Waarom loopt je jaarrekening niet synchroon metje contract? Mijn jaarrekening is 1-7 en mijn contract eindigt 1-7-2027.Madeliefxxx schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Jaarafrekening is op 1-10. Mijn meterwissel staat nu gepland voor 21-7. Mijn contract loopt af op 31-5 en dan ga ik waarschijnlijk overstappen dus komt er weer een afrekening. Maar wat is dan een gunstige datum en wanneer is er sprake van gemiste saldering. Ik baal er zo van dat ik het inzicht niet heb om het nog allemaal te snappen. Ik denk dat ik het maar allemaal gewoon op z'n beloop laat want het is me te ingewikkeld allemaal. Had ik die stomme huurdingen maar niet op mijn dak! Zoveel gedoe en het levert niks meer op.
In ieder geval denk ik dat het voor jou gunstig is als je de jaarafrekening met de meterwissel doet en dan een nieuw jaar in laat gaan. Zeer waarschijnlijk heb je per 21-7 al je winterverbruik van afgelopen wintergesaldeerd, of grotendeels.
Je hebt echt geen idee wanneer je meterstand vorig jaar het laagst was en of je nu weer op of onder die stand bent?
Wat was de meterstand op je vorige jaarrekening? En zit je daar nu op of onder? Dan heb je in principe je verbruik al gesaldeerd.
Je zou dan dus per 21-7 datgeen wat je daarna opwekt dan nog mogen salderen met wat je de rest van het jaar verbruikt.
Als je in oktober je jaarrekening hebt, zul je waarschijnlijk over die laatste maanden alleen maar verbruik hebben en nauwelijks opwek om dat echt nog te salderen.
Mocht je jaarafrekening toch 31-5 zijn, maakt het denk ik niet zo heel veel uit, maar dan zou ik zeker ook kijken of je nog een meterstand van vorig jaar terug kunt vinden om te zien hoever je nu zit.
Heel misschien, als je nu al je winterverbruik gesaldeerd hebt, dat een eerdere meterwissel en jaarafrekening zelfs nog iets gunstiger is, in jouw situatie, maar dat is zeer moeilijk in te schatten, zonder getallen.
Overigens is het ook belangrijk om te weten hoe je contract in mekaar zit. Niet dat je door de meterwissel ineens terugleverkosten moet betalen, want dan maakt hoeveel je kunt salderen ineens een stuk minder uit...
Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je contract tot 31-5-2027 loopt en dat het het Greenchoice of Essent contract zonder terugleverkosten is.