• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Volgens een artikel op Solarmagzine is de hoogte de last onder dwangsom, bij het weigeren om de analoge energiemeter te laten vervangen, afhankelijk van wat de productie capaciteit is van de installatie.

Niet producerende huurders van een analoge energiemeter kunnen dan een last onder dwangsom krijgen die oploopt tot 300 euro. Voor producerende huurders van een analoge energiemeter, kan die last onder dwangsom dan oplopen tot 1650 euro.

Blijf je ook na het afdoen van de last onder dwangsom jouw analoge meter koesteren dan begint het spel van voren maar dan met hogere last onder dwangsom.

Tijdspad van netbeheerder naar Rijksinspectie Digitale Infrastructuur:
Wanneer er na 6 weken geen afspraak is gemaakt, meldt de netbeheerder dat aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Daarmee valt het adres onder het toezicht van de inspectie.
.
.
De RDI informeert bewoners over hun meewerkingsplicht, biedt telefonische hulp aan wie vragen heeft en herinnert aan de gevolgen van aanhoudende weigering. Levert dat geen afspraak op, dan kan de RDI een last onder dwangsom opleggen: een financiële prikkel om alsnog mee te werken. Elke 3 weken controleert de RDI of de overtreding voortduurt. Het dwangsombedrag kan maximaal 3 keer worden opgelegd.
Bron: https://solarmagazine.nl/...ale-meter-blijft-weigeren

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:46
esphome schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:12:
Volgens een artikel op Solarmagzine is de hoogte de last onder dwangsom, bij het weigeren om de analoge energiemeter te laten vervangen, afhankelijk van wat de productie capaciteit is van de installatie.

Niet producerende huurders van een analoge energiemeter kunnen dan een last onder dwangsom krijgen die oploopt tot 300 euro. Voor producerende huurders van een analoge energiemeter, kan die last onder dwangsom dan oplopen tot 1650 euro.

Blijf je ook na het afdoen van de last onder dwangsom jouw analoge meter koesteren dan begint het spel van voren maar dan met hogere last onder dwangsom.

Tijdspad van netbeheerder naar Rijksinspectie Digitale Infrastructuur:

[...]

Bron: https://solarmagazine.nl/...ale-meter-blijft-weigeren
Het wordt voor 'kleine produceerders' dus al snel te duur, maar juist voor die grote jongens is €1650 peanuts.
Voor dat bedrag zullen een aantal Tweakers het traject denk ik wel ingaan. (Succes jongens! :+ )

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Het wordt voor 'kleine produceerders' dus al snel te duur, maar juist voor die grote jongens is €1650 peanuts.
Voor dat bedrag zullen een aantal Tweakers het traject denk ik wel ingaan. (Succes jongens! :+ )
Dat is per keer. Staat ook in het artikel vermeld. Als er nog steeds niet meegewerkt wordt kan er opnieuw een dwangsom opgelegd worden en deze kan dan hoger zijn. Er is geen grens aan het aantal keer dat dit herhaald kan worden.

Bovendien zou ik het geen peanuts noemen 1650 Euro is ruwweg gelijk aan 6600 kWh die je terug zou moeten leveren om zelfs maar break-even te halen.

• Truus01
hanev001 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Dat is per keer. Staat ook in het artikel vermeld. Als er nog steeds niet meegewerkt wordt kan er opnieuw een dwangsom opgelegd worden en deze kan dan hoger zijn. Er is geen grens aan het aantal keer dat dit herhaald kan worden.

Bovendien zou ik het geen peanuts noemen 1650 Euro is ruwweg gelijk aan 6600 kWh die je terug zou moeten leveren om zelfs maar break-even te halen.
Ja, maar daar gaat weer een tijd overheen.

Hmmm... Ik had denk ik inderdaad verkeerd gerekend (ik denk dat ik even een komma in gedachten verkeerd had, en dus een factor 10 misgerekend). Want 6600kWh zal ook voor die 'groot produceerders' lastig zijn in 3 tot 6 weken. Maar ja, als dat net bv januari of februari is, dan zou het kunnen.

• hanev001
  • Nu online
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Ja, maar daar gaat weer een tijd overheen.

Hmmm... Ik had denk ik inderdaad verkeerd gerekend (ik denk dat ik even een komma in gedachten verkeerd had, en dus een factor 10 misgerekend). Want 6600kWh zal ook voor die 'groot produceerders' lastig zijn in 3 tot 6 weken. Maar ja, als dat net bv januari of februari is, dan zou het kunnen.
Huh? In die maanden is de opbrengst van panelen juist het laagst.

• Truus01
hanev001 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Huh? In die maanden is de opbrengst van panelen juist het laagst.
Maar de saldering het hoogst. Dus ik doel ook echt op jan/feb 2027.
Of denk ik nu weer verkeerd?! Want op zich zou inderdaad de zomermaanden om die dan weer terug te laten draaien beter zijn.
Alhoewel, komt het niet op hetzelfde neer?! Als men per 1-1 de meter vervangt en je moet 6600kWh verbruik betalen in jan/feb, terwijl je die anders nog gesaldeerd had (afhankelijk ook van wanneer je jaarnota is! en die van mij is 1-7...), of dat de meter voor de zomer vervangen wordt en je kunt de opwek van 6600kWh niet meer salderen (en dat geld dan ook meer als je de jaarnota bv per 1-1 hebt).

Wel denk ik dat nog geen nieuwe meter per jan/feb 2027 reëler is dan die in die zomer nog steeds niet te hebben.
Er zijn netbeheerders die nog niet begonnen zijn, maar bv bij Enexis acht ik de kans groot dat iedereen al de eerste dwangsom zelfs nog voor 2027 zal hebben.

(En als ik nog steeds verkeerd zit te denken, dan moet ik maar even een dutje gaan doen of zo... :+ )

• hanev001
  • Nu online
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Maar de saldering het hoogst. Dus ik doel ook echt op jan/feb 2027.
Of denk ik nu weer verkeerd?! Want op zich zou inderdaad de zomermaanden om die dan weer terug te laten draaien beter zijn.
Alhoewel, komt het niet op hetzelfde neer?! Als men per 1-1 de meter vervangt en je moet 6600kWh verbruik betalen in jan/feb, terwijl je die anders nog gesaldeerd had (afhankelijk ook van wanneer je jaarnota is! en die van mij is 1-7...), of dat de meter voor de zomer vervangen wordt en je kunt de opwek van 6600kWh niet meer salderen (en dat geld dan ook meer als je de jaarnota bv per 1-1 hebt).

Wel denk ik dat nog geen nieuwe meter per jan/feb 2027 reëler is dan die in die zomer nog steeds niet te hebben.
Er zijn netbeheerders die nog niet begonnen zijn, maar bv bij Enexis acht ik de kans groot dat iedereen al de eerste dwangsom zelfs nog voor 2027 zal hebben.

(En als ik nog steeds verkeerd zit te denken, dan moet ik maar even een dutje gaan doen of zo... :+ )
Je denk wijze klopt niet. Je moet per dwangsom periode 6600 kWh terugleveren om kosten dekkend te zijn. Je hebt dan dus nog geen cent winst gemaakt. Maar dat werkt alleen voor de eerste keer. Als er nog een of meer dwangsommen in het zelfde jaar worden opgelegd, welke ook nog eens hoger kunnen zijn dan de vorige, kom je op een gegeven moment op het punt dat het totaal aan boete hoger is dan de waarde van de totale jaarproductie van je panelen.

Simpel gezegd dit is een spel dat niet te winnen valt. Als je de meter niet laat vervangen zal je een steeds hoger wordend verlies leiden.

• Truus01
hanev001 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Je denk wijze klopt niet. Je moet per dwangsom periode 6600 kWh terugleveren om kosten dekkend te zijn. Je hebt dan dus nog geen cent winst gemaakt. Maar dat werkt alleen voor de eerste keer. Als er nog een of meer dwangsommen in het zelfde jaar worden opgelegd, welke ook nog eens hoger kunnen zijn dan de vorige, kom je op een gegeven moment op het punt dat het totaal aan boete hoger is dan de waarde van de totale jaarproductie van je panelen.

Simpel gezegd dit is een spel dat niet te winnen valt. Als je de meter niet laat vervangen zal je een steeds hoger wordend verlies leiden.
Dat van die meerdere dwangsommen, dat snap ik.
Ik 'rekende' ook alleen even met die eerste.
Die dus, denk ik, voor sommige 'grootproduceerders' wel in jan/feb 'terugverdiend' kan zijn, met winst. Hoe hoog en hoe snel het na die eerste gaat, is onbekend.
En inderdaad, er komt een punt dat het waarschijnlijk ook voor die 'grootproduceerder' niet meer interessant is (maar kan dan dus wel al de eerste winst binnen hebben).

Overigens met maximaal 3 keer een dwangsom... Alleen verwacht ik dat daarna heel iets anders aan de orde zal zijn, deurwaarder en politie die toegang eisen. En misschien nog wel meer (strafrechterlijk?).

Ik ben het dus met je eens, en ik denk dat er weinig gevallen zijn waar het betalen van de dwangsom een voordeel oplevert, maar ik denk wel dat die er zijn.
(Voor de tweede dwangsom, denk ik dat je al snel een veld zonnepanelen zou moeten hebben liggen en ook een vloot EV's om te laden, wil dat nog uit kunnen.)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:35
Na de 2e dwangsom wordt er al aangetekende post verstuurd en na geen gehoor en 3e dwangsom mag naar het schijnt je aansluiting worden geknipt buiten, daarvoor hoeft niemand binnen te komen.

Daarna heb je 2 keuzes, compleet off-grid gaan/blijven of nieuwe aansluiting incl nieuwe meter.
En de nieuwe aansluiting is dan ook duurder als zijnde voor de "notaire wijgeraar" of je hebt nog flink pech want het net zit aardig vol in jou buurt... Dan kan het ook nog maarzo 2 a 3 jaar (of nog langer) wachten zijn op een nieuwe aansluiting.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• hanev001
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:09:
Na de 2e dwangsom wordt er al aangetekende post verstuurd en na geen gehoor en 3e dwangsom mag naar het schijnt je aansluiting worden geknipt buiten, daarvoor hoeft niemand binnen te komen.

Daarna heb je 2 keuzes, compleet off-grid gaan/blijven of nieuwe aansluiting incl nieuwe meter.
En de nieuwe aansluiting is dan ook duurder als zijnde voor de "notaire wijgeraar" of je hebt nog flink pech want het net zit aardig vol in jou buurt... Dan kan het ook nog maarzo 2 a 3 jaar (of nog langer) wachten zijn op een nieuwe aansluiting.
Dat er meermaals een dwangsom kan worden opgelegd is bekend. Wat jij echter noemt is compleet nieuw voor mij en heb ik nog nergens anders gelezen. Kun je een bron opgeven van deze informatie zodat ik dat kan bestuderen. Vooral jouw gebruik van het woord "schijnt" veroorzaakt twijfels over de juistheid van wat je noemt.

• Annuk
hanev001 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:42:
[...]

Dat er meermaals een dwangsom kan worden opgelegd is bekend. Wat jij echter noemt is compleet nieuw voor mij en heb ik nog nergens anders gelezen. Kun je een bron opgeven van deze informatie zodat ik dat kan bestuderen. Vooral jouw gebruik van het woord "schijnt" veroorzaakt twijfels over de juistheid van wat je noemt.
Werk bij een v/d netbeheerders en kreeg dit recent te horen op kantoor, eerste klant zou geknipt gaan worden tenzij deze op dat moment direct de meter zou toestaan en openstaande dwangsom bedrag zou betalen aan de deurwaarder die erbij was.

• hanev001
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

Werk bij een v/d netbeheerders en kreeg dit recent te horen op kantoor, eerste klant zou geknipt gaan worden tenzij deze op dat moment direct de meter zou toestaan en openstaande dwangsom bedrag zou betalen aan de deurwaarder die erbij was.
Ok dus dit is "van horen zeggen" Het is de RDI die het voor het zeggen heeft zodra het dwangsom stadium bereikt is. Een deurwaarder komt er pas aan te pas als er een dwangbevel ligt en daar is meestal eerst een rechtzaak voor nodig.

Kortom geklets bij de koffie machine zonder enig waarde.

• Annuk
hanev001 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Ok dus dit is "van horen zeggen" Het is de RDI die het voor het zeggen heeft zodra het dwangsom stadium bereikt is. Een deurwaarder komt er pas aan te pas als er een dwangbevel ligt en daar is meestal eerst een rechtzaak voor nodig.

Kortom geklets bij de koffie machine zonder enig waarde.
Nee dit kwam bij de monteur weg die de afsluiting ging doen. En hij stond te wachten op de deurwaarder die met hem mee zou.

En heb de berichten ook al via de juridische afdelingen gehoort dat het zo kan en mag gaan.

• hanev001
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Nee dit kwam bij de monteur weg die de afsluiting ging doen. En hij stond te wachten op de deurwaarder die met hem mee zou.

En heb de berichten ook al via de juridische afdelingen gehoort dat het zo kan en mag gaan.
Dan kan het niet om een zaak gegaan zijn die met het vervangen van de analoge meter te maken heeft. Zover mij bekend heeft de RDI nog niet eens de eerste dwangsom opgelegd.

Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij een gedwongen afsluiting plaats vind maar je hebt blijkbaar een ding gehoord en daar een toaal andere betekenis aan vastgeknoopt.

• Annuk
hanev001 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Dan kan het niet om een zaak gegaan zijn die met het vervangen van de analoge meter te maken heeft. Zover mij bekend heeft de RDI nog niet eens de eerste dwangsom opgelegd.

Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij een gedwongen afsluiting plaats vind maar je hebt blijkbaar een ding gehoord en daar een toaal andere betekenis aan vastgeknoopt.
Dit laatste komt vanaf collega en zijn opdracht (die ik ook heb ingezien). Daar heb ik niets zelf aan vast geknoopt..
En niet alles van het RDI of netbeheerders is per definitie openbaar.

• hanev001
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:57:
[...]

Dit laatste komt vanaf collega en zijn opdracht (die ik ook heb ingezien). Daar heb ik niets zelf aan vast geknoopt..
En niet alles van het RDI of netbeheerders is per definitie openbaar.
We kunnen hier een lang welles/nietes verhaal van maken maar wat jij zegt is simpel op basis van doorloop tijd onmogelijk. Ca 1 maand geleden is pas bekend geworden hoe hoog de dwangsom zou worden bij weigering. Daarbij werd ook genoemd dat de RDI nog een aantal herkansingen zou geven Uiteindelijk zou dan tot een dangsom worden overgegaan die uit drie delen van elk 550 Euro bestaat. Tussen het opleggen van elk deel zou bovendien minimaal 3 weken liggen. Dus die periode kan nog niet een verstreken zijn als gelijk een maand geleden de eerste dwangsommen zouden zijn opgelegd. Dan krijg je nog een eventuele aanmaningsperiode voor het niet betalen van de boete. Daarna kan pas via een rechter een dwang bevel worden uitgeven waarmee een deurwaarder op pad kan gaan.

Als je de betreffende collega nog eens een keer te spreken krijgt vraag dan eens na waarom hij deze afsluiting gedaan heeft maar het kan hoe dan ook niet om de vervanging van analoge meters gegaan zijn.

• Truus01
@hanev001 Het gaat in hetgeen @Annuk verteld misschien niet om het wisselen van een analoge meter, maar het lijkt mij wel het vervolg op de dwangsommen.
En dat was wat ik mij afvroeg en waar @Annuk in eerste instantie op reageerde.

Dat is volgens mij ook een redelijk standaardactie bij wanbetalers, om uiteindelijk mbv deurwaarder en politie toegang tot het huis te verkrijgen en/of afsluiting buiten te regelen.
(Dat is in ieder geval waar ook mee gedreigd wordt bij het stoppen met gas.)

• hanev001
  • Nu online
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:43:
@hanev001 Het gaat in hetgeen @Annuk verteld misschien niet om het wisselen van een analoge meter, maar het lijkt mij wel het vervolg op de dwangsommen.
En dat was wat ik mij afvroeg en waar @Annuk in eerste instantie op reageerde.

Dat is volgens mij ook een redelijk standaardactie bij wanbetalers, om uiteindelijk mbv deurwaarder en politie toegang tot het huis te verkrijgen en/of afsluiting buiten te regelen.
(Dat is in ieder geval waar ook mee gedreigd wordt bij het stoppen met gas.)
Dat er een afsluiitng onder dwang kan plaats vinden heb ik al in een andere post als mogelijke reden genoemd. De meest gangbare zal zijn wegens het niet betalen van netwerkkosten. Dwangsommen zullen in dat geval helemaal niet van toepassing zijn en dus heeft de RDI er dan ook niets mee te maken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als de analoge meter is afgekeurd, dan kan het net iets vlotter gaan. Dan is er direct sprake van een situatie die de netbeheerder niet wil.
Dat heeft dan niet direct met het weigeren van een wissel van een werkende analoge meter te maken.

Maar het spel is op de wagen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Volgens een artikel in Trouw van 12 augustus: https://www.trouw.nl/duur...oor-het-klimaat~b02ac3a6/
Bij mensen zonder zonnepanelen is deze ‘last onder dwangsom’ maximaal 300 euro. Vorige week had de RDI overigens nog geen boetes opgelegd. Wel had ze al duizenden dossiers binnen van huishoudens bij wie de meterwisseling ondanks meerdere verzoeken nog niet was gelukt.

• Truus01
Duizenden. Vind ik toch al best veel.

• hanev001
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Duizenden. Vind ik toch al best veel.
Is relatief. Er moesten nog 500.000 meters vervangen worden. Zelfs als het dus om 5000 gaat praat je over slechts 1%.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste