• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:21
Madeliefxxx schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Jaarafrekening is op 1-10. Mijn meterwissel staat nu gepland voor 21-7. Mijn contract loopt af op 31-5 en dan ga ik waarschijnlijk overstappen dus komt er weer een afrekening. Maar wat is dan een gunstige datum en wanneer is er sprake van gemiste saldering. Ik baal er zo van dat ik het inzicht niet heb om het nog allemaal te snappen. Ik denk dat ik het maar allemaal gewoon op z'n beloop laat want het is me te ingewikkeld allemaal. Had ik die stomme huurdingen maar niet op mijn dak! Zoveel gedoe en het levert niks meer op.
Waarom loopt je jaarrekening niet synchroon metje contract? Mijn jaarrekening is 1-7 en mijn contract eindigt 1-7-2027.

In ieder geval denk ik dat het voor jou gunstig is als je de jaarafrekening met de meterwissel doet en dan een nieuw jaar in laat gaan. Zeer waarschijnlijk heb je per 21-7 al je winterverbruik van afgelopen wintergesaldeerd, of grotendeels.

Je hebt echt geen idee wanneer je meterstand vorig jaar het laagst was en of je nu weer op of onder die stand bent?
Wat was de meterstand op je vorige jaarrekening? En zit je daar nu op of onder? Dan heb je in principe je verbruik al gesaldeerd.

Je zou dan dus per 21-7 datgeen wat je daarna opwekt dan nog mogen salderen met wat je de rest van het jaar verbruikt.
Als je in oktober je jaarrekening hebt, zul je waarschijnlijk over die laatste maanden alleen maar verbruik hebben en nauwelijks opwek om dat echt nog te salderen.

Mocht je jaarafrekening toch 31-5 zijn, maakt het denk ik niet zo heel veel uit, maar dan zou ik zeker ook kijken of je nog een meterstand van vorig jaar terug kunt vinden om te zien hoever je nu zit.

Heel misschien, als je nu al je winterverbruik gesaldeerd hebt, dat een eerdere meterwissel en jaarafrekening zelfs nog iets gunstiger is, in jouw situatie, maar dat is zeer moeilijk in te schatten, zonder getallen.
Overigens is het ook belangrijk om te weten hoe je contract in mekaar zit. Niet dat je door de meterwissel ineens terugleverkosten moet betalen, want dan maakt hoeveel je kunt salderen ineens een stuk minder uit...
Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je contract tot 31-5-2027 loopt en dat het het Greenchoice of Essent contract zonder terugleverkosten is.

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 23:27
Truus01 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Waarom loopt je jaarrekening niet synchroon metje contract? Mijn jaarrekening is 1-7 en mijn contract eindigt 1-7-2027.

In ieder geval denk ik dat het voor jou gunstig is als je de jaarafrekening met de meterwissel doet en dan een nieuw jaar in laat gaan. Zeer waarschijnlijk heb je per 21-7 al je winterverbruik van afgelopen wintergesaldeerd, of grotendeels.

Je hebt echt geen idee wanneer je meterstand vorig jaar het laagst was en of je nu weer op of onder die stand bent?
Wat was de meterstand op je vorige jaarrekening? En zit je daar nu op of onder? Dan heb je in principe je verbruik al gesaldeerd.

Je zou dan dus per 21-7 datgeen wat je daarna opwekt dan nog mogen salderen met wat je de rest van het jaar verbruikt.
Als je in oktober je jaarrekening hebt, zul je waarschijnlijk over die laatste maanden alleen maar verbruik hebben en nauwelijks opwek om dat echt nog te salderen.

Mocht je jaarafrekening toch 31-5 zijn, maakt het denk ik niet zo heel veel uit, maar dan zou ik zeker ook kijken of je nog een meterstand van vorig jaar terug kunt vinden om te zien hoever je nu zit.

Heel misschien, als je nu al je winterverbruik gesaldeerd hebt, dat een eerdere meterwissel en jaarafrekening zelfs nog iets gunstiger is, in jouw situatie, maar dat is zeer moeilijk in te schatten, zonder getallen.
Overigens is het ook belangrijk om te weten hoe je contract in mekaar zit. Niet dat je door de meterwissel ineens terugleverkosten moet betalen, want dan maakt hoeveel je kunt salderen ineens een stuk minder uit...
Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je contract tot 31-5-2027 loopt en dat het het Greenchoice of Essent contract zonder terugleverkosten is.
Mijn nieuwe contract is net op 31 mei ingegaan en ik heb idd terugleverkosten vanaf de nieuwe meter. Dat is de reden waarom ik zo lang mogelijk wilde uitstellen. De reden waarom mijn jaarrekening niet synchroon loopt met mijn contract is omdat ik tijdens die energiecrisis net zoals zovelen hier toen nog dat dure contract via univé heb afgesloten in oktober en dat heeft GC me toen uit coulance boetevrij omgezet naar een nieuw goedkoper contract op 31 mei maar de afrekening kwam gewoon in oktober pas weer. Ik begrijp dus niet hoe dat nu precies zit met dat salderen in combinatie met die terugleverkosten. Ik begrijp er echt helemaal niks meer van. De meterstanden heb ik nog wel. Moet ik even opzoeken indien het uberhaupt nog relevant is? Bedankt voor het meedenken!

Even opgezocht: mijn laagste stroomstand vorig jaar was op 1 oktober nl. 66434. Op dit moment is dit 66444. Maar om het nog ingewikkelder te maken heb ik sinds oktober airco en daar heb ik dus ook mee verwarmt en inmiddels ook mee gekoeld. Dus mijn stroomverbruik is sowieso gestegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Madeliefxxx op 05-06-2026 17:34 ]

• Truus01
Madeliefxxx schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:21:
Even opgezocht: mijn laagste stroomstand vorig jaar was op 1 oktober nl. 66434. Op dit moment is dit 66444. Maar om het nog ingewikkelder te maken heb ik sinds oktober airco en daar heb ik dus ook mee verwarmt en inmiddels ook mee gekoeld. Dus mijn stroomverbruik is sowieso gestegen.
In ieder geval heb je dus op 10kWh je 'winterverbruik' gesaldeerd.
Vwb salderen is het dan denk ik toch het meest gunstige om je jaarafrekening zsm hierna in te laten gaan. Dus als je een nieuwe jaarafrekening per 21-7 met de meterwissel kunt krijgen, is dat denk ik het gunstigste, al is het heel moeilijk te zeggen. Waarschijnlijker is dat het niet veel zal uitmaken, maar mocht je over augustus nog veel opwekken, dan saldeer je daar misschien (deels) oktober, november en december nog mee, wat je bij een jaarrekening op 1 oktober vrijwel zeker niet zult doen.

Dat je terugleverkosten gaat krijgen is behoorlijk vervelend. Wat dat betreft kan ik je dan ook niet echt adviseren.
Zoveel mogelijk zelf verbruiken (wat je nodig hebt, niet extra) op de momenten dat de zon schijnt.
Je zou kunnen uitproberen of je je huis bv overdag genoeg kunt koelen/verwarmen met de airco, zodat je dat voornamelijk op de zonnepanelen doet en dan 's avonds de airco uitlaat en dus geen (extra) verbruik daardoor hebt. (En natuurlijk de wasmachine overdag aan, als de zon schijnt en dat soort dingen. Dat zal minimaal helpen, maar ja, alle beetjes helpen.)
Dat zijn ook de dingen die ik uit ga proberen en juist met de slimme meter beter inzicht in hoop te krijgen, zodat ik beter weet wat ik moet kiezen zodra mijn contract afloopt.
In jouw geval denk ik dat je, vooral het koelen, juist moet uitproberen zolang je nog de oude meter hebt. Dan heb je niet echt nauwkeurig inzicht, maar wel een idee of het werkt en omdat je het toch nog saldeerd, merk je het als het ware niet zo. Je zou dan wel ook de meterstand bij kunnen houden zodra je de airco aanzet en weer uit, of die ongeveer gelijk is gebleven, want dat zou betekenen dat je dan waarschijnlijk niet veel teruglevert en/of verbruikt. Of er een tijdje bij kunnen staan kijken, of de meter veel beweegt (heen of terug).

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 23:27
Truus01 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:54:
[...]

In ieder geval heb je dus op 10kWh je 'winterverbruik' gesaldeerd.
Vwb salderen is het dan denk ik toch het meest gunstige om je jaarafrekening zsm hierna in te laten gaan. Dus als je een nieuwe jaarafrekening per 21-7 met de meterwissel kunt krijgen, is dat denk ik het gunstigste, al is het heel moeilijk te zeggen. Waarschijnlijker is dat het niet veel zal uitmaken, maar mocht je over augustus nog veel opwekken, dan saldeer je daar misschien (deels) oktober, november en december nog mee, wat je bij een jaarrekening op 1 oktober vrijwel zeker niet zult doen.

Dat je terugleverkosten gaat krijgen is behoorlijk vervelend. Wat dat betreft kan ik je dan ook niet echt adviseren.
Zoveel mogelijk zelf verbruiken (wat je nodig hebt, niet extra) op de momenten dat de zon schijnt.
Je zou kunnen uitproberen of je je huis bv overdag genoeg kunt koelen/verwarmen met de airco, zodat je dat voornamelijk op de zonnepanelen doet en dan 's avonds de airco uitlaat en dus geen (extra) verbruik daardoor hebt. (En natuurlijk de wasmachine overdag aan, als de zon schijnt en dat soort dingen. Dat zal minimaal helpen, maar ja, alle beetjes helpen.)
Dat zijn ook de dingen die ik uit ga proberen en juist met de slimme meter beter inzicht in hoop te krijgen, zodat ik beter weet wat ik moet kiezen zodra mijn contract afloopt.
In jouw geval denk ik dat je, vooral het koelen, juist moet uitproberen zolang je nog de oude meter hebt. Dan heb je niet echt nauwkeurig inzicht, maar wel een idee of het werkt en omdat je het toch nog saldeerd, merk je het als het ware niet zo. Je zou dan wel ook de meterstand bij kunnen houden zodra je de airco aanzet en weer uit, of die ongeveer gelijk is gebleven, want dat zou betekenen dat je dan waarschijnlijk niet veel teruglevert en/of verbruikt. Of er een tijdje bij kunnen staan kijken, of de meter veel beweegt (heen of terug).
Toen het zo warm was had ik de airco aan en de meter draaide nog steeds flink terug overdag. 's Nachts uit met hitte gaat niet lukken. Airco hangt ook in de woonkamer en moet de slaapkamer dan mee koelen. Vanwege mijn slechte gezondheid en het echt niet tegen de hitte kunnen in dit bloedhete huisje neem ik die kosten graag op de koop toe. Die terugleverkosten is idd ships. Ik moet er echt aan gaan denken om dan zoveel mogelijk te wassen maar ik ben best beperkt in die mogelijkheden en tot nu toe ben ik het nog altijd vergeten. Het is even schakelen dus bedankt voor de reminder en het meedenken!

• Truus01
Gisteren ook de herinnering ontvangen. (3 weken na de dagtekening, maar het zijn maar 2 weken sinds werkelijke ontvangst van die eerdre brief. Dat soort dingen vind ik niet netjes en eigenlijk niet kunnen. Maar ja, wat moet je ertegen doen?!)

Toch maar een datum gaan prikken.
Maar het liefst als het regent/flink bewolkt is/donker is. Anders mis ik die tijd mijn opwek...

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:32
Truus01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:31:
Gisteren ook de herinnering ontvangen. (3 weken na de dagtekening, maar het zijn maar 2 weken sinds werkelijke ontvangst van die eerdre brief. Dat soort dingen vind ik niet netjes en eigenlijk niet kunnen. Maar ja, wat moet je ertegen doen?!)

Toch maar een datum gaan prikken.
Maar het liefst als het regent/flink bewolkt is/donker is. Anders mis ik die tijd mij opwek...
Ach joh dat halve uurtje dat je stroom eraf ligt is te overzien toch, als je dat naar euro's omrekent blijft het centenwerk.

• Truus01
HikariMisako schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Ach joh dat halve uurtje dat je stroom eraf ligt is te overzien toch, als je dat naar euro's omrekent blijft het centenwerk.
Dat is natuurlijk waar.
Maar ook centenwerk zijn centen. En dan koop ik liever een half brood voor 25ct dan dat het weg is...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In mijn brief van de RDI staat letterlijk over de digitale en de slimme meter:

"lk heb zonnepanelen, welke meter is dan geschikt?

Beide nieuwe meters zijn geschikt voor
zonnepanelen. De digitale meter en de
slimme meter laten allebei zien hoeveel
energie u opwekt
en teruglevert aan het
energienet. En ook hoeveel energie
u afneemt van het energienet."

