.
De antwoorden op je eerste paar vragen vind je oa in dit topic:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2213152
Ook Eneco zelf kan je die antwoorden geven (zijn grotendeels zelfs op hun site te vinden).
Hoe ze met een analoge meter om willen gaan, zul je ze toch echt voor moeten bellen.
Maar waarom zou je bij Eneco willen blijven?
De vraag of je er met een oude meter wel zo goed vanaf komt, daarop is het antwoord ja.
Tenzij ze inderdaad rare dingen met schatten mogen doen, maar die kans is klein.
De definitie "terugleveren" is bij een oude meter feitelijk NA saldering, eens per jaar.
Dat gaat geheel anders dan bij een slimme meter, waar je per direct ziet dat je terug levert.
Daar heb je dus zicht op teruglevering van alles dat op welk moment dan ook overschiet.
OK, ik zit met mijn oude meter per jaar nog boven 0, dus ben ik verbruiker en geen leverancier.
Ik "lever dus niets terug".
Oh ja? Is dat ook echt zo? Volgen alle leveranciers dezelfde redenering?
Of zijn ze al bezig dit via berekeningen in te schatten en je te confronteren met een soort gemiddelde waarde?
Ik ben wel aan het onderzoeken of ik bij Eneco nog goed zit.
Maar nu valt het qua prijsvorming allemaal wel mee, omdat ik met zeer lage waarden nog net boven 0 KWh zit. Na een overstap moet ik maar zien of er niet ergens een andere definitie wordt aangehouden, waardoor ik onverwacht hoger uit kan komen.
Ik kreeg van de week een brief van Enexis om mijn ferrarismeter te laten vervangen "omdat deze oud en aan vervanging toe is". er staat niets over onnauwkeurig.
Ik wil de meter voorlopig nog laten hangen.
Moet ik Enexis antwoorden of kan ik de brief gewoon negeren?
Zolang het nog geen verplichting is kun je die gewoon negeren.Vliegerd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:13:
Vraagje:
Ik kreeg van de week een brief van Enexis om mijn ferrarismeter te laten vervangen "omdat deze oud en aan vervanging toe is". er staat niets over onnauwkeurig.
Ik wil de meter voorlopig nog laten hangen.
Moet ik Enexis antwoorden of kan ik de brief gewoon negeren?
[removed]
Klopt, vandaar ook dat ik er bij zet dat zolang er geen verplichting in de brief staat je nog niets hoeft te doen. Maar ergens de komende jaren zal dat inderdaad wel het geval gaan zijn.hcQd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:34:
Hij moet sowieso binnen drie jaar vervangen worden.
[removed]
En is er een rede dat je nog geen slimme meter hebt?
Dat vette gedeelte gaat over nul-verbruik, dat is als een pand niet gebruikt wordt en er geen verbruikers zijn. Dan gaat de belastingdienst er ook geen vermindering toekennen. Bij teruglevering is de kans dat de teller na een jaar precies nul verbruik aangeeft verwaarloosbaar of de doorgegeven meterstand is moedwillig zo doorgegeven.Martin7182 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:37:
[...]
Dat vette gedeelte heeft de energieleverancier zelf verzonnen? In panden met verblijfsfunctie en een meter is er altijd gemeten verbruik. Alleen bij de slimme meter wordt het gemeten verbruik doorgegeven. Het vette gedeelte is in mijn ogen complete nonsens.
Bij het afsluiten van een energiecontract moet je aangeven of het om een verblijfsfunctie gaat of niet. Dat zou voldoende moeten zijn.
De netbeheerder vraagt om de zoveel jaren een foto op van de meter en zo ga je dat niet jaren en jaren volhouden. Wel een tijdje, maar er komt ooit een einde aan.
De netbeheerder wilde de mijne toen niet vervangen door een digitale en zo heb ik nog de meter erin waar het huis standaard mee opgeleverd werd. De meters zonder apart telwerk voor teruglevering worden in de komende jaren vervangen en zo komt iedereen aan de beurt. Wees maar niet ongerust.Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:06:
@esphome Wat voor meter heb je nu? Dat kan ik uit het hele verhaal niet opmaken.
En is er een rede dat je nog geen slimme meter hebt?
Het leek mij al sterk dat je er misbruik van wou maken aangezien uw geweten ook al opspeelde bij het gunstige energiecontract, vandaar mij vraag ookesphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:17:
[...]
De netbeheerder wilde de mijne toen niet vervangen door een digitale en zo heb ik nog de meter erin waar het huis standaard mee opgeleverd werd. De meters zonder apart telwerk voor teruglevering worden in de komende jaren vervangen en zo komt iedereen aan de beurt. Wees maar niet ongerust.
Zo, dat is dan weer een check in de check-box.Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:28:
[...]
Het leek mij al sterk dat je er misbruik van wou maken aangezien uw geweten ook al opspeelde bij het gunstige energiecontract, vandaar mij vraag ook
Overigens de keuze voor een digitale meter was jaren voordat de verhuurder zonnepanelen aanbood. De keuze voor digitaal was een privacy keuze en niet had dan ook geen ander moverende redenen dan het hunkeren naar privacy.
En niet te vergeten SJV in verleden en SJA & SJI tegenwoordig die aan de hand van profielen opgesteld worden (ESDN/Netwerkbeheerders) als er een meter zonder gescheiden telwerken is.dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:17:
[...]
Kan je er eigenlijk misbruik van maken al dan niet i.c.m. een "gunstig" energiecontract?
Ik meen me te herinneren dat de energieleverancier bij afsluiten van het energiecontract
a priori over de relevante gegevens via de netbeheerder beschikt:
- Zonnepanelen ja/nee (via energieleveren.nl en desnoods/beter via PDOK-viewer
- type teller (teruglevering ja/nee)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Interessant dat ondertussen ook "verbruiksprofielen" voor SJA &SJI gebruikt worden als er geen gescheiden telwerken zijn (= terugdraaiende ferrarismeter neem ik aan).Domba schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:39:
[...]
En niet te vergeten SJV in verleden en SJA & SJI tegenwoordig die aan de hand van profielen opgesteld worden (ESDN/Netwerkbeheerders) als er een meter zonder gescheiden telwerken is.
Maar wat betekent dit uiteindelijk - bijvoorbeeld voor lopende contracten?
In principe zou er nog een onderscheid tussen installaties met warmtepompen en normale installaties gemaakt kunnen/moeten worden, of niet?
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2025 18:58 ]
Is al best heel lang, het is een basis om transportkosten te berekenen en tegenwoordig voor aan balansverantwoordelijke voor de onbalanskosten toewijzing door Tennet, van meters die niet uitgelezen worden.dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:54:
[...]
Interessant dat ondertussen ook "verbruiksprofielen" voor SJA &SJI gebruikt worden als er geen gescheiden telwerken zijn (= terugdraaiende ferrarismeter neem ik aan).
Maar wat betekent dit uiteindelijk - bijvoorbeeld voor lopende contracten?
(Mijn vorige woning heb ik achter gelaten bij verhuizing met nog een ferraris meter en ik was niet onder de indruk van die prognoseprofielen van MFFBAS)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik neem aan dat je geen last van de "profielprognose" hebt gekregen.Domba schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:05:
[...]
Is al best heel lang, het is een basis om transportkosten te berekenen en tegenwoordig voor aan balansverantwoordelijke voor de onbalanskosten toewijzing door Tennet, van meters die niet uitgelezen worden.
(Mijn vorige woning heb ik achter gelaten bij verhuizing met nog een ferraris meter en ik was niet onder de indruk van die prognoseprofielen van MFFBAS)
Zat er tenminste een bepaalde amusementswaarde in het prognoseprofiel?
Er is een verschil tussen meten en doorgeven. De vetgedrukte tekst heeft het over "gemeten verbruik". Jouw meter meet je verbruik. Ik zou ze daarmee om de oren slaan. Volgens hun zelfbedachte regel hoeft het verbruik alleen gemeten te worden en niet per se ook doorgegeven. Wie een kuil graaft voor een ander...esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:13:
[...]
Dat vette gedeelte gaat over nul-verbruik, dat is als een pand niet gebruikt wordt en er geen verbruikers zijn. Dan gaat de belastingdienst er ook geen vermindering toekennen. Bij teruglevering is de kans dat de teller na een jaar precies nul verbruik aangeeft verwaarloosbaar of de doorgegeven meterstand is moedwillig zo doorgegeven.
De netbeheerder vraagt om de zoveel jaren een foto op van de meter en zo ga je dat niet jaren en jaren volhouden. Wel een tijdje, maar er komt ooit een einde aan.
Soms, maar lol is er wel af, als energieleverancier gaat knoeien met de meterstanden.dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:21:
[...]
Ik neem aan dat je geen last van de "profielprognose" hebt gekregen.
Zat er tenminste een bepaalde amusementswaarde in het prognoseprofiel?
Zoals nog wel een gasmeter aanwezig, die je niet gebruikt, ivm verkoop woning de keuze aan kopers laat.
Met het crediet nota ben je er nog niet vanaf, als in centrale registratie hogere standen staan dan op de fysieke niet digitale gasmeter zelf.
Het kan ook met slimme meter heb ik ondervonden, dat energieleverancier en ODA (Umeter) verschillende gegevens voor verschillende uren van de dag hebben, terwijl beide de P4 data ophalen bij de netwerkbeheerder. Zoals mijn vorige dynamische energieleverancier, deels was probleem dat energieleverancier, grote moeite had om ophaal problemen toe te geven, maar wat ik ernstiger vond dat data aan eind van de lopende maand wel gelijk waren een aantal maanden later gingen verschillen en niet overeenkwamen met de maandoverzichten.per E-mail van energieleverancier zelf
(Energielevenacier beweerde zo ontvangen te hebben, maar paar maanden eerder waren ze nog wel gelijk, bedrag was te gering om het volledig uit te zoeken, eenvoudigere (minder werk) was het overleg aan te gaan via Consuwijzer wat allemaal nodig is voor een handhavingsverzoek bij ACM met screenprints van beide voor verschillende dagen)
Gelukkig zijn er al een tijd dynamische profielfracties op basis van geanonimiseerde slimme meter data.Domba schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:05:
https://energiedatawijzer...ynamischeprofielfracties/
En ja die worden gebruikt in de allocatie van niet op afstand uitleesbare meters. Maar dan in combinatie met de SJI/SJA.
De SJI en SJA wordt in sommige gevallen (bijv. draaischijfmeter negatief verbruik) op 0 gezet.
blackd in "De zonnepanelen-boete"
Het is wel belangrijk om te realiseren dat hoewel de bron van de data gelijk is (namelijk afkomstig van de P4 poort van de slimme meter) is de verwerking van standen en de betekenis daarvan anders van een leverancier t.o.v. een ODA.Domba schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:57:
Het kan ook met slimme meter heb ik ondervonden, dat energieleverancier en ODA (Umeter) verschillende gegevens voor verschillende uren van de dag hebben, terwijl beide de P4 data ophalen bij de netwerkbeheerder.
De energieleverancier stelt de meterstand vast en de netbeheerder bepaalt op basis van twee standen (vastgesteld door de leverancier) wat het verbruik is geweest wat toe te rekenen is aan de leverancier. Deze standen en verbruiken zijn daarmee bepalend voor allerlei verrekenprocessen in de sector en facturatie naar de klant.
De ODA leest ook de P4 meter uit, maar kan ook allerlei tussentijdse standen zien die niet door de energieleverancier zijn opgevoerd als vastgestelde standen.
Desondanks is het natuurlijk gek als voor hetzelfde uur van de dag een andere stand zichtbaar is bij de energieleverancier als de ODA.
[ Voor 41% gewijzigd door blackd op 12-09-2025 08:33 ]
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
De eerste om extra IT werk (mogelijk uitbesteding) te voorkomen
Wat nog wel opgelost was voor ik vertrok, afname met negatieve prijs niet meer bij teruglevering werden geteld en het saldeervolume verkleinde. (dat ging om ca 1400kWh)
Bedenk ook, dat ik met een thuisaccu en uitgestelde PV-opwek teruglevering niet in een gebruikelijke profiel pas.
Als ook dat ik frequent off-grid ga met de woning, door fysiek na hoofdschakelaar te onderbreken met een relais omdat gunstig is voor mijn overall verlies.
Heb nog wel dagelijks meterstand veranderingen, maar ben dat aan beperken tot ca 3-4 uur op vele dagen van het jaar.
Ik doe ook maar beperkt aan EPEX handel, alleen als spread voldoende groot is (alle maanden meer voor teruglevering excl belastingen dan kale levertarief afname excl en met 7-8 mnd met een groter verschil dan de energiebelasting)
Dat wisselen heb ik nu ook. Gaat ook op lijkt wel willekeurige tijden. Om 14:30 vandaag (vrijdag) al het nachttarief.keuringsdienst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
* Het ding blijft wisselen tussen dal en normaal terwijl dat signaal al jaren uit staat (dus onmogelijk).
Ja, een afwijkend profiel kan dat lastig maken, bijvoorbeeld bij een reparatie.Domba schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:53:
Bedenk ook, dat ik met een thuisaccu en uitgestelde PV-opwek teruglevering niet in een gebruikelijke profiel pas.
Het kan best zijn dat de energieleverancier vanwege IT problemen de standen niet (juist) uitleest. Het is een interactie tussen leverancier en netbeheerder welke een paar keer heen en weer gaat. Gelukkig wordt er aan gewerkt om dat in de toekomst simpeler te maken.
Maar het kan ook zijn dat de slimme meter zelf in storing staat. Als zowel de ODA als de leverancier niet kunnen uitlezen, is dat wel een teken aan de wand. Bij mijzelf staat de slimme meter soms een week in storing, maar daar krijg ik dan van SlimmeMeterPortal.nl altijd een notificatie van.
Wanneer de slimme meter niet uitleesbaar is of er om een of andere reden data niet compleet is, wordt een reparatie gedaan. Daar komen dan weer de SJI/SJA en profielfracties om de hoek kijken. Met een sterk afwijkend gebruikersprofiel kan dat leiden tot verschillen.
Bekend probleem, ik heb een ZIV E0077, die haalde voor 2024 nog geen 2 maanden tot de volgende vastloper, vandaar ik er ook een ODA op heb zitten.blackd schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:18:
[...]
Maar het kan ook zijn dat de slimme meter zelf in storing staat. Als zowel de ODA als de leverancier niet kunnen uitlezen, is dat wel een teken aan de wand. Bij mijzelf staat de slimme meter soms een week in storing, maar daar krijg ik dan van SlimmeMeterPortal.nl altijd een notificatie van.
Ergens sinds Q4 '23 was er eindelijk een update, waarna het over was.
De ZIV was in meeste gevallen weer opgang te brengen , zonder een reset bij netwerkbeheerder te hoeven aanvragen, door spanningsloos te maken voor paar minuten, wat al een enorme vooruitgang was tov de Sagemcom T211 E0062 ,die ik er voor minder dan een jaar had.
Ik weet niet hoe het nu is omdat sinds begin 23 een directe PM mogelijkheid heb met netwerkbeheerder voor een reset, daarvoor moest het via supportdesk van netwerkbeheerder die het steevast een taak van de energieleverancier vond. Twee slimme meters op rij was toen al vrij zeldzaam en tegenwoordig nog minder.
/f/image/LepOzpWhOeqBXNu7D8l3Ilpj.png?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat 13,8 miljoen klopt - ondertussen natuurlijk nog wat meer.
[Edit0] Als ik dan lees dat in 2024 89% van "de meters" slim waren, ontbraken januari 2025 nog ca. 1,71 miljoen om de hele populatie slim te maken (grondslag zijn de 13,85 miljoen uit de tabel).
Ik kan me voorstellen dat er enige priorisering (tot 1.1.2027 etc.) nodig is - maar wie stelt die vast?
[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 13-09-2025 14:17 ]
Ik denk dat het verschil komt doordat voor storing gas en elektriciteit uitgesplitst wordt , maar de data worden vrijwel alleen via de E-meter opgehaald.dunklefaser schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:12:
@Domba Ik zie dat er een verschil is tussen de "succesvol uit te lezen" slimme meters = 13,8 miljoen per januari 2025 en het aantal slimme meters per augustus? =9 miljoen, volgens dezelfde website van EDSN
Ik neem aan dat 13,8 miljoen klopt - ondertussen natuurlijk nog wat meer.
Edit: vrijwel, daar er ook oplossingen zijn voor standalone gasmeters, die weinig voorkomen
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 13-09-2025 12:32 ]
En mag dat wel?dunklefaser schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:12:
Ik kan me voorstellen dat er enige priorisering (tot 1.1.2027 etc.) nodig is - maar wie stelt die vast?
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter (Ik weet de bron niet van de echte wettekst.)
Hier staat dat álle analoge meters volgens de wet moeten worden vervangen. Omdat ze verouderd zijn en niet geschikt voor de toekomst. Nergens staat (althans, niet in die link) dat dit in de eerste plaats voor mensen met zonnepanelen geldt en dus die als eerste gewisseld moeten worden.
Zij weten waar nog analoge meters hangen en via energieleveren punt nl weten zij ook welke aansluitingen terugleveren. Database script draaien en die spuugt de prioriteitenlijst er zo uit.
Privacy: https://www.energieleveren.nl/privacy
[ Voor 7% gewijzigd door esphome op 13-09-2025 15:29 ]
Dat ze het zouden kunnen, wil nog niet zeggen dat ze het mogen. De wet schrijft geen prioritering voor, dus zou een prioriteit voor zonnepaneelhouders gezien kunnen worden als discriminatie of ongelijke behandeling.esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:28:
De afzonderlijke netbeheerder beschikt over de benodigde data en discretie om te kunnen prioriseren.
Zij weten waar nog analoge meters hangen en via energieleveren punt nl weten zij ook welke aansluitingen terugleveren. Database script draaien en die spuugt de prioriteitenlijst er zo uit.
Privacy: https://www.energieleveren.nl/privacy
In jouw link staat ook niks over dat ze het op die manier zouden mogen gebruiken.
(Of het zou onder 'Een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnetwerk.' moeten vallen, maar dat lijkt me onder privacywetgeving dan veel te breed.)
Afwachten - misschien iets voor "investigatieve" journalisten als het zover komt?Truus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:50:
[...]
Dat ze het zouden kunnen, wil nog niet zeggen dat ze het mogen. De wet schrijft geen prioritering voor, dus zou een prioriteit voor zonnepaneelhouders gezien kunnen worden als discriminatie of ongelijke behandeling.
In jouw link staat ook niks over dat ze het op die manier zouden mogen gebruiken.
(Of het zou onder 'Een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnetwerk.' moeten vallen, maar dat lijkt me onder privacywetgeving dan veel te breed.)
Zoiets is altijd goed voor een krantenkop of als clickbait
Er staat ook niet in de wet dat er geen prioriteit mag worden toegepast en dan mag het dus.

Je zou kunnen zoeken naar welke regeling die mei 2026 ingaat. (energiedatawijzer.nl)dunklefaser schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:06:
[...]
Afwachten - misschien iets voor "investigatieve" journalisten als het zover komt?
Zoiets is altijd goed voor een krantenkop of als clickbait
Een tijdelijke oplossing voor januari tot april '26 zit in TS023, het aanleveren van NAW gegevens door energieleverancier wie een energiecontract op de betreffende conventionele meter heeft afgesloten. en TS060 verbeteren van de administratie, wat pas met inwerking treden van energiewet toegestaan is.
Als ook dat er afspraken zijn over maximale aantallen per energieleverancier die netwerkbeheerder mag opvragen per maand, in 2e kamerstukken heb ik alleen een wens gezien, voor die grootste invloed hebben op allocatiegegevens, voor de toewijzing en onbalansgegevens berekening eerst.
Aangezien het gekoppelt is aan een dwangsom traject zal je ook nog bij RDI moeten kijken naar nieuwe regelingen.
Voor dwangsom traject is het ook juridisch noodzakelijk dat geregeld is dat, die een leveringscontract op een conventionele meter mag afsluiten ook bevoegd/verantwoordelijk is voor het mogelijk maken van een meter uitwisseling en dat deze ook een aanbod is gedaan door de netwerkbeheerder op een wijze die voor dwangsom traject geschikt is.
In een oud commisie verslag heb ik ooit een concrete voorbeeld casus beschreven gezien (vond zelf niet heel interessant, daar ik al een slimme meter had).
Het betrof een loods met zonnepanelen met kleinverbruikers aansluiting, waar de eigenaar de verhuur ervan weer had uitbesteed aan een pandbeheerder (weet niet meer of de verhuur van de units weer was uitbesteed via zo'n huisjesmelkers constructie) en de netwerkbeheerders meter in een van de units bevond (of alleen bereikbaar was via zo'n unit), en de unithuurders zelf via ondermeters werden afgerekend en weer een ander BV (rechtspersoon) eigenaar was van de zonnepanelen.
Over wie nu aangeschreven diende te worden (aantoonbaar een aanbod moest zijn gedaan) indien nodig om het dwangsom traject te kunnen starten en ook juridische uit te werking en te regelen dat ook unithuurder dient mee te werken aan deze toegang/doorgang.
trajecten en de diverse regelingen betreft.
Wat je als laatste noemt uit het "oude dossier" lijkt me geen uitzondering te zijn?
Er zijn dus nog een aantal langere juridische procedures mogelijk
en daarom denk ik dat er in eerste instantie de simpele gevallen eerst aangepakt worden
natuurlijk zonder onderscheid te maken tussen met of zonder zonnepanelen.
Dat de beperking van de data-uitwisseling tussen netbeheerder en leverancier ook een knelpunt zou kunnen zijn - is dit echt een factor?
Trouwens - hoeveel draaischijfmeters zijn er sinds januari vervangen
door, met de nieuwe energiewet compatibele, meters?
Mijn bierviltjesschatting met de 89% smart meters en de bestaande populatie van 13,85 miljoen smartmeters
zal waarschijnlijk niet (meer) kloppen.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 14-09-2025 09:36 ]
Het is juist andersom. Met de afschaffing van salderen zou het discriminatie zijn dat er nog meters bestaan zonder gescheiden telweken waarop wordt teruggelevert tenopzichte van mensen met een meter die wel gescheiden telwerken heeft en terugleveren.Truus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:50:
[...]
Dat ze het zouden kunnen, wil nog niet zeggen dat ze het mogen. De wet schrijft geen prioritering voor, dus zou een prioriteit voor zonnepaneelhouders gezien kunnen worden als discriminatie of ongelijke behandeling.
Dat denk ik ook.dunklefaser schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:32:
en daarom denk ik dat er in eerste instantie de simpele gevallen eerst aangepakt worden
natuurlijk zonder onderscheid te maken tussen met of zonder zonnepanelen.
Bedrijfsmatig gezien heeft de netbeheerder er geen enkel voordeel bij om analoge meters bij zonnepaneelhouders eerst te doen, want ze moeten allemaal vervangen worden.
Procesmatig lijkt het me dan om het 'laaghangende fruit' eerst te doen, de mensen die wel aangeven dat ze een meterwissel willen. Dus inderdaad zonder onderscheid, en dit dan inplannen gebiedswijs. (Dan hoeven de monteur niet hun kostbare tijd te verdoen met rondrijden.)
Daarna pas de lastige gevallen, dan kunnen die ook allemaal tegelijk een vergelijkbaar traject in en moet je er meer moeite voor gaan doen en meer mensen opzetten.
Dat is niet andersom. Dat is ook.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:17:
Het is juist andersom. Met de afschaffing van salderen zou het discriminatie zijn dat er nog meters bestaan zonder gescheiden telweken waarop wordt teruggelevert tenopzichte van mensen met een meter die wel gescheiden telwerken heeft en terugleveren.
Er zou discriminatie kunnen ontstaan tussen mensen met zonnepanelen met en zonder analoge meter. En er kan discriminatie ontstaan als er prioriteit wordt gelegd op het verwisselen van die analoge meters bij mensen met zonnepanelen.
Beide kan (en zal, is mijn verwachting) zijn.
De discriminatie werkt nu al de andere kant op. Klanten met analoge meters lopen nu de kant om geen vermindering energiebelasting toegekend te krijgen als na een jaar de eindstand lager is dan de beginstand.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:17:
[...]
Het is juist andersom. Met de afschaffing van salderen zou het discriminatie zijn dat er nog meters bestaan zonder gescheiden telweken waarop wordt teruggelevert tenopzichte van mensen met een meter die wel gescheiden telwerken heeft en terugleveren.
Diegenen met analoge meters hebben geen andere energiebehoefte dan mensen met digitale of slimme meters. Zij nemen ook allemaal stroom af en leveren ook eventueel terug.
Alleen de klanten met een niet analoge meters krijgen dan de vermindering (€ 635,19) toegekend. Voor dat bedrag kan ik dan, bij een kWh prijs van een kwartje, 2780 kWh aan stroom kopen.
Je kunt dan deze manier van implementeren van de wetgeving, ook zien als een zonnepaneel-boete. Laten wij zeggen dat de kale leveringsprijs € 0,15 is en dan is dat 4234 kWh aan opbrengst van de zonnepanelen die afgenomen wordt.
En zo is er weer een nieuwe vorm van de zonepaneel boete erbij gekomen. Niet via de vaste leveringskosten, niet via terug leverkosten maar door het onthouden van de vermindering van de energiebelasting. En wederom gaat de overheid en energieleveranciers hand in hand om het terugleveren, nu al, zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Bij Engie...esphome schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:43:
Alleen de klanten met een niet analoge meters krijgen dan de vermindering (€ 635,19) toegekend. Voor dat bedrag kan ik dan, bij een kWh prijs van een kwartje, 2780 kWh aan stroom kopen.
Pas vanaf 2027hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:17:
[...]
Of gaan we toegeven dat we saldering nu al effectief gestopt (willen) hebben?

Dit is complete nonsens.esphome schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:43:
[...]
De discriminatie werkt nu al de andere kant op. Klanten met analoge meters lopen nu de kant om geen vermindering energiebelasting toegekend te krijgen als na een jaar de eindstand lager is dan de beginstand.
Diegenen met analoge meters hebben geen andere energiebehoefte dan mensen met digitale of slimme meters. Zij nemen ook allemaal stroom af en leveren ook eventueel terug.
Je kunt dan deze manier van implementeren van de wetgeving, ook zien als een zonnepaneel-boete. Laten wij zeggen dat de kale leveringsprijs € 0,15 is en dan is dat 4234 kWh aan opbrengst van de zonnepanelen die afgenomen wordt.
En zo is er weer een nieuwe vorm van de zonepaneel boete erbij gekomen. Niet via de vaste leveringskosten, niet via terug leverkosten maar door het onthouden van de vermindering van de energiebelasting. En wederom gaat de overheid en energieleveranciers hand in hand om het terugleveren, nu al, zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Er is duidelijke regelgeving over hoe de vermindering wordt toegepast.
Als je zeker wil weten dat je dat ook ontvangt heb je een meter met gescheiden telwerken nodig. Als je zelf kiest om zo'n meter niet te laten plaatsen dan moet je niet zeuren als daar gevolgen aan zitten.
Dat is pas nonsens. De soort meter hoort los te staan van de vermindering energiebelasting.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:57:
Dit is complete nonsens.
Als je zeker wil weten dat je dat ook ontvangt heb je een meter met gescheiden telwerken nodig. Als je zelf kiest om zo'n meter niet te laten plaatsen dan moet je niet zeuren als daar gevolgen aan zitten.
Lees anders de reacties in het Engie topic even.
Welk nadeel ondervind iemand die nog een analoge meter heeft en niet teruglevert als zijn meter niet wordt vervangen? Ik kan me helemaal niets voorstellen dus waarom zou het dan discriminatie zijn als ze achter in de rij komen te staan.Truus01 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:28:
[...]
Dat is niet andersom. Dat is ook.
Er zou discriminatie kunnen ontstaan tussen mensen met zonnepanelen met en zonder analoge meter. En er kan discriminatie ontstaan als er prioriteit wordt gelegd op het verwisselen van die analoge meters bij mensen met zonnepanelen.
Beide kan (en zal, is mijn verwachting) zijn.
Zonder gescheiden tellers kan er niet worden vastgesteld of je hebt afgenomen als je meer teruglevert dan gebruikt. Als je niet begrijpt dat er een gemeten waarde moet zijn dan is een discussie hierover zinloos.Truus01 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:01:
[...]
Dat is pas nonsens. De soort meter hoort los te staan van de vermindering energiebelasting.
Lees anders de reacties in het Engie topic even.
Sorry, dat van de analoge verschilt nu nog per energieleverancier. Met dezelfde soort standen krijg je bij de ene krijg je die vermindering wel en bij de andere niet.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:57:
[...]
Dit is complete nonsens.
Genoeg voorbeelden daarvan inclusief die van mijzelf. Ik heb een teruggave van contract gehad in dit energie jaar. Op de eind rekening toen had ik vermindering en in het zelfde jaar op de jaar rekening niet meer. Die eindrekening is vervallen door de contract teruggave.
Zo, in het leverjaar worden de bordjes verhangen zonder dat de klant hierover geïnformeerd wordt.
Dan dan nog even fijntjes, het gaat wel om 4234 kWh aan teruggeleverde stroom die in rook opgaat.
Voor dwangsom is het noodzakelijk dat het aanbod aan de juiste gericht is.dunklefaser schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:32:
Dat de beperking van de data-uitwisseling tussen netbeheerder en leverancier ook een knelpunt zou kunnen zijn - is dit echt een factor?
Bij woonhuizen, komt het ook nog best vaak voor dat energiecontract niet op naam van de bewoners staat en deze niet meewerken omdat ze niet of denken niet bevoegd te zijn.
Denk alleen maar aan BTW constructies, waarbij bewoners klein ondernemer zijn, waar dit in een VOF tot BV constructie is ondergebracht en niet enkel het energiecontract, maar soms gehele woonhuis bij een zakelijke rechtsperoon zit en het min of meer een bedrijfwoning/huisvesting van een werknemer is of bij persoonlijke aansprakelijkheid niet onder de bezittigen valt.
Als tot een dwangsom komt en natuurlijke of rechtspersoon, denken dat dit onterecht is, zullen deze een juridische procedure starten.
Met de energiewet is die uitwisseling geregeld, daarvoor is dat al 2x gestrand met wet Stroom 2014 en afbouw salderigsregeling, ook andere wetsaanpassingen inzaten, niemand staat te trappelen om informatie te delen waarmee je in een civiel of strafrechtelijk procedure betrokken kunt raken en dan kosten moet maken.
Weet ik niet, ik ben totaal niet actief in de sector en kom niet zomaar aan een screenprintjeTrouwens - hoeveel draaischijfmeters zijn er sinds januari vervangen
door, met de nieuwe energiewet compatibele, meters?
Mijn bierviltjesschatting met de 89% smart meters en de bestaande populatie van 13,85 miljoen smartmeters
zal waarschijnlijk niet (meer) kloppen.
Er zijn nog immers meterstand controles door de netbeheerder waar wordt vastgesteld wat de actuele meterstand is, ergens in het leverjaar. Deze controles zijn er om de zoveel jaren en zo is er bewijs van een meterstand op een bepaald moment.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:07:
[...]
Zonder gescheiden tellers kan er niet worden vastgesteld of je hebt afgenomen als je meer teruglevert dan gebruikt. Als je niet begrijpt dat er een gemeten waarde moet zijn dan is een discussie hierover zinloos.
Als die gecontroleerde meterstand lager is dan de beginstand en de eindstand dan betekend dat bewezen is dat er stroom is verbruikt? Ook als die stand hoger is dan beginstand.
[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 14-09-2025 11:17 ]
Ik kan je niet echt volgen.esphome schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
[...]
Er zijn nog immers meterstand controles door de netbeheerder waar wordt vastgesteld wat de actuele meterstand is, ergens in het leverjaar. Deze controles zijn er om de zoveel jaren en zo is er bewijs van een meterstand op een bepaald moment.
Als die gecontroleerde meterstand lager is dan de beginstand en de eindstand dan betekend dat bewezen is dat er stroom is verbruikt? Ook als die stand hoger is dan beginstand.
Als je vastgestelde waarde lager ligt dan de vorige vastgestelde waarde dan is er geen bewijs van gebruik.
Is een vastgestelde waarde hoger dan de vorige vastgestelde waarde dat is dat bewijs er wel.
Meer opties zijn er niet.
Haha, het nadeel is voor de zonnepaneelhouder die vooraan omt, natuurlijk.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:02:
[...]
Welk nadeel ondervind iemand die nog een analoge meter heeft en niet teruglevert als zijn meter niet wordt vervangen? Ik kan me helemaal niets voorstellen dus waarom zou het dan discriminatie zijn als ze achter in de rij komen te staan.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat er in de wet staat. En (zover ik weet, want ik heb de wet niet gelezen, alleen websites erover, zoals: https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter) daarin staat onder andere dat alle analoge energiemeters moeten worden vervangen door nieuwe energiemeters. Omdat ze verouderd zijn en niet geschikt voor de toekomst.
Alle. Omdat ze verouderd zijn. Niet dat zonnepaneelhouders eerst moeten, of dat er überhaupt een volgorde gehanteerd moet worden.
Maar ik val in herhaling.
hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:26:
[...]
Ik kan je niet echt volgen.
Als je vastgestelde waarde lager ligt dan de vorige vastgestelde waarde dan is er geen bewijs van gebruik.
Is een vastgestelde waarde hoger dan de vorige vastgestelde waarde dat is dat bewijs er wel.
Lees de reacties in het Engie topic. Het gaat niet om een gemeten waarde of zelfs überhaupt om afname, het gaat om de aansluiting.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:07:
[...]
Zonder gescheiden tellers kan er niet worden vastgesteld of je hebt afgenomen als je meer teruglevert dan gebruikt. Als je niet begrijpt dat er een gemeten waarde moet zijn dan is een discussie hierover zinloos.
Maar ik val in herhaling.
Inderdaad zinloos, zo.
De energieleverancier is puur uitvoerend (als doorgeefluik) bezig wat de "Teruggaaf Energiebelasting" betreft.
Kleinverbruikers elektra-aansluiting ( < 3 x 80A) met verblijfsfunctie => teruggaaf EB
Alles andere wat @esphome aanvoert is irrelevant en een energieleverancier
die het anders doet zou ik stevig op de vingers laten tikken.
Hij heeft hierin geen enkele beslissingsbevoegdheid.
Beginstand 1000 dan vastgesteld 800 en eindstand 900. Dan is er toch 100 aan verbruik geweest?hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:26:
[...]
Ik kan je niet echt volgen.
Maar dat gaat dan wel op voor niet analoge meters? Die schijnen wel de vermindering te krijgen ook als de eindstand lager dan de beginstand.
In dit voorbeeld voldoe je aan de voorwaarde van afname want dat is gemeten, de stap van 800 naar 900.esphome schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:31:
[...]
Beginstand 1000 dan vastgesteld 800 en eindstand 900. Dan is er toch 100 aan verbruik geweest?
Maar dat gaat dan wel op voor niet analoge meters? Die schijnen wel de vermindering te krijgen ook als de eindstand lager dan de beginstand.
Let op dit moet wel een door de netwerkbeheerder vastgestelde waarde zijn, niet wat jij zelf tussentijds ziet als je je hoofd in de meterkast hebt gestoken. Dus via een controleur of als die niet langs is geweest de waarde die je hebt gemeld als de netwerkbeheerder daar op enig moment om vraagt.
Voor niet analoge meters bestaat het probleem niet want die hebben gescheiden tellers en dan is 1 kwh op de leverteller al voldoende ongeacht hoeveel je teruglevert.
Die tussentijdse controleur of opvraag door netwerkbeheerder voor een analogemeter is dan een lot uit de lotterij.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:42:
[...]
In dit voorbeeld voldoe je aan de voorwaarde van afname want dat is gemeten, de stap van 800 naar 900.
Let op dit moet wel een door de netwerkbeheerder vastgestelde waarde zijn, niet wat jij zelf tussentijds ziet als je je hoofd in de meterkast hebt gestoken. Dus via een controleur of als die niet langs is geweest de waarde die je hebt gemeld als de netwerkbeheerder daar op enig moment om vraagt.
Voor niet analoge meters bestaat het probleem niet want die hebben gescheiden tellers en dan is 1 kwh op de leverteller al voldoende ongeacht hoeveel je teruglevert.
In verleden heb ik al eens geprobeert om meterstanden opgenomen te krijgen (gasmeter) door netwerkbeheerder, wat niet lukte.
In de marktprocessen is dat geregeld dat die tussentijdse controle wel door energieleverancier aangevraagd kan worden , niet de eindgebruiker.
Omdat energieleverancier flink aan knoeien was met de analoge meterstanden, van zowel E als G-meter en nog fotografisch bewijs of verklaring van derden accepteerde en op punt stelde er is een gasaansluiting dus er is verbruik en die hebben we geschat, ondanks bevestiging van tijdig ontvangen foto's van de meterstanden, maar werd afgedaan met ongeloofwaardig, terwijl deze bij de gasmeter deze was afgedopt .
(G-meter situatie was uiteindelijk de bepalende factor [teruglevering op gas is er niet], dat energieleverancier met een credietnota moest komen, van E-meter heeft toentijdertijd nieuwe energieleverancier moeten absorberen of er een verrekening tussen de energieleveranciers is geweest weet ik niet, mondeling wel tersprake gekomen, maar niet schriftelijk in de stukken naar mij vastgelegd)
Wat de energieleverancier er van vind is niet relevant. De enige juiste waarde zijn die welke zijn vastgesteld door de netwerkbeheerder. Een energieleverancier is voor de verrekening van de vermindering alleen een uitvoerende instantie.Domba schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:39:
[...]
Die tussentijdse controleur of opvraag door netwerkbeheerder voor een analogemeter is dan een lot uit de lotterij.
In verleden heb ik al eens geprobeert om meterstanden opgenomen te krijgen (gasmeter) door netwerkbeheerder, wat niet lukte.
In de marktprocessen is dat geregeld dat die tussentijdse controle wel door energieleverancier aangevraagd kan worden , niet de eindgebruiker.
Omdat energieleverancier flink aan knoeien was met de analoge meterstanden, van zowel E als G-meter en nog fotografisch bewijs of verklaring van derden accepteerde en op punt stelde er is een gasaansluiting dus er is verbruik en die hebben we geschat, ondanks bevestiging van tijdig ontvangen foto's van de meterstanden, maar werd afgedaan met ongeloofwaardig, terwijl deze bij de gasmeter deze was afgedopt .
(G-meter situatie was uiteindelijk de bepalende factor [teruglevering op gas is er niet], dat energieleverancier met een credietnota moest komen, van E-meter heeft toentijdertijd nieuwe energieleverancier moeten absorberen of er een verrekening tussen de energieleveranciers is geweest weet ik niet, mondeling wel tersprake gekomen, maar niet schriftelijk in de stukken naar mij vastgelegd)
Mijn geval ligt in het verleden, geen garantie dat het nu nog zo is, maar het ligt genuanceerder.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:46:
[...]
Wat de energieleverancier er van vind is niet relevant. De enige juiste waarde zijn die welke zijn vastgesteld door de netwerkbeheerder. Een energieleverancier is voor de verrekening van de vermindering alleen een uitvoerende instantie.
Als netwerkbeheerder heeft opgenomen, dan zijn dat de meterstanden, in alle andere situatie's en momenten is de energieleverancier de verantwoordelijk en is de netwerkbeheerder niet bevoegd deze te aan te passen enkel op basis van aangeleverd bewijs, zonder een eigen opname.
Nee, de netwerkbeheerder is de enig die zeggenschap heeft over de meterstanden. De leverancier gebruikt deze om hun aan jouw geleverde energie mee af te rekenen en treed daarnaast als uitvoeringsinstantie op voor de vermindering energie, de heffing Energiebelasting, de BTW en de netwerkkosten.Domba schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:57:
[...]
Mijn geval ligt in het verleden, geen garantie dat het nu nog zo is, maar het ligt genuanceerder.
Als netwerkbeheerder heeft opgenomen, dan zijn dat de meterstanden, in alle andere situatie's en momenten is de energieleverancier de verantwoordelijk en is de netwerkbeheerder niet bevoegd deze te aan te passen enkel op basis van aangeleverd bewijs, zonder een eigen opname.
Als er op enige moment twijfel is over de juistheid van de meterstanden dan is dat een zaak voor de netwerkbeheerder.
Wat een grijs gebied is is de situatie die ontstaat als je van leverancier veranderd. Hier wil nog wel eens verschil van mening over ontstaan omdat dit kan gebeuren terwijl de netwerkbeheerder geen tellerstanden heeft die zijn vastgesteld op het moment van wisseling. Dat is dan een dispuut tussen de 2 leveranciers onderling.
Ik zou in marktprocessen eens kijken.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:12:
[...]
Nee, de netwerkbeheerder is de enig die zeggenschap heeft over de meterstanden. De leverancier gebruikt deze om hun aan jouw geleverde energie mee af te rekenen en treed daarnaast als uitvoeringsinstantie op voor de vermindering energie, de heffing Energiebelasting, de BTW en de netwerkkosten.
Als er op enige moment twijfel is over de juistheid van de meterstanden dan is dat een zaak voor de netwerkbeheerder.
Wat een grijs gebied is is de situatie die ontstaat als je van leverancier veranderd. Hier wil nog wel eens verschil van mening over ontstaan omdat dit kan gebeuren terwijl de netwerkbeheerder geen tellerstanden heeft die zijn vastgesteld op het moment van wisseling. Dat is dan een dispuut tussen de 2 leveranciers onderling.
Maar waar het nu omgaat is art 63 lid 1
En dat handboek van belastingdienst pag 94, waarbij opgemerkt dat gemeten tussen haakjes staat.
De belastingvermindering kan alleen worden toegepast als er sprake is van levering. Indien er gedurende de verbruiksperiode geen levering heeft plaatsgevonden en er dus geen (gemeten) verbruik is geweest, kan de belastingvermindering niet worden toegepast. Dit laatste geldt niet wanneer de geleverde elektriciteit wordt gesaldeerd met terug geleverde elektriciteit (zie 7.4.2.). In dat geval is er wel sprake van levering van elektriciteit en kan de belastingvermindering worden toegepast.
De belastingvermindering geldt voor onroerende zaken die op zich als gebouwde eigendommen zijn
aan te merken en die kunnen diene
Je begint nu een andere discussie. Er die is al heel duidelijk. Als je een meter zonder gescheiden tellers hebt is niet te meten of je gesaldeerd hebt of dat er helemaal niets is afgenomen als de teller een negatief resultaat heeft.Domba schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:24:
[...]
Ik zou in marktprocessen eens kijken.
Maar waar het nu omgaat is art 63 lid 1
En dat handboek van belastingdienst pag 94, waarbij opgemerkt dat gemeten tussen haakjes staat.
[...]
Dan nog, het staat niet eens vast dat "meten" een vereiste is. Naar de burger wordt alleen gecommuniceerd dat de woning een verblijfsfunctie moet hebben. Daar teken je voor in het contract en dat moet genoeg zijn.
Hoe kan de meter eindstand lager zijn dan beginstand, door teruglevering, dan gaat het erom of het om salderen gaat en daarvoor moet je dan verbruik aantonen.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:54:
[...]
Je begint nu een andere discussie. Er die is al heel duidelijk. Als je een meter zonder gescheiden tellers hebt is niet te meten of je gesaldeerd hebt of dat er helemaal niets is afgenomen als de teller een negatief resultaat heeft.
Aanwezigheid van PV is via luchtfoto's aan te tonen of registratie bij energieleveren.nl
Komt het pand in BAG registratie van de gemeente voor als woning?
Is er een meter zonder teruglevering zoals gasmeter of watermeter (is er sprake van bewoning)
Als er centrale verwarming is met gas is het simpel, die draaien niet zonder elektrische hulp energie,etc.
Alleen als energieleverancier hakken in zand zet, wordt het een lang proces
Dit is een circulaire discussie. Je moet dat verbruik aantonen zo als je zegt maar dat kan je niet omdat er geen registratie van plaats vind.Domba schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:14:
[...]
Hoe kan de meter eindstand lager zijn dan beginstand, door teruglevering, dan gaat het erom of het om salderen gaat en daarvoor moet je dan verbruik aantonen.
Aanwezigheid van PV is via luchtfoto's aan te tonen of registratie bij energieleveren.nl
Komt het pand in BAG registratie van de gemeente voor als woning?
Is er een meter zonder teruglevering zoals gasmeter of watermeter (is er sprake van bewoning)
Als er centrale verwarming is met gas is het simpel, die draaien niet zonder elektrische hulp energie,etc.
Alleen als energieleverancier hakken in zand zet, wordt het een lang proces
Het simpele feit dat je apparaten hebt die gebruiken is niet voldoende want dat gebruik zou gedekt kunnen worden door de opwek van de zonnepanelen. Wat mogelijk maakt dat wat de teller ziet het rest overschot is zonder enige afname.
De enige manier is dus een meter met gescheiden tellers maar als iemand de keuze heeft gemaakt om die niet te laten plaatsen dan moet de persoon ook de gevolgen aanvaarden en niet de schuld bij een ander proberen te leggen.
Was dat maar zo. Zoals @Domba al aangeeft, kijk eens in de marktprocessen op energiedatawijzer.nlhanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:12:
Nee, de netwerkbeheerder is de enig die zeggenschap heeft over de meterstanden.
Bij een meterwissel of meteropname stelt de netbeheerder vast.
Maar bij een reguliere jaarlijkse opname t.b.v. facturatie of overstap is het de leverancier die collecteert en vaststelt. Dat maakt het speelveld ingewikkelder en dat is de reden dat er uberhaupt een dispuutproces is.
Bron: https://wetten.overheid.n...z=2025-01-01&g=2025-01-01
De mop zit in het meermaals gebruikte woord "collecteert". De bron daarvoor is de meterstand van de netwerkbeheerder. Ik heb nog nooit gehoord van een meteropnemer van de leverancier, dat zijn altijd mensen van het netwerkbedrijf aangezien deze wettelijk toegang tot de meters hebben. Iets wat voor een leverancier niet van toepassing is.blackd schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:45:
[...]
Was dat maar zo. Zoals @Domba al aangeeft, kijk eens in de marktprocessen op energiedatawijzer.nl
Bij een meterwissel of meteropname stelt de netbeheerder vast.
Maar bij een reguliere jaarlijkse opname t.b.v. facturatie of overstap is het de leverancier die collecteert en vaststelt. Dat maakt het speelveld ingewikkelder en dat is de reden dat er uberhaupt een dispuutproces is.
Bron: https://wetten.overheid.n...z=2025-01-01&g=2025-01-01
De leverancier kan aan de gebruiker vragen om standen maar als deze daar niet op reageert of onjuiste waarden opgeeft kan de leverancier daar niets tegen doen. Zulke gegevens zijn niet juridisch rechtgeldig omdat ze niet volgens een geijkte methode vast worden gesteld.
De bron van de meterstand is de meter van de netbeheerder, dat is correct. Maar de leverancier is diegene die verantwoordelijk is voor het vaststellen van de meterstand. Daarvoor hoeft hij geen toegang tot de meter te hebben. Dat kan op basis van een uitgelezen of afgelezen meterstand zijn, maar dat kan ook een schatting zijn.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:08:
[...]
De mop zit in het meermaals gebruikte woord "collecteert". De bron daarvoor is de meterstand van de netwerkbeheerder. Ik heb nog nooit gehoord van een meteropnemer van de leverancier, dat zijn altijd mensen van het netwerkbedrijf aangezien deze wettelijk toegang tot de meters hebben. Iets wat voor een leverancier niet van toepassing is.
De leverancier mag dat gewoon schatten, dat staat zo in de wet.De leverancier kan aan de gebruiker vragen om standen maar als deze daar niet op reageert of onjuiste waarden opgeeft kan de leverancier daar niets tegen doen. Zulke gegevens zijn niet juridisch rechtgeldig omdat ze niet volgens een geijkte methode vast worden gesteld.
https://wetten.overheid.n...z=2025-01-01&g=2025-01-01
Dat klinkt erg ongeloofwaardig. Kun je me vertellen hoe ze dan zouden moeten doen. Als je de meterstanden niet aanvaard wat blijft er dan nog over?Domba schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:28:
Om @blackd aan te vullen, de energieleverancier is zelfs formeel verplicht om de door netbeheerder opgenomen meterstanden te valideren
De meter is de enige vorm van geijkte registratie. Als er wordt gesteld dat een meter niet goed werkt wordt het onderzoek gedaan door de eigenaar, de netwerkbeheerder. Een leverancier heeft hier helemaal niets mee te maken.
Klopt ze mogen schatten, echter als gebruiker heb je dan wel het recht daar bezwaar tegen te maken op basis van de werkelijke meterstanden. Die boven geschatte waarden gaan.blackd schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:24:
[...]
De bron van de meterstand is de meter van de netbeheerder, dat is correct. Maar de leverancier is diegene die verantwoordelijk is voor het vaststellen van de meterstand. Daarvoor hoeft hij geen toegang tot de meter te hebben. Dat kan op basis van een uitgelezen of afgelezen meterstand zijn, maar dat kan ook een schatting zijn.
[...]
De leverancier mag dat gewoon schatten, dat staat zo in de wet.
https://wetten.overheid.n...z=2025-01-01&g=2025-01-01
Toch is de leverancier hier uiteindelijk eindverantwoordelijk.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:37:
[...]
Dat klinkt erg ongeloofwaardig. Kun je me vertellen hoe ze dan zouden moeten doen. Als je de meterstanden niet aanvaard wat blijft er dan nog over?
Uit par 2.2.2 in Retailprocessen waar is aangegeven:
Realiseer je dat hoewel de meter geijkt is, er ook fouten in de registratie bij de fysieke opname kunnen optreden. Bijv. een foutief EAN, of het foutief overnemen van een meterstand. Daar kan de leverancier dan over 'in bezwaar' gaan. Dat gaat dan via het dispuutproces (zie SP0015A in Retailprocessen) en dan wordt via deze beslistabel bepaald of een dispuut mogelijk is. In 3.14 en 4.12 staat meer over het dispuutproces beschreven.2.2.2 Kleinverbruik
Leverancier:
1. Collecteren, valideren en vaststellen van meterstanden: De leverancier is verantwoordelijk
voor het collecteren, valideren en vaststellen (zo nodig berekenen) van meterstanden van alle
bemeten aansluitingen waarvoor hij in het aansluitingenregister als actuele leverancier is
2. Fysieke opname: De leverancier is formeel verantwoordelijk voor het valideren en vaststellen
van fysieke meteropnames die uitgevoerd zijn door de netbeheerder.
Als bijvoorbeeld een netbeheerder de fysieke opname heeft gedaan (de nebeheerder is dan de initierende partij) kan de leverancier (= de wederpartij) daar alleen met een klantstand (P1), fysieke opname of P4 stand tegen in dispuut.
Tuurlijk mag dat en ja, in de marktprocessen winnen de meterstanden van een fysieke opname, de P4 standen of de klantstand (P1) boven de berekende standen, zie ook eerdergenoemde beslistabel met de groene cellen.hanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:39:
Klopt ze mogen schatten, echter als gebruiker heb je dan wel het recht daar bezwaar tegen te maken op basis van de werkelijke meterstanden. Die boven geschatte waarden gaan.
De netwerkbeheerder moet dat dan ook nog fysiek vaststellen of het op de E-meter ook wordt weergegevenhanev001 schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:37:
[...]
Dat klinkt erg ongeloofwaardig. Kun je me vertellen hoe ze dan zouden moeten doen. Als je de meterstanden niet aanvaard wat blijft er dan nog over?
De meter is de enige vorm van geijkte registratie. Als er wordt gesteld dat een meter niet goed werkt wordt het onderzoek gedaan door de eigenaar, de netwerkbeheerder. Een leverancier heeft hier helemaal niets mee te maken.
Wat overblijft is schatten (berekenen), de energieleverancier blijft de verantwoordelijke voor alle aansluitingen waarvoor deze als actuele energieleverancier in het aansluitregister staat.
Als iets buiten validatiegrenzen valt, wat ik zelf best vaak heb gehad sinds 2008 (met de Ferraris meter, al vroeg 33 PV panelen met 14% efficientie in 2011/12, was niet heel gebruikelijk, alleen de variabele jaarlijkse zoninstraling kon al voldoende zijn of een volgende aanpassing), dan is er nog de mogelijkheid om een geloofwaardige verklaring aan te leveren en als die ook verworpen wordt.
Tja, komt het tot een dispuut, dan zit je al snel bij de kantonrechter (mijn voorkeur, als het niet de procedure zelf is)
Bij de E-meter kan je zelf ook nog wel wat checken, door alle uitschakelen achter meter en paar elektrische kachels aansluiten voor paar uur of eigen din rail meters erachter te hebben na hoofdschakelaar. (om je zelf in te dekken, griffierkosten liggen hoger dan geschillencommissie)
Edit: Als energieleverancier met een onderhandse coulance regeling kwam was de grootste ramp, was je zeker van dat je, voordat lopende jaar, ver buiten validatiegrenzen zou vallen omdat dan de SJV (tegenwoordig SJI/SJA) niet werd aangepast
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 14-09-2025 16:31 ]
Aha, ik denk dat we met een definitie verschil te maken hebben. Ik zie valideren als het vaststellen dat er sprake van juiste meetwaarden is. Maar zoals jij het uitlegt gaat het over het vaststellen of er geen administratieve fouten gemaakt zijn. Dat is functioneel wat anders.blackd schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:10:
[...]
Toch is de leverancier hier uiteindelijk eindverantwoordelijk.
Uit par 2.2.2 in Retailprocessen waar is aangegeven:
[...]
Realiseer je dat hoewel de meter geijkt is, er ook fouten in de registratie bij de fysieke opname kunnen optreden. Bijv. een foutief EAN, of het foutief overnemen van een meterstand. Daar kan de leverancier dan over 'in bezwaar' gaan. Dat gaat dan via het dispuutproces (zie SP0015A in Retailprocessen) en dan wordt via deze beslistabel bepaald of een dispuut mogelijk is. In 3.14 en 4.12 staat meer over het dispuutproces beschreven.
Als bijvoorbeeld een netbeheerder de fysieke opname heeft gedaan (de nebeheerder is dan de initierende partij) kan de leverancier (= de wederpartij) daar alleen met een klantstand (P1), fysieke opname of P4 stand tegen in dispuut.
[...]
Tuurlijk mag dat en ja, in de marktprocessen winnen de meterstanden van een fysieke opname, de P4 standen of de klantstand (P1) boven de berekende standen, zie ook eerdergenoemde beslistabel met de groene cellen.