Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-03 18:08
Beste mensen,

Zoveel informatie... dank daarvoor. Deze vraag zal dus echt wel ergens beantwoord zijn, maar ik stel hem toch.

Ik heb ook een oude meter en 24 zonnepanelen. Tot nu toe heb ik de oude meter altijd willen behouden maar hier lees ik dat dat helemaal geen voordeel oplevert. Ik lees alleen niet waarom het geen voordeel zou opleveren.

Mijn idee was namelijk dit: de netbeheerder kán niet zien hoeveel ik oplever. Ik saldeer dus altijd tegen het tarief waarmee ik ook inkoop.

Zodra ik een 'slimme' meter krijg, kan de netbeheerder wél zien wat ik teruglever en daar dus ook een ander tarief voor gaan rekenen.

Waarom klopt deze redenatie niet, of zie ik iets over het hoofd?

Eigen vraag => eigen topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-07-2022 10:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het verschil zit hem dan ook niet in een ferrarismeter ("oude meter") maar of je losse telwerken hebt voor leveren en terugleveren. Dit kan ook prima op een ferrarismeter door terugdraaivergrendeling bijvoorbeeld. Maar naast slimme meters (= meter die op afstand uit te lezen is) zijn er ook "domme" digitale meters. Deze hebben ook 4 telwerken (hoog leveren, laag leveren, hoog terugleveren en laag terugleveren).

Afgezien van de discussie over de salderingstermijn maak het niet uit welke meter je hebt door de salderingsregeling. Ook al kan een netbeheerder (en daarmee de energiemaatschappij, want die rekent af) zien dat wat jij geleverd krijgt of teruglevert mag het deze niet los aanrekenen. Pas als de salderingsregeling wordt afgebouwd in (wat nu lijkt) 2025 zal dit mogen.

Het klopt dat het bij een ferrarismeter met enkel telwerk nu inderdaad automatisch saldeert. Maar deze meters zullen dus allemaal verplicht vervangen gaan worden door meters met losse telwerken. Je bent namelijk alleen niet verplicht om voor een slimme meter te gaan maar als de netbeheerder je meter afkeurt ben je wel verplicht deze te laten vervangen waarbij dan een domme digitale meter met losse telwerken geplaatst wordt. Dus voor 2025 zullen ze dus wel aankloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En vergeet niet dat je de nieuwe meter niet mag weigeren, is straks een economisch delict.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Volgens mij mag dat nu al niet. Je mag alleen het "slimme" weigeren. Misschien niet als economisch delict maar wel op straffe van afsluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 13-07-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je redenatie is helemaal correct. Met een slimme meter loop je het risico dat men op tariefsbasis gaat salderen en niet meer op basis van kWh.

Die ervaring heb ik inmiddels bij Greenchoice, waarbij zij expliciet aangeven dat zij wettelijk verplicht zijn dit zo te berekenen vanwege de aanwezigheid van de digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:58:
En vergeet niet dat je de nieuwe meter niet mag weigeren, is straks een economisch delict.
Dat vind ik wel bijzonder. Voor mij is het een 'moot point' want ik kocht het huis met slimme meter ét ál maar op welke grond zou men dit een misdrijf/delict kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Wolly Tarief als in hoog/laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

HTT-Thalan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Dat vind ik wel bijzonder. Voor mij is het een 'moot point' want ik kocht het huis met slimme meter ét ál maar op welke grond zou men dit een misdrijf/delict kunnen maken?
Met de komende wijziging van de Elektriciteitswet is een meter met aparte telwerken voor teruglevering verplicht voor elke aansluiting. Als je weigert om mee te werken kan er een dwangsom opgelegd worden. Dit staat in verband met de afbouw van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nee, tarief als in periodieke tarieven. In mijn geval elke 6 maanden.

Daardoor loop je het risico dat je opgewekte kWh bij de eindnota minder waard zijn dan het geval als er op kWh basis verrekend zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat klopt dus niet, salderen doe je in kWh per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Wolly @ds23man Voor die discussie dus Saldering per kwartaal of jaar

Maar is ook met domme meter (ferrarismeter of digitaal) niet te voorkomen zonder te frauderen. Want ook dan kunnen ze je gewoon bij elke wijziging om de meterstanden vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-07-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
<knip> Die discussie loopt al hier, hoeft hier dus niet over.

[ Voor 79% gewijzigd door Septillion op 13-07-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
Dank voor de reacties, omdat mijn post verplaatst was miste ik even de notificaties.

Vooralsnog mag ik dus gewoon iedere meter weigeren, dat heb ik al keer op keer gedaan. Ze willen elke keer langskomen maar ik geef aan dat ik geen andere meter wil. So far so good. Ik vind het ook wel een proefprocesje waard, en wel om deze reden: de ferrarismeter wordt nu massaal afgekeurd. Zover ik weet op 'onnauwkeurigheid'. Maar dat geeft een interessant juridisch aanknooppunt: hoe heeft een energiemaatschappij dan tot nu toe afgerekend met klanten als ze zelf aangeven dat hun meetinstrument niet nauwkeurig was? Op basis van schatting? Met mijn juridisch achtergrond zie ik daar wel iets in. Ze zouden de foutmarges moeten aangeven. Binnen die foutmarges kun je een vergoeding eisen voor onnauwkeurigheid, misschien met terugwerkende kracht. Ik heb deze meter immers al vele jaren.

Bovendien werpt het de volgende juridische vraag op: als de ferrarismeter een afwijking heeft van 10% (ik noem maar wat), mocht de energiemaatschappij dan wel de afgelezen meting hanteren voor facturatie?

De verkeerswet is hier namelijk vrij duidelijk in: de meetapparatuur voor het meten van snelheidsovertredingen heeft een procentuele afwijking. Er mag dan alleen gerekend worden met de ondergrens van die afwijking.

Nou ja, dat even het juridische verhaal.

Klopt mijn conclusie nu trouwens wel dat de energiemaatschappij niet kan zien wat ik oplever? Volgens mij wel.

Tweede irritante probleem wat hierbij komt kijken is dat ik een éénfase aansluiting heb van 25 ampere. Daarbij 24 zonnepanelen, en dat is echt de max begrijp ik. Misschien al er overheen. Maar voor iedere upgrade van de aansluiting probeert de energiemaatschappij natuurlijk mijn meter weg te krijgen. Zelfs als ik van eenfase 25 naar 35 ampere wil, wat echt supersimpel is om te doen, dan komen ze dat er een nieuwe meter in mijn huis moet. Ze weigeren die upgrade dus... en zo zitten we lekker in de weigerstand naar elkaar.

Vroeg of laat weet ik best dat ik een flinke upgrade van de meterkast moet gaan doen omdat ik zeker naar 60 panelen wil. Maar wat mij betreft dus voorlopig even 'laat' ipv 'vroeg'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:48
@Cliff
je moet wel een aantal dingen weten van je meter voordat je daar iets mee wil doen.
hij is niet van jouw, je least hem van de netbeheerder.
(kost +/-20€ per jaar, en zit verstopt in je captar tarief die de leverancier aan je door berekend van de netbeheerder.
zie puntje 3 met enexis als voorbeeld:
https://www.enexis.nl/-/m...ng-consument-01072022.pdf )

hij is dus van de netbeheerder, en ja die mag dus er mee doen wat hij wil, goedkeuren of afkeuren dat is hun ding.
en jij mag hem gebruiken als je betaald, andere optie is weg laten halen, maar dan heb je ook geen stroom meer van de netbeheerder.
(nu is de netbeheerder echt niet de beroerdste tot nu toe, een beetje druk hier en daar, maar nog geen verplichtingen tot nu toe. dit gaat misschien wel veranderen, maar is wetgeving voor nodig.
en daarop is het afschaffen van salderen tot nu toe gestrand. en ik vraag me af of ze het wel gaan redden voor 2025, maar goed ik heb al zoveel keren het afschaffen van salderen gezien, maar nog weinig zien gebeuren. ;) )

nu is de netbeheerder geen normaal bedrijf, het is en blijft een monopoly.
(je kunt niet voor een andere kiezen.)
dus ook daar zitten er regels en zaken die helemaal dicht getimmerd zijn.
maar ook een hoop zaken die wat duisterder zijn.
gewoon geen normale situatie dus. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Niemand heeft jouw meter nagemeten natuurlijk. Dus de onnauwkeurig komt voort uit ervaring met andere meters of dat de fabrikant er na x jaar geen vertrouwen meer in heeft. De ze nu dat wat makkelijker aan grijpen is wel een ander verhaal.

Daarnaast kan je natuurlijk nooit vooraf zien of een meting onnauwkeurig zal zijn. Kalibratie is dus ook altijd achteraf. En ja, dan is er niets meer aan te doen. Maar zolang de netbeheerder actief beleid heeft om te zorgen dat meters in cal blijven (aka, zelf actie batches kalibreren en/of fabrikant spec aanhouden en jou de mogelijkheid geven bij twijfel kalibratie te laten doen) voelden ze waarschijnlijk prima aan hun eisen. Nog los van of zij het stempel 'onnauwkeurig' al eerder geven dan wettelijk vastgesteld. Ik heb deze niet maar deze zijn echt wel ergens vastgelegd. Onnauwkeurig hoeft dus zeker nog niet te onnauwkeurig te betekenen.

Tuurlijk, als je afwijking nu 10% is dan heb je een punt. Maar dan zal je eerst vast moeten stellen (aka, laten kalibreren, extern of door je netbeheerder) dat dit zo is. Zal dan ook niet meewerken dat je in het verleden nieuwe meters zelf actief geweigerd hebt denk ik. Maar als ze nu aangeven dat hij vervangen moet worden wegens onnauwkeurigheid ben je volgens mij gewoon verplicht deze binnen een redelijke termijn te laten vervangen. Daarbij mag je wel een slimme meter weigeren, niet een digitale.

Maar de energiemaatschappij kan niet je instantaan vermogen (leveren of terugleveren) zien. Wel zien ze natuurlijk je netto (leveren - terugleveren) periodieke energie. Bij een digitale meter (slim of niet) of ferrarismeter met los leveren en terugleveren (maar die zijn zeldzaam) kunnen ze periodiek je geleverde en teruggeleverde energie zien. (Let op verschil tussen vermogen en energie). Bij verdwijnen/afbouwen van de salderingsregeling zal het niet hebben van losse telwerken hiervoor dus ook een prima argument zijn voor een netbeheerder om hun meter te vervangen (of je anders de diens te weigeren).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Meters worden regelmatig in batches gekeurd door een onafhankelijke keuringsinstantie:

https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

In geval van een afkeuring is de netbeheerder verplicht deze te vervangen. Dat kan je niet weigeren want de hoofdaansluiting inclusief de meter is eigendom van het energiebedrijf. Sterker nog, als er een vermoeden is dat er illegaal stroom afgetapt wordt kan het energiebedrijf met behulp van de sterke arm toegang tot je woning verschaffen. Maar in het geval van een gasmeter met veiligheidsproblemen kan het niet meewerken zelfs betekenen dat ze de straat opengraven om je van het gas af te sluiten.

Een oude meter heeft op dit moment totaal geen voordelen en als je bij het ingaan van de afbouw salderingsregeling dat oude ding nog hebt zal je overschot niet meer verrekend worden. Ze beschouwen het dan als een meter met teruglooprem.

Je kunt wel overal tegenaan schoppen, maar dat is gewoon verspilde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Hij zal net als een snelheidsmeter in de auto maar te weinig aangeven, dan mag je gaan bijbetalen voor al die jaren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-05 17:40
Je gaat sowieso een nieuwe meter krijgen met teruglevertelwerk. Deze kan je niet weigeren en is verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En als deze niet "slim" is heb je minimaal 1 keer in de 3 jaar een meteropnemer in je huis te dulden. Geldt ook voor de oude meter trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
alwind schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:19:
Je gaat sowieso een nieuwe meter krijgen met teruglevertelwerk. Deze kan je niet weigeren en is verplicht.
Van wie? Waarom? En waar staat dat?
Dit lees ik nu namelijk ook al meer, maar ik kan het zelf nergens terugvinden dat dat ook daadwerkelijk zo is.
Zo zou een digitale meter (al dan niet slim) in 2023 verplicht worden. Maar daar vind ik alleen berichten over uit 2020, niks actueels.
En omdat de salderingsregeling ook opgeschoven is van 2023 naar 2025, verwacht ik eigenlijk dat dat ook geldt voor de verplichting van de digitale meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:23:
En als deze niet "slim" is heb je minimaal 1 keer in de 3 jaar een meteropnemer in je huis te dulden. Geldt ook voor de oude meter trouwens.
Ik woon in mijn huis, met oude ferrarismeter, nu 7 jaar en nog nooit een opnemer in huis gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
omdat het in 2023 niet haalbaar was is de saldering uitgesteld naar 2025. Het is zo opgenomen in het klimaat akkoord. Reken maar dat ze maximale druk gaan zetten want anders heb je rechtsongelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
alwind schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:19:
Zolang er geen wetgeving is niet hoor. Ik weiger al jaren om hem te vervangen en verder dan een aanbeveling is het nooit gekomen. Momenteel mag je hem dus gewoon weigeren. Hetzelfde geldt ook voor het aan huis opnemen van de stand, het enige wat ik ooit heb gedaan is uit goodwill een fotootje gestuurd.

Gezien het geklooi met salderen houd ik dit ook gewoon vol zolang het geen verplichting wordt. De digitale meter heeft geen enkel voordeel voor mij, dus waarom zou ik die dan willen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Zolang er geen wetgeving is niet hoor. Ik weiger al jaren om hem te vervangen en verder dan een aanbeveling is het nooit gekomen. Momenteel mag je hem dus gewoon weigeren. Hetzelfde geldt ook voor het aan huis opnemen van de stand, het enige wat ik ooit heb gedaan is uit goodwill een fotootje gestuurd.

Gezien het geklooi met salderen houd ik dit ook gewoon vol zolang het geen verplichting wordt. De digitale meter heeft geen enkel voordeel voor mij, dus waarom zou ik die dan willen?
Ik zeg toch ook niet dat je nu niet kan weigeren. Er is niet eens voldoende voorraad op dit moment. Maar het is wel de bedoeling dat jij voor 2025 een hebt met teruglevernetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
alwind schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat je nu niet kan weigeren. Er is niet eens voldoende voorraad op dit moment. Maar het is wel de bedoeling dat jij voor 2025 een hebt met teruglevernetwerk.
En dat lijkt me nog maar de vraag. Want als die salderingsregels weer doorgeschoven worden, zal de mogelijke verplichting voor een digitale meter ook opgeschoven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:41:
[...]

En dat lijkt me nog maar de vraag. Want als die salderingsregels weer doorgeschoven worden, zal de mogelijke verplichting voor een digitale meter ook opgeschoven worden.
Precies dit, voorlopig wordt het nog vooruitgeschoven, dus ik wacht rustig af op de verplichting. Dan eens kijken wat de boete wordt en dan bedenk ik wel of hij vervangen wordt of niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Cliff schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:54:
Tweede irritante probleem wat hierbij komt kijken is dat ik een éénfase aansluiting heb van 25 ampere. Daarbij 24 zonnepanelen, en dat is echt de max begrijp ik. Misschien al er overheen. Maar voor iedere upgrade van de aansluiting probeert de energiemaatschappij natuurlijk mijn meter weg te krijgen. Zelfs als ik van eenfase 25 naar 35 ampere wil, wat echt supersimpel is om te doen, dan komen ze dat er een nieuwe meter in mijn huis moet. Ze weigeren die upgrade dus... en zo zitten we lekker in de weigerstand naar elkaar.
Enexis niet in ieder geval.
Mijn 1-F is vorig jaar verhoogd van 25 naar 35 en de ferrarismeter hebben ze laten hangen. Staat namelijk los van elkaar :)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Ik woon in mijn huis, met oude ferrarismeter, nu 7 jaar en nog nooit een opnemer in huis gehad.
Dat hangt een beetje af van je netbeheerder. Maar wettelijk gezien mogen ze elk jaar fysiek je meterstand opnemen. De laatste jaren zijn wat kostenbesparing die termijnen wat opgerekt en mag je zelf je stand doorgeven. Als er onverklaarbare afwijkingen zijn t.o.v. het verleden komen ze echt wel langs. Tot twee jaar terug had ik nog een domme digitale meter zonder terugleveringstellers. Enexis kwam toch echt 1 x in de drie jaar langs ondanks dat er geen grote verschillen in het verbruik waren. Zal ook wel te maken hebben met 8500 kuub aan gas en 15.000 kWh aan verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Voor de volledigheid nogmaals de lijst met zogenaamde "afgekeurde"meters welke hier is te vinden,

https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:28
So far so good. Ik vind het ook wel een proefprocesje waard, en wel om deze reden: de ferrarismeter wordt nu massaal afgekeurd. Zover ik weet op 'onnauwkeurigheid'. Maar dat geeft een interessant juridisch aanknooppunt: hoe heeft een energiemaatschappij dan tot nu toe afgerekend met klanten als ze zelf aangeven dat hun meetinstrument niet nauwkeurig was? Op basis van schatting? Met mijn juridisch achtergrond zie ik daar wel iets in. Ze zouden de foutmarges moeten aangeven. Binnen die foutmarges kun je een vergoeding eisen voor onnauwkeurigheid, misschien met terugwerkende kracht. Ik heb deze meter immers al vele jaren.
Dat kan je doen, maar ik kan je verzekeren dat je dit nooit gaat winnen en dit je enkel tijd, moeite en geld gaat kosten. Daar is heus van alles over vastgelegd en dankzij de keuring van soortgelijke meters weten ze precies of de afwijking binnen of buiten de marges valt.

Als ze jouw meter gaan nameten en die blijkt 10% te weinig te registreren, wat ga je dan precies zeggen?

Overigens juich ik het wel toe dat je de Ferrarismeter zo lang mogelijk houdt. Zolang deze nog in omloop zijn kan de saldering niet aangepast worden, want dat punt zal wel degelijk stand houden bij de rechter in mijn ogen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:49
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Zit in wetsvoorstel voor wijzing voor salderen om deze 2 jaar uit te stellen, uit de toelichting
In het wetsvoorstel is geregeld dat de Minister handhavend kan optreden indien een kleinverbruiker in strijd handelt met artikel 26aa, tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 door niet te beschikken over een geïnstalleerde meetinrichting die de afname en invoeding afzonderlijk kan meten. Ten behoeve van dit handhavingstraject is in artikel 26ae, vijftiende lid, van de Elektriciteitswet 1998 opgenomen dat de netbeheerder verplicht is de persoonsgegevens waar de netbeheerder over beschikt (naam, adres, EAN-code, type meetinrichting en naam van de leverancier) aan de Minister te overleggen indien de kleinverbruiker een geschikte meetinrichting aangeboden heeft gekregen maar dit niet heeft geleid tot installatie van de meetinrichting. De Minister kan naar aanleiding van deze melding van de netbeheerders vervolgens de overige benodigde persoonsgegevens (correspondentieadres van de betreffende kleinverbruiker) bij de leverancier opvragen zodat het handhavingstraject kan worden ingezet. In het wetsvoorstel wordt daarom een vijfde lid aan artikel 78 van de Elektriciteitswet 1998 toegevoegd, waarmee de Minister bij de leverancier in de toekomst de persoonsgegevens van een kleinverbruiker kan opvragen. In die (naar verwachting zeer beperkte) gevallen waarbij de netbeheerder niet beschikt over de juiste of volledige gegevens van de kleinverbruiker en die derhalve ook niet kan verstrekken aan de Minister, zal de Minister de leverancier benaderen om alsnog de beschikking te krijgen over de juiste en volledige gegevens van de kleinverbruiker. Dit ten behoeve van de handhaving van de verplichting die op de kleinverbruiker rust om het aanbod van een netbeheerder een geschikte meetinrichting te plaatsen, te accepteren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Precies dit, voorlopig wordt het nog vooruitgeschoven, dus ik wacht rustig af op de verplichting. Dan eens kijken wat de boete wordt en dan bedenk ik wel of hij vervangen wordt of niet.
Maar dan begrijp ik nog steeds niet wat het voordeel van je oude meter is? Qua saldering maakt het op dit moment geen ruk uit. Het vervangen van de oude meter wordt in de komende aanpassing van de E -Wet meegenomen. Je moet vanaf 2025 gewoon een andere meter hebben, dit staat helemaal los van de invoering van het tijdstip van de invoering van de wet afbouw saldering. Zodra de laatste ingevoerd wordt, wat belastingwetgeving is, kan je forse boetes tegemoet zien.

Maar dit begint meer een viruswappie verhaal te worden. Sinds ik twee jaar geleden een slimme meter heb gekregen heb ik veel meer inzicht in mijn verbruik en kan daar op sturen. Ben van 10.000 kuub gas naar 8.500 gegaan en afgelopen winter omdat die niets voorstelde naar 7.500.

[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 15-07-2022 16:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Maar dan begrijp ik nog steeds niet wat het voordeel van je oude meter is? Qua saldering maakt het op dit moment geen ruk uit. Het vervangen van de oude meter wordt in de komende aanpassing van de E -Wet meegenomen. Je moet vanaf 2025 gewoon een andere meter hebben, dit staat helemaal los van de invoering van het tijdstip van de invoering van de wet afbouw saldering. Zodra de laatste ingevoerd wordt, wat belastingwetgeving is, kan je forse boetes tegemoet zien.

Maar dit begint meer een viruswappie verhaal te worden. Sinds ik twee jaar geleden een slimme meter heb gekregen heb ik veel meer inzicht in mijn verbruik en kan daar op sturen. Ben van 10.000 kuub gas naar 8.500 gegaan en afgelopen winter omdat die niets voorstelde naar 7.500.
Zoals gezegd kijk eens naar de discussies in Saldering per kwartaal of jaar. Met een oude meter weten ze mijn standen niet en kunnen ze die ook niet weten. Als ik die dus jaarlijks doorgeef, blijft het salderen jaarlijks en hebben ze gewoon pech gehad. En willen ze een stand hebben dan krijgen ze van mij een schatting, waardoor het alsnog gewoon saldeert over het jaar.

Als de energiebedrijven niet dit soort dingen zouden doen zou het inderdaad een wappie verhaal zijn. Je ziet nu echter al in de praktijk gebeuren wat ze doen op het moment dat ze alle standen automatisch binnenkrijgen. Het zal echt niet lang gaan duren voordat je simpelweg een x bedrag betaald voor leveren en een veel lager bedrag krijgt voor terugleveren, zonder enige saldering. En als salderen via de wet afgeschaft is, is dat prima, maar nu staat het nog in de wet. En als de energiemaatschappijen zich er niet aan houden, zal ik er toch zelf voor moeten zorgen dat het goed gebeurt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Domba schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:07:
Zit in wetsvoorstel voor wijzing voor salderen om deze 2 jaar uit te stellen, uit de toelichting

[...]
Waar vind ik die toelichting?
Vooralsnog vind ik geen 26aa, tweede lid, of artikel 26ae, vijftiende lid.
Is dit de laatste nieuwe versie? https://www.rijksoverheid...tsvoorstel-energiewet-uht
Hierin vind ik het ook niet terug (al kan dat aan mij liggen hoor, ik ben niet super juridisch onderlegd).
Of is er juist een ander voorstel waar dat wel in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:29:
Zoals gezegd kijk eens naar de discussies in Saldering per kwartaal of jaar. Met een oude meter weten ze mijn standen niet en kunnen ze die ook niet weten. Als ik die dus jaarlijks doorgeef, blijft het salderen jaarlijks en hebben ze gewoon pech gehad. En willen ze een stand hebben dan krijgen ze van mij een schatting, waardoor het alsnog gewoon saldeert over het jaar.
Ik (nog geen zonnepanelen) maak nu iedere eerste van de maand een foto van mijn meterstand. Want de tarievengaan maandelijks variabel op en neer, maar inderdaad, de energiemaatschappij weet mijn meterstand niet. Die zal met de eindafrekening/jaarnota een soort middeling moeten gaan maken. Maar ik zal goed nakijken of dat dan wel in mijn voordeel is!
Maar... Als ik dadelijk panelen heb, doet het er niet meer toe, in ieder geval vwb de elektriciteit, want dan heb ik alles denk ik wel teruggeleverd en kan ik een lagere meterstand opgeven dan ik het jaar ben begonnen.
Gas zal ik dan nog wel goed moeten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:29:
[...]

Als de energiebedrijven niet dit soort dingen zouden doen zou het inderdaad een wappie verhaal zijn. Je ziet nu echter al in de praktijk gebeuren wat ze doen op het moment dat ze alle standen automatisch binnenkrijgen. Het zal echt niet lang gaan duren voordat je simpelweg een x bedrag betaald voor leveren en een veel lager bedrag krijgt voor terugleveren, zonder enige saldering. En als salderen via de wet afgeschaft is, is dat prima, maar nu staat het nog in de wet. En als de energiemaatschappijen zich er niet aan houden, zal ik er toch zelf voor moeten zorgen dat het goed gebeurt.
Hahem, je kan gewoon een meter laten installeren die niet op afstand is uit te lezen. Dat is nou net het privacyverhaal wat ondervangen is in de aanstaande wetgeving. Dat er een bepaalde categorie leveranciers is die nu de grenzen proberen op te zoeken is een ander verhaal. Maar kort gezegd, de ACM is leidend in dit verhaal. Saldering op jaarbasis en de politiek kan dit verhaal alleen maar volgen omdat anders de grondslag van een door hen ingestelde regulerende instantie weg geslagen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:55

Sebazzz

3dp

Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ik (nog geen zonnepanelen) maak nu iedere eerste van de maand een foto van mijn meterstand. Want de tarievengaan maandelijks variabel op en neer
Je weet dat, afhankelijk van welk type variabel contract je hebt, je tarieven eigenlijk maar één keer per jaar worden herzien? Dat is wel zo bij Eneco bijvoorbeeld. Ik heb variabel, maar betaal gewoon de tarieven van februari dit jaar (behalve dat de belasting er dan nu even af is).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ik (nog geen zonnepanelen) maak nu iedere eerste van de maand een foto van mijn meterstand. Want de tarievengaan maandelijks variabel op en neer, maar inderdaad, de energiemaatschappij weet mijn meterstand niet. Die zal met de eindafrekening/jaarnota een soort middeling moeten gaan maken. Maar ik zal goed nakijken of dat dan wel in mijn voordeel is!
Maar... Als ik dadelijk panelen heb, doet het er niet meer toe, in ieder geval vwb de elektriciteit, want dan heb ik alles denk ik wel teruggeleverd en kan ik een lagere meterstand opgeven dan ik het jaar ben begonnen.
Gas zal ik dan nog wel goed moeten nakijken.
Punt is dat er nu al sommige leveranciers zijn bij de variabele contracten die salderen per maand/periode ipv jaar. Daarmee krijg je in de zomer overproduktie waar je dan amper iets voor krijgt en in de winter veel verbruik waar je de hoofdprijs voor mag betalen. Als je dat genoemde topic bekijkt zie je dat er discussie is met de ACM, maar als ze dit zo blijven doen is het een kwestie van tijd voordat er meer volgen.

Zeker dus wel iets om rekening mee te houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Hahem, je kan gewoon een meter laten installeren die niet op afstand is uit te lezen. Dat is nou net het privacyverhaal wat ondervangen is in de aanstaande wetgeving.
De meter is wel op afstand uit te lezen want de communicatie kan namelijk op afstand in- en uitgeschakeld worden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Hahem, je kan gewoon een meter laten installeren die niet op afstand is uit te lezen. Dat is nou net het privacyverhaal wat ondervangen is in de aanstaande wetgeving. Dat er een bepaalde categorie leveranciers is die nu de grenzen proberen op te zoeken is een ander verhaal. Maar kort gezegd, de ACM is leidend in dit verhaal. Saldering op jaarbasis en de politiek kan dit verhaal alleen maar volgen omdat anders de grondslag van een door hen ingestelde regulerende instantie weg geslagen word.
Fijn dat jij daar zoveel vertrouwen in hebt, punt is dat de buren hier het uitlezen hebben uitstaan, maar wel een jaarafrekening krijgen die precies klopt met hun huidige stand. En nu kun je zeggen dat de leverancier een goede schatting kan maken, maar met een verbruik dat in het afgelopen jaar gedeeltelijk veranderd is door gebruik van airco's ipv CV stoken is het toch wel heel knap dat ze die aanpassing kunnen voorspellen.

Hoe dan ook is zeker Budget Energie al een tijdje bezig met per periode salderen en heeft de ACM nog weinig gedaan. Succes dan met het aanvechten, maar ik schat dat je dat veel tijd en moeite gaat kosten. Dus geef mij dan maar die domme meter waarbij ze niet anders kunnen dan jaarlijks salderen omdat ze nu eenmaal geen andere gegevens hebben ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sebazzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Je weet dat, afhankelijk van welk type variabel contract je hebt, je tarieven eigenlijk maar één keer per jaar worden herzien? Dat is wel zo bij Eneco bijvoorbeeld. Ik heb variabel, maar betaal gewoon de tarieven van februari dit jaar (behalve dat de belasting er dan nu even af is).
Bij mijn weten is dat juist gewijzigd en zijn er veel leveranciers die nu hun tarief maandelijks aanpassen. (En sommige zelfs per uur of zo? Net hoe de tarieven op 'de markt' zijn?)
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:44:
[...]

Punt is dat er nu al sommige leveranciers zijn bij de variabele contracten die salderen per maand/periode ipv jaar. Daarmee krijg je in de zomer overproduktie waar je dan amper iets voor krijgt en in de winter veel verbruik waar je de hoofdprijs voor mag betalen. Als je dat genoemde topic bekijkt zie je dat er discussie is met de ACM, maar als ze dit zo blijven doen is het een kwestie van tijd voordat er meer volgen.

Zeker dus wel iets om rekening mee te houden.
Inderdaad. En daarom is een terugdraaiende ferrarismeter een voordeel. Of in ieder geval makkelijker, want je hoeft de discussie niet aan te gaan over salderen. Dan zou de discussie alleen nog gaan over het teruglevertarief.

Ik probeer een beetje door die draadjes heen te komen, Saldering per kwartaal/jaar en het grote terugleververgoeding, maar het is te veel en niet direct wat ik zoen en nu ook nog niet van toepassing.
Maar een kennis heeft sinds begin dit jaar panelen, levert iedere maand terug en per 1 juli is de terugleververgoeding gehalveerd. Ik ben dan in zo'n geval benieuwd hoe ze op het einde van het jaar dan berekenen wat hij krijgt. Berekend met een tarief van 75%? En dat komt wel terug in die draadjes, maar volgens mij heeft gewoon niemand dat duidelijk, omdat ik vermoed dat de leveranciers het zelf ook nog niet weten.
Maar ik lees nog even rustig verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sebazzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:45:
[...]
De meter is wel op afstand uit te lezen want de communicatie kan namelijk op afstand in- en uitgeschakeld worden.
Dit is compleet gelul, je kan gewoon een meter laten installeren waar geen communicatie is ingebouwd. Lees de aanstaande wetgeving maar even door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Dit is compleet gelul, je kan gewoon een meter laten installeren waar geen communicatie is ingebouwd. Lees de aanstaande wetgeving maar even door.
Ja, dat is inderdaad wat ze zeggen, als je dan kijkt wat ze doen is het simpelweg een meter waar het wel is ingebouwd, maar uitgeschakeld (kostenbesparing omdat ze dan allemaal hetzelfde zijn). Dat voldoet aan de wetgeving, maar kan alsnog veelal op afstand worden aangezet.
Probleem is dus dat je het wel kunt hebben over aanstaande wetgeving, maar het duidelijk is dat de leveranciers daar de randjes van opzoeken. De praktijk komt regelmatig niet overeen met wat de wetgeving aangeeft (en wederom, zie ook dat salderingstopic)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je bent er toch zelf bij? Overigens moet je deze discussie even los zien van een netbeheerder ( die gaat over de meter) en de leverancier ( gaat over de rekening).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Het voordeel van mijn ferrarismeter is dat ik nog steeds kan genieten van het achteruitdraaien van de draaischijf :+

Nadelen zijn er voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nadeel is dat ze afgelopen 1-7 dus je standen hebben geschat voor de prijsaanpassing.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cliff schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:12:
Beste mensen,

Zoveel informatie... dank daarvoor. Deze vraag zal dus echt wel ergens beantwoord zijn, maar ik stel hem toch.

Ik heb ook een oude meter en 24 zonnepanelen. Tot nu toe heb ik de oude meter altijd willen behouden maar hier lees ik dat dat helemaal geen voordeel oplevert. Ik lees alleen niet waarom het geen voordeel zou opleveren.

Mijn idee was namelijk dit: de netbeheerder kán niet zien hoeveel ik oplever. Ik saldeer dus altijd tegen het tarief waarmee ik ook inkoop.

Zodra ik een 'slimme' meter krijg, kan de netbeheerder wél zien wat ik teruglever en daar dus ook een ander tarief voor gaan rekenen.

Waarom klopt deze redenatie niet, of zie ik iets over het hoofd?

[mbr]Eigen vraag => eigen topic[/mbr]
Woon je in Belgie of in Nederland, in Nederland is er volgens mij (nog) geen verschil. Vanaf dat er wel een verschil is worden slimme meters natuurlijk gepushed en komen ze die wel vervangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Dank voor de reacties, omdat mijn post verplaatst was miste ik even de notificaties.

Vooralsnog mag ik dus gewoon iedere meter weigeren, dat heb ik al keer op keer gedaan. Ze willen elke keer langskomen maar ik geef aan dat ik geen andere meter wil. So far so good. Ik vind het ook wel een proefprocesje waard, en wel om deze reden: de ferrarismeter wordt nu massaal afgekeurd. Zover ik weet op 'onnauwkeurigheid'. Maar dat geeft een interessant juridisch aanknooppunt: hoe heeft een energiemaatschappij dan tot nu toe afgerekend met klanten als ze zelf aangeven dat hun meetinstrument niet nauwkeurig was?
vergis je niet, meters mogen ze ook "afkeuren" als er teweinig van in het systeem zitten, en dat gaat natuurlijk vanzelf gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:16:
Nadeel is dat ze afgelopen 1-7 dus je standen hebben geschat voor de prijsaanpassing.
Behalve als je de meterstanden regelmatig opgeeft via app of site van je tussenhandelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Ja, dat is inderdaad wat ze zeggen, als je dan kijkt wat ze doen is het simpelweg een meter waar het wel is ingebouwd, maar uitgeschakeld (kostenbesparing omdat ze dan allemaal hetzelfde zijn). Dat voldoet aan de wetgeving, maar kan alsnog veelal op afstand worden aangezet.
Probleem is dus dat je het wel kunt hebben over aanstaande wetgeving, maar het duidelijk is dat de leveranciers daar de randjes van opzoeken. De praktijk komt regelmatig niet overeen met wat de wetgeving aangeeft (en wederom, zie ook dat salderingstopic)
Haal je toch gewoon een rol alu folie bij de Appie? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:49
Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Waar vind ik die toelichting?
Vooralsnog vind ik geen 26aa, tweede lid, of artikel 26ae, vijftiende lid.
Is dit de laatste nieuwe versie? https://www.rijksoverheid...tsvoorstel-energiewet-uht
Nee, dit is een wetsvoorstel om wijzingen aan te brengen in geldende electricietswet 1998.
Om uitstel en aangepast afbouwpad van saldering aan te passen van 1 juli.
Ik heb ook moeite om link terug te vinden voor de bijlage die bij aanbiedingsbrief 2022D28586 hoort.
https://www.tweedekamer.n...2022D28586&did=2022D28586

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Haal je toch gewoon een rol alu folie bij de Appie? :+
Dat zou kunnen, maar dat gaat me toch iets te ver. Sowieso vind ik dit lastig omdat ik liever mensen vertrouw, maar als een bedrijf al verschillende keren laat zien dat ze niet te vertrouwen zijn wordt dat toch lastig :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je kan gewoon op de meter zelf zien of ie LTE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Bij mijn weten is dat juist gewijzigd en zijn er veel leveranciers die nu hun tarief maandelijks aanpassen. (En sommige zelfs per uur of zo? Net hoe de tarieven op 'de markt' zijn?)
Ik heb nooit communicatie van Eneco gehad.

Op de site staat ook:
3. Je hebt een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven
Op dit moment hoef je niets te doen. Jouw variabele tarieven zijn namelijk lager dan de vaste tarieven die nu in andere energiecontracten worden aangeboden. In de Eneco app of in Mijn Eneco vind je jouw persoonlijke variabele tarieven.

Als je tarieven wijzigen, ontvang je tijdig een persoonlijk bericht over je nieuwe variabele tarieven en voor welke duur ze gelden. Dus als er iets verandert, word je hier altijd vooraf over geïnformeerd.
De enige communicatie die ik heb gehad is van de belastingsverlaging een tijd terug.

Wel houdt men aan: Wanneer je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dan verandert in de meeste gevallen het variabele leveringstarief rond het moment dat je de jaarnota ontvangt. Wanneer je tarief verandert, dan informeren we je hier tijdig over. Bij bijvoorbeeld onvoorziene wijzigingen in de markt kunnen de tarieven tussentijds worden aangepast. Ook dan informeren we je op tijd. - maar daar heeft men nog niets mee gedaan.

Devies is dus: check je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Ja, maar als je een energiemeter hebt met communicatiemodule maar uit, dan kunnen ze het doorsturen op afstand gewoon aan en uit zetten: https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen

Het zal sowieso een kwestie van tijd zijn voordat men vanwege andere redenen (smart grid) gedeeltelijke communicatie verplicht stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Domba schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Nee, dit is een wetsvoorstel om wijzingen aan te brengen in geldende electricietswet 1998.
Om uitstel en aangepast afbouwpad van saldering aan te passen van 1 juli.
Ik heb ook moeite om link terug te vinden voor de bijlage die bij aanbiedingsbrief 2022D28586 hoort.
https://www.tweedekamer.n...2022D28586&did=2022D28586
Dank je. Dit zal er wel over gaan, maar weer verder geen bijlage of het wetsvoorstel zelf: https://www.rijksoverheid...t-van-de-energietransitie
Het leest ook alsof ze de electriciteitswet 1998 niet aan gaan passen, maar met een nieuwe energiewet komen. Dan zou het vreemd zijn dat jij in jouw toelichtingsstukje wel specifieke wetsartikelen weet te benoemen.

Overigens trek ik het/jou niet in twijfel, maar vind het zelf interessant om af en toe de achterliggende wetten te lezen en hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Ja, maar als je een energiemeter hebt met communicatiemodule maar uit, dan kunnen ze het doorsturen op afstand gewoon aan en uit zetten: https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen
Een vraag waar ik oprecht het antwoord niet van hebt: Hoe weet een slimme meter zonder communicatiemodule wanneer het hoogtarief, laagtarief geldt, hoe laat het is en welke dag het is? Hardcoded business rules? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

DCF:

Wikipedia: DCF77

Zit ook gewoon ingebouwd in thermostaten van Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:53
Twee jaar geleden kreeg ik het bericht dat er een mannetje van Stedin zou langs komen om mijn Ferraris meter te ijken. In dat bericht stond ook dat op mijn verzoek gelijktijdig de Ferraris meter vervangen zou kunnen worden door een slimme meter. Omdat ik geen enkele reden zag om de Ferraris meter te handhaven, vroeg ik de monteur of hij deze meter wilde vervangen, maar hij gaf aan geen tijd te hebben i.v.m. andere afspraken op die dag. Na telefonisch contact met Stedin kreeg ik binnen enkele weken een slimme meter van de nieuwste generatie in de meterkast en ik ben er nog iedere dag blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxwielder
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sebazzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:45:
[...]
Neen, je kunt ook om een “niet slimme” maar wel moderne meter vragen. Bij mij is een KAIFA MA309M geïnstalleerd, kan ikzelf wel uitlezen, maar de energieleverancier niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:39
Wij hebben ook nog een oude Ferraris meter als je leest in het andere topic hoe energie maatschappijen nu per half jaar salderen dan ben ik blij dat we de slimme meter hebben geweigerd.

Ook voor onze stadsverwarming heb ik de slimme meter geweigerd. Aangezien er een kastje bij gebouwd wordt in de meter kast . Mocht er geen wandcontactdoos over zijn dan bouwen ze er gratis 1 voor je in de meterkast. Bij navragen wat het verbruik is van dat kastje kreeg ik als antwoord "geen extra verbruik, zelfde als het oude kastje". Dat kan niet kloppen want er wordt een kast bijgebouwd. Met zoeken op het internet kwam ik erachter dat het kastje tussen de 10 en 14 kWh per jaar verbruikt. Tel dat eens door naar een miljoen huishoudens.

Ik zie het hele nut niet van een slimme meter als deze extra verbruik oplevert. En voor mij 1 minuut werk kost per jaar om de standen door te geven. Ja, het levert extra inzicht op in je gebruik maar het slimme gedoe bespaart je helemaal niets automatisch.

Daar kreeg ik ook al door dat het verplicht is vanaf 2027....

Zolang ik het kan weigeren blijf ik lekker dom me meterstanden zelf door geven. Heb het gevoel dan het meer in eigen hand te hebben met alle regels en wetten die nu veranderen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Zelfde hier, er komt nooit iemand binnen. En ik ben ook nog steeds niet gedwongen om mijn meter te vervangen ofzo. Ze bieden het gewoon aan als 'niet te missen kans' en 'nu is het gratis' en 'het is heel handig want je kunt alles zien' etc.

Nee dank u, zolang het niet moet dan doe ik het nog niet. Kom ik vooralsnog prima mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
RaRo74 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Enexis niet in ieder geval.
Mijn 1-F is vorig jaar verhoogd van 25 naar 35 en de ferrarismeter hebben ze laten hangen. Staat namelijk los van elkaar :)
Dat wil ik ook! En ja, staat los van elkaar.... maar bij mij doen ze het niet hoor. Je kunt het trouwens niet eens aanvragen via mijnaansluiting.nl

Ik zit bij Delta (of de netbeheerder daarvan, ik hou dat allemaal niet meer bij hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cliff schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Zelfde hier, er komt nooit iemand binnen. En ik ben ook nog steeds niet gedwongen om mijn meter te vervangen ofzo. Ze bieden het gewoon aan als 'niet te missen kans' en 'nu is het gratis' en 'het is heel handig want je kunt alles zien' etc.

Nee dank u, zolang het niet moet dan doe ik het nog niet. Kom ik vooralsnog prima mee weg.
Nou dat is je goed recht, maar het ging om voordelen en die zie ik inmiddels niet meer, "in den beginne" van de pv kon het een nadeel zijn maar dat is al vrij lang voorbij.

Ik vind het wel handig, kijk maar hoe mooi. Hoef je niets voor te kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmYFNrFViyUW-LJqCUhD0129hhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vguLvoVHOI2gpNjOZeb9UdV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 18-07-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Maar dan begrijp ik nog steeds niet wat het voordeel van je oude meter is? Qua saldering maakt het op dit moment geen ruk uit.
Op dit moment niet, maar er wordt nu in dit topic gepraat over 2025. De overheid kennende gaat het allemaal traag en lang duren. Het zal mij niets verbazen bv. dat de salderingsregeling afgebouwd/afgeschaft wordt zelfs voordat iedereen een meter heeft die zowel opbrengst als verbruik kan meten.

Dus alleen voor die kans houd ik hem. Een nieuwe meter levert me immers ook geen enkel voordeel op op dit moment. Verdere inzage hoef ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:08:
Nou dat is je goed recht, maar het ging om voordelen en die zie ik inmiddels niet meer, "in den beginne" van de pv kon het een nadeel zijn maar dat is al vrij lang voorbij.
Nou, als ik het topic per jaar/kwartaal salderen goed lees, dan heeft de ferrarismeter toch echt wel een voordeel, want knappe jongen die dan per maand of kwartaal probeert te salderen als ik gewoon op het einde van het jaar de (lagere) meterstand opgeef...
Dat lijkt me nu nog steeds wel een voordeel.

(* Disclaimer, ik heb zelf nog geen zonnepanelen, maar zo werkt het toch?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:08:
[...]

Ik lees toch voordelen hier, bv. bij niet jaarlijks factureren/verrekenen.

Maar ik geef toe dat er ook een gok in zit. Kijk, zolang men het niet KAN meten weet ik ook zeker dat men het niet KAN verrekenen.

En ik denk echt dat er eerst iets aan saldering gedaan wordt voordat men mij een andere meter gaat opdringen. Ik vermoed ook gewoon dat steeds minder mensen zo'n oude meter hebben en dan zou men uiteindelijk het besluit kunnen nemen dat het duurder wordt om die mensen achterna te zitten en te vervangen dan het gewoon zo te laten.

Maar toegegeven, het kan allemaal een gok zijn.

Als ik toch gedwongen wordt een nieuwe meter te nemen ga ik zelf ook gelijk all-in. Ik heb nu 24 panelen maar dat worden er dan 75 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:19:
[...]

Nou, als ik het topic per jaar/kwartaal salderen goed lees, dan heeft de ferrarismeter toch echt wel een voordeel, want knappe jongen die dan per maand of kwartaal probeert te salderen als ik gewoon op het einde van het jaar de (lagere) meterstand opgeef...

Yep. Precies mijn gedachte en tot nu toe ook volledig mijn werkelijkheid. Eerst maar eens zien of mijn werkelijkheid ook echt door wetgeving om zeep geholpen gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:19:
[...]

Zonder pv is er geen probleem inderdaad, ze schatten je in juli en/of januari. Of als je het zelf op geeft misschien dat ze die gebruiken.
Cliff schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Ik lees toch voordelen hier, bv. bij niet jaarlijks factureren/verrekenen.
Ja maar dat mag niet dus gewoon naar een ander, je gaat toch ook niet meer naar de appie als een pak melk een tientje kost en ergens anders een euro. :) Dus waarom met een energie leverancier niet.
Maar ik geef toe dat er ook een gok in zit. Kijk, zolang men het niet KAN meten weet ik ook zeker dat men het niet KAN verrekenen.
Ze zit waarschijnlijk al heel lang ergens, steeds meer nieuwe contracten en het hebben van pv vragen ze 4 telwerken, straks komt het er op neer dat je gewoon nergens een contract krijgt, en overlevering niet afgerekend gaat worden, jouw hoge meter loopt namelijk op jaarbasis ook achteruit, begin en eind is elk jaar lager.
En ik denk echt dat er eerst iets aan saldering gedaan wordt voordat men mij een andere meter gaat opdringen. Ik vermoed ook gewoon dat steeds minder mensen zo'n oude meter hebben en dan zou men uiteindelijk het besluit kunnen nemen dat het duurder wordt om die mensen achterna te zitten en te vervangen dan het gewoon zo te laten.

Maar toegegeven, het kan allemaal een gok zijn.
Of hoog blijft zelfde waarde en je kan de laag afrekenen, onder het mom van bovenstaande voorwaarde van 4 telwerken, dan vraag je er straks zelf om en kost hij 75,- voor je.

Maar toegegeven, het kan allemaal een gok zijn. :+
Als ik toch gedwongen wordt een nieuwe meter te nemen ga ik zelf ook gelijk all-in. Ik heb nu 24 panelen maar dat worden er dan 75 ofzo.
Je bent een dief van eigen portemonnee natuurlijk, 51 panelen die 50 cent per kWh opleveren is een aardig zakcentje, meer dan het voordeel van dat metertje achteruit. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Zonder pv is er geen probleem inderdaad, ze schatten je in juli en/of januari. Of als je het zelf op geeft misschien dat ze die gebruiken.

[...]

Ja maar dat mag niet dus gewoon naar een ander, je gaat toch ook niet meer naar de appie als een pak melk een tientje kost en ergens anders een euro. :) Dus waarom met een energie leverancier niet.
Ook met pv gaat het (vooralsnog) zo, lees ik ook in the post van @Cliff .

Maar je hebt dan wel al dat tientje moeten afrekenen bij de appie, en of je dat terug verdiend met maar 1 melk in de 2 maanden is maar de vraag. Terwijl als je bij de appie was gebleven had je dat pak melk terug kunnen brengen.
Of zoiets. De vergelijking gaat een beetje mank.
Maar als je met een ferrarismeter nu overstapt terwijl je nog terug aan het draaien bent naar je startmeterstand toe, betaal je nu af, terwijl overstappen zodra je verder terug loopt dan de startmeterstand, dan kun je veilig, zonder risico overstappen.

Hoe dan ook, ik (en Cliff en anderen) zien wel de voordelen van een ferrarismeter. En het mooie is, zien we die niet meer, kunnen we vrij simpel over naar een digitale (al dan niet slimme) meter, maar van een digitale meter terug naar ferraris kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Ook met pv gaat het (vooralsnog) zo, lees ik ook in the post van @Cliff .

Maar je hebt dan wel al dat tientje moeten afrekenen bij de appie, en of je dat terug verdiend met maar 1 melk in de 2 maanden is maar de vraag. Terwijl als je bij de appie was gebleven had je dat pak melk terug kunnen brengen.
Of zoiets. De vergelijking gaat een beetje mank.
Beetje? :+
Als iemand mij per maand gaat salderen ga ik weg, plain simple.
Maar als je met een ferrarismeter nu overstapt terwijl je nog terug aan het draaien bent naar je startmeterstand toe, betaal je nu af, terwijl overstappen zodra je verder terug loopt dan de startmeterstand, dan kun je veilig, zonder risico overstappen.
Zolang je in de plus blijft kan je redelijk veilig overstappen, ik heb ook een ferarris gehad en ook wel een paar honderd gelogen over de stand om in de winter te gebruiken. Gaat dit MWh worden is dat toch zonde van het geld als je niets of 7 cent krijgt toch? Is dat allemaal je meter waard?
Hoe dan ook, ik (en Cliff en anderen) zien wel de voordelen van een ferrarismeter. En het mooie is, zien we die niet meer, kunnen we vrij simpel over naar een digitale (al dan niet slimme) meter, maar van een digitale meter terug naar ferraris kan niet.
Cliff als voorbeeld nemen is niet een goede :) die heeft door het wachten nu geeneens kans om over te stappen naar 3 fase en zijn 50 panelen erbij te leggen, de meters zijn tekort, geen personeel enz enz.

Maar stel hij had dat wel gedaan dan had hij nu kunnen overstappen naar eneco of engie en met 50x 360Wp =18000Wp (15000kWh) x €0,50 terug kunnen leveren, toch 7500,- :P
Dat is die meter allemaal waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:16:
Cliff als voorbeeld nemen is niet een goede :) die heeft door het wachten nu geeneens kans om over te stappen naar 3 fase en zijn 50 panelen erbij te leggen, de meters zijn tekort, geen personeel enz enz.

Maar stel hij had dat wel gedaan dan had hij nu kunnen overstappen naar eneco of engie en met 50x 360Wp =18000Wp (15000kWh) x €0,50 terug kunnen leveren, toch 7500,- :P
We zullen zien. De toekomst zal het uitwijzen.
En overstappen naar een andere leverancier kan ook gewoon met een ferrarismeter.

Waarom noemen 'wij' ze nog eigenlijk leveranciers? Het zijn op het moment van terugleveren toch juist de afnemers?! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
quote: Rol-Co
Ze zit waarschijnlijk al heel lang ergens, steeds meer nieuwe contracten en het hebben van pv vragen ze 4 telwerken, straks komt het er op neer dat je gewoon nergens een contract krijgt, en overlevering niet afgerekend gaat worden, jouw hoge meter loopt namelijk op jaarbasis ook achteruit, begin en eind is elk jaar lager.
Is een beetje lange en onsamenhangende zin, maar wat ik eruit haal 'straks geen contract' kan juridisch niet bij nutsvoorzieningen.
Je bent een dief van eigen portemonnee natuurlijk, 51 panelen die 50 cent per kWh opleveren is een aardig zakcentje, meer dan het voordeel van dat metertje achteruit.
Die moet je even uitleggen: waar krijg je 50 cent per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Ik ben niet van plan terug te leveren, maar alles te gebruiken door ondermeer een elektrische CV ketel, elektrische vloerverwarming, boilers, etc. Ik heb een erg groot huis (moet ook wel als je 75 panelen kwijt wilt)

Eén van mijn doelen is zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden. Ik volg dan ook de thuisbatterij, heb ze nog niet, maar als het allemaal aantrekkelijk wordt hang ik er ok een paar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 09:57

Soggney

Zeekomkommer

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Is een beetje lange en onsamenhangende zin, maar wat ik eruit haal 'straks geen contract' kan juridisch niet bij nutsvoorzieningen.

[...]

Die moet je even uitleggen: waar krijg je 50 cent per kWh?
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

je kan tot 50 cent terugkrijgen per kWh afhankelijk van je huidige kaaltarief bij pak'm beet de helft van de leveranciers. is je kaaltarief 50 cent, dan krijg je ook 50cent terugleververgoeding. Het voorbeeld van Engie (variabel 67 cent inclusief heffingen en btw) komt uit op 48 cent kaal, dat krijg je dan ook als je terugleverd.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:59:
Waarom niet? Volgens mij mag een energiemaatschappij niet zomaar van je af maar zijn ze niet verplicht je aan te nemen.

Daarnaast lijkt het me voor de netbeheerder prima gerechtvaardigd dat ze je afsluiten als jij actief onderhoud aan hun netwerk blokkeert. De meter is niet van jou en welke meter er hangt is ook niet aan jou. De enige uitzondering is dat je een slimme meter mag weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rol-Co schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Zolang je in de plus blijft kan je redelijk veilig overstappen, ik heb ook een ferarris gehad en ook wel een paar honderd gelogen over de stand om in de winter te gebruiken. Gaat dit MWh worden is dat toch zonde van het geld als je niets of 7 cent krijgt toch? Is dat allemaal je meter waard?
Op het moment dat dat speelt kun je toch je meter laten vervangen? Ik zie het probleem niet zo :)
[...]

Als ie dat wil kan ie per direct overstappen naar 3 fase, zijn meter vervangen en precies doen wat jij zegt. Hij heeft nu de keuze om dat wel of niet te doen. Zodra die meter is vervangen heb je geen keuze meer. Ik zie het probleem dus niet zo.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Septillion schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Waarom niet? Volgens mij mag een energiemaatschappij niet zomaar van je af maar zijn ze niet verplicht je aan te nemen.

Daarnaast lijkt het me voor de netbeheerder prima gerechtvaardigd dat ze je afsluiten als jij actief onderhoud aan hun netwerk blokkeert. De meter is niet van jou en welke meter er hangt is ook niet aan jou. De enige uitzondering is dat je een slimme meter mag weigeren.
Op het moment dat de meter afgekeurd wordt, zal ie vervangen moeten worden. Tot die tijd blokkeer je helemaal geen actief onderhoud van het netwerk en is er dus ook niets aan de hand.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@redwing Niet helemaal mee eens dat je dan geen onderhoud blokkeert maar er zal dan nog niet zo snel wat aan de hand zijn. Maar voor 2025 (uitstel even daargelaten) zullen ze dus simpelweg alle meters zonder 4 telwerken afkeuren. Niet op nauwkeurigheid maar omdat ze daarmee niet aan de eisen van niet-salderen kunnen voldoen waarmee de staat dan geld mis loopt.

Maar mee eens, tot dan is er niet zo veel aan de hand waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Niet om het 1 of ander maar in de duurzame kroeg hebben we inmiddels al iemand die sinds 1 juni stroom aan het opwekken is en de panelen netjes heeft aangemeld. Wat blijkt nu? Ondanks dat er geen symbool op de meter staat dat er een teruglooprem op zit, loopt ie niet terug. Alle opbrengst weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:59:
Niet om het 1 of ander maar in de duurzame kroeg hebben we inmiddels al iemand die sinds 1 juni stroom aan het opwekken is en de panelen netjes heeft aangemeld. Wat blijkt nu?
Dat is klote :( Om die reden heb ik in het begin een aantal keer de meterstanden goed in de gaten gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sebazzz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Dat is klote :( Om die reden heb ik in het begin een aantal keer de meterstanden goed in de gaten gehouden.
Hier precies hetzelfde. Het 1e wat ik gedaan heb toen het aangesloten was is kijken of mijn meter ook echt terug aan het draaien was. Ik vind het dan ook raar om daar pas na een maand achter te komen.
Hoe dan ook is dat de uitzondering en zal een digitale meter ook wel eens de mist in gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Soggney schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:06:
[...]

https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

je kan tot 50 cent terugkrijgen per kWh afhankelijk van je huidige kaaltarief bij pak'm beet de helft van de leveranciers. is je kaaltarief 50 cent, dan krijg je ook 50cent terugleververgoeding. Het voorbeeld van Engie (variabel 67 cent inclusief heffingen en btw) komt uit op 48 cent kaal, dat krijg je dan ook als je terugleverd.
Wat is een kaaltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Dat is hetzelfde. Mijn opmerking moet je zo lezen dat je niet zonder contract kunt komen zitten.
Zoals ik al zei: dat is me wel een proefproces waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43

bonzz.netninja

Niente baffi

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:43:
[...]

Dat is hetzelfde. Mijn opmerking moet je zo lezen dat je niet zonder contract kunt komen zitten.

[...]

Zoals ik al zei: dat is me wel een proefproces waard.
wat is er proef aan dat proces?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Septillion schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:22:
@redwing Maar voor 2025 (uitstel even daargelaten) zullen ze dus simpelweg alle meters zonder 4 telwerken afkeuren. Niet op nauwkeurigheid maar omdat ze daarmee niet aan de eisen van niet-salderen kunnen voldoen waarmee de staat dan geld mis loopt.
Dat wil ik dus eerst wel eens zien of dat gebeurt, maar zoals redwing al zegt: ik ga niet dwarsliggen om het dwarsliggen. Als ik gedwongen word, stap ik over op 3 fase en koop ik 50 panelen bij. Dus dat vind ik ook niet zo erg. Ik stel het gewoon zo lang mogelijk uit en wil inderdaad wel even onderzoeken waar de rechten liggen.
Maar mee eens, tot dan is er niet zo veel aan de hand waarschijnlijk
Daarna ook niet, dan stap ik toch gewoon alsnog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:03:
[...]

Ik ben niet van plan terug te leveren, maar alles te gebruiken door ondermeer een elektrische CV ketel, elektrische vloerverwarming, boilers, etc. Ik heb een erg groot huis (moet ook wel als je 75 panelen kwijt wilt)

Eén van mijn doelen is zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden. Ik volg dan ook de thuisbatterij, heb ze nog niet, maar als het allemaal aantrekkelijk wordt hang ik er ok een paar op.
oei, lees je AUB heel erg goed in. Electrische cv ketel is de hell op aarde en in het geval van een groot huis een prima manier om failliet te gaan. een accu systeem is geen vervanging voor salderen, dus zodra dat stopt ben je de lul. Ook met je 75 panelen. (alsof het aantal ook maar iets zegt over de opbrengst)
Als zelfvoorzienend het doel is, moet het eerste uitgangspunt zijn om verbruik zo ver mogelijk terug te dringen, cop 1 verwarming (electrische vloerverwraming, electrische cv ketel, boilers) zijn dan dodelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Dat wil ik dus eerst wel eens zien of dat gebeurt, maar zoals redwing al zegt: ik ga niet dwarsliggen om het dwarsliggen. Als ik gedwongen word, stap ik over op 3 fase en koop ik 50 panelen bij. Dus dat vind ik ook niet zo erg. Ik stel het gewoon zo lang mogelijk uit en wil inderdaad wel even onderzoeken waar de rechten liggen.

[...]

Daarna ook niet, dan stap ik toch gewoon alsnog over?
Blijkbaar is het toch heel moeilijk te begrijpen dat je voor 2025 aan een andere meter moet, heeft op zich niets met de salderingsregeling te maken. Sterker nog, de afbouw van deze regeling kan pas beginnen als de meters zijn vervangen. Daar ligt de relatie.

Eigenlijk ben ik gigantisch blij met mijn slimme E en gasmeter, heeft me heel veel inzicht gegeven in mijn verbruik en ben qua gas een dikke duizend kuub terug gegaan ( 8500>7000) en qua stroom een 1000kWh eigen verbruik, nu 1000kWh overschot. Ondertussen heb ik het laatste half jaar mijn maandbedrag regelmatig kunnen verlagen omdat ik een jaar geleden van 7,5k aan opwek naar 17,5k ben gegaan. Daardoor ben ik van een maandbedrag van 750 euro naar 550 euro gegaan en krijg ik ( jaarrekening net binnen) ook nog eens 2200 euro terug. Komend stookseizoen ga ik op 3 warmtepompen over ( 2 all electric, 1 hybride en SWW door de cv ketels) en vindt het prettig om inzicht te houden in mijn verbruik en deze winter mijn maandbedrag bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:03:
[...]
Blijkbaar is het toch heel moeilijk te begrijpen dat je voor 2025 aan een andere meter moet, heeft op zich niets met de salderingsregeling te maken. Sterker nog, de afbouw van deze regeling kan pas beginnen als de meters zijn vervangen. Daar ligt de relatie.
2 jaar geleden zou die verplichting er al in 2023 komen. Eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren dus.
Eigenlijk ben ik gigantisch blij met mijn slimme E en gasmeter, heeft me heel veel inzicht gegeven in mijn verbruik en ben qua gas een dikke duizend kuub terug gegaan ( 8500>7000) en qua stroom een 1000kWh eigen verbruik, nu 1000kWh overschot. Ondertussen heb ik het laatste half jaar mijn maandbedrag regelmatig kunnen verlagen omdat ik een jaar geleden van 7,5k aan opwek naar 17,5k ben gegaan. Daardoor ben ik van een maandbedrag van 750 euro naar 550 euro gegaan en krijg ik ( jaarrekening net binnen) ook nog eens 2200 euro terug. Komend stookseizoen ga ik op 3 warmtepompen over ( 2 all electric, 1 hybride en SWW door de cv ketels) en vindt het prettig om inzicht te houden in mijn verbruik en deze winter mijn maandbedrag bij te sturen.
Fijn dat het jou bevalt. Ik snap alleen niet zo goed waarom je hiervoor een slimme meter nodig zou hebben. Ik kan je ook precies vertellen waar mijn stroom/gas bij wordt verbruikt. Dat inzicht krijg je veel meer door de mindset om je gas/elektraverbruik in de gaten te houden en veel minder door de meter zelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:11:
[...]

2 jaar geleden zou die verplichting er al in 2023 komen. Eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren dus.
Is niet omdat de coaltitie het opeens niet meer wilde.. de nieuwe energiewet was Controversieel verklaard tijdens het vallen van het kabinet. (te groot onderwep voor een gevallen kabinet) Bijna niemand in de politiek wil salderen in de huidige vorm behouden. ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat die verplichting gaat komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:44:
[...]wat is er proef aan dat proces?
Zoals ik al schreef: kijken waar de rechten precies liggen.

Het is niet zo simpel en is een interessante casus die meerdere aspecten bevat:

Het afkeuren van oude meters
Er is een financieel belang om oude meters af te keuren. Momenteel gebeurt dat in batch. Maar een financieel belang is in casu geen geldige reden om meters af te keuren. Dat begrijpen de leveranciers ook, dus gebruiken ze het argument dat ze technisch onnauwkeurig zijn. De vraag is of ze dat kunnen aantonen, in batch, of individueel. Gezien de enorm lijst van afgekeurde meters (67 pagina's) rijst de vraag of hier een geijkte technische keuring aan ten grondslag ligt. Ik denk dat wij het antwoord best weten: dat is niet zo, er is een ander belang (twee eigenlijk: op afstand uitlezen én teruglevering meten)

Toegang tot de meter
Hoewel de meter eigendom is van de leverancier, is deze alleen toegankelijk via eigendom van de afnemer. Strikt genomen mag een afnemer de leverancier de toegang weigeren. Dan ontstaat er een leuk juridisch dilemma: de leverancier heeft in zijn leveringsvoorwaarden opgenomen dat hij toegang krijgt tot de meter. De afnemer heeft een juridisch recht om de leverancier toegang tot zijn woning te weigeren. En nu komt het: de leverancier heeft hiervoor geen recht om de afnemer af te sluiten. Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk op een dwangsom uitkomen, wat je uiteraard niet wilt.

Consumentrecht
Dat moet ik even uitpluizen, maar uit mijn studie herinner ik dat er ergens een verrekeningsrecht is opgenomen wat toestaat dat dezelfde goederen uitgewisseld mogen worden. Kortgezegd komt het er op neer dat zowel een consument als een producent niet exact hetzelfde artikel mag terugeisen. Stel, jij koopt een VW Golf en er ontstaat een conflict tussen de VW garage en jijzelf over een technische mankement. Dan kan zowel de VW garage als jijzelf een zelfde product eisen wat 'verrekend' wordt. Ofwel: de VW garage kan jou een andere Golf aanbieden die exact hetzelfde is, jij hebt geen recht om precies die ene golf terug te eisen. Andersom geldt ook: jij kunt een andere Golf met dezelfde specificaties eisen ter 'verrekening'.

Toch een lang verhaal, maar wat we hier doen is produceren en consumeren van exact hetzelfde: kWh stroom. Als we het verrekeningsrecht toepassen is het maar de vraag of je exact hetzelfde anders mag verrekenen. Bij geld is dit het duidelijkst: als ik 100 euro schuld heb bij jou, en jij hebt 150 euro schuld bij mij, dan is de juridische verrekening 50 euro. Op geen enkel moment kan ik zeggen dat die 100 euro meer waarde heeft, zelfs niet als ik in de woestijn liep en er water voor moest kopen. 100 euro is 100 euro. De kWh die wij verrekenen met de leverancier zijn op geen enkele manier minder waard. Sterker nog: de overproductie van mijn panelen verkoopt de leverancier gewoon door aan mijn buurman.

In een proefproces zou je eens kunnen uitzoeken of wat leveranciers doen wel mag. Zij rekenen mij bv. 30 cent per kWh, ik lever diezelfde kWh terug en krijg 10 cent, vervolgens verkopen zij mijn kWh weer door aan de buurman voor 30 cent. 't Lijkt slimme handel, maar vanuit verrekeningsrecht kun je stellen dat er een gelijkwaardigheidsverrekening moet plaatsvinden omdat het om exact dezelfde kWh gaat.

Nou ja, te lang verhaal. Maar je ziet dat het soms complex is. Kijk bv. eens wat er met belasting in Box 3 gebeurd is: https://www.belastingdien...dt-uitspraak-hoge-raad-in

We dachten toch echt dat belasting heffen in box 3 juridisch mocht... maar dat bleek anders te liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
twain4me schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Is niet omdat de coaltitie het opeens niet meer wilde.. de nieuwe energiewet was Controversieel verklaard tijdens het vallen van het kabinet. (te groot onderwep voor een gevallen kabinet) Bijna niemand in de politiek wil salderen in de huidige vorm behouden. ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat die verplichting gaat komen. ;)
Niets is zo veranderlijk als politiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
twain4me schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:48:
[...]

oei, lees je AUB heel erg goed in. Electrische cv ketel is de hell op aarde en in het geval van een groot huis een prima manier om failliet te gaan. een accu systeem is geen vervanging voor salderen, dus zodra dat stopt ben je de lul. Ook met je 75 panelen. (alsof het aantal ook maar iets zegt over de opbrengst)
Als zelfvoorzienend het doel is, moet het eerste uitgangspunt zijn om verbruik zo ver mogelijk terug te dringen, cop 1 verwarming (electrische vloerverwraming, electrische cv ketel, boilers) zijn dan dodelijk.
Dat zal je toch een beetje moeten onderbouwen dan. Het aantal panelen zegt natuurlijk wel iets over de opbrengst. Zou ik 75 panelen neerleggen kom ik op ongeveer 18.000 kWh opbrengst uit (op basis van de 24 panelen die er al 8 jaar liggen en jaarlijks 6.000 kWh opbrengen).

Ik begrijp wel dat je het met één thuisaccu niet gaat redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:11:
[...]

[...]

Fijn dat het jou bevalt. Ik snap alleen niet zo goed waarom je hiervoor een slimme meter nodig zou hebben. Ik kan je ook precies vertellen waar mijn stroom/gas bij wordt verbruikt. Dat inzicht krijg je veel meer door de mindset om je gas/elektraverbruik in de gaten te houden en veel minder door de meter zelf.
Nou haal je toch een aantal dingen door elkaar. De uitstel van de salderingsregeling was gewoon vanwege feit dat de netbeheerders niet op tijd alle meters kon vervangen en vanwege het feit dat er rechtsongelijkheid kon ontstaan tussen adressen met een oude en nieuwe meter. Vandaar de aanpassing in de E wet dat elke aansluiting voor eind 2025 een meter heeft met teruglevertelwerken.

Verder vergeet je dat als je geen slimme meter hebt niet tussentijds je maandbedrag kan bijstellen. Een energieleverancier gaat je echt niet op je blauwe ogen geloven met je uitdraai van een excell bestandje die je met je knibbels voor de meter hebt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Dat zal je toch een beetje moeten onderbouwen dan. Het aantal panelen zegt natuurlijk wel iets over de opbrengst. Zou ik 75 panelen neerleggen kom ik op ongeveer 18.000 kWh opbrengst uit (op basis van de 24 panelen die er al 8 jaar liggen en jaarlijks 6.000 kWh opbrengen).

Ik begrijp wel dat je het met één thuisaccu niet gaat redden.
Ik moet helemaal niets ;)

75 panelen van 100wp is heel iets anders dan 75 panelen van 400WP ergo het aantal panelen zegt vrij weinig over de opbrengst en dan heb ik het nog niet over de orientatie.
seizoens opslag ga je niet redden ook niet met 2 3 of 10 thuis accu's (alsof dat iets over de opslagcapaciteit zegt) en al helemaal niet als je cop 1 aan het verwarmen bent.

Als je je huidige gas gebruik geeft zal ik exact onderbouwen waarom een electrische cv de hell op aarde is.. (tis ook niet voor niets dat ze bezig zijn het ding te verbieden. (voor nieuwbouw is dat al zo))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Het afkeuren van oude meters
Er is een financieel belang om oude meters af te keuren. Momenteel gebeurt dat in batch.
Ik heb even de lijst nagekeken, interessant: Ik heb een ISKRA E72CD hier hangen uit 1987 (bouwjaar van het huis). Die glipt er net doorheen terwijl latere en eerdere jaren wel afgekeurd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFYoT-VGnR6jLqLPhXhgkBKqmhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXqEj4lZ5gs8gaEpXibfKrLH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sebazzz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ik heb even de lijst nagekeken, interessant: Ik heb een ISKRA E72CD hier hangen uit 1987 (bouwjaar van het huis). Die glipt er net doorheen terwijl latere en eerdere jaren wel afgekeurd zijn.

[Afbeelding]
Meters worden ingestuurd voor controle, dit kunnen meters zijn die vrij komen door vervanging of verdacht zijn van afwijking. Afhankelijk van het aantal geinstalleerde meters wordt er ook nog eens een bepaald percentage preventief vervangen om daarna getest te worden. De bedoeling is dat een bepaald percentage van het type jaarlijks getest worden. Zijn gewoon regels voor, zie de Metrologiewet. Dit geldt ook trouwens voor de benzinepomp en weegschaal bij de groenteboer of supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Oh ja, ze testen niet op terugtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
twain4me schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Punt is dat de huidige vorm pas verdwijnt als ze het eens zijn over een nieuwe vorm. En dat ze dit salderen willen afbouwen lijkt me ook logisch, maar hoe en hoe snel is nog wel wat discussie over.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Nou haal je toch een aantal dingen door elkaar. De uitstel van de salderingsregeling was gewoon vanwege feit dat de netbeheerders niet op tijd alle meters kon vervangen en vanwege het feit dat er rechtsongelijkheid kon ontstaan tussen adressen met een oude en nieuwe meter. Vandaar de aanpassing in de E wet dat elke aansluiting voor eind 2025 een meter heeft met teruglevertelwerken.
Nee hoor, het is voornamelijk uitgesteld omdat de coalitie het een controversieel onderwerp vond en het daarom naar het nieuwe kabinet heeft uitgesteld. Momenteel zijn ze wel over die rechtsongelijkheid aan het steggelen, maar daarna moet er alsnog een nieuwe wet komen.
Verder vergeet je dat als je geen slimme meter hebt niet tussentijds je maandbedrag kan bijstellen. Een energieleverancier gaat je echt niet op je blauwe ogen geloven met je uitdraai van een excell bestandje die je met je knibbels voor de meter hebt gemaakt.
Ik heb nog geen leverancier gehad die het niet aanpaste naar het bedrag dat ik wilde. Hooguit kost het soms een paar keer bellen, of moet je het in 2 stappen doen (omdat je b.v. maar x% per keer mag verminderen). Dus nee, dat is geen voordeel van de slimme meter.

[removed]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste