Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:29
Wij waren ook eerst tegen en dus de meter geweigerd. Later toch maar toestemming gegeven. Maat toen weigerde de monteur de meter te vervangen omdat er een (geschilderde) asbestplaat achter de meterkast zit. Heeft wel een aantal metingen verricht en nieuwe verzegelingen aangebracht. Bij de buren overigens dezelfde situatie, maar daar zijn ze wel gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:56

Sebazzz

3dp

ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:05:
Oh ja, ze testen niet op terugtellen.
Dat kan twee kanten op werken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Nee hoor, het is voornamelijk uitgesteld omdat de coalitie het een controversieel onderwerp vond en het daarom naar het nieuwe kabinet heeft uitgesteld. Momenteel zijn ze wel over die rechtsongelijkheid aan het steggelen, maar daarna moet er alsnog een nieuwe wet komen.

[...]

Ik heb nog geen leverancier gehad die het niet aanpaste naar het bedrag dat ik wilde. Hooguit kost het soms een paar keer bellen, of moet je het in 2 stappen doen (omdat je b.v. maar x% per keer mag verminderen). Dus nee, dat is geen voordeel van de slimme meter.
Je blijft in de groef hangen. De salderingswet is controversieel verklaard, niet de de aanpassingen in de E wet. Je moet toch even een onderscheid maken tussen belastingwetgeving en andere wetgeving.

Overigens kan ik maandelijks met mijn slimme meter substantiele wijzigingen in mijn maandbedrag aanbrengen met een klik op de knop.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sebazzz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Dat kan twee kanten op werken.
Meestal niet, de oude meters zijn nooit gemaakt om terug te draaien en zijn daar nooit op geijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:22:
[...]
Je blijft in de groef hangen. De salderingswet is controversieel verklaard, niet de de aanpassingen in de E wet. Je moet toch even een onderscheid maken tussen belastingwetgeving en andere wetgeving.
Ik wil best het verschil maken als je dat fijner vind, maar punt blijft dat de wijzigingen die in 2023 plaats zouden vinden (en dat gaat om zowel saldering als de aanpassingen in de E wet) volledig zijn opgeschoven naar 2025 en momenteel nog niet in een goedgekeurde wet zitten.
Overigens kan ik maandelijks met mijn slimme meter substantiele wijzigingen in mijn maandbedrag aanbrengen met een klik op de knop.
Ik heb even gekeken en ik kan het momenteel aanpassen tussen 0 en een verdubbeling. Lijkt me in de meeste gevallen ruim voldoende :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 10:42
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:03:
Blijkbaar is het toch heel moeilijk te begrijpen dat je voor 2025 aan een andere meter moet, heeft op zich niets met de salderingsregeling te maken. Sterker nog, de afbouw van deze regeling kan pas beginnen als de meters zijn vervangen. Daar ligt de relatie.
Waar staat dat? Welke wet, of ondertekende wetswijziging?
twain4me schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:18:
ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat die verplichting gaat komen. ;)
Dit ja, er vanuit gaan. Dat kan. Maar een zekerheid is het nog niet. Dus kunnen we gerust in ieder geval een paar jaar nog blij zijn met de ferrarismeter.
redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:11:
Fijn dat het jou bevalt. Ik snap alleen niet zo goed waarom je hiervoor een slimme meter nodig zou hebben. Ik kan je ook precies vertellen waar mijn stroom/gas bij wordt verbruikt. Dat inzicht krijg je veel meer door de mindset om je gas/elektraverbruik in de gaten te houden en veel minder door de meter zelf.
Inderdaad.
Ik gebruik een excelbestandje. Iets meer werk en afhankelijk van wanneer ik de meterstand opschrijf, maar verder heb ik om mijn verbruik bij te houden echt geen digitale/slimme meter nodig.
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:30:
Verder vergeet je dat als je geen slimme meter hebt niet tussentijds je maandbedrag kan bijstellen. Een energieleverancier gaat je echt niet op je blauwe ogen geloven met je uitdraai van een excell bestandje die je met je knibbels voor de meter hebt gemaakt.
Heb ik de slimme meter niet voor nodig. Dat kan in de 'mijn'-online omgeving (of app) van de energieleverancier. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de 'juiste' hoogte van het voorschot en of ik uiteindelijk op de jaarnota/eindafrekening moet bijbetalen of terugkrijg. (En een nieuwe domme digitale meter is dan al hetzelfde als de ferrarismeter.)
Maar als de energiemaatschappij maandelijks wil salderen, wordt het voor deze juist wel een stuk lastiger...
En dat is dus het voordeel.

En met dit alles, is het nog steeds zo, blijkt het geen voordeel meer te zijn, of is het voordeel weg, of wordt er verplicht naar een digitale en/of slimme meter te gaan, dan kan dat altijd nog. Andersom gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:40:
[...]

Op het moment dat dat speelt kun je toch je meter laten vervangen? Ik zie het probleem niet zo :)

[...]

Als ie dat wil kan ie per direct overstappen naar 3 fase, zijn meter vervangen en precies doen wat jij zegt. Hij heeft nu de keuze om dat wel of niet te doen. Zodra die meter is vervangen heb je geen keuze meer. Ik zie het probleem dus niet zo.
Hij wil toch geen meter vervangen? En kan nu ook niet, geen meters.

En cliff wil meeer panelen maar doet dat niet vanwege de meter, dus elk jaar niet gedaan is 7500,- weg gegooid.
:)

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 22-07-2022 22:58 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 00:27
twain4me schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Ik moet helemaal niets ;)

75 panelen van 100wp is heel iets anders dan 75 panelen van 400WP ergo het aantal panelen zegt vrij weinig over de opbrengst en dan heb ik het nog niet over de orientatie.
seizoens opslag ga je niet redden ook niet met 2 3 of 10 thuis accu's (alsof dat iets over de opslagcapaciteit zegt) en al helemaal niet als je cop 1 aan het verwarmen bent.

Als je je huidige gas gebruik geeft zal ik exact onderbouwen waarom een electrische cv de hell op aarde is.. (tis ook niet voor niets dat ze bezig zijn het ding te verbieden. (voor nieuwbouw is dat al zo))
75 panelen 300 wp (minimaal). Gasverbruik 1500m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
sanderhgv schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:11:
Wij waren ook eerst tegen en dus de meter geweigerd. Later toch maar toestemming gegeven. Maat toen weigerde de monteur de meter te vervangen omdat er een (geschilderde) asbestplaat achter de meterkast zit. Heeft wel een aantal metingen verricht en nieuwe verzegelingen aangebracht. Bij de buren overigens dezelfde situatie, maar daar zijn ze wel gewisseld.
Waar koop ik zo'n geschilderde asbestplaat >:) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Rol-Co schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Hij wil toch geen meter vervangen? En kan nu ook niet, geen meters.

En cliff wil meeer panelen maar doet dat niet vanwege de meter, dus elk jaar niet gedaan is 7500,- weg gegooid.
:)
Raar rekensommetje hoor. Hoe gooi ik 7500 per jaar weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cliff schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:48:
[...]

75 panelen 300 wp (minimaal). Gasverbruik 1500m3 per jaar.
1m3 gas kan je ongveer vergelijken met 8,5kWh
gasverbruik 1500 *8,5 = 12750 kWh (dus verbuik van een electrishe cvketel bij 1 op1 vervanging)

met een wp sCop 4 (goed haalbaar in renovatie) 12750/4 = 3120 kWh

Qua zonnepanelen zijn nov,dec, jan, feb goed voor ongeveer 13% van de jaaropbrengst ga ik uit van 1 wp= 1 kWh hebben we het dus over 75*300 = 22500kWh * 13% = 2950 kWh

aangezien je een groot deel van je verwarmingsbehoefte in die maanden zal hebben kom je dus met de electrische cv ketel zelfs met heul veul accu's zoon 5000-7000 kWh te kort ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cliff schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Raar rekensommetje hoor. Hoe gooi ik 7500 per jaar weg?
Je zegt namelijk dit:
Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Dat wil ik dus eerst wel eens zien of dat gebeurt, maar zoals redwing al zegt: ik ga niet dwarsliggen om het dwarsliggen. Als ik gedwongen word, stap ik over op 3 fase en koop ik 50 panelen bij. Dus dat vind ik ook niet zo erg. Ik stel het gewoon zo lang mogelijk uit en wil inderdaad wel even onderzoeken waar de rechten liggen.
Dus je stapt nu niet over op 3 fase vanwege de meter, je laat dus elk jaar die 50 panelen x 300W is 15000 kWh liggen en dat x een teruglever vergoeding van €0,50 is dus 7500,- per jaar :)
Verder is het nog het zelfde als nu met de 24 panelen die er ook nog liggen.

Dus het niet wisselen van de meter kost je 7500,- per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
twain4me schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:33:
[...]

1m3 gas kan je ongveer vergelijken met 8,5kWh
gasverbruik 1500 *8,5 = 12750 kWh (dus verbuik van een electrishe cvketel bij 1 op1 vervanging)

met een wp sCop 4 (goed haalbaar in renovatie) 12750/4 = 3120 kWh

Qua zonnepanelen zijn nov,dec, jan, feb goed voor ongeveer 13% van de jaaropbrengst ga ik uit van 1 wp= 1 kWh hebben we het dus over 75*300 = 22500kWh * 13% = 2950 kWh

aangezien je een groot deel van je verwarmingsbehoefte in die maanden zal hebben kom je dus met de electrische cv ketel zelfs met heul veul accu's zoon 5000-7000 kWh te kort ;)
OK, helder. Ik had zoiets ook berekend. Maar kan daar dus wel mijn gasverbruik mee halveren. Paar dingen ontbreken nog in je berekening: de CV zorgt nu ook voor warm water. Dat wordt dan een boiler. De Combiketel heeft geen hoog rendement, ik denk zo'n 10-15% verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Rol-Co schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Je zegt namelijk dit:

[...]

Dus je stapt nu niet over op 3 fase vanwege de meter, je laat dus elk jaar die 50 panelen x 300W is 15000 kWh liggen en dat x een teruglever vergoeding van €0,50 is dus 7500,- per jaar :)
Verder is het nog het zelfde als nu met de 24 panelen die er ook nog liggen.

Dus het niet wisselen van de meter kost je 7500,- per jaar.
Ik blijf me verbazen waar jij die 0,50 euro terugleververgoeding vandaan haalt bij een stroomprijs van 0,25 euro. Waar dan?

https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

[ Voor 5% gewijzigd door Cliff op 26-07-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cliff schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Ik blijf me verbazen waar jij die 0,50 euro terugleververgoeding vandaan haalt bij een stroomprijs van 0,25 euro. Waar dan?

tss68nl in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

lennartr in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Maar lees gerust dat hele topic even. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 26-07-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Cliff schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Zie de linkjes van Rol-Co, maar ook je eigen linkje :
Voorbeeld
Bij Engie bedraagt het stroomtarief bij een variabel contract 0,6728 euro per kWh, inclusief heffingen en btw.
De terugleververgoeding is bij hen echter gelijk aan het kale tarief, wat neerkomt op 0,48877 euro per kWh.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dit is in ieder geval leuk!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(10x versneld)

[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 01-08-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
redwing schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Zie de linkjes van Rol-Co, maar ook je eigen linkje :

[...]
Ah, ik moet me hier inlezen. Maar 0,67 euro is toch wel heel veel per kWh? En je krijgt dus ook die 0,50 euro als je bv. 5000 kWh teruglevert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Cliff schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Ah, ik moet me hier inlezen. Maar 0,67 euro is toch wel heel veel per kWh? En je krijgt dus ook die 0,50 euro als je bv. 5000 kWh teruglevert?
Eneco.
• terugleververgoeding 0,61425 per kWh

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

De korte samenvatting is dat een ferrarismeter momenteel 0 voordeel biedt en mogelijk nadeel (bv als ie te langzaam terugloopt) en je vanwege rechtsongelijkheid nooit een ferrarismeter zal mogen houden (met zonnepanelen) wanneer het wel uitmaakt bij afbouw saldering.

Hilarisch genoeg bied je vooral voordeel voor hen die wel al een slimme meter hebben want zij hebben waarschijnlijk al 3 fasen met veel ruimte voor panelen, kunnen hun verbruik inzichtelijk maken en er slim op sturen en met die berg panelen ook nog eens langer salderen omdat al die weigeraars het moeilijk maken om snel alles om te zetten zodat saldering afgebouwd kan worden, ook al zouden er meters beschikbaar zijn.

Dus, dank, wappies, veel plezier met je matige meter die jou al dan niet naait, wij slimme meter gebruikers danken jullie voor je opoffering ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:14
Je kunt niet zo algemeen stellen dat een ferraris meter 0 voordeel bied. Daarvoor zijn er teveel verschillende scenario's.
Al die mensen die nu klagen dat hun leverancier per maand saldeert, daar hebben ferraris gebruikers bv geen last van.
Toen Welcom Energie failliet ging en ik over moest naar een duur Eneco contract kon ik legaal een meterstand van 2 weken laten doorgeven.
Ook ga je er vanuit dat salderen pas ophoud als alle mensen die terug leveren een slimme meter hebben, maar dat kan natuurlijk ook prima eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zoals ik al eerder in een ander draadje zei:

ds23man in "Slimme energiemeter, weigeren??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ds23man schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:52:
Kortom: een leverancier kan je gaan weigeren als je geen op afstand uitleesbare meter hebt. Die jongens gaan echt niet een systeem optuigen om regelmatig op locatie je meterstanden uit te lezen cq te controleren.
Wie gaat me weigeren? De energieleverancier? Die is niet verantwoordelijk voor de meter, dat is de netbeheerder. Gaat die me dan weigeren?
Volgens de wet mag je in ieder geval niet zonder te komen zitten, dus iemand zal blijven leveren. Wellicht dat die dan de hoofdprijs vraagt, maar wie was ook alweer degene met die glazen bol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:19:
[...]

[...]

Wie gaat me weigeren? De energieleverancier? Die is niet verantwoordelijk voor de meter, dat is de netbeheerder. Gaat die me dan weigeren?
Volgens de wet mag je in ieder geval niet zonder te komen zitten, dus iemand zal blijven leveren. Wellicht dat die dan de hoofdprijs vraagt, maar wie was ook alweer degene met die glazen bol?
Goed lezen: als je geen meter hebt die op afstand uit te lezen is dan vervalt de verantwoordelijkheid voor het juist opstellen van de meterstanden voor de netbeheerder. De leverancier wordt in dat geval de verantwoordelijke. Die hebben totaal geen organisatie om regelmatig op jouw locatie de standen te controleren. Dan is het een simpel om een regeltje in de leveringsvoorwaarden op te nemen dat je verplicht bent een slimme meter te hebben om een contract te kunnen af te sluiten. Een leverancier heeft geen leveringsplicht als er nog geen contract is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:28:
De korte samenvatting is dat een ferrarismeter momenteel 0 voordeel biedt en mogelijk nadeel (bv als ie te langzaam terugloopt) en je vanwege rechtsongelijkheid nooit een ferrarismeter zal mogen houden (met zonnepanelen) wanneer het wel uitmaakt bij afbouw saldering.
Oftewel geen voordeel en geen nadeel. Alhoewel het natuurlijk wel makkelijk is dat ik ipv maandelijks salderen voorlopig nog jaarlijks salderen heb.
Hilarisch genoeg bied je vooral voordeel voor hen die wel al een slimme meter hebben want zij hebben waarschijnlijk al 3 fasen met veel ruimte voor panelen, kunnen hun verbruik inzichtelijk maken en er slim op sturen en met die berg panelen ook nog eens langer salderen omdat al die weigeraars het moeilijk maken om snel alles om te zetten zodat saldering afgebouwd kan worden, ook al zouden er meters beschikbaar zijn.
Nou hilarisch. Zit ik hier toch zomaar met een 3-fase ferrarismeter die dagelijks (automatisch) uitgelezen wordt waarbij alles gewoon inzichtelijk is. Voor zover dat nodig is, want ook zonder die standen weet ik precies waar mijn verbruik in zit.

Ik vraag me alleen wel af waarom ik meer panelen zou kunnen leggen met een digitale meter?
Dus, dank, wappies, veel plezier met je matige meter die jou al dan niet naait, wij slimme meter gebruikers danken jullie voor je opoffering ;).
En wat maakt het voor jou voor verschil of ik een analoge of digitale heb? Ik zie simpelweg niet in waarom ik een goed werkende meter voortijdig zou moeten omruilen voor een met zo goed werkende meter die voor mij geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Dus fijn dat jij zo tevreden bent met je digitale meter, maar zeur niet als andere mensen er geen enkel voordeel in zien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

@redwing

Volgens mij heb je nog niet in de gaten dat zodra de nieuwe Energiewet ingevoerd is ( ligt nu bij de Raad van state en wordt met voorrang behandeld in de Kamers) je in de toekomst alleen nog maar duur modelcontractje kan afsluiten als je een domme meter hebt. The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:04
Cliff schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Zoals ik al schreef: kijken waar de rechten precies liggen.

Het is niet zo simpel en is een interessante casus die meerdere aspecten bevat:

Het afkeuren van oude meters
Er is een financieel belang om oude meters af te keuren. Momenteel gebeurt dat in batch. Maar een financieel belang is in casu geen geldige reden om meters af te keuren. Dat begrijpen de leveranciers ook, dus gebruiken ze het argument dat ze technisch onnauwkeurig zijn. De vraag is of ze dat kunnen aantonen, in batch, of individueel. Gezien de enorm lijst van afgekeurde meters (67 pagina's) rijst de vraag of hier een geijkte technische keuring aan ten grondslag ligt. Ik denk dat wij het antwoord best weten: dat is niet zo, er is een ander belang (twee eigenlijk: op afstand uitlezen én teruglevering meten)

Toegang tot de meter
Hoewel de meter eigendom is van de leverancier, is deze alleen toegankelijk via eigendom van de afnemer. Strikt genomen mag een afnemer de leverancier de toegang weigeren. Dan ontstaat er een leuk juridisch dilemma: de leverancier heeft in zijn leveringsvoorwaarden opgenomen dat hij toegang krijgt tot de meter. De afnemer heeft een juridisch recht om de leverancier toegang tot zijn woning te weigeren. En nu komt het: de leverancier heeft hiervoor geen recht om de afnemer af te sluiten. Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk op een dwangsom uitkomen, wat je uiteraard niet wilt.

Consumentrecht
Dat moet ik even uitpluizen, maar uit mijn studie herinner ik dat er ergens een verrekeningsrecht is opgenomen wat toestaat dat dezelfde goederen uitgewisseld mogen worden. Kortgezegd komt het er op neer dat zowel een consument als een producent niet exact hetzelfde artikel mag terugeisen. Stel, jij koopt een VW Golf en er ontstaat een conflict tussen de VW garage en jijzelf over een technische mankement. Dan kan zowel de VW garage als jijzelf een zelfde product eisen wat 'verrekend' wordt. Ofwel: de VW garage kan jou een andere Golf aanbieden die exact hetzelfde is, jij hebt geen recht om precies die ene golf terug te eisen. Andersom geldt ook: jij kunt een andere Golf met dezelfde specificaties eisen ter 'verrekening'.

Toch een lang verhaal, maar wat we hier doen is produceren en consumeren van exact hetzelfde: kWh stroom. Als we het verrekeningsrecht toepassen is het maar de vraag of je exact hetzelfde anders mag verrekenen. Bij geld is dit het duidelijkst: als ik 100 euro schuld heb bij jou, en jij hebt 150 euro schuld bij mij, dan is de juridische verrekening 50 euro. Op geen enkel moment kan ik zeggen dat die 100 euro meer waarde heeft, zelfs niet als ik in de woestijn liep en er water voor moest kopen. 100 euro is 100 euro. De kWh die wij verrekenen met de leverancier zijn op geen enkele manier minder waard. Sterker nog: de overproductie van mijn panelen verkoopt de leverancier gewoon door aan mijn buurman.

In een proefproces zou je eens kunnen uitzoeken of wat leveranciers doen wel mag. Zij rekenen mij bv. 30 cent per kWh, ik lever diezelfde kWh terug en krijg 10 cent, vervolgens verkopen zij mijn kWh weer door aan de buurman voor 30 cent. 't Lijkt slimme handel, maar vanuit verrekeningsrecht kun je stellen dat er een gelijkwaardigheidsverrekening moet plaatsvinden omdat het om exact dezelfde kWh gaat.

Nou ja, te lang verhaal. Maar je ziet dat het soms complex is. Kijk bv. eens wat er met belasting in Box 3 gebeurd is: https://www.belastingdien...dt-uitspraak-hoge-raad-in

We dachten toch echt dat belasting heffen in box 3 juridisch mocht... maar dat bleek anders te liggen!
Kun je mij uitleggen wat het financiële belang is bij a? De meter is van de netbeheerder, je betaalt een vast bedrag per jaar voor je aansluiting. Daarnaast betaal je een vergoeding voor de stroom die je afneemt van je leverancier. De netbeheerder en stroomleverancier zijn aparte entiteiten. Voor de netbeheerder maakt het financieel niet uit hoeveel stroom je afneemt.

Uit ervaring weet ik dat er bij netbeheerders continu meters geijkt worden, zowel nieuwe types als oude. In het ijklab kunnen hele rijen meters tegelijk geijkt worden. Lijkt me niet dat daar mee gesjoemeld wordt.

En weet je zeker dat het consumentenrecht van toepassing is? Op het moment dat je teruglevert, ben je misschien wel een producent.

Dan het issue van exact hetzelfde product. Hoewel het wat je teruglevert exact hetzelfde is als wat je afneemt, is de timing wel anders. Je levert in principe terug overdag in de zomer, en neemt in de winter weer af.
Vergelijkbaar met bijvoorbeeld kersen of aardbeien. Die zijn ook een stuk goedkoper als het het seizoen is. Ik denk niet dat er mensen zijn die in de zomer van jou een bakje aardbeien willen kopen en in de winter eenzelfde bakje weer terugverkopen voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Zoals ik al eens eerder aangaf, volgens mij zijn degene die hier vol lof over de slimme meter spreken en de Ferrarismeter als zwaar negatief neerzetten gewoon jaloers. Met een Ferrarismeter kan je altijd nog naar een digitale (slim danwel dom) meter, maar heb je die nieuwe meter al, kun je nooit meer terug. Dat alleen al is een groot voordeel van de oude meter, je hebt nog keuze.

En als mensen met een Ferrarismeter ineens als wappies worden weggezet, dan weet je wel hoe laat het is. Compleet argumentloze opmerking en heeft dus totaal geen nut meer om überhaupt nog wat zinnigs tegen te zeggen.

Overigens ook grappig dat de nadruk schijnt te liggen op de slimme meter, maar je kunt ook gewoon kiezen voor een domme digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:18:
Zoals ik al eens eerder aangaf, volgens mij zijn degene die hier vol lof over de slimme meter spreken en de Ferrarismeter als zwaar negatief neerzetten gewoon jaloers. Met een Ferrarismeter kan je altijd nog naar een digitale (slim danwel dom) meter, maar heb je die nieuwe meter al, kun je nooit meer terug. Dat alleen al is een groot voordeel van de oude meter, je hebt nog keuze.

En als mensen met een Ferrarismeter ineens als wappies worden weggezet, dan weet je wel hoe laat het is. Compleet argumentloze opmerking en heeft dus totaal geen nut meer om überhaupt nog wat zinnigs tegen te zeggen.

Overigens ook grappig dat de nadruk schijnt te liggen op de slimme meter, maar je kunt ook gewoon kiezen voor een domme digitale meter.
Ahem, als je een krop andijvie bij de Appie haalt moet je dat ding toch ook op een weegschaal leggen? Denk niet dat de locale eigenaar je op je blauwe ogen gelooft als je zegt dat je in een jaar 500kg hebt afgenomen en wil afrekenen. En daar gaat de kruks zitten met de nieuwe Energiewet. Geen slimme meter? Dan geen aantrekkelijk energiecontract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:42:
@redwing

Volgens mij heb je nog niet in de gaten dat zodra de nieuwe Energiewet ingevoerd is ( ligt nu bij de Raad van state en wordt met voorrang behandeld in de Kamers) je in de toekomst alleen nog maar duur modelcontractje kan afsluiten als je een domme meter hebt. The devil is in the details.
Ja, en dan laat ik mijn meter vervangen en zijn we weer klaar. Sowieso saldeer ik volledig, dus ik heb alsnog liever een duur modelcontract dan een contract waarbij er maandelijks gesaldeerd wordt.

Belangrijkste punt hierin is dat iedere situatie anders is. Als iemand vind dat een slimme meter in zijn situatie beter is moet ie dat vooral doen. Voor mij is er echter geen enkel voordeel aan een slimme meter. En als ze maandelijks salderen toe gaan staan heeft het juist alleen maar nadelen.

Ik regaeer dan ook vooral op dat stellige gedoe dat er plots magische dingen zouden gebeuren bij een slimme meter. Ik zou dan b.v. plotseling meer zonnepanelen kunnen plaatsen :?
ds23man schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:26:
[...]
Ahem, als je een krop andijvie bij de Appie haalt moet je dat ding toch ook op een weegschaal leggen? Denk niet dat de locale eigenaar je op je blauwe ogen gelooft als je zegt dat je in een jaar 500kg hebt afgenomen en wil afrekenen.
Dat is anders precies hoe het al heel wat jaren gaat. Je kunt dit dan ook net zo goed omdraaien, waarom doen ze nu net of ze je niet meer geloven op je blauwe ogen? Zeker omdat er al heel veel de meter aflezen aan de hand van een foto die je maakt.
En daar gaat de kruks zitten met de nieuwe Energiewet. Geen slimme meter? Dan geen aantrekkelijk energiecontract.
En mocht dat wettelijk ook mogen, dan vraag ik simpelweg om een nieuwe meter. Voor zover dat aantrekkelijke contract echt iets doet, aangezien ik volledig saldeer.

Ik snap trouwens prima waarom de energiebedrijven die slimme meter willen. Voor hun wordt daarmee het risico een heel stuk kleiner en levert het ze meer geld op. Het voordeel voor de gebruiker is er alleen maar in het makkelijker het verbruik inzichtelijk te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wat kun je dan slim sturen? Een (warmtepomp) boiler als de zon schijnt? Wat doe je dan als de zon niet schijnt? Niet douchen dan maar?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ds23man schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:42:
@redwing

Is nu toch al? Je kunt nu al nergens een ‘goedkoop’ contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

klump4u schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Is nu toch al? Je kunt nu al nergens een ‘goedkoop’ contract afsluiten.
Je gaat straks een extra duur modelcontract krijgen en een goedkoper contract als je een slimme meter hebt. Energieleveranciers zijn behoorlijk uit genast. De slimme meter gaat dan wel linksom of rechtsom door je strot gedouwd worden. Mooie praatjes over privacy in de Tweede Kamer wat betreft de afbouw salderingsregeling, maar via de achterdeur wordt je gewoon in je reet genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Truus01 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:02:
Dit is in ieder geval leuk!
[YouTube: Naamloos]
(10x versneld)
Is dat niet één van de afgekeurde isra meters :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

@MeTooPV En wat als ze je maandelijks gaan inschatten? Dan kan het alleen maar erger zijn. Bij een maandelijks salderende leverancier moet je gewoon weg, dat is vrij makkelijk. Daarnaast: die dingen worden niet geijkt op teruglopen dus wie weet draai je jezelf nu een poot uit met teruglevering.

@redwing Ok, dus jij hebt 3 fasen met een analoge meter. Maar TS dus niet en kan daar dus niet heen zonder een digitale meter te krijgen, wat TS daarom niet doet en daar dus (zwaar) nadeel aan ondervindt. Er gebeurt helemaal niks magisch met een digitale meter, het zorgt er in zijn geval gewoon voor dat hij meer panelen kwijt kan op 3x25A ipv 1x25A.

Ik noem het wappies omdat er gedaan wordt alsof er een geniaal voordeel aan zo'n oude meter zit dat je ten koste van alles moet beschermen. Het is mij niet duidelijk waarom je stroomverbruik zo speciaal is, maar je internet/telefoonprovider, bank, etc in veel meer detail mogen weten wat je uitspookt. Of heb je een prepaid mobiel, geen bank en geen vast internet? Petje en zonnebril op straat?

Hoe zeker weet je dat je geen nadeel ondervindt? Heb je hem getest of laten kalibreren voor teruglevering? Ben wel benieuwd hoe je voor inzicht dagelijkse standen vergelijkbaar vindt met elke seconde momentaan vermogen, overigens. Het nadeel van beduidend minder gemak heb je dus sowieso en uiteindelijk zul je toch over moeten, want het is jouw meter niet en als je zonnepanelen hebt kan het niet zo zijn dat jij automatisch saldeert en je buur met digitale meter niet. En dan hebben we het nog niet eens over hoe deze meters info voor de netbeheerder oplevert voor hoe het netwerk te beheren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:51:
Ik noem het wappies omdat er gedaan wordt alsof er een geniaal voordeel aan zo'n oude meter zit dat je ten koste van alles moet beschermen.
Wie geeft er aan dat er een geniaal voordeel aan zit? Degene die trots zijn op hun slimme meter zijn veel 'uitgetogener' dan degene die trots zijn op hun Ferrarismeter.

TS vraagt zich zelfs af of zijn benoemd voordeel nog wel klopt.
Cliff schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:12:
Mijn idee was namelijk dit: de netbeheerder kán niet zien hoeveel ik oplever. Ik saldeer dus altijd tegen het tarief waarmee ik ook inkoop.

Zodra ik een 'slimme' meter krijg, kan de netbeheerder wél zien wat ik teruglever en daar dus ook een ander tarief voor gaan rekenen.

Waarom klopt deze redenatie niet, of zie ik iets over het hoofd?
Tot nu toe heeft nog niemand de redenatie onderuit gehaald.
Het enige wat keer op keer herhaald wordt is dat de slimme meter toch wel zo veel voordelen heeft, waar weer op wordt gereageerd dat dat voordelen zijn, die de Ferrarismeterhouder niet noodzakelijk vind en dus niet per se een voordeel. En zeker geen nadeel van de Ferrarismeter.
Verder wordt geroepen dat we toch allemaal verplicht, of via prijzige contracten, over moeten. Dat kan, maar tot die tijd is het door TS beredeneerde voordeel toch waarheid? En tegen die tijd zien de Ferrarismeterhouders dan wel.
Ook niemand die het ten koste van alles wil beschermen. Iemand noemde wel een proefproces, maar verder zegt iedereen, zodra het inderdaad afgedwongen wordt, gewoon over te gaan. Alleen nu nog niet.

Blijft overeind dat de Ferrarismeterhouders de regels omtrent afbouw moeilijker maken, en mogelijk vertragen, en dat is dan voor iedereen met zonnepanelen een voordeel, ongeacht welke meter je hebt.

Het is uiteindelijk wel zo netjes om iedereen in zijn waarde te laten en niet te gaan schelden. Sinds corona heeft wappie nogal een beladen betekenis.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 30-07-2022 20:26 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wat zit iedereen hier heerlijk op de kast en langs elkaar heen te lullen, haha.

De ferrarismeter heeft een potentieel nadeel dat hij te langzaam terugtelt, 10% komt zeker voor, de ferrarismeter is hier niet voor gemaakt.

Ander nadeel (de “dan kan je meer zonnepanelen”) is dat de netbeheerder gaat weigeren je aansluiting aan te passen zonder meterwisseling.

We moeten in dit topic echt twee dingen scheiden:

1. Nieuwe digitale meter met dubbel telwerk
2. Slimme meter die telwerk standen rapporteert aan netbeheerder die dat (afhankelijk van je privacy wens) wel of niet doorstuurt naar je energie leverancier.

Ik snap TS wel dat hij de Ferraris meter prima vind, ondanks de eventuele lagere terugtelling nu heb je geen gezeik met rare energieleveranciers die anders gaan salderen. Zodra die leveranciers gaan werken met schattingen ben je natuurlijk wel de klos (want ze gaan nooit in hun eigen nadeel rekenen).

Ik snap ook de mensen die blij zijn met hun slimme meter (ik heb er zelf ook een).

Ik lees nergens in het door Domba aangehaalde wetsvoorstel terug dat optie 2 (de Slimme meter) verplicht gaat worden, alleen dat de consument een meter moet hebben die invoer en uitvoer apart registreert. Dit betekent dus dat TS waarschijnlijk een nieuwe meter kan krijgen met apart registrerend telwerk, maar zonder slimme functionaliteit. En dat hij dat bijvoorbeeld ook prima kan afdwingen met aluminiumfolie of andere creatieve oplossingen.

Mijn mening en onderbuik gevoel is dat we met de hele energietransitie meer en meer gaan bewegen naar variabelere tarieven. Niet alleen in tijd (dag/nacht, jaar/maand/week/uur/minuut), maar juist ook in bijvoorbeeld piekstromen (zoals België doet).
Een slimme meter die continu terug rapporteert kan hierin in de informatiestroom voorzien, waar een domme meter dat niet kan.
Vind ik dat leuk? Nee.

Ik ben het ook eens met andere posters dat de kans groot is dat energie leveranciers (dus niet de netbeheerders) om deze redenen hard gaan aansturen op slimme meters door domme meters zeer oninteressante tarieven te bieden. En met een verplicht dubbel telwerk is de Ferraris dan buiten spel, en een domme meter niet wenselijk.

- Edit:
En inderdaad, mensen wappies noemen is echt een faux pas. Je diskwalificeert je discussie partner omdat je zelf niet over de overredingskracht beschikt of de moeite wil nemen je eigen gedachtegang uit te leggen. Niet alles word altijd even duidelijk en ondubbelzinnig verwoord, probeer je meer in te leven.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 30-07-2022 20:32 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sebazzz schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:50:
Is dat niet één van de afgekeurde isra meters :+
Ik hoop van niet. ;)
En anders laat ik 'm vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Truus01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:24:
[...]

Wie geeft er aan dat er een geniaal voordeel aan zit? Degene die trots zijn op hun slimme meter zijn veel 'uitgetogener' dan degene die trots zijn op hun Ferrarismeter.

TS vraagt zich zelfs af of zijn benoemd voordeel nog wel klopt.

[...]

Tot nu toe heeft nog niemand de redenatie onderuit gehaald.
Het enige wat keer op keer herhaald wordt is dat de slimme meter toch wel zo veel voordelen heeft, waar weer op wordt gereageerd dat dat voordelen zijn, die de Ferrarismeterhouder niet noodzakelijk vind en dus niet per se een voordeel. En zeker geen nadeel van de Ferrarismeter.
Verder wordt geroepen dat we toch allemaal verplicht, of via prijzige contracten, over moeten. Dat kan, maar tot die tijd is het door TS beredeneerde voordeel toch waarheid? En tegen die tijd zien de Ferrarismeterhouders dan wel.
Ook niemand die het ten koste van alles wil beschermen. Iemand noemde wel een proefproces, maar verder zegt iedereen, zodra het inderdaad afgedwongen wordt, gewoon over te gaan. Alleen nu nog niet.

Blijft overeind dat de Ferrarismeterhouders de regels omtrent afbouw moeilijker maken, en mogelijk vertragen, en dat is dan voor iedereen met zonnepanelen een voordeel, ongeacht welke meter je hebt.

Het is uiteindelijk wel zo netjes om iedereen in zijn waarde te laten en niet te gaan schelden. Sinds corona heeft wappie nogal een beladen betekenis.
Uh, nou, nee. Het staat hier vol (niet alleen dit topic) met mensen die trots claimen steeds een slimme meter geweigerd te hebben alsof ze strijden voor volk en vaderland. Het zal mij verder een zorg wezen wat je doet want ik heb er vooralsnog geen last van. Ik vind de redenatie gewoon slecht want er is geen voordeel, wel nadeel. Je kunt wel stellen "maar ik saldeer zeker weten" maar dat kan ik ook gewoon, en ik weet wel dat ik krijg wat ik hoor te krijgen voor m'n teruglevering. Met de hele teruglevergekte van nu weet ik zeker dat ik gewoon tegen de juiste tarieven de juiste hoeveelheid afreken en snel kan wisselen.

Men heeft voor de TS al voorgerekend wat zijn vasthouden aan deze meter hem momenteel kost, dus begrijpelijk dat hij zich afvraagt of dat wel een goede keuze was.

En ja, dat degene die er aan vast houden er voor zorgen dat de uitrol trager gaat en nu onmogelijk geworden is voor 2025 ivm tekorten etc is juist wat ik hilarisch noemde.

@klump4u Auto laden met zonneoverschot bv, zonder berg CTklemmen. Met salderen nog niet heel spannend, nee, maar wie weet wat je wilt doen en waarom. Het kan iig makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 30-07-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De wetgeving gaat gewoon 2025 in ( staat helemaal los van de afbouw salderingsregeling). De wappies ( en ik gebruik express de term wappies) die hun meter voor die tijd niet hebben laten vervangen hebben gewoon een serieus probleem. En kom niet aan bij je netbeheerder in december 2024 om nog even snel je meter te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@Termy
Dat alles extra laten inschakelen via de slimme meter is gewoon onzin, wat doet dit dan op zon/bewolkte dagen? Alles aan/uit, aan/uit? Alles gewoon overdag plannen, dan is er toch opwek, veel of minder. De meeste apparaten hebben een uitgestelde starttijd of timer dus dat verbruik overdag alleen maar met een slimme meter kan is geen sterk argument imho. Een slimme meter kan wel voor bepaalde inzichten zorgen dmv de P1 poort uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@klump4u Niemand beweerde dat het aan/uit moet zijn. De auto laden bv pakt dan je overschot (vanaf een bepaald minimum) en anders laadt ie wanneer het moet als je op moment x accu % y wilt hebben.

Zoals gezegd is het in NL niet heel spannend met salderen maar in bv België wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:51:
@MeTooPV En wat als ze je maandelijks gaan inschatten? Dan kan het alleen maar erger zijn. Bij een maandelijks salderende leverancier moet je gewoon weg, dat is vrij makkelijk. Daarnaast: die dingen worden niet geijkt op teruglopen dus wie weet draai je jezelf nu een poot uit met teruglevering.

@redwing Ok, dus jij hebt 3 fasen met een analoge meter. Maar TS dus niet en kan daar dus niet heen zonder een digitale meter te krijgen, wat TS daarom niet doet en daar dus (zwaar) nadeel aan ondervindt. Er gebeurt helemaal niks magisch met een digitale meter, het zorgt er in zijn geval gewoon voor dat hij meer panelen kwijt kan op 3x25A ipv 1x25A.
Als hij meer panalen kwijt zou will zou hij wel een nieuwe meter aanvragen. Zijn keuze is echter dat ie dat niet wil. Daarmee is dat een keuze en de meter dus helemaal niet de reden dat het niet kan.
Ik noem het wappies omdat er gedaan wordt alsof er een geniaal voordeel aan zo'n oude meter zit dat je ten koste van alles moet beschermen.
Maar dan kan ik jou dus net zo goed een wappie noemen omdat jij op alle mogelijke manieren probeerd te doen alsof die slimme meter zoveel beter is en je zonder die meter allerlei enorme nadelen hebt. Punt is uiteindelijk dat er amper verschil tussen zit en het dus vooral een keuze is wat je wil.
Het is mij niet duidelijk waarom je stroomverbruik zo speciaal is, maar je internet/telefoonprovider, bank, etc in veel meer detail mogen weten wat je uitspookt. Of heb je een prepaid mobiel, geen bank en geen vast internet? Petje en zonnebril op straat?
Het is ook helemaal niet zo speciaal. Enige punt is dat er energieleveranciers zijn die er misbruik van maken dat ze de informatie hebben en maandelijks salderen, ook al zou dat jaarlijks moeten zijn.
Hoe zeker weet je dat je geen nadeel ondervindt? Heb je hem getest of laten kalibreren voor teruglevering?
Ik weet mijn verbruik en ik weet wat ik opwek en dat komt precies overeen. Die meter klopt dus gewoon. Verder zijn er onderzoeken naar die meters geweest en de verwachting dat er bij teruglevering grotere afwijkingen zijn is erg laag. Maar het zou kunnen, maar zo zou het ook zomaar kunnen dat ie juist meer registreerd. Hoe dan ook
Ben wel benieuwd hoe je voor inzicht dagelijkse standen vergelijkbaar vindt met elke seconde momentaan vermogen, overigens. Het nadeel van beduidend minder gemak heb je dus sowieso en uiteindelijk zul je toch over moeten, want het is jouw meter niet en als je zonnepanelen hebt kan het niet zo zijn dat jij automatisch saldeert en je buur met digitale meter niet. En dan hebben we het nog niet eens over hoe deze meters info voor de netbeheerder oplevert voor hoe het netwerk te beheren.
Ik ben benieuwd wat jij het enorme voordeel vindt van je verbruik per seconde te weten? Ik log nu per dag, maar ik kijk hooguit 1 keer per maand of er geen rare dingen zijn. Dus hoezo heb ik minder gemak?
En dat ik uiteindelijk over moet ontken ik niet. Voorlopig heb ik echter gewoon de keuze wanneer ik dat kan doen.

Oftewel de belangrijkste vraag, wat is nu het enorme voordeel waarom ik die slimme meter zou moeten pakken? Voor het verbruik zit ik niet te wachten op een meting per seconde, mijn meter meet verder prima, dus waarom zou die 'slimme' meter mij dan een voordeel geven?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13
In de huidige wetsvoorstellen is een meter opgenomen die apart afname en invoeden telt en zijn andere aanpassingen voorgesteld, om NAW gegevens te mogen opvragen en uitwisselen, als ook dat gemeld moet worden wie een aanbod weigert.
Sommige zitten in Nota van wijzing van 11 juli jl die ook uitstel salderen tot 1-1-2025 regelt.

Oorspronkelijk in 2020 zou na inwerking treden van de wet, de netbeheerders nog 2 jaar de tijd hebben om een meter met aparte registratie voor afname en invoeden en werd een ferraris meters mogelijk nog tot 2 jaar langer gedoogd om nog 100% te salderen tot 1-1-2025.
De wetten voor belasting op elektra vallen onder deze op milieugrondslag en overtreding daarvan is een economisch delict, welke zware strafmaat kent.
Was ook reden waarom de eerste poging tot verplichte invoering struikelde omdat de strafmaat waar de wet ondervalt voor weigering, strafbaar zou zijn tot 6 maanden gevangenisstraf, een taakstraf of een boete van maximaal 17.000 euro (bijv afspraak missen / niet thuis zijn voor de toegang tot de meterkast)
Economsche delict heeft nog steeds een heel forse strafmaat, zeker vergeleken met het strafrecht

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:57:
De wetgeving gaat gewoon 2025 in ( staat helemaal los van de afbouw salderingsregeling). De wappies ( en ik gebruik express de term wappies) die hun meter voor die tijd niet hebben laten vervangen hebben gewoon een serieus probleem. En kom niet aan bij je netbeheerder in december 2024 om nog even snel je meter te laten vervangen.
Wie is er hier nu het wappie? Wappie is naar mijn idee als je stellige beweringen doet die nergens op slaan. En dat is precies wat jij hier aan het doen bent. Ik kan je iig garanderen dat ik in december 2024 geen enkel probleem zal hebben. Of de netbeheerder kan voor die tijd de meter vervangen, of die oude meter wordt simpelweg nog even gedoogd.

Dus graag even ophouden met dat gepaniek en kom nu eens met echte redenen waarom je momenteel al niet zonder die slimme meter zou kunnen. En kom niet met meer inzicht want meer inzicht heb ik niet nodig. De meter doet precies wat ie moet doen (terugdraaien) en verder kan ik geen reden verzinnen waarom het nu voordelig/noodzakelijk is om die meter te vervangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

redwing schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:29:
Als hij meer panalen kwijt zou will zou hij wel een nieuwe meter aanvragen. Zijn keuze is echter dat ie dat niet wil. Daarmee is dat een keuze en de meter dus helemaal niet de reden dat het niet kan.
Dat hij dat wel wil is juist wat hij zegt. Dat is het hele punt. Vanwege het zg voordeel van de oude meter heeft hij steeds geweigerd en daarom kan hij niet upgraden naar een grotere aansluiting en dus niet meer panelen kwijt.

Verder noem ik een aantal voordelen van een slimme meter op. Dat is alles.

Overigens kan je zonder slimme meter geen dynamisch energiecontract krijgen. Dit kan aankomende winter voordeliger zijn dan variabele contracten als je niet alles kan salderen met zonnepanelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:43
waarom moeten er voordelen voor de consument zijn van de slimme meter? dat ding is helemaal niet bedoeld voor ons maar slechts een verlengstuk van de netbeheerder. Hij is immers ook van de netbeheerder en hangt op de plek waar deze zijn diensten levert om te zorgen dat dat ook goed gebeurt. Het ding is niet van ons.
Dat wij 'm lokaal uit kunnen lezen en helemaal los gaan op de cijfertjes doet niet ter zake, is leuk voor de freaks maar totaal niet van belang voor het leveren van de dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

Even buiten de meter discussie, hoe kan de TS 24 panelen hebben op een enkele 25A aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

FreakNL schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:06:
Even buiten de meter discussie, hoe kan de TS 24 panelen hebben op een enkele 25A aansluiting?
Noordoostwestzuid. Ik heb meer dan 24 panelen op een 1×16A groep :P

Met 1×25A kan je flink wat panelen kwijt hoor. 5750 Watt omvormers en 10 kWp lijkt me best te doen.

En wat is de definitie van een "paneel". 110 Wp per stuk of 550 Wp per stuk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 31-07-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overdimensionering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 15:21
Voor mijn situatie heb ik totaal geen voordeel met een nieuwe meter. Meer inzicht heb ik persoonlijk niet nodig. Ik weet wat ik oplever met mijn panelen en ik weet mijn verbruik.

1x per jaar mijn meterstanden doorgeven en ik ben weer klaar (2 min werk). Laatst een foto moeten maken van de meter en standen anders zou er een mannetje langs komen om de meterstanden op te nemen. ( Ook 2 min werk).

Ongunstig contract omdat ik een oude meter heb ben ik niet zo bang voor. Omdat ik meer opwek per jaar dan mijn verbruik. Dus hoe hoger de kosten per kWh hoe meer ik terug krijg.

Als de nieuwe meter uiteindelijk verplicht wordt dan zal ik hem wel laten vervangen. Tot die tijd zie ik geen voordeel in een nieuwe meter. Maar heb wel meer controle over mijn meterstanden aangezien bij sommige leveranciers hele rare constructie's nu hebben met salderen. Die tijd zing ik wel uit met mijn oude meter tot daar alle rare constructie's uitgewerkt zijn en er een duidelijke richtlijn ligt.

Voor onze stadsverwarming blijf ik echt tegen de nieuwe slimme meter aangezien ik daar echt maar alleen nadeel van heb. Een extra kastje wat een stopcontact vereist en extra verbruik van 10-14 kW per jaar zonder dat ik daar ook maar enig voordeel in zie.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het topic heet "voordelen oude meter" niet nieuwe meter. :)

Als iemand een oude meter wilt houden is dat toch prima al zien er vele de voordelen niet van in, echter gaat het hier om de ts die dus enkel fase oude meter heeft en eigenlijk wel naar 3 fase wil om 50 extra panelen op dak te leggen en gas te minderen/de deur uit te doen.
Op het moment dat ts 3 fase aan vraagt komt er een nieuwe meter met 4 telwerken dus daarom doet ts het niet waardoor de teruglevering of vervanging van gas niet door gaat en ts dus hogere kosten heeft.

Waar zijn in dit verhaal dan de voordelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 15:21
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:36:
Het topic heet "voordelen oude meter" niet nieuwe meter. :)

Als iemand een oude meter wilt houden is dat toch prima al zien er vele de voordelen niet van in, echter gaat het hier om de ts die dus enkel fase oude meter heeft en eigenlijk wel naar 3 fase wil om 50 extra panelen op dak te leggen en gas te minderen/de deur uit te doen.
Op het moment dat ts 3 fase aan vraagt komt er een nieuwe meter met 4 telwerken dus daarom doet ts het niet waardoor de teruglevering of vervanging van gas niet door gaat en ts dus hogere kosten heeft.

Waar zijn in dit verhaal dan de voordelen?
In het geval van ts zijn naar mijn mening de nadelen groter dan de voordelen. Als je zo'n aanpassing wil doen is daarvoor een nieuwe meter noodzakelijk. Want van 1 fase naar 3 fase moet er een meter gewisseld worden die 3 fase's meet. Dat is niet anders en geheel normaal.

Als ik voor die keuze stond dan was ik voor de nieuwe meter gegaan.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

Dre schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Noordoostwestzuid. Ik heb meer dan 24 panelen op een 1×16A groep :P

Met 1×25A kan je flink wat panelen kwijt hoor. 5750 Watt omvormers en 10 kWp lijkt me best te doen.

En wat is de definitie van een "paneel". 110 Wp per stuk of 550 Wp per stuk ;)
Ik dacht dat je op 1x25a maar 3.680 Watt aan Pv vermogen mocht aansluiten… Maar ik ben een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 10:20
FreakNL schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Ik dacht dat je op 1x25a maar 3.680 Watt aan Pv vermogen mocht aansluiten… Maar ik ben een leek.
wel nee jo, je kunt niks zeggen wat je kunt met 1x25A. ;)

simpel gesteld: 16A(dus +/-3680W) terug leveren is een veilig antwoord, klopt.
maar er zijn grote verschillen tussen 1x25A en 1x25A.
hoelang is de kabel naar de eerste wijkkast, hoe dik is die kabel.
voorbeeld:
mijn huis 1x35A, kabel 3x4mm (aantal meter buiten mijn huis word dat 5x6mm).
500m verder op: 1x35A, kabel 5x10mm.
tja dan is het verhaal al heel anders, over een 10mm kabel kun je met gemak 35A terug leveren over 4mm word het al snel minder. :-(

nu is een groep een aardige bescherming, maar heeft ook een flink stuk marge.
zo heb ik een 4000VA omvormer op een 16A groep.
een 16A groep stopt er niet mee met 16,00001A dat is eerder tussen de 17-18A.
daar zijn grafieken voor zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
en dan zie je dat een 16A groep (we nemen even een B) voor 10 seconde een 3x16A=48A door laat voor dat hij reageert.
daar hebben we niks aan, maar voor 100minuten (of te wel oneindig eigenlijk) kun je een 1,12-1,13 en door heen duwen.
dus 10% extra (versimpeld, want deze grafiek is voor "standaard" groepen, de hoofd groep die je hebt die kan eigenlijk nog veel verder.).

pas je dat trucje ook toe op 1x25A dan heb je dus al 27,5A en dat is dan weer 6325W.
dus een 6kW omvormer dat kan best op sommige 1x25A kabel.
dan kun je zonder veel verlies nog met gemak een 30% meer Wp als W omvormer doen.
zitten we al op 7,3kWp, en doe je oost-west kan daar nog een +/-50% boven op.
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
en zitten we op een 10kWp op een 1x25A.

maar dan nog, wat verstandig is is dan een 2de, lengte kabel naar de wijkcentrale + dikte van de kabel.
ze zijn wel belangrijk, en dan heb je een probleem, dit kun je als particulier niet zomaar zelf bepalen, dat moet de netbeheerder doen. ;)
en dan hebben we weer de 1x16A op een 1x25A, gewoon dat lukt wel in 99% van de Nederlandse aansluitingen en met dat antwoord zullen we het dus maar mee moeten doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Weet iemand wat het verschil tussen een "mech. meter" en een "stat. meter" is?
Deze terminologie is te vinden in het "Populatiebesluit_kWh_meters_2021_252"
op pagina 11."Mech. meters" zijn natuurlijk de ferrarismeters. Helaas wordt mij niet duidelijk wat "stat. meters" exact zijn.
Daarnaast heb je natuurlijk nog de elektronische (slimme meters) kWh-meters,
deze werden ook onderzocht (zie laatste pagina van het rapport).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@dunklefaser door te zoeken kwam ik dit tegen.
Lijken met de eerste versies van een digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Truus01 Bedankt voor de info en de link. Blijkbaar is de term "statische" meters bij de netbeheerders synoniem met de "verkeerd" metende eerste slimme elektronische meters. Deze staan vermoedelijk dan ook op de nominatie vervangen te worden. Samen met de ferraris meters gaat het om aanzienlijke getallen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:55

martijn v o

Certified by Enphase.

je gaat ons toch niet vertellen dat de salderingsregeling weer wordt uitgesteld toch :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@dunklefaser Met zo'n behoorlijke afwijking mogen die echt wel vervangen worden, ja.
Ik heb in ieder geval gezien dat 'mijn' meter op de lijst staat voor controle volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@migjes

Heel verhaal maar je mag maximaal 5670Wac terug leveren op enkele fase, dus een 5,5kW omvormer, wat je daar aan panelen aan hangt moet je zelf weten, hooguit mag het niet van die fabrikant en ben je garantie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
en je vanwege rechtsongelijkheid nooit een ferrarismeter zal mogen houden (met zonnepanelen) wanneer het wel uitmaakt bij afbouw saldering.
Dat is een aanname, ik heb een andere aanname en daarom houd ik het voordeel van de ferrarismeter voorlopig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cliff
ds23man schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:39:
[...]

Je gaat straks een extra duur modelcontract krijgen en een goedkoper contract als je een slimme meter hebt. Energieleveranciers zijn behoorlijk uit genast. De slimme meter gaat dan wel linksom of rechtsom door je strot gedouwd worden. Mooie praatjes over privacy in de Tweede Kamer wat betreft de afbouw salderingsregeling, maar via de achterdeur wordt je gewoon in je reet genomen.
Nou, bedankt voor het onderbouwen van de reden waarom voorlopig aan de Ferrarismeter blijf.

1) je zegt zelf al dat politiek en energiebedrijven niet te vertrouwen zijn, dus ze wijzer maken dan nodig lijkt me niet zinvol
2) Als ik zo'n duur contract zou krijgen en ik zou daar last van krijgen, kan ik toch altijd nog overstappen op jouw geweldige supermeter?

Dus niets aan de hand nu. Het enige waar ik nu dus op gok is dat de salderingsregeling afgebouwd wordt nog voordat ik een slimme meter in huis heb. Jij denkt dat het tegenovergestelde plaats gaat vinden. We gaan wel zien wie gelijk heeft, maar als jij gelijk hebt kan ik overstappen op een nieuwe meter. Als ik gelijk heb, kun jij niet overstappen op een oude meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cliff
Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:51:als je zonnepanelen hebt kan het niet zo zijn dat jij automatisch saldeert en je buur met digitale meter niet.
Want rechtsongelijkheid bestaat niet?

Sorry, maar dit in onzin. Ik ken rijtjeshuizen, van sociale woningbouw, waarbij de 7 bewoners allemaal verschillende huurprijs betalen voor exact dezelfde woning. Dat is zelfs heel gebruikelijk vanwege verschillende factoren.

Nogmaals: jij en ik hebben een aanname. Jouw aanname is dat ik mijn ferrarismeter niet kan houden als de salderingsregeling afgebouwd wordt. Mijn aanname is dat ik dat zo lang wél kan rekken, al weet ik echt wel dat ik een keer over ga. Maar tot die tijd...

Aangezien we beiden iets aannemen vind ik de term 'wappie' ook nogal een gebrek in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Cliff schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Want rechtsongelijkheid bestaat niet?

Sorry, maar dit in onzin. Ik ken rijtjeshuizen, van sociale woningbouw, waarbij de 7 bewoners allemaal verschillende huurprijs betalen voor exact dezelfde woning. Dat is zelfs heel gebruikelijk vanwege verschillende factoren.

Nogmaals: jij en ik hebben een aanname. Jouw aanname is dat ik mijn ferrarismeter niet kan houden als de salderingsregeling afgebouwd wordt. Mijn aanname is dat ik dat zo lang wél kan rekken, al weet ik echt wel dat ik een keer over ga. Maar tot die tijd...

Aangezien we beiden iets aannemen vind ik de term 'wappie' ook nogal een gebrek in deze discussie.
Prima, wat jij wilt. Kijken of de belastingdienst het zo ook met je eens is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Termy schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:04:
Prima, wat jij wilt. Kijken of de belastingdienst het zo ook met je eens is.
Wat heeft die te maken met een Ferrarismeter? Die is toch in het beheer van de netbeheerder?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Cliff schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Nou, bedankt voor het onderbouwen van de reden waarom voorlopig aan de Ferrarismeter blijf.

1) je zegt zelf al dat politiek en energiebedrijven niet te vertrouwen zijn, dus ze wijzer maken dan nodig lijkt me niet zinvol
2) Als ik zo'n duur contract zou krijgen en ik zou daar last van krijgen, kan ik toch altijd nog overstappen op jouw geweldige supermeter?

Dus niets aan de hand nu. Het enige waar ik nu dus op gok is dat de salderingsregeling afgebouwd wordt nog voordat ik een slimme meter in huis heb. Jij denkt dat het tegenovergestelde plaats gaat vinden. We gaan wel zien wie gelijk heeft, maar als jij gelijk hebt kan ik overstappen op een nieuwe meter. Als ik gelijk heb, kun jij niet overstappen op een oude meter.
Je redeneert verkeerd om, de afbouw gaat toch echt in 2025 beginnen en voor die datum zal je oude meter toch echt vervangen moeten zijn. De netbeheerders gaan de komende tijd er aan trekken om alle oude troep te vervangen en de kans bestaat dat je over een jaartje een brief in de bus krijgt. Op dat moment wordt de meter gratis vervangen, bij weigering kan dat wel eens anders zijn op een later tijdstip en wordt het een duur grapje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Truus01 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Wat heeft die te maken met een Ferrarismeter? Die is toch in het beheer van de netbeheerder?!
Precies, daarom zal je zo niet kunnen weigeren.

Salderen is een belastingsubsidie die de staat geld kost. Zodra die er af gaat zullen ze prima in staat zijn je te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Volgens mij zitten 'we' een beetje langs mekaar te praten, over weigeren.
Want er is weigeren en weigeren.
Wat ik en Cliff zo lang mogelijk zullen doen is het weigeren van de slimme meter, zolang dat geen gevolgen heeft. Tot nu toe mocht en mag je nog altijd weigeren, zonder dat het gevolgen heeft en is het ook een simpele actie om te weigeren.
Het weigeren waar jullie het over lijken te hebben is een weigeren als eigenlijk al gezegd wordt het moet, dat het verplicht is/wordt. Want als je weigert, dan komt de belastingdienst*, of als je weigert dan bega je een delict.
Dat soort weigeren ga ik in ieder geval niet doen. Ik ga er geen rechtszaak voor aanspannen of zo.
Maar tot die tijd weiger ik, en als die tijd komt, komt die slimme meter (en die zal niet duur betaald worden, want dan zal ik weigeren. Waarom zou ik moeten betalen als anderen het gratis krijgen/kregen. Rechtsongelijkheid... ;))

*Toch snap ik dat van die belastingdienst nog altijd niet. We gaan zelfs van het systeem om ondernemer te moeten zijn voor de btw-aftrek af, dus wat heeft de belastingdienst dan nog met het wel of niet verplichten van de meter te maken en het aan de deur komen als ik geen slimme meter zou hebben.
(En juist doordat ik geen slimme meter heb, weten ze me niet te vinden. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Je redeneert verkeerd om, de afbouw gaat toch echt in 2025 beginnen en voor die datum zal je oude meter toch echt vervangen moeten zijn. De netbeheerders gaan de komende tijd er aan trekken om alle oude troep te vervangen en de kans bestaat dat je over een jaartje een brief in de bus krijgt. Op dat moment wordt de meter gratis vervangen, bij weigering kan dat wel eens anders zijn op een later tijdstip en wordt het een duur grapje....
Ja, ik weet dat jij dat denkt. En ik zeg: eerst even zien of dat ook echt zo gaat zijn. Misschien halen ze het bv. niet. Ik kan altijd nog overstappen op een nieuwe meter, dus voor mij geen enkel risico.

Deze is trouwens ook nog wel interessant. Salderen per maand of per jaar? Bij een ferrarismeter kan men het niet zien...

ACM over salderingsregeling: ‘Salderen moet jaarlijks, maar staat niet letterlijk in de wet’

https://solarmagazine.nl/...niet-letterlijk-in-de-wet

[ Voor 5% gewijzigd door Cliff op 20-08-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cliff schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Deze is trouwens ook nog wel interessant. Salderen per maand of per jaar? Bij een ferrarismeter kan men het niet zien...

ACM over salderingsregeling: ‘Salderen moet jaarlijks, maar staat niet letterlijk in de wet’

https://solarmagazine.nl/...niet-letterlijk-in-de-wet
Het probleem hier ligt natuurlijk vanwege de variabele contracten, dan kan dat inderdaad, komen de vaste contracten weer terug is dat niet meer.
Heb je een ferarris is er een kans dat die energieleverancier jou niet accepteert met een variabel contract. Geen groot probleem als er anderen zijn.
Ik heb atm BE met vast contract, dus prijzen staan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Inmiddels een slimme meter laten plaatsen, maar hij communiceert kennelijk niet met Stedin want in Mijn Stedin zie ik nog steeds het aanbod om een gratis slimme meter te plaatsen en Eneco kan hem niet uitlezen. Prima zo, wel de inzicht via HomeWizard, niet de privacyzorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
twain4me schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:33:
[...]aangezien je een groot deel van je verwarmingsbehoefte in die maanden zal hebben kom je dus met de electrische cv ketel zelfs met heul veul accu's zoon 5000-7000 kWh te kort ;)
Maar als ik per jaar afreken maak ik dat in de zomer weer goed toch? Ik kan van het net pakken in de winter en terugleveren in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Eneco verlaagt ook het teruglevertarief.

https://solarmagazine.nl/...nepanelen-naar-9-eurocent

[ Voor 11% gewijzigd door Cliff op 24-08-2022 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
<knip> Eén keer was genoeg

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haga
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Cliff schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:42:
[...]

Maar als ik per jaar afreken maak ik dat in de zomer weer goed toch? Ik kan van het net pakken in de winter en terugleveren in de zomer.
En jij denkt dat dat zo blijft?

Gaat niet lang meer duren en dan betaal je je verbruik echt per maand.

En dan bedoel ik niet met een voorschot. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Haga schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

En jij denkt dat dat zo blijft?

Gaat niet lang meer duren en dan betaal je je verbruik echt per maand.

En dan bedoel ik niet met een voorschot. 😉
Daar heeft dan iedereen last van, ook niet pv bezitters, maar het wordt al 5 jaar geroepen dus eerst maar eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In principe kan een afrekening per maand, en dan nog voor levering & teruglevering apart,
in de praktijk alleen ingevoerd worden als alle relevante meters "smart meters" zijn.

Je kan bij jouw netbeheerder vermoedelijk informatie over de huidige status van de
"Status en Planning Slimme Meter uitrol" opvragen. (hier bijvoorbeeld Liander)
- Helaas werkt de belangrijke link onderaan op de pagina van Liander niet (meer):
Plannings- en Plaatsingsoverzicht in kaartvorm

De nieuwe energiewet zal ook "iets" over de uitvoering, gebruik etc. moeten bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Haga Ik denk toch wel dat het nog blijft. Daar gemiddeld genomen het voorschot van mensen hoger ligt dan hun verbruik bezitten energiemaatschappijen toch een mooie zak geld om mee te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haga
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:11:
@Haga Ik denk toch wel dat het nog blijft. Daar gemiddeld genomen het voorschot van mensen hoger ligt dan hun verbruik bezitten energiemaatschappijen toch een mooie zak geld om mee te investeren.
We gaan het meemaken.

Zal een kwestie van tijd zijn. Er valt (extra) geld te verdienen voor de energiemaatschappijen

Voorschotten zijn in de zomer te hoog en in de winter te laag 😏

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cliff
Mooi ook die website: https://www.netbeheernede...teninformatie/slimmemeter

Wat heb ik aan een slimme meter?
Met een slimme meter krijgt u als consument of klein bedrijf een maandelijks overzicht in plaats van een jaarlijkse eindafrekening. Met dit inzicht hebt u meer grip op de hoeveelheid energie u verbruikt en daarmee op de energiekosten. Als u niet wilt dat de meterstanden maandelijks op afstand worden uitgelezen, kunt u dit aan uw netbeheerder doorgeven.

Ik zal het even herschrijven:

Met een slimme meter kan de netbeheerder precies zien wat u als consument of klein bedrijf aan stroom oplevert of gebruikt. Hierdoor kunnen wij verschillende tarieven gaan rekenen voor de stroom, uiteraard in uw nadeel. We kunnen u ook per maand gaan laten betalen in plaats van een jaarlijkse eindafrekening. Met dit inzicht hebben wij meer grip op de hoeveelheid energie die u verbruikt en opwekt en daarmee kunnen we u nadeliger factureren. Als u niet wilt dat de meterstanden maandelijks op afstand worden uitgelezen, kunt u dit aan uw netbeheerder doorgeven, maar of we dit ook werkelijk niet doen kunt u zelf niet controleren.
(enigszins sarcastisch dit hoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Cliff schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:23:
Mooi ook die website: https://www.netbeheernede...teninformatie/slimmemeter

Met een slimme meter krijgt u als consument of klein bedrijf een maandelijks overzicht in plaats van een jaarlijkse eindafrekening. Met dit inzicht hebt u meer grip op de hoeveelheid energie u verbruikt en daarmee op de energiekosten. Als u niet wilt dat de meterstanden maandelijks op afstand worden uitgelezen, kunt u dit aan uw netbeheerder doorgeven.

Ik zal het even herschrijven:

Met een slimme meter kan de netbeheerder precies zien wat u als consument of klein bedrijf aan stroom oplevert of gebruikt. Hierdoor kunnen wij verschillende tarieven gaan rekenen voor de stroom, uiteraard in uw nadeel. We kunnen u ook per maand gaan laten betalen in plaats van een jaarlijkse eindafrekening. Met dit inzicht hebben wij meer grip op de hoeveelheid energie die u verbruikt en opwekt en daarmee kunnen we u nadeliger factureren. Als u niet wilt dat de meterstanden maandelijks op afstand worden uitgelezen, kunt u dit aan uw netbeheerder doorgeven, maar of we dit ook werkelijk niet doen kunt u zelf niet controleren.
(enigszins sarcastisch dit hoor)
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: een netbeheerder en de energieleverancier. Die knip hebben we een aantal jaren geleden gemaakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Net als bij de spoorwegen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:43
Cliff schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:54:
Vroeg of laat weet ik best dat ik een flinke upgrade van de meterkast moet gaan doen omdat ik zeker naar 60 panelen wil. Maar wat mij betreft dus voorlopig even 'laat' ipv 'vroeg'.
Heb 100 panelen met een Ferrarismeter. Er is dus (nog) geen technische beperking.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Heb 100 panelen met een Ferrarismeter. Er is dus (nog) geen technische beperking.
Totdat het lager in je meter in de prak loopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ds23man schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Zo lang er nog geen rooksignalen door de ferrari(s) afgegeven worden . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
ds23man schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:30:
[...]
Nou, dat had ik er eerst als geintje bij willen zeggen :).

Afgelopen week liep hij zo hard (achteruit) dat je je af gaat vragen of ze daar bij het ontwerp rekening mee hebben gehouden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Ja, maar vast geen éénfase 25 ampere :)

Mag ik vragen wat je wel hebt? Want het klinkt als wat ik graag zou willen, maar wat je dus nu nooit meer kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Cliff schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Ja, maar vast geen éénfase 25 ampere :)

Mag ik vragen wat je wel hebt? Want het klinkt als wat ik graag zou willen, maar wat je dus nu nooit meer kunt krijgen.
Zal morgen ff kijken. Is bij mij op de zaak namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
alexbl69 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Zal morgen ff kijken. Is bij mij op de zaak namelijk.
En? Weekje vrij genomen met dit mooie weer zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Cliff schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:03:
[...]

Heb het dit keer in de agenda gezet :). Doe het wel even per DM als je het goed vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cliff schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:03:
[...]

Met 100 panelen kan je wel uitgaan van 3 fase, tenzij er een berg van die 50W amorf panelen geplaatst zijn maar die kans is klein.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik had het bericht wel verwacht, maar weet niet heel zeker wat ik er nu mee moet.
Na het aanmelden op Energieleveren.nl, kreeg ik dit:
Geachte heer of mevrouw,
Uw aanmelding via Energieleveren.nl voor het adres xxxx hebben wij verwerkt in onze administratie. Graag geef ik u onderstaande informatie en heb ik een verzoek aan u.
Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.
Dit hoef ik toch (nog) niet te doen? Ik kan dit bericht negeren en daarmee de slimme meter (voorlopig nog) weigeren?!
Er staat niet in dat ik verplicht over moet, of dat de meter ongeschikt is, of dat de meter afgekeurd is, vandaar dat ik er vanuit ga, dat ik niks hoef te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Truus01 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:19:
Ik had het bericht wel verwacht, maar weet niet heel zeker wat ik er nu mee moet.

[...]

Dit hoef ik toch (nog) niet te doen? Ik kan dit bericht negeren en daarmee de slimme meter (voorlopig nog) weigeren?!
Er staat niet in dat ik verplicht over moet, of dat de meter ongeschikt is, of dat de meter afgekeurd is, vandaar dat ik er vanuit ga, dat ik niks hoef te doen.
Dat heb je goed gelezen inderdaad. Het is een aanbieding, geen verplichting.

Hun volgende stap zal zijn dat ze je zeggen dat vervanging nu nog gratis is, maar dat ze je dat in de toekomst niet kunnen garanderen.

Vervolgens wens je ze een vrolijke dag toe :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff

[...]

Hou ons eens op de hoogte hiervan? Ben wel benieuwd.

Ik denk dat je niet mag overstappen tenzij je je analoge meter wegdoet. Zo wordt je langzaam gedwongen tot digitaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

[...]

Dit kreeg ik 3 jaar geleden ook al. Gewoon negeren en waarschijnlijk krijg je er dan nog een melding achteraan dat ze langs willen komen. Die kun je simpelweg afwijzen en daarna hoor je er niets meer van.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Cliff schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:29:
[...]
Hou ons eens op de hoogte hiervan? Ben wel benieuwd.

Ik denk dat je niet mag overstappen tenzij je je analoge meter wegdoet. Zo wordt je langzaam gedwongen tot digitaal.
Nee hoor, dat mogen ze niet eens. De meter voldoet aan alle eisen en een slimme meter is niet verplicht. Pas als de meters afgekeurd worden of de wet verandert ben je verplicht hem te vervangen. Maar zover zijn we nog niet, al zal dat binnen een paar jaar wel gaan gebeuren (bij het afbouwen salderen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
Hahaha!
  • Slimme meters verre van feilloos: hoe ontdek je een kapotte meter?[/li]
    • Slimme meters blijken niet feilloos. Bij een steekproef bleek dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren. Sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.
  • En als ik het precies wil weten?[/li]
    • Dan moet de netbeheerder de slimme meters komen controleren. Dat kost ruim 500 euro. Als er inderdaad sprake is van kapotte meters, dan krijg je dat geld terug.

• Kan ik nog van de slimme meter af?
    • Nee, als ie eenmaal hangt blijft ie. Op verzoek schakelt de netbeheerder wel het automatisch uitlezen uit. Meterstanden moeten dan weer handmatig doorgegeven worden. Wie zonnepanelen heeft, moet zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd een slimme meter verplicht in de meterkast hebben.

• Was die analoge meter niet veel betrouwbaarder?
    • Bij de invoering van de slimme meter waren er nogal wat telefoontjes naar de netbeheerders over gestegen verbruik. Dat zat niet in de slimme meter, maar waarschijnlijk gaf de draaischijfmeter te weinig aan.
https://www.ed.nl/wonen/s...n-kapotte-meter~a7736385/

Vooralsnog erg blij dat ik mijn oude meter heb gehouden!

[ Voor 52% gewijzigd door Cliff op 15-10-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 17:57
Yamy_Daffy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:38:

Daar kreeg ik ook al door dat het verplicht is vanaf 2027....

Zolang ik het kan weigeren blijf ik lekker dom me meterstanden zelf door geven. Heb het gevoel dan het meer in eigen hand te hebben met alle regels en wetten die nu veranderen.
Welke energie Maatschappij vertelde jou dat een slimme meter vanaf 2027 verplicht is.?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als de nieuwe salderingswet definitief wordt aangenomen in de 1ekamer dan wordt een meter (hoeft geen slimme meter te zijn) met gescheiden telwerken voor levering en teruglevering verplicht per 1-1-2025
Pagina: 1 2 3 4 Laatste