Hebben ze bij de RDI een nieuwe uitvinding gedaan?
Waarschijnlijk weten ze gewoon niet wat de meters meten.
(Meten is weten, maar weet wat je meet)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:43
dunklefaser schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:27:
In mijn brief van de RDI staat letterlijk over de digitale en de slimme meter:

"lk heb zonnepanelen, welke meter is dan geschikt?

Beide nieuwe meters zijn geschikt voor
zonnepanelen. De digitale meter en de
slimme meter laten allebei zien hoeveel
energie u opwekt
en teruglevert aan het
energienet. En ook hoeveel energie
u afneemt van het energienet."

Hebben ze bij de RDI een nieuwe uitvinding gedaan?
Waarschijnlijk weten ze gewoon niet wat de meters meten.
(Meten is weten, maar weet wat je meet)
Ik verwacht ook eerdaags een brief van het RDI, staat er in binnen welker termijn je een afspraak moet maken en wat als je dat niet doet welke gevolgen er dan volgen? (Hoe hoog de boete zal zijn)

Huis 1981 label A++ gasloos, negative energierekening, PV 7400 WP, verwarming met 4x Daikin Perfera single split, 1x vloerunit en 3x wandunit waarvan 2 in woonkamer/ keuken, sww met E boiler.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bohaak Op beide vragen: Nee - en zeker de hoogte van de LOD wordt (nog) niet genoemd.
Bij mij is de situatie sowieso niet standaard i.v.m. een aanvraag van 3-fase in april, die ik weer ingetrokken heb (te duur, loont niet).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:28
dunklefaser schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:27:
hoeveel energie u opwekt en teruglevert aan het
energienet.
Nederlandse schrijfwijze... zo dubbelzinnig...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:32
Bohaak schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Ik verwacht ook eerdaags een brief van het RDI, staat er in binnen welker termijn je een afspraak moet maken en wat als je dat niet doet welke gevolgen er dan volgen? (Hoe hoog de boete zal zijn)
Ik heb die brief hier intussen ook. Ik heb wel geprobeerd een afspraak te maken, maar ze snappen daar niet dat mijn vloer er momenteel uitligt en dat niet zo handig is voor een monteur om de meter te vervangen. Zeker niet omdat de elektrameter in de gang hangt en de gasmeter in de woonkamer en beide vloeren er op andere momenten uitliggen/gestort worden.

Ik probeerde daarom dus een afspraak te maken voor ergens rond september, maar dat snappen ze niet.

Maar in de brief staat eigenlijk precies hetzelfde als de eerdere brieven. Ze vragen je om een afspraak te maken, zeggen dat er gevolgen kunnen zijn, maar zeggen nog niets van welke gevolgen op welk moment. Voorlopig maak ik me dus weinig zorgen, ik verwacht dat ze op een gegeven moment een brief gaan sturen die aangeeft dat je voor een bep. datum de meter vervangen moet hebben/een afspraak moet hebben staan en je anders een dwangsom gaat krijgen.

[removed]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:13
redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb die brief hier intussen ook. Ik heb wel geprobeerd een afspraak te maken, maar ze snappen daar niet dat mijn vloer er momenteel uitligt en dat niet zo handig is voor een monteur om de meter te vervangen. Zeker niet omdat de elektrameter in de gang hangt en de gasmeter in de woonkamer en beide vloeren er op andere momenten uitliggen/gestort worden.

Ik probeerde daarom dus een afspraak te maken voor ergens rond september, maar dat snappen ze niet.

Maar in de brief staat eigenlijk precies hetzelfde als de eerdere brieven. Ze vragen je om een afspraak te maken, zeggen dat er gevolgen kunnen zijn, maar zeggen nog niets van welke gevolgen op welk moment. Voorlopig maak ik me dus weinig zorgen, ik verwacht dat ze op een gegeven moment een brief gaan sturen die aangeeft dat je voor een bep. datum de meter vervangen moet hebben/een afspraak moet hebben staan en je anders een dwangsom gaat krijgen.
Dat "niet snappen" is goed te begrijpen. Bekijk het eens van hun kant. Ze krijgen ongetwijfeld elke dag creatieve excuses te horen waarom een vervanging niet of niet op korte termijn kan plaatsvinden.

En zelfs als een vloer opgebroken is waarom zou je dan niet bij de meters kunnen. Het is misschien wat lastiger om er bij te komen maar dat zou niet een totale belemmering moeten zijn.

• redwing
hanev001 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:31:
[...]
Dat "niet snappen" is goed te begrijpen. Bekijk het eens van hun kant. Ze krijgen ongetwijfeld elke dag creatieve excuses te horen waarom een vervanging niet of niet op korte termijn kan plaatsvinden.
Oh ik snap best dat ze denken dat het een smoesje is, maar daarom heb ik heb ze al aangeboden om een afspraak te maken en de monteur het zelf te laten bekijken, maar dan wel op hun kosten als ie het toch niet ziet zitten.
En zelfs als een vloer opgebroken is waarom zou je dan niet bij de meters kunnen. Het is misschien wat lastiger om er bij te komen maar dat zou niet een totale belemmering moeten zijn.
Omdat de meter nu op +/- twee meter hoog hangt, en volgende week de vloer is gestort en je er dan 4 weken niet met zware spullen overheen mag. Hetzelfde gebeurt met de gang waar de andere meter hangt, dus het duurt even voordat beide ruimtes weer fatsoenlijk begaanbaar zijn.

Ik zou er zoals het nu is zelf al niet aan zitten, en ik kan je garanderen dat een monteur het dan zeker niet gaat doen :+
Maar mij is het prima, ik maak gewoon een afspraak als de boel weer op orde is, ik verwacht niet dat ze voor die tijd echt moeilijk gaan doen, en anders bied ik ze nog een keer aan dat ze er van mij best bij mogen, maar dat ik geen verantwoordelijkheid neem.

[removed]

• Truus01
hanev001 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:31:
redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:38:
Omdat de meter nu op +/- twee meter hoog hangt, en volgende week de vloer is gestort en je er dan 4 weken niet met zware spullen overheen mag. Hetzelfde gebeurt met de gang waar de andere meter hangt, dus het duurt even voordat beide ruimtes weer fatsoenlijk begaanbaar zijn.

Ik zou er zoals het nu is zelf al niet aan zitten, en ik kan je garanderen dat een monteur het dan zeker niet gaat doen :+
Maar mij is het prima, ik maak gewoon een afspraak als de boel weer op orde is, ik verwacht niet dat ze voor die tijd echt moeilijk gaan doen, en anders bied ik ze nog een keer aan dat ze er van mij best bij mogen, maar dat ik geen verantwoordelijkheid neem.
Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij ben jij als eigenaar van het pand verplicht dat de meters bereikbaar zijn (als de eigenaar van de meters daar wat aan willen doen)...
Dus die verantwoordelijkheid en mogelijke schade/kosten zullen dan toch voor jou zijn.

Ze proberen nu volgens mij alles redelijk groepsgewijs in te plannen. Dus als ze dan voor jou terug moeten komen, is dat voor hun al niet handig en levert extra werk en kosten op.

Maar hopelijk lukt het je.

• redwing
Truus01 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:01:
[...]

[...]

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij ben jij als eigenaar van het pand verplicht dat de meters bereikbaar zijn (als de eigenaar van de meters daar wat aan willen doen)...
Dus die verantwoordelijkheid en mogelijke schade/kosten zullen dan toch voor jou zijn.
Oh, ze mogen erbij als ze willen hoor. Ik zie alleen geen monteur dat in de huidige situatie doen. Als er iets is en de hoofdkraan/hoofdzekering afgesloten moet worden lukt dat wel, maar ik zie ze niet op een ladder zo'n meter gaan vervangen :+
Ze proberen nu volgens mij alles redelijk groepsgewijs in te plannen. Dus als ze dan voor jou terug moeten komen, is dat voor hun al niet handig en levert extra werk en kosten op.

Maar hopelijk lukt het je.
Bij ons in de straat zijn er nog 2 andere huizen met een Feraris meter. Eentje heeft nog helemaal niets gehoord en de ander heeft net deze week een eerste brief gekregen. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze die brief per straat/wijk zouden sturen, maar voor zover ik zo kan zien gaat het dus weer puur random.

Ik ben dus benieuwd hoe ze heel moeilijk willen gaan doen als de helft van de mensen nog niet eens een 1e brief heeft gekregen.

Maar zoals ik al aangaf, ik heb dat ding natuurlijk het liefste zo lang mogelijk, maar ik ga ook niet dwars liggen. Zodra ze er dus fatsoenlijk weer bijkunnen mag dat.

[removed]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste